Yakolev schreef op maandag 6 april 2026 @ 14:51:
[...]
De productiehallen voor de Su-30MKI zullen denk ik juist niet beschikbaar zijn, de upgrade naar AESA radar gaat aardig wat tijd kosten. Ook weet ik niet of de Indiase overheid een eventuele assemblage / bouw van Su-57E/MKI door Hindustan Aeronautics Limited (HAL) gedaan willen hebben. De Tejas drama weegt zwaar op dat bedrijf.
Ik vermoed dat dit door hetzelfde bedrijf zal worden gedaan aan wie de AMCA wordt toegewezen, zodat zij ervaring kunnen opdoen met 5e generatie toestellen.
Ik denk wel echt dat India er goed aan doet om toch de Rafale aan te schaffen, mits natuurlijk de voorwaarden goed genoeg zijn. India zou de Chinese tactiek juist moeten proberen door de Su-57 in kleine hoeveelheden aan te schaffen, en de kennis die opgedaan wordt te steken in de eigen vliegtuigen.
Kijk de Su-27 / Su-35 naar de J-11/15/16
[...]
De PLAAN gebruikt de J-35 op de Type-003 Fujian, dus ik heb wel het idee dat ze vertrouwen hebben in het toestel.
Een J-35 zal Pakistaan een gigantische voordeel geven bij offensieve acties van India. (welke vaker gebeuren dan andersom).
Rusland heeft al inspecties en analyses gedaan over de capaciteiten om de SU-57 te produceren in India:
https://militarywatchmaga...ace-giant-su57-production
Ten tijde van die controle was volgens de Russen ongeveer 50% van de capaciteiten beschikbaar (o.a. de productielijnen voor de SU-30MKI) en HAL heeft natuurlijk iets van 220 SU-30MKI's geproduceerd dus dat zou wel goed moeten komen.
Bij lokale productie kost een SU-57MKI dan veel minder dan een Rafale F4, en ik denk niet dat die eerste onderdoet voor die laatste. Een SU-57MKI kan ook meer payload dragen (10 ton intern) en integreert makkelijker met bestaande wapens, ook belangrijk met het oog op de tientallen verschillende wapens.
Dan krijg je straks, net als nu, verschillende toestellen voor verschillende rollen:
- SU-30MKI --> SU-57MKI aka missile truck F15-EX style
- MIG-29K --> Rafale-M voor de aircraft carriers
- Rafale-F3 omnirole
- Tejas MK1a voor in het hoge Noorden
- AMCA pure stealth rol en na 2035 vervangen van de Rafale-F3 o.a.
Ik denk ook niet dat India een pure stealth fighter elders moet willen inkopen. Met voldoende budget allocatie kan dat intern (zie ook nucleair programma, kernonderzeërs, enz). T.o.v. de SU-30MKI en Tejas is er idd wel wat veranderd zoals je stelt, ze willen de productie ervan uitbesteden aan private sector (Tata Advanced Systems, Adani, Reliance, L&T enz). Ik vind dit wel interessant om te volgen, die transitie van public naar private sector. HAL zou ook nog gedwongen kunnen worden door de overheid om tech en capaciteit over te dragen naar private sector.
Een SU-57MKI lijkt me dan een ideale en snelle tussenoplossing, want voordat Dassault die 114 Rafale's gaat kunnen leveren ben je weer jaren verder (2030?) en die kunnen de SU-30MKI niet compleet vervangen. Wel geweldige toestellen natuurlijk met Thales Spectra enz.