Nee het kan echt niet. Ook niet door de boel te flashen. Coolblue laadpaal heeft aangepaste hardware en ontwikkelt zelf de software. Zowel door fabrikant van Peblar als Coolblue bevestigd. Ik heb de bluebuilt laadpaal teruggestuurd naar Coolblue en inmiddels een Peblar. Een verademing.ASW1 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:58:
[...]
Het kan ongetwijfeld, maar niemand die je gaat vertellen hoe je dat moet doen.
Dat de hardware anders is lijkt me onwaarschijnlijk, al kan ik dat niet hard maken.roel00 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:14:
[...]
Nee het kan echt niet. Ook niet door de boel te flashen. Coolblue laadpaal heeft aangepaste hardware en ontwikkelt zelf de software. Zowel door fabrikant van Peblar als Coolblue bevestigd. Ik heb de bluebuilt laadpaal teruggestuurd naar Coolblue en inmiddels een Peblar. Een verademing.
Uiteindelijk maakt het niet veel uit natuurlijk; het resultaat is hetzelfde.
Ik heb dat dan weer bij de software. Ik geloof er helemaal niets van dat ze zelf de software ontwikkelen. Het is eindeloos veel makkelijker en goedkoper om Peblar een opdracht te geven voor wat aanpassingen/beperkingen.ASW1 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:29:
[...]
Dat de hardware anders is lijkt me onwaarschijnlijk, al kan ik dat niet hard maken.
Maar inderdaad, het resultaat is hetzelfde.
Hardware, buitenkant van de whitelabels, is anders, en ze verkopen andere varianten.ASW1 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:29:
[...]
Dat de hardware anders is lijkt me onwaarschijnlijk, al kan ik dat niet hard maken.
https://peblar.com/products/white-label-ev-chargers
Oa kabels van 6m, en een variant Home Connected (een variant tussen de normale Home en de Home Plus)
In het Peblar topic is er iemand die zelf een main-firmware heeft geupdate op een andere whitelabel.
Bij Peblar bestaat de firmware uit twee delen: main en personal. Die personal lijkt meer nog voor de reseller te doen.
Nog los van de vraag of de paal terug te flashen is, en wat dat voor gevolgen heeft voor support, is mijn vraag wie nu eigenaar is van de paal? Is de LM eigenaar? Dan zou ik zeker niet flashen.Kaastosti schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:00:
(...)
Als tweaker wil je natuurlijk alle flexibiliteit, slimme functies en dergelijken die je bij zelf kopen en installeren wel hebt... met alle kosten die daarbij horen. Redelijke afweging, of maak ik het mezelf nu gewoon te lastig?
Is hij van jou, dan is de vraag wie er garantie geeft als er iets stukgaat. De fabrikant zal denk ik zeggen dat het hardware ID een white-label betreft, en de LM zal dan zeggen dat de firmware niet meer overeenkomt met hun standaard.
Dus ik zou doen wat @JanHenk suggereert: zelf een paal regelen en met bv TapElectric je tarief instellen zodat je je kosten (deels) terugverdient binnen een redelijke termijn.
Yup, dat was voor mij ook de conclusie. Dat hele gezeur over wie eigenaar is, wie verantwoordelijk, geen zin in. Dat gecombineerd met een gruwelijke hekel aan alles dat weer een abonnementje nodig heeft met vendor lock-in maakt het een duidelijk verhaal.curkey schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:11:
[...]Dus ik zou doen wat @JanHenk suggereert: zelf een paal regelen en met bv TapElectric je tarief instellen zodat je je kosten (deels) terugverdient binnen een redelijke termijn.
Vooralsnog totaal niet thuis in de laadpalen wereld, dus dit topic is leesvoer voor de komende weken. Want zoals met alles wil ik aan alle kanten zeker zijn dat ik de beste keuze maak... ik voorzie Excel sheets in de nabije toekomst.
Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.
@Kaastosti linksom of rechtsom wil de CPO platform uitbater altijd wat geld zien.
Iedereen moet zich wel bewust zijn dat bij Tap er een extra fee per kWh gehoffen wordt die zij afromen.
Ik ben zelf een voorstander van E-Flux by Road omdat je daar geen verdoken kosten meer hebt op het kWh tarief. Richting je werkgever of diegene die de laadpas betaalt aan de andere zijde zorgt dit voor een consequentere/constantere kWh prijs en vermijd je vervelende vragen waarom tarieven X of Y zijn als je thuis laadt.
Iedereen moet zich wel bewust zijn dat bij Tap er een extra fee per kWh gehoffen wordt die zij afromen.
Ik ben zelf een voorstander van E-Flux by Road omdat je daar geen verdoken kosten meer hebt op het kWh tarief. Richting je werkgever of diegene die de laadpas betaalt aan de andere zijde zorgt dit voor een consequentere/constantere kWh prijs en vermijd je vervelende vragen waarom tarieven X of Y zijn als je thuis laadt.
Het was ook te mooi om waar te zijn natuurlijk, gewoon een oplossing thuis die gratis werkt. Geen kosten meer nadat je zo'n paal zelf hebt geregeld.HyperBart schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:28:
@Kaastosti linksom of rechtsom wil de CPO platform uitbater altijd wat geld zien.
Ik krijg uiteindelijk een laadpas, zodat ik overal ook langs de weg kan laden. Het mooiste zou zijn als die pas ook werkt op de laadpaal thuis. Een keer registreren, integratie met platform van LM en gaan. Maar zo makkelijk is het dus allemaal niet.
Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.
@Kaastosti Beide backoffices berekenen een fee, bij Tap Electric is het 10% van het ingestelde tarief, bij E-Flux is het een vast bedrag per kWh. Het omslagpunt ligt ergens bij 30 cent uit m'n hoofd, daarboven is Tap Electric per saldo duurder dan E-Flux voor de laadpasprovider. Maar bij E-Flux moet je ook nog een vast bedrag per paal betalen als paaleigenaar, dat hoeft bij Tap dan weer niet.
En de kosten voor de eindklant hangt ook nog af van welke laadpas er wordt gebruikt. Shell Recharge rekent bijv. blokkeerkosten door voor laadpunten met E-Flux CPO....
Bij mijn weten accepteert Tap inmiddels alle laadpassen (MSP's). Voor een enkele laadpaal bij iemand thuis kan diegene zonder aanvullende kosten een backoffice opzetten en het tarief is wat mij betreft heel transparant (niet gratis, wel duidelijk).
Je kunt uiteraard ook rechtstreeks je geladen kilowattuurtjes declareren bij je werkgever als dat de voorkeur van de werkgever heeft.
En de kosten voor de eindklant hangt ook nog af van welke laadpas er wordt gebruikt. Shell Recharge rekent bijv. blokkeerkosten door voor laadpunten met E-Flux CPO....
Bij mijn weten accepteert Tap inmiddels alle laadpassen (MSP's). Voor een enkele laadpaal bij iemand thuis kan diegene zonder aanvullende kosten een backoffice opzetten en het tarief is wat mij betreft heel transparant (niet gratis, wel duidelijk).
Je kunt uiteraard ook rechtstreeks je geladen kilowattuurtjes declareren bij je werkgever als dat de voorkeur van de werkgever heeft.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Tap kent ook abonnementsvormen (voor de laadpas, niet voor de lader/operator) waarbij je voor een abonnement van 2,50 per maand zonder opslag kunt laden. https://www.tapelectric.app/nl/laadpas/HyperBart schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:28:
Alleen wanneer de werkgever een laadpas verstrekt dan zal deze waarschijnlijk niet van Tap zijn, dus dan wordt er alsnog 10% opslag betaald.
Ik vind het best transparant, alleen zul je wel moeten uitrekenen wat het voordeligst voor je is.
E-flux is dacht ik 6,65 per maand dus met 66,50 laadkosten per maand zit je op break-even tussen Tap en E-flux. Bij 30ct/kWh is dat 200 kWh per maand, dat zal zo'n 1300 km zijn voor de meeste EV's
Knip
[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 02-06-2025 12:32 . Reden: Voor een bedrijfsaccount, kan je contact opnemen met de admins. Dit is op deze manier reclame maken ]
Bij mijn weten wordt er door E-Flux geen vast bedrag aan toegevoegd.JanHenk schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:28:
@Kaastosti Beide backoffices berekenen een fee, bij Tap Electric is het 10% van het ingestelde tarief, bij E-Flux is het een vast bedrag per kWh. Het omslagpunt ligt ergens bij 30 cent uit m'n hoofd, daarboven is Tap Electric per saldo duurder dan E-Flux voor de laadpasprovider. Maar bij E-Flux moet je ook nog een vast bedrag per paal betalen als paaleigenaar, dat hoeft bij Tap dan weer niet.
Ik verduidelijk
Je neemt een laadpaal
Hang die aan E-Flux
Je betaalt als uitbater van een laadpaal 6.66 EUR per maand per socket
Je stelt in E-Flux een tarief in van 40 cent
Dit tarief wordt naar buiten toe op E-Clearing gezet.
De pas provider krijgt die kost binnen van 40 cent "en doet daar iets mee".
Die "doet daar iets mee" is niet afhankelijk van E-Flux, maar van de pas provider.
Bij Tap is het zo dat men die 40 cent neemt en daar zelf iets bij telt en dat bedrag op E clearing zet, de pas provider kan er dan ook nog eens iets mee doen maar dat is binnen onze/jouw invloedssfeer.
Ik ben dus geen voorstander van alles "gratis" op Tap te gooien want dat kan aardig oplopen voor de andere kant en ik vind dat niet kostenbewust zijn richting je werkgever of bezoekers.
Ik net niet, want die 10% is dus datgene waar Tap mee gaat lopen waar ik van zeg "met een beetje rondrijden met een EV" zit je al snel dat Tap dus duurder is voor de werkgever en dus de mens/maatschappij als geheel dan wanneer je E-Flux zou afnemen en dit mee verrekent in je kWh tarief, wat in mijn ogen veel beter verdedigbaar is aan de koffie automaat bij de HR medewerkers dan 10% fee op je kWh prijs.ASW1 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:28:
[...]
Tap kent ook abonnementsvormen (voor de laadpas, niet voor de lader/operator) waarbij je voor een abonnement van 2,50 per maand zonder opslag kunt laden. https://www.tapelectric.app/nl/laadpas/
Alleen wanneer de werkgever een laadpas verstrekt dan zal deze waarschijnlijk niet van Tap zijn, dus dan wordt er alsnog 10% opslag betaald.
Ik vind het best transparant, alleen zul je wel moeten uitrekenen wat het voordeligst voor je is.
E-flux is dacht ik 6,65 per maand dus met 66,50 laadkosten per maand zit je op break-even tussen Tap en E-flux. Bij 30ct/kWh is dat 200 kWh per maand, dat zal zo'n 1300 km zijn voor de meeste EV's
[ Voor 29% gewijzigd door HyperBart op 02-06-2025 12:14 ]
@HyperBart Ik snap je, maar volgens mij is e.e.a. niet helemaal volledig.
Tenzij je een laadpas van E-Flux zelf gebruikt, heb je te maken met 'roaming' en E-Flux rekent daarvoor 3 cent per kWh.
Tenzij je een laadpas van E-Flux zelf gebruikt, heb je te maken met 'roaming' en E-Flux rekent daarvoor 3 cent per kWh.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Uiteindelijk is het vrij simpel; het beste is direct bij de werkgever declareren, zonder een back-office ertussen.HyperBart schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:11:
[...]
Ik net niet, want die 10% is dus datgene waar Tap mee gaat lopen waar ik van zeg "met een beetje rondrijden met een EV" zit je al snel dat Tap dus duurder is voor de werkgever en dus de mens/maatschappij als geheel dan wanneer je E-Flux zou afnemen en dit mee verrekent in je kWh tarief, wat in mijn ogen veel beter verdedigbaar is aan de koffie automaat bij de HR medewerkers dan 10% fee op je kWh prijs.
Met back-office ligt het omslagpunt waar de 10% van Tap gelijk is aan die 6,66 van Eflux.
Maakt toch geen bal uit of je op dat omslagpunt zelf die 10% er bovenop legt om die back-office te betalen of dat Tap dat doet in het kWh tarief?
Over welk pakket van Eflux hebben jullie het
https://www.e-flux.io/nl/tarieven-laadpaalbeheer
Essential is €5,50 (+ 3ct roaming, of kijk ik naar het verkeerde pakket)
Ik zal eens informeren hoe de werkgever om wil gaan met bestaande laadpalen. Vind het zelf geen punt om maandelijks gewoon een bonnetje in te leveren, dat is allemaal te automatiseren.
De mogelijkheid om het laden enigszins slim in te richten is neem ik aan simpelweg afhankelijk van wat de laadpaal zelf standaard ondersteund. Stel ik leg een buis in de grond met stroomvoorziening en één of twee UTP kabels, dan ben ik wat betreft hardware klaar.
De rest moet softwarematig. Hopelijk is dat wel gewoon standaard firmware? Of komt daar ook weer een partij om de hoek kijken die een vergoeding wil?
De mogelijkheid om het laden enigszins slim in te richten is neem ik aan simpelweg afhankelijk van wat de laadpaal zelf standaard ondersteund. Stel ik leg een buis in de grond met stroomvoorziening en één of twee UTP kabels, dan ben ik wat betreft hardware klaar.
De rest moet softwarematig. Hopelijk is dat wel gewoon standaard firmware? Of komt daar ook weer een partij om de hoek kijken die een vergoeding wil?
plus BTWTogi schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:33:
Over welk pakket van Eflux hebben jullie het
Ja, maar als je in plaats van de eigen aansturing van de laadpuntfabrikant een andere operator/back-office instelt ontbreekt daar vaak de mogelijkheid om nog dynamisch of op zonnestroom te kunnen laden.Kaastosti schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:44:
Tap gaat wel een functie geven in de toekomst om PV te kunnen laden. Voor de mogelijkheden ben je dan echt aangewezen op de operator/back-office.
Ook daarom kan het beter zijn direct te declareren ipv via een back-office omdat je dan vaak meer instellen kunt.
Een vraag. Ik kom weinig laadpalen tegen met 2 aansluitingen. Om een beetje future proof te zijn zouden we als particulieren een paal willen hebben met 2 aansluitingen mochten we ooit 2 EVs hebben. Zijn er aanraders qua leveranciers/palen waar we naar kunnen kijken? Bij onze parkeerplaats is geen muur aanwezig voor bijv. Wallbox. We willen ook load balancing en wellicht een manier om oneigenlijk gebruik tegen te gaan. We hebben ook zonnepanelen.
Ik kom sowieso bijzonder veel Nederlandse websites tegen met namen als laadpaal24, laadpaaldiscounter, oplaadpaal-kopen etc. Geeft een beetje het gevoel van een markt met veel cowboys die willen inspelen op de groei van EVs. Maar we willen natuurlijk geen gepruts in onze meterkast en werkzaamheden benodigd om de kabel (ondergronds) te trekken. Zijn er mensen met goede ervaringen bij leveranciers/installateurs?
Ik kom sowieso bijzonder veel Nederlandse websites tegen met namen als laadpaal24, laadpaaldiscounter, oplaadpaal-kopen etc. Geeft een beetje het gevoel van een markt met veel cowboys die willen inspelen op de groei van EVs. Maar we willen natuurlijk geen gepruts in onze meterkast en werkzaamheden benodigd om de kabel (ondergronds) te trekken. Zijn er mensen met goede ervaringen bij leveranciers/installateurs?
Trevor
Wij hebben ook 2 EV's maar echt geen 2 aansluitingen nodig. Het komt hier nooit voor dat beide accu's in de avond leeg zijn en de volgende ochtend vol moeten zijn.trevortjes schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:29:
Een vraag. Ik kom weinig laadpalen tegen met 2 aansluitingen. Om een beetje future proof te zijn zouden we als particulieren een paal willen hebben met 2 aansluitingen mochten we ooit 2 EVs hebben. Zijn er aanraders qua leveranciers/palen waar we naar kunnen kijken? Bij onze parkeerplaats is geen muur aanwezig voor bijv. Wallbox. We willen ook load balancing en wellicht een manier om oneigenlijk gebruik tegen te gaan. We hebben ook zonnepanelen.
Voor noodgevallen is er nog de granny of een paal Op straat.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Duurzaamautoladen.nl vorige week perfect werk geleverd bij het plaatsen van een laadpaal, Zaptec Go 2.trevortjes schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:29:
Alfen Double Pro Line biedt twee sockets aan.trevortjes schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:29:
Ik durf wel stellen dat twee aparte laadpalen soms gewoon veel comfortabeler is als je wagens binnen staan of buiten wat verder uit elkaar.
Ondanks dat je prima kan toekomen zoals een Tweaker hierboven aangeeft ben ik niet van dezelfde mening toegedaan. Twee auto’s en beide altijd aansluitbaar geeft heel veel comfort om te plannen en/of op zon te laden zonder fysieke interventie.
Al helemaal als je iets à la EVCC er bij draait
Die Double kan je echt heel eenvoudig zelf installeren als je dat zou willen.
Er wordt zwaar met spek geschoten door heel wat installateurs en hier kan je prima detail vragen stellen mbt je meterkast en het afzekeren.
Het salderen is nog niet afgeschaft maar vooruitdenkend. Zou een systeem als deze kunnen werken?
Home assistant installeren en dmv:
Goodwe api, zonne productie ophalen
Home wizard p1 meter, verbruik en teruglevering binnenhalen.
Tesla API, laadsnelheid instellen.
Ik gebruik nu een domme laadpaal op 3 fasen. Wellicht kan ik die via een relais terugschakelen naar 1 fasen? Maar ik kan mij voorstellen dat dit niet werkt. En dat het laadproces stopt en niet verdergaat.
Met 3 fasen kan ik via de tesla app terugschakelen naar 5A per fase (3.7kw). Maar via de api kan dit wellicht nog lager?
Heeft het schakelen naar 1 fasen wel zin als je PV omvormer 3 fase is? Ga je dan op 2 fasen terugleveren aan het net als je op 1 fase oplaad of wordt dit niet zo gezien?
Als ik het bij 3 fasen opladen houd via de HA dan heb ik toch eigenlijk geen slimme laadpaal als Zappi nodig of zie ik dit verkeerd?
Ik gebruik nu een domme laadpaal op 3 fasen. Wellicht kan ik die via een relais terugschakelen naar 1 fasen? Maar ik kan mij voorstellen dat dit niet werkt. En dat het laadproces stopt en niet verdergaat.
Met 3 fasen kan ik via de tesla app terugschakelen naar 5A per fase (3.7kw). Maar via de api kan dit wellicht nog lager?
Heeft het schakelen naar 1 fasen wel zin als je PV omvormer 3 fase is? Ga je dan op 2 fasen terugleveren aan het net als je op 1 fase oplaad of wordt dit niet zo gezien?
Als ik het bij 3 fasen opladen houd via de HA dan heb ik toch eigenlijk geen slimme laadpaal als Zappi nodig of zie ik dit verkeerd?
Ook na het afschaffen van salderen zal er bij een drie fase systeem eerst lokaal gesaldeerd worden. Dus een overschot op fase 1 en gebruikt op fase 2 en 3 wordt onderling verrekend.michaeltb schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 03:03:
Het salderen is nog niet afgeschaft maar vooruitdenkend. Zou een systeem als deze kunnen werken?
Met API kun je ver komen denk ik. Zeker als de zonnestroom stabiel is. Een Zappi is wel erg gemakkelijk, die doet dit allemaal voor je.
[ Voor 5% gewijzigd door knights16 op 03-06-2025 07:01 ]
Mag ik vragen wat je dit op baseert? Is dit bij jouw laadpaal zo of bij meerdere merken?ASW1 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:54:
[...]
Ja, maar als je in plaats van de eigen aansturing van de laadpuntfabrikant een andere operator/back-office instelt ontbreekt daar vaak de mogelijkheid om nog dynamisch of op zonnestroom te kunnen laden.
Tap gaat wel een functie geven in de toekomst om PV te kunnen laden. Voor de mogelijkheden ben je dan echt aangewezen op de operator/back-office.
Ook daarom kan het beter zijn direct te declareren ipv via een back-office omdat je dan vaak meer instellen kunt.
Ik vind het een aparte situatie want aansturen en verrekenen zijn twee verschillende zaken. Waarom zou een laadpaal fabrikant de software aanpassen bij het instellen van een backoffice?
Dat is bij (bijna) alle merken zo, want de toegang tot de laadpaal configuratie wordt dichtgezet, en is alleen voor de installateur en mogelijkerwijs voor het bedrijf toegankelijk. Alleen als je om configuratie wachtwoorden vraagt zou het kunnen dat je toegang krijgt.Kanoet schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:45:
[...]
Mag ik vragen wat je dit op baseert? Is dit bij jouw laadpaal zo of bij meerdere merken?
Ik vind het een aparte situatie want aansturen en verrekenen zijn twee verschillende zaken. Waarom zou een laadpaal fabrikant de software aanpassen bij het instellen van een backoffice?
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Er wordt in dit topic dus laadpalen en hun functies aangeraden én tegelijkertijd aangeraden om gewoon je eigen paal te beheren met een backoffice(ipv paal via de werkgever). Met als resultaat dat die handige functies (zoals pv gestuurd laden?) niet meer werken vanwege die backoffice.
Mis ik ergens een nuance(lange dag gehad) of is het dan niet zo'n goed idee om zelf een paal te plaatsen?
Mis ik ergens een nuance(lange dag gehad) of is het dan niet zo'n goed idee om zelf een paal te plaatsen?
Nou we hebben het geprobeerd, maar met 1 fase en de nul aangesloten werkt de lader niet en geeft middels de LED's een foutmelding.DonJuape schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:14:
[...]
Ja. En als het een lader met socket is zou je ook een 1 fase laadkabel kunnen gebruiken, dan hoef je geen draden los te maken.
Zwerius Kriegsman
Hier zelf een Easee paal opgehangen.
Met e-flux als backoffice krijgt de werkgever de rekening van het laden.
Prijs ingesteld op basis van kostprijs van elektriciteit (vast tarief) plus afschrijving van de paal met installatiekosten (aardlekautomaat, kabel, etc.).
Vervolgens met home assistant de laadsnelheid aangepast aan het totale verbruik volgens de P1 meter.
En een andere automatisering gemaakt om juist teruglevering te gebruiken om de snelheid te sturen.
Maar vanaf deze maand een andere werkgever, dus rond aan het kijken naar een andere stekkerauto.
Met e-flux als backoffice krijgt de werkgever de rekening van het laden.
Prijs ingesteld op basis van kostprijs van elektriciteit (vast tarief) plus afschrijving van de paal met installatiekosten (aardlekautomaat, kabel, etc.).
Vervolgens met home assistant de laadsnelheid aangepast aan het totale verbruik volgens de P1 meter.
En een andere automatisering gemaakt om juist teruglevering te gebruiken om de snelheid te sturen.
Maar vanaf deze maand een andere werkgever, dus rond aan het kijken naar een andere stekkerauto.
Klopt gedeeltelijk, scenario wat hier regelmatig voorbij komt is dat iemand van werkgever verandert, iets anders met de lader wil (bijvoorbeeld andere back-office of zelf gaan beheren) en dat dit niet kan.Kanoet schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:17:
Er wordt in dit topic dus laadpalen en hun functies aangeraden én tegelijkertijd aangeraden om gewoon je eigen paal te beheren met een backoffice(ipv paal via de werkgever). Met als resultaat dat die handige functies (zoals pv gestuurd laden?) niet meer werken vanwege die backoffice.
Zonder back-office is altijd beter in de zin dat je dan meer mogelijkheden hebt qua PV laden en/of dynamische laadschema's. Dus zelf een lijst met laadsessies uit de interface van de lader trekken en declareren bij je werkgever, zonder partij daartussen. Als het persé via een laadpas/back-office moet dan zijn je mogelijkheden al veel beperkter. Als het via een laadpas van de werkgever moet dan kun je in ieder geval nog zelf de back-office kiezen. Als je de lader laat installeren door dezelfde partij die de back-office runt dan zit de lader vaak dichtgetimmerd waardoor je tot het einde der tijden aan die partij vastzit. Dat gebeurt vaak als je een lader via de leasemaatschappij laat installeren.
De backoffice regelt alleen de verrekening, dus als je de pas van je werkgever voor het apparaat houdt, gaat de rekening naar je werkgever. Hoe je de laadpaal verder instelt staat daar los van.Kanoet schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:17:
Met als resultaat dat die handige functies (zoals pv gestuurd laden?) niet meer werken vanwege die backoffice.
Dat lees je verkeerd om. Een laadpaal via werkgever kan de handige functies niet. Een eigen laadpaal wel, met een backoffice kun je dan de kosten rechtstreeks bij je werkgever declareren door het pasje voor de lader te houden. Best of both worlds.Kanoet schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:17:
Ik ben nieuw in dit topic. Wij mogen een laadpaal naar wens uitkiezen omdat wij gaan verhuizen en de laadpaal van de huidige bewoners is verlopen. Ze hebben ons gevraagd wat voor laadpaal wij zouden willen gezien dit bij de koop zat. Ik heb een leasepas van mijn werkgever dus de backoffice optie klinkt interessant. Wat zijn een beetje de betere laadpalen ? Ik lees regelmatig de zaptec go 2?daemonix schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 22:12:
[...]
Dat lees je verkeerd om. Een laadpaal via werkgever kan de handige functies niet. Een eigen laadpaal wel, met een backoffice kun je dan de kosten rechtstreeks bij je werkgever declareren door het pasje voor de lader te houden. Best of both worlds.
Wat heb je zelf al gevonden in de afgelopen 698 pagina’s?thisisjazz schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 22:50:
[...]
Ik ben nieuw in dit topic. Wij mogen een laadpaal naar wens uitkiezen omdat wij gaan verhuizen en de laadpaal van de huidige bewoners is verlopen. Ze hebben ons gevraagd wat voor laadpaal wij zouden willen gezien dit bij de koop zat. Ik heb een leasepas van mijn werkgever dus de backoffice optie klinkt interessant. Wat zijn een beetje de betere laadpalen ? Ik lees regelmatig de zaptec go 2?
Kan je toelichten waarom je met een CPO (backoffice operator) anders dan van de fabrikant niet via PV zou kunnen laden? Ben toevallig aan het oriënteren op een nieuwe CPO omdat EVBox de ondersteuning hiervoor intrekt.ASW1 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:54:
[...]
Ja, maar als je in plaats van de eigen aansturing van de laadpuntfabrikant een andere operator/back-office instelt ontbreekt daar vaak de mogelijkheid om nog dynamisch of op zonnestroom te kunnen laden.
De slimme meter regelt hoeveel PV stroom wordt doorgeleid naar de laadpaal en vult dit aan met netstroom. Dan kan je via (slimme) laadprofielen het laden op zonnestroom instellen. Ik geloof dat alleen Tap Electric het slim laden op dynamisch contracten ondersteund, maar niet als je deze openstelt voor publiek laden.
Ik bedoelde dus de laadkabel tussen laadpunt en EV. Niet de kabel van meterkast naar laadpunt.Zwerius schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:53:
[...]
Nou we hebben het geprobeerd, maar met 1 fase en de nul aangesloten werkt de lader niet en geeft middels de LED's een foutmelding.
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Mag ik het hier ook hebben over de afwerking van de aansluiting van de laadpaal?
Ik mag een laadpaal laten plaatsen (of; er wordt een laadpaal geplaatst bij mij thuis). Het liefst heb ik deze aan een nog te plaatsen pergola. De beoogde paal staat 1 meter van de gevel, hemelsbreed 3 meter van de meterkast.
Het eerste deel lijkt simpel: gootje graven naar gevel, gat in gevel boren (afdichten met aquaswell), mantelbuis hier doorheen en de andere kant naar de pergola-paal leiden. Maar hoe is dan de afwerking bij de pergola? Simpelweg afsnijden van de buis boven of onder de grond is natuurlijk geen oplossing. Ik zoek eigenlijk een soort kabeldoorvoer waarbij je op 1 mantelbuis 2 slagvaste pvc pijpen kan aansluiten.
Of kan ik net zo goed een 'ymvk-as' + 'utp grondkabel' los in de grond leggen? Een mantelbuis is handiger natuurlijk, maar aan de andere kant is het maar een meter tot aan de muur, dus het is ook weer geen ramp als dat er nog een keer uit moet.
Ik mag een laadpaal laten plaatsen (of; er wordt een laadpaal geplaatst bij mij thuis). Het liefst heb ik deze aan een nog te plaatsen pergola. De beoogde paal staat 1 meter van de gevel, hemelsbreed 3 meter van de meterkast.
Het eerste deel lijkt simpel: gootje graven naar gevel, gat in gevel boren (afdichten met aquaswell), mantelbuis hier doorheen en de andere kant naar de pergola-paal leiden. Maar hoe is dan de afwerking bij de pergola? Simpelweg afsnijden van de buis boven of onder de grond is natuurlijk geen oplossing. Ik zoek eigenlijk een soort kabeldoorvoer waarbij je op 1 mantelbuis 2 slagvaste pvc pijpen kan aansluiten.
Of kan ik net zo goed een 'ymvk-as' + 'utp grondkabel' los in de grond leggen? Een mantelbuis is handiger natuurlijk, maar aan de andere kant is het maar een meter tot aan de muur, dus het is ook weer geen ramp als dat er nog een keer uit moet.
Onvoldoende om antwoord te krijgen op mijn vraag.ASS-Ware schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:02:
[...]
Wat heb je zelf al gevonden in de afgelopen 698 pagina’s?
Dan heb je duidelijk niet goed genoeg gelezen.
Sometimes you need to plan for coincidence
Vaak kan dit niet omdat de CPO die mogelijkheid niet biedt om dat in te stellen. Zodra je het laadpunt instelt om met een CPO te werken kun je meestal niet meer bij veel instellingen die je daarvoor nog wel had.St3ve-0 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:05:
[...]
Kan je toelichten waarom je met een CPO (backoffice operator) anders dan van de fabrikant niet via PV zou kunnen laden? Ben toevallig aan het oriënteren op een nieuwe CPO omdat EVBox de ondersteuning hiervoor intrekt.
Er zijn misschien enkele uitzonderingen van laadpunten waar dat wel kan, en sommige mensen weten zelf iets te knutselen met bv homeassitant oid.
Eerlijk gezegd ben ik zelf het overzicht ook een beetje kwijt.
Het punt is dat wanneer een laadpunt is ingesteld op publiek laden (met CPO/laadpas) er vaak vanuit gegaan wordt dat deze altijd vol vermogen moet kunnen laden en dus niet gethrottled wordt.De slimme meter regelt hoeveel PV stroom wordt doorgeleid naar de laadpaal en vult dit aan met netstroom. Dan kan je via (slimme) laadprofielen het laden op zonnestroom instellen. Ik geloof dat alleen Tap Electric het slim laden op dynamisch contracten ondersteund, maar niet als je deze openstelt voor publiek laden.
Terwijl je dat voor je eigen laadpunt op je eigen oprit (in combinatie met een dynamisch contract en/of PV) juist wel wilt.
Volgens mij kan TAP juist wel een dynamisch laadschema met betaling via back-end combineren, en ik weet dat ondersteuning voor PV laden er ook aan komt.
Ik verwacht dat in de toekomst meer CPO's deze functionaliteiten zullen toevoegen, waardoor het ook beter is om je nu niet op 1 CPO vast te leggen, misschien wil je wel wisselen op enig moment.
De zin in een ev van de zaak gaat zo wel weg, zeker als je er nog een eigen ev naast hebt.
Er worden hier wat dingen door elkaar gehaald vrees ik.ASW1 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:18:
[...]
Vaak kan dit niet omdat de CPO die mogelijkheid niet biedt om dat in te stellen. Zodra je het laadpunt instelt om met een CPO te werken kun je meestal niet meer bij veel instellingen die je daarvoor nog wel had.
Er zijn misschien enkele uitzonderingen van laadpunten waar dat wel kan, en sommige mensen weten zelf iets te knutselen met bv homeassitant oid.
Eerlijk gezegd ben ik zelf het overzicht ook een beetje kwijt.
[...]
Het punt is dat wanneer een laadpunt is ingesteld op publiek laden (met CPO/laadpas) er vaak vanuit gegaan wordt dat deze altijd vol vermogen moet kunnen laden en dus niet gethrottled wordt.
Terwijl je dat voor je eigen laadpunt op je eigen oprit (in combinatie met een dynamisch contract en/of PV) juist wel wilt.
Volgens mij kan TAP juist wel een dynamisch laadschema met betaling via back-end combineren, en ik weet dat ondersteuning voor PV laden er ook aan komt.
Ik verwacht dat in de toekomst meer CPO's deze functionaliteiten zullen toevoegen, waardoor het ook beter is om je nu niet op 1 CPO vast te leggen, misschien wil je wel wisselen op enig moment.
Het feit OF en WELKE backoffice/CPO er staat ingesteld maakt in 99% van de gevallen totaal niet uit om een laadpaal vanuit eender welke automatiseringsoplossing aan te sturen. Een uitzondering daarop zijn een handje vol laadpalen waarbij het OCPP Protocol dient "misbruikt" te worden door HA/EVCC om de laadpaal qua vermogens aan te sturen omdat er geen API of andere mogelijkheid is. Aangezien OCPP gebruikt wordt om te praten met de backend normaal en je maar 1 backend kan instellen is het logisch dat het daar "het een of het ander is".
Het grote probleem of verschil is dat héél vaak daar (namelijk het aansturen) vragen over gesteld worden rondeen laadpaal die door de werkgever OOIT geïnstalleerd is, en dan voornamelijk met Alfen omdat die héél populair zijn als laadpaal voor werknemers/leaserijders en dat die laadpaal bij de installatie niet geleverd wordt aan de eindklant met een papiertje waar de "root wachtwoorden" op staan. Neen, de installateur/onderaannemer van de grote partijen à la Engie of andere landelijke providers nemen die graag mee als garantie dat de eindgebruiker er dan niet aan kan.
Dan krijg je dat mensen daar aan willen en dat de CPO als een bende smeerlappen die laadpaal gegijzeld houden en het vertikken om de eindgebruiker toegang te geven. Dat is vaak het issue.
Ook heel gezellig als mensen die laadpaal dan willen verkopen na 4 jaar lease termijn ("want dan moet ik toch een nieuwe van de lease mij want we zijn veranderd van lease mij op het werk") en dat dat ding dan useless is als de CPO niet de wachtwoorden wil afstaan

Bron: ik heb talloze laadpalen die aan een backend hangen en die aanstuurbaar zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door HyperBart op 04-06-2025 15:24 ]
@HyperBart Ook EVBox maakt zich schuldig aan die praktijken. Ook dat is een groot deel van de markt. Samen de meerderheid van de markt denk ik, in ieder geval een paar jaar geleden.
@ASW1 Ik heb hier een Alfen S-line. Backoffice is E-Flux en die doet echt niets anders dan de laadsessies afhandelen en uitbetalen.
De Alfen is daarnaast prima zelf aan te sturen via HA (via HTTP met custom integration) of anders via EVCC/modbus en heeft vrijheid in hoe je P1 meterdata naar de Alfen krijgt.
Je kan alleen niet EN HA voor aansturing gebruiken EN dan ook nog een "app". Er kan maar 1 kapitein op het schip zijn.
Niets ingewikkelds aan. Een backoffice is echt geen magisch beheersysteem ofzo.
Note: Ik ben de eigenaar van de Alfen en heb dus ook gewoon de wachtwoorden.
De Alfen is daarnaast prima zelf aan te sturen via HA (via HTTP met custom integration) of anders via EVCC/modbus en heeft vrijheid in hoe je P1 meterdata naar de Alfen krijgt.
Je kan alleen niet EN HA voor aansturing gebruiken EN dan ook nog een "app". Er kan maar 1 kapitein op het schip zijn.
Niets ingewikkelds aan. Een backoffice is echt geen magisch beheersysteem ofzo.
Note: Ik ben de eigenaar van de Alfen en heb dus ook gewoon de wachtwoorden.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Zijn er tweakers die ervaring hebben met onderstaande doe het zelf installatie laadpunt?
Ik denk al wel een leugentje gezien te hebben, men beweerd dat het een Nederlands product is, maar de app is de Tuya app... Wellicht de behuizing zelf dan Nederlands en aanstuur hardware chinees?
https://axalpower.com/pro...h-dynamic-load-balancing/
hmm... onderstaande filmpje bekeken, geen wartel of thüle om de voedingskabel op te sluiten, lijkt me niet echt een vochtbestendige constructie zo:
https://axalpower.com/wp-...12/installation-video.mp4
Ik denk al wel een leugentje gezien te hebben, men beweerd dat het een Nederlands product is, maar de app is de Tuya app... Wellicht de behuizing zelf dan Nederlands en aanstuur hardware chinees?
https://axalpower.com/pro...h-dynamic-load-balancing/
hmm... onderstaande filmpje bekeken, geen wartel of thüle om de voedingskabel op te sluiten, lijkt me niet echt een vochtbestendige constructie zo:
https://axalpower.com/wp-...12/installation-video.mp4
[ Voor 34% gewijzigd door Ljsvv op 04-06-2025 10:14 ]
Het gaat hier waarschijnlijk over charge control functies. De configuratie van je laadpaal wordt dan ingesteld zodat een externe partij het laadmanagement kan overnemen via OCPP. Net zoals je doet als je je laadpaal door EVCC laat aansturen. Functioneel gezien is de backoffice dan nog steeds apart.Kanoet schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:45:
[...]
Mag ik vragen wat je dit op baseert? Is dit bij jouw laadpaal zo of bij meerdere merken?
Dan zou je op zijn minst aan kunnen geven wat je wel hebt gevonden en waar eventuele keuzes op kunnen vallen en waar op niet.thisisjazz schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:28:
[...]
Onvoldoende om antwoord te krijgen op mijn vraag.
Met gericht vragen stellen kom je veel verder.
Of ga je gewoon een Easee laadpaal kopen omdat iemand dat hier roept?
Zo ja, dan Easee, gewoon doen.
[ Voor 20% gewijzigd door ASS-Ware op 04-06-2025 17:48 ]
Ymvk as plus utp... Je maakt het jezelf metabtelbuis erg lastig, en waarschijnlijk krijg je er toch niet makkelijk extra kabels bij door.Tehh schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:23:
Mag ik het hier ook hebben over de afwerking van de aansluiting van de laadpaal?
Ook t gat door de fundering, dat is 25mm met een boorhamer boren, of 70mm en een betonboorder laten komen als je de mantelbuis door de muur wil hebben.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ik hoef er ook geen extra kabels door, het gaat mij er puur om: hoe zorg ik dat ik een stroomtoevoer & utp kabel netjes bij het laadstation krijg wat ~1meter bij de gevel vandaan zit?Makrolon schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:19:
[...]
Ymvk as plus utp... Je maakt het jezelf metabtelbuis erg lastig, en waarschijnlijk krijg je er toch niet makkelijk extra kabels bij door.
Ook t gat door de fundering, dat is 25mm met een boorhamer boren, of 70mm en een betonboorder laten komen als je de mantelbuis door de muur wil hebben.
Ik kan 2 opties bedenken:
1. Los in de grond met ymvk-as en grond-utp en dan met slagvaste pvc naar laadstation (desgewenst het horizontale deel onder de grond ook in slagvaste pvc)
2. Gewone ymvk en gewone utp door één mantelbuis (hoe dan af te werken)
Mijn Zaptec go kan niet wisselen van 3 naar 1 fase.Aanvankelijk dacht ik dat dit een nadeel was omdat mijn minimale output 3,4 kW is op basis van 3 fasen. Graag zou ik lager zitten ivm met de capaciteit van mijn zonnepanelen. Nu begrijp ik dat mijn zonnepanelen stroom leveren op 3 fasen. Dan heeft terug schakelen naar 1 fase door de laadpaal geen zin. Je vertraagt alleen maar het laden. ( alleen mogelijk m8nder laadverliezen) Klopt mijn redenering?
Welke externe backoffice partijen kan je aanraden die dit laadmanagement via OCPP kunnen overnemen? Ik zoek nog een nieuwe en dan kan ik mijn laadpas verrekeningen en het slim laden tegelijk af laten afhandelenroel00 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:14:
[...]
Het gaat hier waarschijnlijk over charge control functies. De configuratie van je laadpaal wordt dan ingesteld zodat een externe partij het laadmanagement kan overnemen via OCPP. Net zoals je doet als je je laadpaal door EVCC laat aansturen. Functioneel gezien is de backoffice dan nog steeds apart.
Toch is dat wat ik hier al jaren doe met mijn Zappi. Die stuur ik soms aan met de bijbehorende app en soms wordt die door of via HA aangestuurd. Geen enkel probleem.V_ger schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:42:
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Nee, je kunt bv prima 2kW over hebben over 3 fasen en die op 1 fase in je auto laden.peerke 1960 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:04:
Mijn Zaptec go kan niet wisselen van 3 naar 1 fase.Aanvankelijk dacht ik dat dit een nadeel was omdat mijn minimale output 3,4 kW is op basis van 3 fasen. Graag zou ik lager zitten ivm met de capaciteit van mijn zonnepanelen. Nu begrijp ik dat mijn zonnepanelen stroom leveren op 3 fasen. Dan heeft terug schakelen naar 1 fase door de laadpaal geen zin. Je vertraagt alleen maar het laden. ( alleen mogelijk m8nder laadverliezen) Klopt mijn redenering?
Mijn Zappi laadt de auto tussen 1,4 en 4,6 kW (staat op max. 20A ingesteld) op 1 fase en als ik meer over heb dan dat, gaat ie over naar 3 fasen. Zakt het overschot weer onder 4,2 kW dan schakelt ie weer terug naar 1 fase.
[ Voor 14% gewijzigd door guido66 op 04-06-2025 17:49 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Nee, je redenering klopt niet, zodra je panelen 1380w verdeeld over de 3 fases terugleveren zou je op 1 fase kunnen laden zonder dat er administratief iets door de meter gaat…peerke 1960 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:04:
Om het duidelijker te zeggen: de meter ‘saldeert’; niet te verwarren met de huidige salderingsregeling. Maar de meter kijkt naar het totale vermogen dat er in komt en uit gaat, zonder daarbij te letten op de verdeling daarvan over de fases. Dus als je over 3 fases elk 4A teruglevert en je laadpaal trekt op 1 fase 12A, dan registreert de meter NUL, geen afname, geen teruglevering.easywoods schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:46:
[...]
Nee, je redenering klopt niet, zodra je panelen 1380w verdeeld over de 3 fases terugleveren zou je op 1 fase kunnen laden zonder dat er administratief iets door de meter gaat…
<John O`Mill>
Ymvk as en los in de grondTehh schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:44:
[...]
Ik hoef er ook geen extra kabels door, het gaat mij er puur om: hoe zorg ik dat ik een stroomtoevoer & utp kabel netjes bij het laadstation krijg wat ~1meter bij de gevel vandaan zit?
Ik kan 2 opties bedenken:
1. Los in de grond met ymvk-as en grond-utp en dan met slagvaste pvc naar laadstation (desgewenst het horizontale deel onder de grond ook in slagvaste pvc)
2. Gewone ymvk en gewone utp door één mantelbuis (hoe dan af te werken)
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Mmm, verkeerde laadpaal dus in dit geval. Jammer. Betekent dat ik bij het laden de tesla op 5A zet wanneer ik dit op zonnestroom wil doen. Mijn panelen kunnen max tegen de 5 kW leveren.Hippe Lip schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:53:
[...]
Om het duidelijker te zeggen: de meter ‘saldeert’; niet te verwarren met de huidige salderingsregeling. Maar de meter kijkt naar het totale vermogen dat er in komt en uit gaat, zonder daarbij te letten op de verdeling daarvan over de fases. Dus als je over 3 fases elk 4A teruglevert en je laadpaal trekt op 1 fase 12A, dan registreert de meter NUL, geen afname, geen teruglevering.
Peblar ook, laadsessie in bepaalde modus zetten met webapp, en dan de modus of laadstroom tijdens de sessie wijzigen met HA gaat prima.Hippe Lip schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:21:
[...]
Toch is dat wat ik hier al jaren doe met mijn Zappi. Die stuur ik soms aan met de bijbehorende app en soms wordt die door of via HA aangestuurd. Geen enkel probleem.
Gaat gewoon via lokale REST api, dus niks spannends.
Ik heb ook een Peblar Home laadpaal aangeschaft voor zakelijk rijden door eerst dit topic en andere ervaringen door te lezen. Deze is inmiddels geïnstalleerd en gekoppeld aan een backoffice.
Wou eerst de Home Plus hebben, maar de installateur gaf aan dat het 0.0 extra waarde had en adviseerde mij de Home aan. Die kon alles wel wat betreft zakelijk rijden (ik heb verder geen zonnepanelen)
Tot nu toe zeer tevreden erover. De laadpaal laat in het display zien hoeveel KW er in de auto gepompt wordt en totaal na een laadsessie. Standaard ook 7.5m kabel volgens de installateur. Vind em ook strakker eruit zien dan b.v. een Wallbox of een Alfen, maar dat is persoonlijk
Wou eerst de Home Plus hebben, maar de installateur gaf aan dat het 0.0 extra waarde had en adviseerde mij de Home aan. Die kon alles wel wat betreft zakelijk rijden (ik heb verder geen zonnepanelen)
Tot nu toe zeer tevreden erover. De laadpaal laat in het display zien hoeveel KW er in de auto gepompt wordt en totaal na een laadsessie. Standaard ook 7.5m kabel volgens de installateur. Vind em ook strakker eruit zien dan b.v. een Wallbox of een Alfen, maar dat is persoonlijk
Peblar heeft nu ook een eigen topicsilverchaoz schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:45:
Ik heb ook een Peblar Home laadpaal aangeschaft voor zakelijk rijden door eerst dit topic en andere ervaringen door te lezen. Deze is inmiddels geïnstalleerd en gekoppeld aan een backoffice.
[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie
[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 04-06-2025 22:50 ]
Ik wil een laadpaal gaan aanschaffen die loadbalancing ondersteund en solar kan laden.
Ik ben geen liefhebber van CT klemmen. Thuis heb ik echter al een carlo gavazzi EM340 in de meterkast zitten voor mijn victron ESS. Er een energiemeter nog eens extra achter zetten lijkt me niet wenselijk.
De victron EV lader heeft dan echter weer geen ingebouwde DC lekstroom beveiliging en dus moet ik een type B aardlekschakelaar gaan plaatsen. Maar die zijn dan weer stervensduur. Heeft iemand nog een andere oplossing ?
Ik ben geen liefhebber van CT klemmen. Thuis heb ik echter al een carlo gavazzi EM340 in de meterkast zitten voor mijn victron ESS. Er een energiemeter nog eens extra achter zetten lijkt me niet wenselijk.
De victron EV lader heeft dan echter weer geen ingebouwde DC lekstroom beveiliging en dus moet ik een type B aardlekschakelaar gaan plaatsen. Maar die zijn dan weer stervensduur. Heeft iemand nog een andere oplossing ?
40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh
Poe, dat is een hoop info zeg, je geeft in elk geval aan dat je een hoop zelf hebt onderzocht.Commander69 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:32:
Ik wil een laadpaal gaan aanschaffen die loadbalancing ondersteund en solar kan laden.
Ik zou voor de Easee Lite gaan. Ik heb 'm zelf ook.
Exact zelfde situatie hier op een site onder mijn "beheer", maar dan met een Alfen laadpaal. Heel tevreden werkt super en je kan via DBUS de Alfen zelfs visualiseren in VRM.Commander69 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:32:
Modus wijzigen is geen probleem. Laadstroom wijzigen is geen doed idee, tenzij je helemaal geen loadbalancing of andere sturing in je Peblar actief hebt. Robuust is het in ieder geval niet. Ik zou dan gewoon EVCC gebruiken. Dan krijg je ook een hoop andere mogelijkheden.Get!em schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:14:
[...]
Peblar ook, laadsessie in bepaalde modus zetten met webapp, en dan de modus of laadstroom tijdens de sessie wijzigen met HA gaat prima.
Gaat gewoon via lokale REST api, dus niks spannends.
Peblar koppelt met Gavazzi, kan solar laden. Helaas alleen geen 1/3 fase switching met solarladen, dat doet ie alleen op 1 fase.Commander69 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:32:
Support for new Modbus meters: Operation of the charger is now supported with additional Modbus meters. This support enables features like solar charging and the household power slider without the need of a smart meter.
Carlo Gavazzi EM112/EM3x0 (RTU)
Siemens PAC 2200 (TCP)
Xemex SSC-1 (TCP)
Phoenix Contact EEM-Mxx7x (TCP)
Socomec Countis E2x (TCP)
Socomec Countis E4x (TCP)
Wat is je ervaring ermee? Wordt loadbalancing compleet genegeerd als je via HA de laadstroom limiteert?roel00 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:23:
[...]
Modus wijzigen is geen probleem. Laadstroom wijzigen is geen doed idee, tenzij je helemaal geen loadbalancing of andere sturing in je Peblar actief hebt. Robuust is het in ieder geval niet. Ik zou dan gewoon EVCC gebruiken. Dan krijg je ook een hoop andere mogelijkheden.
Voorheen had ik load-balancing in Peblar en pv-laden via EVCC. Dat gaf foutmeldingen in de Peblar. Toen heb ik load-balancing ook door EVCC laten doen. Werkt probleemloos. We zijn inmiddels een firmware en wat versies van EVCC verder. Dus geen idee of het daaraan gelegen heeft, maar twee systemen die dezelfde parameter zouden aansturen, lijkt mij vooraf geen goed idee, tenzij een van die systemen duidelijk de baas is. Geen idee of dat mogelijk is.Get!em schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:25:
[...]
Wat is je ervaring ermee? Wordt loadbalancing compleet genegeerd als je via HA de laadstroom limiteert?
@Commander69Commander69 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:32:
Ik ben geen liefhebber van CT klemmen.
Wat is de achtergrond hiervan?
Met CT’s heb je een onafhankelijke en fail safe meting.
<John O`Mill>
Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen