De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 165 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.984.284 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Apache4u schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:54:
[...]

Dat zat ik me ook net af te vragen. Volgens mij zit Servie dan ook zonder en dat lijkt me stug.
Het is een aardig geknoopt netwerk iig:
https://www.cleanenergywi...many-russia-splits-europe

Bulgarije heeft iig nog opties om via turkstream gas uit Azerbeidzjan te halen.

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 26-04-2022 21:59 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

filmpje is vuurwerk :)
In the chats they write that the APU got into an ammunition depot in the occupied Irmino of the Luhansk region, now it is detonating.
https://t.me/perepichka_news/32521

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
k995 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:14:
[...]

1,000 Panzerfaust 3 anti-tank weapons on 26 February 2022, breaking a long tradition of banning weapon exports to active warzones.[130][131]
500 Stinger anti-aircraft missile systems, on 26 February 2022
2,700 9K32 Strela-2m anti-aircraft missile systems, on 3 March 2022.[133][134]

Onzin dus, dat is wat ze toen nodig hadden en was wat zowat alle lande"n stuurden en redelijk snel dan nog.
In vergelijking met de 17.000 Javelins is dit natuurlijk niet veel. Plus, dat soort kleine aantallen zijn in minder dan een week opgebruikt. Oekraïne heeft véél meer nodig.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Silent7 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:52:
[...]

begrijpelijk, tip, vat een video even in 1 zin samen, dan weten wij 1 wat er te zien is en 2 of we hem kijken en 3 al kijken we niet dan nog weten we waar het over gaat.
zo klik ik bijv nooit op al die gekke twitter dingen die @vso post, maar omdat hij erbij zet waar het over gaat ben ik toch op de hoogte en als ikzelf een link plaats naa france24/dw/bbc/reuters (welke ik op dit moment als enige echte betrouwbaar acht) dan copy paste ik minimaal 1 zin die de strekking van wat er na een klik op de link te lezen is goed weergeeft.
het is geweldig dat zoveel mensen dingen posten, erg interessant, maar een paar extra aandachtspuntjes tijdens dat posten maken het veel makkelijker, zeker in een topic als dit wat snel kan groeien, dus dank je wel voor je bijdrage(n)
:)
begrijp dat je mij als voorbeeld neemt, niet direct mij als persoon ;)

Nu ja dat je er niet altijd op klikt is begrijpbaar, immers iedereen zijn eigen intresse vlak toch ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:55

ericplan

5180 Wp PV

XWB schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:56:
[...]
Het is natuurlijk een beetje een kat-en-muisspel, maar treinverbindingen worden continu gerepareerd.
Het gaat trouwens om de Zatoka brug over de Dniester.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FRS4rriWYAEjmkR?format=jpg&name=small

filmpje ervan hieronder

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

XWB schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:59:
[...]
In vergelijking met de 17.000 Javelins is dit natuurlijk niet veel. Plus, dat soort kleine aantallen zijn in minder dan een week opgebruikt. Oekraïne heeft véél meer nodig.
Ze moeten nog aardig wat hebben rondslingeren iig.
As of 11 April, Ukraine was provided with approximately 25,000 anti-air and 60,000 anti-tank weapon systems by the US and its allies.[379]
En dat is nog exclusief alles wat ze zelf hadden/produceren.

(15% van die MANPADS komen dus uit die eerste Duitse leveringen?)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 26-04-2022 22:10 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
k995 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:14:
[...]

En weeral niks concreet gewoon jouw heel biased interpretatie van gebeurtenissen.
Ik geef een accurate samenvatting van de gebeurtenissen. Dat je dat moeilijk kan handelen is niet mijn probleem.
[...]

Slaagt nergens op
Laat ik zeggen dat waar jij op reageert in ieder geval beter geslaagd is. Uit inmiddels heel veel bronnen kan je halen dat het meer dan waarschijnlijk is dat het Kremlin de reactie van het Westen onderschat heeft. Het feit dat Europa nu loskoppelt van Rusland is praktisch de doodssteek van de Russische economie. Alternatieve afnemers komen pas later in beeld, tegen andere prijzen.
Zou Putin met de kennis van nu destijds de inval hebben gedaan. We weten het niet, maar bovenstaande kan een goede motivatie zijn geweest om het niet te doen.
Weet je wat ik dan jammer vind? Dat je het topic in komt rennen met "slaagt nergens op" (sic). Het kan prima zijn dat je bij gebeurtenissen je alternatieve verklaringen en voorspellingen hebt. Dat is prima, daar is het topic voor. Wild om je heen slaan omdat een zienswijze (die overigens door best wat journalisten en deskundigen gedeeld lijkt te worden) je niet aanstaat, dat is niet de manier waarop je een discussie kan voeren.

Als jij overtuigt bent van het idee dat "trauma" bijvoorbeeld de ware reden is, en de aantoonbare corruptie van een Schröder geen invloed kan hebben, dan is ik denk iedereen wel geïnteresseerd in die alternatieve theorie. Probeer dat te onderbouwen, daar hebben we meer aan.
[...]

1,000 Panzerfaust 3 anti-tank weapons on 26 February 2022, breaking a long tradition of banning weapon exports to active warzones.[130][131]
500 Stinger anti-aircraft missile systems, on 26 February 2022

Onzin dus, dat is wat ze toen nodig hadden en was wat zowat alle lande"n stuurden en redelijk snel dan nog.
Mooi hoor. Er werd niet beweerd dat ze niets deden, er werd internationaal van Duitsland een paar zaken verwacht waarbij de coalitiegenoten van Scholz het daarmee eens waren, maar waarbij de SPD allerlei vreemde toeren uit begon te halen. Alle punten die ik noemde ga je aan voorbij, en dan zeg je dat het niet onderbouwd is. Ja kom nou.
Het meest saillante is toch wel dat de originele insteek van Duitsland was: jammer voor je, maar we gaan verder met business as usual. Dat is een heel andere insteek dan: UA moet winnen. Je mag van het grootste land van de EU toch verwachten dat ze de insteek hebben: we gaan met zijn allen UA laten winnen. In plaats van allerlei mitsen en maren bedenken. En nogmaals: ik zeg niet dat Dld niks doet. Dat snappen ze daar ook wel, dat dat al helemaal niet te verkopen valt.
Terwijl Duitsland nog een doosje helmen stuurden waren de andere landen al bezig met serieuzere wapenleveringen. Dit en andere genoemde zaken zijn voorbeelden van wat velen zien als een gebrek aan commitment. Daar doen de leveringen niet aan af.
[...]

VS heeft een heel leger in opslagplaatsen in europa, waar zijn de abrams and bradleys voor oekraine? Met jouw logica heeft poetin stevige controle over de VS.
Ja zeg het maar hoor. Ik weet dat de VS inmiddels aan lend-leaseregeling heeft. Oekraïne is verzekerd van een oneindige aanvoer van artikelen. Kennelijk zijn die abrams minder handig om in te zetten? Dit is buiten mijn expertise, maar ik meen te onthouden hebben dat die wagens specifieke brandstof nodig hebben?

Ik denk dat het contrast qua instelling tussen de VS en Dld wel helder mag zijn, toch? Terwijl de VS Duitsland waarschuwt om niet in de tentakels van Rusland te komen, doet DLD precies dat. Met allerlei gedrag nu wat best verklaarbaar is. Want Kremlin gonna be Kremlin, economische verstrengeling is niet zo onschuldig. Schröder neemt nog steeds geen afstand het regime. Dat is geen patatverkoper, dat was de Duitse Bondskanselier. Met netwerk.

Dus ja, hoe de belangen lopen is duidelijk. Hoe een SPD-kopstuk er nu in staat ook. Of dat alles doorwerkt in het heden? Ik en anderen hebben het vermoeden van wel.
Het staat je vrij om dat vermoeden niet te hebben.
De rest is meer onzin zonder enige onderbouwing.
Dit is wat mij betreft dan ook de laatste waarschuwing. Ik en anderen proberen hier gebeurtenissen te analyseren en daar conclusies uit te trekken. Natuurlijk kan je daar tegenargumenten bij geven. Dat is welkom en scherpt elkaar alleen maar. Stellingen als deze verzieken alleen maar de sfeer; dit is geen serieuze en oprechte intellectuele inspanning. Hier ga ik het dan ook verder maar bij laten; mogelijk zijn anderen wel bereid hier energie in te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
ericplan schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:03:
[...]

Het gaat trouwens om de Zatoka brug over de Dniester.
[Embed]
Ik kan het artikel niet meer vinden, maar had aan het begin van de invasie gelezen dat Oekraïne beschikt over treinen die spoorwegen kunnen repareren. Inclusief materieel om kapotte bruggen te overbruggen (tot een bepaalde lengte dan).

Op dat plaatje lijkt de brug nog goed intact, dus wie weet komt er een reparatie aan.

[ Voor 7% gewijzigd door XWB op 26-04-2022 22:11 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:06:
[...]

Ze moeten nog aardig wat hebben rondslingeren iig.

[...]

En dat is nog exclusief alles wat ze zelf hadden/produceren.
Ook véél NLAW's en nog wat Starstreak van de Britten 8)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

XWB schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:07:
[...]

Ik kan het artikel niet meer vinden, maar had aan het begin van de invasie gelezen dat Oekraïne beschikt over treinen die spoorwegen kunnen repareren. Inclusief materieel om kapotte bruggen te overbruggen (tot een bepaalde lengte dan).

Op dat plaatje lijkt de brug nog goed intact, dus wie weet komt er een reparatie aan.
denk dat repareren niet een super probleem zolang het netwerk compatibel is kan je bv NS materieel uitlenen oid (wellicht andere landen die het ook kunnen lenen oid)

Eerst moet RU gestopt worden.

Vind het bijzonder dat ze al met de wederopbouw midden in een oorlog zijn gestart .. wel veel vertrouwen in het einde. Anderzijds je moet ook wat doen anders word het alleen maar erger.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

XWB schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:07:
[...]

Volgens deze prof is de brug alweer te gebruiken. Het is best een forse brug overigens.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
pro_6or schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:13:
[...]

Als fervent modelbouwer kan ik je vertellen dat China echt cutting edge is. En een heel scala aan instellingen bij de producenten, sommige professioneel en vooral op geld verdienen gericht, anderen echt voor de liefde van de hobby. China is al lang geen second rate meer.
toen mijn €500 Husqvarna kettingzaag een nieuw zaagblad nodig had zou een ketting en blad me €90 kosten, een "China chainsaw"met 3 kettingen en meer power €95.
Die gekocht en later alsnog een zaagblad en ketting voor de Huskie.
Afgelopen herft moest ik een enorme acacia verwerken tot haardhout, de Chinasaw ging direct aan en de Huskie had een diepe schoonmaak en nieuwe filters nodig om weer tot leven te komen.

En gisteren heb ik een China-cheap-ass benzine zeis (zeg maar weed whacker maar dan met een een solide blad ipv een draad) na 6 jaar intensief gebruik gefixed door er het handvat en gaskabel van een stihl op te zetten, de stihl deed al lang niets meer, maar alle dingen buiten de motor zijn hoogwaardig, waar het China ding een solide, goed te fixen motor heeft maar alles daarbuiten gemaakt is om te falen.

Veel mensen leven in hun tijd, vergeten het verleden.
Voorbeeld, als ik je dit zeg "land X maakt slechte kopietjes van inferieure kwaliteit en dump deze voor een bodemprijs" en "land Y maakt zeer solide spullen die bekend staan om kwaliteit"
Op een moment in de geschiedenis was X de US en daarna Japan en daarna China.
Op een iets later moment was Y de US en daarna Japan (en getuige Tesla/Polestar/Iphone fabricage) daarna China
Groeistuipen van opkomende landen (Thailand/India/Brazilie next?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

Ik lees net dat Transnistrië een mooi groot munitiedepot heeft. Wanneer zou dat de lucht ingaan, liefst samen met een flinke deel van die 1500 Russische troepen daarzo?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:22
Amphiebietje schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:15:
Ik lees net dat Transnistrië een mooi groot munitiedepot heeft. Wanneer zou dat de lucht ingaan, liefst samen met een flinke deel van die 1500 Russische troepen daarzo?
Beter als de Oekraïners het veroveren en zelf de munitie kunnen gebruiken ;)

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 421923

hoevenpe schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:54:
[...]

Een 'overwinning' kunnen claimen om de aandacht af te leiden van het haperende grote offensief?

De troepenopbouw in de richting van Kryvyi Rih begrijp ik evenmin, alsof men wanhopig hoopt op een militair wonder.
- Krivy Rih is de geboorteplaats van Zelensky
- het is een 'ijzerstad'.

Aangezien Rusland (als ze het land niet kunnen krijgen) dan maar alle infrastructuur wil vernietigen is een industriestad als Krivy Rih een mooi plekje om compleet aan gort te schieten.
Daarnaast is het een mooie symbolische wraakactie om de geboorteplaats van de president in puin achter te laten.

Als Rusland het land niet kan krijgen, zal niemand het land krijgen: alles in puin en zoveel mogelijk moord en verkrachting om goed in de hoofden van de bevolking in te prenten dat Rusland de baas is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

bulle bas schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:06:
[...]

Ja zeg het maar hoor. Ik weet dat de VS inmiddels aan lend-leaseregeling heeft. Oekraïne is verzekerd van een oneindige aanvoer van artikelen. Kennelijk zijn die abrams minder handig om in te zetten? Dit is buiten mijn expertise, maar ik meen te onthouden hebben dat die wagens specifieke brandstof nodig hebben?
Integendeel. Een Abrams slikt qua brandstof vrijwel alles. Ben eigenlijk ook wel benieuwd waarom die Abrams niet geleverd worden. Vraagt Oekraine er niet om of weigeren de Amerikanen die te leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:28

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

boesOne schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:52:
Goede reden om asap van het gas af te gaan, moest toch al.
Behalve dat het jaren zoniet decennia duurt om zoiets voor elkaar te krijgen... Zo'n opmerking hebben we dus weinig aan.

Dan is de gaspijp met aanvoer uit het midden oosten (EastMed) ook al in gebruik, daar hebben we op korte termijn meer aan.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
[...]

Niemand gaf 17 000 javelins de eerste dagen het was allemaal gelijkaardig aan wat duitsland gaf de eerste dagen van het conflict.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

een grootschalige oorlog als de huidige Russo-Ukrainian oorlog is natuurlijk iets waar we in West-Europa niet op voorbereid waren. Het is dus niet alsof we onze magazijnen volgooien met anti-tank granaten genoeg voor een langdurige en grootschalige oorlog.
Ons streven is en was vrede, en daar hoort geen oorlogsvoorraad aanleggen bij. Ja, para bellum dinges maar een klein voorraadje raketten is voldoende.

En ja, die voorraad is dan zo op. Het is schrapen tot je een ons weegt, en net als met het zogenaamde chip-tekort (er was geen tekort, de vraag was gewoon veel te hoog) kunnen de producenten niet op korte termijn duizenden Javelins en Stingers van de band laten rollen. Daar waren ze niet op ingericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

downtime schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:21:
[...]

Integendeel. Een Abrams slikt qua brandstof vrijwel alles. Ben eigenlijk ook wel benieuwd waarom die Abrams niet geleverd worden. Vraagt Oekraine er niet om of weigeren de Amerikanen die te leveren?
1. het zijn NATO-wapens, en dan van het grotere kaliber. Die leveren we liever niet omdat anders Rusland teveel ging steigeren. Na verloop van tijd verschuift de drempel en zien we dat we langzaam maar zeker gewoon kunnen gaan leveren zonder dat Rusland direct op de rode knop drukt. Even kat uit de boom gekeken, het water voelend.

2. het is westerse apparatuur die Oekraine niet kent en dus eerst wat op getraind zal moeten worden. Daarom eerst Soviet-wapens opmaken en leveren want die kunnen ze direct inzetten.

3. zou kunnen dat Abrams ze te ver gaat. Weinig landen rijden daar volgens mij in rond. Sommige wapensystemen houden de Amerikanen liever voor zichzelf.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 26-04-2022 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Anoniem: 421923 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:24:
[...]

een grootschalige oorlog als de huidige Russo-Ukrainian oorlog is natuurlijk iets waar we in West-Europa niet op voorbereid waren. Het is dus niet alsof we onze magazijnen volgooien met anti-tank granaten genoeg voor een langdurige en grootschalige oorlog.
Ons streven is en was vrede, en daar hoort geen oorlogsvoorraad aanleggen bij. Ja, para bellum dinges maar een klein voorraadje raketten is voldoende.
En toch hebben de Duitse wapenfabrikanten al gezegd nog aardig wat voorraad te hebben wat zo naar Oekraïne verscheept kan worden. Het is vooral de regering die er (nog) niet aan wil.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

XWB schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:10:
[...]

Ook véél NLAW's en nog wat Starstreak van de Britten 8)
De lijst begint al aardig te groeien idd:
Wikipedia: List of foreign aid to Ukraine during the Russo-Ukrainian War

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
avondronde van imho betrouwbare nieuwsbronnen

https://www.france24.com/...s-talks-on-arming-ukraine
"Russia’s Gazprom has informed Bulgarian state gas company Bulgargaz it will halt gas supplies as of Wednesday, the energy ministry said on Tuesday.

The ministry said that along with state gas companies it has taken steps to find alternative arrangements for the supply of natural gas and to deal with the situation.

It said for the time being no restrictions in the gas consumption in the Balkan country which meets over 90 percent of its gas needs with Gazprom’s imports, were required.

Earlier on Tuesday, Polish officials had said Russia is suspending natural gas deliveries to Poland beginning Wednesday morning after that country refused a demand to pay for its supplies in Russian rubles"

https://www.bbc.com/news/business-61237519
"
Russian energy firm Gazprom has told Poland and Bulgaria it will stop sending gas to the two countries from Wednesday.

Polish state gas company PGNiG said it had been told all gas deliveries would be halted from 08:00 CET (06:00 GMT).

The Bulgarian Energy Ministry also said it had been informed deliveries would be suspended from Wednesday.

It comes after Russia said "unfriendly" countries must start paying for gas in roubles or it would cut supplies.
"

https://www.dw.com/en/ger...nks-to-ukraine/a-61595798
"
The German government on Tuesday confirmed reports that it will approve a delivery of "Gepard" anti-aircraft tanks to Ukraine.

German Defense Minister Christina Lambrecht announced the move during opening remarks at the Ramstein air base in Germany, coming at the start of a US-hosted defense conference on Ukraine.

"Yesterday we decided that Germany will make the delivery of 'Gepard' anti-aircraft tanks possible to Ukraine," Lambrecht said in a transcript of her speech seen by DW. The confirmation came after German media reported on the move."

En tot slot, dang @RobinHood had een vooruitziende blik
https://www.reuters.com/w...thorities-say-2022-04-26/
"CHISINAU, April 26 (Reuters) - Ukraine accused Moscow on Tuesday of trying to drag Moldova's breakaway region of Transdniestria into its war on Kyiv after authorities in the Moscow-backed region said they had been targeted by a series of attacks."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Het feit dat Europa nu loskoppelt van Rusland is praktisch de doodssteek van de Russische economie. Alternatieve afnemers komen pas later in beeld, tegen andere prijzen.
Lijkt me sterk dat de sancties de doodsteek voor de russische economie zijn. Sancties hebben veel invloed, maar rusland heeft veel zelfvoorzienigheid, de economie was al niet sterk, en lang niet ieder land ondersteunt de sancties tegen rusland, zo koopt India vziw russische olie tegen een korting. En china zal ook wel kopen en verkopen, etc etc. Dus de doodsteek lijkt me niet. Nog afgezien dat Putin en de zijnen er echt wel warmpjes bij zitten, en of de bevolking crepeert zal Putin koud laten tenzij zijn positie in gevaar komt.

Ook komen de meeste inkomsten van Rusland uit gas en olie denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Salvatron op 26-04-2022 22:31 ]

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Salvatron schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:28:
[...]

Lijkt me sterk dat de sancties de doodsteek voor de russische economie zijn. Sancties hebben veel invloed, maar rusland heeft veel zelfvoorzienigheid, de economie was al niet sterk, en lang niet ieder land ondersteunt de sancties tegen rusland, zo koopt India vziw russische olie tegen een korting. En china zal ook wel kopen en verkopen, etc etc. Dus de doodsteek lijkt me niet. Nog afgezien dat Putin en de zijnen er echt wel warmpjes bij zitten, en of de bevolking crepeert zal Putin koud laten tenzij zijn positie in gevaar komt.
het venijn zit m volgens ook extra in de onderdelen voor diverse producten die ze niet meer kunnen krijgen om zelf zaken te kunnen maken. Verschillende producten maken ze zelf maar hebben bepaalde onderdelen nodig uit het westen en die zijn nu niet meer leverbaar.
Vrachtwagens, vliegtuigen, tanks.
Enerzijds komt er door de sancties minder geld binnen qua gas- en olie inkomsten (waarmee je dingen kunnen maken of salarissen kunt uitbetalen), anderszijds kan je door stilvallende interne productie ook je oorlog niet meer draaiende houden omdat al je logistiek stilvalt.

Oorlog voeren is duur maar draait niet alleen om geld maar ook om middelen.
Geen nieuwe vrachtwagens en vliegtuigen en tanks meer en dan stokt de oorlogsmachine vanzelf.
Dat is het doel voor korte en middellange termijn.

Als Russische drones gebruik maken van een cola-fles als brandstoftank en een particuliere Canon-camera dan zullen ze op zoek moeten naar andere onderdelen om te gebruiken in nieuwe drones als de huidige zijn kapotgeschoten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
k995 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:23:
[...]

Niemand gaf 17 000 javelins de eerste dagen het was allemaal gelijkaardig aan wat duitsland gaf de eerste dagen van het conflict.
Voorafgaand aan de invasie leverden de anderen al wapens, en was Duitsland bereid een paar helmen te sturen. Duitsland volgde met een in relatieve termen bescheiden bijdrage nadien.

Overigens gaat het niet om Duitsland bashen. Ik weet niet welke gevoelens en verbanden jij hebt met dat land, maar die emotie speelt geen rol. Een Nederland mag ook bekritiseerd worden vanwege zijn opstelling richting Rusland na het neerhalen van MH17 en de puinhoop die de politiek hier gemaakt heeft van de financiële sancties.
Wanneer een land een fout zit zeggen we dat hier gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Apache4u schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:51:
Bulgarije lijkt de volgende te zijn:
[Embed]

Maar dat “through” snap ik niet helemaal. Volgens mij raakt dat dan ook Servie.
En het hoeft echt niet te stoppen bij Polen en Bulgarije. Een grote energiecrisis waar Europa al langer voor waarschuwt komt wel snel dichtbij zo.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:00
XWB schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:34:
[...]

En het hoeft echt niet te stoppen bij Polen en Bulgarije. Een grote energiecrisis waar Europa al langer voor waarschuwt kan wel snel dichtbij zo.
Is de enige mogelijkheid die Putin Naast gebral over kernwapens nog heeft om ons te raken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Hoop stiekem dat Transnistrië zo dom is om Oekraïne of Moldavië aan te vallen. Kunnen alle Russen daar met de trein naar het oosten, opgeruimd staat netjes.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
HvdBent schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:35:
[...]

Is de enige mogelijkheid die Putin Naast gebral over kernwapens nog heeft om ons te raken
Klopt. En de grap is dat ie ook hierbij, net zoals bij kernwapens, zichzelf in de voet schiet. En het grote verschil met kernwapens is dat wij hier wel weer bovenop komen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

HvdBent schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:35:
[...]

En zijn tevens zijn grootste geweer om in zijn eigen knieën te schieten.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

hoevenpe schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:37:
[...]

Hoop stiekem dat Transnistrië zo dom is om Oekraïne of Moldavië aan te vallen. Kunnen alle Russen daar met de trein naar het oosten, opgeruimd staat netjes.
vlak voor de invasie zag ik nog een yt-filmpje over Transnistrië.
Er werd daar aangegeven dat de Russen die er zitten zo'n 1000-2000 zijn. Met een paar extra VDV-troepen zouden ze gemakkelijk het huidige Moldavische leger van een paar duizend man kunnen verslaan.

Maar ja, toen wisten we nog niet dat Oekraine een grote opruiming zou uitvoeren op de Russische paratroopers etc.
Dus ja, een paar duizend Russische militairen en een paar mariniers met BMP's.... ligt eraan hoe getraind ze zijn en wat Moldavië kan uitrichten. Misschien hebben ze daar dezelfde verrassing klaar staan voor Rusland als die wat probeert.

3000 Russen die uit Transnistrië proberen iets richting Odessa te doen worden volgens mij binnen een week weggevaagd. Die houden het amper twee dagen vol. Denk dat UA daar al wel maatregelen voor getroffen heeft. Zeker als je kijkt welke units er in Odessa zitten. Transnistrië is een mug in de marge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Salvatron schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:28:
[...]

Ook komen de meeste inkomsten van Rusland uit gas en olie denk ik.
Als Europa loskoppelt betekent het dat Rusland zijn belangrijkste bron van inkomsten mist. Dit opvangen gaat op de korte termijn praktisch niet, en op de lange termijn niet tegen gunstige voorwaarden. Dus, hoe ga je dan je geld verdienen? Met export terwijl al je producten onder sancties vallen en geen schip de havens in kunnen? Een deel gaat dan natuurlijk naar China maar dat is zeg maar niet het Leger des Heils.

Nabuliana heeft al een niet mis te verstane waarschuwing gegeven, tegen het derde kwartaal verwacht ze grote problemen.
Dat de elite er lekker bij zit, en dat je met een stervende economie nog lang kan doorzingen is bekend. De economie van Noord-Korea is ook niet helemaal dood. De frase met "doodsteek" moet je als stijlfiguur verstaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

downtime schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:42:
[...]

Sure. Ik geef die soldaten ook geen ongelijk dat ze een Stinger gebruiken. Maar de voorraad Stingers is niet onbeperkt. Dus de legertop moet die vraag wel stellen: Is een Stinger wel het goede wapen tegen een goedkope drone? Kunnen we daar niet iets goedkopers voor vinden?
Luisteren ze naar je ofzo, vertel ons je je geheim !!! ;)

https://www.kvertus.com/p...e-jammer-antidron-kvsg-3/
Afbeeldingslocatie: https://www.kvertus.com/wp-content/uploads/2021/03/KVS-ANTIDRON-SG-6.png

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Apache4u schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:37:
[...]

Klopt. En de grap is dat ie ook hierbij, net zoals bij kernwapens, zichzelf in de voet schiet. En het grote verschil met kernwapens is dat wij hier wel weer bovenop komen.
wie is 'wij'?

In geval van een volledige kernoorlog is west-Europa weggevaagd in de eerste twee fases.
Het zuidelijk halfrond komt er het beste van af.

russische nationalisten denken zo: als er geen Rusland meer is, heeft de wereld ook geen zin meer.
Dus die zijn fatalistisch: als er geen plek meer is voor Rusland in de wereld, dan kunnen we de wereld ook wel vernietigen.

(edit: dit ging over gas, niet over kernoorlog, ik begreep het verkeerd).

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 27-04-2022 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Heb daar over gelezen. Blijkbaar is het zo'n groot depot dat een explosie bepaald niet risicoloos is.

Op het eerste oog lijkt het wel aantrekkelijk: verse artillerie leveren aan Ukraine en Russen wegbombarderen, opjagen en inrekenen. Het depot ligt net over de grens bij Cobasna. Aan de andere kant zou Roemenië een stabilisatiemacht naar Moldavië moeten sturen.

Het probleem met dit scenario is dat Transnistrië ook vol zit met militia die voor afscheiding zijn. En Moldavia is erg politiek instabiel en heeft een marginaal leger.

Het wordt dus een zooitje met een hoogst onzekere uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 13:52
[...]

Het is een Risk Vs Reward afweging.

Naast de praktische uitdagingen die men heeft (trainen van tank/onderhoud crew, aanleggen van logistieke lijnen en infrastructuur voor onderhoud) zit je ook met het risico dat Rusland dit als provocatie ziet en verder escaleert.

Daarentegen: Wat levert het de UA op als ze wat Abraham's hebben? Zijn ze 'handig' op het slagveld? Ja. Maar zijn ze op dit moment noodzakelijk of doorslaggevend? Nee. Zoals de oorlog nu verloopt kan UA het ook zonder Abraham's.

Mocht het toch penibel gaan worden voor de Oekraine, dan verwacht ik dat er alsnog geleverd gaat worden. al was het maar via Polen deal.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

bulle bas schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:41:
[...]

Als Europa loskoppelt betekent het dat Rusland zijn belangrijkste bron van inkomsten mist. Dit opvangen gaat op de korte termijn praktisch niet, en op de lange termijn niet tegen gunstige voorwaarden. Dus, hoe ga je dan je geld verdienen? Met export terwijl al je producten onder sancties vallen en geen schip de havens in kunnen? Een deel gaat dan natuurlijk naar China maar dat is zeg maar niet het Leger des Heils.
India, China, Afrika, Zuid Amerika... landen genoeg die open staan voor rusland.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Rukapul schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:43:
Het wordt dus een zooitje met een hoogst onzekere uitkomst.
Tenzij Oekraïne en Roemenië de boel opruimen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Anoniem: 421923 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:42:
[...]

wie is 'wij'?

In geval van een volledige kernoorlog is west-Europa weggevaagd in de eerste twee fases.
Het zuidelijk halfrond komt er het beste van af.

russische nationalisten denken zo: als er geen Rusland meer is, heeft de wereld ook geen zin meer.
Dus die zijn fatalistisch: als er geen plek meer is voor Rusland in de wereld, dan kunnen we de wereld ook wel vernietigen.
Wij, de landen die getroffen (kunnen) worden door het dichtzetten van de gaspijpleiding door RU.

Verder begrijp ik niet precies wat je bedoelt met de rest van je schrijven in reactie op dat van mij. Ik zeg juist dat wij over een gas-blokkade heen zullen komen. In tegenstelling tot een kernoorlog.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Apache4u schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:48:
[...]

Wij, de landen die getroffen (kunnen) worden door het dichtzetten van de gaspijpleiding door RU.

Verder begrijp ik niet precies wat je bedoelt met de rest van je schrijven in reactie op dat van mij. Ik zeg juist dat wij over een gas-blokkade heen zullen komen. In tegenstelling tot een kernoorlog.
verkeerd begrepen, excuus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
hoevenpe schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:47:
[...]

Tenzij Oekraïne en Roemenië de boel opruimen...
En daarna als stabilisatiemacht blijven en bepaalde politieke processen gecontroleerd worden (lees: een regering in stand houden die vriendelijk gezind is voor het Westen en Oekraïne).

Hierbij moet opgemerkt worden dat Roemenië of welk NAVO land dan ook geen Russen kan aanvallen en praktisch gezien Transnistrië pas kan betreden na zuivering door Oekraïne. Idem dat Moldavië geen Russen kan aanvallen. Enorm complex om uit te voeren dus.

[ Voor 26% gewijzigd door Rukapul op 26-04-2022 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:22
hoevenpe schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:37:
[...]

Ik denk dat het meer een Russische beslissing is. Transnistriers hebben niet zo veel zin in oorlog...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Salvatron schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:47:
[...]
India, China, Afrika, Zuid Amerika... landen genoeg die open staan voor rusland.
Behalve China hebben die allemaal geen gekoppelde pijpleiding met Rusland?

Laat het maar aan China over om met zo’n machtspositie alles voor een appel en een ei af te dwingen bij Rusland.

Dat gas kunnen ze niet met een kruiwagen langs brengen naar de andere continenten iig.

[ Voor 26% gewijzigd door YakuzA op 26-04-2022 22:57 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
klaw schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:53:
Ik denk dat het meer een Russische beslissing is. Transnistriers hebben niet zo veel zin in oorlog...
Het is het einde van Transnistrië, als wij als 'armchair-generals' dit bedenken dan heeft de NAVO daar vast ook een scenario voor.

Als er ooit een moment is om deze satellieten te elimineren dan is het nu, idem voor de Koerillen, Zuid-Ossetie en Nagorno-Karabach.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hoevenpe schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:57:
[...]

Het is het einde van Transnistrië, als wij als 'armchair-generals' dit bedenken dan heeft de NAVO daar vast ook een scenario voor.

Als er ooit een moment is om deze satellieten te elimineren dan is het nu, idem voor de Koerillen, Zuid-Ossetie en Nagorno-Karabach.
Dagestan, Tsjetsjenië etc etc. ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
klaw schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:53:
[...]

Dat klinkt goed, waar heb je je dat vandaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• k995
Ik geef een accurate samenvatting van de gebeurtenissen. Dat je dat moeilijk kan handelen is niet mijn probleem.
Niet de feiten zoals ze zijn.
Weet je wat ik dan jammer vind? Dat je het topic in komt rennen met "slaagt nergens op" (sic). Het kan prima zijn dat je bij gebeurtenissen je alternatieve verklaringen en voorspellingen hebt. Dat is prima, daar is het topic voor. Wild om je heen slaan omdat een zienswijze (die overigens door best wat journalisten en deskundigen gedeeld lijkt te worden) je niet aanstaat, dat is niet de manier waarop je een discussie kan voeren.
Doen alsof je mening door anderen gedeeld word is zinloos. Nogmaals ik merk gewoon op dat je heeel veel beweringen hebt over duitsland maar tot nu toe geen enkele onderbouwing hebt gegeven.

ALs je boute beweringen maakt (wat je doet) dan verwacht ik toch op zijhn minst bewijzen daarbij.
Als jij overtuigt bent van het idee dat "trauma" bijvoorbeeld de ware reden is,
Zei ik niet, maar het speelt wel mee. Dat negeren toont gewoon nogmaals aan dat jij al een conslusie hebt die je wilt invullen.
en de aantoonbare corruptie van een Schröder geen invloed kan hebben, dan is ik denk iedereen wel geïnteresseerd in die alternatieve theorie. Probeer dat te onderbouwen, daar hebben we meer aan.
Schröder was tot 2005 we zijn nu 2022 ? Jouw beweringen waren van nu EN over de duitse regering. Ik wacht nog steeds op enige bewijs.
Mooi hoor. Er werd niet beweerd dat ze niets deden,
Raar, jouw quotes
Wat er daarna gebeurde is dat het Westen in actie kwam en Duitsland aan zijn kont zat te krabben. Zozeer dat het iedereen opvalt. Vreemd dat je dat niet gezien hebt.
&
Ondertussen besloot Duitsland een paar helmpjes en wat vesten te sturen. Een belediging aan het adres van Oekraïne.
Wat gewoonweg niet waar was, ofwel wist je dus niet, wat je on,wetend over dit onderwerp maakt (wat me niet zou verbazen) of je wist het wel en loog er gewoon over, wat je nu opnieuw doet .
Terwijl Duitsland nog een doosje helmen stuurden waren de andere landen al bezig met serieuzere wapenleveringen.
Onzin nogmaals :
Wikipedia: List of foreign aid to Ukraine during the Russo-Ukrainian War

Toont aan dat de dagen na de oorlog duitsland gelijkaardige types en volumes van wapens stuurde.
Die hebben de VS net zo goed gestockeerd en nee er word geen reden gegeven , oekriane vraagt er ook niet om raar genoeg. EN neen die abrams zijn van de modernste en snelt inzetbare tanks die in europe zijn.
Maar ziende dat de VS moeilijk deed met poolse migs aan okraine te geven is de reden eerder hetzelfde als bij duitsland: toch voorzichtig zijn en niet zomaar opdoen.
Dus ja, hoe de belangen lopen is duidelijk. Hoe een SPD-kopstuk er nu in staat ook. Of dat alles doorwerkt in het heden? Ik en anderen hebben het vermoeden van wel.
Het staat je vrij om dat vermoeden niet te hebben.
Jouw bewering was :
Het meest waarschijnlijke is dat vanuit het Kremlin contacten binnen de SPD en relevante organen druk hebben opgebouwd. Ik heb veel eerder de vreemde gedragingen van Duitsland gedeeld, het is een patroon. De invloed zit diep, de belangen zijn niet gering en Duitsland was voor de Russen de kernschakel voor het Europese beleid. De meest logische verklaring in mijn ogen was dat Rusland deze invloedsnetwerken op politiek niveau en daaronder heeft gebruikt.
Echter buiten meer dezelfde woorden, niks. Nogmaals geef gerust waar je dit haalt wie die contacten binnen de duitse regering zijn, hoe rusland daar druk of rechtsreeks controle op uitoefent,... Kortom een onderbouwing.
Stellingen als deze verzieken alleen maar de sfeer; dit is geen serieuze en oprechte intellectuele inspanning. Hier ga ik het dan ook verder maar bij laten; mogelijk zijn anderen wel bereid hier energie in te steken.
Idd spijtig genoeg weeral iemand die louter looze verdachtmakingen kan rondstrooien maar zich snel terugtrekt van zodra er enige onderbouwing gevraagd word. Intellectueel verdient dit topic beter dan dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
YakuzA schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:54:

Dat gas kunnen ze niet met een kruiwagen langs brengen naar de andere continenten iig.
Gas is economisch slechts de kers op de taart: kleine maar stabiele bijdrage met strategische meerwinst. De bulk van de inkomsten komen uit olie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Silent7 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:28:
avondronde van imho betrouwbare nieuwsbronnen

https://www.france24.com/...s-talks-on-arming-ukraine
"Russia’s Gazprom has informed Bulgarian state gas company Bulgargaz it will halt gas supplies as of Wednesday, the energy ministry said on Tuesday.

The ministry said that along with state gas companies it has taken steps to find alternative arrangements for the supply of natural gas and to deal with the situation.

It said for the time being no restrictions in the gas consumption in the Balkan country which meets over 90 percent of its gas needs with Gazprom’s imports, were required.

Earlier on Tuesday, Polish officials had said Russia is suspending natural gas deliveries to Poland beginning Wednesday morning after that country refused a demand to pay for its supplies in Russian rubles"

https://www.bbc.com/news/business-61237519
"
Russian energy firm Gazprom has told Poland and Bulgaria it will stop sending gas to the two countries from Wednesday.

Polish state gas company PGNiG said it had been told all gas deliveries would be halted from 08:00 CET (06:00 GMT).

The Bulgarian Energy Ministry also said it had been informed deliveries would be suspended from Wednesday.

It comes after Russia said "unfriendly" countries must start paying for gas in roubles or it would cut supplies.
"

https://www.dw.com/en/ger...nks-to-ukraine/a-61595798
"
The German government on Tuesday confirmed reports that it will approve a delivery of "Gepard" anti-aircraft tanks to Ukraine.

German Defense Minister Christina Lambrecht announced the move during opening remarks at the Ramstein air base in Germany, coming at the start of a US-hosted defense conference on Ukraine.

"Yesterday we decided that Germany will make the delivery of 'Gepard' anti-aircraft tanks possible to Ukraine," Lambrecht said in a transcript of her speech seen by DW. The confirmation came after German media reported on the move."

En tot slot, dang @RobinHood had een vooruitziende blik
https://www.reuters.com/w...thorities-say-2022-04-26/
"CHISINAU, April 26 (Reuters) - Ukraine accused Moscow on Tuesday of trying to drag Moldova's breakaway region of Transdniestria into its war on Kyiv after authorities in the Moscow-backed region said they had been targeted by a series of attacks."
Waarom Bulgarije trouwens?

Polen snap ik. Maar Bulgarije? Die houden zich volgens mij redelijk koest in dit hele gebeuren?

Waarom niet een Slowakije, of Tsjechië? Die leveren ook nog behoorlijk wat wapens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

sugarlevi01 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 23:11:
[...]

Waarom Bulgarije trouwens?

Polen snap ik. Maar Bulgarije? Die houden zich volgens mij redelijk koest in dit hele gebeuren?

Waarom niet een Slowakije, of Tsjechië? Die leveren ook nog behoorlijk wat wapens.
Omdat rusland vind dat Bulgarije bestaat dankzij rusland (Russo-Turco oorlogen) en waarschijnlijk niet heeft geluisterd naar mother russia, las ergens dat ze voor 90% afhankelijk zijn voor russische gas, het is al geen welvarend land, dus ze pikken er alvast 1 uit om duitsland te laten zien wat er met de economie gebeurt ?

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5080 Waterforce - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• k995
bulle bas schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:34:
[...]

Voorafgaand aan de invasie leverden de anderen al wapens, en was Duitsland bereid een paar helmen te sturen.
Sorry gewoon meer onzin :

https://www.dw.com/en/ger...but-no-weapons/a-60816274

Voor de invasie was duitsland zowat de grootste hulp donor aan oekraine, wapens zijn leuk maar oekraine moest ook hun land en economie draaiende houden .
Duitsland volgde met een in relatieve termen bescheiden bijdrage nadien.
500 Stinger anti-aircraft missile systems, on 26 February 2022[131][132]
5,100 MATADOR anti-tank weapons via Dynamit Nobel[135]
2,000 additional Panzerfaust 3 were announced on 23 March 2022.[136]
100 MG 3 machine guns[132]
5 million 7.62×51mm NATO rounds[132]
3 million 5.56×45mm NATO rounds[132]
a total of over 16 million rounds by mid-April 2022[137]
14 armored cars by 25 March[132]
80 "armored all-terrain vehicles" by 7 April 2022[138]
"Vector" reconnaissance VTOL drones via Quantum-Systems[139][140]
4 drone defense systems[138]
23,000 combat helmets[132]
20,000 protective-vests in 2014[141]
1,300 bullet-proof vests[132]
night vision devices[132]
1,000 anti-tank mines by mid-April 2022[137]
100,000 hand grenades by mid-April 2022[137]
500,000 military food rations[138]

€1.83 billion in bilateral aid since 2014[142][143]
approx. €4 billion via the EU in the form of grants and loans since 2014.[142]
€240 million via the EU in loans in 2022.[142]
Loan of over €150 million via KfW in April 2022.[144]
€425 million via the 'Stand Up For Ukraine' pledging campaign and an additional 70 million for medical aid via the EU[145]
Over €1 billion additional military aid to Ukraine for weapons purchases in April 2022[146]

Tel daar in de toekomst (al goed gekeurd) een 50 tal BMP-1's, 50 Gepard en een deal om met nederland PzH 2000 howitzers naar oekraine te krijgen.
Overigens gaat het niet om Duitsland bashen. Ik weet niet welke gevoelens en verbanden jij hebt met dat land, maar die emotie speelt geen rol. Een Nederland mag ook bekritiseerd worden vanwege zijn opstelling richting Rusland na het neerhalen van MH17 en de puinhoop die de politiek hier gemaakt heeft van de financiële sancties.
Wanneer een land een fout zit zeggen we dat hier gewoon.
Je bedoelt dan verzin je het gewoon. Ik haal gewoon de feiten aan zoals ze zijn, ik heb geen enkele band met duitsland trouwens. Ik merk enkel op dat het tegenwordig populair is en dat veel mensen erin trappen en zich daarmee laten meeslepen in de hoop "goed" over te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nu wil ik niet paranoide worden, maar je gaat je bijna afvragen wie er voordeel heeft van verdeeldheid zaaien tussen landen of de ander wel genoeg stuurt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 23:29:
Nu wil ik niet paranoide worden, maar je gaat je bijna afvragen wie er voordeel heeft van verdeeldheid zaaien tussen landen of de ander wel genoeg stuurt...
Ik zie dat niet als verdeeldheid zaaien, eerder als een race en dat komt Oekraïne goed uit want elk land zal steeds betere wapens willen leveren.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 15:37

mindcre8r

Tradepedia

Zijn er al howitzers in gebruik nu? Of duurt dat ivm opleiden nog even? Ben benieuwd wat daar de resultaten van gaan zijn voor ua.

Bears and Bulls

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-06 15:40

pro_6or

amateur_60r

mindcre8r schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 23:38:
Zijn er al howitzers in gebruik nu? Of duurt dat ivm opleiden nog even? Ben benieuwd wat daar de resultaten van gaan zijn voor ua.
Dat is voor van de zomer. Dit gaat een lange oorlog worden en zeer spannend voor onze economie aankomende herfst:

https://static.rusi.org/s...02204-operation-z-web.pdf

27 zeer interessante pagina’s over hoe de oorlog is gegaan en verder kan gaan. O.a, de limieten van de embargo’s worden ook duidelijk besproken.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Even een stukje opmerkelijk nieuws. Voormalige vice president van de Gazprombank, ontslagen en naar Oekraïne gevlucht en zich daar bij de territoriale defensie eenheden gevoegd.
Vice-President of Gazprombank Igor Volobuev left for Ukraine, joined the defense and called the death of top manager Avaev a murder

Hij is in Oekraïne opgegroeid, voordat hij naar Moskou vertrok om te studeren, haal ik uit onderstaande interview met een ander medium. (De automatische vertaal functie van youtube pakt het redelijk op.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

mindcre8r schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 23:38:
Ik vermoed elk moment kan het los gaan dat betreft met 155mm zaken

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 27-04-2022 00:25 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Nou, als iemand nog een stapel raketten zoekt :p

Kharkiv: pile of Russian rockets and cluster munitions

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/234i57guwwv81.jpg

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

UA denkt/dacht Rusland verslagen te hebben in 2-3 weken. Tenminste dat werd afgelopen maandag geuit door hun.

Men wil Rusland verzwakt zien oke, maar dat is het toch nu al? Ze zijn nu al roofbouw aan het plegen door uit ongewone bronnen maar voorraden te trekken bv onderzee-ers inzetten om rakketen te lanceren.
Dat doe je niet als je genoeg ergens anders hebt.

Nu gaan 40 landen vergaderen, elke maand, over verdere acties dit lijkt me toch echt meer "actie" dan een politiek debat. immers 1 van de opmerkelijkste deelnemers was bv Japan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A36u83gU84CF_quez9xhnDORjN0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DscdXnvvqeeyPMXaOWKoGOEZ.png?f=fotoalbum_large
bron: YouTube: Top US general: What's at stake is greater than Ukraine gelijk op de lijst in beeld.

Ik vind het goed dat we een streep trekken en zeggen, ho ho moeder Rusland je bent de grens gepasseerd bereid je maar voor op de gevolgen, oftewel we komen je billenkoek geven .. het hoe en is alleen nog niet duidelijk als ik een voorzichtige vooruitzicht kan stellen. (strategie verschuiving zoals in het filmpje genoemd word)

Ik heb ook zo'n vaag vermoeden dat ze niet weg komen met de gaskraan voor Polen en Bulgarije weer terug open te draaien en "sorry" te zeggen, tenminste die mogelijkheid is niet weken/maanden maar dagen/uren vermoed ik.

Als UA zo meteen openlijk bevestigd "Wij waren het in Rusland" bijvoorbeeld zoals ze nu gedaan hebben met kinderen terug halen uit RU? (wat ik eerder poste, kan een subtiele hint zijn)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Meerdere redenen die ik als leek kan bedenken.

Met het zelfde materiaal/taal beheersing kruipt UA regelmatig tussen de RU linies en kan bommen planten en ze aan puinpoeder schieten voordat ze door hebben een wolf in schaapskleding in hun gelederen te hebben. Dus "we worden door eigen troepen geraakt" kan best die UA-er zijn 8)

Waarom zou je niet spul wat je (goed) kent, genoeg op voorraad hebt, wellicht voorzien van een paar upgrades waarbij je meer overlevingskans hebt + alle rotte componenten eruit. Gebruiken?
Dat RU de skills mist om er goed gebruik van te maken betekend niet dat het per definitie "troep" is.

Een tank achterlaten (en laten ontploffen) en te voet verder gaan, doe je makkelijker als je weet dat je genoeg achter de hand hebt.

Zoals eerder aangehaald (door anderen) is een Abrams is makkelijker te herkennen en dus mooi beeld materiaal voor RU propaganda wat ze alleen via woorden tot nu toe hebben kunnen doen op de staats TV.

Daarnaast als je de UA sjovet meuk niet voorziet van IFF ben je ook op eigen troepen aan het schieten, als je wel met Abrams op het slagveld rolt. (IFF-identifiers is ook zeer nuttige westerse techniek)

Wat @DaniëlWW2 o.a verteld is dat dat leger materieel slijt als de malle, ook die Abrams

Stel je voor dat we toch besluiten RU binnen te treden dan hebben we nog ladingen vers materieel versus ??? wat over is bij RU. Waar nu UA enorm in het voordeel is kan dat straks "relatief" om gedraaid verhaal worden en dan is het fijn dat je een voordeel hebt met "modern" spul. Nu maakt het toch niet veel zoveel uit.

Maar again dit is wat ik kan bedenken,

Trouwens ik denk dat de 155mm meuk dat betreft handig is wegens de grotere bereik, as je ziet hoe ze nu met de RU variant het al lukt .. lijkt mij eigenlijk alleen een groter bereik / doelgerichter kunnen treffen een enorme winst.

Dat las ik ook terug met 1:1 dogfights van UA (SU-??) vs RU jets. Tot op heden: lijkt er meer op geluk dan wijsheid dat een RU piloot het overleeft

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ach we hebben een personeels probleem in Rusland blijkbaar, wie zou daar nu last van hebben >:)
The Netherlands stopped issuing visas to Russian savages

Since April 27, Russians can no longer apply for a Dutch visa at the Dutch Embassy in Moscow.

As noted in the Dutch Foreign Ministry, this is a consequence of the decision of the Russian government to expel 15 Dutch diplomats from the country. As a result, there are too few employees left to manage the embassy's consular department at full capacity, and therefore short-term visas will no longer be issued. 🤷‍♀️

It would be nice if other countries followed suit ☺️
https://t.me/operativnoZSU/21189

Ter info Russen kunnen onder het Schengen verdrag de EU c.q. NL binnenkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 27-04-2022 03:09 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Weer explosies bij Belgorod in Rusland, dit keer een ammo depot:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FRUdENYXsAAcbQZ?format=jpg&name=small

Over die geraakte depots in Luhansk van gisterenavond:

En luchtafweer op Snake Island zou uitgeschakeld zijn:

[ Voor 61% gewijzigd door user109731 op 27-04-2022 07:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

vso schreef op woensdag 27 april 2022 @ 01:36:
UA denkt/dacht Rusland verslagen te hebben in 2-3 weken. Tenminste dat werd afgelopen maandag geuit door hun.

[YouTube: US sheds light on West’s new Russia strategy]

Men wil Rusland verzwakt zien oke, maar dat is het toch nu al? Ze zijn nu al roofbouw aan het plegen door uit ongewone bronnen maar voorraden te trekken bv onderzee-ers inzetten om rakketen te lanceren.
Dat doe je niet als je genoeg ergens anders hebt.

Nu gaan 40 landen vergaderen, elke maand, over verdere acties dit lijkt me toch echt meer "actie" dan een politiek debat. immers 1 van de opmerkelijkste deelnemers was bv Japan
Een van de dingen die hier niet in het nieuws is geweest, maar wel in Aziatische media kwam te staan, is dat enkele dagen geleden Russische pijplijnlegschepen, Russische marineschepen, en Chinese marineschepen gezamelijk langs Japan zijn gevaren. Dat zal niet onopgemerkt zijn gebleven in de huidige context...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Niet te vroeg juichen, de Russen lijken op diverse fronten eindelijk serieuze voortgang te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 27 april 2022 @ 07:52:
[...]

Niet te vroeg juichen, de Russen lijken op diverse fronten eindelijk serieuze voortgang te maken.
Zolang je de lucht niet hebt, heb je nog lang niet gewonnen, dus ik snap je "niet te vroeg juichen" opmerking niet zo goed. Komt erg cynisch over.
Britten: Oekraïne heeft controle over luchtruim
Oekraïne heeft nog steeds de controle over het overgrote deel van zijn luchtruim, zegt het Britse ministerie van Defensie in de dagelijkse inlichtingenupdate. Rusland heeft het volgens de Britten vooralsnog niet voor elkaar gekregen om de Oekraïense luchtmacht te vernietigen of de luchtafweersystemen uit te schakelen.

Volgens het ministerie heeft het Russische leger weinig mogelijkheden om het noorden en westen van Oekraïne vanuit de lucht aan te vallen. De focus ligt vooral op het oosten en zuiden, waar ze de grondtroepen ondersteunen met luchtaanvallen. Volgens de Britse informatie gebruikt het Russische leger in de havenstad Marioepol waarschijnlijk ongeleide projectielen. Omdat die minder precies zijn, is de kans op burgerslachtoffers groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enai
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-02 18:25

Acties:
  • +16 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Doe maar niet. Het nieuws lezen kunnen we zelf ook wel en zonder context en toevoegingen vanuit jou kant hebben we hier niets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:08
[Afbeelding]
bron: YouTube: Top US general: What's at stake is greater than Ukraine gelijk op de lijst in beeld.
Hm japan, zuid korea, australie en nieuw zeeland zijn toch wel landen met duidelijke (militaire ) banden met westeuropa/vs. De rest is europees/noord amerika en dan staat er opeens Kenia tussen, die vind ik opvallend. Ik vraag me dan af wie er nog meer meedoen maar niet genoemd willen worden, zoals in de kop staat.

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:24
hoevenpe schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:57:
[...]

Sinds wanneer is Nagorno-Karabach een satelliet van Rusland ?
:+ Ik hoop dat Abchazië nu eindelijk wordt “bevrijd” .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 10:02
[...]

Goed om de duiding erbij te doen:
Russian forces have adopted a sounder pattern of operational movement in eastern Ukraine, at least along the line from Izyum to Rubizhne. Russian troops are pushing down multiple roughly parallel roads within supporting distance of one another, allowing them to bring more combat power to bear than their previous practice had supported. Russian troops on this line are making better progress than any other Russian advances in this phase of the war. They are pushing from Izyum southwest toward Barvinkove and southeast toward Slovyansk. They are also pushing several columns west and south of Rubizhne, likely intending to encircle it and complete its capture. The Russian advances even in this area are proceeding methodically rather than rapidly, however, and it is not clear how far they will be able to drive or whether they will be able to encircle Ukrainian forces in large numbers.
Er is een vorm van optrekken in slow motion gaande over parallele assen zodat ze elkaar enige vorm van dekking kunnen geven. Ze pogen hierbij wederom langs de linie die sinds 2014 ingegraven is te gaan want daar zijn ze nog geen cm opgeschoten.

Verder eens met dat de strijd niet gestreden is - juist ook vanuit Ukrainse zijde. Voor hun moet de echte strijd nog beginnen zodra ze de mogelijkheden hebben deze ook echt aan te gaan. Qua materieel zijn ze nog steeds in de minderheid, wat snel verandert doordat Rusland veel kwijt is en niet kan vervangen, geavanceerde wapens op raken en Ukraine als een gek bewapend wordt.

Een aantal elementen waar Rusland gewoon wederom 0 rekening mee hield zijn dat er nu dus wel zoveel weerstand komt van zoveel landen dat als Rusland zo nodig wil terugslaan nucleair dat ze gewoon de halve planeet (en hun economische partners) moeten aanvallen. Tegelijk zie je dat Ukraine inmiddels op grotere schaal Rusland zelf aan begint te vallen, iets wat maar aangeeft welke capaciteiten Ukraine wel heeft en krijgt en Rusland niet. Rusland kan er niets aan doen want hebben de middelen niet (meer).

Meer info over Russische progressie.

En in Rusland begint men te propaganderen over een mogelijke aanstaande Ukrainse invasie van.. Rusland.

Kanten worden gekozen, ook door de vice-president van de Gazprombank.

[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 27-04-2022 08:46 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Ze weten het zelf ook niet meer :+

https://nos.nl/liveblog/2...raine-straaljagers-krijgt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2b9LuTBAulsQvTB-3zUzDUEnTM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Jfm5yyKTysqocAOWoY1FyiXm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Vorkie op 27-04-2022 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Tijdens de hele gas leverings discussie heb ik ergens gelezen dat de gasleveringen stoppen niet zo makkelijk is als een klep dicht zetten. Dat gas moet ergens heen dat onder druk uit de grond komt en het is veel te veel om af te branden, ook is er geen verbinding tussen de netwerken naar Europa en China dus daar kan niet naar worden overgeschakeld.

De gaswinning stoppen zou heel veel werk zijn dat bij het weer starten van de winning ook weer omgekeerd gedaan moet worden. Rusland en Europa zijn tot op zeker hoogte tot elkaar veroordeeld.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
sugarlevi01 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 23:54:
Even een stukje opmerkelijk nieuws. Voormalige vice president van de Gazprombank, ontslagen en naar Oekraïne gevlucht en zich daar bij de territoriale defensie eenheden gevoegd.

[...]

[Twitter]

Hij is in Oekraïne opgegroeid, voordat hij naar Moskou vertrok om te studeren, haal ik uit onderstaande interview met een ander medium. (De automatische vertaal functie van youtube pakt het redelijk op.)

[YouTube: "В Газпроме понимают, что это катастрофа!" Вице-президент "Газпромбанка" перешел на сторону Украины]
Deze oorlog wordt vreemder en vreemder. Het lijkt wel een filmscript (was dat maar zo). Hoe dan ook, dit is positief voor de PR, maar dit zal de bevolking van Rusland wel niet bereiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enai
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-02 18:25
NiGeLaToR schreef op woensdag 27 april 2022 @ 08:37:
[...]

Een aantal elementen waar Rusland gewoon wederom 0 rekening mee hield zijn dat er nu dus wel zoveel weerstand komt van zoveel landen dat als Rusland zo nodig wil terugslaan nucleair dat ze gewoon de halve planeet (en hun economische partners) moeten aanvallen. Tegelijk zie je dat Ukraine inmiddels op grotere schaal Rusland zelf aan begint te vallen, iets wat maar aangeeft welke capaciteiten Ukraine wel heeft en krijgt en Rusland niet. Rusland kan er niets aan doen want hebben de middelen niet (meer).
Dat laatste is geen goede zaak, zeker niet in combinatie met het eerste. Het Westen wordt geacht een verdedigende oorlog te voeren: Rusland is binnengevallen en wordt terug buitengeschopt.

Dit biedt Poetin ook de kans om zijn doelen te laten vallen en terug achter zijn grenzen te kruipen. Compensatie voor geleden schade wordt dan achter gesloten deuren afgesproken en Poetin verzint wel een manier om in de media te verkondigen dat hij gewonnen heeft.

We komen akelig dicht bij een scenario waarin Poetin naar waarheid kan vertellen dat de hele wereld Rusland aan het binnenvallen is. Dit kan alleen maar mis gaan: Poetin kan niet meer terug, Rusland kan zich dusdanig bedreigd voelen dat ze een algemene mobilisatie afkondigen, China zou Rusland wel eens kunnen steunen, of Rusland kan een "existentiële bedreiging" inroepen en de wereld opblazen. En voor wat? Enkele brandstofdepots?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:36
Enai schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:21:
[...]
...We komen akelig dicht bij een scenario waarin Poetin naar waarheid kan vertellen dat de hele wereld Rusland aan het binnenvallen is....
Volgens mij is er echt niets wat op zo'n scenario wijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Vorkie schreef op woensdag 27 april 2022 @ 08:00:
Zolang je de lucht niet hebt, heb je nog lang niet gewonnen, dus ik snap je "niet te vroeg juichen" opmerking niet zo goed. Komt erg cynisch over.
Iets met de huid niet verkopen voordat de russische beer geschoten is.

Zie de laatste dagen meer filmpjes met dode en gevangen genomen Oekraïners. Op liveuamap toch de nodige dorpen die verloren zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 10:02
rube schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:34:
[...]

Volgens mij is er echt niets wat op zo'n scenario wijst.
Russische media verkondigen dit al op basis van de aanvallen op Russisch grondgebied.

Maargoed, voor het een daadwerkelijk scenario is waarbij Ukrainse soldaten massaal de grens over gaan zitten we wel in een hoge mate van onwaarschijnlijkheid. Incl ontbreken van support door die 40+ landen.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:44

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

[...]

We komen akelig dicht bij een scenario waarin Poetin naar waarheid kan vertellen dat de hele wereld Rusland aan het binnenvallen is. Dit kan alleen maar mis gaan: Poetin kan niet meer terug, Rusland kan zich dusdanig bedreigd voelen dat ze een algemene mobilisatie afkondigen, China zou Rusland wel eens kunnen steunen, of Rusland kan een "existentiële bedreiging" inroepen en de wereld opblazen. En voor wat? Enkele brandstofdepots?
In de logica van Poetin denkend zal die mobisatie geen optie zijn, want dan verdampt zijn steun, voor zover die er nog is, helemaal. Dan is het gebruik van een tactisch kernwapen, in het hoofd van Poetin dan, nog eerder logisch.

Toch even voor dit forum: laten we de opzwellende oorlogsretoriek vooral zien voor wat het is: een legitimering naar het thuisfront. Vanuit deze optiek is dergelijke retoriek lastig inhoudelijk te lezen. Eigenlijk leren we maar een ding: het gaat er om spannen in de Donbass, niet alleen voor Oekraïne en zijn wapenleveringen, maar zeker ook voor Rusland. We zijn nu in de kritische fase van deze oorlog.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• k995
teacup schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:41:
[...]

In de logica van Poetin denkend zal die mobisatie geen optie zijn, want dan verdampt zijn steun, voor zover die er nog is, helemaal. Dan is het gebruik van een tactisch kernwapen, in het hoofd van Poetin dan, nog eerder logisch.

Toch even voor dit forum: laten we de opzwellende oorligsretoriek vooral zien voor wat het is: een legitimering naar het thuisfront. Vanuit deze optiek is dergelijke retoriek lastig inhoudelijk te lezen. Eigenlijk leren we maar een ding: het gaat er om spannen in de Donbass, niet alleen voor Oekraïne en zijn wapenleveringen, maar zeker ook voor Rusland. We zijn nu in de kritische fase van deze oorlog.
Ik zie het eerder omgekeerd, kernwapens zijn ene escalatie naar nato die poetin niet kan doen, hij weet dat hij niet in leven kan blijven eens hij dat doet.

Blijft dus over de reotiek dat het moederland aangevallan word opschalen , een fake incidident maken en hopla je kan reservisten ed inzetten omdat "nazi's vallen rusland weer aan zoals in wo2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

NiGeLaToR schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:39:
[...]
Russische media verkondigen dit al op basis van de aanvallen op Russisch grondgebied.
Russisch grondgebied is natuurlijk een breed begrip. Oekraïne en bv ook Alaska kan je Russisch grondgebied noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Opnieuw een Russische aanval op de Zatoka-brug, dit keer met meer schade.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-06 20:10
[...]
Dat laatste is geen goede zaak, zeker niet in combinatie met het eerste. Het Westen wordt geacht een verdedigende oorlog te voeren: Rusland is binnengevallen en wordt terug buitengeschopt.
Door wie wordt dat "geacht" ?
Dit biedt Poetin ook de kans om zijn doelen te laten vallen en terug achter zijn grenzen te kruipen. Compensatie voor geleden schade wordt dan achter gesloten deuren afgesproken en Poetin verzint wel een manier om in de media te verkondigen dat hij gewonnen heeft.
Die kans heeft hij altijd en ook altijd gehad. En zoals je al zegt, hij heeft altijd allerlei retoriek verkondigt, dus waarom zou dus niet ook bij een aftocht kunnen ? Er is een verschil tussen niet willen en niet kunnen.
Poetin kan altijd terug. Net als anderen de mogelijkheid hebben om een Russische overheersing in de Oekraïne te laten gebeuren. En als de man de wereld wil opblazen dan zal hij dat toch wel proberen, waarbij het nog verre van zeker is dat het hem zou lukken.

Bovendien verwacht ik dat niet, wat ik (in eerste instantie) waarschijnlijker zou achten is een Russische variant van "shock and awe" door inderdaad *ergens* op enige manier beperkt nucleair materieel in te zetten. Dat zou in de rest van de wereld een schokgolf laten rondgaan waar een reactie moeilijk op is en derhalve voor een (tijdelijke) verlamming (en discussie) in de rest van de wereld zou kunnen zorgen.

Maar dat kan er intern in Rusland ook voor gaan zorgen dat daar balletjes (wat harder) gaan rollen en het zal duidelijk maken dat Poetin uit de weg geruimd zal moeten worden, door interne of externe factoren.

Kortom het is een mogelijkheid, maar ik denk niet dat we al aan de vooravond daar van staan en of het uberhaupt zou gaan gebeuren is ook nog twijfelachtig, maar het blijft een mogelijkheid.

[ Voor 9% gewijzigd door gekkie op 27-04-2022 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
gekkie schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:58:
Poetin kan altijd terug. Net als anderen de mogelijkheid hebben om een Russische overheersing in de Oekraïne te laten gebeuren.
Hij kan niet terug, onvoorwaardelijke terugtrekking is het einde van zijn bewind.

Tenzij Oekraïne de Russen het land uit schopt ligt een compromis waarmee Poetin gezichtsverlies kan voorkomen het meest voor de hand.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:04:
[...]

Hij kan niet terug, onvoorwaardelijke terugtrekking is het einde van zijn bewind.

Tenzij Oekraïne de Russen het land uit schopt ligt een compromis waarmee Poetin gezichtsverlies kan voorkomen het meest voor de hand.
dat zal men niet doen: toegeven op welke manier dan ook is een uitnodiging voor meer van hetzelfde. De lijst van 'landje-pik' acties is lang.

Het is Putin en Putin alleen zijn keuze om dit te doen, er bestaat geen enkele verplichting om zijn falen in te dekken en al helemaal niet bij de slachtoffers van de man zijn waanzin. Putin gedraagt zich als een maffia capo, schoolyard bully. Daar onderhandel je niet mee, daar geef je niet op toe. Je betaald simpelweg geen veiligheidspremie, je geeft je lunchgeld niet af, je negeert het en als er dreigingen/acties komen sla je terug, precies zoals nu gebeurt. Al het andere is slechts een uitnodiging voor de volgende shakedown.

Long story short: Putin kan per direct deze waanzin stoppen, er is geen enkele morele verplichting om hem te faciliteren in het proberen te redden van zijn ego.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
[...]
Daar zijn de nodige varianten van, bovendien geeft hij overal een eigen draai aan en wordt die voorlopig afdoende geslikt, dus hij kan terug.
Ah, dus hij kan dan dus toch terug ?

En gezichtsverlies voor wie, buiten Rusland en ook jegens de rest van de Russen zal die voorlopig wel blijven, binnen Rusland is de vraag hoe lang het duurt voordat het toch niet doorsijpelt. De vraag is of men daar intern consequenties aan verbind en welke.

Ik zou hier steeds minder waarde aan gaan hechten en ons eigen plan trekken en z'n retoriek en ego er zoveel mogelijk buiten plaatsen, je komt er niets verder mee.

[ Voor 9% gewijzigd door gekkie op 27-04-2022 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
NiGeLaToR schreef op woensdag 27 april 2022 @ 08:37:
Verder eens met dat de strijd niet gestreden is - juist ook vanuit Ukrainse zijde. Voor hun moet de echte strijd nog beginnen zodra ze de mogelijkheden hebben deze ook echt aan te gaan. Qua materieel zijn ze nog steeds in de minderheid, wat snel verandert doordat Rusland veel kwijt is en niet kan vervangen, geavanceerde wapens op raken en Ukraine als een gek bewapend wordt.
Ik kreeg gisteren de indruk dat het qua echt zwaar spul nog wel enige tijd kon duren alvorens het effectief operationeel kan zijn (zowel levering als training). Dus het lijkt er op dat het nu tijd winnen is en waar mogelijk zoveel mogelijk vertragen en waar mogelijk de Russische zijde uitputten (en misschien worden de Russen ook nog wel enigszins hoogmoedig van deze kleine "successen" en worden ze uiteindelijk verleid om toch weer te snel te willen gaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

polthemol schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:08:
[...]

dat zal men niet doen: toegeven op welke manier dan ook is een uitnodiging voor meer van hetzelfde. De lijst van 'landje-pik' acties is lang.

Het is Putin en Putin alleen zijn keuze om dit te doen, er bestaat geen enkele verplichting om zijn falen in te dekken en al helemaal niet bij de slachtoffers van de man zijn waanzin. Putin gedraagt zich als een maffia capo, schoolyard bully. Daar onderhandel je niet mee, daar geef je niet op toe. Je betaald simpelweg geen veiligheidspremie, je geeft je lunchgeld niet af, je negeert het en als er dreigingen/acties komen sla je terug, precies zoals nu gebeurt. Al het andere is slechts een uitnodiging voor de volgende shakedown.

Long story short: Putin kan per direct deze waanzin stoppen, er is geen enkele morele verplichting om hem te faciliteren in het proberen te redden van zijn ego.
De 40 landen zijn denk ik wel wat anders van plan, dan het verhaal wat we tot heden hebben gezien.

@hoevenpe Zolang de strijd nog niet gestreden is kan het inderdaad alle kanten op gaan, klonk ik zo optimistisch ?.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Amphiebietje schreef op woensdag 27 april 2022 @ 07:19:
[...]
Een van de dingen die hier niet in het nieuws is geweest, maar wel in Aziatische media kwam te staan, is dat enkele dagen geleden Russische pijplijnlegschepen, Russische marineschepen, en Chinese marineschepen gezamelijk langs Japan zijn gevaren. Dat zal niet onopgemerkt zijn gebleven in de huidige context...
Ik weet niet welke kant ze op dobberden, maar ten behoeven van een extra pijplijn voor extra capaciteit van Sakhalin naar China ?
Lijkt me dan al gepland, of uit voorzorg zorgen dat die schepen er dan in ieder geval al liggen, snap de extra militaire bewaking van het geheel dan wel vanuit beide landen en hun belangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
vso schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:25:
Zolang de strijd nog niet gestreden is kan het alle kanten op gaan, klonk ik zo optimistisch ?.
Alsof het een kwestie van tijd is voordat Oekraïne gewonnen heeft, hoezeer ik dat ook hoop een 'stalemate' ligt imo meer voor de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

volgens mij is de werkelijkheid wat zachter: ze beginnen weer wat uit hun schulp te komen.
Ze proberen het weer.

Maar het is een kwestie van tijd voordat ze weer aan gort geschoten worden.

Hoe vaker en hoe meer ze oprukken, hoe sneller ze weer kapot geschoten worden.
Het heeft nu echt geen zin meer.
Tenzij ze ineens het licht hebben gezien en over de gehele linie van voetsoldaat tot generaal ineens degelijk kunnen oorlogvoeren, maar in twee maanden tijd zie ik dat niet gebeuren bij een log apparaat wat eigenlijk niet weet hoe en waarom ze iets moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

hoevenpe schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:31:
[...]

Alsof het een kwestie van tijd is voordat Oekraïne gewonnen heeft, hoezeer ik dat ook hoop een 'stalemate' ligt imo meer voor de hand.
Crimea en Donbas zal Oekraine niet zo snel heroveren, maar hoe langer dit duurt hoe meer Rusland z'n eigen leger in de versnipperaar stopt.
Als je niks meer hebt om mee aan te vallen, dan stopt het vanzelf. Dat is nu gewoon de trend.
Ja, het is letterlijk een kwestie van tijd nu.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 27-04-2022 10:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

[...]

Putin kan prima terug.
Om te beginnen zou hij de soevereiniteit van landjes en volkjes kunnen erkennen en respecteren (je weet wel: eenzelfde mond vol die hij over en in de VN heeft).
Het plan om de Soviet-Unie te herstellen tegen de wens van de voormalige volkjes in, gewoon dat plan laten varen.
En je eigen land eerst sterker opbouwen in plaats van krampachtig de grondstoffen van je buurlanden willen veroveren.
Het is geen rocket science om gewoon vriendelijk te zijn richting je buurlanden en daarmee gewoon te gaan handelen in plaats van ze te willen veroveren om zelf de grondstoffen te pakken.

Rusland heeft olie en gas. Europa wil dat blijkbaar.
Als Rusland vriendelijk zou gaan worden en niet meer zo vijandig en nostalgisch over een rijk wat nooit meer terug komt... dan kunnen ze vette winst maken met de verkoop van hun olie en gas.
Ze kunnen samenwerken met de rest van de wereld in de ruimtevaart, in de luchtvaart.
Kennis delen. Dingen leren. Verder ontwikkelen.

In plaats van terug willen naar een verleden wat nooit meer terug komt en wat alle niet-Russen niet meer willen.

Rusland heeft als volk een nieuwe mindset nodig.
Daarmee hoeft Putin geen gezichtsverlies te lijden.

Maar inderdaad, hij kan nu niet meer terug, zonder een geheel nieuwe vredelievende toekomstrichting in te gaan.
Maar dat kan hij blijkbaar niet.

Hij had de Nelson Mandela van Rusland kunnen worden.
De moderne tsaar die het land echt opent voor de wereld en bijdraagt aan de moderne mensheid.
Ze hadden het voortouw kunnen nemen in de ruimtevaart. Handen ineen slaan met de Amerikanen.
Maar het verleden en hun volksaard voorkomt dit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Delerium schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:46:
[...]

Russisch grondgebied is natuurlijk een breed begrip. Oekraïne en bv ook Alaska kan je Russisch grondgebied noemen.
onze R1b DNA voorouders van 3000-4000 jaar geleden woonden ook in Oekraine.
Kunnen we nu ook Oekraine gaan claimen? :)
Wij waren daar namelijk eerder dan de Russen (R1a) of misschien niet maar zij zijn daar blijven wonen en wij zijn verder getrokken maar goed dat is in het verleden en Alaska is gewoon verkocht aan de VS en verkocht is vergeven..

Rusland mag Alaska terugkopen in ruil voor het stoppen van oorlog met buurlanden voor de komende 1000 jaar, het uitleveren van Putin en z'n oorlogsmisdadigers naar Den Haag en het voor de komende 500 jaar herstelbetalingen aan oost-Europa.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 27-04-2022 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

hoevenpe schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:38:
[...]

Iets met de huid niet verkopen voordat de russische beer geschoten is.

Zie de laatste dagen meer filmpjes met dode en gevangen genomen Oekraïners. Op liveuamap toch de nodige dorpen die verloren zijn.
uiteindelijk zet dat geen zoden aan de dijk.
Het tij is gekeerd. De Russen zijn afgeslagen.
Ze kunnen in het oosten en zuiden nog wel wat veroveren maar dat is allemaal activiteit in de blessuretijd.
Het is over voor Rusland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Anoniem: 421923 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:42:
Het tij is gekeerd. De Russen zijn afgeslagen.
Ze kunnen in het oosten en zuiden nog wel wat veroveren maar dat is allemaal activiteit in de blessuretijd.
Het is over voor Rusland.
Tijd zal het leren, ook vandaag weer (onbevestigde) berichten dat grote hoeveelheden westere wapens vernietigd zijn:
Rusland claimt een 'grote hoeveelheid' wapens te hebben vernietigd bij een raketaanval in het zuidoosten van Oekraïne. De wapens waren volgens het Russische ministerie van Defensie geleverd door het Westen.

Het ministerie meldt dat Kalibr-kruisraketten vanaf zee werden afgevuurd op het terrein van een aluminiumfabriek in Zaporizja. ,,Die vernietigden hangars met een grote hoeveelheid wapens en munitie die door de Verenigde Staten en Europese landen aan Oekraïense troepen was geleverd."
Hoewel ik dit soort berichten met een grote berg zout neem vind ik het opmerkelijk dat Oekraïene in de Donbass nog steeds in het defensief zit. Met al die westers wapens en Russische desertie/lage moraal had ik inmiddels het omgekeerde verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hoevenpe schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:31:
[...]

Die kans was denk ik voor Ramstein nog aanwezig, ik heb een gevoel dat, dat moment in geschiedenis als een keerpunt gezien zal gaan worden.

Maar inderdaad we moeten afwachten,

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

hoevenpe schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:47:
[...]

Tijd zal het leren, ook vandaag weer (onbevestigde) berichten dat grote hoeveelheden westere wapens vernietigd zijn:

[...]
Hoewel ik dit soort berichten met een grote berg zout neem vind ik het opmerkelijk dat Oekraïene in de Donbass nog steeds in het defensief zit. Met al die westers wapens en Russische desertie/lage moraal had ik inmiddels het omgekeerde verwacht.
in Luhansk staat ook een ammunitiedepot in brand en die zou dan weer van de Russen zijn.

Ik snap het wel:
- je bent in eigen land, laat de Russen maar komen
- je kiest zorgvuldig je posities uit van waaruit je de Russen kapot schiet, laat de Russen maar komen
- de Russen zijn kwetsbaarder naarmate ze verder vooruit rijden (te weinig infanterie in de BTG's), laat de Russen maar komen

Grootste nadeel is het lot van de bevolking in de bezette gebieden, maar als je die even buiten beschouwing laat heb je als verdediger het voordeel: laat de Russen maar uit hun beschermde posities komen, laat ze zichzelf maar de crosshairs in rijden.
Hij die beweegt, wordt gezien en beschoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:00

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Anoniem: 421923 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:38:
[...]
Maar het verleden en hun volksaard voorkomt dit.
Een volksaard, als het al bestaat, is een product van onderwijs, opvoeding en propaganda. Alledrie kunnen in een generatie veranderen (voorbeelden: DE en UA, mijn Russische collega).
Ik zal het aan Biden doorgeven.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1 ... 165 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: