De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 180 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.434 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Fiber schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:40:
Tja, het blijft toch vreemd. Tot voor kort waren Moskou of Sint Petersburg als vakantiebestemming niet veel gekker dan Wenen, Praag of Berlijn. En werden het WK voetbal en de Olympische Winterspelen gewoon in Rusland georganiseerd. Ik kan me daar nu weinig meer bij voorstellen eigenlijk. O-)
Daar hebben ze ook ee Russische term voor: Potemkin Villages. Een beeld van een maatschappij die net als is die hier dat echter een facade is waarachter het oude totalitaire systeem op de loer ligt en heel eenvoudig weer alles over neemt.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een interessant twitterdraadje over iets simpels als vrachtwagen-banden. De conclusie:
- de Russen hebben een bandenprobleem

Ze rusten trucks,grads etc uit met 30 jaar oude banden die eigenlijk voor de export bedoeld waren. “Made in USSR”. 😂

Dan denk ik.. ben benieuwd hoe het met de rest van het materieel zit..

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:32

Amphiebietje

In de blubber

Q_7 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:37:

Nope, the great Russian navy never gets hit. There was a stormy weather and a small fire broke out on both of the boats. All our sailors are save.

>:) >:)
Ok, even ontcijferen:

"never gets hit" betekent eigenlijk het tegenovergestelde, net zoals "great".

"stormy weather" of zoals eerder simpelweg "storm" betekent dat het regende. De regen had hele harde druppels die bij inslag uit elkaar spatten, net zoals normale druppels maar dan anders.

"fire" betekent brand. "small" betekent "klein t.o.v. de branden in de Russische brandstofdepots".

"All our sailors are save" (sic) betekent dat de telling van het aantal bemanningsleden nog steeds hetzelfde is. Dood of levend, het blijven Russen.

Denken jullie dat ik nog kans zou maken een baan te verzilveren als "vertaler van Russische berichten", of zou ik gedefenestreerd worden? :+

[ Voor 8% gewijzigd door Amphiebietje op 02-05-2022 22:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Proton_ schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:01:
[...]

Het probleem is dat een systeem gebouwd op één persoon uiteindelijk nooit stabiel kan zijn. Soms zeg ik tegen aanhangers of milde supporters van Poetin dat het niet alleen mijn wens is dat hij vertrekt, maar dat het ook een biologische realiteit is. Hij gaat ooit dood. Wat dan?
Dat verhaal hoorde je tijdens de Arabische lente en na de val van Saddam ook elke keer. "Maar die landen waren stabiel tot wij ons ermee bemoeiden". Totale onzin natuurlijk.
Stabiliteit in een dictatuur bestaat niet. Een dictatuur is een snelkookpan. Van buiten lijkt het rustig maar van binnen kan het koken. Er is namelijk geen veilige uitlaatklep voor onvrede. Wij hebben tenminste verkiezingen waardoor we zonder geweld nieuwe leiders kunnen krijgen als we de oude zat zijn.
In een dictatuur zijn nauwelijks mogelijkheden voor een vreedzame machtsovername behalve van de leider naar de opvolger die hij aangewezen heeft (vaak een zoon). En vaak is er gewoon helemaal niks geregeld. In Rusland lijkt er ook helemaal niemand te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:46
Apache4u schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:14:
[...]
Ze rusten trucks,grads etc uit met 30 jaar oude banden die eigenlijk voor de export bedoeld waren. “Made in USSR”. 😂
[...]
Bandenprobleem ja. Er is alleen geen conclusie dat de banden 30 jaar zijn. De twitteraar geeft zelfs aan dat ze potentieel veel ouder of jonger zijn, aangezien het best wel een tijdje duurde na de val van de sovjetunie voordat ze dat merkje overal uit het fabricageproces hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:34
Caelorum schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:48:
[...]

Bandenprobleem ja. Er is alleen geen conclusie dat de banden 30 jaar zijn. De twitteraar geeft zelfs aan dat ze potentieel veel ouder of jonger zijn, aangezien het best wel een tijdje duurde na de val van de sovjetunie voordat ze dat merkje overal uit het fabricageproces hadden.
N=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:07
downtime schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:26:
[...]
Stabiliteit in een dictatuur bestaat niet. Een dictatuur is een snelkookpan.
Toen ik dit las moest ik denken aan een filmpje wat uitlegt hoe dictatuur (en democratie) werkt. Het is een lange zit (dik 18 minuten) maar het vertelt precies waarom een dictator kan blijven zitten, en wat ervoor zorgt dat een dictator wordt vervangen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een interessant twitterdraadje over iets simpels als vrachtwagen-banden. De conclusie:

[Embed]

Even een anekdote uit NL:
Een collega vertelde dat ze een ouder stuk getrokken artillerie moesten vervoeren (anekdote uit ik gok jaren '80) en dat de moderne vrachtwagens een andere koppeling hadden en dus niet geschikt waren. Ze zijn naar het oorlogsmuseum gelopen, hebben een vrachtwagen gepakt die nog liep, de beste banden bij elkaar gezocht en zijn daarmee gaan rijden.

Moraal van het verhaal:
Het is best lastig om spullen die dusdanig oud zijn operationeel te houden. Juist militair materieel heeft een lange levensduur. Ook het westen heeft dit soort problemen, echter hebben ze her en der wel wat slimmigheden toegepast om dit soort ellende te voorkomen. Standaardisering is er een, maar ook commerciële producten/technieken gebruiken. Defensie rijdt rond met (zee)containers die overal op passen en met vrachtwagens die redelijk standaard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing

[Embed]

Ze hebben de mal waarschijnlijk nooit vervangen. Deze band is geen 30 jaar oud, dan zat hij vol met droogtescheuren. Deze beelden zagen we in het begin van de oorlog vaak. De reden dat ze ploffen is omdat ze niet goed behandeld werden. Maanden in de zon staan is bijvoorbeeld niet goed voor een band.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08-10 23:01
Ik vond een interessant artikel over hoe een familie in een dorp boven Chernihiv de bezetting hebben meegemaakt. Het behandeld ook onder andere psychologische oorlog en waarom Russische propaganda tegen Rusland zelf kan keren. Dus voor de geïnteresseerden hierbij de tweet naar het artikel:

Het artikel beschrijf uiteindelijk ook hoe Oekraïne de oorlog op psychologische wijze kan winnen. Denk aan vernietiging van moraal onder het leger en de bevolking in Rusland

[ Voor 18% gewijzigd door Emryte op 02-05-2022 23:12 ]

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-10 11:51
TheGhostInc schreef op maandag 2 mei 2022 @ 23:05:
Juist militair materieel heeft een lange levensduur.
Op wat voor manier lange levensduur?
Een lange duur in de vorm van gebruiksduur, of een lange levensduur van kwaliteit?

In America hebben ze de term 'Military grade', waar de militairen zelf voornamelijk de slechte kwaliteit van militair materieel mee bedoelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Bender op 02-05-2022 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:33

pro_6or

amateur_60r

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:25
hoevenpe schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:53:
[...]

Als Rusland op 9 mei een staakt het vuren afkondigd en Oekraïne vecht door hebben ze toch echt een probleem in de beeldvorming.
Hebben ze dat echt? Naar mijn idee is er niet zo'n probleem met de beeldvorming als je een bezetter je land uit wel krijgen.
De Donbass en Kherson opgeven lijkt me de prijs die Zelensky uiteindelijk gaat betalen voor vrede en aansluiting bij het westen. Voor minder doet Poetin het niet, die 9 miljoen dienstplichtigen zijn op korte termijn irrelevant maar over een jaar weldegelijk factor van betekenis.
Dit is toch echt andersom. Die 9 miljoen hadden aan het begin veel uit kunnen maken, maar over een jaar juist veel lastiger. Materieel zal steeds lastiger aangevuld worden en alleen met soldaten kom je er gewoon niet. In voorgaande oorlogen kon rusland zijn materieel sneller aangevuld krijgen dan dat ze het verloren. Nu lukt dat echter niet meer.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
hoevenpe schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:07:
[...]
. Snap niet waarom Poetin ze niet inzet, een atoomaanval op Kyiv of Lviv is geen aanval op de NAVO en daarmee ontbreekt de legitimiteit voor een westerse vergelding.
Gelukkig snapt Putin wel dat op een atoomaanval hoe dan ook een Westerse vergelding komt. Al is het geen aanval op de NAVO is het wel een stap te ver en zal rusland dan echt een probleem hebben en elke steun verliezen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:39

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

asing schreef op maandag 2 mei 2022 @ 23:10:
[...]

Ze hebben de mal waarschijnlijk nooit vervangen. Deze band is geen 30 jaar oud, dan zat hij vol met droogtescheuren. Deze beelden zagen we in het begin van de oorlog vaak. De reden dat ze ploffen is omdat ze niet goed behandeld werden. Maanden in de zon staan is bijvoorbeeld niet goed voor een band.
Wat mij het meeste verbaast is dat elk wiel minstens de helft van de wielmoeren mist, terwijl het er niet naar uitziet dat die auto compleet verwoest is door een explosie :?

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
asing schreef op maandag 2 mei 2022 @ 23:10:
[...]

Ze hebben simpelweg apparatuur dat miljoenen kost rond rijden op inferieure banden (geen gebruikelijke stalen versteviging dat normaal is om dingen te aaien tijde op de weg te houden) Dat is al heel vaak aangetoond zowel via foto's als in de praktijk met wagens die hierdoor stil zijn gevallen.
Hey is dus niet alleen hoe ze behandeld worden, het zijn gewoon ondermaatse banden.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
APClll schreef op maandag 2 mei 2022 @ 23:26:
[...]

Wat mij het meeste verbaast is dat elk wiel minstens de helft van de wielmoeren mist, terwijl het er niet naar uitziet dat die auto compleet verwoest is door een explosie :?
Wat je ernaast ziet liggen is een wielsleutel. Ze dachten ze in het veld te vervangen denk ik. Een autowiel zit vast met 100-120Nm, een vrachtwagen met 500+ Nm. Die krijg je niet los zonder extreem gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
redwing schreef op maandag 2 mei 2022 @ 23:28:
[...]

Ze hebben simpelweg apparatuur dat miljoenen kost rond rijden op inferieure banden (geen gebruikelijke stalen versteviging dat normaal is om dingen te aaien tijde op de weg te houden) Dat is al heel vaak aangetoond zowel via foto's als in de praktijk met wagens die hierdoor stil zijn gevallen.
Hey is dus niet alleen hoe ze behandeld worden, het zijn gewoon ondermaatse banden.
Het is inferieure rommel, dat klopt. Ik zag in het begin heel veel foto's met geplofte banden, nu amper nog. Je zou kunnen concluderen dat dat niet meer boeiend is op de socials of alle slechte rommel is inmiddels wel geploft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:39

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

asing schreef op maandag 2 mei 2022 @ 23:38:
[...]

Wat je ernaast ziet liggen is een wielsleutel. Ze dachten ze in het veld te vervangen denk ik. Een autowiel zit vast met 100-120Nm, een vrachtwagen met 500+ Nm. Die krijg je niet los zonder extreem gereedschap.
Ah, dat verklaart een hoop. Bedankt voor de opheldering. Ik had dat ding niet herkend als wielsleutel :)

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:43

unclero

MB EQA ftw \o/

mesa57 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:56:
Samenvatting is moeilijk te geven. Het is een van dag tot dag verhaal van een moskouwse verkoopmanager en hoe hij ziet dat de kranten en televisie de meerdereheid van de russische bevolking overtuigen van de legimiteit van de oorlog (en Putin). Hij schat dat 80% van de russen achter Putin staat en dat steeds sterker doen. Tussendoor zijn overwegingen om maar te emigreren. Gewoon een aangrijpend verslag van de russische kant zoals ervaren door de bevolking daar.
Het boek is een aantal iteraties van het Rusland-topic geleden (denk, zo rond 2014) langsgekomen, maar ik wijs nog maar eens op dit boek:
Day of the Oprichnik
Het was toen niet geheel duidelijk of dit boek een soort Russische 1984 is, of een script. Nu neig ik naar een script.
TheBrut3 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:10:
Je kan het de gemiddelde Rus ook nauwelijks kwalijk nemen. Die krijgen enkel die informatie gevoed en hebben wel wat anders aan hun hoofd dan meer informatie zoeken op bronnen welke voor Russen niet standaard zijn.
Terug naar de Sovjet-tijd. Kanaal 1 met 24/7 propaganda. Kanaal 2 met een KGB-medewerker die vertelt dat u beter terug naar kanaal 1 kunt zappen.

Met dien verschil dat anno 2022 het bij de FSB veel te lang duurt om een (buitenlands of binnenlands) bericht te fileren, analyseren, plan van aanpak tbv spin control te formuleren en die bij de censors en media outlets neer te leggen, terwijl het bewuste bericht ondertussen al tig miljoen keer is rondgegaan op VKontakte.
Een anders denkende Rus wordt daar waarschijnlijk zo afgezet als een FvD'er hier.
Met dien verschil dan dat de FvD'ers dan in de meerderheid zijn, en die enige die zich niet bewust zand in de ogen laat strooien, diens leven niet helemaal meer zeker is.
Fiber schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:40:
Tja, het blijft toch vreemd. Tot voor kort waren Moskou of Sint Petersburg als vakantiebestemming niet veel gekker dan Wenen, Praag of Berlijn. En werden het WK voetbal en de Olympische Winterspelen gewoon in Rusland georganiseerd. Ik kan me daar nu weinig meer bij voorstellen eigenlijk. O-)
Voor Wenen, Praag of Berlijn moest ik niet eerst langs een consulaat voor een visum. Ook hoefde ik voor Wenen, Praag of Berlijn geen burner-telefoon te kopen.
En over briefings zullen we het maar niet hebben. ;)

Maar ik snap wat u bedoelt. Sint Petersburg en Moskou zijn nu bestemmingen zoals we vroeger naar Minsk of Damascus keken.

Persoonlijke noot: Begin 2020 had ik een reis geboekt naar Wit-Rusland om eens naar de baltsende Auerhaan te gaan 'kijken' (lees: jagen), waar menig Slavisch dichter al lyrisch over had geschreven, en iedere Rus in het buitengebied alles voor uit zijn handen laat vallen. Visum regelen was een hele toer, en menigeen in mijn vriendenkring vroeg zich hardop af waarom ik dit in "het Noord-Korea van Europa" zou moeten doen (en niet gewoon naar Zweden ofzo). Enfin, Corona en de politieke onrust hebben mijn oude droom in het water doen belanden.
Bender schreef op maandag 2 mei 2022 @ 23:14:
Op wat voor manier lange levensduur?
Dat de leverancier extra geld krijgt om te kunnen garanderen dat deze onderdeel X van type Y decennia lang op voorraad / productie houd.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
asing schreef op maandag 2 mei 2022 @ 23:35:
[...]

De Russen zetten tanks in waarvan het ontwerp is gemaakt in 1972, 1980 en 1990. Het functioneert an sich nog prima en je kan er nog steeds behoorlijk wat mee kapot knallen.

Aan de andere kant:

- De M1 Abrams tank stamt uit 1980
- De B52 Stratofortress stamt uit 1952
- De AWACS (Boeing E-03) stamt uit 1977 en is gebaseerd op een vliegtuig wat laatst commercieel vloog in 1989. De radar in het ding komt uit de jaren 70. Nooit vervangen.
- De U2 is gebouwd tussen 1955-1989 en vliegt nog steeds
- De M2 .50 (Ma Deuce) stamt uit 1933 en wordt nog steeds gebruikt
- Nederland gebruikt de M114 155mm Houwitzers, die stammen uit 1942
Je mist hierbij wel de upgrades die er voor al deze machines zijn geweest. Als je naar de specificaties kijkt dan is een M1 van 1980 toch heel anders dan een M1 van nu. Ook als je naar de AWACS kijkt is weliswaar de radar inderdaad hetzelfde als toen (en een betere radar hebben we ook niet). Wel is alle apparatuur eromheen aangepast en verbeterd waardoor die oude radar tegenwoordig veel meer kan zien dan toen hij uitkwam. Dus ook al is de basis vaak heel oud wil dat niet zeggen dat het hele systeem ook oud is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
asing schreef op maandag 2 mei 2022 @ 23:35:
[...]

De Russen zetten tanks in waarvan het ontwerp is gemaakt in 1972, 1980 en 1990. Het functioneert an sich nog prima en je kan er nog steeds behoorlijk wat mee kapot knallen.
Het probleem is echter dat het als platform niet meer voldoet aan de eisen van 2022 .
Aan de andere kant:
- De M1 Abrams tank stamt uit 1980
De m1 was met een 105mm kanon en woog 60ton
de m1A2 v3 is 120mm en weegt 74ton

Ter vergelijking

T-72 ural (eerste versie dus) 125mm kanon 41.5ton
T-72B3M laatste versie of T-90SM : 45-47ton

Probleem van de t-72 dat die als lichte tank ontworpen is en je daar dus weinig mee kan.

Vandaar de t-14 die een pak groter en zwaarder is.

Je kan bepaald materiaal gerust lang gebruiken zolang het maar het juiste voor de missie die ze moeten uitvoeren. De t-72 heeft echt al lang zijn tijd gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• k995
Goed nieuws vor oekraine, de poolse tanks die ze kregen blijken vooral de modernste versie die polen had en zijn dus de T-72M1R die verbeterde optische zicht, betere vuur controle, communicatie en thermische camera's. Wat die zo goed zou moeten maken als gelijk wat de russen in het veld hebben.

https://mailbd.net/techno...ry-expert-believes-74839/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
k995 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 00:10:
[...]

Het probleem is echter dat het als platform niet meer voldoet aan de eisen van 2022 .

[...]

De m1 was met een 105mm kanon en woog 60ton
de m1A2 v3 is 120mm en weegt 74ton

Ter vergelijking

T-72 ural (eerste versie dus) 125mm kanon 41.5ton
T-72B3M laatste versie of T-90SM : 45-47ton

Probleem van de t-72 dat die als lichte tank ontworpen is en je daar dus weinig mee kan.

Vandaar de t-14 die een pak groter en zwaarder is.

Je kan bepaald materiaal gerust lang gebruiken zolang het maar het juiste voor de missie die ze moeten uitvoeren. De t-72 heeft echt al lang zijn tijd gehad.
Wat betreft de m1 abrams geef ik je gelijk. Van de rest is de basis decennia oud en ze houden ze bij met upgrades. Airframes voor die oude kisten worden al jaren niet meer gemaakt dus dat is allemaal oud. Niet slecht, maar wel oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Een 30 jaar oude band is iets anders dan een 30,40 of 50 jaar oud ontwerp of stuk pantser/artillerie. Ook al sla je banden nog zo goed op, de kwaliteit van rubber is gewoonweg niet meer te waarborgen na zo’n periode. Dit ivm interne chemische factoren en/of externe (zoals uv, temperatuurschommelingen etc.)

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Apache4u schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 00:22:
Een 30 jaar oude band is iets anders dan een 30,40 of 50 jaar oud ontwerp of stuk pantser/artillerie. Ook al sla je banden nog zo goed op, de kwaliteit van rubber is gewoonweg niet meer te waarborgen na zo’n periode. Dit ivm interne chemische factoren en/of externe (zoals uv, temperatuurschommelingen etc.)
Het grootste probleem met de banden is dat het gewoon flutkwaliteit is. Normaal gesproken leg je onder dure militaire voertuigen banden die tegen een stootje kunnen. Veelal door ze met staal te verstevigen en andere trucjes waardoor ze niet ploffen, goed tegen een stootje kunnen en niet lek kunnen (of iig waarmee je door kunt blijven rijden). Wat je echter bij de russen ziet is dat het veelal simpele rubberen banden zijn zonder al die trucjes. Oftewel apparatuur dat tonnen/miljoenen kost rijdt rond op banden van een paar tientjes die in de basis hetzelfde zijn als de banden die je onder je auto legt.

Neem daarbij wat je hier zelf beschrijft dat het er op lijkt dat ze nooit of te weinig vervangen zijn en je onderstel is daarmee al gewoon slecht. Ongeacht hoe goede de voertuigen zelf ontworpen zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
redwing schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 00:31:
[...]

Het grootste probleem met de banden is dat het gewoon flutkwaliteit is. Normaal gesproken leg je onder dure militaire voertuigen banden die tegen een stootje kunnen. Veelal door ze met staal te verstevigen en andere trucjes waardoor ze niet ploffen, goed tegen een stootje kunnen en niet lek kunnen (of iig waarmee je door kunt blijven rijden). Wat je echter bij de russen ziet is dat het veelal simpele rubberen banden zijn zonder al die trucjes. Oftewel apparatuur dat tonnen/miljoenen kost rijdt rond op banden van een paar tientjes die in de basis hetzelfde zijn als de banden die je onder je auto legt.

Neem daarbij wat je hier zelf beschrijft dat het er op lijkt dat ze nooit of te weinig vervangen zijn en je onderstel is daarmee al gewoon slecht. Ongeacht hoe goede de voertuigen zelf ontworpen zijn.
Wat ik las wat die banden goed genoeg zijn om gewoon op de weg, echter van zodra je offroad gaat ze absoluut niet voldoen en dus en masse faalden.

Besparingen dus (of corruptie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
k995 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 00:38:
[...]

Wat ik las wat die banden goed genoeg zijn om gewoon op de weg, echter van zodra je offroad gaat ze absoluut niet voldoen en dus en masse faalden.

Besparingen dus (of corruptie)
Precies, de banden onder je auto doen het prima zolang je alleen op goede wegen rijdt. Ga je daarmee op zand/steen-wegen rijden neemt de kans op een lekke band al heel hard toe. En ga je echt offroad wordt de kans wel heel groot dat je niet verder komt. Pak daarbij dat dit soort wagens in een oorlog rond rijden en dan kan die lekke band al heel snel ervoor zorgen dat je het hele voertuig kwijt bent. Pak je echter de iets betere banden, zullen ze ten eerste niet snel kapot gaan, en als ze dat dan toch gaan, kun je iig nog een stuk doorrijden naar een veilige plek.

Dit zijn dus echt besparingen of inderdaad corruptie die je slagkracht al snel heel erg ondermijnen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:45
NU.nl:

"De Amerikanen hebben geconstateerd dat Russische militairen oorden in het Donetsbekken binnenmarcheren, de overwinning uitroepen en zich dan weer terugtrekken en de regio aan de Oekraïners overlaten."

_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:40
Ik las het volgende bericht op NOS.nl

'Ruim een miljoen mensen vanuit Oekraïne naar Rusland gebracht'
Vanuit Oekraïne zijn inmiddels bijna 1,1 miljoen mensen naar Rusland overgebracht. Bijna 200.000 van hen zijn kinderen, zegt een hoge Russische militair. Alleen al gisteren werden 11.500 mensen naar Rusland overgebracht.

Moskou zegt dat de mensen naar Rusland worden overgebracht als bescherming tegen de Oekraïense regering. Oekraïne spreekt van deportatie van zijn burgers. Volgens Kiev staat het Russische leger niet toe dat mensen vluchten naar gebieden die door Oekraïne worden gecontroleerd.

Weet iemand wat er dan precies met die burgers is gebeurd? Of wat gaan ze met die burgers doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

CarJunkyXL schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:57:

Vanuit Oekraïne zijn inmiddels bijna 1,1 miljoen mensen naar Rusland overgebracht. Bijna 200.000 van hen zijn kinderen, zegt een hoge Russische militair. Alleen al gisteren werden 11.500 mensen naar Rusland overgebracht.

Moskou zegt dat de mensen naar Rusland worden overgebracht als bescherming tegen de Oekraïense regering. Oekraïne spreekt van deportatie van zijn burgers. Volgens Kiev staat het Russische leger niet toe dat mensen vluchten naar gebieden die door Oekraïne worden gecontroleerd.

Weet iemand wat er dan precies met die burgers is gebeurd? Of wat gaan ze met die burgers doen?
Die worden ergens naar binnen Rusland gedeporteerd, daar wordt bekeken of ze genoeg 'Russisch gezind' zijn, en zo niet dan worden ze 'gerussificeerd'.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

als je met deze suggesties komt zul je dit moeten onderbouwen met bronnen. Dit zijn grote claims om te maken nu

[ Voor 24% gewijzigd door polthemol op 04-05-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:40
Verwijderd schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:01:
[...]

als je met deze suggesties komt zul je dit moeten onderbouwen met bronnen. Dit zijn grote claims om te maken nu
:( Is toch niet te filmen dit.

[ Voor 52% gewijzigd door polthemol op 04-05-2022 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
  • Laatst online: 04-10 06:45
[Twitter: https://twitter.com/OSINT88/status/1521301479050600448]
[Twitter: https://twitter.com/OSINT88/status/1521292464765739009]

Alweer een (grote) brand (8,5 hectare) in Moskou die ontstaan is door een werknemer die een sigaretje ging roken :+
de eerste tweet is met locatie en de tweede foto's van de brand, derde met video en de vierde met wat context over het bedrijf

[ Voor 26% gewijzigd door Nordcore op 03-05-2022 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:54
Nordcore schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:17:
[Twitter]
[Twitter]

Alweer een (grote) brand in Moskou die ontstaan is door een werknemer die een sigaretje ging roken :+
de eerste tweet is met locatie en de tweede foto's van de brand
kleine spontane brand, de bemanning heeft het onder controle. O-)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:56

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:Diverse discussies over wapensystemen zijn verplaatst. De discussie over de kwaliteit van de Russische band mag ook stoppen, het punt is al lang en breed duidelijk gemaakt en de rest van de posts sneeuwen nu onder een grote lading analyses van Russisch rubber

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Nordcore schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:17:
[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]

Alweer een (grote) brand in Moskou die ontstaan is door een werknemer die een sigaretje ging roken :+
de eerste tweet is met locatie en de tweede foto's van de brand en de derde met wat context over het bedrijf
Nummer 26 alweer dat "spontaan" onploft, alhoewel maar een paar echte redelijke doelen zijn die we weten zoals:
- Chemische fabriek (tver) <--- redelijke belangrijke productie
- Kruit depot gisteren
- Bryansk (olie en transport hub)
- Belgorod (transport hub, munitie opslag, vliegveld, fuel depot)

Naast de branden in Siberië die heftig(er) worden oid .. (leger word normaal ingezet om ze te blussen)

gaat goed daar

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nordcore
  • Laatst online: 04-10 06:45
vso schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:23:
[...]

Nummer 26 alweer dat "spontaan" onploft, alhoewel maar een paar echte redelijke doelen zijn die we weten zoals:
- Kruit depot gisteren

Naast de branden in Siberië die heftig(er) worden oid .. (leger word normaal ingezet om ze te blussen)

gaat goed daar
correctie, nummer 28 ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-10 20:09

tuinïnen

Eventus stultorum magister

[...]

- Kruit depot gisteren

gaat goed daar
Nou zijn die branden in Siberië een jaarlijks ritueel en amper te controleren en is het gewoon hopen op regen.

Daarnaast moeten we niet vergeten dat Rusland enorm is en er iedere dag honderden grotere branden zijn waarvan een aantal echt fors zijn en vaker chemisch- of olie gerelateerd zijn. Dit topic lijkt een vrijplaats te zijn om alles wat Russisch is onder een vergrootglas te leggen en vervolgens verbanden te leggen of af te kraken. Ook een mooi voorbeeld wat propaganda met de mens kan doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:45

*knip* niet onderbouwde speculatie

[ Voor 19% gewijzigd door polthemol op 03-05-2022 09:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Russische soldaten schrikken van content op het internet
Russian occupiers are worried that after the SBU revelations, they may be tried at home

In particular, this applies to the "main character" of our publication dated April 29, I* Klimenko, who is a supporter of Nazism.
He found out that the SBU intercepted his conversation with his mother and is very worried about this, asking the opinion of his friends:

- Hello, Wormwood! Please look at what the SBU posted on me on YouTube.
"A recording of a phone call with your mother, in which you say that you will kill and kill everyone. That you f * * k and people like you should be brought to an international court. That, to put it mildly. There are your photos, your data.

Another friend also did not support him very much: "on what *Uy you wrote! Van, I told you a long time ago that serving in the army is not a joke."

Now Rashist Ivan Googles articles of the Criminal Code of the Russian Federation to understand how many years he faces for inciting hatred and propaganda of Nazism.
I*, here's a new quest for you: google how much you "shine" for violating the laws and customs of war under international law.
Wel naam redacted uit de post.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 10:53
tuinïnen schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:32:
[...]

Nou zijn die branden in Siberië een jaarlijks ritueel en amper te controleren en is het gewoon hopen op regen.

Daarnaast moeten we niet vergeten dat Rusland enorm is en er iedere dag honderden grotere branden zijn waarvan een aantal echt fors zijn en vaker chemisch- of olie gerelateerd zijn. Dit topic lijkt een vrijplaats te zijn om alles wat Russisch is onder een vergrootglas te leggen en vervolgens verbanden te leggen of af te kraken. Ook een mooi voorbeeld wat propaganda met de mens kan doen ;)
Er wonen maar 140 miljoen mensen, de economie is even groot als de Benelux. Misschien branden fabrieken in Rusland wat vaker af dan in Duitsland of Nederland maar het huidige aantal is wel erg hoog, zelfs als je de regelmatig terugkerende branden in Nederland meeneemt van bedrijven die hun geld verdienen met opslag en 'afhandeling' van (industrieel) afval.

Een statistische analyse van de frequentie van grote branden in Rusland zou uitsluitsel kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-10 23:57
[...]

- Kruit depot gisteren

gaat goed daar
Maar wie zit hier nu achter? Ik kan mij zo slecht voorstellen dat Oekraïense strijders dit undercover lukt. Of is het eigen bevolking in opstand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Joel22 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:48:
[...]

Maar wie zit hier nu achter? Ik kan mij zo slecht voorstellen dat Oekraïense strijders dit undercover lukt. Of is het eigen bevolking in opstand?
Oekrainers hebben zeer nauwe (familie) banden met Russen die 2 kan je niet onderscheiden teminste niet in uiterlijk of taal.
Dus even over de grens stappen een auto "lenen" en rondcrossen in RU met de nodige tools is niet al te moeilijk voor Oekrainse geheime dienst(en)
Dat gezegd.. binnen Rusland zullen er best mensen zijn die wel mee willen helpen,

Maar ongelukjes voor de zaken die ik eerder opnoemde geloof ik niet zo zeker niet zo dicht bij elkaar.

Productie van diverse zaken word steeds lastiger, en zeker als er nog meer munitie opslag en andere kritieke zaken de lucht in gaan. Het word de Russen steeds lastiger gemaakt om de oorlog te verlengen.

edit:

Toevoeging

Daarnaast dit is wat er naar buiten gebracht word in een normaal zo gesloten media omgeving dus dat zegt apart hiervan ook wat.

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 03-05-2022 09:57 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
.

[ Voor 99% gewijzigd door redwing op 03-05-2022 09:57 ]

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
[...]

Er ligt nu ineens een vergrootglas op. Dat wil zeggen dat iedere brand nu ineens op Twitter en Facebook komt, en aandacht krijgt. Voor 24-2 had niemand hier aandacht voor dus we weten niet wat normaal is en wat niet.

Bedenk dat de staat van onderhoud en de veiligheidsmaatregelen aan de de kant van het westen waarschijnlijk veel beter is, en ook aan onze kant gaat er regelmatig wat de lucht in. Dat er in Rusland dan ook dagelijks wat de lucht in gaat lijkt me niet meer dan normaal.

Met andere woorden : ik denk dat 95% van de branden die wij op Twitter vinden ongelukjes of slecht onderhoud zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:25
[...]

Een plausibele verklaring kan zijn dat een fabrieksbaas 600 ton aan goederen voor het leger in opslag moest hebben. Hij pakt de cash en geeft zijn partners opdracht om die 500 ton binnen een paar maanden ingekocht en opgeslagen te krijgen. De partners nemen het geld en na hard werk hebben ze de 300 ton aan goederen in het pakhuis. Na een jaar is er inspectie en inderdaad zijn er 200 ton aan goederen. Op papier staat er uiteraard dat er 600 ton opgeslagen is en door de oorlog krijgt nu de fabrieksbaas de opdracht de 600 ton klaar voor levering naar het front te maken. Dan heb je een keuze; of je biecht op dat er vrijwel niks is of er is een heel jammerlijk incident met een sigarettenpeuk en een berg in kerosine besmeurde lappen dekens....

Moraal van het verhaal? Als je in Rusland goederen opslaat voor de regering zorg er dan voor dat deze goederen flink brandbaar zijn.

at your service

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
En niet te vergeten dat er een miljoen Oekraïners naar rusland zijn gebracht. Die zullen ze echt niet allemaal in de gaten kunnen houden gezien de veiligheid daar, dus er zullen er ook veel met wat wraakgevoelens rond lopen.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

*knip* dit is geen HK

[ Voor 92% gewijzigd door polthemol op 03-05-2022 10:15 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:01

JoeZuCK

_Fonz > all.

redwing schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:03:
En niet te vergeten dat er een miljoen Oekraïners naar rusland zijn gebracht. Die zullen ze echt niet allemaal in de gaten kunnen houden gezien de veiligheid daar, dus er zullen er ook veel met wat wraakgevoelens rond lopen.
Ten eerste is het getal van een miljoen door de Russen aangegeven, maar geloof er zelf niets van als er in totaal 5,5 miljoen naar het buitenland zijn gevlucht.

Ten tweede zijn het voornamelijk vrouwen en kinderen. Niet dat vrouwen de boel in de fik kunnen steken, maar ze zitten voornamelijk in filtratiekampen.

Dus jouw theorie lijkt me nogal ver gezocht.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

[...]

Ten eerste, even in het algemeen, behalve Siberië en de brand in de energie centrale aldaar (daar twijfel ik over) is het meerendeel in mijn ogen geen toeval. Te strategisch.

De eigen bevolking heeft dit nooit gedaan al die jaren onder Putin. En dit is niet zijn eerste oorlog. Ook de Tsjetsjenen hebben destijds aanslagen gepleegd.

Dit zijn denk ik Oekraïense soldaten. Die spreken ook gewoon Russisch, zien er Russisch uit en hebben Russische paspoorten (afhankelijk van afkomst). Heel moeilijkste te stoppen.

Leeuwendeel berichtgeving is ook juist het soort branden die een aanslag (kunnen) zijn. Niet opeisen is ook verstandig.

Dit horen we nog wel na de oorlog.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

asing schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:57:
[...]

Er ligt nu ineens een vergrootglas op. Dat wil zeggen dat iedere brand nu ineens op Twitter en Facebook komt, en aandacht krijgt. Voor 24-2 had niemand hier aandacht voor dus we weten niet wat normaal is en wat niet.

Bedenk dat de staat van onderhoud en de veiligheidsmaatregelen aan de de kant van het westen waarschijnlijk veel beter is, en ook aan onze kant gaat er regelmatig wat de lucht in. Dat er in Rusland dan ook dagelijks wat de lucht in gaat lijkt me niet meer dan normaal.

Met andere woorden : ik denk dat 95% van de branden die wij op Twitter vinden ongelukjes of slecht onderhoud zijn.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens alhoewel een winkel centrum wellicht erg moeilijk is om erbij te rekenen ;) denk toch dat een 50/50 intressantheids factor is. bij sommige moet alleen wat dieper graven :)

Hier hebben we meer schade beperkende maatregelen, wat hier over het algemeen in de lucht vliegt valt relatief snel weer te herbouwen en door te gaan. nu ja voor veel zaken niet bij alles.

Daar is het als het gaat ook meteen einde oefening dat maakt het sabotage ook meteen stukken makkelijker.

Net zoals die chemische Fab in Tver blijkt toch met 3 weken op de plank houdbaarheid's producten en die heel erg hard nodig zijn voor de productie van wapens/munitie toch zeer nuttig iets te zijn geweest.

ps wel mee eens dat van de 28 er wellicht 10 ofzo makkelijk weg kunnen (denk ik)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:25
pro_6or schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:13:
[mbr]*knip* dit is geen HK[/mbr]
On topic; ik lees meer en meer geruchten dat Rusland de 9e een algehele mobilisatie wil afroepen en dat door de propaganda oorlog er duizenden vrijwilligers zijn die wel even naar Ukraine willen?

Wat een bende wordt dat; Rusland /Poetin gedraagt zich net als die ene vriend die met een pokeravondje direct all-in gaat terwijl iedereen aan tafel lekker een avondje gezellig wil spelen. Deze persoon zit dan binnen tien minuten buiten het spel in een slechte bui te mokken hoe oneerlijk het wel niet is en hoeveel geluk iedereen wel niet heeft...

[ Voor 7% gewijzigd door The_Butler op 03-05-2022 10:28 ]

at your service

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:05

Indoubt

Always be indoubt until sure

redwing schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:03:
Waar denk je dat die Oekrainers terecht komen?

Alsof de joden die naar de verschillende kampen werden gebracht tijdens WWIIzoveel brandjes in Berlijn konden stichten.

Een deel van die Oekrainers is al in Siberie, Sakhalin of vergelijkbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

The_Butler schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:27:
[...]
On topic; ik lees meer en meer geruchten dat Rusland de 9e een algehele mobilisatie wil afroepen en dat door de propaganda oorlog er duizenden vrijwilligers zijn die wel even naar Ukraine willen?
We zullen het zien idd, het zal iig geen populaire maatregel zijn als ze zoiets willen gaan doen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:44

flessuh

Set sail for fail!

YakuzA schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:34:
[...]

We zullen het zien idd, het zal iig geen populaire maatregel zijn als ze zoiets willen gaan doen.
Dat wordt dus een hele generatie gedesillusioneerde Russen die straks terug komen. Als ze terug komen..

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:46
flessuh schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:42:
[...]
Dat wordt dus een hele generatie gedesillusioneerde Russen die straks terug komen. Als ze terug komen..
Laten we het hopen. Dit was ook hoe de vorige revoluties in Rusland plaatsvonden. Russische militairen die compleet gedesillusioneerd terugkwamen, om vervolgens de volgende iteratie van een vreselijk regime in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:34
vso schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:45:
Russische soldaten schrikken van content op het internet

[...]

[...]

[...]

Wel naam redacted uit de post.
Interessant, heb je een link naar deze bron? Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:09
Indoubt schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:28:
[...]

Krijg hier wel een naar gevoel over.
Gaan we die mensen ooit terugzien? Op welke manier zou dat mogelijk gemaakt moeten worden?
Oekraiense strijders zullen die niet zomaar kunnen gaan bevrijden. En Rusland laat ze niet zomaar gaan, ook niet na verslagen te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Gezien de impopulariteit van mobilisatie voor een 'special operation' zie ik deze stap nog niet zo snel gebeuren deze weken.

Maar met Putin blijft het altijd een beetje gissen, vermoed eerder dat ze eerst KPR uit willen roepen om dan vervolgens te claimen dat Oekraine "Russisch grondgebied" aanvalt en op basis daarvan te mobiliseren oid.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

olafmol schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:47:
[...]

Interessant, heb je een link naar deze bron? Tnx!
https://t.me/operativnoZSU/22218 (in browser te openen)
of
https://www.facebook.com/ssu.lutsk

gebruik google-lens voor het plaatje ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
vso schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:21:
[...]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens alhoewel een winkel centrum wellicht erg moeilijk is om erbij te rekenen ;) denk toch dat een 50/50 intressantheids factor is. bij sommige moet alleen wat dieper graven :)

Hier hebben we meer schade beperkende maatregelen, wat hier over het algemeen in de lucht vliegt valt relatief snel weer te herbouwen en door te gaan. nu ja voor veel zaken niet bij alles.

Daar is het als het gaat ook meteen einde oefening dat maakt het sabotage ook meteen stukken makkelijker.

Net zoals die chemische Fab in Tver blijkt toch met 3 weken op de plank houdbaarheid's producten en die heel erg hard nodig zijn voor de productie van wapens/munitie toch zeer nuttig iets te zijn geweest.

ps wel mee eens dat van de 28 er wellicht 10 ofzo makkelijk weg kunnen (denk ik)
Je kan bij veel denken dat het sabotage is, maar bijvoorbeeld die energiecentrale op het meest oostelijke eiland, dat zie ik niet zo. Afgelopen week ging er wel een antibiotica fabriek de lucht in. Dat komt dan ook weer "handig" uit als je zoveel gewonden hebt.

Wat ook niet helpt is het feit dat fabricage van iets wordt belegd bij 1 fabriek. Er is geen marktwerking, geen concurrentie en als dat ene fabriekje gaat is er ineens helemaal niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mitsumark schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:52:
[...]
Gaan we die mensen ooit terugzien? Op welke manier zou dat mogelijk gemaakt moeten worden?
Oekraiense strijders zullen die niet zomaar kunnen gaan bevrijden. En Rusland laat ze niet zomaar gaan, ook niet na verslagen te zijn?
dit is inderdaad een zeer lastig issue.
Oekraine heeft de houding dat Rusland alle schade gaat betalen (herstelbetalingen).
Maar ja, wat als Rusland zegt 'nee doen we niet'?

En hoe komen de burgers terug inderdaad?
Gevangenenruil? Het gerucht gaat dat er tienduizenden of zelfs een miljoen Oekraiëners zijn gedeporteerd/gevangen genomen dus zo'n ruil wordt niet 1 op 1.

Misschien na regime-change?
Misschien middels druk vanuit de VN?

Een verschrikkelijke situatie, arme mensen.
Maar we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:21
Daarom moeten ze ook jaren blijven vechten, vrede zonder overwinning is een te groot risico.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Leuk detail (wisten we al een beetje toch?)
⚡ Russians tried to capture Kiev on the maps of 1987

This was stated by the secretary of the national security and Defense Council Alexey Danilov on the air of the telethon.

"I can say that to our happiness... we have a clear idea of how the Russian Federation was prepared... no way. And this gave us certain advantages. We in the national security and Defense Council have such a trophy as the cards that they were going to use to enter the territory of Kiev through the Kiev region. These are old maps - These are maps from 1987," Danilov said.
Weten jullie iets wat het verschil toont van kiev van 25 jaar geleden en nu? betreft land kaart(en) makkelijk vergelijkings site oid ?

asing schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:14:
[...]
Je kan bij veel denken dat het sabotage is, maar bijvoorbeeld die energiecentrale op het meest oostelijke eiland, dat zie ik niet zo. Afgelopen week ging er wel een antibiotica fabriek de lucht in. Dat komt dan ook weer "handig" uit als je zoveel gewonden hebt.

Wat ook niet helpt is het feit dat fabricage van iets wordt belegd bij 1 fabriek. Er is geen marktwerking, geen concurrentie en als dat ene fabriekje gaat is er ineens helemaal niets meer.
O antibiotica fabriek ? die wist ik dan nog niet, na nummertje x gaat het beetje "vervelen" ;)

Inderdaad die markt werking is niet echt bevorderlijk voor de situatie, ik vind als het UA is wel bijzonder slim want Rusland heeft 2x 2 keuzes ..

1ste set is negeren of "boos" worden op het feit dat het gebeurt beide met hun eigen set van gevolgen.

2de set is de beveiliging verspreiden en dus feitenlijk verzwakken van de machtsgreep op de bevolking/oorlog en daarbij word het wel makkelijker als het UA is wellicht intressant(er) om meer militaire doelen te gaan pakken .. of negeren maar dan is het gevolg uiterraard dat de operatie linksom/rechtsom tot stilstand word gedwongen.

En ik vraag me af hoeveel "voorraad" ze uberhaupt nog hebben. Want productie word wel steeds moeilijker en ze gaan er vrij hard doorheen.

Bijvoorbeeld ze produceerden 250 tanks per jaar, het aantal wat nu gesloopt is loopt op naar 5 jaar productie tijd en het is niet alsof je de verroeste bonken staal weg kan trekken en kan reviseren daar zit ook nog wel (veel) werk in ..

En als je fabrieks hallen alleen voor productie geschikt zijn moet je ombouwen.

Trouwens die tankfabriek (die nu stilstaat) is kwa oppervlakte blijkbaar enorm daar kan de m1a1 abrams faciliteit 10x in ofzo ?

Terug naar de elektra centrale, stel dat hij nu voornamelijk energie levert aan een productie faciliteit in de buurt iets wat daar geproduceerd word ? zonder stroom geen productie ook al is het voor ons niet direct duidelijk ..
Net zoals het warenhuis als je daar een enorme voorraad hebt nodig voor productie van iets of zoiets simpels als "kleding" dat zijn toch wel lastige dingen om direct via een fabriek te leveren.

China kan bv best snel iets uit de grond stampen, dat zie ik de russen niet doen

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

mitsumark schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:52:
[...]
Wat denk je daaraan te gaan doen? Even een expeditie naar Siberië?

Ik vrees dat ze werkzaamheden zullen moeten uitvoeren voor de russen, net als onder Stalin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Indoubt schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:58:
[...]

Wat denk je daaraan te gaan doen? Even een expeditie naar Siberië?

Ik vrees dat ze werkzaamheden zullen moeten uitvoeren voor de russen, net als onder Stalin.
Volgens mij is die tijd wel voorbij. Die worden gewoon verspreid over dorpen en steden in de meest afgelegen delen van Rusland. Niemand zorgt ervoor dus ze zijn gedwongen om gewoon een baan te zoeken. En vertrekken is zonder geld of papieren ook geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:19
The_Butler schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:27:
[...]

Wat een bende wordt dat; Rusland /Poetin gedraagt zich net als die ene vriend die met een pokeravondje direct all-in gaat terwijl iedereen aan tafel lekker een avondje gezellig wil spelen. Deze persoon zit dan binnen tien minuten buiten het spel in een slechte bui te mokken hoe oneerlijk het wel niet is en hoeveel geluk iedereen wel niet heeft...
Over het algemeen zal zo'n algehele mobilisatie wellicht meer kwaad dan goed doen. De gemiddelde Rus in 1 van de grote steden vindt deze oorlog wel best zolang het hun (buiten de sancties) niet te direct raakt. Dat er nu soldaten sneuvelen die voornamelijk uit de minder ontwikkelde delen van rusland komen vinden ze geen probleem.

Dat wordt wel anders als er middels mobilisatie vrienden & familie opgeroepen (kunnen) worden. De weerstand tegen het beleid zal dan zeker groeien. Daarnaast is het de vraag hoe nuttig deze gemobiliseerde troepen zullen zijn. Geen ervaring, geen training, geen materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Indoubt schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:28:
[...]

Alsof de joden die naar de verschillende kampen werden gebracht tijdens WWIIzoveel brandjes in Berlijn konden stichten.

Wat ik bedoel is dat je met zoveel mensen die over de grens heen gaan ze nooit iedereen kunnen stoppen die niet mee had moeten komen. Zeker omdat het om een bevolking gaat die grotendeels russisch praat en er niet anders uit ziet dan de gemiddelde rus. Het gaat dan niet direct over de deportaties, maar wel om 'vluchtelingen' die de grens over steken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
stefanass schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:06:
[...]

Over het algemeen zal zo'n algehele mobilisatie wellicht meer kwaad dan goed doen. De gemiddelde Rus in 1 van de grote steden vindt deze oorlog wel best zolang het hun (buiten de sancties) niet te direct raakt. Dat er nu soldaten sneuvelen die voornamelijk uit de minder ontwikkelde delen van rusland komen vinden ze geen probleem.

Dat wordt wel anders als er middels mobilisatie vrienden & familie opgeroepen (kunnen) worden. De weerstand tegen het beleid zal dan zeker groeien. Daarnaast is het de vraag hoe nuttig deze gemobiliseerde troepen zullen zijn. Geen ervaring, geen training, geen materiaal.
Daarnaast is er door de russen nu al een paar keer genoemd dat 9 mei een 'gewone' dag gaat worden en dat militaire operaties niet gestuurd worden door dit soort dagen. Dat lijkt alweer een tempering zijn van eerdere uitspraken dat er op 9 mei een overwinning zou moeten zijn. De vraag is natuurlijk wat er nu wel of niet klopt. Het is niet zo dat de russen tot nu toe echt logische akties hebben gehad.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
@vso

Gevonden, het zou deze moeten zijn :

[YouTube: Explosion And Fire In Pharmaceutical Plant In Kurgan, Russia, It’s A Leading Producer Of Antibiotic]

Ik vond de video een beetje gek, het lijkt alsof Ruslands grootste pharma fabriek in een woonwijk staat.

Echter, ik vond ook deze bron : https://www.198russianews...largest-antibiotic-plant/

Er zijn meer bronnen die het melden. In hoeverre de fabriek nu is uitgeschakeld weet ik niet. Dit zou ook de kantine kunnen zijn die is ontploft :o .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

vso schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:42:

En ik vraag me af hoeveel "voorraad" ze uberhaupt nog hebben. Want productie word wel steeds moeilijker en ze gaan er vrij hard doorheen.

Bijvoorbeeld ze produceerden 250 tanks per jaar, het aantal wat nu gesloopt is loopt op naar 5 jaar productie tijd en het is niet alsof je de verroeste bonken staal weg kan trekken en kan reviseren daar zit ook nog wel (veel) werk in ..
De productie ligt al weken stil vanwege de sancties. En dat zal niet veranderen zolang de sancties blijven. En daarna? Vrolijk weer door met de productie van T-72? Dat lijkt me nu weggegooid geld.
Armata is ook geen optie vanwege de afhankelijkheid van westerse componenten. Dus maar weer een nieuwe tank ontwikkelen? Of inkopen doen in China. De Chinezen zullen graag leveren en Rusland verder inkapselen in hun invloedssfeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:21
Voor de liefhebbers NOS heeft nu een livestream over verslaggeving in oekraine.

https://nos.nl/livestream...verslaggeving-in-oekraine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Is die site uberhaupt echt? Ik heb een paar artikelen proberen te lezen maar er is geen touw aan vast te knopen, lijken gewoon copy-paste te zijn wat door Google Translate is gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Niemand iets opgemerkt over Laverov's zeer handige uitspraken van gisteren ?

Vandaag doen ze er nog een schepje bovenop ?

Isreal de Russische diplodocus opgeroepen voor uitleg

(link in de tweet gaat naar artikel van de guardian) die hier verder op in gaat.

Een reactie van Zelensky

@asing thx voor de intel :) zelfs anti-covid enzv.. hmm dat kan wel zeer pijnlijk zijn op meerdere fronten dan antibiotica.

@downtime Tanks was maar 1 voorbeeld maar meer bedoelt als "grondstof" / half-fabricaat voor andere zaken of dat economisch rendabel is dat lijkt me een andere discussie maar inderdaad ze hebben niet veel opties.

Trouwens denk over die antibiotica "echtheid" als je twijfelt eerder doet vermoeden dat het een biolab is met andere intentsies maar dat is nogal vergezocht, wellicht.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:32

J2S

downtime schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:16:
[...]

De productie ligt al weken stil vanwege de sancties. En dat zal niet veranderen zolang de sancties blijven. En daarna? Vrolijk weer door met de productie van T-72? Dat lijkt me nu weggegooid geld.
Armata is ook geen optie vanwege de afhankelijkheid van westerse componenten. Dus maar weer een nieuwe tank ontwikkelen? Of inkopen doen in China. De Chinezen zullen graag leveren en Rusland verder inkapselen in hun invloedssfeer.
Waarom denk je dat China zomaar zal leveren? Ten eerste heeft China geen zin in sancties, en zijn ze al terughoudend geweest om het westen niet te irriteren in deze.

Daarnaast is het Russisch leger incompetent en zal het vaak gebeuren dat de tanks door de Oekraïners wordt gevangen. Dan is de Chinese technologie inzichtelijk door America et al. Aangezien China mogelijk hun eigen militaire plannen heeft, lijkt het me strategisch onhandig als de toekomstige vijand alvast met je militaire hardware kan spelen.

En als laatste punt, is het voor China nadelig als Rusland enorm verzwakt wordt? Denk het niet. Dan wordt (een deel van) Rusland niet binnen de Chinese invloedssfeer, maar gewoon China.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

J2S schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:31:
[...]

Waarom denk je dat China zomaar zal leveren? Ten eerste heeft China geen zin in sancties, en zijn ze al terughoudend geweest om het westen niet te irriteren in deze.

Daarnaast is het Russisch leger incompetent en zal het vaak gebeuren dat de tanks door de Oekraïners wordt gevangen. Dan is de Chinese technologie inzichtelijk door America et al. Aangezien China mogelijk hun eigen militaire plannen heeft, lijkt het me strategisch onhandig als de toekomstige vijand alvast met je militaire hardware kan spelen.

En als laatste punt, is het voor China nadelig als Rusland enorm verzwakt wordt? Denk het niet. Dan wordt (een deel van) Rusland niet binnen de Chinese invloedssfeer, maar gewoon China.
Ik bedoelde de periode na deze oorlog als het Russische leger weer opgebouwd moet worden. Ik heb al eerder gezegd dat China zich waarschijnlijk niet zal wagen aan actieve steun aan deze oorlog, maar na de oorlog zullen ze graag materieel aan Rusland leveren.

China zal z'n invloedssfeer niet uitbreiden door Rusland binnen te vallen, zolang Rusland kernwapens heeft, maar ze zullen hun geld gebruiken om Rusland op te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
downtime schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:36:
[...]

Ik bedoelde de periode na deze oorlog als het Russische leger weer opgebouwd moet worden. Ik heb al eerder gezegd dat China zich waarschijnlijk niet zal wagen aan actieve steun aan deze oorlog, maar na de oorlog zullen ze graag materieel aan Rusland leveren.

China zal z'n invloedssfeer niet uitbreiden door Rusland binnen te vallen, zolang Rusland kernwapens heeft, maar ze zullen hun geld gebruiken om Rusland op te kopen.
En om goedkope energie in te kopen. Dat brengt een concurrentievoordeel tov het westen met zich mee.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Apache4u schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:39:
[...]

En om goedkope energie in te kopen. Dat brengt een concurrentievoordeel tov het westen met zich mee.
En ook een gevaarlijke strategische afhankelijkheid. China zal dezelfde fout niet maken. Goedkoop inkopen, ja, maar niet in zulke grote hoeveelheden als wij nu doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voorlopig nieuws aangaande evacuatie uit Mariupol:

de Russen beloofden 90 bussen, waarna er 3 locaties zijn aangewezen.
Slechts 14 bussen kwamen opdagen op 2 locaties.
Slechts 3 bussen hebben Oekraine bereikt tot nu toe.
11 bussen zouden naar Zaporizhzhia hebben gemoeten maar zijn 'onderweg kwijt geraakt'.

Bron = burgemeester van Mariupol Vadym Boychenko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

downtime schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:44:
[...]

En ook een gevaarlijke strategische afhankelijkheid. China zal dezelfde fout niet maken. Goedkoop inkopen, ja, maar niet in zulke grote hoeveelheden als wij nu doen.
offtopic:
Dat china dat verkoopt zie ik wel gebeuren maar met welk geld moet Rusland dat doen?
hun grondstoffen zijn wellicht niet interessant genoeg voor China om te importeren

Dat zou wel erg stom zijn van Rusland, dagen terug schreef ik al over het Chinezium wat de Russen gebruiken wat gewoon collone's tot stilstand bracht (en slecht onderhoud door russen zelf)

In relatie tot dit topic is dat 1 van de factoren die Rusland ook parten speelt

voor de rest wil ik er niet te ver op doorgaan, no offence intended was alleen even iets wat ik wilde opmerken

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Verwijderd schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:13:

11 bussen zouden naar Zaporizhzhia hebben gemoeten maar zijn 'onderweg kwijt geraakt'.

Normaal moet je je slaven kopen maar in een oorlog kun je ze natuurlijk gewoon nemen.

Pf,niet gedacht dat ik dat ooit zou zeggen anno 2022 en betreffende een Europees land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:16
Verwijderd schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:13:

Die moeten ze toch kunnen traceren via sattelietbeelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
downtime schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:36:
[...]
Ik bedoelde de periode na deze oorlog als het Russische leger weer opgebouwd moet worden.
Dat hangt er maar net vanaf hoe de oorlog afloopt. Als Rusland zich terugtrekt en Oekraïne respecteert, dan worden de sancties wel verlicht.

Maken ze er een jarenlange bezetting van dan blijven de sancties in stand. Dat heeft tot gevolg dat ze zeer beperkt zijn in wat ze kunnen aanvullen. Niet alleen mogen ze bepaalde producten niet importeren, ze mogen ook de machines om die te maken niet importeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:44

servies

Veni Vidi Servici

Apache4u schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:39:
[...]

Simpel op te vangen door een "sanctie omzeil" toeslag te gaan berekenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
oldgrumpy schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:18:
[...]

Die moeten ze toch kunnen traceren via sattelietbeelden?
Not so much

De reden is dat satellieten die beelden maken niet in een geostationaire baan hangen. Die draaien om de aarde heen om zo veel grotere stukken te kunnen vastleggen. Wat je dan ziet is een momentopname, en misschien zie je daarop een colonne bussen de verkeerde kant op rijden. Dat is ALS er op dat moment een satelliet over Oekraïne zweeft en ALS het weer goed is. Met een dik wolkendek zie je namelijk niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:24
https://www.telegraaf.nl/...cieel-de-oorlog-verklaren

Geruchten worden steeds hardnekkiger.

Ik denk dat de Russen wel moeten. Het is of dit of terugtrekking. Met alle wapens en intel die Oekraïne krijgt is het aantal troepen dat Rusland nu in zet niet genoeg.

Nadeel hiervan is wel dat het conflict alleen maar langer gaat duren. Geen weken of maanden maar wellicht jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MetalSonic schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:24:

Ik denk dat de Russen wel moeten. Het is of dit of terugtrekking. Met alle wapens en intel die Oekraïne krijgt is het aantal troepen dat Rusland nu in zet niet genoeg.

Nadeel hiervan is wel dat het conflict alleen maar langer gaat duren. Geen weken of maanden maar wellicht jaren.
Is dat zo? Wat verandert dit feitelijk aan de situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
MikeyMan schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:25:
[...]

Algehele mobilisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@asing als we het hebben over "brandjes" kan deze ook nog wel op het vuur
Employees of the occupier'S military-industrial complex complain about low wages and mass layoffs-document

The armed forces of the Russian Federation lose civilian personnel due to the lack of appropriate financial support.

Employees complain about extremely low wages
bron: https://t.me/operativnoZSU/22281 <-- laat 2 document foto's zien, ik heb er snel google lens overheen gehaald. hoop gezeur.

Immers de fabriek stond toch al stil

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ik las dat net ook op NOS, maar ook dat Rusland misschien de grondgebieden die ze nu hebben hebben wil annexeren, mede met dubieuze referenda.

Wat ik niet snap, waarom altijd zo omslachtig via dubieuze referenda en niet gewoon zeggen "dit is van ons" ?
Ik begrijp dat hele krampachtige bokken springen nooit?

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

B_FORCE schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:28:
ik las dat net ook op NOS, maar ook dat Rusland misschien de grondgebieden die ze nu hebben hebben wil annexeren, mede met dubieuze referenda.

Wat ik niet snap, waarom altijd zo omslachtig via dubieuze referenda en niet gewoon zeggen "dit is van ons" ?
Om het toch een soort van legitiem te laten lijken? Voor wie, hooguit voor de Russen zelf. De hele wereld (exclusief wat schurkenstaten) weet dat ze liegen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

verschillende kanalen rapporteren
‼️ Russian invaders launched an assault on the Azovstal plant — deputy commander of the Azov Regiment Svyatoslav Palamar.

The invaders are just now trying to break into the territory of the plant. Before the assault, Russian aircraft bombed the plant.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-10 13:10

3raser

⚜️ Premium member

MetalSonic schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:24:

Als het een officiële oorlog wordt, mogen andere landen zich er dan officieel ook mee bemoeien? Poetin kan zich dan niet meer beroepen over zijn zogenaamde "vredesmissie". Hoewel het feitelijk weinig veranderd is een daadwerkelijke oorlog wel een nieuwe stap lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
-tom-562 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:29:
[...]

Om het toch een soort van legitiem te laten lijken? Voor wie, hooguit voor de Russen zelf. De hele wereld (exclusief wat schurkenstaten) weet dat ze liegen
Ja dat bedoel ik, is dit zeg maar ultiem tegen jezelf liegen ofzo?
Vind het altijd zo apart.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
MikeyMan schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:25:
[...]

Nu kan Rusland veel meer troepen in zetten. Dus dat verandert alles. Alhoewel er ook dingen gelijk blijven. Het zal nog steeds heel moeilijk zijn om terrein te veroveren door het sterke verzet van Oekraïne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
3raser schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:29:
[...]

Als het een officiële oorlog wordt, mogen andere landen zich er dan officieel ook mee bemoeien? Poetin kan zich dan niet meer beroepen over zijn zogenaamde "vredesmissie". Hoewel het feitelijk weinig veranderd is een daadwerkelijke oorlog wel een nieuwe stap lijkt me.
Andere landen bemoeien zich er al heel lang officieel mee. Ze maken geen geheim van levering van steeds zwaardere wapens. Verder instructies voor gebruik wapens, geld etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

asing schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:26:
[...]

Algehele mobilisatie.
Op papier ja.

Wat betekent het in de praktijk? Heeft de bevolking zin in een full-blown oorlog? Hebben ze überhaupt materieel voor die toestroom aan soldaten? Hoe gaan ze dit logistiek regelen?

Enige dat dit m.i. veroorzaakt is nog meer chaos in Rusland zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-10 13:10

3raser

⚜️ Premium member

MetalSonic schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:31:
[...]

Andere landen bemoeien zich er al heel lang officieel mee. Ze maken geen geheim van levering van steeds zwaardere wapens. Verder instructies voor gebruik wapens, geld etc.
Maar mee vechten deed tot nu toe niemand. Misschien is dit het moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B_FORCE schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:28:

Putin is een halve jurist dus hij wil dit altijd zoveel mogelijk tot in de puntjes beredeneerd en geregeld hebben.
Pagina: 1 ... 180 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: