Raar.reshi schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:30:
Wegens persoonlijke omstandigheden ben ik binnenkort werkloos en hierdoor heb ik ongeveer een half jaar geleden mijn leaseauto moeten inleveren. Nu krijg ik vandaag een mail van 50five dat broekhuis het abonnement voor mijn laadpaal heeft opgezegd en of ikzelf een abonnement wil afsluiten bij hun. In de mail wordt netjes uiteengezet welke 3 abonnementen ze aanbieden en wat je ervoor krijgt. Verder geen voorwaarden of zo of hoe lang je aan het abonnement vastzit of hoe de betaling gaat etc… En als ik op de website van 50five kijk staat daar iets anders per abonnement. Verder niet erg, hier gaat mijn vraag ook niet over, maar dit was wel de aanleiding om support te bellen. Het is allemaal nog al vaag in mijn ogen.
Support gaf naast de abonnementen nog 2 opties:
1) Voor €340 hun software van de laadpaal af laten halen, geen koppeling met hun backend, de laadpaal is verder wel te gebruiken als domme paal, maar uiteraard geen service, software updates, of onderhoud meer. Hiermee koop ik zo lijkt het de laadpaal af?
2) Niets doen, maar dan is de laadpaal niet meer te gebruiken vanaf 01-06-2025. Ik gok dat ze hem dan softwarematig van afstand blokkeren.
De laadpaal is destijds (3 jaar geleden) geplaatst toen ik de leaseauto kreeg.
Is dit “normaal” gedrag voor laadpaal boeren met een leasecontract?
Heeft een laadpaal de software updates en onderhoud nodig? Naar mijn idee is er de afgelopen 3 jaar niets aan de laadpaal gedaan.
Is er een mogelijkheid om zelf de laadpaal terug te zetten naar fabrieksinstellingen om zo van de 50five software/koppeling met hun backend af te komen?
Moet ik ze vragen om de laadpaal maar van mijn muur af te komen halen? Ik heb eigenlijk geen trek in een abonnement en vindt het maar vreemd dat je hun moet afkopen om hun software eraf te laten halen.
We hebben nog een hybride auto, dus op zich zouden we de laadpaal nog wel willen gebruiken.
Het gaat om een alfen eve single line paal.
Een hoop vragen, alvast bedankt voor eventuele antwoorden.
Waarschijnlijk denk ik weer te moeilijk en is een abonnement bij een laadpaal “normaal”, maar ik doe graag even een sanity check.
Ja een abonnement is normaal bij laadpalen die zakelijke verrekening doen. Dit omdat er een mobiele dataverbinding bij zit en men de transacties afhandelt.
Jij hebt geen relatie met 50five, wel met je werkgever. Broekhuis is een leasing? Die hebben met je WG een contract, niet met jou.
Wg/leasing heeft een laadpaal op jouw eigendom geinstalleerd, dus zij bepalen wat er mee gebeurt. 50five probeert nu nog eens langs de kassa te komen bij jou tenzij jij effectief de afnemende partij voor die laadpaal was.
Wat zijn/waren de afspraken met je werkgever?
Normaal komt die voorstellen/vragen om de paal over te nemen of deze af te laten halen van de muur.
Nu… na 2 à 3 à 4 jaar wordt normaal gezien de laadpaal eigendom van de werkgever. Is afhankelijk van je leasecontract.
Belangrijkste vraag: heb je de doos en vooral alle boekjes en papiertjes nog van de laadpaal?
Als je die nog hebt laat je gewoon niks weten aan 50five of tenzij het nodig is om op 0 eur uit te komen “bekijk het maar ik wil geen abonnement van jullie” en koppel je de paal af met onze hulp, daarvoor heb je dus wel die papiertjes nodig.
[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 26-05-2025 22:30 ]