De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 139 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.363 views

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

NiGeLaToR schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:12:
[...]

Wat ik niet zo goed begrijp is dat er geen realisatie lijkt voor een tegenreactie: ze gaan er in de dreigementen wel vanuit dat er niet een andere partij is die directe tegenactie onderneemt en het voedt de bereidheid om Ukraine te bewapenen.

Wat een terugkerend thema is, is dat wat wij 'interne consumptie' noemen ook in de VN raad e.d. wordt verkondigd en daarmee voor ons het Russische standpunt is. We reageren daarop en dat wordt dan door Rusland zelf weer gezien als provocatie voor meer.

Stappenplan van onzinnigheid:
  • Rusland roept iets
  • NATO reageert
  • Rusland zegt: NATO provoceert, dus we doen nog iets ergers
  • NATO reageert nog meer, landen melden zich aan bij NATO
  • Rusland bedreigt iedereen en z'n moeder
  • NATO landen + aspirant leden nemen het weer serieus en verhogen de paraatheid, bewapening, etc.
Rusland verloor dit al, maar gaat dit met de dag harder verliezen. Je kunt dan wel redeneren dat ze afstevenen op een all-out oorlog of een mobilisatie - maar die verliezen ze ook.

Zouden ze dat zelf nog niet door hebben? En kom niet met het 'jamaar-nukes'-argument, want ze weten zelf wat dat voor Rusland betekent als ze daar aan beginnen. Daarom dat ze daarmee vooral dreigen als de NATO Rusland aanvalt - wat niet gaat gebeuren.

Maargoed, even terug naar de cirkel of madness - NATO is verenigder dan ooit, groeit, Ukraine verandert langzaam in een machtigere land dan Rusland zelf (op nukes na) en Putin is z'n vermogen kwijt, boot kwijt, europese luxe kwijt en Rusland een groot deel van z'n mogelijkheden en inkomsten.

Ik zie de logica nog niet - ook al zie ik ook de propaganda wel. Het lijken inmiddels lemmings die richting de afgrond blijven hollen.
Oekraïne kan, er vanuitgaande dat ze “winnen”, rekenen op internationale steun en dat geeft mogelijkheden om de welvaart verder te verhogen.

Rusland zal jaren, misschien decennia de paria blijven, in het rijtje met Syrië en Noord-Korea. Misschien dat China en India wat zaken met ze wil doen, maar afhankelijk van hoe smerig ze het nog gaan maken kan dat ook wel eens tegenvallen.

Dit is niet jezelf in de voet schieten, maar je eigen been boven de knie amputeren. En toch gaan ze door met snijden, het is bizar.

Overigens hebben de eerste pro-Russische trollen zich nu ook hier in de buurt-app gemeld. Dan schaam ik me toch een beetje dat ik met die mensen in 1 wijk woon….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
[...]

Ik zie de logica nog niet - ook al zie ik ook de propaganda wel. Het lijken inmiddels lemmings die richting de afgrond blijven hollen.
risk, de speler die blijft aanvallen (ofwel veel te veel gebieden pakt om te kunnen verdedigen of beter in UA blijft doorgaan terwijl zijn aanvallende leger al kleiner is geworden dan de verdediger, de speler waarvan je weet dat die niet meer winnen kan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:54
dr.lowtune schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:32:
[...]Overigens hebben de eerste pro-Russische trollen zich nu ook hier in de buurt-app gemeld. Dan schaam ik me toch een beetje dat ik met die mensen in 1 wijk woon….
1e regel in een buurt-app: "Don't mention the War". 8)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:12

Spotmatic

Ken sent me

[...]

Net als Orks. Ze hebben die naam niet voor niets gekregen. Tolkien had destijds de Russen in gedachten toen hij de Orks bedacht. Het gaat bij de Russen immers om hersenloos kanonnenvoer zonder wroeging of moraal, die van de ene naar de andere enorme fuck-up gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Spotmatic op 16-04-2022 12:41 ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Spotmatic schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:41:
[...]

Net als Orks. Ze hebben die naam niet voor niets gekregen. Tolkien had destijds de Russen in gedachten toen hij de Orks bedacht. Het gaat bij de Russen immers om hersenloos kanonnenvoer zonder wroeging of moraal, die van de ene naar de andere enorme fuck-up gaan.
https://www.spectator.co....ng-russian-invaders-orcs-
In Russia, Kirill Eskov published a retelling of Tolkien's work in 1999 under the title 'The Last Ringbearer'. Eskov's novel is a mirror-image of Tolkien's. It follows a group of elves, led by Gandalf, who wage unremitting war on the peaceful realm of Sauron; eventually Sauron succeeds in defeating them and destroys their treacherous magic, ushering in a new age of progress and prosperity.
Vandaar :+

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 16-04-2022 13:11 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:32
gezichtsherkenning van dode Russische soldaten:

https://www.washingtonpos...cial-recognition-warfare/

bijzonder initiatief, wellicht help het om het echte nieuws door te laten sijpelen in Rusland

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Tweet met Kaart van de neptune missle range (rechter bovenhoek waar de russen nu "verborgen" zijn).

Tweet met Plaatje met wat data over de Neptune
[Twitter: https://twitter.com/tmsnbb/status/1515288761927712778]

Mysterious American robotic ships headed to Ukraine
The Department of Defense is sending robotic ships to Ukraine to aid its fight against Russia. While the Pentagon is being tight-lipped about the vessels and what missions they’ll be performing, analysts gave FedScoop some insights into what the systems might be and what role they might play in the war.
Zou de brug of de andere schepen ook gaan zinken in hun haven ? we gaan het zien denk ik

Vergeet niet de Reaper drones die mogelijk op weg zijn naar UA

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Tens schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 13:31:
gezichtsherkenning van dode Russische soldaten:

https://www.washingtonpos...cial-recognition-warfare/

bijzonder initiatief, wellicht help het om het echte nieuws door te laten sijpelen in Rusland
Zijn ze redelijk vanaf de start al mee begonnen, dat betreft niks nieuws

kan ook voor een omgekeerd effect zorgen(CNBC) (vid start op dat punt) En daar zit wel wat in, wat voor een toegevoegde waarde heeft het ?

Zijn andere organisaties voor "moeders voor rusland" die ouders helpen hun kind te vinden.
Rond 18 maart in dit topic(deel) denk langs gekomen.

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:18
16 April update.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MxKcqgIhoINhY0ASQhTAQlAmwOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jXJFhyEBVj5EWVMOcILNsnhM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0Isrkt5YgdvMVIABBe4xg2zpkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XrspisrfJ5Zyc9dV1eouNrDF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
EJlol schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:40:
[...]

Helaas niet, hij wordt volgens de NOS / Rusland momenteel naar een haven gesleept...
*kuch* 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

BTW vraag me af wanneer Japan los gaat Speciale actie onderneemt.

Zeker de informatie van de AA gebrek(en) van de Russiche marine en het faalende Ru Leger word dat bijna als men het een beetje goed aanpakt gewoon een schoonveeg actie daar.

Dat zou ook goed zijn in de oorlog met UA, want dan moet rusland verdelen over 2 fronten.

[ Voor 15% gewijzigd door vso op 16-04-2022 14:07 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
vso schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 14:06:

Zeker de informatie van de AA gebrek(en) van de Russiche marine en het faalende Ru Leger word dat bijna als men het een beetje goed aanpakt gewoon een schoonveeg actie daar.
Voorlopig niet, denk niet dat ze op een 3rde nuke zitten te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

xh3adshotx schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 14:07:
Voorlopig niet, denk niet dat ze op een 3rde nuke zitten te wachten.
Al zou dat gebeuren, dan stuurt JapanUS zelf ook wat terug per luchtpost . immers ze hebben leger basissen daar. (Japan heeft immers zelf niks)
And they applauded the Trump administration’s decision to bring U.S. nuclear weapons back into Asia.
bron: https://allthingsnuclear....pan-have-nuclear-weapons/

Dus ik denk eerder dat zolang het conventioneel blijft USA zegt "we houden ons afzijdig totdat ..."

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

vso schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 13:46:
[...]
Zijn andere organisaties voor "moeders voor rusland" die ouders helpen hun kind te vinden.
Rond 18 maart in dit topic(deel) denk langs gekomen.
Die organisaties zijn er idd. Maar al die organisaties zijn weer verboden in Rusland, dus dat bereik is drastisch verkleind.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
vso schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 14:18:
[...]

Al zou dat gebeuren, dan stuurt JapanUS zelf ook wat terug per luchtpost . immers ze hebben leger basissen daar. (Japan heeft immers zelf niks)

[...]

bron: https://allthingsnuclear....pan-have-nuclear-weapons/

Dus ik denk eerder dat zolang het conventioneel blijft USA zegt "we houden ons afzijdig totdat ..."
Ondertussen geef je zelf wel licht. Opbrengsten vs risico vs impact. Risico is misschien niet zo hoog maar de impact is wel groot als het gebeurt. Wegen de opbrengsten daar tegen op? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

vso schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 14:06:
Japan houdt de druk erop voornamelijk om de Russische troepen daar vast te pinnen.
Niet zozeer omdat ze nu ineens aanval ambities hebben.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Kansen op avonturen vanuit Japan zitten een stuk lager dan direct ingrijpen door de navo. De grondwet verbied het oplossen van het conflict over die eilanden door middel van militaire middelen, en het is bovendien binnenlands politiek niet haalbaar. Daarbovenop gelden dezelfde argumenten tegen een directe militaire confrontatie als voor de navo landen en moet Japan als één van de steunpilaren van het Amerikaans defensie beleid ook nog rekening houden met China (als het dat al niet moest vanwege andere akkefietjes).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2022 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

YakuzA schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 14:21:
[...]

Japan houdt de druk erop voornamelijk om de Russische troepen daar vast te pinnen.
Niet zozeer omdat ze nu ineens aanval ambities hebben.
Goed punt, anderzijds zie ik ook geen reden om niet daad bij woord te voegen.

Japan kan ook gewoon bij de grens gaan opbouwen als tussenweg (dunno kon er niks over vinden)
Het zou nog meer meuk bij UA front wegtrekken (lees munitie) of dat nu onderweg(afstand/reistijd) dan moet Rusland gaan verdelen.

Het zou heel veel voordeel bieden. maar goed terug naar UA

In de bijgesloten vid "NATO zijn gelijken"

Daarop volgende reactie zegt alles
[Twitter: https://twitter.com/m0rtl/status/1515300334859661312]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:22

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Hier nog de achtergrond over de eilanden bij Japan: YouTube: Why Russia is Fighting Japan Over These Islands

Ze kunnen in ieder geval een deel van de Russen daar bezig houden. Als andere ontevreden landen zich ook gaan roeren blijft er steeds minder spul over om naar het Westen te sturen d:)b

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Je hoeft niet te verwachten dat de VS nukes op Rusland gooien als Japan zelf een oorlog startte. Zo gek zijn de Amerikanen ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

downtime schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 14:38:
[...]

Je hoeft niet te verwachten dat de VS nukes op Rusland gooien als Japan zelf een oorlog startte. Zo gek zijn de Amerikanen ook niet.
Quote aub de hele post, want met de laatste regel daarvan zeg ik denk ik het zelfde wat je nu zegt ;) fixed

edit:

toevoeging

Dat Japan & Kuril eilanden; gebeuren is Wishfull thinking van mij en het is nogal een dooddoener in mijn optiek om weer op Nukes uit te komen.

Blijft in relatie met het topic wel een mogelijkheid maar dan gaan we een hele andere fase in verwacht ik

[ Voor 29% gewijzigd door vso op 16-04-2022 15:29 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

vso schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 14:41:
[...]

Quote aub de hele post, want met de laatste regel daarvan zeg ik denk ik het zelfde wat je nu zegt ;)
Maar ik zeg wat anders. Ik beweer dat de Amerikanen ook niet zullen reageren als de Russen 1 of 2 nukes op Japan gooien. Tenminste niet als Japan dat zelf uitgelokt heeft door die eilanden te bezetten.

Als de Russen heel Japan verwoesten wordt het natuurlijk weer een ander verhaal, maar kleinschalige inzet van Russische nukes zullen de Amerikanen niet met nukes beantwoorden.

[ Voor 17% gewijzigd door downtime op 16-04-2022 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

downtime schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 14:44:
[...]

Maar ik zeg wat anders. Ik beweer dat de Amerikanen ook niet zullen reageren als de Russen 1 of 2 nukes op Japan gooien. Tenminste niet als Japan dat zelf uitgelokt heeft door die eilanden te bezetten.

Als de Russen heel Japan verwoesten wordt het natuurlijk weer een ander verhaal, maar kleinschalige inzet van Russische nukes zullen de Amerikanen niet met nukes beantwoorden.
Dat is inderdaad een andere discussie (y)had een kleine toevoeging gedaan aan de post hierboven van me

Wordt wel lastig als je onderstaande kaart ziet waar USA gelegerd is.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bd/Major_US_military_bases_in_Japan.svg

toevoeging:
Er zijn er zelfs meer 23 stuks ..
https://militarybases.com/overseas/japan/
Deze is beter https://sites.google.com/...-in-south-korea-and-japan (bijna onderaan) de kaart op de pagina

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 16-04-2022 14:59 . Reden: plaatje gereduceerd ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Wacht, Japan, USA die rusland nuked, zit ik in het foute topic :)

goede @vso dat artikel over de zeedrones
daaruit:
"
When pressed for more details, Kirby said: “I’m not gonna promise you a fact sheet [but] I can promise you the damn thing works.”

Kirby was later asked if the systems will be armed.

“They’re designed to help Ukraine with its coastal defense needs. And I think I’m just going to leave it at that. I’m not going to get into the specific capabilities,” he said.
"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:35
vso schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 14:33:

Het zou heel veel voordeel bieden. maar goed terug naar UA
[Twitter]
In de bijgesloten vid "NATO zijn gelijken"

Daarop volgende reactie zegt alles
[Twitter]
Ergens heeft die wel een punt, dat NATO-leden informatie verstrekken aan UA.
Over dat Oekraïne ineens met moderne wapens vecht, vind ik maar gezaag. Wat had die gedacht, dat ze zouden vechten met steen en knuppel? Ik geloof dat er pas wapens de grens zijn over gegaan toen bleek dat Oekraïne toch langer als een week de Russen kon afhouden. Verder heeft Oekraïne toch echt zelf wel die Turkse drones gekocht, zelf anti-ship missiles ontwikkelt, en zelf de T-64 van upgrades voorzien (die blijkbaar beter zijn dan de Russische upgrades)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Silent7 Punt is meer dat heeft het zin dat Japan een invasie start.

En dat is meer en meer de vraag gezien het onderstaande

Dat betreft geld het ook voor andere landen die grondgebied zijn kwijt geraakt.

In lijn van bovenstaande "onverwachte" hulp vanuit Belarus voor Ua

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FQc_AjcWUAAVb8W?format=jpg&name=small

Let wel op het 3 landen punt van RU,Belarus, UA waren gisteren/eergister schermutselingen (ook vandaag)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:02
Xtr3me4me schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 11:36:
[...]

Klopt, services kunnen uitvallen. Maar denk om geen total loss te verklaren zouden ze uit veiligheid van kapot geschoten satelliet onderdelen op hoger orbit geplaats kunnen worden.

Ik zou als ik Tesla was de auto's onder de vermogende Russen die direct link hebben met het Kremlin sowieso volledig platleggen.
*knip*
Dat stellen we dus niet voor.

[ Voor 21% gewijzigd door tweakduke op 16-04-2022 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Schiet Japan lekker veel mee op als ze alsnog met de derde atoombom zitten. Om het nog niet te hebben erover als Amerika er terugschiet op Rusland, het niet bij een derde eindigt.
[...]

Dat Japan & Kuril eilanden; gebeuren is Wishfull thinking van mij en het is nogal een dooddoener in mijn optiek om weer op Nukes uit te komen.
Wat een dooddoener is, is denken dat Japan Rusland binnen gaat vallen. Dat gaat gewoon niet gebeuren. De kans dat Putin pacifist wordt is nog groter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:32
Ze voeren geen oorlog/speciale operatie tegen UA, maar tegen de wereld, voorbereiden op een excuus voor een nederlaag?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Tens schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 15:58:
[...]

Ze voeren geen oorlog/speciale operatie tegen UA, maar tegen de wereld, voorbereiden op een excuus voor een nederlaag?
Nederlaag gaan ze denk ik niet toe geven, maar toegeven dat UA de Moskva heeft laten zinken kun je niet verkopen aan je volk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

Volgens mij goed nieuws dat ze steeds meer “we vechten tegen NATO” ook in Rusland als verhaal introduceren. Dat kan mogelijk een voorportaal zijn naar geleidelijke terugtrekking. Verliezen van Ukraine zou een absolute vernedering zijn en onverkoopbaar. Niet al je doelen halen tegen de gecombineerde krachten van alle NATO landen, maar wel Krim behouden is al beter verkoopbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
Don Quijote schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:02:
Volgens mij goed nieuws dat ze steeds meer “we vechten tegen NATO” ook in Rusland als verhaal introduceren. Dat kan mogelijk een voorportaal zijn naar geleidelijke terugtrekking. Verliezen van Ukraine zou een absolute vernedering zijn en onverkoopbaar. Niet al je doelen halen tegen de gecombineerde krachten van alle NATO landen, maar wel Krim behouden is al beter verkoopbaar.
Oorlog tegen NATO en je terugtrekken betekend terug komen.
Nee niets is minder waar de desinformatie en ambities van de Russen zijn heel duidelijk.

Die moet je vanaf de wortel af aan weghalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

DoubleDutch schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:01:
[...]

Nederlaag gaan ze denk ik niet toe geven, maar toegeven dat UA de Moskva heeft laten zinken kun je niet verkopen aan je volk.
had je over deze post heen gelezen ? .. --> de reactie op de vid is hillarisch dubbelpost is dus niet het punt ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Don Quijote schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:02:
Niet al je doelen halen tegen de gecombineerde krachten van alle NATO landen, maar wel Krim behouden is al beter verkoopbaar.
Beter verkoopbaar? Voor sommigen hier in het westen misschien.
Maar in UA niet, die willen gewoon al hun ingepikte land terug.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
vso schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:12:
[...]

had je over deze post heen gelezen ? .. --> de reactie op de vid is hillarisch dubbelpost is dus niet het punt ;)
Ind niet gezien thx. 😁

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Mektheb schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:11:
[...]

Oorlog tegen NATO en je terugtrekken betekend terug komen.
Nee niets is minder waar de desinformatie en ambities van de Russen zijn heel duidelijk.

Die moet je vanaf de wortel af aan weghalen.
Hoe wil je dat "vanaf de wortel weghalen"? Het is met Noord Korea, Iran, Cuba en nog wat andere staten ook nooit gelukt. Waarom dan wel met Rusland?
Zoiets zou vanuit de geheime diensten of het leger moeten komen maar die zijn onder Putin allang gezuiverd van iedereen die voor zichzelf kon denken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Silent7
Yaksa schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:15:
[...]

eens natuurlijk.
echter voor putin is verlies van NAVO/USA verkoopbaar intern, verlies van UA kan hij niet verkopen. Ik deel dus de analyse dat de toevoeging van NATO narratief in russische media een indicatie is dat putin zich achter de oren begint te krabbelen en dus een goed teken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

En hoeveel lijkzakken hebben ze daar voor over? Krim lijkt mij echt het minst belangrijke zo ongeveer voor Oekraïne, en het belangrijkste voor Rusland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

We hadden het paar dagen geleden over een colonne die ge-ambushed is .. Deze vid reageert Ua op propaganda van Rusland dat dit een UA convoy zou zijn geweest vandaar dat je op de vid "rus" nummerplaten ziet aangewezen worden.

Anway .. het is wederom een Colonne die toast is

ps voor mensen die opletten, Kherson airbase teller staat pas op 14 oid ? o fout .. 15 (lol)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Als het binnen UA bereik ligt zou ik inderdaad niet minder dan voor goud gaan (dus ook krim enzv) liefst nog een strook rusland erbij ook . .

Verlies van UA = niet verkoopbaar
Putins geliefde vlaggenschip (bezocht hij altijd naar verluid) gezonken = niet verkoopbaar
Krim verliezen = niet verkoopbaar

Btw die brug tussen krim en rusland (rechts van Kirm) moet wel zsm kapot denk dat die "coastal defense drones" hier genoemd er wel eens voor zouden kunnen gaan zorgen.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Arator schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 15:24:
[...]Ik geloof dat er pas wapens de grens zijn over gegaan toen bleek dat Oekraïne toch langer als een week de Russen kon afhouden.
Nee hoor, 26 landen van de NAVO hebben in december 2021 al toegezegd wapens te gaan leveren en de troepenmacht aan de grens met Ukraïne te vergroten.
Je mag gevoeglijk aannemen dat niet lang daarna de daadwerkelijke leveranties zijn begonnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

We hoeven blijkbaar niet zo snel te zijn met leveren Muhahahahaha

vertaling:
Many thanks to Ukraine for providing weapons to our friends, including the Czech Republic. However, we must acknowledge that Russia is the largest supplier of technology to our army. We conquered in combat or the fleeing Russians left us almost 400 functional BVPs, more than 200 tanks, almost 100 guns, 30 rocket launchers, etc.
dit is de "Ambassador of Ukraine to the Czech Republic"

Wat een afgang, (niks nieuws)

over zout in de wond gesproken:
Russische opmerking van de Tsjechische Republiek "U mag geen Sovjet-uitrusting leveren zonder onze toestemming" (chechies krant stukje)
"In dit geval beweert Moskou dat Tsjechië geen voormalige Sovjetuitrusting mag exporteren zonder toestemming van Rusland. Dit is onzin, gewoon weer een brutale en gênante poging', zei Černochová.
note "voormalig sovjet" in deze tekst

[ Voor 33% gewijzigd door vso op 16-04-2022 16:48 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

vso schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:43:

note "voormalig sovjet" in deze tekst
Als je daarmee bedoelt dat Rusland zich niet op afspraken met de Sovjetunie kan beroepen dan zit je ernaast. Rusland is wereldwijd erkend als de rechtsopvolger van de Sovjetunie.
Maar waarom zouden landen in Oost Europa zich druk maken over een contract met een wapenleverancier waar ze toch geen wapens meer van zullen kopen? Nood breekt wet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

downtime schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:52:
[...]

Als je daarmee bedoelt dat Rusland zich niet op afspraken met de Sovjetunie kan beroepen dan zit je ernaast. Rusland is wereldwijd erkend als de rechtsopvolger van de Sovjetunie.
Maar waarom zouden landen in Oost Europa zich druk maken over een contract met een wapenleverancier waar ze toch geen wapens meer van zullen kopen? Nood breekt wet.
Erhm mis ik wat?

Beste rusland:
--> paar vliegtuigen die terug moeten
--> iets over aanval oekraine
Zo kan je nog 101 dingen opnoemen

En u wilt nu dat wij aan de wet gaan houden, kom eerst even over de brug met zeg alles van dit jaar oid, deze opmerking schuiven we onderaan onze prioriteiten lijst.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

vso schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:59:
[...]

Erhm mis ik wat?

Beste rusland:
--> paar vliegtuigen die terug moeten
--> iets over aanval oekraine
Zo kan je nog 101 dingen opnoemen

En u wilt nu dat wij aan de wet gaan houden, kom eerst even over de brug met zeg alles van dit jaar oid, deze opmerking schuiven we onderaan onze prioriteiten lijst.
Sure. Maar in Rusland hebben ze geen moeite met dubbele standaarden. Schieten op Oekraine is geen probleem maar als Oekraine terug schiet is het opeens een oorlogsverklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

downtime schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:04:
[...]

Sure. Maar in Rusland hebben ze geen moeite met dubbele standaarden. Schieten op Oekraine is geen probleem maar als Oekraine terug schiet is het opeens een oorlogsverklaring.
jup

Maar ik denk dat er meer achter zit, Op veel fronten hoor & zie je dat Rusland door zijn zooi heen aan het gaan is. Veel dachten er al dat dit al niet houd baar was voor een paar weken, laat staan een maand.

Bijvoorbeeld tanks werd geschat op 10.000 nu zijn het hooguit 3.000, en 1/3de is al gesloopt
20% tot 60% weigering van rakketen/munitie
Alles wat Rusland over de grens gooit is 75% kans dat het niet meer retour komt of erger nog tegen hun gebruikt word.

Ik weet niet of een ASM ook bruikbaar is over land oid .. maar neptune met 200km bereik is wel lastig
Als wij nu eens wat Kruisrakketen erbij geven ?

Anway:
Rusland tacktiek veranderingen en hardere blazen van de toren zie ik eerder in het feit dat het hun echt pijn doet op teveel fronten, dit is niet meer verkoopbaar, maar terugtrekken omdat ze de bodem zien is ook niet verkoopbaar.
Met een A.B.C wapens weten ze wel dat een reactie (alhoewel dat van Marioepol nog bevestigd moet worden) ook gaat komen.

Of Ua het nu wil of niet daarmee bedoel ik verwacht niet eens dat opzettelijk aan het uitrekkken van de oorlog zijn. Het word steeds stroever voor de tegenpartij.

Tja vanalles

Acties:
  • +77 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 21:02

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

vso schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 23:18:
[...]
Toevallig heeft mark Hertling (oud USA generaal oid) net nog geen 10 min oud een twitter draad over hoe belangrijk het zinken van de Moskva is. (ben nog aan het lezen)
[Twitter]
Via je link (@vso dank hiervoor) kwam ik nog op een artikel van Mark Hertling uit (I Commanded U.S. Army Europe. Here’s What I Saw in the Russian and Ukrainian Armies). Zoals de titel suggereert heeft Mark het commando over de Amerikanen vanaf 2011 gevoerd. Hij schrijft een mooie analyse over hoe de Russische en Oekraïense legers zich "in verschillende richtingen ontwikkelden". In de jaren '70 was hij ook al in Europa gestationeerd, maar toen als pelotoncommandant van een tankpeloton (in de regel 4 tanks) voor patrouilles langs de toenmalige West-Duitse grens. Zijn ervaringen zijn anekdotisch maar illustreren wel de verschillen tussen het Russische en Oekraïense leger.

Enkele mooie passages eruit (maar lees vooral het artikel zelf). Bij een bezoek aan Rusland 1994, om de mogelijkheden tot samenwerking te verkennen. Bij het bezoek aan een trainingsinstituut op een kazerne:
The Russian barracks were spartan, with twenty beds lined up in a large room similar to what the U.S. Army had during World War II. The food in their mess halls was terrible. The Russian “training and exercises” we observed were not opportunities to improve capabilities or skills, but rote demonstrations, with little opportunity for maneuver or imagination.
[...]
On the motor pool visit (NL: ~bezichtiging beschikbaar materieel), I was able to crawl into a T-80 tank—it was cramped, dirty, and in poor repair—and even fire a few rounds in a very primitive simulator.
Bij het bezoek aan het onderdeel dat functioneerde als gastheer, deed zich nogmaals gelegenheid voor om materieel te bekijken:
as he walked us toward the display of vehicles, he proclaimed that I was lucky to be one of the few Americans to see a Russian T-72 up close. With tongue firmly in cheek, I told the translator to tell the colonel that having fought in Desert Storm, I had seen many T-72s—but none of them still had the turret attached. The interpreter hesitated and asked me if I really wanted to say that to his colonel. Nodding my head, I watched my new friend’s face turn red, but then transition to a slight grin. “Those were the export versions we gave the Iraqis.”
Het bezoek evaluerend:
I remember saying the Russian Army was “all show and no go.” While I knew the Russian tankers had experienced battlefield trauma during their final days in Afghanistan and were more recently dealing with the dissolution of the Soviet empire, to include firing a tank round at their own Parliament a year earlier, I came away from my first formal exchange with the Russian Army doubtful they were the ten-foot-tall behemoth we thought them to be.
Zijn ervaringen met de Oekraïners waren in eerste instantie niet veel anders:
My first experience with Ukraine’s army a decade later was not much different. In 2004, I was the assistant division commander of the 1st Armored Division in Baghdad.
[...]
The Sadr uprising started just as Polish, Spanish, and Ukrainian forces were departing Wasit (province). Al-Kut was the area of operation for the Ukrainian contingent and one of our tasks was to relieve them. Al-Kut was a mess, as were the Ukrainian units responsible for it. The Ukrainian soldiers were undisciplined and poorly trained, their combat vehicles were in terrible shape, the officers and appointed sergeants appeared corrupt, and there were even indicators that some of the Ukrainian contingent were selling old Iraqi artillery rounds to the insurgents for their roadside bombs.
Zijn mening over Oekraine zou echter in positieve zin veranderen, die over Rusland in negatieve zin. Hij raakte betrokken bij pre-deployment training van eenheden die voor ISAF naar Afganistan zouden gaan. De eenheden kwamen uit Polen, Roemenië, Bulgarije, Georgië en Oekraïne.
Ukraine’s government voiced some initial interest, and Ukrainian generals seemed supportive, but there was less initial energy (vergeleken met Polen, Roemenië) from Kyiv. Corruption in Ukraine’s bureaucracies prevented more early cooperation with the U.S. military.
Russen maakten geen deel uit van ISAF maar werden wel betrokken. Aan hun betrokkenheid stelden de Russen dan weer voorwaarden.
They also wanted separate barracks for their soldiers instead of a “common barracks space with soldiers from other nations.” and they would not adhere to the requirement only to send soldiers who could speak and read English.
Rusland
Na een 15mnd tour in Irak werd Mark weer overgeplaatst in Europa, en kwam in de gelegenheid een Russische legercommandant Aleksandr Streitsov, rond te leiden in de Amerikaanse faciliteiten in Europa, toentertijd nog steeds met het oog op toekomstige samenwerking. De man viel bijna van zijn stokje toen hij de keuze in een Duitse winkel voor militaire uitrusting zag, en hij zich de connecties tussen Duitsers en Amerikanen realiseerde:
For the next two hours, he talked with the German civilian who ran the place and was amazed by the connection between the German work force and the American soldiers. He was also shocked by the number and types of combat boots for sale.
De man evalueerde later de kwailteiten van de Amerikaanse inspanning als volgt
in any good unit, the personal example of young commanders and NCOs, who set high standards and then personally trained their soldiers to meet them, made the difference. “I’m wondering if we could create that kind of culture in the Russian Army?”
Mark werd door de Russen terug uitgenodigd. Samenvattend kwam het er op neer dat de Russische training programma's maar weinig waren veranderd ten opzichte van zijn eerdere ervaring. Aleksandr Streitsov werd in 2012 opgevolgd door Colonel-Generaal Vladimir Chirkin. Mark nodigde deze man als eerste Rus uit voor een overleg van Europese naties (Conference of European Armies (CEA). De toenadering stopte echter nadat Poetin in 2013 Chirkin ontsloeg. Misschien te kort door de bocht, maar de invloed van Poetin leek toen al een rem te vormen op verdere toenadering tussen VS, EU en Rusland.

De huidige Russische performance spreekt volgens Mark verder voor zichzelf:
their recent battlefield failures—their staged maneuvers, lack of leadership development, absence of a logistics plan to support operations, inability to coordinate and conduct air-ground-sea joint operations and continued use of conscript soldiers in critical missions—all indicate a larger failure to modernize their army
Oekraïne
Gedurende zijn rol als Commandant van de Amerikaanse strijdkrachten in Europa heeft Mark ook veel tijd doorgebracht met het Oekraïense leger. Hij was verbaast te zien in wat voor mate zij groeiden in professionaliteit en effectiviteit. De Oekraïense commandant uit die periode, Colonel-Generaal Henadii Vorobyov, heeft zijn opleiding nog in het Russische leger gehad. Mark ontmoette hem bij een training van enkele Oekraïense luchtmobiele onderdelen.
Henadii started talking about the state of his army and his plans for the future while paratroopers dropped around us. He thought this exercise was the best he had seen in his first year as CGF, and he felt his army had made great strides in the last several years at building a professional force and developing a core of career sergeants.
[...]
Henadii was closely tracking the combat activity of his soldiers and units serving in the Balkans as part of KFOR and in eastern Afghanistan as part of the Polish Brigade. He outlined an innovative plan to improve his junior officer corps and complained about the low quality of his senior officers.
[...]
he confessed that his senior officers were his biggest problem, and he needed to find a way to replace the corrupt generals who were “Russian-trained” and too close to Ukraine’s older politicians
Hierop verzocht hij aan Mark trainingsfaciliteiten om jonge officieren met training door te laten groeien. Naar aanleiding van dit Oekraïense verzoek ontwierp Mark een "Mini war College".
That question gave me the idea to design and execute a “mini-war college,” which we offered to high-potential allied and partner colonels at our U.S. training center in southern Germany.
Uiteindelijk legde Vorobyov met een dissertatie de basis voor de huidige Oekraïense defensie en werd later nog teruggeroepen van zijn retirement voor het verder opzetten van de Oekraïense Training faciliteiten . Hierna onderging de training van Oekraïense militairen nog grote veranderingen.
The Ukrainian Training Center at Yavoriv also saw massive changes starting in 2014, likely driven as much by the Russian invasion of Crimea and the Donbas as by Vorobyov’s vision.

The program was progressive, training everything from individual soldier skills to battalion-level operations, all based on lessons learned from the eastern and southern Ukrainian combat zones. The increasing energy at Yavoriv showed the need for a permanent enhanced training center, modeled after the U.S. Army’s training programs in the United States and Germany.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dank je voor je goede post. Een mooie samenvatting met goed gebruik van stukken uit dat artikel. Moet wat tijd gekost hebben 😉

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:04
vso schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:43:
We hoeven blijkbaar niet zo snel te zijn met leveren Muhahahahaha
over zout in de wond gesproken:
Russische opmerking van de Tsjechische Republiek "U mag geen Sovjet-uitrusting leveren zonder onze toestemming" (chechies krant stukje)
Klopt technisch gezien. Volgens de ITAR moet het land die het wapen heeft gemaakt toestemming geven als je de wapens wilt doorverkopen aan een ander land.
Wikipedia: International Traffic in Arms Regulations

Maar als je daar over wilt klagen moet je bij de Amerikanen zijn.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
@teacup
Apache4u schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:51:
[...]

Dank je voor je goede post. Een mooie samenvatting met goed gebruik van stukken uit dat artikel. Moet wat tijd gekost hebben 😉
ja inderdaad, bedankt, mooi stuk om te lezen! goed gevonden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-09 22:45
Hoge officieren +1

Opvallend:
S.Petersburg administration reports that General Frolov’s father participated in Katyn massacre 70 years ago.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Prosac schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:45:
Hoge officieren +1

[Embed]

Opvallend:

[...]
Karma is a bitch.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:00

bloody

0.000 KB!!

Gezellige afrekening/machtsstrijd binnen de Russische gelederen..
[Twitter: https://twitter.com/AlchevskUA/status/1515339159501778953]

Vertaling:
De Oekraïense inlichtingendienst heeft informatie dat Russische FSB-officieren de leider van de zogenaamde "DPR"-militanten Eduard Basurin hebben gearresteerd en gedeporteerd wegens het onthullen van plannen om chemische wapens te gebruiken bij de bezetting van Mariupol.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@teacup wat een mooi stukje tekst _/-\o_ en je doet niks af aan de tekst maar pakt er zeker mooie stukken tussen uit.

Ook een enorme read nog 2 stukjes die ik het waard vind, maar dan moet je eigenlijk het artikel lezen
My experiences with the Russian and Ukrainian armies over the two decades reminded me of a passage from Jean Larteguy’s The Centurions. In a moment of frustration, a French officer summarizes the two purposes an army can serve:
En de slotzin .. Goud !
spoiler:
....know the difference between the two types of armies. The Ukrainians sure do.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@downtime en @RocketKoen, betreft de wapen leveringen

Trouwens ik zie ook wat tweets dat de beer boos is, en dat in Rusland het sympatie meer zou groeien voor oorlog ipv de speciale operatie .. nu dat de Moskva gezonken is ... :Z

Met wat gaat Rusland aanvallen dan ? Het wijst er steeds meer op dat ze met stenen moeten gaan gooien.

Alleen ik denk wel dat het niet geheel onwijs is om hier de productie te verhogen van oorlogs meuk, gezien dat tijd kost. Klaar staan is toch beter dan onvoorbereid zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 16-04-2022 19:10 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

downtime schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:52:
[...]

ik begrijp hier uit dat de Russen graag zien dat we Apaches en Abrams gaan leveren aan Oekraine in plaats van oud soviet-materiaal >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:41
[Twitter: https://twitter.com/expatua/status/1515372682539376644?s=21&t=_yUUFhFaO7NYZOBsTeDFeA]

Beelden van overlevenden van het beruchte schip. Missen er een paar.

(Niet hele dag alles gevolgd, excuus als dubbel.)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:10:
@downtime en @RocketKoen, betreft de wapen leveringen
[Twitter]

Trouwens ik zie ook wat tweets dat de beer boos is, en dat in Rusland het sympatie meer zou groeien voor oorlog ipv de speciale operatie .. nu dat de Moskva gezonken is ... :Z

Met wat gaat Rusland aanvallen dan ? Het wijst er steeds meer op dat ze met stenen moeten gaan gooien.

Alleen ik denk wel dat het niet geheel onwijs is om hier de productie te verhogen van oorlogs meuk, gezien dat tijd kost. Klaar staan is toch beter dan onvoorbereid zijn.
Rusland kan met een officiele oorlogsverklaring een algehele mobilisatie doen en ook dienstplichtigen naar het buitenland (lees: Oekraine) sturen.
Nu hebben ze te weinig manschappen om hun BTG's mee te vullen, dus meer manschappen betekent meer BTG's.
Maar goed, het zal moeilijk blijven om materieel met achterstallig onderhoud gebruiksklaar te maken in combinatie met dienstplichtigen zonder gevechtservaring.

Rusland is simpelweg over de bodem van het vat aan het schrapen en heeft straks alleen nog WMD's over om in te zetten. Ben benieuwd hoeveel daarvan nog functioneren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:48

pro_6or

amateur_60r

[...]

Quote aub de hele post, want met de laatste regel daarvan zeg ik denk ik het zelfde wat je nu zegt ;) fixed

edit:

toevoeging

Blijft in relatie met het topic wel een mogelijkheid maar dan gaan we een hele andere fase in verwacht ik
Er zijn hier mensen die nog meer denken aan nuken dan aan dat andere woord wat daar op lijkt.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:44
RocketKoen schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:09:
[...]

Klopt technisch gezien. Volgens de ITAR moet het land die het wapen heeft gemaakt toestemming geven als je de wapens wilt doorverkopen aan een ander land.
Wikipedia: International Traffic in Arms Regulations

Maar als je daar over wilt klagen moet je bij de Amerikanen zijn.
Alleen is Rusland geen Sovjetunie en al helemaal niet het laatste land dat in de Sovjetunie zat. Je kan geen nazaat claimen als je zelf eruit gestapt bent.

Dus dan is de vraag of het spul in Rusland is gemaakt, of nog in de Sovjetunie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik lees in de blog van de NOS dat Zelensky de vredesonderhandelingen zou willen stoppen als Rusland doorgaat met het om zeep helpen van Oekraiense soldaten:

https://nos.nl/liveblog/2...500-militairen-gesneuveld
Zelensky maakte een vergelijking met het stadje Borodjanka op zo'n 50 kilometer van Kiev. Die stad is zwaar getroffen en Zelensky zei eerder dat hier misschien wel meer mensen zijn vermoord dan in Boetsja. "Marioepol zou wel tien Borodjankas kunnen zijn", sprak hij vandaag. "En ik wil zeggen dat het uitschakelen van onze militairen, onze jongens, een eind maakt aan alle onderhandelingen."
Ik vind dit een nogal rare opmerking van Zelensky omdat volgens mij die vredesonderhandelingen nooit serieus bedoeld zijn geweest door Rusland. Rusland moet met propaganda de russische (en chinese) bevolking tevreden stellen en heeft daarom beelden, geluiden en informatie nodig om de staatsmedia hun leugens te laten verkondigen.

Volgens mij doen ze dit o.a. door die vredesbesprekingen: Rusland doet net alsof ze vredesonderhandelingen met Oekraine houden zodat het thuisfront (de russische bevolking) denkt dat Rusland zijn best doet om vrede te stichten. Tegelijk zegt Rusland dat Oekraine onmogelijke eisen stelt, en het vredesproces frustreert. Hiermee geeft Rusland Oekraine de schuld van het vastlopen van de vredesonderhandelingen. Dit doen ze zodat ze op de russische staatstelevisie kunnen verkondigen dat Oekraine de vredesonderhandelingen saboteert en ze dus wel door moeten gaan met die 'militaire operatie' van ze.

Op deze manier legitimeert Rusland de oorlog aan het thuisfront: ik kan me voorstellen dat de russische staatspropaganda iets zal zeggen van: 'We doen ons uiterste best om vrede te krijgen met Oekraine, maar Oekraine frustreert dat proces, dus we moeten wel doorvechten, Oekraine laat ons geen andere keus.'

Kortom: de enige reden dat Rusland bezig is met "vredes"-onderhandelingen met Oekraine is om fraaie staatspropaganda te maken voor op RT en in russische staatskranten en staatsradio. Het geeft fraaie beelden en informatie die gebruikt worden voor propagandadoeleinden.

Ik snap dan ook niet waarom Zelensky dreigt met het stoppen van die onderhandelingen. Heeft hij wel door dat hij voor de gek wordt gehouden?

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Caelorum schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:30:
[...]

Alleen is Rusland geen Sovjetunie en al helemaal niet het laatste land dat in de Sovjetunie zat. Je kan geen nazaat claimen als je zelf eruit gestapt bent.

ha daar zeg je wat.
Veel materiaal is gemaakt in fabrieken die technisch gezien op Oekraiens grondgebied staan.
Russische marineschepen zijn ook vaak geproduceerd in Oekraiense scheepswerven. Mykolaiv enzo.
Kan Oekraine beter Rusland gaan beschuldigen van het gebruik van wapens waar Oekraine de eigenaar van is.

De erfgenaam van de SU is dan natuurlijk Rusland, maar het materiaal is eigendom geworden van de nieuwe landen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:48

pro_6or

amateur_60r

vso schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:31:
[...]

Als het binnen UA bereik ligt zou ik inderdaad niet minder dan voor goud gaan (dus ook krim enzv) liefst nog een strook rusland erbij ook . .

Verlies van UA = niet verkoopbaar
Putins geliefde vlaggenschip (bezocht hij altijd naar verluid) gezonken = niet verkoopbaar
Krim verliezen = niet verkoopbaar

Btw die brug tussen krim en rusland (rechts van Kirm) moet wel zsm kapot denk dat die "coastal defense drones" hier genoemd er wel eens voor zouden kunnen gaan zorgen.
Zonde, ons mooie brugje. Dan zullen we hem ook wel weer snel gaan repareren voor Vladje P.

een treffende spreuk

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dank.
Dat is het soort achtergrond info waar we wat aan hebben. Tilt het niveau van dit topic meteen een heel stuk op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Salvatron schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:33:
Ik lees in de blog van de NOS dat Zelensky de vredesonderhandelingen zou willen stoppen als Rusland doorgaat met het om zeep helpen van Oekraiense soldaten:

https://nos.nl/liveblog/2...500-militairen-gesneuveld

[...]

Ik vind dit een nogal rare opmerking van Zelensky omdat volgens mij die vredesonderhandelingen nooit serieus bedoeld zijn geweest door Rusland. Rusland moet met propaganda de russische (en chinese) bevolking tevreden stellen en heeft daarom beelden, geluiden en informatie nodig om de staatsmedia hun leugens te laten verkondigen.

Volgens mij doen ze dit o.a. door die vredesbesprekingen: Rusland doet net alsof ze vredesonderhandelingen met Oekraine houden zodat het thuisfront (de russische bevolking) denkt dat Rusland zijn best doet om vrede te stichten. Tegelijk zegt Rusland dat Oekraine onmogelijke eisen stelt, en het vredesproces frustreert. Hiermee geeft Rusland Oekraine de schuld van het vastlopen van de vredesonderhandelingen. Dit doen ze zodat ze op de russische staatstelevisie kunnen verkondigen dat Oekraine de vredesonderhandelingen saboteert en ze dus wel door moeten gaan met die 'militaire operatie' van ze.

Op deze manier legitimeert Rusland de oorlog aan het thuisfront: ik kan me voorstellen dat de russische staatspropaganda iets zal zeggen van: 'We doen ons uiterste best om vrede te krijgen met Oekraine, maar Oekraine frustreert dat proces, dus we moeten wel doorvechten, Oekraine laat ons geen andere keus.'

Kortom: de enige reden dat Rusland bezig is met "vredes"-onderhandelingen met Oekraine is om fraaie staatspropaganda te maken voor op RT en in russische staatskranten en staatsradio. Het geeft fraaie beelden en informatie die gebruikt worden voor propagandadoeleinden.

Ik snap dan ook niet waarom Zelensky dreigt met het stoppen van die onderhandelingen. Heeft hij wel door dat hij voor de gek wordt gehouden?
Ook Zelensky speelt zijn eigen spelletje. Oekraine is zich al jaren aan het voorbereiden op deze oorlog.
Ze hebben zelf gesteld dat ze deze oorlog door moeten om zich af te kunnen scheiden van Rusland.
Deze oorlog moet gevochten worden en Oekraine mag niet verliezen, waarna ze bij NATO gaan.
Dus ook alles wat Zelensky zegt moet je in dat licht zien: hij wil niet eens onderhandelen maar hij moet het voor de bühne doen.
Onderhandelen is helemaal niet nodig omdat de uitslag toch al bekend is:
- Oekraine wint de oorlog met behoud van de grenzen uit de jaren 90 en Rusland gaat volledig het land uit

Rusland wil niet alleen Donetsk en Luhansk maar heel Oekraine en Moldavie. Rusland onderhandelt dus ook gewoon voor de bühne. De enige Oekraine die Rusland accepteert is een 'neutraal' Oekraine en dat betekent voor de Russen gewoon dat Oekraine bij de Russische Federatie komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:33:
[...]

ha daar zeg je wat.
Veel materiaal is gemaakt in fabrieken die technisch gezien op Oekraiens grondgebied staan.
Russische marineschepen zijn ook vaak geproduceerd in Oekraiense scheepswerven. Mykolaiv enzo.
Kan Oekraine beter Rusland gaan beschuldigen van het gebruik van wapens waar Oekraine de eigenaar van is.

De erfgenaam van de SU is dan natuurlijk Rusland, maar het materiaal is eigendom geworden van de nieuwe landen.
Nu heeft UA wat wapens bij verkoop van hun oude TU-22 meuk aan Ru geleverd (tevinden op Youtube) wel pijnlijk

1 van de 2 tankfabrieken van Ru staat nu in UA

maar je hebt inderdaad een punt

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 19:50
Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:25:
[...]

Rusland kan met een officiele oorlogsverklaring een algehele mobilisatie doen en ook dienstplichtigen naar het buitenland (lees: Oekraine) sturen.
Nu hebben ze te weinig manschappen om hun BTG's mee te vullen, dus meer manschappen betekent meer BTG's.
Maar goed, het zal moeilijk blijven om materieel met achterstallig onderhoud gebruiksklaar te maken in combinatie met dienstplichtigen zonder gevechtservaring.

Rusland is simpelweg over de bodem van het vat aan het schrapen en heeft straks alleen nog WMD's over om in te zetten. Ben benieuwd hoeveel daarvan nog functioneren.
Tja, naar mijn idee gaat het hier vooral om meer kannonnenvoer. Een BTG met vooral dienstplichtigen zal nog niet op een fractie van de kracht van een normale BTG draaien. En die normale BTGs worden al aardg in de pan gehakt.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:38:
[...]

Ook Zelensky speelt zijn eigen spelletje. Oekraine is zich al jaren aan het voorbereiden op deze oorlog.
Ze hebben zelf gesteld dat ze deze oorlog door moeten om zich af te kunnen scheiden van Rusland.
Deze oorlog moet gevochten worden en Oekraine mag niet verliezen, waarna ze bij NATO gaan.
Dus ook alles wat Zelensky zegt moet je in dat licht zien: hij wil niet eens onderhandelen maar hij moet het voor de bühne doen.
Onderhandelen is helemaal niet nodig omdat de uitslag toch al bekend is:
- Oekraine wint de oorlog met behoud van de grenzen uit de jaren 90 en Rusland gaat volledig het land uit

Rusland wil niet alleen Donetsk en Luhansk maar heel Oekraine en Moldavie. Rusland onderhandelt dus ook gewoon voor de bühne. De enige Oekraine die Rusland accepteert is een 'neutraal' Oekraine en dat betekent voor de Russen gewoon dat Oekraine bij de Russische Federatie komt.
Inderdaad, Zelensky doet nu juist precies hetzelfde als wat rusland al de hele tijd doet. Hij weet ook best dat de onderhandelingen nergens over gaan omdat zijn eisen toch niet zullen veranderen. Aan het begin heeft ie nog wel wat geprobeert met het toegeven aan de eis van niet toetreden bij de NATO. Maar sindsdien is er helemaal niets verandert.
Zeker nu het er steeds meer op lijkt dat rusland steeds meer in de problemen aan het komen is, kan hij het spelletje nu terug gaan spelen. En dus juist rusland beschuldigen dat ze niet willen onderhandelen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:38:
Voor welke bühne? De rest van de westerse landen?
Rusland doet het volgens mij o.a. om fraaie propagandafilmpjes te kunnen maken voor RT. Er zijn 145 miljoen russen die moeten worden geindoctrineerd, dit doet men denk ik o.a. met neponderhandelingen en het bijeenroepen van de VN-raden om belachelijke redenen (in onze ogen is het belachelijk maar in de ogen van de russen is het heel geloofwaardig allemaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Salvatron schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:48:
[...]

Voor welke bühne? De rest van de westerse landen?

[...]

Rusland doet het volgens mij o.a. om fraaie propagandafilmpjes te kunnen maken voor RT. Er zijn 145 miljoen russen die moeten worden geindoctrineerd, dit doet men denk ik o.a. met neponderhandelingen en het bijeenroepen van de VN-raden om belachelijke redenen (in onze ogen is het belachelijk maar in de ogen van de russen is het heel geloofwaardig allemaal).
ik denk dat het gewoon een formaliteit is, zodat men in elk geval niet kan zeggen dat ze onwil tonen en niet willen onderhandelen om de oorlog te stoppen.

Zelensky is de spreekbuis, maar ik denk dat die Arestovich het brein is achter het huidige Oekraine.
Wikipedia: Oleksiy Arestovych

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2022 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

redwing schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:46:
[...]

Inderdaad, Zelensky doet nu juist precies hetzelfde als wat rusland al de hele tijd doet. Hij weet ook best dat de onderhandelingen nergens over gaan omdat zijn eisen toch niet zullen veranderen. Aan het begin heeft ie nog wel wat geprobeert met het toegeven aan de eis van niet toetreden bij de NATO. Maar sindsdien is er helemaal niets verandert.
Ik waag te betwijfelen of Zelensky wel hetzelfde doet als Rusland (ik kan er gerust naast zitten, ben een leek hier).
Zeker nu het er steeds meer op lijkt dat rusland steeds meer in de problemen aan het komen is, kan hij het spelletje nu terug gaan spelen. En dus juist rusland beschuldigen dat ze niet willen onderhandelen.
Oneens, Zelensky's beschuldiging dat Rusland niet wil onderhandelen is volkomen terecht. Hijzelf wilde echter wellicht wel onderhandelen. Ik denk niet dat Zelensky hetzelfde spelletje als Rusland speelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Salvatron schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:53:
[...]

Ik waag te betwijfelen of Zelensky wel hetzelfde doet als Rusland (ik kan er gerust naast zitten, ben een leek hier).

[...]

Oneens, Zelensky's beschuldiging dat Rusland niet wil onderhandelen is volkomen terecht. Hijzelf wilde echter wellicht wel onderhandelen. Ik denk niet dat Zelensky hetzelfde spelletje als Rusland speelt.
maar wat valt er te onderhandelen dan?
Het doel is de oorlog met Rusland overleven en dan bij NATO. Dat maak ik op uit dat filmpje uit (blijkbaar) 2019 waarin Arestovich gewoon precies vertelt wat er gaat en moet gebeuren. Daaruit komt gewoon precies naar voren wat Oekraine wil. Dat is het plan, en daar zullen de Russen nooit mee akkoord gaan.
Dat weet zowel Oekraine als Rusland.
Dus onderhandelingen zijn eigenlijk gewoon voor de show zolang Rusland weigert Oekraine los te laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
vso schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:39:
[...]

Nu heeft UA wat wapens bij verkoop van hun oude TU-22 meuk aan Ru geleverd (tevinden op Youtube) wel pijnlijk

1 van de 2 tankfabrieken van Ru staat nu in UA
Stond.

Dat was in Kharkiv, je mag aannemen dat daar niet veel meer van over is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Salvatron schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:53:
[...]

[...]

Wat ik ermee bedoel is dat Zelensky hiermee de bal op dezelfde manier terug kaatst. Rusland zegt iedere keer dat ze best willen onderhandelen, maar stellen daarbij alleen onmogelijke eisen. Wat natuurlijk geen onderhandelen is. Wat Zelensky nu doet is een soortgelijke eis stellen, waarvan hij weet dat rusland daar niet aan zal toegeven. Daarmee kaatst ie de bal dus terug naar rusland.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

redwing schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:58:
[...]

Wat ik ermee bedoel is dat Zelensky hiermee de bal op dezelfde manier terug kaatst. Rusland zegt iedere keer dat ze best willen onderhandelen, maar stellen daarbij alleen onmogelijke eisen. Wat natuurlijk geen onderhandelen is. Wat Zelensky nu doet is een soortgelijke eis stellen, waarvan hij weet dat rusland daar niet aan zal toegeven. Daarmee kaatst ie de bal dus terug naar rusland.
Dat kan zijn maar Rusland heeft in mijn optiek wellicht een specifiek doel met die onderhandelen: mooie filmpjes maken om de russische bevolking te overtuigen. Dat lijkt me een heel ander doel dan dat Zelensky heeft, ik zie persoonlijk niet in wie Zelensky zou moeten overtuigen, misschien hooguit een stel pacifisten in het westen die niets van oorlog en dictators begrijpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Salvatron schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 20:09:
[...]

Dat kan zijn maar Rusland heeft in mijn optiek wellicht een specifiek doel met die onderhandelen: mooie filmpjes maken om de russische bevolking te overtuigen. Dat lijkt me een heel ander doel dan dat Zelensky heeft, ik zie persoonlijk niet in wie Zelensky zou moeten overtuigen, misschien hooguit een stel pacifisten in het westen die niets van oorlog en dictators begrijpen.
ik ben bang dat het iets moeilijker is.
Het land is inmiddels bijna twee maand zwaar in oorlog.
De bevolking moet ook de moraal hoog houden, dus een fors deel van onderhandelingen en propaganda ook van Oekraiense kant is deels ook bedoeld om de moed erin te houden bij de eigen bevolking: 'we zijn ermee bezig, we proberen de oorlog te beëindigen'.

Een volk moet een stip op de horizon hebben. Als Zelensky zou zeggen dat ze stoppen met onderhandelen en al het andere dan zakt de moraal na een week. Het is als plantjes: je moet ze water blijven geven, anders gaan ze dood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:36:
Dank.
Dat is het soort achtergrond info waar we wat aan hebben. Tilt het niveau van dit topic meteen een heel stuk op.
Algemeen gesteld: Denk dat WE elkaar ook wat meer moeten uitdagen, zonder alles direct plat te slaan c.q afwijzen ..

Maar dat ligt natuurlijk aan heel veel zaken, zou bijvoorbeeld wel leuk zijn geweest om vooraf te discussieren hoe je de Moskva had kunnen laten zinken met diverse theorie-en/wapen systemen.

Want alles wat op "internet" staat is waar (lees anderen hebben uitgezocht), maar niemand twijfelt aan de locatie/afstanden of andere zaken althans niemand zegt er wat over.. Hoewel er wel af en toe wat van gezegd word dat er toch haken en ogen aan zitten!

maar goed de 1ne schrijft mooie stukjes de ander levert informatie, de ander kan goed uitleggen (kort of lang) waarom het al dan niet mogelijk is :)

imho zolang we niet (teveel) blijven herhalen ..iedereen heeft wel zijn sterkte punten

edit:

toevoeging

maar het is inderdaad een goed stuk + goed artikel

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 16-04-2022 20:20 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 20:11:
[...]

ik ben bang dat het iets moeilijker is.
Het land is inmiddels bijna twee maand zwaar in oorlog.
De bevolking moet ook de moraal hoog houden, dus een fors deel van onderhandelingen en propaganda ook van Oekraiense kant is deels ook bedoeld om de moed erin te houden bij de eigen bevolking: 'we zijn ermee bezig, we proberen de oorlog te beëindigen'.

Een volk moet een stip op de horizon hebben. Als Zelensky zou zeggen dat ze stoppen met onderhandelen en al het andere dan zakt de moraal na een week. Het is als plantjes: je moet ze water blijven geven, anders gaan ze dood.
Je kunt ook uitleggen aan de bevolking waarom die onderhandelingen geen waarde hebben, de bevolking zal dat gerust kunnen begrijpen lijkt me. Als ze de bevolking een oppepper willen geven lijkt het me beter om te laten zien wat het oekraiense leger allemaal klaarspeelt (wordt ook duidelijk gedaan). Flauwekulonderhandelingen lijken me geen goede manier om de bevolking moet te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Salvatron schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 20:20:
[...]

Je kunt ook uitleggen aan de bevolking waarom die onderhandelingen geen waarde hebben, de bevolking zal dat gerust kunnen begrijpen lijkt me. Als ze de bevolking een oppepper willen geven lijkt het me beter om te laten zien wat het oekraiense leger allemaal klaarspeelt (wordt ook duidelijk gedaan). Flauwekulonderhandelingen lijken me geen goede manier om de bevolking moet te geven.
dan denk ik dat het vooral bedoeld is voor de rest van de wereld om te laten zien dat je niet onwillig staat tegen het beëindigen van de oorlog.
De pacifisten en anderen die nog steeds denken dat er vrede kan komen en blijven met Rusland zullen het gegeven dat Zelensky open zegt te staan voor onderhandelingen nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Z heeft het dus niet zomaar over UA mensen:
"LIVETalks over if Mariupol defenders killed - Zelensky"
https://www.bbc.com/news/live/world-europe-61124291

maw hij komt op voor de mensen die het zwaarst onder vuur liggen en waar nog steeds een dreiging van veel vervelendere wapens is, goede zaak imho dat hij dit zo doet dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
hier nogmaals
"Live: ‘Elimination’ of last Ukrainian troops in Mariupol would end negotiations, says Zelensky"
https://www.france24.com/...-renews-attack-on-capital

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Als volk hebben we over het algemeen dezelfde aandachts en geheugen als een goudvis, daarbij helpt het ook niet dat de Media geen verdiepings berichten doet over zaken .. alleen actualiteiten worden belicht.
Zelfde geld voor de politiek

Neem bv de mensen in limburg waar het huis van ondergelopen is, die mensen zijn nog steeds dagelijks bezig met de ellende. (1 a 2 jaar geleden inmiddels ?) velen zijn in diepe schulden, zonder huis en worden van kastje naar muur gestuurd, zelfde geld voor de toeslagen affaire die vandaag weer eens in het nieuws was ..(mensen waarbij de kids uit huis gehaald worden door een financiele uitdaging)

Wat weet je van dictator landen vrijwel niks, er is armoede maar meer weet je niet, (natuur)rampen zijn tijdelijk belicht .. maar daarna net zo snel vergeten en hopenlijk heb je veel $$$$ op giro 555 overgemaakt. Resultaten hoor je ook zelden .. (vinger aan de pols houden dus)

Oekraine leeft hier en daar een beetje maar de meeste zijn weer bezig met andere zaken.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Silent7 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 20:26:
Z heeft het dus niet zomaar over UA mensen:
"LIVETalks over if Mariupol defenders killed - Zelensky"
https://www.bbc.com/news/live/world-europe-61124291

maw hij komt op voor de mensen die het zwaarst onder vuur liggen en waar nog steeds een dreiging van veel vervelendere wapens is, goede zaak imho dat hij dit zo doet dan.
Dat soort berichten zijn de reden dat Zelensky op mij een enigszins naïeve indruk maakt: hij dreigt onderhandelingen met moskou te stoppen, maar nergens uit dit soort nieuwsartikelen blijkt dat Zelensky zich realiseert dat er in werkelijkheid helemaal geen onderhandelingen zijn. Je kunt niet iets stoppen wat er niet is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 20:29:
[...]

Als volk hebben we over het algemeen dezelfde aandachts en geheugen als een goudvis, daarbij helpt het ook niet dat de Media geen verdiepings berichten doet over zaken .. alleen actualiteiten worden belicht.
Zelfde geld voor de politiek

Neem bv de mensen in limburg waar het huis van ondergelopen is, die mensen zijn nog steeds dagelijks bezig met de ellende. (1 a 2 jaar geleden inmiddels ?) velen zijn in diepe schulden, zonder huis en worden van kastje naar muur gestuurd, zelfde geld voor de toeslagen affaire die vandaag weer eens in het nieuws was ..(mensen waarbij de kids uit huis gehaald worden door een financiele uitdaging)

Wat weet je van dictator landen vrijwel niks, er is armoede maar meer weet je niet, (natuur)rampen zijn tijdelijk belicht .. maar daarna net zo snel vergeten en hopenlijk heb je veel $$$$ op giro 555 overgemaakt. Resultaten hoor je ook zelden .. (vinger aan de pols houden dus)

Oekraine leeft hier en daar een beetje maar de meeste zijn weer bezig met andere zaken.
dat laatste is de exacte reden waarom ik een geel-blauw lintje om mijn pols heb. Gekocht op zo'n vlaggenwebsite.
Als steun voor Oekraine, maar ik heb het bandje zodanig gedaan dat de blauwe streep naar m'n hand wijst en de gele streep naar m'n bovenarm.
Voor anderen lijkt het alsof ik de Oekriense vlag verkeerd om heb want ze zien m voor zichzelf ondersteboven, maar het bandje is voor mij een herinnering. Om er aan te denken. Is overigens ook overbodig want ik zit op Telegram in diverse kanalen die ik dagelijks uur na uur volg en daardoor genoeg info mee krijg over wat er zoal speelt. Maar toch, het is een symbolisme voor mijzelf.

Velen zien sowieso de oorlog in Oekraine als een plaatselijk conflict.
Ze zien niet dat we in een historische tijd leven.
Men ziet wat nieuwsberichten over het konvooi bij Kyiv en nu over de Moskva.
Maar ze zien nog te weinig hoe erg Rusland op haar bek gaat qua militair vertoon. Een aanfluiting in de wereld.
En hoe gevaarlijk de situatie eigenlijk is. We zijn dichter bij een kernoorlog dan tijdens de Cuba-crisis.
Neutrale landen willen bij NATO en Rusland schuift letterlijk naar de afgrond qua bestaansrecht als land.
Katten in het nauw maken rare sprongen.
Collega's op m'n werk zien ook niet hoeveel impact deze oorlog heeft. Het is niet alleen Oekraine, dit is de finale van de Koude Oorlog.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2022 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Caelorum schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:30:
[...]

Nee. Rusland is de rechtsopvolger van de Sovjetunie. Dat is ook waarom ze het vetorecht in de VN veiligheidsraad van de Sovjetunie hebben geërfd.

https://www.eerstekamer.n...es_de_samenwerking_tussen
Eind 1991 werd de Sovjet-Unie ontbonden, waarbij de twaalf (overgebleven) republieken volledige onafhankelijkheid verkregen. Tegelijkertijd werd het Gemenebest van Onafhankelijke Staten (GOS) opgericht in Alma Ata, maar dit is een los verband; onvergelijkbaar met de oude Sovjet-Unie. De Russische Federatie, de nieuwe naam van de Russische republiek, werd algemeen erkend als rechtsopvolger van de Sovjet-Unie, waardoor bijvoorbeeld het lidmaatschap van de Veiligheidsraad van de VN naadloos op Rusland overging.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Salvatron schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 20:34:
[...]

Dat soort berichten zijn de reden dat Zelensky op mij een enigszins naïeve indruk maakt: hij dreigt onderhandelingen met moskou te stoppen, maar nergens uit dit soort nieuwsartikelen blijkt dat Zelensky zich realiseert dat er in werkelijkheid helemaal geen onderhandelingen zijn. Je kunt niet iets stoppen wat er niet is.
ik denk dat Zelensky beter weet dan wij wat de werkelijkheid is.
Er zijn toch onderhandelingen van tijd tot tijd? Er wordt wat gepraat en natuurlijk komt daar niet of nauwelijks iets uit maar wat Zelensky hiermee zegt is dat ze dan ook niet meer die besprekingen zullen houden in de toekomst.
Misschien is de Oekraiense groep uitgekeken op Antalya :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
[...]

lastig, naief of ondersteunend voor de mensen die zwaar onder vuur liggen en elke steun kunnen gebruiken, psychologische stean is ook steun, dus de vraag is tegen wie Z praat? Tegen putin zal het weinig uitmaken, misschien de drempel rot wapens in zetten iets verhogend, maar als vechtende legeneenheid is het een hart onder de riem denk ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
teacup schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:30:
De huidige Russische performance spreekt volgens Mark verder voor zichzelf:
[...]

Oekraïne
Gedurende zijn rol als Commandant van de Amerikaanse strijdkrachten in Europa heeft Mark ook veel tijd doorgebracht met het Oekraïense leger. Hij was verbaast te zien in wat voor mate zij groeiden in professionaliteit en effectiviteit. De Oekraïense commandant uit die periode, Colonel-Generaal Henadii Vorobyov, heeft zijn opleiding nog in het Russische leger gehad. Mark ontmoette hem bij een training van enkele Oekraïense luchtmobiele onderdelen.
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]
Hierop verzocht hij aan Mark trainingsfaciliteiten om jonge officieren met training door te laten groeien. Naar aanleiding van dit Oekraïense verzoek ontwierp Mark een "Mini war College".
[...]
Uiteindelijk legde Vorobyov met een dissertatie de basis voor de huidige Oekraïense defensie en werd later nog teruggeroepen van zijn retirement voor het verder opzetten van de Oekraïense Training faciliteiten . Hierna onderging de training van Oekraïense militairen nog grote veranderingen.
[...]
TLDR: Motivatie?
In een organisatie waar iedereen enige mate van invloed en vrijheid tot verandering geniet heb je netto groei, men is ook niet bang om macht te verliezen omdat er het vertrouwen is dat een toekomstige opvolger het stokje over neemt. Terwijl een organisatie die iedereen dom houdt netto stil staat, je moet ze wel dom houden als je bang bent om zeggenschap te verliezen, echter gooi je daarmee op de lange termijn altijd je eigen glazen in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 20:42:
[...]

ik denk dat Zelensky beter weet dan wij wat de werkelijkheid is.
Dat is een logische gedachte maar een onbewezen vooronderstelling.
Er zijn toch onderhandelingen van tijd tot tijd?
Niet dus, dat is mijn punt.
Er wordt wat gepraat en natuurlijk komt daar niet of nauwelijks iets uit maar wat Zelensky hiermee zegt is dat ze dan ook niet meer die besprekingen zullen houden in de toekomst.
Misschien is de Oekraiense groep uitgekeken op Antalya :P
Een punt is dat hij rusland hiermee in de kaart zou kunnen spelen: Rusland wil Oekraine de schuld geven van het frustreren van het vredesproces zodat Rusland aan de bevolking kan verkopen dat ze door moeten gaan met de oorlog. Als Zelensky de "vredesbesprekingen" stopt kan Rusland zeggen: Oekraine is gestopt met onderhandelen dus we moeten wel doorgaan met de oorlog. Het stoppen van de onderhandelingen door Zelensky kan dus zodanig geframet worden dat het lijkt alsof Oekraine het vertikt om nog te onderhandelen. Het stoppen van die onderhandelingen is geen dreigement aan Moskou in ieder geval, de russen zitten daar niet te onderhandelen maar filmpjes te maken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Zelensky heeft nooit de illusie gehad dat er met Rusland te onderhandelen viel.

Het ging voornamelijk om het meedoen aan de ‘onderhandelingen’ om te tonen dat je zoekt naar een andere uitweg.
En om opnieuw de eisen voor de grenzen uit het 1994 Budapest memorandum weer eens aan te stippen.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 16-04-2022 20:55 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 20:39:
Men ziet wat nieuwsberichten over het konvooi bij Kyiv en nu over de Moskva.
Maar ze zien nog te weinig hoe erg Rusland op haar bek gaat qua militair vertoon. Een aanfluiting in de wereld.
En hoe gevaarlijk de situatie eigenlijk is. We zijn dichter bij een kernoorlog dan tijdens de Cuba-crisis.
Neutrale landen willen bij NATO en Rusland schuift letterlijk naar de afgrond qua bestaansrecht als land.
Katten in het nauw maken rare sprongen.
Collega's op m'n werk zien ook niet hoeveel impact deze oorlog heeft. Het is niet alleen Oekraine, dit is de finale van de Koude Oorlog.
Betreft kernbomb ..word ik steeds onverschilliger. er is niks wat ik eraan kan doen .. anders dan doorgaan met ademen en eventueel eten/drinken en af en toe naar de WC gaan.

In dit topic staat het vol met informatie over Rusland en Oekraine genoeg leesvoer en dan heb ik het niet over posts van langs vliegende meeuwen .. die ook wat roepen. Maar echt mooie informatie berichten/analyses of beeldvormingen vaak (te) kort en soms lang .

Putin & Co gaat ook niet zo graag dood en geniet ook van Hollywood films .. die Ja knikkers en volgelingen produceren over het algemeen nu niet zaken waar je vrolijk van word.. dat is bezigheids-therapie voor hun. Ook hun wachten dus op deel 2 van Dune zeg maar.
Dat houd snel op als je met Dingen gaat gooien die paddestoeltjes vormen en daarna lichtgevende mensen 24x7.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
vso schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:02:
[...]

Betreft kernbomb ..word ik steeds onverschilliger. er is niks wat ik eraan kan doen .. anders dan doorgaan met ademen en eventueel eten/drinken en af en toe naar de WC gaan.

In dit topic staat het vol met informatie over Rusland en Oekraine genoeg leesvoer en dan heb ik het niet over posts van langs vliegende meeuwen .. die ook wat roepen. Maar echt mooie informatie berichten/analyses of beeldvormingen vaak (te) kort en soms lang .

Putin & Co gaat ook niet zo graag dood en geniet ook van Hollywood films .. die Ja knikkers en volgelingen produceren over het algemeen nu niet zaken waar je vrolijk van word.. dat is bezigheids-therapie voor hun. Ook hun wachten dus op deel 2 van Dune zeg maar.
Dat houd snel op als je met Dingen gaat gooien die paddestoeltjes vormen en daarna lichtgevende mensen 24x7.
*knip* offtopic en generaliserend.

[ Voor 18% gewijzigd door defiant op 17-04-2022 00:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Salvatron schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 20:50:
[...]

Dat is een logische gedachte maar een onbewezen vooronderstelling.
Ik raad je aan dan wat meer van zijn toespraken te beluisteren. Dit is al vele malen bewezen.
[...]
Niet dus, dat is mijn punt.
Jawel, die zijn er wel. De verwachting is niet dat daar iets uitkomt, maar de onderhandelingen zijn er wel.
[...]
Een punt is dat hij rusland hiermee in de kaart zou kunnen spelen: Rusland wil Oekraine de schuld geven van het frustreren van het vredesproces zodat Rusland aan de bevolking kan verkopen dat ze door moeten gaan met de oorlog. Als Zelensky de "vredesbesprekingen" stopt kan Rusland zeggen: Oekraine is gestopt met onderhandelen dus we moeten wel doorgaan met de oorlog. Het stoppen van de onderhandelingen door Zelensky kan dus zodanig geframet worden dat het lijkt alsof Oekraine het vertikt om nog te onderhandelen. Het stoppen van die onderhandelingen is geen dreigement aan Moskou in ieder geval, de russen zitten daar niet te onderhandelen maar filmpjes te maken.
Zelensky stopt de onderhandelingen dan ook niet, hij stelt puur een eis. En je zegt hier al precies waarom, voorlopig zijn de onderhandelingen puur om plaatjes te schieten. Daarnaast zal ongeacht wat er besproken wordt, zal rusland toch Oekraine de schuld geven van het nog niet lukken ervan. Dan kun je dus beter een duidelijke en reële eis stellen. Zeer waarschijnlijk gebeurt daar ook niets mee, maar daarmee stop je de onderhandelingen niet, maar zorg je wel dat er geen mooie plaatjes gemaakt kunnen worden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

NiGeLaToR schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:25:

[Embed]

Beelden van overlevenden van het beruchte schip. Missen er een paar.
Erhm regent het niet daar oid ? ziet er wel erg fris uit die mensen als ze net van een schip gered zijn.
en waren het er niet "maar" 50? dit lijken me toch iets meer/minder ..
als je goed gaat kijken kan je wellicht meer gaten in de footage schieten.

Oftewel er zijn claims dat dit fake meuk is, staaltje propaganda

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:02:
[...]

noem je me nou een langsvliegende meeuw die ook wat roept? ;)

Maar goed, je hebt vast een punt. Al denk ik dat niet elke Rus zit te wachten op westers spul. Dat is nou precies de inzet van het gehele conflict: tegen het westen zijn.
Ja ze genieten vast van Hollywood films maar willen hun eigen cultuur nog hoger op het voetstuk zetten.
Een paar kernbommen gooien... tja het is maar net hoe je het bekijkt of wil bekijken.
Tactical nukes inzetten was geen taboe binnen de doctrine van de Russen die binnen 7 weken aan de Kanaalkust wilden staan.
En ook nu overschreeuwen ze zichzelf op de Russische staatsTV.
Ze denken van alles te kunnen doen, de ene droom nog mooier dan de ander. Een kernbom op Kyiv als vergelding voor het zinken van de Moskva. Hele uiteenzettingen over hoe ze Gotland gaan bezetten en de Baltische staten veroveren.
Er zijn teveel mensen die denken dat ze weg zullen komen met het doen van bepaalde zaken.
Ik denk echt dat er figuren zijn in Rusland die denken dat een enkel kernbommetje wel getolereerd zal worden door de rest van de wereld. Dat ze dat als generiek middel kunnen inzetten.
Immers, het voortbestaan van Rusland is belangrijk dan wat kanonnenvoer die 24/7 licht gaan geven. Het boeit ze echt niets.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2022 21:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 19:12
[...]
Je kunt ook uitleggen aan de bevolking waarom die onderhandelingen geen waarde hebben, de bevolking zal dat gerust kunnen begrijpen lijkt me. Als ze de bevolking een oppepper willen geven lijkt het me beter om te laten zien wat het Oekrainse leger allemaal klaarspeelt (wordt ook duidelijk gedaan). Flauwekulonderhandelingen lijken me geen goede manier om de bevolking moet te geven.
Maar onderhandelingen blijven ook een middel om in het nieuws en dus in "the hearts and minds" van de rest van de wereld te blijven. Een van de belangen is actueel te blijven en aan de "redelijke" kan van het spectrum.
(en daarbij zijn alle aspecten van en over onderhandelingen dus te gebruiken, waar onder de mogelijkheid om te dreigen met (tijdelijk) te stoppen. Maar volledig stoppen zie ik hem niet doen, omdat dat totaal niet in het belang van de Oekraïne is.

Als Rusland zou het bijna strategisch lijken om dat "aanbod" met liefde te accepteren, voor de interne markt kun je daar qua propaganda vast wel iets moois van maken. En het is voor de Oekraïne lastig omdat ze er een wervingsmiddel van de sympathie en actualiteit in de rest van de wereld mee verliezen, terwijl ze het min of meer zelf hebben voorgesteld.

[ Voor 29% gewijzigd door gekkie op 16-04-2022 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* offtopic.

[ Voor 94% gewijzigd door defiant op 17-04-2022 00:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 21:02

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

jadjong schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 20:49:
[...]

TLDR: Motivatie?
In een organisatie waar iedereen enige mate van invloed en vrijheid tot verandering geniet heb je netto groei, men is ook niet bang om macht te verliezen omdat er het vertrouwen is dat een toekomstige opvolger het stokje over neemt. Terwijl een organisatie die iedereen dom houdt netto stil staat, je moet ze wel dom houden als je bang bent om zeggenschap te verliezen, echter gooi je daarmee op de lange termijn altijd je eigen glazen in.
Als ik je reactie goed begrijp:

Vorobyov is een exponent van de meer open Oekraïense samenleving. Maar ook zo'n samenleving biedt nog altijd de risico's die je schetst. Dat kapitalisme op zichzelf de menselijke hang naar privileges en macht zou counteren is denk ik te veel eer. Een groei gerichte samenleving is meer gericht op merites dan op achtergrond en status, en er is meer ruimte voor ontplooiing. Mogelijk helpt dit. Het counteren van de hang van mensen naar macht en privileges gebeurt naar mijn idee nog het best in een democratie met de trias politica. Maar ook dit antwoord kent zijn grijstinten. Kijk maar eens naar Frankrijk of Duitsland, waar status en achtergrond nog flink meetoeteren en een rookgordijn kunnen opwerpen in het beoordelen hoe capabel iemand eigenlijk is. Zelfs de extreem open Nederlandse samenleving kent nog genoeg op status en privileges beluste mensen.

TLDR: Vorobyov is merites gedreven geweest, en had last van hoge militairen die hun positie niet op basis van merites verdienden, en met een been nog in de Russische moedercultuur stonden.

[ Voor 3% gewijzigd door teacup op 16-04-2022 21:34 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:35
In het kantje van dit alles.
Het Nederlands konvooi dat patriots naar Slovakije vervoerd, ter vervanging van de S300 die naar Oekraïne ging, is betrokken geraakt in een kettingbotsing.
Volgens defensie enkel blikschade en geen gewonden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3NYaCgUDoLFzk6Bw45W9es7gVw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ToNqSNCHBrfRc4ngluH3NdS5.webp?f=fotoalbum_large
https://www.gva.be/cnt/dmf20220416_96957919

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Pagina: 1 ... 139 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: