Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06:52
OK. Dank daarvoor.
Daar kunnen we in elk geval al iets mee.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
roel00 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:31:
[...]

Ik heb een jaar geleden vijf offertes opgevraagd. Bij alle offertes was het inclusief uitbreiding op de meterkast. De kabel lag er al, inclusief UTP, dus installatie was incl automaat, maar excl kabel. Voor een Peblar Business met installatie kreeg ik offertes varierend van 1800-3000 euro. Ik heb het dus maar zelf gedaan. Stelt niets voor. Was nog geen 2 uur werk. In mijn ogen zijn het allemaal cowboys die installateurs.
Uitbreiding van de meterkast kan veel meer omvatten dan alleen een automaat er bij. De poster stelde dat zijn meterkast 'vol' was, dus dan komt er veel meer bij. Tevens zijn er een hoop mensen die van een enkelfase- naar een driefase overgang zitten. Wedden dat die uitbreiding daar niet bij zit? Zoek maar eens terug in dit topic, dat het bij jou n=1 alleen maar een toevoeging van een automaat was wil niet zeggen dat het bij iedereen zo is. Vandaar de waarschuwing.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:41
Zwerius schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:10:
Een vriend van mij heeft een EVhub type 2 lader (3 fasig).
Aangezien hij graag zoveel mogelijk direct gebruik wil gaan maken van zonnestroom, zouden we het vermogen graag willen verlagen en dan tevens zoveel mogelijk laden op het juiste moment (van PV-overschot).
Mijn vriend werkt veelal thuis, dus dat kan vaak wel goed.

We weten echter niet hoe we de lader op een lager vermogen moeten instellen.
Ook weten we niet of we kunnen omschakelen tussen 1 fasig en 3 fasig.

Aangezien de lader instelbaar zou moeten zijn tussen 10 en 16A zou hij in elk geval naar 3x10A terug moeten kunnen. Misschien dus zelfs wel naar 1 x 10A.
Maar aangezien we geen handleiding hebben weten we niet hoe we dat kunnen instellen.
Bovendien weten we niet of dat een vaste instelling is of dat we gemakkelijk kunnen wisselen. Bijvoorbeeld als de auto toch een keer snel op 3 x 16 A geladen moet worden.

De handleidingen die ik op internet kan vinden geven geen uitsluitsel.

Iemand van jullie hiermee toevallig bekend?
Deksel open, en dan de evhub module kan je t kapje vanaf trekken. Daar zitten dip switches onder, de 1e omhoog en de rest naar beneden is 10 ampère. Tussen fases kan je niet schakelen, dan zal je w draden los moeten maken en afdoppen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:25
Luther schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:49:
Wij krijgen binnenkort een occasion Polestar 2. Hiervoor willen we een laadpaal laten installeren in onze garage. De plaats waar deze komt is aan muur, waarbij de meterkast aan de andere kant zit, dus lekker dicht op elkaar.
Qua laadpaal kwam ik uit bij de Peblar Home 11kW. Dit vanwege de integratie met Home Assistant, en de lokale API.
Ik heb drie offertes aangevraagd, twee kwamen uit op ongeveer €1560 (Laderthuis.nl en Laadpunt.nl), de andere zat tegen de €1800 (Laadpaalshop).

Ik wil voor de goedkoopste, en dichtstbijzijnde gaan kiezen.

Zie ik nog iets over het hoofd, of zijn er nog slimme checks om te doen?
Geen oprit ervoor? Zou persoonlijk niet snel mijn BEV in een garage op gaan laden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:39
Inspired schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:48:
[...]

Geen oprit ervoor? Zou persoonlijk niet snel mijn BEV in een garage op gaan laden.
Ik zou persoonlijk niet snel mijn auto buiten laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06:52
Makrolon schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:05:
[...]

Deksel open, en dan de evhub module kan je t kapje vanaf trekken. Daar zitten dip switches onder, de 1e omhoog en de rest naar beneden is 10 ampère. Tussen fases kan je niet schakelen, dan zal je w draden los moeten maken en afdoppen.
Maar zou je dan werkelijk op die manier van een 3-fasige lader en 1-fase lader kunnen maken?
Gewoon 2 fasen niet aansluiten?
Natuurlijk weet ik dat je laadsnelheid flink omlaag gaat, maar misschien is dat best wel toelaatbaar in dit geval.
In elk geval kun je het aandeel zonnestroom wel flink vergroten. Zeker wanneer je de lader ook nog laat aansturen via home-wizzard met bijbehorende tussenstekker.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ASS-Ware schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:50:
[...]

Ik zou persoonlijk niet snel mijn auto buiten laten staan.
Kun je hem beter verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Inspired schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:56:
[...]

Kun je hem beter verkopen.
Nee, ik zet hem binnen.
Minder kans op een gestripte auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mouton
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 26-05 20:01
Een win-win situatie is altijd een goed idee voor een werkgever. Tevreden baas en tevreden werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luther
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 12:57
daemonix schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:19:
[...]

De uitbreiding van de meterkast zit vaak niet opgenomen in de kosten van aanleg, wees daar bedacht op! Verstandig dat je het laat doen.
In alle gevallen werd dit, voor zover ik het snap, wel apart benoemd.
Dus dat zou ik wel netjes vinden.
Inspired schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:48:
[...]

Nee, we wonen in een woonwijk waar je al blij mag zijn als je uberhaupt je auto kwijt kan. Dus we maken dat probleem graag wat minder groot door netjes onze garage te gebruiken voor de auto ;)
Maar wat is er mis met de auto binnen opladen? In het geval van brand bijvoorbeeld?

[ Voor 27% gewijzigd door Luther op 23-05-2025 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Luther schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 20:39:
[...]

Nee, we wonen in een woonwijk waar je al blij mag zijn als je uberhaupt je auto kwijt kan. Dus we maken dat probleem graag wat minder groot door netjes onze garage te gebruiken voor de auto ;)
Maar wat is er mis met de auto binnen opladen? In het geval van brand bijvoorbeeld?
Ja, het brandgevaar inderdaad. Zou in ieder geval een goede brandmelder ophangen als de garage aan je woning vast zit. Of overdag laden mocht dat een optie zijn. Maar wellicht ben ik ook wel te risicomeidend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Inspired schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 22:22:
[...]

Ja, het brandgevaar inderdaad. Zou in ieder geval een goede brandmelder ophangen als de garage aan je woning vast zit. Of overdag laden mocht dat een optie zijn. Maar wellicht ben ik ook wel te risicomeidend. :)
Want een ICE auto is nog nooit in brand gegaan …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ASS-Ware schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 00:23:
[...]

Want een ICE auto is nog nooit in brand gegaan …
Die zet ik ook niet binnen. Daarnaast, een groot deel van de BEV branden onstaat tijdens het laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:01
@Inspired heb je daar cijfers van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:22
Aan het kijken voor een EV maar twijfel of een laadpaal thuis voor mij voorlopig wel de moeite is. Kan namelijk op het werk voordeliger laden dan thuis. Dacht thuis gewoon een granny charger te gebruiken om de overtollige zonne-energie in de EV te steken. Zijn er eigenlijk type 2 granny chargers die via wifi te bedienen zijn via app of HA/Homey domotica systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Zwerius schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:56:
[...]

Maar zou je dan werkelijk op die manier van een 3-fasige lader en 1-fase lader kunnen maken?
Gewoon 2 fasen niet aansluiten?
Natuurlijk weet ik dat je laadsnelheid flink omlaag gaat, maar misschien is dat best wel toelaatbaar in dit geval.
In elk geval kun je het aandeel zonnestroom wel flink vergroten. Zeker wanneer je de lader ook nog laat aansturen via home-wizzard met bijbehorende tussenstekker.
Ja. En als het een lader met socket is zou je ook een 1 fase laadkabel kunnen gebruiken, dan hoef je geen draden los te maken.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:06
Nou ik ga over een uurtje onze leaf uit 2019 ophalen, als ik thuis kom mijn zelf geinstallaarde Easy charge laadpaal eens testen, kijken of het allemaal werkt haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:02
219 gevallen van brand met een EV, waarvan een deel ontstaan tijdens het laden. Volgens chatgpt vliegt een BEV per gereden kilometer minder vaak in brand dan een ICE. Het is zeker geen slecht idee om brandwerende maatregelen te nemen in een garage die aan je huis vast zit. Maar met 588.935 geregistreerde BEV's in Nederland zijn die 219 gevallen dus verwaarloosbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roel00
DonJuape schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:33:
[...]

Ligt helemaal aan wat je afspreekt met je WG. Bij ons staat in het regelement dat je alleen een EV mag leasen als je thuis kunt laden en dat je dan het tarief mag rekenen dat je betaalt aan je energiemaatschappij.
In overleg is vaak veel mogelijk maar ik zou zelf niet zonder overleg een hoger tarief gaan rekenen dan dat ik aan de EM betaal.
Dus jij betaalt zelf voor je laadpunt, installatie en afschrijving daarvan. :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

roel00 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 12:44:
[...]

Dus jij betaalt zelf voor je laadpunt, installatie en afschrijving daarvan. :?
Ik mag kiezen. Of er komt EUR 2000 (of inmiddels EUR 2500?) bij op de leaseprijs en dan regelt LM het laadpunt en de installatie of ik regel het zelf. In het eerste geval is er dus minder over van mijn lease budget en krijg ik dus minder terug.
Ik heb het zelf geregeld omdat ik een Zappi wilde maar heb de kosten wel laten aftrekken van de bijtelling door de WG (dat mag en kost de WG niets, alleen moeite).

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18:32
Inspired schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 07:11:

Die zet ik ook niet binnen. Daarnaast, een groot deel van de BEV branden onstaat tijdens het laden.
Voor een paar tientjes heb je al een brandblusser.
Je weet maar nooit of zo'n ding en keer van pas komt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:27

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

tukker999 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:14:
[...]

Voor een paar tientjes heb je al een brandblusser.
Je weet maar nooit of zo'n ding en keer van pas komt.
Twee dingen daarover:

1. Als je EV-accu in de fik vliegt dan helpt een brandblusser echt niet. Dan moet de hele auto 24 uur in een dompelbak om de boel af te laten koelen.

2. Je kunt voor een paar tientjes een brandblusser kopen, maar dan heb je het over een poederblusser. Ik adviseer iedereen sterk om nooit (lees: NOOIT) een poederblusser te gebruiken, tenzij het buiten is zonder enige apparatuur in de buurt. Dat poeder gaat door je hele huis heen en helpt álle elektronica onmiddellijk naar z’n grootje. Als je beneden spuit, kan het zomaar zijn dat apparatuur boven kaduuk gaat van die troep. ;w En daarna kom je er achter hoeveel elektronica je eigenlijk in huis hebt. 8)
Koop liever een schuimblusser. Die is niet heel veel duurder en de schade blijft beperkt tot wat de brand aanricht. en zo’n schuimblusser is voor bijna alle huiselijke branden geschikt, behalve vetbrand (zoals frituurpan). Ook geschikt voor brand in de meterkast!

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 24-05-2025 23:47 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirkde
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 27-05 22:16
Nog lastig zo'n laadpaal uitkiezen.

Ik heb er nu 3 waaruit ik wil kiezen, namelijk de volgende:
- Peblar Home plus
- Zappi v2.1
- zaptec go 2.

Ik wil vooral op kunnen laden via zonnepanelen. 3 fase 11 kWh.
Peblar doet volgens mij load balancing via Homewizard, vond ik op zich wel aardig.

Zijn er mensen met ervaring van deze laadpalen?

120 m2 vrijstaand huis 1970 | enkele Quatt | 12 radiatoren t22 | Hr++ glas, spouwmuurisolatie | 12000 Wp zonnepanelen | Honeywell T6 |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Dirkde schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:43:

- Peblar Home plus
- Zappi v2.1
- zaptec go 2.

Peblar doet volgens mij load balancing via Homewizard, vond ik op zich wel aardig.

Als je puur op zonnestroomoverschot wil kunnen laden is het m.i. van belang dat het laadpunt dat op 1 fase kan doen. Dan is het minimum 1,4kW overschot en op 3 fase is het minimum 3x 1,4kW. Gezien het Nederlandse klimaat zit je hier waarschijnlijk vaak onder met je zonnepanelen.
De Zappi kan dit, de andere ken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:37
DonJuape schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:51:
[...]

Als je puur op zonnestroomoverschot wil kunnen laden is het m.i. van belang dat het laadpunt dat op 1 fase kan doen. Dan is het minimum 1,4kW overschot en op 3 fase is het minimum 3x 1,4kW. Gezien het Nederlandse klimaat zit je hier waarschijnlijk vaak onder met je zonnepanelen.
De Zappi kan dit, de andere ken ik niet.
De Peblar doet dit ook op 1 fase

Edit: er zijn naast het puur laden ook een paar alternatieve modus beschikbaar icm zonne-energie. Zelf nog maar 1 week de paal dus nog niet de verschillende varianten allemaal getest.

[ Voor 16% gewijzigd door mister_muller op 24-05-2025 18:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:09

- Peblar Home plus
- Zappi v2.1
- zaptec go 2.

Omdat ik veel Homewizard heb, en mij dat prima bevalt. Was dat voor mij de doorslag. Moet nog wel gemonteerd worden :) Maar het lijkt mij een prima optie! (link naar Peblar voor installatie met Homewizard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 22:36

The_Scarabial

MTB for life!

Vandaag de Peblar Home Plus zelf geinstalleerd, appeltje eitje met de duidelijke handleiding van hun! Goed te pas over. Ook mooie overzichten per week, per maand of per jaar te genereren voor declaratie bij mn werkgever. Echt goed te pas over deze laadunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:25
Ik heb een paar vragen over de laadpaal van mijn schoonvader. Het is een Wallbox Pulsar Plus. Hij heeft een 3x25A aansluiting, maar mijn Jeep Avenger heeft vandaag slechts 3,973 kWh geladen in 1 uur en 6 minuten, en vorige week 1,139 kWh in 19 minuten. Dat is ≈3,7 kW, dus de Jeep laadt maar op één fase. De ID.3 van mijn schoonvader laadt iets sneller, 23,878 kWh in 3u12m (≈7,4 kW), dus twee fases. Volgens mij is het een redelijk simpele installatie, geen loadbalancing of laden op enkel de zonnepanelen. Overigens, als er wél sprake zou zijn van loadbalancing zou ik meer variatie in de laadsnelheden verwachten, maar ik kom bij iedere berekening uit rond 3,7 kW/7,4 kW.

De laadpaal staat ingesteld op 16A, dat komt ook overeen met die 3,7/7,4 kW laadsnelheid. De laadpaal is semi(?)-professioneel geïnstalleerd: de elektricien van het bedrijf waar mijn schoonvader werkt heeft alles aangesloten.

De laadpaal heeft een vaste kabel, ik kan dus niet controleren of het aan de kabel ligt door zijn of mijn kabel te gebruiken.

Dan nu de vragen:
  1. Hoe kan het dat zijn auto op dezelfde installatie sneller laadt dan die van mij? Is de Jeep "voorzichtiger" dan de VW? Of kan mijn auto alleen 1 óf 3 fases en gebruikt de VW gewoon wat er wel beschikbaar is, 1/2/3 fases?
  2. Heeft iemand anders dit al eens meegemaakt en (hoe) heb je het kunnen oplossen?
  3. Zijn er nog dingen die ik eenvoudig kan controleren, m.a.w. als niet-elektricien en zonder al te veel gereedschap?
Mijn schoonvader heeft vziw niets/weinig betaald voor de installatie, dus hij voelt zich een beetje bezwaard om zijn collega te vragen terug te komen en de laadsnelheid is voor hem prima. Ik laad nu echter meestal op aan de openbare Vattenfall-paal in de buurt, omdat die drie keer zo snel is. Maar ik betaal natuurlijk liever hem voor zijn stroom dan Vattenfall.

edit: de ID.3 is een Pro 58 kWh, volgens ANWB heeft die een 11 kW boordlader, net zoals de Jeep. Het is dus geen Pure die gelimiteerd is tot 7,2 kW op 3 fases.

[ Voor 10% gewijzigd door Sandro! op 24-05-2025 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkde
mister_muller schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:52:
[...]

Edit: er zijn naast het puur laden ook een paar alternatieve modus beschikbaar icm zonne-energie. Zelf nog maar 1 week de paal dus nog niet de verschillende varianten allemaal getest.
Oké dus vergelijkbaar met Zappi dan. Die heeft ook verschillende modi.

Dus met puur laden van Peblar en eco+ met Zappi kan ik gewoon de stekker in principe in de auto laten totdat ik hem nodig heb. En dan laad hij hem gewoon op boven de 1,4 Kw overschot en pauzeert hij het als het eronder komt?

Kun je bijvoorbeeld ook instellen dat hij niet verder laadt dan 80%? Of moet je dan bij de instellingen van de auto zijn.

120 m2 vrijstaand huis 1970 | enkele Quatt | 12 radiatoren t22 | Hr++ glas, spouwmuurisolatie | 12000 Wp zonnepanelen | Honeywell T6 |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Dirkde schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 21:48:
[...]

Oké dus vergelijkbaar met Zappi dan. Die heeft ook verschillende modi.

Dus met puur laden van Peblar en eco+ met Zappi kan ik gewoon de stekker in principe in de auto laten totdat ik hem nodig heb. En dan laad hij hem gewoon op boven de 1,4 Kw overschot en pauzeert hij het als het eronder komt?

Kun je bijvoorbeeld ook instellen dat hij niet verder laadt dan 80%? Of moet je dan bij de instellingen van de auto zijn.
Klopt helemaal.
De max. 80% SoC moet je inderdaad in de auto instellen. Zelf laad ik AC altijd tot 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karin25
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-05 13:26
Goedenavond,

Ik weet niet of ik in het goede topic zit, anders bij deze het vriendelijke verzoek om het in het juiste topic te plaatsen.

Wij hebben een Alfen laadpaal gecombieerd met een Eneco emobility abonnement. Mijn man rijdt een electrische leasauto met een Athlon tankkaart. Het aan de gang krijgen van de online omgeving van Eneco, het koppelen van de laadpaal en het inregelen van het juiste tarief heeft in het beging veel tijd, bel- en mailverkeer gekost, maar werkte vanaf maart dit jaar eindelijk prima en sindsdien laden we dagelijks. Mijn man rijdt lange afstanden, dus gaat ook om behoorlijke laadsessies. Nu keek ik net in de online omgeving en is onze laadpaal en het openstaande tegoed vanaf eind april verdwenen. Het stroomtarief staat ook op 0 cent. Ik heb al een mail naar Eneco gestuurd, maar aangezien dit de zoveelste keer is dat er wat fout gaat, vraag ik me af of ik niet beter over kan stappen naar een andere leverancier. De paal is ons eigendom en we hebben een andere stroomleverancier, dus het enige wat eneco levert is een abonnment voor de verrekening van onze stroom met de laadsessies van Athlon.

Heeft iemand advies? Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:10

- Peblar Home plus
- Zappi v2.1
- zaptec go 2.

je moet (redelijk) makkelijk kunnen switchen tussen:

3F (vol vermogen als je véél aan het opwekken bent..)
en
1F wat vooral veel voorkomt in voor/na seizoen.

en wat ik zélf wilde hebben,
is dat als je niet wilt dat de auto steeds moet schakelen tussen laden/stoppen/laden/stoppen etc,
dat er een minimale ~1,4kW naar de auto blijft gaan als er even (of vaker in NL) een wolk voorbij schuift.

Ofwel boven de 1,4kW overschot geeft dan puur zonnestroom laden (in 1F stand)
en is er slechts 1kW overschot (of minder) dan gaat de zappi aanvullen met bv 0,4kW uit het net.
Deze functie kan ik zeer waarderen. m2C

*edit: Mijn Zappi heb ik al een aantal jaren, maar zou ik nu opnieuw moeten kiezen/kopen, dan zou ik zéker Bi-directioneel op mijn verlanglijst zetten, klaar voor wat gaat komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Hansieo op 25-05-2025 08:47 ]

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:37
Waarschijnlijk hebben de modellen die de functie op zonneenergie laden allemaal wel dezelfde functionaliteiten ingebouwd. Wat je beschrijft herken ik ook bij Peblar.

https://www.google.com/am...-met-peblar%3fhs_amp=true

Bidirectioneel is wel een echte pre ja. Geloof dat mijn paal dit ook niet kan. Alleen de peblar business kan dit geloof ik (in de toekomst na een software update?) bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
mister_muller schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:52:
[...]

Hoe zit het met peblar en V2H / V2G? Zijn er al voorbereidingen? Vlgs mij kan het nu (nog) niet. Daarnaast zou je een paar screens van de webinterface willen delen? Ik weet dat ze geen app hebben. Wel een HA integratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:55
DonJuape schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 21:56:
Zelf laad ik AC altijd tot 100%.
Zeker een leaseauto?
Als je een beetje lang met je accu wilt doen, laadt je enkel tot 100% vlak voor een lange rit...

[ Voor 23% gewijzigd door Andrehj op 25-05-2025 09:47 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Hansieo schreef op zondag 25 mei 2025 @ 08:34:
en

is dat als je niet wilt dat de auto steeds moet schakelen tussen laden/stoppen/laden/stoppen etc,
dat er een minimale ~1,4kW naar de auto blijft gaan als er even (of vaker in NL) een wolk voorbij schuift.

en is er slechts 1kW overschot (of minder) dan gaat de zappi aanvullen met bv 0,4kW uit het net.
Ik denk dat je veel lezers in dit topic zich heel goed in bovenstaande lijstje van eisen en wensen kunnen vinden. Voor mij zou dit ook precies zijn wat ik zou willen. De grote vragen voor mij zijn:
  1. Voldoet jouw Zappi aan dat hele eisenlijstje?
  2. En welke andere laadpalen kunnen dit ook?
Probleem met de Zappi vind ik dat het een 22 kW lader is. Daardoor is ie onnodig duur. 11 kW is echt meer dan zat vermogen voor een thuislader.

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 25-05-2025 09:55 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Andrehj schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:51:
[...]

Ik denk dat je veel lezers in dit topic zich heel goed in bovenstaande lijstje van eisen en wensen kunnen vinden. Voor mij zou dit ook precies zijn wat ik zou willen. De grote vragen voor mij zijn:
Probleem met de Zappi vind ik dat het een 22 kW lader is. Daardoor is ie onnodig duur. 11 kW is echt meer dan zat vermogen voor een thuislader.
Met een 11kw lader heb je een gat tussen 1 en 3 fase laden zitten. Is niet wenselijk als je je zonneopwek in je auto wil stoppen.

Enne zoveel duurder is de zappi ook niet meer in vergelijking met de concurrentie als je loadbalancing meeneemt. Bij easee moet je daar een losse module voor kopen, bij zaptec ook.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Makrolon schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:04:
Met een 11kw lader heb je een gat tussen 1 en 3 fase laden zitten. Is niet wenselijk als je je zonneopwek in je auto wil stoppen.
Bedoel je het gat tussen de max (16A * 230V =) 3.7 kW op 1 fase en de minimaal (3 * 6A * 230V =) 4.1 kW op 3 fasen?
Maar de meeste auto's die een 11 kW boordlader hebben (momenteel ca 90% van de markt) kunnen toch ook niet meer dan 16 A per fase laden? Dan helpt het toch niet als je de lader wel 32 A per fase kan laden?
Enne zoveel duurder is de zappi ook niet meer in vergelijking met de concurrentie als je loadbalancing meeneemt. Bij easee moet je daar een losse module voor kopen, bij zaptec ook.
Dat is inderdaad wel een punt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makrolon
Andrehj schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:33:
[...]

Bedoel je het gat tussen de max (16A * 230V =) 3.7 kW op 1 fase en de minimaal (3 * 6A * 230V =) 4.1 kW op 3 fasen?
Maar de meeste auto's die een 11 kW boordlader hebben (momenteel ca 90% van de markt) kunnen toch ook niet meer dan 16 A per fase laden? Dan helpt het toch niet als je de lader wel 32 A per fase kan laden?

[...]

Dat is inderdaad wel een punt.
Eigenlijk alle autos met een 11kw boord lader kunnen ook 7,4kw op 1 fase laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Makrolon schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:43:
Aha. Dat wist ik niet.
Blijft natuurlijk wel de vraag hoe groot het probleem is als er een gaatje tussen de 3.7 en 4.1 kW zit. Zo'n grote ramp lijkt me dat nou ook weer niet. Je laadt dan op 3.7 kW, en pas als de teruglevering op de slimme meter boven de 4 kW zit schakelt de lader naar drie fasen. Lijkt me eigenlijk wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:38
Makrolon schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:43:
[...]

Kun je dat uitleggen? Ik heb een 3x25A aansluiting. Als ik de Zappi op 1 fase laat terugleveren gaat er toch max 16A x 230v is 3,7kW terug naar de auto?

Heb zelf een 3F zonnepaneel installatie met ongeveer 10.000wp opwek. Over 1 fase auto opladen met 7.4kW zou voor mij meest gunstig zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Andrehj schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:46:
[...]

Zeker een leaseauto?
Als je een beetje lang met je accu wilt doen, laadt je enkel tot 100% vlak voor een lange rit...
Dat is inmiddels een beetje achterhaald in ieder geval voor Kia/Hyundai. De accu degradatie is minimaal ook na heel veel km's en tot 100% opladen. Ik zet hem overigens nooit een paar weken weg met 100%, maar een dag of twee wel.
En ja het is een lease maar ik ben er zuinig op (omdat ik zuinig ben op spullen in het algemeen en omdat ik hem misschien wilde overnemen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

TweakersOnly schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:54:
[...]

Kun je dat uitleggen? Ik heb een 3x25A aansluiting. Als ik de Zappi op 1 fase laat terugleveren gaat er toch max 16A x 230v is 3,7kW terug naar de auto?

Heb zelf een 3F zonnepaneel installatie met ongeveer 10.000wp opwek. Over 1 fase auto opladen met 7.4kW zou voor mij meest gunstig zijn
Je moet de Zappi dan wel afzekeren met 25A of 32A. Die 7,4kW=32A 1 fase is dan wel een combinatie van net en PV. Op 25A kan zonder PV. Wel zorgen dat je kabel dik genoeg is voor 32A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

Als je jezelf beperkt tot 16A wel ja. Ik heb zelf op 32A afgezekerd om maximaal te kunnen laden.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkde
Hansieo schreef op zondag 25 mei 2025 @ 08:34:
[...]

en
Volgens mij voldoen alle 3 de opladers daar wel aan.
Mijn voorkeur gaat dan nu uit naar de Peblar ivm homewizard integratie. Ook geen CT-klemmen nodig. Volgens mij zijn ze voor de rest aardig hetzelfde.
Ik neem aan dat hij dan gewoon het totaal van mijn 2 verschillende zonnesystemen pakt.

Ik vind het op zich niet erg als de auto steeds schakelt tussen laden/stoppen/laden etc. Of is dat slecht voor de auto? Ik wil namelijk zoveel mogelijk zonne-energie gebruiken. Als ik echt de auto snel weer nodig heb dan zet ik hem uiteraard in een ander stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel00

- Peblar Home plus
- Zappi v2.1
- zaptec go 2.

Ik heb een Peblar. Kan laden op 1 fase, heeft load-balancing via HomeWizard. WiFi/SIM/UTP en bij de Business versie ook een MID meter. Werkt allemaal heel goed. Prima support, mocht je dat nodig hebben. App (web GUI) is prima, maar geen dedicated app in de appstore. Ik gebruik evcc, dat geeft nog meer flexibiliteit. Installatie was heel simpel met duidelijke afbeeldingen. Ook aan de binnenkant van het apparaat viel mij op hoe degelijk het ontworpen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
roel00 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 11:26:
[...]

Ik heb een Peblar. Kan laden op 1 fase, heeft load-balancing via HomeWizard. WiFi/SIM/UTP en bij de Business versie ook een MID meter. Werkt allemaal heel goed. Prima support, mocht je dat nodig hebben. App (web GUI) is prima, maar geen dedicated app in de appstore. Ik gebruik evcc, dat geeft nog meer flexibiliteit. Installatie was heel simpel met duidelijke afbeeldingen. Ook aan de binnenkant van het apparaat viel mij op hoe degelijk het ontworpen was.
V2G en V2H ondersteuning zit er nu niet op. Ben aan het orienteren. Voor de toekomst is dit wel een wens en weinig zin om de paal dan weer te vervangen. Peblar spreekt me namelijk wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
[...]

Dat ligt aan de bedrading en afzekering van je zappi. Als hij nu op 16a afgezekerd is dan gaat er inderdaad maximaal 3,7 kw richting auto op 1 fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:14
DonJuape schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:54:
[...]

Dat is inmiddels een beetje achterhaald in ieder geval voor Kia/Hyundai. De accu degradatie is minimaal ook na heel veel km's en tot 100% opladen. Ik zet hem overigens nooit een paar weken weg met 100%, maar een dag of twee wel.
En ja het is een lease maar ik ben er zuinig op (omdat ik zuinig ben op spullen in het algemeen en omdat ik hem misschien wilde overnemen).
Klopt, mijn E Niro had na 5 jaar en 130k km geen merkbare degradatie, terwijl ik hem altijd tot 100% geladen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
De 100 procent die je in de auto ziet is ook niet echt 100 procent he. Kan best zijn dat ie daadwerkelijk dan voor 90 of 95 procent vol zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel00
Devke schreef op zondag 25 mei 2025 @ 11:47:
[...]

V2G en V2H ondersteuning zit er nu niet op. Ben aan het orienteren. Voor de toekomst is dit wel een wens en weinig zin om de paal dan weer te vervangen. Peblar spreekt me namelijk wel aan.
Peblar geeft aan dat de huidige laders dit technisch kunnen, maar dat het ontbreekt aan industrie standaarden om dit te activeren. Bij zowel V2G en V2H moet je kunnen ontkoppelen van het net. Er is dus een samenwerking van auto, laadpunt en netontkoppeling nodig. Je EV moet dit dus ook ondersteunen. Maar een handjevol modellen ondersteunt V2G en V2H. Je moet ook rekening houden met accudegradatie. En er is zeker sprake van rendementsverlies door het omvormen en opslaan in de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
DonJuape schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:59:
[...]

Je moet de Zappi dan wel afzekeren met 25A of 32A. Die 7,4kW=32A 1 fase is dan wel een combinatie van net en PV. Op 25A kan zonder PV. Wel zorgen dat je kabel dik genoeg is voor 32A.
en opletten dat de auto via 1F 32A aangeboden
dan tóch 2F aansluitingen van de auto kan gebruiken..

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Andrehj schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:51:
[...]

volgens mij is de (22kW) 32A nodig om via 1F(32A), tóch 2 fasen van de auto te voorzien.
En ja, de CT klemmen krijg je erbij O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
[...]

Als je een 22kW Zappi hebt én juiste automaat in je groepenkast is dat ideaal om de Zappi of

op modus 3F te zetten indien je veel overschot hebt, en verwacht dat het nog uren gaat aanhouden

of de 1F en dan tot lage opwek na-uurtjes kunt doorladen. Dat doe ik al jaren O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
Dirkde schreef op zondag 25 mei 2025 @ 11:23:
[...]

....

[...]

Ik vind het op zich niet erg als de auto steeds schakelt tussen laden/stoppen/laden etc. Of is dat slecht voor de auto? Ik wil namelijk zoveel mogelijk zonne-energie gebruiken. Als ik echt de auto snel weer nodig heb dan zet ik hem uiteraard in een ander stand.
zou je je wasmachine? TV/ PC ? óók zo laten/durven schakelen?
Elektronica = en blijft electronica, persoonlijk (ik kom uit de IT) zou ik het niemand aanraden...vandaar.

[ Voor 20% gewijzigd door Hansieo op 25-05-2025 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
roel00 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 12:58:
[...]

Peblar geeft aan dat de huidige laders dit technisch kunnen, maar dat het ontbreekt aan industrie standaarden om dit te activeren. Bij zowel V2G en V2H moet je kunnen ontkoppelen van het net. Er is dus een samenwerking van auto, laadpunt en netontkoppeling nodig. Je EV moet dit dus ook ondersteunen. Maar een handjevol modellen ondersteunt V2G en V2H. Je moet ook rekening houden met accudegradatie. En er is zeker sprake van rendementsverlies door het omvormen en opslaan in de batterij.
lol, dat lees je bij meerdere, net zoals EV's met deze informatie.
Doorvragen... en je hoort dan ineens..... ja... maar dam moet je alleen nog..dit-dat-etc etc.

Wees dus zeker van je zaak en vraag het pik-zwart op spier-wit mét kosteloze aanpassing O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Hansieo schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:18:
[...]

zou je je wasmachine? TV/ PC ? óók zo laten/durven schakelen?
Elektronica = en blijft electronica, persoonlijk (ik kom uit de IT) zou ik het niemand aanraden...vandaar.
Tijdens het rijden zal er ook steeds gewisseld worden tussen laden en ontladen, dus het lijkt me dat de elektronica daar tegen moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
deejeebv schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:24:
[...]

Tijdens het rijden zal er ook steeds gewisseld worden tussen laden en ontladen, dus het lijkt me dat de elektronica daar tegen moet kunnen.
klopt... maar de electronica BLIJFT altijd AAN of de stroom er nu ín of uít gaat.

Ga eens naast een (auto) lader staan die aan het in/uitschakelen is,
en luister naar beide (lader& auto) en je snapt wat ik bedoel.

[ Voor 4% gewijzigd door Hansieo op 25-05-2025 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Hansieo schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:15:
[...]

Als je een 22kW Zappi hebt én juiste automaat in je groepenkast is dat ideaal om de Zappi of

op modus 3F te zetten indien je veel overschot hebt, en verwacht dat het nog uren gaat aanhouden

of de 1F en dan tot lage opwek na-uurtjes kunt doorladen. Dat doe ik al jaren O-)
Even kijken of ik alles snap 😊

Ik heb thuis een 3x25A aansluiting, SolarEdge 3 fase zonnepanelen installatie aangesloten op hager 3F 16A automaat in de meterkast met 6 mm2 bedrading, aparte hager 3F 16A automaat voor toekomstige EV. De SolarEdge installatie levert in de zomer maximaal 8kW op

Als ik niets aanpas:
- kan ik op 1 fase maximaal 3.7kW EV laden. Laden start pas wanneer overschot minimaal 1.4kW is. Bij 3.7kW overschot wordt EV ook met 3.7kW geladen.
- kan ik op 3 fase maximaal 8kW EV laden. Laden start pas wanneer overschot minimaal 4.2kW is

Als ik op 7.4kW op 1 fase wil laden:
- Hager 3F 16A automaat voor zonnepanelen vervangen door 3F 32A automaat
- Hager 3F 16A automaat voor EV vervangen door 3F 32A automaat. Vanuit meterkast naar Zappi laadpaal bekabeling van 6 mm2 diameter gebruiken
- EV laden start dan bij minimaal 1.4kW overschot met maximaal 7.4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
TweakersOnly schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:43:
[...]

Ik heb thuis een 3x25A aansluiting, SolarEdge 3 fase zonnepanelen installatie aangesloten op hager 3F 16A automaat in de meterkast met 6 mm2 bedrading, aparte hager 3F 16A automaat voor toekomstige EV. De SolarEdge installatie levert in de zomer maximaal 8kW op

Als ik niets aanpas:
- kan ik op 1 fase maximaal 3.7kW EV laden. Laden start pas wanneer overschot minimaal 1.4kW is. Bij 3.7kW overschot wordt EV ook met 3.7kW geladen.
- kan ik op 3 fase maximaal 8kW EV laden. Laden start pas wanneer overschot minimaal 4.2kW is

- Hager 3F 16A automaat voor EV vervangen door 3F 32A automaat. Vanuit meterkast naar Zappi laadpaal bekabeling van 6 mm2 diameter gebruiken
Waarom zou je de automaat voor je zonnepanelen gaan vervangen, die gaan toch niet meer produceren als je op 1 fase gaat laden. De omvormer blijft gewoon over 3 fase leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
deejeebv schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:48:
[...]

Waarom zou je de automaat voor je zonnepanelen gaan vervangen, die gaan toch niet meer produceren als je op 1 fase gaat laden. De omvormer blijft gewoon over 3 fase leveren.
dat was mijn aanname dat alle 3 fase automaten dan op 32A afgezekerd moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
TweakersOnly schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:43:
[...]

Als ik niets aanpas:

als je véél gaat laden, komt er bv 8kW uit je PV (via de PV automaat 3x16A) en wil je dan 11kW 3F naar de auto dan moet deze automaat dus 16A zijn. niks mis.

Ga/wil je echter.... jouw 8kW optimaal gebruiken in de 1F lader stand (breder gebied idd tot minimaal 1.4kW)
dan moet er 32A over de fase kunnen, en moet de lader 3F x32A aan kunnen (dus een 22kW uitvoering), je PV automaat blijft gewoon 3x16A, en de automaat naar de lader moet 3x32A aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
roel00 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 12:58:
[...]

De auto is voorbereid hier volgens leverancier. Als de paal het ook is dan zijn we daar in ieder geval klaar voor. Ik besef dat je ook daar weer een omzettingsslag gaat krijgen. Vanuit auto terug naar paal/woning. Ik denk dat het wellicht ook alleen rendabel is bij hoge vermogens weer. Een 11 kW auto omvormer laten nommen op 200 watt zal ook geen ideaal plaatje opleveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@TweakersOnly De grap dat een EV op één fase meer dan 16A aan kan, zit ‘m erin dat bij eenfaseladen twee circuits parallel geschakeld worden. Een driefase laadsysteem bestaat in de auto uit drie onafhankelijke circuits. Als je met 1 fase gaat laden heb je twee circuits over en daarom kan er dus een tweede parallel geschakeld worden. Zo kom je tot 32A bij 1-fase laden.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
Devke schreef op zondag 25 mei 2025 @ 16:08:
[...]

De auto is voorbereid hier volgens leverancier. Als de paal het ook is dan zijn we daar in ieder geval klaar voor. Ik besef dat je ook daar weer een omzettingsslag gaat krijgen. Vanuit auto terug naar paal/woning. Ik denk dat het wellicht ook alleen rendabel is bij hoge vermogens weer. Een 11 kW auto omvormer laten nommen op 200 watt zal ook geen ideaal plaatje opleveren.
Leg zijn stelling vast op papier dat er GEEN kosten bijkomen.... B)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13:27
Even het enthousiasme temperen:
V2G heeft ook een goedkeuring van je netbeheerder nodig, en een voorziening die 'm uitzet wanneer er geen netspanning meer is.
En, wanneer bovenstaande voorziening er niet is, (tweakers en overige 'knutselaars') V2H moet(!) een automatische afkoppeling van je meterkast hebben bij het uitvallen van de netspanning.
Veiligheid, voor de mensen die aan het net gaan werken bij uitval, en voor jouw installatie, als er ergens 'upstream' een sluiting is, wil je niet dat jouw V2H daaraan hangt.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Peter-036 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:09:
Even het enthousiasme temperen:
V2G heeft ook een goedkeuring van je netbeheerder nodig, en een voorziening die 'm uitzet wanneer er geen netspanning meer is.
En, wanneer bovenstaande voorziening er niet is, (tweakers en overige 'knutselaars') V2H moet(!) een automatische afkoppeling van je meterkast hebben bij het uitvallen van de netspanning.
Veiligheid, voor de mensen die aan het net gaan werken bij uitval, en voor jouw installatie, als er ergens 'upstream' een sluiting is, wil je niet dat jouw V2H daaraan hangt.
Je doet nu alsof dit iets moeilijks en ingewikkelds is, maar iedere PV (micro-) omvormer schakelt direct en automatisch af wanneer er geen 50 Hz netspanning gedetecteerd wordt. Daar is geen ingewikkelde hardware voor nodig oid, het is een elektronisch schakelingetje van niks.
De netbeheerder is de grotere te nemen horde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
ASW1 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:24:
[...]

Je doet nu alsof dit iets moeilijks en ingewikkelds is, maar iedere PV (micro-) omvormer schakelt direct en automatisch af wanneer er geen 50 Hz netspanning gedetecteerd wordt. Daar is geen ingewikkelde hardware voor nodig oid, het is een elektronisch schakelingetje van niks.
De netbeheerder is de grotere te nemen horde.
Klopt!
Maar dit moet dus je hele (thuis-)installatie afschakelen, en in de meeste gevallen gaat dat waarschijnlijk om een hoger vermogen dan een PV omvormer. Overigens zit die 'afschakeling' dan nu dus in de omvormer,en niet in de meterkast.
Als er iets dergelijks in de terugleverende laders komt, zal het toch universeel en door de ( nee, alle) netbeheerders gecertificeerd moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Peter-036 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:35:
[...]

Klopt!
Maar dit moet dus je hele (thuis-)installatie afschakelen, en in de meeste gevallen gaat dat waarschijnlijk om een hoger vermogen dan een PV omvormer.
Nee klopt niet helemaal, volgens mij haal je nu 2 dingen door elkaar; namelijk V2G en off-grid (eilandbedrijf in geval van een stroomstoring).
Voor V2G hoeft alleen maar de bi-directionele lader af te schakelen als de 50 Hz wegvalt, net als PV omvormers en dat stelt in technische zin niets voor en kan zo gecertificeerd worden zonder veel poespas.

Als je de auto als stroombron voor je woning wilt kunnen gebruiken in geval van een netwerkstoring dan wordt het wel een veel lastiger verhaal, en moet je inderdaad je woning eerst loskoppelen van het net, maar dat is niet wat V2G is .
Off-grid is iets extra's dat mensen wel graag willen kunnen (want je weet maar nooit) maar een stuk complexer/kostbaarder dan enkel V2G.

[ Voor 3% gewijzigd door ASW1 op 25-05-2025 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Peter-036 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:35:
[...]

Klopt!
Maar dit moet dus je hele (thuis-)installatie afschakelen, en in de meeste gevallen gaat dat waarschijnlijk om een hoger vermogen dan een PV omvormer. Overigens zit die 'afschakeling' dan nu dus in de omvormer,en niet in de meterkast.
Als er iets dergelijks in de terugleverende laders komt, zal het toch universeel en door de ( nee, alle) netbeheerders gecertificeerd moeten zijn.
@Peter-036 Kun je uitleggen waar het verschil zit tussen een omvormer en een V2G-lader? In beide gevallen moet het apparaat zelf zijn voeding uitschakelen zodra de netspanning wegvalt. En dat constateert het apparaat aan de 230/400V-kant van zijn aansluitingen. Niet ergens anders. Dus ook niet in de meterkast groepenkast. Vanaf dat moment zal het apparaat geen energie meer leveren aan het huis, laat staan aan het net.

Wat dat betreft zijn PV-omvormers en V2G-laders gelijkwaardig, lijkt me. Nix nieuws onder de zon dus.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hippe Lip schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:53:
[...]

@Peter-036 Kun je uitleggen waar het verschil zit tussen een omvormer en een V2G-lader? In beide gevallen moet het apparaat zelf zijn voeding uitschakelen zodra de netspanning wegvalt. En dat constateert het apparaat aan de 230/400V-kant van zijn aansluitingen. Niet ergens anders. Dus ook niet in de meterkast groepenkast. Vanaf dat moment zal het apparaat geen energie meer leveren aan het huis, laat staan aan het net.

Wat dat betreft zijn PV-omvormers en V2G-laders gelijkwaardig, lijkt me.
Maar je omvormer maakt deel uit van je 230V huisinstallatie ook voor de voeding. De V2G lader niet, die hangt aan de 12V voeding van de EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Hansieo schreef op zondag 25 mei 2025 @ 17:29:
[...]

Leg zijn stelling vast op papier dat er GEEN kosten bijkomen.... B)
Hoe bedoel je deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DonJuape schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:00:
[...]

Maar je omvormer maakt deel uit van je huisinstallatie en hangt aan de 230V voor de voeding. De V2G lader niet die hangt aan de 12V voeding van de EV.
@DonJuape Sorry, maar met deze tekst lijk je er niet veel van te snappen (of ik snap jou helemaal niet).

1) Beide (omvormer en V2G-lader) hangen aan de 230V in ‘huis’; ze zijn aangesloten op je groepenkast achter de meter. Ze leveren immers beide energie (230/400V) aan je installatie die je zelf gebruikt en het overschot daarvan lever je terug aan het niet.

2) De V2G-lader is aan de andere kant (die dus niet aan je 230/400V van je huis is aangesloten) niet aan de 12V van je auto aangesloten. Die is aan de kant van je auto óf aangesloten aan de gelijkspanning van je accu (bij V2G-DC) óf aangesloten op de 230V~ die je auto levert (V2G-AC).

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
DonJuape schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:00:
[...]

Maar je omvormer maakt deel uit van je 230V huisinstallatie ook voor de voeding. De V2G lader niet, die hangt aan de 12V voeding van de EV.
Natuurlijk hangt de V2G ook aan 230V (dat is immers de G)
Net zoals je PV omvormer zowel aan de PV hangt als aan het netwerk, en een thuisaccuomvormer zowel aan de accu als aan het netwerk hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ASW1 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:07:
[...]

Natuurlijk hangt de V2G ook aan 230V (dat is immers de G)
Net zoals je PV omvormer zowel aan de PV hangt als aan het netwerk, en een thuisaccuomvormer zowel aan de accu als aan het netwerk hangt.
De V2G lader hangt voor zijn voeding niet aan de 230V AC van je huis en ook niet aan de 400V DC van je EV. Hij hangt aan de 12V net als een normale EV lader. Daarom kun je ook niet laden als je 12V accu leeg is.
Maar wellicht kan @Peter-036 het beter uitleggen.

[ Voor 4% gewijzigd door DonJuape op 25-05-2025 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
DonJuape schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:29:
[...]

De V2G lader hangt voor zijn voeding niet aan de 230V AC van je huis en ook niet aan de 400V DC van je EV. Hij hangt aan de 12V net als een normale EV lader. Daarom kun je ook niet laden als je 12V accu leeg is.
Huh? De lader heeft niks met 12V te maken. De auto heeft 12V nodig om iets te kunnen. Bijvoorbeeld gaan laden. Als die leeg is dan doet de auto niks meer. Laden gaat gewoon via 230V AC natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
[...]

De V2G lader hangt voor zijn voeding niet aan de 230V AC van je huis en ook niet aan de 400V DC van je EV. Hij hangt aan de 12V net als een normale EV lader..
Het is irrelevant waar de voeding van de omvormer vandaan komt, het gaat er alleen maar om dat deze geen stroom probeert het net op te duwen wanneer het netwerk is uitgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]

@DonJuape Je hebt het over de auto-kant van de V2G-lader kennelijk. We hadden het over uitschakelen bij netuitval en dan is de netkant relevant, de kant die met je groepenkast verbonden is. En natuurlijk is die daarmee verbonden, want hoe dacht je je auto te laden? Dat doe je toch niet uit een een 12V-accuutje?

Heb je zelf een laadpaal aan huis? Dan weet je toch dat die op je groepenkast is aangesloten?

Je lijkt er nix van te snappen (no offence) of we praten volkomen langs elkaar heen. :?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hippe Lip schreef op maandag 26 mei 2025 @ 00:01:
[...]

@DonJuape Je hebt het over de auto-kant van de V2G-lader kennelijk. We hadden het over uitschakelen bij netuitval en dan is de netkant relevant, de kant die met je groepenkast verbonden is. En natuurlijk is die daarmee verbonden, want hoe dacht je je auto te laden? Dat doe je toch niet uit een een 12V-accuutje?

Heb je zelf een laadpaal aan huis? Dan weet je toch dat die op je groepenkast is aangesloten?

Je lijkt er nix van te snappen (no offence) of we praten volkomen langs elkaar heen. :?
Ik hoop dat laatste haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
@DonJuape Sorry, ik heb er (ook?) niet zoveel/geen verstand van.....ik interpreteer wat ik her en der lees.
@ASW1 Ik haalde inderdaad V2H en 'eilandbedrijf' door elkaar. (klok/klepel?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hansieo
Veel verkopers roeptoeteren wat ze niet begrijpen/weten.

Terwijl als je dóórleest ineens dingen voorbij ziet komen als "je hoeft alleen nog...."

of "alleen nog even een software update-je" en de laadpoort aanpassing... lol.

Áls ik zover ben dat ik een "VtG en/of VtH" auto ga aanschaffen met een claim in deze richting,
vraag ik pik-zwart op spier-wit de garantie dat álles in de auto aanwezig is ....
en ik € 0.00 hoef te betalen voor het "update-je".

Geven ze dat, zit je safe...
Weigeren ze dat??? dan wéten ze al dat het niet zo simpel is... en er méér bij komt kijken.

m2C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel00
Devke schreef op zondag 25 mei 2025 @ 16:08:
[...]

De meeste EV's vereisen minimaal 6A. En dat de laadpaal en auto voorbereid zijn, zegt nog niets over of ze straks wanneer er afspraken zijn gemaakt, ze ook daaraan kunnen voldoen. In het geval van Peblar verwijzen ze naar ISO15118 als standaard voor de communicatieprotocollen. Als de auto niet hetzelfde protocol ondersteunt, dan kan de auto misschien wel V2G, maar niet met het laadpunt. Ik zou dus voorlopig maar nergens vanuit gaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Vrijdag heb ik hier de Peblar Home geinstalleerd gekregen door @Makrolon . Vlotte installatie, en met de HomeWizard P1 meter, ook meteen goede Solarcharging.

Ik zat er over te denken om een apart topic voor de Peblar EV chargers te openen (zoals dat ook voor de Alfen is). Mede omdat er best veel nieuwe Peblar installaties bijkomen afgelopen half jaar als ik dit topic zo zie. Is daar animo voor en wie wil mee de openingspost schrijven?
Kunnen we de instellingen, updates, homeassistant (rest api) en evcc (modbus api) configuraties bespreken in een dedicated topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:34
Get!em schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:24:
Vrijdag heb ik hier de Peblar Home geinstalleerd gekregen door @Makrolon . Vlotte installatie, en met de HomeWizard P1 meter, ook meteen goede Solarcharging.

Ik zat er over te denken om een apart topic voor de Peblar EV chargers te openen (zoals dat ook voor de Alfen is). Mede omdat er best veel nieuwe Peblar installaties bijkomen afgelopen half jaar als ik dit topic zo zie. Is daar animo voor en wie wil mee de openingspost schrijven?
Kunnen we de instellingen, updates, homeassistant (rest api) en evcc (modbus api) configuraties bespreken in een dedicated topic.
Mijn Home Plus komt deze week binnen. Moet ‘m dan nog aansluiten, dus er zullen vast vragen komen. De auto de week erop, dus dan weer andere vragen. Kortom: goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmar1982
  • Laatst online: 17:18
Ik heb een Shell Recharge (New Motion Home Advanced) laadpaal 5 jaar nu en
krijg nu ineens een rood lampje. Van alles geprobeerd. Nachtje steroom eraf resetten etc.
Nu denk ik ik ga de 24/7 noodlijn maar bellen.. nou daar word je gewoon verteld naar een FAQ te gaan en daarna word er opgehangen.

Iemand ervaring hiermee?

Zeekr X Long range Mist Grey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:13
ouch!

Structurele problemen met omvormer van Duits bedrijf, betreft Peugeot, Citroen en sommige Opels dus..

[ Voor 14% gewijzigd door _Anvil_ op 26-05-2025 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online

Strak plan. Meeschrijven en beheren is voor nu nog te veel werk. Ik heb al een flink actief topic. De homewizard thuisbatterij waar ik TS van ben en actief deelnemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkde

Goed idee. Peblar home hier ook besteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dirkde schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:15:
[...]

Goed idee. Peblar home hier ook besteld.
Devke schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:01:
[...]

Strak plan. Meeschrijven en beheren is voor nu nog te veel werk. Ik heb al een flink actief topic. De homewizard thuisbatterij waar ik TS van ben en actief deelnemer.
[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

_Anvil_ schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:24:
ouch!

Structurele problemen met omvormer van Duits bedrijf, betreft Peugeot, Citroen en sommige Opels dus..

[YouTube: Laadproblemen bij elektrische auto's door defect]
Weet je meteen waarom de occasions van de genoemde merken en genoemde productiejaren er zo goedkoop bij staan.

Soort van financieel tijdbommetje, met russisch roulette. Kan lang goed gaan ook blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DonJuape schreef op maandag 26 mei 2025 @ 07:30:
[...]

Ik hoop dat laatste haha.
Maak eens een schetsje van wat je bedoelt, want ik zie niet waar de V2G-lader aan de 12V hangt en nergens (aan geen van beide kanten) aan de 230V?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:22
_Anvil_ schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:24:
ouch!

Stellantis is sowieso te mijden voor zowel EV als ICE...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Hippe Lip schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:30:
[...]

Maak eens een schetsje van wat je bedoelt, want ik zie niet waar de V2G-lader aan de 12V hangt en nergens (aan geen van beide kanten) aan de 230V?
En dan graag met kabeldiktes. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reshi
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:45
Wegens persoonlijke omstandigheden ben ik binnenkort werkloos en hierdoor heb ik ongeveer een half jaar geleden mijn leaseauto moeten inleveren. Nu krijg ik vandaag een mail van 50five dat broekhuis het abonnement voor mijn laadpaal heeft opgezegd en of ikzelf een abonnement wil afsluiten bij hun. In de mail wordt netjes uiteengezet welke 3 abonnementen ze aanbieden en wat je ervoor krijgt. Verder geen voorwaarden of zo of hoe lang je aan het abonnement vastzit of hoe de betaling gaat etc… En als ik op de website van 50five kijk staat daar iets anders per abonnement. Verder niet erg, hier gaat mijn vraag ook niet over, maar dit was wel de aanleiding om support te bellen. Het is allemaal nog al vaag in mijn ogen.

Support gaf naast de abonnementen nog 2 opties:
1) Voor €340 hun software van de laadpaal af laten halen, geen koppeling met hun backend, de laadpaal is verder wel te gebruiken als domme paal, maar uiteraard geen service, software updates, of onderhoud meer. Hiermee koop ik zo lijkt het de laadpaal af?
2) Niets doen, maar dan is de laadpaal niet meer te gebruiken vanaf 01-06-2025. Ik gok dat ze hem dan softwarematig van afstand blokkeren.

De laadpaal is destijds (3 jaar geleden) geplaatst toen ik de leaseauto kreeg.
Is dit “normaal” gedrag voor laadpaal boeren met een leasecontract?
Heeft een laadpaal de software updates en onderhoud nodig? Naar mijn idee is er de afgelopen 3 jaar niets aan de laadpaal gedaan.
Is er een mogelijkheid om zelf de laadpaal terug te zetten naar fabrieksinstellingen om zo van de 50five software/koppeling met hun backend af te komen?
Moet ik ze vragen om de laadpaal maar van mijn muur af te komen halen? Ik heb eigenlijk geen trek in een abonnement en vindt het maar vreemd dat je hun moet afkopen om hun software eraf te laten halen.

We hebben nog een hybride auto, dus op zich zouden we de laadpaal nog wel willen gebruiken.

Het gaat om een alfen eve single line paal.

Een hoop vragen, alvast bedankt voor eventuele antwoorden.
Waarschijnlijk denk ik weer te moeilijk en is een abonnement bij een laadpaal “normaal”, maar ik doe graag even een sanity check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Nee, dat is niet echt normaal gedrag. Het hangt van je contract af, meestal wordt de paal na 4 jaar van jou, mar je hebt het niet onderhandeld bij je vertrek blijkbaar. Als de paal na 4 jaar van jou zou worden dan is het logisch dat je 1/4 van de afschrijving moet betalen. Maar het verbaast me dat de paal eingendom is van de laadpaalboer en niet van je werkgever?

Bij mij werd na 3 jaar de laadkabel vervangen omdat er een probleem mee zou kunnen zijn, vastgesteld in Frankrijk volgens mij. Dat was kosteloos, dus toen was de garantie wel handig.

[ Voor 20% gewijzigd door daemonix op 26-05-2025 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:21
reshi schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:30:
Wegens persoonlijke omstandigheden ben ik binnenkort werkloos en hierdoor heb ik ongeveer een half jaar geleden mijn leaseauto moeten inleveren. Nu krijg ik vandaag een mail van 50five dat broekhuis het abonnement voor mijn laadpaal heeft opgezegd en of ikzelf een abonnement wil afsluiten bij hun. In de mail wordt netjes uiteengezet welke 3 abonnementen ze aanbieden en wat je ervoor krijgt. Verder geen voorwaarden of zo of hoe lang je aan het abonnement vastzit of hoe de betaling gaat etc… En als ik op de website van 50five kijk staat daar iets anders per abonnement. Verder niet erg, hier gaat mijn vraag ook niet over, maar dit was wel de aanleiding om support te bellen. Het is allemaal nog al vaag in mijn ogen.

1) Voor €340 hun software van de laadpaal af laten halen, geen koppeling met hun backend, de laadpaal is verder wel te gebruiken als domme paal, maar uiteraard geen service, software updates, of onderhoud meer. Hiermee koop ik zo lijkt het de laadpaal af?
2) Niets doen, maar dan is de laadpaal niet meer te gebruiken vanaf 01-06-2025. Ik gok dat ze hem dan softwarematig van afstand blokkeren.

Heeft een laadpaal de software updates en onderhoud nodig? Naar mijn idee is er de afgelopen 3 jaar niets aan de laadpaal gedaan.
Is er een mogelijkheid om zelf de laadpaal terug te zetten naar fabrieksinstellingen om zo van de 50five software/koppeling met hun backend af te komen?
Moet ik ze vragen om de laadpaal maar van mijn muur af te komen halen? Ik heb eigenlijk geen trek in een abonnement en vindt het maar vreemd dat je hun moet afkopen om hun software eraf te laten halen.

We hebben nog een hybride auto, dus op zich zouden we de laadpaal nog wel willen gebruiken.

Waarschijnlijk denk ik weer te moeilijk en is een abonnement bij een laadpaal “normaal”, maar ik doe graag even een sanity check.
Er staat geen speciale software op de paal. Er is alleen een preset voor verbinding met een backoffice.
Als je het wachtwoord hebt en de paal via jouw thuisnetwerk is aangesloten kan je dat zelf prima aanpassen.
Of iets wel of niet je eigendom is na hoeveel tijd weet ik niet. Je kan zoeken op natrekking. Dat is de juridische term hiervoor.
Wat natuurlijk wel kan is dat je WG een overeenkomst heeft afgesloten voor beheer voor bepaalde duur. De vraag is hoe de voorwaarden/wat de afspraken zijn bij ontbinding van die overeenkomst.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 13:32
Ik wil graag mijn eigen laadpaal voor mn zakelijke leaseauto aanschaffen, zit te denken na het lezen en volgen van dit topic over de Peblar Home Plus, vanwege integrate Home Assistant, verrekenen met de zaak, laden op zonnestroom en dynamic load balancing via de homewizard.

echter nu ik hem zelf aanschaf, en mijn zakelijk verbruikte stroom wil laten verrekenen met mn leasemij / werkgever vraag ik me het volgende af:

Moet ik zelf een abbonement aflsluiten voor zo een backoffice koppeling? of hoe werk dat, wil die kosten per maand liever voor mn werkgever laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
reshi schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:30:

Ik zou er geen woorden aan vuil maken en voor 340 euro een laadpaal in eigen beheer nemen.
Mij heeft het meer gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17:35
Iemand ervaringen met de Amina S EV lader, en welke advanced flows hebben jullie eventueel opgezet in Homey, rekening houdende met load balancing/zonnepanelen.

[ Voor 19% gewijzigd door MartindM op 26-05-2025 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 22:36

The_Scarabial

MTB for life!

Rubke schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:12:
Ik wil graag mijn eigen laadpaal voor mn zakelijke leaseauto aanschaffen, zit te denken na het lezen en volgen van dit topic over de Peblar Home Plus, vanwege integrate Home Assistant, verrekenen met de zaak, laden op zonnestroom en dynamic load balancing via de homewizard.

echter nu ik hem zelf aanschaf, en mijn zakelijk verbruikte stroom wil laten verrekenen met mn leasemij / werkgever vraag ik me het volgende af:

Moet ik zelf een abbonement aflsluiten voor zo een backoffice koppeling? of hoe werk dat, wil die kosten per maand liever voor mn werkgever laten.
Niet nodig bij de Peblar, je kan gewoon overzichten en zelf tarief instellen en die uit laten draaien per pdf of een csv. Niks geen gedoe met abbonnementen, dat is het grote voordeel van de peblar.
Pagina: 1 ... 173 174 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen