KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Er is geen enkele dreiging dat Ukraine ooit Rusland binnen zal vallen. Die doelen zijn puur om Ruslands oorlog van agressie op Ukraines grondgebied te stoppen. De interne propaganda in Rusland is een eerste stap naar een verdere mobilisatie poging. Dat zal toch wel gaan gebeuren want Putin geeft niet op.Enai schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:21:
[...]
Dat laatste is geen goede zaak, zeker niet in combinatie met het eerste. Het Westen wordt geacht een verdedigende oorlog te voeren: Rusland is binnengevallen en wordt terug buitengeschopt.
Dit biedt Poetin ook de kans om zijn doelen te laten vallen en terug achter zijn grenzen te kruipen. Compensatie voor geleden schade wordt dan achter gesloten deuren afgesproken en Poetin verzint wel een manier om in de media te verkondigen dat hij gewonnen heeft.
We komen akelig dicht bij een scenario waarin Poetin naar waarheid kan vertellen dat de hele wereld Rusland aan het binnenvallen is. Dit kan alleen maar mis gaan: Poetin kan niet meer terug, Rusland kan zich dusdanig bedreigd voelen dat ze een algemene mobilisatie afkondigen, China zou Rusland wel eens kunnen steunen, of Rusland kan een "existentiële bedreiging" inroepen en de wereld opblazen. En voor wat? Enkele brandstofdepots?
een treffende spreuk
Dat is helaas niet waar. Wanneer Rusland langzaam oprukt kan haar artillerie volgen en het vele 30km snelvuur aan het front is zeer effectief gebleken. Zie ook de link die ik gisteren postte. Ukraine kan dat niet stoppen. Zo kan Rusland evt de spoorlijn bij Bavinkove veroveren en dan komt het gehele oostfront onder druk.Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:32:
[...]
volgens mij is de werkelijkheid wat zachter: ze beginnen weer wat uit hun schulp te komen.
Ze proberen het weer.
Maar het is een kwestie van tijd voordat ze weer aan gort geschoten worden.
Hoe vaker en hoe meer ze oprukken, hoe sneller ze weer kapot geschoten worden.
Het heeft nu echt geen zin meer.
Tenzij ze ineens het licht hebben gezien en over de gehele linie van voetsoldaat tot generaal ineens degelijk kunnen oorlogvoeren, maar in twee maanden tijd zie ik dat niet gebeuren bij een log apparaat wat eigenlijk niet weet hoe en waarom ze iets moeten doen.
De at raketten zijn fijn maar Ukraine kon de aanval bij Kyiv breken door haar artillerie. Als Rusland langzaam oprukt blijft ze onder haar eigen 2s19 dekking. Daar hebben ze er helaas enorm veel van.
een treffende spreuk
Hoezo? Staatsmedia verkondigd dat de nazi's zijn omgebracht en de ondergrondse bio labs zijn vernietigd. Tada zijn werk is gedaan en kan vrolijk veder.hoevenpe schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:04:
[...]
Hij kan niet terug, onvoorwaardelijke terugtrekking is het einde van zijn bewind.
Tenzij Oekraïne de Russen het land uit schopt ligt een compromis waarmee Poetin gezichtsverlies kan voorkomen het meest voor de hand.
Alleen als hij de landbrug naar De Krim kan behouden.loki504 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:49:
Hoezo? Staatsmedia verkondigd dat de nazi's zijn omgebracht en de ondergrondse bio labs zijn vernietigd. Tada zijn werk is gedaan en kan vrolijk veder.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik zal het trachten toe te lichten waarom Poetin als laatste naar mobilisatie zal grijpen. Een bestuurder die het belang van zijn land voor dat van zichzelf stelt zal op een gegeven moment de algemene mobilisatie afkondigen. Ook als dit zijn eigen populariteit ondergraaft. Hij doet dan wat noodzakelijk is voor het land en offert zijn eigen toekomst bij wijze van spreken op.k995 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:46:
[...]
Ik zie het eerder omgekeerd, kernwapens zijn ene escalatie naar nato die poetin niet kan doen, hij weet dat hij niet in leven kan blijven eens hij dat doet.
Blijft dus over de reotiek dat het moederland aangevallan word opschalen , een fake incidident maken en hopla je kan reservisten ed inzetten omdat "nazi's vallen rusland weer aan zoals in wo2"
Bij een despoot daarentegen is er maar een doel: het voortbestaan van de eigen macht, ten koste van alles. Poetin identificeert zich niet met Rusland, zoals zijn communicatie suggereert, maar vooral met zijn machtsbasis. Poetin heeft er dus Oekraïne, maar ook Rusland en al het andere voor over om die machtsbasis te behouden. Een mobilisatie vergroot het risico voor het verlies van het binnenlandse draagvlak. Dit verlies kan zo plotseling gaan (revolutie) dat dit Poetin direct bedreigt. Uiteindelijk kan (kan....) een revolutie voor Rusland een zege zijn, maar voor Poetin zeker niet. Kijken we vanuit de logica van een despoot naar een tactisch kernwapen, dan veroorzaakt dat veel ellende in het buitenland, maar ook in Rusland als een vergelding zou plaatsvinden. Echter, omdat Rusland wordt aangevallen keert het Russische volk zich als een man tegen het buitenland en blijft Poetin's machtsbasis behouden. Een tactisch kernwapen is vanuit deze logica slecht voor ons, slecht voor Rusland maar goed voor Poetin.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Military warehouses caught fire and exploded at Staraya Nelidovka village of Belgorod region https://t.co/xtlLXJFNIj pic.twitter.com/pI3Coj2pCi
— Liveuamap (@Liveuamap) 27 april 2022
#Ukraine Armed Forces of Ukraine attacked Russian positions on Zmeiny Island, - Pivden operational command.
— 🇺🇦 UkraineNewsLive🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 27 april 2022
The invaders have minus the Strela-10 air defense system and a reduction in the fleet grouping. pic.twitter.com/ZMBRZOq2dK
Snake Island, also known as Serpent Island or Zmiinyi Island
Hoe ze dat gedaan hebben is wel interessante vraag immers geen navy
Artikel dat over het type (kruis)rakketten heeft https://texty.org.ua/articles/106433/letyucha-smert/
Iskander-M (modern missiles)
Tochka-U (Soviet missiles that had to be removed from storage)
air-launched X-47M2 " Dagger "(probably used once)
The rest are cruise missiles:
Sea-based Kalibr (the main modern attack missile)
Sea-based and coastal-based Onyx
Ground-based Iskander-K (experimental, possible individual launches from ballistic missile launchers)
X-101 and X-555 (modification of the Soviet x-55) air-launched.
Tja vanalles
Neen een kernwapen is een doodvonnis voor poetin, zowel intern als extern zullen er veel dat niet aanvaarden en zullen zijn dagen geteld zijn. Poetin is niet gek en wil geen zelfmoord plgen.teacup schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:56:
[...]
Ik zal het trachten toe te lichten waarom Poetin als laatste naar mobilisatie zal grijpen. Een bestuurder die het belang van zijn land voor dat van zichzelf stelt zal op een gegeven moment de algemene mobilisatie afkondigen. Ook als dit zijn eigen populariteit ondergraaft. Hij doet dan wat noodzakelijk is voor het land en offert zijn eigen toekomst bij wijze van spreken op.
Bij een despoot daarentegen is er maar een doel: het voortbestaan van de eigen macht, ten koste van alles. Poetin identificeert zich niet met Rusland, zoals zijn communicatie suggereert, maar vooral met zijn machtsbasis. Poetin heeft er dus Oekraïne, maar ook Rusland en al het andere voor over om die machtsbasis te behouden. Een mobilisatie vergroot het risico voor het verlies van het binnenlandse draagvlak. Dit verlies kan zo plotseling gaan (revolutie) dat dit Poetin direct bedreigt. Uiteindelijk kan (kan....) een revolutie voor Rusland een zege zijn, maar voor Poetin zeker niet. Kijken we vanuit de logica van een despoot naar een tactisch kernwapen, dan veroorzaakt dat veel ellende in het buitenland, maar ook in Rusland als een vergelding zou plaatsvinden. Echter, omdat Rusland wordt aangevallen keert het Russische volk zich als een man tegen het buitenland en blijft Poetin's machtsbasis behouden. Een tactisch kernwapen is vanuit deze logica slecht voor ons, slecht voor Rusland maar goed voor Poetin.
Daarbij hoef je geen algehele mobilisatie te doen, een beperkte of zelfs louter de huidige "conscripts" zijn genoeg om ene enorme boost te geven qua troepen in en rond oekraine. ALs escalatie is dat eerder wat met deze propaganda word voorbereid.
Een MQ-9 Reaper doet zoiets (zowat) onzichtbaar en geluidloos.vso schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:01:
https://twitter.com/Ukrai...tatus/1519167094948081666
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
ik dacht meer aan een "test" van 155mm spul, maar drone is inderdaad ook mogelijk de TB2 heeft 4 steunpunten dus die zou het ook kunnen doen (wellicht)Yaksa schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:14:
[...]
Een MQ-9 Reaper doet zoiets (zowat) onzichtbaar en geluidloos.
Tja vanalles
Verwijderd
de praktijk is echter nog steeds dat elke keer weer columns worden uitgeschakeld.pro_6or schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:31:
[...]
Dat is helaas niet waar. Wanneer Rusland langzaam oprukt kan haar artillerie volgen en het vele 30km snelvuur aan het front is zeer effectief gebleken. Zie ook de link die ik gisteren postte. Ukraine kan dat niet stoppen. Zo kan Rusland evt de spoorlijn bij Bavinkove veroveren en dan komt het gehele oostfront onder druk.
De at raketten zijn fijn maar Ukraine kon de aanval bij Kyiv breken door haar artillerie. Als Rusland langzaam oprukt blijft ze onder haar eigen 2s19 dekking. Daar hebben ze er helaas enorm veel van.
Dat oprukken gaat ze niet zo goed af.
Verwijderd
Dat eiland zit slechts 35km van de kust, dus in principe zelfs binnen bereik van meer ouderwetser artillerie.vso schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:01:
...
[Twitter]
Artikel dat over het type (kruis)rakketten heeft https://texty.org.ua/articles/106433/letyucha-smert/
[...]
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2022 12:29 ]
Ik twijfel daar eigenlijk aan. Als het tij echt gekeerd is en de oorlog is al een gelopen race, waarom blijven we dan maar opschalen qua escalatie? We leveren zelfs wapens die we volgens ons eigen leger eigenlijk niet kunnen missen.Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:42:
[...]
uiteindelijk zet dat geen zoden aan de dijk.
Het tij is gekeerd. De Russen zijn afgeslagen.
Ze kunnen in het oosten en zuiden nog wel wat veroveren maar dat is allemaal activiteit in de blessuretijd.
Het is over voor Rusland.
Ik zie niet waarom we dat risico lopen als Rusland eigenlijk verslagen is
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Verwijderd
doordat we die wapens leveren en gaan leveren is het al duidelijk dat Rusland het niet gaat redden.Michael_OsGroot schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:36:
[...]
Ik twijfel daar eigenlijk aan. Als het tij echt gekeerd is en de oorlog is al een gelopen race, waarom blijven we dan maar opschalen qua escalatie? We leveren zelfs wapens die we volgens ons eigen leger eigenlijk niet kunnen missen.
Oekraine heeft geen extra troepen nodig, maar nog wel extra wapens. De klus klaren ze daarna zelf.
Enige wat ze nodig hebben zijn zware wapens en de Russen komen er gewoon niet meer fatsoenlijk door en worden in de komende maanden het land uit geschoten.
De Russen hebben laten zien geen oorlog te kunnen voeren. Communicatie is slecht. Training is slecht. Hun elitetroepen hebben flinke verliezen geleden.
Dit duurt jaren om hiervan te herstellen.
Ze hebben nog een troepenmacht maar dat is minstens voor de helft van hetzelfde kaliber als in het noorden. Sterker nog: veel dezelfde troepen als in het noorden.
Daar is het ze ook niet gelukt. Misschien dat ze in meer open terrein van de Donbas meer succes hebben maar vooralsnog is er nog geen nieuwe blitzkrieg te zien. Alleen langzaam oprukken, zoals gezegd. De kracht van een BTG maar we gaan het zien.
Kans is groot dat ze Zaporizhzhia wel bereiken en omsingelen en ook de pocket van Kramatorsk wel dicht krijgen de komende twee weken. Misschien zelfs Dnipro. Ze kunnen heel zuid-oost weten te pakken.
Maar voor hoe lang? En daar zit m het probleem voor de Russen. De tijd is aan de kant van Oekraine.
En ik denk dat met name in Donbas het er nog wel van gaat komen dat ze (UA) met de zwaardere wapens en betere artillerie ook gebied kunnen heroveren. Sowieso na 9 mei.
Crimea wordt lastiger vanwege de smalle strook waar ze overheen zouden moeten bij een aanval en weet ik weet niet of UA beschikt over landingsvaartuigen voor een landing elders.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2022 13:10 ]
Rusland is uitgeput enzvoorts maar verslagen is het nog niet, het is momenteel niet ondenkbaar dat hier een Russische tank staat of rakketten hier landen, mocht het zover komenMichael_OsGroot schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:36:
[...]
Ik twijfel daar eigenlijk aan. Als het tij echt gekeerd is en de oorlog is al een gelopen race, waarom blijven we dan maar opschalen qua escalatie? We leveren zelfs wapens die we volgens ons eigen leger eigenlijk niet kunnen missen.
Anders roept die militair dat niet, maar anderzijds is het ook een politiek signaal namelijk te veel roofbouw gepleegt op onze defensie
Tja vanalles
Het probleem lijkt mij dat ze (terecht) wel Nederlandse wapens aan Oekraine overdragen maar blijkbaar niet verder denken dan “wij hebben het niet meer nodig”. Waar blijven de extra miljarden om ons eigen leger weer klaar voor een oorlog te maken?vso schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:51:
[...]
Anders roept die militair dat niet, maar anderzijds is het ook een politiek signaal namelijk te veel roofbouw gepleegt op onze defensie
Verwijderd
we hoeven niet te vechten, dat doet Oekraine voor onsdowntime schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:14:
[...]
Het probleem lijkt mij dat ze (terecht) wel Nederlandse wapens aan Oekraine overdragen maar blijkbaar niet verder denken dan “wij hebben het niet meer nodig”. Waar blijven de extra miljarden om ons eigen leger weer klaar voor een oorlog te maken?
Die vraag kan je beter stellen in het topic wat daarvoor bedoeld is: De herbouw van de Nederlandse Strijdkrachten, hier voegt het niets toe.downtime schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:14:
[...]Het probleem lijkt mij dat ze (terecht) wel Nederlandse wapens aan Oekraine overdragen maar blijkbaar niet verder denken dan “wij hebben het niet meer nodig”. Waar blijven de extra miljarden om ons eigen leger weer klaar voor een oorlog te maken?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Als onze verdediging niet op orde is kunnen de Russen binnen 5-10 jaar hun leger weer op orde hebben en weer ergens voor problemen zorgen. Vooral als ze nog van Oekraine weten te winnen.Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:17:
[...]
we hoeven niet te vechten, dat doet Oekraine voor ons
Verwijderd
binnen 5 of 10 jaar hebben we hier in Nederland ook wel weer een keer een prinsjesdag gehad met een nieuwe begroting.downtime schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:23:
[...]
Als onze verdediging niet op orde is kunnen de Russen binnen 5-10 jaar hun leger weer op orde hebben en weer ergens voor problemen zorgen. Vooral als ze nog van Oekraine weten te winnen.
Gaat wel goed komen.
We gaan gewoon naar de 2%. Zo niet dan faalt onze regering uiteraard.
Je moet ook inzien dat de NATO groter wordt en ga er maar vanuit dat niet alles weggedaan wordt. Als oekranie dit weet vol te houden dan hoeven wij ons ook niet druk te maken russen worden ook steeds zwakker en houden dan ook niks over. Een uitputtingsslag voor beide.downtime schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:23:
[...]
Als onze verdediging niet op orde is kunnen de Russen binnen 5-10 jaar hun leger weer op orde hebben en weer ergens voor problemen zorgen. Vooral als ze nog van Oekraine weten te winnen.
Dat is wat ik bedoeldedowntime schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:14:
[...]
Het probleem lijkt mij dat ze (terecht) wel Nederlandse wapens aan Oekraine overdragen maar blijkbaar niet verder denken dan “wij hebben het niet meer nodig”. Waar blijven de extra miljarden om ons eigen leger weer klaar voor een oorlog te maken?
Tja vanalles
ALs museum stuk?vso schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:51:
[...]
Rusland is uitgeput enzvoorts maar verslagen is het nog niet, het is momenteel niet ondenkbaar dat hier een Russische tank staat of rakketten hier landen, mocht het zover komen
Bedoel als je ziet wat nato nog aan materiaal heeft sorry als je denkt dat rusland na dit ook nog eens heel nato aanakn om in nederland te geraken dan zou ik toch eens wat beter kijken.
De economie van nato is 10 keer groter, nato heeft nog zo goed als haar volledige leger en heeft zowat alle wapen fabrikanten binnen hun grenzen.downtime schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:23:
[...]
Ik zie dus niet hoe rusland zelfs in 10 jaar plots sterker zou kunnen zijn dan nato.
Met namo NATO ziet nu wat rusland voor wapens heeft en gaat daar nog betere wapens tegen ontwikkele denk ik dan. Met de minste casualties en nog betere precisie.k995 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:31:
[...]
De economie van nato is 10 keer groter, nato heeft nog zo goed als haar volledige leger en heeft zowat alle wapen fabrikanten binnen hun grenzen.
Ik zie dus niet hoe rusland zelfs in 10 jaar plots sterker zou kunnen zijn dan nato.
Verwijderd
Die waren al begroot, met sinds het verergeren van de oorlog in Oekraïne weer extra miljarden (structureel per jaar).downtime schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:14:
[...]
De vraag is al lang niet meer of er miljarden voor het leger gaan komen, de vraag is hoe ze besteed gaan worden.
