Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:10
Gompio schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:38:
Hallo,

Ik beschik via mijn werkgever over een EV en Shell recharge laadpass (met terugbetaling laadkosten door de werkgever). Ik wil een laadpaal laten plaatsen (of zelf plaatsen) op eigen kosten, maar ik vroeg mij af - maar vind helaas geen eenduidig antwoord - welke merken/types van laadpalen ik kan plaatsen en die dan kan koppelen zodat ik de laadkosten effectief terugbetaald krijg. Of ben ik sowieso verplicht een Shell recharge laadpaal te zetten (die business zou nu ook verkocht zou zijn aan 50five) om dit in orde te krijgen?

Ook belangrijk: als mijn vriendin later ook met een EV zou rijden zou zij ook moeten kunnen opladen aan de paal (met een eigen laadpass, kosten dan uiteraard prive en niet via mijn werkgever). Ik woon in België.

Dank voor jullie inzichten!
Bijna alle gangbare moderne laadpalen met ocpp en een mobiele of netwerkaansluiting zullen wel een backoffice ondersteuning hebben. Je hoeft geen recharge laadpaal te hebben. Je kunt bij de meeste backoffice systemen bepaalde passen gratis laten laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:50
Gompio schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:38:
Hallo,

Ik beschik via mijn werkgever over een EV en Shell recharge laadpass (met terugbetaling laadkosten door de werkgever). Ik wil een laadpaal laten plaatsen (of zelf plaatsen) op eigen kosten, maar ik vroeg mij af - maar vind helaas geen eenduidig antwoord - welke merken/types van laadpalen ik kan plaatsen en die dan kan koppelen zodat ik de laadkosten effectief terugbetaald krijg. Of ben ik sowieso verplicht een Shell recharge laadpaal te zetten (die business zou nu ook verkocht zou zijn aan 50five) om dit in orde te krijgen?

Ook belangrijk: als mijn vriendin later ook met een EV zou rijden zou zij ook moeten kunnen opladen aan de paal (met een eigen laadpass, kosten dan uiteraard prive en niet via mijn werkgever). Ik woon in België.

Dank voor jullie inzichten!
Best zelf een zetten met een eigen backend zoals eflux.

Je laadt dan thuis op met je badge en voor je WG ziet dat er uit alsof je publiek laadt op de straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ths1986
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:49
Ik heb sinds kort een dynamisch contract en nu probeer ik zo slim mogelijk te laden. Hiervoor gebruik ik een Alfen laadpaal. Als tarief laag is, wil ik mijn Tesla opladen, echter geeft de app aldoor aan 'laden gepauzeerd' en op de lader staat dan geen stroom. Als ik dan zoek naar deze melding, lees ik online dat het te maken heeft met het overbelasten/load balancing van het stroomnet. Maar ik heb bijna niks aan in huis, nu valt het me wel op dat het vaak is wanneer tarief laag is.

Weet iemand hoe ik dit probleem kan verhelpen, ik probeer namelijk ook via de app laadtijden in te stellen, maar als het dan niet lukt om te laden is het vrij zinloos :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:56

de Peer

under peer review

ths1986 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:28:
Ik heb sinds kort een dynamisch contract en nu probeer ik zo slim mogelijk te laden. Hiervoor gebruik ik een Alfen laadpaal. Als tarief laag is, wil ik mijn Tesla opladen, echter geeft de app aldoor aan 'laden gepauzeerd' en op de lader staat dan geen stroom. Als ik dan zoek naar deze melding, lees ik online dat het te maken heeft met het overbelasten/load balancing van het stroomnet. Maar ik heb bijna niks aan in huis, nu valt het me wel op dat het vaak is wanneer tarief laag is.

Weet iemand hoe ik dit probleem kan verhelpen, ik probeer namelijk ook via de app laadtijden in te stellen, maar als het dan niet lukt om te laden is het vrij zinloos :-(
dit is wel erg weinig informatie.
Heb je het over de Alfen app?
werkt alles wel gewoon zonder problemen als je geen laadtijden instelt?

laden pauzeren kan allerlei redenen hebben, is een vrij algemene melding.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 21-06-2025 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ths1986
@de Peer ja op de Alfen App (Eve Connect) krijg ik melding 'Laadsessie is gepauzeerd', ook dat heb ik geprobeerd en niks laad momenteel. Heb ook al de stroom eraf gehaald en weer aangezet. Ook zonladen heb ik uitgezet. Heb paar keer op boost-modus gedrukt maar ook dan doet ie niks.

Weet wel dat de laadpaal verder geen problemen heeft en name wanneer tarief laag is (overdag) dat deze dan niet wilt laden. Ook zie ik verder geen foutmeldingen/codes in het scherm van de laadpaal en/of app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:56

de Peer

under peer review

Met deze informatie kunnen we helaas niets. je zult duidelijker moeten zijn.
-Toen je nog geen dynamisch contract had, werkte toen alles 100% naar behoren?

Ik kan me niet voorstellen dat het iets met dynamisch laden te maken heeft.

de Alfen geeft in de log als het goed is gewoon duidelijk aan waarom hij pauzeert.

je zou ook eens kunnen zoeken in het Alfen topic [Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 21-06-2025 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:53
@ths1986 en je hebt ook niet iets ingesteld in de app van je auto of een andere slim laden app? Die dingen kunnen elkaar best in de weg zitten.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ths1986
de Peer schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:03:
Met deze informatie kunnen we helaas niets. je zult duidelijker moeten zijn.
-Toen je nog geen dynamisch contract had, werkte toen alles 100% naar behoren?

Ik kan me niet voorstellen dat het iets met dynamisch laden te maken heeft.

de Alfen geeft in de log als het goed is gewoon duidelijk aan waarom hij pauzeert.

je zou ook eens kunnen zoeken in het Alfen topic [Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie
Dat weet ik niet 100% zeker, ik stelde toen namelijk in om het vooral in de nacht te laden zodat ik de volgende dag weer 80% batterij had. Daarbij lette ik toen ook niet op de tarieven.
Moet dan maar induiken waar ik de log kan zien, want in de app toont ie niks aan. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ths1986
V_ger schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:14:
@ths1986 en je hebt ook niet iets ingesteld in de app van je auto of een andere slim laden app? Die dingen kunnen elkaar best in de weg zitten.
Nee heb alles uitgeschakeld, slimladen in de Tibber, zonladen uit, niks staat meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 13:14
Zijn er ervaringen met aanbieder laadpaaltje.com? Die zijn bij mij geweest voor een situatieopname en bieden een scherpe prijs maar omdat ik redelijk een leek ben vroeg ik mij af of er andere mensen hier gebruik hebben gemaakt van dit bedrijf. Een zoekopdracht levert niks op. Zij lijken een scherpe prijs aan te bieden van net geen 2700 euro voor een Ratio Solar 11-22kw pocket inclusief 25 meter graafwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:00

evol

hello world

In mijn bijgebouw heb ik een aparte groep voor een laadpaal laten aanleggen, 3 fases.
Nu neig ik naar de Volt Time One en zie dat je die zowel op 1 als op 3 fases kan aansluiten.
In het laatste geval dan tot 22kW laden begrijp ik.

We hebben 2 Leafs die maar 1 fase kunnen laden. Kan ik wel op 3 fases aansluiten en begrijpt de Volt Time One dan dat er maar 1 fase gebruikt moet worden?
Zou wel het handigste zijn naar de toekomst m.i. om direct met 3 fase aan te sluiten.

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

evol schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 22:34:
In mijn bijgebouw heb ik een aparte groep voor een laadpaal laten aanleggen, 3 fases.
Nu neig ik naar de Volt Time One en zie dat je die zowel op 1 als op 3 fases kan aansluiten.
In het laatste geval dan tot 22kW laden begrijp ik.

We hebben 2 Leafs die maar 1 fase kunnen laden. Kan ik wel op 3 fases aansluiten en begrijpt de Volt Time One dan dat er maar 1 fase gebruikt moet worden?
Zou wel het handigste zijn naar de toekomst m.i. om direct met 3 fase aan te sluiten.
Dat is geen probleem. De Leaf bepaalt wat er gebeurt.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-06 14:36
Ik blijf echt compleet niks begrijpen van Zappi, na 3 jaar...

Heb een driefasen installatie en Zappi. Zet ik hem op Eco+ en 10% eco stroom of 100% eco, het ding doet totaal niet wat ik verwacht.
2 kW overschot en 10% eco en hij laadt de auto nog maar op met 1,7 kW.

Boost werkt ook niet. Of ik begrijp het niet. Stel bijvoorbeeld in dat ik minimaal 20 kWh wil laden voor 12.00u, om er dan om twaalf uur achter te komen dat ie maar 12 kWh heeft geladen. Terwijl de max laadsnelheid meer dan voldoende was om het te halen, het dubbele zelfs.

De normale Eco stand heeft helemaal geen zin, die doet ook maar random wat. Liefst had ik gewoon een instelling waarmee ik zelf een vaste snelheid kon instellen.

[ Voor 25% gewijzigd door Phusebox op 22-06-2025 08:37 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Phusebox Zitten de CT spoelen wel goed?..

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
JanHenk schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:05:
@Phusebox Zitten de CT spoelen wel goed?..
Ja want wat Zappi in de app weergeeft komt overeen met mijn P1 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:29
Phusebox schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:07:
[...]

Ja want wat Zappi in de app weergeeft komt overeen met mijn P1 meter.
Per fase hetzelfde of alleen het totaal over de 3 fasen?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
guido66 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:11:
[...]

Per fase hetzelfde of alleen het totaal over de 3 fasen?
Per fase kan ik niet zien bij Zappi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Phusebox schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:12:
[...]

Per fase kan ik niet zien bij Zappi.
Zeker wel, op de display zelf, niet in de app inderdaad.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
guido66 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:13:
[...]

Zeker wel, op de display zelf, niet in de app inderdaad.
Dan zal ik dat zometeen eens checken.

Die app is ook echt een draak van een app. Voor mij is dat alleen al een reden om het ding weg te doen.

[ Voor 20% gewijzigd door Phusebox op 22-06-2025 09:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:37
Phusebox schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:14:
[...]

Dan zal ik dat zometeen eens checken.

Die app is ook echt een draak van een app. Voor mij is dat alleen al een reden om het ding weg te doen.
Ik heb de Zappi nu bijna 5 jaar en volle tevredenheid.

ECO+ gebruik ik 95%(?) en fast alleen als ik snel meer prik wil laden.

Straks... als salderen er af is, en ik dynamisch ga(?) zal dat veranderen
en laad ik zo-snel-mogelijk (3F fast) in/tijdens de goedkoopste uren.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Hansieo schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:54:
[...]

Ik heb de Zappi nu bijna 5 jaar en volle tevredenheid.

ECO+ gebruik ik 95%(?) en fast alleen als ik snel meer prik wil laden.

Straks... als salderen er af is, en ik dynamisch ga(?) zal dat veranderen
en laad ik zo-snel-mogelijk (3F fast) in/tijdens de goedkoopste uren.
Gebruik al 3 jaar alleen Fast omdat de rest niet lijkt te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
Phusebox schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:00:
[...]

Gebruik al 3 jaar alleen Fast omdat de rest niet lijkt te werken.
En wat gaf/geeft de support aan? want ik mag aannemen dat je gelijk va het begin dit hebt aangegeven?

Bij mij was de support 100% tevredenheid, daar ik begon met een 1F "jumper setting"
en daarna overging naar 3F. De begeleiding /uitleg was TOPPIE d:)b

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Hansieo schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:03:
[...]

En wat gaf/geeft de support aan? want ik mag aannemen dat je gelijk va het begin dit hebt aangegeven?

Bij mij was de support 100% tevredenheid, daar ik begon met een 1F "jumper setting"
en daarna overging naar 3F. De begeleiding /uitleg was TOPPIE d:)b
Nope nooit contact gehad. Heb het ding gekocht met het ook op einde salderen. Nu ik terugleverkosten betaal pas voor het eerst dat ik echt die andere functies wil gebruiken, daarvoor zag ik geen noodzaak om langzamer te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Phusebox schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:17:
Ik blijf echt compleet niks begrijpen van Zappi, na 3 jaar...

Heb een driefasen installatie en Zappi. Zet ik hem op Eco+ en 10% eco stroom of 100% eco, het ding doet totaal niet wat ik verwacht.
2 kW overschot en 10% eco en hij laadt de auto nog maar op met 1,7 kW.

Boost werkt ook niet. Of ik begrijp het niet. Stel bijvoorbeeld in dat ik minimaal 20 kWh wil laden voor 12.00u, om er dan om twaalf uur achter te komen dat ie maar 12 kWh heeft geladen. Terwijl de max laadsnelheid meer dan voldoende was om het te halen, het dubbele zelfs.

De normale Eco stand heeft helemaal geen zin, die doet ook maar random wat. Liefst had ik gewoon een instelling waarmee ik zelf een vaste snelheid kon instellen.
M.b.t het MGL (Minimum Green Level) van 10% lijkt het alsof hij doet wat hij moet doen. Bij 100% MGL of ECO+ begint hij met laden boven de 1,4kW overschot per fase. Bij 10% MGL al bij 0,14kW overschot per fase. Indien er onvoldoende overschot is om tot 1,4kW te komen haalt hij dat van het net. Als je 2kW overschot hebt en op 1 fase laadt dan pakt hij dus niks van het net.
De andere punten kan ik niet beoordelen.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DonJuape schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:22:
[...]

M.b.t het MGL (Minimum Green Level) van 10% lijkt het alsof hij doet wat hij moet doen. Bij 100% MGL of ECO+ begint hij met laden boven de 1,4kW overschot per fase. Bij 10% MGL al bij 0,14kW overschot per fase. Indien er onvoldoende overschot is om tot 1,4kW te komen haalt hij dat van het net. Als je 2kW overschot hebt en op 1 fase laadt dan pakt hij dus niks van het net.
De andere punten kan ik niet beoordelen.
Maar waarom laadt hij dan niet met 2 kW als je dat overschot hebt?

En met 10% zou ik verwachten dat je met 1 kW overschot dus met 10 kW zou laden.
Ik begrijp de werking en de denkwijze waarschijnlijk gewoon niet.

Effectief betekent het voor mij dat ik met 1.4 of 11 kW kan laden. Alles er tussenin is voor mij nagenoeg onmogelijk en oncontroleerbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
Phusebox schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:32:
[...]

Effectief betekent het voor mij dat ik met 1.4 of 11 kW kan laden. Alles er tussenin is voor mij nagenoeg onmogelijk en oncontroleerbaar.
Of je CT spoelen zitten niet goed, of er staat iets fout in de instellingen of beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

[...]

Wellicht zit er dan toch iets niet goed. En laad je op 1 fase of 3 fase overschot?
En inderdaad de MGL werkt niet zoals je beschrijft.
Verder werkt hij bij mij al bijna vier jaar prima maar daar heb je niks aan. Wel gebruik ik alleen ECO+ met 100% MGL en scheduled boost.

[ Voor 14% gewijzigd door DonJuape op 22-06-2025 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
[...]

Hij schakelt hier op in stapjes van een x hoeveelheid A. Kan dus zijn dat precies 2 kW te weinig is om vanaf 1.4 naar op te schalen.

Maar bel ze even, Marc/Mark van MyEnergi die je dan aan de lijn krijgt helpt volgens mij iedereen al sinds 2019 super goed :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
[...]

Er bekruipt mij het gevoel dat je op 3F probeert "groen" te laden met 2kW, en-dat-gaat-niet.... :N

Je hebt (volgens laad protocol) ~1.4kW nodig pér! fase.

dus laad je met/via 1F..... dan kan je van 1.4kW tot > aan 7.4kW laden (afhankelijk van je opwek)
en laad je met/via 3F......dan kan je van 4.2kW tot > aan 22kW laden (afhankelijk van je opwek)

maar zoals je aangaf, bel ze even en probeer zo duidelijk mogelijk aan te geven wat je wil, en wat echt fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Hansieo schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:08:
[...]

Er bekruipt mij het gevoel dat je op 3F probeert "groen" te laden met 2kW, en-dat-gaat-niet.... :N

Je hebt (volgens laad protocol) ~1.4kW nodig pér! fase.

dus laad je met/via 1F..... dan kan je van 1.4kW tot > aan 7.4kW laden (afhankelijk van je opwek)
en laad je met/via 3F......dan kan je van 4.2kW tot > aan 22kW laden (afhankelijk van je opwek)

maar zoals je aangaf, bel ze even en probeer zo duidelijk mogelijk aan te geven wat je wil, en wat echt fout gaat.
Ik heb de fase info gecheckt op de zappi zelf en dat klopt.

Verder staat ie op automatisch qua 1f/3f schakelen.

Op eco plus heb ik nog nooit meer dan 1.4 kW gezien. Zet weinig zoden aan de dijk zeker gezien het enorme laadverlies op lage snelheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Phusebox schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:15:
[...]

Op eco plus heb ik nog nooit meer dan 1.4 kW gezien. Zet weinig zoden aan de dijk zeker gezien het enorme laadverlies op lage snelheid.
Maar als je 2kW opwekt en je gebruikt nog wat in huis dan is 1,4kW in ECO+ toch niet vreemd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

DonJuape schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:53:
[...]

Maar als je 2kW opwekt en je gebruikt nog wat in huis dan is 1,4kW in ECO+ toch niet vreemd?
Als je zo weinig opwek hebt zou ik gewoon fast laden tijdens de zon-uren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Phusebox schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:15:
[...]

@Phusebox Wélke info heb je precies gecheckt op de Zappi? Welke parameters en wat waren de waardes daarvan?

Het kost menigeen heel wat inspanning om de drie CT’s goed aan te sluiten. Een van de dingen om dat te controleren is (en nu doe ik dat uit mijn hoofd omdat ik met vakantie ben) de cos phi van elk van de drie CT’s te controleren. Die moet, bij bealsting van de fase (dus tijdens Fast laden bv) ongeveer nul zijn. Zo niet, dan zit daar ergens iets niet goed.
Hoef je je niet voor te schamen, want het kan een hele puzzel zijn. Zelfs als je denkt heel nauwkeurig te werken, dan kan het tóch net verkeerd blijken te zitten.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Hippe Lip schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:42:
[...]

@Phusebox Wélke info heb je precies gecheckt op de Zappi? Welke parameters en wat waren de waardes daarvan?

Het kost menigeen heel wat inspanning om de drie CT’s goed aan te sluiten. Een van de dingen om dat te controleren is (en nu doe ik dat uit mijn hoofd omdat ik met vakantie ben) de cos phi van elk van de drie CT’s te controleren. Die moet, bij bealsting van de fase (dus tijdens Fast laden bv) ongeveer nul zijn. Zo niet, dan zit daar ergens iets niet goed.
Hoef je je niet voor te schamen, want het kan een hele puzzel zijn. Zelfs als je denkt heel nauwkeurig te werken, dan kan het tóch net verkeerd blijken te zitten.
Ik heb het niet zelf aangesloten, laten doen.

Wat ik heb gecheckt was het verbruik op de 3 fasen met mijn p1 waardes ernaast en die kwamen overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DonJuape schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:00:
[...]

Als je zo weinig opwek hebt zou ik gewoon fast laden tijdens de zon-uren.
2kw overschot, naast de rest van het verbruik incl airco's dus.

Maar de piek ligt hier rond de 3,5 sinds ik 8 panelen heb moeten verplaatsen van zuid naar noord ivm verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Phusebox schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:45:
[...]

Ik heb het niet zelf aangesloten, laten doen.

Wat ik heb gecheckt was het verbruik op de 3 fasen met mijn p1 waardes ernaast en die kwamen overeen.
@Phusebox Dat uitlezen van die cos phi waardes in het menu van de Zappi kun je prima zelf doen.
Lees die eens uit en geef de waardes die bij elk staan hier eens door. Dan kunnen we je mss verder helpen?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Hippe Lip schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:58:
[...]

@Phusebox Dat uitlezen van die cos phi waardes in het menu van de Zappi kun je prima zelf doen.
Lees die eens uit en geef de waardes die bij elk staan hier eens door. Dan kunnen we je mss verder helpen?
Heeft het zin dat te doen als ik niet aan het laden ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:41
Met een accu ben je wat flexibeler met laden op de zon. In de ochtend laad ik de acxu vol en tusaen 12 en 4 start het laden van de auto met net wat minder dan 5kW. Deels uit de zon en deels uit de accu. Na 4 uur wordt de accu weer volgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:50
Hoe zijn de ervaringen met Zaptec 2 Go? Ik twijfel op dit moment even tussen de Peblar en de Zaptec 2 Go. Stabiele laadpalen? Ik weet dat de Zaptec even wat meer garantie biedt maar nog geen zonnestroom ondersteund. Als dat er is voor 2027 vind ik het prima opzich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Phusebox schreef op zondag 22 juni 2025 @ 18:01:
[...]

Heeft het zin dat te doen als ik niet aan het laden ben?
@Phusebox Voor zover ik weet niet. Vandaar dat ik het had over Fast laden (op drie fases) en tijdens dat laden die waardes noteren.
Ik ben benieuwd wat daar uit komt.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-06 09:57

SBL

Ik heb een VoltTime Source2s laadpunt (via werkgever, ik mocht niet kiezen).
Deze is op 3fasen aangesloten (zodat hij 11kW kan laden, als dat nodig is).
Dat betekent blijkbaar dat het onmogelijk is om slechts op 1 fase te laden, minimum laadsnelheid is daarmee 3F * 6A * 230V = 4,1kW.
(ik heb 4800Wp zonnepanelen, dus zou wel 5uur lang met 3kW willen laden; 4,1 kW haal ik bijna nooit uit panelen)
In de auto kan ik alleen max Ampere instellen, geen #fasen.
Op het laadpunt kan ik nog wel kiezen dat hij maar bijvoorbeeld maximaal 0,9 of 1,8kW van het net bijvoegt; dus laden kan wel stoppen afhankelijk van hoeveelheid zon. (nog niet veel getest hoe starten/stoppen dan gaat, auto pas 2 weken)

Dus: van alles mogelijk met dit laadpunt, maar laden gaat met minimaal 4,1kW.
Dit alles ter info. Ik doe het hier wel mee, maar dan weet iemand dit als hij ook dit laadpunt wil installeren.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknoman360
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:08
Devke schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:22:
Hoe zijn de ervaringen met Zaptec 2 Go? Ik twijfel op dit moment even tussen de Peblar en de Zaptec 2 Go. Stabiele laadpalen? Ik weet dat de Zaptec even wat meer garantie biedt maar nog geen zonnestroom ondersteund. Als dat er is voor 2027 vind ik het prima opzich.
Ik ben ook benieuwd hiernaar. Kreeg de keuze tussen Go 2 en Peblar Business, we gingen uiteindelijk voor de Go vanwege zijn design. Volgens installateur staat zonneladen gepland voor Q1 2026.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:19
@SBL misschien ben je beter af als je een 1 fase laadkabel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-06 09:57

SBL

sir_knudde schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:51:
@SBL misschien ben je beter af als je een 1 fase laadkabel gebruikt.
Misschien wel, maar 3fasen laadkabel zit vast aan/in het VoltTime laadpunt.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:13
Ik heb de Zaptec Go 2 sinds een paar weken hangen. Werkt perfect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvdlely
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:57
Ik heb de Zaptec Go2 en ik ben er blij mee. Ik gebruik 'm in combinatie met EVCC (handig om het zonne overschot in de auto laden).
De Zaptec Go2 wordt tegenwoordig door EVCC ondersteund, ook fase switiching zou nu moeten werken. Maar ik zie nog regelmatig pull request voor Zaptec 2 voorbij komen. Dus werk in progress! Maar voor mj werkt dit nu al heel fijn.

EV3 Plus + ADAS LR BlueFro, Zaptec Go 2 laadpaal aangestuurd door EVCC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:15

Termy

valt er nog wat te fragge?

Makrolon schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:02:
[...]

Niet echt gebruikelijk in een Nederlandse installatie...

6mm2 is prima te hanteren, niet zo miepen en spierballen kweken jullie :+
Precies, 6mm2 is voor mietjes, echte mannen leggen 10mm2 ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:34
Termy schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:32:
[...]

Precies, 6mm2 is voor mietjes, echte mannen leggen 10mm2 ;).
En dan wel gelijk 75m lang :+

Ik heb een keer een easee met 16mm2 aangesloten. Dat was geen pretje 😁

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Makrolon schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:35:
[...]

En dan wel gelijk 75m lang :+

Ik heb een keer een easee met 16mm2 aangesloten. Dat was geen pretje 😁
Maar waarom dan?!

Pagina: 1 ... 177 178 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen