De Mavic's droppen Foot Crushers. De drones kunnen door te harde wind of interferentie van teveel drones gaan op 1 doel tegelijkertijd af, verloren gaan of beschadigd worden.XanderDrake schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:23:
[...]
Wat is dit toch een extreme vorm van brutalisme. Ik haal alleen niet helemaal uit hoe deze daadwerkelijke kills nou plaats vinden, want die Mavic drones worden niet opgeofferd?
Ik ben ontzettend benieuwd naar enige bronnen of citaten van hoe succesvol dit is. Dit ontbreekt aan je verhaal.rapture schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:16:
De Oekraïners zagen de russische recondrones paar keren wegduiken en de oplossing was de recondrones langs onderen naderen.
Een manoeuvrerende drone raken is vele malen moeilijk dan eentje die automatisch in 1 richting vliegt zonder snelheidsverandering.Ze hadden een camera naar achter en boven gericht, want een FPV-drone kan ook snelheid winnen met een duikvlucht om een doel te reken.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Heb je misschien een foto of iets dergelijks van de foot crushers? Ben benieuwd naar wat dat nou precies is.rapture schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:30:
[...]
De Mavic's droppen Foot Crushers. De drones kunnen door te harde wind of interferentie van teveel drones gaan op 1 doel tegelijkertijd af, verloren gaan of beschadigd worden.
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
Je bent er snel bij om met advocatenstreken proberen iemand te pakken op de plaatsing van een leesteken of een op te zoeken getal. Terwijl je ook gepost hebt dat je geen inhoudelijke kennis heeft om uitspraken te e doen. En hopen dat iemand niet de tijd heeft om opzoekingen te doen naar wat in september, oktober of november vorig jaar gebeurd is.Yakolev schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:38:
[...]
Ik ben ontzettend benieuwd naar enige bronnen of citaten van hoe succesvol dit is. Dit ontbreekt aan je verhaal.
Na paar keren langs boven aanvallen zoals elke straaljager tegen een bommenwerper zou doen en de recon drone duikt automatisch weg, dan heeft de dronepiloot door dat je onder het horizontaal vlak van het doel moet gaan. De recon drone reageert niet op een FPV-drone die onder een hoek van paar graden onder het horizontaal vlak komt.
Video: https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/ZC1lqQLRIe
Er waren compilatievideo's van FPV-drones die recon drones langs onderen aanvallen.
Als je op de titel in Reddit zoekt, dan vind je de naam van het Telegram kanaal. Scroll in dat kanaal terug en je ziet hen 3 formaten foot crushers in het Oekraïens uitleggen. Standaard, Baby en Maxi.Ample Energy schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:48:
[...]
Heb je misschien een foto of iets dergelijks van de foot crushers? Ben benieuwd naar wat dat nou precies is.
Screenshot van de Maxi formaat gemaakt.
:strip_exif()/f/image/d0bwYD2C9ZIEXpjLjcwBPorG.jpg?f=fotoalbum_large)
Lijkt het midden te houden tussen een handgranaat en een pijpbomrapture schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:23:
Als je op de titel in Reddit zoekt, dan vind je de naam van het Telegram kanaal. Scroll in dat kanaal terug en je ziet hen 3 formaten foot crushers in het Oekraïens uitleggen. Standaard, Baby en Maxi.
Screenshot van de Maxi formaat gemaakt.
[Afbeelding]
Edit: Ik besef me ineens dat het gebruik van zulke wapens natuurlijk ook de vijand kan inspireren. Als het effectief is, dan is dat een kwestie van tijd. Ik snap dat oorlog de moeder aller inventiviteit is. Maar, ik weet niet zo goed of je dit nu precies zou moeten doen of niet.
[ Voor 17% gewijzigd door Helixes op 19-03-2025 13:31 ]
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Dus vermoorden die Foot Crushers die gewonde Russische soldaten dan bij een tweede poging?rapture schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:30:
[...]
De Mavic's droppen Foot Crushers. De drones kunnen door te harde wind of interferentie van teveel drones gaan op 1 doel tegelijkertijd af, verloren gaan of beschadigd worden.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
De originele bron heeft het over eliminated. Dat wordt vaak verkeerd getranslitereerd als gedood of KIA, maar wil feitelijk zeggen uitgeschakeld.XanderDrake schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:30:
Dus vermoorden die Foot Crushers die gewonde Russische soldaten dan bij een tweede poging?
Als ik deze explosieven zo zie, dan denk ik zelf dat het doel is de benen te veranderen in iets pulpigs, op zo'n manier dat de soldaat wellicht alleen nog in een rolstoel een charge zou kunnen uitvoeren. Hoewel je de Russische officieren die gretig knikken bij dat concept eens de kost zou moeten geven, denk ik dat de Oekraïners in die soldaten geen bedreiging meer zien. En ik ben geneigd ze gelijk te geven.
Mogelijk is het bewust doden van een overduidelijk verwonde en daardoor uitgeschakelde militair ook tegen het oorlogsrecht. En voor wat we er van weten lijken de Oekraïners (en de Oekraïners alleen) die nog ietwat serieus te nemen.
[ Voor 13% gewijzigd door Helixes op 19-03-2025 13:37 ]
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Eh ok?rapture schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:23:
[...]
Je bent er snel bij om met advocatenstreken proberen iemand te pakken op de plaatsing van een leesteken of een op te zoeken getal. Terwijl je ook gepost hebt dat je geen inhoudelijke kennis heeft om uitspraken te e doen. En hopen dat iemand niet de tijd heeft om opzoekingen te doen naar wat in september, oktober of november vorig jaar gebeurd is.
Het is dus je eigen opvatting. Ik was benieuwd of drone of EW experts als Serhii Flash er al iets over hadden laten weten.Na paar keren langs boven aanvallen zoals elke straaljager tegen een bommenwerper zou doen en de recon drone duikt automatisch weg, dan heeft de dronepiloot door dat je onder het horizontaal vlak van het doel moet gaan. De recon drone reageert niet op een FPV-drone die onder een hoek van paar graden onder het horizontaal vlak komt.
Video: https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/ZC1lqQLRIe
Er waren compilatievideo's van FPV-drones die recon drones langs onderen aanvallen.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
En als je dat een paar keer afdwingt door simpelweg te te volgen ligt hij op de grond.rapture schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:16:
Oud nieuws van vorig jaar indeed.
De enigste haalbare ontwijkmaneuver is naar beneden duiken om snelheid te winnen.
Heb ook geen succesverhaal van de Russen gezien dat het ontwijken ook werkelijk werkt.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Recente voorbeelden:
A new Russian ZALA Z-16 reconnaissance UAV evades a Ukrainian FPV drone interceptor that attempted to strike it. pic.twitter.com/sAOcF1cNPI
— Status-6 (Military & Conflict News) (BlueSky too) (@Archer83Able) 17 maart 2025
The Russians claim that this ZALA-16 reconnaissance UAV with a second camera used “AI” to avoid destruction by a Ukrainian FPV.
— Roy🇨🇦 (@GrandpaRoy2) 14 maart 2025
They lost radio communication with the ZALA from damage, but claimed the drone returned home and parachuted down automatically. https://t.co/6WglS3ktql pic.twitter.com/w1WrmTJy5J
Dat ze het één minuut lukt om te ontwijken. Zegt niet zo veel natuurlijk.Yakolev schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:23:
Recente voorbeelden:
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
1ste filmpje raakt FPV drone verbinding kwijt.Tens schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:36:
[...]
Dat ze het één minuut lukt om te ontwijken. Zegt niet zo veel natuurlijk.
2de filmpje zie je de Zala beschadigd bij zijn operator.
Verbinding even kwijt zal vaker gebeuren. En beschadigd, dus wel min of meer succesvolle aanval geweest.Yakolev schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:37:
[...]
1ste filmpje raakt FPV drone verbinding kwijt.
2de filmpje zie je de Zala beschadigd bij zijn operator.
Wat ik zei, het zegt niet zo veel.
Het 2e stuk laat toch zien dat ie uitgeschakeld is? Leuk dat ie terugvliegt, maar als ie geen communicatie meer heeft zal er toch iets goed kapot zijn. Het geeft ook aan dat de drone dus wel degelijk geraakt is, en puur geluk heeft gehad dat ie nog terug kon komen. Ik vind dit soort voorbeelden dan ook niet zo heel veel zeggen, want feitelijk laten ze met het filmpje zien dat ze een keer een ontwijkpoging kunnen doen, maar daarna alsnog worden uitgeschakeld (iets wat ze zelf eigenlijk ook al zeggen)
[removed]
Als je het zo gaat beargumenteren, dan zal je nooit een succesvolle ontsnapping zien van een drone. En waarom zou Oekraïne ook grootschalig Russische successen publiceren.Tens schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:42:
[...]
Verbinding even kwijt zal vaker gebeuren. En beschadigd, dus wel min of meer succesvolle aanval geweest.
Wat ik zei, het zegt niet zo veel.
Dus om onderstaande te veronderstellen heb je zelf ook heel wat meer informatie nodig.
Er zijn nu echter in de recente week al heel wat filmpjes gepubliceerd van Russische ISR drones die een poging doen om FPV drones te ontwijken, er is dus wel wat gaande.Heb ook geen succesverhaal van de Russen gezien dat het ontwijken ook werkelijk werkt.
[ Voor 12% gewijzigd door Yakolev op 19-03-2025 16:57 ]
Wat moeten ze dan doen, een brandschone drone laten zien en dan claimen dat het succesvol FPV drones heeft ontweken? Dat zal vermoedelijk niemand geloven.redwing schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:43:
[...]
Het 2e stuk laat toch zien dat ie uitgeschakeld is? Leuk dat ie terugvliegt, maar als ie geen communicatie meer heeft zal er toch iets goed kapot zijn. Het geeft ook aan dat de drone dus wel degelijk geraakt is, en puur geluk heeft gehad dat ie nog terug kon komen. Ik vind dit soort voorbeelden dan ook niet zo heel veel zeggen, want feitelijk laten ze met het filmpje zien dat ze een keer een ontwijkpoging kunnen doen, maar daarna alsnog worden uitgeschakeld (iets wat ze zelf eigenlijk ook al zeggen)
Door een zichtbaar beschadigde, maar wel teruggekeerde drone te laten zien geef je veel meer substantie aan de claim dat het systeem redelijk succesvol heeft gewerkt.
Precies. Al sinds oktober.Yakolev schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:47:
die een poging doen om FPV drones te ontwijken, er is dus wel wat gaande.
het enige wat je ziet zijn verkenners die een missie moeten afbreken omdat ze achtervolgd worden. Eentje wordt zelfs beschadigd. Moeilijk om zoiets succesvolle tegenmaatregelen te noemen.
[ Voor 30% gewijzigd door Tens op 19-03-2025 19:44 ]
Ze hebben toch het filmpje dat ie een andere drone aan het ontwijken is? Een filmpje die laat zien dat die andere drone mist of zelfs ontploft lijkt me een aardig bewijs dat het systeem zou werken. In dit geval zie ik echter dat de drone waar het om gaat zijn verbinding kwijt raakt.Yakolev schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:01:
[...]
Wat moeten ze dan doen, een brandschone drone laten zien en dan claimen dat het succesvol FPV drones heeft ontweken? Dat zal vermoedelijk niemand geloven.
Ik vind een drone die niet meer te besturen is toch aardig uitgeschakeld en juist een teken dat het systeem nog heel wat verbeteringen nodig heeft. Maar zoals ik in mijn vorige reply al aangaf, dat zeggen ze ook zelf in die tweet.Door een zichtbaar beschadigde, maar wel teruggekeerde drone te laten zien geef je veel meer substantie aan de claim dat het systeem redelijk succesvol heeft gewerkt.
[removed]
Dat ze een filmpje hebben bewijst niks. Een drone zendt die beelden gewoon door, en zou naderhand alsnog vernietigd kunnen zijn. Met de teruggekeerde drone hebben ze ook daadwerkelijk bewijs dat het werkt. (tot op zekere hoogte)redwing schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:10:
[...]
Ze hebben toch het filmpje dat ie een andere drone aan het ontwijken is? Een filmpje die laat zien dat die andere drone mist of zelfs ontploft lijkt me een aardig bewijs dat het systeem zou werken. In dit geval zie ik echter dat de drone waar het om gaat zijn verbinding kwijt raakt.
[...]
Ik vind een drone die niet meer te besturen is toch aardig uitgeschakeld en juist een teken dat het systeem nog heel wat verbeteringen nodig heeft. Maar zoals ik in mijn vorige reply al aangaf, dat zeggen ze ook zelf in die tweet.
Het systeem heeft waarschijnlijk ook verbeteringen nodig. Maar een goed getimede fragmentatie explosie (een stuk van de drone af) kan dit soort schade ook veroorzaken.
Nu kan men gaan roepen dat het al sinds Oktober vorig jaar is geïntroduceerd, maar klaarblijkelijk is het systeem nu pas goed genoeg (of in kwantiteiten die er toen doen) dat het vervelend begint te worden voor Oekraïense operators.
Daadwerkelijke (anti) EW / drone expert Serhii Flash Beskrestnov zegt erover:
Our opponent switched to the production of Zala UAVs with a serially built-in evasion system from our anti-aircraft drones. Model Z16.
For this purpose, a new interface module with two HDMIs is used which Sakura shows us in the video.
The developers assume that the Hall will do sharp evasion manoeuvres until our anti-aircraft FPV runs out of charge.
I remind you that the whole process is built on the basis of machine vision. The computer sees our drone through the camera and, based on its position, gives the command to one of the evasion manoeuvres.
Of course, this is a challenge for us. What to do? Add your own machine vision system to our drones, which will respond to the evasion maneuver and finish off the Hall.
In my dreams, the engineering rate should be doing this. Setting tasks for the development of countermeasures one step ahead of the enemy.
Guys who work on the wings, please tell us how effective this "Evasive" system is.
https://t.me/serhii_flash/5180Thanks to the guys for the example of how this "Evader" system works
Their conclusion is this: a certain percentage of wings will be saved thanks to this system. It depends mainly on the weather, on the remaining charge of the drone and the number of drones per target. It is not yet possible to accurately gauge the effectiveness.
https://t.me/serhii_flash/5183
Geen idee wat voor wapen hier gebruikt is, maar een paar goeie targets in beeld:
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/L4Bkb6TXE1
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/L4Bkb6TXE1
Foto zou misschien bewerkt zijn.gise schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:46:
Een foto van fiber optic draadjes van drones, nabij het front in Oekraïne
[Afbeelding]
After consideration and good feedback from many of you, I have decided to remove this post since the image was likely altered and these were not the actual fiber-optic cables. pic.twitter.com/FJXc52d6XR
— Samuel Bendett (@sambendett) 19 maart 2025
Met een filmpje bewijs je dat je een andere drone hebt kunnen ontwijken. Met het huidige beeld hebben ze juist niets. Ze laten alleen een beschadigde drone zien, maar er is geen enkel bewijs dat die ook maar iets met het filmpje te maken heeft.Yakolev schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:28:
[...]
Dat ze een filmpje hebben bewijst niks. Een drone zendt die beelden gewoon door, en zou naderhand alsnog vernietigd kunnen zijn. Met de teruggekeerde drone hebben ze ook daadwerkelijk bewijs dat het werkt. (tot op zekere hoogte)
Zoals ik al meerdere keren aangeef, dat er nog veel verbeteringen nodig zijn geven ze zelf al aan in de tweat.Het systeem heeft waarschijnlijk ook verbeteringen nodig. Maar een goed getimede fragmentatie explosie (een stuk van de drone af) kan dit soort schade ook veroorzaken.
Het is dus gewoon een verdere ontwikkeling, net als dat de volgende ontwikkeling zal zijn dat de aanvallende drones ook weer slimmer zullen worden om hiermee om te kunnen gaan.Nu kan men gaan roepen dat het al sinds Oktober vorig jaar is geïntroduceerd, maar klaarblijkelijk is het systeem nu pas goed genoeg (of in kwantiteiten die er toen doen) dat het vervelend begint te worden voor Oekraïense operators.
Daadwerkelijke (anti) EW / drone expert Serhii Flash Beskrestnov zegt erover:
[...]
[...]
https://t.me/serhii_flash/5180
https://t.me/serhii_flash/5183
Blijft natuurlijk wel dat een drone die zo geraakt wordt alsnog gewoon uitgeschakeld is. Zo'n filmpje laat de nieuwe ontwikkelingen natuurlijk wel goed laat zien.
[removed]
Even wat compleet anders, want in het Verenigd Koninkrijk hebben ze de eerste kiel van de SSBN HMS Dreadnought gelegd, de nieuwe generatie van nucleaire onderzeeërs die kernraketten (Trident) kunnen lanceren.
Thuis heb ik een foto uit begin 20ste eeuw ophangen die mijn over, over grootvader heeft gemaakt bij vermoedelijk een Fleet Review van de echte OG HMS Dreadnought.
https://www.baesystems.co...ew-dreadnought-submarine-The keel of the first of the UK’s new Dreadnought submarines, the most powerful and technically advanced boats ever designed for the Royal Navy, has been laid at BAE Systems’ Barrow-in-Furness shipyard.
toon volledige berichtHadden wat mij betreft geen mooiere naam kunnen uitkiezen voor een vaartuig met zoveel vernietigende kracht. Een latere schip van dezelfde klasse krijgt ook de naam HMS Warspite. Maakt me toch wel een beetje trots als Engelsman.
Thuis heb ik een foto uit begin 20ste eeuw ophangen die mijn over, over grootvader heeft gemaakt bij vermoedelijk een Fleet Review van de echte OG HMS Dreadnought.
toon volledige bericht
De tijdperk van OG HMS Dreadnought was toen slagschepen al verouderd kunnen zijn voor de oplevering. Alsof dat je iets bij webshop besteld en het is al verouderd voordat het pakje aankomt.
HMS Dreadnought was in een jaartje als concept herziening in elkaar gestoken. Van mixed calibers naar all big guns en stoomturbines zorgden ervoor dat het sneller dan de andere slagschepen vaart.
Nu ben ik benieuwd of ze naar een alternatief voor de Amerikaanse UGM-133A Trident II zoeken. De Franse M51 heeft een grotere diameter en een aangepaste versie van de onderzeeër is nodig om het erin te laten passen.
De kiellegging is nu symbolisch in tegenstelling tot vroeger begon de bouw van een schip met de kiel op houten blokken leggen. De houten blokken waarop een schip gebouwd wordt, noemt "stock". Als je al je geld op 1 schip zet, dan loop je het risico van een gezonken schip. Je kan je geld over meerdere schepen spreiden om je risico's te spreiden. Er kan grotere risico's genomen worden wegens een gezonken schip sleurt niet 1 eigenaar naar de dieperik, maar het verlies wordt over veel aandeelhouders uitgespreid. Dit is waarom ze in het Engels stock tegen een aandeel zeggen.
4 exemplaren worden gebouwd en dat gaat 20 jaren duren. Van 16 delen naar 3 megablokken die aan elkaar gezet worden.
HMS Dreadnought was in een jaartje als concept herziening in elkaar gestoken. Van mixed calibers naar all big guns en stoomturbines zorgden ervoor dat het sneller dan de andere slagschepen vaart.
Wel eerst de Duitsers zo diep mogelijk in de schulden laten gaan met pre-dreadnoughts die waardeloos gemaakt werden zodat de Duitsers nog dieper in de schulden moesten gaan voor dreadnoughts.Laid down 2 October 1905
Launched 10 February 1906
Commissioned 2 December 1906
Nu ben ik benieuwd of ze naar een alternatief voor de Amerikaanse UGM-133A Trident II zoeken. De Franse M51 heeft een grotere diameter en een aangepaste versie van de onderzeeër is nodig om het erin te laten passen.
De kiellegging is nu symbolisch in tegenstelling tot vroeger begon de bouw van een schip met de kiel op houten blokken leggen. De houten blokken waarop een schip gebouwd wordt, noemt "stock". Als je al je geld op 1 schip zet, dan loop je het risico van een gezonken schip. Je kan je geld over meerdere schepen spreiden om je risico's te spreiden. Er kan grotere risico's genomen worden wegens een gezonken schip sleurt niet 1 eigenaar naar de dieperik, maar het verlies wordt over veel aandeelhouders uitgespreid. Dit is waarom ze in het Engels stock tegen een aandeel zeggen.
Bijna een decennium geleden werd het eerst staal bewerkt en zijn grote delen al klaar. Aan HMS Dreadnought kunnen ze niet veel veranderen. Een later exemplaar dat in de queue staat, kan wel een aangepast ontwerp worden.Keel laying itself is largely symbolic with modern methods of warship construction; first steel was cut for Dreadnought nearly a decade ago and huge sections have already been completed.
“This keel laying ceremony is considered the ‘birth’ of a vessel and I congratulate all those involved across the Alliance for reaching this important milestone in the life of HMS Dreadnought and look forward to bringing this exciting and highly capable submarine into service,” said First Sea Lord Admiral Sir Ben Key.
https://www.royalnavy.mod...20250320-dreadnought-keel
4 exemplaren worden gebouwd en dat gaat 20 jaren duren. Van 16 delen naar 3 megablokken die aan elkaar gezet worden.
HMS Dreadnought gaat in het volgende decennium voor deterrence rondvaren.Building the Dreadnought class is a national endeavour, with some 30,000 people involved in the project from design through to delivery, with the construction phase of the four submarines – HMS Valiant, Warspite and King George VI follow the first in class – expected to take 20 years.
The boats themselves are being built in 16 ‘units’ which, when ready are grouped into three ‘mega units’ and moved to the Devonshire Dock Hall for assembly; the first ‘mega block’ of Dreadnought was delivered in the autumn of 2023.
Dreadnought is due to begin her deterrent patrols next decade as the existing V-boats (the oldest, Vanguard, is already 33 years old, the youngest, Vengeance, 27) are phased out.
De Zweedse 'awacs' lang beloofd, maar schijnbaar op schema:
.https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_340_AEW%26C
🇸🇪✈️ Sweden will deliver ASC 890 airborne early warning aircraft to Ukraine as planned, the Swedish Defense Ministry confirmed. The timing depends on modifications to F-16 jets but remains on schedule. No delays have been reported.https://t.co/9ytOZxuiGD
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 21 maart 2025
.https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_340_AEW%26C
[ Voor 18% gewijzigd door Tens op 21-03-2025 16:32 ]
misschien niet helemaal juiste plek, maar vermeldenswaard:
https://nos.nl/artikel/25...t-defensiematerieel-maken
NOS Nieuws•
vandaag, 18:00
Autofabriek van Nedcar gaat defensiematerieel maken
De autofabriek van VDL Nedcar in Born wordt deels omgebouwd tot een productiehal voor defensie. Het bedrijf heeft dat vanmiddag bekendgemaakt samen met minister Brekelmans van Defensie.
Sinds een paar weken zijn het aantal uitgeschakelde artillerie systemen buitengewoon hoog. Deze keer zelfs 96.
Heeft UA nu eindelijk een manier gevonden om ze snel op te sporen en uit te schakelen?
Want dit zou wel een game changer kunnen zijn, RU leunt sterk op de artillerie.
Echt heel erg gaaf dat we hiermee onze eigen industrie kunnen redden en tegelijkertijd eindelijk een eigen defensie-industrie op kunnen tuigen. Het is al eerder op dit forum geopperd, maar nu gebeurt het eindelijk. Is het al bekend wát voor drones ze gaan produceren? Is er een bestaand design of gaan ze zelf nieuwe drone designs bedenken en testen?Tens schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:05:
[...]
Het uitschakelen van artilleriestukken is een oud probleem op het slagveld dat dankzij de drones gemakkelijker gaat.TheGhostInc schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 11:07:
[...]
Sinds een paar weken zijn het aantal uitgeschakelde artillerie systemen buitengewoon hoog. Deze keer zelfs 96.
Heeft UA nu eindelijk een manier gevonden om ze snel op te sporen en uit te schakelen?
Want dit zou wel een game changer kunnen zijn, RU leunt sterk op de artillerie.
Vroeger moest je naar de vijandelijke artillerie gaan dan een dikke spijker door het gat voor de ontsteking slaan.The howitzer itself is essentially a large chunk of metal which is resistant to most forms of attack. Worse, it is a relatively small target.
A report by UK defense thinktank RUSI noted several cases where hits by Russian Lancet kamikaze drones failed to damage artillery: “One officer also said that although he had seen his gun ‘destroyed’ several times online, it remained alive and well.”
The problem of putting artillery out of action goes way back. Ever since the earliest days of gunpowder, the weapons themselves have been difficult to destroy. Small-arms fire might cause the crew to take cover, but bullets had no effect on the weighty bronze or iron guns. Hitting one with a cannonball was nigh impossible. The only way to reliably prevent a weapon beyond use was to spike it, which required infantry or cavalry to physically overrun the battery.
Spiking a gun consisted in hammering an iron spike into the touch-hole (the hole in the barrel to which a match was applied to fire it), then using the rammer to bend the tip of the spike so it could not be extracted. Artillery crews were issued special spikes to disable their guns if they were in danger of being captured. If these were not available a gun could be spiked with a bayonet, which would then be broken off so it could not be pulled out. Once spiked, a gun could not be fired, and repair was a lengthy and difficult process involving drilling out the spike.
https://www.forbes.com/si...estroy-russian-artillery/
De Oekraïense drones kunnen een holle lading (zoals we dat kennen van de antitankwapens) gebruiken om een gat in de schietbuis te branden.

Er zijn ook lineaire holle lading voor het slopen van gebouwen, dan branden een lijn alsof dat iemand een haakse slijper gebruikt heeft. Ik kan niet zo direct een plaatje of video van een snee in de schietbuis vinden.
Heeft flink wat voeten in de aarde gehad. Men heeft nog veel te leren van Oekraïne t.a.v. initiatief, innovatie en stimuleren. Maar het begin is er.Tens schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:05:
[...]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
@rapture leuk verhaal, maar waarom zitten we ineens 2-3 weken ver boven de aantallen van daarvoor? Drones zijn niet zo nieuw!
Het grote voordeel van artillerie tov drones is dat eenmaal geschoten niks het meer stopt en de range is dusdanig dat je ze normaal vrij veilig kunt neerzetten.
Als (grote als!) de artillerie aan RU kant gaat haperen, dan gaat de druk op het front van UA serieus afnemen.
Het grote voordeel van artillerie tov drones is dat eenmaal geschoten niks het meer stopt en de range is dusdanig dat je ze normaal vrij veilig kunt neerzetten.
Als (grote als!) de artillerie aan RU kant gaat haperen, dan gaat de druk op het front van UA serieus afnemen.
Weet iemand of er eigenlijk veel gebruik wordt gemaakt van grond drones?
Ik zat zelf te denken waarom ze niet gebruik maken van die mini robot balls, maar dan wel een verbeterde versie: uitvoering: Sphero Mini (Blauw)
Dus je valt de vijand aan de overkant aan met tientallen rollende mijnen. Je zal ze dan wel moeten verstevigen en moeten uitrusten met gps.
Ik zat zelf te denken waarom ze niet gebruik maken van die mini robot balls, maar dan wel een verbeterde versie: uitvoering: Sphero Mini (Blauw)
Dus je valt de vijand aan de overkant aan met tientallen rollende mijnen. Je zal ze dan wel moeten verstevigen en moeten uitrusten met gps.
[ Voor 29% gewijzigd door isomis op 23-03-2025 08:50 ]
Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer
Grond drones hebben altijd problemen met vast lopen in het terrein. De operator heeft altijd maar een heel beperkt idee wat het voertuig aan het doen is vergeleken met een bestuurder aan boord die alles aan kan voelen qua grip, weerstand en als het moet uit kan stappen om te duwen. De lucht en de zee zijn veel meer geschikt om op afstand te besturen.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Steeds meer en meer door beide kanten.isomis schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:36:
Weet iemand of er eigenlijk veel gebruik wordt gemaakt van grond drones?
UGV's hebben op het moment een hele scala aan functies. CASEVAC, Logistiek, je kunt er wat wapens opzetten, maar wat we veel zien is dat beide kanten er een grote TM-62 tankmijn op de bovenkant zetten en dan richting een vijandelijke stelling heen rijden. Zulke drones zijn alles behalve ingewikkeld.
:strip_exif()/f/image/Wyvlza6hVxgaxunVFH2luftG.jpg?f=fotoalbum_large)
En over de artillerie nummers, Oekraïne maakt geen onderscheid tussen de verscheidene typen, dus mortieren worden ook meegeteld. Die dingen zijn ontzettend makkelijk te maken.
De beheerder van Oryx:
Crazy UA claims about RU artillery losses - my guess mostly by hitting mortars (which we dont count, except some heavy/special models)
— Jakub Janovsky (@Rebel44CZ) 23 maart 2025
IMO it would be nice if @DefenceU split artillery and mortar loss claims https://t.co/TRqxJH2ak3
@Yakolev wat voor ontsteker gebruikt dat karretje dan? Of is dit een demo zonder ontsteker? Normaal zit er in dat ronde gat 1. Bijvoorbeeld magnetisch of druk sensor. Al kwam ik op reddit een filmpje tegen waar men een lont kon gebruiken als ontsteker.
Die mijnen werden dan met de hand een bunker of loopgraaf in gegooid.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
Recent is de schaalgrootte van fiberdrones opgedreven. Beter beeldkwaliteit en geen last van slecht ontvangst heeft, maakt de boswandelingen om naar goed verstopt materiaal zoals artillerie in bomenrijen of bossen te zoeken (en huiszoekingen om de vijand in een kamer te vinden) gemakkelijker.TheGhostInc schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 22:47:
@rapture leuk verhaal, maar waarom zitten we ineens 2-3 weken ver boven de aantallen van daarvoor? Drones zijn niet zo nieuw!
En een artilleriestuk kan tegen 2 schoten per minuut de hele dag blijven schieten zolang je genoeg munitie hebt en de schietbuis nog niet moet vervangen.Het grote voordeel van artillerie tov drones is dat eenmaal geschoten niks het meer stopt en de range is dusdanig dat je ze normaal vrij veilig kunt neerzetten.
Je plaatst artillerie niet het verst van het front en duwt de artillerie juist zo dicht mogelijk tegen het front aan om zo ver mogelijk achter vijandelijke linies te kunnen schieten.
Een vuistregel is 1/3 bereik achter het front. De russische 25km artilleriebereik gedeeld door 3 is 8,33 km achter het front en als je het 2/3 achter het front zet, dan is het 16,7km achter het front.
De FPV-drones gaan gemakkelijk 15 tot 20km achter het front en kan tot 40km bereik uitbreid worden. Een Queen Hornet 15 inch FPV-drone met relay/repeater-functie neemt een gewone kleinere FPV-drone 15 tot 20 km ver mee en de gedropte drone gaat nog 20km verder. 40km fiber onder een drone is ook getest.
Nadelen van artillerie:
- Zware industrie nodig voor de artilleriegranaten en artilleriestukken. Dit was de reden om stalinorgels massaal te produceren. In Gaza trokken ze waterleidingen uit de grond om daarvan raketten te maken.
- Area effect wapen dat niet voor het raken van 1 punt bedoeld is. De loopgraven worden gemaakt wegens de kansberekening dat de artilleriegranaten niet vaak in de loopgraaf valt.
In december vorig jaar schoten de russen 1,5 artilleriegranaten per verschoten Oekraïense artilleriegranaat. In de zomer was het nog 5 tot 1 verhouding.Als (grote als!) de artillerie aan RU kant gaat haperen, dan gaat de druk op het front van UA serieus afnemen.
Van de enorme russische overwicht in artillerie gaat het naar artillerie parity en vorig jaar hadden ze al momenten van Oekraïense lokale overwicht in artillerie meegemaakt.Britain’s Sky News citing “Western officials” said Russian cannon, howitzers and rocket artillery currently are able to fire only about one and a half times as many munitions than their Ukrainian opposition – a dramatic drop in Russia’s weight of fire advantage.
During the summer in those sectors seen to be high priority the imbalance gave a five to one Russian firepower advantage at times.
Ukrainian mainstream and social media information feeds monitored by Kyiv Post generally confirmed that although Russian forces still seemed to have more munitions available to shoot at their Ukrainian opponents than the other way around, in many sectors of the front the relative weight of artillery fire was approaching parity.
During battles in sectors backed by heavy artillery brigades armed with NATO-standard artillery outranging Russian guns, Ukrainian forces have at times even achieved temporary firepower superiority with disastrous results for Russian assaults.
https://www.kyivpost.com/post/43430
Syrskyi zie anderhalve maand geleden dat in een jaar tijd van de russische overwicht in artilleriegranaten van 10 tot 1 naar 2 tot 1 gedaald is.
Over drones zei hij:“A year ago, the Russian army had an artillery shell advantage of approximately 10 to 1. Today, that ratio has been reduced to almost 2 to 1,” Syrskyi stated.
https://euromaidanpress.c...er-in-chief-syrskyi-says/
Bij drones is er altijd de onderscheid tussen crowd-funded drones en de overheid/leger-drones. Iemand kan over een categorie drones spreken en dat is minder dan de totale hoeveelheid drones.The commander emphasized Ukraine’s pioneering role in drone warfare, reporting the delivery of over 1.3 million drones to frontline units and the establishment of the world’s first independent Drone Forces Command. These unmanned systems have proven highly effective, with Ukrainian UAVs striking more than 461,000 targets in the past year.
461k / 1300k = 35% raakkans is behoorlijk goed voor een goedkoop product dat EW-gevoelig is.
China heeft wel interressante tech nu om via de zee invasies te doen, ze lijken daar toch wel een aardige focus op te hebben, 'hallo Taiwan':
Het verwijderde filmpje van de socials:
https://media.cnn.com/api...barge-loop.mp4?c=original
Het verwijderde filmpje van de socials:
https://media.cnn.com/api...barge-loop.mp4?c=original
https://edition.cnn.com/2...aiwan-intl-hnk/index.htmlFrom a chain of massive barges stretching from a Chinese beach into the sea, to a powerful new design for cutting undersea cables at record depths, China’s latest maritime innovations have captured the attention of defense experts – fueling concerns about their potential role in a future invasion of Taiwan.
Taiwan’s defense ministry said it had assessed that the new barges were “designed with an extendable ramp to serve as a makeshift dock, enabling the rapid offloading of main battle tanks and various vehicles in support of amphibious operations.” It said it would continue to monitor the barges and assess their capabilities and operational limitations.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Weer wat nieuws, vissen naar drones.
A combination of Russian videos showing UAV-based CUAS tactics against light quadcopters, with suspended ropes entangling their propellers. t.me/texotdelBPLA...
— Samuel Bendett (@sambendett.bsky.social) 26 maart 2025
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Heb me al een hele tijd afgevraagd waarom ze deze methode niet probeerden, één stukje vislijn in een propeller en het is gebeurd met een drone. Misschien het risico om zelf mee naar beneden te gaan?
Misschien is het moeilijker dan het lijkt. Een is of je die vislijn inderdaad in de buurt van een propeller krijgt. Het tweede is dat mini hobby drones vaak een plastic ring hebben om de propellor om ongelukken te voorkomen. Dus het kan zijn dat het maar een zeer kort durend voordeel is.Tens schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:42:
Heb me al een hele tijd afgevraagd waarom ze deze methode niet probeerden, één stukje vislijn in een propeller en het is gebeurd met een drone. Misschien het risico om zelf mee naar beneden te gaan?
en als ze geen ring hebben dan neem je een snijmesje op de as net als bij een bootschroef.
Zoiets: https://vetus.com/wp-cont...22-02-VRC-rope-cutter.pdf
Zoiets: https://vetus.com/wp-cont...22-02-VRC-rope-cutter.pdf
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Duurde even, maar de Russen lijken nu op steeds grotere schaal drones in te zetten tegen Oekraiense verkenning en strike drones.
Long after Ukraine has done so, Russia apparently is developing FPV fighters to down fixed wing reconnaissance UAVs like the “Fury”.
— Roy🇨🇦 (@GrandpaRoy2) 1 april 2025
Ukrainian drone units may need to consider the Russian system of a rear camera initiating an automatic evasion maneuver, that has had some success. https://t.co/UPdsi1I8TR pic.twitter.com/H7FrFyorz1
De russen moesten wel reageren met een "n is meer dan 1" drone-intercepts filmpje op de 1000 neergehaalde drones mijlpaal is 2 weken geleden gehaald door de drones gefinancierd door de donaties aan Sternenko's stichting. Wat 1 charity kan regelen tegenover een groot leger van een grootmacht.
Video: De volgende stap is een herbruikbare interceptor-drone. Holle ladingen en EFP kunnen de explosieve kracht naar een bepaalde richting concentreren. Aangezien Oekraïense interceptor-drones graag op de bovenkant van een grotere drone landen/docken, geef je een grote dreun op de onderliggende drone.
Herbruikbare interceptordrones verhogen het budget voor een drone en toelaatbare prestaties, vliegbereik, uithoudingsvermogen,... Dan heeft het ontwijken om een beperkte aantal minuten vliegtijd van een FPV-drone op te maken, niet veel zin meer.
Als je met een interceptordrone een recon-drone aan het pesten bent, dan kan de recon-drone z'n missie niet uitvoeren.
Over 1,000 Russian reconnaissance drones were downed!
— Спільнота Стерненка (@sternenkofund) 20 maart 2025
Today marks an incredible achievement for the soldiers of the Ukrainian Defense Forces!
The anti-air FPV drones you supplied have already taken down 1,003 enemy reconnaissance drones!
Breakdown of confirmed downed UAVs:
499… pic.twitter.com/QbkNoLv4GS
De helft van het neerhalen is gedaan door de drones gebouwd door Wild Hornets:Breakdown of confirmed downed UAVs:
499 Zala
351 Supercam/Scat
105 Orlan
29 Lancet
10 Merlin-VR
5 Molniya
2 Tachyon
2 Kub-2
P.S. These statistics are based on confirmed drone hits provided by the Foundation. Hits from drones supplied by the state or other foundations are not included.
Approximately half of the drones destroying enemy recon UAVs are made by the Wild Hornets team.
— Wild Hornets (@wilendhornets) 20 maart 2025
Keep supporting Ukraine’s fight! 🐝🇺🇦
💳 Apple Pay, Google Pay, Credit cards: https://t.co/xy1MGpiSQl
💲 PayPal, Crypto Currency: https://t.co/3uauzLwBYf
🔗 monobank:… https://t.co/0Nzl43GY20
Video: De volgende stap is een herbruikbare interceptor-drone. Holle ladingen en EFP kunnen de explosieve kracht naar een bepaalde richting concentreren. Aangezien Oekraïense interceptor-drones graag op de bovenkant van een grotere drone landen/docken, geef je een grote dreun op de onderliggende drone.
Destruction of an enemy reconnaissance UAV without losing the destruction device! 🐝😈
— Wild Hornets (@wilendhornets) 18 maart 2025
The warriors of the Posipaky unit are honing their skills. pic.twitter.com/MgkYto7jT7
Herbruikbare interceptordrones verhogen het budget voor een drone en toelaatbare prestaties, vliegbereik, uithoudingsvermogen,... Dan heeft het ontwijken om een beperkte aantal minuten vliegtijd van een FPV-drone op te maken, niet veel zin meer.
Als je met een interceptordrone een recon-drone aan het pesten bent, dan kan de recon-drone z'n missie niet uitvoeren.
[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 03-04-2025 22:08 ]
Oekraïense drones met (H)ARM capaciteit
(zie ook AGM-88 HARM (High-speed Anti-Radiation Missile)
The operator of a Ukrainian FPV with a radio direction finder uses telemetry from the drone displayed on his screen to locate and destroy Russian radio sources like a jammer.
— Roy🇨🇦 (@GrandpaRoy2) 4 april 2025
Signal strength in decibels from a radio receiver on the FPV determines the direction of the source.
1/ https://t.co/uncWcHb27d pic.twitter.com/7lyNPgXBLy
The operator keeps the FPV pointing in the direction where the two strongest signals are equal.
— Roy🇨🇦 (@GrandpaRoy2) 4 april 2025
The signal strength of these should keep increasing, until the strength reaches the scale limit when the emitter is very close.
He must now locate the target visually to attack it.
2/ pic.twitter.com/blt02NTu4Y
[ Voor 14% gewijzigd door Tens op 05-04-2025 12:13 ]
Ik zou wel een kleine kanttekening willen maken bij die vergelijking, want HARM is heel specifiek gericht tegen radarinstallaties, vaak tegen luchtafweer radar.Tens schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:11:
Oekraïense drones met (H)ARM capaciteit
Maar het werd een keertje tijd dat die radar jammers zouden veranderen van asset in liability - ik zat er al een tijdje op te wachten. Uiteindelijk draag je ook een gigantisch electro-magnetisch baken op je rug, die je positie wel heel erg duidelijk verraadt. Linksom (met radio-homing drones) of rechtsom (met fiber-optic tethers) moet je daar iets mee kunnen.
Als de bakens dan maar van liever leed worden uitgezet, is de hunting season voor ouderwetse draadloze drones natuurlijk weer geopend.
Steeds meer beelden verschijnen van de nieuwe J-36, ditmaal bij het landen. Ik ga niet liegen, vind het echt een waanzinnig tof apparaat om zo te zien.
Filmpje in tweet.
Filmpje in tweet.
China deliberately wanted you to see their 6th Gen J-36 Fighter.
— Defense Politics Asia (@DefensePolitics) 7 april 2025
The number of sighting is no longer normal now. pic.twitter.com/6p6kDuaD4q
The video shows the Chinese sixth-generation fighter jet, J-36, making its landing approach after completing another test flight. 🇨🇳
— Global Defense Insight (@defensetalks.com) 7 april 2025
[ Voor 13% gewijzigd door Yakolev op 07-04-2025 12:05 ]
Rheinmetall heeft Hagedorn-NC overgenomen. Hagedorn-NC is een fabrikant van lakken. Dat lijkt op zich een iets te vreedzaam product om voor Rheinmetall interessant te zijn.
Echter: één van de halffabrikaten die Hagedorn-NC maakt voor die lakken is nitrocellulose. Ook wel bekend als schietkatoen. Hiermee zegt Rheinmetall de leveringszekerheid van explosieven significant te vergroten/de ketenafhankelijkheden te verkleinen.
Een jaar geleden (ongeveer) zag je veel discussie hoe Europa weer snel een zelfstandig militair-industrieel complex zou kunnen krijgen. In die discussies waren er veel aarzelingen, omdat allerlei industrietakken al decennia zouden zijn verdwenen uit Europa. Dat zal op sommige terreinen wel correct zijn, maar hier zie ik een voorbeeld van de flexibiliteit van dit soort bedrijven, waardoor er zo af en toe sneller kan worden opgebouwd dan initieel gedacht.
Echter: één van de halffabrikaten die Hagedorn-NC maakt voor die lakken is nitrocellulose. Ook wel bekend als schietkatoen. Hiermee zegt Rheinmetall de leveringszekerheid van explosieven significant te vergroten/de ketenafhankelijkheden te verkleinen.
Een jaar geleden (ongeveer) zag je veel discussie hoe Europa weer snel een zelfstandig militair-industrieel complex zou kunnen krijgen. In die discussies waren er veel aarzelingen, omdat allerlei industrietakken al decennia zouden zijn verdwenen uit Europa. Dat zal op sommige terreinen wel correct zijn, maar hier zie ik een voorbeeld van de flexibiliteit van dit soort bedrijven, waardoor er zo af en toe sneller kan worden opgebouwd dan initieel gedacht.
Het gaat nog iets verder dan dat.onkl schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:27:
Rheinmetall heeft Hagedorn-NC overgenomen. Hagedorn-NC is een fabrikant van lakken. Dat lijkt op zich een iets te vreedzaam product om voor Rheinmetall interessant te zijn.
Nitrocellulose is het meest belangrijke bestandsdeel van drijfgassen. Voor alles van kogels tot artillerie projectielen. Toen dat eenmaal uitgevogeld was, heeft elk zichzelf respecterend Europees leger, binnen tien jaar een nieuw geweer geadopteerd en buskruit vaarwel gezegd. Van 1886 tot 1895, want wij in Nederland waren natuurlijk zo ongeveer de laatste met een aangepaste versie van het Duitse 1888 commissie geweer/Gewehr 1888. Waarom toen niet een Mauser is aangeschaft, al sla je me dood. Want de Mauser geweren zijn direct ontwikkeld in reactie op het niet verkrijgen van het contract voor het Duitse leger. En tegen 1895 was Mauser al heel dichtbij het ultieme Mauser 1898 geweer.
Afijn, dat spul is behalve zoveel krachtiger dan buskruit, ook potentieel levensgevaarlijk. Menig Amerikaans, Brits, Frans of Japans slagschip is per ongeluk ontploft door instabiele nitrocellulose drijfgasladingen. Veel van de vroege drijfgasladingen werden namelijk instabiel over tijd of door slechte opslagmethoden. Daarnaast heeft het ook menig slagschip opgeblazen tijdens WO1 en WO2. Bijvoorbeeld het Japanse slagshop Mutsu. Maar met name Britse slagkruisers ontplofte maar wat graag...
Maar uiteraard niet de Duitsers.

De Duitsers zijn al zeer vroeg gaan experimenteren met het stabiliseren van nitrocellulose met spectaculaire resultaten. Bijvoorbeeld toen Gneisenau een directe voltreffer in haar magazijn kreeg bij een Brits bombardement, toen het schip in een haven lag en nog niet ontwapend was, is de hele boeg weggevaagd omdat 23t aan drijfgaslading ontbrande. De vlammen schoten uit het schip, de 750t wegende toren is een stukje uit haar installatie geduwd, maar het schip is niet uit elkaar gespat.
Een heel andere toepassing waren de Duitse dubbele of driedubbele basis drijfgasladingen die vrijwel universeel werden toegepast voor alles zwaarder dan een kogel. Niet alleen waren al die ladingen bijzonder resistent tegen explosie en brandde ze vooral hevig als ze per ongeluk afgingen. Ook brandde deze ladingen koeler, waardoor er minder erosie van de lopen ontstond en de levensduur van de lopen verlengd werd. Dat is meteen een van de redenen waarom de Duitsers vaak zulke lange lopen hadden met hogere mondingssnelheden, zonder dat ze enorme problemen hadden met de levensduur van de loop. Daarnaast hadden ze ook speciale toevoegingen om rookontwikkeling alsmede flitsen te onderdrukken. Resultaat daarvan was bijvoorbeeld die enorm lange kanonnen op de zwaardere Duitse tanks, die met voor die tijd drijfgasladingen erachter, verdomd moeilijk te detecteren waren. Voorbij een paar honderd meter, zag je het niet zo snel. Dat beschermde artillerie tegen al te makkelijk tegenvuur. Ook maakte dit schot observatie voor bijvoorbeeld tankbemanningen, heel wat makkelijker. Immers geen oogverblindende flits of rook die het niet mogelijk maakt om te observeren waar je schot land.
Dus laat Rheinmetall maar lekker drijfgasladingen maken. Dat kunnen ze wel.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Interessant artikel over de wapenproductie in Rusland, Ukraine en Europa.
https://www.rusi.org/expl...urope-and-ukraine-2022-24
- Rusland goed voorbereid op uitbreiding van wapenproductie. Kan nog een tijd volhouden.
- Ukraine snel aangepast. Heeft wel capaciteit, maar onvoldoende financiering.
- Europa is slecht voorbereid. Laat te veel over aan de markt, waardoor capaciteit onvoldoende is. Mist coordinatie, regulering vertraagt.
Conclusie is ook dat beleid van afschrikking door NAVO niet werkt. Als je echt wil afschrikken moet je een capabel leger hebben en bereid zijn het in te zetten.
- Rusland goed voorbereid op uitbreiding van wapenproductie. Kan nog een tijd volhouden.
- Europa is slecht voorbereid. Laat te veel over aan de markt, waardoor capaciteit onvoldoende is. Mist coordinatie, regulering vertraagt.
Conclusie is ook dat beleid van afschrikking door NAVO niet werkt. Als je echt wil afschrikken moet je een capabel leger hebben en bereid zijn het in te zetten.
Dat gaat niet gebeuren zolang alles dat enigzins gevaarlijk is, zoals alle militair materieel, aan talloze regels gebonden is. Zo kan Oekraine honderdduizenden bewapende drones maken en Europa nul voor zichzelf omdat de wetten voor radiospectrumgebruik en veiligheid zo strikt zijn dat een enkele FPV drone bijna zo veel gaat kosten als een kruisraket. Nog los van alle ehische bezwaren en ESG blokkades op investeringen in drones. Mocht het eenmaal mis gaan in de Baltische staten of een ander front kunnen we de beelden gaan zien op Russische Telegram kanalen van onze jongens die kansloos onder massa's drones worden overweldigd en dan heel boos worden.M411007 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 01:02:
Interessant artikel over de wapenproductie in Rusland, Ukraine en Europa.
Three years into the largest security threat to Europe since the Second World War, European NATO still cannot meet the basic defensive needs of one country under war conditions. A great many officials will make excuses for the individual failings outlined in this paper. There is – it seems – always a list of reasons for making the wrong decisions. The question that Europe must answer is how it can ensure that it does not find itself in this position again
Rusland heeft de Bradley m2a2 ODS SA bestudeerd, en geconcludeerd dat deze beter is dan een BMP3 
https://militarnyi.com/en...nds-it-superior-to-bmp-3/Russia has published the results of the study of the M2A2 Bradley ODS SA infantry fighting vehicle captured from the Ukrainian troops.
The study, titled “Results of Research Tests of the BMP ‘Bradley’ M2A2 ODS SA (USA)” by A.V. Mushin and V.V. Konyuchenko, was published by defense analyst Andriy Tarasenko on his Telegram channel.
The research was conducted at the 38th Research Institute of Armored Vehicles in Kubinka, near Moscow.
Despite some technical inaccuracies in the document, the authors conclude that the M2A2 ODS-SA has considerable advantages over the BMP-3. Tarasenko described the findings as a failure of the Soviet and Russian approach to infantry fighting vehicle design.
PSN
Dat is dus de M2 Bradley variant uit de jaren 1990.YakuzA schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:46:
Rusland heeft de Bradley m2a2 ODS SA bestudeerd, en geconcludeerd dat deze beter is dan een BMP3
[...]
https://militarnyi.com/en...nds-it-superior-to-bmp-3/
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
De Bundeswehr heeft de effectiviteit van Duitse wapens in Ukraine onderzocht.
https://euromaidanpress.c...german-weapon-in-ukraine/
https://euromaidanpress.c...german-weapon-in-ukraine/
- Pzh2000 - goed wapen, kwetsbaar en moeilijk te onderhouden. Ongeschikt.
- Leopard - betrouwbaar, maar kwetsbaar door zwakke bepantsering. Wordt als artillery gebruikt.
- Leopard 2 - heeft zoveel onderhoud nodig dat reparaties aan front niet mogelijk zijn. Ongeschikt.
- IRIS-T - erg goed, maar te dure en te weinig raketten.
- Duitse Patriot - gemonteerd op oude MAN vrachtwagens waar geen reserve onderdelen voor zijn. Ongeschikt.
- MARS MLRS - kan geen US clusterraketten afvuren. Beperkt inzetbaar.
- Gepard doet het wel goed en is erg populair.
Niet geschikt voor deze specifieke oorlog met deze specifieke omstandigheden. Onderhoud problemen zouden anders liggen als je op Navo grondgebied moet vechten, met veel meer dezelfde individuele systemen. Te weinig ammo is wel een belangrijke les.M411007 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 22:48:
https://euromaidanpress.c...german-weapon-in-ukraine/Conclusie is dat Duitse zware wapens niet geschikt zijn voor oorlog.
- Leopard - betrouwbaar, maar kwetsbaar door zwakke bepantsering. Wordt als artillery gebruikt.
- Leopard 2 - heeft zoveel onderhoud nodig dat reparaties aan front niet mogelijk zijn. Ongeschikt.
- Duitse Patriot - gemonteerd op oude MAN vrachtwagens waar geen reserve onderdelen voor zijn. Ongeschikt.
Daarnaast denk ik niet dat andere wapen systemen, zoals Russische, het zoveel beter doen. Misschien is onderhoud makkelijker maar de kwaliteit is nog een stuk lager. Het is geen mysterie dat de Russen tegenwoordig voornamelijk met meat wave attacks werken.
Plus we zien dat IFV belangrijker zijn, zoals de Bradley. Hoe zit het met de Duitse Marder en de Lynx?
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Dat de Gepard over het algemeen ver achter de frontlijn staat om Shaheds te onderscheppen zal wel helpen ze populair te maken. Als ze naar de frontlinies zouden worden gestuurd om dan binnen bereik van Lancets en FPV drones te opereren zouden ze ook flinke verliezen gaan leiden.
De issues met onderhoud zijn voor een deel gevolg van de vreemde oorlog die dit is. De complexe machines kunnen 100 meter de grens met Polen over rijden om daar in volledige bescherming te worden gerepareerd terwijl dat in Oekraine zelf erg gevaarlijk is. Het kan dus een keuze zijn niet te proberen het onderhoud zelf te doen terwijl ze daar best wel in staat toe zouden zijn. Dat laat weer meer capaciteit vrij om bijvoorbeeld eigen systemen te produceren.
De beperkingen op de MARS zijn wel een teken van waar Europa zit met zichzelf opzettelijk minder weerbaar maken.
De issues met onderhoud zijn voor een deel gevolg van de vreemde oorlog die dit is. De complexe machines kunnen 100 meter de grens met Polen over rijden om daar in volledige bescherming te worden gerepareerd terwijl dat in Oekraine zelf erg gevaarlijk is. Het kan dus een keuze zijn niet te proberen het onderhoud zelf te doen terwijl ze daar best wel in staat toe zouden zijn. Dat laat weer meer capaciteit vrij om bijvoorbeeld eigen systemen te produceren.
De beperkingen op de MARS zijn wel een teken van waar Europa zit met zichzelf opzettelijk minder weerbaar maken.
The launchers are equipped with the European Fire Control System (EFCS) designed by Airbus Defence and Space.[53] The EFCS disables the firing of submunitions-carrying rockets to ensure full compliance with the Convention on Cluster Munitions.
Beetje Duitse over engineering als ik het zo lees.
Leopard 1 simpel en robuust
Leopard 2 complex maar wel betere bescherming
Maar Sovjet Unie spul zo noem ik het maar want dat is het merendeel gewoon is quantity vs quality gevalletje. Vandaar Rusland zo enorme moeite hebben met het produceren van high end spul als T-14
Leopard 1 simpel en robuust
Leopard 2 complex maar wel betere bescherming
Maar Sovjet Unie spul zo noem ik het maar want dat is het merendeel gewoon is quantity vs quality gevalletje. Vandaar Rusland zo enorme moeite hebben met het produceren van high end spul als T-14
Een deel van de specs van de Oekraïense 'Tryzub' laser zijn vrijgegeven
Verblinden van optics kan op veel grotere afstanden
🇺🇦👀 The forces of unmanned systems revealed the capabilities of laser complex "Tryzub".
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 13 april 2025
❗️Ukrainian laser can destroy drones, aerial bombs, cruise and ballistic missiles at a distance of up to 3000 m, and helicopters, airplanes, and reconnaissance drones at a distance of up to… pic.twitter.com/EJWN9HTkIr
Verblinden van optics kan op veel grotere afstanden
:strip_exif()/f/image/mRfC5KUqrigVgsLVXS8X0WHT.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Tens op 13-04-2025 12:28 ]
PzH 2000 is lekker geautomatiseerd, je duidt aan waar je wilt en het schiet raak. Ze hadden nooit verwacht dat de Oekraïners minstens 100 keren per dag schieten.M411007 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 22:48:
https://euromaidanpress.c...german-weapon-in-ukraine/Conclusie is dat Duitse zware wapens niet geschikt zijn voor oorlog.
Als de autoloader niet meer werkt, dan laden ze projectielen manueel en gaan op een mechanisme staan om het naar beneden te duwen. https://www.reddit.com/r/...ring_a_germandonated_pzh/
De lessons learned kan in de volgende update verwerkt worden. Wat verslijt sneller dan verwacht? Welke toleranties zijn te strak en kunnen eigenlijk losser om onderhoudsintervallen op te rekken en het vastlopen reduceren?
Leopard 1 is in gaming termen een glass cannon. Het ziet in het donker de konijnen aan de overkant rennen, schiet op doelen 3km ver raak terwijl de Sovjet/russische tanks niet eens 1000m ver in het donker kunnen zien. Het is een tank van voor 1973 toen men aannam dat de holle lading altijd door het pantser slaat en men ruilde bepantsering voor mobiliteit in. Royal Ordnance L7 is rifled en dat is goed voor HE shells spammen op de vijandelijke loopgraven. Het is wat het is en het heeft al de maximale upgrades gekregen.
Leopard 2 was tientallen jaren onbewezen en is in Oekraïne getest in de Ostfront noden. De lessons learned zijn nuttig voor alle tanks in Europa. Dat iets in mint condition en bij licht gebruik goed werkt, moet ook tegen het aftrappen en zwaar gebruik kunnen.
IRIS-T heeft een goed creatieverhaal. Na de val van de Berlijnse muur gingen de West-Duitsers naar de Oost-Duitse MiG-29 kijken. Wat hangt eronder, wat is er in de cockpit (jaren 80 Sovjet helmet mounted sight werd door US Air Force in 2003 ingehaald),... De Sovjet luchtdoelraketten waren overkill en eventjes kijken naar wat de NAVO-landen op roadmap voor de komende 10 jaren gezet. De Amerikanen hebben niet genoeg ambities om de prestaties van het Sovjet spul bij te houden. De Duitsers gingen voor een luchtdoelraket dat zowel Sovjet/russische spul als Amerikaanse spul kan verslaan.
Über alles indeed. 60G bochten trekken en het kan de straaljager achter jouw straaljager raken. Voor de target lock op een doel achter je, kijkt je met de helmet mount sight naar achteren en het is locked. Zo zijn er meer Europese wapens voor de luchtmacht dat eigenlijk cheating is in vergelijking met wat het niet-Europese spul kan.
Duitse Patriot op een ander chassis overzetten is niet onoverkomelijk. Bij vrachtwagens is er sowieso een onderscheid tussen de ladderchassis van de fabrikant en de opbouw door een lokale firma.
MARS II (MLRS) laat het gebrek van realiteitsbesef, weerbaarheid,... van Duitsland zien, de naïviteit tegenover rusland wilt nog altijd hun historische reputatie van de vleesfabriek waarmaken. Dat is miljoenen tot tientallen miljoenen troepen tegen het front aansmijten. Dat ze troepen zonder geweer of zonder munitie naar het front sturen, kan de russen niet veel schelen. Want hun troepen kunnen toch altijd wel loot van de grond oprapen, zo geraken de russische soldaten wel aan een geweer en munitie. De Oekraïners willen de politieke nerf eraf halen zodat ze clustermunitieraketten/gridkillers kunnen verschieten om hele vakken op de landkaart af te slachten.
De Gepard doet fantastisch. 2x 3 schoten en een Shahed ontploft.
Ik concludeer niet dat de Duitse wapens ongeschikt voor zware omstandigheden zoals aan het Ostfront of in een wereldoorlog. Er is werk aan de winkel om de wapens geschikt voor zwaar gebruik te maken.
Mooi dat jij dat vind.rapture schreef op zondag 13 april 2025 @ 18:17:
Ik concludeer niet dat de Duitse wapens ongeschikt voor zware omstandigheden zoals aan het Ostfront of in een wereldoorlog. Er is werk aan de winkel om de wapens geschikt voor zwaar gebruik te maken.
Ik vind het altijd schitterend hoe hier, ver weg van de werkelijkheid, altijd meer dan voldoende kennis is om deze werkelijkheid volledig van commentaar te voorzien hoe het echt zit. En dit bedoel ik serieus dat ik het mooi vind, hoe we hier met elkaar omgaan en welke interactie er is.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Als die MARS met een hack wel clusterbommen af kan schieten gaat Duitsland voor oorlogsmisdaden naar Den Haag, dat zal volstrekt onmogelijk zijn gemaakt om aan het verdrag te voldoen. Het clusterverdrag is heel duidelijk, onder geen enkele omstandigheid mogen ze gebruikt worden of mag een ander ermee helpen, al staan de Russen voor de poort van Berlijn met de intentie de hele bevolking uit te moorden.
[ Voor 3% gewijzigd door IJzerlijm op 13-04-2025 20:28 ]
Deze oude politieke correctheid probleem moet opgelost worden. Net zoals de landen hebben aangekondigd dat ze stoppen met het verdrag tegen antipersoneelsmijnen.IJzerlijm schreef op zondag 13 april 2025 @ 20:13:
Als die MARS met een hack wel clusterbommen af kan schieten gaat Duitsland voor oorlogsmisdaden naar Den Haag, dat zal volstrekt onmogelijk zijn gemaakt om aan het verdrag te voldoen. Het clusterverdrag is heel duidelijk, onder geen enkele omstandigheid mogen ze gebruikt worden of mag een ander ermee helpen, al staan de Russen voor de poort van Berlijn met de intentie de hele bevolking uit te moorden.
Wetgeving en verdragen worden aan de realiteit op de grond aangepast ipv omgekeerd.Defence ministers of Estonia, Latvia, Lithuania, and Poland issued a joint statement to explain their recommendation to withdraw from the Ottawa Convention, citing a “fundamentally deteriorated security situation” in the Baltic region.toon volledige bericht
Contacted by Euronews, Estonia’s Defence Ministry said that “there are currently no plans to develop, stockpile, or use anti-personnel mines.” However, with this decision, the four Baltic countries are sending a clear message, as they write in the statement: “Our countries are prepared and can use every necessary measure to defend our territory and freedom.”
Finland’s defence minister also explained the decision by stating: “Withdrawing from the Ottawa Convention will give us the possibility to prepare for the changes in the security environment in a more versatile way.”
Latvian government was even more outspoken in its answer to Euronews: "War in Ukraine has shown that unguided anti-personnel landmines, in combination with other mines and weapon systems, increase the lethality of defence forces by delaying or stopping Russian military mass movements".
The Latvian Parliament will take the final decision on whether the country shall withdraw from the Ottawa Convention and Latvia does not currently plan to produce or transfer unguided anti-personnel mines to Ukraine.
https://www.euronews.com/...ention-sparks-controversy
Volgens mij zit er achter de westerse/duitse wapens ook altijd nog een filosofie dat ze worden ingezet, terwijl er een luchtoverwicht is. Dus de luchtmacht heeft alles al afgeknald wat vanaf een afstand raak kan schieten. Dan kan het pantser de rest opvegen.rapture schreef op zondag 13 april 2025 @ 18:17:
Vanuit die visie is een PZH2000 nooit bedacht om duizenden shells af te schieten naar niemandsland. Elke shell zou raak moeten zijn. Dus na een paar duizend shells heb je de volledige tegenstand al 3x uitgeschakeld.
Was het idee iig.
Dat de Oekraïners nu in een situatie zitten waarbij het nodig is om miljoenen artilleriegranaten per jaar af te schieten, is gewoon kut.
Net als al die drones nu boven het front. Ik mag toch hopen dat we als westers leger ons nooit in zo'n situatie laten sleuren. De russen verliezen per maand zo'n beetje qua aantallen het complete Nederlandse operationele leger. De Oekraïners volgens mij niet veel minder. Daar moet toch omheen te werken zijn, met andere middelen? Laten we aub toch vooral in de komende jaren van die andere middelen heel veel gaan bouwen (of dat nu straaljagers zijn, of raketten). Liever 50miljard aan duur spul verschieten, dan duizenden manschappen in die loopgraven aan poeier laten schieten door die klotedrones.
Dat klinkt leuk. Maar houdt dat rekening met russische drones? Of met de enorme hoeveelheid russsiche artillerie?Raymond schreef op zondag 13 april 2025 @ 23:06:
Volgens mij zit er achter de westerse/duitse wapens ook altijd nog een filosofie dat ze worden ingezet, terwijl er een luchtoverwicht is. Dus de luchtmacht heeft alles al afgeknald wat vanaf een afstand raak kan schieten. Dan kan het pantser de rest opvegen.
Het waren Polen en de Baltische staten die überhaupt het verdrag tegen clustermunitie al nooit hadden getekend, daarnaast trekt precies die groep zich inderdaad nu terug uit het verdrag tegen landmijnen. Die gaan ze dus bij Oost-Schild neerleggen.rapture schreef op zondag 13 april 2025 @ 20:39:
[...]
Deze oude politieke correctheid probleem moet opgelost worden. Net zoals de landen hebben aangekondigd dat ze stoppen met het verdrag tegen antipersoneelsmijnen.
De overige landen in Europa die deze verdragen nooit tekenden waren de andere landen aan de grenzen van Rusland, en Rusland zelf. (Evenals de VS, China.)
Misschien dat een stap kan zijn de categorische ban om te wisselen voor een ban op de overlap van civiele doelen en vertraagde explosie. De eerste is ietwat vanzelfsprekend, en kan altijd beloofd worden, maar het tweede heeft nog een effect in de productie. En ik denk niet dat er al veel plannen waren of noodzaak ertoe zulk spul in te zetten?[...]
Wetgeving en verdragen worden aan de realiteit op de grond aangepast ipv omgekeerd.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
https://www.bright.nl/nie...t-zonder-satellieten.html
Wel een aardig artikeltje met wat hoog over info over hoe zoiets werkt/getest wordt.
Wel een aardig artikeltje met wat hoog over info over hoe zoiets werkt/getest wordt.
Bars, de eigen productie 'drone missile' (nog geen nederlands woord voor?) van Oekraïne zo ongeveer klaar voor massaproductie.
:strip_exif()/f/image/gd2TmXnsBiy1sawsHxpijq0x.png?f=user_large)
The new Ukrainian missile "Bars", most of whose specifications remain classified, is now partially known. pic.twitter.com/UAiVinyx0a
— WarTranslated (@wartranslated) 16 april 2025
:strip_exif()/f/image/gd2TmXnsBiy1sawsHxpijq0x.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/46kkWDUtNsZxX6zGXTfaW4UH.png?f=user_large)
Dat is toch gewoon een kruisraket? Een drone heeft een operator die 'm bestuurt en een kruisraket vliegt naar een vastgesteld punt toe, met GPS, inertieel of visuele terreinherkenning voor navigatie.
Tenzij deze in de buurt van het doel door een operator die daar ergens binnen 10 kilometer verstopt zit kan worden bestuurd tot de inslag. Dat zou heel veel preciezer zijn dan op GPS te vertrouwen die kan worden verstoord.
Tenzij deze in de buurt van het doel door een operator die daar ergens binnen 10 kilometer verstopt zit kan worden bestuurd tot de inslag. Dat zou heel veel preciezer zijn dan op GPS te vertrouwen die kan worden verstoord.
Kan alleen meldingen vinden die het specifiek 'drone missile' noemen, dus iets van remote control zal er zijn.IJzerlijm schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:40:
Dat is toch gewoon een kruisraket? Een drone heeft een operator die 'm bestuurt en een kruisraket vliegt naar een vastgesteld punt toe, met GPS, inertieel of visuele terreinherkenning voor navigatie.
Dus, dan is het nog steeds een kruisraket.Tens schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:45:
[...]
Kan alleen meldingen vinden die het specifiek 'drone missile' noemen, dus iets van remote control zal er zijn.
cruise missile drone om precies te zijn.DaniëlWW2 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:56:
[...]
Dus, dan is het nog steeds een kruisraket.
Britse Drone magnetron :
🇬🇧👀 The UK MoD tested a high-power microwave weapon called “RapidDestroyer,” developed by a Thales-led consortium. It disables drone electronics using radio frequencies, - FT
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 17 april 2025
▪️Trial neutralized two 8-drone swarms, with 100+ total drones defeated.
▪️Aims to counter mass drone… pic.twitter.com/oLYgVdMgOe
:strip_exif()/f/image/J8y2VdVhbM7UB2q8IhhjLkv5.jpg?f=fotoalbum_large)
Russia has apparently begun using the new, 12-channel version of the Kometa CRPA in its UMPK glide bomb kits. This version was recently also found in Geran-2 drones, but the Ukrainian analyst who shared this footage said this is the first time it’s been found in a UMPK.
— John Hardie (@JohnH105) 17 april 2025
The… https://t.co/3q13k24vmo pic.twitter.com/LbUqvopK3P
Volgens recente berichten van Fighterbomber, die zich eerder zeer negatief uitliet over de nauwkeurigheid van UMPK-glidebommen die effectief werden verstoord door Oekraïense elektronische oorlogsvoering, blijken de nieuwe glidebommen met de vernieuwde “Comet”-navigatiechips weer succesvol te zijn.
Op Telegram heeft hij nu een aantal filmpjes geplaatst waarin bommen zonder veel spreiding neervallen waar de camera ook keek.
Het is nu weer een race tegen de klok om tegenmaatregelen te bedenken. Als je de telegram van Serhii_Flash bezoekt zie je dat Oekraïne wel al bezig is.
133 van de 160 tot zover gebruikte drones waren effectief. Onduidelijk of het niet succesvol zijn pilot error was of wat anders.
🦅🇺🇦 The Ukrainian military uses "Techno Taras" aircraft-type interceptor drones to shoot down Russian reconnaissance UAVs, - Militarnyi
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 18 april 2025
❗️As of today, 160 such interceptors have been used, they have shot down 133 enemy reconnaissance UAVs. Efficiency - 83%. pic.twitter.com/0LAOiwDN9a
:strip_exif()/f/image/TRKkY5x7ovcnuNjoVqgXXM8P.jpg?f=fotoalbum_large)
YouTube: NATO has missed the drone revolution
Anders Nielsen over een artikel van Zaluzhny dat de NAVO de drone revolutie niet serieus genoeg neemt en steeds verder achter loopt op Rusland qua capaciteiten, vooral in getrainde operators.
https://www.defenseone.co...-must-follow-suit/404444/
Het Nederlandse plan voor drones is dat we ergens in 2028 vier Predators hebben met Hellfires, als Amerika dat tenminste toestaat. Er gaan nu misschien drones gemaakt worden in de NedCar fabrieken maar die kunnen niet door Defensie gebruikt worden.
Deze zwakte kan Putin als een kans zien, dat hij zelfs na de kolossale verliezen in materieel in Oekraine in dit cruciale terrein wel de macht heeft de strijd te winnen.
Anders Nielsen over een artikel van Zaluzhny dat de NAVO de drone revolutie niet serieus genoeg neemt en steeds verder achter loopt op Rusland qua capaciteiten, vooral in getrainde operators.
Het Nederlandse plan voor drones is dat we ergens in 2028 vier Predators hebben met Hellfires, als Amerika dat tenminste toestaat. Er gaan nu misschien drones gemaakt worden in de NedCar fabrieken maar die kunnen niet door Defensie gebruikt worden.
Deze zwakte kan Putin als een kans zien, dat hij zelfs na de kolossale verliezen in materieel in Oekraine in dit cruciale terrein wel de macht heeft de strijd te winnen.
Op zich ja, elk land niet direct in oorlog loopt achter op de laatste ontwikkelingen.IJzerlijm schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:23:
Maar ik zou ook even zoeken op defensie.nl en drones voordat je oordeelt.
Krijgsmacht krijgt vernieuwde drones | Nieuwsberichttoon volledige bericht
Ministerie van Defensie
https://www.defensie.nl › actueel › nieuws › 2025/03/19
19 mrt 2025 — Daarom gaat de Amerikaanse leverancier AeroVironment deze Puma-drones vernieuwen. Ze worden nog dit jaar geleverd en zijn straks inzetbaar op ...
MQ-9 Reaper | Materieel
Ministerie van Defensie
https://www.defensie.nl › vliegtuigen-en-helikopters
De MQ-9 is een onbemand verkenningsvliegtuig. Het wordt op afstand gevlogen. Met dit (informatie)wapensysteem kan Defensie vanuit de lucht data en ...
Black Hornet-onbemand verkenningssysteem | Materieel
Ministerie van Defensie
https://www.defensie.nl › vliegtuigen-en-helikopters › b...
De PD-100 Black Hornet is Defensies kleinste onbemande verkenningssysteem. De drone is niet groter dan een uit de kluiten gewassen horzel (hornet), ...
Landmacht pakt door met Task Force Drones | Nieuwsbericht
Ministerie van Defensie
https://www.defensie.nl › actueel › nieuws › 2025/04/03
3 apr 2025 — De landmacht heeft vandaag de Task Force Drones opgericht. Die is bedoeld om het vechten met én tegen drones versneld operationeel in te ...
Defensie versterkt luchtverdediging met anti-drone ...
Ministerie van Defensie
https://www.defensie.nl › actueel › nieuws › 2025/01/29
29 jan 2025 — Defensie versterkt de capaciteiten om drones te bestrijden. De organisatie schaft hiervoor 22 mobiele anti-drone kanonsystemen aan.
Raven-onbemand verkenningssysteem | Materieel
Ministerie van Defensie
https://www.defensie.nl › materieel › raven-mini-uav
Het Raven mini-UAS (unmanned aerial system) is een onbemand verkenningssysteem. Het bestaat uit 3 handzame vliegtuigjes op afstand bestuurd vanaf een ...
Beeldherkenning door drones in Oekraïne
Ministerie van Defensie
https://www.defensie.nl › onderwerpen › agenda-it-tafels
20 mrt 2025 — Defensie zoekt samenwerking met de IT-markt om Oekraïne te helpen. We willen betere beeldherkenning door drones ontwikkelen zodat deze ...
F-35's halen drones neer boven Oostzee
Ministerie van Defensie
https://www.defensie.nl › actueel › nieuws › 2025/03/05
5 mrt 2025 — Twee Nederlandse F-35-gevechtsvliegtuigen hebben gisteren meerdere oefendrones neergehaald boven de Oostzee. Dat deden ze door er AIM-9 ...
Defensie wapent zich tegen drones | Nieuwsbericht
Ministerie van Defensie
https://www.defensie.nl › actueel › nieuws › 2024/12/19
19 dec 2024 — Er is sprake van acute en toenemende dreiging van onbemenste systemen, drones. Defensie wil daarom versneld investeren in de verdediging ...
500 miljoen voor drone-project Oekraïne | Nieuwsbericht
Ministerie van Defensie
Ik had dit stukje ook bekeken en ik twijfelde of ik daarop wou reageren, maar hier durf ik wel in mijn rol van armchair general te kruipen. Twee voornaamste punten die me bijbleven was (wat IJzerlijm ook noemt) de noodzaak om drone operators op te leiden en het voordeel dat de verdediger in deze nieuwe situatie heeft. De conclusie van Nielsen is dat dat implicaties heeft voor de Navo-strategie voor de Baltische staten: eerst gebied laten veroveren en daarna terugpakken... dat is nu blijkbaar lastig. En de strategie om op dit nieuwe slagveld aan te vallen ontbreekt (althans, als je niet van golfcart powered meat assaults houdt).IJzerlijm schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:23:
Klinkt logisch. Maar de situatie in Oekraïne is in zoverre anders dan een Navo-conflict dat er geen luchtoverwicht is. Zou dat de situatie voor de verdediger anders maken? Dat klinkt voor mij eigenlijk ook wel logisch.
Los daarvan lijkt inzetten op EW en drone-piloten wel een goed idee. Daar opschalen moet ook sneller en goedkoper kunnen dan de rest van de krijgsmacht op niveau krijgen.
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
In een toekomstige oorlig komt er geen luchtoverwicht meer, dat is een gepasseerd station net als tankbarrages en slagschepen. Die hebben nog wel een functie maar geen bepalende. De toekomst ligt in de droneoorlogen verwacht ik, ook tegen vliegtuigen. Er komt echt nog wel een jachtdrone om jets te onderscheppen op de markt. Waarom zou je dan heel veel geld in antieke speeltjes stoppen ?
Kan je motiveren waarom luchtoverwicht volgens jou niet meer realistisch is? Welke ontwikkelingen wijzen daarop? Waarom zou een sterke luchtmacht als die van de VS geen air dominance kunnen krijgen?Bvanham schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:37:
In een toekomstige oorlig komt er geen luchtoverwicht meer, dat is een gepasseerd station net als tankbarrages en slagschepen. Die hebben nog wel een functie maar geen bepalende. De toekomst ligt in de droneoorlogen verwacht ik, ook tegen vliegtuigen. Er komt echt nog wel een jachtdrone om jets te onderscheppen op de markt. Waarom zou je dan heel veel geld in antieke speeltjes stoppen ?
En hoe denk jij dat een 'jachtdrone' zou werken tegenover een stealth vliegtuig?
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Omdat je nu al berichten hoort over fpv interceptor drones die op 4 km hoog forpost en andere drones onderscheppen verwacht ik dat dit alleen maar meer wordt. De kosten van drones zijn vele malen lager en het is gewoon goedkoper om zwermen drones te gebruiken dan dure vliegtuigen die mensen nodig hebben. Stealth is handig maar ook die worden uiteindelijk gevonden en uitgeschakeld. Luchtoverwicht op de oude manier is niet meer mogelijk. Sterke luchtmachten kostten enorme stapels geld en voorraden om te blijven functioneren. drone's zijn veel goedkoper en opofferbaar. Het is gemakkelijker om gamers te leren drone vliegen en jagen dan piloten op te leiden.
https://www.msn.com/nl-nl...64da02ed12b03f52c55&ei=14
Zo denk ik er ook over. Leuk zo'n stealth F35, maar die € 100 mln dat die kost kun je ook duizenden drones van produceren. En dan reken ik de kosten om de F35 in de lucht te houden nog niet eens mee.Bvanham schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 08:35:
Omdat je nu al berichten hoort over fpv interceptor drones die op 4 km hoog forpost en andere drones onderscheppen verwacht ik dat dit alleen maar meer wordt. De kosten van drones zijn vele malen lager en het is gewoon goedkoper om zwermen drones te gebruiken dan dure vliegtuigen die mensen nodig hebben. Stealth is handig maar ook die worden uiteindelijk gevonden en uitgeschakeld. Luchtoverwicht op de oude manier is niet meer mogelijk. Sterke luchtmachten kostten enorme stapels geld en voorraden om te blijven functioneren. drone's zijn veel goedkoper en opofferbaar. Het is gemakkelijker om gamers te leren drone vliegen en jagen dan piloten op te leiden.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Als die F35 die drones kan ontwijken en zo strategische doelen kan aanvallen heeft de F35 nog steeds nut. Ik heb nog niet gezien dat die droes beter werken als een luchtdoel raket en vooralsnog was het idee van die F35 dat deze niet/slecht gezien wordt door luchtafweer.
Die drones worden dus voor een ander doel ingezet en kunnen dus prima naast een geavanceerd jachtvliegtuig bestaan (en vice versa)
Die drones worden dus voor een ander doel ingezet en kunnen dus prima naast een geavanceerd jachtvliegtuig bestaan (en vice versa)
Dat is echter niet de vraag, de vraag is of drones niet hetzelfde kunnen bereiken voor een (veel) kleiner prijskaartje. Of drones icm een eerdere (en veel goedkopere) generatie gevechtsvliegtuigen. De F35 zelf automatiseert ook al zoveel dat je je haast afvraagt waarom er nog een piloot in zit. Natuurlijk, zonder piloot is het wel een superdrone, maar volgens mij wijst ervaring op het slagveld steeds weer uit dat je beter veel goedkope wapens kunt hebben dan enkele dure.breadje schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:09:
Als die F35 die drones kan ontwijken en zo strategische doelen kan aanvallen heeft de F35 nog steeds nut.
De vraag is ook voor welke inzet je je voorbereid. Toen we discussieerden over de F35 dachten we volgens mij vooral aan ingrepen als onderdeel van vredesmachten ver weg. Dat is een ander soort inzet dan een duizenden kilometers lang front in Europa. Of de randen van de Europese territoriale wateren.
Er zijn ontwikkelingen, en daar moet je je op aanpassen. Of een duur lesje over een generatie in de boekjes terugvinden...
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Je hebt alles nodig om Rusland aan te kunnen:PASware schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:38:
[...]
Zo denk ik er ook over. Leuk zo'n stealth F35, maar die € 100 mln dat die kost kun je ook duizenden drones van produceren. En dan reken ik de kosten om de F35 in de lucht te houden nog niet eens mee.
- Drone scouts voor artillerie metering
- FPV drones voor de meatwaves, losse tanks en IFVs
- long range drones voor logistiek en industrie
- F16's, Mirage2000's en Gripen patrouilles voor MIG's, Shaheds en kruisraketten neerhalen (goedkoper per uur vliegen)
- Eurofighters en Rafaels voor long stand-off kruisraketten (SCALP, Taurus) en long range anti-aircraft raketten
- F35 voor strategic/stealth aanvallen diep in Russisch grondgebied: Radars, luchtverdediging (SEAD), jammers, commandoposten, neerhalen van grote Russische bombers binnen Rusland, etc
We moeten het hebben van SEAD op lokaal niveau en dan vanuit daar strategische en snelle bombardementen op Russische doelen zolang er geen AA en radars zijn, op dat moment. Dat laatste lukt wel met de 2000+ multirole jets die Europa rijk is. Over een paar jaar beschikt Europa over 400+ F35's

Helemaal met je eens, met alleen drones win je geen oorlog. Wat ik meer bedoel is dat het westerse oorlogsmaterieel lang niet voldoende zal zijn in oorlogen zoals dit, drones hebben een ontzettend belangrijk aandeel gekregen in hele korte tijd, vooral op de korte afstanden. Ze zijn veel effectiever en goedkoper dan artillerie granaten.XanderDrake schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:59:toon volledige bericht
[...]
Je hebt alles nodig om Rusland aan te kunnen:Europeese legers kunnen geen SEAD doen zonder de F35. We hebben geen strategische bombers die vernietiging kunnen regenen, zoals de Amerikanen. We hebben geen 10.000 ballistische raketten om aan 'saturation' aanvallen te doen, zoals de Chinezen.
- Drone scouts voor artillerie metering
- FPV drones voor de meatwaves, losse tanks en IFVs
- long range drones voor logistiek en industrie
- F16's, Mirage2000's en Gripen patrouilles voor MIG's, Shaheds en kruisraketten neerhalen (goedkoper per uur vliegen)
- Eurofighters en Rafaels voor long stand-off kruisraketten (SCALP, Taurus) en long range anti-aircraft raketten
- F35 voor strategic/stealth aanvallen diep in Russisch grondgebied: Radars, luchtverdediging (SEAD), jammers, commandoposten, neerhalen van grote Russische bombers binnen Rusland, etc
We moeten het hebben van SEAD op lokaal niveau en dan vanuit daar strategische en snelle bombardementen op Russische doelen zolang er geen AA en radars zijn, op dat moment. Dat laatste lukt wel met de 2000+ multirole jets die Europa rijk is. Over een paar jaar beschikt Europa over 400+ F35's, daar kan je zelfs met attrition, heel veel pijn mee doen (als er genoeg bommen en refuel opties zijn en niet alles instort tot die tijd
).
En een oorlog heeft ook zijn prijs, alsin kosten, veel Westerse landen vinden de oorlog nu al "te duur", laat staan als we nog meer moeten gaan investeren. Wat ik overigens echt wel nodig vind, maar dan wel op een breed vlak, dus ook investeren in goedkope drones, want daarmee kun je ook die 'saturation' aanvallen uitvoeren.
Het zou mij niks verbazen dat het afvuren van 50 (lange) afstanddrones goedkoper en effictiever zijn dan 1 uur een F35 in de lucht die een paar dure raketten afvuurt.
[ Voor 5% gewijzigd door PASware op 22-04-2025 13:24 ]
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Hier heb ik het belangrijkste punt aangestipt. De oorlog die Oekraine nu voert is heel anders dan een oorlog waarbij de F35 wordt ingezet. Daarom zou ik ze niet met elkaar verwisselen, of vergelijken met elkaar qua kosten. FPV drones zijn goedkoper dan artillerie shells, maar beide kunnen Europese landen veroorloven als het een full-on oorlog met Rusland wordt. Sterker nog, verschillende productielijnen naast elkaar hebben is uitermate handig in een full-on oorlog, dus dat zal dan ook gebeuren: drones én F35's én Artillerie.PASware schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:22:
Helemaal met je eens, met alleen drones win je geen oorlog. Wat ik meer bedoel is dat het westerse oorlogsmaterieel lang niet voldoende zal zijn in oorlogen zoals dit, drones hebben een ontzettend belangrijk aandeel gekregen in hele korte tijd, vooral op de korte afstanden. Ze zijn veel effectiever en goedkoper dan artillerie granaten.
En een oorlog heeft ook zijn prijs, alsin kosten, veel Westerse landen vinden de oorlog nu al "te duur", laat staan als we nog meer moeten gaan investeren. Wat ik overigens echt wel nodig vind, maar dan wel op een breed vlak, dus ook investeren in goedkope drones, want daarmee kun je ook die 'saturation' aanvallen uitvoeren.
Dat ligt geheel aan wat je probeert te raken. Als je bommenwerpers probeert te raken die al in de lucht zijn, dan kan dat wél met een F35, maar niet met wat voor drone dan ook.Het zou mij niks verbazen dat het afvuren van 50 (lange) afstanddrones goedkoper en effictiever zijn dan 1 uur een F35 in de lucht die een paar dure raketten afvuurt.
Ook de waarde van het doelwit en de schade die het doelwit kan aanrichten moet meetellen. Als veel wapen systemen niet meer kunnen opereren richting Oekraine of de Baltische landen omdat ze simpelweg worden neergeschoten door F35's die binnen Rusland kunnen opereren (na een aantal SEAD volleys), is dat SUPER nuttig voor Europa en Oekraine. Dat is meer waard dan 1000 langzame drones.
Om hier even een kanttekening bij te zetten: ik zie nog geen high performance, Mach 1+ drones op de horizon die én groot genoeg zijn om moderne AA raketten te dragen én slim genoeg zijn om alle jamming en decoys te trotseren die een F35 met zich mee draagt.Bvanham schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:37:
Jij wel? Heb je voorbeelden?
De inzet van de F35 lijkt er vanuit te gaan dat rusland een relatief klein aantal luchtverdedigingsinstallaties heeft die je met F35s uit kan schakelen en die dan uitgeschakeld blijven. De grote vraag is of dat in de toekomst zo blijft.XanderDrake schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:31:
Dat ligt geheel aan wat je probeert te raken. Als je bommenwerpers probeert te raken die al in de lucht zijn, dan kan dat wél met een F35, maar niet met wat voor drone dan ook.
Ook de waarde van het doelwit en de schade die het doelwit kan aanrichten moet meetellen. Als veel wapen systemen niet meer kunnen opereren richting Oekraine of de Baltische landen omdat ze simpelweg worden neergeschoten door F35's die binnen Rusland kunnen opereren (na een aantal SEAD volleys), is dat SUPER nuttig voor Europa en Oekraine. Dat is meer waard dan 1000 langzame drones.
De glide bomb pakketten hebben de niet-5th generation straaljagers (F-16, MiG-29, Mirage) wel een toepassing gegeven die op dit moment niet door andere systemen kan worden vervuld. Een goedkope, effectieve en snel inzetbare manier om een 250 tot 1000 kilo zwaar projectiel op een doel aan het front of vlak daar achter te krijgen. Doordat het niet met een raket of uit een kanon wordt geschoten kan de electronica veel robuuster zijn om EW te overwinnen en heeft het de hoogte en snelheid van de jet die het benodigde bereik geven.
Ik las gisteren over de Thales Ground Fire 300 radar. Klinkt als een prachtige Europese vervanger voor de Patriot. Als ik de specificaties zo lees dan verplettert deze radar die van de Patriot op ongeveer alle fronten. Ik vraag me af in hoeverre Thales de oorlog in Oekraïne zou kunnen gebruiken voor het in de praktijk testen van hun apparatuur.
Dat doet die waarschijnlijk ook en dat is ook steeds het pijnlijke in deze discussies. We kunnen dit gewoon in Europa. Dit ook mede omdat de Amerikanen nu al een paar decennia, echt aan het klooien zijn met vervangende systemen. Die technologische voorsprong die ze ooit hadden, is grotendeels verdwenen tegenover Europese systemen. Alleen in de meest geavanceerde systemen zoals F-35, zeer langeafstand luchtafweer en andere kostbare en ook prestigieuze systemen, hebben de Amerikanen nog een voorsprong. De vraag voor ons is alleen ook, hebben we dit echt nodig? Ondertussen lopen ook landen buiten de EU, inmiddels aardig in op wat de Amerikanen hebben.3raser schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:02:
Ik las gisteren over de Thales Ground Fire 300 radar. Klinkt als een prachtige Europese vervanger voor de Patriot. Als ik de specificaties zo lees dan verplettert deze radar die van de Patriot op ongeveer alle fronten. Ik vraag me af in hoeverre Thales de oorlog in Oekraïne zou kunnen gebruiken voor het in de praktijk testen van hun apparatuur.
De Amerikanen zijn wel bezig met een AESA radar voor Patriot, MPQ-65A. Ook komt de LTAMDS radar eraan. Daarnaast is er de Italiaanse MFCR, onderdeel van MEADS, ook nog steeds mogelijk. Daar raak je alleen het volgende probleem al. Italië gebruikt SAMP/T, maar deed ook mee aan MEADS, wat juist een nieuw wapensysteem rondom Patriot raketten is. De leiding hierbij ligt alleen meer bij Duitsland. Maar zo drijven de Amerikanen dus steeds verdeeldheid tussen Europese landen.
Ondertussen is een Aster 30 raket, redelijk vergelijkbaar met Patriot en SM-2. Maar omdat ze niet de enorme bestellingen van SM-2 of Patriot hebben, ging de ontwikkeling hier ook langzamer. Dat proberen ze nu weer in te lopen, maar ondertussen lijkt een Duitsland gewoon door te gaan met Patriot en SM-2. Wij hier ook met de Patriot. Voor de KM ligt dat anders en bestaat er een grote kans dat ze overgaan naar de Israëlische Barak (al besteld voor de Wikipedia: Multifunctional Support Ship) of een combinatie met Aster. Dit omdat Aster niet werkte met de MSS.
Foto's van bij de begrafenis van de paus. Wat voor futuristische wapens zijn dit?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
@Fiber Drone jammers.
De eerste is een CPM-WATSON.
De eerste is een CPM-WATSON.
[ Voor 66% gewijzigd door hcQd op 30-04-2025 21:04 ]
En de tweede is een schietnet om de drone te vangen.
Zoiets: https://nevonprojects.com...-catcher-gun-net-thrower/
Zoiets: https://nevonprojects.com...-catcher-gun-net-thrower/
[ Voor 45% gewijzigd door martijn v o op 30-04-2025 22:41 ]
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Spare parts. of 'spare parts'?
✈️🇺🇸🇺🇦 To support Ukraine’s F-16 fleet, the U.S. now is sending retired F-16s from the Davis-Monthan “boneyard” to be used as spare parts, - TWZ pic.twitter.com/Oo3y4PCEEe
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 1 mei 2025
:strip_exif()/f/image/SU31QZkHcfFdeM0kNDDAh0lF.jpg?f=fotoalbum_large)
Of om ergens neer te zetten als dummy nadat ze leeg gehaald zijn om Kinzhal erop te lokken?
PSN
https://www.volkskrant.nl...oorlog-oekraine~v1373712/
De volkskrant heeft een analyse gemaakt met de status van de leopard 2 in Oekraïne. De titel is wat gechargeerd in mijn ogen qua gevoelslading, maar Oekraïne is rond de 20% van de Leopards kwijt die oorspronkelijk beschikbaar waren gemaakt, waarbij het grootste gedeelte verloren is gegaan bij het dramatisch verlopen offensief van 2023.
De nuance komt wel verderop in het stuk: veel verliezen zijn toe te schrijven aan een gebrek aan luchtsteun bij het offensief (dus een suboptimale toepassing van 'combined arms' als ik me niet vergis in de term), ze zijn nog altijd relatief laag dan wat je zou verwachten volgens Mart de Kruijf oa. en de cijfers zijn ook gedaald.
Bij dat laatste kun je natuurlijk diverse cases maken:
- men zit in de verdediging dus de tanks zijn beter beschermd
- men heeft ondertussen ook meer luchtsteun ter beschikking gekregen in de vorm van F16's ed.
- je bent beter geworden in het toepassen van de middelen
- men heeft geleerd van hoe de leopards werden uitgeschakeld en zich aangepast
- er zijn minder Leopards 2, dus ook minder doelwitten om te raken voor Rusland
De volkskrant heeft een analyse gemaakt met de status van de leopard 2 in Oekraïne. De titel is wat gechargeerd in mijn ogen qua gevoelslading, maar Oekraïne is rond de 20% van de Leopards kwijt die oorspronkelijk beschikbaar waren gemaakt, waarbij het grootste gedeelte verloren is gegaan bij het dramatisch verlopen offensief van 2023.
De nuance komt wel verderop in het stuk: veel verliezen zijn toe te schrijven aan een gebrek aan luchtsteun bij het offensief (dus een suboptimale toepassing van 'combined arms' als ik me niet vergis in de term), ze zijn nog altijd relatief laag dan wat je zou verwachten volgens Mart de Kruijf oa. en de cijfers zijn ook gedaald.
- men heeft ondertussen ook meer luchtsteun ter beschikking gekregen in de vorm van F16's ed.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Het aantal voertuigen met bepantsering beginnen nu echt op te raken. In de loss-data zien we dat de afgelopen weken 90% van alle verloren voertuigen geen tanks of APCs zijn:
[Twitter: https://x.com/M0nstas/status/1917567861046010300]

Ik kan niet direct terugvinden of dit puur over Russische voertuigen gaat, of beide partijen. Maar gezien Rusland nog steeds een offensief tracht uit te voeren, neem ik aan dat de verliezen vooral bij hun te vinden zijn.
[Twitter: https://x.com/M0nstas/status/1917567861046010300]
Ik kan niet direct terugvinden of dit puur over Russische voertuigen gaat, of beide partijen. Maar gezien Rusland nog steeds een offensief tracht uit te voeren, neem ik aan dat de verliezen vooral bij hun te vinden zijn.
polthemol schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:30:toon volledige bericht
https://www.volkskrant.nl...oorlog-oekraine~v1373712/
Neem aan aanschafprijs ergens rond de jaren 80.De twee kapotte tanks zullen in de maanden erna vaker door drones worden bestookt. Net zolang totdat deze tanks, van 2 miljoen euro, niets meer zijn dan een schuilplaats voor Oekraïense soldaten tijdens de grondgevechten met de Russen
Dit grafiekje laat alleen de Russische verhoudingen zien (deze X user die ik ook volg pakt al zijn informatie van de UA Generale Staff graphics), hoewel als je AndrewPerpetua zijn loss lijstjes volgt, dan zijn het ook voornamelijk pick-ups en loafs die vernietigd worden aan Oekraïense zijde.XanderDrake schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:19:
Het aantal voertuigen met bepantsering beginnen nu echt op te raken. In de loss-data zien we dat de afgelopen weken 90% van alle verloren voertuigen geen tanks of APCs zijn:
[Twitter]
[Afbeelding]
Beide landen kunnen puur met hun militair materiaal niet zo lang deze intensiteit van oorlog aan, vandaar dat civiele voertuigen een steeds groter aandeel zijn van vooral de logistieke processen. En in Ruslands geval, zelfs de aanvallen.
Maar er mag ook gezegd worden dat ATV's en motoren ook daadwerkelijk veel nut hebben in het conflict, zeker met het aantal drones overal.
[ Voor 5% gewijzigd door Yakolev op 02-05-2025 11:35 ]
Ipv de oudere aangepaste manpads etc op de USV varen ze nu dus blijkbaar met sidewinders erop gemonteerd:
Gezien de neergehaalde su30 heeft dit dus weer meer potentie.
‼️New Ukrainian Magura V7 drone armed with AIM-9 missiles revealed as weapon behind downing of Russian Su-30 near Novorossiysk. Magura V7 is a new enlarged and upgraded version of the Magura V5, extending approximately 8 meters in length (compared to 5.5 m in the V5).
— 🦋Special Kherson Cat🐈🇺🇦 (@specialkhersoncat.bsky.social) 4 mei 2025
Gezien de neergehaalde su30 heeft dit dus weer meer potentie.
PSN
Let op:
Besprekingen over Russische-Westerse verhoudingen mogen hier: [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Het bespreken van de inzet van wapensystemen in Oekraine alsmede tactieken, strategieën en operationele omstandigheden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
De Nederlandse strijdkrachten mogen hier: De herbouw van de Nederlandse strijdkrachten, alweer...
Besprekingen over Russische-Westerse verhoudingen mogen hier: [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Het bespreken van de inzet van wapensystemen in Oekraine alsmede tactieken, strategieën en operationele omstandigheden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
De Nederlandse strijdkrachten mogen hier: De herbouw van de Nederlandse strijdkrachten, alweer...