Edit: typos
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2022 13:45 ]
Zoals @Prosac al postte afgelopen maandag:
*CLICK*
Het voelt toch een beetje als 4D schaken op dit moment, maar het blijft lastig in te schatten. Één ding is zeker, de Russen verliezen veel materiaal en manschappen. Maar ook de Oekraïners...
Ik hoop dat met je dat het niet gebeurt, en die kans acht ik ook klein maar dat daarom van tafel schuiven en rustig koffie gaan drinken is ook wel totaal onhandig.k995 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:29:
[...]
ALs museum stuk?
Bedoel als je ziet wat nato nog aan materiaal heeft sorry als je denkt dat rusland na dit ook nog eens heel nato aanakn om in nederland te geraken dan zou ik toch eens wat beter kijken.
Hoe meer ze naar het Oekrainse front schuiven hoe minder overblijft voor andere scenario's
Dat we nu bijna verlopen / verouderde meuk toesturen is niet een grote ramp maar betekend wel dat productie wel opgeschaald moet worden zodat je als het wel zover komt ook je bevoorrading op orde hebt.
Immers de 1 zijn dood is de ander zijn brood
uit een tweet van Oryx (gezien koningsdag)
[ Voor 7% gewijzigd door vso op 27-04-2022 13:58 ]
Tja vanalles
Voor de NAVO was het geen verrassing om te zien welke wapens Rusland heeft, dat konden ze in Syrie prima zien.mklcln schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:34:
[...]
Met namo NATO ziet nu wat rusland voor wapens heeft en gaat daar nog betere wapens tegen ontwikkele denk ik dan. Met de minste casualties en nog betere precisie.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Is dat laatste zo? Ze zullen zeker verliezen hebben, maar veel?Dutchy007 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:45:
Één ding is zeker, de Russen verliezen veel materiaal en manschappen. Maar ook de Oekraïners...
Dat argument van niet kunnen missen vanwege de bescherming van het eigen grondgebied vind ik toch wat apart. Welke snelle dreiging bestaat er voor ons grondgebied ?Michael_OsGroot schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:36:
In het Caraïbische gebied zie ik die PzH2000 nog niet zo snel heel veel voordeel gaan hebben boven een marine danwel luchtmacht. En op het Europese vasteland hou ik over: Rusland, China of bondgenoten die zich tegen ons zouden moeten keren. Bij dat laatste zie ik die paar PzH2000's ons ook niet redden.
China zie ik hier niet zo snel fysiek over land voor de deur staan, in ieder geval niet voordat we nieuwe materieel aangeschaft zouden kunnen hebben.
Hou ik over Rusland. Waarbij ik me dan afvraag of de zandhazen het verstandig lijkt te wachten tot Rusland de Oekraine heeft verslagen, verder is opgerukt en we oorlogje kunnen spelen op de veluwe ?
Of dat het toch op dit moment verstandiger is (zeker voor ons zelf) om Rusland te laten leeg bloeden qua conventionele militaire landmacht kracht op een andere plek dan de veluwe, eentje die helaas nu al ten dele in puin ligt.
Maar goed ik heb geen KMA gedaan, dus misschien mis ik iets ontzettend evidents en kan iemand me dat uitleggen.
Hou ik daar buiten nog over missies in andere werelddelen (maar dat is geen verdediging van eigen grondgebied zoals aangegeven). En daarvan denk ik dan, Oekraïne is een missie in ons eigen werelddeel, waarbij alleen het materieel wordt ingezet en niet het personeel, maar ik zie de noodzakelijk koppeling niet zo met het personeel.
Als laatste hou ik dan over en wat ik me enigszins wel zou kunnen voorstellen: de vraag in hoeverre het efficiënt en nuttig kan worden ingezet en dat zal van de Oekraïners zelf afhangen en de Duitse training die men ontvangt. En daar zou ik ze ruimhartig het voordeel van enige twijfel willen geven.
[ Voor 16% gewijzigd door gekkie op 27-04-2022 14:20 ]
https://nos.nl/artikel/24...-kan-eindig-je-als-poetin"Ik heb altijd gezegd dat peilingen mij niet zo veel doen", zei de koning op bezoek in Maastricht. "Maar wat ik wel heel goed vind is opbouwende kritiek. Met andere woorden: als je dat niet hebt, dan kan je eindigen als Poetin en dat wil niemand."
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Want je bent actief betrokken bij de landsverdediging?vso schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:51:
[...]
Ik hoop dat met je dat het niet gebeurt, en die kans acht ik ook klein maar dat daarom van tafel schuiven en rustig koffie gaan drinken is ook wel totaal onhandig.
Veelal van wat nu naar daar gestuurd is wat oud en al of bijna afgedankt materiaal.Hoe meer ze naar het Oekrainse front schuiven hoe minder overblijft voor andere scenario's
Nogmaals dit is een miniem klein deeltje van nato.
Dat is iets anders en waar nato landen als sinds 2014 meer mee bezig zijn.Dat we nu bijna verlopen / verouderde meuk toesturen is niet een grote ramp maar betekend wel dat productie wel opgeschaald moet worden zodat je als het wel zover komt ook je bevoorrading op orde hebt.
Rusland zal de gastoevoer naar nog meer landen afsluiten indien zij niet in roebels betalen, zoals dat is voorzien in een decreet van Russisch president Vladimir Poetin. Dat heeft Kremlin-woordvoerder Dmitri Peskov woensdag gezegd.
Woensdagochtend werd de levering van Russisch aardgas aan Polen en Bulgarije onderbroken. Dat heeft niets te maken met chantage, zo reageerde Peskov op uitlatingen van Europees Commissievoorzitter Ursula von der Leyen. Volgens de woordvoerder legde Rusland een nieuw betalingsmechanisme op als reactie op 'nooit geziene vijandige maatregelen' door Europese landen. Die maatregelen kwamen er na de Russische inval in Oekraïne.
Alleen Hongarije en Servie willen betalen in roebels geloof ik.XWB schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:54:
Rusland wil de gaskraan verder dichtdraaien. Welke landen betalen niet in Roebels?
[...]
op pro-Russische kanalen wordt gemeldt dat gaslevering aan Bulgarije en Polen gewoon doorgaan en dat ze achter de schermen gewoon in roebels betalen, dat zou dan ergens via bronnen bij TASS (russische staatsmedia) komen, maar zie het nergens bevestigd. MIsschien willen ze ook wel te graag.
Als je de pro-Russische telegrams volgt, dan is het al 2 weken een kwestie van een dag of 2 en Rusland breekt dwars door de linies heen en wint glansrijk.
Blijkbaar zijn het er helaas maar 5 (~10% van wat we hebben):gws24 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:44:
Het is definitief dat wij de PHZ-2000 gaan leveren:
[...]
bron: https://nos.nl/artikel/24...raine-ondanks-bedenkingen
Hopelijk zijn het er een aardig aantal, liefst alle 26 die in reserve zijn, want toch nu niet gebruikt, en daarvoor in de plaats nieuwe kopen.
bron: https://www.telegraaf.nl/...-l-europe-en-de-telegraafDe spanning in Oekraïne was even voelbaar in Hotel De l’Europe, in de binnenstad van Amsterdam. „Ah, de pantserhouwitsers!”, zei premier Mark Rutte opgetogen, toen zijn telefoon ging. „Het is geregeld”, kwam hij even later melden aan Commandant Landstrijdkrachten Martin Wijnen. „We sturen er vijf. De Duitsers leveren de munitie en samen zorgen we voor de trainingen.”
edit: wel met een korreltje zout nemen dit natuurlijk want kan mij niet voorstellen dat Rutte zo dom is om dit in bijzijn van een journalist te laten vallen en 5 is een raar aantal
[ Voor 8% gewijzigd door gws24 op 27-04-2022 15:28 ]
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Ze doen er toch nog een paar doosjes kogels bij hopelijkgws24 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:25:
[...]
Blijkbaar zijn het er helaas maar 5 (~10% van wat we hebben):
[...]
bron: https://www.telegraaf.nl/...-l-europe-en-de-telegraaf
Wat in reserve staat heeft eerst een grote beurt nodig. Daar staat een maand voor. Dat gaat te lang duren.gws24 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:44:
Het is definitief dat wij de PHZ-2000 gaan leveren:
[...]
bron: https://nos.nl/artikel/24...raine-ondanks-bedenkingen
Hopelijk zijn het er een aardig aantal, liefst alle 26 die in reserve zijn, want toch nu niet gebruikt, en daarvoor in de plaats nieuwe kopen.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
En een stokje om de loop schoon te makenoldgrumpy schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:26:
[...]
Ze doen er toch nog een paar doosjes kogels bij hopelijk
Pff, 5 stuks, zal me een klap geven. ons ben zuuunig, dat dan weer wel, behalve als we een mondkapjes deal aan sywert moeten geven natuurlijk
edit: als dit de eerste 5 zijn en de rest nog moet worden gereed gemaakt heb ik niets gezegd
[ Voor 11% gewijzigd door Indoubt op 27-04-2022 15:44 ]
Dan is het misschien al een stuk logischer. Nu eerst een aantal uit de actieve voorraad leveren waarmee ook de Oekraieners kunnen trainen en dan later eventueel nog een aantal uit de reserve. Maar goed, afwachten wat het echt gaat worden.asing schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:29:
[...]
Wat in reserve staat heeft eerst een grote beurt nodig. Daar staat een maand voor. Dat gaat te lang duren.
[ Voor 6% gewijzigd door gws24 op 27-04-2022 15:34 ]
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Dus jij reserveert ruimte voor de kans dat het Russische leger eerst nog zo'n 800km Oekraïne doorsteekt en vervolgens zo'n 600km aan Pools grondgebied gaat doorkruisen (waarmee Nato direct tot actie overgaat)vso schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:51:
[...]
Ik hoop dat met je dat het niet gebeurt, en die kans acht ik ook klein maar dat daarom van tafel schuiven en rustig koffie gaan drinken is ook wel totaal onhandig.
Hoe meer ze naar het Oekrainse front schuiven hoe minder overblijft voor andere scenario's
Dat we nu bijna verlopen / verouderde meuk toesturen is niet een grote ramp maar betekend wel dat productie wel opgeschaald moet worden zodat je als het wel zover komt ook je bevoorrading op orde hebt.
om vervolgens na nog eens 200/300km Duits grondgebied door te steken hun Iskanders ergens bij Munster te parkeren en Nederland gaan belegeren?
Gekkigheid daar gelaten die denkbeelden stammen nog uit de koude oorlog met grote tankslagen op de laagvlaktes van Europa.
Nu zien we die dreiging snel wegvallen omdat er van al dat materiaal het gros ook uit dat tijdperk stamt en enkel nog in geval van nood en veel onderhoud hooguit ter verdediging ingezet zou kunnen worden.
Het modernere materiaal wat dan wel echt inzetbaar is (en niet enkel op papier blijkt te bestaan) moet je dan ook nog eens kunnen inzetten. Men maakt dat materiaal met een bepaalde visie van inzet en zorgt dat al die onderdelen naast elkaar een goed functionerende legergroep vormt.
Helaas voor de Russen blijkt dat er bar weinig tactiek onder de legerleiding is te vinden en daardoor wordt elk stuk materiaal gewoon een hamer. Mijnenveger? welnee, hamer. Precisie Kruisraket? welnee, hamer. Gerichte lucht aanvallen eerst op aa en radar? welnee, hamer.
Dat is zoals ze het al honderd jaar doen. Ze kijken niet naar een soldaatje meer of minder en houden niet van mikken of tactiek. Als vandaag van A naar B met 100 man mislukt dan proberen ze het morgen met 1000 man, en overmorgen met 10.000.
Deze 'tactiek' kan je met je voetvolk gerust een paar maanden volhouden maar niet met je 'moderne' en relatief dure materieel. Ook het daarbij behorende personeel kan je niet straffeloos uit blijven wisselen.
Dus na twee maanden ploeteren in Oekraïne zie ik absoluut 0% kans op een scenario waarin wij in Nederland onze grenzen moeten gaan verdedigen tegen het huidige Russische leger.
Verder wilde ik nog even opmerken dat het feit dat er zwaardere wapens die kant op gaan juist een teken van vertrouwen is. Had het Oekraïnse leger zich in de eerste twee weken laten verschalken dan had het verlies van die paar kratten Stingers en Javelins geen zeer gedaan.
Dat we nu onze superduper artillerie uitlenen* is dus het vertrouwen hebben dat ze die kunnen inzetten en daarmee ook daadwerkelijk de kansen in hun voordeel zouden moeten kunnen keren.
Geen garanties dat dat ook allemaal zo gaat, maar beter dat we daar even een beetje de kat mee uit de boom gekeken hebben dan dat we die een maand geleden al hadden verstuurd en dat ze nu aan de Russische kant hadden gestaan.
*(feitelijk hoop je uiteraard dat ze na gebruik weer netjes gepoetst terugkomen
Verwijderd
in Tom Clancy's boek Red Storm Rising komen de Russen stiekem met een aanvalsgroepje via een vrachtschip naar IJsland om daar de vliegvelden te veroveren. Daarna wordt meer materiaal ingevlogen.gekkie schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:14:
[...]
Dat argument van niet kunnen missen vanwege de bescherming van het eigen grondgebied vind ik toch wat apart. Welke snelle dreiging bestaat er voor ons grondgebied ?
In het Caraïbische gebied zie ik die PzH2000 nog niet zo snel heel veel voordeel gaan hebben boven een marine danwel luchtmacht. En op het Europese vasteland hou ik over: Rusland, China of bondgenoten die zich tegen ons zouden moeten keren. Bij dat laatste zie ik die paar PzH2000's ons ook niet redden.
China zie ik hier niet zo snel fysiek over land voor de deur staan, in ieder geval niet voordat we nieuwe materieel aangeschaft zouden kunnen hebben.
Hou ik over Rusland. Waarbij ik me dan afvraag of de zandhazen het verstandig lijkt te wachten tot Rusland de Oekraine heeft verslagen, verder is opgerukt en we oorlogje kunnen spelen op de veluwe ?
Of dat het toch op dit moment verstandiger is (zeker voor ons zelf) om Rusland te laten leeg bloeden qua conventionele militaire landmacht kracht op een andere plek dan de veluwe, eentje die helaas nu al ten dele in puin ligt.
Maar goed ik heb geen KMA gedaan, dus misschien mis ik iets ontzettend evidents en kan iemand me dat uitleggen.
Hou ik daar buiten nog over missies in andere werelddelen (maar dat is geen verdediging van eigen grondgebied zoals aangegeven). En daarvan denk ik dan, Oekraïne is een missie in ons eigen werelddeel, waarbij alleen het materieel wordt ingezet en niet het personeel, maar ik zie de noodzakelijk koppeling niet zo met het personeel.
Als laatste hou ik dan over en wat ik me enigszins wel zou kunnen voorstellen: de vraag in hoeverre het efficiënt en nuttig kan worden ingezet en dat zal van de Oekraïners zelf afhangen en de Duitse training die men ontvangt. En daar zou ik ze ruimhartig het voordeel van enige twijfel willen geven.
Dus ze zouden per schip kunnen komen naar Nederland. Rest de vraag: waar gaan ze landen en waarom?
Den Helder?
Of bezetten ze een waddeneiland als verdere uitvalsbasis?
Met welk doel?
Ze zullen vanuit Nederland, Duitsland en Engeland verslagen worden.
Hooguit kunnen ze Scheveningen of Den Helder binnenvallen en wat schade toebrengen en wat burgers doden, maar het werkelijke militaire nut ontgaat me.
Haven van Rotterdam? Flinke klap voor onze economie, maar verder?
Ze zullen geisoleerd zijn en erg kwetsbaar.
Zeker nu blijkt dat de Russische parachutisten niet de elite-helden bleken te zijn.
Verwijderd
op 24 februari had de opdracht gegeven moeten worden om ons spul op te poetsen.asing schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:29:
[...]
Wat in reserve staat heeft eerst een grote beurt nodig. Daar staat een maand voor. Dat gaat te lang duren.
Gewoon als standard procedure.
Dan was het nu gebruiksklaar geweest.
Verwijderd
de EU betaalt gewoon met euro's aan een tussenpartij die het vervolgens omzet in roebels en daarmee worden de Russen betaald.Prosac schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:15:
[...]
Alleen Hongarije en Servie willen betalen in roebels geloof ik.
op pro-Russische kanalen wordt gemeldt dat gaslevering aan Bulgarije en Polen gewoon doorgaan en dat ze achter de schermen gewoon in roebels betalen, dat zou dan ergens via bronnen bij TASS (russische staatsmedia) komen, maar zie het nergens bevestigd. MIsschien willen ze ook wel te graag.
Als je de pro-Russische telegrams volgt, dan is het al 2 weken een kwestie van een dag of 2 en Rusland breekt dwars door de linies heen en wint glansrijk.
Beide partijen betalen in de valuta die ze wensen en we krijgen netjes ons gas.
En de olie die we niet kopen komt gewoon via ongeregistreerde schepen naar internationaal water waar een grote olietanker ligt waar ze de Russische olie mengen met andere olie et voila het is geen Russische olie meer dus kunnen we kopen.
ik houd niet zo van afschuiven op anderen, We zijn gezamelijk verantwoordelijkk995 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:54:
[...]
Want je bent actief betrokken bij de landsverdediging?
Tja vanalles
En in Iron Sky hebben de nazi's een basis op de maan.Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:50:
in Tom Clancy's boek Red Storm Rising komen de Russen stiekem met een aanvalsgroepje via een vrachtschip naar IJsland om daar de vliegvelden te veroveren.
Verwijderd
ik zag laatst op 9gag een bericht dat Oekraine ook gewoon 20.000 doden heeft (militaire doden denk ik).TheBrut3 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:13:
[...]
Is dat laatste zo? Ze zullen zeker verliezen hebben, maar veel?
Misschien was het weer een rusbot.
Heb even kort gezocht naar artikelen die het zouden staven maar kon niks vinden.
Als de propaganda klopt zal Oekraine nu misschien 5000 doden hebben ofzo. Was eerder iets van 2000 ofzo dus even een paar weken extrapoleren.
Burgerdoden een paar duizend in omgeving Kyiv.
Zo'n 20.000 burgerdoden in Mariupol en 40.000 gedeporteerde mensen.
De Oekraiense verliezen qua materiaal zou qua balans uit moeten zijn geslagen naar de andere kant waarin buitgemaakt Russische materieel niet alleen de verliezen compenseren maar Oekraine nu juist meer heeft dan tevoren.
Klinkt allemaal als een underdog landje dat met minimale verliezen een grootmacht afdroogt.
Het klinkt allemaal te mooi om waar te zijn.
Ik zie sporadisch filmpjes van Oekraiense strijders die begraven worden en dan knielen er mensen langs de route van de begrafenisstoet. Of het regionaal is weet ik niet maar als ik afga op dat gegeven valt het met het aantal doden wel mee, als er zulke filmpjes worden gemaakt van begrafenisstoet van 1 of enkele gevallenen. Als de aantallen zoveel groter zouden zijn dan zou je niet zulke plaatselijke filmpjes hebben. Tenzij het in kleine kring echt lokaal wordt begraven en dit geen grotere steden zijn waar er meerdere te begraven zijn.
Oekraine zwijgt blijkbaar behoorlijk over haar eigen verliezen.
Ben wel benieuwd: heeft iemand bronnen die meer laten zien van Oekraiense verliezen? (en dan geen rusbot-propaganda).
Verwijderd
ik acht boeken van Tom Clancy toch wat realistischer qua wapensystemen, oorlogsstrategie etc.TheBrut3 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:03:
[...]
En in Iron Sky hebben de nazi's een basis op de maan.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2022 16:06 ]
Enige die ik weet is wat jij ook al aangaf van die ~2000 doden en dat was Zelensky zelf die dat heeft gezegd op 15 april, dus ~2 weken geleden:Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:05:
[...]
Oekraine zwijgt blijkbaar behoorlijk over haar eigen verliezen.
Ben wel benieuwd: heeft iemand bronnen die meer laten zien van Oekraiense verliezen? (en dan geen rusbot-propaganda).
bron: https://edition.cnn.com/2...nterview-cnntv/index.htmlZelensky said that Ukrainian officials think about 2,500 to 3,000 Ukrainian troops have died in the war, comparing the figure to what he said are Russia's casualty numbers of 19,000 to 20,000 (Russia has acknowledged 1,351 military casualties). Zelensky added there are about 10,000 Ukrainian troops who have been injured and that it's "hard to say how many will survive."
Op deze wiki wordt aardig bijgehouden wie wat zegt over verliezen met de nodige caveat dat het allemaal zeer onzeker is door de fog of war en propaganda van beide kanten:
Wikipedia: Casualties of the Russo-Ukrainian War
Ik acht de Ukrainers tot veel in staat maar…..TheBrut3 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:03:
[...]
En in Iron Sky hebben de nazi's een basis op de maan.
een treffende spreuk
"We mogen deze wapens niet tegen de Russen inzetten, want misschien hebben we ze nodig tegen de Russen!"vso schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:51:
[...]
Rusland is uitgeput enzvoorts maar verslagen is het nog niet, het is momenteel niet ondenkbaar dat hier een Russische tank staat of rakketten hier landen, mocht het zover komen
Dit gezegd zijnde, moeten we uiteraard wel de hele boel vervangen. België nog iets meer, want we hebben onze artillerie verkocht aan de privé

Wij hebben een ENORM luchtoverwicht.Enai schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:30:
[...]
"We mogen deze wapens niet tegen de Russen inzetten, want misschien hebben we ze nodig tegen de Russen!"
Dit gezegd zijnde, moeten we uiteraard wel de hele boel vervangen. België nog iets meer, want we hebben onze artillerie verkocht aan de privéen indien Oekraïne en Rusland elkaars legers (en onze wapens) om zeep helpen, dan kan Rusland sneller nieuw materieel bouwen dan wij.
een treffende spreuk
Zolang de sancties van kracht blijven dan kan Rusland zowat niks nieuws bouwen. Ze hebben nu al moeite om onderdelen te kunnen vervangen zoals je hier hebt kunnen lezen.Enai schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:30:
[...]Dit gezegd zijnde, moeten we uiteraard wel de hele boel vervangen. België nog iets meer, want we hebben onze artillerie verkocht aan de privéen indien Oekraïne en Rusland elkaars legers (en onze wapens) om zeep helpen, dan kan Rusland sneller nieuw materieel bouwen dan wij.
helemaal mee eens hoor,Hippocampus schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:41:
Dus jij reserveert ruimte voor de kans dat het Russische leger eerst nog zo'n 800km Oekraïne doorsteekt en vervolgens zo'n 600km aan Pools grondgebied gaat doorkruisen (waarmee Nato direct tot actie overgaat)
om vervolgens na nog eens 200/300km Duits grondgebied door te steken hun Iskanders ergens bij Munster te parkeren en Nederland gaan belegeren?
Een degelijk leger van 4% ons land inkomen ofzo, instand houden en klein beetje overschot is niet erg maar niet zoals nu roofbouw plegen.
Dat bedoel ik met "rekening houden". Dat de russen hier staan acht ik ook wel relatief klein maar dat was wel duidelijk toch ?
beide mee eensVerder wilde ik nog even opmerken dat het feit dat er zwaardere wapens die kant op gaan juist een teken van vertrouwen is. Had het Oekraïnse leger zich in de eerste twee weken laten verschalken dan had het verlies van die paar kratten Stingers en Javelins geen zeer gedaan.
Dat we nu onze superduper artillerie uitlenen* is dus het vertrouwen hebben dat ze die kunnen inzetten en daarmee ook daadwerkelijk de kansen in hun voordeel zouden moeten kunnen keren.
Geen garanties dat dat ook allemaal zo gaat, maar beter dat we daar even een beetje de kat mee uit de boom gekeken hebben dan dat we die een maand geleden al hadden verstuurd en dat ze nu aan de Russische kant hadden gestaan.
*(feitelijk hoop je uiteraard dat ze na gebruik weer netjes gepoetst terugkomen)
Tja vanalles
We hebben het over een boek wat 35 jaar oud is. In die tijd is er nogal wat veranderd aan wapensystemen, oorlogsstrategie etc.Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:05:
[...]
ik acht boeken van Tom Clancy toch wat realistischer qua wapensystemen, oorlogsstrategie etc.
Verwijderd
klopt. In Red Storm Rising waren de Russen nog redelijk goed bezig.autje schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:57:
[...]
We hebben het over een boek wat 35 jaar oud is. In die tijd is er nogal wat veranderd aan wapensystemen, oorlogsstrategie etc.
En hadden ze trouwens grotendeels hetzelfde materieel als vandaag trouwens
Maar los daarvan is de landkaart van de wereld niet veranderd en is het nog steeds actueel.
Soviet Unie is er uiteraard niet meer en de slagkracht is ineengestort maar het gaat om het idee.
Het ging erom dat we als Nederland weinig te vrezen hebben: wat gaan de Russen doen wat voor Nederland een gevaar is? We hebben letterlijk niets te vrezen van een invasie vanaf de Duitse grens door Rusland.
Enige wat ik dan kon bedenken is zoals ze het in Red Storm Rising deden op IJsland: met een schip naar toe varen en dan een belangrijke plek veroveren.
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2022 17:00 ]
Dat is dan wel weer waarVerwijderd schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:59:
[...]
En hadden ze trouwens grotendeels hetzelfde materieel als vandaag trouwens
De andere kant echter niet.
Maar ik weet niet hoe je denkt dat met wat er nu in de lucht hangt als barrière, Rusland veel naar deze kant zou krijgen zonder opgemerkt te worden, laat staan zaken waar tegen nou net specifiek een PzH2000 geschikt is (en ook nog oorlog blijven voeren in de Oekraine).Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:50:
[...]
in Tom Clancy's boek Red Storm Rising komen de Russen stiekem met een aanvalsgroepje via een vrachtschip naar IJsland om daar de vliegvelden te veroveren. Daarna wordt meer materiaal ingevlogen.
Dus ze zouden per schip kunnen komen naar Nederland. Rest de vraag: waar gaan ze landen en waarom?
Den Helder?
Of bezetten ze een waddeneiland als verdere uitvalsbasis?
Met welk doel?
Ze zullen vanuit Nederland, Duitsland en Engeland verslagen worden.
Hooguit kunnen ze Scheveningen of Den Helder binnenvallen en wat schade toebrengen en wat burgers doden, maar het werkelijke militaire nut ontgaat me.
Haven van Rotterdam? Flinke klap voor onze economie, maar verder?
Ze zullen geisoleerd zijn en erg kwetsbaar.
Zeker nu blijkt dat de Russische parachutisten niet de elite-helden bleken te zijn.
Want daar gaat het uiteindelijk om, we zouden dit specifieke materieel niet kunnen leveren vanwege bescherming eigen grondgebied op dit moment.
En dat zie ik niet, tenzij de Belgen, Duitsland of Frankrijk komt buurten. Maar dan hebben we inmiddels wel andere problemen, waarbij het maar de vraag is wat je dan met die paar PzH2000's gaat uitrichten.
Kortom vast een vermakelijk boek wat meneer Clancy geschreven heeft, maar ik kan er allemaal weinig zinvolle dreiging van zien uit gaan wat een dergelijk statement zou rechtvaardigen.
Військове керівництво рф в рази занижує втрати окупантів на війні в Україні.
— Сергей Харьков (@serobga) 27 april 2022
Перехоплення від СБУ розмови війскового РФ:
«Пацанов дох*я поебашило наших, пиз*ец дох*я… Официально то одно, а я тебе скажу: 25 900 погибших. Это, бля*ь, за 2 месяца…» - розповідає він своєму другу. pic.twitter.com/wSr5vQBKH6
vertaling
hoger dan de stats die we van @DoubleDutch zien in elk gevalThe military leadership of the Russian Federation at times underestimates the losses of the occupiers in the war in Ukraine.
Interception from the SBU of the conversation of the Russian military:
“Boys doh * ya poebashilo ours, piz * ets doh * ya… Officially one thing, and I'll tell you: 25,900 dead. This, fuck, in 2 months… "- he tells his friend.
[ Voor 8% gewijzigd door vso op 27-04-2022 17:28 ]
Tja vanalles
Verwijderd
daarom noemde ik het ook.gekkie schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:21:
[...]
Maar ik weet niet hoe je denkt dat met wat er nu in de lucht hangt als barrière, Rusland veel naar deze kant zou krijgen zonder opgemerkt te worden, laat staan zaken waar tegen nou net specifiek een PzH2000 geschikt is (en ook nog oorlog blijven voeren in de Oekraine).
Want daar gaat het uiteindelijk om, we zouden dit specifieke materieel niet kunnen leveren vanwege bescherming eigen grondgebied op dit moment.
En dat zie ik niet, tenzij de Belgen, Duitsland of Frankrijk komt buurten. Maar dan hebben we inmiddels wel andere problemen, waarbij het maar de vraag is wat je dan met die paar PzH2000's gaat uitrichten.
Kortom vast een vermakelijk boek wat meneer Clancy geschreven heeft, maar ik kan er allemaal weinig zinvolle dreiging van zien uit gaan wat een dergelijk statement zou rechtvaardigen.
In Red Storm Rising komen de Russen ook vanuit het oosten Duitsland binnen en zijn er tankslagen in Duitsland, maar na een paar weken zijn ze daar nog steeds.
Vandaag de dag komen de Russen amper 90 km van hun supply basis vandaan.
Dus wat is dan een mogelijkheid om een bedreiging te zijn voor Nederland?
Dat zou dan eigenlijk per schip moeten. En dus noemde ik IJsland waar ze naar toe gingen in dat boek.
Het lukte ze destijds om onopgemerkt er te komen. In vredestijd.
Nu niet meer nee. Er komt geen Russische schip een haven in.
Maar het was als voorbeeld: hoe zouden de Russen in Nederland kunnen komen, en dan realistisch? Dat is per schip.
En ja, waar zouden ze dan landen en met welk doel?
Ik zie het niet. Vandaar dat ik het noemde.
Dus die wapensystemen die we nu leveren gaan ons niet redden als we ze houden. Mag best naar Oekraine.
Verwijderd
dat zijn volgens mij de stats die ik in Telegram ook voorbij zie komen.vso schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:27:
[Twitter]
[Twitter]
vertaling
[...]
hoger dan de stats die we van @DoubleDutch zien in elk geval
Gepost door UA.
Zou "geweldig" zijn als dit klopt en zelfs Oekraine nog de conservatief de verliezen toeschrijft.vso schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:27:
[Twitter]
[Twitter]
vertaling
[...]
hoger dan de stats die we van @DoubleDutch zien in elk geval
Waarbij ik wel de kanttekening zet welke officier de cijfers zou weten én zo stom is dit via een onbeveiligde lijn te melden aan een vriend. Terwijl de Russen inmiddels ook wel weten dat Oekraine mee luistert.
[ Voor 19% gewijzigd door Prosac op 27-04-2022 17:38 ]
https://nos.nl/liveblog/2...ware-wapens-voor-oekrainePoetin: bliksemsnelle reactie bij inmenging in Oekraïne
Landen die zich mengen in de strijd in Oekraïne en daarbij een dreiging van "strategische aard" voor Rusland creëren, kunnen rekenen op een "bliksemvlugge reactie". Dat zei de Russische president Poetin tijdens een ontmoeting met Russische parlementariërs. Volgens Poetin zijn "alle besluiten al genomen" over hoe Rusland op die dreiging zou reageren.
"De Russische reactie zal onmiddellijk zijn en gevolgen hebben die ze in de geschiedenis nog nooit ervaren hebben." Poetin zei dat Rusland niet zal opscheppen over welke wapens het ter beschikking heeft en "ze zal gebruiken als het nodig is".
Poetin ging niet gedetailleerd in op wat voor Rusland een dreiging van strategische aard zou zijn, maar beschuldigde het Westen er wel van Rusland op te willen delen in stukjes.
Weet niet zo goed wat we daar nu weer van moeten maken.
Een OH NO!B_FORCE schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:38:
[...]
https://nos.nl/liveblog/2...ware-wapens-voor-oekraine
Anyway.
Wat heeft het dreigen de afgelopen 2 maanden nou daadwerkelijk opgeleverd? Zelfs het leveren van tanks e.d. deed niks.
Verwijderd
De kleuter is overgestapt van "poep" roepen naar "scheet" omdat hij zag dat het eerste na de vele herhalingen minder reacties opriep.B_FORCE schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:38:
[...]
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2022 17:41 ]
Ik til er ook niet te zwaar aan, het siert Oekraïne alleen meer dat ze conservatief zijn, dat is wat ik er uithaalProsac schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:37:
[...]
Zou "geweldig" zijn als dit klopt en zelfs Oekraine nog de conservatief de verliezen toeschrijft.
Waarbij ik wel de kanttekening zet welke officier de cijfers zou weten én zo stom is dit via een onbeveiligde lijn te melden aan een vriend. Terwijl de Russen inmiddels ook wel weten dat Oekraine mee luistert.
Jammer dat ze russisch schrijven en geen engels dit is namelijk wel mooi plaatje
/f/image/WxlPLHQNc9F7zCafN6HydK7E.png?f=fotoalbum_large)
middenboven = tank
Mooiste hiervan is dat je ziet hoeveel procent gesloopt is en dus nog resteert naar een schatting
[ Voor 28% gewijzigd door vso op 27-04-2022 17:51 ]
Tja vanalles
*mogelijkvso schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:49:
@Verwijderd wellicht al gezien https://t.me/operativnoZSU/21310 lijst met alle kanalen op telegram volg er zelf een aantal ..
[...]
Ik til er ook niet te zwaar aan, het siert Oekraïne alleen meer dat ze * conservatief zijn, dat is wat ik er uithaal
Verwijderd
Het is een soort techno ofzo en het begint met een kort stukje gesproken tekst eindigend op iets als 'Ukraina' gevolgd door verdere beat.
Weet iemand wat dit is? Is het van een bestaand nummer?
Verwijderd
67k gewonden? Is dat wat het betekent?vso schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:49:
@Verwijderd wellicht al gezien https://t.me/operativnoZSU/21310 lijst met alle kanalen op telegram volg er zelf een aantal ..
[...]
Ik til er ook niet te zwaar aan, het siert Oekraïne alleen meer dat ze conservatief zijn, dat is wat ik er uithaal
Jammer dat ze russisch schrijven en geen engels dit is namelijk wel mooi plaatje
[Afbeelding]
middenboven = tank
Mooiste hiervan is dat je ziet hoeveel procent gesloopt is en dus nog resteert naar een schatting
zet hier in deze post ff een voorbeeld van het nummer (filmpje), dm ik je het nummer als ik het herkenVerwijderd schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:52:
domme vraag: ik ben op zoek naar het nummer (als het al een nummer is) wat ik soms hoor bij diverse filmpjes uit Oekraine.
Het is een soort techno ofzo en het begint met een kort stukje gesproken tekst eindigend op iets als 'Ukraina' gevolgd door verdere beat.
kan niet door de vertaling halen met plaatjes geen OCR plaatjes dingus helaas
[ Voor 11% gewijzigd door vso op 27-04-2022 17:55 ]
Tja vanalles
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:52:
domme vraag: ik ben op zoek naar het nummer (als het al een nummer is) wat ik soms hoor bij diverse filmpjes uit Oekraine.
[ Voor 9% gewijzigd door Longbowh op 27-04-2022 17:59 ]
Hierin zal je niet de enige zijn. Zijn nu veel politici die denken dat Putin de rest van de wereld niks kan maken. Maar diezelfde zullen straks vooraan staan als ze vol verbazing moeten zeggen "nouja zeg, zag echt niet aankomen dat Putin een bom kon gooien op bijvoorbeeld Berlijn, hoe is dit mogelijk??????????".....Prosac schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:39:
[...]
Een OH NO!
Anyway.
Wat heeft het dreigen de afgelopen 2 maanden nou daadwerkelijk opgeleverd? Zelfs het leveren van tanks e.d. deed niks.
Sinds we wapens en geld en tanks leveren aan Oekraïne doen we actief mee. Puur militair gezien hoeft Putin zich al niet meer ergens achter te verstoppen als hij een NAVO land zou willen aanvallen. Of hij het doet is een 2de maar we moeten niet verbaasd zijn als hij het doet. Navo wapens doden nu al langere tijd Russische soldaten dus als verdediging zou hij zelfs een Navo land kunnen aanvallen.
We gaan het uiteraard zien allemaal.
Verwijderd
held! Deze dus inderdaad. ook gewoon direct weten welke muziek ik bedoel
0:45 seconden is waar ik naar refereer. Catchy stukje.
Baas! Dankjewel!
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2022 18:06 ]
Niet zoveel, ik verwacht dat Rusland nog steeds hoopt om hier mensen bang te maken en dat er hier vervolgens kritiek zou moeten komen op onze regeringen. Tot nu toe zet dat weinig zoden aan de dijk, maar dat is waar eventueel gebruik van nucleair spul (hoeft niet gelijk op het westen, hoeft zelfs niet gelijk op land) hem bij zou kunnen helpen. Alleen laten zien dat hij dat durft kan genoeg zijn voor het aanwakkeren daar van.B_FORCE schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:38:
[...]
En dit zou kunnen passen in de voorbereiding daar op, net als die hele WWIII retoriek.
Maar goed ik ben van mening dat als hij dat wil, we daar hoe dan ook zouden belanden en we ons er derhalve weinig van aan zouden moeten trekken. Maar goed ik ben maar een mini -onderdeeltje van de publieke opinie in een klein kikkerlandje met een ceremoniële oranje kikker als staatshoofd

Die logica is een beetje raar.MetalSonic schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:58:
[...]
Hierin zal je niet de enige zijn. Zijn nu veel politici die denken dat Putin de rest van de wereld niks kan maken. Maar diezelfde zullen straks vooraan staan als ze vol verbazing moeten zeggen "nouja zeg, zag echt niet aankomen dat Putin een bom kon gooien op bijvoorbeeld Berlijn, hoe is dit mogelijk??????????".....
Sinds we wapens en geld en tanks leveren aan Oekraïne doen we actief mee. Puur militair gezien hoeft Putin zich al niet meer ergens achter te verstoppen als hij een NAVO land zou willen aanvallen. Of hij het doet is een 2de maar we moeten niet verbaasd zijn als hij het doet. Navo wapens doden nu al langere tijd Russische soldaten dus als verdediging zou hij zelfs een Navo land kunnen aanvallen.
Dat betekend dat wanneer je wapens aan iemand levert, je ineens ook verantwoordelijk bent met wat daarmee gedaan wordt?
Je weet wat er met wapens wordt gedaan. Wapens leveren aan Oekraïne is indirect Rusland aanvallen.B_FORCE schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:04:
[...]
Die logica is een beetje raar.
Dat betekend dat wanneer je wapens aan iemand levert, je ineens ook verantwoordelijk bent met wat daarmee gedaan wordt?
Wie ze billen brand moet op de blaren zitten.MetalSonic schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:05:
[...]
Je weet wat er met wapens wordt gedaan. Wapens leveren aan Oekraïne is indirect Rusland aanvallen.
Russian Goverment go F*ck yourself
De logica ontgaat me nog steeds.MetalSonic schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:05:
[...]
Je weet wat er met wapens wordt gedaan. Wapens leveren aan Oekraïne is indirect Rusland aanvallen.
Op die manier ben je als messen verkoper ook ineens verantwoordelijk voor moorden die met je messen worden gepleegd?
Idem voor fabrikanten voor munitie etc?
Ik snap best dat onze boze manier wel zo denkt, maar de logica is nogmaals zeer ver te zoeken.
En nee, dit is NIET hetzelfde als iemand een wapen geven waarmee je weet dat hij er iemand mee gaat vermoorden. Dit heeft namelijk te maken met iemand helpen die het recht heeft om zichzelf te verdedigen.
Al doet hij dat met theekopjes, hadden we theekopjes aan hem verkocht.
[ Voor 20% gewijzigd door B_FORCE op 27-04-2022 18:13 ]
20 square mijl veroverd ergens, UK tanks kapot, brug erger kapot gemaakt, drones uit de lucht geschoten.
Van de UK kant praktisch geen hoera berichten.
Laten we hopen dat het morgen beter gaat..
nope
Als ik Google Translate erop zet met OCR scanner dan kan die er echt geen kaas van maken.vso schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:49:
[...]
Ik til er ook niet te zwaar aan, het siert Oekraïne alleen meer dat ze conservatief zijn, dat is wat ik er uithaal
[Afbeelding]
middenboven = tank
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Maar dat zou hij ook prima kunnen doen als we geen wapens zouden leveren aan de Oekraïne.MetalSonic schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:58:
[...]
Hierin zal je niet de enige zijn. Zijn nu veel politici die denken dat Putin de rest van de wereld niks kan maken. Maar diezelfde zullen straks vooraan staan als ze vol verbazing moeten zeggen "nouja zeg, zag echt niet aankomen dat Putin een bom kon gooien op bijvoorbeeld Berlijn, hoe is dit mogelijk??????????".....
Dus ik zie ook hier wederom weinig verschil, als tie het doet, dan doet tie het. Welke reden hij daar voor verzint en wie dat wel of niet legitiem vind om eender welke reden, lijkt me er daarna betrekkelijk weinig meer toe doen. Dus ons plan trekken en dat is wat mij betreft leveren als minimum en indien nodig opschalen naar op verzoek van de Oekraïne zelf bezetten van de dan nog overgebleven delen van het land, maar dat zou ik nu nog niet doen, als het de Oekraïne zelf lukt om Rusland tot staan te brengen en terug te dringen, des te beter.
Transnistrian media released footage of the attack on the Ministry of State Security building in Tiraspol two days ago pic.twitter.com/2EG9y8Via3
— marqs (@MarQs__) 27 april 2022
Rennen, rennen, rennen!
Je moet ook Google Lens gebruiken.asing schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:14:
[...]
Als ik Google Translate erop zet met OCR scanner dan kan die er echt geen kaas van maken.
Google Lens:asing schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:14:
[...]
Als ik Google Translate erop zet met OCR scanner dan kan die er echt geen kaas van maken.
:strip_exif()/f/image/pZ1hZSDu0PEYmgdCwv63LxA4.jpg?f=fotoalbum_large)
wat denk je van deze? https://war-bi.prozorro.sale/#/ ssst niet iedereen zal deze link zien beetje onder ons houdenasing schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:14:
[...]
ps vreemde url maar denk de inhoud wellicht wat intressanter is
[ Voor 10% gewijzigd door vso op 27-04-2022 18:23 ]
Tja vanalles
Ik kom bij het linker cirkeltje uit op "intended for invasion". Dat zouden dan 1200 tanks zijn, waarvan er inmiddels dik 900 stuk zijn geschoten of anderszins verloren. Bij het rechter cirkeltje staat dan 3300, maar wat er verder staat kan ik niet lezen. Ik vermoed dat dat de totale actieve voorraad is.vso schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:20:
[...]
wat denk je van deze? https://war-bi.prozorro.sale/#/ ssst niet iedereen zal deze link zien beetje onder ons houden
ps vreemde url maar denk de inhoud wellicht wat intressanter is
Je link is wel interessant. Het zou betekenen dat de helft van de troepen, personnel carriers en tanks uit gevecht is genomen. Dik 60% van wat vliegt doet het niet meer en alleen de artillerie loopt nog wat achter.
tja wat moet je er van zeggenasing schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:29:
[...]
Ik kom bij het linker cirkeltje uit op "intended for invasion". Dat zouden dan 1200 tanks zijn, waarvan er inmiddels dik 900 stuk zijn geschoten of anderszins verloren. Bij het rechter cirkeltje staat dan 3300, maar wat er verder staat kan ik niet lezen. Ik vermoed dat dat de totale actieve voorraad is.
Je link is wel interessant. Het zou betekenen dat de helft van de troepen, personnel carriers en tanks uit gevecht is genomen. Dik 60% van wat vliegt doet het niet meer en alleen de artillerie loopt nog wat achter.
Deze vond ik ook nog https://zona.media/article/2022/04/25/bodycount/
Tja vanalles
For Russian speakers, a Russian (or DNR) soldier's account of battles for Rubezhne, a small town in Donetsk which the Russians were trying to take since March. https://t.co/tcZFebFKN0
— Укрзалізниця Superfan (@notabanderite) 27 april 2022
Parallelen met de eerste slag, en qua Russische veroveringen bevestigt dit waar we allemaal op hoopten, namelijk dat het om tactische terugtrekkingen gaat van het Oekraïense leger. Hoopvol signaal, vooral omdat de veroveringen gepaard gaan met stevige Russische verliezen.Takeaways:
1. Russians are suffering horrible losses.
2. Ukraine had a well prepared defensive plan, including a series of tactical withdrawls for positions prepared years ago.
3. Little Russian air support.
Other points:
* Seething contempt for Chechens (they literally shoot at empty buildings while Russian troops are bled dry).
* Deficit of radio communications= bad artillery coordination.
Volledige vertaling: https://pastebin.com/f59DpGpT
Edit: voor wie zich afvraagt wat 300 en 200 betekent, dat zijn respectievelijk gewonden en doden.
[ Voor 5% gewijzigd door RoD op 27-04-2022 18:35 ]
Ik weet niet of je mij zit te trollen of niet.B_FORCE schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:10:
[...]
De logica ontgaat me nog steeds.
Op die manier ben je als messen verkoper ook ineens verantwoordelijk voor moorden die met je messen worden gepleegd?
Idem voor fabrikanten voor munitie etc?
Ik snap best dat onze boze manier wel zo denkt, maar de logica is nogmaals zeer ver te zoeken.
En nee, dit is NIET hetzelfde als iemand een wapen geven waarmee je weet dat hij er iemand mee gaat vermoorden. Dit heeft namelijk te maken met iemand helpen die het recht heeft om zichzelf te verdedigen.
Al doet hij dat met theekopjes, hadden we theekopjes aan hem verkocht.
Je vergelijkt wapens nu serieus met huis tuin en en keuken messen?
Vuurwapens, tanks etc zijn gemaakt om te doden. Keuken messen zijn gemaakt om een maaltijd te bereiden.
Als je niet trolt, wat is je achterliggende punt? Denk je dat het leveren van wapens aan Oekraïne het westen nog neutraal houdt? Als dat zo is zou je eens naar Zwitserland moeten kijken. Die verbied het Duitsland om wapens aan Oekraïne te leveren die van Zwitserland komen om zo de neutraliteit te houden.
Nee, dat is Oekraine verdedigen. Dat is imo wel een groot verschil.MetalSonic schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:05:
[...]
Ik geloof in actie -> reactie. Je hebt uiteraard gelijk dat theoretisch Rusland van alles kan doen ongeacht of we iets wel of niet doen. Ik denk zelf dat Rusland voor het Oekraïne binnen viel niet er van uit ging dat er zoveel steun uit Europa was voor Oekraïne.gekkie schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:15:
[...]
Maar dat zou hij ook prima kunnen doen als we geen wapens zouden leveren aan de Oekraïne.
Dus ik zie ook hier wederom weinig verschil, als tie het doet, dan doet tie het. Welke reden hij daar voor verzint en wie dat wel of niet legitiem vind om eender welke reden, lijkt me er daarna betrekkelijk weinig meer toe doen. Dus ons plan trekken en dat is wat mij betreft leveren als minimum en indien nodig opschalen naar op verzoek van de Oekraïne zelf bezetten van de dan nog overgebleven delen van het land, maar dat zou ik nu nog niet doen, als het de Oekraïne zelf lukt om Rusland tot staan te brengen en terug te dringen, des te beter.
Wat er nu eigenlijk aan de hand is dat is dat we nu al Rusland tegen de NAVO hebben, dat is de proxy oorlog die nu gaande is. In dat daglicht kan er dus van alles gebeuren, ook in West Europa. Net zoals dat het geen toeval is dat niet lang na de inval in Afghanistan en daarna Irak we in verschillende landen in Europa ineens terroristische aanslagen hadden.
Je moet niet denken dat je iets kan doen in een ver land en dan denken dat de reactie niet ineens in je eigen tuin kan worden uitgevoerd.
Even terug naar je originele post. Rusland heeft geen enkele aanleiding nodig voor wat dan ook. Die verzinnen ze ter plekke wel.MetalSonic schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:38:
[...]
Ik weet niet of je mij zit te trollen of niet.
Je vergelijkt wapens nu serieus met huis tuin en en keuken messen?
Vuurwapens, tanks etc zijn gemaakt om te doden. Keuken messen zijn gemaakt om een maaltijd te bereiden.
Als je niet trolt, wat is je achterliggende punt? Denk je dat het leveren van wapens aan Oekraïne het westen nog neutraal houdt? Als dat zo is zou je eens naar Zwitserland moeten kijken. Die verbied het Duitsland om wapens aan Oekraïne te leveren die van Zwitserland komen om zo de neutraliteit te houden.
Als we nu Moskou hadden verklaard tot Nederlands gebied waarna we het in puin zouden leggen om ze te denazificeren dan had je misschien een punt gehad. Al het andere is ruis
De aanval is de beste verdediging. Los hiervan bedoel ik in mijn verhaal met aanval dat er Russische soldaten mee worden gedood.rube schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:40:
[...]
Nee, dat is Oekraine verdedigen. Dat is imo wel een groot verschil.
Over defensie bestedingen kunnen we oeverloos blijven babbelen en volgens mij was daar hier op het forum ook al een topic voor in het leven geroepen, dus dat kunnen we hier beter achterwege laten.vso schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:57:
[...]
helemaal mee eens hoor,
Een degelijk leger van 4% ons land inkomen ofzo, instand houden en klein beetje overschot is niet erg maar niet zoals nu roofbouw plegen.
Overigens zou het wegvallen van een deel van je wapensystemen ergens ingecalculeerd moeten zijn tenzij men er van uit gaat dat het materieel nooit de opslag uit komt. Ik zou deze wapenleveringen niet als roofbouw bestempelen, dat neigt namelijk meer naar structurele uitputting met non functioneren als gevolg. Dit is een éénmalig noodzakelijk iets. Hoe de gaten weer gevuld gaan worden is op de korte termijn helemaal niet zo spannend, al snap ik dat defensie wel wat van zich laat horen. (ze hebben immers nog altijd de taak om met behulp van x materieel bepaalde scenario's aan te kunnen. Dan kom je met een relatief klein budget best snel in de 'onwenselijk' zone)
Nee, als je zegt rekening houden met geef je aan dat de kans dus groot genoeg is om er rekening mee te moeten houden. Ik denk dat we daar juist geen rekening mee moeten houden omdat die kans er gewoon niet is. Daarnaast, artillerie gaat ons niet tegen een ballistische aanval beschermen.Dat bedoel ik met "rekening houden". Dat de russen hier staan acht ik ook wel relatief klein maar dat was wel duidelijk toch ?
Dat klopt. Maar dat is een bewuste keuze van Putin.MetalSonic schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:43:
[...]
De aanval is de beste verdediging. Los hiervan bedoel ik in mijn verhaal met aanval dat er Russische soldaten mee worden gedood.
Wil je dat er geen Russische soldaten worden gedood door deze of andere wapens, trek dan je troepen terug uit een soevereine staat.
Daarmee kun je niet zeggen dat wij, het westen, Rusland aanvallen.
Misschien ligt het aan mij maar het verbaasd me eigenlijk dat die vergelijking USA vs Afghanistan/Irak Rusland vs Oekraïne niet vaak wordt beschreven want zwart wit gezien was beide hetzelfde alleen nu kiezen we het land niet aanvalt.MetalSonic schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:42:
[...]
Ik geloof in actie -> reactie. Je hebt uiteraard gelijk dat theoretisch Rusland van alles kan doen ongeacht of we iets wel of niet doen. Ik denk zelf dat Rusland voor het Oekraïne binnen viel niet er van uit ging dat er zoveel steun uit Europa was voor Oekraïne.
Wat er nu eigenlijk aan de hand is dat is dat we nu al Rusland tegen de NAVO hebben, dat is de proxy oorlog die nu gaande is. In dat daglicht kan er dus van alles gebeuren, ook in West Europa. Net zoals dat het geen toeval is dat niet lang na de inval in Afghanistan en daarna Irak we in verschillende landen in Europa ineens terroristische aanslagen hadden.
Je moet niet denken dat je iets kan doen in een ver land en dan denken dat de reactie niet ineens in je eigen tuin kan worden uitgevoerd.
Ben benieuwd we moeten straks niet Rusland voor een ander land afhankelijk worden" ook onze zogenaamde bondgenoten/vrienden"
AnimeAdicted
Toch vermoed ik dat dat is wat gaat gebeuren: de enige verbinding is vandaag opnieuw beschoten, zonder die brug kan Oekraïne het schiereiland niet versterken. Is een aanval vanuit Transnistrië en de zee bijna niet te verdedigen.RobinHood schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:46:
Zo'n 2000 man maximaal, dan heb je nog wat transnistrische troepen, en dat is alles. Daarmee krijg je bar weinig gedaan, die brug opblazen gaat nog moeilijk worden bijvoorbeeld.
Maarja, ik peins hier al de hele dag over, maar ik denk eigenlijk dat er gewoon geen logica is.
Als de Moskva niet met een speciale duikbootoperatie bezig was, was een amfibische inval in die hoek van Oekraïne nog wel mogelijk geweest, en als je dan toch bezig bent, verover je MD wel in een dag of twee. Maar nu zoiets proberen is kansloos.
Er zouden veel schepen voor de kust liggen, dat deel is relatief eenvoudig te veroveren en daarmee heeft Moldavië/Transnistrië toegang tot zee en kan Rusland Isknander raketten plaatsen waardoor de NAVO zuidflank kwetsbaar wordt.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Het verschil is dat dit allemaal eerder is gedaan. Terwijl Amerikaanse vliegtuigen boven Hanoi uit de lucht werden geschoten werden in de haven van Haiphong Russische wapens uitgeladen. Toen was dat geen reden voor de Amerikanen om kernwapens in te zetten. En vergeet niet dat in Vietnam bijna 60.000 Amerikanen omgekomen zijn. Je mag Putin dus kleinzerig noemen als ie vanwege Oekraine kernwapens inzet.MetalSonic schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:58:
[...]
Dit topic is gesloten.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig: