Ik wil een laadpaal voor thuis aanschaffen. En twijfel nog tussen de volgende modellen:
- Easee Up
- Zaptec Go 2
- Wallbox Pulsar pro 22kw
- Peblar Business 22KW
De Easee Up incl. Equalizer heeft voor nu mijn voorkeur (design/compact en goedkoper). Eisen zijn als volgt:
- Zoveel mogelijk op zonnestroom laden (maar wel kunnen switchen om gewoon 11 kW te laden)
- Ook voorbereid op backoffice om zakelijk te laden (ook alleen met zonnestroom)
- Toekomstig wellicht dynamische prijzen, op dit moment echter niet
- Vaste kabel: nice to have
Ik lees m.b.t. de Easee alleen het volgende op de site (
https://support.easee.com...zer-gebruiken-in-de-app):Waarom verdeelt mijn Equalizer niet 100% van de beschikbare energie?
Onze laders vereisen dezelfde hoeveelheid energie op alle 3 fasen. Dit betekent dat als u 16 A beschikbaar heeft op L1, 10 A beschikbaar op L2 en 8 A beschikbaar op L3, onze Equalizer slechts 8 A zal toewijzen, waardoor er 8A overblijft op L1, en 2A op L2, en daarom zult u niet 100% van de beschikbare energie kunnen gebruiken.
Hoe moet ik dit nu zien? Ik wek bijv. 5 kW op met mijn panelen, alleen deze zijn niet evenredig of de fases verspreid (zie plaatje hieronder). Gaat de laadpaal dan nog wel met 5 kW laden (minus e.v.t. wat eigen verbruik) of een stuk langzamer omdat die de 'minste' fase pakt als maximum? En hoe gaan de andere laadpalen hier dan mee om, soortgelijk of kunnen deze dat dus wel volledig gebruiken?