Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik heb de Tag ID afkomstig van Zappi (gekoppeld aan een pin code) ingevuld bij 'Keys voor gratis gebruik', Ik krijg nu wel de laadsessies te zien in het dashboard, alleen staat er 0,- bij te ontvangen bedragen. Ik weet niet waar ik die Tag ID anders kwijt kan zodat Tap Electric de laadsessie kan koppelen aan een inlog?JanHenk schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:36:
@Sport_Life Moet je niet het UID van de laadpas die van de werkgever is verkregen zelf invullen bij ocpp tag / tagID? Zappi moet dat immers doorgeven aan Tap voor de authenticatie en Tap moet die laadpas factureren. Dit bij gebrek aan een RFID lezer van de zappi, vandaar de tussenstap van aanmaak pincode en koppeling aan handmatig in te vullen UID van jouw laadpas.
Dat UID kun je met een Android telefoon en NFC tools achterkomen. Anders kun je waarschijnlijk ook de vraag stellen aan de uitgever van de pas.
UID moet ik invullen bij 'PlugAndChargeID' in TAP Electric volgens https://docs.tapelectric....62-zappi-onboarding-guide.
[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 08-10-2025 22:52 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Je moet achter de idTag (ocpp tag) van de laadpas van je werkgever komen en die (handmatig) invullen in de zappi, denk ik.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Momenteel 1 fase 35A aansluiting.
Ik wil aanschaffen een wallbox pulsar max 22kw met dynamic load balancing(power boost)
Kan ik deze wallbox aansluiten op 1 fase zodat ik eerst kan laden op 1 fase 32A ?
In de toekomst wil ik naar een 3x25A aansluiting.
Kan ik nu bijvoorbeeld voor de dynamic load balancing een em340 energiemeter voor pakken terwijl die aangesloten zit op 1 fase? Of toch eerst een em112 energiemeter gebruiken en bij 3x25a wisselen voor een em340?
Kan ik beter nu 1 fase 32A aardlekautomaat 30ma pakken?
Of een 3 fase 32A aardlekautomaat 30ma ?
terwijl er maar max 3x 16A(11kw) geladen gaat worden in de toekomst.
Ik kom er gewoon even niet uit vind de informatie van wallbox heel mager namelijk op het net.
[ Voor 3% gewijzigd door peterpannekoek op 09-10-2025 23:01 ]
@jongetjejongetje schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:18:
@peterpannekoek Persoonlijk zou ik alles meteen op 3 fasen gaan zetten en je meterkast direct zo maken dat dit allemaal op 3 fasen werkt. Anders moet je dat later allemaal weer aanpassen als je omgaat naar 3 fasen en kun je al deze componenten meteen afschrijven en moet je weer nieuwe kopen.
Dat zou ik ook doen, maar de essentie van de vraag van @peterpannekoek lijkt: “Als ik dat nu doe, werkt dat dan ook allemaal op één fase, zolang die andere twee fasen er nog niet zijn?”
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Dat snap ik maar werkt het ook
@Hippe Lip
Inderdaad ik zou graag willen weten als het werkt op 1 fase maar op 3 fase aangesloten
We hebben nu 1x 35 en straks 1x25 (duurt nog 7 maanden volgend Liander)
Dus ik heb een 1 fase 32a zekering nodig of een 3fase 16a zekering..
[ Voor 32% gewijzigd door peterpannekoek op 10-10-2025 09:25 ]
Het is mogelijk om van een 3 fase lader in de meterkast slecht 1 fase aan te sluiten.
Dat komt, een beetje afhankelijk van de auto, op zo'n 25 kilometer bijladen per uur (bij 18kWh/100km).
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Ik heb al een tijdje een laadpaal thuis en die heb ik altijd gebruikt voor een lease auto. Nu ga ik voor het eerst met een eigen auto thuis laden.
Hiervoor had ik altijd een pas van de lease maatschappij maar nu moet ik die dus zelf gaan regelen.
Het voelt een beetje gek dat ik dus een abbo af moet gaan sluiten om aan mijn eigen paal te kunnen laden. Ook al gaat de stroom rekening via de VvE. Klopt het dat ik dus toch een abbo moet gaan afsluiten?
Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5
https://support.wallbox.c...lus_Datasheet_English.pdfpeterpannekoek schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:24:
@jongetje
Dat snap ik maar werkt het ook
@Hippe Lip
Inderdaad ik zou graag willen weten als het werkt op 1 fase maar op 3 fase aangesloten
We hebben nu 1x 35 en straks 1x25 (duurt nog 7 maanden volgend Liander)
Dus ik heb een 1 fase 32a zekering nodig of een 3fase 16a zekering..
En anders de datasheet van de juiste wall box opzoeken. Staat het gewoon in?
Huidige situatie:
Hoofdaansluiting huis: 1x32A
Analoge draaischijfmeter (wil ik zo lang mogelijk houden)
Lengte kabel van meterkast naar 230V grannylader is 20m. De kabel die ik hiervoor wil kopen wordt een 5x4mm2 om alvast voor te sorteren op de toekomst met een 3 fasen hoofdaansluiting.
Auto Tesla M3 RW
De meterkast heeft een vrije groep met installatie automaat van 16A achter een aardlekschakelaar van 40A. Kan ik deze 16A installatie automaat vervangen voor een 20A of zou een 25A ook kunnen?
Alvast bedankt.
Four Wheels Moves The Body, Two Wheels Moves The Soul.
Ik zou dan een eigen 25A aardlek automaat nemen. Maar dan kan er niet een "gewone" wcd achter voor je granny. Dan moet je een laadpaal aansluiten die dat vermogen via de juiste manier naar je auto brengt.jps110 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:32:
Kan ik deze 16A installatie automaat vervangen voor een 20A of zou een 25A ook kunnen?
Alvast bedankt.
Er zijn wel grannys die een rode 32A krachtstroom stekker hebben maar dan moet je een krachtstroom contact monteren en ik weet niet of dat goed gaat met zo'n granny (wat eigenlijk dan niet echt meer een granny is).
@jps110jps110 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:32:
Advies gevraagd,
Huidige situatie:
Hoofdaansluiting huis: 1x32A
Analoge draaischijfmeter (wil ik zo lang mogelijk houden)
Lengte kabel van meterkast naar 230V grannylader is 20m. De kabel die ik hiervoor wil kopen wordt een 5x4mm2 om alvast voor te sorteren op de toekomst met een 3 fasen hoofdaansluiting.
Advies: kies voor een 5x6 mm² kabel ipv 4 mn2 vanwege de lengte. Voor een granny gaat het wel met 4 mm², maar je sorteert voor op een laadpaal. Dan lopen er langdurig (vele uren) grote stromen door die kabel en dat kost je dan toch wel wat laadverliezen, gezien de lengte. En dat maatje extra dikte kost niet zoveel extra geld.
Ik heb ook 3x25A hoofdzekeringen, maar heb mijn laadpaal zelfs met een 3x32A zekering aangesloten. Mijn laadpaal is een Zappi die aan loadbalancing doet en daarmee de hoofdzekeringen bewaakt dat die niet overbelast worden. Vanwege mijn zonnepanelen kan ik dan met meer dan 25A laden.Auto Tesla M3 RW
De meterkast heeft een vrije groep met installatie automaat van 16A achter een aardlekschakelaar van 40A. Kan ik deze 16A installatie automaat vervangen voor een 20A of zou een 25A ook kunnen?
Alvast bedankt.
<John O`Mill>
Misschien heb ik een les gemist, maar dan kun je die 3 x 32 zekering er net zo goed tussenuit halen.Hippe Lip schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 00:30:
[...]
Ik heb ook 3x25A hoofdzekeringen, maar heb mijn laadpaal zelfs met een 3x32A zekering aangesloten.
Leuk dat je laadpaal loadbalancing doet, maar dat stuk kabel tussen de zekering een de laadpaal is nu niet goed beveiligd. Je hoofdzekering zal er nu eerder uitgaan dan degene die zou moeten...
Waarom is die kabel niet goed beveiligd dan? Als die kabel op 32A is ontworpen (doorsnede ivm lengte) is dat toch akkoord?jongetje schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 07:31:
[...]
Misschien heb ik een les gemist, maar dan kun je die 3 x 32 zekering er net zo goed tussenuit halen.
Leuk dat je laadpaal loadbalancing doet, maar dat stuk kabel tussen de zekering een de laadpaal is nu niet goed beveiligd. Je hoofdzekering zal er nu eerder uitgaan dan degene die zou moeten...
Heb op kantoor ook zo’n installatie (6 mm2), met zonnepanelen kun je mooi op 1-fase tot 32A, voordat ie overschakelt naar 3-fase. Werkt perfect en mijns inziens een perfect veilige installatie.
Het zal een alamat zijn. De aardlek blijft wel nuttig, ook ter beveiliging van de kabel. Kans is idd groot dat de alamat niet snel tript door overbelasting.jongetje schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 07:31:
[...]
Misschien heb ik een les gemist, maar dan kun je die 3 x 32 zekering er net zo goed tussenuit halen.
Klopt.Inspired schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 07:52:
Het zal een alamat zijn.
<John O`Mill>
De kabel is prima beveiligd, kan je uitleggen waarom hij niet goed beveiligd zou zijn?jongetje schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 07:31:
[...]
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Zou ik hiermee ook (met toevoeging van PV) met 7,4 kW op één fase kunnen laden of is dat teveel voor deze kabel?
Tot 25 meter mag 32A over 4 mm². Dus ik zou het lekker doen over zo’n klein stukje.ASW1 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:26:
Vraagje ik heb een 3x 25A huisaansluiting en een Easee lader aangesloten op 3 fasen met een kabel van zo'n 5 meter lang, 4 mm².
Zou ik hiermee ook (met toevoeging van PV) met 7,4 kW op één fase kunnen of is dat teveel voor deze kabel?
Ah dank. Fijn te weten dat dit kan, het gaat over de situatie vanaf 2027 wanneer ik niet meer mag salderen.Inspired schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:38:
[...]
Tot 25 meter mag 32A over 4 mm². Dus ik zou het lekker doen over zo’n klein stukje.
Volgens mij is het beter en efficienter om dan gewoon standaard op 1 fase te laden, ook omdat 7,4 kW zo ongeveer de gemiddelde max. van mijn PV installatie is, pieken daargelaten.
Het wordt dan een soort zero-export methode voor de PV. Dat heen en weer schakelen tussen 1 en 3 fasen laden lijkt me niks; op 1 fase kan de lader gewoon mooi het PV overschot volgen de hele tijd.
Dat het laden iets langzamer gaat is geen probleem, de auto staat toch bijna altijd op de oprit.
Het is niet selectief, wel veilig. Denk dat het komt omdat je zei dat het onveilig is.jongetje schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:19:
Heeft te maken met selectiviteit van de zekeringen in je meterkast. Los van of het veilig is, is het niet volgens de norm. Snap niet zo goed dat ik hierop aangevallen wordt.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Ga eens terug lezen in dit draadje. De selectiviteit duikt iedere 10 pagina's weer op.jongetje schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:19:
Heeft te maken met selectiviteit van de zekeringen in je meterkast. Los van of het veilig is, is het niet volgens de norm. Snap niet zo goed dat ik hierop aangevallen wordt.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Wat jij wilt is volgens mij een probleem met de Eassee maar er zijn er hier die dat beter kunnen uitleggen.ASW1 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:59:
[...]
Ah dank. Fijn te weten dat dit kan, het gaat over de situatie vanaf 2027 wanneer ik niet meer mag salderen.
Volgens mij is het beter en efficienter om dan gewoon standaard op 1 fase te laden, ook omdat 7,4 kW zo ongeveer de gemiddelde max. van mijn PV installatie is, pieken daargelaten.
Het wordt dan een soort zero-export methode voor de PV. Dat heen en weer schakelen tussen 1 en 3 fasen laden lijkt me niks; op 1 fase kan de lader gewoon mooi het PV overschot volgen de hele tijd.
Dat het laden iets langzamer gaat is geen probleem, de auto staat toch bijna altijd op de oprit.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Jij doet een uitspraak, dan vraag ik of je dat uit wil leggen. De kabel is prima beveiligd namelijk, en het is niet onveilig..als je 100 procent selectief wil zijn moet je je lader met 10 ampère afzekeren. En kom niet met de 1.6 norm, want die voldoet echt niet als je 100 procent selectief wil zijn bij sluiting achter 3x25 ampèrejongetje schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:19:
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Nee dat is niet eens zozeer een probleem met de Easee al heeft het er zijdelings wellicht mee te makenDonJuape schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:28:
[...]
Wat jij wilt is volgens mij een probleem met de Eassee maar er zijn er hier die dat beter kunnen uitleggen.
Volgens mij maakt het niet veel uit welke lader je gebruikt maar kun je heen- en terugschakelen tussen 1 en 3 fasen laden sowieso beter vermijden, want het betekent dat de laadsessie compleet wordt afgebroken en er daarna weer een nieuwe sessie wordt gestart. Als dat één keertje per dag gebeurt is dat ok maar op een dag met wolken en zon 20x heen en weer lijkt me minder, ook omdat er elke keer weer een tijdje niets geladen wordt, veel laders nemen volgens mij ook nog een pauze voordat ze weer starten. Op 1 fase laadt je gewoon de hele tijd door en volgt de lader gewoon keurig en continue het overschot.
Waar ik nog niet helemaal uit ben is of ik mijn PV zoveel mogelijk op 1 fase ga zetten en dat heeft wel met Easee te maken en de belachelijk slechte functie van PV-overschot laden daarvan.
Maar ik kan helaas maar 25A op 1 fase terugleveren dus dat is ook niet ideaal.
Eigenlijk zou ik het liefste weer teruggaan naar een 1 fase huisaansluiting, dat maakt alles zoveel simpeler.
Nu kan ik op zich ook PV laden via de Tibber app, al heb ik die functie nog niet geprobeerd maar ik neem aan dat die beter is dan die van Easee. Tibber kan in elk geval (nog) niet tussen 1 en 3 fasen schakelen, dus dan is het ook beter de lader permanent op maar 1 fase te laten laden.
Als laatste zit ik met APSystems microomvormers, en daar is geen hele simpele oplossing voor om op zero-export te gaan draaien bij negatieve prijzen. Omdat sterk negatieve prijzen weinig meer voorkomen overweeg ik om dan handmatig af te schakelen, maar dan is het dus wel prettig als de lader dan precies het overschot de hele tijd kan volgen zodat ik, wanneer er hij negatieve prijzen nog plek is in de autoaccu al het overschot daarin geabsorbeerd kan worden.
En dan zit ik ook nog met een PAP en een SAP. Geen idee hoe ik de boel straks ga inrichten allemaal, maar in ieder geval goed te weten dat de autolader op 1 fase kan. Als Easee hun gammele PV functie dan nog niet op orde heeft komt er wellicht een andere lader.
Met van een PIN code op de Zappi (my energi portal)
Ik heb in MyEnergi 2 groepen 1 Business en 1 Personal met allebei een eigen PIN.
Zappi ingesteld om PIN in te voeren en beide PIN codes werken.
Nu wil ik alleen dat Prive niet door E-Flux wordt verrekend.
Lees ook dat in E-Flux een aparte groep moet worden aangemaakt en daar weer een laadpas (prive) aan gekoppeld kan worden.
Over paar maanden krijgt mijn vrouw een prive elektrische auto en ben alvast wat aan het testen.
Makrolon schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:30:
[...]
En kom niet met de 1.6 norm, want die voldoet echt niet als je 100 procent selectief wil zijn bij sluiting achter 3x25 ampère
En was die 1,6-norm niet opgesteld voor smeltveiligheden? Alleen daarom al zal het voor de meesten hier niet van toepassing zijn.
<John O`Mill>
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ik heb een Evboxtweedehands gekocht maar er zit maar een druppel bij.
[ Voor 24% gewijzigd door Aziona op 11-10-2025 19:02 ]
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh
Ik weet niet of dit bij alle merken altijd zo werkt, maar meestal kun je ieder geval met een RFID chip erin nemen.Aziona schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 18:09:
Kun je zo’n druppel voor een EVbox Elvi alleen van EVbox bestellen of is dat universeel en kun je die ook elders bestellen?
Ik heb een Evboxtweedehands gekocht maar er zit maar een druppel bij.
Zo kan je bijvoorbeeld ook de zwembadpas of vuilniscontainerkaart als laadpas inleren.
Nee hoor. Die 1.6 is ook van toepassing op automaten. Dat hij uit de tijd van smelt komt wil niet zeggen dat het nu niet meer van toepassing is.Hippe Lip schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 15:55:
[...]offtopic:
En was die 1,6-norm niet opgesteld voor smeltveiligheden? Alleen daarom al zal het voor de meesten hier niet van toepassing zijn.
Uitzonderingen zijn er altijd. Voor simpele overbelasting kan het best handig zijn. Al maakt het voor de meeste thuis niet uit dat je in het donker komt te zitten.daemonix schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:20:
Ach, zo lang een telefoon oplader in staat is om zowel de groep als de fase zekering er uit te laten springen (tegelijk!) is die hele norm enigszins onzinnig.
@InspiredInspired schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 22:22:
[...]
Nee hoor. Die 1.6 is ook van toepassing op automaten. Dat hij uit de tijd van smelt komt wil niet zeggen dat het nu niet meer van toepassing is.
Helaas, het ligt anders. Het is hier in dit topic al eens eerder ter sprake gekomen:
RJan61 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:37:
[...]
Ja, er staat in NEN1010 een factor 1.6, voor smeltveiligheden. Voor andere overstroom beveiligingen dient de gehele stroom-tijd-karakteristiek gebruikt te worden als vergelijking.
Maar, er staat ook in de NEN1010 dat selectiviteit voor overstroom informatief is, een aanbeveling en geen norm. Bovendien kan er ook software gebruikt worden (zoals loadbalancing) om aan de selectiviteit te voldoen. Het is niet alleen afhankelijk van de gebruikte overstroom beveiligingen. Zie ook NEN1010-2020 paragraaf 536.4.1.2
Nog een opmerking: selectiviteit voor overstroom heeft geen invloed op de veiligheid van de installatie (de spanning zal immers uitgezet worden als er een overstroom situatie plaatsvindt), maar dient ervoor om de omvang van het ingrijpen van de beveiliging zoveel mogelijk te beperken (door alleen de groep uit te zetten waar de foutsituatie zich voordeed).
<John O`Mill>
Voor Grid Rewards moet de Easee laadpaal communiceren met de Tibber pulse. Als dit samen gaat met je backoffice zie ik geen probleem. Je kan anders toch een pulse kopen en kijken of je die kan laten communiceren met je laadpaal?macfocus schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:50:
In het Tibber topic kom ik niet heel veel verder, dus probeer ik het even hier.
Wellicht dat iemand me een beetje op weg kan helpen. Mocht een ander topic beter passen, let me know.
Ik zit nu bij ANWB energie met een dynamisch contract voor stroom en gas.
Technisch werkt het allemaal prima, administratief is het soms wat teleurstellend.
Ik zit eraan te denk om naar een andere dynamische leverancier te verhuizen.
Situatie:
- groot energievretend huis.
- Warmepomp (10Kw vermogen en die gebruiken we ook)
- Cv ketel voor warmwater en bijspringen bij koude
- elektrische auto
- Easee Charge Lite laadpaal met back-office tbv afrekenen leasemaatschappij
- ik laad nu “handmatig” dynamisch, ergo ik kijk in de app wat gunstige tijden zijn en haal dan de tag langs de lader.
- Easee Equalizer loadbalancer
- 15 zonnepanelen die totaal 3850 Kw opleveren met een oude offline omvormer
- Kia EV6 77KW 1st gen
Verbruik totaal p/j grofweg:
- 16.000 Kw stroom
- 800m3 gas
Uiteraard zullen de bedragen bij gelijk gedrag niet bijzonder veel schelen tussen de ene of de andere dynamische aanbieder.
Dus het gaat vooral om de functionaliteit en de betrouwbaarheid van de services.
Kan ik zonder dure aanpassing optimaal gebruik maken van bv Tibber en Grid Rewards? En andere leverancier behort ook tot de mogelijkheden natuurlijk, het gaat me er vooral om dat ik automatisch dynamisch kan laden.
Ik meen bv te weten dat een Easee laadpaal maar 1 “provider” tegelijk geconfigureerd kan hebben (in dit geval de backoffice)
De support desk van Easee wil mijn vraag nog niet echt begrijpen.
Een forumpost is voor mij geen bron. Er zijn hier ook mensen die selectiviteit met de gelijktijdigheids factor verwarren. Ik mag geen NEN1010 quoten helaas maar zie ook; https://www.nen.nl/media/...llen_tegen_overstroom.pdfHippe Lip schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 23:13:
[...]
@Inspired
Helaas, het ligt anders. Het is hier in dit topic al eens eerder ter sprake gekomen:
[...]
Bij 16A moet er 25A automaat voor. Reken maar even uit welke factor dit is.
Nogmaals: ik vind het prima als iemand hiervan afwijkt. Net als te hard rijden. Maar het blijft niet in lijn met de norm. Ook niet omdat een random bezoeker dit geroepen heeft zonder bron in een post.
Geen enkel installatiebedrijf gaat hiervan afwijken bij de installie van een nieuwe woning bijvoorbeeld.
[ Voor 11% gewijzigd door Inspired op 12-10-2025 07:40 ]
Nee dat gaat niet werken. Op dit moment staat je back-ofice ingesteld als operator (bediener) van je lader.macfocus schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:50:
In het Tibber topic kom ik niet heel veel verder, dus probeer ik het even hier.
Wellicht dat iemand me een beetje op weg kan helpen. Mocht een ander topic beter passen, let me know.
Ik zit nu bij ANWB energie met een dynamisch contract voor stroom en gas.
Technisch werkt het allemaal prima, administratief is het soms wat teleurstellend.
Ik zit eraan te denk om naar een andere dynamische leverancier te verhuizen.
Situatie:
- groot energievretend huis.
- Warmepomp (10Kw vermogen en die gebruiken we ook)
- Cv ketel voor warmwater en bijspringen bij koude
- elektrische auto
- Easee Charge Lite laadpaal met back-office tbv afrekenen leasemaatschappij
- ik laad nu “handmatig” dynamisch, ergo ik kijk in de app wat gunstige tijden zijn en haal dan de tag langs de lader.
- Easee Equalizer loadbalancer
- 15 zonnepanelen die totaal 3850 Kw opleveren met een oude offline omvormer
- Kia EV6 77KW 1st gen
Verbruik totaal p/j grofweg:
- 16.000 Kw stroom
- 800m3 gas
Uiteraard zullen de bedragen bij gelijk gedrag niet bijzonder veel schelen tussen de ene of de andere dynamische aanbieder.
Dus het gaat vooral om de functionaliteit en de betrouwbaarheid van de services.
Kan ik zonder dure aanpassing optimaal gebruik maken van bv Tibber en Grid Rewards? En andere leverancier behort ook tot de mogelijkheden natuurlijk, het gaat me er vooral om dat ik automatisch dynamisch kan laden.
Ik meen bv te weten dat een Easee laadpaal maar 1 “provider” tegelijk geconfigureerd kan hebben (in dit geval de backoffice)
De support desk van Easee wil mijn vraag nog niet echt begrijpen.
Om gebruik te maken van een slim laadplan met Tibber zul je die back-office eraf moeten gooien en Tibber als operator instellen.
Wat misschien wel kan is je back-office erop laten staan en in plaats daarvan Tibber laadcommando's aan je auto te laten geven. Afhankelijk van merk en type kun je je auto toevoegen in de Tibber app en die laten aansturen.
Het is veilig om er van af te wijken en daarmee is het niet hetzelfde als te hard rijden.Inspired schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 07:25:
[...]
Een forumpost is voor mij geen bron. Er zijn hier ook mensen die selectiviteit met de gelijktijdigheids factor verwarren. Ik mag geen NEN1010 quoten helaas maar zie ook; https://www.nen.nl/media/...llen_tegen_overstroom.pdf
Bij 16A moet er 25A automaat voor. Reken maar even uit welke factor dit is.
Nogmaals: ik vind het prima als iemand hiervan afwijkt. Net als te hard rijden. Maar het blijft niet in lijn met de norm. Ook niet omdat een random bezoeker dit geroepen heeft zonder bron in een post.
Geen enkel installatiebedrijf gaat hiervan afwijken bij de installie van een nieuwe woning bijvoorbeeld.
Verder staat ook in de pdf die je deelt dat het doel van de selectiviteit is om bij kortsluiting de zekering te laten trippen die het dichtst bij de locatie van de kortsluiting zit. Ik snap dat dat van belang is in een grote installatie maar in een huisinstallatie kun je direct zien wat er is getript: de groep zekering, de hoofdzekering of beide (bij mij gingen bij een selectief aangesloten groep beide).
Nu is het een optie om een tweede lader te plaatsen onder de carport maar in België betekend dat weer een herkeuring en dat maakt het geheel weet wat duurder. Nu vraag ik me af of het een optie is om een tweede laadkabel te kopen en deze mbv een drie-fase,drie-standen schakelaar (voorbeeld https://www.amazon.nl/dp/B0946CPLY9) te kiezen welke kabel aan de Wallbox hangt. Beide auto's gelijktijdig moeten laden is een scenario wat zeer onwaarschijnlijk is vandaar dit idee. Ik ben me er van bewust dat je deze schakelaar niet moet omschakelen tijdens laden, etc.
Garagepoort openlaten om zo de kabel naar de auto onder de carport de leggen is qua afstand mogelijk maar omdat het een automatische sectionaal-poort is weet ik niet hoeveel druk die gaat uitoefenen op de kabel.
Lijkt mij zeer gevaarlijk en niet perse handiger dan met een permanente kabel gewoon de kabel ompluggen van auto 1 naar auto 2. uiteindelijk moet de kabel toch door je poort , met of zonder schakelaar.mhaket schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 09:45:
Binnenkort komt er een tweede EV en ook die willen we graag zoveel mogelijk thuis laden. Op dit moment hebben we een lader in de garage (Wallbox PulsarPlus) maar de andere auto komt net buiten de garage te staan onder de carport. De lader hangt dan op de muur tussen de twee auto's in.
Nu is het een optie om een tweede lader te plaatsen onder de carport maar in België betekend dat weer een herkeuring en dat maakt het geheel weet wat duurder. Nu vraag ik me af of het een optie is om een tweede laadkabel te kopen en deze mbv een drie-fase,drie-standen schakelaar (voorbeeld https://www.amazon.nl/dp/B0946CPLY9) te kiezen welke kabel aan de Wallbox hangt. Beide auto's gelijktijdig moeten laden is een scenario wat zeer onwaarschijnlijk is vandaar dit idee. Ik ben me er van bewust dat je deze schakelaar niet moet omschakelen tijdens laden, etc.
Garagepoort openlaten om zo de kabel naar de auto onder de carport de leggen is qua afstand mogelijk maar omdat het een automatische sectionaal-poort is weet ik niet hoeveel druk die gaat uitoefenen op de kabel.
een kabelgootje graven onder de poort is dan misschien een optie.
De tweede kabel zou dan door de muur gevoerd worden, vergeten te vermelden. Kabelgootje is lastig omdat er een natuurstenen dorpel ligt die ik liever niet ga inslijpen of iets dergelijks...DaTimMan schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:38:
[...]
Lijkt mij zeer gevaarlijk en niet perse handiger dan met een permanente kabel gewoon de kabel ompluggen van auto 1 naar auto 2. uiteindelijk moet de kabel toch door je poort , met of zonder schakelaar.
een kabelgootje graven onder de poort is dan misschien een optie.
[ Voor 0% gewijzigd door mhaket op 12-10-2025 11:59 . Reden: typo ]
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
In dat document staat wat uitgelegd over selectiviteit, niet dat dit in de NEN1010 voorgeschreven is.Inspired schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 07:25:
[...]
Een forumpost is voor mij geen bron. Er zijn hier ook mensen die selectiviteit met de gelijktijdigheids factor verwarren. Ik mag geen NEN1010 quoten helaas maar zie ook; https://www.nen.nl/media/...llen_tegen_overstroom.pdf
Je mag de NEN1010 misschien niet letterlijk quoten, maar je mag wel een artikelnummer noemen en je mag wel omschrijven wat daarin staat.
Het komt wat denigrerend over om een andere poster in dit topic een ‘random bezoeker’ te noemen. Ben je zelf dan niet ook een random bezoeker?Nogmaals: ik vind het prima als iemand hiervan afwijkt. Net als te hard rijden. Maar het blijft niet in lijn met de norm. Ook niet omdat een random bezoeker dit geroepen heeft zonder bron in een post.
En beschrijf eens wat er in NEN1010-2020 paragraaf 536.4.1.2 staat dat ‘random bezoeker’ @RJan61 aanhaalde?
Ik beschik helaas niet over een recente NEN1010.
[ Voor 9% gewijzigd door Hippe Lip op 12-10-2025 15:01 ]
<John O`Mill>
TAP Electric wordt ook niet herkend nog door de Multitankcard app, dus ik kan helaas de IDtag niet achterhalen. Met een NFC tool zie ik diverse codes: ID (HEX), ID (Reversed hex), ID (Dec) ID (Reversed dec). Welke moet ik precies gebruiken?
In Zappi heb ik al die tags geprobeerd achter een pincode als OCPP tag, in Tap Electric toegang voor Roaming.Ik krijg de ServiceProvider niet op Multitankcard, die blijft op Tap Electric.
[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 12-10-2025 16:43 ]
Easee zelf heeft inmiddels ook aangegeven dat het niet kan.ASW1 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 08:37:
[...]
Nee dat gaat niet werken. Op dit moment staat je back-ofice ingesteld als operator (bediener) van je lader.
Om gebruik te maken van een slim laadplan met Tibber zul je die back-office eraf moeten gooien en Tibber als operator instellen.
Wat misschien wel kan is je back-office erop laten staan en in plaats daarvan Tibber laadcommando's aan je auto te laten geven. Afhankelijk van merk en type kun je je auto toevoegen in de Tibber app en die laten aansturen.
Slim laden (op welke wijze dan ook) icm n back-office gaat niet vliegen op een Easee Charge Light.
So be it, aangezien ik 0,37c/Kwh factureer. Daar kom ik zonder nieuwe Russische of Amerikaanse grappen prima mee weg.
Dan maar met de hand de badge er langs op een zinnig moment.
Werkt u ook best prima goed beschouwt.
Ik vindt het dan wel best.
Mogelijk wel naar een andere dynamische leverancier, maar zonder alle luxe grappen.
Is dat niet héél erg weinig, die 0,37 cent?macfocus schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 17:29:
[...]
So be it, aangezien ik 0,37c/Kwh factureer.
<John O`Mill>
De service provider moet volgens mij ook op Tap Electric blijven staan, dat is immers de provider die de service backoffice aanbiedt. Wat er uiteindelijk moet gebeuren is dat als jij een bepaalde pincode invoert, het ID van je MTC-laadpas naar Tap wordt gestuurd, zodat Tap aan de hand van het ID de provider van de pas (MTC) kan belasten voor de laadsessie. Dat regelt Tap, niet Zappi, dus Zappi hoeft er geen weet van te hebben van welke aanbieder de laadpas is.Sport_Life schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 16:41:
Ik krijg nog steeds niet de Zappi icm Tap Electric als backoffice voor elkaar. De laadpaal is zichtbaar in Tap Electric en de laadsessie is alleen zichtbaar als ik de IDtag invoer voor gratis laden.
TAP Electric wordt ook niet herkend nog door de Multitankcard app, dus ik kan helaas de IDtag niet achterhalen. Met een NFC tool zie ik diverse codes: ID (HEX), ID (Reversed hex), ID (Dec) ID (Reversed dec). Welke moet ik precies gebruiken?
In Zappi heb ik al die tags geprobeerd achter een pincode als OCPP tag, in Tap Electric toegang voor Roaming.Ik krijg de ServiceProvider niet op Multitankcard, die blijft op Tap Electric.
Welk ID dat is, durf ik niet te zeggen. Ik zou ze één voor één langs gaan. Als de Zappi begint met laden, zal hij een OK hebben gekregen van Tap.
Had ik ook gelezen, maar ID (DEC) bestaat bij mij uit 17 cijfers, bij Zappi mag ik er max 14 invoeren.JanHenk schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:51:
@Sport_Life Volgens E-Flux moet je 'ID (dec)' gebruiken.
Wat gebeurt er als je het HEX ID in een converter voor hexadecimaal naar decimaal gooit? Is dat dan dezelfde ID als je als decimaal hebt uitgelezen? 0x10 zou dan bijvoorbeeld 16 worden. Dit om uit te sluiten dat er overbodige voorloopcijfers o.i.d. in staan.Sport_Life schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:33:
[...]
Had ik ook gelezen, maar ID (DEC) bestaat bij mij uit 17 cijfers, bij Zappi mag ik er max 14 invoeren.
Maar goed, als je ze allemaal hebt geprobeerd en het wil nóg niet, dan kun je je afvragen of er verder niet iets mis is met de zappi. Ik lees op het zappi forum hieromtrent ook wel wat problemen, waarbij een enkeling meldt dat de oplossing is om de pincodes te verwijderen, de paal te herstarten en daarna opnieuw aan te maken en dergelijke. Als we al aan dat soort oplossingen zijn aangekomen.... Kun je wel voorzichtig concluderen dat de implementatie vrij matig is.
Koop een Peblar en je bent van het gezeik af
Lees inderdaad ook veel over problemen met OCCP. Jammer want verder heel tevreden over de Zappi.JanHenk schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:28:
Ja in theorie is het gewoon een andere notatiewijze van hetzelfde ID. Maximaal 14 tekens, dat zal dan wel hexadecimale notatie van het ID zijn.
Maar goed, als je ze allemaal hebt geprobeerd en het wil nóg niet, dan kun je je afvragen of er verder niet iets mis is met de zappi. Ik lees op het zappi forum hieromtrent ook wel wat problemen, waarbij een enkeling meldt dat de oplossing is om de pincodes te verwijderen, de paal te herstarten en daarna opnieuw aan te maken en dergelijke. Als we al aan dat soort oplossingen zijn aangekomen.... Kun je wel voorzichtig concluderen dat de implementatie vrij matig is.
Via de werkgever kunnen we een Alfen Pro krijgen (wel branded), misschien dan toch maar zo'n paal.
Als je daar alle gegevens en wachtwoorden van krijgt is dat echt een top ding, zeker icm evcc.Sport_Life schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:47:
[...]
Via de werkgever kunnen we een Alfen Pro krijgen (wel branded), misschien dan toch maar zo'n paal.
@AnmeAnme schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:58:
Mijn auto laadt altijd langzaam op. Nu blijkt dat de laadpaal maar op 1 fase was aangesloten op mijn 3 fase meterkast. We gaan de domme laadpaal vervangen door een slimme in combi met een nieuw dynamisch contract. Zou het veel extra kosten om die wél op 3 fase aan te sluiten?
Om te beginnen zal de zekeringautomaar (1 fase) vervangen moeten worden door een 3-fase-exemplaar. Als daarvoor geen ruimte is in je groepenkast, dan moet die uitgebreid worden.
Het kostbaarste kan de kabel zijn. Niet als de laadpaal tegen de rug van de meterkast zit, maar wel als er 15m kabel (of meer) vernieuwd moet worden. En helemaal als er dan ook nog moet worden gegraven.
<John O`Mill>
De situatie is als volgt:
- - Aansluiting 3x25A
- - 12 zonnepanelen (weinig overschot, vorig jaar 'maar' 265 kWh)
- - Auto: KIA EV6, per 01-01: Cupra Formentor PHEV (zakelijke lease)
- - Geen eigen parkeerplek
- - Inductiekookplaat
- - P1 meter van Homewizard
Ik wil het liefste gebruik maken van laden met zonne-energie icm netleverantie
Ondertussen ben ik er al achter dat het automatisch verrekenen met een backoffice
en laden op (puur) zonne-energie niet mogelijk is bij in ieder geval de (oudere) Easee Charge Lite.
De vragen die ik heb zijn, is dit wel mogelijk bij de Easee Charge UP? En geldt dit ook
voor de Peblar? Of is dit sowieso niet mogelijk? Kan de Easee Charge UP gebruik maken van
loadbalancing dmv de P1 Homewizard. Ik wil sowieso een laadpunt met socket systeem ivm
dat het laadpunt rechtstreeks aan de straatkant hangt.
Ik kan nu nog profiteren van een vast contract zonder terugleverkosten, maar in 2027 loopt
dit af en ben ik aan het kijken naar een dynamisch energie-contract, bijvoorbeeld Tibber.
Ik vind de Easee Charge UP vooral interessant vanwege zijn prijs, maar als de mogelijkheden
bij een Peblar beter zijn, dan vind ik de prijs ook zeker te rechtvaardigen.
The kids next door have challenged me to a water fight... I'm just updating my status while I wait for the kettle to boil.
Is de backoffice-functie een must-have voor verrekening met de werkgever? Want bij Easee wordt de backoffice ingesteld als "operator" en daardoor zijn zaken als Tibber integratie niet meer mogelijk (wordt ook als 'operator' gezien en er is maar één mogelijk). Alle operators zijn cloud-based overigens.
Bij Peblar staat de backoffice wél los van de (externe) aansturing, maar kan de aansturing alleen lokaal plaatsvinden. Peblar heeft zelf in hun software PV-overschot laden geïntegreerd, maar geen laadplannen op basis van dynamische tarieven.
Als je handig bent kun je de Peblar wel heel goed gebruiken i.c.m. dynamische tarieven, maar dan is wel hulp nodig van lokale aansturingsoftware via Home Assistant of evcc (restful of modbus api op de Peblar). Dan heb je het beste van beide werelden, maar dat is mogelijk een te grote hobbel.
Dat kan zelfs terwijl er een backoffice zoals e-flux wordt gebruikt voor de verrekening van de kosten.
Mijn eerste auto was een 1-fase auto en dat ging zonder enig probleem.
Nu hebben we een Model S, en vanaf het begin kreeg ik problemen met laden.
Deze ging namelijk gelijk naar 17Kw/u waardoor na een paar minuten stroom uitviel.
Na veel zoeken en uitproberen heb ik uiteindelijk in de Zappi ingesteld dat deze maximaal 14A mag trekken.
Dat betekend dat ik rond de 10kwh zit tijdens het laden. Dit ging een tijd goed.
Tot op een dag stroom weer weg was. Dat was een van de drie schakelaars onder de meterkast (aardlek schakelaar??)
Enig wat op dat moment naast de auto aan stond (dacht ik) was de oven.
Dus toen laden even stopgezet.
Van de week ging het weer fout, zelfde schakelaar klapte weer uit. En nu weer stond de auto te laden, oven aan, maar blijkbaar ook de wasmachine.
Als ik in de meterkast kijk dan zie ik dat alle drie de apparaten op een aparte groep zitten.
Installatie van 1 naar 3 fase is door een herkend bedrijf gedaan, zoals het aansluiten van de Zappi.
Nou vraag ik me af of er een installatie fout is, of dat ik gewoon te veel vraag van ons systeem door alle drie apparaten tegelijk aan te zetten?
EN daarnaast vraag ik me af waarom de Zappi geknepen moet worden naar 14A ?
Je hebt niet de loadbalancer van Zappi geinstalleerd waardoor de Zappi kan bewaken dat de gridaansluiting niet wordt overbelast? Of is die niet goed ingesteld?seninha schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:47:
Wij hebben sinds een maart een Zappi 2.1 (3-fase) aan de uur hangen.
Deze ging namelijk gelijk naar 17Kw/u waardoor na een paar minuten stroom uitviel.
Na veel zoeken en uitproberen heb ik uiteindelijk in de Zappi ingesteld dat deze maximaal 14A mag trekken.
Dat betekend dat ik rond de 10kwh zit tijdens het laden. Dit ging een tijd goed.
Tot op een dag stroom weer weg was. Dat was een van de drie schakelaars onder de meterkast (aardlek schakelaar??)
Van de week ging het weer fout, zelfde schakelaar klapte weer uit. En nu weer stond de auto te laden, oven aan, maar blijkbaar ook de wasmachine.
Als ik in de meterkast kijk dan zie ik dat alle drie de apparaten op een aparte groep zitten.
Installatie van 1 naar 3 fase is door een herkend bedrijf gedaan, zoals het aansluiten van de Zappi.
Nou vraag ik me af of er een installatie fout is, of dat ik gewoon te veel vraag van ons systeem door alle drie apparaten tegelijk aan te zetten?
17kW is fors, net binnen het vermogen van de gridaansluiting (17,5 kW). De loadbalancer zou dan moeten ingrijpen.
Wat er nu bij jou gebeurd:
Jij hebt een 3x25A aansluiting, waarvan je 3x14A gebruikt voor de Zappi. Daardoor heb je 9A per fase over voor de rest van je huis. 9A is ongeveer 2100W. Zowel je oven, wasmachine als een aantal andere apparaten vragen langdurig meer dan 2100W, en dan heb je ook nog eens je basisverbruik niet mee gerekend.
Je vraagt meer van de netaansluiting dan de zekering toelaat, dus die klapt er (terecht) uit.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Hoe werkt dat dan precies? Volgens mij gebruik je daarvoor de cloud API van Easee en een custom component in HA, toch? Hoe vaak kun je die aanroepen? Daarnaast gaat het dan wel via een flinke omweg van de servers van Easee... Zelfde geldt ook wel voor de zappi API, ook al zijn de ervaringen daarmee wel oké, bij mijn weten.sir_knudde schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:43:
Met HA is het ook met een Easee lite mogelijk om de laadstroom te sturen op basis van de hoeveelheid energie die je terug levert aan het net.
Dat kan zelfs terwijl er een backoffice zoals e-flux wordt gebruikt voor de verrekening van de kosten.
Lokale API heeft persoonlijk mijn sterke voorkeur bij aansturing door externe (lokale) software. Werkt altijd en is veel sneller. Alfen en Peblar hebben dat in ieder geval. Peblar heeft zelfs een native integratie gemaakt door een dev van HA.
kan jouw Model-s met 17(22)kW laden?? ik dacht dat de meeste 11kW laders hebben, en dan is de oorzaak dus een ander apparaat die over je max heen gaat. (zappi 3F zou incl 3 CT klemmen moeten komen)seninha schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:47:
Wij hebben sinds een maart een Zappi 2.1 (3-fase) aan de uur hangen.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Vraag me wel alleen af waarom deze dan toch nog doorschiet naar 17kw als ik de Zappi niet afknijp.
En daarnaast ook nog waarom steeds zelfde aardlek klapt als alle drie de apparaten aan staan.
Blijkbaar gaan die drie groepen naar zelfde aardlek.
Let op: Die "schakelaars" onder je slimme meter zijn geen aardlekschakelaars, maar je 25A hoofdautomaten. Elke automaat schakelt een eigen fase. En je hebt zoals al genoemd load balancing nodig. Je moet dus de installateur van je laadpaal vragen om dat alsnog te installeren.seninha schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:31:
Lees ook net dat de Model S maar met 11KW A/C kan laden. 22Kw schijnt alleen als onboard charger aangepast is. Weer wat geleerd.
Vraag me wel alleen af waarom deze dan toch nog doorschiet naar 17kw als ik de Zappi niet afknijp.
En daarnaast ook nog waarom steeds zelfde aardlek klapt als alle drie de apparaten aan staan.
En welke verbruikersgroep op welke fase zit kun je checken door de bedrading in je meterkast te volgen, door te meten, of door eenvoudig een fase uit te schakelen en te kijken wat er allemaal uitvalt. Dan kun je ook kijken of het allemaal een beetje logisch is verdeeld. Maar dat gaat te ver voor dit topic, daarvoor is Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
als de Tesla maar 11kW opneemt, en op de Zappi 17kW staat..... lijkt mij dit een CT(?) probleem?seninha schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:31:
Lees ook net dat de Model S maar met 11KW A/C kan laden. 22Kw schijnt alleen als onboard charger aangepast is. Weer wat geleerd.
Heb je wel 3x CT aangesloten? en juist?
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Maar ga ze nogmaals goed bekijken.
Op dit moment heb ik maar 3 CT klemmen , maar binnen kort komt er een tweede HARVI bij om Zonnepanelen ook te meten (dat is een 1-fase systeem dus er komt 1 CT klem er bij).
Wat loadbalancing betreft, daar heb ik niets van vernomen. ga ze wel even benaderen
@seninhaseninha schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:15:
CT klemmen zijn aangesloten op een HARVI , en is door installateur gedaan.
Maar ga ze nogmaals goed bekijken.
Op dit moment heb ik maar 3 CT klemmen , maar binnen kort komt er een tweede HARVI bij om Zonnepanelen ook te meten (dat is een 1-fase systeem dus er komt 1 CT klem er bij).
Wat loadbalancing betreft, daar heb ik niets van vernomen. ga ze wel even benaderen
Het gaat er niet alleen om dat je die 3 CT-klemmen aansluit, maar ook dat ze goed aangesloten worden. Je zal de eerste niet zijn waarbij ze of niet op de juiste, overeenkomstige fasen zijn aangesloten, of verkeerdom: de pijl op de CT moet altijd richting groepenkast wijzen.
Je kunt ergens in het menu op de Zappi dingen uitlezen waaraan je kunt zien of die dingen goed zitten. Even uit mijn hooft: ergens kun je de fase uitlezen en die moet voor alle drie ergens rond de nul uitkomen. Zo niet, dan zit je fout.
Zoek even goed in de documentatie van de Zappi. Er is hier op GoT bovendien een topic over de Zappi waar je die vragen prima kwijt kunt.
<John O`Mill>
Ikzelf wil binnenkort ook een laadpaal (laten) installeren voor een zakelijke lease auto en mijn voorkeur gaat nu uit naar een Peblar Business (met vaste kabel).
Nu heb ik nog wat vragen m.n. over de backoffice. Ik zou graag in de toekomst onze privé auto willen laden zonder opslag, nu zag ik in het Peblar topic al dat 0-tarief mogelijk is bij Tap dus onze toekomstige priveauto zouden we "gratis" kunnen laden (wanneer we voor Tap kiezen)
Is het mogelijk om naast het "gewone" tarief en het 0-tarief ook nog andere tarieven te bepalen voor specifieke tags? Bijvoorbeeld een heel duur tarief voor onbekende, een tarief van kwh-prijs + afschrijving van de paal voor de zakelijke leaseauto, een tarief van de kale kwh-prijs voor familie en vrienden en dan nog een tarief zonder opslag voor onze prive auto.
En ten slotte ben ik even benieuwd hoe de eventuele "prive" backoffice op de factuur van de laaddruppel komt te staan? Is dat bijvoorbeeld mijn achternaam icm de naam van de backoffice of heb je daar nog keuze in?
Alvast bedankt!
Ben net thuis gekomen en de CT klemmen nagekeken. Deze zijn bij mij via een Harvi aangesloten.Hippe Lip schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:07:
[...]
@seninha
Het gaat er niet alleen om dat je die 3 CT-klemmen aansluit, maar ook dat ze goed aangesloten worden. Je zal de eerste niet zijn waarbij ze of niet op de juiste, overeenkomstige fasen zijn aangesloten, of verkeerdom: de pijl op de CT moet altijd richting groepenkast wijzen.
Je kunt ergens in het menu op de Zappi dingen uitlezen waaraan je kunt zien of die dingen goed zitten. Even uit mijn hooft: ergens kun je de fase uitlezen en die moet voor alle drie ergens rond de nul uitkomen. Zo niet, dan zit je fout.
Zoek even goed in de documentatie van de Zappi. Er is hier op GoT bovendien een topic over de Zappi waar je die vragen prima kwijt kunt.
Heb eerste zonnepanelen uitgezet, toen auto aan de lader gezet en toen CT klemmen 1 voor 1 in de Harvi gestoken. En ze gaven in de Zapoi steeds de juiste fase aan. Dus dat is goed aangesloten.
Allen de PF waardes zijn rond de 0.65 ipv 0.99 .
Geen idee waarom
Morgen krijg ik een 2de Harvi, die gaat dan de zonnepanelen in de gaten houden.
Moet nu even uitzoeken hoe het load balancing nou werkt in de Zappi zelf.
Bij Easee is het mogelijk om met overschot vanuit PV te laden (weliswaar nog in de beta), maar dit is pas vanaf (even uit m'n hoofd) ongeveer 1200W. Met 12 panelen ga je dat alleen in de zomermaanden halen, op dagen als vandaag is dat kansloos.Robvef schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:35:
Ik heb ook wat hulp/advies nodig bij het 'kiezen' van een laadpunt.
De situatie is als volgt:Nu ben ik aan het kijken naar of de Easee Charge UP of de Peblar Business
- - Aansluiting 3x25A
- - 12 zonnepanelen (weinig overschot, vorig jaar 'maar' 265 kWh)
- - Auto: KIA EV6, per 01-01: Cupra Formentor PHEV (zakelijke lease)
- - Geen eigen parkeerplek
- - Inductiekookplaat
- - P1 meter van Homewizard
Ik wil het liefste gebruik maken van laden met zonne-energie icm netleverantie
Ondertussen ben ik er al achter dat het automatisch verrekenen met een backoffice
en laden op (puur) zonne-energie niet mogelijk is bij in ieder geval de (oudere) Easee Charge Lite.
De vragen die ik heb zijn, is dit wel mogelijk bij de Easee Charge UP? En geldt dit ook
voor de Peblar? Of is dit sowieso niet mogelijk? Kan de Easee Charge UP gebruik maken van
loadbalancing dmv de P1 Homewizard. Ik wil sowieso een laadpunt met socket systeem ivm
dat het laadpunt rechtstreeks aan de straatkant hangt.
Ik kan nu nog profiteren van een vast contract zonder terugleverkosten, maar in 2027 loopt
dit af en ben ik aan het kijken naar een dynamisch energie-contract, bijvoorbeeld Tibber.
Ik vind de Easee Charge UP vooral interessant vanwege zijn prijs, maar als de mogelijkheden
bij een Peblar beter zijn, dan vind ik de prijs ook zeker te rechtvaardigen.
Load balancing kan alleen met een losse module, niet via HomeWizard.
Als je de auto aan t laden zet en de zonnepanelen niet aan hebt, staat er dan bij het vermogen wat naar de auto gaat ongeveer zet zelfde als bij het vermogen uit het net?seninha schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:23:
[...]
Ben net thuis gekomen en de CT klemmen nagekeken. Deze zijn bij mij via een Harvi aangesloten.
Heb eerste zonnepanelen uitgezet, toen auto aan de lader gezet en toen CT klemmen 1 voor 1 in de Harvi gestoken. En ze gaven in de Zapoi steeds de juiste fase aan. Dus dat is goed aangesloten.
Geen idee waarom
Morgen krijg ik een 2de Harvi, die gaat dan de zonnepanelen in de gaten houden.
Staat bij de network instellingen de grid limit op 25 ampère ingesteld?
Ik ieder geval de eerste model s en hadden allemaal.een 22kw boordladerseninha schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:31:
*knip* Hi
[ Voor 98% gewijzigd door twain4me op 15-10-2025 17:53 . Reden: valt onder werving ]
@seninhaseninha schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:23:
Ben net thuis gekomen en de CT klemmen nagekeken. Deze zijn bij mij via een Harvi aangesloten.
Geen idee waarom
Ik ben bang dat ze dan toch niet goed aangesloten zijn. Die PF-waardes moeten van alle drie rond de 1 liggen. Dat betekent dat (een van) die klemmen óf niet in de juiste volgorde zitten, óf verkeerdom aangesloten zijn (of een combinatie daarvan).
Bij mij zijn de klemmen ook via een harvi aangesloten. Het maakt niet uit of je ze bedraad of via een harvi op je Zappi aansluit.
Voor de load balancing heb je die tweede harvi niet nodig. Dat gaat met de klemmen die je nu hebt en die zijn, hoop ik, aangesloten rond de drie fasedraden die van de hoofdschakelaar komen?Morgen krijg ik een 2de Harvi, die gaat dan de zonnepanelen in de gaten houden.
Hiermee kun je twee dingen:
1. Voorkomen dat je hoofdzekeringen (25A) overbelast worden en
2. Je auto laden met uitsluitend het overschot van je PV-panelen. Je ziet dan dat de Zappi de meter precies (plus of min ca. 100W) op nul houdt.
<John O`Mill>
Ik denk dat dat het een nette verdedigbare prijs is.Hippe Lip schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:37:
[...]
Is dat niet héél erg weinig, die 0,37 cent?
Kunnen alle partijen mee thuiskomen.
[ Voor 90% gewijzigd door twain4me op 15-10-2025 18:20 . Reden: offtopic ]
<John O`Mill>
@macfocusmacfocus schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:58:
[...]
Ik denk dat dat het een nette verdedigbare prijs is.
Kunnen alle partijen mee thuiskomen.
Ik ben bang dat je de essentie mist: 0,37 cent is ongeveer ⅓ cent, niet euro.
Bijna nix dus…
[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 15-10-2025 18:04 ]
<John O`Mill>
:strip_exif()/f/image/32KgiwybDMAyj2GAiD1yAKmK.jpg?f=fotoalbum_large)
En zoals ik al schreef, ik heb CT klemmen losgehaald van de Harvi en 1 voor 1 in gedaan. Elke keer eerst checken op de Zappi of die wel de juiste L nummer aangaf. En dat was het geval.
Dus zou niet weten wat er nou fout gaat hier. Helemaal ik nooit iets zie over zonne opbrengst in de app
@Makrolon Gridlimit staat op 25A.
En als ik de auto de lader hangt, met zonnepanelen uit, dan geeft de app en de Zappi aan dat de auto 9.2 kW krijgt en dat er 6.3 kW uit de grit komt.
Geen idee waar dit verschil vandaan komt
:strip_exif()/f/image/TTCLdXDWm1wdTcKA0J2lhzsT.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja dan wordt dus het verschil in prijs tussen de Easee Charge Up (met Equalizer) en de Peblar ineens heel wat kleiner. Vooral ook omdat ik me verder aan het verdiepen ben in het EVCC verhaalKnul schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:25:
[...]
Bij Easee is het mogelijk om met overschot vanuit PV te laden (weliswaar nog in de beta), maar dit is pas vanaf (even uit m'n hoofd) ongeveer 1200W. Met 12 panelen ga je dat alleen in de zomermaanden halen, op dagen als vandaag is dat kansloos.
The kids next door have challenged me to a water fight... I'm just updating my status while I wait for the kettle to boil.
Alle ct klemmen zitten sowieso verkeerd om.seninha schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:09:
@Hippe Lip : ct klemmen zijn gewoon aangesloten op de aanvoer kabels wat van de Liander meterkast gaat naar de rest van de groepen
[Afbeelding]
En zoals ik al schreef, ik heb CT klemmen losgehaald van de Harvi en 1 voor 1 in gedaan. Elke keer eerst checken op de Zappi of die wel de juiste L nummer aangaf. En dat was het geval.
Dus zou niet weten wat er nou fout gaat hier. Helemaal ik nooit iets zie over zonne opbrengst in de app
@Makrolon Gridlimit staat op 25A.
En als ik de auto de lader hangt, met zonnepanelen uit, dan geeft de app en de Zappi aan dat de auto 9.2 kW krijgt en dat er 6.3 kW uit de grit komt.
Geen idee waar dit verschil vandaan komt
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En dat verschil daar moet je dus achter komen, want dat verschil hoort er niet te zijn. Tenzij je zonnepanelen zon 3kw opwekken.
Het is heel simpel. Je zappi moet aangesloten zijn in dezelfde fase volgorde als onder de hoofdschakelaar, dan moeten de ct klemmen. In diezelfde volgorde op ct 1 2 en 3 in de harvi zijn aangesloten, rood op plus en zwart op min. En de ct klemmen moeten dus andersom. En dan werkt alles zoals het hoort.
[ Voor 8% gewijzigd door Makrolon op 15-10-2025 19:18 ]
PV overschot laden met Easee werkt voor geen meter op 3 fasen installaties, ze hebben dit op een hele brakke manier geïmplementeerd die voor geen meter werkt.Knul schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:25:
[...]
Bij Easee is het mogelijk om met overschot vanuit PV te laden (weliswaar nog in de beta), maar dit is pas vanaf (even uit m'n hoofd) ongeveer 1200W. Met 12 panelen ga je dat alleen in de zomermaanden halen, op dagen als vandaag is dat kansloos.
Er wordt al heel lang over geklaagd maar fixen doen ze het niet.
Onbegrijpelijk.
Hier een feedback draadje op de website van Easee, lees ook de comments...
https://feedback.easee.co...Bv0MyaNcI0eYCH?from=board
@Makrolon en @seninhaMakrolon schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:16:
[...]
Alle ct klemmen zitten sowieso verkeerd om.
En dat verschil daar moet je dus achter komen, want dat verschil hoort er niet te zijn. Tenzij je zonnepanelen zon 3kw opwekken.
Het is heel simpel. Je zappi moet aangesloten zijn in dezelfde fase volgorde als onder de hoofdschakelaar, dan moeten de ct klemmen. In diezelfde volgorde op ct 1 2 en 3 in de harvi zijn aangesloten, rood op plus en zwart op min. En de ct klemmen moeten dus andersom. En dan werkt alles zoals het hoort.
Het lastige is dat de Zappi (althans mijn V2.0) is voor een linksdraaiend net, terwijl we hier in NL meestal een rechtsdraaiend net hebben. Of net andersom. Ik heb daarom tussen de meter en de hoofdschakelaar twee fasen verwisseld, maar dat kan ook bijvoorbeeld tussen de Zappi en de groepenkast. In dat laatste geval komen de fasen in de Zappi alvast niet overeen met die in de groepenkast.
Verder kan ik op je foto’s, @seninha, niet het pijltje zien dat op de CT’s staat. Als je de draad volgt, wijst dat dan naar de meter of naar de hoofdschakelaar?
En verder moet je toch echt die PF-waardes in orde krijgen. Als die niet alle drie bijna 1 zijn dan zit het gewoon niet goed, ook al denk je van wel. Zoek goed op internet hiernaar (bijvoorbeeld: zappi ct install fault) en je vind een procedure om de fout(en) eruit te halen.
<John O`Mill>
@seninhaseninha schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:09:
Helemaal ik nooit iets zie over zonne opbrengst in de app
Zolang je alleen ct’s op je hoofdschakelaar hebt ga je dat ook niet zien. Dat kan ook niet, want daar zie je hooguit of je teruglevert. Een deel van je opbrengst wordt immers meteen in huis gebruikt.
Cijfertjes of grafiek van PV-opbrengst zelf kun je pas zien als je ook daarop (de netaansluiting van je omvormer) CT’s hebt aangesloten met een harvi. Zo heb ik het hier ook.
En let dan op: ook daar moet het pijltje op de CT’s wijzen van de omvormer naar de groepenkast. En de juiste CT op de juiste fase, anders werkt het ook daar niet goed.
<John O`Mill>
Maar nu heb ik een ander probleem. Nadat ik de omvormer uitgezet had via de knop op de omvormer zelf en toen weer aan.
Duurde het erg lang voor deze weer in werking kwam. Heb toen alles, maar zn gang laten gaan.
Ben zojuist naar boven gegaan en lcd-scherm is uit ??
Nu van alles geprobeerd: Hoofdschakelaar uit aan , zekering boven naast de omvormer uit/aan, knop op de omvormer weer uit en aan. Maar niets.
Omvormer doet niets meer.
Deze is denk ik ruim 10 jaar oud. Misschien toch overleden. Gaat om een Omniksol-5k-TL. Jammer genoeg is bedrijf failliet dus nergens iets over deze omvormer kunnen vinden.
Denk dat ik even op zoek moet naar een andere, liefst 2de hands want we willen toch over een jaar of 2 panelen vervangen.
Daarom heb ik gewoon ingesteld alleen laden tussen 10:00 en 18:00 en max 6A uit het net trekken en zoveel mogelijk uit de panelen halen.ASW1 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:38:
[...]
PV overschot laden met Easee werkt voor geen meter op 3 fasen installaties, ze hebben dit op een hele brakke manier geïmplementeerd die voor geen meter werkt.
Er wordt al heel lang over geklaagd maar fixen doen ze het niet.
Onbegrijpelijk.
Hier een feedback draadje op de website van Easee, lees ook de comments...
https://feedback.easee.co...Bv0MyaNcI0eYCH?from=board
Werkt prima voor mij.
Volgt hij dan wel netto overschot over de 3 fasen samen?ASS-Ware schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:15:
[...]
Daarom heb ik gewoon ingesteld alleen laden tussen 10:00 en 18:00 en max 6A uit het net trekken en zoveel mogelijk uit de panelen halen.
Werkt prima voor mij.
De easee werkt sowieso slecht met 3 fasen en load balancing. Hij kan een fase wel uitschakelen, maar bijschakelen ho maar. Zonne laden heb ik maar helemaal uit mijn hoofd gezet. Voor 2027 zal ik het zonneoverschot naar de EV sturen via HA.ASW1 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:18:
[...]
Volgt hij dan wel netto overschot over de 3 fasen samen?
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Ik heb het aan de praat gekregen, heeft wat uurtjes gekost, maar het blijkt ID Reversed HEX te moeten zijn en dan niet achter een pincode in de Zappi, maar Tap Electric als "plug n charge" in te stellen. Ik heb alle codes meerdere malen geprobeerd (ook die) zonder succes, tot afgelopen week ineens een nieuwe laadpas binnen kwam. Toen kreeg ik het vermoeden dat de oude laadpas weleens geblokkeerd zou kunnen zijn, net nadat het een keer succesvol was gelukt. De code nagetrokken waarmee het 1x was gelukt vorige week en dat bleek dus Reversed HEX te zijnJanHenk schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:28:
Ja in theorie is het gewoon een andere notatiewijze van hetzelfde ID. Maximaal 14 tekens, dat zal dan wel hexadecimale notatie van het ID zijn.
Volgende stap is om alleen de leaseauto te declareren en de prive auto niet. (hoewel die nauwelijks nog wordt gereden, wat een heerlijke auto is die ID.3
Hopelijk blijft ie het nu stabiel doen, ben door dit wel wat onzeker geworden over de Zappi (mogelijk onterecht als het inderdaad de geblokkeerde laadpas bleek te zijn).
[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 15-10-2025 23:23 ]
Er is geen zon, dan doet je omvormer niks. Hij zal straks gewoon weer aan gaan.seninha schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:03:
Zal van het weekend nogmaals naar kijken.
Maar nu heb ik een ander probleem. Nadat ik de omvormer uitgezet had via de knop op de omvormer zelf en toen weer aan.
Duurde het erg lang voor deze weer in werking kwam. Heb toen alles, maar zn gang laten gaan.
Ben zojuist naar boven gegaan en lcd-scherm is uit ??
Nu van alles geprobeerd: Hoofdschakelaar uit aan , zekering boven naast de omvormer uit/aan, knop op de omvormer weer uit en aan. Maar niets.
Omvormer doet niets meer.
Deze is denk ik ruim 10 jaar oud. Misschien toch overleden. Gaat om een Omniksol-5k-TL. Jammer genoeg is bedrijf failliet dus nergens iets over deze omvormer kunnen vinden.
Denk dat ik even op zoek moet naar een andere, liefst 2de hands want we willen toch over een jaar of 2 panelen vervangen.
Daar is niks lastigs aan... Je zappi wil een rechts veld hebben. Er is in Nederland niks gestandaardiseerd qua rechts of links veld. Je meet voor de installatie of het veld rechts is of links, is hij links dan draai je 2 fases onder de hoofdschakelaar om en heb je een rechts veld en kan je verder met de installatie.Hippe Lip schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:46:
[...]
@Makrolon en @seninha
Het lastige is dat de Zappi (althans mijn V2.0) is voor een linksdraaiend net, terwijl we hier in NL meestal een rechtsdraaiend net hebben. Of net andersom. Ik heb daarom tussen de meter en de hoofdschakelaar twee fasen verwisseld, maar dat kan ook bijvoorbeeld tussen de Zappi en de groepenkast. In dat laatste geval komen de fasen in de Zappi alvast niet overeen met die in de groepenkast.
Verder kan ik op je foto’s, @seninha, niet het pijltje zien dat op de CT’s staat. Als je de draad volgt, wijst dat dan naar de meter of naar de hoofdschakelaar?
En verder moet je toch echt die PF-waardes in orde krijgen. Als die niet alle drie bijna 1 zijn dan zit het gewoon niet goed, ook al denk je van wel. Zoek goed op internet hiernaar (bijvoorbeeld: zappi ct install fault) en je vind een procedure om de fout(en) eruit te halen.
Niet boven de hoofdschakelaar of in de zappi gaan draaien, dan maak je het onoverzichtelijk en worden fouten gemaakt met de volgorde van de ct klemmen etc.
Precies zoals je schrijft:JanHenk schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:14:
[...]
Hoe werkt dat dan precies? Volgens mij gebruik je daarvoor de cloud API van Easee en een custom component in HA, toch? Hoe vaak kun je die aanroepen? Daarnaast gaat het dan wel via een flinke omweg van de servers van Easee... Zelfde geldt ook wel voor de zappi API, ook al zijn de ervaringen daarmee wel oké, bij mijn weten.
Lokale API heeft persoonlijk mijn sterke voorkeur bij aansturing door externe (lokale) software. Werkt altijd en is veel sneller. Alfen en Peblar hebben dat in ieder geval. Peblar heeft zelfs een native integratie gemaakt door een dev van HA.
Ik maak gebruik van de HACS integratie en die biedt een API om de dynamic current limit voor de lader in te stellen.
Deze API gebruik ik in een automation, die iedere 2 minuten bekijkt hoeveel energie er wordt gebruikt of terug geleverd met een ruime marge.
Je zult wel gelijk hebben, dat de call via de servers van Easee loopt. Ook zal er vast een limiet of throttle zijn, maar daar ben ik nog niet tegen aangelopen.
Denk je?Makrolon schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 06:45:
[...]
Er is geen zon, dan doet je omvormer niks. Hij zal straks gewoon weer aan gaan.
Hoop het echt. Dacht dat LCD scherm altijd aanstond ook als er geen zon is omdat er altijd wel iets binnen stroomt.
Ik heb nu een EV (Zeekr) welke ik zakelijk gebruik en dus ook zakelijk laad middels een laadpaal die van mijzelf is (of in ieder geval betaald door mijn vorige werkgever en geschonken bij vertrek) maar beheerd wordt door EV-company. Op die laadpaal kan ik maar een tarief instellen. Dus dat heb ik gedaan dat is het hoogste tarief wat ik heb, namelijk het dagtarief.
Nu hebben we voor mijn vrouw een MINI Cooper SE gekocht. Die willen we dus ook laden thuis, maar daar begint soort van de ellende. Ik wil natuurlijk het liefst de Cooper laden tegen mijn eigen tarief buiten het platform van EV-company om. Maar die vrijheid krijg ik niet op (mijn eigen paal). Het enige wat EV-company kan aanbieden is een laadpas (€3,50 per maand) waarmee ik dan wat korting krijg op het hoge tarief wat op mijn laadpaal ingesteld staat plus nog een fee per Kw/h daar bovenop voor EV-company. Aan de andere kant als ik de paal in eigen beheer neem kan ik volgens mij niet meer direct met mijn zakelijk pas laden bij mijn eigen paal en het automatisch teruggestort krijgen. Dat moet ik dan iedere maand gaan declareren. Dus dat is ook niet handig.
Om het nog complexer te maken ik heb zonnepanelen, dus het liefst heb ik een lader die dat ondersteund. In ieder geval voor de Cooper. Dus de makkelijkste oplossing zou zijn 'gewoon' nog een laadpaal erbij.
Maar op een of andere manier voelt dat nogal redundant. En die kosten heb ik er met een mini als tweede auto niet extreem snel uit. Zeker omdat de zakelijke auto bijgeteld wordt dus de Cooper maar echt weinig zal rijden.
Zijn er charmantere oplossingen te bedenken?
Geen idee, maar wat ik zie is dat ik niets teruglever op de dagen dat ik de EV laad.ASW1 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:18:
[...]
Volgt hij dan wel netto overschot over de 3 fasen samen?
Naar een andere backoffice gaan, bijv. Tap Electric. Dan kun je de pas van de privé auto aanmelden als pas waarmee gratis geladen kan worden.911GT2 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:41:
Hopelijk kan iemand me hier helpen. Situatie schets:
Ik heb nu een EV (Zeekr) welke ik zakelijk gebruik en dus ook zakelijk laad middels een laadpaal die van mijzelf is (of in ieder geval betaald door mijn vorige werkgever en geschonken bij vertrek) maar beheerd wordt door EV-company. Op die laadpaal kan ik maar een tarief instellen. Dus dat heb ik gedaan dat is het hoogste tarief wat ik heb, namelijk het dagtarief.
Nu hebben we voor mijn vrouw een MINI Cooper SE gekocht. Die willen we dus ook laden thuis, maar daar begint soort van de ellende. Ik wil natuurlijk het liefst de Cooper laden tegen mijn eigen tarief buiten het platform van EV-company om. Maar die vrijheid krijg ik niet op (mijn eigen paal). Het enige wat EV-company kan aanbieden is een laadpas (€3,50 per maand) waarmee ik dan wat korting krijg op het hoge tarief wat op mijn laadpaal ingesteld staat plus nog een fee per Kw/h daar bovenop voor EV-company. Aan de andere kant als ik de paal in eigen beheer neem kan ik volgens mij niet meer direct met mijn zakelijk pas laden bij mijn eigen paal en het automatisch teruggestort krijgen. Dat moet ik dan iedere maand gaan declareren. Dus dat is ook niet handig.
Om het nog complexer te maken ik heb zonnepanelen, dus het liefst heb ik een lader die dat ondersteund. In ieder geval voor de Cooper. Dus de makkelijkste oplossing zou zijn 'gewoon' nog een laadpaal erbij.
Maar op een of andere manier voelt dat nogal redundant. En die kosten heb ik er met een mini als tweede auto niet extreem snel uit. Zeker omdat de zakelijke auto bijgeteld wordt dus de Cooper maar echt weinig zal rijden.
Zijn er charmantere oplossingen te bedenken?
Hoe is je PV verdeeld over de fasen?ASS-Ware schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:06:
[...]
Geen idee, maar wat ik zie is dat ik niets teruglever op de dagen dat ik de EV laad.
6 panelen op fase 1, 6 panelen op fase 2, 12 panelen op fase 3.
@MakrolonMakrolon schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 06:47:
Daar is niks lastigs aan... Je zappi wil een rechts veld hebben. Er is in Nederland niks gestandaardiseerd qua rechts of links veld. Je meet voor de installatie of het veld rechts is of links, is hij links dan draai je 2 fases onder de hoofdschakelaar om en heb je een rechts veld en kan je verder met de installatie.
Niet boven de hoofdschakelaar of in de zappi gaan draaien, dan maak je het onoverzichtelijk en worden fouten gemaakt met de volgorde van de ct klemmen etc.
Ja, dat weten jij en ik, maar niet elke installateur zal dat zomaar doen.
Bovendien krijg je toch onoverzichtelijkheden wanneer je bijvoorbeeld HA gebruikt en daar zowel je slimme meter als andere dingen zoals je PV en Zappi op configureert. Dan is L1 (of een andere fase) opeens niet overal L1.
Die fasedraaiing zou eigenlijk onder de meter moeten gebeuren, maar krijg dát maar eens voor elkaar…
<John O`Mill>
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen