Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15:44
Is deze prijs te mooi om waar te zijn? https://charge24.nl/produ...e-single-pro-line-socket/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:38

bert pit

asdasd

LigeTRy schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:57:
[...]

Ik heb m'n easee aan evcc hangen en dat werkt top, wel is het zo dat ik op m'n panelen op 1 fase laad, en deze fase in de easee standaard fase 1 is. nu zitten mijn panelen daar ook op, maar anders saldeer je wel over de fases.
Wat is er nodig qua hard en software om je easee aan evcc te hangen? Ik heb een easee en ben ontevreden over hoe de equalizer met fasen uitschakelen werkt. Deze equalizer heb ik er van tussengehaald en ik zoek een alternatief.
Aan zon laden ben ik dus ook nog niet toegekomen.

Edit: ik zie een hele site met info.

[ Voor 3% gewijzigd door bert pit op 13-06-2025 11:29 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:04
bert pit schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:25:
[...]

Ik heb een easee en ben ontevreden over hoe de equalizer met fasen uitschakelen werkt.
Euh, wat? Heb je het nu over load balancing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
Ik wil graag een Eflux backoffice op de Alfen Eve Single Proline doen ter verrrekening met mijn MTC card.
Kan dit enkel via SIM of zijn er ook andere manieren als ik vandaag nog een backoffice abbonement wil instellen dat ik het morgen in bedrijf kan laten stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Via Bol.com stond die volgens mij nog goedkoper.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:09

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Wabs schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:01:
Welke kabel (ader) dikte wordt er normaalgesproken gebruikt voor het aansluiten van de laadpaal op de meterkast?
Hier hebben we een 3x25A hoofdaansluiting dus max 11kWh laden.
2.5mm2 voelt niet goed. Is 4mm2 gebruikelijk? Of 6mm2?
Lengte kabel wordt hier ongeveer 3 a 4 meter dus veel weerstand levert de lengte niet op.
Tot 11 kW (dus niet kWh) is 4 mm² wel voldoende. Maar als je 6 mm² neemt (kost bijna nix extra voor zo’n kort stukje) kun je er ook ooit 22 kW mee doen. Dat kan bv bij alle auto’s als je op één fase laadt.

Ik heb ook 3 x 25A hoofdzekeringen, maar door de toevoeging van mijn PV kan ik met meer laden. Nu is mijn laadpaal (Zappi) gezekerd op 32A. De sensoren (CT’s) van de Zappi zorgen dat de hoofdzekeringen niet meer dan 25A voor hun kiezen krijgen.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

bert pit schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:25:
[...]
Ik heb een easee en ben ontevreden over hoe de equalizer met fasen uitschakelen werkt.
@bert pit Wat is een equalizer (in deze context)?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 22:16
ASW1 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:14:
[...]

Helaas, dit is hoe het zou moeten werken, maar bij Easee werkt solar charging niet zo.
Vraag me niet waarom maar ze hebben het gewoon niet goed geprogrammeerd.
Easee houdt er geen rekening mee dat de meter intern saldeert over de fasen, en is daarom ongeschikt wanneer je een 3 fasen aansluiting hebt en goed op PV wilt kunnen laden.
Zo lang er niet 1 fase is die boven de 6A uitkomt gaat Easee helemaal niet laden, zelfs al is er bijvoorbeeld 15A (L1 5A + L2 5A + L3 5A) aan overschot beschikbaar.
De hoop is dat ze dit ooit gaan fixen, maar voorlopig werkt het gewoon bereslecht. Ik raadt Easee sterk af voor wie op PV overschot wil kunnen laden.
Had ik eindelijk de keus gemaakt voor Easee is het een soort anti Easee aan het worden hier, balen haha! Ik heb gelukkig nog niets besteld. Dus voor 1 fase kan het wel interessant zijn maar 3 fase niet als ik het goed lees. Wat is een goed alternatief die wel op PV overschot kan laden over 3 fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

ASW1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:29:
[...]

Euh, wat? Heb je het nu over load balancing?
Ja ik gebruik dynamische energie en dan wil je tijdens de goedkope uren in een zo kort mogelijke tijd laden dus op 3 fasen. Maar zodra je een apparaat aanzet, bijvoorbeeld de TV die 200W gebruikt wordt die fase uitgeschakeld en die komt er ook niet meer bij. 8)7
Uiteindelijk blijft de easee laden op 1 fase, langzaam dus.

Dit is de reden dat ik twee jaar geleden de equalizer er van tussen heb gehaald. Maar voor solar charge binnen het easee platform is dat apparaat wel noodzakelijk. Nu is dat nog geen punt, maar als de saldering stopt wil ik zoveel mogelijk energie zelf gebruiken. Vandaar mijn interesse in evcc.

@LigeTRy Mijn vraag is nu of daar ook de eqalizer voor nodig is, want ook evcc zal ergens de info van het stroomverbruik per fase vandaan willen halen. Mijn zonnepanelen zitten op fase 1, easee op fase 1,2,3, en de thuisbatterij op fase 2.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

thisisjazz schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:35:
[...]

Had ik eindelijk de keus gemaakt voor Easee is het een soort anti Easee aan het worden hier, balen haha! Ik heb gelukkig nog niets besteld. Dus voor 1 fase kan het wel interessant zijn maar 3 fase niet als ik het goed lees. Wat is een goed alternatief die wel op PV overschot kan laden over 3 fase?
Ik heb hem laten installeren en zowel de installateur als de fabrikant kwamen er niet uit. Zonder qualizer werkt het perfect en ondanks zonnepanelen, quooker, 2 ovens, elekrtisch koken en nu thuisbatterij heb ik nog nooit een overbelasting ervaren.

Maar goed ik heb begrepen dat via HA we het een en ander mogelijk is, maar dat is nog niet mijn hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
thisisjazz schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:35:
[...]

Had ik eindelijk de keus gemaakt voor Easee is het een soort anti Easee aan het worden hier, balen haha! Ik heb gelukkig nog niets besteld.
Heb er zelf één, heel tevreden over maar niet over die idiote PV functie.
Stuur hem op het moment via Tibber aan en dat werkt goed, Tibber komt dit jaar nog met een PV laden functie dus ik ben benieuwd hoe dat dan is.
Anders hoop ik wel dat Easee de software op orde krijgt want anders wordt het vervelend wanneer ik niet meer kan salderen per 2027.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
Verstandig om een Alfen paal te pakken die tot 22 kW kan laden of tot 11kw Auto (mustang mach e) kan tot 11kw laden en meer prijs voor 22 is 70euro

[ Voor 8% gewijzigd door BaBoK op 13-06-2025 13:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
BaBoK schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:32:
Verstandig om een Alfen paal te pakken die tot 22 kWh kan laden of tot 11kwH? Auto kan tot 11kwh laden en meer prijs voor 22 is 70euro
Slechte laadpaal als je maar tot 11 of 22 kWh kunt laden, daar kom je niet ver mee. ;) Je auto heeft ook geen grote accu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
daemonix schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:33:
[...]

Slechte laadpaal als je maar tot 11 of 22 kWh kunt laden, daar kom je niet ver mee. ;) Je auto heeft ook geen grote accu...
Sorry bedoel je kw:) heb je een idee?

Ik ga voor de 11kw. Het is een huisaansluiting wordt anders behoorlijk lastig

[ Voor 12% gewijzigd door BaBoK op 13-06-2025 13:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
BaBoK schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:32:
Verstandig om een Alfen paal te pakken die tot 22 kW kan laden of tot 11kw Auto (mustang mach e) kan tot 11kw laden en meer prijs voor 22 is 70euro
In beginsel is 11 kW genoeg. Het grootste deel van de auto's neemt ook niet meer en het is al een behoorlijk vermogen voor een huisaansluiting.

22 kW heeft wel als voordeel dat je over 1-fase tot 7,4 kW kan leveren (32 ampère). Of in ieder geval meer dan 16 ampère. Bij laden op zonnepanelen / -energie kan dat handig zijn om traploos tussen 1,4 kW en 7,4 kW (32A) vermogen te schalen.

Een 11 kW paal zal tot 16A (3,7 kW) kunnen gaan en daarna over moeten schakelen naar 6A over 3P oftewel minimum 4,1 kW. Daar zit dus een 'gat'. Nog los van dat je eigenlijk niet teveel wil schakelen ter bescherming van het relais.

Ik heb zelf wel een 11kW paal en in dat gat springt mijn thuisbatterij(tje) meestal wel. Daarnaast levert mijn PV-installatie niet vaak meer dan 3,7 kW terug, dus ik red me daar prima mee.

Oftewel, de meerwaarde van een 22 kW paal is usecase afhankelijk. Kies voor een 22kW paal dan moet je ook rekening houden met dikke bekabeling (bij voorkeur 6 mm²) en bijbehorende zekering in de groepenkast.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
JanHenk schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:42:
[...]

In beginsel is 11 kW genoeg. Het grootste deel van de auto's neemt ook niet meer en het is al een behoorlijk vermogen voor een huisaansluiting.

22 kW heeft wel als voordeel dat je over 1-fase tot 7,4 kW kan leveren (32 ampère). Of in ieder geval meer dan 16 ampère. Bij laden op zonnepanelen / -energie kan dat handig zijn om traploos tussen 1,4 kW en 7,4 kW (32A) vermogen te schalen.

Een 11 kW paal zal tot 16A (3,7 kW) kunnen gaan en daarna over moeten schakelen naar 6A over 3P oftewel minimum 4,1 kW. Daar zit dus een 'gat'. Nog los van dat je eigenlijk niet teveel wil schakelen ter bescherming van het relais.

Ik heb zelf wel een 11kW paal en in dat gat springt mijn thuisbatterij(tje) meestal wel. Daarnaast levert mijn PV-installatie niet vaak meer dan 3,7 kW terug, dus ik red me daar prima mee.

Oftewel, de meerwaarde van een 22 kW paal is usecase afhankelijk. Kies voor een 22kW paal dan moet je ook rekening houden met dikke bekabeling (bij voorkeur 6 mm²) en bijbehorende zekering in de groepenkast.
Thanks voor je reactie.
De meeste plug-in hybrides kunnen die 3 fase 11 kWh laden of is dat juist 7,4kwh 1fase..?

Note: 5x6mm2 is reeds aanwezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
BaBoK schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:35:
[...]

Sorry bedoel je kw:) heb je een idee?

Ik ga voor de 11kw. Het is een huisaansluiting wordt anders behoorlijk lastig
11 kW is voldoende, anders moet je je huisaansluiting verzwaren. Een PHEV zal over het algemeen niet heel snel kunnen laden, de vroege PHEV's kwamen niet verder dan 16 A op 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:03
BaBoK schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:41:
Ik wil graag een Eflux backoffice op de Alfen Eve Single Proline doen ter verrrekening met mijn MTC card.
Kan dit enkel via SIM of zijn er ook andere manieren als ik vandaag nog een backoffice abbonement wil instellen dat ik het morgen in bedrijf kan laten stellen?
Eflux heeft geen sim nodig. Kan gewoon via je LAN.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:39
bert pit schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:36:
[...]

@LigeTRy Mijn vraag is nu of daar ook de eqalizer voor nodig is, want ook evcc zal ergens de info van het stroomverbruik per fase vandaan willen halen. Mijn zonnepanelen zitten op fase 1, easee op fase 1,2,3, en de thuisbatterij op fase 2.
Er is een belangrijk verschil tussen load balancing en phase balancing. Load balancing kijkt naar alle 3 de groepen, en zodra er 1 bij z'n limiet komt, schakelen alle fases af. Phase balancing is net wat slimmer, en als je bijvoorbeeld fase 2 leegtrekt met je batterij, kan je op 1 en 3 nog laden op volle snelheid.

Voor de duidelijkheid, load balancing gebeurt op op de paal. evcc ondersteunt op het moment nog vrij weinig tot niets (stabiels) aan load balancing, dit komt er wel aan, zie https://docs.evcc.io/en/docs/features/loadmanagement

Zelf gebruik ik de tibber pulse om m'n data in home assistant en evcc te laden, m'n easee zit daar ook aan gekoppeld voor load balancing. Dat is soms wat traag en werk niet super optimaal, maar voor mij goed genoeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:07
BaBoK schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:02:
[...]

Thanks voor je reactie.
De meeste plug-in hybrides kunnen die 3 fase 11 kWh laden of is dat juist 7,4kwh 1fase..?

Note: 5x6mm2 is reeds aanwezig
En direct weer de verkeerde eenheid: Het laden gaat met xx kW en na 1 uur zit er dan xx kWh in je accu.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:02
BaBoK schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:41:
Je kunt ook naar Tap kijken. Kost het je zelf niks en ook zonder contract. Heb er zelf goede ervaringen mee. Eerste configuratie kan beter, is wellicht ook al zo nu, maar als het eenmaal werkt is het dikke prima.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:51
Hugx schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:59:
[...]

Die kleine CT klemmen van Zappi zijn niet echt gebruiksvriendelijk. Je moet wel heel graag een klein blokje willen. Er zit maar 10cm kabel aan, dus zelf verlengen met soldeerbout, snoer en krimpkous. Ook bij verkeerde polariteit, kan je CT klem dus niet open. Dat moet je of de draden aan de Harvi zijde omdraaien of de draad weer loshalen en andersom door de CT rijgen. Ook geen mooi stickertje op de CT waarop je kan vastleggen wat die meet. Ik koop zelf voortaan weer altijd de grote.
Klopt, ik heb een setje voor nood in de bus liggen maar gebruik altijd de grote.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hippe Lip schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:23:
[...]

Tot 11 kW (dus niet kWh) is 4 mm² wel voldoende. Maar als je 6 mm² neemt (kost bijna nix extra voor zo’n kort stukje) kun je er ook ooit 22 kW mee doen. Dat kan bv bij alle auto’s als je op één fase laadt.

Ik heb ook 3 x 25A hoofdzekeringen, maar door de toevoeging van mijn PV kan ik met meer laden. Nu is mijn laadpaal (Zappi) gezekerd op 32A. De sensoren (CT’s) van de Zappi zorgen dat de hoofdzekeringen niet meer dan 25A voor hun kiezen krijgen.
Ja ik zag al dat 6mm2 nauwelijks meer kost dus dat was al het plan.
Ik ga een aardlekautomaat gebruiken en was aan het kijken naar 16A met een B karakteristiek. Als ik jouw logica goed begrijp kan ik daar beter 32A van maken en de 25A hoofdzekering limiet instellen op de Zappi.
Dan kan ik in theorie van het net en de panelen samen meer dan 11kWh laden.
Juist begrepen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Wabs schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:10:
[...]

Ik ga een aardlekautomaat gebruiken en was aan het kijken naar 16A met een B karakteristiek. Als ik jouw logica goed begrijp kan ik daar beter 32A van maken en de 25A hoofdzekering limiet instellen op de Zappi.
Juist begrepen?
Klopt behalve dan de eenheid want die moet kW zijn.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
bert pit schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:24:
[...]

Ik heb hem laten installeren en zowel de installateur als de fabrikant kwamen er niet uit. Zonder qualizer werkt het perfect en ondanks zonnepanelen, quooker, 2 ovens, elekrtisch koken en nu thuisbatterij heb ik nog nooit een overbelasting ervaren.

Maar goed ik heb begrepen dat via HA we het een en ander mogelijk is, maar dat is nog niet mijn hobby.
Dat is wel interessant dat de load balancer in dit geval ervoor zorgt dat de laadpaal minder goed functioneert.

HA ben ik ook niet in thuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
[...]
en was aan het kijken naar 16A met een B karakteristiek.
16A voor langere tijd op 16A belasten is no bueno, eigenlijk wil je een aardlekautomaat op 80% belasten voor lange tijd, 20A zou voldoende moeten zijn, scheelt ook enorm veel in de warmte die zo'n aardlekautomaat afgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
ASW1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:25:
[...]

Heb er zelf één, heel tevreden over maar niet over die idiote PV functie.
Stuur hem op het moment via Tibber aan en dat werkt goed, Tibber komt dit jaar nog met een PV laden functie dus ik ben benieuwd hoe dat dan is.
Anders hoop ik wel dat Easee de software op orde krijgt want anders wordt het vervelend wanneer ik niet meer kan salderen per 2027.
Het aansturen via Tibber, hoe moet ik dat zien? Je hebt Tibber als energieleverancier en stuurt de laadpaal aan via bijhorende app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

LigeTRy schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:03:
[...]

16A voor langere tijd op 16A belasten is no bueno, eigenlijk wil je een aardlekautomaat op 80% belasten voor lange tijd, 20A zou voldoende moeten zijn, scheelt ook enorm veel in de warmte die zo'n aardlekautomaat afgeeft.
Dan kan gewoon hoor. Schat ook dat het grootste deel van de 11kW laadpunten in Nederland is afgezekerd met 3x16A.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
thisisjazz schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:18:
[...]

Het aansturen via Tibber, hoe moet ik dat zien? Je hebt Tibber als energieleverancier en stuurt de laadpaal aan via bijhorende app?
Ja. Je geeft de controle over het laadpunt dan uit handen aan Tibber en dan valt er via de Easee app vrijwel niets meer in te stellen, alleen de basic installatie/afzekering kun je dan nog wijzigen.
Daarna kun je via de Tibber app je laadpunt beheren, slimme laadschema's aan laten maken, load balancing instellen etc. (met de Tibber pulse jn de P1 poort van je meter)
Het kost aanvankelijk wel wat moeite om te doorgronden hoe dat slimme laden werkt en hoe je het beste je instellingen kunt zetten maar ben er erg over te spreken.
De beloofde PV laden functie ben ik benieuwd naar om later dit jaar uit te gaan proberen, we wachten nog op de release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@bert pit Als ik jou geod begrijp dan werkt die equalizer dus eigenlijk binair: die schakelt een hele fase gewoon in een keer helemaal uit? De omschrijving heeft het over ‘load balancing’ wat lijkt te betekenen dat die de boel een bjeetje bijregelt zodat je precies op nul uitkomt, maar dat is dus niet zo? Balen! 8)7

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

daemonix schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:23:
[...]

11 kW is voldoende, anders moet je je huisaansluiting verzwaren. Een PHEV zal over het algemeen niet heel snel kunnen laden, de vroege PHEV's kwamen niet verder dan 16 A op 1 fase.
Nee hoor. Mijn Zappi houdt de hoofdzekering in de gaten, dus kan ik (mits er nix anders in huis iets gebruikt) minimaal tot 3 x 25A gaan. En dan leveren mijn PV-panelen nog een hoop op bij zonnig weer zodat ik die 3 x 32A mss wel kan halen.

Ik heb daarom maar 3x6 mm² aangelegd. Kost niet zo heel veel meer en het hoeft er maar te liggen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]
@Wabs Mooi zo/ Goed idee. (y)
Ik ga een aardlekautomaat gebruiken en was aan het kijken naar 16A met een B karakteristiek.
Als je een Zappi gaat gebruiken kun je hier flink besparen. Zowel ruimte in me groepenkast besparen, want voor zover ik weet is er geen aardlekautomaat type B. Laadpalen hebben een aardlekschakelaar type B nodig; die beveiligt ook tegen gelijkstroomfouten. En dat is wat anders dan de B-karakteristiek van de zekeringautomaat.
En het bespaart je de aanschaf van zo’n aardlekschakelaar type B, want dat zijn dure krengen.

Maar een Zappi heeft een ingebouwde aardlekschakelaar van de juiste soort. Die beveiligt zowel tegen wisselstroomfouten als tegen gelijkstroomfouten. Daarom hoef je in de groepenkast helemaal geen aardlekschakelaar toe te passen voor de groep van de Zappi.
Als ik jouw logica goed begrijp kan ik daar beter 32A van maken en de 25A hoofdzekering limiet instellen op de Zappi.
Juist begrepen?
Yep, helemaal juist. En als je huis nu (theoretisch) helemaal nix gebruikt en je PV levert minimaal 3x7A, dan kun je dus een EV laden met 3x32A.

Al zijn er niet zoveel EV’s die dat kunnen. Toevallig weet ik dat een Renault Scenic dat wel kan. Die stond kort geleden op mijn lijstje van opties voor een nieuwe auto
offtopic:
(maar het werd de Hyundai IONIQ 5).

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Hippe Lip schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:03:
Daarom hoef je in de groepenkast helemaal geen aardlekschakelaar toe te passen voor de groep van de Zappi.
Volgens mij hebben alle laders zo'n voorziening, maar hoe beveilig je de kabel tussen de groepenkast en de lader, als je daar een schop in steekt of een gaatje in boort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

ASW1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:11:
[...]

Volgens mij hebben alle laders zo'n voorziening, maar hoe beveilig je de kabel tussen de groepenkast en de lader, als je daar een schop in steekt of een gaatje in boort?
Nee, voor zover ik weet hebben zeker niet alle palen zomaar een gelijkstroomlekbeveiliging (6mA) ingebouwd.

En wat de beveiliging van die kabel onderweg? Tja, maar is een aardlekbeveiliging dáárvoor bedoeld? Ik dacht dat die is voor defecten in het aangesloten apparaat, de laadpaal dus in dit geval.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 22:31
Vanwege problemen met mijn huidige Shell (Newmotion) paal heeft Shell een aanbieding gedaan deze te vervangen door een nieuwe "Peblar" paal (op kosten van de lease maatschappij). Gezien de nieuwe mogelijkheden van deze Peblar paal ben ik geneigd hierop in te gaan. Kan iemand bevestigen dat de Peblar API / Home Assistant integraties ook beschikbaar zijn op de palen geleverd door Shell?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Hippe Lip schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:49:
[...]

Nee, voor zover ik weet hebben zeker niet alle palen zomaar een gelijkstroomlekbeveiliging (6mA) ingebouwd.

En wat de beveiliging van die kabel onderweg? Tja, maar is een aardlekbeveiliging dáárvoor bedoeld? Ik dacht dat die is voor defecten in het aangesloten apparaat, de laadpaal dus in dit geval.
Tegenwoordig heeft bijna elke lader dc lekstroom beveiliging ingebouwd. Ik zou er zo geen een nu nieuw verkrijgbaar kunnen noemen die het niet heeft.

Als de aarding van je woning goed genoeg is dan kan je het zonder aardlekbeveiliging in je meterkast af ja, maar dit moet je wel vooraf meten met dure apparatuur. Het veiligste is gewoon om de lader in de meterkast ook te beveiligen met een 30mah aardlekautomaat. Dan zit je altijd goed en hoef je ook niet te meten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
ASW1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:30:
[...]

Ja. Je geeft de controle over het laadpunt dan uit handen aan Tibber en dan valt er via de Easee app vrijwel niets meer in te stellen, alleen de basic installatie/afzekering kun je dan nog wijzigen.
Daarna kun je via de Tibber app je laadpunt beheren, slimme laadschema's aan laten maken, load balancing instellen etc. (met de Tibber pulse jn de P1 poort van je meter)
Het kost aanvankelijk wel wat moeite om te doorgronden hoe dat slimme laden werkt en hoe je het beste je instellingen kunt zetten maar ben er erg over te spreken.
De beloofde PV laden functie ben ik benieuwd naar om later dit jaar uit te gaan proberen, we wachten nog op de release.
Helder! Als je een nieuwe laadpaal moest uitkiezen nu, zou je dan alsnog voor de Easee gaan of wat zou je alternatief zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
In mijn Eflux account dien ik in te voeren:
"Vul hier het serienummer of chargebox ID in"

Dit vul ik in vervolgens krijg ik de melding:
"We hebben geen laadpaal gevonden op basis van dit serienummer. Controleer de invoer van het serienummer of neem contact op met ons support team."

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
thisisjazz schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:01:
[...]

Helder! Als je een nieuwe laadpaal moest uitkiezen nu, zou je dan alsnog voor de Easee gaan of wat zou je alternatief zijn?
Geen idee, in mijn specifieke situatie voldoet het op het moment wel.
Waarschijnlijk een ander merk met Tibber integratie waar PV laden wel goed geïmplementeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
BaBoK schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:32:

"We hebben geen laadpaal gevonden op basis van dit serienummer. Controleer de invoer van het serienummer of neem contact op met ons support team."

Iemand tips?
https://help.e-flux.io/nl/articles/8455865-handleiding-alfen

Je volgt wel deze stappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:06
BaBoK schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:32:

Iemand tips?
Welke box heb je?
Bv bij Alfen is dat vaak iets à la MEMxxxxx of ACExxxxx.
Voor dat je 'm kan configgen moet een installateurs account bij E-Flux het config profiel valideren.
Dat is in principe stap 9. Als je wil kan ik dat doen voor je maar dan stuur je maar een DM.

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 14-06-2025 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaBoK
HyperBart schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:59:
[...]

Welke box heb je?
Bv bij Alfen is dat vaak iets à la MEMxxxxx of ACExxxxx.
Voor dat je 'm kan configgen moet een installateurs account bij E-Flux het config profiel valideren.
Dat is in principe stap 9. Als je wil kan ik dat doen voor je maar dan stuur je maar een DM.
Ik heb inderdaad een Alfen en zie inderdaad beide letters

Edit: tis gelukt! Paal werkt

[ Voor 3% gewijzigd door BaBoK op 14-06-2025 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 18:47
Vraagje voor mijn vader. Hij is inmiddels gepensioneerd maar was ooit elektricien dus best handig en gaat zelf elektrische laadpaal instaleren. Krijgt de EV3 over twee weken geleverd. Nu lijkt de Zappi V2.1 een goede optie te zijn, aangezien deze veel kan. Het is namelijk belangrijk dat de laadpaal goed zonnestroom kan laden, aangezien ze veel zonnestroom over hebben en gezien pensioen vaak overdag thuis om te laden. Daarnaast is load balancing belangrijk gezien, combinatie met warmtepomp en 3x25A aansluiting.

Nu is er wat onduidelijk wat er nodig is om het zonneladen mogelijk te maken. Als ik het goed begrijp hebben we niets extra's nodig behalve de CT-klemmen op de hoofd-fases. Geen Harvey of extra klemmen. Na wat telefoontjes krijgen we verschillende antwoorden zo wordt aangegeven dat er extra CT-klemmen nodig zijn op de groep van zonnepanelen?! Dat lijkt mij zee sterk, want wat de zonnepanelen doen is irrelevant, het doel is namelijk 0A over de fases en dat is ook afhankelijk van verbruik op andere groepen. Dus zou enkel CT-klemmen op de hoofd-fases voldoende moeten zijn? En de Harvey is enkel noodzakelijk als bedrading niet mogelijk is, maar dat heeft hij zo getrokken.

Mochten er andere laadpalen zijn die beter aansluiten bij de behoeftes van mijn vader hoor ik het ook graag.

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

crepsly schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:45:
Vraagje voor mijn vader. Hij is inmiddels gepensioneerd maar was ooit elektricien dus best handig en gaat zelf elektrische laadpaal instaleren. Krijgt de EV3 over twee weken geleverd. Nu lijkt de Zappi V2.1 een goede optie te zijn, aangezien deze veel kan. Het is namelijk belangrijk dat de laadpaal goed zonnestroom kan laden, aangezien ze veel zonnestroom over hebben en gezien pensioen vaak overdag thuis om te laden. Daarnaast is load balancing belangrijk gezien, combinatie met warmtepomp en 3x25A aansluiting.

Nu is er wat onduidelijk wat er nodig is om het zonneladen mogelijk te maken. Als ik het goed begrijp hebben we niets extra's nodig behalve de CT-klemmen op de hoofd-fases. Geen Harvey of extra klemmen. Na wat telefoontjes krijgen we verschillende antwoorden zo wordt aangegeven dat er extra CT-klemmen nodig zijn op de groep van zonnepanelen?! Dat lijkt mij zee sterk, want wat de zonnepanelen doen is irrelevant, het doel is namelijk 0A over de fases en dat is ook afhankelijk van verbruik op andere groepen. Dus zou enkel CT-klemmen op de hoofd-fases voldoende moeten zijn? En de Harvey is enkel noodzakelijk als bedrading niet mogelijk is, maar dat heeft hij zo getrokken.

Mochten er andere laadpalen zijn die beter aansluiten bij de behoeftes van mijn vader hoor ik het ook graag.
Klopt helemaal, niks extra nodig. Je kunt overwegen de Zappi af te zekeren met 3x32A of 3x25A zodat je op 1 fase meer bereik hebt om zonnestroomoverschot te laden. Wel voldoende dikke kabel naar de Zappi leggen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DonJuape schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:09:
[...]

Klopt helemaal, niks extra nodig. Je kunt overwegen de Zappi af te zekeren met 3x32A of 3x25A zodat je op 1 fase meer bereik hebt om zonnestroomoverschot te laden. Wel voldoende dikke kabel naar de Zappi leggen dan.
@crepsly
Inderdaad wat @DonJuape hier zegt. Geen extra CT’s nodig, behalve de 3 om de bedrading van de hoofdschakelaar.

Leg sowieso een 5x6 mm² kabel naar die paal. Kost niet heel veel meer dan de 4 mm² die op zichzelf (voor 16A) voldoet, maar je hebt dan (nog) minder laadverliezen. Bovendien kun je je Zappi op 3x32A afzekeren. Dat heb ik ook gedaan met mijn Zappi. Zo kan ik meer dan 25A laden. De Zappi houdt die hoofdzekeringen in de gaten (max 25A) en daar bovenop komt de opbrengst van je PV. Werkt als een trein.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Heb niet teruggelezen, dus mogelijk al gemeld. Maar vorige week een firmware update voor mijn Zappi V2.1 gedaan en nu laadt ie niet meer via de ingestelde uren via Eco+ stand....

Zappi gesproken, nog 4 andere gevallen bekend, ze gaan mijn firmware terugdraaien.

Toen vroeg ik: Komt er ooit nog een "Schedule only" optie voor de Zappi die ik 2 jaar geleden heb aangevraagd? Reactie was: Alle focus en ontwikkelcapaciteit gaat naar de GLO laadpaal, de 7 kW versie is nu in de UK uit, die komt daarna naar NL incl. 11 kW versie en ondersteunt ook V2G.

Hopelijk lossen ze dit alsnog op, want ik gebruik Eco+ met tijdgebaseerde boost al jaren en nu ineens werkt dat dus niet meer. Zit nu handmatig de Fast optie aan en uit te zetten, voelt een beetje anno 1980.

Afijn, MyEnergi GLO met V2G in 7 & 11 kW versies worden op termijn beschikbaar als opvolger van de Zappi V2.1.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Taro Wat bedoel je met handmatig? Een schuif in de app? Je kan met wisselen tussen fast en stopped modi in Home Assistant toch al een schema of slimmer schema maken? Of werkt dat niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JanHenk schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:31:
@Taro Wat bedoel je met handmatig? Een schuif in de app? Je kan met wisselen tussen fast en stopped modi in Home Assistant toch al een schema of slimmer schema maken? Of werkt dat niet?
Voorheen stond ie altijd in Eco+ & 3-fase mode, werd een laadschema actief, dan ging ie met 11 kW laden. Nu doet ie dan dus niets en staat er: Wachten op overschot. Dan moet ik dus handmatig: Fast selecteren en dan gaat ie laden. Nadeel is dus ook dat ie niet stopt met laden als de goedkope uren voorbij zijn en ik dan de Stop mode moet selecteren.

Ja, dat is via HA te automatiseren, maar dat wil ik niet :) Met 2 EV's, dynamische tarieven én thuisaccu's is het net even wat complexer.

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 15-06-2025 22:43 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consumer
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-08 17:02
Had laatst een thuislader van Ford gekocht met een Deense 230 V stekker. Dacht dat ik die er wel af kon knippen en gewoon kon vervangen door een NL stekker met randaarde.
Zo simpel zit deze wereld blijkbaar niet in elkaar.
Het aansluitsnoer naar stopcontact is van type H07BZ5-F. Deze blijkt ook nog bijna verstopt 3x 0.5 aders te hebben. Control lines?
Hoe die aan te sluiten en aan wat? Of zat er wellicht wat electronica verstopt in de Deense stekker die ik eraf heb geknipt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 20:44
consumer schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:43:
Had laatst een thuislader van Ford gekocht met een Deense 230 V stekker. Dacht dat ik die er wel af kon knippen en gewoon kon vervangen door een NL stekker met randaarde.
Het aansluitsnoer naar stopcontact is van type H07BZ5-F. Deze blijkt ook nog bijna verstopt 3x 0.5 aders te hebben. Control lines?
Hoe die aan te sluiten en aan wat? Of zat er wellicht wat electronica verstopt in de Deense stekker die ik eraf heb geknipt?
Ik verwacht dat daar nog een bepaalde temperatuursensor in zit die in de gaten houd dat de stekker niet te heet wordt.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Wat is een Deense 230V stekker? Hoe ziet dat ding eruit wat je eraf hebt gehaald?

Die kabel die je noemt lijkt me een reguliere laadkabel, met 1 of 3-fasedraden, aarde en 2x 0,5 voor CP en PP. Die sluit je aan op een EVSE aan de ene kant en een Type 2 stekker aan de andere kant... Die kun je niet rechtstreeks op een stopcontact aansluiten. Ja, kan wel, maar werkt niet, want de communicatie ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Taro schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:42:
[...]

Ja, dat is via HA te automatiseren, maar dat wil ik niet :) Met 2 EV's, dynamische tarieven én thuisaccu's is het net even wat complexer.
Ik ken je situatie op zich. Maar was het laadschema dat je in de zappi gebruikte, dan zo complex, dat dat het enige is dat aan je eisen voldoet? Gewoon een vraag uit interesse naar de beweegredenen. Misschien kan ik er iets van leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
JanHenk schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:34:
[...]

Wat is een Deense 230V stekker? Hoe ziet dat ding eruit wat je eraf hebt gehaald?

Die kabel die je noemt lijkt me een reguliere laadkabel, met 1 of 3-fasedraden, aarde en 2x 0,5 voor CP en PP. Die sluit je aan op een EVSE aan de ene kant en een Type 2 stekker aan de andere kant... Die kun je niet rechtstreeks op een stopcontact aansluiten. Ja, kan wel, maar werkt niet, want de communicatie ontbreekt.
Granny charger met een type K stekker eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
ASW1 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:42:
[...]

Granny charger met een type K stekker eraan.
Zo'n Type K kun er wel gewoon afknippen en wat anders aan knutselen natuurlijk. Los van of je het moet willen....

Ik denk dat de EVSE er echter ook af is geknipt en dus niet alleen de Deense stekker. Want in zo'n stekker zit verder niks natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
JanHenk schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:45:
[...]

Zo'n Type K kun er wel gewoon afknippen en wat anders aan knutselen natuurlijk. Los van of je het moet willen....

Ik denk dat de EVSE er echter ook af is geknipt en dus niet alleen de Deense stekker. Want in zo'n stekker zit verder niks natuurlijk.
Het zou me niet verbazen als ze aan de kant van de 230V stekker (dus niet de kant van de auto) gewoon dezelfde kabel hebben gebruikt. Lekker makkelijk qua inkoop in je fabriek.

Mijn 3-fase granny charger heeft aan één kant een rode CEE stekker met 1 meter snoer en aan de andere kant nog eens 6 meter snoer met een Type2 voor in de auto.

Aan de CEE kant is gewoon dezelfde kabel gebruikt. Met dus twee dunne adertjes voor CP en PP, die helemaal nergens op aangesloten zijn.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JanHenk schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:37:
[...]
Maar was het laadschema dat je in de zappi gebruikte, dan zo complex, dat dat het enige is dat aan je eisen voldoet? Gewoon een vraag uit interesse naar de beweegredenen. Misschien kan ik er iets van leren.
Ja, er spelen wat zaken mee. Ik heb 1-fase PV, dus gebruikte altijd de Eco+ stand icm 3-fase stand, zodat de Zappi altijd alleen zou laden als de ingestelde uren werden bereikt en nooit bij PV overschot. Dat werkte goed, totdat ik met de thuisaccu's over 3-fases heen ging terugleveren en daardoor ging de Zappi de auto laden terwijl ik juist stroom het net op wilde knallen ivm dure dynamische uren ;)

Dus wat ik daarna ben gaan doen is het aansturen van de Zappi integreren in de accu automatisering. Alleen las ik daarna ergens dat het niet handig is ivm Flash geheugen van de Zappi om hierin teveel wisselingen tussen Stop, Eco+, Fast, 1-fase en 3-fase te doen. Dus vanaf dat moment weer handmatig en simpeler gaan doen. En nu de Eco+ stand niet meer luistert naar het schema dat ik tegenwoordig handmatig via de App invoer, moet ik de Zappi dus iedere keer op tijd vanuit Stop naar Fast wisselen en daarna niet vergeten hem op tijd weer op Stop te zetten. Afijn, lang verhaal, maar komt er dus nu op neer dat ik er weer actief over na moet denken ipv dat het automatisch verloopt. Hopelijk staat de nieuwe firmware snel klaar :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HyperBart
JanHenk schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:45:
[...]
How jongens, how.
:F

Granny chargers zijn uitgerust met een ingebouwd temp sensor in de stekkerkop die in het stopcontact gaat.
Vaak zit dat als een geheel met wat warmtegeleiders ingegoten in de kop om zo snel mogelijk te hoge temperaturen te meten waardoor die granny charger het laden (de belasting) zal laten stoppen door de auto.
Zonder die meting gaat de charger volgens mij nu een mooie fout geven.

Op basis van het feit dat je redelijk vlot die stekker er hebt afgeknipt hoop ik van harte dat je voorzichtig te werk gaat met de volgende oplossing:

Je kan gaan kijken wat er in de originele Deense stekkerkop zit en die eventueel opnieuw bestellen voor NL/BE en er terug aan zetten of er eentje na te bouwen met een all-in plug die waterdicht is.

Maar eigenlijk heb je zonet die stekker qua veiligheid zwaar onbruikbaar gemaakt. ;(
Dit soort verhalen met eigen knutsel straks leidt tot een artikel of een post hier op Tweakers met hopelijk alleen een stopcontact wat wat zwartbruin uitgeslagen is.
In het slechtste geval een flinke brand met dodelijke slachtoffers.

[ Voor 45% gewijzigd door HyperBart op 16-06-2025 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Ik neem aan dat wanneer die temperatuursensor geen waarde meer doorgeeft de granny dan ook niet meer werkt.
Want die wil een bepaalde weerstand (=temperatuur) zien.
Een adapter kopen was een beter idee geweest maar ik denk dat je dat ding nu in de kliko kunt gooien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HyperBart
ASW1 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:43:
Een adapter kopen was een beter idee geweest
Neen, asjeblief, neen. ;(

Straks steekt de volgende er een no name adapter van Amazon in en zit je met slechte contacten tussen de adapter en de wandcontactdoos en meet de granny charger "te ver" en valt die niet uit terwijl er rustig wat ligt te smoren in de WCD.

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 16-06-2025 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
HyperBart schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:26:
[...]

Neen, asjeblief, neen. ;(

Straks steekt de volgende er een no name adapter van Amazon in en zit je met slechte contacten tussen de adapter en de wandcontactdoos en meet de granny charger "te ver" en valt die niet uit terwijl er rustig wat ligt te smoren in de WCD.
Da's ook een argument ja, want met een adapter omzeil je dan eigenlijk die thermische beveiliging van de stekkerverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:32
Nu we toch over Granny Laders bezig zijn, is er ergens een goed (premium) merk te koop? Want vind alleen maar Chinese rommel te koop waar je niet zeker van bent dat alle beveiligingen erin zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Avenger 2.0 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:40:
Nu we toch over Granny Laders bezig zijn, is er ergens een goed (premium) merk te koop? Want vind alleen maar Chinese rommel te koop waar je niet zeker van bent dat alle beveiligingen erin zitten.
Je auto-leverancier verkoopt ze vast... en je mag wel hopen dat die voldoen aan de lokale normen, je betaald er dan wel de hoofdprijs voor (en ze komen uiteindelijk uit de zelfde chinese fabriek).

Maar je kan ze vaak wel redelijk betaalbaar vinden op marktplaats, van mensen die hun EV vervangen hebben of een non-granny charger hebben laten installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
NRGKick vind ik enorm goed in het land der blinden (==granny chargers).
Het moge duidelijk zijn dat ik absoluut geen fan ben van granny chargers. Afgelopen weekend ergens aan een huisje geladen en uit comfort/noodzaak (had ook kunnen snelladen maar dan moest ik wat tijd daarvoor vrijmaken) aan de grannycharger. Ik heb het alleen overdag gedaan terwijl we rond het stopcontact liepen en we zicht hadden op de situatie.

Een EVSE lijkt voor mensen een hoge kost maar met de veiligheid en het aantal keer dat je dit soort dingen gebruikt is het voor mij een no brainer.

Ik moet eerlijk bekennen dat de granny charger anno 2025 veiliger is dan de eerste edities, met name rond het hele temperatuurdingetje van de stekker in de WCD maar toch heb ik het liefst een deftig laadstation/EVSE. Ook omwille van de DC lekstroom detectie etc, bij laadboxen/palen weet ik dat dat vaak in orde is. Bij die OEM/whitelabel granny chargers heb je er maar het hopen naar.

[ Voor 59% gewijzigd door HyperBart op 16-06-2025 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Bedankt voor de info eens zoeken hiervoor. Ga op werk kunnen laden tegen betere prijs dan thuis. Dus thuis gaat enkel zijn in geval van nood of om te laden met gratis zonne-energie, dus 10A is meer dan voldoende op (versterkt) stopcontact. Laadpaal zal er in de toekomst wel komen, maar gezien BE (dus keuring en installatie vereist) wil ik misschien liever wachten tot de bidirectionele laadpalen toegelaten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Avenger 2.0 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:06:
Bedankt voor de info eens zoeken hiervoor. Ga op werk kunnen laden tegen betere prijs dan thuis. Dus thuis gaat enkel zijn in geval van nood of om te laden met gratis zonne-energie, dus 10A is meer dan voldoende op (versterkt) stopcontact. Laadpaal zal er in de toekomst wel komen, maar gezien BE (dus keuring en installatie vereist) wil ik misschien liever wachten tot de bidirectionele laadpalen toegelaten zijn.
Ja want dat gaat fiscaal echt supermakkelijk zijn. Over stekkerbatterijen doen ze nu al weken/maanden. Gaan we ff de bedrijfswagen erbij doen. Zeker met PV zou je echt vandaag nog een paal best zetten en je eigenverbruik verhogen. Als de werkgever u vergoedt dan is het alsof je de terugdraaiende teller opnieuw hebt. Geen bedrijfswagen? Nog erger, dan reed je nu zga als gratis ipv goedkoop op het werk.

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 16-06-2025 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Nee geen bedrijfswagen spijtig genoeg, anders was de laadpaal ook inbegrepen. Maar aan het kijken voor een nieuwe wagen en gezien de gunstige tweedehands prijzen voor EV denk ik daarvoor te gaan. Zeker als op werk aan gunstig tarief kan laden (als in energieprijs die het werk betaalt wat goedkoper gaat zijn dan wat ik thuis betaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Avenger 2.0 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:34:
Nee geen bedrijfswagen spijtig genoeg, anders was de laadpaal ook inbegrepen. Maar aan het kijken voor een nieuwe wagen en gezien de gunstige tweedehands prijzen voor EV denk ik daarvoor te gaan. Zeker als op werk aan gunstig tarief kan laden (als in energieprijs die het werk betaalt wat goedkoper gaat zijn dan wat ik thuis betaal).
Met prive wagen zou ik zeker thuis een deftig laadstation zetten wat je slim kan aansturen. Zoek even op EVCC of neem een laadpaal die zelf op zon laden. Optimaal gebruik van je PV!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPiNut
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ondertussen al enkele maanden een NRGkick in bezit. Gekoppeld aan Home Assistant en ben nog van alles aan het tweaken. Door gebrek aan tijd nog geen review hier kunnen plaatsen.

Voor beveiliging, de NRGkick detecteerd welke adapter er aan zit, limiteerd op deze manier de maximale stroomsterkte.

In de adapter van de NRGkick zitten op elke pin, temperatuurbewaking. Maar dit geldt ook voor de attachment! Ik kan van de schuko stekker, in Home Assitant precies zien hoe warm welke pin is (#geeft wel een veiliger gevoel). Verder bevat de NRGkick ook nog temperatuur sensoren in de behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Zappi v2.1
Kia EV6
Stand: ECO+ met 100% groene stroom en auto phase switching

Ik zie onderstaande in HA, hebben jullie dit ook? Ik heb een notificatie gebaseerd op status verandering met als gevolg dat ik tig meldingen krijg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrPgarjxwMb2itTae2Zn5T1Gzqg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GuEl7mUPuzEgKHE36R0VpI9t.png?f=fotoalbum_large

Opbrengst PV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d7zeI1zjWAwSOUs0YETFm4n6MEs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MBBjC5bnwbsHoJimUOJ5OwBd.png?f=fotoalbum_large

Ondertussen draait de vaatwasser, wasmachine, droger, tostiijzer en kookplaat wel af en aan. Is dit de oorzaak?

[ Voor 5% gewijzigd door Card Nox op 18-06-2025 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Card Nox schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:57:
Zappi v2.1
Kia EV6

Ik zie onderstaande in HA, hebben jullie dit ook? Ik heb een notificatie gebaseerd op status verandering met als gevolg dat ik tig meldingen krijg.
[Afbeelding]

Opbrengst PV
[Afbeelding]

Ondertussen draait de vaatwasser, wasmachine, droger, tostiijzer en kookplaat wel af en aan. Is dit de oorzaak?
Dat kan goed toch? Als er een zware verbruiker op fase 1 van de zappi zit en je dreigt over de 25a van je hoofdzekering te gaan dan zal hij hem terug regelen of pauzeren. Als je pv niet op fase 1 zit dan heeft dat er niks mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Card Nox schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:57:
Zappi v2.1
Kia EV6

[Afbeelding]

Opbrengst PV
[Afbeelding]

Zou inderdaad zoals @Makrolon zegt best kunnen. Ik heb dit ook wel eens. Gezien je PV opbrengst zou je de ECO+ ook op 1 fase kunnen zetten ipv auto, wellicht geeft dat rustiger gedrag?
Als je overigens heel vaak schakelt binnen een paar minuten dan heeft de EV er op een keer genoeg van en zal hij het laden stoppen. Bij mijn Niro probeert hij het dan pas 24(?) uur later weer. Je kunt dan ook kabel uit en in pluggen dat werkt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
@Makrolon, ja zou zeker kunnen. Maar vind het apart dat hij na 1minuut weer begint met laden.

@DonJuape, hij pakt vanuit zichzelf 1fase want 3fase heeft 4,2KW nodig en mijn omvormer is max 3,6KW. Maar dacht ook dat zowel de lader als de omvormer in de auto het niet leuk vinden om continue aan en uit te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:49
Card Nox schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:33:
@Makrolon, ja zou zeker kunnen. Maar vind het apart dat hij na 1minuut weer begint met laden.
Lees je de Zappi lokaal uit of doe je dat via de API?

Indien via een API: registreer je het tijdstip waarop de API de melding binnenkrijgt of het tijdstip waarop het event daadwerkelijk plaatsvind?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
@FredvZ, geen idee het is de standaard MyEnergi integratie in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerray
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-08 20:19
Beste dames en heren,

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen, want ik zie door de bomen het bos niet meer.
Eerst even voorstellen natuurlijk; mijn naam is Raymond Wortman, woon in Roosendaal en heb een Elroq besteld (Selection, 150 KW, 204 Pk) die ik over drie weken kan ophalen. Nu ben ik op zoek naar een goede wallbox om de auto op mijn oprit op te kunnen laden. Nu weet ik net zoveel veel over spanning/stroom als een ober weet van schapen scheren, dus vandaar mijn vraag. Ik heb zonnepanelen ( 22 stuks) die samen 3740Wp produceren. Er hangt een Solar edge SE 3500 omvormer aan.Ik heb dus een wallbox nodig die op11kw 3 fase werkt en met mijn zonnepanelen werkt. Welk merk/model raden jullie mij aan? Wees gerust; ik ga h`m niet zelf installeren. Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:09
fazerray schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:06:
Beste dames en heren,

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen, want ik zie door de bomen het bos niet meer.
Eerst even voorstellen natuurlijk; mijn naam is Raymond Wortman, woon in Roosendaal en heb een Elroq besteld (Selection, 150 KW, 204 Pk) die ik over drie weken kan ophalen. Nu ben ik op zoek naar een goede wallbox om de auto op mijn oprit op te kunnen laden. Nu weet ik net zoveel veel over spanning/stroom als een ober weet van schapen scheren, dus vandaar mijn vraag. Ik heb zonnepanelen ( 22 stuks) die samen 3740Wp produceren. Er hangt een Solar edge SE 3500 omvormer aan.Ik heb dus een wallbox nodig die op11kw 3 fase werkt en met mijn zonnepanelen werkt. Welk merk/model raden jullie mij aan? Wees gerust; ik ga h`m niet zelf installeren. Alvast bedankt!
Wat heb je zelf al gevonden in de afgelopen 708 pagina’s?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Auke 325ci
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 22:36
Gisteren mijn backup laad oplossing een "upgrade" gegeven.
Zelfs redelijk kort 16amp trekken op schuko stekker is niet handig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykUqHp5WWqZvJCnOuRnqbGy8LDE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YCrZf3icGqLhsyVoMUGE47Jq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2Zo1mVZZioWYD0W88UV8CRgdh8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KUbY2YcoS6DLCOiKl3FOEBC1.jpg?f=fotoalbum_tile

Schuko vervangen door CEE, geen warmte ontwikkeling meer op 16amp 1 fase. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TajfYhkl06WjKR-4f1Bzgxry3hQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8rjoxL8MCIQnkX27V1BSOl1f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:44
Zo dan.... kan je gerust stellen dat die Schuko dus volledig NIET op z'n taak berekend is 16 ampere moet toch nooit een probleem zijn zou je zeggen, anders gaan we nog een hoop huisbrandjes beleven.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Therazor schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:39:
Zo dan.... kan je gerust stellen dat die Schuko dus volledig NIET op z'n taak berekend is 16 ampere moet toch nooit een probleem zijn zou je zeggen, anders gaan we nog een hoop huisbrandjes beleven.
Er is geen Schuko bestand tegen langdurig 16 A. Kortdurend is normaal gesproken niet zo een probleem. Iemand heeft het in dit draadje ooit eens opgezocht, en volgens de norm mag het niet langdurig, bij geen enkele Schuko!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auke 325ci
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 22:36
Ik heb geen timer erbij gehouden maar het zijn geen uren geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Bij de meeste staat dat hij gespecificeerd is voor 16A, maar meestal maar 10 of 12A langdurig.

Geldt bijv ook voor de Smart Plugs die wel 16A gespecificeerd zijn. Die zou ik bijv ook niet zomaar tussen een stekker van een oven zetten.

Mocht iemand daar nog wel een goede smartplug voor weten, laat me weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
Auke 325ci schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:53:
Ik heb geen timer erbij gehouden maar het zijn geen uren geweest.
Je moet waarschijnlijk meer denken in de zin van b.v. een waterkoker (heb er hier een van 3 kW), hooguit een paar minuten. Apparatuur met een stekker die al wat langer aanstaat zoals bv een vaatwasser is meestal maar 2 kW of ietsje meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Get!em schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:59:
Bij de meeste staat dat hij gespecificeerd is voor 16A, maar meestal maar 10 of 12A langdurig.

Geldt bijv ook voor de Smart Plugs die wel 16A gespecificeerd zijn. Die zou ik bijv ook niet zomaar tussen een stekker van een oven zetten.

Mocht iemand daar nog wel een goede smartplug voor weten, laat me weten.
Ik had dit probleem ook, een blitzwolf die het zogenaamd kon ging stuk, was de oven opeens uit midden in het opwarmen van het eten :9

Maar die van de ikea met power measurement doet het nu al een paar maanden goed met de oven. en droger. en wasmachine. en vaatwasser :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 16:17
[...]

Juist begrepen?
Ik deed dat ook. EN kwam er toen achter dat 6mm^2 best wel dik is, en als je dan (zoals ik) een compacte ladert hebt (Wallbox Pulsar Plus) dan is aansluiten best wel een secuur werkje.

Dus meteen voor de grootste, dikste gaan is niet altijd handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
't is ook een serieuze kabel om in je meterkast en grond te verwerken - 4mm2 wil nog wel wat buigen, die 6mm2 mag je wat harder aan sleuren :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:34

Jog

daemonix schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:49:
[...]

Er is geen Schuko bestand tegen langdurig 16 A. Kortdurend is normaal gesproken niet zo een probleem. Iemand heeft het in dit draadje ooit eens opgezocht, en volgens de norm mag het niet langdurig, bij geen enkele Schuko!
Legrand Green'up is daarvoor gemaakt. Geen ervaring mee trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Mijn granny doet sowieso maximaal 12A/2700 watt.
Ben benieuwd of die inderdaad vermogen terugschroeft wanneer de stekkerkop te warm wordt, ik vermoed van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:07
ASW1 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 18:03:
Mijn granny doet sowieso maximaal 12A/2700 watt.
Ben benieuwd of die inderdaad vermogen terugschroeft wanneer de stekkerkop te warm wordt, ik vermoed van wel.
Ik vermoed dat ie dan gewoon uit gaat en pas weer start nadat de stekker er even uit is geweest.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:25
Hmmbob schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:48:
't is ook een serieuze kabel om in je meterkast en grond te verwerken - 4mm2 wil nog wel wat buigen, die 6mm2 mag je wat harder aan sleuren :+
Je kunt 6 mm² ook gewoon in stranded kopen, dat verwerkt veel gemakkelijker dan solid, en geleidt de stroom even goed.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makrolon
Andrehj schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:56:
[...]

Je kunt 6 mm2 ook gewoon in stranded kopen, dat verwerkt veel gemakkelijker dan solid, en geleidt even goed.
Niet echt gebruikelijk in een Nederlandse installatie...

6mm2 is prima te hanteren, niet zo miepen en spierballen kweken jullie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15:46
Deleted

[ Voor 97% gewijzigd door MartindM op 19-06-2025 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15:46
fazerray schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:06:
Beste dames en heren,

Ik heb de Volt Time One besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Jog schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:02:
[...]

Legrand Green'up is daarvoor gemaakt. Geen ervaring mee trouwens.
Dat is geen lader die op een gewoon stopcontact wordt aangesloten maar een volledige lader zoals er zovele zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jog

Jog

daemonix schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 23:56:
[...]

Dat is geen lader die op een gewoon stopcontact wordt aangesloten maar een volledige lader zoals er zovele zijn.
https://electric-star.com...ersterkt-stopcontact-16a/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Dat is geen in Nederland verkochte wcd gezien de aardpin. Ik geloof de verhalen over dit soort wcd's niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jog

Jog

daemonix schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 00:52:
[...]

Dat is geen in Nederland verkochte wcd gezien de aardpin. Ik geloof de verhalen over dit soort wcd's niet.
Dit is idd een Belgische maar je vind ze vast ook wel met randaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
De meeste stekkers in NL hebben toch ook gewoon dat gat voor de aardpin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

pimk schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:39:
[...]
Dus meteen voor de grootste, dikste gaan is niet altijd handig.
@pimk Je kiest de dikte van je kabel toch hoop ik niet op ‘handigheid’? 8)7

Dat het misschien iets meer werk is om aan te leggen, dat is eenmalig. Bruikbaarheid en veiligheid zijn elke keer dat je ervan gebruik maakt. Dat maakt een beetje extra werk (als het dat al is) wel te rechtvaardigen.
Voor mij in elk geval wel!

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gompio
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 14-08 18:34
Hallo,

Ik beschik via mijn werkgever over een EV en Shell recharge laadpass (met terugbetaling laadkosten door de werkgever). Ik wil een laadpaal laten plaatsen (of zelf plaatsen) op eigen kosten, maar ik vroeg mij af - maar vind helaas geen eenduidig antwoord - welke merken/types van laadpalen ik kan plaatsen en die dan kan koppelen zodat ik de laadkosten effectief terugbetaald krijg. Of ben ik sowieso verplicht een Shell recharge laadpaal te zetten (die business zou nu ook verkocht zou zijn aan 50five) om dit in orde te krijgen?

Ook belangrijk: als mijn vriendin later ook met een EV zou rijden zou zij ook moeten kunnen opladen aan de paal (met een eigen laadpass, kosten dan uiteraard prive en niet via mijn werkgever). Ik woon in België.

Dank voor jullie inzichten!
Pagina: 1 ... 177 ... 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen