• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 15:18

unclero

MB EQA ftw \o/

DaniëlWW2 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 23:29:
Wat je in de mijnbouwindustrie vaak ziet is Amatol 20/80. Zo kunnen ze snel opschalen. Maar hoe kom je nu aan de bestanddelen van amatol? Ammoniumnitraat verkrijg je met salpeterzuur en ammoniak. TNT krijg je door Tolueen te nitreren met salpeterzuur en zwavelzuur. Tolueen is een koolwaterstof (C7H8) en een grondstof in andere chemische producten zoals verfverdunners.
Kleine noot: In Japan gebruikt men inderdaad vooral mijnbouwexplosieven op TNT-basis. Dat heeft niet alleen te maken met handiger in dosering en verpakking. Maar vooral ook met dat tolueen nu eenmaal een restprodukt is uit de petrochemische industrie die daar van oudsher goed ontwikkelt is.

Maar een uitgebreide chemische industrie hebben we in Nederland van oudsher ook (een bekende econoom op YouTube omschrijft Nederland als "het Koloniale Rijk zónder koloniën"). Als ik even kijk wat voor bedrijven we daar allemaal voor kunnen aanwenden, zo even op de zijkant van een sigarendoosje:
  • Schietkatoen/Zetmeelnitraat:
    • Avebe
    • Akzo
  • Ammonia-basis:
    • Yara
    • Orascom (voorheen: OCI)
  • Tolueen-basis:
    • Alles en iedereen in Pernis
    • Alles en iedereen in Chemelot
  • Hexa-basis:
    • Caldic
En metaalverwerkende bedrijven en machinebouwers hebben we ook in overvloed. Om het allemaal samen te brengen is vooral vraag nodig. Dit hoor ik meer bij Nederlandse defensie-ondernemers.
Dan kom ik weer bij hetgeen ik al decennia zeg: er moet een 20mm regel komen. Defensie moet de voorkeur geven aan binnenlandse producenten bij munitie-aanbestedingen van 20mm of kleiner. Als Defensie dan ook nog locaties beschikbaar stelt waar productie (vooral assemblage) plaats kan vinden, dan zijn we er eigenlijk al.

En ja, het produceren van 5,56mm munitie is misschien niet zo sexy als het produceren van 155mm granaten en antitankraketten. Maar de mensen die heel goed zijn in het produceren van 155mm knallers zijn vooral ook heel goed in het produceren van 5,56mm knallers, en hebben nog wat sidegigs in consumentenspullen (munitie voor schietsport en de jacht). Een jaar of 15 geleden was ik eens op bezoek bij het Duitse Wano, producent van kruit, en daar vertelde men: "de defensie en industrie zorgen voor ons dagelijks brood, maar de consumentenmarkt zorgt ervoor dat we beleg op ons brood hebben".

Niet dat ik denk dat dat snel zal gebeuren. De Nederlandse industrie is fantastisch in het produceren van zaken die een hoge marge, maar lage volumes kennen (goed voorbeeld: ASML). Het omgekeerde is lastiger, en kan alleen met bulken subsidie of het wordt gepositioneerd om aan de eerste de beste buitenlandse investeerder verkocht te worden (goed voorbeeld: Nexperia).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
unclero schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:04:
    • Avebe
    • Akzo
Ik moet hier even opmerken dat de assets die Akzo tot diens beschikking had voor het produceren van industriële chemicaliën verkocht is aan.... De Amerikanen. Dat deel van het bedrijf heet Nouryon, en is op dit moment van de Carlyle Group. Wel begrijp ik dat er een beursgang wordt voorbereid, maar die zou plaatsvinden in New York.

Wel heeft Nouryon een methylcellulosefabriek in Arnhem. Dat procedé is niet onvergelijkbaar met het nitreren van cellulose - maar de locatie in Arnhem is ongeschikt daarvoor.

AkzoNobel mengt nog slechts chemicaliën tot een eindproduct - verf. Het staat trouwens ook te fuseren met Axalta - tevens Amerikaans. Voor zover ik begrijp zou het bedrijf wel Nederlandse wortels houden - maar die toekomst is onzeker. Persoonlijk verwacht ik niet dat het zwaartepunt van het bedrijf in Europa blijft.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:49
Laat, maar gelukkig weer een aantal richting Oekraïne
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCerqZy9nGa1NL9FCEkaI1ja_iA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JZfDkhTl1EVFCFOheZWk0bPO.jpg?f=fotoalbum_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-02 11:44
Yakolev schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:39:
[...]

Ze zijn er maar sinds 1999 bezig..

Why India Still Cannot Build Conventional Submarines On Its Own: A Chronicle Of Avoidable Failure
https://swarajyamag.com/d...icle-of-avoidable-failure
1981 8)7 volgens dat artikel

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

unclero schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:04:
[...]

Kleine noot: In Japan gebruikt men inderdaad vooral mijnbouwexplosieven op TNT-basis. Dat heeft niet alleen te maken met handiger in dosering en verpakking. Maar vooral ook met dat tolueen nu eenmaal een restprodukt is uit de petrochemische industrie die daar van oudsher goed ontwikkelt is.

Maar een uitgebreide chemische industrie hebben we in Nederland van oudsher ook (een bekende econoom op YouTube omschrijft Nederland als "het Koloniale Rijk zónder koloniën"). Als ik even kijk wat voor bedrijven we daar allemaal voor kunnen aanwenden, zo even op de zijkant van een sigarendoosje:
    • Avebe
    • Akzo
  • Ammonia-basis:
    • Yara
    • Orascom (voorheen: OCI)
  • Tolueen-basis:
    • Alles en iedereen in Pernis
    • Alles en iedereen in Chemelot
  • Hexa-basis:
    • Caldic
En metaalverwerkende bedrijven en machinebouwers hebben we ook in overvloed. Om het allemaal samen te brengen is vooral vraag nodig. Dit hoor ik meer bij Nederlandse defensie-ondernemers.
Dan kom ik weer bij hetgeen ik al decennia zeg: er moet een 20mm regel komen. Defensie moet de voorkeur geven aan binnenlandse producenten bij munitie-aanbestedingen van 20mm of kleiner. Als Defensie dan ook nog locaties beschikbaar stelt waar productie (vooral assemblage) plaats kan vinden, dan zijn we er eigenlijk al.

En ja, het produceren van 5,56mm munitie is misschien niet zo sexy als het produceren van 155mm granaten en antitankraketten. Maar de mensen die heel goed zijn in het produceren van 155mm knallers zijn vooral ook heel goed in het produceren van 5,56mm knallers, en hebben nog wat sidegigs in consumentenspullen (munitie voor schietsport en de jacht). Een jaar of 15 geleden was ik eens op bezoek bij het Duitse Wano, producent van kruit, en daar vertelde men: "de defensie en industrie zorgen voor ons dagelijks brood, maar de consumentenmarkt zorgt ervoor dat we beleg op ons brood hebben".

Niet dat ik denk dat dat snel zal gebeuren. De Nederlandse industrie is fantastisch in het produceren van zaken die een hoge marge, maar lage volumes kennen (goed voorbeeld: ASML). Het omgekeerde is lastiger, en kan alleen met bulken subsidie of het wordt gepositioneerd om aan de eerste de beste buitenlandse investeerder verkocht te worden (goed voorbeeld: Nexperia).
Ik zou alleen 35mm bepleiten en niet 20mm. We hebben niet zoveel 20mm meer over in de Nederlandse strijdkrachten. Zo zal je vooral 0.50, 7.62x51mm en 5.56x45mm gaan produceren. Zeker op het moment worden er steeds meer 30mm en 35mm systemen ingevoerd en die trend zie je in heel Europa. Dat is toch wel een van de grote lessen uit Oekraine. Snelvuurkanonnen zijn erg handig, zeker als ze gemechaniseerd zijn. Dat is, alweer, iets dat de Duitsers verspreid hebben met hun massale gebruik van 20mm en 37mm snelvuurkanonnen tijdens WO2.

Maar dit is denk ik iets dat je niet aan de private industrie over zou moeten laten, zeker niet in een land zoals Nederland. Hier zou je eigenlijk een staatsarsenaal moeten oprichten die in de productie van dit soort munitie voorziet. Tegelijkertijd wil je het denk ik ook niet helemaal staatseigendom maken, want dan is het een doelwit voor bezuinigingen of privatisering, afhankelijk van welke politieke partijen aan de macht zijn. Een complexe eigendomsstructuur met meerdere belangen die voorkomt dat de productie afgeschaald of zomaar verkocht kan worden, lijkt hier wenselijk. Want zo maak je er een verplichte kostenpost van en dan moet Defensie afnemen. Zo kunnen ze voorraden opbouwen en krijgen de chemische faciliteiten in Nederland, ook een voorspelbare en vaste afname van grondstoffen voor de productie.

Dat kan ze ook mede verleiden/dwingen om productie in Nederland op peil te houden. Want na decennia aan wanbeleid, gaat het niet bepaald goed met de industrie in Nederland. Ze moeten vergroenen, maar met welke energieaansluitingen, welke groene energie en bijvoorbeeld welke waterstof als vervanger van aardgas (dus circa 90% methaan CH4, maar dan zonder de C en wel de vier waterstofatomen) moeten ze dat precies gaan doen? De staalindustrie heeft hetzelfde probleem. Ook daar kan je de CO2 uitstoot elimineren door cokes te vervangen voor waterstof, maar het is er niet. Dit zou je ook onder die 1,5% defensiegerelateerde uitgaven kunnen scharen. Dat je er nu ook gigantische stappen in duurzaamheidsstreven mee zet en werkgelegenheid behoudt, maakt het politiek en maatschappelijk alleen maar gunstiger. Maar nu hebben we een of andere halfbakken deal met Tata die in de praktijk niet lijkt te werken. :>
https://nos.nl/artikel/26...ubsidie-nederlandse-staat

Vervolgens kan je een mobilisatiesysteem inrichten waarbij verschillende industrieën, hun productiequota's en vereisten, vooraf al bekend hebben in een noodsituatie. Ook dit is geen nieuw idee, maar iets dat uit WO1 kwam en met name zo succesvol is toegepast in de VS tijdens WO2.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Tens schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:46:
[...]

Het Starlink gebruik door de Russen lijkt (te worden) opgelost.

[...]

https://defence-blog.com/...on-russian-strike-drones/
Is het object in de buurt van Oekraïne en geregistreerd als zijnde Oekraïns dan is het waarschijnlijk van Oekraïne.

Is het object in de buurt van Oekraïne maar geregistreerd als Kazach, China, dan is het waarschijnlijk van Rusland. Dit kun je ook achteraf checken in je audit logs.

Gaat het object van oost naar west, dan komt het waarschijnlijk uit Rusland.

Gaat het object van west naar oost, dan komt het waarschijnlijk uit Oekraïne.

En ook die laatste twee kun je weer verifiëren. Met dergelijke data kun je aan kansberekening doen. Big data noemen we dat tegenwoordig, vroeger deed je dat in een spreadsheet met een CSV.

Kortom, spijtig dat het zo lang heeft moeten duren. Gezien 'Mobile carriers can get your GPS location' is het ook niet zo moeilijk om zoiets te geolocaten. Want dat is nodig om het signaal te versturen. Waarschijnlijk zit dus ook daar de GNSS in het protocol. The other way around is in ieder geval rond de 30 meter accuraat alduds 'A First Look at the OneWeb LEO Constellation: Beacons, Beams, and Positioning' uit 2024 en 'On the Fundamental Tracking Performance and Design Considerations of Radio Navigation' ook uit 2024 maar die laatste met 3 Starlink + 5 OneWeb LEO. En dan hebben we het nog niet over klassieke triangulatie gehad. Als je dat samen met dB sterkte combineert dan kun je ook geolocaten. Bovendien gebruikt men ook een grondstation, en ook daar kunnen we kort over zijn: die in Oekraïne mogen, die in Rusland... niet.

Overigens die LEO tracking kwam ook naar voren in deze talk: 'Who cares about the Baltic Jammer?' -- Terrestrial Navigation in the Baltic Sea Region

Sharbel Kozhaya en Zaher Kassas hebben hier nog meer onderzoek naar gedaan: https://ieeexplore.ieee.org/author/37089480664 https://ieeexplore.ieee.org/author/37299129400

Vooral Zaher Kassas heeft interessant onderzoek gedaan naar 4G/5G positionering:
[...] Experimental results are presented, demonstrating the receiver’s ability to localize a stationary receiver. Using fused carrier phase measurements from a 5G gNB, an LTE eNodeB, and a digital TV tower, via an extended Kalman filter (EKF), it is shown that the receiver can localize itself to within 2 m, starting from initial positions randomly located within a 95% uncertainty ellipse with a radius of around 700 m. [...]
Van 700 meter tot 2 meter. Ook hier nog twee papers over beamforging: 'Carrier-to-Noise Ratio Improvement of 5G Signals via Beamforming for TOA-Based Opportunistic Navigation' en recenter: 'Beamforming-Enabled Blind Navigation With Application to 5G and DTV Signals of Opportunity'
A beamforming-enabled blind navigation (BBN) receiver is developed. Unlike conventional opportunistic receivers, the BBN requires no prior knowledge of the reference signal structure. Moreover, unlike Doppler subspace-based blind receivers, which fail when there is not sufficient Doppler separation between sources, the BBN overcomes this limitation via beam forming, enabling effective spatial separation even when Doppler frequencies are closely spaced. [...]
En dat is allemaal declassified. Kozhaya specifiek meer GNSS middels LEO onderzoek gedaan.

Dus meneer Musk mag als de wiederweerga aan het werk met deze (voor hem) eenvoudige materie. Daar ontvangt hij immers ook netjes centjes voor.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Yakolev schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:14:
Ace Combat cosplayer Indonesië heeft opnieuw een nieuw gevechtstoestel op het oog.

[X]

F-16 / Su-27 / Su-30 / T-50 hebben ze al.
In de bestelling staat: Dassault Rafale

En in verregaande onderhandelingen over: J-10 / JF-17 / F-15EX / KF-21 / KAAN / SU-57

Mis ik nog iets?
:)
Leonardo, PT ESystem Solutions and the Ministry of Defence Of the Republic of Indonesia sign M-346 F AIRCRAFT Letter of Intent to meet Indonesian Air Force training and combat requirements
At Singapore Airshow 2026, Leonardo announced the signing of a Letter of Intent (LOI) with PT ESystem Solutions Indonesia and the Ministry of Defence (MoD) of the Republic of Indonesia aimed at cooperating for the supply and support of the Leonardo M-346 F “Block 20” aircraft to meet Indonesian Air Force operational requirements.

The LOI follows the selection of the M-346 by the MoD to respond to Indonesia’s training and combat capability needs. The programme will provide a major contribution to the MoD pursuing an aircraft fleet modernization plan leveraging on the M-346 advanced technology and performance to replace ageing types, such as the Hawk, among others.
https://www.leonardo.com/...g-and-combat-requirements

Mooi toestel verder. Alenia M-346 / Yak-130 varianten met wapens zien er altijd heel bruut uit.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:57

XanderDrake

Build the future!

Yakolev schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:55:
https://www.leonardo.com/...g-and-combat-requirements

Mooi toestel verder. Alenia M-346 / Yak-130 varianten met wapens zien er altijd heel bruut uit.
Ik begrijp niet waarom deze Light attack fighter jets zo weinig worden gebruikt ter verdediging van middelgrote en ontwikkelingslanden. Als je geen grote aanvallen moet doen, op lange afstanden, is het zo veel goedkoper om deze M-346 te vliegen dan bijv een F16 of een Eurofighter (iets van 4 tot 10x goedkoper), laat staan moderne straaljagers. Tegen one-way drones zijn deze M-346 waarschijnlijk veel kosten effectiever, net als voor ground support acties binnen Oekraine.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

XanderDrake schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:23:
[...]

Ik begrijp niet waarom deze Light attack fighter jets zo weinig worden gebruikt ter verdediging van middelgrote en ontwikkelingslanden. Als je geen grote aanvallen moet doen, op lange afstanden, is het zo veel goedkoper om deze M-346 te vliegen dan bijv een F16 of een Eurofighter (iets van 4 tot 10x goedkoper), laat staan moderne straaljagers. Tegen one-way drones zijn deze M-346 waarschijnlijk veel kosten effectiever, net als voor ground support acties binnen Oekraine.
Volgens mij is men recentelijk begonnen met AESA radars in dit soort toestellen te plaatsen, ouderwetse radars pasten nauwelijks in dit soort kleine vliegtuigen (en waren veel minder goed), een belemmering die niet meer bestaat.

M-346 en de T-50 (FA-50) kunnen al met AESA radars worden aangeboden, een Yak-130M is binnenkort ook beschikbaar met zulke radars.

Volgens mij is er tegenwoordig best veel vraag, vooral richting de T-50.

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:53
Heeft iemand nog artikels gezien omtrent de massaproductie en successen van de zelf ontwikkelde raketten van UKR?

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mocht je refereren aan de FP-5 Flamingo, daar zijn wisselende berichten over.
Het laatst wat ik las was dat de 4 Flamingos die op de Skif-M fabriek afgestuurd waren wél alle 4 hun doel raakten:
https://euromaidanpress.c...57-production-photos-map/

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Australië gaat echt nooit onderzeeboten krijgen.
Ze hadden gewoon de Soryu-klasse moeten kopen uit Japan, maar ze moesten zo nodig moeilijk doen met in Australië bouwen. Wat een ongelofelijke geldverspilling en de Franse boten en de annulering en nu lijken de Amerikanen alsnog niet te willen leveren. :>
https://www.theguardian.c...n-us-congressional-report

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:05:
Australië gaat echt nooit onderzeeboten krijgen.
Ze hadden gewoon de Soryu-klasse moeten kopen uit Japan, maar ze moesten zo nodig moeilijk doen met in Australië bouwen. Wat een ongelofelijke geldverspilling en de Franse boten en de annulering en nu lijken de Amerikanen alsnog niet te willen leveren. :>
https://www.theguardian.c...n-us-congressional-report
Clickbait titel en heeel erg kort door de bocht interpretatie. De Congressional Research Service is exact dat, een instantie die het congres voorziet van informatie zodat het congres een goed geïnformeerd besluit kan nemen.

Het rapport gaat primair over funding van bouw en onderhoud van Virginia SSNs. Als er minder geld beschikbaar komt voor procurement en onderhoud wordt de actieve Virginia-vloot te klein, en is een van de scenario's dat subs bestemd voor Australië alsnog naar de US Navy gaan.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Juup schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:50:
Mocht je refereren aan de FP-5 Flamingo, daar zijn wisselende berichten over.
Het laatst wat ik las was dat de 4 Flamingos die op de Skif-M fabriek afgestuurd waren wél alle 4 hun doel raakten:
https://euromaidanpress.c...57-production-photos-map/
Deze locatie zou volgens RUSI niet geraakt zijn door Flamingo, maar door GMLRS

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:53
@Yakolev ik vond de impact nogal klein voor een flamingo

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

brecht_vb schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:06:
@Yakolev ik vond de impact nogal klein voor een flamingo
Gisteren werd er alweer geclaimd dat Flamingo iets geraakt zou hebben (Kapustin Yar), maar door OSINT onderzoekers kon geen schade gevonden worden. (op de schaal van Flamingo tenminste..)

• Juup
  • Niet online
Hmmm dus toch vaporware vooralsnog, die Flamingo.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Tom Paris schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 23:28:
[...]

Clickbait titel en heeel erg kort door de bocht interpretatie. De Congressional Research Service is exact dat, een instantie die het congres voorziet van informatie zodat het congres een goed geïnformeerd besluit kan nemen.

Het rapport gaat primair over funding van bouw en onderhoud van Virginia SSNs. Als er minder geld beschikbaar komt voor procurement en onderhoud wordt de actieve Virginia-vloot te klein, en is een van de scenario's dat subs bestemd voor Australië alsnog naar de US Navy gaan.
Een oude les blijft moeilijk. Je vecht in een oorlog met wat je hebt en geleverd is. Niet met wat je besteld hebt.

Toen Frankrijk een vloot stuurde om China in elkaar te beuken, hadden ze aan de Duitsers gevraagd om de nieuwe slagschepen na de oorlog aan China te leveren zodat de Fransen in easy mode oorlog tegen China konden voeren.
As war with China seemed increasingly likely, the French persuaded the German government to delay the release of Dingyuan and Zhenyuan, two modern battleships then being constructed in German shipyards for China's Beiyang Fleet.[37]
Wikipedia: Sino-French War
Wat ook in oorlogstijd gebeurde, is dat het producerende land alle export orders voor eigen gebruik in beslag nam.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Fanta schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:02:
[...]

Ik denk niet dat Musk en Trump daar per se wat mee te maken hebben. Als je op illegale wijze een Starlink terminal weet te verkrijgen en je wilt deze op Oekraïens grondgebied inzetten tégen Oekraïne, hoe moet Starlink dan weten dat er een Rus achter de knoppen zit i.p.v. een Oekraïner? Rusland kon die dingen officieel al niet kopen, maar er zijn altijd andere wegen om aan spullen te komen.
Ik merk dat er nog steeds veel onduidelijkheid is over hoe Starlink werkt, terwijl dat wel van belang is om hier een mening over te hebben.

Zie het als een constant bewegende muur waar je (met perfectie) tegenaan squashed. De muur zijn de LEO's. Waar de bal terecht komt, is het grondstation. Terminal (clients) squashen doorgaans stationair, maar in geval van een voertuig beweegt de squasher.

Dat het heel veel LEO satellieten zijn die constant om aarde draaien en dat het er zoveel zijn dat je altijd signaal hebt, dat is doorgaans wel duidelijk. Dat de latency laag is door LEO, en dat het door LEO veel satellieten zijn die snel voorbij razen snapt men ook. Maar verder?

Laten we beginnen met het meest simpele. De grondstations. Daar zijn er niet zoveel van, en die zijn stationair (GPS coordinaten veranderen niet, kun je definiëren in je vloot, zie map ze bouwen er grondstations bij), en glasvezel. Onder die jurisdictie gaat je verbinding in ieder geval vallen. Dus stel je zit in Nederland en gebruikt Starlink. Dan is de kans groot dat je gerouterd wordt via Frankfurt (Duitsland) of Londen (Verenigd Koninkrijk) omdat die het dichtst bij liggen. Dan val je juridisch ook onder die wetgeving. Zegt dat land je moet X of Y blokkeren als provider, dan zal dat moeten. Normaliter doen 'grote' routers dat niet (dat verzwakt je positie als knooppunt, een positie die bijv. zorgt dat je goede verbindingen hebt met andere knooppunten, en dat je diensten gebruiken voor dataanalyse), maar het kan wel, en dat is in deze context interessant.

Zit je op ongeveer dezelfde lengtegraad, meer in het oosten van Europa? Dan is Warschau (Polen) mogelijk van toepassing, en valt Londen af. Iets noordelijk en oostelijker ligt Kaunas (Litouwen). Ga je zuidelijker, dan zie je hetzelfde systeem in werking. Op ongeveer dezelfde breedtegraad zie je op de lijn Bordeaux (Frankrijk) Milaan (Italië) een LEO vloot.

Hier is een lijst met locaties: https://dishycentral.com/starlink-ground-station-locations

Starlink werkt met GPS: https://starlink.com/nl/s...f0-d9c4-4d57-17c35a7c233a gezien ze zeggen dat een lock 15 minuten jan duren, gaan ze er in ieder geval niet van uit dat A-GPS werkt. Ook wel logisch, afgelegen gebieden (die interessant zijn voor Starlink) hebben minder landmarks voor A-GPS, en A-GPS gebruikt doorgaans... internet (zie ook de 39c3 talk om bij Baltische zee alternatieve vormen van A-GPS te gebruiken). Het zou ook kunnen dat na opzetten verbinding er gebruik gemaakt wordt van A-GPS. Ook kan een client acteren wanneer GPS weg zou vallen.

Een Starlink terminal (client) moet twee dingen doen: authenticatie (anders weet de satelliet niet of de terminal deze wel mag gebruiken), en: de terminal moet GPS doorgeven (anders kan de satelliet niet weten waar hij naartoe moet beamforgen). Want om de snelheden te bereiken moet de LEO beamforgen. Dat doet deze ook nog eens terwijl deze met vele kilometers per uur reist. Zou deze te traag gaan, stort deze neer. Dit kost nagenoeg geen energie want satelliet. Omdat de aarde magnetisch is, blijven de satellieten om de aarde draaien als een gigantische zwerm magnetische strontvliegen.

Hoe ze de auth doen moet ik nog eens uitzoeken. Is wel van belang: als die bagger is dan kan jan en alleman gratis gebruik maken van Starlink, en dat wil Musk in de regel niet want Musk houdt van geld verdienen.

Maar die GPS coördinaten die een drone met Starlink door moet geven daar kun je wel conclusies aan verbinden. Bovendien kun je zo objecten realtime volgen. Voor de plaatsbepaling door derden: Jerie in "Wapens en wapensystemen" en ik wil daar zelfs nog iets aan toevoegen: door de constante stroom aan GPS coördinaten (nodig voor beamforging) kan men zelfs de snelheid berekenen. Dus men kan berekenen: de snelheid, de windrichting, en wie de cliënt is.

Je gaat mij niet wijsmaken dat een of andere Kazach in van Russisch (bezet) gebied richting Oekraïne vliegt met de snelheid van een Shahed/Gerbera. Alle niet Westerse Starlink terminals boven Oekraïne moet je zo kunnen detecteren.

Met bovenstaande niets doen is geen onkundigheid maar politieke onwil. Hoewel Musk van geld houdt, past dat prima in zijn straatje.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Juup
  • Niet online
Juup schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:07:
Hmmm dus toch vaporware vooralsnog, die Flamingo.
https://euromaidanpress.c...tic-fp-5-cruise-missiles/
Ukraine strikes heart of Russia’s nuclear blackmail — hitting Oreshnik launch site with domestic FP-5 cruise missiles
Ukraine’s FP-5 “Flamingo” reaches Kapustin Yar.

Throughout January 2026, Ukraine’s Defense Forces carried out a series of successful strikes against a complex of hangar facilities at the Kapustin Yar missile test range in Russia’s Astrakhan Oblast, the General Staff reports.

The strikes were conducted using long-range Ukrainian-made strike systems, including the FP-5 “Flamingo”, confirming a qualitatively new level of capability for Ukraine’s defense industry.

[ Voor 21% gewijzigd door Juup op 06-02-2026 20:46 ]

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

De oude les is in Europa niet vergeten: Elbit Systems (Israël) gaat EuroPULS in Duitsland produceren.
Elbit Systems plans to turn Germany into the main European center for manufacturing rockets for EuroPULS multiple launch rocket system, deepening localization after recent contract setbacks

Israel's Elbit Systems is moving to make Germany a central hub for the production of rockets for EuroPULS multiple launch rocket system, signaling a strategic shift toward deeper localization in Europe. The move comes despite the company's recent setbacks in Norway and Spain, where procurement decisions were influenced by political considerations and concerns over supply chains.

According to hartpunkt, Elbit Systems emphasizes that production facilities in Germany are intended to cover the needs of all European operators of EuroPULS system. Beyond the Bundeswehr, this includes Denmark, the Netherlands, and potentially Greece, positioning Germany as a key industrial backbone for the system on the continent.
https://en.defence-ua.com...issile_factory-17392.html
Noorwegen heeft voor Zuid-Koreaans gekozen wegens productie in Polen en Israëliërs kunnen niet permitteren om nog meer orders mis te lopen.

Voor Polen maakt het niet uit naar waar de munitie gestuurd wordt, het enigste dat ze willen is dat het gebruikt wordt om het russische leger (de primaire vijand) zo goed mogelijk te slopen. Dat de andere landen hiervoor betalen en de Poolse economie boosten, is mooi meegenomen.
From a broader market perspective, Elbit Systems appears keen to avoid repeating the experience of losing the Norwegian contract to South Korea's K239 Chunmoo system. One of unit's decisive advantages was the planned establishment of European production in Poland, something EuroPULS has so far lacked but is now effectively addressing through Germany.

At present, Europe does not have an indigenous multiple launch rocket system in serial production, leaving countries to choose between foreign designs such as HIMARS, K239 Chunmoo, and PULS. While France is working on its own alternative and Spain has launched a similar effort, having fully abandoned Israeli weapon systems, Elbit System's German production push may significantly strengthen EuroPULS system's position in the European market.
Momenteel kunnen we alleen voor niet-Europese MLRS'en kiezen. Frankrijk en Spanje werken aan hun eigen MLRS.

Het is een goede zaak om de supply chains zoveel mogelijk binnen de EU te houden zodat we geen last van zeeblokkades, dwarsliggend schip in Suezkanaal, afhankelijkheid van vijandelijke mogendheden aan de andere kant van een oceaan,... hebben.

Een goede reden voor de havens aan de beide kanten van het Panamakanaal moesten uit Chinezen handen gehaald worden en door Amerikanen opgekocht zijn, is omdat ze niet willen dat de Chinezen aan de beide kanten van het Panamakanaal een schip dwarsliggen om ervoor te zorgen dat de VS geen versterkingen naar Taiwan kan sturen.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Die zat er denk ik ook al een beetje aan te komen.
Het is namelijk wederzijds gunstig en de Israëlische wapenindustrie doet dit vaker. Wij in Europa krijgen op deze manier, geteste en militair bewezen wapensystemen en de mogelijkheid om deze zelf te gaan produceren onder licentie. Dat voorkomt ook het "gekocht uit Israël" probleem. Zo kan Elbit dit ontwijken en flink gaan verdienen.

Via Elbit krijgt Israël ondertussen zo budget om hun wapenindustrie draaiende te houden en verkrijgt zo een strategische reservecapaciteit in geval van nood. Dit is ook mede de verklaring waarom productie in Duitsland word ondergebracht. Dat is het laatste land in Europa die Israël zal laten vallen.

[ Voor 11% gewijzigd door DaniëlWW2 op 08-02-2026 15:47 ]

• Tens
Bijzondere ontwikkeling; snel ronddraaiende staaldraden als bescherming tegen drones. Creatief, maar lang niet een sluitende oplossing. drone operators zullen snel doorhebben dat je via de hoeken zonder problemen op de body komt.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• mr thee
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:28

mr thee

Idioot op het internet

Op het dak lijkt er geen te zitten |:(

Verder vraag ik mij wel af wat je nou hebt aan deze blokkendoos op wielen ?

"Guns fire bullets, or shells, or plasma, DID I MENTION I NEED AMMO?"

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Tens schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:06:
Bijzondere ontwikkeling; snel ronddraaiende staaldraden als bescherming tegen drones. Creatief, maar lang niet een sluitende oplossing. drone operators zullen snel doorhebben dat je via de hoeken zonder problemen op de body komt.

[X]
Elke Oekraïense eenheid heeft een drone-labo voor het ontwikkelen van nieuwe toepassingen, ontleden van vijandelijke drones,... en het upgraden/tunen van fabrieksdrones (geleverd door de centrale overheid) die in stock configuratie waardeloos (ze noemen het hobby speelgoed) zijn.

De technische prestaties van Oekraïense drones wordt door de drone-labo van een eenheid bepaald. Zorgt de koude ervoor dat de accu's ondermaats presteren, dan kunnen ze kiezen tussen grotere accu's mounten of isolatie rond de accu's doen om de afkoeling tijdens een dronevlucht te minimaliseren.

Elke drone-labo die de melding van deze russische creatie ontvangt, verzint een oplossing. FPV-drones worden in kamikaze, bomber, recon, repeater,... rollen gebruikt. Een mogelijke oplossing is het droppen van 60mm, 81mm, 82mm,... mortiergranaten. Er zijn nog altijd gronddrones die TM-62 antitankmijnen leggen.

• Tens
mr thee schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:42:
Op het dak lijkt er geen te zitten |:(

Verder vraag ik mij wel af wat je nou hebt aan deze blokkendoos op wielen ?
Dat ook, er lijkt nauwelijks ruimte te zijn voor lading

• Tens
Spanje heeft een moderne passieve radar geleverd. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5Wfv_irwuunU6imXPxuPUOW6Nk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qPqivsr6qfO8YJLeYvCfhDWy.png?f=user_large

Pagina: 1 ... 59 60 Laatste

Let op:
Besprekingen over Russische-Westerse verhoudingen mogen hier: [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Het bespreken van de inzet van wapensystemen in Oekraine alsmede tactieken, strategieën en operationele omstandigheden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
De Nederlandse strijdkrachten mogen hier: De herbouw van de Nederlandse strijdkrachten, alweer...