Zo te lezen in de update was het de AIM-120 afgevuurd van 1 vd 2 F16's die de SU35 neergehaald heeft.Juup schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:24:
Mooi plaatje hoe die Su-35 door F-16s is gepakt:[Afbeelding]
Prachtig dat de 3 F-16s en de Patriot radar (en misschien een AWACS) met elkaar konden samenwerken (via Link 16 datalink) om dit te bereiken.
[YouTube: Ukrainian F-16 Air Ambush: Su-35s Never Saw It Coming]
Er is dus een SU-57 neergestort, mogelijk zelfs door friendly fire neergeschoten in de buurt van Moskou.
Dus die voelen zich uberhaupt niet meer zo lekker in de lucht
https://militarywatchmaga...7-shot-down-friendly-fire
https://kyivindependent.c...in-russias-moscow-oblast/
Even de post recht boven je lezen die 5 minuten voor jou gepost isLouwke schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:02:
Er is dus een SU-57 neergestort, mogelijk zelfs door friendly fire neergeschoten in de buurt van Moskou.
Ik zou niet al te snel conclusies verbinden aan dit incident. Op dit moment is niet duidelijk waarom het vliegtuig is neergestort. We weten inmiddels dat het jagen op drones, dicht bij de grond, vrij gevaarlijk is. De foutmarge is daar nu eenmaal niet zo heel erg groot.Louwke schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:02:
Maar goed. Zelfs dan weten we niet of de SU-57 in stealt-modus vloog. Stealth is namelijk bijzonder onhandig in alle situaties behalve een actieve oorlog in een situatie waarin je wellicht tegenstand verwacht. Boven Moskou lijkt me die kans mee te vallen. Nu weet ik niet hoe het zit met de Russen, maar de Amerikaanse stealthvliegtuigen vliegen eigenlijk altijd met een soort radarreflector gemonteerd. Dan zijn ze gewoon zichtbaar voor al het andere vliegverkeer. Da's een stuk veiliger. Bovendien hou je de daadwerkelijke radarsignatuur op die manier geheim.
We weten, kortom, gewoon te weinig om er echt iets over te zeggen.
... anders dan dat ze blijkbaar zo'n € 50mln kosten, en de productie heel erg laag ligt. De Russen zullen in die zin niet blij zijn met deze uitkomst.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Ehm nee dat ging om een SU-35 en niet een SU-57 in Moskou_Arthur schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:32:
[...]
Even de post recht boven je lezen die 5 minuten voor jou gepost is
"Onze" kruisraketten zijn in actie gezien. 
🇺🇦🚀 Declared as flight of Ruta Block 1 drone missile.
— MAKS 26 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 24 juli 2026
150 kg warhead and 300 km range pic.twitter.com/pDqEjq8rS9
https://www.twz.com/news-features/evidence-of-ukraine-using-dutch-ruta-block-1-cruise-missiles-emergesA lot of people would be very surprised to learn how many of these Ukraine has received since at least 2025.
— Fabian Hoffmann (@FRHoffmann1) 23 juli 2026
Also, whether or not you think it was the right call, the Dutch government has been extremely effective at keeping deliveries of these missiles, and especially their… https://t.co/3PESUlzE7U
[ Voor 62% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-07-2026 23:15 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Interview in het NRC:
Het beste wat je tegen ballistische raketten kunt doen is terugslaan’
Missiles zijn een hot topic. Behalve drones zetten strijdende partijen in oorlogen overal ter wereld talloze raketten in: in Israël, rond de Rode Zee en in de Perzische Golf, en natuurlijk in de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Met de toenemende dreiging van raketten heeft ook de aandacht voor luchtafweer een exponentiële vlucht genomen. „Het voelt alsof er om de week ergens in Europa een nieuwe raket-startup uit de grond wordt gestampt”, zegt Hoffmann op de redactie van NRC in Den Haag, een stad waar hij vanwege zijn Nederlandse partner veel tijd doorbrengt. „Er is een enorme gekte ontstaan.”
Is er naast de dronerevolutie ook een raketrevolutie aan de gang?
„Ja, ik denk van wel. Niet dat er sprake is van nieuwe technologieën die plotseling tot volledig nieuwe systemen leiden; het is meer een geleidelijk rijpingsproces geweest in de afgelopen veertig jaar, met steeds efficiëntere explosieven, betere motoren en nauwkeuriger sensoren. Maar nu is er een drempel overschreden: raketten zijn heel breed beschikbaar én ze zijn heel erg dodelijk. In de jaren 80 was de beschikbaarheid van raketsystemen eigenlijk beperkt tot de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten. Maar vooral de laatste vijf jaar zien we een exponentiële verspreiding, puur vanwege de oorlog in Oekraïne. Iedereen kan zien hoe cruciaal raketten zijn in moderne oorlogvoering.”
Maar voor dat bedrag bouw je geen Tomahawk, het Amerikaanse kruisvluchtwapen dat al decennia wordt gebruikt door verschillende landen. Nederland is ook bezig ze aan te schaffen.
„Nee, die goedkope motoren zijn niet geoptimaliseerd voor militaire toepassingen. Een Tomahawk-kruisvluchtwapen ~[van ongeveer twee miljoen dollar] wil je jarenlang in de opslag kunnen bewaren, en hij moet heel betrouwbaar zijn in het gebruik. Die garantie heb ik niet als ik mijn Taiwanese turbojet bestel. Maar in de oorlog in Oekraïne maakt het niet zoveel uit als een wapen een houdbaarheidsdatum van zes maanden heeft, want ik gebruik ze binnen veertien dagen. En als de motor in 10 procent van de gevallen uitvalt, is dat óók geen onoverkomelijk probleem. Intussen kost een kruisvluchtwapen als de Ruta Block II van Destinus uit Hengelo geen twee miljoen, maar hooguit 350.000 dollar.”
Toen Kyiv recent werd aangevallen door de Russen onderschepte de Oekraïense luchtmacht 96 procent van alle langeafstandsdrones, vrijwel alle kruisraketten, maar geen enkele ballistische raket. Die zijn dus nog steeds een groot probleem.
„Voor de verdediging tegen ballistische raketten heb je zeer geavanceerde technologie nodig. De Verenigde Staten werken hier al decennia aan. Tot zeker 2016 zagen sommigen het Patriot-luchtafweersysteem als een enorme mislukking, omdat het de ballistische raketten van de Houthi’s niet feilloos kon onderscheppen. Sommige analisten vonden zelfs dat het Patriotprogramma moest worden stopgezet, want het zou nooit werken.
Een ballistische raket neerhalen met een onderscheppingsraket is alsof je een kogel wilt onderscheppen met een kogel. Eigenlijk is het nog veel moeilijker, want de projectielen komen sneller op elkaar af dan kogels uit een geweer. En moderne raketten vliegen niet louter in een ballistische baan, ze kunnen ook nog manoeuvreren. Toch is het de Amerikanen en anderen gelukt om ballistische raketten neer te halen.
De rest van het artikel is ook interessant, de kern is dat conventionele rakettechnologie proliferereert door nieuwe en steeds goedkopere technieken. Aan de andere kant is verdediging er tegen nog steeds erg moeilijk. Net zoals kernwapens wordt gesuggereerd dat zowel afschrikking als terugslaan de belangrijkste middel is tot preventie, hoewel de drempel tot inzet vanzelfsprekend lager is.Kun je daarmee concluderen dat conventionele vergelding belangrijker wordt dan luchtverdediging?
„Precies. Omdat je luchtverdediging niet voldoende werkt, kun je de raketaanval van je tegenstander niet voorkomen. Het beste wat je kunt doen is terugslaan. Natuurlijk is de schade die je aanricht met conventionele wapens nog steeds veel lager dan met kernwapens, maar met de nieuwste technologieën worden de conventionele wapens steeds dodelijker. Door efficiëntere chemische formules levert 50 kilo springstof tegenwoordig een zwaardere explosie op dan vroeger. En sommige raketten zijn geoptimaliseerd om echt diep in een doelwit te penetreren. Daarom wilde Oekraïne zo graag de Duitse Taurus-raket hebben, die zich door verschillende lagen gewapend beton kan boren voordat hij explodeert. Dan richt je meer schade aan.”
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Wel, wat je nu hebt is een killzone / grey zone. Alles daartussenin gaat splat. Dus proberen de Russen met kleine groepjes. Volgens RdW zijn ze daar effectief mee; ik denk dat dat inmiddels vies tegenvalt. Bijv. bij Konstaninivka (of hoe je dat ook schrijft).SPee schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:56:
[...]
Zelf denk ik dat het front overslaan effectiever zal zijn. Artillerie, mijnen, verdedigingstroepen, teveel waar je doorheen moet vechten en soldaten en materieel aan verliest. Door over hun heen te gaan, kom je achter ze. Ja, jouw troepen zitten dan ook tussen twee vuren in, dus daar moet je wel voor zorgen dat die genoeg bescherming meekrijgen. Je moet er ook voor zorgen dat dat niet te lang duurt, anders is het net zoals 'a bridge too far'. Met goede organisatie en het zorgen voor paniek bij de vijand, kun je ver komen.
[...]
Er is wel een wisseling in de top geweest. Vaak gaat dat ook samen met een ander plan. Het kan dus zomaar zijn dat er weer offensieven worden uitgevoerd door Oekraïne.
[...]
Het mooiste zou zijn als je kwalitatief en kwantitatief overwicht hebt qua drones. Dan is jouw dronemuur veel robuuster dan die van de tegenpartij. Als je dan vervolgens met K/D ratio van 30:1 zit, en je kunt jouw drones dieper laten gaan dan de tegenpartij dan kun je in theorie de grey zone op laten schuiven richting de tegenpartij. Je zit dan nog steeds met alle troep in de grond waar je voor op moet passen.
Wat jij stelt, eroverheen, dan heb je een doorbraak nodig. En je zult ook grote risico moeten nemen. Nou zag ik al de Lynx in actie in een filmpje, wie weet in de toekomst, voorlopig hebben ze er maar vijf. Als je achter hun linies wilt komen, hoe wil je dat dan doen? Met Chinook? Paratroepers? Mariniers? Zie ik niet gebeuren van UA. Je moet dan wel heel groot overwicht hebben, een heel dikke dronemuur die tientallen kilometers dik is waardoor je zelfs als je tot ver achter de linies komt je alles uit kunt schakelen.
Ik denk dus wat we zien is een grey zone die kwalitatief en kwantitatief is voordeel is van UA (de hamvraag is: in welke kwaliteit en kwantiteit), KD ratio zegt in zo'n context veel. Maar of ze dermate veel overwicht hebben dat ze offensief kunnen gaan om land terug te veroveren? Of dat in de praktijk de dronemuur van UA steeds dikker wordt, en men steeds meer offensiever kan spelen, zonder dat je wezenlijk land terugveroverd? Ik denk dat dat scenario realistischer is. Dus krijg je effectief de basis voor een patstelling (voor zover die er nu niet is), een bevroren conflict, waarbij de killzone hopelijk in het voordeel van UA op kan schuiven. Binnen onderhandelingen zul je het gegeven dat jij overwicht hebt aldaar mee moeten nemen. Het is dus niet zo dat moedertje Rusland zomaar die killzone bij hun territorium krijgt in geval van 'huidige de facto grens wordt realiteit bij vrede'. Want waarom zou je je voordeel opgeven in ruil voor een ongunstige vrede? Je hebt die troef immers.
Gaat Poetin natuurlijk niet doen, maar... hij heeft de kaarten niet, en daarom kan hij m.i. beste worden gewipt voor een leider die dat wel in durft te zien. De logistiek van materieel uitschakelen, zeker vlak voor mobilisatie, lijkt me dan een uiterst tactische zet, preemptive strike. Plus de druk op de ketel blijven houden van de economie.
Poetin kan dan allerlei slimme trucjes in hebben gebouwd zpals meerdere woningen met exact hetzelfde uiterlijk (op het lichtknopje na
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Hightech from RU
Russia Develops Plot-40 Floating Platform to Counter Drones
[ Voor 6% gewijzigd door arie_papa op 27-07-2026 09:13 ]
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
He, een ouderwetse monitor. nu nog een paar dikke kanonnen eorp.
@Bvanham gezien de luikjes vrees ik een paar lui met een Kalasjnikov erop...
Het voelt als een extreem low tech oplossing aan en ik zou als soldaat niet graag op zo’n boot zitten.
Kwestie van een onderzeedrone eronder schuiven en dat ding is nergens meer.
Kwestie van een onderzeedrone eronder schuiven en dat ding is nergens meer.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Ik vond het ook een interessant artikel. Ook het stuk over de onderscheppings raketten. SAMpt van de EU scheen vrij slecht te zijn tegen ballistische rakketten. Maar die schijnen ook al uit te kunnen wijken en geen standaard baan meer te vliegen.defiant schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 11:08:
Interview in het NRC:
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]
De rest van het artikel is ook interessant, de kern is dat conventionele rakettechnologie proliferereert door nieuwe en steeds goedkopere technieken. Aan de andere kant is verdediging er tegen nog steeds erg moeilijk. Net zoals kernwapens wordt gesuggereerd dat zowel afschrikking als terugslaan de belangrijkste middel is tot preventie, hoewel de drempel tot inzet vanzelfsprekend lager is.
De Patriot had in het begin hetzelfde probleem.Mr_gadget schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:58:
SAMP/T van de EU scheen vrij slecht te zijn tegen ballistische rakketten. Maar die schijnen ook al uit te kunnen wijken en geen standaard baan meer te vliegen.
Enige wat helpt is er een heleboel aan Ukraine geven en dan leren van de onderscheppingspogingen.
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
ZenTex in "De situatie binnen Rusland"
je begrijpt dat ik dat voorbeeld van drones vanaf tankers alleen noem om aan te geven dat oorlog minder ver weg is dan veel mensen denken en Europa niet klaar is. Een gemiddelde raketaanval van 'een vijand' op bv NL zal ook een veel hoger rendement hebben dan een Russische aanval op Oekraïne.
en drones vanaf een shadowfleet tanker hypothetisch? Kortdurend effectief true maar als first strike waarschijnlijk een hoog rendement, en na Oekraïense drones vanuit containers niet echt vergezocht lijkt me.
Wat denk je van een containerschip dat via een Afrikaans land een hand vol Russische containers bovenop heeft gekregen?
je begrijpt dat ik dat voorbeeld van drones vanaf tankers alleen noem om aan te geven dat oorlog minder ver weg is dan veel mensen denken en Europa niet klaar is. Een gemiddelde raketaanval van 'een vijand' op bv NL zal ook een veel hoger rendement hebben dan een Russische aanval op Oekraïne.
en drones vanaf een shadowfleet tanker hypothetisch? Kortdurend effectief true maar als first strike waarschijnlijk een hoog rendement, en na Oekraïense drones vanuit containers niet echt vergezocht lijkt me.
Wat denk je van een containerschip dat via een Afrikaans land een hand vol Russische containers bovenop heeft gekregen?
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Het is allang niet meer hypothetisch (12 december 2025), het gaatTens schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:49:
ZenTex in "De situatie binnen Rusland"
gelukkig tot nu toe alleen maar om verkenningsdrones en geen strikedrones.
Laats was er ook zo'n incident vanuit in het kanaal, heeft zelfs de nos gehaald. Ik moet even zoeken of ik het terug kan vinden.
edit:
Deze dus 4 juli 2026, 00:30:
https://nos.nl/artikel/26...ijk-van-russische-schepenBritse denktank: drones boven Nederlandse bases waarschijnlijk van Russische schepen
[ Voor 9% gewijzigd door arie_papa op 28-07-2026 18:31 ]
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Het ging me niet precies om dat voorbeeld maar in het algemeen.arie_papa schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 18:26:
[...]
Het is allang niet meer hypothetisch (12 december 2025), het gaat
Laats was er ook zo'n incident vanuit in het kanaal, heeft zelfs de nos gehaald. Ik moet even zoeken of ik het terug kan vinden.
edit:
Deze dus 4 juli 2026, 00:30:
[...]
https://nos.nl/artikel/26...ijk-van-russische-schepen
"Als Rusland nu x of y doet zijn we het haasje."
Ja, we zijn kwetsbaar, dat is niets nieuws, niemand is onschendbaar.
Ik ben gewoon een beetje klaar met soortgelijke opmerkingen (in het algemeen weinig op tweakers.net maar elders vaker) dat er een hypothetische aanval door Rusland komt waarop Europa in 1 klap is uitgeschakeld en verder ook absoluut niet reageert. Lekker simplistisch gedacht, maar je ziet het wel vaker in Russische propaganda.
Scramble kan tussen 2 min (piloot zit in paraat vliegtuig) en 4 à 5 min (nog uitrusting aandoen, naar vliegtuig) duren. Dan heb je ook nog de situatie dat je vogel al in de lucht is. Dan moet hij nog naar intercept lokatie vliegen. Je gaat niet pas scramblen wanneer hij een centimeter over de grens is. Dus je kunt gerust eerder van de snelle scramble uitgaan, ook gezien men al paraat moet staan.IJsbeer schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:38:
[...]
Weet niet of ik het hier had gelezen. Maar dat ding vliegt met 700km/u. Dus die heeft een minuut of 8 in hun luchtruim gevlogen. En mag hopen dat ze hem allang aan zagen komen (moet, want anders hadden ze niet al vliegtuigen de lucht in gestuurd). Dus idd, klinkt als dat konden we heus wel hoor... geloof ons op de blauwe ogen. Lijkt nogal incapabel allemaal, en eigenlijk wel zorgelijk dat 'we' in het westen zelfs dit soort spul niet uit de lucht krijgen.
'We' / Navo vind zichzelf allemaal zo goed, maar lijkt er wel flink op dat ze erg achter lopen. Al meerdere keren gelezen dat de Navo oefeningen doet met Oekraine. Dat de Navo gewoon keiheid klop krijgt (de meest lompe was dat een marine schip op een gegeven moment op de radio riep: gaan we nog beginnen? En dat de Oekrainers reageerden dat ze alleen aangevallen waren met drones, die waren dus niet eens opgevallen). Recentelijk nog een landoefening, waar de oekrainers zich ergerden aan de bureaucratie en koffiepauzes van de Navo.
Doordat Navo troepen veel op dezelfde plek bleven, waren het uiteindelijk simpele schietschijven voor de oekrainers. Het vertrouwen in de Navo is wel een heel stuk midner tegenwoordig...
Ik weet niet of Amerikaanse piloten nog steeds die uppers en downers (Ambien) gebruiken, maar zoiets helpt wel.
Ik zou het nog interessant vinden welke vliegbasis het betreft, en hoe lang de vlucht naar intercept lokatie zou duren. Maar eigenlijk geloof ik het wel.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
De vraag is vooral hoe dicht je erop wilt zitten. Duizenden kilometers grens dicht zetten via de lucht is een kostbare bezigheid.
Ukrainian hackers claim to have shot down a $50m SU-57 fighter using Russia's own air defense
https://www.techradar.com...g-russias-own-air-defense
A Russian Su-57 fighter jet recently crashed in the Moscow region, and Ukrainian intelligence sources say it was no accident.
The international intelligence community InformNapalm claims a combined human and cyber intelligence operation manipulated a Russian air defense unit into striking its own aircraft.
https://www.techradar.com...g-russias-own-air-defense
A Russian Su-57 fighter jet recently crashed in the Moscow region, and Ukrainian intelligence sources say it was no accident.
The international intelligence community InformNapalm claims a combined human and cyber intelligence operation manipulated a Russian air defense unit into striking its own aircraft.
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Oekraïne heeft zijn eigen luchtverdediging in elkaar geknutseld.
https://defence-blog.com/...armed-air-defense-system/More footage has emerged showing the recently revealed STASH short-range air defense system in service with Ukraine's Defense Forces. The video, released by the 302nd Kharkiv Anti-Aircraft Missile Brigade, shows the system in operation. #Ukraine
— NOELREPORTS (@noelreports.com) 3 augustus 2026
Ukraine’s military has shown a homemade air defense system built by bolting American anti-tank missiles onto a Rada radar and welding the whole thing to a Dutch army truck.
Ik was meteen benieuwd naar welke raketten ze daar dan geïntegreerd hadden:arie_papa schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:43:
[Bluesky]
https://defence-blog.com/...armed-air-defense-system/
[...]
STASH is an improvised counter-drone system built around the AGM-114L Longbow Hellfire, an American air-to-ground missile originally designed to destroy tanks and armored vehicles from helicopters and aircraft, repurposed here to intercept airborne threats instead.
The AGM-114 Hellfire’s maximum range tops out around 10 kilometers (6.2 miles),
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 03-08-2026 11:29 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik ben vooral benieuwd of het effectief gaat zijn. Ja, het is een counter-drone luchtverdediging en absoluut niet voor ballistische raketten. Maar zolang het goedkoop en hopelijk effectief is, redden ze er levens mee.YakuzA schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:28:
[...]
Ik was meteen benieuwd naar welke raketten ze daar dan geïntegreerd hadden:
[...]
[...]
Viertonners FTW!arie_papa schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:43:
[Bluesky]
[...]
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Krijgen ze die wel in voldoende mate geleverd dan? Lijkt me weer een afhankelijkheid van de VS.YakuzA schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:28:
[...]
Ik was meteen benieuwd naar welke raketten ze daar dan geïntegreerd hadden:
[...]
[...]
Zweden heeft een eigen variant, Robot 17: Wikipedia: Robot 17 en die worden al sinds oktober 2022 gebruikt door UAMikeyMan schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 22:36:
[...]
Krijgen ze die wel in voldoende mate geleverd dan? Lijkt me weer een afhankelijkheid van de VS.
Air to ground ombouwen tot ground to air.arie_papa schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:43:
[Bluesky]
[...]
Nu hebben we alles gezien
APWKS deed dat toch ook al?ZenTex schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 06:56:
[...]
Air to ground ombouwen tot ground to air.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!
Zweden gebruikt hun Hellfire variant als Anti-Ship wapen voor kleine mobiele teams die met bootjes op een eiland worden afgezet. Dus Air to Ground, Ground to Ground en Ground to Air. De cirkel is rondZenTex schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 06:56:
[...]
Air to ground ombouwen tot ground to air.
Zo leert men iedere dag weer wat nieuws._Eend_ schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 07:08:
[...]
Zweden gebruikt hun Hellfire variant als Anti-Ship wapen voor kleine mobiele teams die met bootjes op een eiland worden afgezet. Dus Air to Ground, Ground to Ground en Ground to Air. De cirkel is rond
Dank voor de info.
Een paar van de Hellfires 'voordelen': veel landen hebben hem op voorraad (waarschijnlijk 145k geproduceerd) en ze zijn al best oud. Dat laatste maakt dat er waarschijnlijk veel Hellfires op voorraad liggen die nu of binnenkort niet meer gegarandeerd zullen vliegen of exploderen. Dat reduceert de prijs; de huidige gebruikers moeten ze niet vernietigen tegen kosten, en Oekraine kan ze waarschijnlijk gedoneerd ontvangenMikeyMan schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 22:36:
[...]
Krijgen ze die wel in voldoende mate geleverd dan? Lijkt me weer een afhankelijkheid van de VS.
[edit]Nog een ander 'voordeel': het originele idee achter de Hellfire, als 10.000 Soviet tanks door Duitsland bolderen richting de Atlantische kust, heb je honderden anti-tank heli's zoals Apache Longbows met duizenden Hellfires nodig om deze tanks tijdig te stoppen.
Deze duizenden tanks zijn eigenhandig door Oekraine gesloopt, oftewel, de target set voor die 100k+ Hellfires is stevig gereduceerd. Dan heb je er ook niet zoveel meer nodig
[ Voor 26% gewijzigd door XanderDrake op 04-08-2026 09:03 ]
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Auterion’s Skynode-S lets Ukraine’s cheap kamikaze drones track targets on their own
In mid-July, the Ukrainian military began receiving Shrike drones made by the Ukrainian company SkyFall equipped with AI-powered autonomy hardware and software developed by the US company Auterion. The companies plan to deliver 50,000 drones equipped with Auterion’s Skynode S strike kits in the coming months.
That allows human operators to manually fly the Shrike first-person view (FPV) drones into a battlefield area, designate a target up to half a mile away and then "flip the switch to turn it into fire-and-forget terminal guidance mode".
https://arstechnica.com/a...kes-future-swarm-attacks/
In mid-July, the Ukrainian military began receiving Shrike drones made by the Ukrainian company SkyFall equipped with AI-powered autonomy hardware and software developed by the US company Auterion. The companies plan to deliver 50,000 drones equipped with Auterion’s Skynode S strike kits in the coming months.
That allows human operators to manually fly the Shrike first-person view (FPV) drones into a battlefield area, designate a target up to half a mile away and then "flip the switch to turn it into fire-and-forget terminal guidance mode".
https://arstechnica.com/a...kes-future-swarm-attacks/
En weer komen de Oekrainers met wat nieuws.
Airdrop van een gronddrone met een heavy UAV achter de Russische linies.
Airdrop van een gronddrone met een heavy UAV achter de Russische linies.
🇺🇦❗️ For the first time (!) the defense forces carried out an air assault deep in the rear of Russia with the help of robots that were “lifted” by drones – Forbes notes that the heavy UAV delivered the ARK-1 robotic complex
— MAKS 26 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 4 augustus 2026
Als het werkelijk zo lang gaat duren met de Patriot licensing hoeft het misschien niet eens meer.
En dan heeft Europa een goedkoper alternatief voor de Patriot. Putin tevreden houden kan de VS aardig wat kosten. Nog veel vraagtekens natuurlijk en massaproductie is wat anders dan proeflanceringen, maar voorbereidingen voor productie kunnen voor een groot deel al beginnen.:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VMeEyWJdNko8WaAzOgP0bEUp.jpg?f=user_large)
En dan heeft Europa een goedkoper alternatief voor de Patriot. Putin tevreden houden kan de VS aardig wat kosten. Nog veel vraagtekens natuurlijk en massaproductie is wat anders dan proeflanceringen, maar voorbereidingen voor productie kunnen voor een groot deel al beginnen.
🔥🇺🇦🚀 Freyja could start shooting down ballistic missiles by mid-2027, - Fire Point
— The Ukrainian Review (@UkrReview) 4 augustus 2026
Fire Point CEO said that the company plans to carry out the first successful interception of a ballistic missile by mid-2027.
13 European industrial partners have already joined the project. pic.twitter.com/duuOV7t85M
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VMeEyWJdNko8WaAzOgP0bEUp.jpg?f=user_large)
https://english.nv.ua/nat...e-this-year-50629570.htmlA long-term license allowing Ukraine to produce interceptor missiles for Patriot air-defense system will not be granted by this winter, U.S. Ambassador to NATO Matthew Whitaker said on Aug. 3.
[ Voor 3% gewijzigd door Tens op 04-08-2026 17:17 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
@Tens zou snel zijn maar wie weet.
space-x heeft ons ook verbaasd met hoe snel ze met iteratief werken raketten konden bouwen. Vraag mij wel af hoe ze dat zo snel kunnen doen met radar techniek, is wel iets heel anders dan voortstuwing.
space-x heeft ons ook verbaasd met hoe snel ze met iteratief werken raketten konden bouwen. Vraag mij wel af hoe ze dat zo snel kunnen doen met radar techniek, is wel iets heel anders dan voortstuwing.
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen
Ik bekeer me graag tot Freyja, maar de vraag is de aantallen en effectiviteit.
Misschien is en-en ook prima. Als de VS te langzaam is met leveren, en we hebben het niet meer nodig, tja... wat dan?
Het gaat hoe dan ook en-en zijn want we hebben ook 'iets' nodig tegen de goedkope drones.
Btw, misschien past deze discussie beter in Wapensystemen topic.
Misschien is en-en ook prima. Als de VS te langzaam is met leveren, en we hebben het niet meer nodig, tja... wat dan?
Het gaat hoe dan ook en-en zijn want we hebben ook 'iets' nodig tegen de goedkope drones.
Btw, misschien past deze discussie beter in Wapensystemen topic.
[ Voor 11% gewijzigd door Jerie op 04-08-2026 17:34 ]
Die radar technologie heeft Europa toch gewoon? Thales is een van de grootste fabrikanten.franssie schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:23:
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Buiten de grootte als fabrikant heeft Thales ook behoorlijk wat nieuwe technieken ontwikkeld en loopt de EU op het gebied van radar technologie echt niet achter op de Amerikaanse producenten. (Zr Ms Evertsen werd niet voor niets gevraagd om bij de franse carrier group aan te sluiten.)Glashelder schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 18:38:
[...]
Die radar technologie heeft Europa toch gewoon? Thales is een van de grootste fabrikanten.
Voor wie tijd over heeft en geïnteresseerd is in een stukje achtergrond.
Interview met de (Nederlandse) uitvinder van de techniek achter de SMART-L MM/N radar
Als er iets is waarvoor we echt niet de Amerikanen hier nodig hebben, dan is het wel radar.franssie schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:23:
Juist Thales Nederland is al decennia zeer competitief en de KM vaart al decennia met het nieuwste van het nieuwste als gevolg. Het probleem dat we hier hebben, is dat de Britten, Duitsers, Fransen, Italianen, Zweden etc, allemaal ook zo nodig hun eigen systemen moeten ontwikkelen. En die halen vaak niet dat niveau.
Maar wat er alsnog gebeurd is dat Europese landen die het zelf niet kunnen of soms zelfs andere grotere Europese landen, alsnog bij Thales Nederland kopen. Bijvoorbeeld kopen de Italianen en Fransen nu ook de SMART-L MM/N. En er zijn de eerste besprekingen van een gezamenlijk Nederlands, Frans luchtverdedigingsfregat. Het zou daarbij zomaar kunnen dat ook APAR Block 2 naar de Franse gaat in ruil voor Franse luchtdoelraketten.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik las net het commentaar over europese radar techniek en wilde al in de pen klimmen, toen ik bedacht dat @DaniëlWW2 ook wel snel zou reageren.DaniëlWW2 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:29:
[...]
Als er iets is waarvoor we echt niet de Amerikanen hier nodig hebben, dan is het wel radar.
En ziedaar, is hij me nog voor ook.
Nederlandse radar techniek behoort tot de absolute wereldtop. Punt.
Ik ben helemaal voor Freyja. Maar het Europese anti-ballistic shield wordt zo wel echt een lappendeken: Freyja, Patriot, Arrow 3, CAMM, upgrades van de Aster 30, David's Sling in Finland, etc etc etc.
Op zich werken de systemen redelijk lokaal en goed samen als er centrale coordinatie is (zie Oekraine met Patriot, SAMP-T, FrankenSAMs), maar na één grote volley van Russische rakketten moeten we alles jaren gaan bijvullen.
Misschien wint Freyja dan door hogere productie, lagere kosten?
Op zich werken de systemen redelijk lokaal en goed samen als er centrale coordinatie is (zie Oekraine met Patriot, SAMP-T, FrankenSAMs), maar na één grote volley van Russische rakketten moeten we alles jaren gaan bijvullen.
[ Voor 8% gewijzigd door XanderDrake op 05-08-2026 12:27 ]
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Volgens mij is de samenwerking van die systemen inderdaad goed te realiseren. Oekraïne doet dat ook, maar Israel is daar nog veel verder in met de iron dome. De brede spreiding aan raket-types kan dan juist een voordeel zijn. Het zorgt na grote aanvallen in potentie voor een bredere, snellere en meer redundante productie.XanderDrake schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:25:
Ik ben helemaal voor Freyja. Maar het Europese anti-ballistic shield wordt zo wel echt een lappendeken: Freyja, Patriot, Arrow 3, CAMM, upgrades van de Aster 30, David's Sling in Finland, etc etc etc.
De Koninklijke marine heeft al een keer een test gedaan met een Smart-L radar als radar om een Standard Missile 3 te geleiden tegen een ballistische raket. Dus hij is zeker capabel.
Ik ben voor een systeem als Freyja. Maar SAMP-T is er al even en die is nog niet zo effectief tegen ballistische raketten. Dus met Freyja kost het misschien ook tijd. Misschien kan het met AI sneller.
Ik ben voor een systeem als Freyja. Maar SAMP-T is er al even en die is nog niet zo effectief tegen ballistische raketten. Dus met Freyja kost het misschien ook tijd. Misschien kan het met AI sneller.
Drone met explosieven gevonden vlak bij Oekraïens vliegtuig op vliegveld Leipzigarie_papa schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 18:26:
[...]
Het is allang niet meer hypothetisch (12 december 2025), het gaat
Hello. Is it me you're looking for?
Dat was ook nog eens de oude SMART-L met software updates. Er is een nieuwe die nog veel meer bereik heeft. De oude zou naar verluid al een tennisbal op honderden kilometers kunnen detecteren. https://marineschepen.nl/dossiers/smart-l.htmlMr_gadget schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:53:
De Koninklijke marine heeft al een keer een test gedaan met een Smart-L radar als radar om een Standard Missile 3 te geleiden tegen een ballistische raket. Dus hij is zeker capabel.
Evertsen heeft die nieuwe al en de Fransen waren naar verluid zo onder de indruk, dat Evertsen de leiding kreeg over de hele luchtverdediging van dat eskader, toen ze in de Middellandse zee waren vanwege Iran.
SAMP/T heeft twee dingen, de raketten en de radars.
Voor de raketten is er nu een betere geleiding in de terminale fase, dat is Block 1NT. Van wat ik begrepen heb, lijkt Aster als raket zelf, bijzonder manoeuvreerbaar te zijn. Ook is het een tweetrapsraket en is de eerste trap uitwisselbaar. Dat is het verschil tussen Aster 15 en 30. In theorie zou je een "Aster 45" kunnen maken met fors groter bereik. Dat lijkt vooral niet te gebeuren omdat veel afnemers van Aster, VLS cellen van maximaal 5m gebruiken. De KM neemt altijd de Mark 41 strike lenght, 7,7m lang.
Ook speelt hier HYDIS, een samenwerking van een aantal Europese landen voor anti hypersone raketten. Nederland doet hier ook mee, juist via TNO en Thales Nederland. Raket zou gebaseerd zijn op Aster, maar capabeler. Die opzet lijkt echt te zijn, nieuwe raket doen de Fransen en Italianen, ook wat dingen van de Duitsers, maar we hebben ook radars van wereldklasse nodig. Hopelijk APAR Block 2 en SMART-L MM/N.
SAMP/T is de landinstallatie die Aster kan verschieten. Wat hierbij speelde is dat de radars niet goed genoeg waren. Niet slecht, maar ook niet goed genoeg. Ondertussen was Italië ook nog een tijd bezig met de Duitsers en Amerikanen voor een nieuw systeem dat Patriot moest vervangen. Dezelfde raketten, nieuwe radars, vuurleiding etc. Dit lijkt een stille gestorvenen te zijn. De Amerikanen zijn toen begonnen met Patriot zelf te moderniseren met hun eigen nieuwe radars en vuurleiding. Die mogen we nu kopen. Ondertussen kwam ook SAMP/T NG waarmee je een nieuwe Italiaanse zoekradar en Franse vuurleidingsradar krijgt. NG gaat getest worden in Oekraïne.
Deze post gaat niet direct over wapens die uiteindelijk "Boem" doen. Maar onderstaande inspanning mag hier naar mijn mening nog wel benoemd worden. Het is alleen niet echt nieuws, want het gebeurde al een maand terug. En dat is goed, want hoe eerder hoe beter.
De substack van Olena Kryzhanivska wees mij er gelukkig op in haar Ukraine Arms Monitor substack. De ontwikkeling die ze aankaartte blijft vaak wat meer op de achtergrond, is misschien minder spectaculair, maar kan heel essentieel worden, zo niet cruciaal, voor de versnelling van technologische ontwikkelingen binnen - en tussen - Oekraïne en EU.
Eerst even de eer aan Olena Kryzhanivska:
Intelic heeft al wat meer samenwerking met Oekraïne gehad:
Van de twee pijlers zou ik NEXUS als de drijvende kracht aanwijzen en is Intelic BASE faciliterend en ondersteunend aan NEXUS. Marc Derksen, co-founder and Chief Product Officer at Intelic over NEXUS:
NEXUS is nog volop in ontwikkeling, vooral op het vlak van het interfacen naar haar omgeving:
wat we nu zien gebeuren is de feedbackloop naar de EU:
Het eerste wat ik begon te roepen bij de drone ontwikkelingen was dat meer in de richting van een gemeenschappelijk platform moest worden gedacht. Het gaat hierbij niet zozeer over de keuzes van gestandaardiseerde oplossingen. Het gaat echter meer om het standaardiseren van de communicatielagen en interfaces tussen deze oplossingen. Zodra die standaarden zijn bepaald gaat dat namelijk een harmonisatie op gang brengen in het oplossingen aanbod (propellers, bodies, energy packs, clamp mechanismes). Maar dit is een mechanische/mechatronische analogie. Het IT equivalent leefde niet in mijn hoofd.
Ook Olena kijkt naar die drone uitdaging:
Nu heeft ook de marktharmonisatie van NEXUS haar beperkingen verwacht ik. Dat maakt mij alleen er niet minder opgetogen over. NEXUS zal drones kwalificeren en bij gebruik adresseren als integrale producten waar de functionaliteiten van de drone via de dronebesturing worden aangesproken. De drone komt hierbij verwacht ik in een soort van aansturingsbibliotheek terecht en zal worden gepubliceerd op Intelic BASE.
Direct zal NEXUS de harmonisatie van drone hardware niet dicteren. Indirect is dit verwacht ik wel het geval. Als karakteristieken van bestaande oplossingen in reeds in NEXUS opgenomen drones worden gerecombineerd in een nieuwe drone variant dan zal dit die accreditatie van die nieuwe drone voor NEXUS versnellen.
Indirect veroorzaakt dit markt alignment. Oplossingen die al in NEXUS drones zijn gebruikt worden immers aantrekkelijker. Want dan kom je met je drone makkelijker binnenboord in een systeem waar iedereen die er al in is opgeleid zo met je drone wegvliegt.
Van een kant kan NEXUS dus gelijkschakeling van industrie enorm gaan helpen. Het wordt ook een meritocratie voor mechatronica en elektronica hardware. Binnen NEXUS wordt alles uiteindelijk aanstuurbaar, maar verschillen in effectiviteit tussen dronetypes blijft. Dit zal de hardwareontwikkeling kunnen laten convergeren. Mijn hoop is, want zelfs met NEXUS ontstaan hardware platforms niet vanzelf, is dat het ook de platformgerichte ontwikkeling van drone hardware kan stimuleren en de daaruit volgende modulariteit van hardware componenten.
Maar voor deze ontwikkeling kan ik het belang niet genoeg benadrukken. Credits voor Intelic en de ontwikkeling waar het bedrijf deel van uitmaakt.
De substack van Olena Kryzhanivska wees mij er gelukkig op in haar Ukraine Arms Monitor substack. De ontwikkeling die ze aankaartte blijft vaak wat meer op de achtergrond, is misschien minder spectaculair, maar kan heel essentieel worden, zo niet cruciaal, voor de versnelling van technologische ontwikkelingen binnen - en tussen - Oekraïne en EU.
Eerst even de eer aan Olena Kryzhanivska:
Zie persbericht NL MOD en het persbericht van IntelicIn early July, the Dutch Ministry of Defence signed a strategic partnership agreement with the local company Intelic and announced an investment of more than €30 million to create an interoperability-focused software foundation for the country’s future UAV ecosystem.
De interoperability software foundation (ja... een mond vol) is echter geen luchtfietsen, het is al battle tested door Oekraïense krijgsmachtonderdelen.According to the company, its presence in Ukraine became an important source of credibility and trust. Intelic’s involvement in Ukraine began after it participated in a hackathon in Kyiv in 2024, and it has maintained a local presence in the country ever since.
Intelic heeft twee pijlers voor genoemde foundation ontwikkeld:The software is currently used by approximately 15 Ukrainian military units. These units have already conducted more than 5,500 missions using the platform, primarily for resupply and strike operations.
- NEXUS, een command-and-control software platform voor drones
- Intelic BASE, a Europeese catalogus van onbemande technologieën
Van de twee pijlers zou ik NEXUS als de drijvende kracht aanwijzen en is Intelic BASE faciliterend en ondersteunend aan NEXUS. Marc Derksen, co-founder and Chief Product Officer at Intelic over NEXUS:
NEXUS lijkt mij in mijn woorden een framework dat via steeds dezelfde interface en controls mensen uiteenlopende drones kan laten besturen. Dit is natuurlijk belangrijk om training en ervaringsopbouw te harmoniseren.NEXUS is a common command-and-control interface that allows operators to control drones produced by different manufacturers through a single system. “For example, a military unit may operate ten different types of reconnaissance drones, each with its own software and interface. NEXUS allows operators to control these systems through one interface, providing a consistent user experience,”
NEXUS is nog volop in ontwikkeling, vooral op het vlak van het interfacen naar haar omgeving:
Weten we het nog? DELTA is die situational awareness web software die Oekraïne uiteindelijk maar in een jaar of vijf na 2017 zelf is gaan bouwen (wiki), want ze had het nodig.NEXUS is also being integrated with Ukraine’s DELTA situational-awareness system. This allows information collected by drones to be transferred directly to DELTA and displayed on the operational map. As a result, operators do not have to manually share coordinates or other information through messaging applications such as WhatsApp or Signal.
NEXUS is also being integrated with Ukraine’s DELTA situational-awareness system. This allows information collected by drones to be transferred directly to DELTA and displayed on the operational map. As a result, operators do not have to manually share coordinates or other information through messaging applications such as WhatsApp or Signal.
In Ukraine, Intelic also partners with the Ukrainian defence company Gurzuf Defence, which manufactures the Heavy Shot heavy multicopter. The drone can carry a payload of up to 30 kg and operate at ranges of up to 20 km with a return trip.
Als werktuigbouwer ben ik bij het bedrijf waar ik werk betrokken bij de standaardisatie en het modulariseren van producten. Dit is een heel taai, lange adem en zeker ook een politiek proces. Standaardiseren heeft vooral te maken met keuzes. Wat is levensvatbaar, wat heeft strategische vooruitzichten.In March 2026, the Dutch Ministry of Defence ordered 1,400 Heavy Shot drones for Ukraine, which were subsequently delivered to the Ukrainian military. I first learned about this cooperation from Russian Telegram channels, which frequently express concern about the growing integration of Ukrainian and European defence technologies.
Het eerste wat ik begon te roepen bij de drone ontwikkelingen was dat meer in de richting van een gemeenschappelijk platform moest worden gedacht. Het gaat hierbij niet zozeer over de keuzes van gestandaardiseerde oplossingen. Het gaat echter meer om het standaardiseren van de communicatielagen en interfaces tussen deze oplossingen. Zodra die standaarden zijn bepaald gaat dat namelijk een harmonisatie op gang brengen in het oplossingen aanbod (propellers, bodies, energy packs, clamp mechanismes). Maar dit is een mechanische/mechatronische analogie. Het IT equivalent leefde niet in mijn hoofd.
Ook Olena kijkt naar die drone uitdaging:
NEXUS kan een rol spelen in het terugbrengen van die variatie:As many readers of my newsletter know, Ukraine has a “zoo of technologies,” especially when it comes to unmanned systems. Last year alone, more than 500 new drone models were approved for use in Ukraine. The lack of standardization creates challenges for Ukrainian pilots, who must learn to operate each system, while also complicating training and repairs.
Om drones voor NEXUS te kwalificeren gaan die door een soort van accreditatieproces heen:The broader objective of NEXUS is to reduce the fragmentation created by Ukraine’s “zoo of drones,” in which military units often operate numerous systems with different control interfaces. Similar fragmentation also exists across Europe, with more than 700 defence producers.
En hier komt de tweede pilaar in het verhaal, Intelic BASE:Intelic works directly with Ukrainian drone manufacturers to integrate and test their systems with NEXUS. Cooperation usually begins before a product is deployed operationally so that both sides can verify that the drone and the software function properly together.
Related to NEXUS is Intelic BASE, a catalogue or marketplace for drones where Intelic showcases unmanned technologies that are already integrated with its software. It currently serves the needs of the Dutch Armed Forces and includes manufacturers from France, Germany, the United Kingdom, the Netherlands, Portugal, Latvia, Luxembourg, Lithuania, the Czech Republic, and Ukraine. Ukraine is represented on the platform by TAF Industries and several other unnamed partners.
Om Intelic BASE als een marktplaats te omschrijven zou het tekort doen. Het is meer een portfolio systeem dat kan dienen als een showcase voor wat er beschikbaar is, als hardware die al met de NEXUS software is geïntegreerd.Although the platform primarily focuses on European companies, it is also open to manufacturers from other NATO countries. For instance, Canadian companies interested in accessing the European market could therefore potentially be included, particularly if their products can be integrated with the NEXUS software.
Nu heeft ook de marktharmonisatie van NEXUS haar beperkingen verwacht ik. Dat maakt mij alleen er niet minder opgetogen over. NEXUS zal drones kwalificeren en bij gebruik adresseren als integrale producten waar de functionaliteiten van de drone via de dronebesturing worden aangesproken. De drone komt hierbij verwacht ik in een soort van aansturingsbibliotheek terecht en zal worden gepubliceerd op Intelic BASE.
Direct zal NEXUS de harmonisatie van drone hardware niet dicteren. Indirect is dit verwacht ik wel het geval. Als karakteristieken van bestaande oplossingen in reeds in NEXUS opgenomen drones worden gerecombineerd in een nieuwe drone variant dan zal dit die accreditatie van die nieuwe drone voor NEXUS versnellen.
Indirect veroorzaakt dit markt alignment. Oplossingen die al in NEXUS drones zijn gebruikt worden immers aantrekkelijker. Want dan kom je met je drone makkelijker binnenboord in een systeem waar iedereen die er al in is opgeleid zo met je drone wegvliegt.
Van een kant kan NEXUS dus gelijkschakeling van industrie enorm gaan helpen. Het wordt ook een meritocratie voor mechatronica en elektronica hardware. Binnen NEXUS wordt alles uiteindelijk aanstuurbaar, maar verschillen in effectiviteit tussen dronetypes blijft. Dit zal de hardwareontwikkeling kunnen laten convergeren. Mijn hoop is, want zelfs met NEXUS ontstaan hardware platforms niet vanzelf, is dat het ook de platformgerichte ontwikkeling van drone hardware kan stimuleren en de daaruit volgende modulariteit van hardware componenten.
Maar voor deze ontwikkeling kan ik het belang niet genoeg benadrukken. Credits voor Intelic en de ontwikkeling waar het bedrijf deel van uitmaakt.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
En ondertussen is Pantsir-S1 echt een grap. Faalt gewoon compleet om een FirePoint FP-2 neer te halen. Dat verklaard ook mede waarom we zoveel succesvolle drone aanvallen zien en waarom het systeem ook weinig gedaan lijkt te hebben in het Midden-Oosten tegen Iraanse drones.
YouTube: МоЛоЧКа СБС у дії: три ракети ЗРГК “Панцир-С1” махом по Птаху, але лохань тіньового флоту впольовано
YouTube: МоЛоЧКа СБС у дії: три ракети ЗРГК “Панцир-С1” махом по Птаху, але лохань тіньового флоту впольовано
In juli was er opeens een toename in vernietigde Russische tanks in de dagelijkse update. Bij die aanval werd voor het eerst de Arena Active Protection System (APS) tegen drones gebruikt. Het bleek niet goed te werken (Arena fail ).
De Russen hebben geleerd van de fouten en het systeem verbeterd. Het kost nu ongeveer 15-20 drones om een tank uit te schakelen. (Arena works) .
De Russen hebben geleerd van de fouten en het systeem verbeterd. Het kost nu ongeveer 15-20 drones om een tank uit te schakelen. (Arena works) .
Rusland rolt het Starlink alternatief sneller uit dan gepland.
Blijkbaar een heel nodig stukje techniek voor de strijd in Oekraine.
Dit jaar gaan ze er nog niet heel veel aan hebben, maar 292 satellieten in 2027 gepland.
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2026/08/10/8048047/
Dit jaar gaan ze er nog niet heel veel aan hebben, maar 292 satellieten in 2027 gepland.
Details: Skibitskyi noted that Russia already placed 16 satellites into low Earth orbit in March 2026, with further launches planned to create a constellation totalling 292 satellites by 2027 and expanding to 924 satellites by 2035.
"For now they can only operate sporadically when a satellite passes over our territory. When the Russians deploy a full satellite constellation, this system will function like Starlink," he noted.
Waar halen ze die technologie (chips en andere onderdelen) vandaan als ze zo onder de sancties zitten? China?arie_papa schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:57:
[...]
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door Hoicks op 10-08-2026 12:27 ]
Doorgaans wel, evt. via via. Grijze import zijn de Russen erg goed in. Ook het stelen van designs om vervolgens een eigen variant te maken. Zo werden Amerikaanse computers steeds gecloned door Russen; СВАКС… Когда вы забатите довольно воровать настоящий лучший. Verkregen dankzij spionage, zie het verhaal achter Karl 'Hagbard' Koch & Co.Hoicks schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:26:
[...]
Waar halen ze die technologie (chips en andere onderdelen) vandaan als ze zo onder de sancties zitten? China?
Daarnaast zijn er ook daadwerkelijk Nederlanders opgepakt deze oorlog. Nederlanders (en mensen in of via Nederland) die de sancties willens en wetens omzeilden, voor financieel gewin. In armere landen liggen hiervoor nog meer mogelijkheden, en je hebt ook landen die sanctioneren Rusland niet tot nauwelijks.
Ze stalen aan begin van de oorlog complete wasmachines om vervolgens de chips in kruisraketten te plempen (kun je gewoon een prijs op zetten: 50 EUR per wasmachine; vervolgens verkoopt de leider van het bataljon ze door voor 100 EUR per wasmachine). Dual use onderdelen zijn dus een probleem. Al heeft Rusland nu nauwelijks nog terreinwinst, raad je nooit welke winkel die massaal in stock heeft had.
Europa trouwens ook, nota bene gedeeld door ons eigen tweakers: nieuws: Europa vervroegt uitrol Starlink-concurrent en gaat meer satellieten ...arie_papa schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:57:
[...]
[...]
Uit de EC nieuwsbron:
Today, the European Commission and the SpaceRISE consortium concluded negotiations and signed an implementation agreement to roll out IRIS², the European Union's new flagship satellite constellation. The agreement, among other things, adds 66 satellites into low Earth orbit to the programme, bringing the main constellation to 348 satellites, and moving it from planning to full-scale deployment.
Under the agreement, European manufacturers have committed to delivering the additional satellites, designed with enhanced resilience. Concrete next steps are now in place to achieve first launches by 2029.
To respond to a changing security environment, the Commission is increasing the capacity of IRIS² beyond the original design. A dedicated layer of an additional 66 High-low Earth orbit satellites will strengthen capabilities for defence, security and emergency services further enhancing its architecture.
Starlink moet het nog even volhouden. Mijn hoop is dat Oekraïne over enkele jaren ook gebruik kan gaan maken van dit netwerk. Voortschrijdend inzicht zal dit netwerk niet stil laten staan, zoals dit nu ook deze opdracht voor 66 satellieten tot stand heeft gebracht.This reinforcement will increase secure governmental capacity by 60% within the EU and 54% globally, while significantly expanding Europe's ability to support critical missions during crises.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
De Oekraïners maken hun eigen Starlink alternatief en het gaat sneller. Fire Point heeft al 2 satellieten gelanceerd en gaat volgend jaar tientallen satellieten lanceren.teacup schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:24:
[...]
Europa trouwens ook, nota bene gedeeld door ons eigen tweakers: nieuws: Europa vervroegt uitrol Starlink-concurrent en gaat meer satellieten ...
Uit de EC nieuwsbron:
[...]
[...]
[...]
[...]
Starlink moet het nog even volhouden. Mijn hoop is dat Oekraïne over enkele jaren ook gebruik kan gaan maken van dit netwerk. Voortschrijdend inzicht zal dit netwerk niet stil laten staan, zoals dit nu ook deze opdracht voor 66 satellieten tot stand heeft gebracht.
Ze gaan voor meer dan 200 satellieten om het Oekraïense communicatienetwerk op te zetten.Ukrainian defense manufacturer Fire Point plans to launch dozens of space satellites in 2027. UNN managed to obtain more information about this project. Read our article to find out exactly what satellites Fire Point plans to launch and what they will be used for.
In an interview with the Financial Times, Denis Shtylerman reported that the company has already launched two satellites, and dozens more will be launched in 2027.
This is not Shtylerman's first statement regarding the idea of launching satellites. And it's not just about an idea, but the availability of a technical base.
https://unn.ua/en/news/hu...-of-its-satellite-program
Initieel is het een militaire communicatienetwerk.The company reported that the project involves creating a sovereign broadband satellite communication system in low Earth orbit with national-level access, control, and prioritization. The system will be built on an open architecture, which is a significant advantage as it will protect it from hidden external control and potential unilateral shutdown by a provider. The system will consist of three main segments: space, ground, and network core. The orbital altitude where the satellites will be located is 800 km above the Earth's surface. Once fully deployed, the system is expected to include more than 200 satellites.
Fire Point plans to provide government and defense structures with secure satellite communications during the first phase of the project's implementation. Additionally, as the company added, the state itself will establish the rules for network access.
Nu is het in testfase, volgend jaar gaan tientallen satellieten de ruimte in en ze beginnen met leger en de overheid van netwerkconnectiviteit te voorzien.
Naarmate de capaciteit stijgt, wordt het ook aan commerciële gebruikers aangeboden.Currently, the system architecture has been defined, international partners have been involved, and work is underway on the partial localization of components for production. Satellite testing will take place this year – two of which have already been launched. In 2027, the launch of the first batch of system satellites and the start of service provision for the military and government agencies are planned. In the future, the project will scale up, and commercial users will also be able to join.
Als je bij Fire Point een drone of raket koopt, dan krijg je binnenkort ook de toegang tot het Oekraïense communicatienetwerk erbij zodat je het wapen eender waar in de wereld kan aansturen.
Als je voor Oekraïense wapens kiest, dan ga je binnenkort uitgebreide bescherming krijgen. Zoals hoe afhankelijk dat we van de VS zijn."The idea of our weapons is that we sell not just weapons and not just security, but independence in the field of security,"
- Shtylerman said.
Doe ook maar de early warning satellieten erbij die nuclear launch detected de lancering van ballistische raketten kunnen melden.
Oekraïne wilt voor de full package gaan. Op grootmachtsniveau. En de rest daarop inkopen of abonnementen erop nemen."If we consider satellites as a component of air defense, they can be used, in particular, for missile attack warnings, i.e., for the early detection of ballistic missile launches. This can indeed be considered as one of the warning circuits that can be used within the complex of Ukrainian air defense systems,"
- believes military analyst Vadym Kushnir.
Wie gaat die satellietten dan de lucht in schieten, doet Oekraïne dat zelf of middels een partner?
Elk bedrijf die voldoende krachtige ballistische raketten bouwt, kan satellieten lanceren. Oekraïne heeft een Sovjet verleden in het bouwen van ICBM's met 16000km bereik en na de val van de Sovjet Unie zijn de ICBM's voor het lanceren van satellieten hergebruikt.gustaveau schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:41:
Wie gaat die satellietten dan de lucht in schieten, doet Oekraïne dat zelf of middels een partner?
De keuze is tussen de oude industrie (Pivdenmash KB Pivdenne) en nieuwe spelers zoals Fire Point in Oekraïne.
[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 10-08-2026 19:49 ]
@rapture ik neem dat die satellieten voorlopig rond de breedtegraad van Oekraïne rond gaan zwermen, daarna wat noordelijker, en zuidelijker. Noordelijker is interessant voor Noord-Europa, zuidelijker voor Zuid-Europa. Standaard zal het gunstig liggen voor Benelux, Duitsland, Polen, en VK & Ierland. Wanneer het zonder downtime in Oekraïne werkt, werkt het voor ons ook zonder downtime. Maar wij hebben een relatief goede infrastructuur, en het is eigenlijk het meest interessante in het oosten van Europa: de Bloodlands, en Finland. Gezien Oekraïne straks capaciteit over hebben (die in bijvoorbeeld West-Europa prima gebruikt kan worden met nul invloed op operaties Oekraïne omdat de vloot verder van front ligt), kun je dan.
Verder zie ik het niet zo nuttig in, voor ons. Behalve alternatief 4G/5G. Ook mogelijk interessant om LoRa hubs aan te sturen. Zijn er al hulpdiensten die LEO gebruiken, als fallback bijvoorbeeld?
Verder zie ik het niet zo nuttig in, voor ons. Behalve alternatief 4G/5G. Ook mogelijk interessant om LoRa hubs aan te sturen. Zijn er al hulpdiensten die LEO gebruiken, als fallback bijvoorbeeld?
De satellieten vliegen met een inclinatie tov de evenaar. Met 53 graden wordt Oekraïne geheel bestreken maar ook alles tussen 53 graden noorder- en zuiderbreedte. Maar goed, laat ze eerst maar eens zien of ze een stabiele service kunnen bieden, is nog niet zo makkelijk.Jerie schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:32:
@rapture ik neem dat die satellieten voorlopig rond de breedtegraad van Oekraïne rond gaan zwermen, daarna wat noordelijker, en zuidelijker. Noordelijker is interessant voor Noord-Europa, zuidelijker voor Zuid-Europa. Standaard zal het gunstig liggen voor Benelux, Duitsland, Polen, en VK & Ierland. Wanneer het zonder downtime in Oekraïne werkt, werkt het voor ons ook zonder downtime. Maar wij hebben een relatief goede infrastructuur, en het is eigenlijk het meest interessante in het oosten van Europa: de Bloodlands, en Finland. Gezien Oekraïne straks capaciteit over hebben (die in bijvoorbeeld West-Europa prima gebruikt kan worden met nul invloed op operaties Oekraïne omdat de vloot verder van front ligt), kun je dan.
Ja, dat weet ik, ik heb de banen van Starlink bestudeerd. Ze kunnen niet met slechts 1 rits ook Noord-Europa bestrijken. Althans, niet met fatsoenlijke latency (zonder fatsoenlijke latency bestaat al heel lang). Als ze met 1 rits Oekraïne bestrijken, dan kunnen wij die rits hier ook gebruiken (mits we een grondstation hebben) omdat we op dezelfde breedtegraad liggen, dat dan nul bandbreedte kost van de Oekraïners omdat we nooit een satelliet gebruiken die op dat moment boven Oekraïne of het land waar Oekraïne mee in conflict is hangt. Ondertussen betalen we wel netjes voor de service, en we bouwen onze afhankelijkheid van die vervelende Amerikaan af (het vergroot ook de concurrentie, dus gunstigere prijzen). Daarnaast, als ze noordelijker willen aanvallen (op zeg dezelfde breedtegraad als Oslo, Stockholm, Talinn/Helsinki, St. Petersburg, enz, of nog iets noordelijker) dan hebben ze aldaar ook een rits LEO's nodig. Dat is dan wel een kleinere rits. Die hebben, voor fatsoenlijke latency, ook weer een eigen grondstation nodig. Het moeilijkst lijkt mij om 24/7 zonder downtime een goede latency te bieden op de lagere breedtegraad, welke prio heeft vanwege ligging land. Waarom moeilijkst, omdat je veel LEO's nodig hebt, en ze moeten exact zo afgesteld staan qua positie dat je er ook voldoende hebt. Fase 1 is er een of twee de lucht in knallen, verbinding maken via grondstation, software moet goed werken en remote te upgraden zijn (ook i.v.m kwetsbaarheden in de stack, en die gaan er komen, kwestie van tijd). Je hebt dan nog geen 24/7 bereik, maar je kunt wel inter-communicate testen. Bovendien kunnen ze backup grondstations bouwen in Europa. Vervolgens is de tweede fase er meer lanceren. Hierdoor verbetert de uptime (door meer LEO's lagere downtime), en kun je de inter-communicatie ervaring breder uitrollen. Vervolgens kun je voor 100% dekkingsgraad gaan (op die breedtegraad; dus qua noordelijk halfrond niet erboven). Een bijkomstigheid van niet #1 zijn (dat was Starlink in dit opzicht) is dat de techniek al bewezen is, maar aan de andere kant is het ook drukker in de ruimte. Om dan ook nog een rits voor 60 graden (of 70, voor alles onder 70) noorderbreedte uit te rollen is wat werk (het is daar ook al druk) maar een nevendoel. Mooie bijkomstigheid is dat zo'n tweede baan redundantie biedt.mv_ak schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:23:
[...]
De satellieten vliegen met een inclinatie tov de evenaar. Met 53 graden wordt Oekraïne geheel bestreken maar ook alles tussen 53 graden noorder- en zuiderbreedte. Maar goed, laat ze eerst maar eens zien of ze een stabiele service kunnen bieden, is nog niet zo makkelijk.
Daarnaast is de lokatie van een grondstation statisch, en een militair doel. Gecrashde of buitgenomen Starlink terminals moet je af kunnen schakelen, maar de tegenpartij kan mogelijk datadragers uitlezen.
Al met al is het zelfs voor een grote egoist (Musk) onhandig om dit niet breed uit te rollen naar allerlei andere landen buiten zijn geliefde land, en klanten te werven. Het kost namelijk enkel bouw van een grondstation; de dekking zweeft al in de ruimte, en iedere klant kan maandelijks mooi meebetalen aan de financiering van (de lening van) de infra. Qua energie zijn kosten laag (enkel DC's voor grondstations), immers kan men gebruik maken van zonne-energie.
Ik zie door het werken voor systeemintegratoren (waar je alle mogelijke devices aan elkaar knoopt en samen laat werken) dat NEXUS een vendor agnostic management system voor drones wordt zoals dat voor andere devices bestaan.teacup schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 23:15:
Zie persbericht NL MOD en het persbericht van Intelic
[...]
De interoperability software foundation (ja... een mond vol) is echter geen luchtfietsen, het is al battle tested door Oekraïense krijgsmachtonderdelen.
[...]
Intelic heeft twee pijlers voor genoemde foundation ontwikkeld:Nu is dat Intelic BASE geinspireerd door het Oekraïense Brave1 Market. Niet alle credits daarvoor gaan naar Intelic.
- NEXUS, een command-and-control software platform voor drones
- Intelic BASE, a Europeese catalogus van onbemande technologieën
[...]
NEXUS lijkt mij in mijn woorden een framework dat via steeds dezelfde interface en controls mensen uiteenlopende drones kan laten besturen. Dit is natuurlijk belangrijk om training en ervaringsopbouw te harmoniseren.
[...]
Dit is nodig als je de bewakingscamera's, toegangscontrole (badgen en mag iemand wel of niet binnen),... of een andere categorie van IOT-devices niet van 1 vendor koopt en je wilt meerdere vendors tegelijkertijd kunnen gebruiken. Nu worden drones van alle merken, vendors, leveranciers,... aan een Drone Management System geknoopt.
Ik ga dit voortaan DMS noemen zoals VMS bestaat. Het is eigenlijk niet veel meer dan een expansion pack voor een VMS die livebeelden aan de operatoren toont, PTZ-camera's (Pan Tilt Zoom) met eventuele bijkomende functies zoals ruitenwisser bedient, voor de opnames zorgt en bijkomende functionaliteit zoals Video Content Analyse (dat tegenwoordig als AI verkocht wordt) doet.
De camera's hebben tegenwoordig vleugels, motorisatie, payload/bewapening,,... en verbindingen over WAN-afstanden erbij gekregen. Een drone is technisch gezien een evolved camera zoals men vroeger motorisatie aan een fiets toevoegde en de fietsenbouwers gingen auto's bouwen.
De nieuwe dingen dat je aan een VMS toevoegt om een DMS te maken:
- Dronebedieningsprotocollen kunnen naast de PTZ-protocollen erbij. Voor unsupported/custom functies bestaat een oude truc van het analoge camera tijdperk. Met get/set present nummer zoveel geeft je het commando om de OSD te tonen, een keuze accepteren, esc/back commando geven, een ruitenwisser of andere accessoires aan te sturen. Je kan een granaatdropper, bomluik, FPV-drone drop, unguided rocket launch,... achter een preset nummer zetten. Op deze manier kan je nieuwe functionaliteit toevoegen zonder te wachten op officiële ondersteuning.
- Dronecontrollers en dronebedieningspanelen kunnen naast de camerajoysticks en camerabedieningspanelen erbij. Vrij te kiezen keybinds is nodig zodat de drone-operatoren hun dronecontroller naar eigen smaak/voorkeuren kunnen instellen. En niet vergeten een bepaalde knop (zowel een fysieke als een softwarematige) aan preset nummer zoveel koppelen om bijkomende functionaliteit te activeren.
- Protocollen voor het ontvangst van metadata dat in de OSD getoond wordt. Als er geen support is, dan zet je de metadata in de OSD dat in het beeld zichtbaar is zoals de batterijstatus, hoogte, snelheid, kompas, dronenaam, serienummer, crosshair, signaalsterkte, lijntjes die de horizon moet voorstellen,... dat je in de dronebeelden ziet.
- Eventueel wat meer video codecs en streaming protocols erbij.
Als je in een Oekraïense commandopost/bunker binnenloopt, dan ziet de Delta ter plaatse eruit als een combinatie van Discord, Google Maps en Notes. Je hebt iets nodig voor snelle realtime (voice )comms, chatten, plaatjes, beelden,... delen zoals hoe de gamers het doen. Je gaat ergens de vijanden en friendlies op de kaart moeten aanduiden. Je gaat ergens notities maken, veel gebruikte recepten, how-to's,... opslaan.Weten we het nog? DELTA is die situational awareness web software die Oekraïne uiteindelijk maar in een jaar of vijf na 2017 zelf is gaan bouwen (wiki), want ze had het nodig.
[...]
Voor het bedrijfsleven bestaat Teams met Sharepoint en andere MS-software geïntegreerd. Voor oorlog bestaat Delta. Wat de Oekraïners nu doen, is de nieuwe workflow voor militairen in het post-COVID tijdperk aan het uitwerken. De oude jaren 80/90 gewoontes of generatie fax kunnen niet meer. De krijgsmachten moeten ook mee met generatie Zoom, Discord, Teams, Twitch,...
Het kan ongemakkelijk voelen als alles via het Internet (en de cloud) moet en is het Internet op het platteland snel genoeg voor oorlog? In Oekraïne moeten ze overal zomaar tientallen 1080p live streams tegelijkertijd kunnen binnentrekken om de schermen in een commandopost te vullen. Gigabit fiber kost in Oekraïne 10 dollar per maand en telco's bieden tot 100 uren stroomuitvalbestendigheid (aan de telco kant). Generator aanslingeren en je hebt nog dagenlang Gigabit Internetaansluiting tijdens een stroomuitval.
Wel of geen toegang tot Starlink laat zien hoe afhankelijk van het Internet de legers in de oorlog in Oekraïne zijn. Het gevolg is dat iedereen over een eigen soevereine Starlink equivalent moet beschikken.
Ik kan een voorbeeld geven van protocollen om PTZ (Pan is naar links of rechts draaien, Tilt is naar boven of beneden, Zoom) instructies aan een camera te geven.[...]
[...]
Als werktuigbouwer ben ik bij het bedrijf waar ik werk betrokken bij de standaardisatie en het modulariseren van producten. Dit is een heel taai, lange adem en zeker ook een politiek proces. Standaardiseren heeft vooral te maken met keuzes. Wat is levensvatbaar, wat heeft strategische vooruitzichten.
:strip_exif()/f/image/9daTzcy6VW0ZtF0aa0VSy8T8.png?f=user_large)
Voor het bedienen van drones zijn er ook protocollen dat een drone vendor gebruikt en je wilt niet oneindig veel verschillende protocollen hebben. De grote of beroemde drone vendors hebben protocollen uitgewerkt en in de praktijk getest.
Aan de lijst van dronebesturingsprotocollen kan ik al Wild Hornets, Fire Point,... toevoegen en de makers van NEXUS kunnen ook hun eigen protocol verzinnen.
De protocollen kan je volgens het bereik/prijscategorie categoriseren:
- Korte bereik is voor de 500 dollar drone gemaakt en deze drones kunnen tegenwoordig al een logistieke voertuig 110km ver raken.
- Middle strike is voor de 5000 dollar drones die 200km ver gaan en we weten niet tot hoe ver dit uitgebreid wordt. Halverwege moskou? Tot voorbij moskou?
- Groot bereik begint met 50k dollar drone naar moskou sturen en gaat nu al tot achter de Oeralgebergte. Dit jaar gaan ze 4000 km bereik halen. Volgend jaar beginnen ze met de uitbreiding naar 5000 km bereik en ze gaan up to 10000km bereik. Het eindigt waarschijnlijk in de Beringstraat. Waar de drones een U-turn moeten maken of in de zee neerstorten voordat het overlast in Alaska veroorzaakt.
Hoe ga je protocollen op elkaar stapelen? Er is een hoofdverbinding en start je bijkomende verbindingen voor bv elke drone dat vanuit een drone carrier opstijgt. Of een turret op een gronddrone, zeedrone,... bedienen.
In de camerawereld bestaat al het probleem van een fysieke camera bestaat eigenlijk uit 4 camera's en je kan nog een camera in een gat steken voor de vijfde camera. Hoe ga je 5 camera's in 1 in de software voorstellen?
Dat is normaal in de industrie dat in de vroege dagen een wildgroei van variatie is. De makers van een DMS integreert verschillende drone vendors en je kan ergens een lijst vinden waarin staat welke typenummers van welke drone vendor met welke firmwareversie en welke DMS softwareversie getest en goed bevonden zijn. Elke drone vendor wilt dat hun producten in de lijst geraken.Ook Olena kijkt naar die drone uitdaging:
[...]
NEXUS kan een rol spelen in het terugbrengen van die variatie:
[...]
Om drones voor NEXUS te kwalificeren gaan die door een soort van accreditatieproces heen:
[...]
De drone vendors passen aan de DMS aan met het aanbieden van compatibiliteit. Ik heb de oude truc voor de nieuwe unsupported functionaliteiten erdoor trekken uitgelegd.En hier komt de tweede pilaar in het verhaal, Intelic BASE:
[...]
[...]
Om Intelic BASE als een marktplaats te omschrijven zou het tekort doen. Het is meer een portfolio systeem dat kan dienen als een showcase voor wat er beschikbaar is, als hardware die al met de NEXUS software is geïntegreerd.
Wanneer de oude truc teveel gebruikt wordt, dan komt er native/officiële support in een grote update en de drone vendors kunnen aan hun kant de nodige aanpassingen doen. De DMS-vendor heeft een excuus voor het ophogen van de versienummer en verkopen van cursussen (en jaarlijkse hercertificering) nodig. De andere drone vendors zien de industrietrends in de software updates en kunnen meedoen.
Ik denk niet dat de DMS een limiterende factor voor innovatie is (Zoals met alles op voorwaarde dat het door technici, IT'ers, ingenieurs,... bedacht en gemaakt is, want managers, politici,... kunnen alles op voorhand al kapot maken.). Je kan altijd extra functies toevoegen en direct werkend krijgen via de oude truc en keybinds. De workaround voor als 1 van de beide kanten werken niet mee, moet altijd beschikbaar door de oude truc universeel te maken.
Oekraïne heeft de oude versie van SAMP-T in bruikleen van Frankrijk, eind 2026 worden die vervangen door de SAMP-T/NG en nieuwe Astor NT interceptors. Die zouden het beter moeten doen tegen ballistische raketten dan de oude versie, maar idd nog niet bewezen.Mr_gadget schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:53:
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
@rapture, waarom niet gewoon aan de droneleveranciers vragen om een standaardprotocol te implementeren? Of om de firmware open te laten en zelf een firmware te installeren?
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!
Omdat je als een DMS-vendor een aantrekkelijk product op de markt wilt zetten en dat ondersteunt natuurlijk de protocollen van de populairste en meest voorkomende drone vendors vanaf het begin.ocf81 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:36:
@rapture, waarom niet gewoon aan de droneleveranciers vragen om een standaardprotocol te implementeren? Of om de firmware open te laten en zelf een firmware te installeren?
Een standaardprotocol is iets dat lange onderhandelingen vereist en er komt politiek tussen de grote spelers in de sector erbij kijken. Daarna volgen nog de jaren dat het kost om het te implementeren. Dan spreken we over de invoering in praktijk ver nadat putin horizontaal naar buiten gedragen is en rusland in verschillende stukken uit elkaar gevallen.
Een nieuwe Wi-FI version kost 4 jaren en een aantal maanden om van initial draft naar final version te gaan.
AV1 was ontstaan omdat een aantal grote spelers niet op hogere kosten, licenties bij verschillende patent pools afnemen,... zaten te wachten en ze kondigden het in september 2015 aan.Development of the 802.11be amendment began with an initial draft in March 2021 and the final version was published on 22 July 2025.[13][10][14][15] Despite this, numerous products were announced in 2022 based on draft standards, with retail availability in early 2023. On 8 January 2024, the Wi-Fi Alliance introduced its Wi-Fi Certified 7 program to certify Wi-Fi 7 devices as the technical requirements were essentially complete.[16][17][18]
Wikipedia: Wi-Fi 7
3 jaren later was er in maart 2018 een standaard.The Alliance's motivations for creating AV1 included the high cost and uncertainty involved with the patent licensing of HEVC (also known as H.265), the MPEG-designed codec expected to succeed AVC.[10][8] Additionally, the Alliance's seven founding members – Amazon, Cisco, Google, Intel, Microsoft, Mozilla, and Netflix – announced that the initial focus of the video format would be delivery of high-quality web video.[11] The official announcement of AV1 came with the press release on the formation of the Alliance for Open Media on 1 September 2015. Only 42 days before, on 21 July 2015, HEVC Advance's initial licensing offer was announced to be an increase over the royalty fees of its predecessor, AVC.[12] In addition to the increased cost, the complexity of the licensing process increased with HEVC. Unlike previous MPEG standards where the technology in the standard could be licensed from a single entity, MPEG LA, when the HEVC standard was finished, two patent pools had been formed with a third pool on the horizon. In addition, various patent holders were refusing to license patents via either pool, increasing uncertainty about HEVC's licensing. According to Microsoft's Ian LeGrow, an open-source, royalty-free technology was seen as the easiest way to eliminate this uncertainty around licensing.[10]
Wikipedia: AV1
In 2020 ondersteunde RDNA2 en RTX 3000 GPU's AV1 decoding en in 2022 ondersteunde RDNA3 en RTX 4000 GPU's AV1 decoding en encoding. 7 jaren tijd voor een GPU met volledige hardware-acceleratie kunnen kopen. Voor de inburgering spreken we over 10+ jaren.The first version 0.1.0 of the AV1 reference codec was published on April 7, 2016. Although a soft feature freeze came into effect at the end of October 2017, development continued on several significant features. The bitstream format, was projected to be frozen in January 2018 but was delayed due to unresolved critical bugs as well as further changes to transformations, syntax, the prediction of motion vectors, and the completion of legal analysis.~~~[citation needed] The Alliance announced the release of the AV1 bitstream specification on March 28, 2018, along with a reference, software-based encoder and decoder.[17] On 25 June 2018, a validated version 1.0.0 of the specification was released.[18] On January 8, 2019, a validated version 1.0.0 with Errata 1 of the specification was released.
Om het eindeloze wachten te voorkomen, implementeer je de bestaande protocollen van de drone vendors in je DMS.
Ik ga niet zeggen dat je geen gelijk hebt, want wat je zegt is best zinnig. Maar tegelijkertijd merk ik wel op dat het proces dat jij beschrijft in vredestijd wellicht veel tijd in beslag neemt, maar voor specifiek voor de Oekraïne geldt dat ze een monopsonie hebben en dat onder de hogere druk van oorlog er ook stroomlijning nodig is, wat maakt dat zij als koper dus best wat eisen kunnen stellen. Dat hoeft niet per se met de botte bijl, het protocol kan ook in overleg in opvolgende versies of met extensies i.c.m. een master data systeem o.i.d. worden bijgewerkt om over tijd meer mogelijkheden te ontsluiten. De basis is er al met de open source firmwares die voor alle verboden al beschikbaar waren.
© ocf81 1981-infinity
Zonder enige kennis van zaken: er wordt elke maand bijgeleerd. Doctrines uit 2025 zijn achterhaald. Een protocol dat een jaar geleden werd vastgesteld o.b.v. kennis van anderhalf jaar geleden gaat vandaag niet meer voldoen. En alles weigeren dat niet voldoet aan die standaard is een luxe die niet is te veroorloven.
Dat er middleware is om te vertalen klinkt als heel goed idee.
Dat er middleware is om te vertalen klinkt als heel goed idee.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Wat een verhaal, @rapture. Zit je in de beveiligingsbranche oid?
Maar er bestaat toch al mooie middleware zoals Ardupilot? Je hoeft niet direct een hele beveiligingscamera aan een drone te hangen? Dan hoeft het niet op camera niveau.
Voor Robots heb je ROS, dit is ook heel goed opgezet om data mooi in kanalen te versturen. Misschien iets minder goed voor lage data snelheid. Maar als je een glasvezel meetrekt is dit geen probleem.
Maar er bestaat toch al mooie middleware zoals Ardupilot? Je hoeft niet direct een hele beveiligingscamera aan een drone te hangen? Dan hoeft het niet op camera niveau.
Voor Robots heb je ROS, dit is ook heel goed opgezet om data mooi in kanalen te versturen. Misschien iets minder goed voor lage data snelheid. Maar als je een glasvezel meetrekt is dit geen probleem.
[ Voor 16% gewijzigd door Mr_gadget op 12-08-2026 10:17 ]
Jet powered interceptor drones. Die lijken me ook heel geschikt om helikopters uit de lucht te schieten.
Ukraine is already developing the next generation of interceptor drones: jet-powered interceptors designed to hunt Russia’s new jet-powered Shaheds Several Ukrainian teams are already working on the technology, and the first systems are now undergoing combat testing. One of them can exceed 600 km/h
— 🦋Special Kherson Cat🐈🇺🇦 (@specialkhersoncat.bsky.social) 14 augustus 2026
Snel genoeg voor helikopters (max zo rond 300), net genoeg voor de Geran-4 die rond de 500 km/u haalt. Maar niet voor de Banderol (een soort van mini kruisraket met drone-achtige bestuurbaarheid die het de AA moeilijker maakt.) die ruim boven de 600 kan vliegen. https://www.ukrinform.net...ian-missile-banderol.html3raser schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:17:
Jet powered interceptor drones. Die lijken me ook heel geschikt om helikopters uit de lucht te schieten.
[Bluesky]
Ik snap nooit zo goed waarom AA minstens net zo snel moet vliegen als het te onderscheppen object. Zolang dat een enigszins voorspelbare koers heeft, kan je AA/Interceptordrone toch mikken op een frontale botsing? Weet iemand welke denkfout ik maak? (Aannemende dat de kans dat ik een denkfout maak duidelijk groter is dan de kans dat de volledige AA industrie dat doet)
Het is vele malen moeilijker om precies in 1x op de juiste plek en tijd te zijn dan er rustig achteraan te hobbelen en 'm dan te pakken.onkl schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:47:
Ik snap nooit zo goed waarom AA minstens net zo snel moet vliegen als het te onderscheppen object. Zolang dat een enigszins voorspelbare koers heeft, kan je AA/Interceptordrone toch mikken op een frontale botsing? Weet iemand welke denkfout ik maak? (Aannemende dat de kans dat ik een denkfout maak duidelijk groter is dan de kans dat de volledige AA industrie dat doet)
En je moet op tijd vertrekken.
Omdat je lanceerlocatie niet noodzakelijkerwijs in de baan van het neer te halen object ligt.onkl schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:47:
Je moet dus sneller zijn om deze altijd in te kunnen halen. Je kan de richting redelijk inschatten, maar Oekraine is een enorm land. Je weet de precieze koers gewoon niet totdat de drones en raketten verschijnen. Zeker omdat ze manoeuvreerbaar zijn.
Dat is ook niet anders met straaljagers die andere toestellen onderscheppen. Die hebben die snelheid mede om te kunnen onderscheppen. Dit was ook het geheim van bijvoorbeeld de Havilland Mosquito tijdens WO2. Die toestellen waren al op snelheid en hoogte als ze gedetecteerd werden terwijl de Duitse jagers moesten opstijgen en klimmen. Onderschepping werd er heel lastig door.
Trump schaalt legeroefening met Zuid-Korea af, benadrukt 'goede relatie met Kim Jong-un'
Trump bezig om zichzelf en met name de VS nog minder relevant en betrouwbaar te maken.
Het kan verkeren. Sinds de Tweede Wereldoorlog met afstand de machtigste krijgsmacht op aarde, en nu wordt dat in een paar jaar in het putje gegooid.
Oekraïne heeft bewezen dat bestaande peperdure wapensystemen zo goed als machteloos zijn tegen drones. Het lijkt erop dat in Europa ook langzaam het besef komt dat het voor honderden miljarden aankopen van 'domme' oude hardware een vrij zinloze exercitie is als deze peperdure spullen geen partij zijn voor spotgoedkope drones. Zie ook: Amerikaanse tanks kansloos tegen Oekraïense drones tijdens militaire oefening.
Nu dwingen ze ook Zuid Korea om verder te kijken dan enkel de VS. Misschien zijn de Zuid Koreanen zelfs wel blij met deze ontwikkeling, want het geeft ze een reden om verder te kijken dan enkel hun 'trouwste' bondgenoot. Verder te kijken naar veel effectievere en goedkopere methoden om de strijd te winnen.
Het defensiebudget van de VS is al tot idiote hoogte gestegen, en ze willen het de komende jaren alleen nog maar verder verhogen. Het hele land is echter in verval, en ze geven hun centen uit aan zaken die grotendeels irrelevant zijn geworden in moderne oorlogvoering. Lijkt erop dat het militair-industrieel complex zichzelf nu echt te gronde gaat richten.
Trump bezig om zichzelf en met name de VS nog minder relevant en betrouwbaar te maken.
Het kan verkeren. Sinds de Tweede Wereldoorlog met afstand de machtigste krijgsmacht op aarde, en nu wordt dat in een paar jaar in het putje gegooid.
Oekraïne heeft bewezen dat bestaande peperdure wapensystemen zo goed als machteloos zijn tegen drones. Het lijkt erop dat in Europa ook langzaam het besef komt dat het voor honderden miljarden aankopen van 'domme' oude hardware een vrij zinloze exercitie is als deze peperdure spullen geen partij zijn voor spotgoedkope drones. Zie ook: Amerikaanse tanks kansloos tegen Oekraïense drones tijdens militaire oefening.
Nu dwingen ze ook Zuid Korea om verder te kijken dan enkel de VS. Misschien zijn de Zuid Koreanen zelfs wel blij met deze ontwikkeling, want het geeft ze een reden om verder te kijken dan enkel hun 'trouwste' bondgenoot. Verder te kijken naar veel effectievere en goedkopere methoden om de strijd te winnen.
Het defensiebudget van de VS is al tot idiote hoogte gestegen, en ze willen het de komende jaren alleen nog maar verder verhogen. Het hele land is echter in verval, en ze geven hun centen uit aan zaken die grotendeels irrelevant zijn geworden in moderne oorlogvoering. Lijkt erop dat het militair-industrieel complex zichzelf nu echt te gronde gaat richten.
Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”
@alexbl69 hoe US zichzelf kapot doet, en daar dan toch bergen geld aan uitgeeft is ongezien.
Nuja, ZK, hebben alleen nog maar humanitaire hulp geboden aan UKR, niets militair. Ze zitten daar graag op hun eiland.
Nuja, ZK, hebben alleen nog maar humanitaire hulp geboden aan UKR, niets militair. Ze zitten daar graag op hun eiland.
Ik vind dit overigens wel raar. Hun gezworen vijand is druk bezig met relevante oorlogservaring op te doen, wapen systemen te testen en technologie van Rusland te ontvangen. Ze zouden een actief tegenstandpunt kunnen kiezen maar zitten afwachtend te kijken naar Oekraine, terwijl Amerika ze terzijde duwt. Als dit alles een wereldoorlog gaat worden hebben ze zeer kostbare tijd verloren, en voor wat? Een goede band met het tanende Rusland?brecht_vb schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:52:
Ik vind dit veelste ongenuanceerd. Er zijn geen drones die de glide bombs van Rusland tegenhouden. Dat moet je doen met Stealth vliegtuigen of Meteor raketten. Er zijn geen drones die iets kunnen doen aan de lanceringen van ballistische raketten. Daar heb je een NATO luchtmacht voor nodig. Er zijn geen drones die gebieden kunnen overnemen of burgers en infanterie kunnen veilig houden. Daar heb tanks en pantser voertuigen voor nodig.alexbl69 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:49:
Oekraïne heeft bewezen dat bestaande peperdure wapensystemen zo goed als machteloos zijn tegen drones. Het lijkt erop dat in Europa ook langzaam het besef komt dat het voor honderden miljarden aankopen van 'domme' oude hardware een vrij zinloze exercitie is als deze peperdure spullen geen partij zijn voor spotgoedkope drones.
Je zal "de classics" én de drones nodig hebben. Als jij Combined Arms Warfare kán uitvoeren (wat hele divisies vergt, die heel goed getraind zijn) dan zijn drones niet de beste tools voor zowel aanval als verdediging. De reden dat drones zo effectief zijn, is omdat beide partijen momenteel alleen Positional warfare kunnen uitvoeren.
[ Voor 3% gewijzigd door XanderDrake op 17-08-2026 14:25 ]
ZK had toch iets in de wet staan met betrekking tot restricties over het leveren van wapens aan partijen die nu al in oorlog waren oid?brecht_vb schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:52:
@alexbl69 hoe US zichzelf kapot doet, en daar dan toch bergen geld aan uitgeeft is ongezien.
PSN
Dat is dan ook weer wat ongenuanceerd. Combined Arms is een doctrine waarin je zoekt naar methodes om de verschillende onderdelen van je strijdkrachten zo te laten samenwerken, dat de verschillende onderdelen optimaal tot hun recht komen en elkaars zwaktes kunnen ondervangen. (De naam verklapt het al een beetje.)XanderDrake schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:32:
[...]
Je zal "de classics" én de drones nodig hebben. Als jij Combined Arms Warfare kán uitvoeren (wat hele divisies vergt, die heel goed getraind zijn) dan zijn drones niet de beste tools voor zowel aanval als verdediging. De reden dat drones zo effectief zijn, is omdat beide partijen momenteel alleen Positional warfare kunnen uitvoeren.
Dat is een doctrine die op twee manieren zal moeten reageren op de nieuwe capaciteiten die ontstaan door de opkomst van drones: Enerzijds door de vraag welke tactische mogelijkheden ontstaan door het toevoegen van drones in je krijgsmacht, anderzijds de vraag wat de impact van drones bij ee tegenstander is. We zien nu inderdaad positional warfare aan beide kanten, maar dat is niet omdat de partijen dat zo lollig vinden, maar omdat tot nu toe aan beide kanten geen mogelijkheden worden gezien om een beweging te creëren, juist doordat positional warfare, dankzij concepten als een drone wall, veel beter in staat is weerstand te bieden tegen offensieve tactieken, inclusief combined arms.
De meerwaarde van combined arms lijkt dus op dit moment minder en zal pas ná het integreren van de lessen over vechten met én tegen drones weer volledig relevant zijn.
Ik ben het wel met je eens dat we het tegen die tijd zullen hebben over een combinatie van klassieke wapensystemen en drones.
En mijn vermoeden blijven toch echt dat de klassieke veel te dure oorlogswapens ook NA dit conflict een behoorlijke terugloop in belangstelling zullen zien. Er wordt gewoonweg te veel geld verspild aan 1 wapen om het rendabel te maken. Er zijn al interceptordrones die bijna 600 km/uur halen. goedkope dingetjes die puur kinetisch in staat zijn om aanvallen te plegen op andere drones of langzaam vliegend materiaal. Over een paar maanden zijn die vast slim genoeg om ook glijbommen te onderscheppen. De lange afstandsdrones worden steeds krachtiger en zijn blijkbaar toch niet allemaal te onderscheppen. Ik zie de rol van de oude wapens afnemen. Net als die van de slagschepen en de grote bommenwerpers.
Ik denk dat eigenlijk niet, net zoals dat ik denk dat hier wat anders speelt.
Het Pentagon lijkt gewoon blut te zijn voor dit jaar vanwege de Iran oorlog en dat willen ze maar niet toegeven. Er worden al maanden allemaal oefeningen geschrapt omdat het geld op is. Ook hebben de Amerikanen hebben nu al hun tweede vliegdekschip waarbij de bemanning zowat in opstand komt en waar de verhalen al rondgaan dat bemanningsleden het niet meer trokken en zelfmoord hebben proberen te plegen door overboord te springen. Blijkbaar is een matroos zelfs overboord gesprongen en uiteindelijk uit het water gehaald.
Wat je hier ziet gebeuren is klassieke imperial overstretch.
Ze zijn arrogant geworden in hun positie, ze hebben de inzetbaarheid van hun strijdkrachten verwaarloost en nu begint het te breken. Natuurlijk speelt er ook een mate van incompetentie en corruptie rondom veel materieelverwerving. De lijst van miljarden kostende mislukkingen is erg lang aan het worden. En het is allemaal ten koste gegaan van munitie, logistiek, voorraden, reserves etc.
Dat is dan voor een globaal opererende strijdkracht. Waar iedereen nu ook steeds meer achter aan het komen is, is dat ze dit niet kunnen zonder hun netwerk van bondgenoten. Ze kunnen hun schepen bij Hormuz niet afmeren omdat de havens in Iraans bereik liggen. Ze kunnen al die raketten niet alleen neerhalen omdat ze er de luchtafweer niet voor hebben. Als de Iraniërs een Amerikaans schip in haven zouden zien, al helemaal een van de vliegdekschepen, dan zullen ze er honderden kruis en ballistische raketten op afvuren. En er gaat dan iets doorheen komen. Die bemanningen zijn dus maanden, constant in de weer. Ze zijn fysiek en mentaal kapot.
En wie had de dekking moeten leveren? De lokale bondgenoten. Nu lijkt het gemiddelde Arabische leger, zowaar een Arabisch leger te zijn. Daar werk je eerder omheen, niet mee samen. Het was zo tekenend dat er meteen in de eerste dagen, teams uit Oekraine ingevlogen werden om ze te helpen tegen met name de drones. Want die kan je vrij makkelijk uit de lucht halen, als je weet wat je doet en de middelen hebt. Het is vooral een kosten-baten analyse. De afweer is namelijk al snel duurder dan de drones zelf. Het kost ook mankracht, moet allemaal gevolgd worden, zorgt voor verwarring in de bevelstructuur etc. En soms komen wat drones door alles heen. De kruis en ballistische raketten zijn alleen veel belangrijker. Die moeten doorkomen en dat mag best enkele tientallen drones kosten die kansloos neergehaald worden.
En wie had die Amerikaanse schepen dan nog meer kunnen dekken? Nou wij. Europa heeft juist de schepen die dit kunnen en onze basissen liggen heel wat dichterbij. Maar dan moet je niet eerst een jaar lang ons beledigen, intimideren, bedreigen, chanteren en belazeren.
De reactie was dan ook dat ze het konden uitzoeken. Al helemaal omdat wij de olieschok ook voelen. Sterker nog, Spanje sloot hun Rota vliegbasis af. Dat is de logistieke hub voor de Amerikanen naar het Midden-Oosten. De Fransen gingen ook echt niet helpen en Italië bijvoorbeeld ook niet. Zie daar waarom Trump over Meloni begon te schreeuwen. Misschien gaat de combinatie hiervan en de enorme hitte deze zomer, ons eens echt bewegen wat te doen aan die energietransitie. Want hier wil je niet afhankelijk meer van zijn.
De Amerikanen hebben noodgedwongen, alweer middelen uit Azië moeten halen. Verder willen ze het maar niet toegeven, maar ze hebben echt flink wat van hun strategische voorraden verbruikt. Dat gaat ze jaren kosten om te vervangen en de eerste Amerikaanse "bondgenoten" lijken al te moeten wachten op hun bestellingen. Met name Taiwan begint het langzamer benauwder te krijgen. Japan is allang relaties aan het aangaan met andere mogendheden zoals Australië, Vietnam en ook meer met Europese landen gaan praten. Zuid-Korea kan het noorden aan, minus de kernwapens. Die willen de Amerikanen vooral aan boord houden vanwege de kernwapens en als tegenwicht tegen China.
Datzelfde China lacht zich kapot. De wereld staat nu in de rij voor Chinese zonnepanelen, batterijen en EV's.
Het tweede deel is wat nu. Tja, je ziet de beweging al in de VS naar nog veel meer uitgaven. Bepaalde mensen daar, lijken echt te geloven dat ze alles zelf kunnen en niemand nodig hebben. Ze willen iedereen weer terug in gareel brengen. Dus meer schepen, straaljagers, munitie, transport etc etc etc. Ze lijken niet te kiezen, ze willen gewoon alles. Zo werkt het dus niet. Je kan geen machtsprojectie doen zonder lokale en veilige steunpunten. Dit waren altijd: West-Europa, Japan, Zuid-Korea, Singapore (die Britse basis hebben de Amerikanen mooi kunnen overnemen) en dan nog wat minder belangrijke steunpunten en basissen. Vaak vertrouwen die op bestaande infrastructuur waartoe ze toegang hebben gekregen.
De hele Pax America was gebouwd op een serie aan bondgenootschappen over de hele wereld. Allemaal aan de kust of niet ver landinwaarts. Dat was altijd de strategie en het werkte. Want zo verbonden ze een aanval van de rijkste gebieden aan zichzelf. Iedereen deed zijn deel, de Amerikanen mopperde wat over inzet, maar uiteindelijk profiteerde zei van de handelstoegang, de dollar als de internationale handelsmunt, alle investeringen naar de VS, de brain drain naar de VS en zo kan ik nog even doorgaan. Het staat nu allemaal op losse schroeven. Ze beroven nu selectief hun bondgenoten van steun. Of het wij nu zijn met de leveringen voor Oekraine, of in Azië die China maar sterker zien worden zonder Amerikaanse steun. En in de Golfregio zullen ze zich helemaal verraden voelen nadat ze al die cadeautjes aan Trump hebben gegeven. Qatar gaf hem nota bene een Boeing 747...
Daar is het de vraag wat ze financieel nog kunnen. Je ziet de investeringen in de dollar al wat teruglopen. Dat de Japanse Yen laatst nog "gered" is door de FED, door zonder dit af te stemmen, ze euro's zijn gaan verkopen, is ook erg slecht gevallen. https://www.reuters.com/b...selling-euros-2026-08-03/
Het Pentagon lijkt gewoon blut te zijn voor dit jaar vanwege de Iran oorlog en dat willen ze maar niet toegeven. Er worden al maanden allemaal oefeningen geschrapt omdat het geld op is. Ook hebben de Amerikanen hebben nu al hun tweede vliegdekschip waarbij de bemanning zowat in opstand komt en waar de verhalen al rondgaan dat bemanningsleden het niet meer trokken en zelfmoord hebben proberen te plegen door overboord te springen. Blijkbaar is een matroos zelfs overboord gesprongen en uiteindelijk uit het water gehaald.
Wat je hier ziet gebeuren is klassieke imperial overstretch.
Ze zijn arrogant geworden in hun positie, ze hebben de inzetbaarheid van hun strijdkrachten verwaarloost en nu begint het te breken. Natuurlijk speelt er ook een mate van incompetentie en corruptie rondom veel materieelverwerving. De lijst van miljarden kostende mislukkingen is erg lang aan het worden. En het is allemaal ten koste gegaan van munitie, logistiek, voorraden, reserves etc.
Dat is dan voor een globaal opererende strijdkracht. Waar iedereen nu ook steeds meer achter aan het komen is, is dat ze dit niet kunnen zonder hun netwerk van bondgenoten. Ze kunnen hun schepen bij Hormuz niet afmeren omdat de havens in Iraans bereik liggen. Ze kunnen al die raketten niet alleen neerhalen omdat ze er de luchtafweer niet voor hebben. Als de Iraniërs een Amerikaans schip in haven zouden zien, al helemaal een van de vliegdekschepen, dan zullen ze er honderden kruis en ballistische raketten op afvuren. En er gaat dan iets doorheen komen. Die bemanningen zijn dus maanden, constant in de weer. Ze zijn fysiek en mentaal kapot.
En wie had de dekking moeten leveren? De lokale bondgenoten. Nu lijkt het gemiddelde Arabische leger, zowaar een Arabisch leger te zijn. Daar werk je eerder omheen, niet mee samen. Het was zo tekenend dat er meteen in de eerste dagen, teams uit Oekraine ingevlogen werden om ze te helpen tegen met name de drones. Want die kan je vrij makkelijk uit de lucht halen, als je weet wat je doet en de middelen hebt. Het is vooral een kosten-baten analyse. De afweer is namelijk al snel duurder dan de drones zelf. Het kost ook mankracht, moet allemaal gevolgd worden, zorgt voor verwarring in de bevelstructuur etc. En soms komen wat drones door alles heen. De kruis en ballistische raketten zijn alleen veel belangrijker. Die moeten doorkomen en dat mag best enkele tientallen drones kosten die kansloos neergehaald worden.
En wie had die Amerikaanse schepen dan nog meer kunnen dekken? Nou wij. Europa heeft juist de schepen die dit kunnen en onze basissen liggen heel wat dichterbij. Maar dan moet je niet eerst een jaar lang ons beledigen, intimideren, bedreigen, chanteren en belazeren.
De reactie was dan ook dat ze het konden uitzoeken. Al helemaal omdat wij de olieschok ook voelen. Sterker nog, Spanje sloot hun Rota vliegbasis af. Dat is de logistieke hub voor de Amerikanen naar het Midden-Oosten. De Fransen gingen ook echt niet helpen en Italië bijvoorbeeld ook niet. Zie daar waarom Trump over Meloni begon te schreeuwen. Misschien gaat de combinatie hiervan en de enorme hitte deze zomer, ons eens echt bewegen wat te doen aan die energietransitie. Want hier wil je niet afhankelijk meer van zijn.
De Amerikanen hebben noodgedwongen, alweer middelen uit Azië moeten halen. Verder willen ze het maar niet toegeven, maar ze hebben echt flink wat van hun strategische voorraden verbruikt. Dat gaat ze jaren kosten om te vervangen en de eerste Amerikaanse "bondgenoten" lijken al te moeten wachten op hun bestellingen. Met name Taiwan begint het langzamer benauwder te krijgen. Japan is allang relaties aan het aangaan met andere mogendheden zoals Australië, Vietnam en ook meer met Europese landen gaan praten. Zuid-Korea kan het noorden aan, minus de kernwapens. Die willen de Amerikanen vooral aan boord houden vanwege de kernwapens en als tegenwicht tegen China.
Datzelfde China lacht zich kapot. De wereld staat nu in de rij voor Chinese zonnepanelen, batterijen en EV's.
Het tweede deel is wat nu. Tja, je ziet de beweging al in de VS naar nog veel meer uitgaven. Bepaalde mensen daar, lijken echt te geloven dat ze alles zelf kunnen en niemand nodig hebben. Ze willen iedereen weer terug in gareel brengen. Dus meer schepen, straaljagers, munitie, transport etc etc etc. Ze lijken niet te kiezen, ze willen gewoon alles. Zo werkt het dus niet. Je kan geen machtsprojectie doen zonder lokale en veilige steunpunten. Dit waren altijd: West-Europa, Japan, Zuid-Korea, Singapore (die Britse basis hebben de Amerikanen mooi kunnen overnemen) en dan nog wat minder belangrijke steunpunten en basissen. Vaak vertrouwen die op bestaande infrastructuur waartoe ze toegang hebben gekregen.
De hele Pax America was gebouwd op een serie aan bondgenootschappen over de hele wereld. Allemaal aan de kust of niet ver landinwaarts. Dat was altijd de strategie en het werkte. Want zo verbonden ze een aanval van de rijkste gebieden aan zichzelf. Iedereen deed zijn deel, de Amerikanen mopperde wat over inzet, maar uiteindelijk profiteerde zei van de handelstoegang, de dollar als de internationale handelsmunt, alle investeringen naar de VS, de brain drain naar de VS en zo kan ik nog even doorgaan. Het staat nu allemaal op losse schroeven. Ze beroven nu selectief hun bondgenoten van steun. Of het wij nu zijn met de leveringen voor Oekraine, of in Azië die China maar sterker zien worden zonder Amerikaanse steun. En in de Golfregio zullen ze zich helemaal verraden voelen nadat ze al die cadeautjes aan Trump hebben gegeven. Qatar gaf hem nota bene een Boeing 747...
Daar is het de vraag wat ze financieel nog kunnen. Je ziet de investeringen in de dollar al wat teruglopen. Dat de Japanse Yen laatst nog "gered" is door de FED, door zonder dit af te stemmen, ze euro's zijn gaan verkopen, is ook erg slecht gevallen. https://www.reuters.com/b...selling-euros-2026-08-03/
[ Voor 11% gewijzigd door DaniëlWW2 op 17-08-2026 16:48 ]
@DaniëlWW2 Dat was niet de FED maar het treasury department, met het noodfonds dat ze daarvoor beschikbaar hebben. Ze hebben de yen opgekrikt omdat ze niet kunnen hebben dat de Japanners het zelf doen en daarvoor Obligaties van de VS verkopen. Een trucje voor de beeldvorming maar de obligatie handelaren en valuta handelaren zagen dit heel snel. Het vertrouwen in de VS brokkelt af.
Oké, die had ik gemist.CornermanNL schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:07:
@DaniëlWW2 Dat was niet de FED maar het treasury department, met het noodfonds dat ze daarvoor beschikbaar hebben. Ze hebben de yen opgekrikt omdat ze niet kunnen hebben dat de Japanners het zelf doen en daarvoor Obligaties van de VS verkopen. Een trucje voor de beeldvorming maar de obligatie handelaren en valuta handelaren zagen dit heel snel. Het vertrouwen in de VS brokkelt af.
Maar het is erg illustratief. Zeker omdat veel leningen die voor die enorm lage rentes zijn afgesloten, vernieuwd moeten worden voor steeds hogere rentes. En als je dan gaat goochelen met valuta's tegen elkaar balanceren, dan gaat dit echt niet meer kapitaal aantrekken. Dus gaan je rentes verder omhoog.
Het kan inderdaad een gevolg zijn, stijgende rentes, echter is dit meer voor de bühne en zal het niet direct leiden tot hogere rentes. Want hoe je het ook went of keert. Amerikaanse staatsobligaties zijn en blijven de meest liquide. In tijden van turbulentie worden ze gekocht. De actie is vooral weer een waarschuwing voor de EU dat de VS geen bondgenoot meer is. Voor niemand overigens. Zo heeft Oman wel weer gemerkt. Wat je opmerkte is zeer terecht, ze kunnen wel wapens en systemen hebben maar ze hebben "ons" , oftewel bondgenoten nodig om ze effectief te kunnen benutten.DaniëlWW2 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:10:
[...]
Oké, die had ik gemist.![]()
Maar het is erg illustratief. Zeker omdat veel leningen die voor die enorm lage rentes zijn afgesloten, vernieuwd moeten worden voor steeds hogere rentes. En als je dan gaat goochelen met valuta's tegen elkaar balanceren, dan gaat dit echt niet meer kapitaal aantrekken. Dus gaan je rentes verder omhoog.
DaniëlWW2 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 16:34:
Ik denk dat eigenlijk niet, net zoals dat ik denk dat hier wat anders speelt.
Het Pentagon lijkt gewoon blut te zijn voor dit jaar vanwege de Iran oorlog...
[...]
offtopic:
Waar sowieso geen mens van begrijpt waar die oorlog überhaupt nuttig voor is...
(Ik in ieder geval niet...)
Waar sowieso geen mens van begrijpt waar die oorlog überhaupt nuttig voor is...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Onder Hegseth wil men blijkbaar nog niet mee in de nieuwe realiteit op het slagveld, of wil het anders in vullen:
🇺🇸🇪🇺 WSJ: The U.S. Army is phasing out a 600-soldier experimental drone-assault battalion in Europe, returning it to airborne infantry duties after upcoming exercises. Acting Army chief Gen. Christopher LaNeve’s move reflects a broader “back-to-basics” shift and reverses an initiative.
— The Ukrainian Review (@theukrainianreview.bsky.social) 20 augustus 2026
PSN
Bizar zo halstarrig. Ik denk dat de laatste oefeningen toch genoeg waarschuwing zouden moeten zijn dat de oude manieren niet meer werken... En anders laat Rusland dat wel zienYakuzA schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:36:
Onder Hegseth wil men blijkbaar nog niet mee in de nieuwe realiteit op het slagveld, of wil het anders in vullen:
[Bluesky]
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Zag het: 'back to basics'YakuzA schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:36:
[Bluesky]
:no_upscale():strip_exif()/f/image/GcNxHYoGDhVFmC1Dxi6QZgKu.avif?f=user_large)
Nu gaat dit over assault, niet verdediging. hopelijk hebben ze daar van de Iran oorlog geleerd. Maar misschien op verzoek van Trump na de stoom katapult in het veld weer WW1 of zelfs 18e eeuwse methodes.
Hier het complete artikel:
https://www.msn.com/en-us/technology/aviation/new-drone-unit-to-be-phased-out-as-hegseth-s-army-pick-makes-his-mark/ar-AA2aw3LZ
Lijkt erop dat de drone unit is opgericht, info heeft vergaart en oefeningen heeft gedaan, en de deelnemers weer terugkeren naar hun oorspronkelijke positie binnen het leger.
Niet heel veel bijzonders dus.
https://www.msn.com/en-us/technology/aviation/new-drone-unit-to-be-phased-out-as-hegseth-s-army-pick-makes-his-mark/ar-AA2aw3LZ
Lijkt erop dat de drone unit is opgericht, info heeft vergaart en oefeningen heeft gedaan, en de deelnemers weer terugkeren naar hun oorspronkelijke positie binnen het leger.
They all knew borders no longer divided the world so much as ideologies.
Hm,K00kaburra schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:05:
Hier het complete artikel:
mocht je het gemist hebben, Drone warfare is core warfighting.“refocus on its core warfighting tasks as an airborne infantry battalion,”
en dit:
mogelijk komt er een nieuw initiatief, maar Gen Randy George mag de credits niet krijgen.The battalion was a signature initiative of LaNeve’s predecessor, Gen. Randy George, whom Hegseth ousted in April.
[ Voor 5% gewijzigd door Tens op 20-08-2026 11:16 ]
Dat een ander de credits niet mag krijgen zou kunnen. Zou ook kunnen dat er druk is vanuit de traditionele wapenlobby. Kan ook zijn dat er geen grote meerwaarde aan zit met data en ontwikkeling die Oekraïne bijvoorbeeld al deelt. Of het budget laat het voorlopig niet meer toe.Tens schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:15:
[...]
Hm,
[...]
mocht je het gemist hebben, Drone warfare is core warfighting.
en dit:
[...]
mogelijk komt er een nieuw initiatief, maar Gen Randy George mag de credits niet krijgen.
Er kan van alles achter zitten. Dus er een duidelijke conclusie aan verbinden is lastig. Toch wordt het op Bluesky dan weer buitenproportioneel gebracht. Want dat scoort nu eenmaal.
They all knew borders no longer divided the world so much as ideologies.
Ik vermoed dat de VS ook de kennis niet hebben om er iets succesvols van te maken, al die slimmerikken zijn inmiddels met pensioen. De laatste 20 jaar is er niet veel geinnoveerd meer in de VS maar vooral doorgepakt op wat er al was. De amerikaanse soldaat is ook niet flexibel getraind zoals de europese soldaten maar nog meer in de ouderwetse doctrines van massaal aanvallen terwijl er al overwicht is en een vast plan. alleen wat speciale eenheden hebben relatief vrije commandostructuren.
Kun je een Shahed 238 / Geran-3 met jet-motor neerhalen met een Wild Hormets Sting interceptor?
Ja hoor (met video):
Ja hoor (met video):
Tonight, the BOIKY crew of Ukraine’s 103rd Territorial Defense Brigade took down a jet-powered Shahed with a STING interceptor. Their fellow soldiers captured the interception on video using another interceptor.
— Wild Hornets 🐝 (@wildhornets.bsky.social) 20 augustus 2026
Goed nieuws, meerdere filmpjes te vinden. Betekent dat de kruissnelheid van (sommige?) jet-drones lager is dan verwacht volgens de specs.Juup schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 18:53:
Kun je een Shahed 238 / Geran-3 met jet-motor neerhalen met een Wild Hormets Sting interceptor?
Ja hoor (met video):
[Bluesky]
Had gemist dat dit ook al in gebruik was op AN-28's (twin engine hoogdekker)/f/image/ScIhPKVfxoliPN2XfmW6leh7.webp?f=fotoalbum_large)
Hele tekst:
https://defence-blog.com/...aunchers-to-hunt-shaheds/
Ukraine’s Mi-8 gets drone interceptor launchers to hunt Shaheds
/f/image/ScIhPKVfxoliPN2XfmW6leh7.webp?f=fotoalbum_large)
Drone interceptors op hoogte lanceren verhoogt bereik en vliegtijd aanzienlijk.Ukraine has mounted interceptor drone launchers on a Mi-8 helicopter, with footage of the system shown in President Volodymyr Zelensky’s Independence Day address, Militarnyi reported.
The footage shows an interceptor launching from beneath one of the helicopter’s hardpoints, using simple metal launch rails mounted under the airframe. The drone is likely controlled either from inside the Mi-8’s cabin or remotely through Starlink, according to the outlet.
The helicopter carries at least three launch rails on each side, room for six interceptors in total. Militarnyi also reported the aircraft is likely fitted with an optical system for spotting aerial targets visually. The outlet did not disclose the unit flying the helicopter, the interceptor’s manufacturer, or when the modification entered service.
Hele tekst:
[ Voor 13% gewijzigd door Tens op 24-08-2026 12:55 ]
Filmpje van een militaire parade met zo te zien alleen grondrobots en andere dronesystemen.
(filmpje te zien in de link)
🇺🇦🇺🇦🇺🇦🇺🇦
— MAKS 26 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 24 augustus 2026
[ Voor 10% gewijzigd door arie_papa op 24-08-2026 13:56 ]
Militaire parades anno 2026arie_papa schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:53:
Filmpje van een militaire parade met zo te zien alleen grondrobots en andere dronesystemen.
[Bluesky]
Om het doorklikken/kijken te besparen
PSN
Mooi om te zien, ik kan niet wachten tot men die per 100 uit transportvliegtuigen laat vallen.Tens schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 12:38:
Had gemist dat dit ook al in gebruik was op AN-28's (twin engine hoogdekker)
[...]
[Afbeelding]
[...]
Drone interceptors op hoogte lanceren verhoogt bereik en vliegtijd aanzienlijk.
Hele tekst:
Als men er nu nog uitklapbare vleugels aan zet, dan is het bereik nog groter.
Nu heeft oekraïne wel grotere problemen.
Nederland is een groot spender aan Ukraine maar leert ook veel terug vanuit Ukraine. Veel strategieën worden nu ook uitgetest in Nederland. Ze hebben ook contracten getekend om Nederlandse Tech in Ukraine te testen enz. Dus verwacht dat Nederland veel kan leren van Ukraine.
Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3
In het "AI nieuwsoverzicht" van MSN krijg ik zo en af en toe Storm Shadow/SCALP te zien.
Het laatste (niet-gecheckte) bericht is dat UA een licentie krijgt om de boel zelf te bouwen na een TACO'tje
Dat doet mij afvragen:
Kan het worden ingezet in een rol van de Patriot PAC-2? Zo nee, waar is het dan wel nuttig voor?
Het laatste (niet-gecheckte) bericht is dat UA een licentie krijgt om de boel zelf te bouwen na een TACO'tje
Dat doet mij afvragen:
Kan het worden ingezet in een rol van de Patriot PAC-2? Zo nee, waar is het dan wel nuttig voor?
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Storm Shadow is daar te langzaam voor. Het heeft een kleine turbojet aan boord, geen raket. Dat is nog los van de rest wat je zou moeten ombouwen. Het is een kruisvluchtwapen tegen gronddoelen. En die gronddoelen vliegen doorgaans niet met Mach zoveel door de lucht, dat vliegen doen ze (deels) pas als ze geraakt worden door dit dingD_Jeff schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:46:
In het "AI nieuwsoverzicht" van MSN krijg ik zo en af en toe Storm Shadow/SCALP te zien.
Dat doet mij afvragen:
Spanje en Polen kopen samen 7 Airbus A330 Multi Role Tanker Transport (MRTT) vliegtuigen. Vier vliegtuigen zijn voor Polen bedoeld, en 3 voor Spanje.
Bron: Army Recognition
Deze vlliegtuigen hebben een groot belang, omdat een slagvaardige transport- een tankerluchtvloot een van de capabilities is die we in de EU onvoldoende hebben en ons steeds afhankelijk maakt van de bijvoorbeeld de Amerikanen.
Een ander ding dat ik van belang vind is dat deze toestellen zijn gekocht onder de EU SAFE (Security Action for Europe) regeling. Om meer harmonisatie van wapensystemen in de EU te bewerkstelligen komen landen pas in aanmerking voor de regeling wanneer ze gezamenlijk tot een aankoop van wapensystemen komen.
Edit: In EU is al een aardige coalitie aan het ontstaan die gezamenlijk een A330-MRTT vloot beheren. Hierover meer in armyrecognition.
Bron: Army Recognition
Deze vlliegtuigen hebben een groot belang, omdat een slagvaardige transport- een tankerluchtvloot een van de capabilities is die we in de EU onvoldoende hebben en ons steeds afhankelijk maakt van de bijvoorbeeld de Amerikanen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HDz0wSPRko20WXyIYgKk5b5l.jpg?f=user_large)
Edit: In EU is al een aardige coalitie aan het ontstaan die gezamenlijk een A330-MRTT vloot beheren. Hierover meer in armyrecognition.
[ Voor 10% gewijzigd door teacup op 28-08-2026 22:34 ]
Die coalitie is inmiddels 10 jaar oud ong. Breid prima uit, ontstaan stadium zijn we al voorbij denk ik zo.
Yup dit proces is allang ingezet.
De A330-MRTT is ook het betere toestel over de KC-46. Vanwege politiek gedoe is de KC-46 überhaupt nog het tanktoestel voor de USAF. En dat hebben ze daar geweten ook. Zoveelste drama project voor het Pentagon en Boeing. De rest van de wereld lijkt liever de A330-MRTT te kopen. Zeker nu de A330-MRTT+ eraan komt met betere motoren. Ook kan je A330's ombouwen naar tankervliegtuigen.
Komt nog eens bij dat Airbus al jaren moeite had om A330 toestellen te verkopen aan commerciële partijen tegenover de A350. A330 is nog van aluminium, A350 en ook de 787 niet meer. De A330 is ouder, een stuk zwaarder en had ook minder efficiënte motoren. Alles bij elkaar, niet de beste optie. Hierdoor is er capaciteit in de A330 productie waar Airbus de A320s en A350s niet kan aanslepen. Inmiddels is er al een backorder van 90+ toestellen voor de MRTT+.
https://defence-industry.eu/airbus-defence-and-space-revenue-rises-to-e9-3-billion-as-a330-mrtt-sales-reach-91-and-military-aircraft-deliveries-advance/
De A330-MRTT is ook het betere toestel over de KC-46. Vanwege politiek gedoe is de KC-46 überhaupt nog het tanktoestel voor de USAF. En dat hebben ze daar geweten ook. Zoveelste drama project voor het Pentagon en Boeing. De rest van de wereld lijkt liever de A330-MRTT te kopen. Zeker nu de A330-MRTT+ eraan komt met betere motoren. Ook kan je A330's ombouwen naar tankervliegtuigen.
Komt nog eens bij dat Airbus al jaren moeite had om A330 toestellen te verkopen aan commerciële partijen tegenover de A350. A330 is nog van aluminium, A350 en ook de 787 niet meer. De A330 is ouder, een stuk zwaarder en had ook minder efficiënte motoren. Alles bij elkaar, niet de beste optie. Hierdoor is er capaciteit in de A330 productie waar Airbus de A320s en A350s niet kan aanslepen. Inmiddels is er al een backorder van 90+ toestellen voor de MRTT+.
https://defence-industry.eu/airbus-defence-and-space-revenue-rises-to-e9-3-billion-as-a330-mrtt-sales-reach-91-and-military-aircraft-deliveries-advance/
Let op:
Besprekingen over Russische-Westerse verhoudingen mogen hier: [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Het bespreken van de inzet van wapensystemen in Oekraine alsmede tactieken, strategieën en operationele omstandigheden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
De Nederlandse strijdkrachten mogen hier: De herbouw van de Nederlandse strijdkrachten, alweer...
Besprekingen over Russische-Westerse verhoudingen mogen hier: [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Het bespreken van de inzet van wapensystemen in Oekraine alsmede tactieken, strategieën en operationele omstandigheden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
De Nederlandse strijdkrachten mogen hier: De herbouw van de Nederlandse strijdkrachten, alweer...
/f/image/N0aiLzgs11f4dsIUx2xvThSy.avif?f=fotoalbum_large)