Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 23:32
mheerde schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:37:
Wie o wie kan mij helpen. Ik heb een Zappi 2.1. Alles netjes aangesloten lijkt mij. 3 fases. Meterkast in orde.
Probleem: de zappi blijft continue op 1 fase laden. Ik kan zoveel ik wil doen in de instellingen maar het blijft een probleem.

Ik heb de CT-klemmen bedraad in mijn meterkast.

Wie kan mij verder helpen...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

Op die 6.8kw klapt die er uiteraard uit. Nu bij de CT instellingen alles terug gezet op 16A. Dus CT1-3 op max 16A. Maar hij pakt dus overduidelijk elke keer maar 1 groep. Ook als de stroomnet instellingen op Phase: 3 staat. Ik snap er niets van.
Met welke auto laad je?
Toevallig geen hybride (PHEV)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mheerde
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-09 12:36
HyperBart schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:42:
[...]

Met welke auto laad je?
Toevallig geen hybride (PHEV)?
Nee gewoon een EV die 3 fase kan laden. Zeekr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:15
mheerde schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:44:
[...]

Nee gewoon een EV die 3 fase kan laden. Zeekr.
Socket versie? Kabel wel goed? Zie bij kabel classificatie alleen een blokje op PH1. Geen idee of dit betekend dat hij denkt/ziet dat het een 1F kabel is. Ken Zappi zelf niet.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:35

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Wie o wie kan mij helpen. Ik heb een Zappi 2.1. Alles netjes aangesloten lijkt mij. 3 fases. Meterkast in orde.
Probleem: de zappi blijft continue op 1 fase laden. Ik kan zoveel ik wil doen in de instellingen maar het blijft een probleem.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

Op die 6.8kw klapt die er uiteraard uit. Nu bij de CT instellingen alles terug gezet op 16A. Dus CT1-3 op max 16A. Maar hij pakt dus overduidelijk elke keer maar 1 groep. Ook als de stroomnet instellingen op Phase: 3 staat. Ik snap er niets van.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@mheerde
De cos phi moet ca. 1 zijn en een phasedraaiïng van ca. nul. Op je derde foto zie ik dat dit voor de 1e fase klopt, maar de andere twee niet. Kan het zijn dat CT2 en 3 verwisseld zijn?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mheerde
Hippe Lip schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:37:
[...]

@mheerde
De cos phi moet ca. 1 zijn en een phasedraaiïng van ca. nul. Op je derde foto zie ik dat dit voor de 1e fase klopt, maar de andere twee niet. Kan het zijn dat CT2 en 3 verwisseld zijn?
Je bedoelt verwisseld in de meterkast (om de verkeerde Fase?) Of de bekabeling tussen de CT klemmen in de meterkast en de Zappi verkeerd om? Ga ik checken. Tips?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• antoin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 20:55
mheerde schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:58:
[...]

Je bedoelt verwisseld in de meterkast (om de verkeerde Fase?) Of de bekabeling tussen de CT klemmen in de meterkast en de Zappi verkeerd om? Ga ik checken. Tips?
Ik had bij het aansluiten van mijn Zappi hetzelfde. Wat bleek, alhoewel mijn slimme meter P1 P2 P3 overeenkwamen met mijn meterkast bleek toch de rotatie niet te kloppen. Netbeheerders willen fases wel eens wisselen in de wijkkast als ze zien dat een fase te veel wordt belast omdat mensen hun 1 fase zonnepanelenomvormer of 1 fase laadpaal allemaal op dezelfde fase aansluiten.

Als je het zeker wil weten, vraag iemand om een faserotatiemeter om te kijken of de rotatie (fase 1,2,3) rechtsom is.

Wat je nu kan doen:
Wissel fase 2 en fase 3 eens om. In de Zappi is dat moeilijk met de insteekcontacten die moeilijk los gaan, maar in de meterkast op de schakelautomaat voor de laadpaal moet dat makkelijk zijn om even te wisselen. (wel even uitzetten ;-))
Als hij het dan wel op 3 fase doet, vergeet dan niet om ook de CT klemmen van fase 2 en 3 om te wisselen (in de meterkast of in de Zappi), zodat de Zappi de juiste fases meet.

De Zappi is erg gevoelig voor de rotatie. Als de rotatie niet rechtsom is dan zal hij alleen op 1 fase werken. Nadat ik mijn fase 2 en 3 had omgewisseld deed hij het ineens wel op 3 fasen.

Ik heb nadien een elektricien de installatie laten controleren, en die had een faserotatiemeter. Zij constateerde ook dat de rotatie op de hoofdaansluiting niet rechtsom was, maar nadat ik fase 2 en 3 had omgewisseld in de meterkast op de automaat voor de Zappi, de rotatie in de Zappi nu wel rechtsom was.

[ Voor 10% gewijzigd door antoin op 10-07-2025 01:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:51

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er komt een links draaiveld je huis binnen, dit moet rechts zijn.

Onder de hoofdschakelaar 2 fases omwisselen, en dan zorgen dat je de ct klemmen weer corresponderend met de aansluitvolgorde van de zappi plaatst.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

koku schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:12:
[...]
Ik rol hem er wel verzichting omheen zonder te veel spanning op de stekker zelf uit te oefenen, maar helemaal voorkomen doe je niet. Het ziet er iig een stuk strakker uit, dus ik gok het er maar op. Bedankt voor de waarschuwing, good to know!
Nee, nooit met korte bochten ophangen, laat staan strak.

Ik hang de kabel met 3 grote slagen op. Hier hangt-ie wat slordig, maar dit is het ongeveer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjbFSmvwRsy9uCdpUaA8HRgo7sU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAT5AIrUTtknx7NhHkLzlqmp.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mheerde
antoin schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 00:57:
[...]

Ik had bij het aansluiten van mijn Zappi hetzelfde. Wat bleek, alhoewel mijn slimme meter P1 P2 P3 overeenkwamen met mijn meterkast bleek toch de rotatie niet te kloppen. Netbeheerders willen fases wel eens wisselen in de wijkkast als ze zien dat een fase te veel wordt belast omdat mensen hun 1 fase zonnepanelenomvormer of 1 fase laadpaal allemaal op dezelfde fase aansluiten.

Als je het zeker wil weten, vraag iemand om een faserotatiemeter om te kijken of de rotatie (fase 1,2,3) rechtsom is.

Wat je nu kan doen:
Wissel fase 2 en fase 3 eens om. In de Zappi is dat moeilijk met de insteekcontacten die moeilijk los gaan, maar in de meterkast op de schakelautomaat voor de laadpaal moet dat makkelijk zijn om even te wisselen. (wel even uitzetten ;-))
Als hij het dan wel op 3 fase doet, vergeet dan niet om ook de CT klemmen van fase 2 en 3 om te wisselen (in de meterkast of in de Zappi), zodat de Zappi de juiste fases meet.

De Zappi is erg gevoelig voor de rotatie. Als de rotatie niet rechtsom is dan zal hij alleen op 1 fase werken. Nadat ik mijn fase 2 en 3 had omgewisseld deed hij het ineens wel op 3 fasen.

Ik heb nadien een elektricien de installatie laten controleren, en die had een faserotatiemeter. Zij constateerde ook dat de rotatie op de hoofdaansluiting niet rechtsom was, maar nadat ik fase 2 en 3 had omgewisseld in de meterkast op de automaat voor de Zappi, de rotatie in de Zappi nu wel rechtsom was.
Super bedankt zeg. Ik ga dit vanavond proberen. Laten we hopen dat dit het is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

mheerde schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:58:
[...]

@mheerde Ja, mogelijk verwisseld.

Wat je kunt doen is de aansluitingen van die twee CT’s verwisselen. Dat is een stuk eenvoudiger dan de CT’s zelf verwisselen.
Je weet nu waar je naar moet kijken in de menu’s om te zien of de CT’s goed aangesloten zijn. Let wel op dat Je die waardes alleen uitleest als de betreffende fase serieus belast wordt. Onbelast zijn die getallen namelijk nix waard.

Als ik me niet vergis is er ergens een handleiding (mogelijk alleen in het Engels) met een procedure om te controleren of je CT’s goed zitten en wat je moet aanpassen bij de verschillende uitlezingen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grazara
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-09 21:06
Hallo allemaal.
Gisteren heb ik te horen gekregen van mijn werkgever dat ik een auto kan uitzoeken die volledig elektrisch is.
Alleen heb ik dan een laadpaal nodig en hier komt het heikelpunt.
Ik heb een huurwoning en ik moet toestemming vragen aan de eigenaar.
Vandaag heb ik de vraag gedaan en krijg terug dat het mogelijk is maar wel van merk (even fictieve merken).
Merk A en Merk B.
Mijn werkgever kan alleen Merk C en Merk D leveren.
Nu is dan mijn vraag kan de eigenaar van de huurwoning vast houden aan het Merk of kan ik (gezien dat ik de kosten betaal) zelf het Merk bepalen.
Alvast bedankt voor de reacties.
(Mocht deze vraag verkeerd geplaatst zijn dan hoor ik het graag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwr_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-09 21:03
Misschien een stomme vraag, maar ik heb deze week een Ioniq 5 gekocht waarbij een laadkabel (type 2) is meegeleverd. Nu moet onze aansluiting nog omgezet worden naar 3F, en een laadpaal aangeschaft worden, maar als dit gedaan is zal ik in principe niet meer AC laden in de buurt. De lengte is als het goed is 5m, wat voldoende is voor mij. Dan kan ik toch gewoon mijn huidige kabel gebruiken met mijn toekomstige laadpaal? Of zie ik nog iets over het hoofd?

Zeker gezien de lockfuncties die veel sockets aanbieden, lijkt me een dergelijke constructies weinig bezwaarlijk. Daarom ook wel benieuwd, naast de benodigde lengte, waarom toch veel lijken te kiezen voor een vaste laadkabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
grazara schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:11:
Hallo allemaal.
Gisteren heb ik te horen gekregen van mijn werkgever dat een auto kan uitzoeken die volledig elektrisch is.
Vandaag heb ik de vraag gedaan en krijg terug dat het mogelijk is maar wel van merk (even fictieve merken).
Merk A en Merk B.
Nu is dan mijn vraag kan de eigenaar van de huurwoning vast houden aan het Merk of kan ik (gezien dat ik de kosten betaal) zelf het Merk bepalen.
Even voorleggen aan WG? Die wil vast wel bewegen. Desnoods zelf betalen, van de bijtelling af laten trekken en de rest via iets hoger tarief compenseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
rwr_ schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:19:
Misschien een stomme vraag, maar ik heb deze week een Ioniq 5 gekocht waarbij een laadkabel (type 2) is meegeleverd. Nu moet onze aansluiting nog omgezet worden naar 3F, en een laadpaal aangeschaft worden, maar als dit gedaan is zal ik in principe niet meer AC laden in de buurt. De lengte is als het goed is 5m, wat voldoende is voor mij. Dan kan ik toch gewoon mijn huidige kabel gebruiken met mijn toekomstige laadpaal? Of zie ik nog iets over het hoofd?

Zeker gezien de lockfuncties die veel sockets aanbieden, lijkt me een dergelijke constructies weinig bezwaarlijk. Daarom ook wel benieuwd, naast de benodigde lengte, waarom toch veel lijken te kiezen voor een vaste laadkabel.
Die losse kabel willen veel mensen in de auto hebben liggen. Dan is een vaste kabel aan de laadpaal praktischer. Hoef je ook niet met een vieze/natte kabel te slepen. Verder beetje persoonlijke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grazara
Inspired schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:27:
[...]

Even voorleggen aan WG? Die wil vast wel bewegen. Desnoods zelf betalen, van de bijtelling af laten trekken en de rest via iets hoger tarief compenseren.
Leuke is wel dat WG laadpalen zelf levert :) dus ben bang dat dat lastig word :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HyperBart
grazara schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:29:
[...]

Leuke is wel dat WG laadpalen zelf levert :) dus ben bang dat dat lastig word :)
Dat moet niet.
Als jij gewoon tegen je WG zegt dat je publiek laadt en dan thuis zelf een paal zet zoals zovelen hier dan is de kous daar mee af.
Dan neem je het merk wat je verhuurder toelaat en benoem je ze hier dan kunnen we je adviseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:05
Maar waarom die merkvoorkeur van de verhuurder; wat schiet die daar in vredesnaam mee op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ben je van plan er nog lang te wonen?
Zo ja, dan zou ik de laadpaal via de werkgever laten plaatsen, ook al is het een ander merk.
Kijk je over 4 jaar (over het algemeen de looptijd van een lease contract) wel weer. Ik zou zelf ondertussen MP (ofzo) in de gaten houden of er een goedkope van het merk langskomt die wel mag van de huisbaas.

En als ie wel een keer opmerkt dat de laadpaal niet het juiste merk is, dan gewoon een lul verhaal ophangen, ja wel doorgeven maar merk x was niet leverbaar dus is merk y opgehangen. Afhankelijk van de reactie dan kun je altijd nog kijken wat je gaat doen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

grazara schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:11:
Hallo allemaal.
Gisteren heb ik te horen gekregen van mijn werkgever dat ik een auto kan uitzoeken die volledig elektrisch is.
Merk A en Merk B.
Nu is dan mijn vraag kan de eigenaar van de huurwoning vast houden aan het Merk of kan ik (gezien dat ik de kosten betaal) zelf het merk bepalen.
@grazara Volgens mij kan/mag je huisbaas je daarin niet beperken. Hij vind het al goed dat er een laadpaal aangelegd wordt, dus dat er waar nodig geboord en gegraven gaat worden.

Verder zegt de wet dat je een woning aan het einde van de huur terug moet brengen in de staat waarin je die aantrof aan het begin van de huur. Dus als je de laadpaal weer weghaalt bij vertrek en eventueel zichtbare gaten netjes dichtstopt, dan kan/mag de huisbaas er helemaal nix van zeggen. Jij betaalt het immers zelf (de huisbaas heeft er in elk geval geen kosten aan).

Uitzondering is wanneer er daarover iets in je huurcontract staat, maar dat kun je zelf het beste nakijken.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grazara
ASW1 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:54:
Maar waarom die merkvoorkeur van de verhuurder; wat schiet die daar in vredesnaam mee op?
Ja dat vraag ik me ook af, ging ook met de zonnewering etc (maar dat is een beetje offtopic).
Hippe Lip schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 23:06:
[...]

@grazara Volgens mij kan/mag je huisbaas je daarin niet beperken. Hij vind het al goed dat er een laadpaal aangelegd wordt, dus dat er waar nodig geboord en gegraven gaat worden.

Verder zegt de wet dat je een woning aan het einde van de huur terug moet brengen in de staat waarin je die aantrof aan het begin van de huur. Dus als je de laadpaal weer weghaalt bij vertrek en eventueel zichtbare gaten netjes dichtstopt, dan kan/mag de huisbaas er helemaal nix van zeggen. Jij betaalt het immers zelf (de huisbaas heeft er in elk geval geen kosten aan).

Uitzondering is wanneer er daarover iets in je huurcontract staat, maar dat kun je zelf het beste nakijken.
Ik kan inderdaad nog mijn huur contract er bij pakken echter is die van 2017 dus denk niet dat het er bij staat maar bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgok
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 23:43
Makrolon schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 06:49:
[...]

Er komt een links draaiveld je huis binnen, dit moet rechts zijn.

Onder de hoofdschakelaar 2 fases omwisselen, en dan zorgen dat je de ct klemmen weer corresponderend met de aansluitvolgorde van de zappi plaatst.
Ik heb ook een zappi , maar het laad nooit op via zonnestroom. Installateur helaas al maanden niet te bereiken.
Waaraan kan het liggen?. Ik heb ook 3fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

cgok schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:10:
[...]

Ik heb ook een zappi , maar het laad nooit op via zonnestroom. Installateur helaas al maanden niet te bereiken.
Je hebt wel zonnepanelen? Heb je meer dan 1.4 kW overschot (1-fase laden) of 4.2 kW (3-fasen)? Firmware geupdate?

Oftewel, wat doe je en wat gebeurt er dan?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 14:18
Independent schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:25:
En heb je daar een account en wachtwoorden van?
Zo ja heb je zelf toegang tot de software van de laadpaal en kan je deze voor stand alone gebruik vrij van back office instellen. Kan je zelfs als "Plug and charge" instellen (dus zonder RFID kaart/tag).
Zo neen zal je daar achter moeten zien te komen.
Lukt dat niet dan vrees ik ervoor.
Sorry voor de late reactie, de auto komt nu pas een beetje in zicht.
Ik heb de flyer met ID , default wachtwoord en password recovery code op een flyer van Alfen in de documentatie gevonden die de monteur heeft achter gelaten.

Alleen de paal is dus enkel met P1 verbonden en een 4G Sim.

Wat is nu handig? verbinden met een laptop op de RJ45 poort achter de cover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:51
cgok schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:10:
[...]

Kloppen alle meetwaarden wel? Maak eens een foto van de display als je aan t laden bent met de zonnepanelen uit.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05:43
Iemand die ook bij Ayvens zit met een Travelcard + DKV laadpas heeft en de laadkosten thuis laat vergoeden?

Worden de daadwerkelijke laadkosten vergoed? Of hanteren zij een fixed prijs per kWh/h? :)

Krijg volgende week vrijdag m’n nieuwe leaseauto (EV) en zaterdags komen ze m’n laadpaal plaatsen (Easee Charge Up). Volgens ChatGPT worden de daadwerkelijke kosten vergoed, maar was benieuwd naar ervaringen hier. :)

Het is een zelf aangeschafte paal/unit die gekoppeld gaat worden aan het backend-systeem van Ayvens.

[ Voor 10% gewijzigd door Rivanov op 11-07-2025 20:08 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amw82
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11:44
Rivanov schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:01:
Iemand die ook bij Ayvens zit met een Travelcard + DKV laadpas heeft en de laadkosten thuis laat vergoeden?

Worden de daadwerkelijke laadkosten vergoed? Of hanteren zij een fixed prijs per kWh/h? :)

Krijg volgende week vrijdag m’n nieuwe leaseauto (EV) en zaterdags komen ze m’n laadpaal plaatsen (Easee Charge Up). Volgens ChatGPT worden de daadwerkelijke kosten vergoed, maar was benieuwd naar ervaringen hier. :)

Het is een zelf aangeschafte paal/unit die gekoppeld gaat worden aan het backend-systeem van Ayvens.
Ligt eraan welke bedrag je instelt.
Maar ik kan me voorstellen als je een backend systeem van Ayvens gebruikt, je precies moet doorgeven wat je energiekosten zijn... Hier heb ik geen ervaring mee. Ik gebruik zelf TAP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mheerde
antoin schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 00:57:
[...]

Wat je nu kan doen:

Super bedankt. Hij doet het!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuplTCUU9Uf5PawyV0_IvlSA_sg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vx9qPyQ8otjMoeG06sWzpwCM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:18

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb gezocht maar niet gevonden, ik vermoed dat ik een probleem het met de meegeleverde iv universal charger. Deze start op ( alles rood > alles groen > gedeeltelijk rood) en blijft dan gedeeltelijk rood.
Dit zowel bij mij thuis als waar deze normaal geparkeerd staat.
Filmpje 1: https://i.imgur.com/WDVqgQZ.mp4
Filmpje 2: https://i.imgur.com/UTF2Tw2.mp4

Ik heb nog geen handleiding gevonden maar dat zou in de wagen steken als digitaal document.

Het was deze nacht al laat/vroeg dus heb ik de wagen maar geparkeerd.

edit: juist terug van VW dealer en mocht daar de lader in het stopcontact steken om te testen en de lader bleef op groen staan en kon low/high selecteren. Heb ook nog aan de laadpaal gehangen maar plug & charge is nog niet geactiveerd en krijg die ook niet geactiveerd. Krijg een kut fout melding waar je als eindgebruiker niets hebt maar wel een telefoon nummer waar je niets mee bent want dan bel je buiten België :F

[ Voor 38% gewijzigd door Damic op 12-07-2025 10:52 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 20:55
Graag gedaan. Ik moest ook even zoeken om het probleem op te lossen.
Hier nog een filmpje met een uitleg over de faserotatie met een Zappi:

YouTube: Using a 3 Phase Rotation Tester To Check Phase Wiring on Zappi 3 Pha...

Beetje clumsy ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
Ik heb een Skoda Enyaq en wil haar zoveel mogelijk tot 100% laden.
Hoe vaak ik ook instel, laden tot 100%, hij switcht bijna altijd terug tijdens de laadsessie naar 80%,zeker als het over de nacht heen gaat.

Ik heb Frank energie en die laadt wanneer het het goedkoopst is. Als ik dus op vrijdagmiddag instel tot 100% laden, en Frank bedenkt dat het 1 over 12 het goedkoopst is om te laden, heeft de Enyaq de limiet weer op 80% gezet en word ik in de ochtend wakker met een 80% geladen auto.

Niet wenselijk.

Iemand die weet hoe ik dit voorkom?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

fabstar81 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 09:51:
In de app van mijn VW ID.3 is een setting ‘Battery Care Mode’, die zet de laadlimiet van de auto iedere keer op 80%.

Misschien heeft (de app van) jouw auto ook zoiets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
fabstar81 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 09:51:
Ik heb een Skoda Enyaq en wil haar zoveel mogelijk tot 100% laden.
Hoe vaak ik ook instel, laden tot 100%, hij switcht bijna altijd terug tijdens de laadsessie naar 80%,zeker als het over de nacht heen gaat.

Ik heb Frank energie en die laadt wanneer het het goedkoopst is. Als ik dus op vrijdagmiddag instel tot 100% laden, en Frank bedenkt dat het 1 over 12 het goedkoopst is om te laden, heeft de Enyaq de limiet weer op 80% gezet en word ik in de ochtend wakker met een 80% geladen auto.

Niet wenselijk.

Mag ik je daar even op challengen? Waarom wil je die 100 pct iedere dag? Beetje Enyaq recent heeft 80kWh dus altijd rond de 400km.
Heb jij iedere dag 400km volledig nodig?
Laden tot 100 pct consequent iedere dag heeft een negatieve impact op de batterij.
EV rijden is: zorgen dat de batterij vol genoeg is voor de verplaatsingen van de volgende dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
HyperBart schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:21:
[...]

Mag ik je daar even op challengen? Waarom wil je die 100 pct iedere dag? Beetje Enyaq recent heeft 80kWh dus altijd rond de 400km.
Heb jij iedere dag 400km volledig nodig?
Laden tot 100 pct consequent iedere dag heeft een negatieve impact op de batterij.
EV rijden is: zorgen dat de batterij vol genoeg is voor de verplaatsingen van de volgende dag.
Ik laad ook bijna altijd tot 80% en dat is voor een week woon-werk voldoende bijna.

Het gaat mij erom dat het slim laden van Frank energie niet goed werkt als ik zaterdag 100% wil, Frank besluit het laden over de 0:00 uur 's nachts te tillen en de auto weer naar 80% schiet van vrijdag op zaterdag als ik hem vrijdagmiddag op 100% zet.

In de ochtend is m'n auto dan niet klaar met 100%.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 17:12

ThsAdrns

Be the change!

True schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:44:
Bij het plaatsen van een Zappi 2.1 en achterinvoer voor de aanvoerende kabel, hoe krijg ik dit waterdicht. Ik geloof dat ik bij een achteraanvoer geen ruimte heb voor een wartel of heb ik dit mis?

Ik lees hier: Makrolon in "Thuisladen van je EV deel 2" wartel aan de binnenkant en zo laag mogelijk, heeft iemand daar wellicht een foto van?

Anders kit 'm gewoon helemaal dicht het zal mij ook een zorg zijn kabel beweegt niet en het blijft wel jaren goed zitten me dunkt.
Ik heb bij mijn installatie de doorvoeren en wartels in de ronde "verhoging" geboord. Dat ging prima, al had ik de eerste eigenlijk iets verder uit het midden moeten zetten. Toch nog foto's gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gxhwj5Ycf4lH2GSwZRg3nOWGxTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HnNQKC3Npy4qh7vUIiRmAiwt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3QVvOUwYLUctZwrhnk-nU06tLys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R1ZVDXohWsCmF0FQD3HX6OvS.jpg?f=fotoalbum_large

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Mooi zo! d:)b
En nu zie je ook meteen de juiste waardes zoals ik aangaf. Dan weet je dat het goed zit.

Veel gebruiksplezier met je Zappi. :)

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Voor iedereen die hier in de toekomst ook tegenaan loopt: Bel even met Zappi/MyEnergi, zij zien dit op afstand, kunnen je aangeven welke fases je om moet draaien en dan werkt het ook :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 16:17
Hippe Lip schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:17:
[...]

@pimk Je kiest de dikte van je kabel toch hoop ik niet op ‘handigheid’? 8)7

Dat het misschien iets meer werk is om aan te leggen, dat is eenmalig. Bruikbaarheid en veiligheid zijn elke keer dat je ervan gebruik maakt. Dat maakt een beetje extra werk (als het dat al is) wel te rechtvaardigen.
Voor mij in elk geval wel!
Nope. je kiest de waarde die pastbij het vermogen. En soms geef je dan een tientje extra uit omdat dikker wel degelijk fijn kan zijn als je op de randen balanceert. Maar dan ontdek je soms wat anders, zoals ik hier heb gemeld.

Het was dus alleen een tip om een ander mee te helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 19:02
Goedemorgen

Ik ga volgende week mijn Hyundai Ioniq 38 kwh uit 2020 ophalen en ben me aan het verdiepen in laadpalen.

Ik ben echter nu op vakantie en het internet werkt niet geweldig hier dus de zoektocht verloopt wat moeizaam.
  • Mjjn auto kan laden met max 7,2 kwh
  • Ik heb een 3 fase groep vrij in mijn meterkast
  • Een 3 fase laadpaal lijkt me wel toekomst gericht ook al zou ik die niet direct volledig gaan benutten. Dat is geen eis als ik ook tegen 7,2 kan laden op een enkele fase
  • Load balancing wordt veelal aangeraden
  • Ik heb zonnepanelen, dus over 2 jaar lijkt slim laden me ook wel relevant
  • Een vaste kabel lijkt me het fijnste
  • Het lijkt me ook wel wenselijk om de paal op een of andere manier te beveiligen tegen gebruik door anderen maar ik woon in een rustig dorp dus super belangrijk is dit punt nu ook niet.
Ik ben aan het kijken of ik er eventueel een van marktplaats op de kop kan tikken

Daar zag ik onder meer deze modellen in mijn regio (Eindhoven):

verschillende EV boxen gezien voor een lage prijs. Wellicht is dit omdat het bedrijf dat deze maakt ermee gestopt is?

Alfen single pro Line

Shell Recharge New Motion

Powerdale nexxtender home

Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen :)

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Bij een 3x25 A aansluiting kun je op niet meer dan max 25 A laden, dus niet op 7.6 kW. Bij een 1x40 A lukt dat wel. In beide gevallen heb je loadbalancing nodig. Een laadpaal moet sowieso op een eigen groep.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HyperBart
louzy82 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:12:
Goedemorgen

Ik ga volgende week mijn Hyundai Ioniq 38 kwh uit 2020 ophalen en ben me aan het verdiepen in laadpalen.

Ik ben echter nu op vakantie en het internet werkt niet geweldig hier dus de zoektocht verloopt wat moeizaam.
[list]
• Mjjn auto kan laden met max 7,2 kwh
kW, niet kWh ;)
kW is vermogen
kWh is energie

kW is dus "het vermogen waarmee je de wagen laat laden"
kWh is wat je "er in gestoken hebt"
• Ik heb een 3 fase groep vrij in mijn meterkast
• Een 3 fase laadpaal lijkt me wel toekomst gericht ook al zou ik die niet direct volledig gaan benutten. Dat is geen eis als ik ook tegen 7,2 kan laden op een enkele fase
Als je een laadpaal neemt die 32A kan laden dan kan je op 7.4kW laden (op 1 fase).
Ik zeg 32A, waarom? Later in deze post zie je dat ;)
• Load balancing wordt veelal aangeraden
Belangrijk en eigenlijk essentieel. De alfen moet bv LB hebben om 'm slim aan te sturen of aan de P1 poort te kunnen hangen.
• Ik heb zonnepanelen, dus over 2 jaar lijkt slim laden me ook wel relevant
• Een vaste kabel lijkt me het fijnste
Absoluut, voor beide +1
• Het lijkt me ook wel wenselijk om de paal op een of andere manier te beveiligen tegen gebruik door anderen maar ik woon in een rustig dorp dus super belangrijk is dit punt nu ook niet.
[/list]
Da's een probleem voor dan en daar valt wel wat mee te automatiseren. Plug to charge (dus je paal vast instellen of zonder pasje) is het makkelijkst. Het risico of de schade van iemand die komt opladen bij jou is normaal ook relatief klein.

Ik ben aan het kijken of ik er eventueel een van marktplaats op de kop kan tikken

Daar zag ik onder meer deze modellen in mijn regio (Eindhoven):

verschillende EV boxen gezien voor een lage prijs. Wellicht is dit omdat het bedrijf dat deze maakt ermee gestopt is?

Alfen single pro Line

Shell Recharge New Motion

Powerdale nexxtender home

Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen :)
Powerdale is failliet
Shell Recharge is zowat de domste laadpaal die je kan kopen. Als je letterlijk alleen maar een laadpaal wil als een stekker om je auto op in te steken die volle snelheid oplaadt dan is het prima maar er is niks mee aan te vangen verder.

Alfen is een topmerk en veel ex-lease palen komen van daar. Er is een apart topic voor want er zijn wel een paar belangrijke punten als je er eentje tweedehands aankoopt.
Je neemt best een 22kW/32A model. "Maar mijn auto kan toch niet 22kw?"
Klopt! maar 22kw = 230V maal 3 fasen maal 32A. En hier zie je dus die 32A terugkeren.
Waarom moet je 32A hebben? Omdat die ampere limiet geldt voor 1 of voor 3 fasen.
Als jij dus op 1 fase 7.4kW wil kunnen laden moet je box 32A ondersteunen.

Alfen topic:
[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Met evcc kan je je hele laadpaal en huis qua energiesturing best slim maken:
Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 16-07-2025 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
HyperBart schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:52:
[...]

kW, niet kWh ;)
kW is vermogen
kWh is energie

kW is dus "het vermogen waarmee je de wagen laat laden"
kWh is wat je "er in gestoken hebt"

[...]

Als je een laadpaal neemt die 32A kan laden dan kan je op 7.4kW laden.
Ik zeg 32A, waarom? Later in deze post zie je dat ;)

[...]

Belangrijk en eigenlijk essentieel. De alfen moet bv LB hebben om 'm slim aan te sturen of aan de P1 poort te kunnen hangen.

[...]

Absoluut, voor beide +1

[...]

Powerdale is failliet
Shell Recharge is zowat de domste laadpaal die je kan kopen. Als je letterlijk alleen maar een laadpaal wil als een stekker om je auto op in te steken die volle snelheid oplaadt dan is het prima maar er is niks mee aan te vangen verder.

Alfen is een topmerk en veel ex-lease palen komen van daar. Er is een apart topic voor want er zijn wel een paar belangrijke punten als je er eentje tweedehands aankoopt.
Je neemt best een 22kW/32A model. "Maar mijn auto kan toch niet 22kw?"
Klopt! maar 22kw = 230V maal 3 fasen maal 32A. En hier zie je dus die 32A terugkeren.
Waarom moet je 32A hebben? Omdat die ampere limiet geldt voor 1 of voor 3 fasen.
Als jij dus op 1 fase 7.4kW wil kunnen laden moet je box 32A ondersteunen.

Alfen topic:
[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Met evcc kan je je hele laadpaal en huis qua energiesturing best slim maken:
Bedankt voor de reacties

De Drie hoofdstoppen van mijn meterkast (die verzegeld zijn) zijn 25a geloof ik.

Ik had ergens gelezen dat ik hiermee: √3 x 25 x 230 = ca 10-11 kw kon laden?

ik zal eens kijken of ik deze kan laten vervangen door 32a

EVBox is ook gestopt las ik.
Is het dan beter om die ook te vermijden?

[ Voor 8% gewijzigd door louzy82 op 16-07-2025 10:20 ]

Louzy#2475

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Taro schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:59:
[...]

Voor iedereen die hier in de toekomst ook tegenaan loopt: Bel even met Zappi/MyEnergi, zij zien dit op afstand, kunnen je aangeven welke fases je om moet draaien en dan werkt het ook :)
Als je een linksdraaiend veld hebt (1 3 2), dan krijg je toch met elke wijziging van 2 draden een rechtsdraaiend veld (1 2 3)?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
louzy82 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:04:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide post!

Met een risico om wellicht een domme opmerking te maken:

De Drie hoofdstoppen van mijn meterkast zijn 25A geloof ik.

Dat heeft denk ik ook invloed hierop lijkt me?
Ja, in principe kan je dan per fase (dus mono of 3) telkens maar 25A trekken.
Ik doe een gokje dat je NL'er bent (ik ben Belg).

Wij in België plaatsen zonnepanelen altijd tesamen met een zogenaamde "rem op de kop van de kast".
Dus onmiddellijk na de hoofdstoppen zetten wij een zekering die eigenlijk het net/grid samenknoopt met de omvormers van onze panelen. Op die manier vermijden we dat we te veel stromen trekken omdat de panelen opwekken en we tegelijk van het net kunnen trekken.

In Nederland lopen jullie vaak nogal (onnodig in mijn ogen) met iets als "selectiviteit" te roepen.
Volgens mij zijn wij in Belgie dat principe niet verplicht (zie mijn rem).

Ik heb bv mijn Alfen vaak in 1 fase modus staan omdat ik op die eerste fase waar ik op kan laden tot 7.4kW kan gaan (20A hoofdzekering + 4kW PV is in principe 38A wat ik kan trekken) maar dat beperkt mijn "rem" dus tot 32A.

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 16-07-2025 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
SBL schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:18:
[...]

Als je een linksdraaiend veld hebt (1 3 2), dan krijg je toch met elke wijziging van 2 draden een rechtsdraaiend veld (1 2 3)?
Dan ben je dus al op het punt dat je weet dat dat de oorzaak is :) Bij mij startte destijds het laden wel op 3-fasen, maar stopte na 15-20 seconden weer. Toen even gebeld, gaven ze aan dat dat de oorzaak was en wat we ervoor moesten doen om het op te lossen. De elektricien wist dat achteraf gezien natuurlijk ook wel, maar goed.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:22

De Drie hoofdstoppen van mijn meterkast (die verzegeld zijn) zijn 25a geloof ik.

ik zal eens kijken of ik deze kan laten vervangen door 32A
Als je hoofdzekeringen echt verzegeld zijn, wil je beslist het maximum niet overschrijden ivm kosten voor een monteur van je energieleveraar.
Overgaan naar 3x 35A is ook een fikse uitgave, en zorgt dan ook voor een hoger 'vastrechtbedrag'.
Maar wanneer je nu een 3 fase lader (voorbereid op de toekomst....ooit een 3 fase ladende auto) plaatst/laat plaatsen, kun je, met loadbalancing, nu veilig laden tot 20A op 1 fase.
Dat is 4,6kW dus zelfs een nagenoeg lege 38kWh accu is na 7-8 uur vol.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:07
[...]

Bedankt voor de reacties

zéker niet je hoofdaansluiting laten verzwaren naar 3x35A!! nergens voor nodig en belachelijke kosten verhoging.

Neem bv gewoon een Zappi 3F (krijg je gelijk 3xCT bij) dan ben je voor nú,
én later (andere auto??) bij veel overschot gewoon klaar.

Gebruik de ECO stand, en je kan tot max 7,4kW laden op één fase (indien genoeg opwek)
(pakt je auto één fase en verdeeld dat over 2 "interne" laders?)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 17:11
Voor een Dacia Spring ben ik op zoek naar een laadoplossing aan huis. De Dacia kan maar éénfasig laden. Huisaansluiting is ook maar 1x35A, dus dat is prima.
- 3.7kW laden is voldoende. De Dacia kan op AC max 6.6kW laden, maar dan houdt het huis niet zo veel over.
- De Dacia kan niet ingesteld worden om op 80% SoC te stoppen met laden. Dit willen we met de laadpaal bereiken, door bijv een timer in te kunnen stellen. Bij voorkeur native in een app. Handmatig stoppen in een app is the next best thing.

Welke goedkope laadpaal kan dit van het liefst onder de €400. Alternatief is een goed buitenstopcontact aanleggen voor de 10A granny, maar telkens een relais van een slimme stekker gebruiken om 10A te verbreken lijkt me niet veilig. Of kan dat met een goede slimme stekker wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
TereZz schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:09:
Voor een Dacia Spring ben ik op zoek naar een laadoplossing aan huis. De Dacia kan maar éénfasig laden. Huisaansluiting is ook maar 1x35A, dus dat is prima.
- 3.7kW laden is voldoende. De Dacia kan op AC max 6.6kW laden, maar dan houdt het huis niet zo veel over.
- De Dacia kan niet ingesteld worden om op 80% SoC te stoppen met laden. Dit willen we met de laadpaal bereiken, door bijv een timer in te kunnen stellen. Bij voorkeur native in een app. Handmatig stoppen in een app is the next best thing.
Ik zou voor een vaste laadbox opteren, zeker in combinatie met mijn antwoord later in mijn post.
Timer en SoC kan je opvangen door evcc te gebruiken:
https://docs.evcc.io/en/docs/devices/vehicles#dacia
https://docs.evcc.io/en/docs/Home

Granny chargers zijn niet ideaal en de stopcontacten waar ze in steken zijn helemaal niet bedoeld om langdurig dit soort vermogens te trekken.
Zet er zeker ook geen slimme stekker tussen want daarmee creeer je een extra overgangspunt met mogelijk nog meer brandgevaar.

Ik overdrijf niet, doe het niet.
Welke goedkope laadpaal kan dit van het liefst onder de €400. Alternatief is een goed buitenstopcontact aanleggen voor de 10A granny, maar telkens een relais van een slimme stekker gebruiken om 10A te verbreken lijkt me niet veilig. Of kan dat met een goede slimme stekker wel?
Voor 400 EUR ga je weinig echte laadpalen vinden, dan moet je sowieso de tweedehands markt op.

Standaard zou ik voor een Alfen gaan, bewezen en goed spul NL makelij, alleen de laatste tijd wat problemen gehad met FW maar daar is met de juiste FW te kiezen rondom te werken. Werkt heel stabiel met evcc.

Tweedehands kan je wel wat koopjes doen:
https://www.marktplaats.nl/q/alfen/

[ Voor 11% gewijzigd door HyperBart op 16-07-2025 11:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:15
[...]

Bedankt voor de reacties

Het sommetje is gewoon 3 x 230 x 16 = 11040 W = 11,04 kW

Maar jouw auto kan maar 1 fase, en je hebt als absolute maximum (hoofdzekering) 25A

Het sommetje is dan 1 x 230 x 25 = 5750 W = 5,75 kW, in de praktijk dus minder, want je hebt meer verbruikers in huis, tenzij 1 van je 3 fasen nu volledig ongebruikt is.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
guido66 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:42:
[...]

Maar jouw auto kan maar 1 fase, en je hebt als absolute maximum (hoofdzekering) 25A

Het sommetje is dan 1 x 230 x 25 = 5750 W = 5,75 kW, in de praktijk dus minder, want je hebt meer verbruikers in huis, tenzij 1 van je 3 fasen nu volledig ongebruikt is.
Maar hoe zit dat dan bij jullie in NL als je een PV omvormer hebt die op diezelfde fase hangt? Dan kan je toch meer? Zo doen we het in Belgie, weliswaar met die rem automaat erbij die "alles afremt tot 32A omdat onze kasten vaak op 10mm² bekabeld zijn aka rated for 32A".

[ Voor 11% gewijzigd door HyperBart op 16-07-2025 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@TereZz hoe bevalt die Dacia trouwens? Ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
HyperBart schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:20:
[...]

Maar hoe zit dat dan bij jullie in NL als je een PV omvormer hebt die op diezelfde fase hangt? Dan kan je toch meer? Zo doen we het in Belgie, weliswaar met die rem automaat erbij die "alles afremt tot 32A omdat onze kasten vaak op 10mm² bekabeld zijn aka rated for 32A".
Dat klopt, als je maar beneden de 32 A blijft zoals je zelf al schrijft. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired

Ik heb vorige jaar voor de tijdelijke huurwoning een Alfen gekocht voor EUR 400,- op MP. Jaartje oud met 22kW en LB licentie. Laad nu mijn auto op een 1 fase aansluiting met 25A op. Zou tot 32A kunnen maar 25A is voldoende voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

HyperBart schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:21:
@TereZz hoe bevalt die Dacia trouwens? Ervaringen?
offtopic:
Dacia Spring - de goedkope EV? hier is een ervaringen topic over de Dacia Spring.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
guido66 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:42:
[...]

Ik snap wat je zegt
en het verklaart wel wat ik eerst verwarrend vond op internet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZmdec7pP7v9l6fDgrTCnoVYQe0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rhBTlxXvr6X8DiKWcKyZoBtx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door louzy82 op 16-07-2025 15:40 ]

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
louzy82 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:37:
[...]

Ik snap wat je zegt
en het verklaart wel wat ik eerst verwarrend vond op internet
[Afbeelding]
Daar komt mijn paal van. Goeie jongens maar je zit volgens mij nu in de selectie van de pakketten.
Wat je wil is

Alfen Pro line
3 fasen (want een 3F model kan je ook prima 1F aansluiten.
32A aka 22kW Licentie (als je 'm dan 1F aansluit doet ie daar 7.4kW op)
Met of zonder kabel kies je zelf
LB licentie
RFID licentie

E-flux/verrekenen met backend kies je ook zelf.

Hier hebben een aantal mensen in mijn buurt 'm van besteld:
https://charge24.nl/produ...pro-line-met-vaste-kabel/

Contacteer eens via Whatsapp, want normaal was die recent nog verkrijgbaar bij hen.

[ Voor 18% gewijzigd door HyperBart op 16-07-2025 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBdV1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-09 16:23
Vervangen van de contractor oftewel een 3 fase relais heeft alle problemen verholpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
JBdV1 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:45:
Vervangen van de contractor oftewel een 3 fase relais heeft alle problemen verholpen
Dat is mooi, maar heb je een link naar die problemen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

HyperBart schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:20:
[...]

@HyperBart
Hier niet anders (NL). Mijn hoofdzekeringen zijn 3 x 25A en ik heb 2 driefase-omvormers voor de PV.
Mijn Zappi laadpaal is afgezekerd op 3 x 32A en de Zappi zorgt ervoor dat de hoofdaansluiting op het net niet meer dan 25A per fase voor z’n kiezen krijgt. Als de PV daar nog eens 7A bij levert kan ik dus met 32A laden.

Bedoel je dat?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Hippe Lip schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:25:
[...]

@HyperBart
Hier niet anders (NL). Mijn hoofdzekeringen zijn 3 x 25A en ik heb 2 driefase-omvormers voor de PV.
Mijn Zappi laadpaal is afgezekerd op 3 x 32A en de Zappi zorgt ervoor dat de hoofdaansluiting op het net niet meer dan 25A per fase voor z’n kiezen krijgt. Als de PV daar nog eens 7A bij levert kan ik dus met 32A laden.

Bedoel je dat?
Yes, ok dus selectiviteit (nooit een hogere zekering stroomafwaarts dan de zekering die er voor hangt stroomopwaarts) wordt niet aangehouden in het geval van PV.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

HyperBart schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 23:21:
[...]

Yes, ok dus selectiviteit (nooit een hogere zekering stroomafwaarts dan de zekering die er voor hangt stroomopwaarts) wordt niet aangehouden in het geval van PV.
Ho ho, in Nederland is dat gewoon verplicht: https://wetten.overheid.n..._Paragraaf2.1_Artikel2.13
Dat de EVSE- en PV-topics op GoT overlopen van andere keuzes gemaakt zonder die kennis óf gemaakt met die kennis waar willens en wetens de verplichting in de wind geslagen wordt, maakt het nog niet een standaard of een advies.
Zo'n post als waar je nu op reageert mag m.i. ook wel met de juiste nuances gebracht worden. Genoeg mensen die denken kleur op kleur en je bent elektromonteur en maar wat aan elkaar krimpen om hun EV te kunnen laden of hun eigen schuur te voorzien van zonnepanelen.
Laat staan de cowboys in de branche die wekelijks failliet gaan en totaal geen toekomstperspectief hebben en lekker en simpel willen installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123paultje
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-09 11:53

Zelf heb ik dit een tijd lang opgelost van de dacia integratie binnen home assistant. Automation gemaakt: auto thuis en aan het laden, status 80% druk stop laden.
Werkte perfect zonder dat je een dure laadpaal nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stunter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:42
True schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 23:38:
[...]

Ho ho, in Nederland is dat gewoon verplicht: https://wetten.overheid.n..._Paragraaf2.1_Artikel2.13
Dat de EVSE- en PV-topics op GoT overlopen van andere keuzes gemaakt zonder die kennis óf gemaakt met die kennis waar willens en wetens de verplichting in de wind geslagen wordt, maakt het nog niet een standaard of een advies.
Zo'n post als waar je nu op reageert mag m.i. ook wel met de juiste nuances gebracht worden. Genoeg mensen die denken kleur op kleur en je bent elektromonteur en maar wat aan elkaar krimpen om hun EV te kunnen laden of hun eigen schuur te voorzien van zonnepanelen.
Laat staan de cowboys in de branche die wekelijks failliet gaan en totaal geen toekomstperspectief hebben en lekker en simpel willen installeren.
Zeer goed punt een kleine nuance is dat je wettelijke alleen selectiviteit moet hebben met de netbeheerder dus de zekering of automaat voor de kWh meter. In de eigen installatie hoef je niet selectief te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:12
Misschien een hele domme vraag, maar wij hebben net onze eerste PHEV een paar weken geleden gekocht en nu vroeg ik mij af of als de accu vol is of het opladen dan gewoon stopt en er dus geen enkel verbruik meer is of dat deze continu een heel klein beetje semistandby aan het sluipverbruiken is?

Wij gebruiken een oplader gewoon aan een regulier stopcontact.

Iemand die dat zo weet? Of hangt dat van de exacte auto en oplaadkabel af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

vosss schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:20:
Misschien een hele domme vraag, maar wij hebben net onze eerste PHEV een paar weken geleden gekocht en nu vroeg ik mij af of als de accu vol is of het opladen dan gewoon stopt en er dus geen enkel verbruik meer is of dat deze continu een heel klein beetje semistandby aan het sluipverbruiken is?

Wij gebruiken een oplader gewoon aan een regulier stopcontact.

Iemand die dat zo weet? Of hangt dat van de exacte auto en oplaadkabel af?
Stroom kan alleen maar 'gebruikt' worden als er iets is wat het 'verbruikt'.
Bijv. een laptop lader die laad je laptop en soms heb je zo'n oude lader/trafo die ook nog heel iets piept of warm wordt als die in het stopcontact blijft hangen. Daarmee verbruikt die nog iets stroom.

In het geval van een auto kun je met een gerust hart de lader aangesloten laden als die vol is, en hoef je niet direct de lader los te koppelen. Hij kan in theorie nog wel heel ietsjes gebruiken (zoals met een laptop lader als voorbeeld) maar dat is te verwaarlozen.
Persoonlijk zou ik de auto niet dagen aan de lader laten hangen.

Maar stel je hangt 'm om 18.30 aan de lader en hij is om 22.00 vol dan hoef je echt niet vanavond in je badjas de auto los te koppelen. Dat kan gerust morgen een keer of morgenmiddag als je met de fiets terugkomt van werk.

Concreet: zeer laag sluipverbruik is mogelijk, geen 'verbruik' vergelijkbaar met het laden van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:12
Ok dank voor de info.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

revolution-nl schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:24:
Ik heb een TCE laaddruppel van mijn werkgever, mijn ShellRecharge laadpaal heb ik na veel ellende van de muur afgetrokken en daar hangt nu een Alfen.

Ik ben opzoek naar een nieuwe back-office provider, uitgekomen op 50Five alleen willen die langskomen voor de onboarding a 337 euro, iets wat overdreven gezien ik de Alfen ook zelf kan configureren.

Vattenfal heb ik als alternatief gevonden alleen ga je daar direct een abbonement aan voor 24 maanden, E-Flux kan niet met TCE overweg.

Iemand toevallig ervaringen met een provider waar de onboarding wel laagdrempelig is?
Uiteindelijk de laadpaal bij e-Flux online geonboard, ipv 337 euro bij 50five, waren de kosten nog geen 20 euro voor de eenmalige aansluitkosten

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
revolution-nl schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:13:
[...]

Uiteindelijk de laadpaal bij e-Flux online geonboard, ipv 337 euro bij 50five, waren de kosten nog geen 20 euro voor de eenmalige aansluitkosten
Waarom geen Tap Electric? Dan heb je 0 aansluitkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

deejeebv schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:22:
[...]

Waarom geen Tap Electric? Dan heb je 0 aansluitkosten.
8)7 Nooit gezien dat het bij Tap gratis was _O-

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Laatst online: 17-09 12:19
Naar aanleiding van de migratie van Shell Recharge naar 50five ben ik aan het kijken hoe ik het nu ga oplossen met mijn Newmotion home advanced 2 paal.
Shell Recharge / Newmotion gebruikersplatform

Het werkte allemaal prima, maar met de migratie naar 50five kan ik niet meer met gast passen laden of moet hier flink voor gaan betalen. Omdat de paal privé is (overgenomen van een eerdere werkgever) en ik zakelijk (eigen bv) laad authentiseer ik met een Shell Recharge pas. Shell heeft gevraagd om dit om te zetten naar een Shell Fleet pas. Ik kan dit ook niet activeren via de 50five app en helpdesk reageert niet. Laadsessies werken gelukkig nog wel gewoon.

Wat ik prettig vind is dat ik de auto gewoon aanmeld met de pas en zo automatisch de facturering loopt. Nu lees ik hier dat diverse mensen hun eigen paal hiervoor onderbrengen bij E-flux. Zou ik dit ook met deze paal kunnen doen? Volgens gegevens verloopt het 50five abo ook per eind dit jaar.

De paal zelf functioneert prima (incl load balancing, 3-fase 11kw paal) dus die hoef ik niet direct te vervangen. Ik zie ook mensen knutselen met deze palen mbv componenten, maar daar heb ik geen zin in (vooralsnog).

Zijn er mensen die een Newmotion laadpaal door E-flux laten managen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 18:42
Boeie schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:45:
Naar aanleiding van de migratie van Shell Recharge naar 50five ben ik aan het kijken hoe ik het nu ga oplossen met mijn Newmotion home advanced 2 paal.
Shell Recharge / Newmotion gebruikersplatform

Het werkte allemaal prima, maar met de migratie naar 50five kan ik niet meer met gast passen laden of moet hier flink voor gaan betalen. Omdat de paal privé is (overgenomen van een eerdere werkgever) en ik zakelijk (eigen bv) laad authentiseer ik met een Shell Recharge pas. Shell heeft gevraagd om dit om te zetten naar een Shell Fleet pas. Ik kan dit ook niet activeren via de 50five app en helpdesk reageert niet. Laadsessies werken gelukkig nog wel gewoon.

Wat ik prettig vind is dat ik de auto gewoon aanmeld met de pas en zo automatisch de facturering loopt. Nu lees ik hier dat diverse mensen hun eigen paal hiervoor onderbrengen bij E-flux. Zou ik dit ook met deze paal kunnen doen? Volgens gegevens verloopt het 50five abo ook per eind dit jaar.

De paal zelf functioneert prima (incl load balancing, 3-fase 11kw paal) dus die hoef ik niet direct te vervangen. Ik zie ook mensen knutselen met deze palen mbv componenten, maar daar heb ik geen zin in (vooralsnog).

Zijn er mensen die een Newmotion laadpaal door E-flux laten managen?
Ik heb recent mijn laadpaal gekregen en ik heb gekozen voor Tap. Geen aansluit kosten en qua passen is het allemaal beheersbaar. De werkgever betaald mijn stroom terug (je kunt zelf het tarief instellen, kies dan wel voor 0% BTW, van uitgaande dat je de paal niet gebruikt om inkomsten te genereren) en eventuele bezoekers kunnen met hun eigen pas laden. In Tap kan je instellen of je wil dat
1) alleen bepaalde groepen (kan je zelf aanmaken) kunnen laden en zo ja, tegen welk tarief
2) alleen tap gebruikers kunnen laden
3) iedereen (met een pas) kan laden
4) eventueel kan je een RFID tag toevoegen, deze pas kan dan gratis laden

zichtbaarheid (op kaarten) is een losse optie. Mijn laadpaal is niet publiekelijk vindbaar, maar iedereen kan er wel laden (met pas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
gerwim schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:48:
[...]

Ik heb recent mijn laadpaal gekregen en ik heb gekozen voor Tap. Geen aansluit kosten en qua passen is het allemaal beheersbaar. De werkgever betaald mijn stroom terug (je kunt zelf het tarief instellen, kies dan wel voor 0% BTW, van uitgaande dat je de paal niet gebruikt om inkomsten te genereren) en eventuele bezoekers kunnen met hun eigen pas laden. In Tap kan je instellen of je wil dat
1) alleen bepaalde groepen (kan je zelf aanmaken) kunnen laden en zo ja, tegen welk tarief
2) alleen tap gebruikers kunnen laden
3) iedereen (met een pas) kan laden
4) eventueel kan je een RFID tag toevoegen, deze pas kan dan gratis laden

zichtbaarheid (op kaarten) is een losse optie. Mijn laadpaal is niet publiekelijk vindbaar, maar iedereen kan er wel laden (met pas).
Dank, maar ik ben in eerste instantie niet op zoek om de paal te vervangen. Die doet namelijk prima wat hij doet. Wat je hierboven beschrijft is ook alles wat mijn paal tot nu toe kan. Ik ben op zoek naar ervaringen mbt het koppelen van deze laadpaal aan een andere backoffice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 18:42
Boeie schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:00:
[...]

Dank, maar ik ben in eerste instantie niet op zoek om de paal te vervangen. Die doet namelijk prima wat hij doet. Wat je hierboven beschrijft is ook alles wat mijn paal tot nu toe kan. Ik ben op zoek naar ervaringen mbt het koppelen van deze laadpaal aan een andere backoffice.
Nee snap ik, maar ben je niet vrij om je eigen backoffice in te stellen? Ik kan kiezen wat ik wil namelijk. Als ik nu wil switchen van backoffice kan dat gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11:44
Boeie schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:00:
[...]

Tap is een backoffice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
gerwim schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:12:
[...]

Nee snap ik, maar ben je niet vrij om je eigen backoffice in te stellen? Ik kan kiezen wat ik wil namelijk. Als ik nu wil switchen van backoffice kan dat gewoon.
Ja natuurlijk ben ik vrij om te kiezen. Alleen omdat de paal van een aanbieder (Newmotion / Shell nu 50five) vraag ik mij af of dat kan. Ik was uitgegaan van E-flux maar Tap kan natuurlijk ook.

[ Voor 6% gewijzigd door Boeie op 18-07-2025 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Boeie Zowel bij E-Flux als Tap zie ik de Shell Recharge / NewMotion niet staan tussen de handleidingen voor het koppelen van laadstations aan de backoffice.

Helaas doet dat mijn vermoeden bevestigen dat die paal zo dichtgetimmerd als de pest is. Je zit dus aan 50Five vast…

Een goede vriend van mij loopt ook al tijden wat te mokken op zijn NewMotion paal. In feite e-waste omdat de rommel geen open standaarden ondersteund.

Als je het zelf regelt is een backoffice overigens niet verplicht. Je kunt ook gewoon geladen energie declareren. Dan verleng je de levensduur nog wat :P

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zarar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 12:07
Ik ben recentelijk ingeloot in een pilot traject van de gemeente en heb op hun kosten een kabelgoot ontvangen. Ik wacht momenteel op de netbeheerder om mijn aansluiting om te zetten naar 3-fase. Ik was er eigenlijk al uit dat ik een Zappi wilde nemen.... maar begin nu toch te twijfelen.

Belangrijk is voor ons dat we goed het overschot aan zonne-energie kunnen laden. We werken veel vanuit huis dus kunnen eenvoudig overdag laden en zonne overschot benutten. Ik lees echter dat dit alleen zin heeft als je 4kw over hebt, wij hebben de Goodwe 3600T-DS omvormer. Ik ben een leek met elektra, maar 3600 is toch 3,6kw, dan zou dit ontoereikend zijn toch? maar in dat geval zouden weinig mensen deze functie kunnen benutten denk ik, dat lijkt mij vreemd. Heb alle topics al doorgenomen, maar wordt er niet wijzer van.

Daar is nu bij gekomen dat we afgelopen maand onze eerste elektrische auto hebben vervangen met een Scenic e-tech Long Range. Dat de keuze hierop zou vallen was ook niet voorzien :)
De Scenic is V2G ready, maar het is momenteel onduidelijk hoe dit gaat werken en of je alleen in combinatie met een dienst van Renault dit kan gebruiken. In dat geval is het misschien handig om een paal te hebben die V2G ready is (al blijft het een gok of ze elkaar gaan ondersteunen). Ik was op zich wel gecharmeerd van de Zaptec GO 2, ook vanwege het formaat (handig omdat mijn gevel grenst aan een stoep).

Integratie met mn pv systeem en mogelijke overstap naar dynamische tarieven, biedt kansen. Maar het heeft wel de voorkeur dat de software dit zelf zo slim mogelijk oplost.

Met de V2G voorbereiding, MID display en OCPP integratie op de Zaptec, voelt deze iets toekomst zekerder.

Is dat een geval; van ruilen komt huilen? Of is de Zaptec GO 2 de juiste keuze?

ps zul je altijd zien, komt de Charge Amps Luna net voorbij in een topic. Nog meer keuzes.. :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05dBPNGO3KyC0GdobWYrzWqPevg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ye1AUfzNPL2wTuPqTT4UnyiT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
zarar schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 23:31:
Ik ben recentelijk ingeloot in een pilot traject van de gemeente en heb op hun kosten een kabelgoot ontvangen. Ik wacht momenteel op de netbeheerder om mijn aansluiting om te zetten naar 3-fase. Ik was er eigenlijk al uit dat ik een Zappi wilde nemen.... maar begin nu toch te twijfelen.

Belangrijk is voor ons dat we goed het overschot aan zonne-energie kunnen laden. We werken veel vanuit huis dus kunnen eenvoudig overdag laden en zonne overschot benutten. Ik lees echter dat dit alleen zin heeft als je 4kw over hebt, wij hebben de Goodwe 3600T-DS omvormer. Ik ben een leek met elektra, maar 3600 is toch 3,6kw, dan zou dit ontoereikend zijn toch? maar in dat geval zouden weinig mensen deze functie kunnen benutten denk ik, dat lijkt mij vreemd. Heb alle topics al doorgenomen, maar wordt er niet wijzer van.

Daar is nu bij gekomen dat we afgelopen maand onze eerste elektrische auto hebben vervangen met een Scenic e-tech Long Range. Dat de keuze hierop zou vallen was ook niet voorzien :)
De Scenic is V2G ready, maar het is momenteel onduidelijk hoe dit gaat werken en of je alleen in combinatie met een dienst van Renault dit kan gebruiken. In dat geval is het misschien handig om een paal te hebben die V2G ready is (al blijft het een gok of ze elkaar gaan ondersteunen). Ik was op zich wel gecharmeerd van de Zaptec GO 2, ook vanwege het formaat (handig omdat mijn gevel grenst aan een stoep).

Integratie met mn pv systeem en mogelijke overstap naar dynamische tarieven, biedt kansen. Maar het heeft wel de voorkeur dat de software dit zelf zo slim mogelijk oplost.

Met de V2G voorbereiding, MID display en OCPP integratie op de Zaptec, voelt deze iets toekomst zekerder.

ps zul je altijd zien, komt de Charge Amps Luna net voorbij in een topic. Nog meer keuzes.. :|

[Afbeelding]
Slecht ingelicht of voorgelicht. Welke aansluiting had je en waarom ging je naar 3 fasen?
1 fase is prima. Die kosten had je kunnen uitsparen tenzij je een dagelijks 400km doet en snachts dit moet kunnen bijladen.

Slimme laadpaal kan wisselen tussen een of 3 fasen laden.

Zappi is prima.
V2g is helemaal nog niet uitgeklaard, staat nog zo in zijn kinderschoenen. Even laten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zarar
HyperBart schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 23:36:
[...]

Slecht ingelicht of voorgelicht. Welke aansluiting had je en waarom ging je naar 3 fasen?
1 fase is prima. Die kosten had je kunnen uitsparen tenzij je een dagelijks 400km doet en snachts dit moet kunnen bijladen.

Slimme laadpaal kan wisselen tussen een of 3 fasen laden.

Zappi is prima.
V2g is helemaal nog niet uitgeklaard, staat nog zo in zijn kinderschoenen. Even laten…
Rationeel idd op dit moment nog niet helemaal nodig. Maar overstap op inductie komt eraan én mn ketel is ook alweer 15 jaar oud. Dus heb maar direct doorgepakt. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

[Afbeelding]
Zoals @HyperBart ook zegt kan een slim laadpunt (zoals de Zappi, Zaptec ken ik niet) wisselen tussen 1 en 3 fase laden. Je zou ook in kunnen stellen dat hij op zonnestroomoverschot altijd op 1 fase laadt. Bij op 1 fase laden is het minimum overschot 1,4kW. Bij 3 fasen inderdaad 4,2kW.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online

[Afbeelding]
Peblar? Nederlands merk. Gekozen voor de Business. Lokaal evt aan te sturen als je dat leuk vindt. V2H/V2G ready. Zover dit idd waarde zal gaan hebben. Loadbalancing kan via de p1 meter van HW. Mocht je die al hebben scheelt weer een duurdere loadbalancing van Zaptec. Peblar ondersteund laden op zonnestroom. Zaptec nog niet. Volgend jaar als het goed is.
Wat als ze failliet gaan? Peblar zijn loadbalancing blijft bijvoorbeeld werken. Lokaal met je p1. Zaptec gaat via de cloud dus dat is dan niet meer mogelijk. Ook bevestigd door mjjn leverancier (aanbieder van meerdere merk palen).

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Ik ben even in het “duister” aan het tasten door in mijn ogen wat tegenstrijdige berichtgeving.
Dus mijn excuses alvast als het al heel vaak besproken is, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk.

Ik heb sinds gisteren een Tesla Model Y als nieuwe leaseauto. Onze leasemaatschappij is Ayvens en mijn laadpas is via Travelcard (incl. DKV voor Europa). De pas moet ik nog ontvangen, deze zal in de loop van volgende week binnenkomen.

Vandaag wordt mijn laadpaal bij mij thuis geïnstalleerd die ik zelf heb aangeschaft en niet via Ayvens heb afgenomen.
Dit is de Easee Charge Up.

Uiteraard wil ik mijn thuislaadsessies automatisch laten verrekenen met Travelcard / Ayvens.

Nu komt voor mij het onduidelijke doordat Ayvens mij verschillende reacties geeft.

Bij voorkeur wil mijn werkgever geen verschillende “tussenpartijen” voor de verrekeningen met bijkomende abonnementskosten.

- de ene contactpersoon bij Ayvens geeft aan dat zij de gegevens van de laadpaal nodig hebben (serienummer etc) om mijn laadpaal in hun systeem op te nemen en dan wordt dit service-abonnement in mijn leasecontract opgenomen
- gisteren sprak ik weer iemand van Ayvens en die gaf aan dat ik de TCE-code (Travelcard) in moet voeren in het systeem van de leverancier van de laadpaal. Daarmee bedoelen ze dan Easee neem ik aan?

Maar als ik dat laatste doe, dan heb ik toch een aparte backend nodig i.pv. die van Ayvens zelf? Of heeft Ayvens dat zelf überhaupt niet?

Hoop dat iemand mij hier een juiste en duidelijke uitleg over kan geven. Dit terrein is namelijk nog nieuw voor mij, dit is mijn eerste EV.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
@Rivanov je hebt niks van Ayvens nodig als je een backend provider op je paal zet. Tap electric is voor de laadpaalaanbieder gratis. In Tap stel je het tarief in en je kunt dan met je tag laden en de kosten gaan automatisch naar TCE. Net zoals elke andere publieke laadpaal die je gebruikt.

De backend provider regelt de financiele afhandeling. Jij krijgt elke maand de geladen kWhs terug obv je ingestelde tarief en de backend provider krijgt deze via TCE terug.

[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 19-07-2025 07:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
@Boeie de Shell/NM laadpalen kunnen niet met andere providers werken. Ik ben blij dat ik hem niet meer heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Inspired schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 07:44:
@Rivanov je hebt niks van Ayvens nodig als je een backend provider op je paal zet. Tap electric is voor de laadpaalaanbieder gratis. In Tap stel je het tarief in en je kunt dan met je tag laden en de kosten gaan automatisch naar TCE. Net zoals elke andere publieke laadpaal die je gebruikt.

De backend provider regelt de financiele afhandeling. Jij krijgt elke maand de geladen kWhs terug obv je ingestelde tarief en de backend provider krijgt deze via TCE terug.
Dus als ik TAP Electric "er tussen zet" en daar mijn Travelcard in toevoeg, dan gebeurt alles automatisch en kost het mij niets? Ik of mijn werkgever hoeven dus geen abonnement of servicekosten te betalen aan TAP Electric?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Rivanov schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 07:53:
[...]

Dus als ik TAP Electric "er tussen zet" en daar mijn Travelcard in toevoeg, dan gebeurt alles automatisch en kost het mij niets? Ik of mijn werkgever hoeven dus geen abonnement of servicekosten te betalen aan TAP Electric?
Jou kost het niets, Tap rekent echter tien procent transactie kosten. De tien procent transactie kosten komen bovenop het ingestelde tarief. Zeg je betaald per kWh 25 cent aan je energieleverancier en je steld dit in als tarief. Dan rekent Tap 27,5 cent per kWh aan TCE. Jij krijgt dan 25 cent per kWh. Die tien procent is de fee voor de service van Tap. Voordeel bij Tap is verder dat je geen abonnement/contract hebt. Je kunt er zo mee stoppen mocht je dat willen.

[ Voor 10% gewijzigd door Inspired op 19-07-2025 08:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Rivanov schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 07:53:
[...]

Je Travelcard hoef je helemaal niet toe te voegen. Ik heb ook een Travelcard van Ayvens en gebruik Tap Electric als backend. Ik heb wel een andere laadpas toegevoegd voor het laden van de privé auto. Hiervoor wordt dan niets doorberekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Dank voor de uitleg en toelichting beide!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
deejeebv schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 08:05:
[...]

Je Travelcard hoef je helemaal niet toe te voegen. Ik heb ook een Travelcard van Ayvens en gebruik Tap Electric als backend. Ik heb wel een andere laadpas toegevoegd voor het laden van de privé auto. Hiervoor wordt dan niets doorberekend.
Toevoegen kan, hoeft niet idd. Als je het niet doet moet je gewoon elke keer bliepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Inspired schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 08:18:
[...]

Toevoegen kan, hoeft niet idd. Als je het niet doet moet je gewoon elke keer bliepen.
Mijn voorkeur gaat uit naar toevoegen zodat ik zelf niet telkens de pas hoef te gebruiken.
Maar als er bezoek komt en zij willen laden, dan wil ik wel dat ze met hun laadpas authenticeren zodat die laadsessies niet richting Travelcard gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Rivanov schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 08:19:
[...]

Mijn voorkeur gaat uit naar toevoegen zodat ik zelf niet telkens de pas hoef te gebruiken.
Maar als er bezoek komt en zij willen laden, dan wil ik wel dat ze met hun laadpas authenticeren zodat die laadsessies niet richting Travelcard gaan.
Ja, dan moet je bliepen of het steeds aanpassen als er bezoek komt. Vorige paal had ik op auto charge staan, nu gewoon bliepen ook ivm bezoek. Ik vind het bliepen niet zo'n issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Inspired schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 08:23:
[...]

Ja, dan moet je bliepen of het steeds aanpassen als er bezoek komt. Vorige paal had ik op auto charge staan, nu gewoon bliepen ook ivm bezoek. Ik vind het bliepen niet zo'n issue.
Ah, dus het is óf alle laadsessies naar Travelcard sturen zodra je Travelcard hebt toegevoegd. Het is dan dus niet mogelijk om separaat nog met een andere pas te laden en die sessies buiten Travelcard te houden?

En anders niet toevoegen, maar dan moet ik zelf dus ook steeds de laadpas gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Rivanov schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 08:33:
[...]

Ah, dus het is óf alle laadsessies naar Travelcard sturen zodra je Travelcard hebt toegevoegd. Het is dan dus niet mogelijk om separaat nog met een andere pas te laden en die sessies buiten Travelcard te houden?

En anders niet toevoegen, maar dan moet ik zelf dus ook steeds de laadpas gebruiken?
Ja, omdat een laadpaal niet kan weten welke auto eraan hangt. Dus bij instellen van autocharge in een laadpaal gaan alle sessies naar die kaart. Mocht je eens per 3 maand bezoek krijgen met een BEV dan zou je het op dat moment om kunnen zetten. Als het vaker is dan is bliepen handiger. Ook om eventueel misbruik te voorkomen. Al heb ik dat laatste nog nooit meegemaakt. (Bij autocharge kan iedereen dus gewoon aankoppelen en zal het laden starten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
verkeerde topic.

[ Voor 97% gewijzigd door Rivanov op 19-07-2025 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[…] ook vanwege het formaat (handig omdat mijn gevel grenst aan een stoep).
@zarar Als jouw gevel grenst aan de stoep, mag je dan wel een laadpaal aan de gevel hangen? Die hangt dan immers boven gemeentegrond en voor zover ik weet mag dat niet zomaar. Je kunt er mss wel toestemming voor vragen, maar dat houdt in dat ‘nee’ dan ook een antwoord kan zijn.
Theoretisch kan het ook zijn dat je dan precariorechten moet betalen voor dat gebruik.
Uitzondering is als nog een kleine strook voor de deur (bv 20cm?) bij het huis hoort.

Een tweede punt om aan te denken is dat het over het algemeen prettig in gebruik is om een laadpaal te hebben met vast snoer. Anders moet je je laadkabel telkens uit de auto halen en aan twee kanten aansluiten. Die wordt vies, zeker in slecht weer, en moet in die toestand dan weer de auto in als je weggaat. Ook bij regen minder leuk.
Maar is een vaste kabel wel een handige keuze als dit aan de stoep grenst? Hoe gaat ‘het publiek’ dat hier langs loopt mee om? Hoe is de kans op vandalisme? Dat zijn wel verdomd dure kabels als je die moet vervangen na vandalisme of zo.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:33
Maandag toch maar eens naar Myenergi bellen, heb net door alle settings gelopen maar kan niet snel iets geks ontdekken. Behalve de fases, maar de waardes in de Zappi komen overeen met wat ik uitlees via P1. 🤷‍♂️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSMuprW4iwK0G2evGRPaubBIRGk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGf3Rk58NOnF2gGoyqsPB9Yi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Brr2PSK9xg8r6B56722RQ779OeE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dOxYzrdq2Chw2wvzcCnoolJh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ojmc4VxOQVSI6uXNQ_Xo7e7lrws=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/siYx2zRbdJdwE3HPdTiJxPJk.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0k8zkQ6kZ5ZYN4BQZUtaW_zEDs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKBQdmiDWbPPYr4Jvwh16x6c.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LUbzqw3w8p23EwcQ9hzaTxBkICM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7PNCAaXgsZYhB96KWlnqLwB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bY_XsXsSbVqkGyvOz9x08mKmAac=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3adWgx6UUnlKJhKzltfwcOG9.jpg?f=fotoalbum_tile

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zarar
Hippe Lip schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:36:
[...]

@zarar Als jouw gevel grenst aan de stoep, mag je dan wel een laadpaal aan de gevel hangen? Die hangt dan immers boven gemeentegrond en voor zover ik weet mag dat niet zomaar. Je kunt er mss wel toestemming voor vragen, maar dat houdt in dat ‘nee’ dan ook een antwoord kan zijn.
Theoretisch kan het ook zijn dat je dan precariorechten moet betalen voor dat gebruik.
Uitzondering is als nog een kleine strook voor de deur (bv 20cm?) bij het huis hoort.

Een tweede punt om aan te denken is dat het over het algemeen prettig in gebruik is om een laadpaal te hebben met vast snoer. Anders moet je je laadkabel telkens uit de auto halen en aan twee kanten aansluiten. Die wordt vies, zeker in slecht weer, en moet in die toestand dan weer de auto in als je weggaat. Ook bij regen minder leuk.
Maar is een vaste kabel wel een handige keuze als dit aan de stoep grenst? Hoe gaat ‘het publiek’ dat hier langs loopt mee om? Hoe is de kans op vandalisme? Dat zijn wel verdomd dure kabels als je die moet vervangen na vandalisme of zo.
Dat was precies de reden dat ik tot op heden altijd openbaar heb geladen, maar met deze pilot mag ik de lader aan de gevel hangen. Daar is iemand van de gemeente voor langs geweest.
Ik kies wel voor een socket versie vanwege de mensen die over de stoep lopen. Heeft idd wat nadelen, maar is vergelijkbaar met de huidige situatie met openbaar laden. Dus ben 't gewend.

@Devke wel gezien, maar had de business gemist. Die heeft socket. Even checken of m'n installateur er ervaring mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
zarar schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 14:54:
[...]

Dat was precies de reden dat ik tot op heden altijd openbaar heb geladen, maar met deze pilot mag ik de lader aan de gevel hangen. Daar is iemand van de gemeente voor langs geweest.
Ik kies wel voor een socket versie vanwege de mensen die over de stoep lopen. Heeft idd wat nadelen, maar is vergelijkbaar met de huidige situatie met openbaar laden. Dus ben 't gewend.

@Devke wel gezien, maar had de business gemist. Die heeft socket. Even checken of m'n installateur er ervaring mee heeft.
Kijk maar. Mocht je een goede zoeken. Omgeving Arnhem ken ik een goede. Heeft hier nu 2 klussen gedaan en klasse werk geleverd. Ennuh nee ik heb 0 belang erbij 🤣

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Phusebox schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:22:
Maandag toch maar eens naar Myenergi bellen, heb net door alle settings gelopen maar kan niet snel iets geks ontdekken. Behalve de fases, maar de waardes in de Zappi komen overeen met wat ik uitlees via P1. 🤷‍♂️

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Moet je in het 'CT CONFIG' (of 'CT AANSLUITINGEN') menu niet CT1/2/3 op none zetten? Zie ook: YouTube: 3-phase Zappi V2 / Harvi installation - Nederlands

Edit: aangenomen dat je je CT-klemmen voor/na je hoofdschakelaar van je groepenkast hebt en niet op bijv. je PV-installatie hebt geklemd. Je geeft namelijk wel bijster weinig context.

[ Voor 4% gewijzigd door True op 19-07-2025 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:33
True schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:05:
[...]

Moet je in het 'CT CONFIG' (of 'CT AANSLUITINGEN') menu niet CT1/2/3 op none zetten? Zie ook: YouTube: 3-phase Zappi V2 / Harvi installation - Nederlands

Edit: aangenomen dat je je CT-klemmen voor/na je hoofdschakelaar van je groepenkast hebt en niet op bijv. je PV-installatie hebt geklemd. Je geeft namelijk wel bijster weinig context.
Wat ik zo zie is dat als je een Harvi hebt, die heb ik zelf niet.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Pagina: 1 ... 181 ... 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen