De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 140 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.365 views

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:13
Weer een nieuwe tone of voice op de staatstv.

Er wordt gesproken over het terugtrekken van de troepen omdat ze hun taak voltooid zouden hebben. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Salvatron schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 20:50:
[...]
Een punt is dat hij rusland hiermee in de kaart zou kunnen spelen: Rusland wil Oekraine de schuld geven van het frustreren van het vredesproces zodat Rusland aan de bevolking kan verkopen dat ze door moeten gaan met de oorlog. Als Zelensky de "vredesbesprekingen" stopt kan Rusland zeggen: Oekraine is gestopt met onderhandelen dus we moeten wel doorgaan met de oorlog.
Ik denk niet dat het nog maar iets uitmaakt hoe Rusland dingen aan de bevolking kan verkopen en dat het iets uitmaakt wat Zelensky zegt of doet. Voor het grootste deel van de Russen is Oekraïne een land vol met Nazi's die drugs gebruiken. Wat Zelensky ook zegt of doet maakt dan toch niets meer uit. Als meer dan de heflt van Rusland vind dat Oekraïne met de grond gelijk moet worden gemaakt en de complete cultuur moet worden uitgeroeid, wat heeft het dan nog voor zin om iets niet te doen wat Rusland kan gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Prosac schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:34:

[Twitter]

Er wordt gesproken over het terugtrekken van de troepen omdat ze hun taak voltooid zouden hebben. :D
Zou dat een voorbereiding zijn op 9 mei? Dit bericht is dan weer tegenstrijdig met de berichten dat Rusland meer soldaten naar Oekraïne wil sturen.

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[Twitter]

Kan me niet onttrekken aan de indruk dat dit het gebruikelijke Russische trucje is, maar nu richting eigen volk. Stort zoveel verschillende verhalen over de bevolking uit dat iedereen eruit haalt wat ze willen. Houd het volk verdeeld en verward over wat er gaande is en wat de volgende stap wordt. Intussen leert de bevolking dat zij het zelf eigenlijk ook niet snappen en het maar gewoon aan de grote leider over moeten laten.

Als iemand betere theorieën heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:18:
Maar goed, je hebt vast een punt. Al denk ik dat niet elke Rus zit te wachten op westers spul. Dat is nou precies de inzet van het gehele conflict: tegen het westen zijn.
Ja ze genieten vast van Hollywood films maar willen hun eigen cultuur nog hoger op het voetstuk zetten.
Een paar kernbommen gooien... tja het is maar net hoe je het bekijkt of wil bekijken.
Tactical nukes inzetten was geen taboe binnen de doctrine van de Russen die binnen 7 weken aan de Kanaalkust wilden staan.
En ook nu overschreeuwen ze zichzelf op de Russische staatsTV.
Ze denken van alles te kunnen doen, de ene droom nog mooier dan de ander. Een kernbom op Kyiv als vergelding voor het zinken van de Moskva. Hele uiteenzettingen over hoe ze Gotland gaan bezetten en de Baltische staten veroveren.
Er zijn teveel mensen die denken dat ze weg zullen komen met het doen van bepaalde zaken.
Ik denk echt dat er figuren zijn in Rusland die denken dat een enkel kernbommetje wel getolereerd zal worden door de rest van de wereld. Dat ze dat als generiek middel kunnen inzetten.
Immers, het voortbestaan van Rusland is belangrijk dan wat kanonnenvoer die 24/7 licht gaan geven. Het boeit ze echt niets.
7 weken = 7 dagen en +7 dagen om bij portugal in *zwempak* (lees hazmat suit) te staan .. dat ze daarna wat uitdagingen hebben met stralling dus niet meegenomen
offtopic:
Tuurlijk boeit het ze wel wat .. maar als je greppels gaat graven in een gebied waar dat niet mag komt dat eerder omdat je als soldaat een commando krijgt en geen geigerteller in je batman-riem zit (of smartphone) weet je ook niet beter .. je komt er pas achter als je wat stralings verschijnselen hebt .. bv bloed ophoesten.
Maar ja dat is wat laat.

Als jij niet weet wat voor een effect een bom of koggels heeft (tv series bv) dan kan je daar geen voorstelling van maken net zoals de GTST / As the world turns/big-brother zeepjes .. die zich er niet voor intresseren ..
Dat ik over kolen na wat training kan lopen, wil niet zeggen dat iedereen nadoet .. maar staan wel te klappen. maar als er 1 of 2 het voordoen, volgt de rest vanzelf ..
Putin en Co is gewoon jalours maar vind het eng om mensen om hun heen te hebben die wat vrij-er zijn in menings uiting .. en ergens hebben ze best wel gelijk want ook in onze maatschappij zitten er "gevaarlijke mensen" tussen die dingen doen die we liever niet hebben ..
En het is best wel vervelend dat je die droeftoeters hebt die liever hun eigen zakjes vullen (mondkapjes affaire bv) .. en roepen dat we moeten klappen voor de zorg oid .. ipv echt investeren.

Beide systemen werken niet, maar ik vind dit systeem wel wat fijner dan het alternatieve plan van mr Putin om het on-topic te houden.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:39:
[...]

Zou dat een voorbereiding zijn op 9 mei? Dit bericht is dan weer tegenstrijdig met de berichten dat Rusland meer soldaten naar Oekraïne wil sturen.
precies. We zitten nu juist te wachten op de grote tankoorlog in oost-Oekraine.
De laatste bloedige slag.
Juist daarvoor zijn de Russen bezig om hun BTG's naar Charkiv te brengen.
Belgorod enzo.

Of trekken ze ook die keutel in nu omdat ze inzien dat het ze niet gaat helpen? Dat ze die slag zullen verliezen?
Ik vraag me af of de Amerikaanse artillerie op tijd zou gaan zijn voor die laatste slag in de vlakten in het oosten tussen nu en 9 mei.
Of nemen de Russen genoegen met het nu veroverde terrein? Ze hebben feitelijk de landbrug tussen Crimea en DNR/LNR.
Kwestie van Kherson behouden. Mariupol valt vanzelf, kwestie van tijd helaas.
Betekent dat ze Odessa zullen moeten opgeven. Helaas voor de Russen dus niet de gehele zuidkust veroverd maar dat is misschien dan maar wat ze zullen moeten accepteren.
Nu terug naar huis, houden wat ze hebben, wonden likken, terug naar de tekentafel en in 2026 opnieuw proberen de klus te klaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
9 mei wordt dan vast de pre-cooked referenda in Kherson en Melitopol.
Dan kunnen ze ‘terugtrekken’ naar het gebied waar ze al zijn.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

[...]

Dit is vast een hele naïeve vraag, maar wat kost oorlog voeren eigenlijk en hoe wordt dat in ‘de meeste landen’ gebudgetteerd? Wordt zoiets (hoe je het ook noemt) gewoon van de lopende rekening betaald want de soldaten heb je toch al in dienst, of ga je vooraf zitten en begroot je drie dagen schieten tot je in Kyiv staat en dan ben je er weer vanaf, plusminus 10 procent voor als het tegen zit?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:43:
[...]

9 mei wordt dan vast de pre-cooked referenda in Kherson en Melitopol.
Dan kunnen ze ‘terugtrekken’ naar het gebied waar ze al zijn.
het is echt om te janken.
Waarschijnlijk moeten ze in Kherson 'at gunpoint' naar de stembus om voor te stemmen, ook al weet de hele wereld dat ze het helemaal niet willen.

Dat wordt een flinke kluif voor de video-edit ploeg om er nog wat van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:19

"Ze moeten hun eigen denazificatie maar oplossen". Echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:46:
[...]

Waarschijnlijk moeten ze in Kherson 'at gunpoint' naar de stembus om voor te stemmen, ook al weet de hele wereld dat ze het helemaal niet willen.

Pre-cooked video is vast al gemaakt:
“According to the data from witnesses, ‘ballots’ are printed out at the printing office in Nova Kakhovka to hold the so-called ‘referendum’. Obviously, all the ‘voting’ result protocols will be prepared in advance and delivered to the regional center. The pseudo-referendum is expected to take place between May 1, 2022 and May 10, 2022. During this period, they intend to close the entrance to and the exit from Kherson and disconnect all communications,” Denisova wrote.

In her words, Russian occupiers used the same pseudo-referendum scheme in Luhansk and Donetsk in 2014. Instead of the expression of the will of the people, they simply created an image required for the Russian television.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 19:12
vso schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:41:
Beide systemen werken niet, maar ik vind dit systeem wel wat fijner dan het alternatieve plan van mr Putin om het on-topic te houden.
Hangt een beetje van je definitie van "niet werken" af.
Het systeem bij ons, voorkomt niet alles, maar zorgt er doorgaans wel voor dat het lastig(er) is langdurig met bepaalde zaken weg te komen. Kortom het heeft een wat groter corrigerend en reinigend vermogen.
Daar zijn de laatste tijd, nog wat versterkt door technologische ontwikkelingen met een grote maatschappelijke impact, waar we als maatschappij nog steeds mee worstelen hoe daar verstandig mee om te gaan, wel wat disbalansen in gekomen. Maar het is nog steeds geen vergelijk met andere vormen van "samen"leving in de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

redwing schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:13:
Jawel, die zijn er wel. De verwachting is niet dat daar iets uitkomt, maar de onderhandelingen zijn er wel.
Nee, dat denken wij in het westen maar volgens mij zijn er in de ogen van Putin's regering geen onderhandelingen.

Ik denk dat Putin die besprekingen niet ziet als onderhandelingen maar als een filmstudio om filmpjes te genereren voor TV.

In de ogen van Putin's regering zijn er dus geen onderhandelingen. Die onderhandelingen zijn er alleen in de ogen van ons naïeve westerlingen.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[Twitter]

ik vraag me af wat er gebeurt.
- uit donbas (kleine kans)
- uit krim (nope)
- Transnistrië (nope)

Als UA zou ik ze alsnog eruit knikkeren en sterker nog de grens overgaan en de weg naar midden-oosten blokkeren (tenzij dat geannexeerd land is ..dat weet ik niet)
en de grens wat verleggen zeg maar.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Salvatron schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:01:
[...]

Nee, dat denken wij in het westen maar volgens mij zijn er in de ogen van Putin's regering geen onderhandelingen.

Ik denk dat Putin die besprekingen niet ziet als onderhandelingen maar als een filmstudio om filmpjes te genereren voor TV.

In de ogen van Putin's regering zijn er dus geen onderhandelingen. Die onderhandelingen zijn er alleen in de ogen van ons naïeve westerlingen.
wat jij of wij ervan denken boeit niet echt.

- Putin ziet het als filmstudio
- Oekraine ziet het als verplicht onderdeel om de wereld te laten zien dat ze zelf ook vrede willen

Onderaan de streep zijn er gewoonweg gesprekken (=onderhandelingen).
Dat beide partijen nooit akkoord zullen gaan is duidelijk, maar feitelijk zijn er gesprekken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:48

pro_6or

amateur_60r

[Twitter]

Ik snap je smiley wel, maar dit is het enige waar ik op zit te wachten. Het moment waarop “de speciale operatie” als beeindigd wordt verklaard en de Russen gewoon weer gauw weg gaan naar waar ze ook vandaan kwamen. Dat kan zomaar klaar zijn in een dag of twee drie zou die beslissing worden genomen.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pro_6or schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:11:
[...]

Ik snap je smiley wel, maar dit is het enige waar ik op zit te wachten. Het moment waarop “de speciale operatie” als beeindigd wordt verklaard en de Russen gewoon weer gauw weg gaan naar waar ze ook vandaan kwamen. Dat kan zomaar klaar zijn in een dag of twee drie zou die beslissing worden genomen.
gaat gewoonweg niet gebeuren.
Ze zullen sowieso in Kherson willen blijven.
De huidige veroverde gebieden zullen voor de Russen de nieuwe werkelijkheid zijn.
kherson behouden is nodig voor vers water voor de Krim.

Oekraine daarentegen zal waarschijnlijk gewoon aanvallen uit blijven voeren om de Russen er weer weg te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:43:
[...]

precies. We zitten nu juist te wachten op de grote tankoorlog in oost-Oekraine.
De laatste bloedige slag.
Juist daarvoor zijn de Russen bezig om hun BTG's naar Charkiv te brengen.
Belgorod enzo.

Of trekken ze ook die keutel in nu omdat ze inzien dat het ze niet gaat helpen? Dat ze die slag zullen verliezen?
Ik vraag me af of de Amerikaanse artillerie op tijd zou gaan zijn voor die laatste slag in de vlakten in het oosten tussen nu en 9 mei.
Of nemen de Russen genoegen met het nu veroverde terrein? Ze hebben feitelijk de landbrug tussen Crimea en DNR/LNR.
Kwestie van Kherson behouden. Mariupol valt vanzelf, kwestie van tijd helaas.
Betekent dat ze Odessa zullen moeten opgeven. Helaas voor de Russen dus niet de gehele zuidkust veroverd maar dat is misschien dan maar wat ze zullen moeten accepteren.
Nu terug naar huis, houden wat ze hebben, wonden likken, terug naar de tekentafel en in 2026 opnieuw proberen de klus te klaren?
Er staan er 22 onder Izium. Het is helaas nog niet voorbij.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:46:
[...]

Niet nodig. We hebben gestemd. En wat bleek, met een overweldigende meerderheid van 95% van de stemmen wil men zich hier bij de federatie aansluiten. We moeten wel luisteren naar de wil van het volk (gek, dat doen ze anders nooit).

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:44
Salvatron schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:01:
[...]
Dat kun je blijven roepen, maar officieel zijn er gewoon onderhandelingen.

Je mist hoe dit spelletje gaat. Dit zijn gewoon onderhandelingen, maar dan wel onderhandelingen waar niemand van verwacht dat er op dit moment ook maar iets uitkomt. Punt is alleen dat de onderhandelingen er wel zijn en die uitkomst daarmee vroeg of laat kan veranderen. Pas als ze niet meer bij elkaar komen wordt het echt lastig, want dan krijg je dat als een van de partijen wat water bij de wijn wil doen, dat niet kan omdat ze elkaar niet meer zien. En dan de onderhandelingen vanuit 1 kant weer opstarten is een teken van zwakte en maakt de drempel weer een stuk groter.

Wat je momenteel echter ziet is dat rusland steevast Oekraine de schuld ervan geeft dat er geen vooruitgang is. Wat Zelensky nu doet is wat tegengas daarop geven.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@teacup en rest

Zit er nu te kijken YouTube: GTV Live Stream - GTVstreams 4/16/22 CNN net afgelopen na posten (10 min van deze post tijdstip aftrekken)
Of wachten op de aparte CNN post van dit op youtube
Leuk hij verteld dat Ru gehakt(Meat Grinder) gaat worden of in de molen in elk geval.
Vooral de spullen die ze nu al (ook de radar die ze van ons al hebben) enzv en gaan krijgen ..van de USA/NATO

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 16-04-2022 22:18 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 20:32
Als de Russen een stad innemen. Is het toch vrij simpel om elke dag een paar Russen van een grote afstand neer te schieten? Na een paar dagen of weken zullen de bezetters vast niet meer zo graag over straat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:10:
[...]

wat jij of wij ervan denken boeit niet echt.

- Putin ziet het als filmstudio
- Oekraine ziet het als verplicht onderdeel om de wereld te laten zien dat ze zelf ook vrede willen

Onderaan de streep zijn er gewoonweg gesprekken (=onderhandelingen).
Dat beide partijen nooit akkoord zullen gaan is duidelijk, maar feitelijk zijn er gesprekken :P
In mijn optiek boeit dat wel want je kunt dan bijv. beter begrijpen waarom Joe Biden in het openbaar zegt dat Putin een oorlogsmisdadiger is: Joe Biden begrijpt dat er geen onderhandelingen zijn, en dat hij daarom gerust kan zeggen dat Putin een oorlogsmisdadiger is. Dat heeft namelijk toch geen invloed.

Macron van Frankrijk en andere criticasters snappen echter niet dat er geen diplomatie plaatsvindt en hebben daarom Biden bekritiseerd. Dat geldt ook voor sommige analysten in het nieuws. Die stelden dat Biden zulke onbezonnen uitspraken niet zou moeten doen omdat die slecht zijn voor de diplomatie.

Maar als je begrijpt dat er geen onderhandelingen zijn begrijp je ook waarom Biden gelijk heeft en Macron (en analysten) ongelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

honey schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:16:
Als de Russen een stad innemen. Is het toch vrij simpel om elke dag een paar Russen van een grote afstand neer te schieten? Na een paar dagen of weken zullen de bezetters vast niet meer zo graag over straat lopen.
Ja, partizanen hebben het maar makkelijk. Geen represailles en al helemaal niet op de lokale bevolking. Als Rusland echt voet aan de grond krijgt wordt het een verschrikking en kun je er maar weinig tegen doen.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Salvatron schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:17:
[...]

In mijn optiek boeit dat wel want je kunt dan bijv. beter begrijpen waarom Joe Biden in het openbaar zegt dat Putin een oorlogsmisdadiger is: Joe Biden begrijpt dat er geen onderhandelingen zijn, en dat hij daarom gerust kan zeggen dat Putin een oorlogsmisdadiger is. Dat heeft namelijk toch geen invloed.

Macron van Frankrijk en andere criticasters snappen echter niet dat er geen diplomatie plaatsvindt en hebben daarom Biden bekritiseerd. Dat geldt ook voor sommige analysten in het nieuws. Die stelden dat Biden zulke onbezonnen uitspraken niet zou moeten doen omdat die slecht zijn voor de diplomatie.

Maar als je begrijpt dat er geen onderhandelingen zijn begrijp je ook waarom Biden gelijk heeft en Macron (en analysten) ongelijk.
uiteraard, er zijn op dat punt geen onderhandelingen.
Het is alleen voor de vorm, een formaliteit.
Wat dat betreft heb je gelijk: er zijn geen onderhandelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het probleem is dat je vrouwen verkracht worden en jij doodgeschoten. Uit wraak.
Alleen op papier werkt dit.

Partizanen zitten ver weg in een bos, niet in een stad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

pro_6or schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:13:
[...]

Er staan er 22 onder Izium. Het is helaas nog niet voorbij.
precies. Ik zat gister dat Izium is ingenomen op de livemap. Daar boekten ze dus al vooruitgang.

Maar die werkelijkheid druist dus in tegen wat de staatstv uitbraakt.
Ze trekken zich niet terug, de aanval op het oosten gaat door.

Ik ben benieuwd wat de Oekraiense strategie is.
Blijven ze zitten waar ze zitten en laten ze zich omsingelen door de klassieke pincer?
Wachten ze op tanks en artillerie?

Het wordt wat mij betreft spannend tussen nu en 9 mei.
heeft iemand info over wat Oekraine van plan is?
Trekken ze zich terug uit de pincer? Of blijven ze waar ze zitten en hebben ze een plan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:13:
[...]

gaat gewoonweg niet gebeuren.
Ze zullen sowieso in Kherson willen blijven.
De huidige veroverde gebieden zullen voor de Russen de nieuwe werkelijkheid zijn.
kherson behouden is nodig voor vers water voor de Krim.

Oekraine daarentegen zal waarschijnlijk gewoon aanvallen uit blijven voeren om de Russen er weer weg te krijgen.
Precies dit, ik zie niet goed in hoe rusland terug kan trekken. Dat kunnen ze alleen als ze het zuiden weer terug geven. Ik schat dat ze de Krim nog net kunnen/mogen houden, maar alle andere gebieden gaat Oekraine niet afstaan. Een terugtrekking is dus die gebieden teruggeven wat betekend dat ze minder gebied in handen hebben dan voorheen.

Het grootste probleem dat er nu echter is, is dat de russen hoe dan ook teruggedrongen worden. Voorheen leek het dat rusland hoe dan ook voldoende materieel zou hebben. In de tussentijd is echter wel duidelijk dat ze er aardig doorheen aan het raken zijn. Je ziet dat alles wat vernietigd wordt, momenteel wordt vervangen door ouder spul.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Coastal Defense Drones die USA gaat leveren in het laatste 800$ mil pakket

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E9JvEUGWUAAledu?format=jpg&name=small
Via @Pareto kreeg het volgende aangereikt (heeft zelf geen rechten om te posten)
Misschien dat de Unmanned coastal defense systems niet direct van de US Navy komen,
maar van Navo partner Turkije, dat ook al de TB2 levert.
Als dit niet de produkten zijn die geleverd zullen worden zijn het wel voorbeelden van
dit soort systemen.

https://ares..global/vessels/autonomous-unmanned-systems
https://www..turkishdefencenews.com/turkiyes-ulaq-armed-usv-fulfills-tests-with-new-weapon/

Dit is een link van het US Navy programma
https://www..navytimes.com/news/your-navy/2022/04/07/us-navys-unmanned-vessel-plans-need-improvement-watchdog-agency-says/
btw zijn links zijn nog "advertentie overgeladen pagina's" .. dus ik heb een extra punt er tussen gezet zodat je niet zomaar op "troep" uitkomt ...

Zelf nog wat zaken gevonden (foto van de tweet staat bovenin de post)

YouTube: Singapore's New Maritime Security Unmanned Surface Vessels
YouTube: The Future for Unmanned Surface Vessels in the U.S. Navy

In elk geval zijn het geen kleine bootjes die van de Turken lijkt nog relatief "klein" vergeleken met de rest.

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 16-04-2022 23:10 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Even terug naar WW2. Wanneer Duitsers die gebieden hadden bezet vermoord werden, zochten ze de volgende dag 5 willekeurige mensen op om ze te executeren als vergelding. Werd er dan nog een Duitser vermoord pakten ze wel even 10 willekeurige mensen. Denk maar niet dat de Russen anders zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:25:
[...]
Trekken ze zich terug uit de pincer? Of blijven ze waar ze zitten en hebben ze een plan?
Ik verwacht hetzelfde als in het noorden. Supply lines van de Russen over strekken en dan de supply lines aanvallen en de verzwakte troepen weer terug drukken.

De Russen hebben bijvoorbeeld geen enkele hoofdweg in handen richting Izium waar ze niet met artillerie beschoten kunnen worden.

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 16-04-2022 22:34 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:30
Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 20:42:
[...]

ik denk dat Zelensky beter weet dan wij wat de werkelijkheid is.
Er zijn toch onderhandelingen van tijd tot tijd? Er wordt wat gepraat en natuurlijk komt daar niet of nauwelijks iets uit maar wat Zelensky hiermee zegt is dat ze dan ook niet meer die besprekingen zullen houden in de toekomst.
Misschien is de Oekraiense groep uitgekeken op Antalya :P
Wat Zelensky zegt is dat er geen onderhandelingen zijn als Mariopol gevallen is. Wat betekent dat Vladje kan kiezen tussen een mogelijk staakt het vuren en een landbrug; maar dat beide niet gaat gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

[...]

precies. Ik zat gister dat Izium is ingenomen op de livemap. Daar boekten ze dus al vooruitgang.

Blijven ze zitten waar ze zitten en laten ze zich omsingelen door de klassieke pincer?

Ik denk wel dat Oekraïne een plan heeft. De pincer zich maar laten vormen (tegen zo hoog mogelijke Russische verliezen) En dan deze vanaf de flank aanvallen. Zag dat er achter de Russische speer ook trainings afdelingen vh leger stonden. Dit wordt de (hopelijk) laatste grote push van de Russen. Maar ja, toch hebben ze nog 80% van hun slagkracht (hopelijk echt lager).

Hopelijk staan de switchblades en de raketten klaar en kan dan de artillerie op het juiste moment in stelling worden gebracht.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
SBU heeft weer een pareltje van een audiobestand vrijgegeven.

Verwerven van nieuwe rekruten, verloopt ook helemaal volgens plan, neusje van de zalm trekken ze aan.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FQfYzqNX0AwTnKe?format=png&name=small

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Salvatron schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:17:
[...]
Misschien snappen ze het juist wel. Indien je iemand van genocide beschuldigd kan je eigenlijk nooit meer een gesprek met zo iemand hebben en heb je zelf de deur voor diplomatie dichtgedaan. De VS met Biden (of de VS zoals altijd) is een land met ijzervreters en voeren gewoon de koude oorlog uit, maar de rest wilt gewoon dat deze zinloze oorlog stopt, kost wat kost. De vraag 'genocide' is meer voor na een een oorlog, als de artilleriebeschietingen op woonwijken gestopt is. Want wat er ook gebeurt, ook Zelenski wil de slachtpartij stoppen.

Want het andere scenario is ook uit WO2; de Duitsers kregen alleen een onvoorwaardelijke overgave voorgeschoteld en niets anders. De Duitsers moesten de oorlog namelijk verpletterend verliezen want na 2 wereldoorlogen was de rest wel zo moe dat de Duitsers niet nog eens een idee moest hebben dat een dolkstootcomplot of iets anders aan het verlies debet zat, maar dat het gewoon echt kansloos was. Indien je de Russen ook zo'n keuze geeft, namelijk pas een einde bij een totale nederlaag weet je dat het pas stopt bij het bezetten van Moskou door de NAVO. En hoe beroerd dat leger er ook bijzit, ik ga niet gokken hoeveel van de 6000 kernkoppen misschien nog wel aankomen, zelfs slechts 1% is beroerd veel.

Hoe beroerd ook, geef de Russen een uitweg naar vrede ipv een voldongen einde zoals de VS dat altijd willen en dus de oorlog maximaal uitrekken. De Russen hebben ook wel door dat het een lastige zaak wordt nu hun vloot eigenlijk kansloos is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 20:32
PilatuS schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:31:
[...]

Even terug naar WW2. Wanneer Duitsers die gebieden hadden bezet vermoord werden, zochten ze de volgende dag 5 willekeurige mensen op om ze te executeren als vergelding. Werd er dan nog een Duitser vermoord pakten ze wel even 10 willekeurige mensen. Denk maar niet dat de Russen anders zijn.
Tja, als de Russen zoiets doen, is het misschien wel een motivatie van het Westen om een vredesmacht te sturen.

Het is dezelfde redenatie als met atoomwapens. Poetin kan ze gooien of niet, maar dat mag geen reden zijn om zelf niks te doen.

Het is nog altijd aan de Russen om onschuldige burgers te doden. Dat doen ze trouwens al. Dat zou geen reden moeten zijn om ze niet aan te vallen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

pro_6or schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:35:
[...]

Ik denk wel dat Oekraïne een plan heeft. De pincer zich maar laten vormen (tegen zo hoog mogelijke Russische verliezen) En dan deze vanaf de flank aanvallen. Zag dat er achter de Russische speer ook trainings afdelingen vh leger stonden. Dit wordt de (hopelijk) laatste grote push van de Russen. Maar ja, toch hebben ze nog 80% van hun slagkracht (hopelijk echt lager).

Hopelijk staan de switchblades en de raketten klaar en kan dan de artillerie op het juiste moment in stelling worden gebracht.
Zelensky zei dat ze klaar waren voor het offensief inderdaad.
Maar goed, ook switchblades zijn infantry-based en die open vlakte in het oosten is geen veilige plek voor infanterie.

De dodenteller staat nu op 20k. Haal daar 5k vanaf en je zit nog steeds op 15k doden aan Russische kant.
Tel daar minstens 50k bij en je zit zo op de helft van de Russische slagkracht.
Minstens de helft van wat er dus nu in het oosten ingezet zal gaan worden is recent teruggetrokken uit de regio rond Kyiv, Chernihiv etc. De vraag is hoe goed de moraal van die troepen nog is.

Ze hebben dus eigenlijk 50% van hun slagkracht verloren en moeten daarmee het eindoffensief gaan uitvoeren in het oosten.
Ik vraag me af of de Amerikaanse 'zware hulp' op tijd aan zal komen in het oosten of dat Oekraine het kan redden met wat ze hebben momenteel.

Dit wordt letterlijk de eindstrijd voor de Russen. Als de Kramatorsk kunnen innemen danwel überhaupt op kunnen rukken tot aan Dnipro zal de geschiedenisboeken ingaan.
Het is nu of nooit voor de Russen. Dit is het hoogste wat ze kunnen behalen momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

honey schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:41:
[...]

Tja, als de Russen zoiets doen, is het misschien wel een motivatie van het Westen om een vredesmacht te sturen.

Het is dezelfde redenatie als met atoomwapens. Poetin kan ze gooien of niet, maar dat mag geen reden zijn om zelf niks te doen.

Het is nog altijd aan de Russen om onschuldige burgers te doden. Dat doen ze trouwens al. Dat zou geen reden moeten zijn om ze niet aan te vallen
en toch lijkt het wel degelijk de doorslag te geven: we zijn bang voor de kernwapens van de Russen, zoveel is duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
In Irpin zijn overleden burgers inmiddels op grote schaal begraven:

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/zr4i56ez9yt81.jpg
https://www.nytimes.com/2...ne-kyiv-lviv-neptune.html

[ Voor 24% gewijzigd door XWB op 16-04-2022 22:44 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

[...]

Overigens, Izium was al weken (noordkant Russen, zuidkant Oekraïne) frontlijn en is al een dikke week tijd helemaal in handen van de Russen. Ze proberen nu 7-1 te komen zodat ze de pincer echt kunnen laten werken.

Een zeer spannende fase, al begin ik door de duur hoop te krijgen dat Oekraïne ook dit af kan slaan.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Delerium schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:40:
[...]

Misschien snappen ze het juist wel. Indien je iemand van genocide beschuldigd kan je eigenlijk nooit meer een gesprek met zo iemand hebben en heb je zelf de deur voor diplomatie dichtgedaan. De VS met Biden (of de VS zoals altijd) is een land met ijzervreters en voeren gewoon de koude oorlog uit, maar de rest wilt gewoon dat deze zinloze oorlog stopt, kost wat kost. De vraag 'genocide' is meer voor na een een oorlog, als de artilleriebeschietingen op woonwijken gestopt is. Want wat er ook gebeurt, ook Zelenski wil de slachtpartij stoppen.

Want het andere scenario is ook uit WO2; de Duitsers kregen alleen een onvoorwaardelijke overgave voorgeschoteld en niets anders. De Duitsers moesten de oorlog namelijk verpletterend verliezen want na 2 wereldoorlogen was de rest wel zo moe dat de Duitsers niet nog eens een idee moest hebben dat een dolkstootcomplot of iets anders aan het verlies debet zat, maar dat het gewoon echt kansloos was. Indien je de Russen ook zo'n keuze geeft, namelijk pas een einde bij een totale nederlaag weet je dat het pas stopt bij het bezetten van Moskou door de NAVO. En hoe beroerd dat leger er ook bijzit, ik ga niet gokken hoeveel van de 6000 kernkoppen misschien nog wel aankomen, zelfs slechts 1% is beroerd veel.

Hoe beroerd ook, geef de Russen een uitweg naar vrede ipv een voldongen einde zoals de VS dat altijd willen en dus de oorlog maximaal uitrekken. De Russen hebben ook wel door dat het een lastige zaak wordt nu hun vloot eigenlijk kansloos is.
Oekraine is ook volmondig bezig met genocide etc. De toon is precies hetzelfde dus op dat vlak is Oekraine weinig anders dan wat je zegt over Biden en de VS.
Oekraine is allang bezig met het documenteren van oorlogsmisdaden, noemt het ook genocide en heeft allang aangegeven dat het alle 'orcs' die de grens over komen zal begraven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Dit is echt erg grote boem

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

pro_6or schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:46:
[...]

Overigens, Izium was al weken (noordkant Russen, zuidkant Oekraïne) frontlijn en is al een dikke week tijd helemaal in handen van de Russen. Ze proberen nu 7-1 te komen zodat ze de pincer echt kunnen laten werken.

Een zeer spannende fase, al begin ik door de duur hoop te krijgen dat Oekraïne ook dit af kan slaan.
tja het rode gebied is altijd lastig in te schatten. Wel of niet volledig onder controle.
Ik heb te lang naar Kyiv zitten kijken waarschijnlijk maar Izym is nu elk geval goed in rood gebied.

Aan de zuidkant is het rode gebied nog niet duidelijk in pincer.

Ik verwacht eerder dat ze via Kherson naar Krivy Rih gaan (geboorteplaats Zelensky en ijzerstad) om dat te vernietigen en dan naar Dnipro. Dat alles vanuit de zuid. En vanuit Charkiv omlaag naar Dnipro.
Maar waarschijnlijk is dat te moeilijk en beargumenteer ik vanuit WO2 denklijnen, een tijd waarin ze de resources hadden om zulke bewegingen te maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weer zo'n thermobaric?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• majic
  • Laatst online: 28-08 12:50
Salvatron schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 20:34:
[...]

Dat soort berichten zijn de reden dat Zelensky op mij een enigszins naïeve indruk maakt: hij dreigt onderhandelingen met moskou te stoppen, maar nergens uit dit soort nieuwsartikelen blijkt dat Zelensky zich realiseert dat er in werkelijkheid helemaal geen onderhandelingen zijn. Je kunt niet iets stoppen wat er niet is.
Ik denk dat jij een beetje naief bent..niet Zelensky. Hij speelt gewoon het mediaspelletje mee. Iedereen heeft een wassen neus op in de media. Zelensky, Putin. Ze zeggen wat hun publiek wil horen, wat de media wereldwijd moeten horen, of wat ze moeten zeggen zodat ze hun daadwerkelijke doelen kunnen verantwoorden.

Dat hele ge-emmer om een "vliegverbod" bijv. is natuurlijk duidelijk geweest dat dat nooit zou komen. Maar hij kreeg daardoor wel meteen veel meer steun voor het leveren van andere wapens voor zelfverdediging. Verder gaf het hem ook ruimte om te kunnen zeggen "NATO helpt ons niet, we zien af van toetreden tot NATO" wat weer meer ruimte geeft aan Rusland om zich terug te kunnen trekken.

Zij spelen 5D schaken, jij dammen :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
honey schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:41:
[...]

Zoiets gaat helaas geen verschil maken. Er zijn al genoeg dingen aan de hand die erger zijn, en dat is nogal een lijst. Kernwapens blijven gewoon het grote probleem. Met een vredesmacht, met een no-fly zone en ieder ander ingrijpen. Zodra de NAVO een aantal Russen dood of andersom wordt het hele verhaal anders. Rusland stelt geen reet voor, het enige dat ze hebben is veel grond en kernwapens, die laatste is het grote probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

majic schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:52:
[...]

Ik denk dat jij een beetje naief bent..niet Zelensky. Hij speelt gewoon het mediaspelletje mee. Iedereen heeft een wassen neus op in de media. Zelensky, Putin. Ze zeggen wat hun publiek wil horen, wat de media wereldwijd moeten horen, of wat ze moeten zeggen zodat ze hun daadwerkelijke doelen kunnen verantwoorden.

Dat hele ge-emmer om een "vliegverbod" bijv. is natuurlijk duidelijk geweest dat dat nooit zou komen. Maar hij kreeg daardoor wel meteen veel meer steun voor het leveren van andere wapens voor zelfverdediging. Verder gaf het hem ook ruimte om te kunnen zeggen "NATO helpt ons niet, we zien af van toetreden tot NATO" wat weer meer ruimte geeft aan Rusland om zich terug te kunnen trekken.

Zij spelen 5D schaken, jij dammen :)).
ik heb inderdaad nooit dat gedram om die no-fly-zone gesnapt.
tijdlang is dat de oekraiense teneur geweest. Gaat gewoon niet gebeuren en het leek net alsof ze zelf niet snapten waarom.

De trend is nu dat wij hier in het westen bloed aan onze handen hebben zolang we Russisch gas blijven kopen. Dat is nu de routine.
Enige manier waarop ik dat snap is dat ze proberen om steun te blijven krijgen. Anderszijds word ik persoonlijk juist boos: ik kan er ook niets aan doen dat onze leiders anders kiezen. Ik trek het me persoonlijk aan, alsof Oekraine mij beschuldigt van iets waar ik niets aan kan doen.
En dan is de gedachte juiste: 'don't bite the hand that feeds you'.
Daar moet Oekraine echt voor uitkijken... te hard blaffen en ons juist wegjagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Die uitweg is er: als Rusland z'n troepen terugtrekt, net zoals ze rond Kyiv gedaan hebben, dan heeft Rusland vrede. Oekraïne en de NAVO gaan ze echt niet achtervolgen naar Moskou. Poetin kan daar vast wel een praatje bij verzinnen over een geslaagde missie want kijk naar de beelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Weet ik niet, het lijkt erop dat het omgeving Kharkiv is. though

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

user109731 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 23:08:
[...]

Die uitweg is er: als Rusland z'n troepen terugtrekt, net zoals ze rond Kyiv gedaan hebben, dan heeft Rusland vrede. Oekraïne en de NAVO gaan ze echt niet achtervolgen naar Moskou. Poetin kan daar vast wel een praatje bij verzinnen over een geslaagde missie want kijk naar de beelden.
dat is geen uitweg maar toegeven aan zware verliezen. Gaan de Russen dus ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:46
downtime schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 20:41:
[...]

Nee. Rusland is de rechtsopvolger van de Sovjetunie. Dat is ook waarom ze het vetorecht in de VN veiligheidsraad van de Sovjetunie hebben geërfd.

https://www.eerstekamer.n...es_de_samenwerking_tussen

[...]
Ze schoven aan en niemand heeft ze toen de deur gewezen inderdaad, want het kwam wel uit op die manier. Maar nergens staat hard staat hard neergepend (zover ik weet in ieder geval) dat ze de rechtsopvolger zijn. Verder zijn ze ook niet het laatste land dat officieel uit de Sovjetunie opstapte, die eer gaat naar het huidige Kazachstan (welke dus een 4 dagen lang de gehele USSR was).

Overigens las ik net dat Rusland in de VN ook voor Oekraïne wilde spreken in die tijd (en de andere voormalige sovjetstaten). Maar Oekraïne was al zelfstandig lid geworden (samen met Belarus?) en toen zijn de anderen dat ook gaan doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 23:11:
[...]

dat is geen uitweg maar toegeven aan zware verliezen. Gaan de Russen dus ook niet doen.
Dat willen ze zeker niet doen, maar misschien komt er een punt dat ze moeten. Als de verliezen zo zwaar worden dat ze vrijwel niets meer hebben om echt mee te vechten, dan moeten ze wel. Als er iets is dat ze niet willen is terugtrekken, maar mogelijk komt er een punt dat ze geen keuze meer hebben. Als Oekraïne het vol kan houden de komende maanden of nog langer en Rusland blijft mensen en vooral spullen verliezen, dan houdt het toch echt een keer op. Ze zijn al zo enorm veel tanks en andere voertuigen kwijt, zonder een mogelijkheid het te vervangen. Dat kunnen ze niet oneindig volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Want het andere scenario is ook uit WO2; de Duitsers kregen alleen een onvoorwaardelijke overgave voorgeschoteld en niets anders. De Duitsers moesten de oorlog namelijk verpletterend verliezen want na 2 wereldoorlogen was de rest wel zo moe dat de Duitsers niet nog eens een idee moest hebben dat een dolkstootcomplot of iets anders aan het verlies debet zat, maar dat het gewoon echt kansloos was.
Eigenlijk had dat meer met de achterdocht tussen de USA, UK en USSR te maken. Ze waren allemaal bang dat de anderen voor eigen winst zouden gaan in onderhandelingen met Hitler.
Om te voorkomen dat Hitler hen via onderhandelingen tegen elkaar uit kon spelen eisten ze onvoorwaardelijke overgave want daarover valt niet te onderhandelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ugchel schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:46:
[...]

Dit is vast een hele naïeve vraag, maar wat kost oorlog voeren eigenlijk en hoe wordt dat in ‘de meeste landen’ gebudgetteerd? Wordt zoiets (hoe je het ook noemt) gewoon van de lopende rekening betaald want de soldaten heb je toch al in dienst, of ga je vooraf zitten en begroot je drie dagen schieten tot je in Kyiv staat en dan ben je er weer vanaf, plusminus 10 procent voor als het tegen zit?
Best een relevante vraag, al zijn 'out of pocket' kosten natuurlijk maar een klein onderdeel.

Ik heb wat gezocht naar antwoorden, maar heb niets behoorlijks gevonden.

De meeste pogingen zijn projecties van wat de gevolgen van de sancties zullen zijn, doorgaans zonder onderbouwde aannames, of sommetjes van door UA gerapporteerde RU verliezen (waarvan je veilig mag aannemen dat die geflatteerd zijn) maal de kosten per eenheid. De verliezen aan materieel zijn nog wel te becijferen (wel liefst op een wat meer neutrale bron), maar van de operationele kosten - brandstof, munitie, salarissen, transport, voedsel - heb ik geen geloofwaardige inschattingen gezien.

Zolang je die kosten in lokale valuta maakt, heb je als regering behoorlijk de vrije hand. Je kan extra belasting heffen, lenen, of gewoon geld bijdrukken, Dat heeft wel consequenties, maar van dag tot dag je oorlog kunnen betalen is niet snel een probleem.

Maar naar dagelijkse uitgaven kijken is natuurlijk wel een heel beperkte blik: er zijn kosten op langere termijn.
Naast de kosten van de financieringskeuzes die die je hebt gemaakt zal je de schade die je leger heeft opgelopen moeten herstellen, en dat is duur en tijdrovend. Tanks kan je uit de mottenballen halen, hoe beroerd ze er ook aan toe zijn, een gevechtspiloot trainen kost 10 jaar, een generaal 20.
Economische kosten zijn er ook. Ieder verloren leven is een verlies aan talent en productiviteit. De meeste gesneuvelde soldaten zullen vrij jong zijn, dus 40 productieve jaren verloren. Sociale kosten zijn een onderwerp op zich.

TL;DR: Oorlog is duur en vrijwel nooit rendabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
redwing schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:26:
[...]
Het grootste probleem dat er nu echter is, is dat de russen hoe dan ook teruggedrongen worden. Voorheen leek het dat rusland hoe dan ook voldoende materieel zou hebben. In de tussentijd is echter wel duidelijk dat ze er aardig doorheen aan het raken zijn. Je ziet dat alles wat vernietigd wordt, momenteel wordt vervangen door ouder spul.
(cursivering van mij)
Dit dus.

We krijgen wat plaatjes voorgeschoteld van onbekende datum of locatie, en "alles is op, ze hebben alleen nog ouwe meuk". Ondertussen melden de officiële UA media dagelijks het neerhalen van kruisraketten, die volgens sommigen hier al weken geleden op zouden zijn. Dan moet er toch wat gaan knagen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

is vast al genoemd, dag geleden.
YouTube: Russo-Ukrainian War Creates a New Security Architecture in Europe.

en op het eind weer die Arestovich :P
Belangrijk figuur wat mij betreft die eigenlijk belangrijker is dan Zelensky.
Zelensky doet als acteur zijn rol maar mensen als die Arestovich zijn de denktank.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2022 23:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 23:35:
[...]
(cursivering van mij)
Dit dus.

We krijgen wat plaatjes voorgeschoteld van onbekende datum of locatie, en "alles is op, ze hebben alleen nog ouwe meuk". Ondertussen melden de officiële UA media dagelijks het neerhalen van kruisraketten, die volgens sommigen hier al weken geleden op zouden zijn. Dan moet er toch wat gaan knagen?
Alles is niet op, maar wat er nu neergeschoten wordt kunnen ze niet meer vervangen met soortgelijk spul. Ze hebben echter nog heel veel staan. Dat is los van raketten, want niemand weet hoeveel ze er daar van hebben. Punt is alleen dat tanks en andere voertuigen die nu worden aangevoerd ouder en van mindere kwaliteit zijn dan wat er voorheen stond. En die hebben ze toch echt nodig willen ze dat gebied in handen kunnen houden.

Er hoeft dus helemaal niets te knagen. Punt is gewoon dat ze minder (zowel kantiteit als kwaliteit) goed spul hebben dan verwacht. Dat doet er echter niets aan af dat ze heel veel hebben. Het wordt alleen wel steeds ouder.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 23:27:
<snip>
Je uitleg klinkt heel erg als "je huis niet beveiligen / geen slot op de deur doen" --> want heeft geen zin want men komt toch wel binnen als ze willen. oftewel iets te kort door de bocht. Maar dat gezegd een heel werkstuk over deze vraag te schrijven is ook onrealistisch to be fair.

offtopic:
Een leger hebben, in het leger zitten heeft zeker wel zin (man/vrouw) het probleem imho zit meer in welke voorraad van personeel/materieel houd je aan en hoe zorg je dat het lean en mean blijft zonder excessen.

Om niet te ver off topic te gaan even tussen tags gezet.

Puntje is ook hoe lang wil je stand houden tegen welk gevaar. ? immers met 10kogels en 2 militairen en een jeep, kan je beter de boel opheffen.

FYI ik heb niet in het leger gezeten, en vind dat persoonlijk wel eens jammer. Zeker als ik met vrienden die dat wel hebben er over heb. Nu heb ik wel als burger ervaring met militairen maar dat is toch niet hetzelfde.
TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 23:35:
Zeker! Daarom is wat Prosac hier meld (de toon verandering) ook niet geheel onverwacht

Het is de vraag of Oekraine daar wat mee gaat doen zeker met de ruggensteun die ze krijgen, maar ik vrees wel dat de steun vanuit EU/Nato ook rap dichterbij komt .. (teminste ik denk ook dat NL niet veel meer heeft om te sturen, uit voorraad) zeker als het toch nog escaleert de verkeerde kant op.

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:13
Enkele dagen gelden kwamen er berichten naar buiten dat in een bezette stad als Melitopol in een paar dagen 70 dode Russische militairen gevonden waren, enkel kogelschot of een doorgesneden keel.
onduidelijk of dit verzet was of special forces van UA.

maar het patrouileren gebeurde ineens met meer soldaten tegelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

redwing schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 23:57:
[...]

Alles is niet op, maar wat er nu neergeschoten wordt kunnen ze niet meer vervangen met soortgelijk spul. Ze hebben echter nog heel veel staan. Dat is los van raketten, wan tniemand weet hoeveel ze er daar van hebben. Punt is alleen dat tanks en andere voertuigen die nu worden aangevoerd ouder en van mindere kwaliteit zijn dan wat er voorheen stond. En die hebben ze toch echt nodig willen ze dat gebied in handen kunnen houden.

Er hoeft dus helemaal niets te knagen. Punt is gewoon dat ze minder (zowel kantiteit als kwaliteit) goed spul hebben dan verwacht. Dat doet er echter niets aan af dat ze heel veel hebben. Het wordt alleen wel steeds ouder.
ik durf wel een gok te wagen dat inmiddels 33%-50% aanbarrels is geschoten/op is .. en wat materieel (voertuigen) wellicht net zo goed in een burgervoertuig te doen is (overdreven gezegd) ..

Ik heb het dan wel over inzetbaar materieel daarvan is al af grensbewaking bijvboorbeeld, tenzij ze echt andere plekken roofbouw gaan plegen, wat ook niet bevoordelijk is en het land verder openstelt.

Daarbij heb je het nog niet over dat Oekraine eigenlijk alleen maar "supply lines" hoeft te vernietigen .. dan valt de rest vanzelf stil. Dat gezegd grootste probleem lijkt mij de munitie voorraden + aanvoer. wat Rusland og heeft.

Normaal zou je zeggen een tank is beter dan geen tank maar in dit geval wijst UA op de NLAW en vraagt jou dan: "of je denkt dat het uitmaakt?" ...

Bij russisch roulette weet je in elk geval dat er 1 kogel in de kamer zit, nu is het pure poker spel.

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Minutie/fuel depot. Elke keer weer. Hopelijk geen Oekraïense want dat zijn de klappen die je niet wil. Ineens tig javelins weg oid.

Maar dat risico schatten ze vast wel goed in. Verspreid en op de juiste plekken.

De US heeft hele goede Intel, er ligt echt wel een plan A B en C klaar voor de push.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Echt grappig die russen (teminste ...dat denk ik toen ik het las.)

2.500 man, dat kan maar 2 dingen betekenen ..
- ze geven het op
- houd je maar vast voor iets ergs.

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 17-04-2022 00:19 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Deze video is al een week oud, beelden van een Russisch konvooi wat vernietigd is in Donetsk:

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
XWB schreef op zondag 17 april 2022 @ 00:35:
Deze video is al een week oud, beelden van een Russisch konvooi wat vernietigd is in Donetsk:

[YouTube: Entire column of Russian tanks destroyed by Ukrainian forces in Donetsk]
De zoveelste video die laat zien dat de Russen geen idee hebben wat ze aan het doen zijn. Ik ben benieuwd hoe goed (of slecht) ze defensief zijn, want offensief bakken ze er niets van. De hele tactiek lijkt wel te zijn: Wij komen met tanks aan en jullie geven je over, want wij hebben flink wat tanks. Als het op vechten aankomt lijken ze geen idee te hebben wat te doen. Gelukkig voor Oekraïne is het leger van Rusland een zooitje. Wat Rusland nu laat zien heeft vast redelijk gewerkt in Syrië en Afganistan, maar tegen een modern leger met wat beter spul dan basis RPG's werkt het gewoon echt niet. Het enige waar ik bang voor ben is dat ze dit zelf ook een keer zien en maar op welke manier dan ook het hele land plat gooien, want dit werkt toch echt niet zo. Het is natuurlijk maar een enkele video, maar zo zijn er nog veel meer. Het Russische leger lijkt toch zeker geen idee te hebben hoe je offensief dingen moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
redwing schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 23:57:
[...]
Punt is alleen dat tanks en andere voertuigen die nu worden aangevoerd ouder en van mindere kwaliteit zijn dan wat er voorheen stond.
Mijn punt: dat is best een dikke conclusie op basis van één plaatje van onbekende datum en locatie.
Er is ergens oude zooi gezien. ok. Of dat relevent is: geen idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:19
PilatuS schreef op zondag 17 april 2022 @ 00:45:
[...]
Het Russische leger lijkt toch zeker geen idee te hebben hoe je offensief dingen moet doen.
To be fair, je hebt dus maar 1 laser guided artillerie binnen bereik nodig en 1 drone en je kunt dit soort ravage aanrichten; dat zullen ze nog nooit eerder aan de hand gehad hebben. In zo'n situatie raak je dus heel rap door je voorraad tanks heen. Een goed uitgerust leger met een werkende commandostructuur zou zich aanpassen, maar daar zijn ze niet toe in staat blijkbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door CopyCatz op 17-04-2022 01:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
CopyCatz schreef op zondag 17 april 2022 @ 01:03:
[...]

To be fair, je hebt dus maar 1 laser guided artillerie binnen bereik nodig en 1 drone en je kunt dit soort ravage aanrichten; dat zullen ze nog nooit eerder aan de hand gehad hebben. In zo'n situatie raak je dus heel rap door je voorraad tanks heen. Een goed uitgerust leger met een werkende commandostructuur zou zich aanpassen, maar daar zijn ze niet toe in staat blijkbaar.
Precies. We hebben het over een klein groepje mensen met wat technisch spul tegenover een hele rij tanks. Je zou misschien zeggen dat je na een paar 100 tanks verloren te hebben het anders zou doen, maar nee, ze rijden nog steeds achter elkaar aan op een weg en hebben geen idee wat ze moeten of kunnen doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 23:27:
[...]

Best een relevante vraag, al zijn 'out of pocket' kosten natuurlijk maar een klein onderdeel.

Ik heb wat gezocht naar antwoorden, maar heb niets behoorlijks gevonden.
ALs ik eens zoek dan zie ik russische bronnen die zeggen dat de oorlog in georgie iets van een 50 miljoen/dag kostte, nu dat was een kleinschaliger conflict waar de russen veel minder troepen en verkiezen hadden. Je kan dus gerust *3-4 doen gezien de omvang en verliezen hier, of een 150/200 miljoen/dag aan operationeele kosten.

Dan heb je de kosten om de wapens te vervangen. Die moskva bijvoorbeeld kost een 750 miljoen om te vervangen. In totaal schat men een 8 a 10 miljard om alles te vervangen wat verloren was.

Dan moet je nog de economische kost erbij tellen : 10% van het BNP in 2022 of een 140 miljard
Komende jaren erna in totaal nog eens een 10% of een 130 miljard

Dan heb je nog de kost dat bepaalde landen minder gaan importeren vanuit rusland.

In totaal zit je dus al bijna aan een 300 miljard dat deze oorlog rusland zal kosten .
Zolang je die kosten in lokale valuta maakt, heb je als regering behoorlijk de vrije hand. Je kan extra belasting heffen, lenen, of gewoon geld bijdrukken, Dat heeft wel consequenties, maar van dag tot dag je oorlog kunnen betalen is niet snel een probleem.
Neen omdat veel van de onderdelen die je nodig hebt om die verliezen aan te vullen niet in rusland te vinden zijn. Je moet dus importeren en als je je munt zo develueert kost dat fortunen.
Nooit rendabel idd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
k995 schreef op zondag 17 april 2022 @ 01:25:
[...]

ALs ik eens zoek dan zie ik russische bronnen die zeggen dat de oorlog in georgie iets van een 50 miljoen/dag kostte, nu dat was een kleinschaliger conflict waar de russen veel minder troepen en verkiezen hadden. Je kan dus gerust *3-4 doen gezien de omvang en verliezen hier, of een 150/200 miljoen/dag aan operationeele kosten.
Een dagje Afghanistan was 300 miljoen dollar voor de VS. Ieder dag weer, jaren lang. Natuurlijk wel een ander verhaal qua kosten per persoon en transport, maar puur even als vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

asing schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:38:

[Twitter]

Ik kan geen Morse, en zeker niet zo snel, maar dit schijnt de SOS te zijn van de Moskva. 01:05 AM.

Edit : het bericht is nep.
Verbazend maar als je op twitter zoekt op "russian morse code" vind je redelijk wat hits. bijvoorbeeld deze

@killerbee1958 dus ... ok je hebt heel hard zei dat het NOOIT (immers morscode is obsolete) van russische marine kon zijn ofzoiets ..
BTW niet om je aan te vallen/af te vallen ! sterker nog :9B en aangezien ik niet drink mag je die van mij ook ;) maar denk dat jij dit ook interessant vind ..ja toch ????

hoe kom ik hier nu op nu ik kwam toevallig deze tegen (vreemde bron btw)
in de Vid
- Hoewel de 3508 cw niet 100% zeker is ,, kwam ik dus achter de morse code wel gebruikt word op CW band
- ander dingetje is dat de "neptune" best wel in twijfel getrokken word. in de vid.
- hoe de rakket zou aanvallen
- daarnaast dat de afweer best wel eens uit zou kunnen staan (iets anders als niet werken)

Ik heb nu meer vragen dan antwoorden 8)

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• k995
PilatuS schreef op zondag 17 april 2022 @ 01:29:
[...]

Een dagje Afghanistan was 300 miljoen dollar voor de VS. Ieder dag weer, jaren lang. Natuurlijk wel een ander verhaal qua kosten per persoon en transport, maar puur even als vergelijking.
Idd maar dat is de totale kost, dus iets van een 700 miljard militair, 700 miljard opbouw van afghanistan, 500 miljard intrest op de schulden, 250 miljard voor veteranen zorg.

Als je dus de militaire kosten ziet dan is dan 'maar' een 90 miljoen per dag. Die 2 laatste kosten zitten bij rusland er nog niet in en zullen dus de factuur nog hoger duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
k995 schreef op zondag 17 april 2022 @ 01:50:
[...]

Idd maar dat is de totale kost, dus iets van een 700 miljard militair, 700 miljard opbouw van afghanistan, 500 miljard intrest op de schulden, 250 miljard voor veteranen zorg.

Als je dus de militaire kosten ziet dan is dan 'maar' een 90 miljoen per dag. Die 2 laatste kosten zitten bij rusland er nog niet in en zullen dus de factuur nog hoger duwen.
Veteranen zorg is dan weer niet echt een ding voor Rusland. Sterker nog, omdat het geen oorlog is, maar een zogenaamde speciale operatie, krijgen nabestaanden ook niet wat ze normaal zouden krijgen. Ja, je zoon/man is overleden, maar geen oorlog en dus geen fatsoenlijke uitkering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Dagelijkse interview met Mark Hertling (na dat mooie stuk van @teacup) start meteen relevante stuk

- Gevolgen zinken Moskva
- Gevechten in het oosten (UA heeft de bovenhand)
- Inzet nieuwe wapens (hoeveel nut en het gebruik ervan)
- kernwapen is een dreiging en een bluff

Ze hebben wel een idee wat ze gaan doen, maar ze nemen (gelukkig maar) de dreiging serieus puur omdat het om ... gaat.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

TheekAzzaBreek schreef op zondag 17 april 2022 @ 00:50:
[...]

Mijn punt: dat is best een dikke conclusie op basis van één plaatje van onbekende datum en locatie.
Er is ergens oude zooi gezien. ok. Of dat relevent is: geen idee.
Volg je dit topic? Het gaat nu niet alleen om die grad-1, het gaat ook om de MT-LB in echt erbarmelijke staat, het al tijden lang inzetten van T-72a, de “vrachtwagens” (civiel, en civiel jaren 60 spul) tegen het einde van het Kyiv offensief. En ja ook die BTR-60 variant, spul dat bij ons al decennia alleen nog in musea staat.

Die embargo’s zijn ook echt geen lachertje. Anders hadden we echt wel meer armata’s en dergelijke gezien.

Het was nu of niet meer voor Putin.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
pro_6or schreef op zondag 17 april 2022 @ 02:19:
[...]

Volg je dit topic? Het gaat nu niet alleen om die grad-1, het gaat ook om de MT-LB in echt erbarmelijke staat, het al tijden lang inzetten van T-72a, de “vrachtwagens” (civiel, en civiel jaren 60 spul) tegen het einde van het Kyiv offensief. En ja ook die BTR-60 variant, spul dat bij ons al decennia alleen nog in musea staat.
Rusland gebruikt genoeg modern spul hoor.
Die embargo’s zijn ook echt geen lachertje. Anders hadden we echt wel meer armata’s en dergelijke gezien.
Dat weet ik niet, deze zijn showcases voor de verkoop. ALs je die smeulend op het veld ziet staan is dat echt geen goede reclame.

Dus de SU-57, Mig35, T-14, 2s35,... zal je niet zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-09 22:26
*knip*
Troll, propaganda en niet onderbouwde claims, daarnaast de bron verkeerd interpreteren en gebruiken.

Lees Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid als je nog een reactie wil plaatsen.

[ Voor 94% gewijzigd door tweakduke op 17-04-2022 10:21 ]

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

[...]

Ik denk dat de VS doorhebben dat Rusland de deur voor diplomatie allang dicht heeft gedaan maar dat naieve west europese landen nog steeds denken dat er diplomatie mogelijk is.
Ik betwijfel of 'vrede' wel een woord is dat in Putin's woordenboek voorkomt.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:49

Don Quijote

El Magnifico

Dit gaat recht in tegen zo’n beetje alle Intel die we tot ons krijgen. Dus “ Extraordinary claims require extraordinary evidence”, welke betrouwbare bronnen baseer jij je op?

Overigens hoop ik dat de ironie je niet ontgaat, dat je begint te stellen dat iedereen hier in de propaganda trapt. Om vervolgens de Thierry en Willem Engel talking points op te lepelen….

[ Voor 38% gewijzigd door defiant op 18-04-2022 01:11 ]

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Don Quijote schreef op zondag 17 april 2022 @ 07:14:
[...]

Mist gaat recht in tegen zo’n beetje alle Intel die we tot ons krijgen. Dus “ Extraordinary claims require extraordinary evidence”, welke betrouwbare bronnen baseer jij je op?
Als je de Oekrainse dode burgers ook mee telt kom je wel op 1 op 10.

Dat Rusland erin is geluisd door dat vreselijke Amerika om Oekraine binnen te vallen is de nieuwste fase in de propaganda narrative.

1: Rusland gaat Oekraine helemaal niet aanvallen, dat is NAVO propaganda
2: Rusland had geen keus dan aan te vallen met de NAVO agressie en dit is in 48 uur voorbij
3: Rusland lijdt verliezen maar die stellen niks voor
4: Rusland heeft Oekraine afgeleid met hun schijnbeweging naar Kyiv en zal nu de Donbass omsingelen
5: Rusland vecht tegen de hele NAVO, vandaar die zware verliezen maar Oekraine verliest veel meer
6: Rusland is erin geluisd door de NAVO

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
The Reeferman schreef op zondag 17 april 2022 @ 04:43:
Blijkbaar werkt de propaganda nog goed gezien het beeld wat vele lijken te hebben dat Oekraïne het behoorlijk goed doet in de gewapende strijd tegen Russen.
Ik weet niet of je de laatste kaartjes hebt gezien? Na ruim 7 weken hebben de Russen in het zuiden en oosten wat winst geboekt, maar daar waren ze ook al sterk aanwezig. Kherson is de enige grote stad die ze veroverd hebben en ook daar in de buurt verliezen ze langzaam terrein. Objectief gezien, voor het zogenaamd machtige Russische leger is deze tussenstand echt heel mager hoor.

Dan hebben we het nog niet eens over de 7-8 omgekomen generaals (deels bevestigd door Russische berichten), de Moskva, de hevige verliezen van elite troepen in/rond Kyiv (allemaal volgens plan als afleiding?).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-10 13:25
vso schreef op zondag 17 april 2022 @ 01:36:
[...]

Verbazend maar als je op twitter zoekt op "russian morse code" vind je redelijk wat hits. bijvoorbeeld deze [Twitter]

@killerbee1958 dus ... ok je hebt heel hard zei dat het NOOIT (immers morscode is obsolete) van russische marine kon zijn ofzoiets ..
BTW niet om je aan te vallen/af te vallen ! sterker nog :9B en aangezien ik niet drink mag je die van mij ook ;) maar denk dat jij dit ook interessant vind ..ja toch ????

Ik heb nu meer vragen dan antwoorden 8)
Thanks, INderdaad is dit echt. Blijkbaar zitten er dus toch nog mensen die morse beheersen op schepen (de RJS82) die een weerbericht aan de wal (RCV) versturen.
Gebruikte frequenties kloppen ook beter (namelijk geen amateurband)
Redelijk onzinnig maar goed, dit is wel confirmed bij deze.

Blljft dat het bericht over het sos van de moskva fake news was

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:26
Ik hoop serieus dat je dit alleen maar post om te trollen....

[ Voor 88% gewijzigd door defiant op 17-04-2022 18:50 ]

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:45
user109731 schreef op zondag 17 april 2022 @ 08:16:
Na ruim 7 weken hebben de Russen in het zuiden en oosten wat winst geboekt, maar daar waren ze ook al sterk aanwezig. Kherson is de enige grote stad die ze veroverd hebben en ook daar in de buurt verliezen ze langzaam terrein. Objectief gezien, voor het zogenaamd machtige Russische leger is deze tussenstand echt heel mager hoor.
Toch valt het Oekraïnse leger me ook wat tegen: 6 weken na algehele mobilisatie, grote wapenleveranties en Intel uit het westen, hoog moraal én op papier numeriek overwicht vertaald zich (nog) niet in significante winst op het zuidelijke/oostelijke slagveld.

Had verwacht dat Kherson inmiddels heroverd zou zijn en ze serieuze voortgang maken rond Kharkiv en in de richting van Melitopol. In de beeldvorming zijn de Russen een incompetent onsamenhangend zooitje zonder adequaat materieel, grote verliezen en rijp voor desertie.

We missen toch het grote plaatje, zijn ze sterker en effectiever dan social media ons doet geloven.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:14

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Rusland beweert een groot transportvliegtuig uit de lucht te hebben geschoten met daarin een grote wapenlevering.

Bron oa hier https://www.bd.nl/buitenl...oepen-marioepol~aa7abff4/

Dan de vrageb:
A. Klopt dit wel
B. Waar komt het vliegtuig vandaan?
C. Wat wordt de reactie?

[ Voor 15% gewijzigd door AndereKoekoek op 17-04-2022 08:53 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

The Reeferman schreef op zondag 17 april 2022 @ 04:43:
Blijkbaar werkt de propaganda nog goed gezien het beeld wat vele lijken te hebben dat Oekraïne het behoorlijk goed doet in de gewapende strijd tegen Russen. En de Russen een zooitje ongeregeld zijn wat compleet in de pan gehakt word en uit wraak ook nog oorlogsmisdaden plegen [...]
Hier stopte ik met lezen, de FvD waarden zijn mij te hoog.

Beste @The Reeferman, je kan niet zomaar een verhaal kiezen en daar argumenten voor verzinnen met wat cherrypicken van bronnen links en rechts (als je die al had). Dat is het omgekeerde proces.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nou, mijn broek is weer tot op mijn enkels gezakt inmiddels.

Bioboer Hugo Jansen blijft het opnemen voor Poetin: ‘Denk zelf na en check de feiten’

Echt, Putin heeft nog steeds figuren die hem verdedigen. Vraag me af wat het nou betaalt, om dit soort Russische propaganda te gaan verspreiden. Kan je daar een goede boterham mee verdienen, of is het meer een bijbaantje?

Ow, en die feiten check je natuurlijk op RussiaToday en Pravda, neem ik aan.....

En waarom woon je in Nederland en niet in Rusland, als dat dan zogenaamd Het Paradijs en het Walhalla is, en het hier allemaal zo bar, boos en slecht is?

Eigenlijk zou de pers dit soort propaganda-medewerkers geen podium moeten geven volgens mij...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-10 13:25
wildhagen schreef op zondag 17 april 2022 @ 08:58:

Bioboer Hugo Jansen blijft het opnemen voor Poetin: ‘Denk zelf na en check de feiten’

Eigenlijk zou de pers dit soort propaganda-medewerkers geen podium moeten geven volgens mij...
En daar ben ik het dus helemaal mee ONEENS.
Overigens ook met de mening van deze beste man, maar de grootste waarde van vrijheid is vrijheid van meningsuiting.
En deze man heeft een andere mening. Dat mag. En koester het feit dat je in een land woont dat het mogelijk maakt een andere mening te hebben.

Ik vind hem zelfs wel sterk dat hij elke zondag mensen uitnodigt om hem tegen te spreken (niet dat ik denk dat dat ook maar iets met zijn mening gaat doen, maar ala hij laat de ruitmte)

Wees zuinig op deze vrijheid. Denk echt 100 keer na voordat je iemand de mond wil snoeren. Dat is namelijk het begin van de weg naar dictatuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
hoevenpe schreef op zondag 17 april 2022 @ 08:50:
[...]

Toch valt het Oekraïnse leger me ook wat tegen: 6 weken na algehele mobilisatie, grote wapenleveranties en Intel uit het westen, hoog moraal én op papier numeriek overwicht vertaald zich (nog) niet in significante winst op het zuidelijke/oostelijke slagveld.

Had verwacht dat Kherson inmiddels heroverd zou zijn en ze serieuze voortgang maken rond Kharkiv en in de richting van Melitopol. In de beeldvorming zijn de Russen een incompetent onsamenhangend zooitje zonder adequaat materieel, grote verliezen en rijp voor desertie.

We missen toch het grote plaatje, zijn ze sterker en effectiever dan social media ons doet geloven.
Precies mijn gedachten. Ik kan er ook geen peil op trekken momenteel, zeker in het zuiden. Dat komt ook omdat er momenteel zo weinig berichten naar buiten komen. Geen vorderingen aan Oekraïense kant, maar ook niet aan Russische kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:26
RoD schreef op zondag 17 april 2022 @ 09:18:
[...]

Precies mijn gedachten. Ik kan er ook geen peil op trekken momenteel, zeker in het zuiden. Dat komt ook omdat er momenteel zo weinig berichten naar buiten komen. Geen vorderingen aan Oekraïense kant, maar ook niet aan Russische kant.
Er is al vaker gezegd dat verdedigen makkelijker is dan aanvallen. De Russen hebben daar nu aardig hun positie ingenomen, je weet dat ze verder willen komen. Waarom nu aanvallen.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
killerbee1958 schreef op zondag 17 april 2022 @ 09:12:
[...]

Wees zuinig op deze vrijheid. Denk echt 100 keer na voordat je iemand de mond wil snoeren. Dat is namelijk het begin van de weg naar dictatuur.
Ik vind dit altijd ontzettend moeilijk.

Ja, vrijheid van meningsuiting is het grootste goed.

Maar dan bedenk ik altijd onderstaand scenario en dan weet ik het niet meer:
Wat nu als iemand van mening is dat democratie opgeheven moet worden en dit ook verkondigt. En hij daar de meerderheid van stemmen mee weet te winnen en daardoor democratisch de democratie om zeep helpt...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@jeroenkb als je daar meer over wil weten: de zoekterm is 'tolerantie paradox'.
Wat zo'n beetje inhoudt dat je, om een tolerante, vrije samenleving te houden, alleen en absoluut intolerant moet zijn tegenover intolerantie.
Daar kan je de denkbeelden van meneer Jansen aan toetsen en dat is het verschil tussen wenselijke en onwenselijke censuur.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
pro_6or schreef op zondag 17 april 2022 @ 02:19:
Het was nu of niet meer voor Putin.
Ik heb nog steeds het gevoel dat Putin het het liefste eerder had gedaan, richting het einde van de termijn van Trump. Maar Corona, vervolgens maar olympische spelen. En mede daardoor in een verkeerd seizoen met een gewisselde Amerikaanse president zit en met een een Oekraïens leger wat weer een jaar / half jaar extra de tijd had om verder te trainen en te bouwen. En vervolgens inderdaad een soort nu of niet meer en het ergens wellicht vanuit veiligheidsdiensten gepusht is dat het ook in dit seizoen wel kon, omdat ze na een korte initiële slag de handel onder de knoet zouden hebben en een aanzienlijk deel van de Oekraïne zich daar bij neer zou leggen.
Dus ja uiteindelijk een nu of nooit, maar wel deels gedwongen door "toeval".

[ Voor 4% gewijzigd door gekkie op 17-04-2022 09:33 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:01

boesOne

meuh

[...]

Overigens ook met de mening van deze beste man, maar de grootste waarde van vrijheid is vrijheid van meningsuiting.
En deze man heeft een andere mening. Dat mag. En koester het feit dat je in een land woont dat het mogelijk maakt een andere mening te hebben.

Ik vind hem zelfs wel sterk dat hij elke zondag mensen uitnodigt om hem tegen te spreken (niet dat ik denk dat dat ook maar iets met zijn mening gaat doen, maar ala hij laat de ruitmte)

Vrijheid van meningsuting betekent alleen dat je niet opgesloten wordt vanwege je debiele schadelijke mening. Het betekent niet dat je een podium verdient voor je achterlijke geraaskal.

Het valt me op dat dit onderscheid vaak niet gemaakt wordt. Het negeren van dorpsgekken met een mening is geen opmaat tot dictatuur.

[ Voor 6% gewijzigd door boesOne op 17-04-2022 09:37 ]

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
[...]

Is dat zo gek ?
Heroveren lijkt me aanvallen ipv verdedigen, dus een deel van je "voordelen" van verdediger zijn er niet meer of minder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Ik zeg ook niet dat hij zijn mening niet mag uiten, dat mag van mij prima.

Maar de pers is niet verplicht om zo'n overduidelijke Putin propaganda-spreekpop een podium voor zijn propaganda te geven.

Ik vind het verstandiger als de serieuze pers dit soort propaganda niet zou plaatsen. Laat hem desnoods zelf maar een krant beginnen. "De Russische Waarheid Met Echte Feiten" oid.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Dat mag inderdaad zijn mening zijn. Die mag hij verkondigen in Nederland. Maar wat je niet zou moeten doen, is elke idioot een podium geven. Dit hele idee wat we bij Corona al zagen, maar daarvoor natuurlijk ook, dat elke mening als gelijke optie moet worden neergezet, of het nou van een wetenschapper komt of iemand die net op de wc niburu.nl heeft gelezen, is gewoon fout.

Hell we zeggen er wat van hoe makkelijk je met social media van onzin naar onzin komt, maar een gemiddelde talkshow is/was niet anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
IJzerlijm schreef op zondag 17 april 2022 @ 07:27:
[...]

Als je de Oekrainse dode burgers ook mee telt kom je wel op 1 op 10.

Dat Rusland erin is geluisd door dat vreselijke Amerika om Oekraine binnen te vallen is de nieuwste fase in de propaganda narrative.

1: Rusland gaat Oekraine helemaal niet aanvallen, dat is NAVO propaganda
2: Rusland had geen keus dan aan te vallen met de NAVO agressie en dit is in 48 uur voorbij
3: Rusland lijdt verliezen maar die stellen niks voor
4: Rusland heeft Oekraine afgeleid met hun schijnbeweging naar Kyiv en zal nu de Donbass omsingelen
5: Rusland vecht tegen de hele NAVO, vandaar die zware verliezen maar Oekraine verliest veel meer
6: Rusland is erin geluisd door de NAVO
Ik moet zeggen dat het verhaal dat Rusland erin geluisd zou worden al voor de invasie er was. Klein detail natuurlijk dat zoals de gemiddelde theorie uit die hoek, hij vol met gaten zit.

Want zelf hadden ze zo uitgevonden met hun mobieltje op de WC dat Rusland erin geluisd wordt. Daarnaast vinden ze Putin een briljant staatsman. En toch blijkbaar laat hij zich als aan marionet door Biden leiden? Het is zo overduidelijk dat Rusland erin geluisd wordt, maar waarom doen ze dan exact wat evil-Amerika wil dat ze doen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Maar had jij laten we zeggen na de eerste paar dagen invasie dit gedacht? Dat na anderhalve maand het resultaat een beperkte opmars in het zuiden/oosten was, de invasie rond Kiev compleet afgeslagen is, ze honderden tanks verloren hebben, hun vlaggenschip op de bodem van de oceaan ligt, etc?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35

Echt, Putin heeft nog steeds figuren die hem verdedigen. Vraag me af wat het nou betaalt, om dit soort Russische propaganda te gaan verspreiden. Kan je daar een goede boterham mee verdienen, of is het meer een bijbaantje?

Ow, en die feiten check je natuurlijk op RussiaToday en Pravda, neem ik aan.....

En waarom woon je in Nederland en niet in Rusland, als dat dan zogenaamd Het Paradijs en het Walhalla is, en het hier allemaal zo bar, boos en slecht is?

Dat laatste klopt, maar primair om een andere reden: het is geen nieuws.

Dat blijkt al uit de titel 'bioboer ... Poetin'. Als er in plaats van 'bioboer' iets had gestaan dat relevantie had gehad tot het onderwerp dan had het nog enigszins gekund, maar nu niet. Een correctere titel was geweest 'complete no-no' of 'wappie' of 'Poetin-fan' of desnoods 'tegendenker' en dan was ook meteen helder geweest waarom dit artikel nul waarde heeft.

Dit artikel is een portret, een portret van bioboer Jansen. Wat dat in een krant te zoeken heeft wordt niet duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ze proberen in het artikel meteen al een boel te 'debunken'. Daarmee zorg je dat de media dit geluid wel brengt (wat er zijn veel mensen die zo denken) en kun je dat meteen tegenspreken.

Overigens merk ik wel een bepaalde bias.
Bijvoorbeeld in art 5. discussies of het geval van chemische wapens. 1 'foute' actie en we vallen over elkaar heen om het te veroordelen, vaak zonder bewijs. 'En nu gaan we los!'.
Een afzwaaiende raket is geen oorlogsverklaring en in oorlogsmaterieel zit heel veel troep (Chroom-6 kent iedereen). Maar denk ook aan hydrazine of de explosieven. Dat zijn stoffen die allemaal super giftig zijn. Zelfs een heli/straaljager die geraakt wordt kan een regen van kerosine veroorzaken. En zelfs gewoon een vergissing kan.
Maar toen de Oekraïners zich misdroegen, waren er weinig die zeiden dat we moesten stoppen met leveranties.

Enige nuance als 'zijlijn'-partij blijft nodig.

Recente voorbeelden:
Die patrouille van 70 man die is gedood, hoeveel man had zich over gegeven? Want een militair zijn keel doorsnijden terwijl hij/zij gewapend is, klinkt wat erg Rambo-style.
En ik hoorde dat een ziekenhuis in Lviv vol soldaten ligt. Wanneer begint zoiets een militair doel te worden? Wapenopslag in de kelder? Commandopost op het dak?

Ik ben echt pro-Oekraïne, maar ik weet ook wat oorlog inhoud. En het is bijna 'te clean' aan de kant van Oekraïne.
Pagina: 1 ... 140 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: