De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 167 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.450 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:55
rube schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:48:
[...]

Dat klopt. Maar dat is een bewuste keuze van Putin.
Wil je dat er geen Russische soldaten worden gedood door deze of andere wapens, trek dan je troepen terug uit een soevereine staat.

Daarmee kun je niet zeggen dat wij, het westen, Rusland aanvallen.
Westerse wapens doden Russische troepen. Wat houdt Rusland nu tegen om met Russische wapens westerse burgers aan te vallen (die de wapens financieren waarmee hun troepen worden gedood).

We dwalen af van mijn hoofdpunt. Dat is nog steeds dat Navo landen nu door de levering van wapens en munitie eigenlijk al samen met Oekraïne tegen Rusland vechten. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de economische sancties.

Dit is genoeg ammunitie (pun intended) voor Rusland om eens wat verder dan Oekraïne een raket te testen. Achja nu is er toch niks meer aan te doen, wat gebeurt dat gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:01
MetalSonic schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:42:
[...]
Ik geloof in actie -> reactie. Je hebt uiteraard gelijk dat theoretisch Rusland van alles kan doen ongeacht of we iets wel of niet doen. Ik denk zelf dat Rusland voor het Oekraïne binnen viel niet er van uit ging dat er zoveel steun uit Europa was voor Oekraïne.
Tot nu toe zien we heel veel actie vanuit Rusland en een betrekkelijk beperkte en ingetogen militaire reactie uit het westen, zowel in de opmaat naar als tijdens deze invasie. Het is niet "volledig geen reactie" dat klopt en al helemaal geen reactie buiten het strijdtoneel (wat me bijvb qua informatievoorziening richting wit-russen en russen misschien wat weinig lijkt, maar dat zal ook wel afgewogen zijn door de adviseurs der hoge heren in deze.
Wat er nu eigenlijk aan de hand is dat is dat we nu al Rusland tegen de NAVO hebben, dat is de proxy oorlog die nu gaande is. In dat daglicht kan er dus van alles gebeuren, ook in West Europa. Net zoals dat het geen toeval is dat niet lang na de inval in Afghanistan en daarna Irak we in verschillende landen in Europa ineens terroristische aanslagen hadden.
Als we dat al hebben, dan is het Oekraïne met deels westerse wapens tegen Rusland, in de Oekraïne.
En ik weet dat Putin daar vast anders over denkt en dat de Oekraine altijd al van Rusland is geweest en het dus bekant een burgeroorlog is. Maar waarom zou je in die retoriek met hem mee gaan ?
Je moet niet denken dat je iets kan doen in een ver land en dan denken dat de reactie niet ineens in je eigen tuin kan worden uitgevoerd.
Ver land ? Het is (a) een buurland van de EU, en NATO landen, (b) is alles wat we doen op uitnodiging van het de regering van het land op wiens territorium de invasie en oorlog plaatsvindt. Niets anders, ongeacht wat Putin en consorten zich in z'n hoofd haalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-10 22:44
MetalSonic schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:51:
[...]

Westerse wapens doden Russische troepen. Wat houdt Rusland nu tegen om met Russische wapens westerse burgers aan te vallen (die de wapens financieren waarmee hun troepen worden gedood).
Het merendeel van de Russische doden valt door Russische wapens, dus wat dat betreft is Poetin goed bezig. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
downtime schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:50:
[...]

Het verschil is dat dit allemaal eerder is gedaan. Terwijl Amerikaanse vliegtuigen boven Hanoi uit de lucht werden geschoten werden in de haven van Haiphong Russische wapens uitgeladen. Toen was dat geen reden voor de Amerikanen om kernwapens in te zetten. En vergeet niet dat in Vietnam bijna 60.000 Amerikanen omgekomen zijn. Je mag Putin dus kleinzerig noemen als ie vanwege Oekraine kernwapens inzet.
En niet alleen daar, wat dacht je van Afghanistan vroeger met de Mudjadheen (sorry typo's) .

Ik ben mij ervan bewust dat als Rusland en China zich toen niet met de Vietnam hadden bemoeid het goed mogelijk is dat Amerika nooit zoveel troepen had verloren. Dit vind ik dan ook een goed punt in deze discussie.

Nu maar hopen dat Rusland er ook zo over denkt nu het omgekeerd gebeurt. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Prosac schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:54:
[...]
Het merendeel van de Russische doden valt door Russische wapens, dus wat dat betreft is Poetin goed bezig. 8)
En buiten Rusland, waar ze niet hadden hoeven zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

vso schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:49:
Jammer dat ze russisch schrijven en geen engels dit is namelijk wel mooi plaatje
[Afbeelding]

middenboven = tank

Mooiste hiervan is dat je ziet hoeveel procent gesloopt is en dus nog resteert naar een schatting
Dit is in het Oekraïns geschreven, niet Russisch :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-10 07:35

boesOne

meuh

[...]

We dwalen af van mijn hoofdpunt. Dat is nog steeds dat Navo landen nu door de levering van wapens en munitie eigenlijk al samen met Oekraïne tegen Rusland vechten. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de economische sancties.
Ja, proxy oorlog. Daar zijn er veel van. Rusland kan verder escaleren en het westen er actief bij betrekken door bijvoorbeeld Polen of de Baltics aan te vallen, maar dat lijkt me unwise gezien de prestaties van t leger tot nu toe. Het leveren van intel en wapens is een gecalculeerd risico omdat Europa zich terecht bedreigd voelt.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Hippocampus schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:48:
[...]

Over defensie bestedingen kunnen we oeverloos blijven babbelen en volgens mij was daar hier op het forum ook al een topic voor in het leven geroepen, dus dat kunnen we hier beter achterwege laten.
Overigens zou het wegvallen van een deel van je wapensystemen ergens ingecalculeerd moeten zijn tenzij men er van uit gaat dat het materieel nooit de opslag uit komt. Ik zou deze wapenleveringen niet als roofbouw bestempelen, dat neigt namelijk meer naar structurele uitputting met non functioneren als gevolg. Dit is een éénmalig noodzakelijk iets. Hoe de gaten weer gevuld gaan worden is op de korte termijn helemaal niet zo spannend, al snap ik dat defensie wel wat van zich laat horen. (ze hebben immers nog altijd de taak om met behulp van x materieel bepaalde scenario's aan te kunnen. Dan kom je met een relatief klein budget best snel in de 'onwenselijk' zone)

[...]

Nee, als je zegt rekening houden met geef je aan dat de kans dus groot genoeg is om er rekening mee te moeten houden. Ik denk dat we daar juist geen rekening mee moeten houden omdat die kans er gewoon niet is. Daarnaast, artillerie gaat ons niet tegen een ballistische aanval beschermen.
Dat bedoel ik niet, kan je er wel deels uithalen dus wellus /nietus is niet aan de orde en betreft andere topic inderdaad laten we daar ons niet toe verleiden.

Wat ik ik nog wel opmerken alles wat we ---> UA sturen is "roofbouw", dat we het niet nodig hebben. Daar heb ik geen zicht op en ga ik geen uitspraken over doen. Alleen als we het niet nodig hebben waarom niet weggeven. kan je weer mooi ander materiaal voor aanschaffen. Maar dit zeg je naar mijn idee ook dus..

Over je opmerking rekening houden met:
We doen ook mee met trainingen/andere missies en dan is dergelijk apparatuur wellicht wel handig/nodig.

Ook is de diversiteit in kennis en kunde ook wel erg handig krijg je ook andere inzichten mee.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:50

bloody

0.000 KB!!

RoD schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:34:
Ik kwam net dit tegen:
[Twitter]

[...]

Parallelen met de eerste slag, en qua Russische veroveringen bevestigt dit waar we allemaal op hoopten, namelijk dat het om tactische terugtrekkingen gaat van het Oekraïense leger. Hoopvol signaal, vooral omdat de veroveringen gepaard gaan met stevige Russische verliezen.

Volledige vertaling: https://pastebin.com/f59DpGpT

Edit: voor wie zich afvraagt wat 300 en 200 betekent, dat zijn respectievelijk gewonden en doden.
Note, dit lijkt tot half april zo te gaan. De berichten die ik sinds dan voorbij zie komen, zijn veel positiever voor Rusland. Helaas.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

YakuzA schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:00:
[...]

Dit is in het Oekraïns geschreven, niet Russisch :)
dan kijk je naar de verkeerde posts van me ;) je moet degene met URL's hebben die erna komen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:17

nm

[ Voor 21% gewijzigd door Tens op 27-04-2022 19:08 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Nvm

[ Voor 114% gewijzigd door MetalSonic op 27-04-2022 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:07
vso schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:04:
[...]Over je opmerking rekening houden met:
We doen ook mee met trainingen/andere missies en dan is dergelijk apparatuur wellicht wel handig/nodig.
Daarnaast is diversiteit in kennis en kunde ook wel erg handig krijg je ook andere inzichten mee.
Die trainingen / missies doen we nu toch ook? Notabene zijn er net 150 militairen met Patriots richting het oosten gegaan om daar een halfjaarlijkse missie te beginnen. En dan heb ik het nog niet eens over de luchtmobiele brigade die daar al een tijdje op 'oefening' is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
Als je geen Oekrainse tank kunt vinden, dan doe je toch gewoon alsof je neus bloedt en laat je een Russische zien als kapot geschoten Oekrains materieel _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

https://t.me/c/1278252976/32598
The situation on the Russian invasion from Relaxovich
leuke bijnaam/versprekking

over "missers" gesproken
🔺 Russian statistics show that in two months Putin bombed himself in all border areas.

He blew up Russian mstislavs under the slope of trains, destroyed ammunition depots and oil depots
https://t.me/KARAS_EVGEN/4853 <-- plaatje van waar ze zelf? (ua wellicht) aangevallen zijn

[ Voor 112% gewijzigd door vso op 27-04-2022 19:27 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Prosac schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:15:
Als je geen Oekrainse tank kunt vinden, dan doe je toch gewoon alsof je neus bloedt en laat je een Russische zien als kapot gescoten Oekrains materieel _O-

[Twitter]
Ja hee, die Oekraïners hebben een verf-te-kort en konden niet al die Z'ten over schilderen :+

Het blijft wel sneu en ergens blijf ik me afvragen of we niet meer kunnen doen qua informatie voorziening richting wit-rusland en rusland. Al wil men om het niet nog ingewikkelder te maken de situatie in wit-rusland momenteel destabiliseren omdat ze relatief weinig doen. En in Rusland zelf mensen die het echt willen de informatie vast als nog wel kunnen krijgen en de rest niet afdoende te bereiken wordt geacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
bloody schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:05:
[...]

Note, dit lijkt tot half april zo te gaan. De berichten die ik sinds dan voorbij zie komen, zijn veel positiever voor Rusland. Helaas.
Welke zijn dat dan? Ik zie wel Russische veroveringen de afgelopen dagen, maar geen indicatie dat de strijd in de afgelopen dagen op een andere manier verloopt dan daarvoor.

De enige negatieve uitschieter waren de Oekraïense verliezen ten noorden van Charkiv althans wat ik gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-10 16:30

psy

RoD schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:34:
Ik kwam net dit tegen:
[Twitter]

[...]

Parallelen met de eerste slag, en qua Russische veroveringen bevestigt dit waar we allemaal op hoopten, namelijk dat het om tactische terugtrekkingen gaat van het Oekraïense leger. Hoopvol signaal, vooral omdat de veroveringen gepaard gaan met stevige Russische verliezen.

Volledige vertaling: https://pastebin.com/f59DpGpT

Edit: voor wie zich afvraagt wat 300 en 200 betekent, dat zijn respectievelijk gewonden en doden.
Mensen dit is echt fantastisch leesvoer. Gewoon ongelofelijk. Lezen! Vooral omdat het vanuit een Rus is geschreven/verteld.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Prosac schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:39:
[...]

Een OH NO!
Anyway.

Wat heeft het dreigen de afgelopen 2 maanden nou daadwerkelijk opgeleverd? Zelfs het leveren van tanks e.d. deed niks.
Duidelijk zwaktebod. Iets wat je zou moeten vrezen hoeft niet te dreigen. Kleine hondjes met schelle stemmen, ze hebben veel te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Opnieuw een noodkreet uit de Azov staalfabriek:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Dat zal vast betekenen dat de gaskraan voor heel Europa dichtgaat. Dat is namelijk het laatste drukmiddel wat Putin nog in handen heeft.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
MetalSonic schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:05:
[...]

Je weet wat er met wapens wordt gedaan. Wapens leveren aan Oekraïne is indirect Rusland aanvallen.
Dat heb ik even gemist dan. Oekraïne heeft Rusland aangevallen? Ik heb altijd gedacht dat het andersom was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
XWB schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:29:
[...]

Dat zal vast betekenen dat de gaskraan voor heel Europa dichtgaat. Dat is namelijk het laatste drukmiddel wat Putin in handen heeft.
Ben benieuwd of onze overheid al z'n kekke voorlichtingsfilmpjes klaar heeft en een gedegen plan.
Wat dan denk ik een stuk breder zou moeten zijn dan alleen een afschakelplan, namelijk voor ieder departement en beleidssector waarom iets wel of niet van belang kan zijn voor hele ketens en wat eventuele alternatieven zijn en hoe deze in te zetten zijn zonder al te veel schade aan mens en milieu en op dat gebied een enorme achteruitgang.
Maar m'n hoop is niet enorm hoog, resultaten uit het verleden zijn gelukkig geen garantie voor de toekomst, maar ze geven toch wel reden tot een wat pessimistische grondhouding ten aanzien van onze slagkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Prosac schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:37:
[...]

Zou "geweldig" zijn als dit klopt en zelfs Oekraine nog de conservatief de verliezen toeschrijft.

Waarbij ik wel de kanttekening zet welke officier de cijfers zou weten én zo stom is dit via een onbeveiligde lijn te melden aan een vriend. Terwijl de Russen inmiddels ook wel weten dat Oekraine mee luistert.
kom hier nog even op terug

Als die cijfers kloppen en dan de links die ik poste voor @asing dan neem je mee dat ze conservatief zijn .. wauw .. 66% out of action is best hoog imho .. kan zijn dat de 15BTG's nog wel wat toevoegen dus het beel niet 100% is maar dan nog.. wauw.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:39
gekkie schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:34:
[...]

Ben benieuwd of onze overheid al z'n kekke voorlichtingsfilmpjes klaar heeft en een gedegen plan.
Wat dan denk ik een stuk breder zou moeten zijn dan alleen een afschakelplan, namelijk voor ieder departement en beleidssector waarom iets wel of niet van belang kan zijn voor hele ketens en wat eventuele alternatieven zijn en hoe deze in te zetten zijn zonder al te veel schade aan mens en milieu en op dat gebied een enorme achteruitgang.
Maar m'n hoop is niet enorm hoog, resultaten uit het verleden zijn gelukkig geen garantie voor de toekomst, maar ze geven toch wel reden tot een wat pessimistische grondhouding ten aanzien van onze slagkracht.
[off-topic]

Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken. We zijn maar voor een klein deel afhankelijk van Russisch gas. Een procent of 10-11. Duitsland is veel harder de pineut.

Een groot deel van dat gas wordt gebruikt om stroom te maken. Nu is het een paar dagen geleden al voorgekomen dat alle zon en wind energie bij elkaar voldoende was om op dat moment de vraag te dekken. Meer dan, degenen op een variabel tarief kregen geld toe. De gas centrales stonden op dat moment op een heel laag pitje.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat we dat effect deze zomer vaker zullen zien. En een gascentrale die op de waakvlam draait schroeft het gasverbruik ook aardig terug.

[/off-topic]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:55
hoevenpe schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:47:
Hoewel ik dit soort berichten met een grote berg zout neem vind ik het opmerkelijk dat Oekraïene in de Donbass nog steeds in het defensief zit. Met al die westers wapens en Russische desertie/lage moraal had ik inmiddels het omgekeerde verwacht.
Ik denk dat we elkaar een beetje gek maken (in positieve zin) in dit topic. De Russen zijn geen padvinders ook al bakken ze er niet zo heel veel van. Ze hebben in 2 maanden tijd honderden vierkante kilometers (extra) veroverd.
Michael_OsGroot schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:36:
[...]
Ik twijfel daar eigenlijk aan. Als het tij echt gekeerd is en de oorlog is al een gelopen race, waarom blijven we dan maar opschalen qua escalatie? We leveren zelfs wapens die we volgens ons eigen leger eigenlijk niet kunnen missen.

Ik zie niet waarom we dat risico lopen als Rusland eigenlijk verslagen is
Was het maar zo'n feest dat Rusland verslagen is. Een paar verloren slagen maakt geen verloren oorlog. Ze zitten gewoon ten westen van de Djnepr(!!)
vso schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:20:
[...]

ik dacht meer aan een "test" van 155mm spul, maar drone is inderdaad ook mogelijk de TB2 heeft 4 steunpunten dus die zou het ook kunnen doen (wellicht)
Het duurt echt wel even voordat westerse artillerie (ruimschoots) in gebruik is. Zoek anders eens op hoeveel artillerie Oekraïne al heeft. Gigantisch veel. Natuurlijk veel ouder spul en allemaal niet zo doeltreffend als wat ze gaan ontvangen, maar ze zitten echt niet zonder ofzo.

Hier voor wie het interessant vindt: Wikipedia: List of equipment of the Ukrainian Ground Forces
TheBrut3 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:13:
[...]

Is dat laatste zo? Ze zullen zeker verliezen hebben, maar veel?
Ja tuurlijk lijden ze gigantische verliezen. Kijk hoeveel firepower de Russen er tegenaan smijten. Dat zorgt gewoon voor (veel) slachtoffers. Nu is manpower niet het probleem voor de Oekraïners. Wel dat er ervaren mensen verloren gaan. Maar ze hebben een hele grote reserve van (basic) getrainde mannen. Daar heeft naast dienstplicht ook 8 jaar 'oorlog' in de Donbass en grootschaligere oorlog in 2014 ook aan bijgedragen.
bulle bas schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:06:
Ja zeg het maar hoor. Ik weet dat de VS inmiddels aan lend-leaseregeling heeft. Oekraïne is verzekerd van een oneindige aanvoer van artikelen. Kennelijk zijn die abrams minder handig om in te zetten? Dit is buiten mijn expertise, maar ik meen te onthouden hebben dat die wagens specifieke brandstof nodig hebben?
Hier nog een oud draadje voor wat meer antwoorden. Naast brandstof gaat het om onderhoud oa.

https://twitter.com/MarkHertling/status/1510341553520361472

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-10 16:30

psy

MetalSonic schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:38:
[...]

Ik weet niet of je mij zit te trollen of niet.

Je vergelijkt wapens nu serieus met huis tuin en en keuken messen?

Vuurwapens, tanks etc zijn gemaakt om te doden. Keuken messen zijn gemaakt om een maaltijd te bereiden.

Als je niet trolt, wat is je achterliggende punt? Denk je dat het leveren van wapens aan Oekraïne het westen nog neutraal houdt? Als dat zo is zou je eens naar Zwitserland moeten kijken. Die verbied het Duitsland om wapens aan Oekraïne te leveren die van Zwitserland komen om zo de neutraliteit te houden.
Ik vind dat zo'n raar argument. Nu er zwaarder materieel geleverd gaat worden is dat opeens de reden dat het westen niet neutraal meer is? Dat zijn we in feite dan ook al niet meer sinds 'we' begonnen met bijvoorbeeld de antitankwapens. Dit nu verandert niks.

Het maakt ons leverancier van wapens. Ook het trainen van UA wat daarbij hoort is ook niets nieuws. Trainen wordt ook al jarenlang gedaan.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
[...]

Dit is genoeg ammunitie (pun intended) voor Rusland om eens wat verder dan Oekraïne een raket te testen. Achja nu is er toch niks meer aan te doen, wat gebeurt dat gebeurt.
Dat Russische troepen worden gedood ligt wel in lijn der verwachtingen als je ervoor kiest je buurland binnen te vallen. Aan al die Westerse wapens in de handen van Oekraïnse soldaten hebben de Russen voorlopig wel even hun handen vol. Die denken nu wel 3x na voordat ze dezelfde streken uithalen bij een NAVO lid.

Had Oekraïne geen wapens gekregen, en waren ze overrompeld in een paar dagen, dan was dat heel anders geweest, en waren Westerse burgers inmiddels al doelwitten geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:11
Prosac schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:54:
[...]

Inderdaad, hoe meer doden hoe beter toch. 8)

Leuk voor de Russische moeders ook. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:47:
[...]

Tijd zal het leren, ook vandaag weer (onbevestigde) berichten dat grote hoeveelheden westere wapens vernietigd zijn:

[...]
Hoewel ik dit soort berichten met een grote berg zout neem vind ik het opmerkelijk dat Oekraïene in de Donbass nog steeds in het defensief zit. Met al die westers wapens en Russische desertie/lage moraal had ik inmiddels het omgekeerde verwacht.
Een offensief beginnen is op dit moment best lastig voor Oekraïne, de zware artillerie van diverse landen moet nog op zijn plek komen bij het front, en er is tijd nodig voor training. Komt nog bij dat Oekraïne in de Donbas daadwerkelijk steden zal moeten veroveren, dat is helemaal niet eenvoudig.

Beter is dus om tijd te rekken en de Russen te laten aanvallen, want het vernietigen of uitschakelen van BTG's gaat net wat eenvoudiger.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Brazos schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:49:
[...]

Dat Russische troepen worden gedood ligt wel in lijn der verwachtingen als je ervoor kiest je buurland binnen te vallen. Aan al die Westerse wapens in de handen van Oekraïnse soldaten hebben de Russen voorlopig wel even hun handen vol. Die denken nu wel 3x na voordat ze dezelfde streken uithalen bij een NAVO lid.

Had Oekraïne geen wapens gekregen, en waren ze overrompeld in een paar dagen, dan was dat heel anders geweest, en waren Westerse burgers inmiddels al doelwitten geweest.
Tweede alinea is puur speculeren imo. Je brengt het als een stelling maar dit weten we niet. Zowel dat Oekraine overrompeld was en dat Westerse burgers doelwit zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
asing schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:44:
[...]
[off-topic]

Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken. We zijn maar voor een klein deel afhankelijk van Russisch gas. Een procent of 10-11. Duitsland is veel harder de pineut.

Een groot deel van dat gas wordt gebruikt om stroom te maken. Nu is het een paar dagen geleden al voorgekomen dat alle zon en wind energie bij elkaar voldoende was om op dat moment de vraag te dekken. Meer dan, degenen op een variabel tarief kregen geld toe. De gas centrales stonden op dat moment op een heel laag pitje.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat we dat effect deze zomer vaker zullen zien. En een gascentrale die op de waakvlam draait schroeft het gasverbruik ook aardig terug.

[/off-topic]
Economisch kan het wel een impact hebben en het zorgt voor (nog meer) onrust, zowel op diverse markten als potentieel onder de bevolking. Nou hebben we een regering die actief niet van de laatste (en van voorgaande) crisis lijkt te willen leren. Dus de kans dat we er relatief goed of misschien wel beter uitkomen dan we er in gingen lijkt me klein. En ik kijk graag iets verder dan de zomer en alleen electra en verwarming van huizen. Dat deel loopt wel los. We kunnen zelfs Duitsland steunen middels Groningen, maar dan moet je wel een plan hebben. Wat je doet met wat er boven op Groningen staat (hel dat had al gewoon geregeld moeten zijn zonder deze crisis), zorgen dat de Shell en Exxon niet als lachende derde vandoor gaan met de poet indien je het inzet als noodmiddel etc. etc. Er is genoeg te overdenken over alle ketens heen, wat willen we en waarom en hoe leggen we dat uit. Zowel voor en over ons zelf, als wat we gezamenlijk doen met Europese partners en waarom is dat redelijk en verstandig.

We hebben de afgelopen 2 jaar mogen ervaren hoe erg men "in control" was en hoeveel ellende we er door hebben gehad en geld er is weg gepist. Nu kun je je enigszins voorbereiden in de tijd die je gegeven is, in ieder geval qua informatie voorziening met lessen uit je afgelopen crisis, ik ben zowel benieuwd als zeer pessimistisch.

En uiteindelijk geef je daarmee Rusland de kans om daadwerkelijk een wig te gaan drijven in onze samenwerking.

[ Voor 10% gewijzigd door gekkie op 27-04-2022 19:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:02

servies

Veni Vidi Servici

jaapstobbe schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:50:
[...]

Simpel gezegd: ze komen niet massaal in opstand dus blijkbaar vinden ze het niet erg...
Dan heb ik er ook niet zo'n moeite mee dat er onder de Russen veel slachtoffers vallen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
MetalSonic schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:53:
[...]

Tweede alinea is puur speculeren imo. Je brengt het als een stelling maar dit weten we niet. Zowel dat Oekraine overrompeld was en dat Westerse burgers doelwit zouden zijn.
met andere woorden, die eerste alinea klopt helemaal.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Prosac
jaapstobbe schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:50:
[...]

Zeker. Het medelijden is allang, ik herhaal, allang weg. Hoe meer dode Russische soldaten en hun vriendjes, hoe beter. Dat houdt namelijk in dat Poetin uiteindelijk niet meer kan, omdat er niemand meer is om die tanks e.d. naar voren te rijden of Oekrainse vrouwen en babies te verkrachten.

[ Voor 32% gewijzigd door Prosac op 27-04-2022 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Tens schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:55:
[...]

met andere woorden, die eerste alinea klopt helemaal.
Vind je? Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Dacht dat jij het vond, omdat je alleen iets over de tweede alinea zei. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
servies schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:54:
[...]

Simpel gezegd: ze komen niet massaal in opstand dus blijkbaar vinden ze het niet erg...
Dan heb ik er ook niet zo'n moeite mee dat er onder de Russen veel slachtoffers vallen...
Al diverse opstanden in Rusland geweest. Helaas is het huidige regime van Rusland vergelijkbaar met Noord Korea. Je mag wel zeggen dat je het er niet mee eens bent via een opstand maar dan zit je daarna een lange tijd achter de tralies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Tens schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:58:
[...]

Dacht dat jij het vond, omdat je alleen iets over de tweede alinea zei. :P
Haha nee eigenlijk vind ik de eerste alinea ook niet zo sterk. Mening wordt geprojecteerd op de strategie van Rusland zonder onderbouwing en of bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
k995 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 23:18:
[...]
5,100 MATADOR anti-tank weapons via Dynamit Nobel[135]
Ik weet niet waar je dit lijstje vandaan hebt gehaald. Maar dit is gekocht van een Duits bedrijf, niet geschonken :)
Heb het er toevallig tussenuit gepikt omdat het mij niks zei. Heb de rest niet gecontroleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-10 23:51

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

vso schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:04:
[...]

Dat bedoel ik niet, kan je er wel deels uithalen dus wellus /nietus is niet aan de orde en betreft andere topic inderdaad laten we daar ons niet toe verleiden.
Deze hele discussie gaat over jouw indruk dat er nog een reële kans is dat we ons in Nederland tegen de Russen moeten verdedigen op korte termijn. Wat jij overigens deels lijkt te baseren op uitspraken van Niels van Woensel in een artikel van RTLnieuws, waar hij het overigens nergens expliciet over de Russen heeft gehad dus dat lijkt meer een invulling van jouw kant te zijn. Het legitieme punt wat hij naar voren schuift is dat we ook verantwoordelijkheid hebben naar onze bondgenoten toe. Maar (en nu ga ik een aanname maken) wellicht hebben we dat gezamenlijk al besproken in de Ukraine defense consultative group of via andere kanalen.
Wat ik ik nog wel opmerken alles wat we ---> UA sturen is "roofbouw", dat we het niet nodig hebben. Daar heb ik geen zicht op en ga ik geen uitspraken over doen. Alleen als we het niet nodig hebben waarom niet weggeven. kan je weer mooi ander materiaal voor aanschaffen. Maar dit zeg je naar mijn idee ook dus..
Enkel uit onze strategische voorraden putten gaat ook weinig zoden aan de dijk zetten.
We hebben als klein landje nou eenmaal niet veel nuttige spullen en al helemaal niet in royale aantallen dat we er over zouden struikelen (zoals de U.S.A.)

offtopic:
Je mag het noemen wat je wil maar ik ben van mening dat de term roofbouw hier niet past.
We geven niet structureel onze spullen weg en er zal ook echt wel een oplossing komen voor de ontstane krapte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

RoD schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:27:
[...]

Welke zijn dat dan? Ik zie wel Russische veroveringen de afgelopen dagen, maar geen indicatie dat de strijd in de afgelopen dagen op een andere manier verloopt dan daarvoor.

De enige negatieve uitschieter waren de Oekraïense verliezen ten noorden van Charkiv althans wat ik gezien heb.
Zoals deze:

Nul of praktisch geen berichten over Oekraine terreinwinst.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 19:26

DukeBox

loves wheat smoothies

bloody schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:43:
Nul of praktisch geen berichten over UK terreinwinst.
Waar speekt UK een rol dan ? Of bedoel je UA ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
[...]

Zoals deze:
[Twitter]
[Twitter]

Ik vind 32 km2 nog wel meevallen. Oekraine veroverde de laatste dagen dorpjes ten noorden van Izuym en bij Kherson.. Het gaat wat heen en weer. Dat Rusland nu in het Oosten her en der wat veroverd is helemaal niet zo gek, aangezien ze alles op alles gooien daar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
[...]

Zoals deze:
[Twitter]
[Twitter]

Het ging dan ook niet om de terreinwinst, maar om de kosten voor de Russen. Dat Oekraïne in de achteruit zit, dat weten we, de vraag is hoe lang Rusland dat vol kan houden. Wat ik postte laat dus parallellen zien met de eerste slag, en geeft hoop dat ze op een gegeven moment over hun momentum heen zijn. Die aantekeningen van die Russische soldaat geven een beetje hoop. Maar, het is ook niet meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

<zelf verplaatst naar ander topic>

[ Voor 97% gewijzigd door vso op 27-04-2022 21:03 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:03
27 April update.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mgh4hsFZQ2ADSFuN6yGwFiGJrNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Em4zYOW2Uu3Y9bAAdcoMprp.jpg?f=fotoalbum_large

spoiler: Gewonde/gedode kinderen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uM9MVY4xk1nIYiYy92JtsQ1zg3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/omotCv9xFyhFbOmUnGOfPMNQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

DukeBox schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:46:
[...]

Waar speekt UK een rol dan ? Of bedoel je UA ?
oopz my bad, aangepast naar Oekraine

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

MetalSonic schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:53:
[...]

we weten inmiddels dat Oekraine en Moldavie gesteamrolled moesten worden en op dit moment eigenlijk al gewoon bezet zouden moeten zijn geweest door de Russische Federatie.

westerse doelwitten uiteraard niet.
next stop zou waarschijnlijk Litouwen zijn geweest (NATO-lidstaat dus lastig) of eerst nog wat makkelijker Georgie en Kazachstan.

Maar goed, alle plannen falen op het moment dat de praktijk ze inhaalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

RoD schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:52:
[...]

Het ging dan ook niet om de terreinwinst, maar om de kosten voor de Russen. Dat Oekraïne in de achteruit zit, dat weten we, de vraag is hoe lang Rusland dat vol kan houden. Wat ik postte laat dus parallellen zien met de eerste slag, en geeft hoop dat ze op een gegeven moment over hun momentum heen zijn. Die aantekeningen van die Russische soldaat geven een beetje hoop. Maar, het is ook niet meer dan dat.
Ja ik snap waar je op doelt. Hopelijk komt dat zo uit.
Wat echter wel een belangrijke verandering is, is het aanstellen van die Russische ijzervreter ipv 2 half incompetente generaals.
Maar goed, we gaan het zien 🤞🏼

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enai
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-10 21:05
Tja, dit is dus hoe Rusland WO2 gewonnen heeft. Massale vuurkracht en numeriek overwicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Prosac schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:56:
[...]

Zeker. Het medelijden is allang, ik herhaal, allang weg. Hoe meer dode Russische soldaten en hun vriendjes, hoe beter. Dat houdt namelijk in dat Poetin uiteindelijk niet meer kan, omdat er niemand meer is om die tanks e.d. naar voren te rijden of Oekrainse vrouwen en babies te verkrachten.
dit is het gevaar, ook voor mij. Ik ben dat stadium ook allang voorbij. Ik ben er al eens voor gecorrigeerd hier in dit forum wegens dehumanisatie. Het is klaar, het is voorbij. Vanaf nu zijn het nog slechts statistieken.

If you stare into the abyss for too long, the abyss will stare back into you.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2022 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Enai schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:18:
Tja, dit is dus hoe Rusland WO2 gewonnen heeft. Massale vuurkracht en numeriek overwicht.
ware het niet dat ze geen numeriek overwicht hebben. Daarvoor moeten ze de oorlog officieel verklaren en een algehele mobilisatie doen.
Massale vuurkracht, ja ze hebben allerlei vuurkracht maar terrein veroveren gaat ten koste van veel materiaalverlies.
In tegenstelling tot WO2 heeft de RF vandaag de dag niet meer de middelen om de verliezen op te vangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prosac
Enai schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:18:
Alleen toen kon er geteerd worden op dienstplicht en het een moraal dat het land aangevallen werd EN ze gigantische hulp kregen van de westerse geallieerden.

Nu hebben ze alleen dienstplicht (Wat Poetin niet aandurft) en is Oekraine juist het land met de westerse Lend Lease hulp én de moraal/wilskracht van een land dat binnengevallen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

twee noordelijke pushes in Donbass mooi zichtbaar op de livemap.
Kramatorsk gaat ze wel lukken komende week denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:21:
[...]

ware het niet dat ze geen numeriek overwicht hebben. Daarvoor moeten ze de oorlog officieel verklaren en een algehele mobilisatie doen.
Massale vuurkracht, ja ze hebben allerlei vuurkracht maar terrein veroveren gaat ten koste van veel materiaalverlies.
In tegenstelling tot WO2 heeft de RF vandaag de dag niet meer de middelen om de verliezen op te vangen.
Mwoh... 'oekrainse soldaten vs Russische soldaten in Oekraïne' gaat misschien redelijk op. Maar slag voor slag hebben die Russen in principe echt het numerieke overtal wel. Qua manschappen en qua Materieel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:25:
https://www.uawardata.com/ laat nu ook nog ua units zien (per vandaag)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:29:
[...]

https://www.uawardata.com/ laat nu ook nog ua units zien (per vandaag)
holy crap, dat is best wel een groepje daar noord van Sloviansk.
Als dat komende week naar het zuiden kachelt en hun taak weet is zijn de wegen wel gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:19

pro_6or

amateur_60r

Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:59:
[...]

held! Deze dus inderdaad. ook gewoon direct weten welke muziek ik bedoel 8)
0:45 seconden is waar ik naar refereer. Catchy stukje.

Baas! Dankjewel!
Ik had dezelfde vraag een tijdje geleden maar toen ik hem vond en de link hier postte werd het snel opgeschoond.

Deze is ook wel gaaf:

YouTube: PROBASS ∆ HARDI - КОЗАКИ ЙДУТЬ (feat. ANNA BULAT)

Die dab bij die artillerist die de D-30 afvuurt _/-\o_

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

pro_6or schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:35:
[...]

Ik had dezelfde vraag een tijdje geleden maar toen ik hem vond en de link hier postte werd het snel opgeschoond.

Deze is ook wel gaaf:

YouTube: PROBASS ∆ HARDI - КОЗАКИ ЙДУТЬ (feat. ANNA BULAT)

Die dab bij die artillerist die de D-30 afvuurt _/-\o_
haha ja die kwam vrij snel op m'n youtube ook, en aan het begin die vrouwenstem.
Doet me direct weer denken aan de muziek van die Russische metalband Arkona. Heeft soms van die intro's. Geen idee wat de band zelf vindt van de 'special military operation' en boeit me eigenlijk ook niet. Vind de muziek mooi.

Slava Slavs :)

Haten aan Rusland is momenteel aan, maar toch. Heb goede herinneren aan de folk metal van de afgelopen jaren, Russische of niet. Dit geldt ook voor Ukraine.
Ik laat me niet gek maken. Deze muziek is voor de hele regio die gewoon in vrede wil leven.
Slava oost-Europa!

YouTube: ARKONA - Slavsia, Rus

YouTube: ARKONA - Yarilo (Official)

YouTube: Arkona- Odna

Vind ik gewoon mooi. Of het nou Russisch is of niet.
Dit is de muziek van oost-Europa en Rusland en Oekraine.
Dit is beter dan Putin.
Beter dan oorlog.

Dit is trots.
Dit is vrede.
Dit is leven.

O-)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2022 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
[...]

Zoals deze:
[Twitter]
[Twitter]

Nul of praktisch geen berichten over Oekraine terreinwinst.
Die Julian Röpcke moet je wel met een hele grote korrel zout nemen. Maakte in het begin van de oorlog kaartjes die nogal pro-Russisch uitvielen en bezigde ook wel erg fatalistische taal. Op een gegeven moment draaide hij wel naar pro-ua. Maar als je zijn tweets leest wat langer leest blijft er een luchtje aan zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door PLAE op 27-04-2022 21:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Dat is ook waarom oorlog zo idioot is. Het slaat nergens op.

Het wordt echt tijd dat we (de hele wereld) de UN verder optuigen. Bij veto kan dan de assemblee general een bindende uitspraak doen. En dan ook ingrijpen. En niet alleen bij westerse belangen maar overal ter wereld.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:33:
[...]

holy crap, dat is best wel een groepje daar noord van Sloviansk.
Als dat komende week naar het zuiden kachelt en hun taak weet is zijn de wegen wel gesloten.
Dat is niet nieuw. Kramatorsk/Sloviansk gaat wel in CNN taal een key-battle worden. Potentiële nieuwe Chernihiv met een roze bril op maar zonder meer een Mariupol.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prosac
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:18:
[...]

dit is het gevaar, ook voor mij. Ik ben dat stadium ook allang voorbij. Ik ben er al eens voor gecorrigeerd hier in dit forum wegens dehumanisatie. Het is klaar, het is voorbij. Vanaf nu zijn het nog slechts statistieken.

If you stare into the abyss for too long, the abyss will stare back into you.
Ik heb tot aan "Bucha" nog enige medelijden gehad, daarna nog wel met de achterblijvers, maar ook daar hoor je teveel gebrek aan inleving van en dus ook minder medelijden.
Dus laat ik stellen: Ik heb medelijden met iedereen die dit niet wil en toch dood gaat danwel een echtgenoot/vader verliest.

Maar verder probeer ik er plastisch naar te kijken, voor Oekraine en (uiteindelijk ook de Russen) is het beter dat Rusland dit groots verliest, dat ze militair gezien decennia een lachertje zijn. En dat wij ze dan helpen, uiteraard, om te worden tot een bloeiende natie, die met iedereen wil samenwerken en soeveriniteit van andere landen respecteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

De krim brug g-maps locatie

Oekraine heeft zojuist 2 posts
https://t.me/informnapalm/7960 en https://t.me/informnapalm/7961 waarin uitgelegd word dat:
For those who do not understand the logic of the actions of the Russian special services on local mining (https://t.me/informnapalm/7960 ) and the possible "undermining" of one of the sections of the Kerch Bridge will explain:
The bridge can be blown up so that the consequences are not severe and it is easy to report on the restoration of transport communication. Or to restrict the departure of people from the Crimea under the pretext that the bridge is "in an emergency condition", at the same time to continue the railway transfer of equipment. The bridge plays an important logistical role, but at the same time it is used as a symbol for which "you need to avenge".
Russian experts themselves claim that Ukraine cannot destroy the bridge from the air, and the land and sea approaches to it are carefully guarded by Russian special services. Therefore, if something happens to this bridge and if an active media component of the "sabotage" support is deployed, then it will be a prepared scenario from the Russian Federation.

Tja vanalles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Prosac
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:25:
Vraag ik me af.. ze doen al 2 weken over deze kleine stukjes. vanaf Donetsk komen ze Popasna maar niet voorbij. Elke keer dat we denken: "Nu zal het wel klaar zijn" (zoals bijvoorbeeld Mariupol) is dat niet het geval.

Het gaat allemaal zo ontzettend traag en ten koste van ogenschijnlijk zware verliezen. Men durft hun luchtmacht niet ten volste in te zetten en zelfs straaljagers beginnen al op afstand hun raketten weg te schieten, om niet in AA bereik te komen.

Ik heb het idee dat Ukraine bezig blijft met hit & run acties in gebieden waar ze dekking hebben, proberen colonnes in artilleriebereik te krijgen en daar waar het gevecht aangegaan kan worden, ze wat langer blijven zitten. Maar tijdig vertrekken om niet te grote verliezen te lijden. "Always another day"
Terwijl de Russen maar blijven pompen met materieel en mens.
Rusland speelt korte termijn, resultaat boeken voor thuis, de smadelijke nederland van Kyiv en Chechinihiv wegspoelen . Oekraine speelt het spelletje "moti" van Finland, langzaam uitputten en afpellen en daarna (hopelijk) tegenaanvallen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

The United States has partially lifted restrictions on the transfer of intelligence to Ukraine. This was reported today by Bloomberg (https://www.bloomberg.com...ht-in-donbas?srnd=premium).

It is expected that the expansion of intelligence sharing with Ukraine will help protect and potentially return the territories where fighting is currently underway.

The Ukrainian military will be able to receive information more quickly for the high-precision destruction of the forces of the Rashist military group.
https://t.me/operativnoZSU

Bushmasters worden gebruikt UA in https://twitter.com/TheDe...tatus/1519405798241320964
Finland weigert in Roebels te betalen (duh)

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 27-04-2022 22:15 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

zo, de VN heeft haar tanden even laten zien! :O
Rusland is niet langer lid van de toerismeorganisatie van de Verenigde Naties vanwege de oorlog in Oekraïne. Volgens de 159-leden tellende UNWTO heeft Rusland de statuten geschonden.
Bron: AD

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enai
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-10 21:05
bloody schreef op woensdag 27 april 2022 @ 22:15:

[...]

Och, dan kunnen Russische soldaten alvast niet meer in buurlanden op vakantie gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:45

Fiber

Beaches are for storming.

bloody schreef op woensdag 27 april 2022 @ 22:15:

[...]

Nooit meer zoeken naar een 'Russian free' hotel... _/-\o_

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Dit is zorgelijk, geen lucht alarm maar wel explosies. (ook odessa)
From some sources (which can be trusted) it became known about the flight of the rocket. Where it flew and where it exploded is not yet clear, exactly what is not in the city.

Explosions were heard in the next half hour in the neighboring Nikolaev, Kherson, Kharkov. The alarm doesn't work anywhere

We ask you to at least observe the rule of two walls from the window

at 23:28 it's quiet in Odessa

watch the situation in the cities here
Dit is Kherson
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vghXbyMo9EtfEhKps_P6JWeBtb4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qa61tOWvRC2lCcx1vjGFu0on.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door vso op 27-04-2022 22:48 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
Laatste 10 minuten ineens veel berichten over explosies en artillerie in de buitenrand van de stad Kherson. Oekraine weer dichterbij OF het vliegveld wordt weer eens gebombardeerd. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:16

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

RoD schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:52:
[...]

Materieel kwijtraken en gedode soldaten zullen niet de Oekraïense bedoeling zijn, maar een strategische terugtrekking is een goede tactiek om een vijand uit zijn tent te lokken en in een kwetsbare positie te manoeuvreren. Grosso modo ligt dat front zo vast als een huis. Strategisch terugtrekken hebben de Russen nota bene zelf aan het WO-II oostfront toegepast tegen de Duitsers (samenspel van verschillende Russische legers).

Een andere uitleg is dat een diep front wordt toegepast. Dit is dan weer in analogie met wat de Duitsers toepasten, weet even niet meer of dat hun WO-I of WO-II tactiek was. Door eenheden in de diepte te verspreiden langs het front konden vooruitgeschoven eenheden achterliggende op tijd waarschuwen bij een aanval. De achterliggende eenheden hadden dan voldoende ruimte en tijd de vijand vanuit verschillende hoeken vast te pinnen. Dat diepe front werkte redelijk goed, met als enige consequentie dat de vooruitgeschoven eenheden risico liepen en alert moesten zijn op het snel terugtrekken.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Dit is echt erg
It is reported that in Kherson, after the explosions in the area of the TV tower, Russian TV channels stopped working
https://t.me/oko_xx/13619

Anyway ...

[ Voor 22% gewijzigd door vso op 27-04-2022 22:54 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
teacup schreef op woensdag 27 april 2022 @ 22:48:
Strategisch terugtrekken hebben de Russen nota bene zelf aan het WO-II oostfront toegepast tegen de Duitsers (samenspel van verschillende Russische legers).
Dit blijft me ergens ook wel fascineren, in hun retoriek komt dat hele WO-II, nazi's, 9 mei de hele tijd terug.
Maar de militaire aspecten daarvan (o.a. de modder, tactiek) lijken dan weer totaal vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De Poolse T-72 tanks zijn inmiddels geleverd aan Oekraïne:
Poland’s prime minister has confirmed the country supplied its Soviet-designed T-72 tanks to Ukraine to support the fight against Russia, which invaded Ukraine Feb. 24.

The announcement came shortly after his British counterpart Boris Johnson unveiled plans to supply an undisclosed number of Challenger 2 tanks to Poland to “backfill” the operational needs of its military.
De hoeveelheid zal later meegedeeld worden:
Asked about how many T-72s were delivered to the Ukrainian armed forces, Morawiecki said “when the time comes, we will provide this” information.
Poland confirms T-72 tank delivery to Ukraine, with Challenger 2 tanks to fill gap

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
teacup schreef op woensdag 27 april 2022 @ 22:48:
[...]

Materieel kwijtraken en gedode soldaten zullen niet de Oekraïense bedoeling zijn, maar een strategische terugtrekking is een goede tactiek om een vijand uit zijn tent te lokken en in een kwetsbare positie te manoeuvreren. Grosso modo ligt dat front zo vast als ene huis. Strategisch terugtrekken hebben de Russen nota bene zelf aan het WO-II oostfront toegepast tegen de Duitsers (samenspel van verschillende Russische legers).
Rusland trok zich niet echt strategisch terug hoor, wat ze deden was horden slecht bewapende troepen tegen de duitsers gooien om tijd te winnen en een grote overmacht op te kunnen bouwen.
Een andere uitleg is dat een diep front wordt toegepast. Dit is dan weer in analogie met wat de Duitsers toepasten, weet even niet meer of dat hun WO-I of WO-II tactiek was. Door eenheden in de diepte te verspreiden langs het front konden vooruitgeschoven eenheden achterliggende op tijd waarschuwen bij een aanval. De achterliggende eenheden hadden dan voldoende ruimt en tijd de vijand vanuit verschillende hoeken vast te pinnen. Dat diepe front werkte redelijk goed, met als enige consequentie dat de vooruitgeschoven eenheden risico liepen en alert moesten zijn op het snel terugtrekken.
Dat is WO1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De Russen gaan intelligente manschappen inzetten. *O* *O* *O* *O*
Volgens wetenschappers hebben dolfijnen een extreem goed oriëntatievermogen. Ze kunnen door de weerkaatsing van geluid onder water heel goed inschatten waar mijnen liggen en andere potentiële bedreigingen zich bevinden.

Daarnaast zouden de dieren in staat zijn om Oekraïense duikers die Russische schepen willen saboteren tegen te houden. Zowel de VS als Rusland zou hier in het verleden zeezoogdieren voor hebben getraind.
-O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:30
jadjong schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:32:

[...]

-O- _O-
Dan krijg je straks wat bij de Falklandoorlog ook gebeurt dat schepen zogenaamde onderzeeboten aanvallen wat dan na detonatie van de dieptebom een walvis bleek... (meerdere malen voorgekomen aan beide zijden) :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

-O- _O-
hey, if it works, it works.

Had al eerder gelezen over die Beluga inderdaad.
Gemengde gevoelens: jammer van de dieren. Ze zullen ongetwijfeld plezier hebben en een taak willen doen in ruil voor een beloning. Kan echter wel betekenen dat de vijand ze zou kunnen doden/uitschakelen.

Anderszijds geldt hetzelfde natuurlijk voor speurhonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Deze Russische mening/haat lijkt niet op zichzelf te staan. Je zou een vergelijk kunnen trekken met WOII waar de Nazis zich Übermenschen voelden, dit keer de Russen.
Zo bizar, (blijkbaar) is het een wezenlijk onderdeel van de Russische opvoeding?

nope

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:41

[...]

-O- _O-
Ik krijg ineens flashbacks naar Red Alert 2 :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

bloody schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:52:
Deze Russische mening/haat lijkt niet op zichzelf te staan. Je zou een vergelijk kunnen trekken met WOII waar de Nazis zich Übermenschen voelden, dit keer de Russen.
Zo bizar, (blijkbaar) is het een wezenlijk onderdeel van de Russische opvoeding?

[Twitter]
lijkt te kloppen ja.
De Russen voelen zich de superieur van de omringende volkjes, een soort grote broer die de kleine broertjes moet beschermen tegen de grote boze wereld.

Oekraieners worden 'khokhols' genoemd. Scheldwoord refererend aan de haardracht van de kozakken.

De Russen schijnen hun kinderen middels kinderliedjes ook met de paplepel in te geven dat Zweden en Finland minderwaardig zijn, en leren dat Alaska eigenlijk bij Rusland hoort.
Ik vond deze invalshoek wel interessant over hoe de Russen zijn en waarom ze zo zijn:
YouTube: Tiedustelueverstin arvio Venäjästä | 3.12.2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prosac
bloody schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:52:

[Twitter]
Ja, ieder land gaat natuurlijk prat op een zeker "wij zijn de beste", maar veel Russen zijn natuurlijk opgegroeid in de Sovjetunie, wat het beloofde land was, je kon het beste nergens anders wonen dan in de Sovjetunie en dan het liefste in Rusland. De rest van de volkeren had maar mazzel dat ze bij de Sovjetunie mochten.
Natuurlijk denken ze niet allemaal zo, met name de westers gerichte jeugd denkt minder zo vermoed ik. Maar het superieuriteitsgevoel zit wel ingebakken ook via onderwijs.

Ik heb ooit contact gehad met een russisch meisje dat in Groningen studeerde, die beschouwde Polen, Oekrainers e.d. echt als minderwaardig. Die kijken naar dergelijke volkeren als sommige Nederlanders naar bepaalde bevolkingsgroepen kijken. Ze vond het ook heel lastig te verteren dat een Poolse vriendin "best aardig" bleek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Ok bedankt voor de toelichting beiden. Triest eigenlijk...

Iets anders, Belarus beperkt de relatieve vrijheid nog wat meer, door een wet aan te nemen met allerlei vergaande beperkingen voor burgers en extra bevoegdheden voor de ordetroepen:

(Zie ook de rest van de twitter thread)

[ Voor 75% gewijzigd door bloody op 28-04-2022 09:08 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Rusland begint in dat opzicht wel steeds meer op Nazi Duitsland te lijken, helemaal als een flink deel van de bevolking ook achter hun "leider" gaat staan. Dat kan trouwens ook een neveneffect van de sancties zijn, immers wordt de gewone bevolking ook geraakt en het narratief zal daar binnenlands bepaald niet eerlijk zijn.

Dat maakt dat dit nog steeds een gevaarlijke oorlog is en Rusland eigenlijk totaal vleugellam moet worden gemaakt. Het laatste wat we moeten willen is dat Rusland deze oorlog wint en vervolgens in een soort euforische stemming de rest van Europa gaat proberen te annexeren, beetje bij beetje. Gelukkig zie je wel dat Europa steeds harder begint terug te duwen, ik zie die meeting op Ramstein wel als een duidelijk signaal dat er grenzen getrokken gaan worden.

Gelukkig begint de teneur ook steeds meer te worden dat volledig van het Russische gas af moeten, dus dat chantagemiddel kan straks niet meer zo effectief gebruikt worden.

Het verbaast me alleen wel hoe Rusland nog steeds niet tot inkeer is gekomen, elke dag dat ze met deze onzin doorgaan, raken ze verder geïsoleerd en uitgekotst door de "beschaafde" landen, zelfs als ze een deel van Oekraïne zouden houden, dan is de komende jaren/decennia de verstandhouding zo totaal verstoord....Wrang dat ze dan hun heil moeten gaan zoeken bij China, Noord Korea, Syrië, Iran en andere landen die een "bijzondere" blik op de wereld hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

dr.lowtune schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:29:
Rusland begint in dat opzicht wel steeds meer op Nazi Duitsland te lijken, helemaal als een flink deel van de bevolking ook achter hun "leider" gaat staan. Dat kan trouwens ook een neveneffect van de sancties zijn, immers wordt de gewone bevolking ook geraakt en het narratief zal daar binnenlands bepaald niet eerlijk zijn.

Dat maakt dat dit nog steeds een gevaarlijke oorlog is en Rusland eigenlijk totaal vleugellam moet worden gemaakt. Het laatste wat we moeten willen is dat Rusland deze oorlog wint en vervolgens in een soort euforische stemming de rest van Europa gaat proberen te annexeren, beetje bij beetje. Gelukkig zie je wel dat Europa steeds harder begint terug te duwen, ik zie die meeting op Ramstein wel als een duidelijk signaal dat er grenzen getrokken gaan worden.

Gelukkig begint de teneur ook steeds meer te worden dat volledig van het Russische gas af moeten, dus dat chantagemiddel kan straks niet meer zo effectief gebruikt worden.

Het verbaast me alleen wel hoe Rusland nog steeds niet tot inkeer is gekomen, elke dag dat ze met deze onzin doorgaan, raken ze verder geïsoleerd en uitgekotst door de "beschaafde" landen, zelfs als ze een deel van Oekraïne zouden houden, dan is de komende jaren/decennia de verstandhouding zo totaal verstoord....Wrang dat ze dan hun heil moeten gaan zoeken bij China, Noord Korea, Syrië, Iran en andere landen die een "bijzondere" blik op de wereld hebben.
er was naast Hitler nog een ander figuur die beter past als vergelijking: Stalin.

Het idee is dat de rest van de wereld stom is en vijandig richting Rusland, dus ze komen niet tot inkeer. Met dezelfde redenatie vragen ze zich af waarom de rest van de wereld zo vijandig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

dr.lowtune schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:29:

Het nadeel van de bijzondere blik is er ook.
- er zijn mensen om je heen die dezelfde status willen hebben
- pas je niet meer in het beeld dan leggen ze je net zo makkelijk zelf om.

Het probleem is dat je niet weet wie je moet volgen, zeker niet als er een beloning staat voor aangeven van anders denkenden ..
Dus je leeft in een "gouden" kooi.

en je moet wel de zin/moed en moeite willen doen om het te ontsnappen eraan, en dat is lastig als je banden hebt enzvoorts.

Nu is onze maatschappij niet super ideaal maar ik lever liever hier dan in zo'n maatschappij

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

filmpje in de tweet
[Twitter: https://twitter.com/TheEndOfPutin2/status/1519584861228613632]
alternatief https://t.me/voynareal/20348

begon met paar auto brandjes trouwens vandaag (6 auto's)
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/card_img/1519580816791289856/Yf2R6Qm3?format=jpg&name=small

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Ik weet niet goed of dit de juiste plek is voor deze vraag, maar ik vermoed van wel.

Met betrekking tot het afsluiten van het gas richting Polen en Bulgarije wordt gesteld dat Polen binnen afzienbare tijd andere gasleidingen in gebruik kan gaan nemen. Zodoende kunnen ze helemaal van Russisch gas af. Ik vroeg me daarbij af, zonder enige kennis van hoe de pijpleidingen aangelegd zijn en eruit zien, hoe realistisch is het dat deze leidingen gesaboteerd gaan worden door de Russen (dan wel gelieerde groepen)? Ik neem toch aan dat Rusland het met lede ogen aanziet dat er ook op lange termijn afscheid genomen lijkt te gaan worden van hun gas, en dat zij het liefst hun pressiemiddel niet direct kwijtraken.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:30
Ugchel schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:34:
Ik weet niet goed of dit de juiste plek is voor deze vraag, maar ik vermoed van wel.

Met betrekking tot het afsluiten van het gas richting Polen en Bulgarije wordt gesteld dat Polen binnen afzienbare tijd andere gasleidingen in gebruik kan gaan nemen. Zodoende kunnen ze helemaal van Russisch gas af. Ik vroeg me daarbij af, zonder enige kennis van hoe de pijpleidingen aangelegd zijn en eruit zien, hoe realistisch is het dat deze leidingen gesaboteerd gaan worden door de Russen (dan wel gelieerde groepen)? Ik neem toch aan dat Rusland het met lede ogen aanziet dat er ook op lange termijn afscheid genomen lijkt te gaan worden van hun gas, en dat zij het liefst hun pressiemiddel niet direct kwijtraken.
Doorgaande gasleidingen liggen op 4 meter onder maaiveld minimaal (in Nederland althans)
Alleen bij behandelinstallaties/afsluiters e.d. komen ze bovengronds.
Daar zou je kunnen saboteren, maar ik neem aan dat deze locaties bewaakt worden ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Polen heeft in Gdansk een LNG terminal. Daar kunnen dus schepen aanmeren die grote hoeveelheden gas in vloeibare vorm transporteren. Daar wordt het omgezet in gas en de pijpleiding ingepompt. Die leiding zit aangesloten (op Pools gebied) op de “druzhba” pijplijn dus vanaf daar kan ook DLD geleverd krijgen. Blijkbaar heeft DLD zelf geen haven met LNG terminal.

Hoe kwetsbaar dit is? Tja. Tenzij het ontkenbaar zou zijnnval je daarmee NATO aan.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
hoe realistisch is het dat deze leidingen gesaboteerd gaan worden door de Russen (dan wel gelieerde groepen)
Russische acties in NAVO/EU-gebied... Tsja, vraag het Putin, dat lijkt me degene die daar over gaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 19:32

Qwerty-273

Meukposter

The Ukrainian week heeft een eerste artikel uit een serie gepubliceerd met daarin interviews met buitenlanders die naar Oekraïne zijn gekomen om mee te verdedigen/vechten. Het eerste deel is een gesprek met de 32-jarige Fransman Niko die uiteindelijk bij het Ukrainian Volunteer Army terecht is gekomen nadat hij geweigerd werd bij het International Legion.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Qwerty-273 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:43:
The Ukrainian week heeft een eerste artikel uit een serie gepubliceerd met daarin interviews met buitenlanders die naar Oekraïne zijn gekomen om mee te verdedigen/vechten. Het eerste deel is een gesprek met de 32-jarige Fransman Niko die uiteindelijk bij het Ukrainian Volunteer Army terecht is gekomen nadat hij geweigerd werd bij het International Legion.
check je link even.

504 Gateway Time-out

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-10 11:28

3raser

⚜️ Premium member

Tens schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:50:
[...]

check je link even.

504 Gateway Time-out
De link werkt maar de website is gewoon heel traag. Dus mogelijk krijg je soms timeouts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 19:32

Qwerty-273

Meukposter

Ik vroeg me daarbij af, zonder enige kennis van hoe de pijpleidingen aangelegd zijn en eruit zien
Vaak zie je een plaatje als onderstaande waar de transportleidingen vanuit Rusland wel erg aanwezig lijken te zijn voor Europa (ze zijn natuurlijk wel belangrijk in het huidige volume, al wordt dat steeds minder).
Afbeeldingslocatie: https://mondediplo.com/local/cache-vignettes/L890xH851/lmd_0521_13_gazoducs_rgb-a710b-39eca.jpg?1619690877

Maar het transportnetwerk is veel gecompliceerder. En er liggen veel meer leidingen onder de grond en er zijn veel meer leveranciers. Die kunnen natuurlijk niet in 1 dag alles opvangen als Rusland de kraan dicht zou draaien voor heel Europa, maar er is wel wat meer mogelijk dan wat je soms indenkt als je luistert naar het nieuws. In dat opzicht zie ik de actie van Rusland om de kraan dicht te draaien voor Polen en Bulgarije wel als een versnelling die de Europese landen inzetten om nog sneller van het Russische gas af te stappen. Het laat namelijk zien dat zelfs de betrouwbaarheid van de gasleveringscontracten ook ver te zoeken is. Welke afspraak dan ook, kan op elk moment vanuit Russische zijde gebroken worden, waarbij het niet uitmaakt of dat met de overheid is of een groot commercieel bedrijf.
Afbeeldingslocatie: https://www.researchgate.net/profile/Rui-Carvalho-22/publication/26720900/figure/fig1/AS:310077216051203@1450939577958/Colour-online-European-gas-pipeline-network-We-show-the-transmission-network-blue.png

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
3raser schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:54:
[...]

De link werkt maar de website is gewoon heel traag. Dus mogelijk krijg je soms timeouts.
ok, probeer later wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:48
Tens schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:42:
[...]

Russische acties in NAVO/EU-gebied... Tsja, vraag het Putin, dat lijkt me degene die daar over gaat
Ik vroeg me af of dat werkelijk zo was, iets met internationale wateren. Blijkt dat de pijpleiding (Baltic pipeline) via Polen, naar Denemarken (Bornholm), naar Zweden, naar Denemarken loopt. Vervolgens loopt hij dwars door Denemarken en door zee naar Noorwegen. De leiding loopt dus wel door internationale wateren, maar blijft binnen de Economic Exlusion Zone (EEZ). Volgens mij is een aanval op een pijleiding binnen de EEZ maar buiten IW wel aanval op eigendom van een land, maar dat zou ik verkeerd kunnen zien.

Praktisch gezien, zolang er dus op het grondgebied van Zweden wordt aangevallen is de Navo niet betrokken. Zweden heeft de intentie om een lidmaatschap aanvraag te doen, maar heeft die nog niet gedaan zo ver ik kon vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJPW8GWX11HuAxIxN0LEjKjzJZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59LC566sgGr2cwVNn95CFrmv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Nilvo op 28-04-2022 11:07 ]

Pagina: 1 ... 167 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: