Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Hippe Lip schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:50:
[...]

@Makrolon
Ja, dat weten jij en ik, maar niet elke installateur zal dat zomaar doen.

Bovendien krijg je toch onoverzichtelijkheden wanneer je bijvoorbeeld HA gebruikt en daar zowel je slimme meter als andere dingen zoals je PV en Zappi op configureert. Dan is L1 (of een andere fase) opeens niet overal L1. |:(

Die fasedraaiing zou eigenlijk onder de meter moeten gebeuren, maar krijg dát maar eens voor elkaar…
Hoezo is dat onoverzichtelijk? In de Zappi is het toch totaal niet belangrijk welke huisfase er op welke Zappi fase zit? Bij drie fasen laden, laadt een laadpunt op elke fase met evenveel vermogen. Alleen is eventueel van belang welke huisfase er op de Zappi fase 1 zit voor het op 1 fase laden.
Dus als Zappi fase 1 zit zoals je wil, kun je fase 2 en 3 in de Zappi wisselen (en de CT's in de Zappi dan uiteraard ook) om de juiste rotatie te krijgen als het niet werkt.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:32
Ik ben het spoor een beetje kwijt tussen alle forums.
Kan ik op dit forum vragen stellen over het aanschaffen van een eigen laadpaal waarmee ik wil factureren aan de persoon / maatschappij van de laadpas die hem gebruikt. Dus een soort openbare prive paal?

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:16
blaaspijp schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:52:
Kan ik op dit forum vragen stellen over het aanschaffen van een eigen laadpaal waarmee ik wil factureren aan de persoon / maatschappij van de laadpas die hem gebruikt. Dus een soort openbare prive paal?
Als je eerst het topic door hebt gelezen, zelf al e.e.a. hebt uitgezocht, aangeeft wat je zelf al hebt gevonden en gericht vragen stelt, dan zeker.
Als je hier je situatie beschrijft en vraagt of iemand je kan vertellen wat je moet aanschaffen, dan zullen de meesten dat niet direct op prijs stellen.

• blaaspijp
Ik ben best bereid om het hele forum te lezen alleen als ik er dan achter kom dat ik een ander forum moet hebben is dat een beetje zonde.

Het verwachte antwoord:
Ja dat is dit forum succes met zoeken.
Of
Nee hiervoor moet je forum xxx hebben.

Beide vind ik perfecte antwoorden waar ik blij van wordt.

• ASS-Ware
blaaspijp schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:59:
Ik ben best bereid om het hele forum te lezen alleen als ik er dan achter kom dat ik een ander forum moet hebben is dat een beetje zonde.

Het verwachte antwoord:
Ja dat is dit forum succes met zoeken.
Of
Nee hiervoor moet je forum xxx hebben.

Beide vind ik perfecte antwoorden waar ik blij van wordt.
Als een antwoord als "Als je eerst het topic door hebt gelezen, zelf al e.e.a. hebt uitgezocht, aangeeft wat je zelf al hebt gevonden en gericht vragen stelt, dan zeker." niet goed en/of duidelijk is, dan weet ik niet of ik je kan voorzien van een duidelijk en juist antwoord.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:59
blaaspijp schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:52:
Ja hoor daarvoor ben je hier op de goede plek, dat is een hele normale usecase die veel mensen hebben. Elke laadpaal met backoffice kan dat.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-11 11:06
Hippe Lip schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:03:
[...]

@macfocus
offtopic:
Ik ben bang dat je de essentie mist: 0,37 cent is ongeveer ⅓ cent, niet euro.
Bijna nix dus…
Uh, ja… verkeerde eenheid gebruikt….
Oepsie

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:25

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb nu bij Tap Electric een tarief van 37ct ingevoerd (mijn contract prijs) , op de Multi tank card zie ik een prijs van 60ct.
Tap electric doet er 10% bovenop plus btw, die btw lijkt mij onterecht omdat het een onkostenvergoeding is lijkt me, ik laad met de leaseauto.
Daarbij vraag ik me af welke tarieven jullie hanteren, contract prijs klinkt logisch, maar welk tarief moet ik hanteren als ik vanaf 2027 uitsluitend op zonnestroom laad? Dan zijn mijn kosten grotendeels 0 van maart tm oktober (los van de afschrijving van pv panelen).

De belastingdienst lijkt hier ook nog niet echt een helder antwoord op te hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 17-10-2025 00:37 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

blaaspijp schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:52:[..] ik wil factureren aan de persoon / maatschappij van de laadpas die hem gebruikt. Dus een soort openbare prive paal?
Ja hoor, dat kan zeker :+ .

Lees mijn berichten even door :).

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:31
Sport_Life schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 00:29:
Ik heb nu bij Tap Electric een tarief van 37ct ingevoerd (mijn contract prijs) , op de Multi tank card zie ik een prijs van 60ct.
Tap electric doet er 10% bovenop plus btw, die btw lijkt mij onterecht omdat het een onkostenvergoeding is lijkt me, ik laad met de leaseauto.
Daarbij vraag ik me af welke tarieven jullie hanteren, contract prijs klinkt logisch, maar welk tarief moet ik hanteren als ik vanaf 2027 uitsluitend op zonnestroom laad? Dan zijn mijn kosten grotendeels 0 van maart tm oktober (los van de afschrijving van pv panelen).

De belastingdienst lijkt hier ook nog niet echt een helder antwoord op te hebben.
Zoek en gij zult vinden.
Veel passen hebben tarief afspraken. Kan jij braaf een "laag" tarief instellen en denken goed bezig te zijn, krijgt je werkgever toch gewoon het standaard tarief gefactureerd... Als je dan toch moet kiezen aan welke strijkstok het blijft hangen, dan zou ik het wel weten.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• blaaspijp
Het gaat mij er om dat ik nu een EcoTap paal van mijn werkgever heb staan en dat de vergoeding naar beneden is bijgesteld, hierdoor is de paal niet meer kostendekkend. De paal van mijn werkgever gaat wat mij betreft van de muur af en dan wil ik een eigen paal ophangen met een wel kostendekkend tarief.

• V_ger
blaaspijp schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 07:26:
Het gaat mij er om dat ik nu een EcoTap paal van mijn werkgever heb staan en dat de vergoeding naar beneden is bijgesteld, hierdoor is de paal niet meer kostendekkend. De paal van mijn werkgever gaat wat mij betreft van de muur af en dan wil ik een eigen paal ophangen met een wel kostendekkend tarief.
Ah, ik ging er van uit dat je zelf de beheerder was.
Dus, dan regel je zelf een paal met backoffice. Dan ben jij de beheerder en ga jij overal over. Voor je WG is het dan niet anders dan wanneer je gewoon op straat laadt bij een publieke paal.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:38
blaaspijp schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 07:26:
Als je daarover al overlegd hebt met je werkgever, en die is niet bereid om meer te betalen, kun je toch weigeren om thuis te laden?
Een onkostenvergoeding hoort tenslotte alle gemaakte onkosten te vergoeden.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• Bob Lieftink
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 15-11 13:49
Goedemorgen allemaal,

Zijn jullie al op de hoogte van deze regeling?
Vanaf 2026 komt er een nieuwe regeling van de Nederlandse overheid, uitgevoerd door de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa). Deze regeling hoort bij de Regeling Energie voor Vervoer en stimuleert duurzaam rijden.

De overheid laat al enkele jaren grotere vervuilers zoals brandstofleveranciers betalen voor hun CO₂-uitstoot. Aan de andere kant van het marktmechanisme staan de bedrijven die elektrisch rijden. Deze krijgen een beloning in de vorm van emissie reductie eenheden voor hun bijdrage aan schone mobiliteit. Dit gaat met een credits systeem. Waarbij vervuilers aan het einde van het jaar een bepaalde hoeveelheid credits op hun balans moeten hebben staan, meestal moeten ze deze inkopen.

Omdat de korting op de mrb voor elektrische auto’s eraf gaat heeft de overheid besloten dit systeem vanaf januari 2026 ook toegankelijk te maken voor thuisladers.

Dus als jij thuis laadt met je eigen laadpaal, kun je vanaf 2026 ‘credits’ (Emissie Reductie Eenheden of ERE’s) verdienen. Deze credits kun je laten administreren en verkopen via een derde partij die hiervoor bevoegd is (vereiste vanuit de overheid is dat dit een derde professionele partij is).
Gemiddeld kan dat ongeveer €20 per maand opleveren (als je voor tussen de 15.000 en 20.000 KM thuis laadt), en voor mensen die veel laden kan het zelfs oplopen tot €50 per maand.

De derde partij administreert, controleert en verkoopt alleen deze credits — geen persoonlijke informatie wordt gedeeld of doorverkocht. En afhankelijk van de afspraken die je maakt met de inboekdienstverlener kan je de opbrengsten maandelijks, per kwartaal of jaarlijks laten uitbetalen.

De nieuwe wet is voor iedereen die thuislaadt van toepassing, dus ook voor lease rijders. Het gaat erom of je een eigen aansluiting thuis hebt (EAN code). Hoe meer kWh je thuis laadt hoe meer credits, want jij draagt bij aan duurzaam vervoer.

Knip

[ Voor 197% gewijzigd door Notna op 17-10-2025 09:52 . Reden: Hersteld, op de laatste zin na ]

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Peter-036 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:12:
[...]

Een onkostenvergoeding hoort tenslotte alle gemaakte onkosten te vergoeden.
Dat is geen wet, maar afhankelijk van de afspraken met je werkgever. Ik geef het je de kost hoeveel mensen een kilometervergoeding krijgen die echt bij lange na niet kostendekkend is ;)

Het is misschien wel wachten op een maximale onbelaste thuislaadvergoeding... Hoop nu niet de slapende honden wakker gemaakt te hebben :P

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• JanHenk
  • Niet online
Sport_Life schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 00:29:
Een backoffice levert de dienst, ze betalen jou zonder btw uit (omdat jij zelf geen btw-plichtige bent) maar moeten wel btw berekenen over de levering van het goed (in de wet is de levering van elektriciteit gelijkgesteld met de levering van een goed).

Als de werkgever de betreffende btw kan verrekenen, is dat verder geen probleem.

Als de werkgever geen btw kan verrekenen, omdat het bijvoorbeeld een assurantiekantoor, zorginstelling, etc. betreft... Kun je eigenlijk beter geen gebruikmaken van een backoffice, maar rechtstreeks declareren.

De intermediaire kosten (dus jouw kostprijs) is de hoofdregel. Er is wel een standpunt van een kennisgroep, heb ik hier vaker aangehaald.

https://kennisgroepen.bel...dkosten-auto-van-de-zaak/

Ik ben het overigens niet (geheel) eens met het kennisgroep standpunt. Ze zijn hier in mijn optiek te strikt in hun definitie. Ik hanteer de marginale kostprijs (dus je eigen contractprijs per kWh). De fiscus wil een evenredig deel van bijv. de netbeheerkosten, maar ook de algemene vermindering energiebelasting, afschrijving zonnepanelen etc. meenemen. Stroom uit eigen panelen dus juist voor nul meenemen. Zelf vind ik deze componenten allemaal niet zo relevant, want die had je ook al zónder thuisladen.

Heb er nog geen jurisprudentie over gezien. Zal vast wel eens komen, want ik hoor echt indianenverhalen onder vrienden en kennissen.

Dan zal ook blijken of het standpunt van de kennisgroep stand houdt voor de rechter en hoe we er exact mee om moeten gaan.

• Bob Lieftink
Nog even ter toevoeging de regeling en het specifieke onderdeel relevant voor thuisladers:
https://www.eerstekamer.n...g_van/f=/vmohaviuo7f6.pdfAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhLiR5hCXdtM7giQnM5G5PC4FxA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wPBzU2NU0JcF1qyyXV3mZNSw.png?f=fotoalbum_large

• V_ger
Bob Lieftink schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:57:
Nog even ter toevoeging de regeling en het specifieke onderdeel relevant voor thuisladers:
https://www.eerstekamer.n...g_van/f=/vmohaviuo7f6.pdf[Afbeelding]
Nou ja, ik ben benieuwd wat er kan met bestaande palen. Ik lees vooral dat je een MID meter moet hebben en liefst ook een eigen EAN, maar dat is voor thuis niet zo handig. Maar wie er dan een inboekdienstverlener kan zijn en hoe de uitwerking dan is.. dat blijft mij onduidelijk.
Ik gok dat partijen als TAP en Road(E-Flux) hier een rol moeten gaan spelen. Als het extra opbrengsten genereert heel gaaf, maar waar dat geld dan vandaan moet komen?
Als ik maar niet extra hoef te betalen omdat de overheid er via deze weg achter komt hoeveel energie ik gebruik voor mijn EV... Vast een hellend vlak.

• Bob Lieftink
Ha V_ger,
Daar is inderdaad wat minder over nagedacht, gezien de eerdere generaties laadpalen veelal niet over een MID-meter beschikken. Daarvoor zou je er een MID-gecertificeerde kWh meter tussen kunnen hangen, waarbij je natuurlijk kan nagaan of de investering daarvan opweegt tegen het rendement. Afhankelijk dus van hoe veel je laadt.
Ik mag geen reclame maken, maar dat zal een derde partij zijn met een vergunning, die dus de connecties heeft met de laadpaalproducenten en CPO's en vanaf daar is het natuurlijk vrij makkelijk uitlezen. '
Ik vind het mooie aan dit mechanisme en om terug te komen op jouw laatste opmerking, dat de opbrengsten dus niet van de overheid komen maar van de vervuilers.
De vervuilers hebben een oplopende verplichting (over de jaren) om CO2 te reduceren, ze kunnen aan deze verplichting voldoen door dus ERE's te kopen die door personen, entititeiten zijn gecreëerd door elektrisch te rijden

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-11 13:29

Tortelli

mixing gas and haulin ass

d-vine schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:02:
Heeft iemand hier ervaring met Zappi v2 voor privé en zakelijk gebruik waarbij zakelijk automatisch wordt verrekend met e-flux en privé niet
Met van een PIN code op de Zappi (my energi portal)

Ik heb in MyEnergi 2 groepen 1 Business en 1 Personal met allebei een eigen PIN.
Zappi ingesteld om PIN in te voeren en beide PIN codes werken.
Nu wil ik alleen dat Prive niet door E-Flux wordt verrekend.

Lees ook dat in E-Flux een aparte groep moet worden aangemaakt en daar weer een laadpas (prive) aan gekoppeld kan worden.

Over paar maanden krijgt mijn vrouw een prive elektrische auto en ben alvast wat aan het testen.
Was hier ook wel benieuwd naar, maar zelf op korte termijn niet de intentie de auto van mijn vrouw te vervangen (prive). Mogelijkheid is er wel in de Zappi alleen is het wel onhandig om die codes steeds in te moeten typen.
ASW1 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:32:
[...]

Nee dat is niet eens zozeer een probleem met de Easee al heeft het er zijdelings wellicht mee te maken
Volgens mij maakt het niet veel uit welke lader je gebruikt maar kun je heen- en terugschakelen tussen 1 en 3 fasen laden sowieso beter vermijden, want het betekent dat de laadsessie compleet wordt afgebroken en er daarna weer een nieuwe sessie wordt gestart. Als dat één keertje per dag gebeurt is dat ok maar op een dag met wolken en zon 20x heen en weer lijkt me minder, ook omdat er elke keer weer een tijdje niets geladen wordt, veel laders nemen volgens mij ook nog een pauze voordat ze weer starten. Op 1 fase laadt je gewoon de hele tijd door en volgt de lader gewoon keurig en continue het overschot.
Waar ik nog niet helemaal uit ben is of ik mijn PV zoveel mogelijk op 1 fase ga zetten en dat heeft wel met Easee te maken en de belachelijk slechte functie van PV-overschot laden daarvan.
Maar ik kan helaas maar 25A op 1 fase terugleveren dus dat is ook niet ideaal.
Eigenlijk zou ik het liefste weer teruggaan naar een 1 fase huisaansluiting, dat maakt alles zoveel simpeler.
Nu kan ik op zich ook PV laden via de Tibber app, al heb ik die functie nog niet geprobeerd maar ik neem aan dat die beter is dan die van Easee. Tibber kan in elk geval (nog) niet tussen 1 en 3 fasen schakelen, dus dan is het ook beter de lader permanent op maar 1 fase te laten laden.
Als laatste zit ik met APSystems microomvormers, en daar is geen hele simpele oplossing voor om op zero-export te gaan draaien bij negatieve prijzen. Omdat sterk negatieve prijzen weinig meer voorkomen overweeg ik om dan handmatig af te schakelen, maar dan is het dus wel prettig als de lader dan precies het overschot de hele tijd kan volgen zodat ik, wanneer er hij negatieve prijzen nog plek is in de autoaccu al het overschot daarin geabsorbeerd kan worden.
En dan zit ik ook nog met een PAP en een SAP. Geen idee hoe ik de boel straks ga inrichten allemaal, maar in ieder geval goed te weten dat de autolader op 1 fase kan. Als Easee hun gammele PV functie dan nog niet op orde heeft komt er wellicht een andere lader.
Zappi 2.1 die ik zelf heb schakelt automatisch van 1 naar 3 fase. Heb omschakel delay vergroot naar 3 minuten volgens mij om constant stoppen (en wisselen van fases) te voorkomen. Moet ik zeggen dat ik vaak de auto zelf beperkt op 6 of 8A op dagen dat het bewolkt is en mijn opwek vrij beperkt is. Hierdoor voorkom je het constant schakelen tussen 1 en 3 fases met als gevolg tig meldingen van de auto. Vaak laad je dan met 70-80% zonne-energie maar heb je niet de irritatie.
Ik heb vrij veel PV liggen (15.9kWp) waardoor ik relatief snel overschotten heb, in de zomer laad ik de Zappi op eco+ gewoon zijn ding doen. Dat werkt probleemloos.
Kunt wel goed merken dat opwek nu flink aan het afnemen is. Zal oktober nog “neutraal” zijn qua opwek/verbruik maar daarna is het voorbij.

[ Voor 60% gewijzigd door Tortelli op 17-10-2025 13:13 ]

• V_ger
@Bob Lieftink Volgens chatgpt kan het op een gedeelde EAN (dus je huisaansluiting), maar dan zal je stroom beoordeeld worden als het gemiddelde van de energiemix op dat moment. Dus je kan alvast niet claimen 100% renewable te laden vanuit je PV of batterij meer eerder opgeslagen PV energie.

Chat zegt ook dat ik mijn mijn backoffice provider moet checken. Maar die chat AI weet van niets natuurlijk. Maar hoe dan ook zou het betekenen dat een e-flux of TAP dus de administratie moeten doen (dat doen ze al natuurlijk) en of zelf EREs gaan regelen/uitkeren of er moet een 3e partij toegang krijgen tot de laadinfo of iets.

Ik doelde meer dat de overheid zo een mooie stroom aan energie krijgt en dus later mooi extra kan belasten want gemiste inkomsten op accijns.. Die deur gaat natuurlijk een keer open.

• rkonings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:11
MHO:
sinds 16 april 2024 zonnepanelen (13x420Wp) max 4600Wh op zeer goede dagen.
Zappi in dezelfde week geïnstalleerd en werkt prima.

De gedachte om te laden op zonnestroom overschot heeft weinig zin.
op een goede zonnige dag draaien hier de airco's, totaal 2kW
Dan nog de infra en rest van het huis ook goed voor 700/800W
blijft er over, 2000W, mag er geen vaastwasser, wasmachine of nog een derde airco aanstaan.
In feite blijft er ongeveer 1300 a 1500W over, op goede dagen.

Het laden op 1 fase schiet niet op dus het switchen zodra er meer overschot is, duurt steeds een paar minuten 2 a 3 minuten ongeveer met als gevolg dat hij tussen 12:00-16:00 smiddags steeds op en af schakelt.
Dus laden op zonneoverschot, is geen haalbare kaart als 13 panelen hebt of minder met een zelfde soort afname/belasting.

Nu heb ik de afgelopen jaren flink thuis gewerkt (3 dagen per week) en dat is natuurlijk leuk voor het laden van je EV of hybride.
Uit de Zappi heb ik het volgende gehaald, periode 16/10/2024-16/10/2025 totaal 3254kWh geladen waarvan 227kWh geleverd door zonnepanelen. een schamele 7%.

wordt vervolgd...

• Bob Lieftink
Ha @V_ger ,

Klopt, het zal voor thuisladers altijd gaan tegen het netgemiddelde, dat is helaas al zo vastgesteld door de overheid. Terwijl het naar m.i met de juiste set up prima te verifiëren is welke stroom er uit je zonnepanelen naar je EV gaat, maar goed, dat is andere discussie.

Ja die partijen zouden het goed kunnen doen, maar lijken dat nu nog als te ver van hun bed show te zien, gezien je als inboekdienstverlener moet administreren, verifiëren, verhandelen en weer uitbetalen. Wat ik snap want dat staat natuurlijk stukje af van de core business.

Haha goede, één ding is zeker in het leven en dat is dat we belasting moeten betalen :(

• V_ger
Zijn er dan al bedrijven die zich opwerpen als "inboekdienstverlener"? Of is dit simpelweg nog te nieuw. Ik zou me graag inlezen in de materie. Tenminste ALS er voor particulieren daadwerkelijk opbrengsten te realiseren zijn.

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:39
JanHenk schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:29:
[...]

Een backoffice levert de dienst, ze betalen jou zonder btw uit (omdat jij zelf geen btw-plichtige bent) maar moeten wel btw berekenen over de levering van het goed (in de wet is de levering van elektriciteit gelijkgesteld met de levering van een goed).

Als de werkgever de betreffende btw kan verrekenen, is dat verder geen probleem.

Als de werkgever geen btw kan verrekenen, omdat het bijvoorbeeld een assurantiekantoor, zorginstelling, etc. betreft... Kun je eigenlijk beter geen gebruikmaken van een backoffice, maar rechtstreeks declareren.

[...]

De intermediaire kosten (dus jouw kostprijs) is de hoofdregel. Er is wel een standpunt van een kennisgroep, heb ik hier vaker aangehaald.

Ik ben het overigens niet (geheel) eens met het kennisgroep standpunt. Ze zijn hier in mijn optiek te strikt in hun definitie. Ik hanteer de marginale kostprijs (dus je eigen contractprijs per kWh). De fiscus wil een evenredig deel van bijv. de netbeheerkosten, maar ook de algemene vermindering energiebelasting, afschrijving zonnepanelen etc. meenemen. Stroom uit eigen panelen dus juist voor nul meenemen. Zelf vind ik deze componenten allemaal niet zo relevant, want die had je ook al zónder thuisladen.

Heb er nog geen jurisprudentie over gezien. Zal vast wel eens komen, want ik hoor echt indianenverhalen onder vrienden en kennissen.

Dan zal ook blijken of het standpunt van de kennisgroep stand houdt voor de rechter en hoe we er exact mee om moeten gaan.
Ik vind het helemaal niet gek om de netbeheerkosten ook mee te nemen in de kwh vergoeding die je van je werkgever vraagt. Dit is nou eenmaal een onderdeel van de aansluiting waar de wallbox aan hangt en gebruik van maakt. Daarnaast zijn er huishoudens (waaronder ik) die op eigen kosten de groepenkast hebben laten aanpassen en 3 x 25a hebben laten plaatsen, speciaal voor de auto van de zaak.
Ik hanteer voor mijzelf de kwh prijs van mijn energiecontract + een percentage van 20% (dus bv bij 25 cent contractprijs, 30 cent vergoeding). Mocht daar moeilijk over gedaan gaan worden (wat tot nu toe niet zo is), dan laad ik hem voortaan voor het dubbele tarief hier in de wijk en zet ik de laadpaal uit.
Mijn mening is dat dat werkgevers (of leasemaatschappijen) niet zo strak op de kwh prijs hoeven te zitten als de auto thuis geladen kan worden. Ze mogen blij zijn dat werknemers een oprit hebben en dit dus kunnen doen, het scheelt ze een hoop geld met laden t.o.v. mensen die altijd publiek moeten laden.

• ASS-Ware
Stefan1987 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:59:
[...]

Ik vind het helemaal niet gek om de netbeheerkosten ook mee te nemen in de kwh vergoeding die je van je werkgever vraagt. Dit is nou eenmaal een onderdeel van de aansluiting waar de wallbox aan hangt en gebruik van maakt. Daarnaast zijn er huishoudens (waaronder ik) die op eigen kosten de groepenkast hebben laten aanpassen en 3 x 25a hebben laten plaatsen, speciaal voor de auto van de zaak.
Ik hanteer voor mijzelf de kwh prijs van mijn energiecontract + een percentage van 20% (dus bv bij 25 cent contractprijs, 30 cent vergoeding). Mocht daar moeilijk over gedaan gaan worden (wat tot nu toe niet zo is), dan laad ik hem voortaan voor het dubbele tarief hier in de wijk en zet ik de laadpaal uit.
Mijn mening is dat dat werkgevers (of leasemaatschappijen) niet zo strak op de kwh prijs hoeven te zitten als de auto thuis geladen kan worden. Ze mogen blij zijn dat werknemers een oprit hebben en dit dus kunnen doen, het scheelt ze een hoop geld met laden t.o.v. mensen die altijd publiek moeten laden.
Dus je wilt een vergoeding voor kosten die je niet speciaal maakt voor het laden, kosten die je anders ook had gehad?

• Stefan1987
ASS-Ware schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:01:
[...]

Dus je wilt een vergoeding voor kosten die je niet speciaal maakt voor het laden, kosten die je anders ook had gehad?
Ik wil dat als mijn werkgever kan profiteren van goedkoop laden bij mij thuis, we samen de kosten delen voor de zaken die hier voor nodig zijn. Het is dan (alsnog) een win-win voor beide partijen.
Wij krijgen bv via de zaak ook een thuiswerk (internet) vergoeding, omdat wij als personeel infra hebben liggen waar de zaak gebruik van maakt als je thuis werkt. Die infra lag er sowieso al, maar dat wil niet zeggen dat je werkgever daar zo maar op mee hoeft te liften.

• JanHenk
  • Niet online
Stefan1987 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:59:
[...]

Kijk dat is jouw standpunt. Ik ben het niet helemaal met je eens, maar je hebt in ieder geval een argument dat je kan voorleggen.

Probleem is, eigenlijk boeit het niemand hoeveel je in rekening brengt, maar het meerdere boven de kostprijs (hoe je die ook bepaalt) is loon uit dienstbetrekking en dus belast.

Een werkgever kan ook wel prima vijf euro per kilometer vergoeden voor kilometers met de privéauto, maar dan is wel het meerdere boven 23 cent belast als loon. Bij de thuislaadvergoeding is "die 23 cent" dus niet vastgezet en afhankelijk van jouw interpretatie van de kostprijs (intermediaire kosten).

Ik denk dat er in de toekomst wel fiscaal paal en perk wordt gesteld aan het maximum onbelaste tarief (net als ooit bij de kilometervergoeding is gedaan), maar het staat nog niet op de radar van de politiek noch Belastingdienst.

Het bijzondere is dat de werkgever eigenlijk degene is die moet controleren of ze niet meer dan de kostprijs betalen. Want de werkgever is de inhoudingsplichtige voor de dienstbetrekking. Dus mocht de fiscus aan kunnen tonen dat er meer is uitbetaald dan de intermediaire kosten, moet de werkgever de loonheffing afdragen. Meestal wordt een naheffingsaanslag gebruteerd of onder eindheffingsloon gebracht dus merk je er als werknemer alsnog niks van...
Stefan1987 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:06:
[...]

Wij krijgen bv via de zaak ook een thuiswerk (internet) vergoeding, omdat wij als personeel infra hebben liggen waar de zaak gebruik van maakt als je thuis werkt. Die infra lag er sowieso al, maar dat wil niet zeggen dat je werkgever daar zo maar op mee hoeft te liften.
Ook hier weer: je werkgever mag je wel 500 euro per thuiswerkdag vergoeden. Als ze maar het meerdere boven hetgeen onbelast vergoed mag worden, als belast loon aanmerken. Zelfde systematiek.

[ Voor 10% gewijzigd door JanHenk op 17-10-2025 15:14 ]

• ASS-Ware
Stefan1987 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:06:
[...]

Ik wil dat als mijn werkgever kan profiteren van goedkoop laden bij mij thuis, we samen de kosten delen voor de zaken die hier voor nodig zijn. Het is dan (alsnog) een win-win voor beide partijen.
Sja, je kan inderdaad proberen recht te lullen wat krom is, maar je wilt gewoon winst maken en dat vind ik niet kunnen.
Maar goed, dat zijn slechts mijn 2 centen.

Probeer dan ook een deel van de gemeentelijke belastingen te declareren, want die betaal je op basis van de WOZ waarde van het huis waarin je soms thuis werkt en waar de auto kan laden.
En niet te vergeten, het water voor toiletgebruik, wat de werkgever zou moeten betalen als je op kantoor naar de WC gaat.
Kom op zeg.

• Stefan1987
ASS-Ware schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:41:
[...]

Sja, je kan inderdaad proberen recht te lullen wat krom is, maar je wilt gewoon winst maken en dat vind ik niet kunnen.
Maar goed, dat zijn slechts mijn 2 centen.

Probeer dan ook een deel van de gemeentelijke belastingen te declareren, want die betaal je op basis van de WOZ waarde van het huis waarin je soms thuis werkt en waar de auto kan laden.
En niet te vergeten, het water voor toiletgebruik, wat de werkgever zou moeten betalen als je op kantoor naar de WC gaat.
Kom op zeg.
We hoeven het ook niet eens te zijn :) En gelukkig vind mijn werkgever dit geen probleem. Net als dat ik denk dat jouw werkgever het ook geen probleem vindt dat jij investeringen doet voor je werkgever en hier geen vergoeding voor hoeft ;)

• ASS-Ware
Stefan1987 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:45:
[...]

We hoeven het ook niet eens te zijn :)
Nou ja zeg, nu zijn we het wel eens ;-)
En gelukkig vind mijn werkgever dit geen probleem. Net als dat ik denk dat jouw werkgever het ook geen probleem vindt dat jij investeringen doet voor je werkgever en hier geen vergoeding voor hoeft ;)
Ik ben mijn eigen werkgever en ik vind weinig goed hoor.
Maar goed, om hetzelfde onderwerp aan te halen in mijn situatie, ik declareer echt alleen de laadkosten middels maandelijkse foto's van de MID goedgekeurde kWh meter en de mailtjes van de energieleverancier in PDF vorm waarin staat wat in bepaalde periodes het kWh tarief is/was.
Ik zou inderdaad meer kunnen declareren en zo belastingvrij meer geld uit de zaak kunnen halen, maar het klopt gewoon niet. Ik declareer de gemaakte kosten, geen cent meer.
Iedere gek zijn eigen gebrek.

• Bob Lieftink
V_ger schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:46:
Zijn er dan al bedrijven die zich opwerpen als "inboekdienstverlener"? Of is dit simpelweg nog te nieuw. Ik zou me graag inlezen in de materie. Tenminste ALS er voor particulieren daadwerkelijk opbrengsten te realiseren zijn.
Ja die zijn er maar ik mag geen reclame maken, anders krijg ik een knip;). Dan moet je me even een bericht sturen dan geef ik dat door.
Qua opbrengsten kan je denken aan de volgende order van grootte. Als je 2500 kWh laadt per jaar, levert het tussen de 10 en 15 euro per maand op.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Bob Lieftink schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:26:
[...]

Ja die zijn er maar ik mag geen reclame maken, anders krijg ik een knip;). Dan moet je me even een bericht sturen dan geef ik dat door.
Qua opbrengsten kan je denken aan de volgende order van grootte. Als je 2500 kWh laadt per jaar, levert het tussen de 10 en 15 euro per maand op.
Ik heb een MID kWh meter in de meterkast voor mijn laadpunt. Hoe moet ik me dat dan voorstellen? Ik maak een foto van de metetstand en die stuur ik dan op?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• V_ger
Bob Lieftink schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:26:
[...]

Iets is alleen reclame als je zegt gebruik deze en deze want zus en zo.
In een lijst(je) om andere gebruikers te informeren lijkt het me alleen maar bijdragen over de kennis van het thuis laden van EVs.
Ik kan ook gewoon schrijven dat o.a. Tibber en Zonneplan behoren tot de betere dynamische energieleveranciers. Of iig die met een over het algemeen interessanter prijsmodel. Elk met hun eigen voor en nadelen. Dat is geen reclame, maar het delen van dit soort informatie lijkt mij alleen maar goed.
Dus als je zegt dat partij x en y dat soort diensten gaan aanbieden is daar toch niets mis mee.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
V_ger schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:32:
[...]

Iets is alleen reclame als je zegt gebruik deze en deze want zus en zo.
In een lijst(je) om andere gebruikers te informeren lijkt het me alleen maar bijdragen over de kennis van het thuis laden van EVs.
Hij is een leverancier en heeft al een *knip* opgelopen omdat hij zijn spulletjes aan het promoten is.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:58
ASS-Ware schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:51:
[...]

Nou ja zeg, nu zijn we het wel eens ;-)

[...]

Ik ben mijn eigen werkgever en ik vind weinig goed hoor.
Maar goed, om hetzelfde onderwerp aan te halen in mijn situatie, ik declareer echt alleen de laadkosten middels maandelijkse foto's van de MID goedgekeurde kWh meter en de mailtjes van de energieleverancier in PDF vorm waarin staat wat in bepaalde periodes het kWh tarief is/was.
Ik zou inderdaad meer kunnen declareren en zo belastingvrij meer geld uit de zaak kunnen halen, maar het klopt gewoon niet. Ik declareer de gemaakte kosten, geen cent meer.
Iedere gek zijn eigen gebrek.
Dat is niet per se het hele verhaal toch? Als ik laad bij een publiek laadpunt zitten daar kosten in voor de geleverde electriciteit, administratie, afschrijvingen en onderhoud. Waarom zou een werkgever in het geval van thuisladen alleen de variabele kosten moeten dekken? Ik schaf dat apparaat niet aan omdat ik nu zelf zo graag electrisch wil gaan rijden...

En vergeet niet, dat als ik thuis niet zou laden, ik dat hoogstwaarschijnlijk regelmatig bij een snellader doe met het tarief van dien. In mijn optiek is er weinig op tegen om netjes die overige kosten te verrekenen.

• V_ger
daemonix schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:42:
[...]

Hij is een leverancier en heeft al een *knip* opgelopen omdat hij zijn spulletjes aan het promoten is.
Er springen straks vast wel allerhande backoffice providers in deze markt. Kunnen ze ook wat extra mee verdienen en ze hebben alle administratie al.
Rondje googlen levert vooral hits op voor bedrijven die een vloot E-autos hebben. Nog niet voor bedrijven die data van kleinere bedrijven en particulieren aggregeren.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

SimonBR39 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 20:07:
[...]

Dat is niet per se het hele verhaal toch? Als ik laad bij een publiek laadpunt zitten daar kosten in voor de geleverde electriciteit, administratie, afschrijvingen en onderhoud. Waarom zou een werkgever in het geval van thuisladen alleen de variabele kosten moeten dekken? Ik schaf dat apparaat niet aan omdat ik nu zelf zo graag electrisch wil gaan rijden...

En vergeet niet, dat als ik thuis niet zou laden, ik dat hoogstwaarschijnlijk regelmatig bij een snellader doe met het tarief van dien. In mijn optiek is er weinig op tegen om netjes die overige kosten te verrekenen.
Als je dat "netjes" met je WG besproken hebt en die akkoord is, niet nee.

• Bob Lieftink
DonJuape schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:31:
[...]

Ik heb een MID kWh meter in de meterkast voor mijn laadpunt. Hoe moet ik me dat dan voorstellen? Ik maak een foto van de metetstand en die stuur ik dan op?
Hi DonJuape, als het goed is, is er dan een connectie mogelijk met de kWh meter waardoor het op afstand uit te lezen is. Met deze set up zou je wettelijk gezien in ieder geval aan de voorwaarden voldoen om te laten inboeken

• Bob Lieftink
daemonix schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:42:
[...]

Hier wil ik even op reageren, want dit is een beetje kort door de bocht.
Eén ik ben geen leverancier.
Twee, ik vroeg om feedback op een app die ik aan het laten bouwen ben (met als doel dit makkelijker te maken voor iedereen, want zoals je ziet roept de regelgeving wat vragen op).
Drie, ik heb nog niks te verkopen want er gaat nog heel wat water door de rivier voordat toestemming geeft en zijn set up in aanmerking komt.
Vanwaar het cynisme als iemand met een goede bedoeling komt informeren?

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:38
Bob Lieftink schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 08:51:
*knip*.....
Vanwaar het cynisme als iemand met een goede bedoeling komt informeren?
Je eerste post op dit forum (die is verwijderd!) leek sterk op reclame, dus die gedachte lijkt me niet heel vreemd.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Bob Lieftink schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 08:45:
[...]

Hi DonJuape, als het goed is, is er dan een connectie mogelijk met de kWh meter waardoor het op afstand uit te lezen is. Met deze set up zou je wettelijk gezien in ieder geval aan de voorwaarden voldoen om te laten inboeken
Nee, is gewoon een domme kWh meter zonder enige connectiviteit.

• Bob Lieftink
Peter-036 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:08:
[...]

Je eerste post op dit forum (die is verwijderd!) leek sterk op reclame, dus die gedachte lijkt me niet heel vreemd.
Ha Peter, wat je zegt "leek erop", dus dat lijkt mij subjectief. Dit lijkt een beetje oude zonde, nieuwe penitentie. Verdiende ik er maar wat aan haha. Nee alle gekheid op een stokje denk dat mijn posts erna toch wel mijn intenties duidelijk hebben gemaakt?

Mooi weekend

• Bob Lieftink
DonJuape schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:23:
[...]

Nee, is gewoon een domme kWh meter zonder enige connectiviteit.
Oke. Je kan er wel vanuit gaan dat de partijen die gaan inboeken, schaal willen bereiken, gezien het een euro'tjes spel gaat worden. Dus dan zou er een instrument tussen moeten zitten wat van afstand uit te lezen is. In jouw geval, misschien nog een P1 meter van HW koppelen? Puntje bij het paaltje blijft het een kosten baten ding. Laad je veel dan loont het om te investeren in MID-gecertificeerd instrument op afstand uitleesbaar. Zit je onder de 2500 kWh per jaar is dat minder interessant, denk ik

• V_ger
Maar er zijn ook legio mensen die ivm zakelijke verrekening een paal met mid meter hebben. Oeverloze discussies natuurlijk of die meter wel of niet mid gecertificeerd moet zijn. Maar nu komt er zoals het lijkt een extra verdienmodel beschikbaar.

Dus iedereen die al een backoffice heeft, heeft al een partij die de meter op afstand uitleest. Dan zou het voor dat soort clubs een kleine stap moeten zijn naar die certificaten handel toch?

Je zou verwachten dat een tap, eflux, awesems en die backoffice afdelingen van de energiemaatschappijen hier wel wat mee kunnen. Die zetten geaggregeerd best wat kWhtjes weg denk ik zo.

Of anders de laadpas aanbieders. Die hebben ook de administratie en verrekening al...

[ Voor 23% gewijzigd door V_ger op 18-10-2025 11:46 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

JanHenk schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:11:
[...]

Kijk dat is jouw standpunt. Ik ben het niet helemaal met je eens, maar je hebt in ieder geval een argument dat je kan voorleggen.

Probleem is, eigenlijk boeit het niemand hoeveel je in rekening brengt, maar het meerdere boven de kostprijs (hoe je die ook bepaalt) is loon uit dienstbetrekking en dus belast.

Een werkgever kan ook wel prima vijf euro per kilometer vergoeden voor kilometers met de privéauto, maar dan is wel het meerdere boven 23 cent belast als loon. Bij de thuislaadvergoeding is "die 23 cent" dus niet vastgezet en afhankelijk van jouw interpretatie van de kostprijs (intermediaire kosten).

Ik denk dat er in de toekomst wel fiscaal paal en perk wordt gesteld aan het maximum onbelaste tarief (net als ooit bij de kilometervergoeding is gedaan), maar het staat nog niet op de radar van de politiek noch Belastingdienst.

Het bijzondere is dat de werkgever eigenlijk degene is die moet controleren of ze niet meer dan de kostprijs betalen. Want de werkgever is de inhoudingsplichtige voor de dienstbetrekking. Dus mocht de fiscus aan kunnen tonen dat er meer is uitbetaald dan de intermediaire kosten, moet de werkgever de loonheffing afdragen. Meestal wordt een naheffingsaanslag gebruteerd of onder eindheffingsloon gebracht dus merk je er als werknemer alsnog niks van...

[...]

Ook hier weer: je werkgever mag je wel 500 euro per thuiswerkdag vergoeden. Als ze maar het meerdere boven hetgeen onbelast vergoed mag worden, als belast loon aanmerken. Zelfde systematiek.
Ik schat zo in dat die fiscale beperking weleens heel nadelig kan zijn (gebaseerd op dynamische tarieven) . Het zou dan wel prettig zijn als werkgevers de prijs zal vergoeden thv openbare laadpalen (50ct oid?) om te voorkomen dat iedereen openbaar gaat laden. Het verschil moet dan wel IB over worden betaald .

Hoe dan ook blijft het met name interessant als je veel direct kunt laden, die stroom ben je na 2027 sowieso kwijt.

• blaaspijp
Ik heb er nu mee te maken dat de maximale vergoeding wordt bepaald op het goedkoopste 1 jaar vast contract.
En dat ik niet perse in mijn goedkoopste dynamische uren kan laden en daardoor dus duurder uit ben als de vergoeding.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:18
blaaspijp schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:13:
Ik heb er nu mee te maken dat de maximale vergoeding wordt bepaald op het goedkoopste 1 jaar vast contract.
En dat ik niet perse in mijn goedkoopste dynamische uren kan laden en daardoor dus duurder uit ben als de vergoeding.
Tja. Lekker op straat laden tegen een hoger tarief. En aangeven dat het ze alleen maar geld kost zo. Ik heb een eigen paal dus bepaal lekker mijn eigen prijs.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-11 21:47
Mijn Volttime One laadpaal is offline.
Verbonden middels ethernet.
Internet werkt prima. Geen andere problemen geconstateerd met netwerk oid.
Stop vd laadpaal in meterkast uitgezet, paar min gewacht en aangezet.
Opnieuw ingelogd in de Pluggy app
Situatie blijft.
Middels chat support gevraagd contact op te nemen (wordt maandag).

Tips?

UPDATE
Inmiddels weer online. Vreemd. Zal wil een hikkup bij Volttime geweest zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door MartindM op 18-10-2025 13:59 ]

• ASS-Ware
SimonBR39 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 20:07:
[...]

Dat is niet per se het hele verhaal toch? Als ik laad bij een publiek laadpunt zitten daar kosten in voor de geleverde electriciteit, administratie, afschrijvingen en onderhoud.
Als jij laadt bij een publiek laadpunt, dan ben je meer geld kwijt en die kosten worden vergoed door je werkgever.
Je speelt dan dus quitte, je kosten worden gedekt.
Waarom zou een werkgever in het geval van thuisladen alleen de variabele kosten moeten dekken?
Omdat dat de enige kosten zijn die je maakt voor het laden van die EV.
Ik schaf dat apparaat niet aan omdat ik nu zelf zo graag electrisch wil gaan rijden...
Zoals ik eerder zei, als je meer kosten maakt, dan krijg je meer vergoed.

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11 18:16
Ik schrok een paar dagen geleden toen mijn vrouw haar auto een keer ging laden, dit doe ik meestal maar was niet thuis. Mijn thuisaccu besloot op dat goedkope moment ook te laden. Samenvattend, ik kreeg onderweg een berichtje van tibber dat de hoofdaansluiting overbelast was. Heb toen op afstand de laadsnelheid van de auto verlaagd.

Terugkijkend op; zie ik dat de accu en de auto samen 35 minuten lang rond de 25.000 watt getrokken hebben.
Ik dacht altijd dat ik rond de 18.000 moest blijven, waarom heeft dit geen problemen met de hoofdzekering opgeleverd?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

procyon schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:01:
Ik schrok een paar dagen geleden toen mijn vrouw haar auto een keer ging laden, dit doe ik meestal maar was niet thuis. Mijn thuisaccu besloot op dat goedkope moment ook te laden. Samenvattend, ik kreeg onderweg een berichtje van tibber dat de hoofdaansluiting overbelast was. Heb toen op afstand de laadsnelheid van de auto verlaagd.

Terugkijkend op; zie ik dat de accu en de auto samen 35 minuten lang rond de 25.000 watt getrokken hebben.
Ik dacht altijd dat ik rond de 18.000 moest blijven, waarom heeft dit geen problemen met de hoofdzekering opgeleverd?
25kW aan ~230V = ~108.7A :P ( V x A = W: Met méér Volts wordt het aantal Ampères nog lager).

Waarschijnlijk is je NET aansluiting afgezekerd aan 3 x 25A en was er nog niet zo heel veel aan de hand 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 18-10-2025 17:28 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• procyon
Will_M schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:06:
[...]

25kW aan ~230V = ~78.3A :P Met méér Volt wordt het aantal Ampères lager.

Waarschijnlijk is je NET aansluiting afgezekerd aan 3x25A en was er nog niet zo heel veel aan de hand 8)
3x 25 ampere inderdaad. Maar dat correspondeert toch met een vermogen van 18k watt? Ik heb nu meer dan 30 minuten lang, 39% meer stroom getrokken dan die 3x25a. Of doe ik hier te moeilijk over en is het normaal dat je een poosje meer energie kan verbruiken?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

procyon schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:11:
[...]

3x 25 ampere inderdaad. Maar dat correspondeert toch met een vermogen van 18k watt? Ik heb nu meer dan 30 minuten lang, 39% meer stroom getrokken dan die 3x25a. Of doe ik hier te moeilijk over en is het normaal dat je een poosje meer energie kan verbruiken?
Vaak gaan dat soort externe 'monitor' systemen al aan het piepen aan 80% van de maximale capaciteit. Is ergens ook wel terecht vanwege de verantwoording welke er op afgeschoven kan worden maar je NET zekeringen zaten nog niet langdurig boven de capaciteit welke er normaliter overheen mag gaan lopen voordat ze 'smelten' (of omspringen, in het geval je daar ook al automaten hebt staan). Ouderwetse smeltzekeringen hebben daarbij vaak nog een ruime marge 'over' totdat ze écht 'doorsmelten'. Zonder te weten hoeveel 'Volt' er daadwerkelijk op de 3 fasen stond is er eigenlijk niets te 'berekenen'.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
procyon schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:11:
Ja. Dat is normaal. En hangt vooral van de temperatuur in je meterkast af (en van de onderlinge spreiding tussen de automaten).
Bij smeltzekeringen schijnt dit nog wat beter te kunnen dan bij automaten (meestal zijn hoofdzekeringen C).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• daemonix
  • Niet online
procyon schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:01:

Je thuisaccu kijkt niet naar de belasting van de aansluiting? Sigenergy houdt daar rekening mee en reageert binnen 2 seconden met verlagen van de laadstroom. En je laadpaal doet niet aan loadbalancing? Hmmm.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

En waarschijnlijk liggen er ook nog wel wat zonnepanelen welke aan het invoeden waren..... Die 'stroom' loopt vervolgens niet óver de NET zekeringen (maar direct richting de Thuis-Accu's, als het goed is).

• SimonBR39
ASS-Ware schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:27:
[...]

Als jij laadt bij een publiek laadpunt, dan ben je meer geld kwijt en die kosten worden vergoed door je werkgever.
Je speelt dan dus quitte, je kosten worden gedekt.

[...]

Omdat dat de enige kosten zijn die je maakt voor het laden van die EV.

[...]

Zoals ik eerder zei, als je meer kosten maakt, dan krijg je meer vergoed.
Waarom zou ik dan moeten bijleggen om thuis te laden? Wat dat is effectief de consequentie. Als ik alleen het variabele tarief thuis krijg, dan leg ik alle andere kosten zelf bij.

Edit: dit staat bij de kennisgroep van de Belastingdienst:

'Kostprijs elektriciteit
De vraag is of de kostprijs alleen bestaat uit de extra kosten die de werknemer verschuldigd is aan de energiemaatschappij of dat moet worden uitgaan van de integrale kosten per kWh. Naar de mening van de kennisgroep moet worden uitgegaan van het laatste. De uitgaven aan elektriciteit voor de auto van de zaak hangen voor de werknemer immers niet alleen af van de variabele kosten, maar ook van de vaste kosten. De prijs die de werknemer per kWh betaalt, wordt bepaald door zijn variabele en vaste kosten gedeeld door het aantal door hem verbruikte kWh. De vermindering van de energiebelasting kan buiten beschouwing worden gelaten voor zover deze al wordt opgebruikt door het privégebruik van de stroom door de werknemer
.'

[ Voor 42% gewijzigd door SimonBR39 op 18-10-2025 18:39 ]

• procyon
daemonix schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:40:
[...]

Je thuisaccu kijkt niet naar de belasting van de aansluiting? Sigenergy houdt daar rekening mee en reageert binnen 2 seconden met verlagen van de laadstroom. En je laadpaal doet niet aan loadbalancing? Hmmm.
Alle accus kijken hiernaar, had hiervoor 3 Sessy's en heb nu een zelfbouw 50kWh accu en een 12kw hybride (en waterdichte) omvormer waarmee ik offgrid kan.

De flow die middels P1 meetwaardes de laadpaal en de accu aanstuurd, was nog niet actief ;)

Ik vraag me hier alleen af wat de maximale load moet zijn in die flow, want als 22kw ook kan, dan stel in dat in om zo maximaal de dynamische tarieven te kunnen benutten

[ Voor 12% gewijzigd door procyon op 18-10-2025 18:44 ]

• Inspired
@SimonBR39 heb het misschien gemist maar over welke kosten heb je het dan? Als de laadpaal door je WG betaald is heb je het toch alleen over de kWh prijs van je contract? Welke andere kosten maak je om de auto op te laden? Als je WG de paal niet vergoed heeft je kun je prima de kWh prijs met 15 cent verhogen totdat de installatie eruit is.

• daemonix
  • Niet online
procyon schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:43:
[...]

Alle accus kijken hiernaar, had hiervoor 3 Sessy's en heb nu een zelfbouw 50kWh accu en een 12kw hybride (en waterdichte) omvormer waarmee ik offgrid kan.

De flow die middels P1 meetwaardes de laadpaal en de accu aanstuurd, was nog niet actief ;)

Ik vraag me hier alleen af wat de maximale load moet zijn in die flow, want als 22kw ook kan, dan stel in dat in om zo maximaal de dynamische tarieven te kunnen benutten
Nee, dat kan niet want je gaat over de grens van je aansluiting heen en op een gegeven moment vliegt de automaat er uit. Onvoospelbaar wanneer. Hier wordt nog wel eens geroepen dat, zoals in jouw geval, de overbelasting even mag duren, maar mijn ervaring is anders en gaat de automaat er hier scherp boven de 25 A uit.

• Stefan1987
Inspired schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:49:
@SimonBR39 heb het misschien gemist maar over welke kosten heb je het dan? Als de laadpaal door je WG betaald is heb je het toch alleen over de kWh prijs van je contract? Welke andere kosten maak je om de auto op te laden? Als je WG de paal niet vergoed heeft je kun je prima de kWh prijs met 15 cent verhogen totdat de installatie eruit is.
Kosten hier om om de EV thuis te kunnen laden
- Aanpassing meterkast (was ongeschikt namelijk)
- 1 fase naar 3 fase door netbeheerder
- Aanschaf wallbox (lease bedrag wordt verhoogd, waardoor je hem in 5 jaar afbetaald, daarna mijn eigendom).
Totaal: €2500,-. Deze kosten had ik niet gehad als ik geen ev of oprit had gehad. Met 15 ct per kwh ga ik deze kosten er voorlopig niet uit halen ;) (ik heb 5ct per kwh verhoogd trouwens).

• SimonBR39
Stefan1987 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 19:46:
[...]

- Aanschaf wallbox (lease bedrag wordt verhoogd, waardoor je hem in 5 jaar afbetaald, daarna mijn eigendom).
Totaal: €2500,-. Deze kosten had ik niet gehad als ik geen ev of oprit had gehad. Met 15 ct per kwh ga ik deze kosten er voorlopig niet uit halen ;) (ik heb 5ct per kwh verhoogd trouwens).
Gaat inderdaad mn om de wallbox, meterkast uitbreiding, installatiekosten e.d. Hier overigens al wel drie fasen, maar het gaat om het principe van het verrekenen van meer dan variabele kosten.

• Inspired
[...]

0,15 x 300 x 60 == 2700. Komt prima uit over 5 jaar. Als je 3 fase nodig had zul je meer rijden. Dus is het binnen 3 jaar al wel binnen.

• ASS-Ware
SimonBR39 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:29:
[...]

Waarom zou ik dan moeten bijleggen om thuis te laden? Wat dat is effectief de consequentie. Als ik alleen het variabele tarief thuis krijg, dan leg ik alle andere kosten zelf bij.
Wat zijn, naast de kWh’s, bij jou dan de andere kosten die je extra maakt?
Dat heb ik je tot nu toe nog niet zien typen.

• ASS-Ware
[...]

Wat fijn dat je dat nu pas meldt.

• SimonBR39
ASS-Ware schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:34:
[...]

Wat zijn, naast de kWh’s, bij jou dan de andere kosten die je extra maakt?
Dat heb ik je tot nu toe nog niet zien typen.
Volgens mij hoeft dit niet op deze manier. Ik heb dat eerder deze avond (19.56) al gewoon gedeeld.
Hoewel ik niemand ken die kan thuisladen en de kilowatjes zo door de lucht de auto in vliegen...

Ik laat het hier maar bij, volgens mij heb ik prima met ook externe bronnen onderbouwd waarom dit redelijk is. Het staat verder iedereen vrij om alleen variabele kosten te rekenen als hij of zij zich daar prettig bij voelt.

• Ozzie96
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 07-11 22:43
Door de bomen zie ik de bos niet meer. Van mijn werkgever mag ik zelf een laadpaal uitkiezen en deze declareren. Ik dacht eerst nice maar nu ik alle verschillende merken en installateurs heb gezien heb ik keuze stress... Wat is een goed merk voor laden met o.a. zonnenpanelen, zakelijk verekenen en load balancing? Ik Uit een aantal onderzoeken heb ik Zaptec, Ratio, Easee Up en Alfen gezien en offertes van opgevraagd. Maar Ik zou het echt niet weten. En dan moet ik nog een betrouwbare installateur vinden. Gelukkig is mijn huis al vrijwel volledig voorbereid qua meterkast (3 fase) en loze leiding die ready is. iemand die wat tips kan delen?

• ASS-Ware
Ozzie96 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 00:35:
Door de bomen zie ik de bos niet meer. Van mijn werkgever mag ik zelf een laadpaal uitkiezen en deze declareren. Ik dacht eerst nice maar nu ik alle verschillende merken en installateurs heb gezien heb ik keuze stress... Wat is een goed merk voor laden met o.a. zonnenpanelen, zakelijk verekenen en load balancing? Ik Uit een aantal onderzoeken heb ik Zaptec, Ratio, Easee Up en Alfen gezien en offertes van opgevraagd. Maar Ik zou het echt niet weten. En dan moet ik nog een betrouwbare installateur vinden. Gelukkig is mijn huis al vrijwel volledig voorbereid qua meterkast (3 fase) en loze leiding die ready is. iemand die wat tips kan delen?
Wat heb je zelf al gevonden?
Waar loop je tegen aan of wat is er onduidelijk?
Of koop je gewoon wat wij zeggen?

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ik gebruik denk ik de verkeerde zoektermen op google.

Situatie is als volgt. Zware (zakelijke) aansluiting in de meterkast van 3x63. Daarvan gaat een kabel naar een tweede meterkast in de schuur. Die is afgezekerd op 3x20. Daar hangen twee domme laders momenteel. Eén van 1x16 waar ik niks aan regelen. En drie fasen die ik momenteel teruggeschroefd heb naar 3x8 anders klapt de stop eruit. Er staat onder andere ook een wasmachine en er word wat elektrisch gereedschap gebruikt.

I.v.m. met stroom overschot overdag zou ik wat sneller willen kunnen laden. Loadbalancer op de p1 gaat in mijn situatie dus niet werken. Ct klemmen zou dat wel kunnen? Welke palen zijn een optie? Kan eventueel wel een foto maken van de meterkast in de schuur.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Wouter36 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:47:

Situatie is als volgt. Zware (zakelijke) aansluiting in de meterkast van 3x63. Daarvan gaat een kabel naar een tweede meterkast in de schuur. Die is afgezekerd op 3x20. Daar hangen twee domme laders momenteel. Eén van 1x16 waar ik niks aan regelen. En drie fasen die ik momenteel teruggeschroefd heb naar 3x8 anders klapt de stop eruit. Er staat onder andere ook een wasmachine en er word wat elektrisch gereedschap gebruikt.

I.v.m. met stroom overschot overdag zou ik wat sneller willen kunnen laden. Loadbalancer op de p1 gaat in mijn situatie dus niet werken. Ct klemmen zou dat wel kunnen? Welke palen zijn een optie? Kan eventueel wel een foto maken van de meterkast in de schuur.
Dat kan dan wel ja. Zappi heeft CT klemmen en er was een merk waarbij je kon kiezen en volgens mij was er nog een merk.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

De Peblar werkt ook met de 3 fase kWh meter van HomeWizard. Wel wifi nodig op de plek van de meter. En de Peblar wil je liefst ook op LAN kabel hebben, maar ja ook op wifi.

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
@Get!em Daar heb ik ook naar gekeken. Maar de homewizard moet op de p1 en dat is een zwaarder aansluiting. Ik zou dat het liefst wel doen ivm laden alleen op de panelen. Maar volgens mij kom ik daar niet mee weg?

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:50
ASW1 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 07:49:
Lynk is een hybride, kan die überhaupt wel op 3 fasen laden ik denk het niet.
Dus 1 fase is altijd hybride en omgekeerd?

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

• JanHenk
  • Niet online
@Wouter36 Nee, wat @Get!em zegt is dat je ook een kWh meter kan gebruiken in plaats van de P1 meter. Als je die in je onderverdeelkast er tussen zet en instelt als circuit voor load balancing werkt het (mits netwerkverbinding). Soms is het afhankelijk van de situatie makkelijker om CT-klemmen te gebruiken.

Je hebt eigenlijk twee circuits om te definiëren, vooral als je zonnestroom wil benutten. Ik weet zo geen lader die dat kan. Wel weet ik dat het met externe software kan, evcc bijvoorbeeld.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wouter36 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:20:
@Get!em Daar heb ik ook naar gekeken. Maar de homewizard moet op de p1 en dat is een zwaarder aansluiting. Ik zou dat het liefst wel doen ivm laden alleen op de panelen. Maar volgens mij kom ik daar niet mee weg?
Deze in je onderverdeelkast https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/

Vervolgens zul je wat @JanHenk zegt de import/export op je hoofdmeter moeten meten (omdat daar je PV zit?).
Vervolgens heb je EVCC nodig om de Main en subnet te definiëren voor de limieten. En kun je je pv overschot laden.
https://docs.evcc.io/en/docs/features/loadmanagement

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 19-10-2025 10:39 ]

• Makrolon
RobEppink schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:25:
[...]

Nee dat kan je niet zo stellen. Meestal wel maar sommige volledig electrische autos zijn maar 1 fase en sommige hybrides zijn wel 3 fase.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Makrolon

De zappi kan je hoofdaansluiting en de groep van je onderverdeler loadbalancen met ct klemmen. Ik denk dat dit de enige lader is die dit kan.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

RobEppink schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:25:
[...]

Nee.
Pre 2020 BEV hebben een grotere kans een 1 fase te zijn, zeker als ze Aziatische roots hebben, waaronder Kona, Niro en Jaguar Ipace.
Na 2020 zie je dat meeste BEV wel 3 fase ondersteunen in Europa.
HEV krijgen op de nieuwere modellen ook steeds vaker 3 fase. Is ook meer standaardisatie, hoeven ze niet meer 2 soorten omvormers in te kopen.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ben even in de voorwaarden van de werkgever gedoken vwb de laadvergoeding. Die is in beginsel ongelimiteerd, echter wel gekoppeld aan mijn contract prijs (variabele kosten). Na 2027 is het dus heel gunstig om direct van pv panelen te laden. En tot die tijd salderen, maar met de warmtepomp zit ik al boven het opwekken.
Ik ga dus niet lopen klooien met vaste kosten of openbare tarieven met allerlei risico's die het mij niet waard zijn.
Als je dus niet een dergelijk beleid hebt van je werkgever heb je 'mazzel' en is de ruimte wat groter.

Ik zou dan eerder zorgen dat je bruto salaris omhoog gaat, dat heeft namelijk ook gevolgen voor je pensioen, vakantiegeld etc ;).

[ Voor 38% gewijzigd door Sport_Life op 19-10-2025 10:52 ]

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-11 10:31
We zijn ons momenteel aan het oriënteren op laadpalen en liepen tegen een paar vragen aan:
  • Load balancing wordt bij veel laadpalen nog steeds als ‘feature’ genoemd. Maar is dat anno 2025 niet gewoon een must-have? Een laadpaal zonder load balancing lijkt me toch praktisch zinloos.
  • Hoe kan het dat zo weinig laadpalen direct laden via zonnepanelen ondersteunen? Voor zover ik kan vinden biedt eigenlijk alleen Ratio dat aan.
  • En hoe zinvol is V2G (vehicle-to-grid) momenteel in de praktijk?
  • Wat zijn de meningen hier over socket vs vaste kabel?
Tot slot: hoe snel ontwikkelen laadpalen zich op dit moment? Is het, net als bij smartphones, verstandig om eventueel nog een half jaartje te wachten voordat je iets aanschaft?

[ Voor 4% gewijzigd door Aubergine op 20-10-2025 13:56 ]

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-11 13:53
Aubergine schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:54:
En hoe zinvol is V2G (vehicle-to-grid) momenteel in de praktijk?[/li]
Geen weldenkend mens gaat toch zijn 50.000 euro kostende auto misbruiken als thuisbatterij terwijl je voor 1500€-5000€ een thuisbatterij aanschaft die 6.000-8.000 cycles aan kan?
Wij hebben een Leaf: als ik dat forum lees dan lijkt degradatie van de batterij het enige te zijn wat er toe doet. Wellicht is dat bij een Leaf een nog serieuzer probleem dan bij de huidige EV's maar degradatie blijft een issue. Bovendien heb ik de indruk dat een laadpaal die V2G ondersteunt net zoveel kost als een thuisbatterij. Dit lijkt verleden tijd te zijn.
Bovendien heeft een normaal gezin genoeg aan 5kWh i.p.v. de 50-80kWh in de huidige EV's.

[ Voor 4% gewijzigd door Aziona op 20-10-2025 14:14 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:04
We zijn ons momenteel aan het oriënteren op laadpalen en liepen tegen een paar vragen aan:
  • Load balancing wordt bij veel laadpalen nog steeds als ‘feature’ genoemd. Maar is dat anno 2025 niet gewoon een must-have? Een laadpaal zonder load balancing lijkt me toch praktisch zinloos.
  • Hoe kan het dat zo weinig laadpalen direct laden via zonnepanelen ondersteunen? Voor zover ik kan vinden biedt eigenlijk alleen Ratio dat aan.
Tot slot: hoe snel ontwikkelen laadpalen zich op dit moment? Is het, net als bij smartphones, verstandig om eventueel nog een half jaartje te wachten voordat je iets aanschaft?
Punt 1 en 2 zijn in principe al tegenstrijdig. Zelf heb ik geen load balancing gekocht drie jaar geleden. De laadpaal heb ik ingesteld op 3 x 10 A. Dan hou je 3 x 15 A over voor je huis.
Vorig jaar overgegaan op dynamisch. Toen ingesteld op 3 x 16 A in verband met laden op de goedkope uurtjes. De zonnepanelen zitten op de 1e fase en daar zit bijvoorbeeld de wasmachine op. Nog nooit zijn de automaten van 3 x 25 A er uit geklapt. Met smeltzekering zou ik voorzichtiger zijn.In 2027 stel ik weer in op 3 x 10 A om meer op zonnestroom te laden.
Alles gaat hier handmatig zonder enige slim programma.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:19

Bravo

Second Best

Het hangt er allemaal vanaf wat jij wil en hoeveel het jouw portemonnee mag kosten.
  • Een simpele 11 kW laadpaal die alleen aan/uit kan kun je al voor 250 euro kopen, maar dan mag je zelf gaan nadenken hoe je voorkomt dat je de netaansluiting overbelast. Bij velen is dat geen issue, want de rest van het huis heeft voldoende aan de 3x9A die overblijft + wat vermogen uit de zonnepaneeltjes. Of ze laden alleen 's nachts als er geen wasmachine, vaatwasser etc draait.
    Mocht je meer grote verbruikers in huis hebben, dan is load balancing best wel handig. Of te wel, of loadbalancing nodig is, is situatie afhankelijk.
  • Voor het laden van de EV vanuit de energie van de zonnepanelen is het nodig dat de lader weet hoeveel stroom er het grid in stroomt. Daarvoor is een aansluiting op de P1-uitgang van de meter nodig of CT-klemmen om dit te weten. Meerdere laders ondersteunen dit, al dan niet voor een meerprijs. In dit topic worden ze vaak genoeg genoemd (Zappi, Alfen, Ratio, etc).
  • V2G is een ontwikkeling die maar niet goed van de grond komt. Verschillende oplossingsrichtingen (AC en DC) en werkt alleen als er een energiemanagement systeem (EMS) is die de boel fatsoenlijk kan aansturen op prijs (dynamsich contract). Je koopt dan meer dan een laadpaal alleen, er komt een (H)EMS bij wat compatible moet zijn met wat je verder al in huis hebt.
  • Vaste kabel heeft mijn voorkeur, scheelt weer een handeling bij het inpluggen. De losse kabel ligt in de auto voor publiek laden, kan ik dus niet thuis laten liggen/hangen.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006

[list]
Correct
Correct
Trage markt. Hardware voor software.
Sommige palen zijn niet aanstuurbaar met een interface of hebben niet genoeg logica om dit zelf te berekenen of bekijken.
Ratio zou ik dan zelfs nog niet aan gedacht hebben. Afhankelijk van je andere eisen (verrekening backend etc) ken ik uit mijn hoofd Peblar, Alfen, Zappi die zonladen doen.

Zelfs al heb je een laadpaal die het niet ondersteunt maar wel op hun lijst staat dan kan je 'm verdomme héél slim maken met evcc
Naar mijn bescheiden mening is dat weinig zinvol en gaat dit nog lang duren eer dit praktisch inzetbaar is.
Je zit met een rijdende batterij. Ik weet niet hoe dat bij jou is maar de auto is hier tijdens werktijd weg van huis, juist ja... Doorheen de dag als de zon schijnt. 's Nachts moet ie dan bijladen af en toe en in de winter helemaal.
[/list]
Comfort/dagelijkse handelingen.
Ik heb een vaste kabel en een eikenhouten paaltje met houder. Mijn kabel komt uit de grond en mijn box staat binnen. Heerlijk. Geen box aan je woning zichtbaar en kabel haal je uit de houder klik in de auto klaar.
's morgens geen vuile broekspijpen omdat de kabel vochtig is van de mist en ochtend, niet de koffer opendoen kabeltje twee kanten insteken. Gewoon "neem kabel steek kabel in".

Wij pluggen ALTIJD. Auto thuis? Kabel gaat er in.

evcc doet de rest
Niet veel meer, je hebt nog wat ISO standaarden die nu mondjes maat toegevoegd worden. In thuis situaties levert dat functioneel voornamelijk op dat de laadpaal via de kabel de SoC kan uitlezen.

Kort gesteld: is een heel trage markt, weinig evolutie, veel hangt af van software en het meeste geavanceerdere doet evcc want er is weinig wat daar in de buurt van komt. Al de rest? Pak een van de bekende merken en ze doen het allemaal wel goed vandaag de dag. Zonladen vanuit de laadpaal zelf is een dingetje maar daar zijn ook al wel een goed handvol van fabrikanten die dat goed doen.

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:43
En ook niet geheel onbelangrijk, onze net aansluitingen zijn vrij laag. In Duitsland is 3x50A vrij normaal en in Engeland kom je regelmatig 1x80 tegen :) vandaar toch wel redelijk "feature".

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:59

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

MMM hier dan maar op jacht.......

Mijn zoon heeft een EV via zijn werkgever. Maar heeft nogal wat stress, vooral omdat er in de buurt weinig palen zijn. Als hij zijn EV vol wilt hebben moet hij 4-5 uur laden. Of uit zijn werk naar fasned oid maar dat heeft zijn werkgever liever niet....
Dus een hobby project, met een win win.

Ik wil thuis een laadpaal, met daarop een betaalsysteem.
Al hier en daar aan het zoeken geweest, en een wallbox of growat zou een mooie optie zijn.[ maar ook anderen]
Alleen wat is het verschil en wat zijn de ervaringen?
Ik heb bij Eflux een account aangemaakt.. Is dat een goede?
Wat moet en wat mag met een 3x 25 Amp aansluiting?
Balancer of niet?
Allamat of ook niet? Vermogen

Wat heb ik nog meer nodig om naast mijn zoon dan ook voor anderen de laadpaal open te stellen, maar wel betaald natuurlijk:-)

Dus eigenlijk zoek ik een diy maar dan wel met alle opties. En Veilig.
Iemand?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:50
deejeebv schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:19:
[...]

Naar een andere backoffice gaan, bijv. Tap Electric. Dan kun je de pas van de privé auto aanmelden als pas waarmee gratis geladen kan worden.
Ik probeer uit te zoeken wat daar voor nodig is. Maar het is allemaal niet zo transparant. Als ik het goed begrijp heeft mijn Alfen EVE een SIM-kaart erin waarmee hij met de backoffice van EV-Company communiceert. Maar deze kunnen ze unclaimen begrijp ik zodat het technisch gezien mogelijk is om over te stappen.

Maar ik ga er vanuit dat als ik wissel naar Tap Electric dat deze simkaart onbruikbaar wordt, of kan tap electric dezelfde simkaart gebruiken om de paal te benaderen en dan op dezelfde manier contacten zoals EV company dat nu doet?

Ik heb ChatGPT geprobeerd bovenstaande te vragen, maar die maakt het alleen maar ingewikkelder. Die blijft maar zeuren over een fysieke verbinding. Maar ik heb weinig zin om een UTP-kabel naar buiten te leggen voor een laadpaal.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
911GT2 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:33:
[...]

Ik probeer uit te zoeken wat daar voor nodig is. Maar het is allemaal niet zo transparant. Als ik het goed begrijp heeft mijn Alfen EVE een SIM-kaart erin waarmee hij met de backoffice van EV-Company communiceert. Maar deze kunnen ze unclaimen begrijp ik zodat het technisch gezien mogelijk is om over te stappen.

Maar ik ga er vanuit dat als ik wissel naar Tap Electric dat deze simkaart onbruikbaar wordt, of kan tap electric dezelfde simkaart gebruiken om de paal te benaderen en dan op dezelfde manier contacten zoals EV company dat nu doet?

Ik heb ChatGPT geprobeerd bovenstaande te vragen, maar die maakt het alleen maar ingewikkelder. Die blijft maar zeuren over een fysieke verbinding. Maar ik heb weinig zin om een UTP-kabel naar buiten te leggen voor een laadpaal.
Nieuwere Alfen palen hebben ook de mogelijkheid om op Wifi te kunnen. Je zult dan wel fysiek verbinding moeten maken om dit te configureren en zo nodig de firmware te updaten.

• JanHenk
  • Niet online
911GT2 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:33:
[...]

Ligt er niet een kabel die in de P1-poort van je meter gaat? Dat is doorgaans al een UTP-kabel. Als je daar een RJ45 op zet aan beide kanten en in de Alfen in de juiste poort drukt en in je router/switch drukt, heb je ethernet op je paal. (Of eerst rechtstreeks in je laptop om te configureren)

Vervolgens kun je een HomeWizard P1-meter gebruiken voor de load balancing.

Wel even wat verdieping nodig, eventueel het wachtwoord van de paal (afhankelijk van welke firmware er op draait), etc. Een beetje Tweaker lukt dit echter wel. Er is ook een hoop informatie in het Alfen-topic te vinden.

Dan is het vrij eenvoudig om die backoffice eraf te knikkeren en een andere in te stellen.

• 911GT2
deejeebv schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:53:
[...]

Nieuwere Alfen palen hebben ook de mogelijkheid om op Wifi te kunnen. Je zult dan wel fysiek verbinding moeten maken om dit te configureren en zo nodig de firmware te updaten.
Ik zal even moeten opzoeken wat 'nieuw' is. Mijne is in 2023 geplaatst.

• 911GT2
JanHenk schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:03:
[...]

Ligt er niet een kabel die in de P1-poort van je meter gaat? Dat is doorgaans al een UTP-kabel. Als je daar een RJ45 op zet aan beide kanten en in de Alfen in de juiste poort drukt en in je router/switch drukt, heb je ethernet op je paal. (Of eerst rechtstreeks in je laptop om te configureren)

Vervolgens kun je een HomeWizard P1-meter gebruiken voor de load balancing.

Wel even wat verdieping nodig, eventueel het wachtwoord van de paal (afhankelijk van welke firmware er op draait), etc. Een beetje Tweaker lukt dit echter wel. Er is ook een hoop informatie in het Alfen-topic te vinden.

Dan is het vrij eenvoudig om die backoffice eraf te knikkeren en een andere in te stellen.
Ah ik wist niet dat er een separaat Alfen topic is, daar ga ik in graven.

• Arjenvv
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-10 08:38
Hi @RoelsRules , nagenoeg hetzelfde probleem. Afwezige klantenservice van 50five (ondanks bellen, mailen, formulieren invullen. Gewoon geen response). Op een review van mij bij trustpilot kreeg ik opeen een reactie dat het mogelijk was om een Newmotion Home Advance laadpaal te hebben zonder laadpas. Maar men maakt het niet mogelijk of legt uit hoe het moet.
Ben dus nieuwsgierig of het jou dus gelukt is en hoe je dat gedaan hebt.

[ Voor 92% gewijzigd door Arjenvv op 20-10-2025 23:31 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:08

paQ

Ik weet niet of ik nu wat doorsla in het laden op dynamische tarieven, maar heb met enige moeite de SOC van mijn auto in HA gekregen. BMW heeft de API vorige maand op slot gegooid, maar via BMW cardata stream kun je het toch binnen halen. (alleen read)
Ben er alleen nog niet uit hoe ik data kan halen. Ik moet nu steeds wachten tot ie binnenkomt.
SOC gaat schijnbaar on the fly merk ik aan diverse sensoren, maar de target SOC niet.

Hoe dan ook, target SOC - SOC = x%
totale energie 107 kWh, x% daarvan = xx:xx min
Op basis daarvan laat ik de sensor de dip van het goedkope tijdvak bepalen waarin hij die x% SOC er het goedkoopst bij kan laden *O* Zonder de SOC te weten is dat een wilde gok.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U38YstWe83UKDaz8ikm17muQxs4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pyVYUgVb8Vl3VzsBvnkWLmow.png?f=fotoalbum_large

Als het goed is begint ie dus om 02:00 te laden en is het target SOC (hier 90%) bereikt zo tegen 05:00.
Ik heb hem in de auto echter al een half uur geleden op 80% gezet, maar zie dat nog niet verwerkt in HA terug helaas. Ook de lader al opnieuw ingeplugd, maar ook dat heeft geen update van die status gegeven.

edit:
Hij heeft hem zojuist toch opgepikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YzzaV5D8Hs0wktmvg7PNzEqlRMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SSk6VVK0Zd5i6s0rnQTutO8Z.png?f=fotoalbum_large

Ik kan het ook gewoon overrulen en handmatig laden, of een range instellen in km's.
Op basis van het seizoen reken ik dan met 5km, 4.5km of 4km/kWh.

Alle laadacties gaan met fasebewaking automations in HA.
Op mijn primair allocatiepunt zit een HW P1 meter; op de SAP een tibber pulse.
De EVSE zit aan een HW 3fase MID meter.
HW P1 en Tibber Pulse samen zijn de totale stroomlast per fase. De HW 3 fase MID laat zien hoeveel stroom hij pakt per fase.
Ik kan met een wifi relais een contactor schakelen die 2 fases van de lader afschakelt en zo terugschakelt naar 1 fase. De auto maakt dan in ongeveer 1 sec een nieuwe handshake en het laden gaat verder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mefIiQ4fIA4ic7udQDqQXv7rPVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SAo8odsoThmU4QKAouaSECao.jpg?f=fotoalbum_large
Dat 1 fase laden is handig op het primair allocatiepunt waar ik dan het PV-overschot in de auto kan stoppen. 8) Met een omschakelaar koppel ik de ESVE dan aan de PAP ipv SAP. Ik moet nog even zien hoevaak ik dat in de praktijk ga gebruiken. Als dat vaak is, dan probeer ik ook dat nog te automatiseren. Maar dat is best een gedoe met omschakelcontactors. Niet alleen dat, maar het is bedradingstechnisch best ingrijpend.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 20-10-2025 23:50 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:08

paQ

Is dit goed genoeg kwa fasebewaking?
Ik heb geen idee hoe laadpalen ingrijpen die met klemmen op de fases meten namelijk, referentie ontbreekt.

Kopje koffie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWEgb4Up6PGHYg-yh4f1TehbkI0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6CsHXxvG8xYvLE4mbSyyvrCI.png?f=fotoalbum_large

Wasmachine verwarmen (en nog wat verbruikers)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lL_JvLrLXJqOGvISUglHcKWMBgs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kmjo506JBKjkPRFG8JMy5qcW.png?f=fotoalbum_large
Ik heb hem na de initiële overbelasting wat strakker afgesteld ;)

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 21-10-2025 14:26 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:27
Even een vraag over het aanschaffen van een eigen privé laadpaal. In november komt er een nieuwe elektrische lease-auto (BMW iX1) en ik ben nu aan het uitzoeken welke laadpaal ik daarbij moet aanschaffen. Ik heb ervoor gekozen om dat niet via de leasemaatschappij te doen zodat ik een vrije keuze heb. Ik had daarbij Zappi, Peblar en Alfen op het oog.

Nu blijkt echter dat de lease maatschappij enkel de Alfen ondersteunt; dan "wordt het hostingabonnement opgenomen in het leasecontract". Als dan de zakelijke laadpas wordt gebruikt dan wordt alles geheel automatisch verrekend, waardoor zowel ikzelf als mijn werkgever er geen omkijken naar hebben. En dan: "Overige laadpalen kunnen wij niet ondersteunen, ook niet op het gebied van een hostingabonnement".

De laadpaal van Alfen ziet er goed uit (ik wil voor de Pro versie gaan), maar mijn vraag is: hoe zit dat precies met dat hostingabonnement? Klopt het dat dit aan een merk laadpaal gekoppeld is? Of is de leasemaatschappij hier bullshit aan het verkopen (en dat is de reden waarom ik het hier vraag en niet aan de leasemaatschappij)? Zappi en Peblar zijn namelijk ook goede laadpalen en die stonden niet voor niets op mijn shortlist.

• Inspired
HeleBoel schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:32:
Even een vraag over het aanschaffen van een eigen privé laadpaal. In november komt er een nieuwe elektrische lease-auto (BMW iX1) en ik ben nu aan het uitzoeken welke laadpaal ik daarbij moet aanschaffen. Ik heb ervoor gekozen om dat niet via de leasemaatschappij te doen zodat ik een vrije keuze heb. Ik had daarbij Zappi, Peblar en Alfen op het oog.

Nu blijkt echter dat de lease maatschappij enkel de Alfen ondersteunt; dan "wordt het hostingabonnement opgenomen in het leasecontract". Als dan de zakelijke laadpas wordt gebruikt dan wordt alles geheel automatisch verrekend, waardoor zowel ikzelf als mijn werkgever er geen omkijken naar hebben. En dan: "Overige laadpalen kunnen wij niet ondersteunen, ook niet op het gebied van een hostingabonnement".

De laadpaal van Alfen ziet er goed uit (ik wil voor de Pro versie gaan), maar mijn vraag is: hoe zit dat precies met dat hostingabonnement? Klopt het dat dit aan een merk laadpaal gekoppeld is? Of is de leasemaatschappij hier bullshit aan het verkopen (en dat is de reden waarom ik het hier vraag en niet aan de leasemaatschappij)? Zappi en Peblar zijn namelijk ook goede laadpalen en die stonden niet voor niets op mijn shortlist.
Neem even aan dat ze met hosting een backend bedoelen. Ze hebben een eigen dienst die blijkbaar alleen op Alfen palen werkt. Of, dat zijn de enige die ze willen ondersteunen. Als je gewoon een laadpas krijgt kun je ook gewoon zelf een backendabonnement nemen bij bv Tap of e-flux. Daar stel je een tarief in en je laad met je pas van de LM. Ook dan gaat alle verrekening automatisch. Zo doe ik het inmiddels ook.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:44
RobbieT schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:57:
[...]

Dat ding heeft een 22kWh accu.
Bij 10A met een granny lader heb je die dus in een uurtje of 10 vol als de accu helemaal leeg is.
Wat meestal niet zo zal zijn.

Als ‘s nachts laden de bedoeling is, dan is zo’n granny lader aan een goed stopcontact toch prima?
Inmiddels heeft ze de auto, maar dit is de enige lader die er bij zit.
Is dat standaard? Dit lijkt me geen granny charger.

Dan zal ik die apart moeten kopen. Voor het stopcontact heb ik inmiddels alles geregeld.
Of kan ik het geld voor de granny charger dan beter besteden aan toch een ander oplaadpunt?

[ Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 23-10-2025 14:29 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:43
pentaw1nz schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:26:
[...]

Inmiddels heeft ze de auto, maar dit is de enige lader die er bij zit.
Is dat standaard? Dit lijkt me geen granny charger.

Dan zal ik die apart moeten kopen. Voor het stopcontact heb ik inmiddels alles geregeld.
Of kan ik het geld voor de granny charger dan beter besteden aan toch een ander oplaadpunt?
Plaatje?

Als er geen normale stekker aan zit die in een gewoon stopcontact kan dan is het geen granny lader.
Bij de dealer zijn die granny laders duur, +/- €270, er worden er wel genoeg aangeboden op marktplaats, soms voor onder de €100.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:44
RobbieT schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:33:
[...]

Plaatje?

Als er geen normale stekker aan zit die in een gewoon stopcontact kan dan is het geen granny lader.
Bij de dealer zijn die granny laders duur, +/- €270, er worden er wel genoeg aangeboden op marktplaats, soms voor onder de €100.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKU4Ciay90y4BZu44vRq_LQ-PIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MDo0Tln6FuUPQt3wNwGgVlkW.jpg?f=fotoalbum_large

Deze zit er bij.
Ik zal even zoeken in dit topic naar een goede granny lader. Altijd handig.

Maar is het dan nog steeds prima om dat buitenstopcontact te maken, of is een laadpunt voor de stekker die ze al heeft toch beter? Wetende dat ze de kabel al heeft.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Pagina: 1 ... 194 ... 197 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen