MetalSonic schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:42:
[...]
Ik geloof in actie -> reactie. Je hebt uiteraard gelijk dat theoretisch Rusland van alles kan doen ongeacht of we iets wel of niet doen. Ik denk zelf dat Rusland voor het Oekraïne binnen viel niet er van uit ging dat er zoveel steun uit Europa was voor Oekraïne.
Tot nu toe zien we heel veel actie vanuit Rusland en een betrekkelijk beperkte en ingetogen militaire reactie uit het westen, zowel in de opmaat naar als tijdens deze invasie. Het is niet "volledig geen reactie" dat klopt en al helemaal geen reactie buiten het strijdtoneel (wat me bijvb qua informatievoorziening richting wit-russen en russen misschien wat weinig lijkt, maar dat zal ook wel afgewogen zijn door de adviseurs der hoge heren in deze.
Wat er nu eigenlijk aan de hand is dat is dat we nu al Rusland tegen de NAVO hebben, dat is de proxy oorlog die nu gaande is. In dat daglicht kan er dus van alles gebeuren, ook in West Europa. Net zoals dat het geen toeval is dat niet lang na de inval in Afghanistan en daarna Irak we in verschillende landen in Europa ineens terroristische aanslagen hadden.
Als we dat al hebben, dan is het Oekraïne met deels westerse wapens tegen Rusland, in de Oekraïne.
En ik weet dat Putin daar vast anders over denkt en dat de Oekraine altijd al van Rusland is geweest en het dus bekant een burgeroorlog is. Maar waarom zou je in die retoriek met hem mee gaan ?
Je moet niet denken dat je iets kan doen in een ver land en dan denken dat de reactie niet ineens in je eigen tuin kan worden uitgevoerd.
Ver land ? Het is (a) een buurland van de EU, en NATO landen, (b) is alles wat we doen op uitnodiging van het de regering van het land op wiens territorium de invasie en oorlog plaatsvindt. Niets anders, ongeacht wat Putin en consorten zich in z'n hoofd haalt.