Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:46
reshi schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:30:
Wegens persoonlijke omstandigheden ben ik binnenkort werkloos en hierdoor heb ik ongeveer een half jaar geleden mijn leaseauto moeten inleveren. Nu krijg ik vandaag een mail van 50five dat broekhuis het abonnement voor mijn laadpaal heeft opgezegd en of ikzelf een abonnement wil afsluiten bij hun. In de mail wordt netjes uiteengezet welke 3 abonnementen ze aanbieden en wat je ervoor krijgt. Verder geen voorwaarden of zo of hoe lang je aan het abonnement vastzit of hoe de betaling gaat etc… En als ik op de website van 50five kijk staat daar iets anders per abonnement. Verder niet erg, hier gaat mijn vraag ook niet over, maar dit was wel de aanleiding om support te bellen. Het is allemaal nog al vaag in mijn ogen.

Support gaf naast de abonnementen nog 2 opties:
1) Voor €340 hun software van de laadpaal af laten halen, geen koppeling met hun backend, de laadpaal is verder wel te gebruiken als domme paal, maar uiteraard geen service, software updates, of onderhoud meer. Hiermee koop ik zo lijkt het de laadpaal af?
2) Niets doen, maar dan is de laadpaal niet meer te gebruiken vanaf 01-06-2025. Ik gok dat ze hem dan softwarematig van afstand blokkeren.

De laadpaal is destijds (3 jaar geleden) geplaatst toen ik de leaseauto kreeg.
Is dit “normaal” gedrag voor laadpaal boeren met een leasecontract?
Heeft een laadpaal de software updates en onderhoud nodig? Naar mijn idee is er de afgelopen 3 jaar niets aan de laadpaal gedaan.
Is er een mogelijkheid om zelf de laadpaal terug te zetten naar fabrieksinstellingen om zo van de 50five software/koppeling met hun backend af te komen?
Moet ik ze vragen om de laadpaal maar van mijn muur af te komen halen? Ik heb eigenlijk geen trek in een abonnement en vindt het maar vreemd dat je hun moet afkopen om hun software eraf te laten halen.

We hebben nog een hybride auto, dus op zich zouden we de laadpaal nog wel willen gebruiken.

Het gaat om een alfen eve single line paal.

Een hoop vragen, alvast bedankt voor eventuele antwoorden.
Waarschijnlijk denk ik weer te moeilijk en is een abonnement bij een laadpaal “normaal”, maar ik doe graag even een sanity check.
Raar.
Ja een abonnement is normaal bij laadpalen die zakelijke verrekening doen. Dit omdat er een mobiele dataverbinding bij zit en men de transacties afhandelt.

Jij hebt geen relatie met 50five, wel met je werkgever. Broekhuis is een leasing? Die hebben met je WG een contract, niet met jou.

Wg/leasing heeft een laadpaal op jouw eigendom geinstalleerd, dus zij bepalen wat er mee gebeurt. 50five probeert nu nog eens langs de kassa te komen bij jou tenzij jij effectief de afnemende partij voor die laadpaal was.
Wat zijn/waren de afspraken met je werkgever?
Normaal komt die voorstellen/vragen om de paal over te nemen of deze af te laten halen van de muur.
Nu… na 2 à 3 à 4 jaar wordt normaal gezien de laadpaal eigendom van de werkgever. Is afhankelijk van je leasecontract.

Belangrijkste vraag: heb je de doos en vooral alle boekjes en papiertjes nog van de laadpaal?
Als je die nog hebt laat je gewoon niks weten aan 50five of tenzij het nodig is om op 0 eur uit te komen “bekijk het maar ik wil geen abonnement van jullie” en koppel je de paal af met onze hulp, daarvoor heb je dus wel die papiertjes nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 26-05-2025 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:04
Een Alfen lader kun je volgens mij helemaal niets mee wanneer je de inloggegevens niet hebt.
Maar vraag het anders in het specifieke Alfen topic na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:12
ASW1 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 23:19:
Een Alfen lader kun je volgens mij helemaal niets mee wanneer je de inloggegevens niet hebt.
Maar vraag het anders in het specifieke Alfen topic na.
Inderdaad, zelfs Alfen kan je niet helpen aan de inloggegevens...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:40

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:13
ASS-Ware schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:38:
[...]

Ik zou er geen woorden aan vuil maken en voor 340 euro een laadpaal in eigen beheer nemen.
Mij heeft het meer gekost.
@reshi Zorg er dan wel voor dat je het wachtwoord van de paal krijgt. Je kunt de paal dan volledig zelf behreren. Zie hiervoor ook [Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 14:59
_Anvil_ schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:24:
ouch!

Structurele problemen met omvormer van Duits bedrijf, betreft Peugeot, Citroen en sommige Opels dus..

[YouTube: Laadproblemen bij elektrische auto's door defect]
Dat er problemen ontstaan met een bepaald onderwerk kan natuurlijk altijd gebeuren. Maar de manier waarop Stellantis met dit probleem omgaat is wederom bedroevend. Hebben ze niks geleerd van de ellende rondom de Puretech motoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 14:29
ruftman schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:16:
[...]

Dat er problemen ontstaan met een bepaald onderwerk kan natuurlijk altijd gebeuren. Maar de manier waarop Stellantis met dit probleem omgaat is wederom bedroevend. Hebben ze niks geleerd van de ellende rondom de Puretech motoren?
Dit is ook wel een beetje flauw van de dealers ertussen, schijnbaar hebben ze dus gewoon een oudere/defective versie van dat ding ingebouwd weer. Deze consumenten zijn geen directe klant van Stellantis en zo stelt radar het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 14:59
_Anvil_ schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:55:
[...]

Dit is ook wel een beetje flauw van de dealers ertussen, schijnbaar hebben ze dus gewoon een oudere/defective versie van dat ding ingebouwd weer. Deze consumenten zijn geen directe klant van Stellantis en zo stelt radar het wel.
Ik ben ook geen directe klant van mijn merk auto (occasion Suzuki), maar ik kan volgens Suzuki Nederland wel gebruik maken van de resterende 3 jaar garantie indien nodig.
Dat vind ik nogal een schril contrast met Stellantis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Eh wat heeft dit met thuisladen te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Laatst online: 19-09 14:29
ASW1 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:44:
Eh wat heeft dit met thuisladen te maken?
Betreft eens structureel issue met thuisladen bij diverse merken, maar hij had ook in het algemene elektrische auto's topic gemogen ja ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Dat is eerder een uitzondering of toevallig een standaard manier van werken van die installateur/bovenliggende partij.
Het wachtwoord werd in de jaren 2021/22/23/24 vaak meegenomen door de club die het kwam installeren en op die manier werd de paal "gegijzeld".

Eigenlijk... zou er hier vanuit een consumentenorganisatie wel echt eens een vraag over gesteld mogen worden. Zowel in België als in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:45
Vraagje, ik wil mijn huidige laadpaal (Tesla Wall Charger gen2) wellicht vervangen door een Peblar Home Plus of Zappi 2.1 ivm aanschaf 2e elektrische auto.

Nu heb ik in mijn meterkast een installatieautomaat van 20A en een type B aardlekschakelaar. Kan ik deze hergebruiken? Ik krijg hier namelijk wisselende adviezen over.

Peblar bijvoorbeeld geeft in hun installatiehandleiding aan dat er een installatieautomaat en een aardlekschakelaar van type A of B gebruikt moet worden. Maar een installateur geeft aan dat voor de Peblar de installatieautomaat en aardlekschakelaar vervangen moeten worden door een aardlekautomaat.

En een Zappi heeft zo te lezen een ingebouwde type A aardlekschakelaar en een DC lekstroom beveiliging, dan zou de bestaande aardlekschakelaar overbodig zijn?

Dus hoe zit het nu eigenlijk?

Edit: wat extra relevante info:
Het gaat om een 3-fase aansluiting (3x25A). Het huidige laadpunt zit achter een eigen aardlekschakelaar en installatiegroep (en nog een kWh meter). De nieuwe lader zal ook 3-fase zijn. Loadbalancing wordt nu gedaan met een Maxem, die via 3 CT-spoelen de stroomsterkte op de hoofdaansluiting meet.

[ Voor 16% gewijzigd door JungleJim op 27-05-2025 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@JungleJim Kun je naar mijn mening gewoon hergebruiken, zou niet weten waarom niet. De Type B aardlekschakelaar is wellicht wat dubbelop met de ingebouwde DC-lekstroom beveiliging van de meeste laadpalen tegenwoordig, maar dat kan voor zover ik weet geen kwaad.

Geeft de installateur ook een reden voor het moeten vervangen op? Daar ben ik dan altijd wel benieuwd naar, in plaats van alleen maar stellen dat het moet, graag ook even bewijzen :)

De bestaande aardlekschakelaar is nooit overbodig want hij beveiligt de afgaande kabel naar de laadpaal.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
JungleJim schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:08:
Nu heb ik in mijn meterkast een installatieautomaat van 20A en een type B aardlekschakelaar.
Een 1 fase automaat of een 3 fasen automaat?
Gaat het om een 1 faseaansluiting die achter een gedeelde aardlek zit?
Hoe gaat de nieuwe lader aangesloten worden, 1 of 3 fasen?

Je geeft veel te weinig informatie om te kunnen beoordelen of de installateur het juiste advies geeft, zomaar aannemen dat hij geen goed advies geeft lijkt me niet het juiste uitgangspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
ASW1 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:30:
[...]

Een 1 fase automaat of een 3 fasen automaat?
Gaat het om een 1 faseaansluiting die achter een gedeelde aardlek zit?
Hoe gaat de nieuwe lader aangesloten worden, 1 of 3 fasen?

Je geeft veel te weinig informatie om te kunnen beoordelen of de installateur het juiste advies geeft, zomaar aannemen dat hij geen goed advies geeft lijkt me niet het juiste uitgangspunt.
Ah ja, dat was handig geweest als ik dat erbij had gezet :)

Het gaat om een 3-fase aansluiting (3x25A). Het huidige laadpunt zit achter een eigen aardlekschakelaar en installatiegroep (en nog een kWh meter). De nieuwe lader zal ook 3-fase zijn. Loadbalancing wordt nu gedaan met een Maxem, die via 3 CT-spoelen de stroomsterkte op de hoofdaansluiting meet.

En ik zeg toch nergens dat ik aanneem dat het geen goed advies is? Extra rondvragen kan geen kwaad lijkt me...

[ Voor 6% gewijzigd door JungleJim op 27-05-2025 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
JanHenk schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:17:
@JungleJim Kun je naar mijn mening gewoon hergebruiken, zou niet weten waarom niet. De Type B aardlekschakelaar is wellicht wat dubbelop met de ingebouwde DC-lekstroom beveiliging van de meeste laadpalen tegenwoordig, maar dat kan voor zover ik weet geen kwaad.

Geeft de installateur ook een reden voor het moeten vervangen op? Daar ben ik dan altijd wel benieuwd naar, in plaats van alleen maar stellen dat het moet, graag ook even bewijzen :)

De bestaande aardlekschakelaar is nooit overbodig want hij beveiligt de afgaande kabel naar de laadpaal.
De installateur gaf aan dat ze bij Peblar altijd gebruik maken van een aardlekautomaat en niet van een aardlekschakelaar en een installatieautomaat, de lekstroomdetectie zou namelijk beter zijn met een aardlekautomaat.

Voor nieuwe installaties kan ik me trouwens heel goed voorstellen dat je een aardlekautomaat gebruikt, maar dit is een bestaande installatie dus vandaar de vraag...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
JungleJim schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:40:
[...]

De installateur gaf aan dat ze bij Peblar altijd gebruik maken van een aardlekautomaat en niet van een aardlekschakelaar en een installatieautomaat, de lekstroomdetectie zou nameijk beter zijn met een aardlekautomaat.

Voor nieuwe installaties kan ik me trouwens eel goed voorstellen dat je een aardlekautomaat gebruikt, maar dit is een bestaande installatie dus vandaar de vraag...
Klinkt als extra omzet genereren. Het is imho onzin.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
JungleJim schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:37:
[...]

Ah ja, dat was handig geweest als ik dat erbij had gezet :)

En ik zeg toch nergens dat ik aanneem dat het geen goed advies is? Extra rondvragen kan geen kwaad lijkt me...
Lijkt me in orde dan. De reden dat er meestal een aardlekautomaat gebruikt wordt en niet 3-fasige aardlekschakelaar + een losse automaat is omdat dat veel ruimte inneemt in je groepenkast; een alamat kost maar de helft.
Maar als het er nu al zit en het zit je niet in de weg gewoon hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
daemonix schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:43:
[...]

Klinkt als extra omzet genereren. Het is imho onzin.
Hoezo dan? Vraag me af of er prijsverschil tussen zit. nvm. Verder ontgaat het nut me overigens ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reshi
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:28
Bedankt voor alle antwoorden.
Geen sticker met wachtwoord aan de binnenkant van mijn laadpaal jammer genoeg.
Ik ga bellen met mijn werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:30:
[...]

Hoezo dan? Vraag me af of er prijsverschil tussen zit. nvm. Verder ontgaat het nut me overigens ook.
Extra autmaten leveren? Iets meer werk doen?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Inspired schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:30:
[...]

Zo'n aardlekautomaat maakt een installateur zo een paar tientjes marge op.
Ik ben bang dat het gewoon upselling is. Dat gezegd wordt dat de huidige automaat vervangen moet worden is vrij dubieus.

@JungleJim waarom vervang je de lader niet zelf? Als het een kwestie is van alleen de kabel losmaken van de tesla lader en vastmaken in de nieuwe lader is het een vrij eenvoudig klusje waar je geen installateur bij nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
ASW1 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:48:
@JungleJim waarom vervang je de lader niet zelf? Als het een kwestie is van alleen de kabel losmaken van de tesla lader en vastmaken in de nieuwe lader is het een vrij eenvoudig klusje waar je geen installateur bij nodig hebt.
Dat is zeker ook een optie, als er in de meterkast niets vervangen hoeft te worden dan durf ik dat wel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-09 10:22
ASW1 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:48:
[...]

Zo'n aardlekautomaat maakt een installateur zo een paar tientjes marge op.
Ik ben bang dat het gewoon upselling is. Dat gezegd wordt dat de huidige automaat vervangen moet worden is vrij dubieus.
Bij Peblar heb je een automatische zekering nodig (B of C-karakteristiek) en een differentieelschakelaar type A of B, afhankelijk van de lokale wetgeving.
Als je die allebei hebt, is een aardlekautomaat (differentieelautomaat) inderdaad niet meer nodig. In België heeft een Peblar ook geen type B differentieelschakelaar/aardlek nodig, type A 30mA is voldoende.

[ Voor 21% gewijzigd door Kakola op 27-05-2025 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Kakola schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:44:
[...]

Geef geen advies of steken naar anderen als je niet voldoende kennis hebt.
Bij Peblar heb je een automatische zekering nodig (B of C-karakteristiek) en een differentieelschakelaar type A of B, afhankelijk van de lokale wetgeving.
Als je die allebei hebt, is een aardlekautomaat (differentieelautomaat) inderdaad niet meer nodig. In Belgie heeft een Peblar ook geen type B differentieelschakelaar/aardlek nodig, type A 30mA is voldoende.
Ja dat heeft hij al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
@JanHenk, @ASW1, @Kakola & @daemonix bedankt voor jullie reacties.

Trouwens nog een ander vraagje hier aan gerelateerd: de installatieautomaat is 20A (hoofdaansluiting is 3x25A), is dat toegestaan of moet dat per se 16A zijn ivm selectiviteit?

Het laadpunt gaat ook loadbalancing doen, als dat begrensd is op max 20A dan zou dat moeten kunnen toch? Even afgezien van het feit dat beide auto's zelf met max 11kW kunnen laden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 29-05 06:08
Ziet iemand nog ruimte voor een groep voor een laadpaal? Ik ben bang van niet. Gaat om 3 fase.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inySTxRpLC5K-werMnhHK7tyuRw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BhQenfHn3lQ296dvxYJs9jns.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmZsSVBzWLLJhLuvoi90IaJdbcI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cyfI08c0F5LAinlVY2E6sACl.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
JungleJim schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:48:

Trouwens nog een ander vraagje hier aan gerelateerd: de installatieautomaat is 20A (hoofdaansluiting is 3x25A), is dat toegestaan of moet dat per se 16A zijn ivm selectiviteit?

Het laadpunt gaat ook loadbalancing doen, als dat begrensd is op max 20A dan zou dat moeten kunnen toch? Even afgezien van het feit dat beide auto's zelf met max 11kW kunnen laden...
Heb je een PV installatie?
In dat geval kan het voordelig zijn om ook op 1 fase met zoveel mogelijk vermogen te kunnen laden (25A + eventuele PV opbrengst). Maar dan moet de bedrading tussen groepenkast en lader dit wel aankunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

JungleJim schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:48:

De loadbalancing moet op 25A ingesteld worden omdat je aansluiting 25A is. Het laadpunt past zijn laadvermogen aan zodat je de 25A niet wordt overschreden. De device limit (kan anders heten) moet gelijk zijn aan de zekering waarmee je je laadpunt hebt afgezekerd.
Over selectiviteit verschillende meningen maar er heeft nog niemand gezegd dat het onveilig is om met 20A,25A of zelfs 32A (heb ik) af te zekeren bij een 25A aansluiting. Wel moet de bedrading dik genoeg zijn.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
diederikkes schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:53:
Ziet iemand nog ruimte voor een groep voor een laadpaal? Ik ben bang van niet. Gaat om 3 fase.
[Afbeelding][Afbeelding]
Nee, dat word of hele groepenkast omhoog, maar dat is een redelijk klusje, of een uitbereidingskastje links of rechts op de wand. Niet de mooiste oplossing, maar soms kan t niet anders..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
diederikkes schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:53:
[Afbeelding][Afbeelding]
Je zou kunnen overwegen de 6 b16 automaten te vervangen door 6 smalle aardlekautomaten, dan komen de 2 aardlekschakelaars op de onderste rail te vervallen en kun je daar nog een 3 fasen aardlekautomaat kwijt.
Andere optie is een nieuwe kast met 3 ipv 2 dinrails, als je daar nog ruimte voor hebt aan de bovenkant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
ASW1 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:54:
[...]

Heb je een PV installatie?
In dat geval kan het voordelig zijn om ook op 1 fase met zoveel mogelijk vermogen te kunnen laden (25A + eventuele PV opbrengst). Maar dan moet de bedrading tussen groepenkast en lader dit wel aankunnen.
Ik heb een 1 fase PV installatie 3315 Wp, die zit op via een onderverdeler (weet even niet hoe die afgezekerd is) op een groep waar ook de wasmachine zit, en geen andere verbruikers. De kabel tussen meterkast en laadpunt is YMVK-as 4x4mm2, rond de 10 meter.

Maar begrijp ik het goed dat als de auto met max 11kW kan laden, dat er dan nooit meer dan 3x16A naar het laadpunt gaat, inclusief eventuele opbrengst van zonnestroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
DonJuape schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:54:
[...]

De loadbalancing moet op 25A ingesteld worden omdat je aansluiting 25A is. Het laadpunt past zijn laadvermogen aan zodat je de 25A niet wordt overschreden. De device limit (kan anders heten) moet gelijk zijn aan de zekering waarmee je je laadpunt hebt afgezekerd.
Over selectiviteit verschillende meningen maar er heeft nog niemand gezegd dat het onveilig is om met 20A,25A of zelfs 32A (heb ik) af te zekeren bij een 25A aansluiting. Wel moet de bedrading dik genoeg zijn.
Ja eens, op het laadpunt moet idd de juiste capaciteit van de aansluiting (3x25A) ingesteld worden. Ik bedoelde idd de device limit van de loadbalancing dan op 20A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 29-05 06:08
ASW1 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:02:
[...]

Je zou kunnen overwegen de 6 b16 automaten te vervangen door 6 smalle aardlekautomaten, dan komen de 2 aardlekschakelaars op de onderste rail te vervallen en kun je daar nog een 3 fasen aardlekautomaat kwijt.
Andere optie is een nieuwe kast met 3 ipv 2 dinrails, als je daar nog ruimte voor hebt aan de bovenkant?
Geen gek idee op zich. Beltrafo kan er ook nog uit trouwens, maar ik weet niet of dat nog uit maakt. Bovenkant heb ik geen ruimte helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JungleJim schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:15:
[...]

Ik heb een 1 fase PV installatie 3315 Wp, die zit op via een onderverdeler (weet even niet hoe die afgezekerd is) op een groep waar ook de wasmachine zit, en geen andere verbruikers. De kabel tussen meterkast en laadpunt is YMVK-as 4x4mm2, rond de 10 meter.

Maar begrijp ik het goed dat als de auto met max 11kW kan laden, dat er dan nooit meer dan 3x16A naar het laadpunt gaat, inclusief eventuele opbrengst van zonnestroom?
Op 1 fase kunnen de meeste EV's op 32A=7,4kW laden. Dat is gunstig want dan kun je laden vanaf 1,4,kW PV overschot ipv 3x 1,4kW overschot.
Het maakt voor het laden op 1 fase overigens niet uit op welke fase je PV zit.

[ Voor 5% gewijzigd door DonJuape op 27-05-2025 17:42 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
DonJuape schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:30:
[...]

Het maakt voor het laden op 1 fase overigens niet uit op welke fase je PV zit.
Wel als je een 3x 25A aansluiting hebt en je wilt met 7,4 kW kunnen laden op 1 fase.
JungleJim schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:15:
[...]

Ik heb een 1 fase PV installatie 3315 Wp,
Dan is 3x 16A voldoende.
In principe kun je een lader ook op 3x 32A afzekeren, dan kun je zowel met 11 kW over drie fasen laden, als over 1 fase met 7,4 (indien je woning 3x 25A heeft dan kan dit met max. 25A uit het net en de rest uit PV. (Maar dit gaat aan jouw situatie voorbij)

En nog een kleine voetnoot: Niet alle laders kunnen overigens ook met 7,4 over 1 fase overweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnmed
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 30-05 12:03
Hallo,
Ik twijfel tussen de Zaptec Go en de Ratio Solar en zou graag een aanbeveling ontvangen. Ik heb Volkswagen e-Golf.

Mijn vereisten zijn als volgt:
1. Ondersteuning voor load balancing

2. Ondersteuning voor zonne-energie, inclusief de optie om uitsluitend op zonne-energie te laden – zelfs als er op dat moment geen overschot is, zolang het geen extreem kleine hoeveelheid betreft die door de lader niet wordt herkend.

3. Mogelijkheid om automatisch te laden op momenten met een lage stroomprijs (dynamisch energiecontract).

Wat raden jullie aan in mijn geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20-09 17:46
Johnmed schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:44:
Hallo,
Ik twijfel tussen de Zaptec Go en de Ratio Solar en zou graag een aanbeveling ontvangen. Ik heb Volkswagen e-Golf.

Mijn vereisten zijn als volgt:
1. Ondersteuning voor load balancing

2. Ondersteuning voor zonne-energie, inclusief de optie om uitsluitend op zonne-energie te laden – zelfs als er op dat moment geen overschot is, zolang het geen extreem kleine hoeveelheid betreft die door de lader niet wordt herkend.

3. Mogelijkheid om automatisch te laden op momenten met een lage stroomprijs (dynamisch energiecontract).

Wat raden jullie aan in mijn geval?
Bij mij vanmiddag de Zaptec Go 2 geinstalleerd: loadbalancing via ZaptecSense P1; ondersteuning voor zonne energie laden incl uitsluitend zonne energie laden is over naar verwachting 2 maanden middels een software update gerealiseerd; mogelijkheid tot automatis laden met lage stroomprijs aanwezig. Is ook V2G/V2H voorbereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ASW1 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:16:
[...]

Wel als je een 3x 25A aansluiting hebt en je wilt met 7,4 kW kunnen laden op 1 fase.
[...]
Dat was de situatie waar ik op doelde. Waarom is het dan wel van belang? Er wordt immers gesaldeerd in de meter over de drie fasen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:50

Termy

valt er nog wat te fragge?

DonJuape schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:14:
[...]

Dat was de situatie waar ik op doelde. Waarom is het dan wel van belang? Er wordt immers gesaldeerd in de meter over de drie fasen.
Als de opwek op de verkeerde fase zit ga je proberen 32A door de laadfase te leiden en dat kan niet (hopelijk).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
DonJuape schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:14:
[...]

Omdat je geen 32A (7,4 kW) kunt trekken uit een fase met een 25A hoofdzekering; dan moet je dus minimaal 8A uit PV supplementeren om aan 32A te komen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
Termy schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:23:
[...]

Als de opwek op de verkeerde fase zit ga je proberen 32A door de laadfase te leiden en dat kan niet (hopelijk).
Hoe weet ik dan eigenlijk op welke fase de opwek zit?

Mijn huidige laadpunt/Maxem doet overigens helemaal niets met opwek. Mocht ik dat wel willen doen, houdt een Zappi of Peblar Home Plus dan automatisch rekening met 1-fase laden obv PV opwek? Dacht ergens gelezen te hebben dat dat met de Zappi kan (icm een Harvi) maar geldt dat ook voor de Peblar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ASW1 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:31:
[...]

Omdat je geen 32A (7,4 kW) kunt trekken uit een fase met een 25A hoofdzekering; dan moet je dus minimaal 8A uit PV supplementeren om aan 32A te komen,
Jullie hebben helemaal gelijk. Ik was even vergeten dat ik de 32A variant (net plus PV) voor stelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JungleJim schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:32:
[...]

Mijn huidige laadpunt/Maxem doet overigens helemaal niets met opwek. Mocht ik dat wel willen doen, houdt een Zappi of Peblar Home Plus dan automatisch rekening met 1-fase laden obv PV opwek? Dacht ergens gelezen te hebben dat dat met de Zappi kan (icm een Harvi) maar geldt dat ook voor de Peblar?
Laten we even aannemen dat je het laadpunt met 25A afzekert (niet met 32A) dan maakt het niet uit. Stel je laadt op fase 1 en je PV zit op fase 2. Dan lever je terug op fase 2 en neemt af op fase 1 zodat je nog steeds nul op de meter hebt. Inderdaad met een laadpunt dat laden op zonnestroomoverschot ondersteunt. De Zappi kan dit maar veel andere ook. Je hebt bij de Zappi geen Harvi nodig want je hoeft je omvormer niet te meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:50

Termy

valt er nog wat te fragge?

JungleJim schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:32:
[...]

Kijken hoe het aangesloten zit of proefondervindelijk door de verschillende aardlekken te testen per fase. Of, nog beter, door te kijken naar de data in een P1 meter, als je een slimme meter hebt. In het beste geval staat gewoon duidelijk aangegeven achter welke aardlek en dus fase je PV zit aangesloten met kleurcodering oid.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
Termy schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:50:
[...]

Kijken hoe het aangesloten zit of proefondervindelijk door de verschillende aardlekken te testen per fase. Of, nog beter, door te kijken naar de data in een P1 meter, als je een slimme meter hebt. In het beste geval staat gewoon duidelijk aangegeven achter welke aardlek en dus fase je PV zit aangesloten met kleurcodering oid.
Ah ja, dat klinkt logisch idd, daar had ik zelf aan kunnen denken :+ Ik lees al de slimme meter uit dus dat kan ik makkelijk terugvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
diederikkes schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:23:
[...]

Geen gek idee op zich. Beltrafo kan er ook nog uit trouwens, maar ik weet niet of dat nog uit maakt. Bovenkant heb ik geen ruimte helaas.
Als die beltrafo niet meer in gebruik is zou ik hem sowieso verwijderen of loskoppelen want het is een sluipverbruiker. Je zou daar een van de aardlekschakerlaars kunnen zetten en deze 4 groepen laten verzorgen. De overige 2 groepsautomaten vervang je dan door smalle aardlekautomaten en dan heb je ook genoeg ruimte vrijgespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjamin94
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 22:43
Nadat mijn werkgever mij blijkbaar als default bij Coolblue had aangemeld en ik in dit topic veel negatieve ervaringen heb gelezen over de Bluebuilt laadpaal ben ik geswitcht naar Eneco waar ik de volgende keuze heb: https://www.eneco-emobility.com/thuis/laadpaal/aanvragen

Welke raden jullie aan?

Situratie: Nieuwbouw woning 2025 met 8 zonnepanelen en een 3x25 ampère meterkast.
Auto: Tesla Model Y Juniper Long Range AWD.

[ Voor 12% gewijzigd door benjamin94 op 28-05-2025 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
benjamin94 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:46:
Nadat mijn werkgever mij blijkbaar als default bij Coolblue had aangemeld en ik in dit topic veel negatieve ervaringen heb gelezen over de Bluebuilt laadpaal ben ik geswitcht naar Eneco waar ik de volgende keuze heb: https://www.eneco-emobility.com/thuis/laadpaal/aanvragen

Welke raden jullie aan?

Situratie: Nieuwbouw woning 2025 met 8 zonnepanelen en een 3x25 ampère meterkast.
Kan je niet zelf een lader ergens laten installeren? Ik zou ook geen eneco willen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
benjamin94 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:46:

Welke raden jullie aan?

Er van uit gaande dat je zelf een paal plaatst (of dat laat doen). Zijn voor eigen beheer zijn "Tap Electric" en "E-Flux by road" de aangewezen opties. Ze werken net iets anders, dus zoek even en kijk wat in jouw situatie past.
Moet je uiteraard wel een paal met backoffice mogelijkheid zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door V_ger op 28-05-2025 11:01 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjamin94
Ik zit aan het Athlon thuislaadpakket vast: https://www.athlon.com/nl...ische-auto/thuis-opladen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Uit de FAQ op die pagina:
Kan ik mijn privé laadpunt gebruiken voor mijn leaseauto?
Ja dat kan. Zorg dan voor een online laadpunt waarbij de stroomkosten automatisch verrekend worden bij het laden met je Athlon laadpas/tag.

Je kunt dus ook zelf een laadpunt installeren en beheren en de kosten daarvan verrekenen in het laadtarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjamin94
ASW1 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:17:
[...]

Uit de FAQ op die pagina:
Kan ik mijn privé laadpunt gebruiken voor mijn leaseauto?
Ja dat kan. Zorg dan voor een online laadpunt waarbij de stroomkosten automatisch verrekend worden bij het laden met je Athlon laadpas/tag.

Je kunt dus ook zelf een laadpunt installeren en beheren en de kosten daarvan verrekenen in het laadtarief.
Bedankt voor het meewerken maar het zit al in de ondertekende offerte. Ik wil graag voor gemak gaan hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
benjamin94 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:33:
[...]

Bedankt voor het meewerken maar het zit al in de ondertekende offerte. Ik wil graag voor gemak gaan hierin.
Gemak is ook een argument, maar hou er dan wel rekening mee dat je een dichtgetimmerde lader krijgt waar je later evt. niets meer mee kunt zonder Athlon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
benjamin94 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:33:
[...]

Die snap ik oprecht niet. Gemak? Van wat? Als je een backoffice abo hebt dan gaat alle verrekening al vanzelf.
Ik hoef alleen mijn pasje langs de RFID lezer te wapperen en de rest gaat vanzelf. Waar is er dan extra gemak van het uitbesteden aan een 3e partij?

Dat je al getekend hebt is wel...jammer. Maar waarom dan je vraag?

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjamin94
Mijn vraag is welke jullie adviseren tussen de 3 van Eneco:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEWVsNywL8sN9JKRPc4WlqyfpM8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NMbzV8YvzDqP1bfjKswMqV2I.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
benjamin94 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:09:

[Afbeelding]
Een van de 2 Alfen, en de installateur niet laten beginnen voordat hij je het eerst wachtwoord heeft gegeven (wordt in de doos meegeleverd)

Edit: exclusief basisinstallatie, kun je hem dan ook door je eigen installateur op laten hangen?

[ Voor 9% gewijzigd door ASW1 op 28-05-2025 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:49
@benjamin94 De Connectric is een rebranded Peblar. Indien 1 fase laden voldoende is zou ik daar voor gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:32
Zolang jij niet vertelt wat je eisen of wensen zijn (of daar de moeite niet voor wilt doen), zou ik zeggen "de bovenste"...

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 28-05-2025 15:34 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03:05
Andrehj schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:33:
[...]

Zolang jij niet vertelt wat je eisen of wensen zijn (of daar de moeite niet voor wilt doen), zou ik zeggen "de bovenste"...
Ik zou toch voor de onderste gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart

[Afbeelding]
De duurste. Altijd de beste! :+

(Nog waar ook in dit geval :*) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:04
Zijn er App’s vrij beschikbaar die te koppelen zijn met de hardware ipv de app van de fabrikant, of in geval er geen standaard “meegeleverd wordt”.
Vb bij de Amina S zie ik niet direct of er een app meegeleverd wordt, en dus of je er zelf 1 aan kan koppelen, dan wel of deze hardware alleen vanuit HA/Homey te sturen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AaronV3366
  • Laatst online: 16-06 09:24
Goedemiddag,

Ik ben beetje een onbekende op dit gebied. Heb de post gelezen maar kom er nog niet helemaal uit kan iemand mij een beetje helpen om me de juiste richting in de duwen.

Wij hebben een Tesla Model 3 Standaard Range Plus gekocht (2019). We gaan binnenkort verhuizen naar een mooi nieuw huis (2021). Nu hebben we daar een carport en 12 zonnepanelen, graag willen we de een wall unit aan de carport of schuur. Met slim laden. We gaan er vanuit dat we 3 fasen hebben anders laten we dat installeren. We willen zo min mogelijk afhankelijk zijn van abonnementen en zelf lekker duurzaam bezig zijn.

Wat is te overwegen in deze situatie en waar moeten we sowieso niet voor gaan of voor opletten. We hebben wat offertes opgevraagd om een beetje een idee te krijgen.

Alvast enorm bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AaronV3366
Overigens denken we er ook aan om in de toekomst misschien een batterij te installeren met een home energie management systeem, dus de lader moet daar moet ook dienen te gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ASS-Ware
AaronV3366 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:09:
Goedemiddag,

Ik ben beetje een onbekende op dit gebied. Heb de post gelezen maar kom er nog niet helemaal uit kan iemand mij een beetje helpen om me de juiste richting in de duwen.

Wij hebben een Tesla Model 3 Standaard Range Plus gekocht (2019). We gaan binnenkort verhuizen naar een mooi nieuw huis (2021). Nu hebben we daar een carport en 12 zonnepanelen, graag willen we de een wall unit aan de carport of schuur. Met slim laden. We gaan er vanuit dat we 3 fasen hebben anders laten we dat installeren. We willen zo min mogelijk afhankelijk zijn van abonnementen en zelf lekker duurzaam bezig zijn.

Wat is te overwegen in deze situatie en waar moeten we sowieso niet voor gaan of voor opletten. We hebben wat offertes opgevraagd om een beetje een idee te krijgen.

Alvast enorm bedankt!
Wat heb je zelf al gevonden in de afgelopen 695 pagina's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:51
AaronV3366 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:18:
Overigens denken we er ook aan om in de toekomst misschien een batterij te installeren met een home energie management systeem, dus de lader moet daar moet ook dienen te gaan.
Misschien dan goed naar de My Energy produkten ( https://www.myenergi.com/ ) kijken, die hebben de hele lijn waar je naartoe wilt nu al in het programma. Wel zo prettig wanneer alles in de keten "out of the box" met elkaar kan werken.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Peter-036 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:57:
[...]

Misschien dan goed naar de My Energy produkten ( https://www.myenergi.com/ ) kijken, die hebben de hele lijn waar je naartoe wilt nu al in het programma. Wel zo prettig wanneer alles in de keten "out of the box" met elkaar kan werken.
Naar mijn weten is de MyEnergy thuisaccu "Libbi" niet echt competitie vs de gangbare thuisaccu's. Ik zou dus juist voorkomen dat je aan hun ecosysteem vastzit. De Zappi V2.1 is wat mij betreft wel een aanrader, maar voor een thuisaccu zou ik een andere oplossing kiezen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tukker999
  • Laatst online: 02:07
AaronV3366 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:09:
Goedemiddag,

Alvast enorm bedankt!
Ik heb 1 fase en dat is prima om de EV te laden met zon. Zelfs met de 16A, 3,5 kWh heb ik niet het gevoel te langzaam te kunnen laden.
Bovendien kan ik de energie van de zon keurig kwijt in de auto.
Als je 3 fase overweegt denk dan aan een dynamisch contract zodat je bij lage prijzen relatief snel kunt laden.
Qua laadpaal denk eens aan easee of ga zelf anders aan de slag met SmartEVSE bijvoorbeeld in combinatie met homeassistant.
Dan heb je alles zelf in de hand, ook later.

22,29 kWh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Taro schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:48:
[...]

Naar mijn weten is de MyEnergy thuisaccu "Libbi" niet echt competitie vs de gangbare thuisaccu's. Ik zou dus juist voorkomen dat je aan hun ecosysteem vastzit. De Zappi V2.1 is wat mij betreft wel een aanrader, maar voor een thuisaccu zou ik een andere oplossing kiezen.
Gewoon nieuwsgierig, maar waarom niet? Qua prijs, of andere zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Makrolon schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 22:33:
[...]

Gewoon nieuwsgierig, maar waarom niet? Qua prijs, of andere zaken?
Ik heb MyEnergi destijds benaderd om de Libbi te kunnen testen. Niets meer vernomen. Aangezien ik hier ook erg actief ben in de thuisaccu topics en nagenoeg niemand het over de Libbi heeft, er geen actieve topics over zijn, en ik geen enkele reden zie mij er verder in te verdiepen, is die voor de NL markt denk ik totaal niet interessant.

Zal er hier verder niet op ingaan ivm offtopic, maar thuisaccu's moet je niet per se binnen een bestaand ecosysteem kiezen, maar bij voorkeur om hun modulariteit, software, mogelijkheden, LFP, etc. En dan voldoen andere thuisaccu's gewoon beter.

Ik heb overigens mijn thuisaccu's zo ingesteld dat ze prima samenwerken met de EV's en Zappi, dus ook geen enkele noodzaak toe per se een Libbi te kiezen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Taro schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 22:37:
[...]

Ik heb MyEnergi destijds benaderd om de Libbi te kunnen testen. Niets meer vernomen. Aangezien ik hier ook erg actief ben in de thuisaccu topics en nagenoeg niemand het over de Libbi heeft, er geen actieve topics over zijn, en ik geen enkele reden zie mij er verder in te verdiepen, is die voor de NL markt denk ik totaal niet interessant.
Ik zeg niet dat het zo is, maar het klinkt wel ‘grumpy’, alsof je je gepasseerd voelt dat je niet mee kon doen aan de tests…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Hippe Lip schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 22:48:
[...]

Ik zeg niet dat het zo is, maar het klinkt wel ‘grumpy’, alsof je je gepasseerd voelt dat je niet mee kon doen aan de tests…
Dat mag je zo zien, maar zo is het niet. Betrof overigens geen testfase, maar ik heb een reviewwebsite waarvoor ik producten test en review. Volgende maand heb ik 50 kWh aan thuisaccu's staan, dus de Libbi kan mij gestolen worden. Ze hadden op zijn minst wel even kunnen reageren. Heb in de early days ook aan de Zappi bijgedragen vlak na de pre-order fase als 1 van de eerste kopers.

Heb er anderhalve minuut aan besteed, dus no hard-feelings hoor. Ben super tevreden met mijn huidige oplossing en die zouden elkaar toch alleen maar in de weg zitten. Daarnaast moet er een installateur voor langskomen die je weer moet betalen. Geen behoefte aan.

[ Voor 11% gewijzigd door Taro op 29-05-2025 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:39

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Het zal vast niet, maar kun je zo'n paal met custom firmware zelf terug flashen naar standaard?

Mijn werkgever biedt momenteel aan dat als je een auto leased, zij de kosten voor de laadpaal voor hun rekening nemen. Dat is dan zo'n Coolblue unit (Peblar white) met custom firmware. In de basis prima, maar slimme functionaliteit, zoals laadschema's en later wellicht anderen, zit dan uiteraard *kots* achter een abonnement. Maar hey, gratis laadpaal, awesome.

Totdat je het bedrijf zou verlaten, dan worden de kosten hiervan alsnog naar rato over drie jaar doorgeschoven. Kost dat ding €2.500 en ga ik over een jaar weg, dan moet ik €1666,- betalen. Dan zit ik ineens vast aan Coolblue voor een paal die ik door de abonnement constructie helemaal niet wil hebben. Dat klinkt dan weer minder ideaal.

Als tweaker wil je natuurlijk alle flexibiliteit, slimme functies en dergelijken die je bij zelf kopen en installeren wel hebt... met alle kosten die daarbij horen. Redelijke afweging, of maak ik het mezelf nu gewoon te lastig?

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Kaastosti Zelf een laadpaal naar wens kopen, installeren, Tap Electric als backoffice erop zetten, (terugverdien)tarief instellen en lekker laden met de laadpas van je baas 8)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Kaastosti schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:00:
Het zal vast niet, maar kun je zo'n paal met custom firmware zelf terug flashen naar standaard?
Het kan ongetwijfeld, maar niemand die je gaat vertellen hoe je dat moet doen.
Zelfs met abonnement kun je met de coolblue variant van de Peblar veel minder en updates komen er in de praktijk ook niet of nauwelijks. Zou er nooit aan beginnen.
Een Alfen lader is eventueel het overwegen nog waard maar alleen indien je de installateur het wachtwoord/reset code kunt ontfutselen, anders heb je later ook een brick aan de muur hangen.

Zelf de lader bekostigen en beheren is veel beter als je de controle wilt hebben en niet met een kat in de zak wilt komen te zitten later. De aanschaf- en installatiekosten stop je in het laadtarief uitgesmeerd over 4 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:39

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

JanHenk schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:25:
@Kaastosti Zelf een laadpaal naar wens kopen, installeren, Tap Electric als backoffice erop zetten, (terugverdien)tarief instellen en lekker laden met de laadpas van je baas 8)
ASW1 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:58:
[...]Zelf de lader bekostigen en beheren is veel beter als je de controle wilt hebben en niet met een kat in de zak wilt komen te zitten later. De aanschaf- en installatiekosten stop je in het laadtarief uitgesmeerd over 4 jaar.
Helder verhaal, dank. Als je niet vast wilt zitten aan een aanbieder, updates of functionaliteit, is het enige dat je kunt doen zelf aan de slag. Ik geloof dat ik weer flink wat pagina's t.net door heb te lezen ;)

Dan ben je neem ik aan wel afhankelijk van of de laadpas van de leasemaatschappij werkt met de software die jij op je apparaat hebt staan. Ben wel benieuwd hoe de verrekening gaat als dat niet zo is.

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Kaastosti schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:24:
[...]

[...]

Helder verhaal, dank. Als je niet vast wilt zitten aan een aanbieder, updates of functionaliteit, is het enige dat je kunt doen zelf aan de slag. Ik geloof dat ik weer flink wat pagina's t.net door heb te lezen ;)

Dan ben je neem ik aan wel afhankelijk van of de laadpas van de leasemaatschappij werkt met de software die jij op je apparaat hebt staan. Ben wel benieuwd hoe de verrekening gaat als dat niet zo is.
Afhankelijk van je werkgever kun je ook een lijstje met laadsessies exporteren en bij je werkgever direct declareren, direct dus zonder back office en laadpas ertussen.

Het is inderdaad stevig wat leeswerk om de materie te begrijpen en de mogelijkheden voor jezelf in kaart te brengen (en de uiteindelijke oplossing is meestal vrij eenvoudig)

Anderzijds, als je die 3 jaar kunt uitzitten dan hangt de installatie er al, alleen het laadpunt zelf uitwisselen voor iets anders is dan een uurtje werk (wel zonde om die coolblue dan in de kliko te gooien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

[...]Een Alfen lader is eventueel het overwegen nog waard maar alleen indien je de installateur het wachtwoord/reset code kunt ontfutselen, anders heb je later ook een brick aan de muur hangen.
Betekent dat (1) dat de installateur wachtwoord/reset code wel heeft en (2) er een reden is om die niet te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
7o9 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:14:
[...]

Betekent dat (1) dat de installateur wachtwoord/reset code wel heeft en (2) er een reden is om die niet te geven?
(1) Ja
(2) Ja, gedwongen winkelnering tot in de eeuwigheid bij de partij waar jij/je werkgever de lader afneemt.

Voor (1) lees de startpost door van dit topic: [Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AaronV3366
Dank voor jullie kennis en hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-09 15:03
[...]

Een Alfen lader is eventueel het overwegen nog waard maar alleen indien je de installateur het wachtwoord/reset code kunt ontfutselen, anders heb je later ook een brick aan de muur hangen.
In principe wordt tegenwoordig de lader geleverd met het wachtwoord. Ik heb er namelijk twee hangen. Mijn eerste werd helaas 4 jaar geleden geleverd zónder wachtwoord. De 2e wél met wachtwoord en kan ik volledig beheren.

Uiteindelijk was het wachtwoord voor de 1e wel op te vragen bij de leasemij/groendus, ze hadden alleen het verkeerde wachtwoord opgeslagen 8)7.

Uiteindelijk zit ik dus met een 'brick', kan alleen laden met plug&charge. Tenzij ik Alfen laat langskomen, die waarschijnlijk een module vervangen. Dan ben je +300 EURO verder.

[ Voor 6% gewijzigd door Dix0r op 30-05-2025 14:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reshi
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:28
Update naar aanleiding van mijn eerdere vraag:

50Five heeft mij 2 wachtwoorden gemaild voor de laadpaal waarvan er eentje werkte. Hier had ik niet specifiek om gevraagd.
Zelf UTP naar de laadpaal getrokken en deze aangesloten. Vervolgens de Alfen Windows tool gedownload en geïnstalleerd en ik kon inloggen.
Met de FAQ van Alfen de paal op stand alone gezet en de connectivity aangepast zodat er geen koppeling meer is met de 50five backend.
Als ik in de 50five app kijk staat mijn laadpunt als offline, wat dus klopt.
2 maal de firmware geüpdatet, ik kwam van 5.8.x af en draai nu de laatste versie.
Op het moment staat de laadpaal nog op alle rfid tags accepteren, dit moet ik nog omzetten naar white list en master key.

Ben benieuwd hoe de vriendelijke mensen van 59five hierop gaan reageren… Maar ze zouden hem vandaag toch deactiveren als ik niet voor een abonnement zou kiezen.
Voor nu in ieder geval €337,50 uitgespaard.

*edit; ik kan nog laden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Dix0r schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:48:
[...]
Uiteindelijk zit ik dus met een 'brick', kan alleen laden met plug&charge. Tenzij ik Alfen laat langskomen, die waarschijnlijk een module vervangen. Dan ben je +300 EURO verder.
Complete reset is niet mogelijk? Of volledig nieuwe firmware erin?

Geen tweaker die dat ooit uitgevlooid heeft? Dan zal het idd niet kunnen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
  • Laatst online: 19-09 22:16
Goedemiddag iedereen, ik ben nog een 'newb' in thuislaadpunten maar het is dan voor ons eindelijk zo ver. Wij gaan verhuizen en in de koop zat ook een laadpaal.

De huidige laadpaal betreft een EVbox die niet meer wordt ondersteund en de huidige bewoner heeft te horen gekregen dat deze het ook niet meer gaat doen. Hij heeft mij dus nu gevraagd welke laadpaal ik wil, de kosten zijn voor zijn rekening. Nu heb ik momenteel een EV (operational lease) en ga ik over naar plug-in hybride binnenkort (ook operational). Nu heb ik een laadpas via mijn werk en zou ik via de leasemij een laadpaal kunnen meeleasen maar gezien de huidige bewoner de aanschaf bekostigd lijkt me dat onnodig, bovendien ben ik dan eigenaar van de laadpaal.

Mijn vraag is nu, welke type laadpaal zouden jullie adviseren en wat zijn ongeveer de kosten? Het betreft nog een oude laadpaal dus ik gok fase 1 maar dit kan ik nog even vragen en ben bereid om te upgraden naar fase 3. Ik zie dat er op pagina 1 laadpalen zijn met abo en zonder, maar mijn voorkeur gaat uit naar zonder. Uiteraard zou ik wel eentje willen hebben waarbij ik mijn verbruik kan zien. Ik begreep via een collega dat ik de laadpaal 'publiekelijk' kan instellen met een aangepast tarief en zo mijn laadpas kan gebruiken en ik dus geen kosten heb, sterker nog zelfs de laadpaal daarmee zou terug kunnen verdienen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@thisisjazz Ben je een tweaker die er straks van alles aan wil koppelen om de laadpaal uit te lezen en ook te kunnen besturen vanuit bijvoorbeeld Home Assistant? Dan zijn er vele opties. Ik gebruik een Zappi en ben daar erg tevreden over, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden.

Wil je juist een ding dat gewoon aan de muur hangt en gewoon zijn werk doet als je de auto inplugt?

En wil je zoiets als automatisch (en uitsluitend) je eigen zonnestroom de auto in laden (voor als over anderhalf jaar de saldering verdwenen is) of maakt het je niet uit?

Ga je je stroom met een vast contract afnemen of ga je voor een dynamisch contract en wil je dat je laadpaal daar automatisch rekening mee moet houden?

Er zijn dus een heleboel parameters die je niet vertelt en die wel essentieel zijn bij je keuze…

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Hippe Lip schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 16:16:
[...]

Complete reset is niet mogelijk? Of volledig nieuwe firmware erin?

Geen tweaker die dat ooit uitgevlooid heeft? Dan zal het idd niet kunnen.
Neen
Neen
Jawel, maar echt niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkde
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15-09 19:34
Ik krijg allemaal offertes tussen 2300 en 3000 euro’s . De laadpaal is zelf 700 euro. Is dit normaal?
Meterkast moet wel aangepast worden. Kabel heb ik zelf in huis.
Ik vind het echt belachelijk veel geld.
Misschien beter zelf aanschaffen en dan maar via werkspot of iets dergelijks.

120 m2 vrijstaand huis 1970 | enkele Quatt | 12 radiatoren t22 | Hr++ glas, spouwmuurisolatie | 12000 Wp zonnepanelen | Honeywell T6 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
thisisjazz schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 16:26:
Goedemiddag iedereen, ik ben nog een 'newb' in thuislaadpunten maar het is dan voor ons eindelijk zo ver. Wij gaan verhuizen en in de koop zat ook een laadpaal.

De huidige laadpaal betreft een EVbox die niet meer wordt ondersteund en de huidige bewoner heeft te horen gekregen dat deze het ook niet meer gaat doen. Hij heeft mij dus nu gevraagd welke laadpaal ik wil, de kosten zijn voor zijn rekening. Nu heb ik momenteel een EV (operational lease) en ga ik over naar plug-in hybride binnenkort (ook operational). Nu heb ik een laadpas via mijn werk en zou ik via de leasemij een laadpaal kunnen meeleasen maar gezien de huidige bewoner de aanschaf bekostigd lijkt me dat onnodig, bovendien ben ik dan eigenaar van de laadpaal.

Mijn vraag is nu, welke type laadpaal zouden jullie adviseren en wat zijn ongeveer de kosten? Het betreft nog een oude laadpaal dus ik gok fase 1 maar dit kan ik nog even vragen en ben bereid om te upgraden naar fase 3. Ik zie dat er op pagina 1 laadpalen zijn met abo en zonder, maar mijn voorkeur gaat uit naar zonder. Uiteraard zou ik wel eentje willen hebben waarbij ik mijn verbruik kan zien. Ik begreep via een collega dat ik de laadpaal 'publiekelijk' kan instellen met een aangepast tarief en zo mijn laadpas kan gebruiken en ik dus geen kosten heb, sterker nog zelfs de laadpaal daarmee zou terug kunnen verdienen.

Alvast bedankt!
Wat heb je zelf al gevonden in de vele pagina’s van dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:26

Theuno

Da Devil Crew

Dirkde schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 18:01:
Ik krijg allemaal offertes tussen 2300 en 3000 euro’s . De laadpaal is zelf 700 euro. Is dit normaal?
Hoeveel meter gaan ze graven? Wat passen ze aan in de meterkast?
Is die kabel geschikt, en lang genoeg...

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:28
Ik beschik over zonnepanelen, een eigen laadpaal en een auto die met maximaal 1-fase kan laden. Het meest efficiënt is natuurlijk om alleen het overschot aan opgewekte electriciteit te gebruiken voor de auto. Ik wil geen complexe (kostbare) vervanging doen, omdat alles prima werkt.

Waar ik nu aan denk is om de (1-fase) schakelaar in de groepenkast te vervangen door eentje die voortdurend naar de teruglevering kijkt en dan (traploos) schakelt tussen 0,1,2 tot 16 Ampère.

Ik gebruik nu een P1 meter van Homewizard dus idealiter kijkt zo'n dynamische schakelaar (heet dat zo?) hier ook naar.

Mijn vraag is nu of zo'n schakelaar bestaat en zo ja, wat jullie ervaringen hiermee zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
digilb schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 20:16:
Ik beschik over zonnepanelen, een eigen laadpaal en een auto die met maximaal 1-fase kan laden. Het meest efficiënt is natuurlijk om alleen het overschot aan opgewekte electriciteit te gebruiken voor de auto. Ik wil geen complexe (kostbare) vervanging doen, omdat alles prima werkt.

Waar ik nu aan denk is om de (1-fase) schakelaar in de groepenkast te vervangen door eentje die voortdurend naar de teruglevering kijkt en dan (traploos) schakelt tussen 0,1,2 tot 16 Ampère.

Ik gebruik nu een P1 meter van Homewizard dus idealiter kijkt zo'n dynamische schakelaar (heet dat zo?) hier ook naar.

Mijn vraag is nu of zo'n schakelaar bestaat en zo ja, wat jullie ervaringen hiermee zijn.
Ja, dat zit dan in een iets slimmere laadpaal. Laden begint pas bij 6A.

Nee, niet als extra unit in de groepenkast.

[ Voor 3% gewijzigd door guido66 op 30-05-2025 20:29 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:42
digilb schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 20:16:

Een laadstation als de V2C Trydan kan gekoppeld worden met je HW P1 en dan heb je wat je wilt denk ik?
Behalve dat je dan toch je laadpaal moet vervangen… dat dan weer wel….

[ Voor 4% gewijzigd door easywoods op 30-05-2025 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-09 19:06
Is de zappi v2.1 de beste laadpaal voor laden op zonne-energie? Dit ivm ook kunnen laden op relatief weinig kWh met alleen zonne-energie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
el flaco schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 21:51:
Is de zappi v2.1 de beste laadpaal voor laden op zonne-energie? Dit ivm ook kunnen laden op relatief weinig kWh met alleen zonne-energie
Zappi doet niks anders of specialer dan andere laadpalen, minimaal volgens de standaard is 1.4kW. Geen kWh trouwens, je gebruikt verkeerde eenheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
  • Laatst online: 19-09 22:16
Hippe Lip schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 16:36:
@thisisjazz Ben je een tweaker die er straks van alles aan wil koppelen om de laadpaal uit te lezen en ook te kunnen besturen vanuit bijvoorbeeld Home Assistant? Dan zijn er vele opties. Ik gebruik een Zappi en ben daar erg tevreden over, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden.

Wil je juist een ding dat gewoon aan de muur hangt en gewoon zijn werk doet als je de auto inplugt?

En wil je zoiets als automatisch (en uitsluitend) je eigen zonnestroom de auto in laden (voor als over anderhalf jaar de saldering verdwenen is) of maakt het je niet uit?

Ga je je stroom met een vast contract afnemen of ga je voor een dynamisch contract en wil je dat je laadpaal daar automatisch rekening mee moet houden?

Er zijn dus een heleboel parameters die je niet vertelt en die wel essentieel zijn bij je keuze…
Dank voor je reactie.

Ik ben niet per se op zoek naar iets wat ik met home assistant wil koppelen, maar zou wel via een app het verbruik willen zien. In basis dus eentje die zijn werk doet als ik de auto erin plug.

Zonnestroom de auto in laden op termijn is zeker een prettige optie.

Ik zal stroom met een dynamisch contract afnemen en fijn als de laadpaal hier rekening mee kan houden.

Zeker veel parameters, maar heel fijn om te weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kickasz
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik ga binnenkort verhuizen en we zijn druk bezig met de afbouw van de nieuwe woning. Daarbij hoort ook een laadpaal. Het is de eerste keer dat ik hiermee bezig ben, en ik moet zeggen: het valt me tegen hoeveel er bij komt kijken. Inmiddels heb ik al aardig wat uitgezocht, maar ik ben nog op zoek naar de juiste laadoplossing die past bij onze situatie.

Mijn situatie:
  • Energieleverancier: Tibber (dynamisch contract)
  • Aansluiting: 3x25A
  • Zonnepanelen: 7 panelen van 440 Wp op één fase
  • Auto's:
    - Skoda Kodiaq PHEV (25,7 kWh)
    - Peugeot e208 (50 kWh)
Wensen/eisen:
  • Zakelijk verrekenen: Ja, bij voorkeur automatisch. Zowel mijn partner als ik hebben een leaseauto van een verschillende werkgever, dus het moet mogelijk zijn om per gebruiker correct te verrekenen. Ook privégebruik en laden door gasten moet kunnen.
  • Communicatie: 4G (eSIM of fysieke SIM) of wifi
  • Load balancing: Ja
  • Load balancing: Ja Wandmontage aan de voorzijde van de woning
  • Vaste kabel: Nice to have
  • RFID: Vereist om laadsessies toe te wijzen aan de juiste gebruiker
Laadpalen die ik overweeg:
[list]
• Alfen Eve Single Pro-Line (11kW)
• Easee Charge Max
• Zaptec Go
• myenergi Zappi V2.1 → lijkt af te vallen vanwege het ontbreken van RFID (tenzij dat inmiddels wel ondersteund wordt?)

Waar ik op vastloop:
Ik wil zakelijk kunnen verrekenen, maar begrijp dat je als particulier geen winst mag maken — je mag dus alleen de werkelijke kosten doorbelasten. Bij een dynamisch energiecontract heb je echter geen vaste prijs per kWh, wat het lastig maakt om correct te verrekenen.

Voeg daar mijn zonnepanelen aan toe en het wordt nog complexer: voor zover ik begrijp, mag je geen kosten rekenen voor zelf opgewekte stroom. In dat geval lever ik dus gratis stroom aan de werkgever. Dat voelt niet logisch.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Welke laadpaal/backoffice combinatie werkt goed in zo’n situatie met dynamische tarieven, zonnepanelen én meerdere zakelijke rijders?

Alle tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Laatst online: 02:07
Aantal kWh x 25 cent, dan doe je niemand pijn.
Het enige probleem dat ik zie is hoe je bepaalt of de stroom toebedeeld wordt aan de Peugeot of aan de Skoda.

22,29 kWh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
tukker999 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 22:45:
Aantal kWh x 25 cent, dan doe je niemand pijn.
Het enige probleem dat ik zie is hoe je bepaalt of de stroom toebedeeld wordt aan de Peugeot of aan de Skoda.
Dat laatste is niet zo moeilijk. Backend erop en beide via de eigen tag laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Dirkde schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 18:01:
@Dirkde Is dat niet hoe het werkt met prijzen? Marktwerking?

Iemand vraagt een hoeveelheid geld voor bepaalde werkzaamheden. Als niemand dat ervoor over heeft, dan is dat te hoog en verdient die werker nix. Kennelijk heeft die genoeg te doen voor dergelijke bedragen, waardoor dat op dit moment de marktprijs is. Anders was er wel iemand die het voor een lager bedrag aanbiedt, maar die vind je kennelijk niet.

Vaklieden hebben het nu allemaal druk en dat zie je terug in de prijs helaas. Alternatief is zelf doen als je dat (veilig en vakkundig) kunt.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hassebassie
  • Laatst online: 18-09 22:03
Kickasz schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:49:
Ik ga binnenkort verhuizen en we zijn druk bezig met de afbouw van de nieuwe woning. Daarbij hoort ook een laadpaal. Het is de eerste keer dat ik hiermee bezig ben, en ik moet zeggen: het valt me tegen hoeveel er bij komt kijken. Inmiddels heb ik al aardig wat uitgezocht, maar ik ben nog op zoek naar de juiste laadoplossing die past bij onze situatie.

Mijn situatie:
  • Energieleverancier: Tibber (dynamisch contract)
  • Aansluiting: 3x25A
  • Zonnepanelen: 7 panelen van 440 Wp op één fase
  • Auto's:
    - Skoda Kodiaq PHEV (25,7 kWh)
    - Peugeot e208 (50 kWh)
Wensen/eisen:
  • Zakelijk verrekenen: Ja, bij voorkeur automatisch. Zowel mijn partner als ik hebben een leaseauto van een verschillende werkgever, dus het moet mogelijk zijn om per gebruiker correct te verrekenen. Ook privégebruik en laden door gasten moet kunnen.
  • Communicatie: 4G (eSIM of fysieke SIM) of wifi
  • Load balancing: Ja
  • Load balancing: Ja Wandmontage aan de voorzijde van de woning
  • Vaste kabel: Nice to have
  • RFID: Vereist om laadsessies toe te wijzen aan de juiste gebruiker
Laadpalen die ik overweeg:
[list]
• Alfen Eve Single Pro-Line (11kW)
• Easee Charge Max
• Zaptec Go
• myenergi Zappi V2.1 → lijkt af te vallen vanwege het ontbreken van RFID (tenzij dat inmiddels wel ondersteund wordt?)

Waar ik op vastloop:
Ik wil zakelijk kunnen verrekenen, maar begrijp dat je als particulier geen winst mag maken — je mag dus alleen de werkelijke kosten doorbelasten. Bij een dynamisch energiecontract heb je echter geen vaste prijs per kWh, wat het lastig maakt om correct te verrekenen.

Voeg daar mijn zonnepanelen aan toe en het wordt nog complexer: voor zover ik begrijp, mag je geen kosten rekenen voor zelf opgewekte stroom. In dat geval lever ik dus gratis stroom aan de werkgever. Dat voelt niet logisch.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Welke laadpaal/backoffice combinatie werkt goed in zo’n situatie met dynamische tarieven, zonnepanelen én meerdere zakelijke rijders?

Alle tips zijn welkom!
Zet op je lijstje ook de Trydan van V2C. Onlangs geïnstalleerd, voldoet vgls. mij aan je wensen en eisen.
Pagina: 1 ... 174 ... 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen