Maar als ik het goed begreep zitten daar maar 1000 Russen ofzo toch? Hoe zit de rest van Moldavië erin?RoD schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:05:
[...]
Ik heb geen idee, maar ik ga uit van een false flag. Oekraïne van de westkant aanvallen kan ik me niet voorstellen omdat er te weinig soldaten zitten, maar wellicht dat ze Moldavië gaan bedreigen.
Hoe dan ook lijkt dit een factor te gaan worden in het conflict.
Ik dacht iets meer, maar inderdaad niet veel. Daarom is het lastig te zeggen welke kant dit uit gaat. Moldavië heeft ook niet bepaald een imposant leger, overigens.MikeyMan schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:06:
[...]
Maar als ik het goed begreep zitten daar maar 1000 Russen ofzo toch? Hoe zit de rest van Moldavië erin?
Geen opstand de kop in drukken of opstand op zichzelf. Meer in de zin van meevechten met Rusland zelf en dan oprukken richting Odessa.MikeyMan schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:04:
[...]
Hoe moet ik dat zien? Opstand? Of opstand de kop in drukken?
Dat land bestaat voornamelijk alleen maar uit Russen en staan zo'n 1000 russiche soldaten gestationeerd.
Extra info: https://businessam.be/rak...iding-oorlog-in-oekraine/
Moldavie staat dan echter alleen ervoor. Of Nato ook Moldavie zou kunnen ondersteunen wanneer de pleuris daaruit breekt is een 2e, bedoel Oekranie krijgt al zo'n beetje alle aandacht nu met wapens en geld.
Zou maar goed kunnen zijn dat Moldavie een verloren zaak zou zijn.
-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --
Probleem lijkt hem vooral te zitten in de onzekerheid of ze er iets voor in de plaats gaan krijgen?Xtr3me4me schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:56:
Plan voor weggeven houwitsers wekt onvrede binnen landmacht:
https://www.telegraaf.nl/...-onvrede-binnen-landmacht
Ik kan dit enigszins wel begrijpen van de Nederlandse Landmacht. Bedoel het is ook niet zo dat wij een dikke voorraad zelf hebben, daarbij vervanging van deze dingen duurt ook een tijdje en het ergste ervan, dat ze eerst maanden training nodig hebben in oekranie om met deze dingen goed om te gaan.
Zoals Van Woensel hierin ook uitlegt, wat heb je er aan als zo'n artilleriestuk binnen een dag wordt uitgeschakeld.
En de wrevel die dit opwekt, dan moeten we ze weggeven, en wat als ze stuk gaan, en dan hebben we zelf niets meer. Wij hebben geld nodig.
Makkelijkste oplossing zou zijn, hier heb je 100 miljoen, ga maar nieuwe speeltjes kopen. (En misschien ditmaal niet meer dan de helft in een opslag zetten. )
Eigenlijk zou dit ook op een hoger niveau geregeld moeten worden. Ga als NAVO eens scenario's doorrekenen, wat hebben we als geheel, wat hebben we nodig, en wat kan er eventueel naar Oekraïne.
In dit artikel lijkt het er ook op dat ze defensie zelf er niet bij betrokken hebben. En eigenlijk zou het daar wel vandaan moeten komen. Tegelijkertijd zijn het waarschijnlijk niet de mensen die heel graag speelgoed willen afstaan. Maar daar zou eigenlijk een plan vandaan moeten komen, dit kunnen we afstaan, maar dan hebben we dit en dit financieel nodig om de boel te vervangen.
Tegelijkertijd is dit de Telegraaf, en zijn ze waarschijnlijk hard op zoek gegaan naar mensen die het niet eens zijn met deze beslissing.
Verschillende Russische propaganda kanalen vermelden vandaag dat afgelopen nacht het (militaire) vliegveld van Tiraspol is aangevallen met 60mm mijnen/mortieren met het vermoeden dat deze via drones zijn "bezorgd" door de NAVO.
Nu is de waarheid van de "details" in deze berichten ver te zoeken. Maar het geeft wel weer een richting in de propaganda aan, dat Transnistrië ook onderdeel van de planning is.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Als Nato daadwerkelijk iets zou willen betekenen in Moldavië dan moeten ze er NU troepen stationeren. Maar dat zal Rusland ongetwijfeld zien als een agressieve zet.Xtr3me4me schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:09:
[...]
Geen opstand de kop in drukken of opstand op zichzelf. Meer in de zin van meevechten met Rusland zelf en dan oprukken richting Odessa.
Dat land bestaat voornamelijk alleen maar uit Russen en staan zo'n 1000 russiche soldaten gestationeerd.
Moldavie staat dan echter alleen ervoor. Of Nato ook Moldavie zou kunnen ondersteunen wanneer de pleuris daaruit breekt is een 2e, bedoel Oekranie krijgt al zo'n beetje alle aandacht nu met wapens en geld.
Mobilisatie van een eigen militie omdat de Russen nu wel erg afgeleid zijn? Kan me voorstellen dat Moskou die 1000 Russen niet werkeloos in Transnistrie wil laten.RoD schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:07:
[...]
Ik dacht iets meer, maar inderdaad niet veel. Daarom is het lastig te zeggen welke kant dit uit gaat. Moldavië heeft ook niet bepaald een imposant leger, overigens.
Als de koepel ineens naast de tank ligt dan is de munitie ontploft. Iedereen die op dat moment in de tank zat is naar de eeuwige jachtvelden.AndereKoekoek schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:59:
[...]
Als ze een turret/de munitie opblazen van een tank, dan zal er ook niet veel over zijn van de bemanning verwacht ik eerlijk gezegd. Als zelfs de turret eraf blaast dan staat er een behoorlijke kracht op en de wanden van een tank geven niet echt mee.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Probleem is dat de Nederlandse regering tergend traag is met defensie budget geven en nieuwe defensie contracten te sluiten. Elke Nederlandse Partij moet en zal zijn plasje erover moeten doen, voordat er een akkoord komt.sugarlevi01 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:10:
[...]
Probleem lijkt hem vooral te zitten in de onzekerheid of ze er iets voor in de plaats gaan krijgen?
En de wrevel die dit opwekt, dan moeten we ze weggeven, en wat als ze stuk gaan, en dan hebben we zelf niets meer. Wij hebben geld nodig.
Makkelijkste oplossing zou zijn, hier heb je 100 miljoen, ga maar nieuwe speeltjes kopen. (En misschien ditmaal niet meer dan de helft in een opslag zetten. )
Eigenlijk zou dit ook op een hoger niveau geregeld moeten worden. Ga als NAVO eens scenario's doorrekenen, wat hebben we als geheel, wat hebben we nodig, en wat kan er eventueel naar Oekraïne.
In dit artikel lijkt het er ook op dat ze defensie zelf er niet bij betrokken hebben. En eigenlijk zou het daar wel vandaan moeten komen. Tegelijkertijd zijn het waarschijnlijk niet de mensen die heel graag speelgoed willen afstaan. Maar daar zou eigenlijk een plan vandaan moeten komen, dit kunnen we afstaan, maar dan hebben we dit en dit financieel nodig om de boel te vervangen.
Tegelijkertijd is dit de Telegraaf, en zijn ze waarschijnlijk hard op zoek gegaan naar mensen die het niet eens zijn met deze beslissing.
Dit kabinet kent maar 1 richting en dat is klimaat en liefst zouden ze het hele rijkspotje erin stoppen, alsof Nederland het klimaat voor de rest van de wereld in zijn eentje wilt verhelpen

Nederland had net als Duitsland het moeten doen. Van: Hier heb je 30 miljard alvast, samen met defensie en nato en land/lucht/zeemacht bespreken wat er nu prio heeft om aanvullingen te doen en zodanig wat vernieuwd/gerepareerd kan worden.
Daarnaast minimum 2% jaarlijks aan defense te geven en bij ruimte 2.5% desnoods. Om Nederland nooit meer als een afgezwakt land te zien qua militaire defensie. Meer hightech erbij halen/aanschaffen en leren.
Onze radar defensie upgraden enz... We denken echt teveel in de termen...ja maar er zijn zoveel landen om ons heen...is de meest slechtste excuus ooit.
Voor het tellen van aantal overleden Russische soldaten is dat het issue niet. De vraag is of je naderhand nog kan verifiëren hoeveel er in de tank zaten.asing schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:14:
[...]
Als de koepel ineens naast de tank ligt dan is de munitie ontploft. Iedereen die op dat moment in de tank zat is naar de eeuwige jachtvelden.
Ja dan hebben ze over 5-10 jaar het spul binnen. Dat schiet op.sugarlevi01 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:10:
[...]
Troepen stationeren kan niet. Moldavie is zowel geen EU land als lid van de Nato. Troepen plaatsen kan sowieso niet.3raser schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:12:
[...]
Als Nato daadwerkelijk iets zou willen betekenen in Moldavië dan moeten ze er NU troepen stationeren. Maar dat zal Rusland ongetwijfeld zien als een agressieve zet.
Daarnaast Moldavie heeft nooit met de Nato oefeningen gedaan, het land was altijd net als oostenrijk een Neutraal land.
Plus hun complete leger bestaan uit tussen de 5000 en 7500 man. Ze hebben alleen landmacht defensie. Geen straaljagers, geen schepen.
Daarnaast hun jaarlijke militaire budget is 28,7 miljoen dollar.
zoals gezegd spioilertags kan natuurlijk ook als dat makkelijker is voor je.DoubleDutch schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:51:
26 April update.
[Afbeelding]
Van de kinderen zou ik geen plaatje meer posten, maar de getallen worden echter wel bijgehouden en zijn voor mij net zo geloofwaardig als het materiaal wat de UA uitschakeld, wie het niet wil lezen tekst door scrollen. 😉
The Russians killed 217 and injured more than 391 children in Ukraine
More than 608 children were injured in Ukraine as a result of the armed aggression of the Russian Federation.
▪️ In Lyman (Donetsk region) two children aged 9 and 13 died as a result of the shelling of apartment buildings by Russian military forces.
▪️The most affected children were in: Donetsk region — 127, Kyiv region — 114, Kharkiv region — 93, Chernihiv region — 66, Kherson region — 44, Mykolaiv region — 43, Luhansk region — 37, Zaporizhia region — 27, Sumy region — 17, Kyiv city — 16, Zhytomyr region — 15.
▪️1508 educational institutions were damaged as a result of daily bombings and shelling of Ukrainian towns and villages by the armed forces of the Russian Federation. At the same time, 102 of them were destroyed.
Ik vind het goed dat je het plaatst een serieus cijfer waar we best mee geconfronteerd mogen worden.
Dit kabinet doet inderdaad veel te weinig aan klimaat. De link naar deze oorlog ontgaat me alleen.Xtr3me4me schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:16:
[...]
Dit kabinet kent maar 1 richting en dat is klimaat en liefst zouden ze het hele rijkspotje erin stoppen, alsof Nederland het klimaat voor de rest van de wereld in zijn eentje wilt verhelpen![]()
Nederland had net als Duitsland het moeten doen. Van: Hier heb je 30 miljard alvast, samen met defensie en nato en land/lucht/zeemacht bespreken wat er nu prio heeft om aanvullingen te doen en zodanig wat vernieuwd/gerepareerd kan worden.
Daarnaast minimum 2% jaarlijks aan defense te geven en bij ruimte 2.5% desnoods. Om Nederland nooit meer als een afgezwakt land te zien qua militaire defensie. Meer hightech erbij halen/aanschaffen en leren.
Onze radar defensie upgraden enz... We denken echt teveel in de termen...ja maar er zijn zoveel landen om ons heen...is de meest slechtste excuus ooit.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Transnistrie doet een 'Krim' referendum en dan aansluiten bij Russische Federatie.MikeyMan schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:04:
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 26-04-2022 11:25 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Als de munitie ontploft is er denk ik niets meer over van degenen die in de tank zaten.Caelorum schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:18:
[...]
Voor het tellen van aantal overleden Russische soldaten is dat het issue niet. De vraag is of je naderhand nog kan verifiëren hoeveel er in de tank zaten.
Wat je gisteren kon zien in de aanval op 4 tanks : de eerste wordt vol geraakt, en daarna probeert iedereen weg te komen. Niet door met de tank weg te rijden maar door eruit te springen.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
zijn die chips zo erg dan (FSB mode "sims" aan).vincent_1971 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:43:
[...]
Kwestie van lange adem en de juiste wapens en tactieken. Persoonlijk denk ik dat het Oekraïne alleen niet gaat lukken. Echter na een tijd zullen de sancties tegen Rusland hun werk gaan doen. Als b.v. Rusland geen chips meer krijgt vanuit het buitenland of cruciale onderdelen voor wapens en of vliegtuigen dan sta je stil. Komt nog bij het moraal van de Russische troepen. Kan me goed voorstellen dat menig soldaat daar afvraagt waar doen ze het voor.
een treffende spreuk
Dus jij zegt, weg met defensie en al het geld in klimaat stoppen toch? Dus jij gaat bij oorlog in Nederland vechten met stokjes en takjes..goodluckpsy schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:23:
[...]
Dit kabinet doet inderdaad veel te weinig aan klimaat. De link naar deze oorlog ontgaat me alleen.
Als we geen Gas meer kochten bij Rusland was deze oorlog er nooit gekomen. het gaat ze vooral om de economische resources van Ukraine.Xtr3me4me schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:16:
[...]
Probleem is dat de Nederlandse regering tergend traag is met defensie budget geven en nieuwe defensie contracten te sluiten. Elke Nederlandse Partij moet en zal zijn plasje erover moeten doen, voordat er een akkoord komt.
Dit kabinet kent maar 1 richting en dat is klimaat en liefst zouden ze het hele rijkspotje erin stoppen, alsof Nederland het klimaat voor de rest van de wereld in zijn eentje wilt verhelpen![]()
Als je daar dichterbij kan komen door in klimaat te investeren dan is dat niet ten koste van defensie maar mede ten bate.
een treffende spreuk
Die kans is vrij groot. De auto-loader die de Russen gebruiken is ontneemt een man maar heeft wat nadelen. Ook is het zo dat Rusland besloten heeft om tussen de bemanning en de munitie-opslag geen scheidingswand te plaatsen (iets wat bijvoorbeeld de VS wel doet). Dus als de tank wordt geraakt en de munitie knalt dan is de bemanning ook gelijk weg gevaagd.asing schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:25:
[...]
Als de munitie ontploft is er denk ik niets meer over van degenen die in de tank zaten.
Wat je gisteren kon zien in de aanval op 4 tanks : de eerste wordt vol geraakt, en daarna probeert iedereen weg te komen. Niet door met de tank weg te rijden maar door eruit te springen.
De belangrijkste reden hiervoor zal wel uitdraaien op waar het bij Rusland altijd op uit draait; goedkoper.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Dat idee had ik al. Maar vroeg mezelf af of de bemanning er dusdanig aan toe is dat ze niet meegeteld kunnen worden in het aantal slachtoffers die dag. Bedoel 34 tanks x crew van 3 = 102 man en dat is al de helft van het totaal gisteren. Dan zijn er nog de APC, vliegtuigen, vrachtwagens, infanterie te voet etc.asing schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:14:
[...]
Als de koepel ineens naast de tank ligt dan is de munitie ontploft. Iedereen die op dat moment in de tank zat is naar de eeuwige jachtvelden.
Nee, wat hij zegt is dat het geen zero-sum-game is. Het is geen of/of. En ook geen TINA.Xtr3me4me schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:27:
[...]
Dus jij zegt, weg met defensie en al het geld in klimaat stoppen toch? Dus jij gaat bij oorlog in Nederland vechten met stokjes en takjes..goodluck
Beiden zijn gelul.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Als we terugkijken naar WO2 dan zie je dat de Duitsers de superieure tanks hadden. De Tiger en King Tiger tanks waren absoluut geen match voor de Russen en de geallieerden. De laatsten wonnen alleen omdat ze er veel meer hadden.Auredium schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:30:
[...]
De belangrijkste reden hiervoor zal wel uitdraaien op waar het bij Rusland altijd op uit draait; goedkoper.
Beetje overdreven.MikeyMan schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:19:
[...]
Ja dan hebben ze over 5-10 jaar het spul binnen. Dat schiet op.
Volgens Van Woensel is het de bedoeling met het extra geld voor Defensie dat er deze kabinetsperiode is snel extra PZH 2000’s klaar voor inzet te maken. Het zou gaan om twaalf stuks geschut die in 2023 operationeel zouden moeten zijn bij 13 en 43 Gemechaniseerde Brigade. De uitvoering van dat plan lijkt nu onder druk komen te staan.
Afhankelijk van hoeveel je er stuurt, ben je dus één maand, plus een extra maand of wat, om de oude voorraad operationeel te maken kwijt.De pijn zit eveneens in het feit dat het per kanon een maand duurt om ze een grote beurt te geven. Vervolgens moeten ze worden ingeschoten.
Het personeel dat dit gaat doen, kan niet tegelijkertijd werken aan capaciteitsuitbreiding in eigen land.
Duitsland gaf als tegenargument voor het verkopen van hun eigen phz's aan, dat 100 stuks, niet voor 2024 vervangen zouden kunnen zijn. Beetje random jaartal, is het dan 2025, of 2040, laten we uitgaan van pas in 2025. Dus een jaar per 30 stuks productie? Laten we zeggen 25.
Dus dan zouden wij toch binnen een jaar ook weer nieuwe moeten kunnen hebben?
https://www.theguardian.c...f-scholz-russia-offensiveAccording to Welt am Sonntag newspaper, the Ukrainian government has made Germany an offer for 100 Panzerhaubitze 2000s that it is hoping to buy straight from the German armed forces and which the latter would then replace with newly built armoured howitzers.
The gap this would create in Germany’s military arsenal cannot not be filled before 2024.
Een last minute verandering, tegen het einde van de ontwikkeling reed een Iraanse M60 tank naar Rusland en daar waren ze blijkbaar genoeg van onder de indruk dat er een groter kanon in dezelfde tank moest. En dus er iemand uit de koepel moest verdwijnen om plaats te maken.Auredium schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:30:
[...]
And to think they once said that computers would take away jobs.
Je praat wel heel erg in absolute termen die meer een gevecht uitlokken dan een discussie. Daarnaast gebruik je argumenten die net zo makkelijk omgedraaid kunnen worden.Xtr3me4me schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:27:
[...]
Dus jij zegt, weg met defensie en al het geld in klimaat stoppen toch? Dus jij gaat bij oorlog in Nederland vechten met stokjes en takjes..goodluck
alsof Nederland het klimaat voor de rest van de wereld in zijn eentje wilt verhelpen
Zie je het verband?We denken echt teveel in de termen...ja maar er zijn zoveel landen om ons heen...is de meest slechtste excuus ooit.
De link naar de oorlog is dat als we meer hadden ingezet op verduurzaming, dan waren we minder afhankelijk geweest van fossiele grondstoffen. Gas voor Europa komt voornamelijk uit Rusland en het alternatief is ING per boot vanuit de VS.psy schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:23:
[...]
Dit kabinet doet inderdaad veel te weinig aan klimaat. De link naar deze oorlog ontgaat me alleen.
Om heel eerlijk te zijn wil je eigenlijk geen van beide. Reden om niet afhankelijk te zijn van Rusland is nu wel bekend, maar je wil ook niet altijd maar in de houtgreep van de VS zitten. Europa moet m.i.m. meer onafhankelijk/zelfvoorzienend zien te worden.
Kan zijn, maar dat Nederland te weinig in klimaat stopt vind ik regelrecht onzin.Cyberpope schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:34:
[...]
Nee, wat hij zegt is dat het geen zero-sum-game is. Het is geen of/of. En ook geen TINA.
Beiden zijn gelul.
Ja ik zie het verband. Maar geld naar het klimaat gaat al genoeg en naar defensie te weinig. Nederland had meer nuclaire centrales moeten plaatsen en betere regelingen moeten treffen met groningers bij gasboringen.walletje-w schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:36:
[...]
Je praat wel heel erg in absolute termen die meer een gevecht uitlokken dan een discussie. Daarnaast gebruik je argumenten die net zo makkelijk omgedraaid kunnen worden.
[...]
[...]
Zie je het verband?
Dit had helemaal niet hoeven stoppen en Nederland had dit voor eigen gewin moeten gebruiken en opslag kunnen verhogen.
[ Voor 21% gewijzigd door Xtr3me4me op 26-04-2022 11:45 ]
Prima, maar dat zit je in het verkeerde topic te bespreken. Daarnaast beargumenteer je jezelf niet, lijkt het er meer op dat je gewoon reacties probeert uit te lokken i.p.v. echt een discussie te willen.Xtr3me4me schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:40:
[...]
Kan zijn, maar dat Nederland te weinig in klimaat stopt vind ik regelrecht onzin.
Ook kan beargumenteerd worden, dat als de EU méér aan verduurzaming gedaan zou hebben (kernenergie, zonne energie, wind, water - noem maar op), dat we dan minder afhankelijk van Russisch gas zouden zijn & dus Rusland moeilijker een oorlog zou kunnen starten.
PS4 PSN: Dazzler2120
De herbouw van en struggles tot herbouw van onze defensie staat in een ander topicXtr3me4me schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:43:
[...]
Ja ik zie het verband. Maar geld naar het klimaat gaat al genoeg en naar defensie te weinig.
PSN
Nee ik lok geen reacties uit. Ik reageer puur omwille we het hier hebben over onze eigen defensie en waar het Nederlandse schatkist voorraad voornamelijk afgelopen decennia's heen is gegaan.Dazzler2120 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:44:
[...]
Prima, maar dat zit je in het verkeerde topic te bespreken. Daarnaast beargumenteer je jezelf niet, lijkt het er meer op dat je gewoon reacties probeert uit te lokken i.p.v. echt een discussie te willen.
Ook kan beargumenteerd worden, dat als de EU méér aan verduurzaming gedaan zou hebben (kernenergie, zonne energie, wind, water - noem maar op), dat we dan minder afhankelijk van Russisch gas zouden zijn & dus Rusland moeilijker een oorlog zou kunnen starten.
En nu oorlog (notabene) dichtbij huis staat, moet er hals over kop dingen geregeld gaan worden. En dan lees je het enige geklaag. Russisch gas en afhankelijkheid van de EU eraan.
En dat bedoel ik. Nu opeens wilt men meer in klimaat en energie steken. Nu pas, maar van de defensie en hun begroting hoor je niks van en dat irriteert mij ten zeerste.
Maar goed, gaat teveel offtopic.
Ja als je het alleen betrekt op die paar phzs die wij leveren kan het misschien wat sneller. Dat lukt misschien binnen een jaar of twee als ze gelijk besteld hadden. Net op tijd voor de volgende oorlog.sugarlevi01 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:35:
[...]
Beetje overdreven.
[...]
[...]
Afhankelijk van hoeveel je er stuurt, ben je dus één maand, plus een extra maand of wat, om de oude voorraad operationeel te maken kwijt.
Duitsland gaf als tegenargument voor het verkopen van hun eigen phz's aan, dat 100 stuks, niet voor 2024 vervangen zouden kunnen zijn. Beetje random jaartal, is het dan 2025, of 2040, laten we uitgaan van pas in 2025. Dus een jaar per 30 stuks productie? Laten we zeggen 25.
Dus dan zouden wij toch binnen een jaar ook weer nieuwe moeten kunnen hebben?
[...]
https://www.theguardian.c...f-scholz-russia-offensive
Dat spul staat niet zomaar ff op voorraad bij de leverancier. Dat moet gebouwd worden. En die productie aantallen liggen niet hoog.
Zelfde geldt voor javelins en stingers. Die zijn gewoon wereldwijd op aan het raken. Kunnen er dacht ik 400 per maand geproduceerd worden. Die gaan er in een paar dagen doorheen.
Hadden ze dat niet al gedaan? Waarom nu? Wat schiet dat op?YakuzA schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:24:
[...]
Transnistrie doet een 'Krim' referendum en dan aansluiten bij Russische Federatie.
Ze zijn een speciaal geval. Transnistrie is een soortvan republiek die niet eens erkend is door Rusland.MikeyMan schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:59:
[...]
Hadden ze dat niet al gedaan? Waarom nu? Wat schiet dat op?
Heb het idee dat ze een ‘nu of nooit’ poging wagen.
Wist overigens niet dat die antennes van de Russische radio waren daar.
Blasts damage broadcasting antennae transmitting Russian radio in Transnistria
[ Voor 34% gewijzigd door YakuzA op 26-04-2022 12:04 ]
PSN
ICC prosecutor to join EU team investigating crimes in Ukraine
https://www.france24.com/...push-during-ukraine-visit
"The International Criminal Court's chief prosecutor will join an EU investigations team to probe possible international crimes committed in Ukraine, the EU's judicial cooperation agency said Monday. It will mark the first time the Hague-based ICC – set up in 2002 as an independent tribunal to probe the world's worst crimes – will take part in a joint investigation with other countries. "
https://www.dw.com/en/ger...e-live-updates/a-61590982
"Germany to send tanks to Ukraine as US hosts defense conference — live updates
US Defense Secretary Lloyd Austin is hosting allies at Ramstein Air Base to discuss Ukraine's security needs. Germany pledged to send anti-aircraft tanks to Kyiv at the start of talks. Follow DW for the latest."
https://www.france24.com/...s-talks-on-arming-ukraine
"The US on Tuesday hosts a gathering of more than 40 countries at Ramstein Air Base for talks focused on bolstering Ukraine’s defence capabilities against a potentially decisive Russian onslaught in the east."
https://www.bbc.com/news/live/world-europe-61224804
"11:54
Russia's Lavrov welcomes UN chief to Moscow
Russian Foreign Minister Sergei Lavrov has welcomed UN Secretary General Antonio Guterres to Moscow saying has "expeditiously responded" to Guterres's initiative "to have another contact on a number of issues including definitely the situation around Ukraine which has become a catalyst for a number of problems".
Lavrov says "we appreciate your desire to have another round of talks at this hard time" saying that the "multilateral principles" of the UN "have been flaunted by the West".
Lavrov adds that there's no doubt they'll talk about "any issue" Guterres deems important.
"
Hmm onverwacht voor me:
https://www.dw.com/en/ukr...see-eye-to-eye/a-61585099
"Ukraine-Russia war: Greek government and public don't see eye to eye
The Greek government condemns Vladimir Putin's attack on Ukraine — but the Greek people are divided where Moscow is concerned. Leftists revel in Soviet nostalgia, while conservatives embrace the shared Orthodox faith."
https://www.france24.com/...push-during-ukraine-visit
"The International Criminal Court's chief prosecutor will join an EU investigations team to probe possible international crimes committed in Ukraine, the EU's judicial cooperation agency said Monday. It will mark the first time the Hague-based ICC – set up in 2002 as an independent tribunal to probe the world's worst crimes – will take part in a joint investigation with other countries. "
https://www.dw.com/en/ger...e-live-updates/a-61590982
"Germany to send tanks to Ukraine as US hosts defense conference — live updates
US Defense Secretary Lloyd Austin is hosting allies at Ramstein Air Base to discuss Ukraine's security needs. Germany pledged to send anti-aircraft tanks to Kyiv at the start of talks. Follow DW for the latest."
https://www.france24.com/...s-talks-on-arming-ukraine
"The US on Tuesday hosts a gathering of more than 40 countries at Ramstein Air Base for talks focused on bolstering Ukraine’s defence capabilities against a potentially decisive Russian onslaught in the east."
https://www.bbc.com/news/live/world-europe-61224804
"11:54
Russia's Lavrov welcomes UN chief to Moscow
Russian Foreign Minister Sergei Lavrov has welcomed UN Secretary General Antonio Guterres to Moscow saying has "expeditiously responded" to Guterres's initiative "to have another contact on a number of issues including definitely the situation around Ukraine which has become a catalyst for a number of problems".
Lavrov says "we appreciate your desire to have another round of talks at this hard time" saying that the "multilateral principles" of the UN "have been flaunted by the West".
Lavrov adds that there's no doubt they'll talk about "any issue" Guterres deems important.
"
Hmm onverwacht voor me:
https://www.dw.com/en/ukr...see-eye-to-eye/a-61585099
"Ukraine-Russia war: Greek government and public don't see eye to eye
The Greek government condemns Vladimir Putin's attack on Ukraine — but the Greek people are divided where Moscow is concerned. Leftists revel in Soviet nostalgia, while conservatives embrace the shared Orthodox faith."
Ja, maar je moet nooit de vorige oorlog vechten. Dat gaat altijd mis. Bovendien heeft Rusland nu wel veel tanks, maar niet zó veel meer als tijdens wo2. Blijkbaar heeft Oekraïne nu zelfs meer tanks.asing schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:34:
[...]
Als we terugkijken naar WO2 dan zie je dat de Duitsers de superieure tanks hadden. De Tiger en King Tiger tanks waren absoluut geen match voor de Russen en de geallieerden. De laatsten wonnen alleen omdat ze er veel meer hadden.
een treffende spreuk
Dat smoesje van die radiotorens is dusdanig weinig origineel, dat de verwijzing ernaar schandalig is.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Aansluiting/annexatie bij Rusland vermoed ik. Dat zal waarschijnlijk ook onderdeel zijn geweest van het oorspronkelijke plan.MikeyMan schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:04:
[...]
Ergens zomaar wapens heen schuiven heeft weinig nut. Oekraïne heeft de wil om te vechten, en krijgen daarvoor de wapens om dat effectief te doen.Xtr3me4me schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:09:
[...]
Geen opstand de kop in drukken of opstand op zichzelf. Meer in de zin van meevechten met Rusland zelf en dan oprukken richting Odessa.
Denk niet dat ze in Moldavië staan te springen om een oorlog, en dan heb je niks aan wapens.
In principe is het Moldavische leger niet-bestaand. Ja, ze hebben natuurlijk wel wat personeel, maar nauwelijks materieel en wapens. De luchtmacht is ook van het niveau "Baltische staat", het meest gevaarlijke zal de AN-2 zijn denk ik.Silent7 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:32:
[...]
@RobinHood had het hier gisteravond ok over, wrd niet opgepakt, maar deed me wel even militaire staat bekijken en naast plm 1500 russen hebben ze 7500 lieden van divers pluimage daar, ik kon geen getallen vinden van het Moldoofse (Moldovaanse) leger vinden. Ik ga er echter wel vanuit dat NATO dit goed in de gaten houdt en snel ondersteuning kan geven indien Moldova dit vraagt (en een aanval betekend dat hun nautraliteit direct voorbij is dus dan zullen ze een kant moeten kiezen.
Het is een straatarm land, met een lange geschiedenis van pro-russische corrupte politici, en tja, dan ga je natuurlijk niks aan defensie uitgeven.
Ze hebben nu een pro-europese regering, maar er zijn zoveel problemen om op te lossen, 20 jaar wanbeleid kan je niet zomaar wegpoetsen. Plus dat inmiddels iets van 50% van de bevolking is weggelopen. Dat land heeft de moeder der braindrains.
Zoals de grote V graag zei: Reparatie kost een generatie.
Dus ja, zelfs met maar een relatief handjevol soldaten kan Rusland in principe makkelijk (een deel van) MD innemen, genoeg om de regering omver te gooien en er 1 groot Transnistria ervan te maken. Wat ze daarmee exact willen winnen weet ik overigens ook niet. Oekraine kan het, in theorie, makkelijk terugveroveren.
Overigens is het volgens mij niet zo makkelijk dat Transnistria zomaar kan zeggen "we zijn nu Russisch", er liggen wat vredesverdragen over, met ik meen ook dingen van in ieder geval de EU erbij om ervoor te zorgen dat het ook wordt uitgevoerd.
Nu is Sheriff-land niet echt de moeite waard om een oorlog over te beginnen, en inmiddels zijn genoeg Moldaviërs Transnistria ook liever kwijt dan rijk, plus historisch gezien is het niet eens van Moldavië/(Groot)-Roemenië, dus zolang ze lekker aan hun kant van de Nistru blijven, gebeurd er in principe weinig.
Ik ben alleen bang dat Rusland dus wel besluit om de regering van MD omver te werpen

[ Voor 16% gewijzigd door RobinHood op 26-04-2022 12:40 ]
People as things, that’s where it starts.
Troepen ergens stationeren kan altijd. Daar hoef je geen EU- of NAVO lid voor te zijn. Als Moldavië dat vraagt, en een ander land bereid is dat te doen kan dat.Xtr3me4me schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:20:
[...]
Troepen stationeren kan niet. Moldavie is zowel geen EU land als lid van de Nato. Troepen plaatsen kan sowieso niet.
Daarnaast Moldavie heeft nooit met de Nato oefeningen gedaan, het land was altijd net als oostenrijk een Neutraal land.
Plus hun complete leger bestaan uit tussen de 5000 en 7500 man. Ze hebben alleen landmacht defensie. Geen straaljagers, geen schepen.
Daarnaast hun jaarlijke militaire budget is 28,7 miljoen dollar.
Ik zie het leger van Moldavië geen slag vechten tegen de Russen. Veel te arm, corrupt, geen moraal of doel of vertrouwen onderling. Dat gaan ze niet doen, en zou ook een fiasco worden.3raser schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:28:
[...]
Klinkt goed. Want het lijkt me vrij duidelijk dat dit stukje grond een grote rol kan gaan spelen in het aanvallen van Odessa. Ik weet niet in hoeverre Moldavië het stukje land terug wil maar dit zou wel eens het ideale moment kunnen zijn om een poging te wagen. Oorlog voeren aan meerdere fronten is lastig voor de Russen.
Nevermind, nieuws van gisteren. Zal vast al gepost zijn.
[ Voor 84% gewijzigd door TheBrut3 op 26-04-2022 12:40 ]
De verwijzingen naar WW2 stoppen maar niet bij Rusland. Eerst nazi's, luchtlandingstroepen die een vliegveld proberen te veroveren (Undernehmen Merkur). Nu weer hinten naar Gleiwitz. Krijgen we een Koersk 2022?SkiFan schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:23:
[...]
Dat smoesje van die radiotorens is dusdanig weinig origineel, dat de verwijzing ernaar schandalig is.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
We hebben in ieder geval al wel een Warschauwer ghetto-opstand gezien. Stelletje barbaren....Arator schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:41:
[...]
De verwijzingen naar WW2 stoppen maar niet bij Rusland. Eerst nazi's, luchtlandingstroepen die een vliegveld proberen te veroveren (Undernehmen Merkur). Nu weer hinten naar Gleiwitz. Krijgen we een Koersk 2022?
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
De banden met Roemenie zijn redelijk warm, ze waren vroeger samen 1 land.Brazos schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:35:
[...]
Troepen ergens stationeren kan altijd. Daar hoef je geen EU- of NAVO lid voor te zijn. Als Moldavië dat vraagt, en een ander land bereid is dat te doen kan dat.
Plus dat de EU eerder al geld voor defensie aan MD heeft gegeven. Ik denk dat als Moldavië smeekt, er nog wel wat kan gebeuren op dat vlak.
Sowieso is de long-game al dat ze bij de EU gaan.
De gesprekken in Ramstein leveren blijkbaar wat op.
Uit de liveblog van gva.beOekraïense soldaten zullen in Duitsland worden opgeleid in het gebruik van artilleriesystemen. Dat heeft de Duitse minister van Defensie Christine Lambrecht gezegd. "We werken samen met onze Amerikaanse vrienden om Oekraïense troepen te trainen in artilleriesystemen op Duits grondgebied", aldus de minister.
Lambrecht ging ook in op de kritiek die Duitsland de afgelopen weken te verduren kreeg over het uitblijven van de levering van zwaardere wapens aan Oekraïne. Ze verwees naar het recente besluit van de Duitse regering om Oekraïne luchtafweertanks te leveren, en bestempelde dit als een vooruitgang. De daden van president Vladimir Poetin in Oekraïne betekenen dat Rusland "de kring van beschaafde landen heeft verlaten", klonk het voorts.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Ik ben het niet met je eens. Vaak is er voor een inval en heel web van leugens gespind voordat er überhaupt een korrels verschoten is. Bekendste voorbeeld is Minister Chamberlain...IJzerlijm schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 07:49:
[...]
Nee, dat zijn de mensen die in het eerste uur een raket op hun hoofd krijgen, die gaan ten onder. De uitspraak "The first casualty of War is Truth" slaat ook nergens op, een poging van iemand in een veilig ver land om zichzelf ook slachtoffer te voelen want, oh, oh er wordt gelogen tegen me. Dat is pas erg.
De waarheid is er, is er altijd geweest en zal er altijd blijven. Leugens zijn er ook altijd geweest maar dankzij massamedia kunnen we die nu allemaal over ons heel laten komen.
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Of ze wel of niet bij de EU willen is elke verkiezing daar weer anders. Het land is het daar niet onverdeeld over eens, in tegenstelling tot Oekraïne.RobinHood schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:44:
[...]
De banden met Roemenie zijn redelijk warm, ze waren vroeger samen 1 land.
Plus dat de EU eerder al geld voor defensie aan MD heeft gegeven. Ik denk dat als Moldavië smeekt, er nog wel wat kan gebeuren op dat vlak.
Sowieso is de long-game al dat ze bij de EU gaan.
Agree, er vind nu een inhaalslag plaats. Met hobby leger bedoel ik een leger wat niet in staat is hun land te beschermen tegen een land wat gelijkwaardig is qua BNP.Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 07:50:
[...]
gezien de wijze waarop Rusland oorlog voert hoeven we niet bang te zijn dat onze hobbylegers onder de voet gelopen worden.
Het verschil tussen Rusland en NATO is al sinds jaar en dag het verschil in technologische superioriteit.
En die technologie helpt Oekraine ook. Denk alleen al aan Javelins en NLAWs.
We mogen hier in Nederland een hobby-leger hebben, maar dan mogen we gerust zijn dat Oekraine geen hobbyleger meer heeft. En landen als Litouwen lijken ook prima in staat te zijn om als ons 'borderland' te fungeren.
Definieer 'hobby-leger'. Legertjes met relatief weinig manschappen? Maakt niet uit, zolang die troepen maar goed getraind zijn en gebruik maken van middelen waarmee eventuele tegenstanders mee gestopt worden. Meer heb je niet nodig.
Oost Europa was al wakker, en west-Europa begint ook wakker te worden.
Ik denk dat het wel goed komt.
En je hebt gelijk dat technologie van groot belang is, echter wanneer het puntje bij paaltje komt is het laatste zetje de "boots on the ground". Dat zijn technologieën van minder evident belang, en worden vooral doctrine s belangrijk (training van)
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Thx voor ze er toch bij te zetten
22100 personeel /60 dagen = 368 Russen over de kling (vergeet niet x4 voor de gewonden)
918 tanks /60 dagen = 15 tanks per dag
154 helicopters /60 dagen = 2,5 per dag
en zo kan je door gaan
gaat toch best rap
Tja vanalles
Natuurlijk, maar in dat stadium is er nog geen absolute waarheid 'Duitsland valt Polen binnen over 12 dagen' te geven, er kan altijd iets gebeuren in die 12 dagen waarom het niet gebeurt.wowly schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:52:
[...]
Ik ben het niet met je eens. Vaak is er voor een inval en heel web van leugens gespind voordat er überhaupt een korrels verschoten is. Bekendste voorbeeld is Minister Chamberlain...
De opzet van de 'the first casualty of war is the truth' is om na het begin van de inval van Duitsland in Polen nog te kunnen stellen dat die inval wellicht niet is gebeurd. Want in oorlog is niks zeker, hoe weten we dat de berichten kloppen? Op een gegeven moment zal het Duitse oppercommando zelf bekend maken dat ze binnen zijn gevallen als reactie op Poolse agressie en dan is dat een aspect dat onweetbar is. Duitsland zegt A, Polen zegt B maar wie weet het zeker ?
https://quoteinvestigator.com/2020/04/11/casualty/
De quote is aan diverse bronnen toegeschreven maar steeds in een context van uit een oorlog blijven. Want de berichten zijn niet te vertrouwen, misschien hebben de Oekrainers/Belgen/Polen/Tutsis/Syriers/Joden wel steeds zichzelf aangevallen.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Dat dachten bepaalde generaals ook in WOI.wowly schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:56:
En je hebt gelijk dat technologie van groot belang is, echter wanneer het puntje bij paaltje komt is het laatste zetje de "boots on the ground". Dat zijn technologieën van minder evident belang, en worden vooral doctrine s belangrijk (training van)
Iedere keer maar opnieuw met z'n allen de loopgraaf uit om maar weer neergemaaid te worden door de technisch superieure mitrailleurs aan de overkant...
Oftewel: klopt dat wel dat het laatste zetje de "boots on the ground" is...
Op het allerlaatste ja: als je de grond moet gaan bezetten. Maar daarvoor moet je wel alle superieure techniek van de tegenpartij hebben vernietigd... En om dat te bereiken heb je een heel groot probleem als jouw kracht voornamelijk uit "boots on the ground" bestaat...
Nee dat beweer ik niet, ik ben heel erg van mening dat NL veel meer aan milieumaatregelen zou moeten doen (er gaan nog veel te veel subsidie naar fossiel bijvoorbeeld), maar ik ben ook heel erg pro-defensie en vind al sinds eind jaren 90 dat er veel te vgeel bezuinigd is op defensie. Kijk mijn posts er maar op neer. Niks anti defensie.Xtr3me4me schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:27:
[...]
Het lijkt wel alsof die combinatie niet mogelijk is.
Groen = geen defensie? Nope. Je kan groen zijn, én pro-defensie. Dat laatste is gewoon een must en al helemaal in NATO verband..
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Helemaal mee eens.psy schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:12:
[...]
Nee dat beweer ik niet, ik ben heel erg van mening dat NL veel meer aan milieumaatregelen zou moeten doen (er gaan nog veel te veel subsidie naar fossiel bijvoorbeeld), maar ik ben ook heel erg pro-defensie en vind al sinds eind jaren 90 dat er veel te vgeel bezuinigd is op defensie. Kijk mijn posts er maar op neer. Niks anti defensie.
Het lijkt wel alsof die combinatie niet mogelijk is.
Groen = geen defensie? Nope. Je kan groen zijn, én pro-defensie. Dat laatste is gewoon een must en al helemaal in NATO verband..
Het heeft sowieso weinig zin om je tot de tanden te bewapenen als je vervolgens ten onder gaat aan de een of andere natuurramp.
@Xtr3me4me doet het voorkomen dat we veel te veel hebben uitgegeven aan milieumaatregelen en dat dit uitgegeven had moeten worden aan defensie. Ik vind het zoals gezegd beide broodnodig (zoals je zelf min of meer terecht opmerkt).AndereKoekoek schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:38:
[...]
De link naar de oorlog is dat als we meer hadden ingezet op verduurzaming, dan waren we minder afhankelijk geweest van fossiele grondstoffen. Gas voor Europa komt voornamelijk uit Rusland en het alternatief is ING per boot vanuit de VS.
Om heel eerlijk te zijn wil je eigenlijk geen van beide. Reden om niet afhankelijk te zijn van Rusland is nu wel bekend, maar je wil ook niet altijd maar in de houtgreep van de VS zitten. Europa moet m.i.m. meer onafhankelijk/zelfvoorzienend zien te worden.
Als je geen eten kan bestellen moet je wat in Kiev
Where do we order ours? https://t.co/VrouH9z4xs
— U.S. Embassy Kyiv (@USEmbassyKyiv) 26 april 2022
Only in Ukraine: turning Russian bombs into barbecues pic.twitter.com/Ue4cR0oJoU
— Business Ukraine mag (@Biz_Ukraine_Mag) 26 april 2022
Tja vanalles
Klopt, al heb ik niet het idee dat veel mensen fel tegen zijn, de meesten lijkt het gewoon niet echt te boeien.Brazos schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:55:
[...]
Of ze wel of niet bij de EU willen is elke verkiezing daar weer anders. Het land is het daar niet onverdeeld over eens, in tegenstelling tot Oekraïne.
Het helpt ook niet dat iedereen die pro-EU is eigenlijk het land verlaat zodra het kan, praktisch iedereen die mijn vriendin nog kent van haar schooltijd, heeft MD verlaten.
Mja er moet wel een hoop geld bij om het leger weer op te tuigen want dat is zo afgebroken. Je hebt niks meer aan je groene idealen indien we onverhoopt in oorlog raken met [insert evil countries]. Geld kunnen we maar eenmaal uitgeven. Maar dat gaat weer richting offtopicpsy schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:14:
[...]
@Xtr3me4me doet het voorkomen dat we veel te veel hebben uitgegeven aan milieumaatregelen en dat dit uitgegeven had moeten worden aan defensie. Ik vind het zoals gezegd beide broodnodig (zoals je zelf min of meer terecht opmerkt).
Aan andere kant van de aardbold borrelt er weer wat met China. Tijdens Amerikaans bezoek aan Taiwan is er van beide kanten met vluchten gevlogen welke bewapend waren o.a. AA. Tevens is er gedoe over de Solomon eilanden waar China een legerbasis zou kunnen optuigen. Dit maritieme gebied is een belangrijke shipping lane zoals Singapore. Dus de Amerikanen en Australie dreigen met ingrijpen.
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
Is het niet juist het idee van de NAVO dat leden dat juist niet hoeven te kunnen? Zodat ze relatief gezien minder aan defensie hoeven te besteden omdat ze samenwerken.wowly schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:56:
Met hobby leger bedoel ik een leger wat niet in staat is hun land te beschermen tegen een land wat gelijkwaardig is qua BNP.
Hmmmm mijn dank is groot, niet bij stil gestaan.xh3adshotx schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:53:
[...]
Je kan het plaatje en/of de tekst ook in spoiler tags zetten.
Jup, ik heb niet het idee dat de Groene Baerbock per sé dwarsligt.psy schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:12:
[...] Je kan groen zijn, én pro-defensie. Dat laatste is gewoon een must en al helemaal in NATO verband..
https://www.politico.eu/a...eavy-weapons-for-ukraine/
2% is ook niet buitensporig ofzo, nog afgezien van dat we dat elkaar blijkbaar beloofd hebben.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Als alleen de EU in de Navo had gezeten dan had ik ja gezegd.TheBrut3 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:31:
[...]
Is het niet juist het idee van de NAVO dat leden dat juist niet hoeven te kunnen? Zodat ze relatief gezien minder aan defensie hoeven te besteden omdat ze samenwerken.
Maar de VS zit erbij en die hebben de grootste uitgaven van alle landen ter wereld.
Zelf zie ik de Navo ook als een ander instrument waar voornamelijk de Amerikaanse wapenindustrie van profiteert. Allemaal aan de F-35, want dan kunnen we beter onderling communiceren.
Nederland kiest voor de F-35, want daar kunnen evt atoombommen onder. Waarom is dat überhaupt één van de criteria? We hebben niet eens atoombommen, maar kunnen wel voor het karretje gespannen worden door de VS om er eentje te droppen ergens.
We hebben wel atoombom(men) deze zijn op uitleen basis hier in NLAndereKoekoek schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:44:
Nederland kiest voor de F-35, want daar kunnen evt atoombommen onder. Waarom is dat überhaupt één van de criteria? We hebben niet eens atoombommen, maar kunnen wel voor het karretje gespannen worden door de VS om er eentje te droppen ergens.
Tja vanalles
Verwijderd
en ik denk dat dat bij ons wel goed zit.wowly schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:56:
[...]
Agree, er vind nu een inhaalslag plaats. Met hobby leger bedoel ik een leger wat niet in staat is hun land te beschermen tegen een land wat gelijkwaardig is qua BNP.
Met name onze KCT dan.
Die weten wel hoe het moet op het slagveld.
Finland schijnt ook een puik leger te hebben. Legio scherpschutters ook.
Frankrijk heeft ook een goed leger.
Duitsland, geen idee. Von der Leyen schijnt ze wegbezuinigd te hebben.
Maar gevechtservaring is key inderdaad en die hebben we vermoedelijk wel opgedaan in Afghanistan en Irak. En ervan geleerd.
Oekraine leerde van de VS en de Britten. Als rest van NATO op eenzelfde manier oorlog kan voeren maken de Russen gewoon geen kans.
die uitspraak wel met een kleine korrel zout nemen (ja ze liggen idd op een niet nader te noemen vliegveldvso schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:50:
[...]
We hebben wel atoombom(men) deze zijn op uitleen basis hier in NL
maar we mogen ze niet zelfstandig inzetten dat beslist de US
Zoveel aannames in 1 post, wow.AndereKoekoek schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:44:
[...]
Als alleen de EU in de Navo had gezeten dan had ik ja gezegd.
Maar de VS zit erbij en die hebben de grootste uitgaven van alle landen ter wereld.
Zelf zie ik de Navo ook als een ander instrument waar voornamelijk de Amerikaanse wapenindustrie van profiteert. Allemaal aan de F-35, want dan kunnen we beter onderling communiceren.
Best offtopic ook, misschien in ander topic posten?
nope
Blijkbaar nu ook ouders chanteren voor losgeld. Walgelijk wat die Russen doen zeg. Wel weer een bewijs dat het corrupt en immoreel is.Eén dag heeft Olga Novikova om 5000 euro losgeld te betalen voor haar zoon. Anders wordt hij door Russische soldaten geëxecuteerd. De jongen staat er wat bedeesd bij op de video. Alexej Novikov staat in een donkere ruimte terwijl zijn ontvoerders hem ondervragen. Of hij goed behandeld wordt? Hij zegt van wel terwijl hij naar enkele flessen water en een toilet wijst. Op de vraag of hij medische hulp nodig heeft, zegt hij dan weer van niet. Maar heel overtuigend ziet het er allemaal niet uit.
„Ze eisen losgeld. Als ik niet betaal, is de volgende video van zijn executie”, zegt zijn moeder aan Meduza, een onafhankelijke Russische nieuwswebsite. Zondagavond kreeg ze een video toegestuurd via het Facebookprofiel van haar zoon. Daarin eisen Russische soldaten 5000 euro losgeld in ruil voor zijn leven. Zijn moeder, Olga Novikova, is een filmmaker uit Marioepol die enige bekendheid geniet. Door de video publiek te maken en haar verhaal te vertellen, hoopt ze dat de soldaten hem niet zullen doden.
Tsjetsjeense oorlogen
„Ik weet in de verste verte niet wat er echt met hem gebeurd is. Volgens de Russische soldaten is hij zaterdag opgepakt in Marioepol omdat hij deel uitmaakt van de territoriale strijdkrachten, maar dat kunnen ze helemaal niet bewijzen. Ze hebben hem gedwongen om dat te zeggen”, zegt ze. Volgens Novikova gaat het over soldaten uit de Donbas. „Ze spraken Russisch, maar niet met een Russisch accent. Ze zeiden ook dat we het geld naar een Oekraïense bank moesten sturen.”
De praktijk waarbij Russische soldaten Oekraïense soldaten kidnappen in ruil voor losgeld is relatief nieuw in deze oorlog, volgens Sergej Sumlenny, een Duitse expert Oost-Europese politiek die is opgegroeid in Rusland.
„Het is het eerste geval van ontvoering in ruil voor losgeld waarvan ik op de hoogte ben. Maar in de Tsjetsjeense oorlogen was het een gangbare praktijk onder Russische soldaten om burgers te ontvoeren voor losgeld. Het past dus in het plaatje. Dezelfde praktijk gebeurt ook al jaren in de bezette gebieden Donbas en Loehansk. Maar niet met soldaten. Eerder met zakenmannen en mensen uit de rijkere middenklasse. Wat te zien is in de video is het topje van de ijsberg.”
Corrupt systeem
Het heeft een meervoudig doel, zegt Sumlenny. „De bevolking terroriseren om hen mentaal te breken. Maar het maakt ook deel uit van een doordacht corrupt systeem om geld te verdienen. De soldaten in de video handelen onmogelijk alleen. Je hebt autoriteit nodig om een gevangene vrij te laten. Nee, oversten moedigen hun ondergeschikten aan om dit soort zaken te doen omdat zij de opbrengst krijgen. In ruil krijgen de soldaten bepaalde privileges, zoals de toestemming om een dag te verdwijnen en erop los te plunderen en te verkrachten. Wat op zijn beurt ook deel uitmaakt van het systeem: ze motiveren de soldaten door hen te belonen en houden hen zo ook onder controle. Anderzijds is het weer een manier om de Oekraïense bevolking te terroriseren.”
Gekopierd geplakt van recent Telegraaf artikel.
https://www.telegraaf.nl/...t-video-van-zijn-executie
Daar is niets uitleen bij hoor. Die zijn gewoon van de VS. Als Nederlander kom je er nog niet bij in de buurt laat staan dat de NL overheid kan beslissen over de inzet er van. Waar die dingen liggen/lagen opgeslagen (althans, dat was de verdenking, want niemand wist het officieel en zeker) op Volkel, leek het wel een klein stukje Amerika op NL grondgebied. Een soort EBI binnen de gewone gevangenis. Met US personeel en alle toeters en bellen die daarbij horen.vso schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:50:
[...]
We hebben wel atoombom(men) deze zijn op uitleen basis hier in NL
Dat betekent, stam + t .
Dat is nu eenmaal waarvoor wij (en meerdere andere NATO-landen) getekend hebben. De Amerikanen hebben de bommen en wij zorgen voor vliegtuigen waarmee ze ingezet kunnen worden.AndereKoekoek schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:44:
[...]
Is onder de streep gewoon politiek. Het dwingt Europese politici om ook verantwoordelijkheid voor dat spul te nemen.
ALs ik me niet vergis is Finland ook grotendeels gebaseerd op een behoorlijke reservemacht onder de bevolking en zijn er veel Finnen die hun legerwapen gewoon thuis hebben ook al zijn ze lang geleden afgezwaaid. Een beetje zoals de Zwitsers dat ook hebben.Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:52:
[...]
en ik denk dat dat bij ons wel goed zit.
Met name onze KCT dan.
Die weten wel hoe het moet op het slagveld.
Finland schijnt ook een puik leger te hebben. Legio scherpschutters ook.
Frankrijk heeft ook een goed leger.
Duitsland, geen idee. Von der Leyen schijnt ze wegbezuinigd te hebben.
Maar gevechtservaring is key inderdaad en die hebben we vermoedelijk wel opgedaan in Afghanistan en Irak. En ervan geleerd.
Oekraine leerde van de VS en de Britten. Als rest van NATO op eenzelfde manier oorlog kan voeren maken de Russen gewoon geen kans.
Ondanks de grote hoeveelheid wapens is er vrijwel nooit een shootout zoals je wel in Amerika ziet, net als bij de Zwitsers overigens, daar zie je dat ook niet.
Hoe dat in Oekraine in de toekomst gaat moeten we afwachten, dat is iets om je druk over te maken nadat de oorlog is afgelopen. Dat zal er ook deels van afhangen hoe de rechtstaat en de maatschappij wordt ingericht.
Volgens mij is het vliegveld ook al genoemd.Wognummer schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:52:
[...]
die uitspraak wel met een kleine korrel zout nemen (ja ze liggen idd op een niet nader te noemen vliegveld)
maar we mogen ze niet zelfstandig inzetten dat beslist de US
Ach ging me meer om de algemene kennis. voor de rest heb je er niks aan.
Tja vanalles
ik nam ook aan dat het vliegveld algemene kennis was het is al zovaak in het journaal voorbij gekomenvso schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:02:
[...]
Volgens mij is het vliegveld ook al genoemd.
Ach ging me meer om de algemene kennis. voor de rest heb je er niks aan.
we hebben ze we mogen er idd niet eens naar kijken
ok back on topic
Trump laat ook weer eens van zich horen en vertelt hoe hij Putin zou aanpakken:
‘Joe Biden is een lafaard. Ik zou tegen Poetin zeggen: spreek dat woord kernwapen nooit meer uit, of anders … want onze kernwapens zijn veel beter en krachtiger dan die van jou. Met mij zou zo’n oorlog nooit mogelijk geweest zijn: ik heb Poetin en Xi Jinping bedreigd zoals ze nooit bedreigd zijn, ik heb tegen Kim Jong-Un gezegd dat mijn rode knop groter was dan de zijne. We hadden deze wereldoorlog nooit gehad als ze de verkiezingen niet van mij gestolen hadden.’
Een exclusief interview van de omstreden Piers Morgan met Donald Trump was de ‘stunt’ waarmee TalkTV werd gelanceerd, de nieuwe Britse tv-zender van de Australische Murdoch-groep. Trump stelde niet teleur. Hij leverde de sensatie en de soundbites die Morgan en de Murdochs duidelijk beoogden.
Verwijderd
voor zover ik weet of mijzelf heb wijsgemaakt hebben de Russen krachtiger kernwapens, en de Amerikanen meer kleiner kaliber maar wel betrouwbaarder waarschijnlijk.XWB schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:09:
[...]
Ja, dat was gisterenavond volgens mij op Fox in NL. Ik kon het 5 minuten aanzien toen maar verder gezapt.XWB schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:09:
[...]
De definitie van een narcist. Echt niet normaal. Zonder overdrijven is 90% van de dingen die hij zegt gelogen. Baudet heeft daar ook een handje van.
Die leven echt in een parallelle werkelijkheid want ik ben bang dat ze namelijk zelf ook alle onzin die ze uitkramen geloven.
En om het verder op dit onderwerp te betrekken.. als Putin dat ook doet, dan is deze oorlog voorlopig niet voorbij.
[ Voor 9% gewijzigd door Apache4u op 26-04-2022 14:17 ]
Dat betekent, stam + t .
Gaat een beetje dieper dan datXWB schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:09:
[...]
https://www.onlyinmyhood....n-piers-morgan-s-new-show
Ik ben niet pro Trump integendeel maar hierin kan ik me wel vinden, daarom heeft Putin gewacht tot een nieuwe president
@Apache4u jup Trump is vreselijk maar hij heeft ondanks dat wel paar goeie dingen gedaan.Trump also said he warned Putin in “very strong language” not to invade Ukraine — and threatened a US response if Russia did.
“I told him what our response was going to be. And his response was ‘Really?’. I said, ‘Really,'” Trump recalled.
[ Voor 6% gewijzigd door vso op 26-04-2022 14:19 ]
Tja vanalles
Verwijderd
da's natuurlijk een redenatie die past in de denkwijze van Trump-fans.vso schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:18:
[...]
Ik ben niet pro Trump integendeel maar hierin kan ik me wel vinden, daarom heeft Putin gewacht tot een nieuwe president
Kan ook zijn dat de Russen gewoon nog niet klaar waren met hun leger voorbereiden. Of een andere reden.
Dat Rusland aanviel nadat Trump het WH uit was kan ook een post hoc ergo propter hoc zijn dat Putin heeft gewacht tot ie weg zou zijn.
Ik geloof direct dat Trump in staat zou zijn geweest om dat te roepen tegen Poetin, is ook een hele goede tactiek. Tot het puntje bij het paaltje komt natuurlijk...
Ik denk dat Poetin zich ook geen raad wist met die Trump, niemand wist dat. Ik kan me ook nog herinneren dat Poetin iets van een opmerking maakte over dat het in zijn termijn alweer de zoveelste US president was. Dus dan is het vrij logisch dat Poetin gewoon even afwacht.
Ik denk dat Poetin zich ook geen raad wist met die Trump, niemand wist dat. Ik kan me ook nog herinneren dat Poetin iets van een opmerking maakte over dat het in zijn termijn alweer de zoveelste US president was. Dus dan is het vrij logisch dat Poetin gewoon even afwacht.
Ik verwacht niet dat Putin gewacht heeft op een nieuwe president, ik denk eerder dat het de toevalligheid van Corona is geweest die heeft gezorgd voor uitstel en uiteindelijke uitvoering in het verkeerde seizoen voor het geval het toch geen walk in the park zou blijken te zijn.vso schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:18:
[...]
Gaat een beetje dieper dan dat
[...]
@Apache4u jup Trump is vreselijk maar hij heeft ondanks dat wel paar goeie dingen gedaan.
Kortom niet bepaald Trump z'n verdienste, de kans op het splijten van de westerse wereld, zowel de USA intern, EU intern, EU en USA relatie, alswel de NAVO, waren velen malen waarschijnlijker en makkelijker met Trump actief aan het roer.
Dus nee ik deel je mening niet bepaald.
Poetin heeft dus een vijand nodig die nog onvoorspelbaarder is dan hijzelf. Een van de vragen die dan overblijft is hoe betrouwbaar zo'n onvoorspelbare "vriend" is voor Europa.vso schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:18:
We hebben toch gewoon gezien hoe Trump op deze invasie reageerde? Hij prees Poetin de hemel in en het duurde een hele tijd om het (zwakjes) te veroordelen. Waarom zou hij als president wel daadkrachtig reageren?Sjoerd001 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:23:
Ik geloof direct dat Trump in staat zou zijn geweest om dat te roepen tegen Poetin, is ook een hele goede tactiek. Tot het puntje bij het paaltje komt natuurlijk...
Ik denk eerder dat het andersom is, Poetin zag Oekraine snel sterker worden en zn kans verdampen en greep daarom nu in.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Ohja, twee mensen die tegen elkaar hard lopen te schreeuwen wie de beste is schiet je veel mee op ivm wereld vrede? Over escaleren gesproken.......
Trump heeft ook al geroepen dat hij NAVO nooit zou verdedigen ed
(als mensen een referentie willen, google zou ik zeggen, maar voor de luie mensen onder ons;
https://www.washingtonpos...d-not-defend-nato-russia/).
Was hij daarnaast ook niet de persoon die sowieso helemaal uit de NAVO wilde stappen?
Of haal ik nu wat dingen door elkaar?
Trump heeft ook al geroepen dat hij NAVO nooit zou verdedigen ed
(als mensen een referentie willen, google zou ik zeggen, maar voor de luie mensen onder ons;
https://www.washingtonpos...d-not-defend-nato-russia/).
Was hij daarnaast ook niet de persoon die sowieso helemaal uit de NAVO wilde stappen?
Of haal ik nu wat dingen door elkaar?
Het enige waar Trump nog redelijk goed in is, is alles liegen en bedonderen.vso schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:18:
[...]
Gaat een beetje dieper dan dat
[...]
@Apache4u jup Trump is vreselijk maar hij heeft ondanks dat wel paar goeie dingen gedaan.
En dan geloof jij dat hij werkelijk waar Putin bedreigt heeft, terwijl Putin een hand in de verkiezing van Trump heeft gehad.
Tja, mocht je Trump werkelijk op zijn woord geloven, heb ik nog wel een mooie brug voor je in de aanbieding.
Of je de man leuk vind of niet, je kan het een populistische uitspraak vinden.
Serieus? ook nog ruzie zoeken met Japan
Laten we met elkaar eens zijn dat deze uitspraak gewoon klopt, voor mij hoeven we er verder niet te veel woorden aan vuil te maken."Putin gebruikt te vaak het N-woord, en je zou het niet te vaak in de mond moeten nemen"
https://t.me/voynareal/20196The Russian Foreign Ministry threatened Japan with "retaliatory measures" in the event of an expansion of the scale of naval exercises with the United States.
The picture shows the Japanese fleet, so it's not very clear who Rashka can scare with his sunken flagships.
Serieus? ook nog ruzie zoeken met Japan

Tja vanalles
Trump spreekt zichzelf non-stop tegen.ph4ge schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:31:
[...]
We hebben toch gewoon gezien hoe Trump op deze invasie reageerde? Hij prees Poetin de hemel in en het duurde een hele tijd om het (zwakjes) te veroordelen. Waarom zou hij als president wel daadkrachtig reageren?
Ik denk eerder dat het andersom is, Poetin zag Oekraine snel sterker worden en zn kans verdampen en greep daarom nu in.
Het is typisch zo'n "maatschappij-schopper"
Als morgen milieu en groen "slecht" waren, zou hij daarvoor gaan.

De bedoeling was dat Trump zou winnen en dan uit de NAVO zou stappen. Helaas voor Putin won Trump niet en da's voor ons maar goed ook zo. Een NAVO met of zonder de VS ziet er voor Rusland en ons heel anders uit.gekkie schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:25:
[...]
Ik verwacht niet dat Putin gewacht heeft op een nieuwe president
Gelukkig hebben we nu geen last van Trump, op wat geblaat na. Biden is de betere keuze. Niet de beste denk ik, maar in ieder geval beter dan Trump.
Verwijderd
klopt maar in praktijk zal het wel meevallen lijkt me zo.PilatuS schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:37:
[...]
De bedoeling was dat Trump zou winnen en dan uit de NAVO zou stappen. Helaas voor Putin won Trump niet en da's voor ons maar goed ook zo. Een NAVO met of zonder de VS ziet er voor Rusland en ons heel anders uit.
Ook zonder NATO heeft de VS baat bij een stabiel west-Europa en ook centraal-Europa en ook zonder NATO wil de VS Rusland in toom houden.
Dus ze zouden hoe dan ook wapens hebben geleverd aan Oekraine waarschijnlijk.
Let wel: POTUS is een trekpop en verdient minder dan z'n adviseurs.
Dan vraag je toch ook direct af of dat geen doorgestoken kaart was?PilatuS schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:37:
[...]
De bedoeling was dat Trump zou winnen en dan uit de NAVO zou stappen. Helaas voor Putin won Trump niet en da's voor ons maar goed ook zo. Een NAVO met of zonder de VS ziet er voor Rusland en ons heel anders uit.
Het is namelijk wel opeens heel erg opvallend dat er bij veel verkiezingen zulk soort figuren ineens op het toneel verschijnen en (helaas) flink scoren.
Omdat Nederland atoombommen 'te leen' heeft die het in een oorlog moet kunnen inzetten. Dat is zo geregeld via een verdrag met de NAVO/VS. Net als Duitsland, Turkije, Italië, Spanje en België.AndereKoekoek schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:44:
[...]
Als alleen de EU in de Navo had gezeten dan had ik ja gezegd.
Verder snap ik je opmerking m.b.t. de F-35 niet helemaal. Er vliegt in de NAVO van alles rond, Gripens, rafale's, Eurofighters, zelfs Mig's en sukhois. De F-35 is een keuze geweest van Den Haag. Het had net zo goed een ander toestel kunnen zijn. Zelfs één zonder nucleaire rol, uiteindelijk is dat ook een keuze van Den Haag.
Verder is je eerste alinea wel tekenend. Niets willen betalen of bijdragen, daarmee jezelf compleet afhankelijk maken van een ander, en vervolgens ageren tegen die afhankelijkheid.
Yups en er voor de overdracht in de aftermath van bestorming capitool wat optuigen cq al deels opgetuigd hebben was lastig met Corona, zal niet zo goed samen gaan samen gepakt in de tank, vrachtwagen, APC etc.PilatuS schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:37:
[...]
Verwijderd
en toch mogen we in Europa best wel meer een vuist maken.Brazos schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:41:
[...]
Omdat Nederland atoombommen 'te leen' heeft die het in een oorlog moet kunnen inzetten. Dat is zo geregeld via een verdrag met de NAVO/VS. Net als Duitsland, Turkije, Italië, Spanje en België.
Verder snap ik je opmerking m.b.t. de F-35 niet helemaal. Er vliegt in de NAVO van alles rond, Gripens, rafale's, Eurofighters, zelfs Mig's en sukhois. De F-35 is een keuze geweest van Den Haag. Het had net zo goed een ander toestel kunnen zijn. Zelfs één zonder nucleaire rol, uiteindelijk is dat ook een keuze van Den Haag.
Verder is je eerste alinea wel tekenend. Niets willen betalen of bijdragen, daarmee jezelf compleet afhankelijk maken van een ander, en vervolgens ageren tegen die afhankelijkheid.
Waarom zou een B61 of hoe die rotzooi ook heet niet gewoon aan een rails onder een Eurofighter mogen hangen? Waarom moet het hele toestel perse US-made zijn?
En wat betreft die kosten? Ja we mogen best wat meer betalen maar de VS is natuurlijk baas boven baas.
De VS geeft meer geld uit aan Defensie als alle andere NATO-landen bij elkaar. Mag het een onsje minder zijn?
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2022 14:56 ]
Het setje adviseurs wat rond Trump rondliep maakt dat beeld er niet per se beter op.Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:39:
[...]
klopt maar in praktijk zal het wel meevallen lijkt me zo.
Ook zonder NATO heeft de VS baat bij een stabiel west-Europa en ook centraal-Europa en ook zonder NATO wil de VS Rusland in toom houden.
Dus ze zouden hoe dan ook wapens hebben geleverd aan Oekraine waarschijnlijk.
Let wel: POTUS is een trekpop en verdient minder dan z'n adviseurs.
Net als het setje adviseurs wat rond Poetin in een soort deadlock lijkt te zitten het er niet beter op maakt.
En qua NAVO heb ik toch het idee dat het vooral vanuit europa blijven en een Amerikaanse wil van uit het leger zelf er voor heeft gezorgd dat de boel bij elkaar is gebleven dan dat het een verdienste is van ook maar iets uit de entourage van Trump en zijn administratie. Kortom niet politieke top, maar die van de werkvloer heeft er voor gezorgd dat zowel de NAVO als de USA nog in haar huidige hoedanigheid functioneert, naar mijn mening.
Duitsland stuurt toch nog wat zwaarder materieel:
(geen normale tanks, maar AA tanks
)
(geen normale tanks, maar AA tanks
https://www.ukrinform.net...aft-tanks-to-ukraine.htmlThe German federal government has agreed to allow the delivery of heavy weapons to Ukraine.
The Federal Ministry of Defence wrote this on Twitter, Ukrinform reports.
“Germany will send Gepard anti-aircraft tanks to Ukraine," the statement says.
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 26-04-2022 14:50 ]
PSN
We hebben nog 2.5 jaar om ons voor te bereiden op een NATO zonder VS, en 5 jaar om ons voor te bereiden op een NATO zonder Frankrijk.PilatuS schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:37:
[...]
Het grootste probleem is dat we zonder Frankrijk geen kernwapens meer hebben en MAD dus in de prullenbak gaat.
UK is toch ook een kernmacht?Enai schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:51:
[...]
We hebben nog 2.5 jaar om ons voor te bereiden op een NATO zonder VS, en 5 jaar om ons voor te bereiden op een NATO zonder Frankrijk.
Het grootste probleem is dat we zonder Frankrijk geen kernwapens meer hebben en MAD dus in de prullenbak gaat.
Dat betekent, stam + t .
Sinds wanneer heeft de UK geen kernwapens meer dan?Enai schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:51:
[...]
We hebben nog 2.5 jaar om ons voor te bereiden op een NATO zonder VS, en 5 jaar om ons voor te bereiden op een NATO zonder Frankrijk.
PSN
Dat mag wel, maar er is door Duitsland bewust gekozen dat niet te doen. Had volgens mij te maken met het delen van gevoelige informatie van de EF met de VS voor het integreren van de B61 met de electronica van het toestel.Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:49:
[...]
en toch mogen we in Europa best wel meer een vuist maken.
Waarom zou een B61 of hoe die rotzooi ook heet niet gewoon aan een rails onder een Eurofighter mogen hangen? Waarom moet het hele toestel perse US-made zijn?
Het toestel hoeft dus niet US made te zijn.
Snap verder je verhaal met de vuist niet helemaal. Wie zou een vuist moeten maken? En tegen wie?
[ Voor 7% gewijzigd door Brazos op 26-04-2022 15:00 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig:
Impact op persoonlijke situatie: familie, vrienden, werk
Het vliegbewegingen topic
Hulpacties Oekraïne
Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Hoe afhankelijk zijn we echt van het russisch gas
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig: