TheGhostInc schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:59:
[...]
GPS is een super laag energetisch signaal, daarom had je soms slecht ontvangst in auto's en moest je een losse antenne plaatsen. Een kleine stoor zender (paar KW

) verstoord een hele regio, zelfs als je de antenne beter richt.
Maar het hangt natuurlijk af van de prijs/kwaliteit van een drone hoeveel systemen erin zitten.
GPS/.../... chips kosten nauwelijks iets.
Een digitaal kompas is ook euro werk:
https://www.tinytronics.n...meter-sensor-module-3v-5v
En de meeste draadloze netwerk chips, welke frequentieband dan ook, hebben triangulatie mogelijkheden.
Maar ik denk dat dit ook precies het verschil is tussen in UKR in de frontlinie opereren/drones ontwikkelen en van achter je scherm (of vanuit het Pentagon) een beetje filosoferen.
Dit is een wapenwedloop en we zijn echt niet aan de start. Er zijn al heel veel dingen getest en gecounterd.
En niet alles wordt overal gecounterd of continu en EWF apparatuur die heel hard staat te zenden is ook weer makkelijk uit te peilen en een waardevol doelwit.
GPS is plaintext op lage Hz. Makkelijk te blokkeren, spoofen is moeilijker (beide op RF niveau, bijv. layer-1 in TCP/IP). Het is zo klaar als een klontje waar de huidige spoofing in Europa vandaan komt. Leeuwendeel komt uit Kaliningrad (Koningsbergen) en als ik het me goed herinner ook St Petersburg (Leningrad).
Op 39C3 was een groepje devs dat alternatieven op zee gebruikte want Oostzee had en heeft veel last van
spoofing jamming (spoofing is mij niet bekend). Ze maakten een all-in-one pakket dat makkelijk in gebruik is, en gebruik maakte van bestaande RF en landmarks. Die gebruikt veel meer punten, denk hierbij aan andere bronnen van RF. Op land kun je denken aan WLAN (2,4 en 5), 2G/3G/4G/5G maar ook (conbinaties van) bepaalde unieke RF signalen die bij landmarks horen, en bestaande maritieme protocollen. Bovendien duurt een lock op voldoende GPS sats te lang zonder A-GPS. A-GPS werkt al via internet over 2G. GPS kan ook behoorlijk nauwkeurig middels bijvoorbeeld database van WLAN. En ja, dat kan de tegenpartij aanpassen, maar kijk maar hoe veilig het Russische IP cam systeem is. Daar zit zat lek spul bij. Wat ik zou doen als Oekraïne zijnde is cellen (SOF/verzet) opzetten die heimelijk omhoog kunnen zenden. Met een public/private keypair kunnen ze vervolgens met zeer weinig bandbreedte data van/naar drones sturen (lees: nieuwe coördinaten). De keypair met regelmaat roteren, frequentie idem. Kunnen de Russen dat opmerken? Natuurlijk, het is RF. Maar je hoort eigenlijk nooit success stories dat ze dergelijke units achter de grenzen oppakken. Net zoals met Operation Spiderweb. Dat zegt mij voldoende, die blijven intact. Wil je geen SOF/verzet gebruiken dan kun je gebruik maken van bestaande RF maar die zal over het algemeen lager zitten, dat heeft als nadeel dat je drone laag moet komen, en dat je geen sterke auth hebt.