De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 104 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.167 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:26
Morgen gaan we horen over borodyanka.

Dat moet nog erger zijn dan bucha.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:38
Q_7 schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:33:
[...]

Putin gaat echt geen Nuke's inzetten als we Ukraine komen bevrijden van de terroristische staat Rusland, strijd gaat immers niet om Russische grondgebied,
Het westen kan alleen troepen inzetten als ze controle hebben over het luchtruim. Om dat de bereiken moet je luchtafweer uitschakelen dat op Russisch grondgebied staat. En als je dat doet riskeer je nukes. En denk dan niet aan een MAD scenario, maar de-escalerende nuke van Rusland. Bijvoorbeeld op een leeg stuk in de Noordzee, of een kleine plaats in Polen.

Als iemand hier dus roept dat er meer moet gebeuren, dan graag met een concreet voorstel. In dat voorstel dan ook graag aangeven hoe we moeten omgaan met het risico op nukes.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:32
merlin1201 schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:22:
Nou nou wat een gruwelijke beelden, ik vraag me werkelijk af wat voor beesten dat zijn maar ook waarom.
Die no fly zone had er moeten zijn, maar we zijn bang voor WO3, WO2 is om minder begonnen.
Hoe lang gaat het nog duren dit? voordat nato wel ingrijp, die beelden geven genoeg redenen.
En hoe had een no-fly zone dit kunnen voorkomen?
Er gebeuren bombardementen met vliegtuigen, maar het platschieten van de steden, zeker in de Kiev-regio, was, dacht ik, toch grotendeels artilleriegeschut. Dus daar gaat een no-fly zone ook niets aan doen. Erger nog, de drones die Oekraïne inzet om dat artilleriegeschut op te blazen, moet je met je verbond dan ook neerknallen.

En neen, NATO kan zomaar niet militair ingrijpen. NATO is een defensief verbond, en reageert wanneer 1 der leden wordt aangevallen. Oekraïne maakt tot op heden geen deel uit van NATO.
Met een VN-mandaat zouden landen kunnen ingrijpen, en als Europa dan zou ingrijpen, kan dit het gemakkelijkst onder een NATO-structuur omdat die reeds bestaat, en de Europese legers het gewend zijn om onder die structuur te werken wegens de oefeningen.

Ik hoop van harte dat er vanuit de VN een mandaat zou komen, al is het maar voor humanitaire hulp en ontmijningsoperaties. Als we dat kunnen doen, ontlasten we daar Oekraïense troepen al mee.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:16
vso schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:37:
[...]

Dus we kunnen het falen wel volgen .. maar ik/wij hopen dat de schaamte ons nu die F*ck schop onder de kont geeft om tot actie over te gaan. En 100% gelijk heeft tie in mijn ogen
We hanteren de aanpak die fort EU/NAVO ons de laatste 70 jaar vrede, welvaart en welzijn heeft gebracht. Ellendig voor diegene buiten het fort, maar ik denk dat je een andere aanpak echt niet hoeft te verwachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:04
[...]
Putin gaat echt geen Nuke's inzetten als we Ukraine komen bevrijden van de terroristische staat Rusland, strijd gaat immers niet om Russische grondgebied, ALS het westen haar sterke kant had laten zien en wij ook 150.000 man aan de Ukraine'se kant hadden gepostioneerd voor 24-02 met de mededeling als je iets gek doet wij ook mee had die Russische gek het niet eens in zijn hoofd gehaald om UA binnen te trekken.
Zoals ik al zei is het probleem niet zozeer Oekraine. Maar wat doe je als er vanuit rusland geschoten wordt? En wat doe je met b.v. straaljagers die een snelle aanval doen en weer terug over de grens gaan?

Dat we voorheen al meer neer hadden moeten zetten ben ik het mee eens, maar we hadden ook diplomatiek meer moeten doen. Dat hier domme inschattingsfouten zijn gemaakt ben ik het helemaal mee eens. Dat we jarenlang onze legers af hebben laten brokkelen is daarvan wel een heel makkelijk voorbeeld.
Poetin ruikt zwakte en handelt ernaar, die gaat echt niet riskeren dat zijn almachtige russische rijk voor altijd van de aardbodem geveegd wordt.
Poetin/rusland doet niets anders dan normaal. Dit is simpelweg de manier waarop rusland overal vecht. Dat heeft niets te maken met zwakte. Sterker nog, als hij die zwakte had gezien had ie wel wat chemische wapens bij Kyiv ingezet. Het feit dat ie daar is weggetrokken is eerlijk gezegd juist een heel sterke aanwijzing dat hij zich heeft verkeken op de reaktie van Europa.
Ik kan roepen wat ik wil, maar met de huidige zwakke leiders uit het westen komt er toch geen actie vanuit de NAVO, wat de russen ook doen.
Zolang ze conventioneel blijven zie ik inderdaad niet zo heel veel gebeuren. Zodra er chemische wapens gebruikt worden zal iig de VS gaan ingrijpen en daarmee ook andere landen (sowieso UK)

En nogmaals dat we meer moeten doen en b.v. heel rap dat gas moeten verminderen/ er helemaal vanaf lijkt me duidelijk. Alleen zie ik daar nogal veel mitsen en maren opduiken, alhoewel het sentiment wel steeds meer naar afsluiten gaat.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
De verliezen aan Russisch materieel zijn niet bij te houden:
[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1510993834494382090#m]
Neonazi's toch geen probleem voor Rusland? :+
[Twitter: https://twitter.com/Kyruer/status/1511000930199773188#m]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:27

JoeZuCK

_Fonz > all.

Over dat soldaten uit achtergestelde gebieden worden gehaald; laag opgeleid, geen eigen denkvermogen. Laat wel zien dat Rusland kwantiteit boven kwaliteit stelt.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Arator schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:45:
[...]
Ik hoop van harte dat er vanuit de VN een mandaat zou komen, al is het maar voor humanitaire hulp en ontmijningsoperaties. Als we dat kunnen doen, ontlasten we daar Oekraïense troepen al mee.
Dit is dus een van de stappen waarvan het me verbaasd dat die niet meer ter sprake komt. Ook al is dit ook lastig is het wel veel makkelijk om tijdelijk een klein gebied oorlogsvrij te verklaren en alles wat er op schiet neer te knallen zodat er humanitaire hulp heen kan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:08
bulle bas schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:08:
Sterke waarschuwing om deze niet te openen als je geen gruwelijke dingen wil zien. Complete familie, kind van 3 jaar. Ik zal de rest er maar niet bij vertellen.
knip

Hier zit een ideologie achter die wij onderschat hebben. Twee mogelijke uitkomsten:

1. wij wennen eraan, of
2. wij grijpen in
3. We kijken er niet naar want te gruwelijk en blijven doen wat we doen (subtiel anders dan er aan wennen).

[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 04-04-2022 21:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

bulle bas schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:49:
[Twitter]
Blijft bijzonder idd, vooral omdat het verschil tussen Oryx en de officiele UA getallen steeds kleiner beginnen te worden (relatief gezien).
Tanks staat nu bijvoorbeeld op 421 vs 647.

Vooral met al de nieuwe beelden na de terugtrekking uit het Noorden/Oosten zullen ze flink wat bij te tellen hebben idd :X

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 13:56
Arator schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:45:
[...]

En neen, NATO kan zomaar niet militair ingrijpen. NATO is een defensief verbond, en reageert wanneer 1 der leden wordt aangevallen. Oekraïne maakt tot op heden geen deel uit van NATO.
Met een VN-mandaat zouden landen kunnen ingrijpen, en als Europa dan zou ingrijpen, kan dit het gemakkelijkst onder een NATO-structuur omdat die reeds bestaat, en de Europese legers het gewend zijn om onder die structuur te werken wegens de oefeningen.
NATO heeft in het verleden ook offensief gehandeld. Dus verschuilen achter "het is een defensief verbond" kan niet.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Na vele posts walgelijkheden ben ik er wel mee klaar .. niet dat ik het minder erg vind en er is dat betreft nog veel te zien op diverse bronnen..

Dus ...

@bulle bas en @NiGeLaToR maar ook de rest (al dan niet met enig militair inzicht)

Afgezien van jullie mooie stukjes verhaal, denk niet dat we zomaar "klaar" zijn voor de strijd en om zomaar alles naar het front te sturen gaat ook wat tijd overheen vermoed ik zoals 1 van jullie het al had over de flitsmacht .. denk niet dat de rest zo "klaar" is voor de strijd ..

Nu kan er een hoop in korte tijd, maar denk dat Ru niet blind is dat betreft (of achtelijk) en ik zou niet verwachten dat we maanden nodig hebben ..

hoe onrealistisch is te verwachten dat de knoop doorgehakt word .. tussen nu en x tijd ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Seraphin schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:34:
[...]
Dit is een valse vergelijking.

Je hebt gelijk dat de VS daar obv leugens en bedrog een "regime change" hebben ingezet, en dat daar in de daaropvolgende jaren ontelbare burgerslachtoffers zijn gevallen. Maar er is wel degelijk een essentieel verschil met de wijze van optreden van de Amerikanen daar en de Russen nu in Oekraïne. Ook in wat de VS probeerden te bereiken (en daar overigens jammerlijk in faalden) versus wat de Russen nu pogen te doen (en daar vooralsnog in slagen) is radicaal anders.

Dat maakt dus ook dat onze reactie radicaal anders -moet- zijn, zonder dat deze hypocriet is.
En zelfs indien het wél hypocriet zou zijn: als ik moet kiezen of mijn nieuwe buurman een hypocriet of een serieverkrachtende massamoordenaar is, weet ik het wel.
Tuurlijk, mijn punt is dan ook vooral waar je de grens legt. Als je nl. de hele invasie al veroordeelt, moet je ook die invasie van de VS veroordelen. Dat rusland tig stappen erger bezig is lijkt me duidelijk.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
YakuzA schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:51:
[...]

Blijft bijzonder idd, vooral omdat het verschil tussen Oryx en de officiele UA getallen steeds kleiner beginnen te worden (relatief gezien).
Tanks staat nu bijvoorbeeld op 421 vs 647.

Vooral met al de nieuwe beelden na de terugtrekking uit het Noorden/Oosten zullen ze flink wat bij te tellen hebben idd :X
En dit zijn natuurlijk aantallen die Oekraïne er al grotendeels bij heeft gerekend. Ik had al wel gedacht dat Oekraïne er niet zo gek ver naast zat. Volgens mij nemen ze de precieze getallen zoals waargenomen en doen ze er een kleine "propagandabonus" bij. Maar het lijkt iig niet uit de lucht gegrepen te zijn.

Alleen de cijfers van de vliegtuigen twijfel ik over. Kan wel zijn dat er veel simpelweg in bezet gebied neergestort zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:28
bulle bas schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:49:
[Twitter]
Neonazi's toch geen probleem voor Rusland?
[Twitter]
Uhm nee, dat is zeker geen probleem voor Rusland. Dit is geïdentificeerd als een Wagner groep huurlingen, bekend om hun rechts extremisme. Staat volgens mij in dezelfde twitter draad.

Weet je wat mij zou verrassen? Als het Rode Kruis mocht helpen. Want we weten inmiddels dat deze burgers of naar Rusland moeten voor een werkkamp of dood moeten, dan heeft Rode Kruis laten helpen geen zin natuurlijk.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:59
Sissors schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:27:
[...]
Mijn punt is dat die onzin over dat wij niks doen om Oekraïne te helpen eens moet stoppen. En als mensen vinden dat we veel meer moeten, vertel dan eens concreet wat we moeten doen. En dat wat we doen (+ wat de Oekraïners doen), iig afdoende gaat zijn om te zorgen dat Rusland voorlopig geen andere speciale militaire operaties gaat doen richting Europa.
Op uitnodiging van President Zelensky wordt er een vredesmacht, gevormd uit een coalitie van landen die daartoe bereid zijn, gestuurd naar Oekraïne.

Deze coalitie wordt in de bevrijde gebieden ingezet om daar de vrede te bewaken en mee te helpen met de wederopbouw van de basisvoorzieningen, daarnaast worden er voldoende SAM's geplaatst om deze gebieden te beschermen tegen eventuele inkomende raketten (er worden geen vijandige vliegbewegingen proactief neergehaald). Op deze manier krijgt het Oekraïense leger meer lucht, manschappen en materiaal tot zijn beschikking om zich te focussen op het oostfront, het zuidfront en eventueel de Krim.

De mensonterende beelden die de laatste dagen naar buiten komen maken de noodzaak hiervan wel duidelijk, op z'n zachts uitgedrukt. Het barbaarse handelen van het Russische leger moet zo snel mogelijk een halt toegeroepen worden.

Als we nu niks doen en in mei weer vrolijk met z'n allen in Europa bevrijdingsdag gaan vieren, wordt onze hypocrisie des te pijnlijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:08
Freshouttheoven schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:58:
Als we nu niks doen en in mei weer vrolijk met z'n allen in Europa bevrijdingsdag gaan vieren, wordt onze hypocrisie des te pijnlijker.
Ben benieuwd wat ze hier durven te gaan organiseren, de invulling van dat "feest" vond ik al niet om aan te gluren de laatste decennia, maar in deze context wordt dat alleen maar erger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:55:
[...]

Uhm nee, dat is zeker geen probleem voor Rusland. Dit is geïdentificeerd als een Wagner groep huurlingen, bekend om hun rechts extremisme. Staat volgens mij in dezelfde twitter draad.
I know, ik deelde het vanwege de hoge ironiegraad. En het prutswerk van Russische PR, maar het zal wel voldoende zijn voor de strijdlustige boomers.
[Embed]

Weet je wat mij zou verrassen? Als het Rode Kruis mocht helpen. Want we weten inmiddels dat deze burgers of naar Rusland moeten voor een werkkamp of dood moeten, dan heeft Rode Kruis laten helpen geen zin natuurlijk.
Oef. Dan zou het Rode Kruis een Macronnetje hebben gedaan. Putin fêteren met diplomatieke egards, en dan door hem gedwongen worden stof te eten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:21

Major_ton

Shoot!

[...]

Putin gaat echt geen Nuke's inzetten als we Ukraine komen bevrijden van de terroristische staat Rusland, strijd gaat immers niet om Russische grondgebied, ALS het westen haar sterke kant had laten zien en wij ook 150.000 man aan de Ukraine'se kant hadden gepostioneerd voor 24-02 met de mededeling als je iets gek doet wij ook mee had die Russische gek het niet eens in zijn hoofd gehaald om UA binnen te trekken.

Poetin ruikt zwakte en handelt ernaar, die gaat echt niet riskeren dat zijn almachtige russische rijk voor altijd van de aardbodem geveegd wordt.

Ik kan roepen wat ik wil, maar met de huidige zwakke leiders uit het westen komt er toch geen actie vanuit de NAVO, wat de russen ook doen.
Goed om te lezen dat ik dus niet de enige ben met deze mening. En inderdaad, we kunnen er van vinden wat we willen, maar veranderen doen we 't niet. Het is aan de zijlijn staan en ervaren hoeveel ellende van anderen we kunnen aanzien. Ik heb er veel moeite mee in ieder geval.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Seraphin schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:29:
[...]

Medeleven = leed / afstand * compassie.

Bovendien: dat leed in andere landen ongemerkt voorbij gaat, is geen argument om nu maar te zeggen dat we nu (ook) niets moeten doen. "Je moet óf alle misstanden aanpakken, óf helemaal geen" is geen valide redenatie. Je kán immers niet alle misstanden op de wereld aanpakken.

Oorlog is altijd en overal hel, klopt. Maar het maakt nogal verschil of een oorlog wordt gevochten waarbij men zich nog enigszins bekommert om menselijke waardigheid, of dat een partij zich doelbewust er op lijkt te richten om zoveel mogelijk leed te veroorzaken.
En dat laatste is de norm. Daarin is triest genoeg deze oorlog niet een uitzondering. 'Nette' oorlogen zijn de uitzondering, en die zijn we sowieso pas redelijk recent gaan doen. Maar veruit de meeste oorlogen zijn lelijk.

En natuurlijk heb je gelijk dat we ons meer verbonden voelen bij een oorlog aan onze grenzen dan eentje iets verder weg. Daarom doen we er ook meer. Maar een heel aantal vindt niet dat we meer moeten doen, maar vindt dat WIJ verantwoordelijk zijn wat er nu gebeurd en we vol de oorlog moeten ingaan. En dan is de vraag, waarom hier wel, en iets verderop niet? Dat je wat minder iets verderop doet is dus de begrijpen. Dat we hier geheel verantwoordelijk zijn en oorlog moeten verklaren aan Rusland, en iets verderop niet ons probleem is, dat vind ik wel heel makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 10:53
Major_ton schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:36:
[...]

Zelf denk ik dat ingrijpen wel degelijk mogelijk is zonder op Russisch grondgebied te eindigen.

Verder geef ik ook herhaaldelijk aan dat hoe langer we wachten met ingrijpen, hoe moeilijker het zal worden om daadwerkelijk een erge escalatie te voorkomen.
Je bent niet ingegaan op het probleem dat NATO troepen zullen worden aangevallen door eenheiden vanaf Russisch grondgebied. Hoe wil je daarmee omgaan?

Rusland zal altijd blijven volhouden dat Ukraine door de NATO is bezet. De annexatie wordt dan voor de gewone Rus een bevrijdingsoorlog.

Je opvatting over de werkwijze van NATO legers is een beetje naïef. De NATO legers treden niet zo gruwelijk op als het Russische leger, maar als je je verdiept in het aantal burgerslachtoffers in Irak en Afghanistan zal je moeten erkennen dat inzet van NATO troepen in Ukraine tot nog meer slachtoffers gaat leiden.

Verder wachten we niet met ingrijpen. Er is meteen ingegrepen. Met zeer grote wapenleveranties, hoogwaardige intel, training en instellen van sancties die zeer veel mensen in Europa veel zullen gaat kosten.

Putin lijkt zijn oorlog voorlopig te verliezen en zijn troon in Moscow begint te wankelen. De publieke opinie in de niet westerse landen kantelt in ons voordeel. De bevrijding van Donbas en de Krim zijn niet alleen voor Ukraine maar ook voor de Europese veiligheid essentieel en het is belangrijk dat deze crisis strategisch wordt afgewikkeld.

Vanuit de emotie met een leger opstomen richting Rusland is het domste wat we nu kunnen doen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Major_ton schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:04:
[...]

Goed om te lezen dat ik dus niet de enige ben met deze mening. En inderdaad, we kunnen er van vinden wat we willen, maar veranderen doen we 't niet. Het is aan de zijlijn staan en ervaren hoeveel ellende van anderen we kunnen aanzien. Ik heb er veel moeite mee in ieder geval.
We kunnen gemakkelijk meer doen. Geef Oekraïne vlietuigen, tanks, AA, etc. We doen nog steeds véél te weinig, en dit zijn zaken die we zonder enige pijn kunnen doen.

Dat materieel was toch al bedoeld om ons te beschermen tegen een vijand. Nu hebben we Oekraïne die het probleem voor ons oplost, maar we geven hun niet de tools waar ze om vragen. Onverdragelijk is het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Bschnitz schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:42:
Morgen gaan we horen over borodyanka.

Dat moet nog erger zijn dan bucha.
https://www.ukrinform.net...-says-top-prosecutor.html
“We can speak of Kyiv region because yesterday we got access to these territories and are currently working in Irpin, Bucha, Vorzel. In fact, the worst situation with civilian victims is in Borodianka. I think we will speak of Borodianka separately. There are things that we should talk about,” said the official.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@vso air superiority zou denk ik NATO’s focus hebben. Uitschakelen SAM’s en eventuele vliegtuigen dwingen te verdwijnen of neerhalen.

Daarna eventueel opschalen met lucht-grond aanvallen. De NATO landen hoeven in principe niet aan de grond aan te vallen als ze luchtoverwicht behouden - Rusland heeft dan geen bewegingsvrijheid en Ukraine kan aandacht op het oosten richten.

Maar als Rusland dat niet pikt en blijft bestoken vanuit Rusland - dan moet je doelen op Russische bodem aanvallen. En dan.. tjah.. provocatie voor ‘MAD’-scenario’s?

Maargoed, punt is, omdat de weegschaal al wat naar Ukraine uitslaat is in mijn beleving niet eens zoveel nodig.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Je bedoelt op 24-02 toen Oekraine nog vertelde dat Amerika nodeloos paniek aan het zaaien was? Denk je dat Oekraïne toen 150k militairen had binnengelaten? Zelfs als ze dat deden, dan was de oorlog wat eerder begonnen door Rusland om ons voor te zijn.

En zoals een ander ook schreef, hoe ga jij precies niet Russisch grondgebied aanvallen? Als vanaf Russisch grondgebied of Oekraïne, of de EU/NATO wordt aangevallen? Niks terug doen? Of gaan we dan toch al snel wel Russisch grondgebied aanvallen?
En letterlijk geen één land heeft nog hun leger gestuurd. Zal nou echt werkelijkwaar elk land zwak zijn, of is het misschien toch ietsjes complexer? Polen heeft ook die vliegtuigen niet gestuurd, laat staan een paar divisies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
RoD schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:08:
[...]

We kunnen gemakkelijk meer doen. Geef Oekraïne vlietuigen, tanks, AA, etc. We doen nog steeds véél te weinig, en dit zijn zaken die we zonder enige pijn kunnen doen.

Dat materieel was toch al bedoeld om ons te beschermen tegen een vijand. Nu hebben we Oekraïne die het probleem voor ons oplost, maar we geven hun niet de tools waar ze om vragen. Onverdragelijk is het.
Ik dacht dat het juist jouw mening was dat meer tanks de Oekraïners niet veel helpt. Vliegtuigen ook twijfelachtig. Drones en wat zwaardere AA zal wel helpen, tegelijk is de vraag hoeveel impact van Russische vliegtuigen in het grote plaatje nou echt nog is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Francoise Thom, blijft toch wel een 'way with words' hebben.

https://en.desk-russie.eu/2022/04/02/istanbul-talks.html
Moscow hopes to weaken the West’s solidarity, whose wavering the Kremlin watches with pleasure, encouraged by the obstinacy of President Macron to maintain his masochistic dialogue with Putin. Everything that encourages European countries to go it alone is being implemented by Moscow.
The Kremlin is certain to have the Russian population well in hand whatever happens, even if the Russians are reduced to a survival economy. While in the West the disruption of energy supplies from Russia and the the subsequent increase in the price of food, fuel and basic necessities will create a tidal wave of discontent that Moscow hopes will benefit the populist leaders close to the Kremlin. All this “will lead to the definitive break-up of the collective West, and especially the European Union, into national ‘principalities’.”
Putin is ready to push Russia into the abyss, provided he can realize his idée fixe, the destruction of Europe and the Western world. He is bombing the fuel supplies in Ukraine at the time of sowing of the fields, to add the spectre of famine to all the scourges he has already unleashed on mankind.
Putin has staked everything on the aggression against Ukraine. He will not let go of his prey. The sooner we understand this, the better we will be able to face a danger that our wait-and-see attitude and our futile hopes will not make disappear.
De afsluiting van haar stuk van eind december, blijft ook mooi, en nog steeds regelmatig door mijn hoofd heenschieten. .
Today we are cowardly letting down Ukraine, but we do not even realize our dishonor, nor the danger of giving in to an aggressor. We are like the Byzantines who were discussing the sex of angels while the Ottoman forces were destroying the city walls.
Zijn er trouwens uberhaupt Ruslandkenners, die zoiets hebben van joh, niet te boos maken die Russen?
Ik lees alleen maar Russen en experts, die pleiten voor hard aanpakken.

Eigenlijk wel bijzonder hoe hard het tegen onze natuur in lijkt te gaan om dat te doen. Althans zo lang het niet om kleinere en zwakkere landen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Hoe reeël is het dat Rusland NATO-vliegtuigen onder vuur neemt?

We rijden nu ook al een meer dan een maand lang constant wapens de grens over te rijden, zover ik weet zijn daar ook nog geen aanvallen op geweest.

Poetin/het Russische leger is niet achterlijk, die weten ook wel dat zodra je het in je hoofd haalt om een S-400 alleen maar even aan te zetten op een vliegtuig, die batterij weg wordt gevaagd door F-35's voor je het doorhebt.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:10:
@vso air superiority zou denk ik NATO’s focus hebben. Uitschakelen SAM’s en eventuele vliegtuigen dwingen te verdwijnen of neerhalen.
Oftewel stap 1 zo ongeveer is dan doelwitten op Russisch grondgebied aan te vallen (immers genoeg SAM zal aan de Russische kant van de grens staan). Wat als Rusland terugslaat en doelwitten op EU/NATO grondgebied aanvalt met raketten bijvoorbeeld?

[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 04-04-2022 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
NiGeLaToR schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:10:

Maargoed, punt is, omdat de weegschaal al wat naar Ukraine uitslaat is in mijn beleving niet eens zoveel nodig.
Wat we hadden verwacht, lijkt ook te gaan gebeuren.
De eerste berichten zijn er al dat hardware daadwerkelijk vanuit Belarus naar het Oosten wordt verstuurd
Ik durf nog niet te zeggen dat Oekraine aan de winnende hand is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Sissors schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:13:
[...]

Ik dacht dat het juist jouw mening was dat meer tanks de Oekraïners niet veel helpt. Vliegtuigen ook twijfelachtig. Drones en wat zwaardere AA zal wel helpen, tegelijk is de vraag hoeveel impact van Russische vliegtuigen in het grote plaatje nou echt nog is.
Ik weet niet wat de huidige stand van zaken is, ik ben ook geen militair expert. Mijn voornaamste punt is dat we vooral moeten luisteren naar wat Oekraïne wil, en het ze dan gewoon overhandigen.

Een goed voorbeeld is dit: https://www.welt.de/polit...dhmW6mAiUuUMW22WMR7ZQoch4

Duitsland gaat deze dingen ontmantelen en heeft er dus niets meer aan, echt onbegrijpelijk dat dit dan geweigerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
RobinHood schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:15:

We rijden nu ook al een meer dan een maand lang constant wapens de grens over te rijden, zover ik weet zijn daar ook nog geen aanvallen op geweest.

Poetin/het Russische leger is niet achterlijk, die weten ook wel dat zodra je het in je hoofd haalt om een S-400 alleen maar even aan te zetten op een vliegtuig, die batterij weg wordt gevaagd door F-35's voor je het doorhebt.
Als die vliegtuigen Russische doelen aanvallen? 99.9% kans ongeveer. Of zeg maar 100%. Hopen dat Rusland niet durft terug te schieten lijkt me een beetje naiief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:21

Major_ton

Shoot!

RoD schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:08:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens, maar zodra je zoiets post wordt er snel behoorlijk fel op gereageerd dat het naïef denken is bijvoorbeeld kijkend naar de wijze waarop @ledog op mij reageert.

Iedereen vindt het erg, iederen vindt dat er wat moet gebeuren, maar niet teveel alsjeblieft, want dan kan het wel eens gevaarlijk worden voor onszelf. En ja dat is een gechargeerde reactie en er ligt héél nuance tussenin, maar in veel gevallen (dus niet alle gevallen) lijkt dit wel de strekking te zijn.

En ik herhaal nog maar eens dat ik het niet beter pretendeer te weten dan een ander. Dat we Oekraïne beter hadden kunnen verdedigen dan we nu doen is iets wat ikzelf denk en daar mag iedereen het mee oneens zijn. Dat respecteer ik volkomen.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:47
Dat rijden doen 'wij' niet, er worden spullen naar Polen gebracht en dankzij de inventieve transportcapaciteit van de Oekraïners (bestelbusjes, personenauto's en vrachtwagens) over de Pools/Oekraïense grens gereden richting de frontlinies.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

redwing schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:53:
[...]
Tuurlijk, mijn punt is dan ook vooral waar je de grens legt. Als je nl. de hele invasie al veroordeelt, moet je ook die invasie van de VS veroordelen. Dat rusland tig stappen erger bezig is lijkt me duidelijk.
Ken jij iemand die de olie-oorlogen op valse gronden van de VS niet veroordeelt dan? Dat is nou juist één van de verschillen: wij reflecteren.

En waar ligt de grens tussen veroordelen en ingrijpen... Die wordt inderdaad ook bepaald door de belangen. Omdat de EU gevraagd wordt en behoorlijke belangen heeft in UA, vind ik dat we hier moeten ingrijpen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:28
sugarlevi01 schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:15:

Zijn er trouwens uberhaupt Ruslandkenners, die zoiets hebben van joh, niet te boos maken die Russen?
Zelfverklaard Ruslandkenner Rob de Wijk. Die pretendeert dat als NAVO / VS boe zegt de boel mogelijk al richting nukes escaleert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Rukapul schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:30:
[...]

Zelfverklaard Ruslandkenner Rob de Wijk. Die pretendeert dat als NAVO / VS boe zegt de boel mogelijk al richting nukes escaleert.
Zelfverklaard, is wel weer het pijnlijke puntje. Hij is meer van de internationale relaties, en binnen die school, is hard optreden waarschijnlijk sowieso niet populair. Die willen graag leuke relaties hebben tussen naties.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Een goed stuk. Dat verklaart ook waarom China zich achter dit project schaart, het opbreken van de westerse orde van recht en regels is het speerpunt van hun beleid. Zie ook de steun van Putin overal ter wereld om democratische tendenzen kapot te slaan: de Arab Spring is dood, Assad zit op bergen puin doorweekt met het bloed van zijn eigen volk. Ook in het Westen hangt de democratie aan een zijden draadje. Het is een gevecht met de orde van recht en democratie en Putin is er al die jaren onafgebroken mee bezig geweest.
Ik heb eerder gezegd dat wij in oorlog zijn. Snappen we nu wat er gaande is? @xzaz, soms heb je geen oorlogsverklaring nodig. Net als dat in Ukraïne ook geen oorlog is, Putin heeft die niet verklaard (daarom kunnen Russen ook weigeren mee te doen).

@Major_ton eens met die observatie. @Sissors Het is niet allemaal naïef, ik heb in een van de vorige posts aangegeven dat advies richting Obama was: ingrijpen. Er zijn vanuit het professionele kamp ook voldoende mensen die zeggen dat ingrijpen wel verstandig is.

Bekijk ook de quote van hier boven en mijn reactie in deze. Het is een afweging van korte termijn versus lange termijn. Ik denk dat het belangrijkste is om te realiseren dat we geen nice things kunnen hebben.
Ik lees alleen maar Russen en experts, die pleiten voor hard aanpakken.

Eigenlijk wel bijzonder hoe hard het tegen onze natuur in lijkt te gaan om dat te doen. Althans zo lang het niet om kleinere en zwakkere landen gaat.
Dat is een observatie die ik deel. We zijn bang voor Rusland, maar die wordt ook ingegeven door een fundamenteel andere oordeel dan die die Russische experts hebben. En totnogtoe hadden die laatsten gelijk, en wij hebben ons faliekant misgerekend.
Probleem is dat wij niks willen doen zonder de Amerikanen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:37
Emgeebee schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:16:
[...]

Goede constatering, maar vind je er zelf ook nog iets van?
Yup al in en dan kijken wie er bluft.

Maar je weet het dan, of je wint al of verliest alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
ledog schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:07:
[...]

Putin lijkt zijn oorlog voorlopig te verliezen en zijn troon in Moscow begint te wankelen.
Dat laatste betwijfel ik eigenlijk (puur op onderbuik hoor). Zover ik weet heb ik ook geen signalen gehoord dat andere mensen aan Putin z'n stoelpoten aan het zagen zijn? En zie ik de niet gebrainwasht bevolking ook niet echt en grote opstand komen (als ze dat durven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
jan390 schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:16:
[...]

De eerste berichten zijn er al dat hardware daadwerkelijk vanuit Belarus naar het Oosten wordt verstuurd
[Twitter] Ik durf nog niet te zeggen dat Oekraine aan de winnende hand is.

Dit soort beelden zijn inderdaad zorgwekkend doch verwacht. Lichtpuntje: tis veel roest, wat je ziet. Wellicht worden de voorraden al aangesproken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
bulle bas schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:36:
[...]

@Major_ton eens met die observatie. @Sissors Het is niet allemaal naïef, ik heb in een van de vorige posts aangegeven dat advies richting Obama was: ingrijpen. Er zijn vanuit het professionele kamp ook voldoende mensen die zeggen dat ingrijpen wel verstandig is.
En hoeveel denken precies daarvan dat we Russische doelwitten in Oekraine kunnen aanvallen zonder dat ze terugschieten? Want dat is waar mijn "naiief" op gericht was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 17:35
[...]

Zou toch mooi zijn als medestanders van Oekraine wat spoorlijnen in Rusland weten te saboteren om dit transport te vertragen.
Niks groots zols bruggen opblazen, gewoon de seinen net even verkeerd zetten zodat zou al kunnen helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:09
[...]

Naast dat ik uit je reactie opmerk dat je niet (goed) weet hoe ik er in sta, is het misschien handig om niet gelijk te gaan roepen dat ik (of wie dan ook) ergens mee op moet houden. Zelf denk ik dat ingrijpen wel degelijk mogelijk is zonder op Russisch grondgebied te eindigen. Verder geef ik ook herhaaldelijk aan dat hoe langer we wachten met ingrijpen, hoe moeilijker het zal worden om daadwerkelijk een erge escalatie te voorkomen. Daarnaast voeg ik aan bijna al mijn posts toe dat het mijn idee en/of mening is en dat ik ernaast kan zitten. Ik probeer niemand aan te sporen op een bepaalde manier te denken of te handelen.
Ingrijpen zonder alle AA die bereik hebben binnen Oekraïne te vernietigen is toch redelijk onverstandig. Dus AA op Russisch grondgebied vernietigen is manadatory imho.
never mind, was al lang benoemd ik liep achter

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
Mektheb schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:36:
[...]

Yup al in en dan kijken wie er bluft.

Maar je weet het dan, of je wint al of verliest alles.
En als we verliezen starten we het spel opnieuw op.
Ik kan er echt met mijn hoofd niet bij dat mensen daadwerkelijk de "alles of niets" kaart willen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Proton_ schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:28:
[...]

Ken jij iemand die de olie-oorlogen op valse gronden van de VS niet veroordeelt dan? Dat is nou juist één van de verschillen: wij reflecteren.
Heb jij enige sanctie gezien tegen de VS? Achteraf roepen dat de redenen niet kloppen wordt inderdaad wel gedaan. Maar echte veroordelingen met gevolgen heb ik niet gezien.
En waar ligt de grens tussen veroordelen en ingrijpen... Die wordt inderdaad ook bepaald door de belangen. Omdat de EU gevraagd wordt en behoorlijke belangen heeft in UA, vind ik dat we hier moeten ingrijpen.
Precies dit, maar grijp je dan in vanwege de belangen of omdat je het echt niet vind kunnen? Want daar zit een groot verschil tussen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Naast dat ik uit je reactie opmerk dat je niet (goed) weet hoe ik er in sta, is het misschien handig om niet gelijk te gaan roepen dat ik (of wie dan ook) ergens mee op moet houden. Zelf denk ik dat ingrijpen wel degelijk mogelijk is zonder op Russisch grondgebied te eindigen. Verder geef ik ook herhaaldelijk aan dat hoe langer we wachten met ingrijpen, hoe moeilijker het zal worden om daadwerkelijk een erge escalatie te voorkomen. Daarnaast voeg ik aan bijna al mijn posts toe dat het mijn idee en/of mening is en dat ik ernaast kan zitten. Ik probeer niemand aan te sporen op een bepaalde manier te denken of te handelen.
De reaktie was ook niet persoonlijk bedoeld. Mijn vraag is vooral hoe je ingrijpen ziet zonder op Russisch grondgebied te komen?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

ze durven blijkbaar niet zover westelijk te vliegen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:16:
[...]

Als die vliegtuigen Russische doelen aanvallen? 99.9% kans ongeveer. Of zeg maar 100%. Hopen dat Rusland niet durft terug te schieten lijkt me een beetje naiief.
Plus Art.5 is niet van toepassing.
Plus *elk* westers land is direct een valide doelwit.

Even voor een 'what if':
Rijd 1 militaire truck op de ferry van Engeland en het is een militair doel. Ben benieuwd hoeveel torpedo's een onderzeeboot nodig heeft, 1? En burgerslachtoffers? Je gebruikt burgers als schild bij militaire transporten, daarmee ligt de fout zelfs bij 'ons'.
Geen Nuke nodig hoor om onze wereld goed te verzieken.
MH17 is ook iedereen alweer vergeten, een paar honderd doden doordat een vliegtuig 'op de verkeerde plek was'.

Dus voordat we een bullseye tekenen op het hele Westen... zullen we even nadenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:40:
[...]

En hoeveel denken precies daarvan dat we Russische doelwitten in Oekraine kunnen aanvallen zonder dat ze terugschieten? Want dat is waar mijn "naiief" op gericht was.
Ah als je dat bedoelt is dat een mogelijke situatie idd. Als Rusland schiet, schiet je terug dus houd daar rekening mee. Maar wat ik van @NiGeLaToR begrijp is de Russische luchtafweer in het nadeel tov F-35, waarmee het de vraag is of het voor RU zinnig is om die in te zetten.

Maar dat is allemaal een ander verhaal dan met 1 miljoen man NATO richting Moskou marcheren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Hoe Zelensky veranderd is

Wat ik het nieuws vandaag hoorde was ook best "schokkend"

Zelensky zei iets in de trant van (was in Buscha)
Nu moet ik ook nog met deze mensen straks om de tafel, na deze gruweldaden gezien te hebben
Als je dat laat bezinken .. damm

ik heb diepe respect voor deze man, haat hem/hou van hem maar goed met woorden.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

redwing schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:42:
[...]
Heb jij enige sanctie gezien tegen de VS? Achteraf roepen dat de redenen niet kloppen wordt inderdaad wel gedaan. Maar echte veroordelingen met gevolgen heb ik niet gezien.
Er was niemand om sancties te handhaven, maar de schade en gevolgen waren enorm. Useful idiots hebben het er nog over... Eén van de redenen dat de intelligence in aanloop naar de inval niet serieus genoeg werd genomen, denk ik.
Precies dit, maar grijp je dan in vanwege de belangen of omdat je het echt niet vind kunnen? Want daar zit een groot verschil tussen.
Beide, natuurlijk. Kijk maar naar de sancties op Rusland: een afweging tussen onze belangen en een sterke boodschap. De sterke boodschap gaat steeds zwaarder wegen; de gaskraan aan Duitse zijde dicht wordt steeds bespreekbaarder.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Laatst online: 08-09 15:42

mindcre8r

Tradepedia

Er gaan observers komen

Hoe snel zullen resultaten op daadkracht uitdraaien is dan wel de vraag.

Bears and Bulls

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:32
NiGeLaToR schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:38:
[...]

[Embed]

Dit soort beelden zijn inderdaad zorgwekkend doch verwacht. Lichtpuntje: tis veel roest, wat je ziet. Wellicht worden de voorraden al aangesproken.
Geen tanks, maar artilleriesrukken. Ik zou denken 2S19 Msta, en die eerste 4 achter de gesloten wagens 2S3 Akatsiya.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
bulle bas schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:53:
[...]

Ah als je dat bedoelt is dat een mogelijke situatie idd. Als Rusland schiet, schiet je terug dus houd daar rekening mee. Maar wat ik van @NiGeLaToR begrijp is de Russische luchtafweer in het nadeel tov F-35, waarmee het de vraag is of het voor RU zinnig is om die in te zetten.

Maar dat is allemaal een ander verhaal dan met 1 miljoen man NATO richting Moskou marcheren.
Het blijft een beetje een verhaal met een randje propaganda, maar toch:

https://theaviationgeekcl...5s-flying-over-syria/amp/
The Israeli news outlet NZIV, citing a number of military sources, published the flight route of the Israeli stealth fighters, that struck eastern Syria. As it turned out, the IAF F-35s, not only entered the Syrian airspace, but also flew for almost several hundred kilometers over the area covered by Russian S-400 and Syrian S-300 air defense systems.
Edit eigenlijk zocht ik deze:
That specific air battle saw Israeli jets pound Russian-made Syrian air defenses that had been made to counter older jets like Israel's F-15 and F-16s. In February, during a similar battle, Israel lost an F-16 to Syrian air defenses.

"The Iranians fired 32 rockets, we intercepted four of them, and the rest fell outside Israeli territory," Norkin said of the battle. "In our response attack, more than 100 ground-to-air missiles were fired at our planes."

The F-35 is the "ideal" platform for the congested skies over Syria, according to retired US Marine Corps Lt. Col. David Berke, a former F-35 squadron commander.
https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T

[ Voor 27% gewijzigd door NiGeLaToR op 04-04-2022 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:03
mindcre8r schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:55:
Er gaan observers komen

[Embed]

Ik verwacht er weinig van, zie MH17. Die mensen lopen nog steeds vrij rond. Ik ben ook benieuwd wat er gebeurt als deze observers sneuvelen 🤔

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:01

Qwerty-273

Meukposter

Russen die via Belarus terug komen sturen wat post naar het thuisfront voordat ze verder gaan… Met als koploper een man die 450kg per post naar huis verzend (tools, music speakers, a table, a tent, etc.). Dat is echt wel heel erg georganiseerd, dat doe je niet meer in een opwelling.

https://motolko.help/en-n...the-territory-of-ukraine/
(onderzoek door Hujan Project)

[ Voor 3% gewijzigd door Qwerty-273 op 04-04-2022 19:07 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-09 15:38
Er gaan observers komen

[Embed]

Geweldig, pure poppenkast noem ik dat.
Alsof Poetin ooit veroordeeld gaat worden ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Qwerty-273 schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:06:
Russen die via Belarus terug komen sturen wat post naar het thuisfront voordat ze verder gaan… Met als koploper een man die 450kg per post naar huis verzend (tools, music speakers, a table, a tent, etc.). Dat is echt wel heel erg georganiseerd, dat doe je niet meer in een opwelling.

https://motolko.help/en-n...the-territory-of-ukraine/
(onderzoek door Hujan Project)
als je die data nu eens nuttig zou kunnen gebruiken om mensen te traceren --> wie was waar ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

De vraag is eerder: hoe 'snel' zullen de resultaten bekend worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 17:35
Tens schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:12:
[...]

De vraag is eerder: hoe 'snel' zullen de resultaten bekend worden.
normaal gesproken een jaar of 5 nadat de oorlog is afgelopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Seraphin schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:21:
[...]

IJzingwekkend, die link. Desalniettemin belangrijk dat wij (= burgers in EU & NAVO landen) dit wel gaan zien. Zodat we weten wat er gaande is.
Het valt mij op dat bijna alle media de afgelopen dagen behoorlijk expliciete beelden van Bucha op de voorpagina van hun site hebben staan waar in het verleden daar voorzichtiger mee werd omgegaan. Wegkijken wordt zo een heel stuk moeilijker gemaakt.
De vraag dringt zich op wanneer niet ingrijpen immoreel wordt en je van buitenstaander verandert in (passieve) handlanger, door niet (verder) in te grijpen.
Een heel goede vraag. Ik sta nog steeds achter het NAVO-standpunt om niet in te grijpen, maar de "rode lijn" is voor mijn gevoel een heel stuk dichterbij gekomen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een foto van Zelenskyy die Bucha bezoekt. Dat gezicht zegt genoeg.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Zwwaay9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

oldgrumpy schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:10:
Alsof Poetin ooit veroordeeld gaat worden ;w
Dat past eerder in het straatje met Milošević, Mladić en Karadžić. Maar vereist wel een complete verandering van het regime in Rusland.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

NiGeLaToR schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:00:
[...]

Het blijft een beetje een verhaal met een randje propaganda, maar toch:

https://theaviationgeekcl...5s-flying-over-syria/amp/

[...]

Edit eigenlijk zocht ik deze:

[...]

https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T
Nouja, het zijn stealth-vliegtuigen met een reden natuurlijk. Het hele idee van die dingen is dat ze praktisch onzichtbaar zijn op de radar.

En tja, Rusland toetert graag over hoe geweldig hun S-400 wel niet is, maar we kunnen nu live zien hoe geweldig het militair-apparaat van Rusland is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
[...]

Nu is het gewoon de andere kant van het land verder kapotschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RobinHood schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:40:
[...]

Nouja, het zijn stealth-vliegtuigen met een reden natuurlijk. Het hele idee van die dingen is dat ze praktisch onzichtbaar zijn op de radar.

En tja, Rusland toetert graag over hoe geweldig hun S-400 wel niet is, maar we kunnen nu live zien hoe geweldig het militair-apparaat van Rusland is.
Vraag me af wat het doel is van het bekend maken hiervan..

Kan ook best zijn dat ze gezien zijn maar niet de trekker overgehaald hebben.

Hoewel er sterke argumenten zijn om aan te nemen dat ze veel modern spul "fieldtested" hebben betreft materiaal is de vraag ook hoe geniepig men is geweest als we wel die grens oversteken ....

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
jan390 schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:42:
[...]

En als we verliezen starten we het spel opnieuw op.
Ik kan er echt met mijn hoofd niet bij dat mensen daadwerkelijk de "alles of niets" kaart willen spelen.
Snap ik.

Ik kan er niet bij dat de Bully in zijn klas niet aangepakt gaat worden omdat hij wel een mes heeft en de rest niet.

Maar ja blijkbaar is ellende voortzetten belangrijker dan voorkomen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

vso schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:11:
als je die data nu eens nuttig zou kunnen gebruiken om mensen te traceren --> wie was waar ..
Dat gebeurt dus ook ;) Van een UA Telegram kanaal (in het Engels):
⚡️⚡️⚡️Artificial intelligence helped to recognize the faces of all Russian soldiers who sent home looted property through the Belarusian post office — Minister of Digital Transformation of Ukraine Mykhailo Fedorov.

"In the photo, Artem Lazarev, an officer of the Russian Armed Forces, sends his loot to his family. They robbed and killed civilians in Bucha, Irpin, and Gostomel… and then sent everything looted to their families.

Their faces were captured by a camera at the delivery service office in Belarus. Most of these killers have already been found thanks to artificial intelligence.

Hundreds more photos and videos with faces are currently being processed. Everyone who killed innocent Ukrainians at our home will be found," — wrote the minister.
Dat is het voordeel van Oekraïne, Belarus en de hedendaagse tijd met camera’s, smartphones en social media. We leggen nu veel meer beeld vast met details, waarna dat gebruikt kan worden om de exacte personen te achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

vso schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:47:
[...]

Vraag me af wat het doel is van het bekend maken hiervan..

Kan ook best zijn dat ze gezien zijn maar niet de trekker overgehaald hebben.

Hoewel er sterke argumenten zijn om aan te nemen dat ze veel modern spul "fieldtested" hebben betreft materiaal is de vraag ook hoe geniepig men is geweest als we wel die grens oversteken ....
Als jij een raket en radarsysteem kan maken die het modernste vliegtuig van de VS uit de lucht kan pulken, heb je morgen een roodgloeiende telefoon van landen die eventjes een bulkbestelling kan leveren.

Rusland had direct een F-35 uit de lucht geschoten als dat had gekund, goed voor je inkomen, en een enorme vernedering voor je aartsvijand.

Stealth werkt gewoon. Zover ik weet is er nog geen enkele B2 neergeschoten, en de F-117 die is neergehaald, is neergehaald omdat de Serven wisten hoe die dingen vlogen, en ik meen dat er vanaf de achterkant nog wel een korte lock op te krijgen was.

Een F-35 is moderner, en ik denk dat NAVO niet meer zo dom gaat zijn om telkens hetzelfde rondje te vliegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Gazprom Duitsland lijkt voorlopig ‘genationaliseerd’ of iig onder state control geplaatst ivm leverzekerheid?
Het lijkt alsof Gazprom deze afgelopen vrijdag heeft geprobeerd te ‘verkopen’ aan een onbekende holding constructie en dat de Duitse overheid daarop heeft ingegrepen?

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 04-04-2022 19:57 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Dacht dat je gisteren veel had gezien, nsfw, wees gewaarschuwd

Zie: DaniëlWW2 in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"

[ Voor 52% gewijzigd door DaniëlWW2 op 04-04-2022 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FPf-X5uXMAE5yAG?format=png&name=small

Goed van 2.3 % is nog steeds ~3,3 miljoen afgerond.. waar wellicht een hoop niet eens komt opdraven .. oid

En tja als je geen ervaren mensen meer hebt die enige informatie kan vertellen kan je ze net zo goed direct naar het front sturen.. enige ander materiaal is zonde..

Tja vanalles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Simbob niet doen/delen ajb of tenminste even in spoilertags zodat een per abuis klik niet gebeurt. Tis beleid hier om het niet te delen, als het wat toevoegt aan de discussie dan maar in spoilertags (had ik bedacht). Niet iedereen wil het zien en dat snap ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:38
RobinHood schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:54:
[...]

Stealth werkt gewoon. Zover ik weet is er nog geen enkele B2 neergeschoten, en de F-117 die is neergehaald, is neergehaald omdat de Serven wisten hoe die dingen vlogen, en ik meen dat er vanaf de achterkant nog wel een korte lock op te krijgen was.
Er zaten Serven rond de vliegvelden waar de F117 gestationeerd was. Die gaven door wanneer ze opstegen en de Amerikanen vlogen dezelfde route heen als terug. Men wist een korte lock te krijgen en daardoor in te schatten waar de raket ongeveer moest exploderen om schade te realiseren. Door die schade en de schok is de F117 neergestort.
Inmiddels vliegen ze niet meer. Jammer wel ergens, want ik vind het een prachtig toestel om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:00:
@Simbob niet doen/delen ajb of tenminste even in spoilertags zodat een per abuis klik niet gebeurt. Tis beleid hier om het niet te delen, als het wat toevoegt aan de discussie dan maar in spoilertags (had ik bedacht). Niet iedereen wil het zien en dat snap ik.
Ok, ik link alleen en zo als vele hier die dit doen.
Hoe zet ik het in spoilertags?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

NiGeLaToR schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:00:
Het is extreem schokkend en eigenlijk NSFL, helemaal als je zelf jonge kinderen hebt. Maar dit is wel wat er nu gebeurt en waar wij bewust niet actief op ingrijpen.

Reddit staat vol met dit soort foto’s, al tijden, van Russische soldaten maar ook van onschuldige burgers.

Voegt het direct wat toe aan de discussie? Ik betwijfel het. Zij die het wel prima vinden zoals het nu gaat klikken er niet op of vinden het wel prima want het zijn niet hun kleine kinderen die daar verkracht en vermoord liggen. De groep die pro Rusland is zal wel weer zeggen “ja maar Oekraïense nazi’s” en de groep die actief ingrijpen graag zou willen krijgt toch weer te horen dat we al zoveel doen en MAD en de rest van die discussie enz. En dan is er ook nog de groep die dit bewust vermijd omdat het echt de mensheid op z’n slechtst is.

[ Voor 4% gewijzigd door dr.lowtune op 04-04-2022 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Qwerty-273 schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:53:
[...]

Dat gebeurt dus ook ;) Van een UA Telegram kanaal (in het Engels):

[...]

Dat is het voordeel van Oekraïne, Belarus en de hedendaagse tijd met camera’s, smartphones en social media. We leggen nu veel meer beeld vast met details, waarna dat gebruikt kan worden om de exacte personen te achterhalen.
thx dat je het deelt hoor voordat je me verkeerd begrijpt (ik had het bewust wat vager gehouden)
ik twijfel of je vooraf dit weet hun gehinderd had .. ik acht de kans groter dat ze "verdwijnen" niet op de KGB manier maar eerder andere provincie + andere naam

Weetje er komt een tijd dat die mensen uit hun bed getilt worden daar twijfel ik niet aan alleen net zoals nazi's dat kost te veel / te lang ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 08:29
Ik begin me wel af te vragen of er niet beter ingegrepen kan worden door EU en US. Daarmee heeft Poetin nog enigszins een plausibele reden waarom de oorlog stopt, hij kan dan als held een nucleaire oorlog voorkomen en het Westen de schuld geven. Verliezen van Ukraine is natuurlijk niet iets wat te verkopen is met de huidige verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nordcore
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 08:19
bulle bas schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:08:
Sterke waarschuwing om deze niet te openen als je geen gruwelijke dingen wil zien. Complete familie, kind van 3 jaar. Ik zal de rest er maar niet bij vertellen.
knip

Hier zit een ideologie achter die wij onderschat hebben. Twee mogelijke uitkomsten:

1. wij wennen eraan, of
2. wij grijpen in

Een andere uitkomst die aardig vaststaat: er komt geen (duurzaam) bestand. Dat brengt ons weer terug naar de vorige vraag: laten we dit doorgaan totdat UA volledig vermorzeld is, Putin triomfeert en door kan schakelen naar het volgende project, of gaat onze verantwoordelijkheid te zwaar wegen?
Beslissende factor zal de reactie van ons als burgers zijn, arsenaal aan PR-middelen voor politici zal slinken, uiteindelijk blijft geweldsescalatie over. Grote rol voor pers daarin, die zal bepalend zijn. Ik ben heel benieuwd, maar niet perse optimistisch.
Allereerst, goed dat je dit post en fijn dat het in spoiler tags staat.
Wat een ongelofelijk zieke beelden zijn dit zeg!
Ik kan me niet herinneren dat een foto ooit zo hard binnen gekomen is bij me.
Misschien komt dit omdat ik zelf 2 dochters heb in die leeftijd, echt te ziek voor woorden dat er mensen bestaan die dit doen, mijn hart breekt echt bij het zien van dit soort beelden.

[ Voor 2% gewijzigd door DaniëlWW2 op 04-04-2022 21:15 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:28
Tsja,

Wat dachten we dan? Dat oorlog een clean fight was? Denk maar niet dat nederlanders anders zijn als zij in die positie zitten.

Dit is exact de reden waarom degen die WW2 hebben meegemaakt zo geschikt zijn door de oorlog in Oekraine. Dit is exact waarom onze regering 3 x nadenkt voordat ze in die val trappen, of waarom de VS er niet in stappen. Dit is waarom altijd gezegd wordt waarom onschuld als eerst sterft in een oorlog.

Dit is waarom je vreselijk moet oppassen met machthebbers. Waarom de VN niet werkt: dat zijn opbouwers, geen vechters. Al zit er maar een vechter in dan is die club al gevloerd. Dit is waarom Oekraine de russen tegen zullen houden. Omdat ze weten waarom het draait. Pure veiligheid voor jezelf en je naasten.

Dit is waarom de EU zo belangrijk is, en iedereen moet gaan ervaren waarom: veiligheid.

Wat mij betreft gaan we van dat gas en olie af, en snel. Hoeven we ook geen F1 races meer te houden in de olielanden, onze kinderen te laten stikken in de steden, machtspelletjes te spelen. Zoals gezegd: Green deal, en een beetje snel. Zodat de komende generaties (global) in veiligheid en gezondheid kunnen leven.

Die foto van de verbrande kinderen over elkaar heen liggend: die moet iedereen zien. Zodat je niet kunt zeggen "ik kon het niet weten"......

Snelle oplossing: steun de UA, maximaal. Breekt de russische export. Doe GEEN zaken met regimes waarvan je weet dat het niet koshjer is (ja, OOK China!). Beloon het goede, geef recht.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NiGeLaToR
dr.lowtune schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:13:
[...]

Het is extreem schokkend en eigenlijk NSFL, helemaal als je zelf jonge kinderen hebt. Maar dit is wel wat er nu gebeurt en waar wij bewust niet actief op ingrijpen.

Reddit staat vol met dit soort foto’s, al tijden, van Russische soldaten maar ook van onschuldige burgers.

Voegt het direct wat toe aan de discussie? Ik betwijfel het. Zij die het wel prima vinden zoals het nu gaat klikken er niet op of vinden het wel prima want het zijn niet hun kleine kinderen die daar verkracht en vermoord liggen. De groep die pro Rusland is zal wel weer zeggen “ja maar Oekraïense nazi’s” en de groep die actief ingrijpen graag zou willen krijgt toch weer te horen dat we al zoveel doen en MAD en de rest van die discussie enz. En dan is er ook nog de groep die dit bewust vermijd omdat het echt de mensheid op z’n slechtst is.
Ik neem het @Simbob niet kwalijk, zelf gister ook eea gedeeld. (Btw ‘spoiler’ tussen blokhaken does the trick)

Zelf keek ik het nooit. Het doet me (te) veel. Beelden blijven hangen, spoken. En das nu wat nodig is, omdat we zeiden ‘dit nooit weer’ en het werd ‘in principe als het ons uitkomt overwegen we met een werkgroep of dit nooit weer’. Schaam ik me voor, ondanks dat ik weet dat er aan meer doen risico’s kleven.

Ik lees net dat er naakte kinderen met sporen van verkrachting zijn gevonden, vastgebonden en gedood. Er is geen plek op aarde waar deze mensen zich veilig zouden mogen wanen.

En die is er niet, check:

Beelden van het postkantoor in Belarus worden door de AI gezichtsherkenning gehaald en de social media profielen van deze plunderende soldaten gezocht. Binnenkort weten we wie het zijn. Deze kan alvast gebeld worden.

Smile. You’re on the internet. Being hunted.

De weerstand in Belarus is groot. Zo groot dat treinen niet meer goed werkten richting Ukraine om Rusland te bevoorraden en deze 3 uur durende beelden allemaal op Youtube staan. Tientallen Russen zijn al geïdentificeerd en voorzien van naam, adresgegevens en een telefoonnummer. >:)

[ Voor 13% gewijzigd door NiGeLaToR op 04-04-2022 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RobinHood schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:54:
[...]

Als jij een raket en radarsysteem kan maken die het modernste vliegtuig van de VS uit de lucht kan pulken, heb je morgen een roodgloeiende telefoon van landen die eventjes een bulkbestelling kan leveren.
Denk je niet dat de russen die tech niet proberen te jatten ???

Wellicht dat je op YT de "hunt voor red october" sonar dude uitleg kan vinden ? maar dat is wel erg simpel .. een uitleg

Deze gast niet alles accuraat maar zijn battle sim scenario's zijn wel een aanrader heel erg "radar" gefocust
leuk kanaal is bv HypOps: simulatie USA vs Russia: Breaking the S-400 (with F-35s)

Onderschat EU niet kwa "kennis" .. alleen wat wij maken tja weet ik niet / wil ik niet weten ook ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

<nevermind>

damm dat @YakuzA ;)

[ Voor 117% gewijzigd door vso op 04-04-2022 20:39 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
NiGeLaToR schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:24:
[...]

Ik neem het @Simbob niet kwalijk, zelf gister ook eea gedeeld. (Btw ‘spoiler’ tussen blokhaken does the trick)

Zelf keek ik het nooit. Het doet me (te) veel. Beelden blijven hangen, spoken. En das nu wat nodig is, omdat we zeiden ‘dit nooit weer’ en het werd ‘in principe als het ons uitkomt overwegen we met een werkgroep of dit nooit weer’. Schaam ik me voor, ondanks dat ik weet dat er aan meer doen risico’s kleven.

Ik lees net dat er naakte kinderen met sporen van verkrachting zijn gevonden, vastgebonden en gedood. Er is geen plek op aarde waar deze mensen zich veilig zouden mogen wanen.

En die is er niet, check:

[Embed]

Beelden van het postkantoor in Belarus worden door de AI gezichtsherkenning gehaald en de social media profielen van deze plunderende soldaten gezocht. Binnenkort weten we wie het zijn. Deze kan alvast gebeld worden.
Enkeltje Guantanamo Bay a.u.b.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:57:
Gazprom Duitsland lijkt voorlopig ‘genationaliseerd’ of iig onder state control geplaatst ivm leverzekerheid?
Het lijkt alsof Gazprom deze afgelopen vrijdag heeft geprobeerd te ‘verkopen’ aan een onbekende holding constructie en dat de Duitse overheid daarop heeft ingegrepen?
[YouTube: Germany puts Gazprom Germania under state trusteeship | DW News]
Mogelijk heeft het te maken met dit bericht:
bulle bas schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:38:
Op dit moment probeert het Kremlin 10 miljard dollar uit Gazprom weg te sluizen met hulp van Westerse handlangers volgens deze bron:
https://www.igorsushko.co...y-putin-is-right-now.html

Nieuws komt via Vladimir Osechkin, en die wordt wel beschouwd als een serieuze bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Zou door Rusland ??? tegen Ua zijn aangevraagd .. (trollen wellicht, zo niet dan is het de hoofdtrol)

ik hoop eerder UK, maar goed /care Rusland moet boeten

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

redwing schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:25:
[...]

En wat denk je dan van de golfoorlog, waarbij de VS eigenlijk precies hetzelfde heeft gedaan. Net doen of er WMD wapens zitten en dan het hele land innemen. Dat was weliswaar een land met een wat ander regime en daarmee een minder duidelijk scenario, maar uiteindelijk had de VS daar ook niets te zoeken.
En dat is ook een van de redenen waarom we nu zonder mandaat ook weinig kunnen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ephymerous
  • Laatst online: 00:09
dr.lowtune schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:13:
[...]

Alleen het verhaal zonder de foto’s maken me al enorm ziek. Ik merk dat ondanks ik de Russen niet wil dehumaniseren ze me dat op deze manier erg moeilijk maken :/

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
vso schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:42:
[...]

[Twitter]

Zou door Rusland ??? tegen Ua zijn aangevraagd .. (trollen wellicht, zo niet dan is het de hoofdtrol)

ik hoop eerder UK, maar goed /care Rusland moet boeten
Het staat vreemd ‘on Ukraine’ maar ze doelen op ‘in Ukraine’ en niet ‘tegen Ukraine’, lijkt mij.

In het filmpje is de toon dat de wandaden tegen burgers onderzocht moeten worden. Rusland wordt niet genoemd, wat politiek correct is maar ook (te veel) ruimte geeft voor eigen intepretatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

wowly schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:23:
Tsja,

Wat dachten we dan? Dat oorlog een clean fight was? Denk maar niet dat nederlanders anders zijn als zij in die positie zitten.

Dit is exact de reden waarom degen die WW2 hebben meegemaakt zo geschikt zijn door de oorlog in Oekraine. Dit is exact waarom onze regering 3 x nadenkt voordat ze in die val trappen, of waarom de VS er niet in stappen. Dit is waarom altijd gezegd wordt waarom onschuld als eerst sterft in een oorlog.

Dit is waarom je vreselijk moet oppassen met machthebbers. Waarom de VN niet werkt: dat zijn opbouwers, geen vechters. Al zit er maar een vechter in dan is die club al gevloerd. Dit is waarom Oekraine de russen tegen zullen houden. Omdat ze weten waarom het draait. Pure veiligheid voor jezelf en je naasten.

Dit is waarom de EU zo belangrijk is, en iedereen moet gaan ervaren waarom: veiligheid.

Wat mij betreft gaan we van dat gas en olie af, en snel. Hoeven we ook geen F1 races meer te houden in de olielanden, onze kinderen te laten stikken in de steden, machtspelletjes te spelen. Zoals gezegd: Green deal, en een beetje snel. Zodat de komende generaties (global) in veiligheid en gezondheid kunnen leven.

Die foto van de verbrande kinderen over elkaar heen liggend: die moet iedereen zien. Zodat je niet kunt zeggen "ik kon het niet weten"......

Snelle oplossing: steun de UA, maximaal. Breekt de russische export. Doe GEEN zaken met regimes waarvan je weet dat het niet koshjer is (ja, OOK China!). Beloon het goede, geef recht.
ik snap je emotie, het dik gedrukte gaat mij imho te ver

Alhoewel mensen die zich bevoorrecht(the "Karin's / Chads oid) vinden mogen wel een 10 minuten van deze foto's bekijken en als ze niet in tranenen naar buiten komen dan wil ik graag horen waarom die mensen op de foto er niet toe doen. (teminste dat haal ik uit je verhaal)

Het grote probleem is dat we ons allemaal zo voelen, maar ook weten dat als we daar naar toe stiften en huis en haard achterlaten + kogelkoppen nu niet echt handig is en dat frusteert meer dan daar staan met training + een geweer.

Het beste lijkt mij is gewoon voor je zelf diep nadenken hoe je kan bijdragen op een positive wijze

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:50

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

NiGeLaToR schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:50:
[...]

Het staat vreemd ‘on Ukraine’ maar ze doelen op ‘in Ukraine’ en niet ‘tegen Ukraine’, lijkt mij.

In het filmpje is de toon dat de wandaden tegen burgers onderzocht moeten worden. Rusland wordt niet genoemd, wat politiek correct is maar ook (te veel) ruimte geeft voor eigen intepretatie.
Ik denk "on the subject "Ukraine""

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:43

Amphiebietje

In de blubber

[...]

"over Ukraine". "bla bla on <subject>" is een normale Engelse constructie om het over een onderwerp te gaan hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Rusland claimt dat dit "fake" is en in scene gezet is ..daar zou dat "on" vandaan kunnen komen

We kunnen wel "boe" enzovoorts roepen .. ik zou mijn aandacht op het slagveld houden

zo van 5 sec na start "mevrouw de voorzitter, we hebben nogal urgente situatie hier .. we zijn nog bewijs aan het verzamelen .. als Rusland ermee eens is stuur vooral een troepenmacht die de waarnemers ondersteunt ..ook voor de andere locaties die ontdekt worden .. " maaruh wij haken af "ciao

Dan zet je Rusland effectief klem .. toch .. ik zou me niet laten verleiden tot meer tijd dan noodzakelijk .. en dat is 5 seconden

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

vso schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:00:
[...]

Rusland claimt dat dit "fake" is en in scene gezet is ..daar zou dat "on" vandaan kunnen komen

We kunnen wel "boe" enzovoorts roepen .. ik zou mijn aandacht op het slagveld houden

zo van 5 sec na start "mevrouw de voorzitter, we hebben nogal urgente situatie hier .. we zijn nog bewijs aan het verzamelen .. als Rusland ermee eens is stuur vooral een troepenmacht die de waarnemers ondersteunt ..ook voor de andere locaties die ontdekt worden .. " maaruh wij haken af "ciao

Dan zet je Rusland effectief klem .. toch .. ik zou me niet laten verleiden tot meer tijd dan noodzakelijk .. en dat is 5 seconden
Rusland zal ongetwijfeld waarnemers blokkeren. Ook schattig dat tante Ursula het over waarnemers heeft, maar Vladje zegt gewoon “njet” en dan is dat het.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Weer een dag later denk ik dat de achterliggende reden voor deze oorlogsmisdaden, helaas complexer zijn dan ik had gedacht. :/

Inmiddels ben ik namelijk bang dat het niet zomaar vast te pinnen is op: "dronken soldaten", "georganiseerd door speciale formaties", "willekeurigheid", "plundering die uit de hand is gelopen" etc. Nee, het lijkt allemaal naast elkaar mogelijk te zijn en dat is zorgwekkend.

Want wat je hier lijkt te zien is een leger dat ook totaal geen discipline kent. Dat hebben we al gezien met bijvoorbeeld het bizarre tafereel dat je via het internet naar hun communicaties kon luisteren. Dit lijkt niet zozeer een symptoom te zijn, maar een gevolg. Dat plunderen is een ding en daar lijkt ook nog een zekere organisatie achter gezeten te hebben. Maar het zinloze moorden is verontrustender, ook vanuit een zuiver militair perspectief. Want wat je nu lijkt te hebben is een stelletje slecht getrainde soldaten die gefrustreerd lijken te zijn geraakt door de enorme weerstand, de constante hinderlagen, de slechte verzorging, de leugens van hun eigen officieren en de jarenlange propaganda over Oekraïners. Combineer je dit met de verhalen dat die soldaten ook nog eens dronken worden van geplunderde alcohol en dan krijg je dit.

Het impliceert wel dat er ook een zeer beperkte controle over die soldaten uitgeoefend kan worden. Dat zou ook wel eens kunnen verklaren waarom het Russische leger, ondanks serieuze materiële overmacht, zo bizar slecht presteert. Het maakt het gewoon onmogelijk om militair te presteren en als een eenheid dan weer zware verliezen lijdt, dan kan de cyclus van dronken uit frustratie, plunderen, moorden etc, gewoon opnieuw beginnen.

Daarnaast zijn er de constante berichten over ontvoeringen van Oekraïense maatschappelijke prominenten of de verkapte deportaties in Russisch bezet gebied alsmede de beschietingen van steden. Dat lijkt veel structureler te zijn. Waar ik bang voor ben is dat wat er in Bucha gebeurd is, wel eens een combinatie van beiden geweest kan zijn.

Een heel ander element is dat de Russen zich toch grotendeels succesvol terug hebben kunnen trekken uit de gebieden rond Kyiv, Chernihiv en Sumy. De schade is daar eigenlijk al compleet want die gebieden zijn verwoest. Een doorbraak ging er toch niet meer komen en helaas lijken ze ook grotendeels ontsnapt te zijn. Een gemiste kans omdat wat over is van die brigades, nu naar de Donbass kan. Nu hebben de Oekraïners waarschijnlijk hun beste formaties in principe ook daar gezien de oorlog sinds 2014, maar het terrein aldaar is helaas ook makkelijker voor de aanvaller en een gefocust offensief heeft misschien meer kans dan al die verschillende richtingen.

Deze oorlog is nog lang niet voorbij. Dit was pas het begin en de Oekraïners zullen nu ook gaan verharden.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nou, de Russische militairen die zich in Red Forest rond Chernobyl hadden ingegraven zouden er slecht aan toe zijn. Eentje zou inmiddels overleden zijn:

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ukraine officially adopts compensations for russian stuff Blijf het gaaf vinden dat ze meer materiaal krijgen dan verliezen (teminste ik hoop dat dit nog het geval is)
dr.lowtune schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:03:
Rusland zal ongetwijfeld waarnemers blokkeren. Ook schattig dat tante Ursula het over waarnemers heeft, maar Vladje zegt gewoon “njet” en dan is dat het.
daarom ook maar 5sec besteden .. weetje don't feed the troll

Tja vanalles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Modbreak:En dan wil ik iedereen ook hier nog even op wijzen:
Ranzige plaatjes en filmpjes die slecht zijn voor de eetlust van de gemiddelde tweaker zijn niet welkom. Te denken valt aan bloed, geweld, uitwerpselen en andere ongein. Ook linkjes naar dergelijk materiaal zijn niet gewenst.
Het algemeen beleid #verbodenschokkend

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jan390
Ik zag deze al eerder voorbijkomen, maar slecht een enkel bericht. Het lijkt toch waar te zijn:
267 Oekrainse mariniers die zich overgeven in Mariupol. Dit lijkt het einde aldaar:

eerdere bericht: [Twitter: https://twitter.com/5inan_/status/1511009750179266560] It is claimed that 200 soldiers of the Ukrainian Marine Corps, who fought together with the Azov Battalion in the besieged Mariupol, surrendered.

Bericht van Russisch Ministry of defense:
If they decide to lay down their arms and surrender, we will allow the Ukrainian forces to leave on Tuesday #Mariupol .
- Russian Ministry of Defense

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhD1eXxxJEUNGMp9VuKkGnqnqAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NkoTo9vRuzn5OYpjWjPZxm3B.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxzJQML4zc5MzmmAh2qEbJzheWE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TRQcD3QVMlspXwlDdWWxI6c4.jpg?f=user_large

[ Voor 49% gewijzigd door jan390 op 04-04-2022 21:45 ]

Pagina: 1 ... 104 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: