Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Inderdaad. Alleen Tesla's zijn berucht staan bekend om hun behoorlijke hoge 'standby-verbruik', wanneer de Sentry modus (camerabewaking) aanstaat.

[ Voor 6% gewijzigd door JanHenk op 07-06-2025 14:34 . Reden: Correctie woordkeuze ;) ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
JanHenk schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:27:
Inderdaad. Alleen Tesla's zijn berucht om hun behoorlijke hoge 'standby-verbruik', wanneer de Sentry modus (camerabewaking) aanstaat.
Berucht? Hebben andere EV's die mogelijkheid? En je gaat dat niet (nooit) aanzetten voor langere tijd als de auto niet aan een laadpaal staat.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:01
Oei oppassen wat je zegt over teslas :+

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
de Peer schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:07:
[...]

Dan ben je wel een half jaar verder lijkt me
Ik weet t niet, maar als iemand een wereldreis gaat maken en een jaar weg is met de auto in de opslag kan je m beter met 100procent weg zetten denk ik.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:23
Mijn Alfen laadpaal is stuk. De zakelijke ev gaat toch al de deur uit en ik koop weer een benzine auto :)F Zelf hoef ik dus niet meer te laden. Dat doe ik voorlopig wel in de buurt.

Nu wil ik bezoek wel kunnen laten laden. Nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Must have; 11 kw, goedkoop, mag 2e hands, ondersteund door een E-flux achtige. Nice to; zwarte kleur en homey ondersteuning. Mis ik iets?

[ Voor 11% gewijzigd door ephymerous op 07-06-2025 16:36 ]

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:49
ephymerous schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:07:
Mijn Alfen laadpaal is stuk. De zakelijke ev gaat de deur uit en ik koop weer een benzine auto :)F

Nu wil ik bezoek wel kunnen laten laden. Nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Must have; 11 kw, goedkoop, mag 2e hands, ondersteund door een E-flux achtige. Nice to; zwarte kleur en homey ondersteuning. Mis ik iets?
Geen palen in de buurt? Anders gewoon weer 2de hands Alfen?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Inspired schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:19:
[...]

Geen palen in de buurt? Anders gewoon weer 2de hands Alfen?
Meer dan genoeg, daar laad ik mijn auto nu. Maar ik wil niet tegen een kapotte laadpaal aankijken. En als dan toch alles is voorbereid kan ik er net zo goed eentje ophangen. Een tweede hands Alfen vind ik te duur. Ook risicovol omdat ze blijkbaar zomaar kapot kunnen gaan ;)

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:36
ephymerous schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:35:
[...]

Meer dan genoeg, daar laad ik mijn auto nu. Maar ik wil niet tegen een kapotte laadpaal aankijken. En als dan toch alles is voorbereid kan ik er net zo goed eentje ophangen. Een tweede hands Alfen vind ik te duur. Ook risicovol omdat ze blijkbaar zomaar kapot kunnen gaan ;)
Gewoon zo'n ding van de Lidl. Of waarom E-flux, moet er een back-office aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Mijn Alfen laadpaal is stuk. De zakelijke ev gaat toch al de deur uit en ik koop weer een benzine auto :)F Zelf hoef ik dus niet meer te laden. Dat doe ik voorlopig wel in de buurt.

Is of was je zakelijke EV toevallig een model van KIA? De EV's van dat merk hebben wat dat betreft inmiddels wel een reputatie opgebouwd qua 'laden' i.c.m. een Alfen paal ......

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
ephymerous schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:35:
[...]

Duur? Ik heb er 1tje gekocht voor onze tijdelijke woning. 450 EUR een grijze Pro-line van een jaar oud met LB en 22kW licenties met paal. Vond dat een prima deal. Elke laadpaal kan overigens kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
ASW1 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:49:
[...]

Gewoon zo'n ding van de Lidl. Of waarom E-flux, moet er een back-office aan?
Ja vinden we ivm de verrekening wel fijn dat dat in ieder geval zou kunnen.
Will_M schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:01:
[...]

Is of was je zakelijke EV toevallig een model van KIA? De EV's van dat merk hebben wat dat betreft inmiddels wel een reputatie opgebouwd qua 'laden' i.c.m. een Alfen paal ......
Nee, twee keer VAG. Een ID4 en Q4.
Inspired schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 18:17:
[...]

Duur? Ik heb er 1tje gekocht voor onze tijdelijke woning. 450 EUR een grijze Pro-line van een jaar oud met LB en 22kW licenties met paal. Vond dat een prima deal. Elke laadpaal kan overigens kapot gaan.
Ja voor de gasten vind ik dat wel teveel van het goede. Neemt niet weg dat je een goede deal hebt :)

[ Voor 64% gewijzigd door ephymerous op 07-06-2025 18:54 ]

XXXVI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
ephymerous schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 18:52:
[...]

Ja vinden we ivm de verrekening wel fijn dat dat in ieder geval zou kunnen.
In dat geval zou ik TAP electric als back-office doen dan heb je geen vaste kosten en de mogelijkheid zonder btw opslag te verkopen.
In principe kan iedere lader met OCCP dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-06 16:00
ephymerous schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 18:52:
Nee, twee keer VAG. Een ID4 en Q4.
[...]
Dat verklaart :+ maar even serieus, waarom ga je "terug" naar een brandstofauto? Ik rij nu al een jaar een EV en dat bevalt zo goed dat mijn vrouw er nu ook eentje koopt, en zij rijdt nu circa 50k per jaar. En wij betalen het uit de eigen achterzak..

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-06 17:45
de Peer schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:07:
[...]

Dan ben je wel een half jaar verder lijkt me
Met een herindeling van onze straat is mijn auto 2 maanden met 50% de garage in gegaan en kwam er met 50% weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware

Wat heb je zelf al gevonden in de afgelopen 701 pagina’s in dit topic, waar loop je tegenaan en wat is er onduidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11-06 17:41
Knip

[ Voor 94% gewijzigd door Notna op 08-06-2025 09:08 . Reden: Niet reageren is ook een optie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Zeker een deel. Met name de Audi had veel storingen. Beiden laden ontzettend langzaam onderweg. Je staat zo meer dan 40 minuten te wachten.
maar even serieus, waarom ga je "terug" naar een brandstofauto? Ik rij nu al een jaar een EV en dat bevalt zo goed dat mijn vrouw er nu ook eentje koopt, en zij rijdt nu circa 50k per jaar. En wij betalen het uit de eigen achterzak..
Dat is een combinatie van factoren. Ik ben lang en heb zodoende de stoel altijd op de achterste stand. Daarachter moet nog ruimte zijn voor een kind. Dat betekent dat ik sowieso een grote auto nodig heb. Qua wegenbelasting weet je dan met een ev niet wat je voor de kiezen krijgt.

Daarnaast vinden wij vakanties vervelend. Laadfiles, langzaam rijden en alsnog veel vaker laden dan ons lief is. En dan duurt het ook nog lang. Nee bedankt :)

Ook hoor ik geregeld over problemen met de accu’s en bijbehorende hoge kosten.

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:29
ephymerous schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:14:
[...]

Zeker een deel. Met name de Audi had veel storingen. Beiden laden ontzettend langzaam onderweg. Je staat zo meer dan 40 minuten te wachten.

[...]

Dat is een combinatie van factoren. Ik ben lang en heb zodoende de stoel altijd op de achterste stand. Daarachter moet nog ruimte zijn voor een kind. Dat betekent dat ik sowieso een grote auto nodig heb. Qua wegenbelasting weet je dan met een ev niet wat je voor de kiezen krijgt.

Daarnaast vinden wij vakanties vervelend. Laadfiles, langzaam rijden en alsnog veel vaker laden dan ons lief is. En dan duurt het ook nog lang. Nee bedankt :)

Ook hoor ik geregeld over problemen met de accu’s en bijbehorende hoge kosten.
valide punten maar......

wegen die 2(?) vakantie perikelen op tegen de rest van het jaar super relaxed rijden?

Ik ben 1.92 en zit prima, en achter bij kunnen prima "kinderen" zitten... (en dan bedoel ik niet 18+ van 1.95...)

En als ik 300+ km heb gereden nemen we graag een pauze met koffie+gebak oid en is de auto "vol" zonder extra wachttijd.

Het is een mindset en de één lukt dat beter dan de ander... m2C O-)

"vroeger" zat je met een kratje :S kaarten in de auto... incl. foutrij /omkeer stress. -O-
Tijd heelt meeste wonden. :')

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Laatst online: 01:02
ASS-Ware schreef op zondag 8 juni 2025 @ 00:44:
[...]

Met een herindeling van onze straat is mijn auto 2 maanden met 50% de garage in gegaan en kwam er met 50% weer uit.
Op een bepaald punt wordt het aantrekkelijker om bij gelegenheid een auto te huren en niet een eigen auto met enorme afschrijvingen in de garage te laten staan. Tegenwoordig betaal je voor je Volvo bovendien nog 30 euro in de maand aan wegenbelasting.
Als je zo weinig rijdt kan je je het jezelf zelfs permitteren om op zo'n moment de huurauto te laten voorrijden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASS-Ware
tukker999 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:52:
[...]

Op een bepaald punt wordt het aantrekkelijker om bij gelegenheid een auto te huren en niet een eigen auto met enorme afschrijvingen in de garage te laten staan. Tegenwoordig betaal je voor je Volvo bovendien nog een goede 90 euro in de maand aan wegenbelasting.
Als je zo weinig rijdt kan je je het jezelf zelfs permitteren om op zo'n moment de huurauto te laten voorrijden.
Ter info had ik er misschien bij moeten zetten dat de herindeling van onze straat niet zo vaak gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Hansieo schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:33:
[...]

valide punten maar......

wegen die 2(?) vakantie perikelen op tegen de rest van het jaar super relaxed rijden?

Ik ben 1.92 en zit prima, en achter bij kunnen prima "kinderen" zitten... (en dan bedoel ik niet 18+ van 1.95...)

En als ik 300+ km heb gereden nemen we graag een pauze met koffie+gebak oid en is de auto "vol" zonder extra wachttijd.

Het is een mindset en de één lukt dat beter dan de ander... m2C O-)

"vroeger" zat je met een kratje :S kaarten in de auto... incl. foutrij /omkeer stress. -O-
Tijd heelt meeste wonden. :')
Het is natuurlijk een combinatie. Die 13 cm doet in ruimte overigens erg veel hoor :)

Die 300 km haal je niet met een elektrische auto van circa 20K. Als je het al haalt is het met een slakkengang. Wij vinden dat we te vaak en te lang moeten stoppen. En dat is nog los van de laadfiles, waar wij schijnbaar op Tweakers als enige last van hebben :o

Ook vind ik het risico om straks volle mep wegenbelasting te moeten betalen of de accu te moeten vervangen echt te groot.

En terug vind ik het niet perse hoor. Ligt ook erg aan de categorie benzine autos die je gewend bent te rijden :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

ephymerous schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:36:
[...]
Ook vind ik het risico om straks volle mep wegenbelasting te moeten betalen of de accu te moeten vervangen echt te groot.
Een vergelijkbare EV is inderdaad een paar honderd kilo zwaarder dan een benzine variant. Maar dat scheelt per maand toch niet heel veel wegenbelasting? Zeker niet op de maandelijkse kosten van een auto überhaupt.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
DonJuape schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:41:
[...]

Een vergelijkbare EV is inderdaad een paar honderd kilo zwaarder dan een benzine variant. Maar dat scheelt per maand toch niet heel veel wegenbelasting? Zeker niet op de maandelijkse kosten van een auto überhaupt.
Dat is een van de argumenten. Losstaand is dit punt te overkomen. De optelsom maakt dat wij in ieder geval privé geen ev gaan rijden :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AaronV3366
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 10-06 22:45
Ik twijfel nu om naast de oplaadpaal voor EV ook een thuisbatterij aan te schaffen a 20KwH, bij Nederlandse Zonnepanelen Unie of Zonneplan. Iemand goede of slechte ervaringen hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:11
ephymerous schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:20:
[...]

Dat is een van de argumenten. Losstaand is dit punt te overkomen. De optelsom maakt dat wij in ieder geval privé geen ev gaan rijden :)
Je gaat er vanuit dat de MRB voor een ICE niet gaat stijgen (co2 component in die nu nog op 0 staat) en dat de co2 belasting op benzine niet gaat stijgen, beide zoals in de milieu afspraken staan.

Als je thuis kunt laden zou ik goed nadenken of een ev niet slimmer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:41

de Peer

under peer review

AaronV3366 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:22:
Ik twijfel nu om naast de oplaadpaal voor EV ook een thuisbatterij aan te schaffen a 20KwH, bij Nederlandse Zonnepanelen Unie of Zonneplan. Iemand goede of slechte ervaringen hiermee?
Daar zijn andere topics voor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:49
janne_nl schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:42:
Je gaat er vanuit dat de MRB voor een ICE niet gaat stijgen (co2 component in die nu nog op 0 staat) en dat de co2 belasting op benzine niet gaat stijgen, beide zoals in de milieu afspraken staan.

Als je thuis kunt laden zou ik goed nadenken of een ev niet slimmer is.
Voor de discussie EV vs ICE (en ook nog PHEV) is er Het grote BEV vs PHEV vs ICE topic
@ephymerous

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleaner
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10-06 13:07
Onderwerp: offerte slimme toekomstbestendige laadpaal aansluitpunt voor nog te bouwen nieuwbouwwoning

Ik heb nog geen laadpaal en nog geen EV, maar ik heb een nieuwbouwwoning gekocht welke nog gebouwd moet worden, met losstaande garage in de tuin. Nu wil ik de garage door de projectontwikkelaar/aannemer gereed laten maken voor een EV door een aansluitpunt voor een laadpaal in de garage te laten maken. De laadpaal wil en hoef ik nog niet te kopen. Ik wil er alleen voor zorgen dat de meterkast en alle leidingen er geschikt voor zijn.

Ik heb dit aan de projectontwikkelaar gevraagd, welke met de volgende offerte is gekomen:
In de bergruimte (achterin de tuin) wordt een voorbereiding voor oplaadpunt tbv een elektrische auto aangebracht. Deze wordt als opbouw aan de binnenzijde van de bergruimte aangebracht en in het zicht gemonteerd.

De aansluiting omvat:
  • Er wordt een grondkabel meegenomen en ingegraven (5x4mm2= 4x4 mm Ymvkas).
  • Deze komt uit in de de garage t.b.v. elektrisch vervoer 3-fase.
  • De kabel wordt aangesloten op B16 alamat automaat 3x16A in de meterkast (eigen aardlek automaat is vereist) en zonder data kabel en zonder laadunit.
Aansluitpunt binnenzijde garage op ca. 1200mm+.

Prijs: € 1.490,00
Het trekken van een kabel vanuit de meterkast naar de garage is denk ergens tussen de 20 en de 25 meter.

Ik zou in de toekomst graag een slimme laadpaal willen.

Vragen:
  1. Vinden julle de prijs een beetje redelijk? (Prijs is zonder laadpaal)
  2. Is deze opzet geschikt voor de toekomst en voor een slimme laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Laatst online: 01:02
Zolang de saldering er nog is zou ik wachten.
Straks vallen de aanbieders over elkaar heen om thuisbatterijen te verkopen.
Als je een thuisbatterij aanschaft neem dan een dynamisch contract en laat het laden regelen door je leverancier.
Onder anderen FrankEnergie is er goed in combinatie met bijvoorbeeld een Easee laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-06 16:14
Cleaner schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:20:
Onderwerp: offerte slimme toekomstbestendige laadpaal aansluitpunt voor nog te bouwen nieuwbouwwoning

Ik heb nog geen laadpaal en nog geen EV, maar ik heb een nieuwbouwwoning gekocht welke nog gebouwd moet worden, met losstaande garage in de tuin. Nu wil ik de garage door de projectontwikkelaar/aannemer gereed laten maken voor een EV door een aansluitpunt voor een laadpaal in de garage te laten maken. De laadpaal wil en hoef ik nog niet te kopen. Ik wil er alleen voor zorgen dat de meterkast en alle leidingen er geschikt voor zijn.

Ik heb dit aan de projectontwikkelaar gevraagd, welke met de volgende offerte is gekomen:

[...]

Het trekken van een kabel vanuit de meterkast naar de garage is denk ergens tussen de 20 en de 25 meter.

Vragen:
Geen idee qua prijs, maar ik zou er wel een datakabel bij laten trekken, of een loze leiding waar je later zelf een kabel doorheen kunt trekken. Cat5e is voldoende. Anders ben je aangewezen op wifi/mobiele data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
ephymerous schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:36:
[...]

Het is natuurlijk een combinatie. Die 13 cm doet in ruimte overigens erg veel hoor :)

Die 300 km haal je niet met een elektrische auto van circa 20K. Als je het al haalt is het met een slakkengang. Wij vinden dat we te vaak en te lang moeten stoppen. En dat is nog los van de laadfiles, waar wij schijnbaar op Tweakers als enige last van hebben :o

En terug vind ik het niet perse hoor. Ligt ook erg aan de categorie benzine autos die je gewend bent te rijden :)
“Ligt ook erg aan de categorie benzine autos die je gewend bent te rijden”?
1 van circa 20K, zei je toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Na een dag of 2 is ie vol en ga je alsnog terugleveren aan het net.
Of laad je elke dag je auto op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Sandro! schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:39:
[...]

Geen idee qua prijs, maar ik zou er wel een datakabel bij laten trekken, of een loze leiding waar je later zelf een kabel doorheen kunt trekken. Cat5e is voldoende. Anders ben je aangewezen op wifi/mobiele data.
En dat is slecht want?
Sommige laadpalen doen alleen mobiel en/of wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon

[...]

Vragen:
Ik heb toch al wel een aantal laders geplaatst niet op de voorbereide plek die als meerwerk werd afgenomen... Omdat dat toch niet een handige plek bleek te zijn of dat de voorbereiding niet voldoende was.

En voor die 1500 euro of minder zou ik de kabel bij een installatie 20-25m ingraven in de meeste gevallen. Dus om kostenbesparing hoef je het ook niet echt te doen.

Mocht je de voorbereiding toch laten doen zou ik in ieder geval 1, maar liever 2 utp kabels van de meterkast naar de plek van de lader laten trekken als dat een optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleaner
@Sandro! @Makrolon Bedankt voor de info. Ik wil er inderdaad ook twee utp kabels bij laten plaatsen, waaronder voor beveilingscamera's en eventueel inderdaad voor de laadpaal.
Makrolon, bedoel je 2 utp kabels voor één laadpaal? Of was eentje meer bedoeld voor andere toepassingen (zoals camera en reserve kabel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
ASS-Ware schreef op zondag 8 juni 2025 @ 23:10:
[...]

Of je ems ontlaadt je accu op slimme (duurdere) momenten. Wel met een dynamisch contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:32
Cleaner schreef op zondag 8 juni 2025 @ 23:48:
@Sandro! @Makrolon Bedankt voor de info. Ik wil er inderdaad ook twee utp kabels bij laten plaatsen, waaronder voor beveilingscamera's en eventueel inderdaad voor de laadpaal.
Makrolon, bedoel je 2 utp kabels voor één laadpaal? Of was eentje meer bedoeld voor andere toepassingen (zoals camera en reserve kabel)?
Geen idee wat hij bedoelt, maar je zou 1 van de 2 kabels kunnen gebruiken voor een P1 meter. De camera zou ik met een switch oplossen.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
janne_nl schreef op maandag 9 juni 2025 @ 08:38:
[...]

Of je ems ontlaadt je accu op slimme (duurdere) momenten. Wel met een dynamisch contract.
Ja en dan is je accu na 5 jaar versleten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Cleaner schreef op zondag 8 juni 2025 @ 23:48:
Eentje rechtstreeks naar de laadpaal inderdaad voor loadbalancing, de ander om de lader van internet te voorzien, maar die kan je delen met andere apparaten natuurlijk die internet nodig hebben in je schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05:04
Hoe had je die investering terug willen verdienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-06 17:38

[...]

Vragen:
Moet er niet sowieso stroom naar je garage? Dus er wordt sowieso al gegraven, lijk mij dat een extra kabel dan de kosten niet zijn. Nu heb ik geen ervaring met meerwerk bij nieuwbouw, maar wel vaker gehoord dat er belachelijke prijzen worden gerekend. 1500 euro zijn ongeveer de arbeidkosten als je een laadpaal laat plaatsen in bestaande bouw inclusie graven. 2500 inclusief paal en materiaal. Dus je gaat er nu niet echt mee besparen tenzij je wilt voorkomen dat je tuin nog een keer open moet.
Ik zou checken of ze twee loze leidingen extra naar de garage kunnen leggen. Als je dan een paal nodig hebt kan de rest worden gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
ASS-Ware schreef op zondag 8 juni 2025 @ 23:08:
[...]

“Ligt ook erg aan de categorie benzine autos die je gewend bent te rijden”?
1 van circa 20K, zei je toch?
Joh, deze en ook je eerdere reactie nodigen niet uit om te reageren. Misschien kan je daar wat mee? :>

Je begrijpt dat je voor 20K een A6 uit 2018 kan kopen of een Clio die een stuk nieuwer is. Die eerste rijdt beduidend comfortabeler. En ja, ik weet het, verbruikt meer en de vaste kosten zijn hoger :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:56
@Cleaner Is de originele kabel van het licht aanwezig in de garage?
Dan laat je die (waarschijnlijk ymvkas 2x2,5), vervangen door een ymvkas 5x6. En laat je de ongebruikte draden afdoppen. Lijkt me dan voor minder kunnen. De subverdeler kan je dan later plaatsen met de 3 fase automaat die tegen die tijd nodig is. Mocht je een type B aardlek nodig hebben oid. Of geen aardlek omdat je die in de subverdeler gaat plaatsen, kunnen er ook nog zonnepanelen op dat dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
ASS-Ware schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:05:
[...]

Ja en dan is je accu na 5 jaar versleten?
Met tussen de 4000 en 6000 cycli moet tie voor 5 jaar toch snel 3 keer per dag een cyclus doorlopen. Als dat lukt met een gemiddelde 'winst' van eur 2.00 per cyclus vind ik dat wel prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleaner
jouwheld schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:02:
[...]

Moet er niet sowieso stroom naar je garage? Dus er wordt sowieso al gegraven, lijk mij dat een extra kabel dan de kosten niet zijn. Nu heb ik geen ervaring met meerwerk bij nieuwbouw, maar wel vaker gehoord dat er belachelijke prijzen worden gerekend. 1500 euro zijn ongeveer de arbeidkosten als je een laadpaal laat plaatsen in bestaande bouw inclusie graven. 2500 inclusief paal en materiaal. Dus je gaat er nu niet echt mee besparen tenzij je wilt voorkomen dat je tuin nog een keer open moet.
Ik zou checken of ze twee loze leidingen extra naar de garage kunnen leggen. Als je dan een paal nodig hebt kan de rest worden gedaan.
Dapdodo schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:12:
Dan laat je die (waarschijnlijk ymvkas 2x2,5), vervangen door een ymvkas 5x6. En laat je de ongebruikte draden afdoppen. Lijkt me dan voor minder kunnen. De subverdeler kan je dan later plaatsen met de 3 fase automaat die tegen die tijd nodig is. Mocht je een type B aardlek nodig hebben oid. Of geen aardlek omdat je die in de subverdeler gaat plaatsen, kunnen er ook nog zonnepanelen op dat dak.
Dapdodo schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:12:
Er zit standaard inderdaad al stroom in de garage, namelijk twee wandcontactdozen en een lichtpunt binnen en buitenverlichting. Op de woning zitten een stuk of 12 zonnepanelen, maar niet op het dak van de garage.

Ik heb ook bij de aanvraag voor een laadpunt gevraagd om een utp kabel naar de garage, maar de UTP kabel hebben ze niet meegenomen. Mogelijk dat de projectontwikkelaar dat wilt splitsen in een aparte aanvraag of heeft er over heen gelezen. Ik zal er voor de zekerheid 2 of 3 UTP kabels van maken, zodat eventuele camera's ook iets meer bandbreedte hebben. En misschien nog een loze leiding er bij mocht ik op dat dat ook iets van zonnepanelen willen.

Ik wil het in ieder geval sowieso door de projectontwikkelaar laten uitvoeren, omdat het een vrij bijzondere woning is en ik achteraf geen technische verrassingen wil krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Makrolon schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:45:
[...]

Ik weet t niet, maar als iemand een wereldreis gaat maken en een jaar weg is met de auto in de opslag kan je m beter met 100procent weg zetten denk ik.
Zeer uitzonderlijke situatie dat iemand een EV heeft en dan de auto een jaar in opslag zet. Met de afschrijvingen op EVs kun je de auto beter verkopen. Anyway, neerzetten met 100% is slecht voor EVs dus niet doen. Laadadviezen bij de meeste merken zijn tot 80%.
Wat vooral 'schadelijk' is, is de auto wegzetten met een hoog accupercentage. Dus laden tot 100% en daarna wegrijden is prima.

I.h.k.v. thuisladen; laden tot 100% enkel vlak voordat je vertrekt of ingesteld dat die pas bij vertrek helemaal opgeladen is.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-06 07:06
Hi tweakers,
Ik heb een EVBox Elvi laadpaal met beheeromgeving EVBox Everon. EVBox stopt ermee en ik moet overstappen naar een andere beheerder. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer en begrijp ook niet wat alle verschillende spelers doen, noch hoe alles IT-technische in elkaar zit.

Hebben jullie een tip voor mij?

Wat ik zoek voor mijn EVBox Elvi:
  1. Laden met de laadpas van mijn werkgever (MTC laadpas) op mijn eigen laadpaal thuis (geen loss decla's meer).
  2. Behoud mogelijkheid tot load-balancing (via modbus nu) en evt. ook instelling voor laden bij zonne overschot.
  3. Nice-to-have: integratie met Home Assistant voor aanvullende automatisering.
Via Co-pilot heb ik gevonden dat Monta een community integratie heeft met Home Assistant, maar verder kan ik niks vinden over interoperabiliteit met mijn laadpas van MTC.

Op dit moment lijkt mij Laadnet het meest interessant om mijn laadpaal te beheren, maar er staan maar heel weinig recenties online. Ook in dit topic zie ik deze partij niet terug.

[ Voor 19% gewijzigd door MWDKing op 09-06-2025 15:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
MWDKing schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:01:
Hi tweakers,
Ik heb een EVBox Elvi laadpaal met beheeromgeving EVBox Everon. EVBox stopt ermee en ik moet overstappen naar een andere beheerder. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer en begrijp ook niet wat alle verschillende spelers doen, noch hoe alles IT-technische in elkaar zit.

Hebben jullie een tip voor mij?

Wat ik zoek voor mijn EVBox Elvi:
  1. Laden met de laadpas van mijn werkgever (MTC laadpas) op mijn eigen laadpaal thuis (geen loss decla's meer).
  2. Behoud mogelijkheid tot load-balancing (via modbus nu) en evt. ook instelling voor laden bij zonne overschot.
  3. Nice-to-have: integratie met Home Assistant voor aanvullende automatisering.
Via Co-pilot heb ik gevonden dat Monta een community integratie heeft met Home Assistant, maar verder kan ik niks vinden over interoperabiliteit met mijn laadpas van MTC.

Op dit moment lijkt mij Laadnet het meest interessant om mijn laadpaal te beheren, maar er staan maar heel weinig recenties online. Ook in dit topic zie ik deze partij niet terug.
702 pagina’s vol met info en dump hier je vraag maar.
Wat heb je zelf al gevonden?
Of koop je gewoon het eerste advies wat je ziet?
Koop een Easee Lite, ik heb ‘m zelf ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-06 07:06
ASS-Ware schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:27:
[...]

702 pagina’s vol met info en dump hier je vraag maar.
Wat heb je zelf al gevonden?
Of koop je gewoon het eerste advies wat je ziet?
Koop een Easee Lite, ik heb ‘m zelf ook.
Ik heb al een laadpaal. De vraag gaat over een laadpaal beheerder voor de EVbox Elvi. Ik heb gezorgd in het topic op de de mij gevonden en genoemde beheerders, maar daar is nauwelijks over gesproken. Vandaar de vraag naar ervaringen met die beheerders...

En het bericht dat EVbox stopt is van deze week en daarom ook actueel voor andere tweakers

[ Voor 7% gewijzigd door MWDKing op 09-06-2025 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:16
MWDKing schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:40:
[...]

Ik heb al een laadpaal. De vraag gaat over een laadpaal beheerder voor de EVbox Elvi. Ik heb gezorgd in het topic op de de mij gevonden en genoemde beheerders, maar daar is nauwelijks over gesproken. Vandaar de vraag naar ervaringen met die beheerders...

En het bericht dat EVbox stopt is van deze week en daarom ook actueel voor andere tweakers
Zoek eens op "backend" en dan ga je wat ervaringen krijgen, dan kan je daarna een belezen keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AaronV3366
ASS-Ware schreef op zondag 8 juni 2025 @ 23:10:
[...]

Ja elke dag wel opladen maar kan gedeeltelijk ook terugleveren dan aan onbalansmarkt heb ik begrepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AaronV3366
roel00 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:53:
[...]

Hoe had je die investering terug willen verdienen?
Handel op dynamische en onbalansmarkt en dan gedeeltelijk EV laden obv zonnepanelen en goedkopen moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
AaronV3366 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:15:
[...]

Handel op dynamische en onbalansmarkt en dan gedeeltelijk EV laden obv zonnepanelen en goedkopen moment
Dit hoort niet in dit topic thuis.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
AaronV3366 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:15:
[...]

Over 1,5 jaar is de salderingsregeling weg en levert dat soort handel vrijwel niets meer op.
Wel kan je dan nog je PV overschot overdag tijdelijk opslaan en 's avonds verkopen.

Maar dit valt echt buiten de scope van dit topic, je kunt daarvoor beter hier terecht: Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Daarnaast zijn er nog topics voor specifieke merken thuisaccu's.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Peblar en Pure solar vandaag.
Wasmachine draaide ook meerdere keren en warmtepomp ook op solarmode (extra warm tapwater)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJwGNHgI4MDsivJMJnqRRsV3_wA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Cr4DWBCV0yGqAQVuGmXZFvl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
jouwheld schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:02:
[...]

Alfen laadpaal werd hier (nieuwbouw appartementen, met eigen parkeerplaats) geoffreerd voor een kleine €5000,- daar trapte niemand in.
Nu heeft de installateur een voorzien getroffen door een stroomkabel naar de berging aan te leggen en vandaar een loze leiding naar de parkeerplaats. Zonder meerprijs, maar helaas ook zonder datakabel. Door de huidige isolatienormen en de VvE-regels is WiFi geen optie, dus nu is er een loadbalancing uitdaging.

Vanochtend wordt mijn lader geïnstalleerd en hoop ik via powerline adapters een dataverbinding te kunnen leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Via CT klemmen kun je ook aan de andere kant (lees in je huis) meten wat er naar je laadpaal gaat. En een wifi puntje buiten maakt je laadpaal vast weer bereikbaar. Want oa HR++ glas en wifi bijten elkaar een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mussov
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-06 17:01
Ik wil een laadpaal voor thuis aanschaffen. En twijfel nog tussen de volgende modellen:
- Easee Up
- Zaptec Go 2
- Wallbox Pulsar pro 22kw
- Peblar Business 22KW

De Easee Up incl. Equalizer heeft voor nu mijn voorkeur (design/compact en goedkoper). Eisen zijn als volgt:
- Zoveel mogelijk op zonnestroom laden (maar wel kunnen switchen om gewoon 11 kW te laden)
- Ook voorbereid op backoffice om zakelijk te laden (ook alleen met zonnestroom)
- Toekomstig wellicht dynamische prijzen, op dit moment echter niet
- Vaste kabel: nice to have

Ik lees m.b.t. de Easee alleen het volgende op de site (https://support.easee.com...zer-gebruiken-in-de-app):
Waarom verdeelt mijn Equalizer niet 100% van de beschikbare energie?
Onze laders vereisen dezelfde hoeveelheid energie op alle 3 fasen. Dit betekent dat als u 16 A beschikbaar heeft op L1, 10 A beschikbaar op L2 en 8 A beschikbaar op L3, onze Equalizer slechts 8 A zal toewijzen, waardoor er 8A overblijft op L1, en 2A op L2, en daarom zult u niet 100% van de beschikbare energie kunnen gebruiken.
Hoe moet ik dit nu zien? Ik wek bijv. 5 kW op met mijn panelen, alleen deze zijn niet evenredig of de fases verspreid (zie plaatje hieronder). Gaat de laadpaal dan nog wel met 5 kW laden (minus e.v.t. wat eigen verbruik) of een stuk langzamer omdat die de 'minste' fase pakt als maximum? En hoe gaan de andere laadpalen hier dan mee om, soortgelijk of kunnen deze dat dus wel volledig gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zytf44BlzvEk9p8z0v9aoWZTxsc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/10Lf1iq0rN5w9qgWDj6Gw7Dx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-06 16:14
ASS-Ware schreef op zondag 8 juni 2025 @ 23:14:
[...]

En dat is slecht want?
Sommige laadpalen doen alleen mobiel en/of wifi.
Ik zeg niet dat dat slecht is. Ik zeg dat als je de boel toch open hebt, het trekken van een datakabel niet veel meer werk is en je daar in de toekomst profijt van kunt hebben. Het gaat om een losstaande garage in de tuin. Je moet dus eerst de muur van de woning door en daarna nog een keer de muur van de garage. Hoe gaat het wifi-bereik daar zijn? Ook al heeft de paal geen ethernet en alleen wifi, hang je een access point aan de kabel en heb je snelle en stabiele wifi in je garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

mussov schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:43:

Ik lees m.b.t. de Easee alleen het volgende op de site (https://support.easee.com...zer-gebruiken-in-de-app):

[...]

Hoe moet ik dit nu zien? Ik wek bijv. 5 kW op met mijn panelen, alleen deze zijn niet evenredig of de fases verspreid (zie plaatje hieronder). Gaat de laadpaal dan nog wel met 5 kW laden (minus e.v.t. wat eigen verbruik) of een stuk langzamer omdat die de 'minste' fase pakt als maximum? En hoe gaan de andere laadpalen hier dan mee om, soortgelijk of kunnen deze dat dus wel volledig gebruiken?

[Afbeelding]
Zijn twee zaken:
Dynamic Loadbalancing

Solarcharging

Bij Loadbalancing probeert hij per fase vooral niet teveel over 1 fase heen te trekken.
Bij Solarcharging probeert hij over alle fases heen een Nul op de Meter te bereiken

Bij loadbalancing is bij meerdere ( alle?) merken het beleid: alle fases dezelfde hoeveelheid Ampere, dus als er een beperking load Amperes op 1 fase zit, beperkt die op alle fases bij laden naar dezelfde hoeveelheid Ampere.
BIj Solarcharging saldeert je meter over alle fases heen op W, je paal zal dus de A in stellen (op elke fase gelijk) zodanig dat W (over alle fases) een Nul op de Meter krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
mussov schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:43:
Ik wil een laadpaal voor thuis aanschaffen. En twijfel nog tussen de volgende modellen:
- Easee Up
- Zaptec Go 2
- Wallbox Pulsar pro 22kw
- Peblar Business 22KW

De Easee Up incl. Equalizer heeft voor nu mijn voorkeur (design/compact en goedkoper). Eisen zijn als volgt:
- Zoveel mogelijk op zonnestroom laden (maar wel kunnen switchen om gewoon 11 kW te laden)
- Ook voorbereid op backoffice om zakelijk te laden (ook alleen met zonnestroom)
- Toekomstig wellicht dynamische prijzen, op dit moment echter niet
- Vaste kabel: nice to have

[...]

Hoe moet ik dit nu zien? Ik wek bijv. 5 kW op met mijn panelen, alleen deze zijn niet evenredig of de fases verspreid (zie plaatje hieronder). Gaat de laadpaal dan nog wel met 5 kW laden (minus e.v.t. wat eigen verbruik) of een stuk langzamer omdat die de 'minste' fase pakt als maximum?
Precies dat laatste, tenzij je handmatig de boel instelt.
Ik laad met 6A per fase tussen 10:00 en 18:00 en daarmee pak ik zoveel mogelijk van de panelen.
Wekken de panelen minder op, dan wordt er wat uit het net gehaald.
Wekken de panelen meer op, dan wordt er met meer geladen.
Het is niet pefect, maar ik ben er wel tevreden over.
(Ik heb ook een Easee lader)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-06 20:32
ASS-Ware schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:08:
[...]

Ik laad met 6A per fase tussen 10:00 en 18:00 en daarmee pak ik zoveel mogelijk van de panelen.
Dus jij hebt de optie Beperkt netgebruik aanstaan? En dan op 6A?
Ik heb sinds kort namelijk ook de easy up en wil zoveel mogelijk op zonne energie laden (auto komt pas volgende week)
En ik dacht dat dit voor nu de beste instelling was aangezien de zonnepanelen niet altijd 6a opwekken.
Waar stel je die tijd tussen 10 en 18 nog in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mussov
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-06 17:01
Get!em schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:53:
[...]

Zijn twee zaken:
Dynamic Loadbalancing

Solarcharging

Bij Loadbalancing probeert hij per fase vooral niet teveel over 1 fase heen te trekken.
Bij Solarcharging probeert hij over alle fases heen een Nul op de Meter te bereiken

Bij loadbalancing is bij meerdere ( alle?) merken het beleid: alle fases dezelfde hoeveelheid Ampere, dus als er een beperking load Amperes op 1 fase zit, beperkt die op alle fases bij laden naar dezelfde hoeveelheid Ampere.
BIj Solarcharging saldeert je meter over alle fases heen op W, je paal zal dus de A in stellen (op elke fase gelijk) zodanig dat W (over alle fases) een Nul op de Meter krijgt.
Ah zo, qua loadbalancing snap ik dat inderdaad. Maar bij solarcharging is dat dan eigenlijk niet van toepassing. Want het is eigenlijk een 'negatieve' belasting, dus dan kan je altijd tenminste net zo snel laden als dat je anders zou terugleveren om Nul op de Meter te krijgen (A = opbrengst zon - verbruik). Klopt dat?
ASS-Ware schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:08:
[...]

Wat bedoel je in deze zin met laatste?
- Dus wel gewoon net zo snel laden als dat je zou terugleveren aan het net
- Of juist de minste van de fase en dat je dus nog wel teruglevert (want laden kan maar tot 3x de max van de 'minste' fase)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
TheMystery schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:33:
[...]

Dus jij hebt de optie Beperkt netgebruik aanstaan? En dan op 6A?
Exact.
Zodra de panelen gaan opwekken wordt er minder uit het net gehaald en als je panelen per ase 6A opwekken, dan komt er niets meer uit het net.
Ik heb sinds kort namelijk ook de easy up en wil zoveel mogelijk op zonne energie laden (auto komt pas volgende week)
En ik dacht dat dit voor nu de beste instelling was aangezien de zonnepanelen niet altijd 6a opwekken.
Waar stel je die tijd tussen 10 en 18 nog in?
Schedule, naast de Pause knop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xo1_8zvhcFmzKS2FNK8IXuhXXRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VlLbDZOsL5qZE15N9CbRTjWJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBxhjhDutIE-IpXDW0587G77Aas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mwqQepYrR8GVyWHqQNYkNFX0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door ASS-Ware op 10-06-2025 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

mussov schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:47:
[...]

Ah zo, qua loadbalancing snap ik dat inderdaad. Maar bij solarcharging is dat dan eigenlijk niet van toepassing. Want het is eigenlijk een 'negatieve' belasting, dus dan kan je altijd tenminste net zo snel laden als dat je anders zou terugleveren om Nul op de Meter te krijgen (A = opbrengst zon - verbruik). Klopt dat?
Als je omvormer teruglevert op 3 fases:

L1 4A
L2 6A
L3 8A

Dan zal de charger in solarmode gaan laden met 6A op alle fases (dat is namelijk sowieso al minimum 6A per fase). L1 en L3 worden "in je meter" gesaldeerd, maar in letterlijke zin komt er dus L1 2A import, en L3 2A export.

Als je omvormer teruglevert op 3 fases
L1 2A
L2 4A
L3 6A

Dan zal je charger in solarmode alleen kunnen laden met 1 fase (vanwege minimaal 6A per fase bij EV charging), meestal L1, en zal dan 12A gaan laden naar de auto. Op L1 ga je dan dus 10A importeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
Get!em schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:59:
[...]

Als je omvormer teruglevert op 3 fases:

L1 4A
L2 6A
L3 8A

Dan zal de charger in solarmode gaan laden met 6A op alle fases (dat is namelijk sowieso al minimum 6A per fase). L1 en L3 worden "in je meter" gesaldeerd, maar in letterlijke zin komt er dus L1 2A import, en L3 2A export.

Als je omvormer teruglevert op 3 fases
L1 2A
L2 4A
L3 6A

Dan zal je charger in solarmode alleen kunnen laden met 1 fase (vanwege minimaal 6A per fase bij EV charging), meestal L1, en zal dan 12A gaan laden naar de auto. Op L1 ga je dan dus 10A importeren.
Helaas, dit is hoe het zou moeten werken, maar bij Easee werkt solar charging niet zo.
Vraag me niet waarom maar ze hebben het gewoon niet goed geprogrammeerd.
Easee houdt er geen rekening mee dat de meter intern saldeert over de fasen, en is daarom ongeschikt wanneer je een 3 fasen aansluiting hebt en goed op PV wilt kunnen laden.
Zo lang er niet 1 fase is die boven de 6A uitkomt gaat Easee helemaal niet laden, zelfs al is er bijvoorbeeld 15A (L1 5A + L2 5A + L3 5A) aan overschot beschikbaar.
De hoop is dat ze dit ooit gaan fixen, maar voorlopig werkt het gewoon bereslecht. Ik raadt Easee sterk af voor wie op PV overschot wil kunnen laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:16
ASW1 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:14:
[...]

Helaas, dit is hoe het zou moeten werken, maar bij Easee werkt solar charging niet zo.
Easee houdt er geen rekening mee dat de meter intern saldeert over de fasen, en is daarom ongeschikt wanneer je een 3 fasen aansluiting hebt en goed op PV wilt kunnen laden.
Zo lang er niet 1 fase is die boven de 6A uitkomt gaat Easee helemaal niet laden, zelfs al is er bijvoorbeeld 15A (L1 5A + L2 5A + L3 5A) aan overschot beschikbaar.
De hoop is dat ze dit ooit gaan fixen, maar voorlopig werkt het gewoon bereslecht. Ik raadt Easee sterk af voor wie op PV overschot wil kunnen laden.
:o Holy shit dat is slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:44
Dat is wel hoe de zappi het doet.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Elac schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:20:
Dat is wel hoe de zappi het doet.
En de andere laadpunten die op 1 fase zonnestroomoverschot kunnen laden.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-06 20:32
ASS-Ware schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:58:
[...]

Exact.
Zodra de panelen gaan opwekken wordt er minder uit het net gehaald en als je panelen per ase 6A opwekken, dan komt er niets meer uit het net.

[...]

Schedule, naast de Pause knop.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thx was in het menu aan het kijken en niet op de hoofdpagina, had alleen weekplan verwacht ipv vertraagde start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:41
Ik ben inmiddels ook wat verder en zeker niet alle 703 pagina's gelezen, maar met zoeken kom je een eind.
Bij het huis wat wij hebben aangekocht vervalt de EV Box, zoals al eerder door iemand is aangegeven in dit topic stopt deze paal ermee. Wij mogen dus een nieuwe laadpaal uitkiezen die wordt bekostigd door de huidige bewoner.

Nu vind ik optisch de Easee wel een mooie paal, en levert ook prima functionaliteiten. Ik heb al een offerte ontvangen voor de Easee, inclusief installatie en wil de backoffice installeren van Tap Electric omdat ik lees dat je bij E-flux aan een abonnement vast zit en Tap Electric kan dat verrekenen voor 5% per laadsessie zonder abonnement.

Enige wat niet in de offerte staat is fase 1 naar fase 3 bekabeling. De huidige bewoner heeft waarschijnlijk 1 fase, die wil ik graag upgraden naar fase 3.

Zou bovengenoemde moeten werken? Zijn er nog dingen die ik moet weten als 'newb' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
thisisjazz schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:39:

De huidige bewoner heeft waarschijnlijk 1 fase, die wil ik graag upgraden naar fase 3.
Dat zou ik eerst eens uitzoeken dan.
Alleen een lader omwisselen en instellen is een uurtje werk,
als je van 1 naar 3 fasen wilt dan moet ook de bekabeling en de groepenkast aangepast worden en zal het net zoveel werk zijn als een volledig nieuwe installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:41
ASW1 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:58:
[...]

Dat zou ik eerst eens uitzoeken dan.
Alleen een lader omwisselen en instellen is een uurtje werk,
als je van 1 naar 3 fasen wilt dan moet ook de bekabeling en de groepenkast aangepast worden en zal het net zoveel werk zijn als een volledig nieuwe installatie.
Vraag staat inderdaad uit met wat foto’s van de huidige situatie. Het is voor mij wel de moeite waard om dat in één keer goed te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ASW1 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:14:
[...]

Het is een Noors bedrijf en ik gok even dat het salderen op die manier in Noorwegen werkt. Al contact gehad met de support afdeling? Wellicht weten ze gewoon niet dat het in andere landen anders werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Inspired schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:20:
[...]

Het is een Noors bedrijf en ik gok even dat het salderen op die manier in Noorwegen werkt. Al contact gehad met de support afdeling? Wellicht weten ze gewoon niet dat het in andere landen anders werkt.
Ze weten het maar geven er kennelijk weinig prioriteit aan het op te lossen.
Voor degenen die nog kunnen salderen zonder terugleverkosten is het nu nog geen issue, maar wordt het dat zeker wel. Wie terugleverkosten per kWh betaalt heeft nu al nadeel van de brakke implementatie door Easee van laden op PV overschot.

Nogmaals, het probleem treedt op als je een 3-fasen aansluiting hebt en je wilt je PV overschot in de auto kunnen duwen. Dan is Easee niet de lader voor jou

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tandarts
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Een kort advies van mijn kant:
Blijf weg van de Wallbox Pulsar plus.
Al 3 verschillende gehad onder garantie vanwege problemen. 2x geen wifi en 1x geen verbinding met de powerboost. Ik heb er 2 en beide met problemen.
En van vrienden hoor ik dezelfde problemen.
Slechte service, pas na enkele weken antwoord via mail. Telefoon helemaal niet…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JPD68
janne_nl schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 07:44:
Via CT klemmen kun je ook aan de andere kant (lees in je huis) meten wat er naar je laadpaal gaat. En een wifi puntje buiten maakt je laadpaal vast weer bereikbaar. Want oa HR++ glas en wifi bijten elkaar een beetje.
Vooralsnog werkt de Powerline en een WiFi punt buiten mag niet van de VvE en zal bouwtechnisch ook een uitdaging worden. Heb een hoogwerker nodig om dat te plaatsen. CT klemmen kan, maar dat is voor mij echt abracadabra. En dan moet ik nog op de een of andere manier de lader vertellen wat die moet doen.

De lader is vandaag afgemonteerd op een custom made mount die op de paal van de carport is bevestigd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCfEARp-b91Gb4tSNd3oe5DXtbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDOBPnP9lyd1nmspq27OB0kF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClqcT_t94WHUfaUM9OabrfxldYM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbfmdIlgz3THpuOQPUIFZhw9.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen komt de EV *O*

[ Voor 40% gewijzigd door JPD68 op 11-06-2025 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kp78
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:09
Beste forum leden,

Ik heb inmiddels een elektrische auto en een laadpaal van 11 kW. Die wil ik graag aansluiten op de onderverdeler in mijn schuur. Daarheen loopt een 5x6 mm²-kabel, afgezekerd in de meterkast met een 3x20A automaat (C-karakteristiek) en een selectieve aardlek. Alles destijds aangelegd door een erkend installateur.

In de onderverdeler overweeg ik een 3x16A automaat (B-karakteristiek), zoals de rest van de installatie. Tegelijkertijd lees ik vaak het advies om 3x20A te gebruiken. Ik neig daar ook naar, maar ik wil geen halfbakken oplossing of gepruts — het moet gewoon goed.

Wel vraag ik me af of 3x20A hier echt nodig is: ik heb geen zonnepanelen, wil niet meer dan 11 kW laden, en dankzij load balancing blijf ik sowieso onder de 3x25A hoofdaansluiting (oude smeltzekeringen). Veel discussies die ik lees gaan over 1-fase laadoplossingen of maximale vermogens benutten, maar dat is bij mij niet aan de orde.

Omdat ik alles nog moet aanleggen: is 3x20A in deze situatie écht logischer dan 3x16A?
Pagina: 1 ... 175 176 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen