haha alsof de VS niet gewoon precies weet hoe de EF in elkaar zit, die heeft Duitsland ook gewoon afgeluisterd tot en met MerkelBrazos schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:59:
[...]
Dat mag wel, maar er is door Duitsland bewust gekozen dat niet te doen. Had volgens mij te maken met het delen van gevoelige informatie van de EF met de VS voor het integreren van de B61 met de electronica van het toestel.
Het toestel hoeft dus niet US made te zijn.
Snap verder je verhaal met de vuist niet helemaal. Wie zou een vuist moeten maken? En tegen wie?
Tijd om te zorgen dat er in EU landen sommige dingen weer beter gaan functioneren en het fatsoen terug komt. En ja dat zal moeten komen van leiders die daar tot op heden geen best trackrecord in hebben.Enai schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:51:
[...]
We hebben nog 2.5 jaar om ons voor te bereiden op een NATO zonder VS, en 5 jaar om ons voor te bereiden op een NATO zonder Frankrijk.
Het grootste probleem is dat we zonder Frankrijk geen kernwapens meer hebben en MAD dus in de prullenbak gaat.
Hetzelfde geld voor de US of A, helaas lijken er toch nog velen aldaar een enorme plaat voor het hoofd te hebben qua uitholling van het land en positie in de wereld.
Ik bedoel Europese landen.YakuzA schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:58:
[...]
Sinds wanneer heeft de UK geen kernwapens meer dan?
Dat is de keuze van het Eurofighter consortium. Overigens is de Panavia tornado op dit moment het vliegtuig die de nucleaire rol voor Duitsland bijvoorbeeld vervult. Ook geen Amerikaans toestel, maar wel gecertificeerd voor de B61.Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:01:
[...]
haha alsof de VS niet gewoon precies weet hoe de EF in elkaar zit, die heeft Duitsland ook gewoon afgeluisterd tot en met Merkel
UK is nog steeds Europees, maar geen EU (meer), om ze niet meer tot Europa gerekend te laten worden zullen ze nog een eind naar het westen moeten roeien.
En ze zitten nog steeds in de NAVO, wat ook in hun eigen belang is.
Poetin hoefde zich geen raad te weten, trump veroorzaakte chaos in de VS en dat was alles wat die nodig heeft.Sjoerd001 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:23:
Ik geloof direct dat Trump in staat zou zijn geweest om dat te roepen tegen Poetin, is ook een hele goede tactiek. Tot het puntje bij het paaltje komt natuurlijk...
Ik denk dat Poetin zich ook geen raad wist met die Trump, niemand wist dat. Ik kan me ook nog herinneren dat Poetin iets van een opmerking maakte over dat het in zijn termijn alweer de zoveelste US president was. Dus dan is het vrij logisch dat Poetin gewoon even afwacht.
Trump heeft nooit echt opgetreden tegen dictators buiten dreigen. Hij is een laffe bullebak niks meer.
Biden doet het gewoon goed.
Trump is een fantast en een leugenaar. Wat hij doet en wat hij zegt zijn twee totaal verschillende dingen. Hij beweerde ook dat sinds zijn bezoek aan het NATO hoofdkwartier in 2019 alle NATO-leden weer 2% aan defensie uitgeven.vso schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:18:
[...]
@Apache4u jup Trump is vreselijk maar hij heeft ondanks dat wel paar goeie dingen gedaan.
Kijk dit interview maar eens: YouTube: Trump's Ex-NSA John Bolton Says Russia Would Have Been In Kyiv Alrea...
Uiteindelijk ligt de portemonnee van trump ook gewoon bij de siloviki op tafel.Sjoerd001 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:23:
Ik geloof direct dat Trump in staat zou zijn geweest om dat te roepen tegen Poetin, is ook een hele goede tactiek. Tot het puntje bij het paaltje komt natuurlijk...
Ik denk dat Poetin zich ook geen raad wist met die Trump, niemand wist dat. Ik kan me ook nog herinneren dat Poetin iets van een opmerking maakte over dat het in zijn termijn alweer de zoveelste US president was. Dus dan is het vrij logisch dat Poetin gewoon even afwacht.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik denk dat we Trump op dezelfde manier moeten beoordelen als Putin en Lavrov: geen acht slaan op wat hij zegt, maar op wat hij doet.
En wat Trump (tijdens zijn presidentschap) deed, was als een puppy achter Putin aanhupsen. We hebben allemaal de persco gezien (neem ik aan) waarin Trump naast Putin eventjes ten overstaan van de wereld zijn eigen inlichtingendiensten te kakken zette en aangaf Putin op zijn blauwe ogen te vertrouwen.
We hebben allemaal gezien hoe Trump er geen moeite mee had om hulp, kritiek voor het zelfstandig voortbestaan van Oekraïene, op te schorten als pressiemiddel voor persoonlijk gewin.
Daartegenover staat dan ook wel weer dat we hebben kunnen zien hoe Trump al in een vroeg stadium waarschuwde voor Duitsland's afhankelijkheid van Russisch gas, én we hebben gezien hoe Trump stampij maakte dat de NAVO te veel aan het freeriden is op de USA. Wellicht waren zijn intenties daarbij niet zuiver (en al helemaal niet in het belang van "Europa"), maar hij heeft daarin wel gewoon gelijk gehad.
En wat Trump (tijdens zijn presidentschap) deed, was als een puppy achter Putin aanhupsen. We hebben allemaal de persco gezien (neem ik aan) waarin Trump naast Putin eventjes ten overstaan van de wereld zijn eigen inlichtingendiensten te kakken zette en aangaf Putin op zijn blauwe ogen te vertrouwen.
We hebben allemaal gezien hoe Trump er geen moeite mee had om hulp, kritiek voor het zelfstandig voortbestaan van Oekraïene, op te schorten als pressiemiddel voor persoonlijk gewin.
offtopic:
Zo'n verzuchting van Putin dat hij al "zoveel Amerikaanse presidenten" heeft meegemaakt, is vanuit hem bedoelt als een sneer naar de zogenaamde politieke instabiliteit van de VS. Daarbij gaat hij er echter volledig aan voorbij dat een vredige overdracht van de macht nou net hét kernvoordeel van een democratie is tov alle meer autocratische regeringsvormen.
Zo'n verzuchting van Putin dat hij al "zoveel Amerikaanse presidenten" heeft meegemaakt, is vanuit hem bedoelt als een sneer naar de zogenaamde politieke instabiliteit van de VS. Daarbij gaat hij er echter volledig aan voorbij dat een vredige overdracht van de macht nou net hét kernvoordeel van een democratie is tov alle meer autocratische regeringsvormen.
Daartegenover staat dan ook wel weer dat we hebben kunnen zien hoe Trump al in een vroeg stadium waarschuwde voor Duitsland's afhankelijkheid van Russisch gas, én we hebben gezien hoe Trump stampij maakte dat de NAVO te veel aan het freeriden is op de USA. Wellicht waren zijn intenties daarbij niet zuiver (en al helemaal niet in het belang van "Europa"), maar hij heeft daarin wel gewoon gelijk gehad.
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Je kan daar prima een NAVO-oefening houden op uitnodiging van Moldavië. Dus het kan.Xtr3me4me schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:20:
[...]
Troepen stationeren kan niet. Moldavie is zowel geen EU land als lid van de Nato. Troepen plaatsen kan sowieso niet.
Daarnaast Moldavie heeft nooit met de Nato oefeningen gedaan, het land was altijd net als oostenrijk een Neutraal land.
Plus hun complete leger bestaan uit tussen de 5000 en 7500 man. Ze hebben alleen landmacht defensie. Geen straaljagers, geen schepen.
Daarnaast hun jaarlijke militaire budget is 28,7 miljoen dollar.
En laten we ophouden met verzinnen wat Rusland ervan zou vinden. Rusland is niet belangrijk. Het is niet eens een legitieme staat.
Ja tuurlijk kan het wel, of de Navo dat zelf ook wilt is maar de vraag. We komen er wel achter als de Russen daar binnen rammen.bulle bas schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:53:
[...]
Je kan daar prima een NAVO-oefening houden op uitnodiging van Moldavië. Dus het kan.
En laten we ophouden met verzinnen wat Rusland ervan zou vinden. Rusland is niet belangrijk. Het is niet eens een legitieme staat.
-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --
Jazeker, die afstemming is cruciaal zelfs. Ik ben ervan overtuigd dat landen verschillende visies hebben over hoe je een oorlog zou moeten voeren, en dat er dat ons voordeel mee doen! Maar op dit moment is het zover nog niet. Ik geloof dat ze Frontex willen versterken en voorzichtig aansturen op afstemming, maar dat ze met dat laatste nog totaal niet bezig zijn in bv de EUTheBrut3 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:31:
[...]
Is het niet juist het idee van de NAVO dat leden dat juist niet hoeven te kunnen? Zodat ze relatief gezien minder aan defensie hoeven te besteden omdat ze samenwerken.
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Ik heb je een plusje gegeven, al vind ik het laatste wat ongenuanceerd.bulle bas schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:53:
[...]
Je kan daar prima een NAVO-oefening houden op uitnodiging van Moldavië. Dus het kan.
Rusland is wel van enig belang en Rusland an sich lijkt me ook een legitieme staat met bestaansrecht als entiteit, de overheid en het systeem daar achter lijkt me preciezer om wat over te vinden.
Echter is het inderdaad niet verstandig om de oren te laten hangen naar de retoriek die er uit komt en zou het fijn zijn als er meer geredeneerd wordt vanuit eigen normen, waarden, kennis en kunde.
'Big data' is in dit geval toch meer waard dan een stingerdowntime schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:22:
[...]
Als ik beelden zie van Oekraiense soldaten die een Russische drone neerhalen met een Stinger die waarschijnlijk 10x zo duur is, vraag ik me inderdaad af of dat niet beter kan.
Verwijderd
informatie is goud waard dus los van een eventuele raket die een drone kan afvuren is de informatie die zo'n drone op kan doen ook goud waard.downtime schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:22:
[...]
Als ik beelden zie van Oekraiense soldaten die een Russische drone neerhalen met een Stinger die waarschijnlijk 10x zo duur is, vraag ik me inderdaad af of dat niet beter kan.
Informatie is van levensbelang dus het is van belang dat de vijand zo weinig mogelijk weet.
Dat is soms wel de prijs van een Stinger waard (als er geen andere manier is).
ah ja zoals anderen ook al zeggen.
Ik lees op UA berichten verkeer dat bv troepen bij Allepo weggehaald worden en andere plekken en mensen worden zsm opgeleid, kortom hun troepen slinken hard.
Let op met het volgende, ik heb nog geen bevestiging kunnen vinden! lijkt eerder op napraten dan echt nieuws.
Wellicht leuke analyzes
Deze Estlander bekijkt het vanuit een soldaten oogpunt
Hij geeft goed commentaar op recente gebeurtenissen (afgelopen week)
Dit is een cartoon van waarom het Russische leger zo slecht is (recent gemaakt )
Deze kan je skippen, als je dit topic van A-Z gevolgd hebt.Het gaat over (chinezium)banden, corruptie en andere zaken. (heeft wel wat live beelden trouwens)
Let op met het volgende, ik heb nog geen bevestiging kunnen vinden! lijkt eerder op napraten dan echt nieuws.
#BREAKING Russian occupation of Chernobyl was 'very, very dangerous': IAEA chief pic.twitter.com/1mN421ALWB
— AFP News Agency (@AFP) 26 april 2022
Wellicht leuke analyzes
Deze Estlander bekijkt het vanuit een soldaten oogpunt
Hij geeft goed commentaar op recente gebeurtenissen (afgelopen week)
Dit is een cartoon van waarom het Russische leger zo slecht is (recent gemaakt )
Deze kan je skippen, als je dit topic van A-Z gevolgd hebt.Het gaat over (chinezium)banden, corruptie en andere zaken. (heeft wel wat live beelden trouwens)
Tja vanalles
Sure. Ik geef die soldaten ook geen ongelijk dat ze een Stinger gebruiken. Maar de voorraad Stingers is niet onbeperkt. Dus de legertop moet die vraag wel stellen: Is een Stinger wel het goede wapen tegen een goedkope drone? Kunnen we daar niet iets goedkopers voor vinden?Dazzler2120 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:28:
[...]
Sja het is niet alleen de vraag van kosten stinger vs kosten drone, maar ook een kwestie van hoeveel schade gaat die drone maken als je er niks tegen doet lijkt me.
Als je momenteel de wapens gewoon geleverd krijgt, zie je daar wellicht ook niet het volledige kostenplaatje van en doe je gewoon alles om alles kapot te schieten wat schade kan maken.
Volgens mij is daar geen bron voor nodig, lijkt mij niet meer dan logisch dat het onverstandig is. Net als dat het onverstandig was dat ze zichzelf hebben ingegraven in het rode bos.vso schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:41:
[Twitter]
Er zijn diverse anti-drone wapens beschikbaar maar niet in die getalen als een stinger helaas.downtime schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:42:
[...]
Sure. Ik geef die soldaten ook geen ongelijk dat ze een Stinger gebruiken. Maar de voorraad Stingers is niet onbeperkt. Dus de legertop moet die vraag wel stellen: Is een Stinger wel het goede wapen tegen een goedkope drone? Kunnen we daar niet iets goedkopers voor vinden?
Infeiten zou je een goeie richt/stoorzender met aan een gun voldoende hebben. immer zodra je zorgt dat hij niks meer ontvangt is uit de lucht halen niet moeilijk meer. (denk ik)
Men hint op de situatie van vandaag, niet op dat graven enzvTheBrut3 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:48:
[...]
Volgens mij is daar geen bron voor nodig, lijkt mij niet meer dan logisch dat het onverstandig is. Net als dat het onverstandig was dat ze zichzelf hebben ingegraven in het rode bos.
[ Voor 21% gewijzigd door vso op 26-04-2022 16:55 ]
Tja vanalles
Ben wel benieuwd hoe Rusland dit gaat opvatten...
NEW: Britain supports Ukraine's right to attack Russian territory & to use Western-donated munitions to do so, James Heappey declares.
— Lucy Fisher (@LOS_Fisher) 26 april 2022
Defence minister tells @TimesRadio that Moscow started the war & it's 'completely legitimate' for Kyiv to target Russia's 'depth' & logistics
nope
Ze maken zich zorgen omdat de stralingsnivo’s abnormaal hoog blijven tov de ‘before Russia’ nivo’s.vso schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:41:
Ik lees op UA berichten verkeer dat bv troepen bij Allepo weggehaald worden en andere plekken en mensen worden zsm opgeleid, kortom hun troepen slinken hard.
[Twitter]
https://www.ukrinform.net...nce-russian-takeover.html
Radiation levels at the Chornobyl nuclear power plant after the area's Russian occupation are "abnormal".
PSN
Oke
Hmm oktober-december pas zouden ze stoppen, lijken de berichten aan te geven
Vraag me af wat dit voor Duitsland/NL betekend immers ze moeten de pijp in Pusland dicht maken lijkt me,
plaatje erbij

@YakuzA Geef alleen aan dat ik veel berichten zie, alleen ik zie geen officiële kanalen ofzo. Thx voor de toelichting desondanks:)
Onet: Rosja zakręciła Polsce kurek z gazem https://t.co/TNrHFfEymP pic.twitter.com/tJutySfMLI
— Business Insider Polska 🇵🇱 (@BIPolska) 26 april 2022
Had Polen zelf niet verklaard "te stoppen met importeren" en dus al gestopt te zijn?Onet: Russia has turned off the gas valve in Poland
Vraag me af wat dit voor Duitsland/NL betekend immers ze moeten de pijp in Pusland dicht maken lijkt me,
plaatje erbij

@YakuzA Geef alleen aan dat ik veel berichten zie, alleen ik zie geen officiële kanalen ofzo. Thx voor de toelichting desondanks:)
Tja vanalles
Plus, het leger staat je groene ambities niet in de weg. Het is nato forest green.Proton_ schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:42:
[...]
Jup, ik heb niet het idee dat de Groene Baerbock per sé dwarsligt.
https://www.politico.eu/a...eavy-weapons-for-ukraine/
2% is ook niet buitensporig ofzo, nog afgezien van dat we dat elkaar blijkbaar beloofd hebben.
een treffende spreuk
Het is niet alleen de drone. Als de drone te veel tijd krijgt om de doelen te verifiëren en goed te bekijken komt de artillerie in actie en dan is het te laat. Dus zo snel mogelijk die drone weg, anders is het verlies en de kosten groter dan een Stinger. Het ligt natuurlijk ook aan de situatie en dreiging.downtime schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:42:
[...]
Sure. Ik geef die soldaten ook geen ongelijk dat ze een Stinger gebruiken. Maar de voorraad Stingers is niet onbeperkt. Dus de legertop moet die vraag wel stellen: Is een Stinger wel het goede wapen tegen een goedkope drone? Kunnen we daar niet iets goedkopers voor vinden?
Nouja... de gasprijzen reageren wel: https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5372695 https://www.forexlive.com...pean-gas-prices-20220426/vso schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:08:
[...]
plaatje erbij [...]
Ze zijn denk ik hard aan het zoeken naar wat de impact gaat zijn.
Jongens help even aub.
Byransk ligt bij Belarus? (noord westen kiev/leviv)
Rostov ligt Zuid oosten bij Marioepol
zie dan deze tweet
Zo verwarrend al die namen en events
zie dan deze tweet
Russia - Few hours ago;
— @KassMedefer (@KMedefer) 25 april 2022
Fire broke out in early morning hours Monday at an oil depot in Bryansk, a city in the Rostov region next to Ukraine’s border.
According to eyewitness, a 2nd explosions was heard at the military 120th arsenal of the Main Missile & Artillery Directorate. pic.twitter.com/5wJDEwwRdS
https://t.me/c/1278252976/32502Remember the blow (https://t.me/c/1278252976/23175 ) on the Russian airfield?
Officials of the Russian Federation then kept silent, but now the losses among the personnel have flared up
https://t.me/c/1278252976/23175The command of the Armed Forces of Ukraine published a comment on the news about a missile strike on a military airfield in the Rostov region.
Tja vanalles
Het is ongenuanceerd. Om het contrast aan te scherpen. Ik vind dat we een amalgaam van inlichtingendiensten en georganiseerde misdaad geen legitieme regering mogen noemen. Bovendien is het het enige imperialistische land dat niet geleerd heeft om terug te keren op zijn schreden. Het 'land' wordt met geweld bij elkaar gehouden, veel delen zijn domweg wingewesten. Men presenteert zich als een stel platte criminelen in pak. Het is een extreem onbeschaafde politieke cultuur.gekkie schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:11:
[...]
Ik heb je een plusje gegeven, al vind ik het laatste wat ongenuanceerd.
Rusland is wel van enig belang en Rusland an sich lijkt me ook een legitieme staat met bestaansrecht als entiteit, de overheid en het systeem daar achter lijkt me preciezer om wat over te vinden.
Echter is het inderdaad niet verstandig om de oren te laten hangen naar de retoriek die er uit komt en zou het fijn zijn als er meer geredeneerd wordt vanuit eigen normen, waarden, kennis en kunde.
Het ergert mij als wij dergelijke figuren opvoeren als bijv minister, alsof het iets van doen heeft met een vergelijkbare democratische grootheid.
Het volk gaat ook niet vrijuit. Het leeft grotendeels met het idee "wij zijn slaven, maar wel slaven van het grote Russische rijk". De Soviet-mens is een van de minst humane verschijningen die we hebben geschapen, waar alle basale principes van menselijk samenleven uit gewrongen is. Geen mensenrecht, louter het recht van de sterkste. Het valt Rusland aan te rekenen dat het niet heeft afgerekend hiermee, zoals zijn slachtoffers dat wel hebben gedaan.
Er zijn allerlei nuances te maken. Er zijn uitzonderingen. Er zijn omstandigheden.
Maar dit is de grote lijn die ik zie.
Mobilisatie
Eerder in het topic werd de vraag gesteld van mobilisatie en support voor de oorlog. Mijn take away:
1) een overweldigende meerderheid in Rusland kan het aan zijn reet roesten hoeveel Oekraïners er dood gaan, wie er allemaal verkracht wordt en welke steden tot apocalyptische puinbergen worden geschoten.
2) een aanzienlijke (wellicht nog grotere) meerderheid heeft geen zin om zelf die oorlog in te lopen.
Maw: volkomen apathie + red-je-zelf. Het probleem van Putin is dat hij niet alleen het land al in vrije val naar Soviettijd heeft gekregen, maar ook dat de inwoners alvast Soviet-mens zijn. Het is geen volk met sociaal kapitaal. Men liegt, men steelt, men fraudeert, het is ieder voor zich.
Ook hier: de nuance laat ik weg. Maar zo kan je scherper het probleem van Putin zien. Natuurlijk heeft Ivan en Maria nationale identiteit, maar die staat pas onder druk als de NAVO op het Rode Plein staat. Het idee dat in het buitenland de Russen onderdrukt worden zorgt kennelijk niet voor het juiste level aan enthousiasme.
En dat is een ander punt: wil Putin meer vlees in de loopgraven krijgen dan zal het volk direct bedreigd moeten worden; het zal op de een of andere manier het conflict ingesleurd moeten worden. Want daar zit het grote verschil met WOII.
Maar dan nog: de analyses van de betere bronnen wijzen op uitputting van Russisch militair vermogen, volgens hen is de oorlog al verloren voor Rusland. Het gaat dat om gevechtseenheden, training, maar ook munitie en wapens. Rusland raakt door zijn reserves heen, terwijl het vermogen om te herstellen dan wel te vervangen ontoereikend is. Het is geen toeval dat oorlogsmisdaden met WOI-materiaal worden uitgevoerd. @PLAE Ik snap je voorzichtigheid en dat je je voor een teleurstelling wil behoeden. Het enige wat ik vrees dat het einde alleen maar gewelddadiger zal zijn, het is verder een aflopende zaak voor Mordor.
De VS hebben uitgesproken dat UA moet winnen, terwijl Scholz druk woelde in het web van belangenverstelling, proberend de bevolking angst aan te praten. Heeft niks met WOII trauma te maken natuurlijk, dat is "gelül". Kennelijk zat het Kremlin diep in de SPD, meer dan menig analist kon bevroeden. Reken maar dat hier veel journalistieke energie naar uit zal gaan. Een zeer beschadigende episode voor Duitsland, die alle Europese partners op scherp heeft gezet. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Daar gaan die tanks die Duitsland nu met het mes op de keel gaat leveren nu nog weinig in betekenen.
Kijk de videos terug van gisteren terug, van de ontmoeting tussen Blinken en zijn defensieminister met de Oekraïense leiding. En vergelijk dat eens met waar Duitsland stond. Volkomen de weg kwijt.
Scholz en co zijn op Rammstein eventjes heel hard bij de les gebracht. En dat was hoog tijd, want het begon echt bijna zielig te worden. Dat leiderschapsprobleem in de EU zal nog wel enige tijd gaan kosten.
Maar terug naar Rusland. Een berg nieuwe lichamen naar het front sturen maakt de problemen alleen maar groter. Dat moet nog steeds bewapend en beleverd worden. Dat wil niet zeggen dat Putin die move niet gaat maken, maar het gaat hem niet redden. Wat je op die manier kan forceren gaat tegen zo'n hoge prijs in mensenlevens dat apathische Ivan meer gaat neigen naar redjezelf-Ivan. En wat @unclero zegt, dat is geen gunstig teken voor een heerser.
Kortom: ik ben bullisch, wat met mijn nick ook wel mag.
De 2 laatste Telegram groepen zijn private groepen.... kan ik helaas niet invso schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:31:
Jongens help even aub.
zie dan deze tweet
[Twitter]
[...]
https://t.me/c/1278252976/32502
[...]
https://t.me/c/1278252976/23175
overigens wel vreemd inderdaad, die twitter post over Bryansk.
[ Voor 5% gewijzigd door Nordcore op 26-04-2022 17:35 ]
Kan evt ook met een slinger. En een steen.downtime schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:22:
[...]
een treffende spreuk
DLD zit denk ik niet zozeer onder de Russische plak, maar laat het economisch belang heel zwaar meewegen. En Dld is ook de fabriek van Europa. De realiteit is dat economie ook enorm belangrijk is. Zonder economische kracht verlies je oorlogen sowieso al. Daarvoor hoef je alleen maar naar Rusland zelf te kijken.bulle bas schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:32:
[...]
Het is ongenuanceerd. Om het contrast aan te scherpen. Ik vind dat we een amalgaam van inlichtingendiensten en georganiseerde misdaad geen legitieme regering mogen noemen. Bovendien is het het enige imperialistische land dat niet geleerd heeft om terug te keren op zijn schreden. Het 'land' wordt met geweld bij elkaar gehouden, veel delen zijn domweg wingewesten. Men presenteert zich als een stel platte criminelen in pak. Het is een extreem onbeschaafde politieke cultuur.
Het ergert mij als wij dergelijke figuren opvoeren als bijv minister, alsof het iets te doen heeft met een vergelijkbare democratische grootheid.
Het volk gaat ook niet vrijuit. Het leeft grotendeels met het idee "wij zijn slaven, maar wel slaven van het grote Russische rijk". De Soviet-mens is een van de minst humane verschijningen die we hebben geschapen, waar alle basale principes van menselijk samenleven uit gewrongen is. Geen mensenrecht, louter het recht van de sterkste. Het valt Rusland aan te rekenen dat het niet heeft afgerekend hiermee, zoals zijn slachtoffers dat wel hebben gedaan.
Er zijn allerlei nuances te maken. Er zijn uitzonderingen. Er zijn omstandigheden.
Mobilisatie
Eerder in het topic werd de vraag gesteld van mobilisatie en support voor de oorlog. Mijn take away:
1) een overweldigende meerderheid in Rusland kan het aan zijn reet roesten hoeveel Oekraïners er dood gaan, wie er allemaal verkracht wordt en welke steden tot apocalyptische puinbergen worden geschoten.
2) een aanzienlijke (wellicht nog grotere) meerderheid heeft geen zin om zelf die oorlog in te lopen.
Maw: volkomen apathie + red-je-zelf. Het probleem van Putin is dat hij niet alleen het land al in vrije val naar Soviettijd heeft gekregen, maar ook dat de inwoners alvast Soviet-mens zijn. Het is geen volk met sociaal kapitaal. Men liegt, men steelt, men fraudeert, het is ieder voor zich.
Ook hier: de nuance laat ik weg. Maar zo kan je scherper het probleem van Putin zien. Natuurlijk heeft Ivan en Maria nationale identiteit, maar die staat pas onder druk als de NAVO op het Rode Plein staat. Het idee dat in het buitenland de Russen onderdrukt worden zorgt kennelijk niet voor het juiste level aan enthousiasme.
En dat is een ander punt: wil Putin meer vlees in de loopgraven krijgen dan zal het volk direct bedreigd moeten worden; het zal op de een of andere manier het conflict ingesleurd moeten worden. Want daar zit het grote verschil met WOII.
Maar dan nog: de analyses van de betere bronnen wijzen op uitputting van Russisch militair vermogen, volgens hen is de oorlog al verloren voor Rusland. Het gaat dat om gevechtseenheden, training, maar ook munitie en wapens. Rusland raakt door zijn reserves heen, terwijl het vermogen om te herstellen dan wel te vervangen ontoereikend is. Het is geen toeval dat oorlogsmisdaden met WOI-materiaal worden uitgevoerd. @PLAE Ik snap je voorzichtigheid en dat je je voor een teleurstelling wil behoeden. Het enige wat ik vrees dat het einde alleen maar gewelddadiger zal zijn, het is verder een aflopende zaak voor Mordor.
De VS hebben uitgesproken dat UA moet winnen, terwijl Scholz druk woelde in het web van belangenverstelling, proberend de bevolking angst aan te praten. Heeft niks met WOII trauma te maken natuurlijk, dat is "gelül". Kennelijk zat het Kremlin diep in de SPD, meer dan menig analist kon bevroeden. Reken maar dat hier veel journalistieke energie naar uit zal gaan. Een zeer beschadigende episode voor Duitsland, die alle Europese partners op scherp heeft gezet. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Daar gaan die paar tanks die Duitsland nu met het mes op de keel gaat leveren nu nog weinig in betekenen.
Kijk de videos terug van gisteren terug, van de ontmoeting tussen Blinken en zijn defensieminister met de Oekraïense leiding. En vergelijk dat eens met waar Duitsland stond. Volkomen de weg kwijt.
Scholz en co zijn op Rammstein eventjes heel hard bij de les gebracht. En dat was hoog tijd, want het begon echt bijna zielig te worden. Dat leiderschapsprobleem in de EU zal nog wel enige tijd gaan kosten.
Maar terug naar Rusland. Een berg nieuwe lichamen naar het front sturen maakt de problemen alleen maar groter. Dat moet nog steeds bewapend en beleverd worden. Dat wil niet zeggen dat Putin die move niet gaat maken, maar het gaat hem niet redden. Wat je op die manier kan forceren gaat tegen zo'n hoge prijs in mensenlevens dat apathische Ivan meer gaat neigen naar redjezelf-Ivan. En wat @unclero zegt, dat is geen gunstig teken voor een heerser.
Kortom: ik ben bullisch, wat met mijn nick ook wel mag.
Daarnaast is en blijft het toch (helaas) de oorlog van Ukraine, hadden we ze maar in de nato durven halen toen het nog kon.
Maargoed, er zullen ook vast persoonlijke belangen zijn geweest. Gelukkig hebben wij hier journalisten. Laat maar komen die feiten.
een treffende spreuk
Daarom heb ik de vertaling erbij gezet, (vaak op op twitter te vinden) na enige tijd, met telegram app kan je ze wel openen er zit geen "ristrictie" op gewoon kanaal joinen.Nordcore schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:34:
[...]
De 2 laatste Telegram groepen zijn private groepen.... kan ik helaas niet in
overigens wel vreemd inderdaad, die twitter post over Bryansk.
Mijn punt is meer dat het 2 afzonderlijke steden zoals Berlijn / Lissabon idee het lijkt te zijn..
Tja vanalles
Dit is op zich een hele belangrijke wending.bloody schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:05:
[Twitter]
Tot nog toe had Oekraïne 'geen' aanvallen uitgevoerd op Russisch grondgebied (de aanval op de brandstofopslag bij Belgorod is stellig ontkent door hen). Een hele belangrijke reden hiervoor was de rode lijn die het westen had getrokken: zodra er ook maar een kogel de grens over vliegt, eindigt de hulp.
Aangezien het terugnemen van de Krim en Donbass hierin vrij ambigu is, vermoedde men dat Oekraïne hier pas aan zou beginnen als het Russiche leger verzwakt was, én ze tot hun oren in het materieel zouden zitten, zodat dit zonder westerse bevoorrading mogelijk zou zijn.
Een wijziging van het standpunt bij de westerse mogendheden zou de deur open kunnen zetten tot (meer effectievere) tegenreactie. Dit zou bijvoorbeeld betekenen dat het Russische leger opslag en kampementen niet dicht tegen de grens aan zou kunnen zetten, en de aanvoerlijnen nóg langer worden.
"Beter de duivel die u kent"bulle bas schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:32:
Ook de Sovjets erfden slechts dat systeem van kastes en horigheid dat de Romanovs van de Mongolen hebben geërfd. Wat de Sovjets vooral toevoegden was een wetenschappelijke basis om die horigheid te continuëren zónder zichtbaar naar de karwats te hoeven te grijpen. Nu had men lijfeigenen die konden lezen én schrijven.
Dat is zeker zo. We hebben de afgelopen tijd teveel gewenteld in de warme deken van de Frans-Duitse as. We zijn afgelopen weekend misschien door het oog van de naald gekropen, maar zoals het er nu naar uit ziet, zijn we weer twintig jaar terug in de tijd: Duitsland als zieke man van Europa, Frankrijk dat gewicht geeft. Maar nu zónder de Londen-Den Haag as als tegenwicht.Scholz en co zijn op Rammstein eventjes heel hard bij de les gebracht. En dat was hoog tijd, want het begon echt bijna zielig te worden. Dat leiderschapsprobleem in de EU zal nog wel enige tijd gaan kosten.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
nee hoor, zelfs vanuit de desktop app krijg ik dezelfde melding :-)vso schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:43:
[...]
Daarom heb ik de vertaling erbij gezet, (vaak op op twitter te vinden) na enige tijd, met telegram app kan je ze wel openen er zit geen "ristrictie" op gewoon kanaal joinen.
Mijn punt is meer dat het 2 afzonderlijke steden zoals Berlijn / Lissabon idee het lijkt te zijn..
Message in a private group or channel.
This link will only work if you are a member.
Inmiddels gecorrigeerd naar "normaal". zie zelfde link.Sebje schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:29:
lijkt een fout te zijn bij Tsjernobyl
https://twitter.com/AFP/s...&t=fPxcHHoURCW5C3xeASrelA
Wat ik verneem is dat uit economische doorrekeningen het effect van energiesancties beperkt was, maar dat Scholz de rapporten doelbewust verkeerd citeerde. Een van de auteurs heeft hier ook publiek zijn beklag over gedaan. Het past in een patroon van misleiding, net als opeens zwaaien met een kernoorlog.pro_6or schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:41:
[...]
DLD zit denk ik niet zozeer onder de Russische plak, maar laat het economisch belang heel zwaar meewegen. En Dld is ook de fabriek van Europa. De realiteit is dat economie ook enorm belangrijk is. Zonder economische kracht verlies je oorlogen sowieso al. Daarvoor hoef je alleen maar naar Rusland zelf te kijken.
Daarnaast is en blijft het toch (helaas) de oorlog van Ukraine, hadden we ze maar in de nato durven halen toen het nog kon.
Maargoed, er zullen ook vast persoonlijke belangen zijn geweest. Gelukkig hebben wij hier journalisten. Laat maar komen die feiten.
Het meest waarschijnlijke is dat vanuit het Kremlin contacten binnen de SPD en relevante organen druk hebben opgebouwd. Ik heb veel eerder de vreemde gedragingen van Duitsland gedeeld, het is een patroon. De invloed zit diep, de belangen zijn niet gering en Duitsland was voor de Russen de kernschakel voor het Europese beleid. De meest logische verklaring in mijn ogen was dat Rusland deze invloedsnetwerken op politiek niveau en daaronder heeft gebruikt. Ik zie deze gedachtegang steeds vaker terug bij anderen met meer kennis van de Duitse zaak.
Dus fingers crossed tav onderzoeksjournalistiek idd.
Een snelle google geeft me dan FR dit pas ergens in 2024 denkt te kunnen, dus hoe ver is de US en hoe graag doneren ze echt nieuwe tech?rapture schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:25:
[...]
De andere benadering zijn energiewapens zoals een laser die een drone in 5 seconden afbrandt en de accu kan de laser 100 seconden laten werken. Daarna is het half uur wachten op het herladen.
Voorts, ja natuurlijk en drones die net wat technisch beter zijn, hoger vliegen en gericht andere drones kunnen neerhalen ook. De vraag is zijn die er in getallen dat ze naar Ukraine kunnen en/of zijn ze er al? Zo nee dan is alles wat ze gebruiken om dingen te slopen beter.
(das wel leuk trouwens, over X jaar zijn keyboard warriors de belangrijkste assets van legers en is de strijd een berg drones, vervolgd met een sim en "laten we maar niet eens beginnen en ons op economie richten, hoop hoop
Onlangs stond ik een boom te snoeien, 4 meter hoog op ladder, en ja de beste tool voor dunnere takken is dan een gekromde snoeizaag, kost niets in gebruik enkel calorien. Maar als je daar bezig bent met een lopende kettingzaag dan zijn die paar kleine takken weg terwijl ik een duidelijk te zwaar stuk gereedschap gebruik dat tijdens gebruik veel meer kost dan calorien. Ik wil niet ook nog rekening houden met een extra stuk staal aan mijn riem of waar ik de kettingzaag laat terwijl ik met een handzaag bezig ben, dus ondanks de hogere kosten is de aanwezigheid, beschikbaarheid en ononderbroken werk mogelijkheid dan meer waard.
Het zal je verbazen hoevaak de tool die je nu bij je hebt het werk kan doen en dus beter is dan de tool die bij de rest van het gereedschap ligt, technisch beter is, maar wel betekend, stoppen, halen en erna opruimen. (zo heb ik altijd een simpele multitool (zeg leatherman) en een knipmes (stevig 20cm blad, 1 hand openen) bij me als ik hier bezig ben, scheelt me enorm veel tijd als ik iets tegenkomt en het darmee even verbetere/oplossen kan. Zo'n metalen tool formaat creditcard met allerlei hex dingen, mesje in portemonnee, een dubbelzijdig kruis/platkop schroevendraaier bitje aan sleutelhanger.
Vaak is de beste tool, de tool die je nu tot je beschikking hebt en dat lijkt me helemaal opgaan voor een oorlogssituatie.
downtime schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:42:
[...]
of een pot augurken, ter ondersteuning van mijn eerdere betoog dat het beste gereedschap soms gewoon hetgeen is wat je voorhanden hebt, ook al zijn er theoretisch betere tools voor een job.
Aan de andere kant: wellicht voelen de Russen zich nu meer gelegitimeerd om EU wapentransporten aan te vallen. Als ze dit 'per ongeluk' op het gebied van een NAVO lid doen, zijn de rapen zuur.unclero schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:47:
[...]
Dit is op zich een hele belangrijke wending.
Tot nog toe had Oekraïne 'geen' aanvallen uitgevoerd op Russisch grondgebied (de aanval op de brandstofopslag bij Belgorod is stellig ontkent door hen). Een hele belangrijke reden hiervoor was de rode lijn die het westen had getrokken: zodra er ook maar een kogel de grens over vliegt, eindigt de hulp.
Aangezien het terugnemen van de Krim en Donbass hierin vrij ambigu is, vermoedde men dat Oekraïne hier pas aan zou beginnen als het Russiche leger verzwakt was, én ze tot hun oren in het materieel zouden zitten, zodat dit zonder westerse bevoorrading mogelijk zou zijn.
Een wijziging van het standpunt bij de westerse mogendheden zou de deur open kunnen zetten tot (meer effectievere) tegenreactie. Dit zou bijvoorbeeld betekenen dat het Russische leger opslag en kampementen niet dicht tegen de grens aan zou kunnen zetten, en de aanvoerlijnen nóg langer worden.
nope
Ik ben zelf om die reden lid van de Volkskrant. Die hebben nog een echte redactie. En, ja, het past ook bij mijn wereldbeeld. Het is ENORM belangrijk dat we echte journalisten houden. Steun dat mensen, bij het medium van de eigen voorkeur maar alsjeblieft geef daar wat aan uit, het hoeft niet veel te zijn.bulle bas schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:56:
[...]
Wat ik verneem is dat uit economische doorrekeningen het effect van energiesancties beperkt was, maar dat Scholz de rapporten doelbewust verkeerd citeerde. Een van de auteurs heeft hier ook publiek zijn beklag over gedaan. Het past in een patroon van misleiding, net als opeens zwaaien met een kernoorlog.
Het meest waarschijnlijke is dat vanuit het Kremlin contacten binnen de SPD en relevante organen druk hebben opgebouwd. Ik heb veel eerder de vreemde gedragingen van Duitsland gedeeld, het is een patroon. De invloed zit diep, de belangen zijn niet gering en Duitsland was voor de Russen de kernschakel voor het Europese beleid. De meest logische verklaring in mijn ogen was dat Rusland deze invloedsnetwerken op politiek niveau en daaronder heeft gebruikt. Ik zie deze gedachtegang steeds vaker terug bij anderen met meer kennis van de Duitse zaak.
een treffende spreuk
Maar is Duitsland wel bereid om 5% GDP op te offeren om Rusland in 1 of 2 maanden failliet te laten gaan?bulle bas schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:56:
[...]
Wat ik verneem is dat uit economische doorrekeningen het effect van energiesancties beperkt was, maar dat Scholz de rapporten doelbewust verkeerd citeerde. Een van de auteurs heeft hier ook publiek zijn beklag over gedaan. Het past in een patroon van misleiding, net als opeens zwaaien met een kernoorlog.
De Britten zijn bereid om 3% GDP op te offeren voor de Brexit.
Mijn gevoel zegt me ook wel dat er eea speelt, maar dat de belangen gering zijn, dat geloof ik niet. Denk dat UA ons (Dld, EU, maar NL is ook een soort provincie van Dld economisch gezien) ook “een handje heeft geholpen” met onze keuze hen te helpen met het in de fik zetten van de druzhba pijplijn.bulle bas schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:56:
[...]
een treffende spreuk
Sinds dag 1 dat die wapentransporten er zijn, zijn ze al een legitiem doelwit, en ik denk dat geen enkel NATO-land echt zwaar over de zeik zal gaan als een vrachtwagen met Javelins in de lucht gaat.bloody schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:02:
[...]
Aan de andere kant: wellicht voelen de Russen zich nu meer gelegitimeerd om EU wapentransporten aan te vallen. Als ze dit 'per ongeluk' op het gebied van een NAVO lid doen, zijn de rapen zuur.
Natuurlijk zouden we morren als onze mooie pantserhouwitsers eraan gaan, maar hey, dat hoort er ook bij.
Waarom Rusland niet al lang op grote schaal die transporten onmogelijk maakt, is volgens mij vrij simpel: Ze kunnen er niks tegen doen.
Ze zijn nog steeds niet alleen in de lucht, Oekraïne heeft nog allerlei afweersystemen tegen vliegtuigen, heli's en kruisraketten, en dat worden er zo'n beetje met de dag meer. Het enige wat ze kunnen doen is stampvoeten en full-Calimero gaan dat het niet eerlijk is dat wij wapens sturen.
En heel terecht is niemand daar echt van onder de indruk.
People as things, that’s where it starts.
Onze 'kwaliteitsmedia':
Kreminna is een week geleden al gevallen en ligt in het oosten van de Donbass, van daaruit ruk je op naar het westen ipv het oosten...Nu de stad Kreminna is gevallen, rukt het Russische leger op richting het oosten. Momenteel wordt een aanval voorbereid op de oost-Oekraïense stad Zaporizja, aldus het Britse ministerie van Defensie in de dagelijkse update over de oorlog in Oekraïne.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Niet heel veel anders dan voordat ze vermoedelijk Russische doelen aanvielen. We voeren een proxy oorlog met Rusland. Dus vanuit het perspectief van de agressor is er genoeg reden om "iets" te doen tegen het westen.bloody schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:05:
[Twitter]
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Steeds meer berichten dat Rusland vanuit Transnistrië en de zee het Oekraïnse schiereiland ten westen van Odessa binnen wil trekken:
[Twitter: https://mobile.twitter.com/TpyxaNews/status/1518941047405088771]
[Twitter: https://mobile.twitter.com/TpyxaNews/status/1518941047405088771]
This practically confirms that the "special military operation" is about to spill over to Moldova soon. https://t.co/365gi2jRAW
— Gregor Martin (@Guderian_Xaba) 26 april 2022
pro_6or schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:03:
[...]
Ik ben zelf om die reden lid van de Volkskrant. Die hebben nog een echte redactie. En, ja, het past ook bij mijn wereldbeeld. Het is ENORM belangrijk dat we echte journalisten houden. Steun dat mensen, bij het medium van de eigen voorkeur maar alsjeblieft geef daar wat aan uit, het hoeft niet veel te zijn.
offtopic:
Het is eigenlijk van de zotte dat wij zoiets kritieks als informatievoorziening commercieel belegd hebben. Dat is een historisch relict, maar mij zijn de ogen wel opengegaan dat in 21e eeuw je informatievoorziening niet meer een luxe mag zijn. Het is alsof je je verkiezingen commercieel uitbesteed. Waanzin. Ondertussen heeft Le Pen 40% van Frankrijk achter zich terwijl een paar kilometer verder op verkrachte lichamen uit riolen en greppels worden gehesen. De VS staan in de fik. Want ja, social media zijn wel gratis.
We spelen met vuur.
Natuurlijk hebben we de NOS, maar ben je boven de 12 jaar dan houd je meer vragen over dan antwoorden. Een Nieuwsuur is goed, maar dat zou een factor 10 tot 20x groter moeten.
Het is eigenlijk van de zotte dat wij zoiets kritieks als informatievoorziening commercieel belegd hebben. Dat is een historisch relict, maar mij zijn de ogen wel opengegaan dat in 21e eeuw je informatievoorziening niet meer een luxe mag zijn. Het is alsof je je verkiezingen commercieel uitbesteed. Waanzin. Ondertussen heeft Le Pen 40% van Frankrijk achter zich terwijl een paar kilometer verder op verkrachte lichamen uit riolen en greppels worden gehesen. De VS staan in de fik. Want ja, social media zijn wel gratis.
We spelen met vuur.
Natuurlijk hebben we de NOS, maar ben je boven de 12 jaar dan houd je meer vragen over dan antwoorden. Een Nieuwsuur is goed, maar dat zou een factor 10 tot 20x groter moeten.
Ik zei ook dat ze juist niet gering zijn. Typo? Ik denk dat overigens niet alleen energie een vraagstuk is, maar ook export van machinebouw. Geen vuile handen maken zodat je straks met business as usual weer welkom ben, dat zal de lobby vermoed ik ook zijn geweest.pro_6or schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:07:
[...]
Mijn gevoel zegt me ook wel dat er eea speelt, maar dat de belangen gering zijn, dat geloof ik niet. Denk dat UA ons (Dld, EU, maar NL is ook een soort provincie van Dld economisch gezien) ook “een handje heeft geholpen” met onze keuze hen te helpen met het in de fik zetten van de druzhba pijplijn.
Als de pijplijnen door Oekraïne en Nordstream 1 vol open zijn, kan het best dat de leiding door Polen heen gesloten wordt zonder enig effect van betekenis?vso schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:08:
Oke
[Twitter]
[...]
Had Polen zelf niet verklaard "te stoppen met importeren" en dus al gestopt te zijn?
plaatje erbij
[Afbeelding]
Weet ook niet hoeveel Gazprom per contract zou moeten leveren etc.
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 26-04-2022 18:45 ]
PSN
Over het neerhalen van een drone met stinger nog het volgende. Met een drone richten ze het vuur op de linies en doelen. Dan ga je niet afwegen of je die stinger moet gebruiken of niet. Nee beter dat ding uit de lucht halen zo snel het kan. Voordat ze er schade mee aan kunnen richten.
Untappd: Louwke80
Het is definitief dat wij de PHZ-2000 gaan leveren:
Hopelijk zijn het er een aardig aantal, liefst alle 26 die in reserve zijn, want toch nu niet gebruikt, en daarvoor in de plaats nieuwe kopen.
bron: https://nos.nl/artikel/24...raine-ondanks-bedenkingenNederland gaat "een beperkt aantal" panterhouwitsers leveren aan Oekraïne. Dat heeft minister Ollongren van Defensie gezegd na overleg met andere Europese en NAVO-ministers van Defensie in Duitsland. Om hoeveel van deze mobiele artillerie-kanonnen het precies gaat, zei ze niet.
Hopelijk zijn het er een aardig aantal, liefst alle 26 die in reserve zijn, want toch nu niet gebruikt, en daarvoor in de plaats nieuwe kopen.
[ Voor 3% gewijzigd door gws24 op 26-04-2022 18:45 ]
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Verwijderd
ze hebben praktisch geen real-time intelligence.RobinHood schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:12:
[...]
Sinds dag 1 dat die wapentransporten er zijn, zijn ze al een legitiem doelwit, en ik denk dat geen enkel NATO-land echt zwaar over de zeik zal gaan als een vrachtwagen met Javelins in de lucht gaat.
Natuurlijk zouden we morren als onze mooie pantserhouwitsers eraan gaan, maar hey, dat hoort er ook bij.
Waarom Rusland niet al lang op grote schaal die transporten onmogelijk maakt, is volgens mij vrij simpel: Ze kunnen er niks tegen doen.
Ze zijn nog steeds niet alleen in de lucht, Oekraïne heeft nog allerlei afweersystemen tegen vliegtuigen, heli's en kruisraketten, en dat worden er zo'n beetje met de dag meer. Het enige wat ze kunnen doen is stampvoeten en full-Calimero gaan dat het niet eerlijk is dat wij wapens sturen.
En heel terecht is niemand daar echt van onder de indruk.
Enige wat ze aanvallen zijn statische doelwitten.
Dus geen treinen op stations, maar onderstations en die rijden niet weg. Treinen wel.
Daarom kunnen ze er inderdaad weinig tegen doen.
Grootste probleem daarbij is dat Rusland echt maar een handjevol mensen in Transnistria heeft, zonder zwaar materieel. Geen tanks, maar een handvol IFV's.hoevenpe schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:28:
Steeds meer berichten dat Rusland vanuit Transnistrië het Oekraïnse schiereiland ten westen van Odessa binnen wil trekken:
[Twitter] [Embed]
Zo'n 2000 man maximaal, dan heb je nog wat transnistrische troepen, en dat is alles. Daarmee krijg je bar weinig gedaan, die brug opblazen gaat nog moeilijk worden bijvoorbeeld.
Maarja, ik peins hier al de hele dag over, maar ik denk eigenlijk dat er gewoon geen logica is.
Als de Moskva niet met een speciale duikbootoperatie bezig was, was een amfibische inval in die hoek van Oekraïne nog wel mogelijk geweest, en als je dan toch bezig bent, verover je MD wel in een dag of twee. Maar nu zoiets proberen is kansloos. UA heeft laten zien dat ze capabele antischeepsraketten hebben, die ook op lange afstand werken. Daarnaast zouden er inmiddels ook vanuit de VS en wellicht GB anti-scheepsraketten gestuurd zijn. Met de Moskva had je die dingen in theorie kunnen uitschakelen, dat is nu niet meer zo.
En vliegtuigen met manschappen/materieel sturen is ook niet handig, want Rusland beheerst nog altijd niet het luchtruim.
Dus die 2000 man die daar aan de Kvint cognac zitten, is alles wat ze hebben. Het enige wat mij mogelijk lijkt, is de Moldavische regering omverwerpen. Ook dat is niet logisch [want wat bereik je er nou precies mee?], maar gebrek aan logica heeft Rusland nog niet tegengehouden om dingen te proberen.
Denk dat ook de bedoeling is.RobinHood schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:46:
[...]
Grootste probleem daarbij is dat Rusland echt maar een handjevol mensen in Transnistria heeft, zonder zwaar materieel. Geen tanks, maar een handvol IFV's.
Zo'n 2000 man maximaal, dan heb je nog wat transnistrische troepen, en dat is alles. Daarmee krijg je bar weinig gedaan, die brug opblazen gaat nog moeilijk worden bijvoorbeeld.
Maarja, ik peins hier al de hele dag over, maar ik denk eigenlijk dat er gewoon geen logica is.
Als de Moskva niet met een speciale duikbootoperatie bezig was, was een amfibische inval in die hoek van Oekraïne nog wel mogelijk geweest, en als je dan toch bezig bent, verover je MD wel in een dag of twee. Maar nu zoiets proberen is kansloos. UA heeft laten zien dat ze capabele antischeepsraketten hebben, die ook op lange afstand werken. Daarnaast zouden er inmiddels ook vanuit de VS en wellicht GB anti-scheepsraketten gestuurd zijn. Met de Moskva had je die dingen in theorie kunnen uitschakelen, dat is nu niet meer zo.
En vliegtuigen met manschappen/materieel sturen is ook niet handig, want Rusland beheerst nog altijd niet het luchtruim.
Dus die 2000 man die daar aan de Kvint cognac zitten, is alles wat ze hebben. Het enige wat mij mogelijk lijkt, is de Moldavische regering omverwerpen. Ook dat is niet logisch [want wat bereik je er nou precies mee?], maar gebrek aan logica heeft Rusland nog niet tegengehouden om dingen te proberen.
Het zijn er 1500.RobinHood schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:46:
[...]
Grootste probleem daarbij is dat Rusland echt maar een handjevol mensen in Transnistria heeft, zonder zwaar materieel. Geen tanks, maar een handvol IFV's.
https://www.rtlnieuws.nl/...e-rusland-oorlog-oekraine
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Dit zou vooral legitimatie zijn voor een algehele mobilisatie in Rusland. Het spreekwoordelijke zwaard snijd aan twee kanten: wij moeten vooral Rusland laten weten dat ze écht met vuur spelen als ze mobiliseren, én we moeten voor als dat moment komt ervoor zorgen dat de instrumenten gereed zijn.bloody schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:02:
Aan de andere kant: wellicht voelen de Russen zich nu meer gelegitimeerd om EU wapentransporten aan te vallen. Als ze dit 'per ongeluk' op het gebied van een NAVO lid doen, zijn de rapen zuur.
Terugdraaien kan altijd nog.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Een 'overwinning' kunnen claimen om de aandacht af te leiden van het haperende grote offensief?RobinHood schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:46:
Het enige wat mij mogelijk lijkt, is de Moldavische regering omverwerpen. Ook dat is niet logisch [want wat bereik je er nou precies mee?], maar gebrek aan logica heeft Rusland nog niet tegengehouden om dingen te proberen.
De troepenopbouw in de richting van Kryvyi Rih begrijp ik evenmin, alsof men wanhopig hoopt op een militair wonder.
Russian state TV says it has discovered an "organisation of gays and lesbians" in a building in Mariupol where Ukrainian "nationalist battalions" had been based
— Francis Scarr (@francis_scarr) 26 april 2022
It was apparently "funded by USAID" and "virtually under the patronage of the US President and Congress" pic.twitter.com/vfFzl4E1dM
Huh..... een organisatie van homoseksuelen en lesbiennes ontdekt en betaald door USAID onder de bescherming van de Amerikaanse president. Wat eng!!! voor Rusland, goed dat ze ontdekt zijn

Dat is alsof je vol trots gaat verkondigen dat je Zeeuws Vlaanderen overgenomen hebt.hoevenpe schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:54:
[...]
Een 'overwinning' kunnen claimen om de aandacht af te leiden van het haperende grote offensief?
De troepenopbouw in de richting van Kryvyi Rih begrijp ik evenmin, alsof men wanhopig hoopt op een militair wonder.
Naja, wat dus kan gebeuren is waarvoor Virtuozzo ook waarschuwde: Er een soort Tsjetsjenië van maken, maar nu direct aan de grens met de EU. Een criminele organisatie met een land, waarmee je de hele regio kan destabiliseren tot in het einde der dagen.
Eigenlijk is dan hopen dat voordat Rusland daadwerkelijk interessante dingen kan doen, Oekraine Moldavie binnenvalt om Rusland eruit te slaan.
In een ideale wereld zou de EU of NATO nu al bezig zijn met poppetjes te plaatsen in MD, hoeven er niet eens veel te zijn, maar ik ben bang dat de NATO dat al te agressief vindt.
Buiten wat verdachtmakingen zoals deze heb ik van die "diepe contacten" , "invloed" en "controle" nog niks gemerkt.bulle bas schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:56:
[...]
Duitsland had hiervoor nog nooit wapens gestuurd naar dergelijk conflict,staan gezien hun geschiedenis in conflict met dit, hebben geen groot uitgebreid leger met veel overschotten, ze hebben wel zowat de meeste economische steun aan oekraine gegeven sinds 2014, sloten direct zaken zoals NS2 af , stelde sancties voor die hun economie redelijk zwaar gaat raken, en gaven de wapens die direct inzetbaar zijn en die ze hadden.
Kijk even wat youtube filmpjes van Military aviation history, die legt uit waarom de Eurofighter geen US atoombom kan dragen, en waarom de Duitsers geen rafale kopen met Franse bommen....Brazos schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:59:
[...]
Dat mag wel, maar er is door Duitsland bewust gekozen dat niet te doen. Had volgens mij te maken met het delen van gevoelige informatie van de EF met de VS voor het integreren van de B61 met de electronica van het toestel.
Het toestel hoeft dus niet US made te zijn.
Snap verder je verhaal met de vuist niet helemaal. Wie zou een vuist moeten maken? En tegen wie?
YouTube: Eurofighter Typhoon | The story that the West does not want to tell (weet niet of dit de juiste is, maar wel interessant)
De lange tafel is terug!

UN Secretary-General António Guterres met with Putin in Moscow https://t.co/nh8HaWHjlZ #Ukraine pic.twitter.com/ugC0NgVMlr
— Liveuamap (@Liveuamap) 26 april 2022

[ Voor 25% gewijzigd door TheRicolaa10 op 26-04-2022 19:10 ]
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
hmmm dit kan nog alle kanten op gaan..YakuzA schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:41:
[...]
Als de pijplijnen door Oekraïne en Nordstream 1 vol open zijn, kan het best dat de leiding door Polen heen gesloten wordt zonder enig effect van betekenis?
Weet ook niet hoeveel Gazprom per contract zou moeten leveren etc.
Tja vanalles
VN: ik heb last van fantoompijn!TheRicolaa10 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 19:09:
De lange tafel is terug!![]()
[Twitter]
[Afbeelding]
Poetin: Zei je nu atoombom?
VN: wat?
Poetin: HE?
Praten die met megafoons naar elkaar of is dit gewoon voor de foto, wie de langste heeft?
[ Voor 5% gewijzigd door carpebios op 26-04-2022 19:17 ]
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
ooh ik moest echt flink glimlachen bij deze post.TheRicolaa10 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 19:09:
De lange tafel is terug!![]()
[Twitter]
[Afbeelding]
Maar goed wel logisch.
@RobinHood een directe grens/front buiten het oosten zou vanuit ruslands optiek kunnen zorgen voor een situatie waar Ukraine mensen moet verplaatsen om dat front te verdedigen?
Over het algemeen toch beter om het zelf even te verwoorden. Ik ga geen 15 minuten naar een clickbait kijken.HvdBent schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 19:06:
[...]
Kijk even wat youtube filmpjes van Military aviation history, die legt uit waarom de Eurofighter geen US atoombom kan dragen, en waarom de Duitsers geen rafale kopen met Franse bommen....
YouTube: Eurofighter Typhoon | The story that the West does not want to tell (weet niet of dit de juiste is, maar wel interessant)
Heb het iets uitgebreidere stuk gelezen, het lijkt idd mogelijk een contractbreuk door Gazprom te zijn.
PSN
Interessant stukje over informatiedeling van de VS met Oekraine.
De punten die er voor mij uitsprongen:
- Mede dankzij info van de Amerikanen is dat vliegtuig met paratroopers neergehaald en kan luchtverdediging tijdig verplaatst worden.
- in het begin van de oorlog werd alleen informatie gedeeld die kon helpen bij het verdedigen van het grondgebied, niet bezet door Rusland. Nu wordt ook informatie gedeeld die kan helpen bij het terugveroveren, inclusief Krim en Donbas.
https://www.nbcnews.com/p...ian-plane-carry-rcna26015
De punten die er voor mij uitsprongen:
- Mede dankzij info van de Amerikanen is dat vliegtuig met paratroopers neergehaald en kan luchtverdediging tijdig verplaatst worden.
- in het begin van de oorlog werd alleen informatie gedeeld die kon helpen bij het verdedigen van het grondgebied, niet bezet door Rusland. Nu wordt ook informatie gedeeld die kan helpen bij het terugveroveren, inclusief Krim en Donbas.
https://www.nbcnews.com/p...ian-plane-carry-rcna26015
Dat betekent, stam + t .
Ik weet niet wat je verstaat onder clickbait, maar dit kanaal is best goed geinformeerd, en geeft genuanceerd bericht over de keuzes die gemaakt worden. Ik weet gewoon niet goed hoe de embed functie werkt (en al helemaal niet na een lange dag werk)Brazos schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 19:18:
[...]
Over het algemeen toch beter om het zelf even te verwoorden. Ik ga geen 15 minuten naar een clickbait kijken.
Fudge is niet eens een video van het kanaal dat ik bedoel, excusez le moi....
[ Voor 7% gewijzigd door HvdBent op 26-04-2022 19:34 ]
It’s been a great day here at @RamsteinAirBase. More than 40 countries from around the globe came together to discuss concrete ways to continue helping Ukraine fight against Russia’s unjust, unprovoked invasion. pic.twitter.com/uMEvfAbvCM
— Maj. Gen. Patrick Ryder (@PentagonPresSec) 26 april 2022
En dit over een maand weer ? zucht

Anders kunnen we niet wat getrainde mensen met equipment "uitlenen" aan UA oid kan vast onder de
"UN speciale operations vlag" http://www.enopu.edu.uy/w...M-Special-Forces-2015.pdf
Serieus bedoeld kunnen we niet een eigen Russische staats tv inrichten, die al hun ontvangst overstemt ?
Denk dat we genoeg mensen kunnen vinden die willen trollen tot de next level, "free for all" content aanleveren
Tja vanalles
Een aanval op die uitstulping ten westen van Odessa is bijna niet te verdedigen, dat betekend dat Oekraïne de troepen bij odessa niet (grotendeels) elders in kan zetten. Bv bij Kryvyi Rih. Of bij Kherson. Wie weet hoe krachtig dat offensief nog zal zijn.hoevenpe schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:54:
[...]
Een 'overwinning' kunnen claimen om de aandacht af te leiden van het haperende grote offensief?
een treffende spreuk
Ze zouden morgen de kraan dichtdraaien (had je wellicht meegekregen?)YakuzA schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 19:24:
[...]
Heb het iets uitgebreidere stuk gelezen, het lijkt idd mogelijk een contractbreuk door Gazprom te zijn.
Ik vraag me af wat Rusland hiermee hoopt te bereiken, ze snijden meer in hun eigen vingers dan dat ze winnen.
Immers Polen en 2 andere landen waren heel hard en zeiden "je bluft' en ik geloof niet dat ze er dus rauwig om zullen zijn dat Ru dat doet.
Tja vanalles
Ik ben bang dat het waarschijnlijk wel even pijn gaat doen. En dit is natuurlijk ook een waarschuwing naar andere landen.vso schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 19:56:
[...]
Ze zouden morgen de kraan dichtdraaien (had je wellicht meegekregen?)
Ik vraag me af wat Rusland hiermee hoopt te bereiken, ze snijden meer in hun eigen vingers dan dat ze winnen.
Immers Polen en 2 andere landen waren heel hard en zeiden "je bluft' en ik geloof niet dat ze er dus rauwig om zullen zijn dat Ru dat doet.
Er was net een artikel uitgekomen op politico, dat het toch lastig is om van Russische energie af te komen.
https://www.politico.eu/a...ister-mateusz-morawiecki/
[ Voor 7% gewijzigd door sugarlevi01 op 26-04-2022 20:04 ]
vso schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:31:
Jongens help even aub.
zie dan deze tweet
[Twitter]
/f/image/6FTA0PzhBbNUwFiKcaRVXyvO.png?f=fotoalbum_large)
Dit is Rostov denk ik ..en als ik het goed heb 1000 tot 1500km ofzo van Byranks vandaan
Klopt makkelijk is het niet en pijnlijk zeker maar voor rusland 100x meer je had Hoe afhankelijk zijn we echt van het russisch gas gezien ?sugarlevi01 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:03:
[...]
Ik ben bang dat het waarschijnlijk wel even pijn gaat doen. En dit is natuurlijk ook een waarschuwing naar andere landen.
Er was net een artikel uitgekomen op politico, dat het toch lastig is om van Russische energie af te komen.
Dat betreft doet Rusland ons meer pijn dan Chinezium zooi wat toch 99% troep is. Zelfs Russen merken dat immers hun dure spullen met goedkope banden die plop zeggen rijden ook niet erg ver meer namelijk.
[ Voor 34% gewijzigd door vso op 26-04-2022 20:09 ]
Tja vanalles
Zover ik begrepen heb zou Polen eind van het jaar zowiezo van het Russsich gas afgaan en voldoende voorraad hebben tot die tijd (volgend NOS)sugarlevi01 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:03:
[...]
Ik ben bang dat het waarschijnlijk wel even pijn gaat doen. En dit is natuurlijk ook een waarschuwing naar andere landen.
Tevens volgens NOS: "Polen zette vandaag ook vijftig Russische oligarchen en bedrijven waaronder Gazprom op een sanctielijst. Die lijst komt bovenop sancties die in EU-verband zijn afgesproken.".
[ Voor 17% gewijzigd door ratzz op 26-04-2022 20:07 . Reden: Toevoeging ]
Stinger voorraad aanvullen loopt vertraging op: Sommige onderdelen uit het originele ontwerp zijn niet meer te krijgen.
https://www.thedrive.com/...t-missiles-quickly-enough“We're actively trying to resource some of the material but unfortunately, DOD hasn't bought a Stinger in about 18 years and some of the components are no longer commercially available. And so we're going to have to go out and redesign some of the electronics in the missile of the seeker head. That's going to take us a little bit of time.”
Raytheon, said Hayes, will ramp up production “what we can this year, but I would expect this is going to be 2023-2024 where we actually see orders come in for the larger replenishments both on Stinger as well as on Javelin, which has also been very successful in theater.”
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Als fervent modelbouwer kan ik je vertellen dat China echt cutting edge is. En een heel scala aan instellingen bij de producenten, sommige professioneel en vooral op geld verdienen gericht, anderen echt voor de liefde van de hobby. China is al lang geen second rate meer.vso schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:04:
[...]
[Afbeelding]
Dit is Rostov denk ik ..en als ik het goed heb 1000 tot 1500km ofzo van Byranks vandaan
[...]
Klopt makkelijk is het niet en pijnlijk zeker maar voor rusland 100x meer je had Hoe afhankelijk zijn we echt van het russisch gas gezien ?
Dat betreft doet Rusland ons meer pijn dan Chinezium zooi wat toch 99% troep is. Zelfs Russen merken dat immers hun dure spullen met goedkope banden die plop zeggen rijden ook niet erg ver meer namelijk.
een treffende spreuk
zeer positief nieuws denk ik
@DoubleDutch speciaal voor jou (hot of the press)
https://t.me/V_Zelenskiy_official/1390Two little Ukrainians from Mariupol – Ilya Matvienko and Kira Obedinskaya. The children lost their parents and were injured themselves. The invaders took them to the territory not controlled by Ukraine. But we managed to return Ilya and Kira and transfer them to the care of relatives. Get well soon!
@DoubleDutch speciaal voor jou (hot of the press)
Tja vanalles
ik had een cartoon filmpje "why russia loses the war" oid vandaag gepost (embeded) .. daarin geven ze het voorbeeld van banden van chinese afkomst denk dat RU zelfs bezwaar heeft.pro_6or schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:13:
[...]
Als fervent modelbouwer kan ik je vertellen dat China echt cutting edge is. En een heel scala aan instellingen bij de producenten, sommige professioneel en vooral op geld verdienen gericht, anderen echt voor de liefde van de hobby. China is al lang geen second rate meer.
Het is algemeen bekend dat China dingen copieert en "verbeterd" van de DJL drones, Foscam VD1 Deurbel, high tech switches enzvoorts, Alles belt terug naar "huis".
Nu zal je plastic model kit dat niet doen, of knockoff lego of kleding voor en door kinderen gemaakt.
Maar echte morele hindernissen zijn er niet, en of iemands huis afbrand zal China niet echt boeien.
Dus "cutting edge" is ook hoe je het bekijkt, door de productie methoden vind ik dit niet echt duurzaam en kan er perfect mee zonder. Gas/Olie van Rusland is vervelender vind ik.
Tja vanalles
Ik heb een andere geschiedenis meegemaakt. Ik kan me herinneren dat voor de invasie het veel over de NS2 ging. IEDEREEN wilde dat ding sluiten, maar Duitsland bleef volharden dat ze niet wilde zeggen of ze dat zouden gaan doen of niet, terwijl dat een belangrijk afschrikwekkend middel zou zijn geweest. Pas nadat Putin het Minskverdrag doorscheurde en effectief de oorlog verklaarde aan Oekraine door Luhansk en Donetsk te erkennen maakte Duitsland bekent de certificering in te trekken.k995 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 19:04:
[...]
Buiten wat verdachtmakingen zoals deze heb ik van die "diepe contacten" , "invloed" en "controle" nog niks gemerkt.
Duitsland had hiervoor nog nooit wapens gestuurd naar dergelijk conflict,staan gezien hun geschiedenis in conflict met dit, hebben geen groot uitgebreid leger met veel overschotten, ze hebben wel zowat de meeste economische steun aan oekraine gegeven sinds 2014, sloten direct zaken zoals NS2 af , stelde sancties voor die hun economie redelijk zwaar gaat raken, en gaven de wapens die direct inzetbaar zijn en die ze hadden.
Er zijn wel meer landen met geen groot uitgebreid leger. Ik vond het nog een wonder dat wij überhaupt iets hadden liggen. Ondertussen besloot Duitsland een paar helmpjes en wat vesten te sturen. Een belediging aan het adres van Oekraïne. Punt is dat Duitsland veel meer kon doen dan ze deden.
Bij de inval vroeg UA om ondersteuning aan Duitsland. Duitsland zegt: waarom zouden we? Jullie zijn binnen een paar dagen geschiedenis.
Wat er daarna gebeurde is dat het Westen in actie kwam en Duitsland aan zijn kont zat te krabben. Zozeer dat het iedereen opvalt. Vreemd dat je dat niet gezien hebt.
Gezien hun geschiedenis zou Duitsland wel even wat beter zijn best mogen doen. Ik zou niet weten hoe Duitsland beter gemotiveerd moet worden. Kennelijk is een etnocide niet voldoende, want wapens leveren, dat is pas erg. Kom op nou, als zelfs de pacifisten en de Groenen sjacherijnig beginnen te worden op de SPD, dan moet er ergens toch in ieder geval een heel zwak lampje gaan branden bij het bordje "andere reden dan historische gevoeligheid".
De economische belangen zijn groot, en het RU/DLD-netwerk ook. De modus operandi van het Kremlin is invloed kopen. Kijk anders eens hoe het Kremlin in de Tories invloed heeft ingekocht met directe toegang tot de premier. De NS2 was oorspronkelijk natuurlijk ook geen politiek project, aldus Duitsland. Flauwekul, dat zijn zaken die in samenwerking van het hoogste politieke niveau met Duits bedrijfsleven geregeld moeten worden. De historisch sterke anti-nucleaire energielobby is ook verbonden met het Kremlin.
Steinmeyer, Schröder. Die werken niet in hun eentje. Van die laatste mag het paspoort ingetrokken worden.
Putin zal 0 problemen hebben met Duitse leningen en schenkingen voorafgaand aan de invasie. Alleen maar mooi voor hem.
offtopic:
Daarnaast: dat Duitsland als grootste economische macht meer geld in de Europese buur steekt lijkt me logisch. Ik weet niet of het in relatieve zin indrukwekkend is, het is in ieder geval minder dan de VS. Maar verder niet boeiend tov het punt.
Daarnaast: dat Duitsland als grootste economische macht meer geld in de Europese buur steekt lijkt me logisch. Ik weet niet of het in relatieve zin indrukwekkend is, het is in ieder geval minder dan de VS. Maar verder niet boeiend tov het punt.
#Ukraine: Another Su-34 strike aircraft was shot down approx 4-5 days ago in #Zaporizhzhia Oblast- this one is (was) tail number RF-95858 [43 Red] from the 559th Bomber Aviation Regiment of the Russian Air Force. pic.twitter.com/HJREcLH9nX
— 🇺🇦 Ukraine Weapons Tracker (@UAWeapons) 26 april 2022
Goed om te zien dat Oekraïne nog steeds vliegtuigen kan neerhalen in Zaporizhia.
De NAVO/VS wil toch het Russische leger dood laten bloeden zodat ze het voorlopig niet nog een keer hier of ergens anders kan gebeuren?vso schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 19:51:
[Twitter]
En dit over een maand weer ? zuchtgewoon doorslaggevend aub.
Zoiets zei Austen in ieder geval.
Dan lijkt het me juist de strategie om het allemaal zo lang mogelijk uit te rekken. En zo veel mogelijk van het Russische leger de meatgrinder in te zuigen.
Je ziet het ook aan meer dingen dat het westen z'n blik op de lange termijn heeft gezet voor deze oorlog, zowel qua zwaarte (langzaamaan steeds zwaarder materieel) als duurzaamheid (trainingsprogramma's, etc).
Edit:
At a news conference in Poland after the visit, Mr Austin told reporters the US wants to see "Russia weakened to the degree that it can't do the kinds of things that it has done in invading Ukraine".
Overigens wordt het wel wat moeilijker om Oekraïne te bevoorraden, nu de enige rechtstreekse verbinding met Roemenië kapotgebombardeerd (of gesaboteerd? Is mij niet duidelijk) schijnt te zijn. Er loopt nog wel een verbinding via Moldavië, maar dat is én om én via een ander land. Veel extra gehannes dus.
Strategisch een slimme zet van Rusland, vermoed ik.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Lijkt op goed nieuwe voor de burgers in Azovstal. Ze mogen er wss uit.
Alright, we reportedly have a deal with Putin that the UN and the Red Cross will help evacuate civilians from the Azovstal in Mariupol.
— Illia Ponomarenko 🇺🇦 (@IAPonomarenko) 26 april 2022
If this is a success, those people must be taken to the Ukrainian-controlled territory, such as Zaporizhia.
Not to a Russian “filtration camp”.
Rusland gaat zich daar toch niet aan houden, let maar op.Prosac schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:55:
Lijkt op goed nieuwe voor de burgers in Azovstal. Ze mogen er wss uit.
[Twitter]
En weeral niks concreet gewoon jouw heel biased interpretatie van gebeurtenissen.bulle bas schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:30:
[...]
Ik heb een andere geschiedenis meegemaakt. Ik kan me herinneren dat voor de invasie het veel over de NS2 ging. IEDEREEN wilde dat ding sluiten, maar Duitsland bleef volharden dat ze niet wilde zeggen of ze dat zouden gaan doen of niet, terwijl dat een belangrijk afschrikwekkend middel zou zijn geweest. Pas nadat Putin het Minskverdrag doorscheurde en effectief de oorlog verklaarde aan Oekraine door Luhansk en Donetsk te erkennen maakte Duitsland bekent de certificering in te trekken.
Er zijn wel meer landen met geen groot uitgebreid leger. Ik vond het nog een wonder dat wij überhaupt iets hadden liggen. Ondertussen besloot Duitsland een paar helmpjes en wat vesten te sturen. Een belediging aan het adres van Oekraïne. Punt is dat Duitsland veel meer kon doen dan ze deden.
Bij de inval vroeg UA om ondersteuning aan Duitsland. Duitsland zegt: waarom zouden we? Jullie zijn binnen een paar dagen geschiedenis.
Wat er daarna gebeurde is dat het Westen in actie kwam en Duitsland aan zijn kont zat te krabben. Zozeer dat het iedereen opvalt. Vreemd dat je dat niet gezien hebt.
Gezien hun geschiedenis zou Duitsland wel even wat beter zijn best mogen doen. Ik zou niet weten hoe Duitsland beter gemotiveerd moet worden. Kennelijk is een etnocide niet voldoende, want wapens leveren, dat is pas erg. Kom op nou, als zelfs de pacifisten en de Groenen sjacherijnig beginnen te worden op de SPD, dan moet er ergens toch in ieder geval een heel zwak lampje gaan branden bij het bordje "andere reden dan historische gevoeligheid".
De economische belangen zijn groot, en het RU/DLD-netwerk ook. De modus operandi van het Kremlin is invloed kopen. Kijk anders eens hoe het Kremlin in de Tories invloed heeft ingekocht met directe toegang tot de premier. De NS2 was oorspronkelijk natuurlijk ook geen politiek project, aldus Duitsland. Flauwekul, dat zijn zaken die in samenwerking van het hoogste politieke niveau met Duits bedrijfsleven geregeld moeten worden. De historisch sterke anti-nucleaire energielobby is ook verbonden met het Kremlin.
Steinmeyer, Schröder. Die werken niet in hun eentje. Van die laatste mag het paspoort ingetrokken worden.
Putin zal 0 problemen hebben met Duitse leningen en schenkingen voorafgaand aan de invasie. Alleen maar mooi voor hem.
offtopic:
Slaagt nergens opterwijl dat een belangrijk afschrikwekkend middel zou zijn geweest.
1,000 Panzerfaust 3 anti-tank weapons on 26 February 2022, breaking a long tradition of banning weapon exports to active warzones.[130][131]Ondertussen besloot Duitsland een paar helmpjes en wat vesten te sturen. Een belediging aan het adres van Oekraïne.
500 Stinger anti-aircraft missile systems, on 26 February 2022
2,700 9K32 Strela-2m anti-aircraft missile systems, on 3 March 2022.[133][134]
Onzin dus, dat is wat ze toen nodig hadden en was wat zowat alle lande"n stuurden en redelijk snel dan nog.
VS heeft een heel leger in opslagplaatsen in europa, waar zijn de abrams and bradleys voor oekraine? Met jouw logica heeft poetin stevige controle over de VS.Punt is dat Duitsland veel meer kon doen dan ze deden.
De rest is meer onzin zonder enige onderbouwing.
Nu ben ik geen bruggenexpert, maar ik meen dat stalen bruggen doorgaans vrij makkelijk en snel te repareren zijn, en de brug is ook niet compleet verwoest. En het is een kleine overspanning, denk dat als het echt moet een noodbrug ook wel snel te maken/leveren is.anandus schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:49:
Overigens wordt het wel wat moeilijker om Oekraïne te bevoorraden, nu de enige rechtstreekse verbinding met Roemenië kapotgebombardeerd (of gesaboteerd? Is mij niet duidelijk) schijnt te zijn. Er loopt nog wel een verbinding via Moldavië, maar dat is én om én via een ander land. Veel extra gehannes dus.
De snelweg loopt een stukje, paar kilometer, door MD heen ja, maar de facto is het gewoon een Oekraïense weg.
https://nos.nl/l/2426561#UPDATE-container-61013485vso schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 19:56:
[...]
Ze zouden morgen de kraan dichtdraaien (had je wellicht meegekregen?)
Het blijft een beetje apart verhaal idd.
Maar misschien mooi als dit het laatste zetje is om toedeledokie tegen Rusland te zeggen.
PSN
Gezien de VN-baas een oortje in heeft lijkt mij dit alleen maar praktisch, gezien je toch naar de tolk moet luisteren en niet naar degene tegenover jecarpebios schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 19:16:
[...]
Praten die met megafoons naar elkaar of is dit gewoon voor de foto, wie de langste heeft?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Impliceert dit dat de landen aangesloten op Nordstream wel akkoord zijn gegaan met de gasrekening in Roebels betalen?YakuzA schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:18:
[...]
https://nos.nl/l/2426561#UPDATE-container-61013485
Het blijft een beetje apart verhaal idd.
Maar misschien mooi als dit het laatste zetje is om toedeledokie tegen Rusland te zeggen.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Dat hangt er vanaf wat jij bedoeld met ‘in roebels betalen’Sebazzz schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:32:
[...]
Impliceert dit dat de landen aangesloten op Nordstream wel akkoord zijn gegaan met de gasrekening in Roebels betalen?
De ‘direct’, ‘indirect’ of ‘onbekend bij afzender’.
[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 26-04-2022 21:36 ]
PSN
Putin zal wel weer weigeren om een andere taal dan Russisch te praten.Sebazzz schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:31:
[...]
Gezien de VN-baas een oortje in heeft lijkt mij dit alleen maar praktisch, gezien je toch naar de tolk moet luisteren en niet naar degene tegenover je
PSN
Je maakt jezelf bij herhaling belachelijk door te ontkennen dat Duitsland telkens zo lang mogelijk sancties heeft gefrustreerd, wapenleveranties heeft uitgesteld, etc. Dat is eenvoudigweg een feit. Goed gedocumenteerd in de media ook.k995 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:14:
[...]
En weeral niks concreet gewoon jouw heel biased interpretatie van gebeurtenissen.
[...]
Slaagt nergens op
[...]
1,000 Panzerfaust 3 anti-tank weapons on 26 February 2022, breaking a long tradition of banning weapon exports to active warzones.[130][131]
500 Stinger anti-aircraft missile systems, on 26 February 2022
2,700 9K32 Strela-2m anti-aircraft missile systems, on 3 March 2022.[133][134]
Onzin dus, dat is wat ze toen nodig hadden en was wat zowat alle lande"n stuurden en redelijk snel dan nog.
[...]
VS heeft een heel leger in opslagplaatsen in europa, waar zijn de abrams and bradleys voor oekraine? Met jouw logica heeft poetin stevige controle over de VS.
De rest is meer onzin zonder enige onderbouwing.
De whataboutism of valse vergelijking drogreden helpt ook niet.
Bulgarije krijgt ook geen gas meer:
⚡️#Russia also stops supplying gas to #Bulgaria
— NEXTA (@nexta_tv) 26 april 2022
Bulgaria's Energy Ministry says that "#Gazprom" has informed "Bulgargaz" that it will stop supplying gas from April 27 - Reuters.
Kennelijk tijd voor een nieuwe Russische test van de Europese solidariteit en kennelijk niet de tijd om het middel van gasleveranties nog langer uit te stellen.
Bulgarije lijkt de volgende te zijn:
Maar dat “through” snap ik niet helemaal. Volgens mij raakt dat dan ook Servie.
NEW: Gazprom to halt gas supplies through Bulgaria on April 27: Ministry
— Ragıp Soylu (@ragipsoylu) 26 april 2022
Maar dat “through” snap ik niet helemaal. Volgens mij raakt dat dan ook Servie.
[ Voor 28% gewijzigd door Apache4u op 26-04-2022 21:53 ]
Dat betekent, stam + t .
We moeten gestraft worden voor al die wapenleveranties. Dus ze proberen ons te raken waar het pijn doet, het gas.
Goede reden om asap van het gas af te gaan, moest toch al.
Goede reden om asap van het gas af te gaan, moest toch al.
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
begrijpelijk, tip, vat een video even in 1 zin samen, dan weten wij 1 wat er te zien is en 2 of we hem kijken en 3 al kijken we niet dan nog weten we waar het over gaat.HvdBent schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 19:32:
[...]
Ik weet niet wat je verstaat onder clickbait, maar dit kanaal is best goed geinformeerd, en geeft genuanceerd bericht over de keuzes die gemaakt worden. Ik weet gewoon niet goed hoe de embed functie werkt (en al helemaal niet na een lange dag werk)
Fudge is niet eens een video van het kanaal dat ik bedoel, excusez le moi....
zo klik ik bijv nooit op al die gekke twitter dingen die @vso post, maar omdat hij erbij zet waar het over gaat ben ik toch op de hoogte en als ikzelf een link plaats naa france24/dw/bbc/reuters (welke ik op dit moment als enige echte betrouwbaar acht) dan copy paste ik minimaal 1 zin die de strekking van wat er na een klik op de link te lezen is goed weergeeft.
het is geweldig dat zoveel mensen dingen posten, erg interessant, maar een paar extra aandachtspuntjes tijdens dat posten maken het veel makkelijker, zeker in een topic als dit wat snel kan groeien, dus dank je wel voor je bijdrage(n)
Dat zat ik me ook net af te vragen. Volgens mij zit Servie dan ook zonder en dat lijkt me stug.
Dat betekent, stam + t .
ToYakuzA schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:52:
[...]
To Bulgary, of through Bulgary?
Maar goed. Ze proberen duidelijk de nieuwe wig in Europa te drijven.
#Russia also stops supplying gas to #Bulgaria
Bulgaria's Energy Ministry says that "#Gazprom" has informed "Bulgargaz" that it will stop supplying gas from April 27 - Reuters.
Het is natuurlijk een beetje een kat-en-muisspel, maar treinverbindingen worden continu gerepareerd.anandus schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:49:
Dat is onzin, 2 dagen na het uitbreken van de oorlog was duitsland al duizenden modern anti-tank raketten en andere wapens aan het sturen, stuende ze alle sancties (met uitzondering van energie wat zowat niemand in west europa wilt), wapen leveringen zijn niet uitgesteld wapens controleren en versturen doe je niet eventjes 1-2-3Rukapul schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:41:
[...]
Je maakt jezelf bij herhaling belachelijk door te ontkennen dat Duitsland telkens zo lang mogelijk sancties heeft gefrustreerd, wapenleveranties heeft uitgesteld, etc. Dat is eenvoudigweg een feit. Goed gedocumenteerd in de media ook.
De whataboutism of valse vergelijking drogreden helpt ook niet.
Je laat gewoon je bias doorschijnen tegen duitsland zoals zovelen, duitsland bashing is weer in precies.
En niks whataboutism gewon de feiten tot een week geleden had bijna niemand zware wapens gestuurd toch zitten sommige al ene maand aan het bashen waarom duitsland nog niet zo goed als nutteloze tanks en pantservoertuigen (die zelfs niet werken) naar oekraine gestuurd hebben.
[ Voor 14% gewijzigd door k995 op 26-04-2022 21:58 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig:
Impact op persoonlijke situatie: familie, vrienden, werk
Het vliegbewegingen topic
Hulpacties Oekraïne
Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Hoe afhankelijk zijn we echt van het russisch gas
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig: