Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mealstrom93
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:24
Sinds maandag mijn Skoda Enyaq 85 Facelift op mogen halen. Ik heb zelf een Zaptec Go 2 met Sense thuis aan de muur hangen. Nu heb ik er twee laadsessies mee gedaan en het valt mij op dat na ongeveer een uur de laadsessie van 11 kW naar 3,5 kW gaat.

Kijk ik dan in mijn HomeWizard app, dan zie ik dat de levering op L2 & L3 compleet stopt en hij dus alleen op volledig L1 nog laadt. De installateur van de laadpaal zegt dat alles goed staat qua instellingen en dat het aan de auto kan liggen. Hebben jullie hier ervaring mee, want ik zou het toch wel prettig vinden als hij de volledige 11kW blijft laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
mealstrom93 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:48:
Sinds maandag mijn Skoda Enyaq 85 Facelift op mogen halen. Ik heb zelf een Zaptec Go 2 met Sense thuis aan de muur hangen. Nu heb ik er twee laadsessies mee gedaan en het valt mij op dat na ongeveer een uur de laadsessie van 11 kW naar 3,5 kW gaat.

Kijk ik dan in mijn HomeWizard app, dan zie ik dat de levering op L2 & L3 compleet stopt en hij dus alleen op volledig L1 nog laadt. De installateur van de laadpaal zegt dat alles goed staat qua instellingen en dat het aan de auto kan liggen. Hebben jullie hier ervaring mee, want ik zou het toch wel prettig vinden als hij de volledige 11kW blijft laden.
1 van de fases L2, L3 worden belast? Ingesteld op laden op de zon?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ah, verhelderend. Ik kwam net

Zo staat in NEN 1010 in hoofdstuk 722 (laadinrichtingen voor elektrische voertuigen) dat er van een gelijktijdigheidsfactor van 1 ofwel 100 procent uitgegaan moet worden. En voor PV-installaties staat in de nieuwe NEN-/EN-IEC 61439-2 dat er standaard uitgegaan moet worden van een gelijktijdigheidsfactor van 100 procent.

tegen. Eindelijk duidelijkheid dat voor EV en PV installaties geen gelijktijdigheidsfactor meer geldt. Jaren op gewacht.

Bron: https://www.nen.nl/nieuws...-gelijktijdigheidsfactor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mealstrom93
daemonix schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:29:
Ah, verhelderend. Ik kwam net

Zo staat in NEN 1010 in hoofdstuk 722 (laadinrichtingen voor elektrische voertuigen) dat er van een gelijktijdigheidsfactor van 1 ofwel 100 procent uitgegaan moet worden. En voor PV-installaties staat in de nieuwe NEN-/EN-IEC 61439-2 dat er standaard uitgegaan moet worden van een gelijktijdigheidsfactor van 100 procent.

tegen. Eindelijk duidelijkheid dat voor EV en PV installaties geen gelijktijdigheidsfactor meer geldt. Jaren op gewacht.

Bron: https://www.nen.nl/nieuws...-gelijktijdigheidsfactor/
Volgens de installateur zou de laadpaal altijd het vermogen verdelen over de 3 fases en mogelijk staat er een instelling verkeerd in de auto is zijn antwoord. Maar ik was ook benieuwd naar jullie blik. Het hele stuk over gelijktijdigheid zegt mij niet zoveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:41
mealstrom93 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:28:
[...]

Volgens de installateur zou de laadpaal altijd het vermogen verdelen over de 3 fases en mogelijk staat er een instelling verkeerd in de auto is zijn antwoord. Maar ik was ook benieuwd naar jullie blik. Het hele stuk over gelijktijdigheid zegt mij niet zoveel.
In een auto is het bijna nooit mogelijk om te kiezen hoeveel fases er actief zijn.
Dat is een huwelijk tussen wagen en laadpaal waarbij de laadpaal de leidinggevende is, botter gesteld: je installateur lult een beetje want afhankelijk van wat de auto voelt spanning (ja neen) op fases 2 en 3 zal hij op die fases de boordlader koppelen (indien spanning ja op L2 en L3) of alle boordladers op 1 fase koppelen (indien geen spanning gedetecteerd op L2 en L3). Daarom klikken er ook relais' in een laadbox als je wisselt, het is namelijk die box die gewoon L2 en L3 onderbreekt nadat hij even aan de auto gesignaleerd heeft dat ie mag stoppen.

Daar ging het trouwens ook mis bij de KIA, die zei doodleuk "ohja auto is nog steeds aangesloten dus ik moet niet mijn cyclus opnieuw afgaan waarbij ik moet voelen waar er spanning op staat, neuh hoor, ik mag alles geschakeld laten staan, ik moet alleen even geen vermogen afnemen". Waarbij als er dan terug 3 fasen geschakeld werden vanuit de box het natuurlijk een mooie pets gaf.

[ Voor 45% gewijzigd door HyperBart op 27-06-2025 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:51
mealstrom93 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:48:

Nodig een medetweaker uit jouw buurt uit om dit met een andere auto te testen, dan heb je info waar je de installateur mee om zijn oren kunt slaan.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mealstrom93
Dank allen voor het antwoord. Ik heb hem een week en ik dacht wellicht is het een voor de hand liggende oplossing. Ik kijk het voor nu even aan en anders vraag ik mijn pa, die een E-C4 rijdt wat er dan gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
mealstrom93 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:21:
Dank allen voor het antwoord. Ik heb hem een week en ik dacht wellicht is het een voor de hand liggende oplossing. Ik kijk het voor nu even aan en anders vraag ik mijn pa, die een E-C4 rijdt wat er dan gebeurt.
In het geval je geen vaste kabel hebt: neem ook een andere kabel mee in je testen, om die uit te sluiten.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
mealstrom93 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:28:
[...]

Dat heeft daar dan ook niets mee te maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:52
Ik vroeg me af of het slecht is voor de auto om elke keer aan & weer uit te gaan met het laden van de auto via slim laden via overschot zonnenenergie.

Voorbeeld zo’n dag als deze bewolkt zon bewolking zon, ik moet minimaal 1,38 kw overschot hebben om te starten met laden, En met zo’n dag als deze zit de kw daar te schommelen
En gaat het laden dus soms 1min laden & weer uit 2min laden en weer uit

Vroeg me af of dat aan & uit slecht is voor de auto of accu ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:15
HarryVSjoris schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:58:
Ik vroeg me af of het slecht is voor de auto om elke keer aan & weer uit te gaan met het laden van de auto via slim laden via overschot zonnenenergie.

Voorbeeld zo’n dag als deze bewolkt zon bewolking zon, ik moet minimaal 1,38 kw overschot hebben om te starten met laden, En met zo’n dag als deze zit de kw daar te schommelen

Dat laden en ontladen doet de auto continue bij rijden en remmen, daar is wel rekening mee gehouden tijdens het ontwerp.
Ik denk dat het minder goed is voor je relais in de lader.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:55
ASS-Ware schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 19:17:
[...]

Dat laden en ontladen doet de auto continue bij rijden en remmen, daar is wel rekening mee gehouden tijdens het ontwerp.
Ik denk dat het minder goed is voor je relais in de lader.
Rijden is alleen DC. De AC-DC omvormer in de auto kan het ook best eens niet zo leuk vinden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:24
ephymerous schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:58:
[...]
Helaas ben ik geen liefhebber van Kia’s of Hyundai’s. Ook zou ik niet snel privé een EV of hybride kopen. Daarvoor hoor ik toch teveel problemen met de accu’s.
De EV's van hun leken me wel interessant door hun lange garantie (5 en 7 jaar). Accu's lees ik niet zoveel problemen en hebben meestal lange garantie van 8 jaar, boordladers (ICCU) daarentegen :/ Sneuvelt bij veel merken toch iets te veel naar mijn zin en zijn buiten garantie duur om te vervangen (€3000 à €4000).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:31
HarryVSjoris schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:58:

Daarom heb ik mijn Zappi lader ook 98% van de tijd op ECO, dan behoud hij de minimale 1.4kW.

Zakt de opwek er onder, dan gaat de Zappi aanvullen met het-net.

bv: 1.2kW zon + 0.2kW uit het net = 1.4kW naar de auto.

Niks geklapper van relais, en je weet goed waar je minimaal aan toe bent.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Hansieo schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 08:52:
[...]

Daarom heb ik mijn Zappi lader ook 98% van de tijd op ECO+, dan behoud hij de minimale 1.4kW.

Denk dat je ECO bedoelt?

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ECO stopt toch juist steeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
Hansieo schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 08:52:
[...]

Daarom heb ik mijn Zappi lader ook 98% van de tijd op ECO+, dan behoud hij de minimale 1.4kW.

I donders dat is mooi ja met dat aanvullen
Hij mag bij mijn dan ook wel van de huis batterij aanvullen
Maar dat kan volgens mijn niet bij een enphase systeem

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Inspired schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 11:23:
[...]

ECO stopt toch juist steeds?
Nee dat is ECO+. Ben ECO+ aan het laden as we speak...en hij stopt steeds bij een paar wolkjes.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-07 12:54
Zo werkt dat bij mijn accu ook. 5kW. Deels uit de accu en deels direct uit de zon. De accu is in de ochtend al volgeladen. De paal staat op 4.8, ik zie continu een kleine 4kW naar de auto gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:31
klopt... :$ kan je nagaan hoe weinig ik switch.... afgelopen 4,5 jaren....(aangepast.. _/-\o_ )

ECO of FAST ...

[ Voor 7% gewijzigd door Hansieo op 28-06-2025 14:36 ]

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-07 09:27
HarryVSjoris schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:24:
[...]

I donders dat is mooi ja met dat aanvullen
Hij mag bij mijn dan ook wel van de huis batterij aanvullen
Maar dat kan volgens mijn niet bij een enphase systeem
Als het goed is kan je de aanvulling vanuit het net (accu?) bij groen laden forceren door een laadschema in te stellen. Althans zo lees ik de uitleg in de Enlighten app.
Zelf geen ervaring mee. Ik heb sinds 1,5 week pas een volledig correct werkende IQ EV Charger 2 hangen. Hoop morgen, met de voorspelde zon, een dag groen te kunnen laden en te ervaren hoe dat gaat met automatisch schakelen tussen 1 of 3 fasen. Dat was op de dag van in bedrijfstelling nogal onduidelijk en erg traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
Skipper_NH schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 16:14:
[...]

Als het goed is kan je de aanvulling vanuit het net (accu?) bij groen laden forceren door een laadschema in te stellen. Althans zo lees ik de uitleg in de Enlighten app.
Zelf geen ervaring mee. Ik heb sinds 1,5 week pas een volledig correct werkende IQ EV Charger 2 hangen. Hoop morgen, met de voorspelde zon, een dag groen te kunnen laden en te ervaren hoe dat gaat met automatisch schakelen tussen 1 of 3 fasen. Dat was op de dag van in bedrijfstelling nogal onduidelijk en erg traag.
Mmmmm als ik op de knop nu meteen laden dan gaat alles naar de auto dus huis accu, net, zon …
De hulp van de accu bij groen laden zo van mijn ook mogen aangezien je niet altijd boven de 1,38 kw komt om het laden te starten…

Ik wissel af & toe nog steeds van profiel, eigengebruik &, AI

Ben benieuwd hoe hel loopt bij je morgen…skip. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Werkt een granny charger eigenlijk ook met een ongeaard verlengsnoer?
Dat het niet verstandig is snap ik maar het gaat me even om de techniek, als je een granny aansluit bv met zo'n ongeaard oranje tuinverlengsnoer, werkt hij dan wel (indien niet teveel spanningverlies door dat snoer) of geeft het dan een storing of foutmelding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
ASW1 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:05:
Dat het niet verstandig is snap ik maar het gaat me even om de techniek, als je een granny aansluit bv met zo'n ongeaard oranje tuinverlengsnoer, werkt hij dan wel (indien niet teveel spanningverlies door dat snoer) of geeft het dan een storing of foutmelding?
In zo'n snoer past geen geaarde stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
guido66 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:13:
[...]

In zo'n snoer past geen geaarde stekker.
Dat is waar ja.
Het gaat me eigenlijk om gebruik in de UK, wanner er een adapter op de granny moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
ASW1 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:43:
[...]

Dat is waar ja.
Het gaat me eigenlijk om gebruik in de UK, wanner er een adapter op de granny moet.
Dat gaat werken maar je gaf het zelf al aan: verstandig is het niet.

Doe het aub niet. Neem dan als het echt moet een laadkabel zoals een NRG Kick mee met verwisselbare eindjes voor ieder land.

Zeker in een vakantiehuis(?) waar je al moet rekenen op de veiligheidsvoorzieningen van iemand anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
Zal afhangen van de granny. Een Tesla mobile charger geeft een error en zal niet gaan laden. Een Ali lader zal er misschien minder moeite mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:29
1. Zo'n oranje tuinverlengsnoer is meestal maar 1 mm². Dat is echt veel te weinig voor de continue belasting van een autolader. Die wil (minimaal) 2.5 mm² over het hele traject.
2. Het past (zoals gezegd) inderdaad niet, tenzij je de contrastekker van dat verlengsnoer afknipt en vervangt door een niet-randaarde contrastekker, zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://verlengsnoer.shop/wp-content/uploads/2021/01/0011031-600x600.jpg
3. Een echte laadpaal checkt (vziw) of randaarde aanwezig is. Een granny charger zou dat ook moeten doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 29-06-2025 10:34 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
HyperBart schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 23:43:
[...]

Dat gaat werken maar je gaf het zelf al aan: verstandig is het niet.

Doe het aub niet. Neem dan als het echt moet een laadkabel zoals een NRG Kick mee met verwisselbare eindjes voor ieder land.

Zeker in een vakantiehuis(?) waar je al moet rekenen op de veiligheidsvoorzieningen van iemand anders.
Aanvullend: het is gewoon erg onveilig om zonder randaarde te werken. Ik breng https://nextmove.de/fakte...grisiko-bei-elektroautos/ in herinnering.

Niet doen dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:20
ASW1 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:43:
[...]

Dat is waar ja.
Je hebt ook reisstekkers met randaarde. Deze is bijvoorbeeld gekeurd tot 13A. Dat zou moeten kunnen als je granny instelbaar is.

https://www.brennenstuhl....travel-adapter-earthed-gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-07 14:22

V-8

Vraag:

Stel, je hebt een eigen laadpaal met Backoffice.

Er zijn commerciële laadpassen met een vast bedrag per kWh, toch?
Bv. €0,55.

Als je in je backoffice instelt dat je tarief €0,60 is.
Dan gaat de MSP per kWh toch voor €0,05 het schip in, of niet?

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:19
V-8 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:15:
Vraag:

Stel, je hebt een eigen laadpaal met Backoffice.

Er zijn commerciële laadpassen met een vast bedrag per kWh, toch?
Bv. €0,55.

Als je in je backoffice instelt dat je tarief €0,60 is.
Dan gaat de MSP per kWh toch voor €0,05 het schip in, of niet?
Klopt. En op andere plekken met een lager tarief verdienen ze wat. Is een zakelijke afweging voor "gemak voor de gebruiker".

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Hmmbob schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:20:
[...]

Klopt. En op andere plekken met een lager tarief verdienen ze wat. Is een zakelijke afweging voor "gemak voor de gebruiker".
Dat zou een enigszins vreemd verdienmodel vormen dan, ik stel mijn thuislaadpunt in op €1 per kWh, betaal slechts €0,55 bij Shell en verdien dus €0,45 per kWh die ik thuis oplaad? (inkoop ca. 20 cent gemiddeld met dynamisch contract, dus onder aan de streep verdien je dat netto €0,25 per kWh?)

Kan dit echt, of mis ik iets?

Ik lees dat Shell wel na 4 uur een blokkeertarief zou hanteren, maar binnen die 4 uur zou je dan toch bruto €0,45 / netto €0,25 per kWh kunnen verdienen?

Ik zie dat MKB Brandstof dit in zijn voorwaarden wel heeft dichtgetimmerd, overigens.

[ Voor 17% gewijzigd door V-8 op 30-06-2025 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 22:21
V-8 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:51:
[...]

Dat zou een enigszins vreemd verdienmodel vormen dan, ik stel mijn thuislaadpunt in op €1 per kWh, betaal slechts €0,55 bij Shell en verdien dus €0,45 per kWh die ik thuis oplaad? (inkoop ca. 20 cent gemiddeld met dynamisch contract, dus onder aan de streep verdien je dat netto €0,25 per kWh?)

Ik lees dat Shell wel na 4 uur een blokkeertarief zou hanteren, maar binnen die 4 uur zou je dan toch bruto €0,45 / netto €0,25 per kWh kunnen verdienen?
Strikt genomen is dit mogelijk. Een tijd geleden was in het nieuws dat bepaalde MSPs inderdaad blokkeertarieven in hebben gesteld voor bepaalde backends omdat er zoveel mee werd gesjoemeld.

Als Shell er achter komt dat je dit doet, blokkeren ze wellicht je pas. En als genoeg mensen dit doen, zal Shell ofwel hogere blokkeertarieven of een kortere tijdsduur voordat de blokkeertarieven ingaan instellen, of zijn vaste tarief zo hoog zetten dat zij er onder aan de streep nog steeds geld aan verdienen. Dus op individueel niveau kun je er inderdaad een slaatje uit slaan, op collectief niveau wordt het er niet beter op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Dit is de reden dat er weinig laadpassen met flat fee meer zijn. En daar waar ze er wel zijn, er aardig wat voorwaarden aan vast hangen of zaken als (flinke) blokkeertarieven om misbruik te voorkomen.

Jaren terug werd dit regelmatig misbruikt, inmiddels ben je aardig laat op het feestje. Of beter gezegd: het feest is al voorbij.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
[...]

Ik zie dat MKB Brandstof dit in zijn voorwaarden wel heeft dichtgetimmerd, overigens.
Dit kon/kan perfect ja, maar de kruik gaat zo lang te water tot ze barst.
In den beginne kon dit allemaal maar ik moet je niet uitleggen dat als het hier op Tweakers staat het ondertussen bij iedere Jan met de korte achternaam bekend is en dan gaat dit verhaal (lees: de cijfers) snel op hogere regionen bekend worden met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

JanHenk schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:22:
Dit is de reden dat er weinig laadpassen met flat fee meer zijn. En daar waar ze er wel zijn, er aardig wat voorwaarden aan vast hangen of zaken als (flinke) blokkeertarieven om misbruik te voorkomen.

Jaren terug werd dit regelmatig misbruikt, inmiddels ben je aardig laat op het feestje. Of beter gezegd: het feest is al voorbij.
Dat vermoeden had ik al zo'n beetje, ik meen mij te herinneren hier een hele poos geleden al iets over gelezen te hebben. Maar toen had ik (privé) nog geen EV.
Sindskort wel, dus ik dacht: nog eens rondkijken-/vragen kan geen kwaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-07 21:56
We overwegen hier als 2e auto een EV, een Kona of een Zoe. Daarbij hebben we een overschot, na verbruik op onze 3-fase PV van 4 kW na ~10/11 uur, met een piek op ~5-6 kW.

Ik heb een Zappi v2.1 in gedachten, afgezekerd op 25A met load balancing en wil het netto netverbruik minimaliseren (na fase interne saldering) . Begrijp ik het dan goed dat deze als volgt kan laden en dit automatisch regelt?

- Ochtend, Onder 2-4 kW = 1 fase. Hier kan overigens ook mijn thuisbatterij mooi opladen.
- Middag, Boven 4,2 kW (3*1,4kW) = 3-fase
- Avond, Terug naar 1 fase tot 1,4 kW ondergrens is bereikt.

In de toekomst zal het mogelijk nog wel wijzigen naar laden op een goedkoop moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
[...]

Ik lees dat Shell wel na 4 uur een blokkeertarief zou hanteren
Blokkeertarief ?
Er staat toch "eigen laadpaal"?
Welk deel begrijp ik niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:46
V-8 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:03:
[...]

Dat vermoeden had ik al zo'n beetje, ik meen mij te herinneren hier een hele poos geleden al iets over gelezen te hebben. Maar toen had ik (privé) nog geen EV.
Sindskort wel, dus ik dacht: nog eens rondkijken-/vragen kan geen kwaad!
Dat deed/doet toch iedereen met een eigen laadpaal en zonnepanelen en een electrische auto met laadpas van de werkgever!

Dat moet jij gewoon zien als onderdeel van het beloningspakket.

Of zoals een HR-consultant het ooit eens aan mij heeft uitgelegd: Jij kan ze niet een trein geven maar het verbieden om er mee te spelen

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

ASS-Ware schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:47:
[...]

Blokkeertarief ?
Er staat toch "eigen laadpaal"?
Welk deel begrijp ik niet?
Als je de Shell-laadpas zou scannen bij je eigen laadpaal, met Road/E-Flux backoffice, worden er als ik het goed begrijp na 4 uur blokkeerkosten in rekening gebracht.

https://laadkompas.nl/nie...s-duurder-blokkeertarief/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8

V-8

TeslaNerd schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:52:
[...]

Dat deed/doet toch iedereen met een eigen laadpaal en zonnepanelen en een electrische auto met laadpas van de werkgever!

Of zoals een HR-consultant het ooit eens aan mij heeft uitgelegd: Jij kan ze niet een trein geven maar het verbieden om er mee te spelen
Zeker, ik laad de lease-auto van het werk ook tegen €0,52 excl. BTW op thuis.
(wel paal zelf gekocht, gemonteerd en zelf backoffice geregeld)

Hiermee verdien ik de bijtelling+eigen bijdrage zo goed als volledig terug.

Maar dit vraagstuk ging over onze privé-EV ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door V-8 op 30-06-2025 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
V-8 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:54:
[...]

Zeker, ik laad de lease-auto van het werk ook tegen €0,52 excl. BTW op thuis.
(wel paal zelf gekocht, gemonteerd en zelf backoffice geregeld)

Hiermee verdien ik de bijtelling+eigen bijdrage zo goed als volledig terug.

Maar dit vraagstuk ging over onze privé-EV ;-)
Die kosten van jouw eigen laadpaal en backoffice zijn toch niet transparant voor de laadpas leverancier?
Het zit zoals eerder genoemd in de voorwaarden van de overeenkomsten. Gewoon goed lezen en goed vergelijken dan is er voor jouw privé-EV ook wel een “voordelige” laadpas te vinden

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

TeslaNerd schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:52:
[...]

Ik niet. Volgens mijn leaseovereenkomst met de WG vergoeden ze het tarief wat ik aan de energiemaatschappij betaal en ik wil mijn WG niet oplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:32

de Peer

under peer review

jappas schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:41:
We overwegen hier als 2e auto een EV, een Kona of een Zoe. Daarbij hebben we een overschot, na verbruik op onze 3-fase PV van 4 kW na ~10/11 uur, met een piek op ~5-6 kW.

Ik heb een Zappi v2.1 in gedachten, afgezekerd op 25A met load balancing en wil het netto netverbruik minimaliseren (na fase interne saldering) . Begrijp ik het dan goed dat deze als volgt kan laden en dit automatisch regelt?

- Ochtend, Onder 2-4 kW = 1 fase. Hier kan overigens ook mijn thuisbatterij mooi opladen.
- Middag, Boven 4,2 kW (3*1,4kW) = 3-fase
- Avond, Terug naar 1 fase tot 1,4 kW ondergrens is bereikt.

In de toekomst zal het mogelijk nog wel wijzigen naar laden op een goedkoop moment.
Wat je omschrijft kan gewoon volgens mij (al moet iemand met een Zappi dit even bevestigen).

Echter, met een PV-piek op slechts 5 of 6 kW zou ik alleen op 1 fase laden. Waarom zou je telkens gaan switchen tussen 3 fase en 1 fase? Dat heeft (voor zover mij bekend) geen voordelen. En al helemaal niet omdat je maar 2 uurtjes boven de 5 kW zit waarschijnlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
DonJuape schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:48:
[...]

Ik niet. Volgens mijn leaseovereenkomst met de WG vergoeden ze het tarief wat ik aan de energiemaatschappij betaal en ik wil mijn WG niet oplichten.
Wie heeft het hier over een WG oplichten?

Het gaat idd om wat er in lease-, laadpaal-, laadpas- en arbeidsvoorwaardenovereenkomsten is afgesproken.
Daar hebben partijen vastgelegd wat mogelijk is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amw82
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:17
TeslaNerd schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:56:
[...]

Het gaat idd om wat er in lease-, laadpaal-, laadpas- en arbeidsvoorwaadenovereenkomsten is afgesproken.
Inderdaad, hierover staat vaak wat in personeelsgidsen of andere vastgelegde afspraken.

Bij mij is bijvoorbeeld bij dynamische energiecontracten vastgelegd dat ik het gemiddelde tarief van voorgaande maand + 10ct mag doorberekenen. Dus hier is met slim laden best wat op te "verdienen".

Bij vast contract is het het gemiddelde van normaal en Dal tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
TeslaNerd schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:56:
[...]

Het gaat idd om wat er in lease-, laadpaal-, laadpas- en arbeidsvoorwaadenovereenkomsten is afgesproken.
Jong... Maakt het nu uit welke persoon er daar staat? WG, LM, eigenaar, Jan, Jos, Henk.
Je snapt toch zelf ook dat met dit soort constructies er *iemand* zwaar aan het betalen is voor iets wat hij/zij niet voorzien heeft. Als je dat niet ziet dan stoppen we beter met hierover te discussieren. Het punt gaat dat het niet correct is voor EEN partij.
En weet je, als dat Shell nog zou zijn dan zeg ik misschien nog "prima, die knakkers mogen het hebben en voelen" maar het gaat allemaal heel leuk blijven tot straks de fiscus ook dit soort dingen leest en zegt "hola mannekes, dit is inkomsten". En dan opeens is het allemaal huilen "ja maar".

Doe allemaal "normaal", gezond en zit niet de grenzen op te zoeken van het spel.

[ Voor 13% gewijzigd door HyperBart op 30-06-2025 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
HyperBart schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:01:
[...]

Jong... Maakt het nu uit welke persoon er daar staat? WG, LM, eigenaar, Jan, Jos, Henk.
Je snapt toch zelf ook dat met dit soort constructies er *iemand* zwaar aan het betalen is voor iets wat hij/zij niet voorzien heeft. Als je dat niet ziet dan stoppen we beter met hierover te discussieren. Het punt gaat dat het niet correct is voor EEN partij.
En weet je, als dat Shell nog zou zijn dan zeg ik misschien nog "prima, die knakkers mogen het hebben en voelen" maar het gaat allemaal heel leuk blijven tot straks de fiscus ook dit soort dingen leest en zegt "hola mannekes, dit is inkomsten". En dan opeens is het allemaal huilen "ja maar".

Doe allemaal "normaal", gezond en zit niet de grenzen op te zoeken van het spel.
Voor “normaal” zijn er forums op bijvoorbeeld Libelle.nl en ANWB.nl. Dit is het Tweakers-forum

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:47
Vandaag is door m'n werkgever akkoord gegeven richting leasemaatschappij voor de Tesla Model Y LR RWD.
Wordt m'n eerste EV, dus ga nu ook thuis een laadpaal plaatsen.

Even bekijken hoe en wat, dus zal dit topic eens doorspitten. :)

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
TeslaNerd schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:18:
[...]

Voor “normaal” zijn er forums op bijvoorbeeld Libelle.nl en ANWB.nl. Dit is het Tweakers-forum
Het feit dat je dit zegt en niet wil begrijpen dat "normaal" is: binnen de norm en zonder de kantjes er af lopen is exact het voorbeeld wat mijn punt dus staaft. Dat staat los van mijn reactie of hier op het forum, die reacties mag je dus prima voor jezelf houden.

Als jij dit (soort tarieven) met droge ogen kan verkondigen aan het koffiemachine met je HR/wagenparkbeheerder of lease prima hoor. Hoe dan ook komen die kosten ooit terug bij iets of iemand als groep of worden systemen stopgezet en wordt dit bij de grote groep verhaald.

Als ik aan de andere kant van jouw tafel zou zitten dan zou ik hier toch eens een ernstig gesprek met je over voeren.

Maar ja, dan kan je zeggen "heb ik toch even lekker van geprofiteerd".
In België noemen we dat profiteurs, ik denk dat in de volksmond dit bij jullie "tokkiegedrag" wordt genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
de Peer schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:53:
[...]

Wat je omschrijft kan gewoon volgens mij (al moet iemand met een Zappi dit even bevestigen).

Echter, met een PV-piek op slechts 5 of 6 kW zou ik alleen op 1 fase laden. Waarom zou je telkens gaan switchen tussen 3 fase en 1 fase? Dat heeft (voor zover mij bekend) geen voordelen. En al helemaal niet omdat je maar 2 uurtjes boven de 5 kW zit waarschijnlijk.
Ik hoef op 3-fasen te laden inderdaad (tenzij meer snelheid nodig is, maar dat dwing ik handmatig af voor de enkele keer). Op die ene fase is 25A+PV (7,5-15A) - rest verbruik (oa 3-fase WP die in de zomer uit zijn neus vreet, huishouden) beschikbaar. In de winter is het een ander verhaal, dan slokt de WP alle PV op en mag auto op een rustig moment vollopen, op 1*20A of wellicht 3*6A.

Maar dan omgekeerd, zou dit schakelen juist ook te vermijden zijn? Iemand met Zappi ervaring?

Nu ik dit zo op papier zet begin ik ook aan de must van een 3-fase OBC te twijfelen, de auto zal veel overdag geladen kunnen worden. Met een 3*25A huisaansluiting en load balancing zou ik misschien op 20-25A kunnen afzekeren en ipv met 3,6kW met 4,6-5,7 kW kunnen laden. Dan zit een Kona 64 kWh ook op 1-fase met een uur of 8 weer van 10-80%.

[ Voor 13% gewijzigd door jappas op 30-06-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jappas schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:30:
[...]

Ik hoef niet perse op 3-fasen te laden inderdaad (tenzij meer snelheid nodig is, maar dat dwing ik handmatig af voor de enkele keer). Op die ene fase is 25A+PV (7,5-15A) - rest verbruik (3-fase WP, huishouden) beschikbaar. Maar dan omgekeerd, zou dit schakelen juist ook te vermijden zijn? Iemand met Zappi ervaring?

In de winter is het een ander verhaal, aangezien de WP alle PV opslokt en de auto op een rustig moment mag vollopen, op 1*20A of wellicht 3*6A.

Nu ik dit zo op papier zet begin ik ook aan de must van een 3-fase OBC te twijfelen, de auto zal veel overdag geladen kunnen worden. Met een 3*25A aansluiting en load balancing zou ik misschien op 20-25A kunnen afzekeren en ipv met 3,6kW met 4,6-5,7 kW kunnen laden. Dan zit een Kona 64 kWh ook op 1-fase met een uur of 8 weer van 10-80%.
3 fase zou voor mij wel een must zijn, vanwege:
-Met maximale snelheid (11-22kW) kunnen laden
-Hierdoor ook maximaal profiteren van dynamische tarieven (dal maximaal benutten)
-Meest flexibel wat betreft load balancing, interactie met andere verbruikers in huis

Schakelen voorkomen zou eenvoudig moeten zijn, Zappi heeft vast wel de optie om hem op 1 fase te beperken.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 30-06-2025 14:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
[...]

Ik hoef niet perse op 3-fasen te laden inderdaad (tenzij meer snelheid nodig is, maar dat dwing ik handmatig af voor de enkele keer). Op die ene fase is 25A+PV (7,5-15A) - rest verbruik (3-fase WP, huishouden) beschikbaar. Maar dan omgekeerd, zou dit schakelen juist ook te vermijden zijn? Iemand met Zappi ervaring?

In de winter is het een ander verhaal, aangezien de WP alle PV opslokt en de auto op een rustig moment mag vollopen, op 1*20A of wellicht 3*6A.

Nu ik dit zo op papier zet begin ik ook aan de must van een 3-fase OBC te twijfelen, de auto zal veel overdag geladen kunnen worden. Met een 3*25A aansluiting en load balancing zou ik misschien op 20-25A kunnen afzekeren en ipv met 3,6kW met 4,6-5,7 kW kunnen laden. Dan zit een Kona 64 kWh ook op 1-fase met een uur of 8 weer van 10-80%.
Er is zelden een strikte noodzaak aan 3F of thans het bijhorende vermogen, in die gevallen is een snellader ook een optie. Je moet eigenlijk kijken of je al dagelijkse verplaatsingen op de laadtijd krijgt afgedekt. Het moet geen 100% zijn. Zorg vooral ook voor een laadbox/ die tot 32A kan gaan, dat is vaak gelijk aan 22kW maa je moet die 22kW niet hebben, je wil vooral 1 fase op 32A kunnen gaan, dan heb je een rustig of geen schakelgedrag met je laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
Oh, maar die must veranderd heus niet maar minder dan een hele sterke shouldb >:). Alleen als dat voor een occasion zoveel zou verschillen dan moet ik nog eens aan het rekenen van de TCO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
de Peer schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:37:
[...]

3 fase zou voor mij wel een must zijn, vanwege:
-Met maximale snelheid (11-22kW) kunnen laden
-Hierdoor ook maximaal profiteren van dynamische tarieven (dal maximaal benutten)
-Meest flexibel wat betreft load balancing, interactie met andere verbruikers in huis

Schakelen voorkomen zou eenvoudig moeten zijn, Zappi heeft vast wel de optie om hem op 1 fase te beperken.
Serieuze vraag: heb je daar echt zo vaak nood aan bij je EV? Ik heb het tot nog toe niet nodig gehad omdat/als ik het nodig heb ik dan kan uitwijken naar een snellader. Dynamische tarieven is evt nog wel een punt maar scheelt het dan zoveel op die 7.4kW tesamen met andere verbruikers die evt ook tot dat vermogen komen?

Ik heb ze netjes verdeeld de fases waardoor de Alfen als hij hier op 1F staat vaak de fase gebruikt die heel veel PV opwekt. Voor al de rest is het vaak tijdelijk verbruik en regelt load balancing het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maupi93
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 04-07 07:06
Momenteel laad ik mijn BMW i4 eDrive40 op met behulp van mijn zonnepaneleninstallatie, bestaande uit 15 panelen van 440 WP per stuk ligging op het zuiden. Ik merk echter dat het laadproces van de auto regelmatig onderbroken wordt: de laadbeurt stopt en start enkele minuten later weer automatisch.

Mijn laadpaal is een Easee Charger Lite, waarbij de equalizer is ingesteld op het gebruik van uitsluitend overtollige energie (alleen overschot).

Mijn vraag is of deze onderbrekingen in het laadproces nadelige gevolgen kunnen hebben voor de batterij van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Maupi93 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:52:
Momenteel laad ik mijn BMW i4 eDrive40 op met behulp van mijn zonnepaneleninstallatie, bestaande uit 15 panelen van 440 WP per stuk ligging op het zuiden. Ik merk echter dat het laadproces van de auto regelmatig onderbroken wordt: de laadbeurt stopt en start enkele minuten later weer automatisch.

Mijn laadpaal is een Easee Charger Lite, waarbij de equalizer is ingesteld op het gebruik van uitsluitend overtollige energie (alleen overschot).

Mijn vraag is of deze onderbrekingen in het laadproces nadelige gevolgen kunnen hebben voor de batterij van de auto.
Dit gebeurt tijdens het rijden toch ook?
Steeds ontladen bij rijden en weer laden bij remmen.
Ik zou me meer zorgen maken om het relais in je lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

DonJuape schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:48:
[...]

Heeft jouw WG jouw laadpaal betaald? Mijne niet.
Weet jouw WG dat je die paal hebt? Mijne niet

Jouw werkgever heeft iets vastgelegd over de vergoeding. Mijne niet. Alleen in het geval WG zelf de laadpaal heeft (laten) plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

HyperBart schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:30:
[...]

Het feit dat je dit zegt en niet wil begrijpen dat "normaal" is: binnen de norm en zonder de kantjes er af lopen is exact het voorbeeld wat mijn punt dus staaft. Dat staat los van mijn reactie of hier op het forum, die reacties mag je dus prima voor jezelf houden.

Als jij dit (soort tarieven) met droge ogen kan verkondigen aan het koffiemachine met je HR/wagenparkbeheerder of lease prima hoor. Hoe dan ook komen die kosten ooit terug bij iets of iemand als groep of worden systemen stopgezet en wordt dit bij de grote groep verhaald.

Als ik aan de andere kant van jouw tafel zou zitten dan zou ik hier toch eens een ernstig gesprek met je over voeren.

Maar ja, dan kan je zeggen "heb ik toch even lekker van geprofiteerd".
In België noemen we dat profiteurs, ik denk dat in de volksmond dit bij jullie "tokkiegedrag" wordt genoemd.
Wat maakt het voor WG uit of je thuislaadt tegen een leuk tarief of bij een openbare laadpaal tegen ongeveer datzelfde tarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
V-8 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:05:
[...]

Wat maakt het voor WG uit of je thuislaadt tegen een leuk tarief of bij een openbare laadpaal tegen ongeveer datzelfde tarief?
Als dat niet ver uit elkaar ligt niet.

Zo doe ik het namelijk.
Wat heel veel mensen niet inzien is dat wat ze thuis instellen vaak nog eens verhoogd wordt met tarieven van de MSP of CPO en zich dus "blind staren op wat ze zelf instellen als hetgene wat de WG betaalt" maar dat het in de praktijk dan net hoger uitvalt dan wat ze zien op het kaartje van andere providers. Vaak zien ze de prijs van hun eigen paal niet omdat ze hun paal niet publiceren op publieke kaarten.

Dan kan je wel stellen "ja maar dat is het contract van de WG". Dat klopt... Maar vaak rekenen mensen zich heel graag snel rijk en nemen daardoor een hoger tarief dan dat de echte eigenaar van een echte publieke laadpaal instelt. Dat is ergens te verwachten maar daarom zie je ook (terecht) steeds meer en meer dat werknemers aangesproken kunnen worden als ze laden bij te dure laadpalen.

[ Voor 21% gewijzigd door HyperBart op 30-06-2025 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HyperBart schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:42:
[...]

Serieuze vraag: heb je daar echt zo vaak nood aan bij je EV?
Nee, tot nu toe nog nooit nodig geweest, maar mijn idee is dat ik zo'n laadpaal koop voor de komende 20 jaar, dus dan is het mij de meerprijs wel waard.

De meerprijs verdien ik misschien een beetje terug door beter de goedkope uren (dynamische tarieven) te kunnen benutten. Maar heel veel scheelt dat niet inderdaad.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 30-06-2025 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

HyperBart schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:19:
[...]

Als dat niet ver uit elkaar ligt niet.

Zo doe ik het namelijk.
Wat heel veel mensen niet inzien is dat wat ze thuis instellen vaak nog eens verhoogd wordt met tarieven van de MSP of CPO en zich dus "blind staren op wat ze zelf instellen als hetgene wat de WG betaalt" maar dat het in de praktijk dan net hoger uitvalt dan wat ze zien op het kaartje van andere providers. Vaak zien ze de prijs van hun eigen paal niet omdat ze hun paal niet publiceren op publieke kaarten.

Dan kan je wel stellen "ja maar dat is het contract van de WG". Dat klopt... Maar vaak rekenen mensen zich heel graag snel rijk en nemen daardoor een hoger tarief dan dat de echte eigenaar van een echte publieke laadpaal instelt. Dat is ergens te verwachten maar daarom zie je ook (terecht) steeds meer en meer dat werknemers aangesproken kunnen worden als ze laden bij te dure laadpalen.
Ik weet exact welke tarief de MSP en dus WG aangerekend wordt.

Fair point uiteraard dat je verder moet kijken dan alleen wat je instelt, vaak is dat ex BTW en ex MSP-opslag.

[ Voor 5% gewijzigd door V-8 op 30-06-2025 15:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
[...]

Ik hoef op 3-fasen te laden inderdaad (tenzij meer snelheid nodig is, maar dat dwing ik handmatig af voor de enkele keer). Op die ene fase is 25A+PV (7,5-15A) - rest verbruik (oa 3-fase WP die in de zomer uit zijn neus vreet, huishouden) beschikbaar. In de winter is het een ander verhaal, dan slokt de WP alle PV op en mag auto op een rustig moment vollopen, op 1*20A of wellicht 3*6A.

Maar dan omgekeerd, zou dit schakelen juist ook te vermijden zijn? Iemand met Zappi ervaring?

Nu ik dit zo op papier zet begin ik ook aan de must van een 3-fase OBC te twijfelen, de auto zal veel overdag geladen kunnen worden. Met een 3*25A huisaansluiting en load balancing zou ik misschien op 20-25A kunnen afzekeren en ipv met 3,6kW met 4,6-5,7 kW kunnen laden. Dan zit een Kona 64 kWh ook op 1-fase met een uur of 8 weer van 10-80%.
Ja, je kunt in de Zappi app instellen hoe die "op de zon" mag laden: 1 fase, 3 fasen, of automatisch wisselend.

Bij 5kW piek gewoon op 1 fase laten staan. Een half minuutje de waterkoker en hij schakelt weer terug van 3 naar 1, schiet niet op. Ik lever terug tot 10kW en dan is het wel nuttig.

In de winter staat ie bij mij op 1 fase, in de zomer op 3 fasen.

1 fase OBC kan op meeste openbare laadpalen (die van 11kW) slechts met 3,7kW laden. 1 Fase OBC moet je gewoon niet willen in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

V-8 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:03:
[...]

Heeft jouw WG jouw laadpaal betaald? Mijne niet.
Weet jouw WG dat je die paal hebt? Mijne niet

Jouw werkgever heeft iets vastgelegd over de vergoeding. Mijne niet. Alleen in het geval WG zelf de laadpaal heeft (laten) plaatsen.
Ik heb het laadpunt zelf betaald. Bij aanleg door de WG kwam er een opslag op de leaseprijs. Wel heb ik (na een tip van een tweaker) de kosten van laadpunt en installatie door WG van de bijtelling laten aftrekken (dat mag namelijk).
In overleg met WG is natuurlijk vanalles mogelijk maar gezien de posts hier zijn er een aantal Tweakers die het normaal vinden om zonder overleg met WG een opslag te verzinnen voor oa de afschrijving van hun laadpunt. Ik vind het niet normaal omdat zonder overleg te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:36
guido66 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:44:
[...]

Ja, je kunt in de Zappi app instellen hoe die "op de zon" mag laden: 1 fase, 3 fasen, of automatisch wisselend.

Bij 5kW piek gewoon op 1 fase laten staan. Een half minuutje de waterkoker en hij schakelt weer terug van 3 naar 1, schiet niet op. Ik lever terug tot 10kW en dan is het wel nuttig.

In de winter staat ie bij mij op 1 fase, in de zomer op 3 fasen.

1 fase OBC kan op meeste openbare laadpalen (die van 11kW) slechts met 3,7kW laden. 1 Fase OBC moet je gewoon niet willen in NL.
Wanneer je een 3-fase PV omvormer hebt, dan maakt het toch niet uit of je op 1 of 3 fase gaat laden? Het minimum van 6A geldt per fase en ik neem aan dat de PV omvormer de opbrengst van je zonnepanelen gelijkelijk verdeeld over de drie fase?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
aard01 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:02:
[...]

Wanneer je een 3-fase PV omvormer hebt, dan maakt het toch niet uit of je op 1 of 3 fase gaat laden? Het minimum van 6A geldt per fase en ik neem aan dat de PV omvormer de opbrengst van je zonnepanelen gelijkelijk verdeeld over de drie fase?
Ik mompel interne saldering. Je vergeet dat per fase (als je 3 fase laadt) 6 A nodig hebt. Dan is 1 fase handiger tot 4.2 kW. Dat kleine beetje daarboven (en ook nog eens kortdurend) is niet relevant. Als je dan op fase 1 16 A laadt en op fase 2 en 3 ieder 8 A teruglevert heb je nog steeds 0 verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
daemonix schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:12:
[...]

Ik mompel interne saldering. Je vergeet dat per fase (als je 3 fase laadt) 6 A nodig hebt. Dan is 1 fase handiger tot 4.2 kW. Dat kleine beetje daarboven (en ook nog eens kortdurend) is niet relevant. Als je dan op fase 1 16 A laadt en op fase 2 en 3 ieder 8 A teruglevert heb je nog steeds 0 verbruik.
Inderdaad, en ik ga tot 20A op 1 fase, dus 4,6kW. Voor mij ideaal buiten de zomer, als mijn overschot rond de 4kW schommelt. Elke keer omschakelen van 1 naar 3 fasen en v.v. gaat gepaard met 30 seconden vertraging, en bij elke wolk of kopje thee zou ie dan gaan schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8

V-8

DonJuape schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:44:
[...]

Ik heb het laadpunt zelf betaald. Bij aanleg door de WG kwam er een opslag op de leaseprijs. Wel heb ik (na een tip van een tweaker) de kosten van laadpunt en installatie door WG van de bijtelling laten aftrekken (dat mag namelijk).
In overleg met WG is natuurlijk vanalles mogelijk maar gezien de posts hier zijn er een aantal Tweakers die het normaal vinden om zonder overleg met WG een opslag te verzinnen voor oa de afschrijving van hun laadpunt. Ik vind het niet normaal omdat zonder overleg te doen.
In het geval er vanuit WG geen laadpaal aangeboden wordt, en je alleen openbaar kunt laden, lijkt het mij niet meer dan billijk in ieder geval de aanleg en afschrijving etc. van je laadpunt te plussen.

Overigens staat het toch een ieder vrij een (semi-)publiek laadpunt te openen, en daar toevallig zelf veel te laden. Juridisch geen enkele restrictie. Bij mijn lader kan iedereen met een geldige laadpas komen laden zonder problemen. Gebeurt nooit, oke, maar het kan en mag wel.
Wat je hiermee moet m.b.t. de fiscus is een andere discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
DonJuape schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:44:
[...]

Ik ga hetzelfde doen! Vandaag is mijn nieuwe leaseauto besteld (Tesla Model Y) waarbij ik richting WG heb aangegeven de laadpaal zelf te betalen. Maar dat kan ik dus weer laten verrekenen? Kun jij mij misschien in DM toelichten hoe en wat? :) Want dan ga ik dat ook bij mijn WG voorleggen.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Rivanov schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:53:
[...]

Ik ga hetzelfde doen! Vandaag is mijn nieuwe leaseauto besteld (Tesla Model Y) waarbij ik richting WG heb aangegeven de laadpaal zelf te betalen. Maar dat kan ik dus weer laten verrekenen? Kun jij mij misschien in DM toelichten hoe en wat? :) Want dan ga ik dat ook bij mijn WG voorleggen.
Ik doe het even hier. Bij mijn WG duurde het even voor ik bij de juiste persoon was maar ik denk dat het handigste startpunt de persoon verantwoordelijk voor salarisadministratie is.
Je stuurt je rekening van laadpunt en installatie (geen andere dingen op de rekening, dat is te moeilijk). Dan moeten ze dat in 1 jaar van je bijtelling aftrekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
DonJuape schreef op maandag 30 juni 2025 @ 18:14:
[...]

Ik doe het even hier. Bij mijn WG duurde het even voor ik bij de juiste persoon was maar ik denk dat het handigste startpunt de persoon verantwoordelijk voor salarisadministratie is.
Je stuurt je rekening van laadpunt en installatie (geen andere dingen op de rekening, dat is te moeilijk). Dan moeten ze dat in 1 jaar van je bijtelling aftrekken.
Thanks! Ons bedrijf is niet zo groot en lijntjes zijn kort, dus weet zo bij wie ik moet zijn. :)
Ga het daar voorleggen, dank voor de tip!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Rivanov schreef op maandag 30 juni 2025 @ 18:22:
[...]

Thanks! Ons bedrijf is niet zo groot en lijntjes zijn kort, dus weet zo bij wie ik moet zijn. :)
Ga het daar voorleggen, dank voor de tip!
En het kost ze niks, alleen moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
laredo schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 21:28:
Zijn er ervaringen met aanbieder laadpaaltje.com? Die zijn bij mij geweest voor een situatieopname en bieden een scherpe prijs maar omdat ik redelijk een leek ben vroeg ik mij af of er andere mensen hier gebruik hebben gemaakt van dit bedrijf. Een zoekopdracht levert niks op. Zij lijken een scherpe prijs aan te bieden van net geen 2700 euro voor een Ratio Solar 11-22kw pocket inclusief 25 meter graafwerk.
Toevallig heb ik zojuist een offerte bij hen opgevraagd voor een Easee ChargeUp. Zij komen ook met een zéér scherp aanbod t.o.v. de leverancier die ik in eerste instantie had benaderd.

- Easee Charge Up (22kW zwart Socket)
- Easee Equalizer (Loadbalancing)
- Easee RFID
- Laadpaaltje Premium Laadkabel (11kW Type 2 naar type 2 - 15 meter)
- Installatie, configuratie en instel kosten
-- bestaande uit: Voorrijkosten - arbeidsloon
-- klein materiaal - aanpassen/aansluiten in de groepenkast. Icl. fundering boring
- 3 jaar installatie garantie
- Aardlekautomaat
- Voedingskabel
- Kabelhouder

€ 1622,- incl. BTW

€ 500,- goedkoper dan de andere leverancier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:16

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Alweer even geleden dat ik ben gaan puzzelen over de laadpaal, met het idee dat ik die zelf aan wilde schaffen. Leasemaatschappij stelt een hele berg eisen zodat hun systeem ermee kan werken voor automatische verwerking. Maandelijks een 'bonnetje' inleveren bij de werkgever gaat 'm niet worden. Zucht, okee weet je wat, laat ook maar, ik doe wel gewoon de domme CoolBlue laadpaal die vanuit de werkgever wordt aangeboden.

Vandaag met een CoolBlue planner aan de lijn, die me doodleuk vertelt dat de huidige versie van de BlueBuild paal wel slim is, aan load balancing doet en te configureren om goed samen te werken met zonne-energie. Tjah, als 'ie dat gewoon doet, is dat eigenlijk best een prima optie. Dus ik stop met zaniken, accepteer dat ik 'm niet volledig in eigen beheer heb, en ga gewoon weer door met leven :P

[ Voor 3% gewijzigd door Kaastosti op 02-07-2025 08:06 ]

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:39
Rivanov schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:02:
[...]

Toevallig heb ik zojuist een offerte bij hen opgevraagd voor een Easee ChargeUp. Zij komen ook met een zéér scherp aanbod t.o.v. de leverancier die ik in eerste instantie had benaderd.

- Easee Charge Up (22kW zwart Socket)
- Easee Equalizer (Loadbalancing)
- Easee RFID
- Laadpaaltje Premium Laadkabel (11kW Type 2 naar type 2 - 15 meter)
- Installatie, configuratie en instel kosten
-- bestaande uit: Voorrijkosten - arbeidsloon
-- klein materiaal - aanpassen/aansluiten in de groepenkast. Icl. fundering boring
- 3 jaar installatie garantie
- Aardlekautomaat
- Voedingskabel
- Kabelhouder

€ 1622,- incl. BTW

€ 500,- goedkoper dan de andere leverancier.
Mooie prijs inderdaad. Ik ben er zo goed als uit dat ik ze de order ga gunnen. Aanleg zal dan in augustus plaatsvinden. Heb jij bewust gevraagd om de Easee paal? Bij mij staat dus de Ratio Solar in de offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Kaastosti schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:50:

-knip-

sim is en aan load balancing doet voor zonnepanelen
Load balancing voor zonnepanelen? Ik denk dat je twee termen door elkaar haalt.

Er bestaat:

- Load balancing, zodat je hoofdzekering er niet uitvliegt als je je auto op vol vermogen laadt en tegelijk bv. de oven en wasmachine aanzet.

- Solar charging, het (grotendeels of zelfs uitsluitend) laden op de op dat moment beschikbare zonne-energie.

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

V-8 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:21:
[...]

Load balancing voor zonnepanelen? Ik denk dat je twee termen door elkaar haalt.

Er bestaat:

- Load balancing, zodat je hoofdzekering er niet uitvliegt als je je auto op vol vermogen laadt en tegelijk bv. de oven en wasmachine aanzet.

- Solar charging, het (grotendeels of zelfs uitsluitend) laden op de op dat moment beschikbare zonne-energie.

;)
Ah ja ik was inderdaad lekker dingen door elkaar aan het halen. Het ging om het laden van de auto op het moment dat je zonnepanelen meer opleveren dan je op dat moment in huis verbruikt. Dus niet alleen op basis van zonne-energie, maar ook alleen als je 't op dat moment zelf niet gebruikt.

Het was in ieder geval een welkome verrassing :)

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
laredo schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:06:
[...]

Mooie prijs inderdaad. Ik ben er zo goed als uit dat ik ze de order ga gunnen. Aanleg zal dan in augustus plaatsvinden. Heb jij bewust gevraagd om de Easee paal? Bij mij staat dus de Ratio Solar in de offerte.
Ik heb om de Easee Charge Up gevraagd omdat de installateur van mijn zonnepanelen deze ook had aangeboden. Dus wilde appels met appels vergelijken. Laadpaaltje.com kwam zelf met de Ratio als alternatief, maar uiteindelijk gewoon voor de Easee Charge Up gekozen. Uitgevoerd in antraciet aangezien onze kozijnen en voordeur ook in antraciet zijn. Dus matched goed met elkaar. :)

Gisteren akkoord gegeven. Volgende week vrijdag komen ze deze al installeren! :)

Wordt naast de voordeur geplaatst, direct tegen de meterkast aan. Zo hoeft er ook niet gegraven te worden.
Kabel is 15m dus kan helemaal naar de voorkant van m’n oprit. Ik moet ‘s ochtends altijd als eerste weg dus mijn auto staat altijd vooraan. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Rivanov op 02-07-2025 06:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Kaastosti schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:35:
[...]

Ah ja ik was inderdaad lekker dingen door elkaar aan het halen. Het ging om het laden van de auto op het moment dat je zonnepanelen meer opleveren dan je op dat moment in huis verbruikt. Dus niet alleen op basis van zonne-energie, maar ook alleen als je 't op dat moment zelf niet gebruikt.

Nou, idd, dat zijn zeker de functionaliteiten die naar de toekomst toe (maar ook nu al) erg nuttig zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-07 12:08
Alweer even geleden dat ik ben gaan puzzelen over de laadpaal, met het idee dat ik die zelf aan wilde schaffen. Leasemaatschappij stelt een hele berg eisen zodat hun systeem ermee kan werken voor automatische verwerking. Maandelijks een 'bonnetje' inleveren bij de werkgever gaat 'm niet worden. Zucht, okee weet je wat, laat ook maar, ik doe wel gewoon de domme CoolBlue laadpaal die vanuit de werkgever wordt aangeboden.

Vandaag met een CoolBlue planner aan de lijn, die me doodleuk vertelt dat de huidige versie van de BlueBuild paal wel slim is, aan load balancing doet en te configureren om goed samen te werken met zonne-energie. Tjah, als 'ie dat gewoon doet, is dat eigenlijk best een prima optie. Dus ik stop met zaniken, accepteer dat ik 'm niet volledig in eigen beheer heb, en ga gewoon weer door met leven :P
En toch zou ik het NIET doen. Support van Cooblue is een ramp, de firmware van de laadpaal zit je aan vast. Coolblue doet 1x per 4 jaar een update. Ik zou dan voor een echte Peblar gaan. Die voldoet vast ook aan de eisen van je leasemaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

roel00 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:32:
[...]
En toch zou ik het NIET doen. Support van Cooblue is een ramp, de firmware van de laadpaal zit je aan vast. Coolblue doet 1x per 4 jaar een update. Ik zou dan voor een echte Peblar gaan. Die voldoet vast ook aan de eisen van je leasemaatschappij.
Zou ik wellicht in elke ander scenario ook niet doen, maar deze wordt inclusief installatie door de werkgever betaald. Wel met een terugbetaling als je binnen 3 jaar de tent verlaat, maar dan nog. Als die paal op zich gewoon de functionaliteit biedt die ik nodig heb, waarom niet.

Bij alternatieven werd ik er al eerder op gewezen dat je daar ook een vorm van software bij nodig hebt om administratie bij te houden en mogelijk te factureren naar een leasemaatschappij. Die pakketjes willen ook ergens geld verdienen, dus betaal je onderaan de streep hoe dan ook.

Dan is het enige voordeel van zelf kopen dat je de volledige controle hebt. Dat wordt dan misschien de volgende. Ga ervan uit dat die markt er over 3-4 jaar ook weer heel anders (volwassener) uit ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000

Niet te moeilijk denken,
Gewoon prive een paal plaatsen met een backend die werkt met de laadpas van je werkgever, paal semi-publiek en klaar. alleen wellicht een beetje overleg over het laadtarief met je werkgever.
Problem solved en alles in eigen beheer.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serefsiz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:59
Beste Tweakers,

Ik hoop dat de meer ervaren EV rijders onder jullie mij kunnen helpen.

Ik woon in een hoekhuis met twee openbare parkeerplaatsen direct voor de deur. Op mijn verzoek heeft de gemeente kabelgoottegels geplaatst (zie de groen gemarkeerde tegels op de foto).

Nu wil ik graag een laadpaal of wallbox aanschaffen, maar ik twijfel over wat de beste keuze is. Zie bijgevoegde screenshot voor de situatie.
Ter info: mijn voortuin is ongeveer 3,5 meter diep, dus in geval van een wallbox valt het mee qua afstand. Ik ben niet van plan om mijn laadoplossing beschikbaar te stellen voor anderen.

Welke oplossing zouden jullie kiezen, en waarom?

Alvast bedankt voor jullie input!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxTyQIze1MK9fDF18V6V8WnJQyE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZgVeGOdyRgID4d6Wc9QLYdKt.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 22:21
Serefsiz schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:38:
Beste Tweakers,

Ik woon in een hoekhuis met twee openbare parkeerplaatsen direct voor de deur. Op mijn verzoek heeft de gemeente kabelgoottegels geplaatst (zie de groen gemarkeerde tegels op de foto).

Nu wil ik graag een laadpaal of wallbox aanschaffen, maar ik twijfel over wat de beste keuze is. Zie bijgevoegde screenshot voor de situatie.
Ter info: mijn voortuin is ongeveer 3,5 meter diep, dus in geval van een wallbox valt het mee qua afstand. Ik ben niet van plan om mijn laadoplossing beschikbaar te stellen voor anderen.

[Afbeelding]
Ik denk dat je 'laadpaal' en 'wallbox' een klein beetje door elkaar haalt (of wij met z'n allen in dit topic :+), of je 'm nou aan de muur hangt of op een paal zet, het is allemaal een 'laadpaal' - Wallbox is een specifiek merk. Dat gezegd hebbende zou ik 'm aan de muur hangen en de kabel door de goot laten lopen wanneer je aan het laden bent. Een echte paal in de hoek van je tuin beperkt je in wat jij/de volgende bewoner verder met de tuin kunt doen en is gevoeliger voor ongelukken of vandalisme (al weet ik natuurlijk niet waar je woont, misschien wel in een enorm rustige wijk ;)).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Sandro! schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:59:
[...]

Ik denk dat je 'laadpaal' en 'wallbox' een klein beetje door elkaar haalt (of wij met z'n allen in dit topic :+), of je 'm nou aan de muur hangt of op een paal zet, het is allemaal een 'laadpaal' - Wallbox is een specifiek merk. Dat gezegd hebbende zou ik 'm aan de muur hangen en de kabel door de goot laten lopen wanneer je aan het laden bent. Een echte paal in de hoek van je tuin beperkt je in wat jij/de volgende bewoner verder met de tuin kunt doen en is gevoeliger voor ongelukken of vandalisme (al weet ik natuurlijk niet waar je woont, misschien wel in een enorm rustige wijk ;)).
Daarom probeer ik "laadpunt" te gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Wallbox is een specifiek merk, maar In Duitsland noemen ze elk laadpunt een "Wallbox" om de verwarring compleet te maken. Dit in tegenstelling tot een "Ladesaüle", wat een lader op een paal is.

https://wallboxcenter.de/11kw-wallboxen/

In het Nederlands moet je het gewoon een lader of laadpunt noemen.
Alleen als het ding daadwerkelijk op/in een paal zit kun je ook "laadpaal" gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
ASW1 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:08:
Wallbox is een specifiek merk, maar In Duitsland noemen ze elk laadpunt een "Wallbox" om de verwarring compleet te maken. Dit in tegenstelling tot een "Ladesaüle", wat een lader op een paal is.

https://wallboxcenter.de/11kw-wallboxen/

In het Nederlands moet je het gewoon een lader of laadpunt noemen.
Alleen als het ding daadwerkelijk op/in een paal zit kun je ook "laadpaal" gebruiken.
Hier heten ze in de praktijk allemaal laadpaal, terwijl de meeste aan de muur hangen....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:19
Andrehj schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:16:
[...]

Hier heten ze in de praktijk allemaal laadpaal, terwijl de meeste aan de muur hangen....
Terwijl het eigenlijk helemaal geen lader is, maar slechts een veredeld stopcontact.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
V_ger schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:47:
Terwijl het eigenlijk helemaal geen lader is, maar slechts een veredeld stopcontact.
Het is een paal om je auto aan op te laden. Zover klopt de naam "laadpaal" dus. Dat de eigenlijke lader in de auto zit, maakt dan niet zoveel uit.
Hetzelfde geldt immers voor je telefoonlader. Dat is ook gewoon een USB voeding. Sinds de invoering van de Li-ion batterij (dus als decennia lang) zit ook daar de eigenlijke lader in de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-07 16:57
Goede avond,

Normaliter laadt ik de Mini Cooper SE op met een grannycharger met een kabel van 20 meter. Echter is deze onder garantie terug voor reparatie.

Nu wil ik wel gewoon de auto thuis opladen en heb ik in de kofferbak van de mini nog een thuislader van BMW. Deze doet maximaal 10a. Kan ik deze veilig aansluiten op een verlengsnoer van 3x1.5mm?

Mijn gevoel zegt dat het wel kan als ik maar zorg dat de kabel goed is afgerold. Een verlengsnoer van 3x2.5 mm is vrij kostbaar voor die 2 of 3 keer dat ik hem nu op wil laden.

De auto kan niet dichterbij de voordeur geplaatst worden helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1viYEDbBCGp2YWFpFK3UN6BUCeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jNLRZnxvGJqrwRQstPCV8P9l.jpg?f=fotoalbum_large

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 1x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Leanderr schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:41:
Goede avond,

Normaliter laadt ik de Mini Cooper SE op met een grannycharger met een kabel van 20 meter. Echter is deze onder garantie terug voor reparatie.

Nu wil ik wel gewoon de auto thuis opladen en heb ik in de kofferbak van de mini nog een thuislader van BMW. Deze doet maximaal 10a. Kan ik deze veilig aansluiten op een verlengsnoer van 3x1.5mm?

Mijn gevoel zegt dat het wel kan als ik maar zorg dat de kabel goed is afgerold. Een verlengsnoer van 3x2.5 mm is vrij kostbaar voor die 2 of 3 keer dat ik hem nu op wil laden.

De auto kan niet dichterbij de voordeur geplaatst worden helaas.

[Afbeelding]
Die granny charger is een MINI/BMW product? En is defect met een defect wat niet te wijten is aan jou?

Ik zou dan gewoon de dealer vragen om tijdelijk een andere laadkabel te leveren. Je hebt niet voor niets zo'n lang ding én zij leveren die klaarblijkelijk uit. Die kunnen ze echt wel binnen twee werkdagen bij de dealer toveren als ze willen. Na garantie houd jij deze en zij de nieuwe (want dat ding wordt echt niet gerepareerd, maar gewoon vervangen).

Maak van jouw probleem - terecht - het probleem van de dealer.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandaahl
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online

Vandaahl

de Verderver

Kaastosti schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:35:
[...]

Maar volgens mij is dat bij Coolblue niet zo heel 'slim', maar alleen adhv een laadschema dat je instelt in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
True schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:51:
[...]

Die granny charger is een MINI/BMW product? En is defect met een defect wat niet te wijten is aan jou?

Ik zou dan gewoon de dealer vragen om tijdelijk een andere laadkabel te leveren. Je hebt niet voor niets zo'n lang ding én zij leveren die klaarblijkelijk uit. Die kunnen ze echt wel binnen twee werkdagen bij de dealer toveren als ze willen. Na garantie houd jij deze en zij de nieuwe (want dat ding wordt echt niet gerepareerd, maar gewoon vervangen).

Maak van jouw probleem - terecht - het probleem van de dealer.
Nee de BMW oplader doet het nog, maar ik heb een losse van Voldt gekocht en die is nu stuk. Alleen de BMW kabel is te kort dus vandaar de vraag over het verlengsnoer ;)

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 1x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Vandaahl schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:23:
[...]Maar volgens mij is dat bij Coolblue niet zo heel 'slim', maar alleen adhv een laadschema dat je instelt in de app.
Dat was ook wat ik ervan had gehoord, maar telefonisch wordt mij dit allemaal verteld. Moet ze toch nog wat info sturen, zal meteen dubbel-checken of het inderdaad klopt. Kom ik op terug!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-07 18:08
Leanderr schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:50:
[...]

Nee de BMW oplader doet het nog, maar ik heb een losse van Voldt gekocht en die is nu stuk. Alleen de BMW kabel is te kort dus vandaar de vraag over het verlengsnoer ;)
Ik zou het zelf misschien niet op 10A doen maar als je naar de waardes kijkt moet het prima kunnen. Wat je kunt doen is het een uur aankijken en even voelen aan de kabel. Wordt hij toch wel erg warm zou je het vermogen eventueel kunnen terugzetten, als dat kan bij deze auto.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
adjego schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 07:16:
[...]

Ik zou het zelf misschien niet op 10A doen maar als je naar de waardes kijkt moet het prima kunnen. Wat je kunt doen is het een uur aankijken en even voelen aan de kabel. Wordt hij toch wel erg warm zou je het vermogen eventueel kunnen terugzetten, als dat kan bij deze auto.
Het gaat niet om de kabel (hoewel die ook kwetsbaar is) maar vooral om de stekker die in de wcd zit. Er zit normaliter een temperatuursensor in de stekker van de granny. Die zit nu ergens anders maar niet in de wcd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
daemonix schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 07:42:
[...]

Het gaat niet om de kabel (hoewel die ook kwetsbaar is) maar vooral om de stekker die in de wcd zit. Er zit normaliter een temperatuursensor in de stekker van de granny. Die zit nu ergens anders maar niet in de wcd.
Bedankt, ik kan de auto inderdaad ook terugzetten. Dus zullen we dat maar doen voor die twee keer opladen. Hopelijk komt de normale lader snel terug!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09-07 14:27
Kaastosti schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 06:44:
[...]

Dat was ook wat ik ervan had gehoord, maar telefonisch wordt mij dit allemaal verteld. Moet ze toch nog wat info sturen, zal meteen dubbel-checken of het inderdaad klopt. Kom ik op terug!
Desnoods zou je nog even contact kunnen hebben met Coolblue en ze het zwart op wit laten zetten dat ze la je wensen (Load balancing en pure solar charing) vanaf het moment van leveren van de paal ondersteunen. Mochten ze het dan toch niet ondersteunen, heb je recht van spreken, staat nml zwart op wit.

Anders idd eens kijken naar een echte peblar paal, deze zelf aanleggen en er een backoffice abo bij nemen.
Kan van E-Flux of van TAP electric.
Ligt ook een beetje aan de laadpas die je bij je auto krijgt.

Of het moet zo zijn dat je helemaal geen extra bijdrage hoeft te doen voor de installatie van de laadpaal door de werkgever. Stel dat de aanleg volledig in je lease budget valt (kost het je dus feitelijk niets)
Maar zoals geschreven, als na 4 of 5 jaar je leascontract afloopt en je mag de laadpaal houden, maar je kunt er niets mee, want firmware coolblue, dan moet je dan alsnog extra kosten maken.
Echter dan ziet waarschijnlijk het laadpalen aanbod er heel anders uit dan nu.

Zoals door andere tweakers hier al aangegeven, kun je ook de rekening van de laadpaal en installatie van je eigen bijdrage laten afhalen, dat scheelt weer een hoop.

Dus stof tot nadenken.

Echter voor zover ik nu kan achterhalen zijn er maar 2 laadpalen die nu al het volledige gamma ondersteunen out of the box, ofwel zonder extra aansturing zoals home automation of andere pakketten:
- Load balancing
- Solar charging
- 1-3 fase wisselen heen en weer
- OCCP connectie (ivm betaling backoffice)
- Op 1 fase kunnen laden tot 7,4kW (ivm solar charing)
- export per fase optellen en beschikbaar maken voor 1 fase (intern salderen)
(Alfen 22kW en de Zappi V2.1)

Echter de vraag is heb je zonnepanelen en zo ja, hoeveel.
Als je niet geregeld boven de 8 a 9Kw terug levert zou je ook continue op 1 fase kunnen blijven laden en dan zijn er meer laadpalen beschikbaar.

[ Voor 17% gewijzigd door OscarAarts op 03-07-2025 09:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:20

johnwoo

3S-GTE

Serefsiz schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:38:
Beste Tweakers,

[Afbeelding]
In dit geval zou ik hem aan de muur hangen:
• Veel eenvoudiger montage.
• De kabel gaat wel door je voortuin, maar niet over het deel waar je naar de voordeur loopt. Dus echt heel erg in de weg ligt hij niet.
• Als je een paal precies langs de rand zou zetten, hangt de kabel waarschijnlijk toch eerst een stukje over de stoep voordat hij de goot in gaat, dus je zou de paal toch een ~50cm van je erfgrens af willen zetten om mogelijke klachten over een hangende kabel te voorkomen. En dan staat hij wellicht weer in de weg in je eigen voortuin, mocht je daar fietsen, beplanting of wat dan ook willen plaatsen.

Ik heb een beetje (maar niet helemaal) vergelijkbare situatie en heb wel een paal geplaatst, omdat 1. de kabel bij mij wel over het looppad zou liggen, en 2. ik in een hofje woon waar geen stoep is, dus de auto staat direct langs mijn erfgrens. De paal staat ook zo'n 60cm van die erfgrens af (bij een border, waardoor hij enigszins uit het zicht staat en de kabel ook niet direct "uitsteekt" over openbare weg, ook al staat de auto altijd dusdanig dicht langs de erfgrens geparkeerd dat er niemand tussendoor kan lopen). Verderop in de straat heeft iemand het laadpunt wel gewoon aan de muur van z'n huis gehangen, maar dat vind ik toch minder netjes, met die kabel door de voortuin over zijn looppad naar de voordeur. Staat tegenover dat ik wel bijna een dag aan het graven ben geweest :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KlW-wAITjmqZcD_dfuxRWNZsW8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CjbZp9AWonEfEpyo7Krs6Ujk.jpg?f=fotoalbum_medium
De border is maar ~60cm diep dus de kabel is makkelijk in te pluggen. Anders zou het laadpunt links aan de muur hangen, waar ook de buiten-WCD zit - dat hebben ze verderop in de straat dus gedaan, maar je ziet hoe de kabel dan in de weg zou liggen over het pad naar de voordeur. Dat speelt bij jou niet, dus ik zou hem gewoon aan de muur doen.

[ Voor 3% gewijzigd door johnwoo op 03-07-2025 10:55 ]

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Pagina: 1 ... 179 ... 181 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen