Zozo. De discussie over de software-afhankelijkheid van de F-35 gaat nu ineens over een andere boeg. Bron: BNR
Ik ben ook wel verbaasd dat dit mogelijk is. Voor reverse engineering is toch wel een en ander aan trial&error nodig en je zou verwachten dat zo'n dergelijk wapensysteem de eigen software onbruikbaar maakt als het merkt dat ermee geprutst wordt.
Dit had ik niet zien aankomen. Ergens had ik verwacht dat men op de lange termijn eerder toe zou werken naar een situatie waarin de F-35's hard+software die van FCAS afgeleid was zou krijgen, zodra die op een acceptabel niveau is. Ik realseer me dat dat razend moeilijk is maar reverse engineeren lijkt me dat evengoed. Zeker als je leesbare broncode wil hebben. En die software ontwikkelen is iets dat we uiteindelijk toch zullen moeten doen als we zelf dergelijke vliegtuigen willen gaan maken...
Een brede zorg is wat er met Nederlandse wapensystemen gebeurt als de Amerikanen zich volledig als bondgenoot zouden terugtrekken. Zo zijn Nederlandse F35-vliegtuigen afhankelijk van Amerikaanse software-updates. Toch maakt Tuinman zich daar weinig zorgen over.
'De F35 is echt een gemeenschappelijk product. De Britten maken de Rolls-Royce motoren, die hebben de Amerikanen ook gewoon nodig'. En mocht deze wederzijdse afhankelijkheid toch geen software-updates opleveren, dan is de F35 in zijn huidige staat nog steeds een beter vliegtuig dan andere types gevechtsvliegtuigen.
'Wil je ondanks alles toch upgraden, dan ga ik iets zeggen wat ik nooit zou mogen zeggen, maar ik doe het toch: je kunt een F35 net als een iPhone gewoon jailbreaken.'
Ik ben ook wel verbaasd dat dit mogelijk is. Voor reverse engineering is toch wel een en ander aan trial&error nodig en je zou verwachten dat zo'n dergelijk wapensysteem de eigen software onbruikbaar maakt als het merkt dat ermee geprutst wordt.
[ Voor 27% gewijzigd door Yucon op 15-02-2026 21:01 ]

:strip_exif()/f/image/a9lQlxtYe7nPOYBS3X4VTGSv.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ucx4nX0O2SrLc1p2uLo39l0D.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_exif()/f/image/XuJuKGU4zP9JOK1lTB1ZLUZK.webp?f=user_large)

:strip_exif()/f/image/KQQazPlkOxkBrQYNR9u3Im90.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lSvkn96DHMIlA8lAsDWE8SAS.jpg?f=fotoalbum_large)