bulle bas schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:28:
TLDR van onderstaande:
- Vindt ethische maximes en werk die uit met realistische UA scenario's
- Maak een praktisch plan voor casus langdurige oorlog
- Militair ingrijpen:
1. VS wil handen vrij hebben
2. Europa vindt zich zonder VS militair te zwak
3. Vrees voor kernoorlog is niet de werkelijk reden afzijdigheid
[...]
Ok, dit was mijn spreekbeurt. Zijn er nog vragen?
[...]
Wow, zoveel eer in je 'spreekbeurt'
En informatief - het triggert een aantal aspecten van je overview van de situatie voor me.
De narcist en z'n geluk
De narcist kent drie belangrijke eigenschappen:
- Overdreven zelfwaardering
- Behoefte aan bewondering
- Gebrek aan empathie
Tis een complex-emotionele psychologische aandoening die normaal behandeling vergt. Een kernmacht leiden is geen goede behandeling, maar ondanks dat ik geen afgestudeerd psycholoog ben denk ik dat we van diverse wereldleiders voldoende weten om te stellen dat ze in het narcisme spectrum hoog scoren. De emotionele problematiek zit met name in de overtuiging dat ze geweldig zijn, maar toch continue bewondering eisen van hun omgeving, waarop ze tegelijkertijd neerkijken.
Een narcist vindt zich in elk aspect bijzonder, beter, speciaal. Dat uit zich in alles: werk, ambities, arrogantie, jaloezie tot op het niveau waarbij een gebrek aan empathie is ontwikkelt tot het zien van mensen als middelen. Gevoel van rechtvaardigheid is ontspoort - kan niet tegen verlies. Wint immers altijd, is immers speciaal en bijzonder.
Toen ik stelde dat ik denk dat de EU en de NATO een glashelder plan moet hebben komt dat hier uit voort - ik weet dat een narcist elke ruimte die je geeft gebruikt. Aangehaalde escalatie van sancties zijn een onderhandeling: ik doe dit, jij dat doet, dan doe ik dit, kijken wat jij doet. Niet handig. Dus de taal moet helder, krachtig, tot op een niveau dat een narcist je op z'n minst erkent en respecteert. Zoals Trump Putin respecteert - hij adoreert letterlijk de narcist die Putin is en hij zelf zou willen zijn. Soort kent soort. Halfbakken europees gekonkel is zwak vanuit optiek van Putin (en Trump). Ook zullen we moeten accepteren dat alles een leugen is, tenzij bewezen anders en dat alles een bluf is, tenzij bewezen anders. Streep in het zand, actie = reactie en dat dan ook laten zien. Heldere taal, zoals je grenzen stelt aan je kinderen, welhaast.
Paar andere dingen die Ukraine succesvol toepast op Rusland waar een narcist niet tegen kan: humor en belachelijk maken. Ukraine's meme-war is daarom functioneel en effectief. Grote ego's worden niet graag belachelijk gemaakt.
Gaslighting is een typisch narcistisch instrument: jou het gevoel geven dat je niet spoort, om nog erger gedrag te verdoezelen. Doet Rusland aan de lopende band en zie toevallig net dat Ukrainse politici en andere hooggeplaatste mensen CNN oproepen op een aantal Rusland-verzinsels die ze blijven herhalen te herzien, omdat ze in zo'n constructie de wereld in zijn geholpen (zoals de Azov-kwestie, waarbij velen de feitelijke betekenis niet kennen).
De onderschatting van de NATO
Wij kunnen Rusland niet aan.
Een stel in minder dan 8 jaar getrainde Ukrainse boeren met een paar duizend NATO-raketten heeft het Russische leger gesloopt. Dat hebben we allemaal kunnen aanschouwen.
Ukraine had een klein budget, relatief klein militair apparaat, wat getraind is door NATO-landen en nu met eigen wapens (Stuga & BTR-4 ftw) en NATO wapens Rusland volledig in de pak gehakt heeft (je kunt er weinig anders van maken). De EU heeft opgeteld een
groot danwel groter leger van uitsluitend contract-militairen beschikbaar, wat weliswaar verspreid is en niet altijd in topconditie voor wat betreft materieel, maar wel getraind volgens NATO standaard en in staat om middels 'combined arms' op te treden.
Daarnaast is wat we hebben technologisch superieur aan wat Rusland mee brengt. Elke soldaat kan een Russisch tankbattelion slopen, elke soldaat kan elke Russische CAS uitschakelen. De marine van Europese landen is zoals ik de Russische marine nu zie superieur in elk opzicht. Inlichtingen, strategie, het is allemaal prima voor elkaar en dan kunnen we ook rekenen op hulp van de VS. Israel's F-35's zijn in Syrie ongrijpbaar gebleken voor daar door Rusland geplaatste S-300 en S-400 luchtdoelraketten. Zelfs Nederland kan met onze half dozijn F-35's luchtoverwicht afdwingen als het moet, zou je kunnen betogen. Optimistisch?
Wellicht. Ondenkbaar?
Niet meer.
Er zou GEEN twijfel mogelijk mogen zijn dat we Ukraine kunnen helpen. Sterker nog, ik denk dat ze onze hulp nauwelijks nodig hebben - als we bijvoorbeeld alleen offensieve wapens, standoff wapens en luchtsteun zouden verzorgen dan is de strijd aan de oostzijde in weken beslecht. Er is simpelweg niets wat Rusland kan doen - ze kunnen het immers al niet eens tegen Ukrainse middelen.
Maar waarom we het toch niet gaan doen?
- MAD-dreiging. Genoeg besproken.
- Er gaan verliezen komen. En die zullen de publieke opinie beinvloeden. Europese militairen zijn net als Ukrainse militairen niet onkwetsbaar en we zullen dus moeten accepteren dat vliegtuigen verloren gaan en soldaten sneuvelen. Ik denk dat dit een complexe is voor veel Europese landen - opofferingsbereidheid.
Nu ben ik geen militair strateeg - maar zoals @
DaniëlWW2 al eerder deelde zijn dat precies de mensen die op basis van Russische PR dachten dat Rusland onverslaanbaar is. Dat is onzin: hun militaire apparaat is bewezen ineffectief, hun materieel is oud en defect, hun moreel en discipline is slecht en het enige wat ze militair bereikt hebben is het innemen van enkele plaatsen, vernietigen van Maruipol zonder het volledig in handen te hebben. En dat met een whopping 200.000 troepen, duizenden tanks & pantserwagens, honderden vliegtuigen, tientallen marineschepen.
Teruggrijpend op wat je zelf deelt: de enige taal die Putin begrijpt is die van kracht, macht en geweld. En dat is de taal die de EU niet spreekt. De VS op hun manier wel, maar die hebben geen zin in een oorlog hier. Het zou helpen als ze dan zo'n MIG-deal gewoon door lieten gaan, maargoed, tis niet hun gevecht, dus waarom zouden ze.
Brent schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:39:
[...]
Een kleine opmerking: ik zou niet plachten te weten welke doelen Macron allemaal heeft met zijn telefoontjes. Er zit waarde in het in stand houden van de (beperkte) directe communicatie met het Kremlin op zich. Wat hij daar bespreekt en zegt te vragen (toontje min, mon cher Vlad) is de ene helft, de andere helft is horen wat men zegt. Zelfs al moet alles gewantrouwd worden, experts kunnen hier meer mee dan met niets.
We zullen moeten zien wat dit betekent, ik ken Macron niet - het risico zit er echter wel in dat Putin het ziet als een bevestiging van zijn bestaan, zijn positie. Macron heeft namelijk nog niets zichtbaars bereikt met de telefoontjes en Putin laat het elke keer breed uitmeten in de media. Dat een communicatiekanaal nuttig kan zijn klopt - Putin lijkt verstoken van veel actuele info en dan is bellen met de man zelf de enige optie. Normaliter zou je allerlei diplomatieke kanalen hebben, maar daarin wordt gefilterd.
sry 4 txtwall
[
Voor 7% gewijzigd door
NiGeLaToR op 04-04-2022 14:33
]