De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 162 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.462 views

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
PLAE schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:15:
@PilatuS ik denk echt dat we het iets te rooskleurig in zien in dit topic. Ja de Russen presteren ondermaats en ja wat we rond Kiev hebben gezien was bizar. Maar het zijn niet complete nietsnutten. Vergeet niet dat de propagandamachines ons ook graag bepaalde zaken willen laten geloven. Goed voor moraal, meer steun bieden et cetera et cetera.
Ik zou zeggen zeer ondermaats. Als je denkt dat je Kiev binnen een paar dagen in handen hebt en het dan als het 2e leger op de planeet moet opgeven terwijl het land dat je binnen valt aan je grenst, dan doe je toch iets heel erg fout. Tuurlijk weten de Russen ook wel dingen goed te doen, maar man wat is het slecht. Je kan je spullen met de trein tot aan de grens brengen en je bent maanden bezig met opbouwen, om vervolgens nog geen paar 100km verder in land een stad te willen veroveren terwijl je leger 10x dat van je vijand zou moeten zijn. Vervolgens lukt het gewoon niet om die stad in handen te krijgen. Nee, we moeten de Russen ook niet onderschatten, maar jeetje, wat een prutsers als ze Kiev niet in kunnen nemen. Een 60km lang konvooi stil laten staan voor dagen lang terwijl mensen honger hebben en de brandstof op is, en dat op een paar 100km vanaf je eigen grens terwijl je 3 maanden aan het opbouwen bent geweest. Ik kan het toch echt niet anders zien dan als een complete mislukking.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 12:55
Eens hoor. Het gaat mij er meer de nabije toekomst. Het is best mogelijk dat de Russen nog flink resultaat gaan boeken. Laten we ze zeker niet te snel afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Russen onderschatten nee, ze lijken toch hier en daar ook successen te boeken en UA spullen te pakken.
Dat geeft UA ook zelf toe.

Wat UA nu mist denk ik is de nieuwe modernere "westerse" spullen, zodat ze effectiever (gerichter) russen kunnen uitschakelen Ze moeten nu immers vrij veel "close" combat doen, van langere afstand kan het best zo zijn dat ze van maanden terug kunnen schalen naar week/dagen.

Maar de vraag is wanneer het nieuwe spul UA binnen komt rollen en ingezet kan worden of dit dagen/weken is vanaf nu. Is iedereens gok op het moment.

PS ik denk dat er wel veel het land is / klaar staat om naar binnen gerold te worden maar de mensen die het kunnen bedienen missen momenteel

Leuk filmpje dat het Rusland toch ook te heet onder de voeten begint te worden (in de tweet)

[ Voor 31% gewijzigd door vso op 25-04-2022 23:43 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:54
vso schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:34:

Wat UA nu mist denk ik is de nieuwe modernere "westerse" spullen, zodat ze effectiever (gerichter) russen kunnen uitschakelen .. ze moeten nu immers vrij veel "close" combat doen van langere afstand kan het best ipv maanden terugschalen naar week/dagen ..

maar de vraag is wanneer het land binnen komt rollen en ingezet word .. dagen/weken vanaf nu ?
Geen idee wat je hier nu probeert te zeggen ? Weet je het zelf wel ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
PLAE schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:28:
Eens hoor. Het gaat mij er meer de nabije toekomst. Het is best mogelijk dat de Russen nog flink resultaat gaan boeken. Laten we ze zeker niet te snel afschrijven.
Dat is zeker zo. Het zijn een stel prutsers, maar wel meer veel meer mensen die ingezet kunnen worden. Verder ook totaal niet gebonden aan enige moraal. Het blijft een klein land tegen een groot land, waarbij het grote land het ook totaal niet boeit of er 20k mensen omkomen of 200k. Hopelijk weet Oekraïne het de Russen zo lang zo moelijk te maken dat ze er klaar mee zijn. Misschien houdt het voor Putin een keer op en kan het op die manier stoppen. Dat de Russen nog jaren lang 1000'en mensen per week willen en kunnen verliezen, dat is zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

vso schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:37:
@YakuzA (dit net gepost) dus toch een SU-35 vandaag ?

[...]

[...]
https://t.me/kharkivlife/36695
ja net bevestiging is gepost

3 aircraft (Su-34, Su-35, Su-30) neergehaald
https://t.me/operativnoZSU/21011

dankjewel ! post aangepast

[ Voor 37% gewijzigd door vso op 26-04-2022 00:07 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:52
PilatuS schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:50:
[...]

Dat is zeker zo. Het zijn een stel prutsers, maar wel meer veel meer mensen die ingezet kunnen worden. Verder ook totaal niet gebonden aan enige moraal. Het blijft een klein land tegen een groot land, waarbij het grote land het ook totaal niet boeit of er 20k mensen omkomen of 200k. Hopelijk weet Oekraïne het de Russen zo lang zo moelijk te maken dat ze er klaar mee zijn. Misschien houdt het voor Putin een keer op en kan het op die manier stoppen. Dat de Russen nog jaren lang 1000'en mensen per week willen en kunnen verliezen, dat is zeker.
Rusland kan niet oneindig doorgaan. volgens dit filmpje heeft Rusland ongeveer 2600 tanks in actieve dienst. 2000 daarvan zijn naar Oekraïne gestuurd Wegens gebrek aan tank crews hebben ze er ongeveer 1400 daadwerkelijk ingezet. Vanmorgen stond de teller op 884 vernielde tanks. Een deel van de crews overleefde het uiteraard niet, en een deel ging terug voor een verse tank.

Met andere woorden, van de 2000 tanks die klaar stonden aan de grens zijn er inmiddels 884 kapot of in Oekraïense handen. Dat is bijna 45%. Als het getal 2600 klopt dan is op dit moment 35% van alles wat de Russen direct zouden kunnen sturen inmiddels kapot geschoten of veroverd. Daarna moeten ze tanks uit de reserves halen en tank crews opleiden. Dat kost allemaal vreselijk veel tijd.

Dat zijn alleen de tanks, van de andere voertuigen zijn denk ik geen gegevens hoeveel Rusland in actieve dienst heeft.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
[...]

Iemand noemde de situatie dat een strategie is, onder vuur nemen russen die dan uit hun voertuigen vluchten. dan voertuigen slopen.
Als dat zo gemakkelijk gaat zijn dat
1 soldaten die niet echt weten wat ze doen, dus ook niet erg gevaarlijk om tegen te strijden op een later moment
2 soldaten die levend hun verhaal ooit thuis kunnen vertellen
3 soldaten die zolang ze aan het front zijn, eten nodig hebben en betaald zullen willen krijgen
4soldaten met een nog lager moraal dan toen ze nog in hun voertuigen bewogen
En
UA laat zien geen zinloze doden te willen, dus beschaafder
Biljant maw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

RoD schreef op maandag 25 april 2022 @ 17:44:
[...]

Dit is in het grensgebied met Oekraïne, er zitten een paar duizend Russische soldaten, en Poetin zou maar wat graag een landbrug krijgen met Transnistrië. Er is ook al meerdere malen gesproken over een aanval vanuit Transnistrië (zie het overigens niet gebeuren, zo groot is de aanwezigheid daar niet).

Dus, Transnistrië blijft een relevante factor om in de gaten te houden gedurende de oorlog.
Een aanval vanuit Transnistrie naar Oekraïne is inderdaad zo goed als uit te sluiten, zoveel Russen zijn er inderdaad niet, en zwaar speelgoed hebben ze ook niet.

Wat ik, helaas, wel zie gebeuren, zeker voor 9 mei, is dat ze besluiten de pro-europese regering van Moldavië te "denazificeren", het leger van Moldavië stelt niks voor, dus de 2000-ish soldaten in Transnistrië zullen als een beetje weten wat ze doen zeker wel Chisinau in moeten kunnen nemen om de regering af te zetten.

Tactisch en strategisch gezien win je er helemaal niks mee, je kan geen personeel en laat staan materieel MD inkrijgen omdat je over Oekraine moet, het is ook niet alsof MD in de weg ligt bij het leveren van materieel aan UA.

Maarja, dat iets eigenlijk onzin is om te doen, heeft Rusland nog nooit tegengehouden, dus ik ben oprecht bang voor wat er gebeuren gaat de komende dagen.

ik zat al met een vriend te grappen over dat MD nu gewoon Roemenië moet "aanvallen" (in goed overleg), Artikel 5 wordt ingezet, en 24h later staan 10.000 NATO troepen in MD om "de veiligheid van Roemenie te garanderen". Natuurlijk compleet onrealistisch, maar wat luchtigheid is soms ook wel nodig. Mijn vriendin gaat tegen het plafond zitten de komende dagen :X

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
asing schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 00:10:
[...]

Rusland kan niet oneindig doorgaan. volgens dit filmpje heeft Rusland ongeveer 2600 tanks in actieve dienst. 2000 daarvan zijn naar Oekraïne gestuurd Wegens gebrek aan tank crews hebben ze er ongeveer 1400 daadwerkelijk ingezet. Vanmorgen stond de teller op 884 vernielde tanks. Een deel van de crews overleefde het uiteraard niet, en een deel ging terug voor een verse tank.

Met andere woorden, van de 2000 tanks die klaar stonden aan de grens zijn er inmiddels 884 kapot of in Oekraïense handen. Dat is bijna 45%. Als het getal 2600 klopt dan is op dit moment 35% van alles wat de Russen direct zouden kunnen sturen inmiddels kapot geschoten of veroverd. Daarna moeten ze tanks uit de reserves halen en tank crews opleiden. Dat kost allemaal vreselijk veel tijd.

Dat zijn alleen de tanks, van de andere voertuigen zijn denk ik geen gegevens hoeveel Rusland in actieve dienst heeft.
Spullen als tanks zal inderdaad een grote limiet zijn voor Rusland. Aan mensen hebben ze geen gebrek en mensen verliezen is ook geen probleem. Ik ben benieuwd hoe het de komende tijd gaat lopen en hoe het aan een einde komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
maar wel meer veel meer mensen die ingezet kunnen worden.
Maar is dat wel zo? Rusland valt aan en kan dus enkel offensieve capaciteit gebruiken, ze moeten ook nog defensieve capaciteit achter de hand houden voor eigen land. Oekraïne is in de verdediging, dus die kunnen de gehele krijgsmacht inzetten en alle 18+ mannen mogen het land niet uit. Deze zullen/kunnen niet allemaal vechten, maar als ze andere taken kunnen overnemen zodat een ander kan vechten, dan hebben ze uiteindelijk waarschijnlijk meer mensen inzetbaar in Oekraïne dan Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
TheBrut3 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 00:14:
[...]

Maar is dat wel zo? Rusland valt aan en kan dus enkel offensieve capaciteit gebruiken, ze moeten ook nog defensieve capaciteit achter de hand houden voor eigen land. Oekraïne is in de verdediging, dus die kunnen de gehele krijgsmacht inzetten en alle 18+ mannen mogen het land niet uit. Deze zullen/kunnen niet allemaal vechten, maar als ze andere taken kunnen overnemen zodat een ander kan vechten, dan hebben ze uiteindelijk waarschijnlijk meer mensen inzetbaar in Oekraïne dan Rusland.
Het gaat om 41 miljoen mensen tegenover 145 miljoen mensen. Als het slecht gaat voor Rusland kunnen ze er ook voor kiezen om de regio's in het oosten te willen behouden en defensief te gaan. Doen ze dat, dan wordt het voor Oekraïne weer lastig. Het is punt is meer dat het Rusland geen reet boeit om 100k mannen te verliezen en dat is voor Oekraïne waarschijnlijk anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
PilatuS schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 00:14:
[...]

Spullen als tanks zal inderdaad een grote limiet zijn voor Rusland. Aan mensen hebben ze geen gebrek en mensen verliezen is ook geen probleem. Ik ben benieuwd hoe het de komende tijd gaat lopen en hoe het aan een einde komt.
Veel mensen hebben is leuk, maar je hebt er weinig aan als ze niet goed zijn opgeleid.

Hoewel........, gezien hoe de oorlog tot nu toe is gegaan, lijken de normale troepen dat ook niet te zijn geweest. :z
Sorry, non-argument :+

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
B_FORCE schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 00:20:
[...]

Veel mensen hebben is leuk, maar je hebt er weinig aan als ze niet goed zijn opgeleid.

Hoewel........, gezien hoe de oorlog tot nu toe is gegaan, lijken de normale troepen dat ook niet te zijn geweest. :z
Sorry, non-argument :+
Klopt, zie mijn andere reacties waarbij ik aangeef dat het een stel prutsers zijn. In WW2 waren het ook een stel prutsers, maar bleven ze er maar mensen en spullen tegenaan gooien. De hoeveelheid tanks die de Russen verloren in WW2 tegenover de Duitsers was nogal extreem. Nu is alles anders natuurlijk en moeten we zien hoe ver Putin wil gaan en hoe ver ie kan gaan. Mensen zal het probleem waarschijnlijk niet snel zijn, spullen daar in tegen, we gaan het zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

PilatuS schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 00:14:
[...]

Materieel en publieke opinie zijn eigenlijk de twee grootst mogelijke problemen, en momenteel lijkt het met de publieke opinie nog wel, voor de Russen dan, snor te zitten in Rusland.

En dat vind ik nog steeds bizar, zelfs met alle propaganda. De eerste oorlog in Tsjetsjenië is uiteindelijk vooral gestopt omdat het Russische volk er totaal klaar mee was, mede vanwege de enorme stroom doden. Maar in deze oorlog zijn nu al meer Russen gedood, na 2 maanden, dan 20 maanden Tsjetsjenië. En het is praktisch stil.

Ja, natuurlijk is er propaganda, natuurlijk komt niet iedere gedode soldaat thuis, natuurlijk is er onderdrukking, natuurlijk worden er bewust mensen van het platteland gebruikt, maar toch, het is gewoon bizar als je bedenkt dat meer dan 100000 mensen nooit meer hun broer/zoon/vader/kleinzoon/neef/oom/zwager/opa gaan terugzien omdat ie ergens in een veld in Oekraine ligt, en het lijkt niemand echt te boeien :/

Dus ja, gewoon mensen tegen het probleem aan blijven gooien lijkt daadwerkelijk een mogelijkheid te zijn :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
PilatuS schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 00:25:
[...]

Klopt, zie mijn andere reacties waarbij ik aangeef dat het een stel prutsers zijn. In WW2 waren het ook een stel prutsers, maar bleven ze er maar mensen en spullen tegenaan gooien. De hoeveelheid tanks die de Russen verloren in WW2 tegenover de Duitsers was nogal extreem. Nu is alles anders natuurlijk en moeten we zien hoe ver Putin wil gaan en hoe ver ie kan gaan. Mensen zal het probleem waarschijnlijk niet snel zijn, spullen daar in tegen, we gaan het zien.
Gooi er genoeg mensen met pijl en boog tegenaan en op een gegeven moet je ook ergens komen.

Wel zonde van al die T34's destijds, die waren best leuk

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
RobinHood schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 00:30:
[...]
Dus ja, gewoon mensen tegen het probleem aan blijven gooien lijkt daadwerkelijk een mogelijkheid te zijn :/
Dat is het grote verschil tussen Rusland en andere landen. Genoeg bevelhebbers en presidenten liggen wakker als ze horen hoeveel mensen gedood zijn in een conflict. Purtin boeit het helemaal niets en gooit er met gemak nog graag 100k mensen tegenaan voor zijn ego. Dat is toch wel het grote verschil tussen verschillende landen en mensen die daar de macht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
PilatuS schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 00:42:
[...]

Dat is het grote verschil tussen Rusland en andere landen. Genoeg bevelhebbers en presidenten liggen wakker als ze horen hoeveel mensen gedood zijn in een conflict. Purtin boeit het helemaal niets en gooit er met gemak nog graag 100k mensen tegenaan voor zijn ego. Dat is toch wel het grote verschil tussen verschillende landen en mensen die daar de macht hebben.
Nuance hier is misschien wel dat het om hun eigen mensen gaat.....

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

<nevermind>

[ Voor 109% gewijzigd door vso op 26-04-2022 01:40 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
RobinHood schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 00:30:
Materieel en publieke opinie zijn eigenlijk de twee grootst mogelijke problemen, en momenteel lijkt het met de publieke opinie nog wel, voor de Russen dan, snor te zitten in Rusland.

En dat vind ik nog steeds bizar, zelfs met alle propaganda.
Hoeveel doden vonden wij acceptabel om de nazi's te verdrijven?

Stel dat ik hier de nazi's, IS of pedofilie ga verheerlijken, hoe lang duurt het voordat een mod alles heeft weggegooid? Blijkbaar zijn er onderwerpen in onze samenleving die buiten discussie staan. De Russen zijn op een spoor terecht gekomen waarbij de situatie in Oekraïne niet meer ter discussie staat.

Anders gezegd: Als de nazi's echt Oekraïne hadden overgenomen, dan was Putin toch gewoon een held?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

PilatuS schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 00:42:
[...]

Ik denk dat er ook wel genoeg andere leiders, zowel nu als vroeger, ook makkelijk soldaten in de gehaktmolen zouden gooien.

Het verschil is vooral dat het volk het dit keer totaal niet lijkt te boeien. Dat is echt behoorlijk uniek, misschien heeft het meer met tijd dan het aantal doden te maken, misschien dat de opinie keert als dit nog eens een jaar zo doorgaat, wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:41
zie ons NSFW/schokkende beelden beleid in TS

[ Voor 84% gewijzigd door polthemol op 26-04-2022 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:48
TheGhostInc schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 01:08:

Anders gezegd: Als de nazi's echt Oekraïne hadden overgenomen, dan was Putin toch gewoon een held?
Nee beslist niet, de Nazi's verdrijven werden pas doden waard toen ze andere landen gingen binnenvallen. En zelfs toen was er nog een phony-war waar een tijd niks gebeurde.

Als heel Duitsland vol met Naz's had gezeten en ze daar gebleven waren, dan vonden wij het ook geen doden waard, als Duitsland in eigenland was gebleven was er geen WII geweest.

Met andere woorden, je vergelijking gaat niet op. Het _zijn_ van een nazi is niet het probleem, het veroveren en het kapotmaken van andere landen is dat waar we een probleem mee hebben.
Dus nee, Poetin was ook geen held als er wel Nazi's in de Oekraïne hadden gezeten die daar behalve Hitler Posters ophangen en hakenkruizen tekenen niks naar andere landen deden.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

TheGhostInc schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 01:08:
[...]
Die vraag is lastig zonder "parameters"

Ik sta niet raar te kijken als Zelensky & Co bv Boetsja voorspeld hadden tegen USA/EU/NATO en uiterraad is men geschokt (serieus geschokt) van de beelden enzo ook al wisten ze het.. Dat is dan een schrale troost voor Zelensky.

Want stel je voor dat USA gezegd heeft tegen Zelensky, je kan alles krijgen via het politiek spel maar EU/NATO zal zijn uiterste best doen om niet betrokken te raken want MAD.

MAAR voor jullie opoffering zullen we als je het klaarspeelt zorgen dat alles opgebouwd word en alle steun die je nodig hebt ga je krijgen. Dus haal donbass/Krim maar terug.

Kortom een vette catch 22(dammed if you do, dammed if you don't) voor iedereen, ik weet dit niet of dat bij WO2 ook zo was ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

The oil depot in Bryansk continues to burn. And on the railway, they still found something similar to a mine there.

👉Keep up the good work
https://t.me/u_now/45585

De mijn lijkt mij leuk fake nieuws in de mix, immers het waren toch TB2's ? dat is wel netjes afgeleverd dan ..
en UA is niet zo onderbetaald/slordig dat ze het niet af laten gaan.. en de rails was toch al in kreupels 3 dagen geleden. wegens omgevallen loco. en hun UA Intel is beter dan dat van RU

Dus mooie brand nacht 2
Afbeeldingslocatie: https://s.yimg.com/ny/api/res/1.2/tvUNV4zA9M3xhL8pqitpew--/YXBwaWQ9aGlnaGxhbmRlcjt3PTcwNTtoPTM1MztjZj13ZWJw/https://s.yimg.com/uu/api/res/1.2/X58MVAUh5U35rhxGMfYWeQ--~B/aD00NTA7dz05MDA7YXBwaWQ9eXRhY2h5b24-/https://media.zenfs.com/en/the_new_voice_of_ukraine_articles_294/58cb12db7bfd5697cecc4ef030cafbaa

[ Voor 64% gewijzigd door vso op 26-04-2022 01:51 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Semyon schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 01:31:
Met andere woorden, je vergelijking gaat niet op. Het _zijn_ van een nazi is niet het probleem, het veroveren en het kapotmaken van andere landen is dat waar we een probleem mee hebben.
Wat denk je dat het Russische verhaal is?
De nazi's hebben Oekraïne overgenomen en vermoorden de Russen die daar wonen.
Vergeet niet, heel veel Russen hebben Oekraïense familie, voor veel Russen is Oekraïne eigenlijk ook gewoon Rusland. Ze zijn Putin dankbaar dat hij hun helpt! En daarom ook de verbazing en ongeloof van wat er nu gebeurd. Waarom zou de EU/VS dit ondersteunen, laat Putin gewoon die vervelende nazi's verdrijven en dan kan iedereen in vrede leven. Haten de EU/VS de Russen zo erg?

Je komt echt in Matrix-terrein terecht voor die Russen. Zij moeten alles wat ze weten over de wereld vergeten en accepteren dat alles precies andersom is. En als je die pil slikt is er geen weg terug, dan kun je niet meer je leventje leiden zoals dat was. Overal zie je dan 'glitches' in de Matrix en als je daar op reageert krijg je binnen no-time de FSB achter je aan.
Kun je het iemand kwalijk nemen dat hij in de matrix wil blijven wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
TheGhostInc schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 01:49:
[...]

Ja ik snap het Russische verhaal, maar dat was je vraag niet. Je vraag was, ik verondersteld, om de vergelijking te trekken met ons en de russen. Wel voor ons was het pas doden waard toen andere landen werden binnen gevallen en er landen kapot gemaakt werden. Dus om je vraag in de vergelijking te beantwoorden hoeveel doden het ons waard was als Poetin's propaganda zou kloppen, wel in die situatie niks.
Europa wist ook van kristalnacht en al andere onzuiverheden in Duitsland, maar pas SudetenDuistland,Polen etc waren de grens. Ander verhaal dus is mijn punt.

[ Voor 14% gewijzigd door Semyon op 26-04-2022 02:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Semyon schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 01:59:
Dus om je vraag in de vergelijking te beantwoorden hoeveel doden het ons waard was, wel in deze situatie niks.
Mijn vraag was retorisch/opzoekbaar. In WO2 zijn er miljoenen doden gevallen voor 'de goede zaak'. Dat was dus de prijs die we bereid waren te betalen.

Als 'de Rus' denkt dat zij aan de goede kant van de streep staan, waarom zouden ze dan opgeven als er 20.000 doden vallen? In WO2 zijn er 10 miljoen Russische militairen omgekomen. 10 MILJOEN! Om de nazi's te verslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Semyon
TheGhostInc schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 02:09:
In WO2 zijn er miljoenen doden gevallen voor 'de goede zaak'. Dat was dus de prijs die we bereid waren te betalen.

...

Om de nazi's te verslaan.
Ja ik denk dus dat we hier in mening van verschillen. Het was niet om nazi's te verslaan, het was om een land te verslaan dat de wereld probeerde over te nemen.
Genoeg landen met onzuivere ideologien, die ik ook liever anders zou zien, en (gruwelijke dingen in eigenland doen tegen de mensen die daar wonen) waar 'we' nu ook niks doen.
Maar een oorlog starten in vergelijking met WWII was niet om die ideologie. Was niet omdat Duitsland dingen in eigen land deed die we niet wilden.

Duitsland werd verslagen omdat het de wereld kapot aan het maken was. Als het fascisten waren geweest, of ze zich oegaboega's of hoe dan ook hadden genoemd hadden we hetzelfde gedaan.

Wat mij betreft is de hele frame van Nazi's dus dat. Zelfs al waren het Nazi's in UA dan nog had Rusland daar niks te zoeken. En daar kunnen we misschien nog over twisten, maar niet in de vergelijking met wat wij deden in WWII. Wij gingen niet over tot doden omdat er Nazi's waren maar om het overnemen van de wereld.

Wat mij betreft is de vraag "hoeveel doden was het ons waard om Nazi's te verslaan" een vergelijking die heel mank gaat en een die probeert begrip te wekken voor iets waar ik liever geen begrip voor heb.

[ Voor 17% gewijzigd door Semyon op 26-04-2022 02:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 01:39:
Kortom een vette catch 22(dammed if you do, dammed if you don't) voor iedereen, ik weet dit niet of dat bij WO2 ook zo was ?
NATO/EU/VS zijn denk ik niet alleen bang voor een MAD scenario, maar ook een 'klassieke' complete WO3.

Rusland valt nu alleen gebieden in Oekraïne aan, maar tijdens WO2 was alles een doelwit. Betrokkenheid van meer landen zorgt er niet automatisch voor dat iedereen er beter vanaf komt. Zelfs in Oekraïne kan het dan veel harder gaan. De Russen hebben nu de burgers nog niet als schild gebruikt (op grote schaal), maar dat hadden ze ook nog kunnen doen. Als het kruisraketten vanuit het westen begint te regenen 'moeten zij ook iets'. En gelukkig blijft China nu op de zijlijn staan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

TheGhostInc schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 02:16:
[...]

NATO/EU/VS zijn denk ik niet alleen bang voor een MAD scenario, maar ook een 'klassieke' complete WO3.

Rusland valt nu alleen gebieden in Oekraïne aan, maar tijdens WO2 was alles een doelwit. Betrokkenheid van meer landen zorgt er niet automatisch voor dat iedereen er beter vanaf komt. Zelfs in Oekraïne kan het dan veel harder gaan. De Russen hebben nu de burgers nog niet als schild gebruikt (op grote schaal), maar dat hadden ze ook nog kunnen doen. Als het kruisraketten vanuit het westen begint te regenen 'moeten zij ook iets'. En gelukkig blijft China nu op de zijlijn staan....
1ste gedachte
Rusland heeft niet zoveel meer, ze zijn nu alles op aan het maken naar UA, dus gaan ze met speren gooien?

Een optie:
Als ze wat hebben en dus Rusland vuurt op EU, dan we nog niks doen, we vangen het wel af.

Alles wat in de buurt van de grens komt zeg een veilige muur van 50km, gerekend van Russische grens Rusland in. Zal wel aan schroot worden geschoten.

Dat zal hooguit 1 a 2 maanden duren.

In het ergste geval vliegt er een stealth dingus over Moskou, of St petersburg en laat een leuke conventionele bom los + 1 op putin's bunker (hopenlijk) maar vooraf zal via een omweg een bericht van uncle sam via de "geheime telefoon" zijn geweest dat Mr Putin dit niet overleeft. en iedereen anders weg mag wezen.

De andere optie

is dat we instant met full force over de grens gaan en dan is alles wat "militair" is wat nog over is ook gewoon weggevaagd, wellicht dat een paar Europese steden wat minder florissant er bij zullen staan. tja dat is jammer.

En dan eindigt het verhaal "Rusland",

Elk ander scenario zie ik niet gebeuren want dan moet elk kernmacht wat

Voor RU zijn er meer doelen en grotere kans op "niet operationele ICBM's" (iets met corruptie).
Wat veel mensen lijken te vergeten is dat RU meer pijlen op hun gericht heeft staan dan andersom.
Maar daar is men in RU wel heel erg bewust van

Bij ons zijn ze wel 100% goed verzorgt, hopenlijk (denk het wel)

Ook het moment dat er iets opstijgt uit RU kan dat maar beter bij NORAD gemeld zijn!
Anders hebben ze al een uitdaging, Ook als NORAD zegt: doe maar niet dan "breken ze de lancering af" onder de verhuling "slecht weer".

Kortom zolang het conventioneel blijft verwacht ik helaas voortzetting van de huidige situatie totdat het afgelopen is. Wat ook einde Rusland betekend in mijn idee.

intressant filmpje wellicht https://vimeo.com/user87970289/review/703068368/1d69cb0f41

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 26-04-2022 02:55 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Semyon schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 02:15:
Ja ik denk dus dat we hier in mening van verschillen. Het was niet om nazi's te verslaan, het was om een land te verslaan dat de wereld probeerde over te nemen.
[...]
Was niet omdat Duitsland dingen in eigen land deed die we niet wilden.
Net zoals de VS via de NATO de wereld probeert over te nemen? Want nadat de CIA de gekozen leider had weggejaagd kwam er een nieuwe regering die de Russen begon te vermoorden.

Deze discussie ging er niet om of de huidige situatie hetzelfde is als WOII, want er zijn inderdaad verschillen.
Maar er wordt hier gezegd dat het bizar is dat de Russen het accepteren dat er zoveel doden vallen. Maar tijdens WO2 hebben we (Russen & Allies) laten zien waartoe we bereid zijn. Poetin spint deze situatie als existentiële dreiging voor Rusland. De vorige keer kostte dat 10 miljoen Russische soldaten het leven. Dan is 20.000 niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
TheGhostInc schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 02:45:
Net zoals de VS via de NATO de wereld probeert over te nemen? Want nadat de CIA de gekozen leider had weggejaagd kwam er een nieuwe regering die de Russen begon te vermoorden.
Het woord "net" is hier dus niet op z'n plaats. Nee een land met militair geweld binnen vallen, waar 10-duizenden doden bij vallen, waar vrouwen verkracht worden, waar hele burgerwijken worden platgegooid, waar kinderen worden vermoord en ziekenhuizen worden verwoest, is niet "net als" een CIA een leider plaatsen, als we die propaganda voor waar zouden kunnen aannemen.
Maar er wordt hier gezegd dat het bizar is dat de Russen het accepteren dat er zoveel doden vallen. Maar tijdens WO2 hebben we (Russen & Allies) laten zien waartoe we bereid zijn.
Ja ik vind het heel bizar dat de Russen accepteren dat er zoveel doden vallen voor situatie A, waar we (Russen & Allies) het accepteerden dat doden vielen voor situatie B. Omdat A en B zo verschillen. Het verschil zit hem hier in of de situatie de hele wereld probeert over te nemen of alleen in eigen land onzuiverheden zouden doen. Ik vind deze twee situaties volkomen onvergelijkbaar en dus vind ik het bizar dat de Russen accepteren dat er zoveel doden vallen voor eigenlijk nauwelijks gewin. En dat is als we de propaganda van Rusland zouden geloven, het is ook bizar dat ze dat doen, dus ik vind de hele situatie bizar++ dat de Russen hier nog voornamelijk achter staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Semyon schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 02:54:
als we die propaganda voor waar zouden kunnen aannemen.
Het gaat niet om ons, het gaat om hoe de Russen er naar kijken.

De gemiddelde Rus krijgt helemaal de misstanden niet mee, sterker nog, de Russen beweren dat Oekraïne dat soort dingen doet. Het stomme is dat de Russen het ook bizar++ vinden dat de EU/VS/NATO die nazi's helpen die al die afgrijselijke dingen doen. De sancties tegen Rusland versterken het beeld dat de EU/VS/NATO anti-Russisch is en dat past naadloos in het beeld dat de Russen in Oekraïne gered moeten worden.

Zijn we nu rond (of 2x)? Ik neem wel mee uit deze discussie dat het heel moeilijk is om het andere perspectief te accepteren. En daarmee zijn we blijkbaar toch niet zo anders dan de Russen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
TheGhostInc schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 03:43:
Het gaat niet om ons, het gaat om hoe de Russen er naar kijken.
Het ging je wel om ons toch?
Je vraag was letterlijk "Hoeveel doden vonden wij acceptabel om de nazi's te verdrijven?"

Dat mensen in propaganda vast zitten begrijp ik allemaal wel. Het enige dat ik wil zeggen is dat de vergelijking met wat wij toen vonden en wat de Russen nu vinden geheel niet vergelijkbaar is, zelfs al zou de Russische propaganda waar zijn. En het is ook aan een propaganda volgeladen Rus uit te leggen dat op z'n minst die analogie niet opgaat. Wij hadden een prijs over om een land te stoppen dat de wereld aan het vernietigen was. Dit is niet iets dat de Russen ooit hebben kunnen claimen of geprobeerd hebben.
Ik wil dus oproepen om totdat UA een ander land binnen valt op te houden met het maken van de vergelijking (en normalisatie) van slachtofferacceptatie voor het stoppen van Nazi Duitsland wereld-vernietigaar en Russchisch propaganda UA die zelfs daar nooit buiten eigen oevers trad.

Zo is dus het enige dat ik wilde zeggen is dat die vergelijking de plank geheel missloeg. En dus blijf ik het bizar vinden dat zelfs als zou men de Russische propaganda geloven dat Oekraïne vol met hakenkruizen zit en er russische inwoners worden gedood, het zogenaamde de-nazi-ficieren van een land dat verder niet buiten z'n grenzen probeert te treden zo ontzettend veel levens van je eigen land zouden waard zijn. Ik begrijp dat dat iets zou waard zijn, sancties, diplomatieke wegen etc, maar niet dit. En als de lijken blijven terugkomen in Rusland (of misschien beter de jongens niet terugkomen, omdat veel ook daar weggewerkt wordt) dan denk ik dat dat besef in Rusland ook komt, dat de prijs zelfs al zou je de Russische propaganda geloven te hoog is.

En ja ik vind het ook onbegrijpbaar dat propaganda zo effectief is. En nee, dat is niet "blijkbaar niet zo anders zijn" als Russen. Er is echt een waarheid, ook al proberen we een false balance hier in te voeren. Het is echt mogelijk tot op zekere hoogte propaganda van beide kanten te filteren, genoeg om zo te zien dat veel van wat de Russen claimen echt niet waar is, (of er ook propaganda van de Westerse wereld onwaar is is niet relevant hier, die zijn deze "speciale actie" niet begonnen), achter Russische acties staan met een tikkeltje zelfbesef en zelfonderzoek is echt bizar.
Het enige dat het verklaarbaar maakt is het niet willen doen van onderzoek, bijvoorbeeld alleen Russische TV te volgen. Maar wij hier kunnen een bewust keuze maken wel onderzoek te doen, en dan zijn we wel heel anders dan die Russen.

[ Voor 8% gewijzigd door Semyon op 26-04-2022 04:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
Er schijnt ook niet zo'n geweldig bewijs geleverd te zijn voor een false flag Nazi aanval op een journalist. Onder andere een Onduidelijke Handtekening en 3 Sims als in 3 versies van de Sims.
[Twitter: https://twitter.com/Zeddary/status/1518641354401886209?t=XU-LA-6amPoU5wxjZOWFNQ&s=19]

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

TheGhostInc schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 02:16:
[...]

Sinds een 2 maanden denk ik dat eu/navo niet bang meer is voor een klassieke wo3 tegenover Rusland.
Wat er klassiek militair over is van Rusland is aardig weinig gebleken.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Western military aid means Nato 'in essence engaged in war with Russia', Lavrov says

More from Russian foreign minister Sergei Lavrov, who also spoke to state television in an interview that was posted on the Russian Foreign Ministry website.

In it, he said that deliveries of western weaponry to Ukraine mean that the Nato alliance is “in essence engaged in war with Russia” and Moscow views these weapons as legitimate targets, according to Reuters.

“These weapons will be a legitimate target for Russia’s military acting within the context of the special operation,” Lavrov said.

“Storage facilities in western Ukraine have been targeted more than once (by Russian forces). How can it be otherwise?” Lavrov said. “Nato, in essence, is engaged in a war with Russia through a proxy and is arming that proxy. War means war.”
De "speciale bezorgdienst" wordt nog steeds niet gewaardeerd door het Kremlin :+

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2022 07:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:55
Het eerste wat ten onder gaat in een oorlog is de waarheid. En dat is prima te zien in deze oorlog. De Russen wordt een volledig rad voor de ogen gedraaid, en enigszins patriottische Russen zullen achter hun leider staan. Omgekeerd is er een enorm PR offensief gaande vanuit Oekraïne, en moeten we alle hosanna verhalen enigszins temperen.

Volgens mij vinden de westerse landen het allemaal prima die oorlog; al het oude spul wordt op de Russen geschoten/gegooid en de oorlogsmachine draait op volle toeren.

Nadeel van deze oorlog; hij heeft een machtsverschuivend effect. Wat nu met Rusland als ze in de pan worden gehakt? Wat nu met Oekraïne als ze in de pan worden gehakt? Wat nu als Polen erbij wordt betrokken? Als we dachten dat de Russen er materieel slecht voorstaan, ik heb nieuws voor je; de NATO staat er even slecht voor bijna…. Sommige landen hebben een hobbyleger (lees NL). Zo snel als de USA actief betrokken raakt is het gedaan met Taiwan etc want in het oosten zal dan ook een verschuiving plaatsvinden

En dan heb ik het nog niet over de economische verschuivingen die er plaats vinden. Nee, het staat er allemaal niet florissant op, met de democratie afnemende in de wereld en de VN die niet functioneert…..

Mensen lijken het nog niet te hebben begrepen na 2 massale oorlogen helaas. Stupiditeit ten top.

Oplossing; de oorlog snel beëindigen. Links of rechtsom. En vwb het westen; accepteren dat de wereld veranderen begint bij jezelf. We zijn nog lang niet klaar.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

wowly schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 07:40:
Het eerste wat ten onder gaat in een oorlog is de waarheid.
Nee, dat zijn de mensen die in het eerste uur een raket op hun hoofd krijgen, die gaan ten onder. De uitspraak "The first casualty of War is Truth" slaat ook nergens op, een poging van iemand in een veilig ver land om zichzelf ook slachtoffer te voelen want, oh, oh er wordt gelogen tegen me. Dat is pas erg.

De waarheid is er, is er altijd geweest en zal er altijd blijven. Leugens zijn er ook altijd geweest maar dankzij massamedia kunnen we die nu allemaal over ons heel laten komen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Het eerste wat ten onder gaat in een oorlog is de waarheid. En dat is prima te zien in deze oorlog. De Russen wordt een volledig rad voor de ogen gedraaid, en enigszins patriottische Russen zullen achter hun leider staan. Omgekeerd is er een enorm PR offensief gaande vanuit Oekraïne, en moeten we alle hosanna verhalen enigszins temperen.

Volgens mij vinden de westerse landen het allemaal prima die oorlog; al het oude spul wordt op de Russen geschoten/gegooid en de oorlogsmachine draait op volle toeren.

Nadeel van deze oorlog; hij heeft een machtsverschuivend effect. Wat nu met Rusland als ze in de pan worden gehakt? Wat nu met Oekraïne als ze in de pan worden gehakt? Wat nu als Polen erbij wordt betrokken? Als we dachten dat de Russen er materieel slecht voorstaan, ik heb nieuws voor je; de NATO staat er even slecht voor bijna…. Sommige landen hebben een hobbyleger (lees NL). Zo snel als de USA actief betrokken raakt is het gedaan met Taiwan etc want in het oosten zal dan ook een verschuiving plaatsvinden

En dan heb ik het nog niet over de economische verschuivingen die er plaats vinden. Nee, het staat er allemaal niet florissant op, met de democratie afnemende in de wereld en de VN die niet functioneert…..

Mensen lijken het nog niet te hebben begrepen na 2 massale oorlogen helaas. Stupiditeit ten top.

Oplossing; de oorlog snel beëindigen. Links of rechtsom. En vwb het westen; accepteren dat de wereld veranderen begint bij jezelf. We zijn nog lang niet klaar.
gezien de wijze waarop Rusland oorlog voert hoeven we niet bang te zijn dat onze hobbylegers onder de voet gelopen worden.

Het verschil tussen Rusland en NATO is al sinds jaar en dag het verschil in technologische superioriteit.
En die technologie helpt Oekraine ook. Denk alleen al aan Javelins en NLAWs.

We mogen hier in Nederland een hobby-leger hebben, maar dan mogen we gerust zijn dat Oekraine geen hobbyleger meer heeft. En landen als Litouwen lijken ook prima in staat te zijn om als ons 'borderland' te fungeren.

Definieer 'hobby-leger'. Legertjes met relatief weinig manschappen? Maakt niet uit, zolang die troepen maar goed getraind zijn en gebruik maken van middelen waarmee eventuele tegenstanders mee gestopt worden. Meer heb je niet nodig.

Oost Europa was al wakker, en west-Europa begint ook wakker te worden.
Ik denk dat het wel goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Louwke schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 06:49:
Er schijnt ook niet zo'n geweldig bewijs geleverd te zijn voor een false flag Nazi aanval op een journalist. Onder andere een Onduidelijke Handtekening en 3 Sims als in 3 versies van de Sims.
[Embed]
letterlijk 'Handtekening Onduidelijk' als handtekening ipv een echte handtekening.
En Sims 3.

Ik kan m'n brein er simpelweg niet omheen vouwen dat ze zo amateuristisch bezig zijn.
Zijn het nieuwelingen ofzo die opdrachten krijgen zonder dat ze de basisschool afgemaakt hebben?

Anderszijds klinkt het ook als een vertaalfout: Russische taal werkt omgedraaid zoals wij dat doen, dus eigenlijk 'Taal Russische'.
3 Sims... Sims 3
Klinkt bijna alsof er een Russische opdracht is gegeven die door bijv. westerlingen letterlijk woord voor woord is vertaald zonder rekening te houden met de woordvolgorde?
Ik weet niet of getallen op dezelfde manier werken, maar dan is het letterlijk genomen.
Dat er dan geen lampje gaat branden maar goed 'befehl ist befehl'.
Breinloze minions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:02:
[...]

letterlijk 'Handtekening Onduidelijk' als handtekening ipv een echte handtekening.
En Sims 3.

Ik kan m'n brein er simpelweg niet omheen vouwen dat ze zo amateuristisch bezig zijn.
Zijn het nieuwelingen ofzo die opdrachten krijgen zonder dat ze de basisschool afgemaakt hebben?

Anderszijds klinkt het ook als een vertaalfout: Russische taal werkt omgedraaid zoals wij dat doen, dus eigenlijk 'Taal Russische'.
3 Sims... Sims 3
Klinkt bijna alsof er een Russische opdracht is gegeven die door bijv. westerlingen letterlijk woord voor woord is vertaald zonder rekening te houden met de woordvolgorde?
Ik weet niet of getallen op dezelfde manier werken, maar dan is het letterlijk genomen.
Ja, in het Russisch maakt de woordvolgorde wat minder uit dan bij ons, maar bij aantallen werkt het wel hetzelfde. Dat lijkt me geen vertaalfout oid.

Dat van die "handtekening onduidelijk" schijnt wel een reden voor te zijn, las ik gisteren. Maar die claim kan ik nu natuurlijk niet meer vinden. Misschien iemand anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als je 4 x vanuit bijna dezelfde positie een voertuig kan uitschakelen ben je als tegenstander erg slecht. Oftewel geen training, tactics en moraal.

YouTube: ОУВ «Слобода». Фрагмент мозаїки битви за Донбас. Трошки прорідили І...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
Zoals een vliegveld wat 12x aangevallen is en waar 2 generaals gedood zijn en een hoop andere officieren gewond?

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Deze discussie ging er niet om of de huidige situatie hetzelfde is als WOII, want er zijn inderdaad verschillen.
Maar er wordt hier gezegd dat het bizar is dat de Russen het accepteren dat er zoveel doden vallen. Maar tijdens WO2 hebben we (Russen & Allies) laten zien waartoe we bereid zijn. Poetin spint deze situatie als existentiële dreiging voor Rusland. De vorige keer kostte dat 10 miljoen Russische soldaten het leven. Dan is 20.000 niks.
het feit dat er miljoenen Russische soldaten het leven verloren komt meer omdat ze blijkbaar weinig respect hebben voor menselijk leven.
De westerse geallieerden waren heel wat voorzichtiger met hun soldaten qua wat ze waagden (edit: en dat is ook te zien in het uiteindelijke slachtofferaantal en bijv. ook de overweging om kernbommen in te zetten tegen Japan in plaats van de geraamde 1 miljoen Amerikaanse gesneuvelde militairen in geval van een invasie op Japan Mainland.)
De Russen smeten er gewoon miljoenen tegenaan.
Het westen niet. Verschil in mentaliteit. Toen en nu.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2022 09:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:41

Amphiebietje

In de blubber

Louwke schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 06:49:
[Embed]
Weet je het nog niet? SimCity betekent een stad vol SIMs, net zoals SimFarm een boerderij voor SIMs is (immers, je kan die kaartjes toch gewoon kweken in de wei?), SimAnt een mier is die SIM's vervoert, en SimTrain een trein die SIMs vervoert. De nummers geven aan om hoeveel SIMs het gaat. Dus SimCity 4 bevat vier keer zoveel SIMs als de eerste SimCity. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:05:
[...]

Ja, in het Russisch maakt de woordvolgorde wat minder uit dan bij ons, maar bij aantallen werkt het wel hetzelfde. Dat lijkt me geen vertaalfout oid.

Dat van die "handtekening onduidelijk" schijnt wel een reden voor te zijn, las ik gisteren. Maar die claim kan ik nu natuurlijk niet meer vinden. Misschien iemand anders.
het schijnt er letterlijk te staan zo begreep ik.
Als je een opdracht krijgt om een 'onduidelijke handtekening' te plaatsen, dan schrijf je toch niet letterlijk 'onduidelijke handtekening' op?

Dit is zo vaag dat je je haast niet voor kan stellen dat dit serieus is.

Dat t-shirt is ook net uit de doos, en van dat paspoort is al gezegd dat het blijkbaar allang niet meer uitgegeven wordt en er te nieuw uit ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Amphiebietje schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:12:
[...]

Weet je het nog niet? SimCity betekent een stad vol SIMs, net zoals SimFarm een boerderij voor SIMs is (immers, je kan die kaartjes toch gewoon kweken in de wei?), SimAnt een mier is die SIM's vervoert, en SimTrain een trein die SIMs vervoert. De nummers geven aan om hoeveel SIMs het gaat. Dus SimCity 4 bevat vier keer zoveel SIMs als de eerste SimCity. :+
dat klinkt te SIMpel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Simbob schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:06:
Als je 4 x vanuit bijna dezelfde positie een voertuig kan uitschakelen ben je als tegenstander erg slecht. Oftewel geen training, tactics en moraal.

YouTube: ОУВ «Слобода». Фрагмент мозаїки битви за Донбас. Трошки прорідили І...
kans is aanwezig dat die stugna gewoon aan het schieten was op geparkeerde voertuigen, en de gedemoraliseerde troepen bleven er niet in zitten om gedood te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:14:
[...]

kans is aanwezig dat die stugna gewoon aan het schieten was op geparkeerde voertuigen, en de gedemoraliseerde troepen bleven er niet in zitten om gedood te worden.
Bij de 3de hit zie je iemand uit het voertuig klimmen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 10:53

Volgens mij zijn maar twee manier waarop deze oorlog snel kan eindigen.

De ene is door massale inzet van nucleaire wapens, alles plat, iedereen dood, einde oorlog. De andere is door een verandering van regime in Moscow met een regering die zich richt op integratie binnen de westerse democratische wereld.

In elk ander scenario valt volgens mij niet te verwachten dat Rusland afziet van verdere oorlogshandelingen of afziet van nieuwe annexaties.

Omdat niemand zit te wachten op een nucleaire winter, gaan we hopelijk uitkomen in een koude oorlog. Die gaat eindigen wanneer het regime in Moscow de macht verliest of wanneer de EU of NATO uiteen vallen omdat landen zich via populisme en daarna totalitarisme aansluiten bij Rusland en China.

De strijd die nu wordt gevoerd gaat over de vraag met welke grenzen we de koude oorlog ingaan. Is Rusland in staat (delen van) Ukraine langdurig te annexeren, of worden de grenzen van 1991 bepalend?

Snel stoppen van de oorlog is niet aan ons, maar aan Rusland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ledog schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:31:
[...]

Volgens mij zijn maar twee manier waarop deze oorlog snel kan eindigen.

De ene is door massale inzet van nucleaire wapens, alles plat, iedereen dood, einde oorlog. De andere is door een verandering van regime in Moscow door een regering die zich richt op integratie binnen de westerse democratische wereld.

In elk ander scenario valt volgens mij niet te verwachten dat Rusland afziet van verdere oorlogshandelingen of afziet van nieuwe annexaties.

Omdat niemand zit te wachten op een nucleaire winter, gaan we hopelijk uitkomen in een koude oorlog. Die gaat eindigen wanneer het regime in Moscow de macht verliest of wanneer de EU of NATO uiteen vallen omdat landen zich via populisme en daarna totalitarisme aansluiten bij Rusland en China.

De strijd die nu wordt gevoerd gaat over de vraag met welke grenzen we de koude oorlog ingaan. Is Rusland in staat (delen van) Ukraine langdurig te annexeren, of worden de grenzen van 1991 bepalend?

Snel stoppen van de oorlog is niet aan ons, maar aan Rusland.
Rusland zal (met het huidige regime, niet alleen Putin) over enkele jaren weer proberen om zaken te veroveren. Is het niet Oekraine dan zijn het wel andere niet-NATO lidstaten.
Het liefst zouden ze ook de Suwalski-gap tussen Kaliningrad en Belarus veroveren. Daarvoor moeten ze achter Litouwen aan. Dat is ze een stap te ver, zeker nu.
Voorlopig zijn de Russen militair uitgepraat.
Hoe langer ze in Oekraine blijven, hoe meer ze verliezen.
Ze kunnen zich beter NU terugtrekken om hun wonden te likken en zichzelf beter trainen in alle facetten.

Beste wat Putin kan doen is op 9 mei concluderen dat de overwinning bestaat uit:
- veiligstellen van de zoetwatertoevoer voor de Krim
- landbrug Krim naar Donetsk (met uitzondering van Azovstal)
- flinke schade toegebracht aan Azov regiment
- Oekraine er flink van langs gegeven in Donbas (rest van het land verzwijgen)
- de eigen verliezen komen doordat NATO actief Oekraine heeft geholpen

Dit is deels een feit. Hiermee zal hij vast wel naar z'n volk kunnen, in de hoop dat ze accepteren dat er verliezen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

@Verwijderd Het volk slikt alles wat putin zegt whatever that may be. Die hebben niet zo veel te willen. Als je een onwelgevallige mening hebt dan kun je je voegen bij de voormalig Oekrainers in Siberie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-10 22:35

unclero

MB EQA ftw \o/

Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:40:
Beste wat Putin kan doen is op 9 mei concluderen dat de overwinning bestaat uit:
- veiligstellen van de zoetwatertoevoer voor de Krim
- landbrug Krim naar Donetsk (met uitzondering van Azovstal)
- flinke schade toegebracht aan Azov regiment
- Oekraine er flink van langs gegeven in Donbas (rest van het land verzwijgen)
- de eigen verliezen komen doordat NATO actief Oekraine heeft geholpen

Dit is deels een feit. Hiermee zal hij vast wel naar z'n volk kunnen, in de hoop dat ze accepteren dat er verliezen zijn.
Het is of dat, of op 9 mei verklaren dat ze in oorlog met het westen zijn (met een spin dat het westen ze de oorlog heeft verklaard enz.) en een mobilisatie afkondigen.
Gezien de bestaande voorraden en het tempo waarmee ze wapens uit het Midden Oosten smokkelen geeft ze dat een venster van hooguit een maand, misschien twee, vóór Lend-Lease 2.0 op stoom is gekomen.

Maar de kanttekening bij deze optie is dat het bewapenen van miljoenen Russen, plus Russische officieren met echte gevechtservaring, in de geschiedenis nooit een goede combinatie is geweest voor het zittende Russische bewind (vraagt u de Romanovs maar).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Bijzonder die fascinatie met 9 mei.

Ik denk dat ze op 9 mei gewoon een paar militaire parades doen net als altijd, en er nauwelijks impact is op de oorlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Louwke schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:08:
Zoals een vliegveld wat 12x aangevallen is en waar 2 generaals gedood zijn en een hoop andere officieren gewond?
De teller stond op 17 oid.

En op dezelfde plek was al een keer eerder een generaal gedood een maand geleden.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Player1S

Probably out in the dark

Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:40:

Ze kunnen zich beter NU terugtrekken om hun wonden te likken en zichzelf beter trainen in alle facetten.
Je bedoelt dat ze wederom miljarden moeten uitrekken waaraan hoog geplaatste officieren zich aan gaan verrijken en het leger (even als verzamelwoord voor alle takken) nauwelijks verbeterd wordt?

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:42

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

We mogen als EU dan een mooi modern leger hebben, de Russen gaan gewoon lekker terug naar WW1 wapens op de bevolking in Oekraine. In Bucha zijn diverse burgers gevonden met metalen spikes in hun lichaam en doorboorde omliggende auto's/huizen.

Waarschijnlijk Russische granaten met flechette. Dit was met name in WW1 populair en daarna schijnbaar voorbij gestreeft door explosieven/bommen/raketten.
Src. Wikipedia: Flechette

Wel weer een payload idee voor Oekrainse drones om eens boven de loopgraven van de Russen te legen. Kost geen drol en schijnt door sommige helmen heen te dringen. Aangezien de Russen toch geen top materiaal hebben.....

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:22

Auredium

Informaticus Chaoticus

Je merkt ook aan de reacties van de Russische minister van buitenlandse zaken dat ze in Moskou met de handen in het haar zitten. (of in het geval van Putin; de kale kop). Ze hebben zichzelf in een diep politiek gat gegraven en hun beste poging was een 'double down' met een fase 2 die nu ook slecht lijkt uit te pakken.

Ik denk dat 9 Mei wel belangrijk is en het is wel duidelijk dat het Russische leger zijn doelen dan no niet bereikt heeft. Putin kennende zal hij zichzelf nog wel als te groot zien om dat te zeggen 'doelen behaald' en serieus te willen praten over vrede en terugtrekken van troepen. Echter kan Rusland niet echt goed meer escaleren (buiten een kernoorlog die ze zelf ook niet willen). Ze hebben niet genoeg troepen momenteel gemobiliseerd buiten Oekraïne om een tweede front te openen. Volledige mobilisatie duurt lang en is dom want dat zou betekenen dat ze oorlog beginnen met Nato.

De klappen blijven ook politiek binnen komen. Finland en Zweden willen bij Nato en Finland is al bijna zeker dat dat door gaat. Marcon heeft in Frankrijk gewonnen wat betekend dat Putins bedpartner Le Pen ook uit het zicht is daar.

In Azië zijn als gevolg van de inval de landen rondom China hun eigen leger aan het herzien en vernieuwen wat China zeker niet leuk zal vinden. Het echte probleem is dat de belangrijkste verandering in Rusland van binnenuit moet komen. Het leger en de bevolking zijn echter te bang voor de terreur van Putin en zijn loyalisten om er wat aan te doen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
YakuzA schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:19:
[...]

De teller stond op 17 oid.

En op dezelfde plek was al een keer eerder een generaal gedood een maand geleden.
Ah ze hebben black Adder nu dus gevenaard?

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eamelink schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:15:

Ik denk dat ze op 9 mei gewoon een paar militaire parades doen net als altijd, en er nauwelijks impact is op de oorlog.
onderschat nooit de Russen en hun dwangneurose voor symbolen en de Grote Patriottische Oorlog.
En al was het niet zo, dan nog zijn de Russen over twee weken uitgespeeld.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:21

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Semyon schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 04:03:
[...]

Maar wij hier kunnen een bewust keuze maken wel onderzoek te doen, en dan zijn we wel heel anders dan die Russen.
Ik heb de eerste weken ook in pro Russische Telegram groepen gezeten om zelf een goede afweging te maken tussen de berichtgeving van beide kanten. Anderhalve week geleden ben ik uit de Russische groepen gegaan.

Reden is dat er, voor mijn gevoel, simpelweg veel geblaat werd. Het was heel eentonig qua berichtgeving en er werd voornamelijk geschreven dat er nazi's zijn en nazi's moeten dood. Niet hoeveel het er zijn, waar ze zitten, in wat voor vorm of wat dan ook. Zelfs geen berichten dat de Russen in Oekraïne geholpen moeten worden, maar alleen de constante herhaling dat nazi's dood moeten en de Russische helden hun speciale missie uitvoeren met succes.

Verder kwamen er wat filmpjes en foto's voorbij met Russische troepen. Soms Oekraïense krijsgevangenen en kapot geschoten materiaal. Maar wat vooral opviel was dat er dan 2-3 dagen nadat Oekraïne (gevolgd door de Westerse media) een foto of filmpje werd geplaatst van verwoeste gebouwen, dat de Russen hetzelfde beeldmateriaal deelden met de tekst wat de nazi's allemaal voor gruwelijke en verschrikkelijke dingen deden. Vaak dan o.a. de datum/tijd weg gepoetst in het filmpje.

Persoonlijk had ik het gevoel dat de berichtgeving Oekraïne (veel) dichter bij de waarheid ligt. Daar komt ook meer informatie vandaan met onderbouwing (met of zonder foto's). Als beide partijen dezelfde beelden delen, dan is tot nu toe de Oekraïense berichtgeving eerder dan de Russische. Maar vooral het constante herhalen over nazi's was heel irritant. Reden dat ik uit die groepen ben gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing

Ze hebben gisteren 32 tanks verloren. Dat gaat hard!

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-10 12:38
asing schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:50:
[Twitter]

Ik zie dit soort cijfers al zo lang voorbij komen en toch lijkt Rusland beetje bij beetje wat meer grond te veroveren. Hebben ze echt zoveel materiaal achter de hand dat ze het maar eindeloos kunnen aanvullen? Op een gegeven moment moet het spul een keer op zijn natuurlijk.
Ik kan me voorstellen dat je een tank nog redelijk snel in elkaar kan schroeven maar vliegtuigen zijn toch wel erg kostbaar en daar verliezen ze er ook veel van.

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003

Zewatanejo

Fine Thanks!

Het lijkt er op dat de Russen in het zuiden een aanval hebben ingezet richting Zaporizja en ze ook enigzins terreinwinst boeken. Er was al enige tijd sprake van een opbouw van Oekrainse troepen daar, dus ik hoop dat ze de opmars kunnen stoppen, zoals in de Donbas ook lijkt te lukken.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Plan voor weggeven houwitsers wekt onvrede binnen landmacht:

https://www.telegraaf.nl/...-onvrede-binnen-landmacht

Ik kan dit enigszins wel begrijpen van de Nederlandse Landmacht. Bedoel het is ook niet zo dat wij een dikke voorraad zelf hebben, daarbij vervanging van deze dingen duurt ook een tijdje en het ergste ervan, dat ze eerst maanden training nodig hebben in oekranie om met deze dingen goed om te gaan.

Zoals Van Woensel hierin ook uitlegt, wat heb je er aan als zo'n artilleriestuk binnen een dag wordt uitgeschakeld.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Xtr3me4me schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:56:

Ik kan dit enigszins wel begrijpen van de Nederlandse Landmacht. Bedoel het is ook niet zo dat wij een dikke voorraad zelf hebben, daarbij vervanging van deze dingen duurt ook een tijdje en het ergste ervan, dat ze eerst maanden training nodig hebben in oekranie om met deze dingen goed om te gaan.

Zoals Van Woensel hierin ook uitlegt, wat heb je er aan als zo'n artilleriestuk binnen een dag wordt uitgeschakeld.
Tsjah... Op zich logisch commentaar...

Maar als iedereen z'n wapens hier houdt weet je zeker dat je ze zelf moet gaan gebruiken ook. Liever iets verder weg helpen om ze op afstand te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:16
Louwke schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:08:
21x cough

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Redax schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:54:
[...]

Ik zie dit soort cijfers al zo lang voorbij komen en toch lijkt Rusland beetje bij beetje wat meer grond te veroveren. Hebben ze echt zoveel materiaal achter de hand dat ze het maar eindeloos kunnen aanvullen? Op een gegeven moment moet het spul een keer op zijn natuurlijk.
Ik kan me voorstellen dat je een tank nog redelijk snel in elkaar kan schroeven maar vliegtuigen zijn toch wel erg kostbaar en daar verliezen ze er ook veel van.
We weten hoeveel tanks ze hebben. Dat zouden er wel eens 10.000 kunnen zijn. In 2021 hadden ze 2609 bedrijfsklare tanks. Van die 2609 hebben ze er 2000 naar Oekraïne gestuurd. Van die 2000 hebben ze er 1400 ingezet. Meer tank crews hadden ze niet.

Van die 2000 tanks zijn er nu 918 verloren. Hoeveel tank crews ze nog over hebben van de 1400 waarmee ze begonnen is niet bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Zewatanejo schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:55:
Het lijkt er op dat de Russen in het zuiden een aanval hebben ingezet richting Zaporizja en ze ook enigzins terreinwinst boeken. Er was al enige tijd sprake van een opbouw van Oekrainse troepen daar, dus ik hoop dat ze de opmars kunnen stoppen, zoals in de Donbas ook lijkt te lukken.
Bron?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
asing schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:04:
[...]

We weten hoeveel tanks ze hebben. Dat zouden er wel eens 10.000 kunnen zijn. In 2021 hadden ze 2609 bedrijfsklare tanks. Van die 2609 hebben ze er 2000 naar Oekraïne gestuurd. Van die 2000 hebben ze er 1400 ingezet. Meer tank crews hadden ze niet.

Van die 2000 tanks zijn er nu 918 verloren. Hoeveel tank crews ze nog over hebben van de 1400 waarmee ze begonnen is niet bekend.
918 tanks verloren 8)7 maar goed nog even en ze hebben wel tanks maar geen crews...

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
stond net een filmpje op Reddit van een overlopen kampje van de Oekraïners met doden in die regio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Laatst online: 07:09

Snow_King

Konijn is stoer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Valt me op dat het de afgelopen dagen in Transnistrië ook wat rommelt. Gister de explosie bij het gebouw van een veiligheidsdienst, vandaag meldingen van 2 opgeblazen radiotorens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Simbob schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:10:
[...]

stond net een filmpje op Reddit van een overlopen kampje van de Oekraïners met doden in die regio
Dat zegt niet zoveel. Welke plaatsen hebben we het dan over? Ik heb dit nog niet voorbij zien komen bij de verscheiden mappenmakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ja de geluiden over een mogelijke aanval kennen we. De claim was echter dat er ook al terreinwinst wordt geboekt door de Russen. Dat heb ik nog niet gezien.

Ik zeg niet dat het niet klopt, maar ik heb zelf nog geen bevestigingen gezien dat er bijvoorbeeld dorpen in die regio zijn veroverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

over de gehele linie zo te zien, check de livemap.
Misschien niet alle dorpen veroverd maar ze vallen in alle richtingen aan over de gehele linie noordwaarts richting de H-15 op het Zaporizhzhia-front.
Yesterday, Russian troops using a Su-24 aircraft, tanks, GRAD MLRS, howitzers, 120 mm mortars and large-caliber machine guns attacked following directions: Novodanylivka, Kamyanske, Pavlivka, Orikhiv, Novoandriyivka, Huliaipole, Charivne, Huliaipilske, Vremivka, Novosilka, Poltavka, Volne Pole, Zaliznychne, Uspenivka, Belogorye.
https://liveuamap.com/en/...ng-a-su24-aircraft-tanks#

https://twitter.com/DefenceHQ/status/1518813528555200513

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2022 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Xtr3me4me schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:56:

Die laatste zin is een een raar argument; waarom willen ze bij de landmacht die dingen als ze in een oorlog toch binnen een dag worden uitgeschakeld? Conclusie is dat dat natuurlijk niet gebeurt, en het is bijzonder arrogant om te denken dat alleen de Nederlandse militairen daar voor zouden kunnen zorgen.

De landmacht zou eerder de politiek moeten wijzen op een voordeel die deze levering zou kunnen bieden: in plaats van het bijwerken van die oudere exemplaren, dat ook jaren duurt (prototype is gepland in 2025) en waarvan het maar de vraag is hoe goed dat gaat lukken, kunnen er nu nieuwe, modernere versies, gekocht worden.

Edit: misschien past deze discussie beter in de wapensystemen-draad?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

het is dan ook gewoon niet houdbaar voor de Russen.
Waarom ze zich als lemmings kapot blijven lopen tegen Oekraiense anti-tank/artillerie is me een raadsel.

Het lijkt een vertaalfout: we dachten dat ze zeiden dat ze Oekraine wilden demilitariseren, maar de praktijk wijst erop dat ze zichzelf willen demilitariseren...in Oekraine.
En dan zei ik eerst nog dat het een makkelijke manier is om van je oude materiaal af te komen (en van overtollige minder goed getrainde militairen) zodat het geen upkeep meer kost (en geen soldij), maar ook hun gemoderniseerde T-72's, T-80's en T-90's staan uit te branden in UA.
Hun elitetroepen (VDV/rode shirtjes) zijn ook voor zeker 75% opgebruikt. Letterlijk niet-meer-bestaand.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2022 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
RoD schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:15:
[...]

Dat zegt niet zoveel. Welke plaatsen hebben we het dan over? Ik heb dit nog niet voorbij zien komen bij de verscheiden mappenmakers.
Filmpje is verwijderd, denk doordat dit niet mag worden getoond in de sub reddits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:22

3raser

⚜️ Premium member

Brazos schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:15:
Valt me op dat het de afgelopen dagen in Transnistrië ook wat rommelt. Gister de explosie bij het gebouw van een veiligheidsdienst, vandaag meldingen van 2 opgeblazen radiotorens.
Klinkt goed. Want het lijkt me vrij duidelijk dat dit stukje grond een grote rol kan gaan spelen in het aanvallen van Odessa. Ik weet niet in hoeverre Moldavië het stukje land terug wil maar dit zou wel eens het ideale moment kunnen zijn om een poging te wagen. Oorlog voeren aan meerdere fronten is lastig voor de Russen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
3raser schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:28:
[...]

Klinkt goed. Want het lijkt me vrij duidelijk dat dit stukje grond een grote rol kan gaan spelen in het aanvallen van Odessa. Ik weet niet in hoeverre Moldavië het stukje land terug wil maar dit zou wel eens het ideale moment kunnen zijn om een poging te wagen. Oorlog voeren aan meerdere fronten is lastig voor de Russen.
Vorige week ook nog een artikel gezien dat de Japanners tanks sturen naar het eiland wat Rusland bezet houd.
Kan het alleen niet zo snel terugvinden.
Nog een front erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:31

pro_6or

amateur_60r

Silent7 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 00:10:
[...]

Iemand noemde de situatie dat een strategie is, onder vuur nemen russen die dan uit hun voertuigen vluchten. dan voertuigen slopen.
Als dat zo gemakkelijk gaat zijn dat
1 soldaten die niet echt weten wat ze doen, dus ook niet erg gevaarlijk om tegen te strijden op een later moment
2 soldaten die levend hun verhaal ooit thuis kunnen vertellen
3 soldaten die zolang ze aan het front zijn, eten nodig hebben en betaald zullen willen krijgen
4soldaten met een nog lager moraal dan toen ze nog in hun voertuigen bewogen
En
UA laat zien geen zinloze doden te willen, dus beschaafder
Biljant maw
5 de voertuigen uit schakelen zonder zelf al te veel risico te lopen. Een zo’n tank die accuraat terugschiet en het is over.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Het eerste wat ten onder gaat in een oorlog is de waarheid.
IJzerlijm schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 07:49:
[...]

Nee, dat zijn de mensen die in het eerste uur een raket op hun hoofd krijgen, die gaan ten onder. De uitspraak "The first casualty of War is Truth" slaat ook nergens op, een poging van iemand in een veilig ver land om zichzelf ook slachtoffer te voelen want, oh, oh er wordt gelogen tegen me. Dat is pas erg.

De waarheid is er, is er altijd geweest en zal er altijd blijven. Leugens zijn er ook altijd geweest maar dankzij massamedia kunnen we die nu allemaal over ons heel laten komen.
Op zich heb je gelijk, echter de echte aanvang van een oorlog is natuurlijk begonnen voor de eerste schoten gelost worden, dus jullie hebben beidde gelijk :)
eamelink schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:15:

Dit zou kunnen en betekenen dat rusland een lange lange oorlog aan gaat in Ukraine en de vraag is of ze dat wel kunnen ergo 9 mei is een belangrijke datum
@RobinHood had het hier gisteravond ok over, wrd niet opgepakt, maar deed me wel even militaire staat bekijken en naast plm 1500 russen hebben ze 7500 lieden van divers pluimage daar, ik kon geen getallen vinden van het Moldoofse (Moldovaanse) leger vinden. Ik ga er echter wel vanuit dat NATO dit goed in de gaten houdt en snel ondersteuning kan geven indien Moldova dit vraagt (en een aanval betekend dat hun nautraliteit direct voorbij is dus dan zullen ze een kant moeten kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10 10:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik denk dat de Russen heel snel wat willen forceren voordat alle toegezegde zware wapens ingezet worden of Vlad nog bozer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[...]

Antwoord: Ja. Rusland kan er gewoon veel tegenaan gooien. Ze willen zo veel mogelijk veroveren voor het een frozen conflict wordt. UA heeft niet de middelen (en macht) om ze eruit te gooien.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:31

pro_6or

amateur_60r

TheGhostInc schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 01:49:
[...]

Vergeet niet, heel veel Russen hebben Oekraïense familie, voor veel Russen is Oekraïne eigenlijk ook gewoon Rusland. Ze zijn Putin dankbaar dat hij hun helpt! En daarom ook de verbazing en ongeloof van wat er nu gebeurd. Waarom zou de EU/VS dit ondersteunen, laat Putin gewoon die vervelende nazi's verdrijven en dan kan iedereen in vrede leven. Haten de EU/VS de Russen zo erg?

Je komt echt in Matrix-terrein terecht voor die Russen. Zij moeten alles wat ze weten over de wereld vergeten en accepteren dat alles precies andersom is. En als je die pil slikt is er geen weg terug, dan kun je niet meer je leventje leiden zoals dat was. Overal zie je dan 'glitches' in de Matrix en als je daar op reageert krijg je binnen no-time de FSB achter je aan.
Kun je het iemand kwalijk nemen dat hij in de matrix wil blijven wonen?
Als ze het willen wel, toch wel enigszins ja. als ze het niet willen maar geen weg zien uit de matrix dan kan ik ze daar moeilijk voor veroordelen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Cyberpope schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:36:
[...]

Antwoord: Ja. Rusland kan er gewoon veel tegenaan gooien. Ze willen zo veel mogelijk veroveren voor het een frozen conflict wordt. UA heeft niet de middelen (en macht) om ze eruit te gooien.
Kwestie van lange adem en de juiste wapens en tactieken. Persoonlijk denk ik dat het Oekraïne alleen niet gaat lukken. Echter na een tijd zullen de sancties tegen Rusland hun werk gaan doen. Als b.v. Rusland geen chips meer krijgt vanuit het buitenland of cruciale onderdelen voor wapens en of vliegtuigen dan sta je stil. Komt nog bij het moraal van de Russische troepen. Kan me goed voorstellen dat menig soldaat daar afvraagt waar doen ze het voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

asing schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:50:
[Twitter]

Plaatje wat DoubleDutch dagelijks deelt. Het zijn niet alleen 34 tanks, maar ook nog 50 andere gepantserde voertuigen. 84 gepantserde voertuigen is volgens mij het hoogste wat ze in een dag kapot hebben geschoten.

Betekent ook wel dat Rusland echt vol in de aanval is. Neem aan dat jullie ook wel beseffen dat iedere kapot geschoten tank ook x bemanning heeft. Een T-72 heeft een crew van 3 bijvoorbeeld.
Een APC heeft vaak een crew van 2 en daar kunnen evt 10 passagiers bij.

Echter gezien de schatting van 200 slachtoffers aan Russische zijde zullen die 84 tanks niet incl voltallige bemanning zijn uitgeschakeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQOR5H3_lslWefwEOHOf1y1YxbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rBfQJiywl74ykw86t9slB7b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
26 April update.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3pDfK5fdYCytmQJCGvK5q2TfC60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aBBzTPC66s8gEtkcqAoyCB7c.jpg?f=fotoalbum_large

Van de kinderen zou ik geen plaatje meer posten, maar de getallen worden echter wel bijgehouden en zijn voor mij net zo geloofwaardig als het materiaal wat de UA uitschakeld, wie het niet wil lezen tekst door scrollen. 😉

The Russians killed 217 and injured more than 391 children in Ukraine

More than 608 children were injured in Ukraine as a result of the armed aggression of the Russian Federation.

▪️ In Lyman (Donetsk region) two children aged 9 and 13 died as a result of the shelling of apartment buildings by Russian military forces.

▪️The most affected children were in: Donetsk region — 127, Kyiv region — 114, Kharkiv region — 93, Chernihiv region — 66, Kherson region — 44, Mykolaiv region — 43, Luhansk region — 37, Zaporizhia region — 27, Sumy region — 17, Kyiv city — 16, Zhytomyr region — 15.

▪️1508 educational institutions were damaged as a result of daily bombings and shelling of Ukrainian towns and villages by the armed forces of the Russian Federation. At the same time, 102 of them were destroyed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
DoubleDutch schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:51:
26 April update.

[Afbeelding]

Van de kinderen zou ik geen plaatje meer posten, maar de getallen worden echter wel bijgehouden en zijn voor mij net zo geloofwaardig als het materiaal wat de UA uitschakeld, wie het niet wil lezen tekst door scrollen. 😉

The Russians killed 217 and injured more than 391 children in Ukraine

More than 608 children were injured in Ukraine as a result of the armed aggression of the Russian Federation.

▪️ In Lyman (Donetsk region) two children aged 9 and 13 died as a result of the shelling of apartment buildings by Russian military forces.

▪️The most affected children were in: Donetsk region — 127, Kyiv region — 114, Kharkiv region — 93, Chernihiv region — 66, Kherson region — 44, Mykolaiv region — 43, Luhansk region — 37, Zaporizhia region — 27, Sumy region — 17, Kyiv city — 16, Zhytomyr region — 15.

▪️1508 educational institutions were damaged as a result of daily bombings and shelling of Ukrainian towns and villages by the armed forces of the Russian Federation. At the same time, 102 of them were destroyed.
Je kan het plaatje en/of de tekst ook in spoiler tags zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
AndereKoekoek schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:48:
Echter gezien de schatting van 200 slachtoffers aan Russische zijde zullen die 84 tanks niet incl voltallige bemanning zijn uitgeschakeld.
Ik denk dat ze een body count doen. Alleen de gedode Russen tellen die ze vinden. Je zou denken dat met het zinken van de Moskva het dodental aan Russische zijde met 3-400 omhoog zou gaan maar de doden van de Moskva lijken niet te zijn meegeteld. Deels niet omdat ze niet geteld zijn, deels omdat compleet onduidelijk is hoeveel er op de zeebodem liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

asing schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:53:
[...]

Ik denk dat ze een body count doen. Alleen de gedode Russen tellen die ze vinden. Je zou denken dat met het zinken van de Moskva het dodental aan Russische zijde met 3-400 omhoog zou gaan maar de doden van de Moskva lijken niet te zijn meegeteld. Deels niet omdat ze niet geteld zijn, deels omdat compleet onduidelijk is hoeveel er op de zeebodem liggen.
Als ze een turret/de munitie opblazen van een tank, dan zal er ook niet veel over zijn van de bemanning verwacht ik eerlijk gezegd. Als zelfs de turret eraf blaast dan staat er een behoorlijke kracht op en de wanden van een tank geven niet echt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:14
TrailBlazer schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:36:
Ik denk dat de Russen heel snel wat willen forceren voordat alle toegezegde zware wapens ingezet worden of Vlad nog bozer wordt.
Cyberpope schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:36:
[...]

Niet gek dat ze haast hebben. Ze hebben veel, maar elke dag minder. 'Nieuwe' tanks aanvoeren zal nog wel lukken, getrainde tankcrews zullen toch echt ook zeldzamer worden. Aan de andere kant wordt UA elke dag sterker qua materieel.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Dit voorspelt ook weinig goeds...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:14
Wordt tijd Dat Rusland daar ingrijpt.... |:(

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:22

3raser

⚜️ Premium member

Tens schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:00:
[...]

[...]

Niet gek dat ze haast hebben. Ze hebben veel, maar elke dag minder. 'Nieuwe' tanks aanvoeren zal nog wel lukken, getrainde tankcrews zullen toch echt ook zeldzamer worden. Aan de andere kant wordt UA elke dag sterker qua materieel.
Sterker qua materieel maar ook daar hebben ze problemen met getraind personeel. Want we doen hier alsof er alleen maar Russen dood gaan maar dat is natuurlijk geenszins het geval. Het aantal slachtoffers aan de kant van Oekraïne is waarschijnlijk ook flink en ook daar sneuvelen mensen met specifieke ervaring. Oekraïne kan niet zomaar een willekeurige soldaat bij een Howitzer zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RoD schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:02:
[Twitter]
Dit voorspelt ook weinig goeds...
Hoe moet ik dat zien? Opstand? Of opstand de kop in drukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

MikeyMan schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:04:
[...]

Hoe moet ik dat zien? Opstand? Of opstand de kop in drukken?
Ik heb geen idee, maar ik ga uit van een false flag. Oekraïne van de westkant aanvallen kan ik me niet voorstellen omdat er te weinig soldaten zitten, maar wellicht dat ze Moldavië gaan bedreigen.

Hoe dan ook lijkt dit een factor te gaan worden in het conflict.
Pagina: 1 ... 162 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: