Je wil echt geen Coolblue apparaat. Ik heb 'm na een half jaar ruziemaken kunnen terugsturen. Wat een drama. Updates blijven uit, slechte support, ontbrekende functionaliteit en een lock-in met Coolblue.Kaastosti schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 06:44:
[...]
Dat was ook wat ik ervan had gehoord, maar telefonisch wordt mij dit allemaal verteld. Moet ze toch nog wat info sturen, zal meteen dubbel-checken of het inderdaad klopt. Kom ik op terug!
Korte vraag:
Wij hebben een maisonnettewoning met een eigen carport/parkeerplaats in een appartementencomplex en geen zonnepanelen want appartementen. Een EV die ik zo'n 1x per week laad. Openbaar laden is 11kw voor €0.50. Wij hebben nog een enkele fase aansluiting maar wel een moderne stoppenkast die (als het goed is) relatief eenvoudig om te zetten is naar 3 fase.
Heeft het enig nut om dan voor een eigen laadpaal te gaan?
Kosten paal en stoppenkast iets van 1500 euro, vasttarief is nu 0.25 kwh, bespaar elke keer vol laden dan 17 euro. Dat is een terugverdientijd van 7+ jaar.
Maak ik ergens nog een rekenfout?
Wij hebben een maisonnettewoning met een eigen carport/parkeerplaats in een appartementencomplex en geen zonnepanelen want appartementen. Een EV die ik zo'n 1x per week laad. Openbaar laden is 11kw voor €0.50. Wij hebben nog een enkele fase aansluiting maar wel een moderne stoppenkast die (als het goed is) relatief eenvoudig om te zetten is naar 3 fase.
Kosten paal en stoppenkast iets van 1500 euro, vasttarief is nu 0.25 kwh, bespaar elke keer vol laden dan 17 euro. Dat is een terugverdientijd van 7+ jaar.
blup
Je zou starttarief, blokkeertarief en gemak nog mee kunnen nemen in je voor/nadelen.Bezulba schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:30:
Korte vraag:
Als je nu 1 fase hebt, zou je zelfs kunnen kijken of 7,4kW laden voldoende voor je is, en kijken wat dat bespaart bij aanleg, al is €1500 incl natuurlijk een prima bedrag incl meterkast aanpassingen voor 3 fase (maar kan pas wanneer je van je netbeheerder een 3fase kunnen krijgen, en is wel afwachten).
Volgens mij klopt het aardig. Wel twee pluspunten van een eigenlaadplek is zekerheid van de mogelijkheid om te kunnen laden (bij ons in de wijk wel een probleem). Meer zekerheid wat betreft tarief, starttarief, blokkeringstarief.Bezulba schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:30:
Korte vraag:
Je hebt natuurlijk wel de mogelijkheid om tijdens het daltarief te laden en en als je bij bijvoorbeeld Budget energie zit in de zomer weekenden gratis energie wordt je terugverdientijd korter.
Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 1x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
Die 1500 is niet eens een offerte maar een inschatting aan mijn kant, blokkeertarieven doen ze niet aan in Lunetten en het gemak.. ik heb 5 laadpalen (dus 10 laadplekken) in een 300meter radius. Enige wat ik dus niet meereken is het starttarief, maar probeer daarmee maar een eerlijke vergelijking te maken met de 1000 en 1 laadpassen/laadpalen combo zonder en met starttarief maar met hogere of lagere laadtarieven.Get!em schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:34:
[...]
Je zou starttarief, blokkeertarief en gemak nog mee kunnen nemen in je voor/nadelen.
Als je nu 1 fase hebt, zou je zelfs kunnen kijken of 7,4kW laden voldoende voor je is, en kijken wat dat bespaart bij aanleg, al is €1500 incl natuurlijk een prima bedrag incl meterkast aanpassingen voor 3 fase (maar kan pas wanneer je van je netbeheerder een 3fase kunnen krijgen, en is wel afwachten).
blup
Mjah dan moet je dynamisch gaan en ik ken mijzelf, dan moet ik opeens gaan opletten om daar niet duurder mee uit te zijn en dat ga ik geheid vergeten. En de goedkoopste tijden om te laden zijn overdag, als ik met de auto op het werk sta, gaat em ook niet worden.Leanderr schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:37:
[...]
Volgens mij klopt het aardig. Wel twee pluspunten van een eigenlaadplek is zekerheid van de mogelijkheid om te kunnen laden (bij ons in de wijk wel een probleem). Meer zekerheid wat betreft tarief, starttarief, blokkeringstarief.
Je hebt natuurlijk wel de mogelijkheid om tijdens het daltarief te laden en en als je bij bijvoorbeeld Budget energie zit in de zomer weekenden gratis energie wordt je terugverdientijd korter.
[ Voor 7% gewijzigd door Bezulba op 03-07-2025 11:39 ]
blup
Ik ben toevallig bezig voor een vriend met het aansluiten van een EVSE & het vernieuwen van een vrij nette groepenkast (let op een stoppenkast is altijd aan vervanging toe ..).Bezulba schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:37:
[...]
Die 1500 is niet eens een offerte maar een inschatting aan mijn kant, blokkeertarieven doen ze niet aan in Lunetten en het gemak.. ik heb 5 laadpalen (dus 10 laadplekken) in een 300meter radius. Enige wat ik dus niet meereken is het starttarief, maar probeer daarmee maar een eerlijke vergelijking te maken met de 1000 en 1 laadpassen/laadpalen combo zonder en met starttarief maar met hogere of lagere laadtarieven.
De EVSE is €1000 (Zappi 2.1) en de groepenkast was €400 op z'n goedkoopst (behouden 1-fase) en €1000 & netbeheerder kosten voor 3-fasen. Dit is inkoop als consument inclusief btw en nul euro marge. Als je een wat slimmere EVSE wilt moet je echt meer gaan rekenen. En in mijn geval is het uitbreiden van een Eaton kast of het vervangen voor een ABB kast. Beiden A-merken wat je ook moet willen.
€1500 ga je of veel zelf doen óf er komt een beunhaas met een B-merk wat in je groepenkast schroeven.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Terugverdientijd is enorm, woon je er over 7 jaar nog?Bezulba schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:30:
Korte vraag:
1500 euro kan misschien, ligt de parkeerplaats direct onder je woning?
In hoeverre dien ben je afhankelijk van de goodwill van je VVE en eventueel nog andere complicaties voor de route die de kabel moet gaan volgen?
Zoveel verschil tussen 7,4 of 11 KW zit er nu ook weer niet, en je kunt je afvragen of het nu echt nodig is de groepenkast om te bouwen naar 3 fasen, dat kost ook exra geld naast de omzetting door de netbeheerder zelf.
7 jaar geleden dachten wij er redelijk snel weg te zijn, maar we zitten er nog. Elke euro die het huis meer waard wordt, komt er bij een mogelijk ander huis x2 of x3 bij...ASW1 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:54:
[...]
Terugverdientijd is enorm, woon je er over 7 jaar nog?
1500 euro kan misschien, ligt de parkeerplaats direct onder je woning?
In hoeverre dien ben je afhankelijk van de goodwill van je VVE en eventueel nog andere complicaties voor de route die de kabel moet gaan volgen?
Zoveel verschil tussen 7,4 of 11 KW zit er nu ook weer niet, en je kunt je afvragen of het nu echt nodig is de groepenkast om te bouwen naar 3 fasen, dat kost ook exra geld naast de omzetting door de netbeheerder zelf.
Ben niet afhankelijk van goodwill, eigen terein.
Blijft de keuze over om op 7,4 max te gaan zitten of grotere investering voor 11... dan zou het dus allemaal iets goedkoper kunnen, maar uiteindelijk scheelt het niet veel.
blup
Ga eens wat offertes vragen anders, dan krijg je een wat beter idee.Bezulba schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:58:
[...]
7 jaar geleden dachten wij er redelijk snel weg te zijn, maar we zitten er nog. Elke euro die het huis meer waard wordt, komt er bij een mogelijk ander huis x2 of x3 bij...
Ben niet afhankelijk van goodwill, eigen terein.
Blijft de keuze over om op 7,4 max te gaan zitten of grotere investering voor 11... dan zou het dus allemaal iets goedkoper kunnen, maar uiteindelijk scheelt het niet veel.
Je kunt een laadpunt ook laten aanleggen met een 3 fasen voorbereiding, dan kun je later alsnog makkelijk naar 11 kW indien gewenst.
Als je het geld hebt liggen en het gevoel hebt dat je grofweg quitte gaat spelen dan zou ik het zeker doen vanwege het gemak van een eigen lader hebben, dat is ook wat waard.
Grappig dat hier weer wordt nagedacht over "terugverdientijd".Bezulba schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:30:
Korte vraag:
Ik heb een laadbox aan de gevel "geschroefd" omdat ik dan makkelijk kan laden. Het kan me echt niet boeien of ik dat ooit terugverdien en hoe lang dat eventueel zou duren.
Ik heb ook nog nooit nagedacht wat de terugverdientijd van m'n Netflix-abonnement is ten opzichte van bioscoopbezoek. Of de terugverdientijd van m'n koffiezetapparaat.
Oh ja, ik weet het echt wel hoor; voor sommige mensen is terugverdientijd wél heel belangrijk.
Iedereen heeft andere omstandigheden en maakt daarbij z'n eigen overwegingen, laat elkaar daarbij vooral in zijn eigen waarde.BBBvB schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:03:
[...]
Oh ja, ik weet het echt wel hoor; voor sommige mensen is terugverdientijd wél heel belangrijk.
Nee juist niet dynamisch. Mijn eigen vaste contract heeft ook een normaal en dal tarief. Het scheelt niet super veel maar toch.Bezulba schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:38:
[...]
Mjah dan moet je dynamisch gaan en ik ken mijzelf, dan moet ik opeens gaan opletten om daar niet duurder mee uit te zijn en dat ga ik geheid vergeten. En de goedkoopste tijden om te laden zijn overdag, als ik met de auto op het werk sta, gaat em ook niet worden.
Ook budget biedt gratis stoom in de zomer weekenden bij een vast contract. Maar snap het gemak, ik ben altijd aan het gokken wanneer de zon schijnt met mijn Grannycharger.
Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 1x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
Exact wat ikzelf dus schrijf.ASW1 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:35:
[...]
Iedereen heeft andere omstandigheden en maakt daarbij z'n eigen overwegingen, laat elkaar daarbij vooral in zijn eigen waarde.
De app heeft alleen een mogelijkheid voor een schema, verder niets.Kaastosti schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 06:44:
[...]
Dat was ook wat ik ervan had gehoord, maar telefonisch wordt mij dit allemaal verteld. Moet ze toch nog wat info sturen, zal meteen dubbel-checken of het inderdaad klopt. Kom ik op terug!
:strip_exif()/f/image/u5Zrs3tSjdBd9Ay5zodk5srQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een twee-onder-een-kapper. De oprit van ons en van de buren is opgesplitst doordat er een heg in het midden staat.
Het lijkt mij handig om mijn EV daarom niet strak tegen het huis te parkeren, maar juist zo dicht mogelijk tegen de heg. Dan kun je met de fiets enz. goed langs de auto lopen, zonder dat je dicht langs de struik loopt.
Als je dan een lader aan het huis hangt, heb je altijd die kabel waar je overheen loopt.
Is het hier dan niet handiger om de lader 'in' de heg te plaatsen op een laadpaal? Dan loopt er niemand meer over de laadkabel heen. Plus de doorgang tussen huis & auto is iets breder doordat er daar geen wallbox tegen het huis hangt.
Het lijkt mij handig om mijn EV daarom niet strak tegen het huis te parkeren, maar juist zo dicht mogelijk tegen de heg. Dan kun je met de fiets enz. goed langs de auto lopen, zonder dat je dicht langs de struik loopt.
Als je dan een lader aan het huis hangt, heb je altijd die kabel waar je overheen loopt.
Is het hier dan niet handiger om de lader 'in' de heg te plaatsen op een laadpaal? Dan loopt er niemand meer over de laadkabel heen. Plus de doorgang tussen huis & auto is iets breder doordat er daar geen wallbox tegen het huis hangt.
[ Voor 8% gewijzigd door Swelson op 04-07-2025 18:46 ]
Klinkt logisch, zo lang de buren zich er ook in kunnen vinden.Swelson schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:46:
Ik heb een twee-onder-een-kapper. De oprit van ons en van de buren is opgesplitst doordat er een heg in het midden staat.
Hier de laadpaal bewust op een muur hangen aan de zijkant van de oprit, dus niet aan het huis, zodat je er altijd zonder problemen langs kunt lopen. En post- of pizzabezorgers in het donker niet tegen de in de auto hangende stekker aanlopen met alle gevolgen van dien...
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Een laadpaal, zeker 1 die aangesloten is, geeft toch altijd wel wat licht?
Niet veel maar een niet blinde zal dat toch wel zien.
En als je de auto net kort langs de muur parkeert en de kabel insteekt zodat je er aan de andere kant langs kunt?
Hier de laadpaal zodanig gehangen dat je afhankelijk van de auto er met 2 auto's kunt laden, enigzins onafhankelijk van waar de laadklep zit.
Maar goed we hebben geen afscheiding op de oprit met de buren en de normaal achterste auto kan er achteruit langs (als de oprit van de buren vrij is)
En als je de auto net kort langs de muur parkeert en de kabel insteekt zodat je er aan de andere kant langs kunt?
Hier de laadpaal zodanig gehangen dat je afhankelijk van de auto er met 2 auto's kunt laden, enigzins onafhankelijk van waar de laadklep zit.
Maar goed we hebben geen afscheiding op de oprit met de buren en de normaal achterste auto kan er achteruit langs (als de oprit van de buren vrij is)
Hier komt de oplader naast de voordeur te hangen, aan de linkerzijde.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8Z4ygTcklUoOb3aORx27A9ve.jpg?f=user_large)
Vervolgens komt er een 15m lange kabel aan zodat ik 'm aan de "buitenkant" van de oprit kan leggen, langs de buren af i.p.v. langs ons eigen huis zodat hij nooit in de loop ligt.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8Z4ygTcklUoOb3aORx27A9ve.jpg?f=user_large)
Vervolgens komt er een 15m lange kabel aan zodat ik 'm aan de "buitenkant" van de oprit kan leggen, langs de buren af i.p.v. langs ons eigen huis zodat hij nooit in de loop ligt.
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Hierbij ga je denk ik heel erg uit van je eigen laadpaal en de oriëntatie zoals dat bij jou het geval is. De laadpaal hier zendt geen licht uit (kan je instellen) en wijst naar de voordeur van de garage, niet naar de zijkant en dus niet naar de muur van het huis.janne_nl schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 08:54:
Een laadpaal, zeker 1 die aangesloten is, geeft toch altijd wel wat licht?
De auto het dichtste bij het huis moet altijd met de neus naar het huis gericht zijn, gezien de rechterkant van de auto tegen een heg komt te staan en je daar niet uit kunt stappen. De laadklep zit links achter, dus de laadstekker zit altijd in het looppad naar de voordeur. De laadpaal zit dan net aan de andere kant van de auto.
De auto aan de kant van de straat kan gelukkig wel kiezen of die vooruit of achteruit op de oprit parkeert.
Hangt hier in de lengte gezien precies in het midden van de oprit, zodat je altijd 1 van de 2 EV's kunt laden.Hier de laadpaal zodanig gehangen dat je afhankelijk van de auto er met 2 auto's kunt laden, enigzins onafhankelijk van waar de laadklep zit.
Zie sowieso wel heel veel creatieve oplossingen
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Ja, je loopt hier continu langs. Struikelen over het draad is dan maar 1 overweging, tegen de stekker (in de auto of in de laadpaal) aanlopen is dan een andere inderdaad!Taro schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:36:
[...]
Klinkt logisch, zo lang de buren zich er ook in kunnen vinden.
Hier de laadpaal bewust op een muur hangen aan de zijkant van de oprit, dus niet aan het huis, zodat je er altijd zonder problemen langs kunt lopen. En post- of pizzabezorgers in het donker niet tegen de in de auto hangende stekker aanlopen met alle gevolgen van dien...
Probleem met de buren zie ik niet, paal komt niet precies in het midden, maar gewoon op mijn deel van de grens. Maar dan wel zo dicht mogelijk bij/in de heg.
Bij mij staat die heg alleen de laatste 8 meter op de oprit naast het huis, tot aan de garage. De eerste helft van de oprit is dus wel vrij.Taro schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:29:
[...]
De auto het dichtste bij het huis moet altijd met de neus naar het huis gericht zijn, gezien de rechterkant van de auto tegen een heg komt te staan en je daar niet uit kunt stappen. De laadklep zit links achter, dus de laadstekker zit altijd in het looppad naar de voordeur. De laadpaal zit dan net aan de andere kant van de auto.
Ik zou dan dus de auto zover mogelijk tegen de erfgrens aan kunnen zetten en met de neus/kont van de auto op 50 afstand ofzo van de heg. Dan kun je nog net naar de lader lopen die weggewerkt staat in de heg.
Hier, heb ff snelle schets gemaakt.
Blauw = EV
Zwarte lijnen = huis en garage
Groen = voortuin, groene lijn = heg
Rood = laadpaal, laadkabel
:strip_exif()/f/image/fo78mBDvRwUQg2VYbQC8Jipl.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Swelson op 05-07-2025 10:04 ]
Ik ben aan het kijken naar TAP, werkt TAP ook zonder hun eigen "TAP key"? Ik wil graag opladen zonder transactie kosten (dat kost 2,50 per maand), en dan met de RFID pas van mijn werkegever (dus niet die van TAP).Inspired schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:06:
[...]
Je kunt ook naar Tap kijken. Kost het je zelf niks en ook zonder contract. Heb er zelf goede ervaringen mee. Eerste configuratie kan beter, is wellicht ook al zo nu, maar als het eenmaal werkt is het dikke prima.
Het lijkt er namelijk op dat ik 2,50 per maand betaald voor de TAP key en dat ik daarmee dan geen transactiekosten heb, maar dan wordt het niet verrekend met de pas van mijn werkgever. Toch?
Als je al een pas van je werkgever hebt, hoef je niet de Tap laaddruppel te nemen. Gewoon backoffice installeren en laden met de pas van je werkgever.gerwim schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:32:
[...]
Ik ben aan het kijken naar TAP, werkt TAP ook zonder hun eigen "TAP key"? Ik wil graag opladen zonder transactie kosten (dat kost 2,50 per maand), en dan met de RFID pas van mijn werkegever (dus niet die van TAP).
Het lijkt er namelijk op dat ik 2,50 per maand betaald voor de TAP key en dat ik daarmee dan geen transactiekosten heb, maar dan wordt het niet verrekend met de pas van mijn werkgever. Toch?
Die transactiekosten komen dan voor rekening van de eigenaar van de laadpas. Kost jou dan niets.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Dat is zo. Maar goed, wel zo eerlijk denk ik om het dan zo goedkoop mogelijk te doen. TAP rekent dan standaard 10% extra (dat zijn dan tientallen euro's per maand extra, die anders hadden afgevangen kunnen worden voor 2,50 p/m).JanHenk schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:44:
[...]
Als je al een pas van je werkgever hebt, hoef je niet de Tap laaddruppel te nemen. Gewoon backoffice installeren en laden met de pas van je werkgever.
Die transactiekosten komen dan voor rekening van de eigenaar van de laadpas. Kost jou dan niets.
Blijkbaar rekend e-flux 3 cent (ex btw) per kwh wanneer je geen kaart van hun gebruikt.
Maar je kan niet die Tapkey nemen en dan met een andere pas zonder transactiekosten laden. Dan moet je hem ook gebruiken.gerwim schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:55:
[...]
Dat is zo. Maar goed, wel zo eerlijk denk ik om het dan zo goedkoop mogelijk te doen. TAP rekent dan standaard 10% extra (dat zijn dan tientallen euro's per maand extra, die anders hadden afgevangen kunnen worden voor 2,50 p/m).
Blijkbaar rekend e-flux 3 cent (ex btw) per kwh wanneer je geen kaart van hun gebruikt.
Ik weet niet wat je ingestelde tarief is, maar 10% is bij 30 cent per kWh exact gelijk aan wat E-flux rekent.
Je hebt een laadpas van je werkgever/lm? Dan heb je niks aan de tap key. Bij e-flux is het 5 EUR per maand, je zit er twee jaar aan vast en 3 cent per kWh. Dan is 10% per kWh niet snel duurder lijkt me. Je zult toch onder de 30 cent per kWh moeten kunnen blijven in NL.gerwim schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:55:
[...]
Dat is zo. Maar goed, wel zo eerlijk denk ik om het dan zo goedkoop mogelijk te doen. TAP rekent dan standaard 10% extra (dat zijn dan tientallen euro's per maand extra, die anders hadden afgevangen kunnen worden voor 2,50 p/m).
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Klopt hoor. Maar ik ben op zoek naar iets dat een vast bedrag kost, bijvoorbeeld 7,50 per maand, en dan geen transactiekosten heb. Ook voor eventuele bezoekers.Inspired schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:05:
[...]
Je hebt een laadpas van je werkgever/lm? Dan heb je niks aan de tap key. Bij e-flux is het 5 EUR per maand, je zit er twee jaar aan vast en 3 cent per kWh. Dan is 10% per kWh niet snel duurder lijkt me. Je zult toch onder de 30 cent per kWh moeten kunnen blijven in NL.
@gerwim Dat bestaat voor zover ik weet niet, roaming (een willekeurige laadpas gebruiken op een backoffice van een andere partij dan de laadpas) levert altijd transactiekosten op. En zelfs als MSP en CPO hetzelfde zijn zal er ergens transactiekosten in rekening worden gebracht. In geval van Tap kun je met de Tap key dat afkopen voor € 2,50 en ook E-Flux heeft een eigen laadpas die je dan zou kunnen gebruiken (ken het tarief even niet).
Desniettemin moeten backoffices ook ergens worden betaald voor hun diensten.
Anders is de oplossing gewoon geen backoffice gebruiken en zelf tikkies sturen
Hoeveel betaal je per kWh? 25c? Heb je het over 1.25 bij 50kWh. Zal een bezoeker niet boeien. Of idd tikkie sturen. Bij eflux betalen ze meer.gerwim schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:16:
[...]
Klopt hoor. Maar ik ben op zoek naar iets dat een vast bedrag kost, bijvoorbeeld 7,50 per maand, en dan geen transactiekosten heb. Ook voor eventuele bezoekers.
50*0,25 is nog steeds 12,50Inspired schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 17:23:
[...]
Hoeveel betaal je per kWh? 25c? Heb je het over 1.25 bij 50kWh. Zal een bezoeker niet boeien. Of idd tikkie sturen. Bij eflux betalen ze meer.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Hoezo? Als je een pas hebt die CPO tarief gebruikt is dat niet.JanHenk schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:24:
@gerwim Dat bestaat voor zover ik weet niet, roaming (een willekeurige laadpas gebruiken op een backoffice van een andere partij dan de laadpas) levert altijd transactiekosten op. En zelfs als MSP en CPO hetzelfde zijn zal er ergens transactiekosten in rekening worden gebracht. In geval van Tap kun je met de Tap key dat afkopen voor € 2,50 en ook E-Flux heeft een eigen laadpas die je dan zou kunnen gebruiken (ken het tarief even niet).
Anders zouden CPO of MSP twee keer langs kassa gaan
Maar CPO tarief is (bij roaming) dus bijvoorbeeld 33 cent als de eigenaar van de paal 30 cent heeft ingesteld (in dit voorbeeld zowel bij Eflux als Tap backoffice). Die transactiekosten zitten in het CPO tarief verwerkt dus.HyperBart schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 17:40:
[...]
Hoezo? Als je een pas hebt die CPO tarief gebruikt is dat niet.
Anders zouden CPO of MSP twee keer langs kassa gaan
Nee, klopt hoor. Maar voor m’n werkgever zal het wat schelen. Ik krijg een Van Mossel laadpas. Heb hun inmiddels gecontacteerd of ik hun backoffice kan gebruiken tegen welke prijzen. Bij hun eigen laadpaal is het 7,50 per maand.Inspired schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 17:23:
[...]
Hoeveel betaal je per kWh? 25c? Heb je het over 1.25 bij 50kWh. Zal een bezoeker niet boeien. Of idd tikkie sturen. Bij eflux betalen ze meer.
Klopt. Alleen gaat het daar niet om. Gaat om de 10%.
Lees al een tijdje mee en wil nu de knoop doorhakken.
Begin augustus wordt mijn Audi Q6 E-tron geleverd. Deze kan 22kw laden.
Ik heb nu een Alfen Single hangen, maar daar is het scherm van kapot en deze hangt nog in de backoffice van mijn voormalig werkgever.
Waar ik naar op zoek ben:
- 3 fase laden (i.v.m 22kw)
- Solar balancing/ laden mogelijk
- Active load balancing
- Ondersteuning voor backoffice, voor verrekenen privé geleverd stroom en factureren aan mijn eigen bedrijf (zoiets als E-Flux)
- Als het kan; bi-directioneel laden
Zelf dacht ik aan een Peblar (Antraciet, Nederlands merk en - lijkt aan al mijn wensen te voldoen).
Ik heb nu een offerte liggen voor een Peblar Business, inclusief Homewizard p1 module en installatie voor €1663,- inc. BTW.
Schot in de roos, of hebben jullie nog andere/ betere ideeen? Ik hoor graag.
Ik heb nu een Alfen Single hangen, maar daar is het scherm van kapot en deze hangt nog in de backoffice van mijn voormalig werkgever.
- Active load balancing
- Ondersteuning voor backoffice, voor verrekenen privé geleverd stroom en factureren aan mijn eigen bedrijf (zoiets als E-Flux)
Zelf dacht ik aan een Peblar (Antraciet, Nederlands merk en - lijkt aan al mijn wensen te voldoen).
Ik heb nu een offerte liggen voor een Peblar Business, inclusief Homewizard p1 module en installatie voor €1663,- inc. BTW.
"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)
Houd rekening met je aansluiting. 22kW lijkt leuk, maar als je aansluiting slechts 3x25A is dan koop je een dure paal die je niet maximaal kunt gebruiken. 3x25A is immers ongeveer 17kW vermogen.Hammetje schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:52:
- Active load balancing
Mocht je een grotere aansluiting hebben, dan heb ik niks gezegd....
Tweede vraag: is de laadpaal voor thuis? Je kiest wel voor een Business model. Is dat bewust?
Zappi staat hier ook goed bekend, met vele mogelijkheden, zoals heel goed zonneladen en loadbalancing. Zij hebben ook een 22kW model en staan bekend als erg betrouwbaar.
Ik heb zelf naar alle tevredenheid een Easee laadpaal. Prachtig design (vind ik) en ook in een 22kW versie te koop.
[ Voor 13% gewijzigd door Pr088 op 07-07-2025 11:42 ]
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Hier een 3 x 35A aansluiting, dus dat moet goedkomen.Pr088 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:57:
[...]
Houd rekening met je aansluiting. 22kW lijkt leuk, maar als je aansluiting slechts 3x25A is dan koop je een dure paal die je niet maximaal kunt gebruiken. 3x25A is immers ongeveer 17kW vermogen.
Mocht je een grotere aansluiting hebben, dan heb ik niks gezegd....
Tweede vraag: is de laadpaal voor thuis? Je kiest wel voor een Business model. Is dat bewust?
Zappi staat hier ook goed bekend, met vele mogelijkheden, zoals heel goed zonneladen en loadbalancing. Zij hebben ook een 22kW model en staan bekend als erg betrouwbaar.
Ik heb zelf naar alle tevredenheid een Easee laadpaal. Prachtig design (vind ik) en ook in een 22kW versie te koop.
Het is inderdaad een laadpaal voor thuis. De reden dat ik dat business model kies, is omdat deze variant bi-directioneel laden ondersteund. Ik weet niet of ik dat op korte termijn ga gebruiken, maar met het wegvallen van de salderingsregeling zou dit enigzins het stroomverbruik buiten de zonuren op kunnen compenseren. Die Zaptec GO2 doet dat allemaal ook zo te zien; al vind ik de Peblar wel een stukje mooier. Komen we wel overheen, de huidige Alfen is ook niet mooi.
"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)
Als je ook bidirectioneel wilt wordt de spoeling dunner. Zaptec is een goede partij en de GO2 leek mij ook mooi (al heb ik dus wel een 3x25 aansluiting) om alvast bidirectioneel-ready te zijn.Hammetje schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:25:
[...]
Hier een 3 x 35A aansluiting, dus dat moet goedkomen.
Het is inderdaad een laadpaal voor thuis. De reden dat ik dat business model kies, is omdat deze variant bi-directioneel laden ondersteund. Ik weet niet of ik dat op korte termijn ga gebruiken, maar met het wegvallen van de salderingsregeling zou dit enigzins het stroomverbruik buiten de zonuren op kunnen compenseren. Die Zaptec GO2 doet dat allemaal ook zo te zien; al vind ik de Peblar wel een stukje mooier. Komen we wel overheen, de huidige Alfen is ook niet mooi.
Nu heb je twee alternatieven, denk gezien de prijzen dat het niet zomaar goedkoper wordt of kwalitatief beter.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Dat is een dure hobby, heb je dat wel nodig?Hammetje schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:25:
[...]
Hier een 3 x 35A aansluiting, dus dat moet goedkomen.
Zelfs als het antwoord ja is kun je met een accu om de pieken op te vangen vaak alsnog naar 3x 25A.
Die accu heb je dan redelijk snel terugverdiend.
We hadden al 3 x 35A omdat de vorige bewoner dat had. Dat wilde ik laten verlichten naar 3 x 25A omdat, dat inderdaad fors scheelt per jaar. Echter; we hebben 28 zonnepanelen; de installateur raadde daarom aan om de aansluiting te laten 'verlichten'.ASW1 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:41:
[...]
Dat is een dure hobby, heb je dat wel nodig?
Zelfs als het antwoord ja is kun je met een accu om de pieken op te vangen vaak alsnog naar 3x 25A.
Die accu heb je dan redelijk snel terugverdiend.
Ik heb 40 zonnepanelen en draai als een zonnetje op 3x25A. Je moet je dus geen angst aan laten praten.Hammetje schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:06:
[...]
We hadden al 3 x 35A omdat de vorige bewoner dat had. Dat wilde ik laten verlichten naar 3 x 25A omdat, dat inderdaad fors scheelt per jaar. Echter; we hebben 28 zonnepanelen; de installateur raadde daarom aan om de aansluiting te laten 'verlichten'.
Het verschil in kosten tussen 3x25A en 3x35A levert je ruwweg de kosten van een nieuwe laadpaal per jaar op.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Zoals @Hippe Lip ook zegt, maak je geen zorgen. Ik heb 3x25A en 24 panelen maar die zitten op 1 fase en dat gaat prima. Verder een full electric warmtepomp en een Zappi voor de EV.Hammetje schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:06:
[...]
We hadden al 3 x 35A omdat de vorige bewoner dat had. Dat wilde ik laten verlichten naar 3 x 25A omdat, dat inderdaad fors scheelt per jaar. Echter; we hebben 28 zonnepanelen; de installateur raadde daarom aan om de aansluiting te laten 'verlichten'.
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Eind mei hier ook eindelijk een laadpaal aangeschaft/geinstalleerd. M'n vrouw heeft een nieuwe baan en daardoor gebruiken we de auto een stuk meer. En tot nu toe hing ik 'm meestal 1 keer per week aan de lader op mijn werk, maar dat was nu niet meer genoeg range voor de rest van de week. Publieke laadpaal in de straat is vaak bezet en de laadkosten van publieke laadpalen is ook omhoog gegaan sinds toen we de auto kochten.
Ik moet zeggen dat ik het vinden van de juiste laadpaal echt een drama vond. Eigenlijk voldeed er geen een aan al m'n eisen, maar de Zappi kwam toch het meest dichtbij (voor rond de 900 euro). Misschien was de Alfen een iets betere fit, maar die is toch forst duurder. Ook nog even een zelfbouw SmartEVSE overwogen, maar had geen zin in weer een rabbit hole
Mocht de Zappi het ooit begeven of de cloudomgeving stuk gaan, ga ik er zeker serieuzer naar kijken. Grootste nadeel van de Zappi vind ik het gebrek aan een lokale api.
De groepenkast hadden we vorig jaar vervangen en toen meteen rekening gehouden met een laadpaal, dus dat scheelde weer mooi bij het aansluiten. Een 5x4mm2 kabel had ik ook al in huis. Eerlijk gezegd vond ik het lastigste van het verhaal een goed passende wartel vinden, want de dikte van de YMvK-kabel viel precies tussen twee maten in. Ook had ik liever een voorgeboord gat gehad met een afdichtingsring oid. Maar goed, misschien zit het zo wel beter. Uiteindelijk de kabel via de onderkant ingevoerd ipv de achterkant, daar had ik qua waterdichtheid wat meer vertrouwen in. En een wartel via de achterkant vereiste ook wel een wat groter gat in m'n muur.
:strip_exif()/f/image/YCFnKwckh4r2DbaiHHju2i51.jpg?f=fotoalbum_large)
De foto hierboven was van vlak na de installatie, nu slaan we de kabel nog een slagje extra om de lader heen en ziet het er net wat cleaner uit.
Inmiddels ook een dynamisch contract via Tibber, maar ipv de Tibber app heb ik het slim opladen via Home Assistant geregeld. Best makkelijk gegaan dankzij de 'EV Smart Charging' plugin en zit niet vast aan Tibber op deze manier.
Ik moet zeggen dat ik het vinden van de juiste laadpaal echt een drama vond. Eigenlijk voldeed er geen een aan al m'n eisen, maar de Zappi kwam toch het meest dichtbij (voor rond de 900 euro). Misschien was de Alfen een iets betere fit, maar die is toch forst duurder. Ook nog even een zelfbouw SmartEVSE overwogen, maar had geen zin in weer een rabbit hole
De groepenkast hadden we vorig jaar vervangen en toen meteen rekening gehouden met een laadpaal, dus dat scheelde weer mooi bij het aansluiten. Een 5x4mm2 kabel had ik ook al in huis. Eerlijk gezegd vond ik het lastigste van het verhaal een goed passende wartel vinden, want de dikte van de YMvK-kabel viel precies tussen twee maten in. Ook had ik liever een voorgeboord gat gehad met een afdichtingsring oid. Maar goed, misschien zit het zo wel beter. Uiteindelijk de kabel via de onderkant ingevoerd ipv de achterkant, daar had ik qua waterdichtheid wat meer vertrouwen in. En een wartel via de achterkant vereiste ook wel een wat groter gat in m'n muur.
:strip_exif()/f/image/YCFnKwckh4r2DbaiHHju2i51.jpg?f=fotoalbum_large)
De foto hierboven was van vlak na de installatie, nu slaan we de kabel nog een slagje extra om de lader heen en ziet het er net wat cleaner uit.
Inmiddels ook een dynamisch contract via Tibber, maar ipv de Tibber app heb ik het slim opladen via Home Assistant geregeld. Best makkelijk gegaan dankzij de 'EV Smart Charging' plugin en zit niet vast aan Tibber op deze manier.
/f/image/Jbvmufvo2iPQu0zUK13htDHg.png?f=fotoalbum_large)
Dan kan je je zonnepanelen beter van je dak halen, om die 1400 euro extra terug te verdienen moet je nogal wat kwhs opwekken... De installateur moet zich schamen met zon advies.Hammetje schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:06:
[...]
Maar is, met 28 paneeltjes kan je makkelijk afet 3x25. Ik zou het zsm laten 'downgraden'
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ook heb 3 x 25 A, 32 zonnepanelen, een warmtepomp én een V2C Trydan 11kW lader. Levert geen enkel probleem op!Hammetje schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:06:
[...]
Is dat inclusief Graafwerk? Staat de Peblar op een sokkel? Business?Hammetje schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:52:
- Active load balancing
Ik heb de Business in huis liggen. Even wachten nog op de electriciën. Komt op een paal te staan, niet aan de woning. Losse laadkabel erbij ivm diefstal preventie.
Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit
Hier 63 panelen op 3x25A. Maar ik geloof dat het punt al gemaakt was haha. Dure hobby dat 35AHammetje schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:06:
[...]
Wat was er ook al weer met maximaal 5 kW op 1 fase terugleveren? O, ja, meer mag in Nederland niet... Je leverancier heeft zich niet aan de Nederlandse regels gehouden, bij brand krijg je een probleem met de verzekering.DonJuape schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:20:
[...]
Zoals @Hippe Lip ook zegt, maak je geen zorgen. Ik heb 3x25A en 24 panelen maar die zitten op 1 fase en dat gaat prima. Verder een full electric warmtepomp en een Zappi voor de EV.
Een 15kW omvormer voldoet dan dus gewoon. Netjes 5 kW op elke fase.daemonix schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:03:
[...]
Wat was er ook al weer met maximaal 5 kW op 1 fase terugleveren? O, ja, meer mag in Nederland niet... Je leverancier heeft zich niet aan de Nederlandse regels gehouden, bij brand krijg je een probleem met de verzekering.
Wie weet heeft @DonJuape ook Wel een 5kW omvormer.
Ik denk dat je niet snel een probleem met de verzekering zult hebben als de boel gewoon goed aangesloten is, ook als dat meer dan 5 kW per fase is
[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 07-07-2025 18:13 ]
Daar schrijf ik toch ook niets over?de Peer schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:06:
[...]
Een 15kW omvormer voldoet dan dus gewoon. Netjes 5 kW op elke fase.
Wie weet heeft @Hippe Lip ook Wel een 5kW omvormer.
Ik denk dat je niet snel een probleem met de verzekering zult hebben als de boel gewoon goed aangesloten is, ook als dat meer dan 5 kW per fase is
[ Voor 10% gewijzigd door daemonix op 07-07-2025 18:13 ]
Over selectiviteit:
Dat kun je op een kleinverbruikersaansluiting van 3x25A per direct vergeten. Dat is namelijk niet haalbaar bij de gangbare C25 automaten die de netbeheerder toepast icm met B16 automaten voor de eindgroepen.
Selectiviteit komt pas weer in beeld als de hoofdzekering selectief is, met bijv. een ABB S750 25A K karakteristiek ben je wel volledig selectief met een B16 automaat, en nog beperkt selectief met een C20 automaat.
En eigenlijk is dat stukje over selectiviteit in de netcode ook vooral bedoeld voor aansluitingen groter dan 3x80A.... (Merk op dat ik niet zeg dat je helemaal niet moet letten op selectiviteit.)
Dat kun je op een kleinverbruikersaansluiting van 3x25A per direct vergeten. Dat is namelijk niet haalbaar bij de gangbare C25 automaten die de netbeheerder toepast icm met B16 automaten voor de eindgroepen.
Selectiviteit komt pas weer in beeld als de hoofdzekering selectief is, met bijv. een ABB S750 25A K karakteristiek ben je wel volledig selectief met een B16 automaat, en nog beperkt selectief met een C20 automaat.
En eigenlijk is dat stukje over selectiviteit in de netcode ook vooral bedoeld voor aansluitingen groter dan 3x80A.... (Merk op dat ik niet zeg dat je helemaal niet moet letten op selectiviteit.)
Selectiviteit is niet van toepassing op EV laders en zonnepanelen. Recent gepost door mij.Adm.Spock schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:07:
Over selectiviteit:
Mijn groepenkast zit direct op de buitenmuur; daar zit de laadpaal gemonteerd direct aan de muur.Devke schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:22:
[...]
Is dat inclusief Graafwerk? Staat de Peblar op een sokkel? Business?
Ik heb de Business in huis liggen. Even wachten nog op de electriciën. Komt op een paal te staan, niet aan de woning. Losse laadkabel erbij ivm diefstal preventie.
Dank voor alle tips; ik denk dat ik maar even wat advies in schakel om de hoofdaansluiting te laten verlichten naar 3 x 25A.
Dan snap ik de prijsstelling ook. Ik vergeleek hem even mey de prijs hier.Hammetje schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:43:
[...]
Mijn groepenkast zit direct op de buitenmuur; daar zit de laadpaal gemonteerd direct aan de muur.
Dank voor alle tips; ik denk dat ik maar even wat advies in schakel om de hoofdaansluiting te laten verlichten naar 3 x 25A.
Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit
Hoezo ‘advies’? Gewoon meteen aanvragen, die wijziging naar 3 x 25A. Dan heb je eender welke laadpaal meteen gratis terugverdiend, inclusief installatiekosten.Hammetje schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:43:
[...]
Mijn groepenkast zit direct op de buitenmuur; daar zit de laadpaal gemonteerd direct aan de muur.
<John O`Mill>
Dat moet je zelf aanvragen bij je netbeheerder: https://www.mijnaansluiting.nl/homeHammetje schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:43:
[...]
ik denk dat ik maar even wat advies in schakel om de hoofdaansluiting te laten verlichten naar 3 x 25A.
[ Voor 16% gewijzigd door ASW1 op 07-07-2025 22:31 ]
Nee hoor, de omvormer kapt keurig op 5kW zoals het hoort. Met 7400Wp aan panelen "kost" dat kappen me 10kWh per jaar of zo.daemonix schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:03:
[...]
Wat was er ook al weer met maximaal 5 kW op 1 fase terugleveren? O, ja, meer mag in Nederland niet... Je leverancier heeft zich niet aan de Nederlandse regels gehouden, bij brand krijg je een probleem met de verzekering.
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Howdaemonix schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:12:
[...]
Daar schrijf ik toch ook niets over?Kijk even naar de post van @DonJuape die 7400 W terug kan leveren op 1 fase (zie zijn footer).
Ik heb hier 6720Wp op 4kW AC hangen.
Belgie, ook max 5kW imbalans per fase.
Precies, er zijn zoveel situaties waarbij omvormer ondergedimensioneerd is. Hier ook 13kWp op 8kWp omvormer. Bij meest zonnige dagen kom ik niet boven de 7kW , verdeeld over drie fases. Heeft hier te maken met de oost/west ligging.HyperBart schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:24:
[...]
Hower staat 7400Wp, WattPeak/WattPiek. Dat is niet het AC vermogen noodzakelijk.
Ik heb hier 6720Wp op 4kW AC hangen.
Belgie, ook max 5kW imbalans per fase.
Niet in dit topic volgens de search. Zie graag een bron.daemonix schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:43:
[...]
Selectiviteit is niet van toepassing op EV laders en zonnepanelen. Recent gepost door mij.
Is deze 5kW op 1 fase puur voor de onbalans,, of is het een max per fase, dus max 15kWh op 3 fase.daemonix schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:03:
[...]
Of zou ik naar 17kWh op 3 fase kunnen gaan??
Ben aan het zoeken...Inspired schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:01:
[...]
Niet in dit topic volgens de search. Zie graag een bron.
Eenhedenpolitie:OscarAarts schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:10:
[...]
dus max 15kWh op 3 fase.
Of zou ik naar 17kWh op 3 fase kunnen gaan??
kW graag! Dat is de energiestroomsnelheid.
Die kWh is hoeveelheid energie.
<John O`Mill>
klopt, you're right.Hippe Lip schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:23:
[...]
Eenhedenpolitie:![]()
kW graag! Dat is de energiestroomsnelheid.
Die kWh is hoeveelheid energie.
@Inspired
Gevonden: daemonix in "Thuisladen van je EV deel 2"
Bron: https://www.nen.nl/nieuws...-gelijktijdigheidsfactor/
Gelijktijdigheidsfactor is 1, geen 1.6 meer.
Ik overweeg een Zaptec GO 2. Nu heb ik een tibber energiecontract met P1 sense. Heb ik voor loadbalancing de Zaptec P1 pulse nodig?
Het lijkt me wel maar kan het nergens vinden. Zaptec geeft geen antwoord op de mail.
Het lijkt me wel maar kan het nergens vinden. Zaptec geeft geen antwoord op de mail.
Ik ben op zoek naar een specifieke oplossing:
Ik zoek een “goedkope” (lees: tweedehands geen probleem) laadpaal die 1-fase gebruikt gaat worden (mag wel 3-fase paal zijn) om mijn zonne-energie te gebruiken. De enige vereiste is dat ik een MTC laadpas/druppel kan gebruiken en het via een backoffice abonnement wordt verrekend en (credit) gefactureerd.
Ik heb dus nog geen laadpaal maar met de aanschaf is het dus wel handig om rekening te houden met het koppelen op een backoffice zoals e-flux of newmotion.
Mijn vragen: aan welke laadpaal denken jullie met bovenstaande eisen?
Zijn er nog meer stabiele betrouwbare backoffice partijen naast de 2 genoemde?
Newmotion voelt een beetje ouderwets
Zappi lijkt dé oplossing te zijn maar heeft geen RFID scanner icm MTC
Alle tips zijn welkom, vooral vanuit de praktijk!
Ik zoek een “goedkope” (lees: tweedehands geen probleem) laadpaal die 1-fase gebruikt gaat worden (mag wel 3-fase paal zijn) om mijn zonne-energie te gebruiken. De enige vereiste is dat ik een MTC laadpas/druppel kan gebruiken en het via een backoffice abonnement wordt verrekend en (credit) gefactureerd.
Ik heb dus nog geen laadpaal maar met de aanschaf is het dus wel handig om rekening te houden met het koppelen op een backoffice zoals e-flux of newmotion.
Is een Alfen Eve Single Pro Line wat voor je? Ik meen dat die aan al je eisen voldoet?japie101 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 18:58:
Ik zeg dit niet uit eigen belang maar ik heb deze paal toevallig sinds oktober 2023 hangen maar ik wil een andere paal.
Mocht de paal bij je wensen aansluiten en je wilt hem overnemen, stuur maar een berichtje om te kijken of we eruit kunnen komen.
Dank voor je reactie, met welke backoffice partijen is deze paal te koppelen en waarom wil je een andere? 😉JeroenVerweij schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:14:
[...]
Is een Alfen Eve Single Pro Line wat voor je? Ik meen dat die aan al je eisen voldoet?
Ik zeg dit niet uit eigen belang maar ik heb deze paal toevallig sinds oktober 2023 hangen maar ik wil een andere paal.
Mocht de paal bij je wensen aansluiten en je wilt hem overnemen, stuur maar een berichtje om te kijken of we eruit kunnen komen.
Bij mij zit ie op 50Five maar kan ook met andere partijen.japie101 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:18:
[...]
Dank voor je reactie, met welke backoffice partijen is deze paal te koppelen en waarom wil je een andere? 😉
Reden waarom ik er vanaf wil: ik wil naar de Zaptec Go 2. Deels vanwege integratie met Tibber en deels omdat ik met V2G klaar wil zijn voor de toekomst.
Deze paal zat bij ons nieuwe huis in. Had hier zelf niet voor gekozen en ga t nu ook anders doen.
Alfen pro line.japie101 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 18:58:
Koppelbaar met zowat elke backend met OCPP, wat ze doorgaans allemaal zijn.
Toen onze zappi (om een andere reden, bleek later) stuk was en een kabelstoring gaf, kwam ik in mijn zoektocht veel berichten tegen over kapotte vaste kabels die te strak opgerold zouden zijn geweest. Uiteindelijk was dit bij mij dus niet het probleem, maar wees gewaarschuwd.koku schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:22:
[Afbeelding]
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack
En wat heeft dit met selectiviteit te maken? Dat is compleet wat anders. Is officieel dus ook nog steeds van toepassing op PV/laadpaal. Prima om te van af te wijken hoor. Maar dat het volgens de NEN niet meer hoeft is onzin.daemonix schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:33:
[...]
@Inspired
Gevonden: daemonix in "Thuisladen van je EV deel 2"
Bron: https://www.nen.nl/nieuws...-gelijktijdigheidsfactor/
Gelijktijdigheidsfactor is 1, geen 1.6 meer.
Heb je het stuk wel gelezen?Inspired schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:53:
[...]
En wat heeft dit met selectiviteit te maken? Dat is compleet wat anders. Is officieel dus ook nog steeds van toepassing op PV/laadpaal. Prima om te van af te wijken hoor. Maar dat het volgens de NEN niet meer hoeft is onzin.
Gelijktijdigheidsfactor van 1 betekent geen selectiviteit. Het staat in NEN1010:2020. Daar kan toch geen discussie over zijn? Of weet je niet wat gelijktijdigheid betekent in de context van selectiviteit?Zo staat in NEN 1010 in hoofdstuk 722 (laadinrichtingen voor elektrische voertuigen) dat er van een gelijktijdigheidsfactor van 1 ofwel 100 procent uitgegaan moet worden. En voor PV-installaties staat in de nieuwe NEN-/EN-IEC 61439-2 dat er standaard uitgegaan moet worden van een gelijktijdigheidsfactor van 100 procent.
Dit heeft niks met selectiviteit te maken maar met overdimensionering van de installatie. Heb je zelf het stuk gelezen? Hoevaak komt “selectiviteit” erin voor? Je weet wat selectiviteit is? Vraag ChatGPT maar eens voor een uitleg. Beetje klok en klepel verhaal dit.daemonix schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 06:37:
[...]
Heb je het stuk wel gelezen?
[...]
Gelijktijdigheidsfactor van 1 betekent geen selectiviteit. Het staat in NEN1010:2020. Daar kan toch geen discussie over zijn? Of weet je niet wat gelijktijdigheid betekent in de context van selectiviteit?
In een installatie wordt snel uitgegaan van een max gelijktijdige belasting van bv 80%. Sinds die wijziging mag dat dus niet meer voor PV of een laadpaal. Dat de installatie selectief moet zijn staat hier los van. Zo mag je officieel nog steeds niet een 32A alamat achter een 32A hoofdschakelaar zetten. Ook geen laadpaal of PV.
[ Voor 21% gewijzigd door Inspired op 09-07-2025 07:18 ]
Selectiviteit betekent factor 1.6 voor gelijktijdigheid. Factor 1 of 100% betekent geen selectiviteit. Lees het nog eens. Het is een officieel stuk van NEN. Lees het nog eens, maar nu begrijpend.Inspired schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:12:
[...]
Dit heeft niks met selectiviteit te maken maar met overdimensionering van de installatie. Heb je zelf het stuk gelezen? Hoevaak komt “selectiviteit” erin voor? Je weet wat selectiviteit is? Vraag ChatGPT maar eens voor een uitleg. Beetje klok en klepel verhaal dit.
In een installatie wordt snel uitgegaan van een max gelijktijdige belasting van bv 80%. Sinds die wijziging mag dat dus niet meer voor PV of een laadpaal. Dat de installatie selectief moet zijn staat hier los van. Zo mag je officieel nog steeds niet een 32A alamat achter een 32A hoofdschakelaar zetten. Ook geen laadpaal of PV.
Je koppelt elke keer selectiviteit aan gelijktijdigheid. Dit is niet correct en dat is wat Inspired aan je probeert uit te leggen. Je opmerking hier is ook niet terecht.daemonix schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:24:
[...]
Selectiviteit betekent factor 1.6 voor gelijktijdigheid. Factor 1 of 100% betekent geen selectiviteit. Lees het nog eens. Het is een officieel stuk van NEN. Lees het nog eens, maar nu begrijpend.
Ook de 1.6 is tegenwoordig met de verschillende karakteristieken niet verstandig om aan te nemen.
[ Voor 9% gewijzigd door stunter op 09-07-2025 08:58 ]
Uh nee. Nogmaals. Klok en klepel. Gelijktijdigheid ≠ selectiviteit. Als je dit concept niet kunt begrijpen moet je niet steeds anderen op een random artikel wijzen. Maar jij houdt volgens mij altijd vast aan je eigen overtuiging dus prima.daemonix schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:24:
[...]
Selectiviteit betekent factor 1.6 voor gelijktijdigheid. Factor 1 of 100% betekent geen selectiviteit. Lees het nog eens. Het is een officieel stuk van NEN. Lees het nog eens, maar nu begrijpend.
Jullie advies ten harte genomen; onze hoofdaannemer heeft overlegd met de installateur van de zonnepanelen, men vindt dat de hoofdaansluiting naar 3 x 25A mag. Gelijk aangevraagd, ze kunnen volgende week al komen. Prima.
Er is relatief veel advies op de hoofdaansluiting, maar weinig op de laadpaal.
Hier nog mensen een mening over?:
Hammetje schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:52:
- Active load balancing
Dat komt omdat het volledige forum hier vol mee geschreven is.Hammetje schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:17:
Jullie advies ten harte genomen; onze hoofdaannemer heeft overlegd met de installateur van de zonnepanelen, men vindt dat de hoofdaansluiting naar 3 x 25A mag. Gelijk aangevraagd, ze kunnen volgende week al komen. Prima.
[...]
Er zijn verschillende keuzes, maar het is altijd een afweging. Ik heb er nog geen een gevonden die echt alles kan. (mss EVSE en het dan zelf programmeren
Voor zo ver ik het nu weet zijn de Zappi en de alfen de enigste die tijdens een solar laadsessie heen en weer kunnen schakelen tussen 1 en 3 fase (voor als he heel veel zonneopwek hebt).
Ik weet ook niet hoeveel zonneopwek je hebt??
Maar deze zijn dan momenteel weer niet geschikt voor V2G.
Tevens heeft de Zappi geen RFID lezen, maar op de achtergrond kun je wel je laadpas aan een pincode hangen, dus OCCP werkt wel.
Ook is V2G nog niet volledig uitgewerkt, dus hier kunnen ook nog wijzigingen in plaats vinden.
De Peblar Business of een Zaptec (Pro/Go2) dan weer wel, maar deze kunnen momenteel nog niet heen en weer schakelen tussen 1 en 3 fase tijdens 1 solar only laad sessie
Dank voor je uitgebreide reactie! Het klopt dat het forum ermee vol staat, vandaar dat ik eigenlijk de keuze al had gemaakt en wilde toetsen of deze aan mijn eisen zou voldoen. Nadeel is dan blijkbaar niet kunnen wisselen tussen 1- en 3 fase zoals je beschrijft, tijdens het solar-chargen.OscarAarts schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:48:
[...]
Dat komt omdat het volledige forum hier vol mee geschreven is.
Er zijn verschillende keuzes, maar het is altijd een afweging. Ik heb er nog geen een gevonden die echt alles kan. (mss EVSE en het dan zelf programmeren)
Voor zo ver ik het nu weet zijn de Zappi en de alfen de enigste die tijdens een solar laadsessie heen en weer kunnen schakelen tussen 1 en 3 fase (voor als he heel veel zonneopwek hebt).
Ik weet ook niet hoeveel zonneopwek je hebt??
Maar deze zijn dan momenteel weer niet geschikt voor V2G.
Tevens heeft de Zappi geen RFID lezen, maar op de achtergrond kun je wel je laadpas aan een pincode hangen, dus OCCP werkt wel.
Ook is V2G nog niet volledig uitgewerkt, dus hier kunnen ook nog wijzigingen in plaats vinden.
De Peblar Business of een Zaptec (Pro/Go2) dan weer wel, maar deze kunnen momenteel nog niet heen en weer schakelen tussen 1 en 3 fase tijdens 1 solar only laad sessie
Ik heb 20 panelen in Oost-West opstelling en 8 panelen op zuid. Ik woon in een nogal groene omgeving, dus productie is niet optimaal. Van 1 januari tot en met nu heeft deze opstelling 4,5MWh geproduceerd.
Phase switching is overrated. Kan voor problemen zorgen. On board chargers die kaduuk gaan, laadpalen die het begeven. Kies gewoon vooraf of je op 1 of 3 fases wil laden op basis van weer/accus SOC whatever.Hammetje schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:57:
[...]
Dank voor je uitgebreide reactie! Het klopt dat het forum ermee vol staat, vandaar dat ik eigenlijk de keuze al had gemaakt en wilde toetsen of deze aan mijn eisen zou voldoen. Nadeel is dan blijkbaar niet kunnen wisselen tussen 1- en 3 fase zoals je beschrijft, tijdens het solar-chargen.
Ik heb 20 panelen in Oost-West opstelling en 8 panelen op zuid. Ik woon in een nogal groene omgeving, dus productie is niet optimaal. Van 1 januari tot en met nu heeft deze opstelling 4,5MWh geproduceerd.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Peblar of opnieuw (rip and replace) een Alfen met 32A/22kW licentie.Hammetje schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:52:
- Active load balancing
Aangezien je al een Alfen hebt hangen kan je relatief eenvoudig een Alfen aanschaffen (bv hier: https://charge24.nl/produ...pro-line-met-vaste-kabel/) en die zelf vervangen/plaatsen.
Ja je hebt de p1 poort nodig, de Zaptec Go2 komt met een Sense module die op je op de p1 aansluit.Vaevictis_ schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:50:
Ik overweeg een Zaptec GO 2. Nu heb ik een tibber energiecontract met P1 sense. Heb ik voor loadbalancing de Zaptec P1 pulse nodig?
Ik heb nu een paar maanden de Go2 en ben erg tevreden.
Ik ben niet ontspoord, heb nooit op de rails gestaan
Of zeker je laadpunt af met 32A zodat je op 1 fase altijd al je zonnestroomoverschot kunt laden (van 1,6kW tot 7,4kW). Tenzij je echt heel veel panelen hebt.V_ger schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:03:
[...]
Phase switching is overrated. Kan voor problemen zorgen. On board chargers die kaduuk gaan, laadpalen die het begeven. Kies gewoon vooraf of je op 1 of 3 fases wil laden op basis van weer/accus SOC whatever.
Gezien je hoeveelheid panelen icm de opstelling neem ik even aan dat deze niet meer als 7,2 / 7,4kW opwekken qua piek vermogen.Hammetje schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:57:
[...]
Dank voor je uitgebreide reactie! Het klopt dat het forum ermee vol staat, vandaar dat ik eigenlijk de keuze al had gemaakt en wilde toetsen of deze aan mijn eisen zou voldoen. Nadeel is dan blijkbaar niet kunnen wisselen tussen 1- en 3 fase zoals je beschrijft, tijdens het solar-chargen.
Hierdoor kun je dus als je het laadpunt afzekert met 32A (en je laadpaal is 22kW) solar laden van 1,4kW tot 7,2kW. Dan is 1 fase solar laden meer als voldoende.
Zelfs als je zonnepanelen op 3 fase hebt zitten. de meter zal dit intern salderen. (Fase 1 10 Amp uit het net, Fase 2 en 3 ieder 5Amp terug leveren --> meter geeft 0Amp aan)
Een Peblar Business 22KW heb je al voor nog geen 1100. Je geeft aan dat je een offerte hebt liggen voor 1663,--. Dan kost de installatie dus ruim 550,--
Tevens geef je aan dat je al een Alfen had, ik weet natuurlijk niet of hier al een 4 of 6mm2 kabel aan zat. Tevens weet ik niet wat voor installatie automaat/ aardlekautomaat je nu al hebt. Maar als alles kan blijven zitten, kan het mss goedkoper.
Ik weet ook in zijn geheel niet hoe handig je zelf bent?
[ Voor 17% gewijzigd door OscarAarts op 09-07-2025 14:16 . Reden: Uitbreiding ]
Ik rol hem er wel verzichting omheen zonder te veel spanning op de stekker zelf uit te oefenen, maar helemaal voorkomen doe je niet. Het ziet er iig een stuk strakker uit, dus ik gok het er maar op. Bedankt voor de waarschuwing, good to know!ThsAdrns schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:32:
[...]
Toen onze zappi (om een andere reden, bleek later) stuk was en een kabelstoring gaf, kwam ik in mijn zoektocht veel berichten tegen over kapotte vaste kabels die te strak opgerold zouden zijn geweest. Uiteindelijk was dit bij mij dus niet het probleem, maar wees gewaarschuwd.
Hoe doen jullie het met verrekenen van BTW van energiekosten?
Situatie: ik laad thuis op, met de laadpas van mijn werkgever. Moet ik wel of niet BTW in rekening brengen (ik gebruik TAP electric dus kan kiezen).
Want, wanneer ik puur een declaratie zou indienen om de stroom te verrekenen, zou dit incl BTW zijn (de kosten die ik gemaakt heb), maar wordt de BTW niet nog apart afgedragen (anders zou er dubbel BTW betaald worden).
Dus:
moet ik mijn tarief instellen op de prijs die ik wil ontvangen met 0% btw
óf
moet ik mijn tarief instellen dat ik wil ontvangen * 1,21% BTW?
Situatie: ik laad thuis op, met de laadpas van mijn werkgever. Moet ik wel of niet BTW in rekening brengen (ik gebruik TAP electric dus kan kiezen).
Want, wanneer ik puur een declaratie zou indienen om de stroom te verrekenen, zou dit incl BTW zijn (de kosten die ik gemaakt heb), maar wordt de BTW niet nog apart afgedragen (anders zou er dubbel BTW betaald worden).
Dus:
óf
Dat snap ik maar met Tibber dus zowel een P1 sense als P1 pulse. Jammer dat beide P1 meters niet volledig te gebruiiken zijn in home assistant. Dus moet 3x P1 modules aansluiiten.Nosfera7u schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:14:
[...]
Ja je hebt de p1 poort nodig, de Zaptec Go2 komt met een Sense module die op je op de p1 aansluit.
Ik heb nu een paar maanden de Go2 en ben erg tevreden.
Zakelijk dus incl. 21% BTW.. Dat ziijn kosten voor de werkgever. Jij rekent gewoon de totale priijs incl. btw door van je energieleverancier.gerwim schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:18:
Hoe doen jullie het met verrekenen van BTW van energiekosten?
Dus:
óf
Maar volgens mij houdt Tap Electric dan het BTW in. Dus dan wordt er 2x BTW betaald.Vaevictis_ schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:48:
[...]
Zakelijk dus incl. 21% BTW.. Dat ziijn kosten voor de werkgever. Jij rekent gewoon de totale priijs incl. btw door van je energieleverancier.
* Tap die het betaald over “mijn verdiensten”
* ik die het betaal over de geleverde stroom aan mijn energieleverancier
Dat zou kunnen maar dat is dan omdat je werkgever op deze manier wil "afrekenen", oftewel hun probleem. Het lijkt me redelijk dat jij gewoon krijgt wat je aan de leverancier betaalt.gerwim schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:08:
[...]
Maar volgens mij houdt Tap Electric dan het BTW in. Dus dan wordt er 2x BTW betaald.
* Tap die het betaald over “mijn verdiensten”
* ik die het betaal over de geleverde stroom aan mijn energieleverancier
Ja dat vind ik dus ook. In Tap kan je ook aangeven dat je niet BTW plichtig bent (in dit geval) en dat zegt hun support ook:DonJuape schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:48:
[...]
Dat zou kunnen maar dat is dan omdat je werkgever op deze manier wil "afrekenen", oftewel hun probleem. Het lijkt me redelijk dat jij gewoon krijgt wat je aan de leverancier betaalt.
Je voert een tarief in bij de locatie: dit is het bedrag dat wij aan je uitbetalen
Bij belastinginstellingen voer je in dat je geen belasting hoeft te betalen --> het is een vergoeding door je werkgever, daar hoeft geen BTW over betaald te worden
Bij mijn vorige Shell paal ging de kWhs voor de leaseauto tegen 0% BTW en de gast geladen kWhs tegen 21%. Nu bij Tap heb ik 0% gekozen. 99% laad ik alles voor de leaseauto. Bij een vergoeding hoeft het niet, bij doorverkopen wel. Gebruik zelf ook Tap. Weet ook even niet of je onderscheid kunt maken tussen passen/groepen. Zelf nog geen tijd ingestoken. Geloof het ook wel een beetje.gerwim schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:51:
[...]
Ja dat vind ik dus ook. In Tap kan je ook aangeven dat je niet BTW plichtig bent (in dit geval) en dat zegt hun support ook:
Je voert een tarief in bij de locatie: dit is het bedrag dat wij aan je uitbetalen
Bij belastinginstellingen voer je in dat je geen belasting hoeft te betalen --> het is een vergoeding door je werkgever, daar hoeft geen BTW over betaald te worden
[ Voor 13% gewijzigd door Inspired op 09-07-2025 16:18 ]
Bij het plaatsen van een Zappi 2.1 en achterinvoer voor de aanvoerende kabel, hoe krijg ik dit waterdicht. Ik geloof dat ik bij een achteraanvoer geen ruimte heb voor een wartel of heb ik dit mis?
Ik lees hier: Makrolon in "Thuisladen van je EV deel 2" wartel aan de binnenkant en zo laag mogelijk, heeft iemand daar wellicht een foto van?
Anders kit 'm gewoon helemaal dicht het zal mij ook een zorg zijn kabel beweegt niet en het blijft wel jaren goed zitten me dunkt.
Ik lees hier: Makrolon in "Thuisladen van je EV deel 2" wartel aan de binnenkant en zo laag mogelijk, heeft iemand daar wellicht een foto van?
Anders kit 'm gewoon helemaal dicht het zal mij ook een zorg zijn kabel beweegt niet en het blijft wel jaren goed zitten me dunkt.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Iemand hier meer info over? München <> Nederland zou toch geen jaar moeten kosten.DKs schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:03:
[...]
De Zappi+ is onderweg
Deze hebben we op de intersolar in München mogen bewonderen.
newsflash:
Eco-smart home energy technology manufacturer myenergi is set to reveal two new products at this year’s Intersolar Europe. Taking place at the Messe München exhibition centre in Munich (19-21 June), the annual event is widely regarded as the world’s leading exhibition for the solar industry.
zappi+ has been specifically developed to address compliance standards for consumers in continental European markets. Leveraging proven architecture from the second generation zappi charger, the new model adds a RFID card reader, MID/Eichrecht compatible meter, GSM capability and benefits from improved reliability with electromechanical tamper detection.
eddi+, on the other hand, aims to offer a revolutionary power diversion solution for residential settings with 3-phase power supply as standard, to ensure seamless compatibility with 3-phase heating elements.
Voor zover ik zie bij Tap stel je je betalingsvoorkeuren in per account. Dus geen onderscheid. Voor 99.9% van de gevallen is het mijn eigen auto die geladen wordt. Dus ik geloof het ook welInspired schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:03:
[...]
Bij mijn vorige Shell paal ging de kWhs voor de leaseauto tegen 0% BTW en de gast geladen kWhs tegen 21%. Nu bij Tap heb ik 0% gekozen. 99% laad ik alles voor de leaseauto. Bij een vergoeding hoeft het niet, bij doorverkopen wel. Gebruik zelf ook Tap. Weet ook even niet of je onderscheid kunt maken tussen passen/groepen. Zelf nog geen tijd ingestoken. Geloof het ook wel een beetje.
Geen foto, maar gewoon de wartel naar binnen laten wijzen. Bij een socket is t echt belangrijk dat je hem zo laag mogelijk in de behuizing boort, bij een vaste kabel komt t wat minder nauw maar zou ik hem alsnog zo laag mogelijk proberen te doen.True schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:44:
Bij het plaatsen van een Zappi 2.1 en achterinvoer voor de aanvoerende kabel, hoe krijg ik dit waterdicht. Ik geloof dat ik bij een achteraanvoer geen ruimte heb voor een wartel of heb ik dit mis?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Wie o wie kan mij helpen. Ik heb een Zappi 2.1. Alles netjes aangesloten lijkt mij. 3 fases. Meterkast in orde.
Probleem: de zappi blijft continue op 1 fase laden. Ik kan zoveel ik wil doen in de instellingen maar het blijft een probleem.
Ik heb de CT-klemmen bedraad in mijn meterkast.
Wie kan mij verder helpen...
:strip_exif()/f/image/POgFeV6ZKu4CmlPC1fOOJnjz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RHnBiamBNUC05TsRj84KRXoX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VZkKLIXqUpOkW0JeLUySR7Ty.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Nnu72Tp8ylu6JDglmheuWkIU.jpg?f=fotoalbum_large)
Op die 6.8kw klapt die er uiteraard uit. Nu bij de CT instellingen alles terug gezet op 16A. Dus CT1-3 op max 16A. Maar hij pakt dus overduidelijk elke keer maar 1 groep. Ook als de stroomnet instellingen op Phase: 3 staat. Ik snap er niets van.
:strip_exif()/f/image/8zy70Wl49P5nNs259UznKQHc.jpg?f=fotoalbum_large)
Probleem: de zappi blijft continue op 1 fase laden. Ik kan zoveel ik wil doen in de instellingen maar het blijft een probleem.
Ik heb de CT-klemmen bedraad in mijn meterkast.
Wie kan mij verder helpen...
:strip_exif()/f/image/POgFeV6ZKu4CmlPC1fOOJnjz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RHnBiamBNUC05TsRj84KRXoX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VZkKLIXqUpOkW0JeLUySR7Ty.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Nnu72Tp8ylu6JDglmheuWkIU.jpg?f=fotoalbum_large)
Op die 6.8kw klapt die er uiteraard uit. Nu bij de CT instellingen alles terug gezet op 16A. Dus CT1-3 op max 16A. Maar hij pakt dus overduidelijk elke keer maar 1 groep. Ook als de stroomnet instellingen op Phase: 3 staat. Ik snap er niets van.
:strip_exif()/f/image/8zy70Wl49P5nNs259UznKQHc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Nx4zbRbWXCzuMxfs5K72rgMs.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door mheerde op 09-07-2025 22:43 ]
Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen