• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-10 17:36
Ik probeer gepland laden in te stellen maar dit lijkt niet te werken op mijn Zappi. Doe ik iets verkeerd met de instellingen ? Ik wil dat de oplader alleen start rond dat tijdstip maar tot dat tijdstip niks (vandaar stop). Echter op het tijdstip springt hij niet aan.

Auto is gesloten, kabel aangesloten.

Als ik de lader op eco+ zet dan laad hij wel op het afgesproken tijdstip…. Logisch ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiaURH1Qp2BzpwXzYnnOu0W_XwA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DCg1kgBillX4pxl0jXQbj5IG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Smartbikers op 24-09-2025 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Smartbikers schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:52:
Ik probeer gepland laden in te stellen maar dit lijkt niet te werken op mijn Zappi. Doe ik iets verkeerd met de instellingen ? Ik wil dat de oplader alleen start rond dat tijdstip maar tot dat tijdstip niks (vandaar stop). Echter op het tijdstip springt hij niet aan.

Auto is gesloten, kabel aangesloten.

Als ik de lader op eco+ zet dan laad hij wel op het afgesproken tijdstip…. Logisch ?

[Afbeelding]
Wat jij wil is een wens van veel Zappi gebruikers maar kan (nog) niet. Dus wel vanuit ECO of ECO+ een scheduled boost maar niet vanuit STOP.
Er is een work-around met Amazon Alexa waarmee het wel kan.

[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 24-09-2025 22:02 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Inspired schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:20:
[...]

Er zou een nieuwe Zappi komen die wel een lezer heeft. Al is het vrij stil sinds de aankondiging.
Die is er: de Zappi GLO. Vooralsnog alleen in UK.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

DonJuape schreef op woensdag 24 september 2025 @ 22:08:
[...]

Die is er: de Zappi GLO. Vooralsnog alleen in UK.
Ja. Nou ja. Er zou een + variant uitkomen in 2024. Ook in NL. Geen idee of die niet meer komt en dit de vervanger is.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Inspired schreef op woensdag 24 september 2025 @ 22:11:
[...]

Ja. Nou ja. Er zou een + variant uitkomen in 2024. Ook in NL. Geen idee of die niet meer komt en dit de vervanger is.
Dat denk ik wel. Er heeft vast iemand bedacht dat GLO beter klinkt dan Plus.

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-10 17:36
DonJuape schreef op woensdag 24 september 2025 @ 22:00:
[...]

Wat jij wil is een wens van veel Zappi gebruikers maar kan (nog) niet. Dus wel vanuit ECO of ECO+ een scheduled boost maar niet vanuit STOP.
Er is een work-around met Amazon Alexa waarmee het wel kan.
Helder.
Mijn work around is dan op eco+ zetten want dat red die nooit voor 09:00 om 1400w zonne-energie te hebben. Dan blijft hij in die mode tot 09:00 en dan de boost erop.

• rwr_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-10 16:22
Ik heb vandaag, nadat de elektricien is langsgekomen om de aansluiting in mijn meterkast aan te passen (o.a. de 3F automaat toegevoegd), zelf een Easee Charge Up geïnstalleerd. Echter, ik krijg hem niet toegevoegd omdat hij nog niet is toegevoegd via de Installer App. Hoe hebben de mensen die zelf een Easee hebben geïnstalleerd dit gedaan? Alleen voor deze configuratie een elektricien ingeschakeld? Of zijn er toch nog manieren om dit te omzeilen?

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:07
rwr_ schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:57:
Ik heb vandaag, nadat de elektricien is langsgekomen om de aansluiting in mijn meterkast aan te passen (o.a. de 3F automaat toegevoegd), zelf een Easee Charge Up geïnstalleerd. Echter, ik krijg hem niet toegevoegd omdat hij nog niet is toegevoegd via de Installer App. Hoe hebben de mensen die zelf een Easee hebben geïnstalleerd dit gedaan? Alleen voor deze configuratie een elektricien ingeschakeld? Of zijn er toch nog manieren om dit te omzeilen?
Download gewoon de installer app, dat heb ik gedaan.

• rwr_
Had ik al gedaan. Het punt is dat die Installer App alleen bruikbaar is voor elektriciens. Ik heb het vermoeden dat dit voorheen nog niet zo was. Je hebt nu twee opties:
- word lid (van een bedrijf, die je moeten toelaten)
- register, met kvk nummer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgEiQro_LjY3dMZlD6XgU9j_rt0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aPaoSs5J578QNZtmMRQADOGm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:13
@rwr_ ik heb een account als “elektricien” en een als “gewone gebruiker” gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwr_
Ah, ik dacht wellicht is er nog een KVK check of iets dergelijks. Maar dat is niet het geval. Ok, ik heb hetzelfde gedaan en de laadpaal nu werkend gekregen. Dank!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:34
mijn situatie, ik lees veel maar wordt geen van de mogelijkheden en de verdors die een bepaald merk of type ondersteunen.

alles in home assistant
verbruik meet ik met een shelly 3em pro
2 zonnepanelen boxxen van SMA
een tesla model 3
een zendure ac2400 thuis batterij (die NOM wordt aangestuurd via Home Assistant)
- nog geen laadpaal (ik wil min 11 kw laden en heb 3fase) en ik zou hem graag tweedehands bemachtigen.
werkgever en pasjes zijn niet relevant, load balancing en aansturing wel.
- nog geen dynamisch contract.
ik zit te twijfelen tussen tibber en zonneplan.

mijn contract gaat wss een app aanbieden die via sommige laadpalen/auto's wat kan regelen. (maar ik wil geen p1 meter van een leverancier.)
ik kan dus voor sturing via home assistant gaan, of EVCC of een laadpaal die kan communiceren met mijn shelly.

er zijn zoveel mogelijkheden. Wat kunnen jullie voor zinnigs over mijn situatie zeggen?
contract, paal, aansturing. :)

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:01
remcoXP schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:17:
mijn situatie, ik lees veel maar wordt geen van de mogelijkheden en de verdors die een bepaald merk of type ondersteunen.

alles in home assistant
verbruik meet ik met een shelly 3em pro
2 zonnepanelen boxxen van SMA
een tesla model 3
een zendure ac2400 thuis batterij (die NOM wordt aangestuurd via Home Assistant)
- nog geen laadpaal (ik wil min 11 kw laden en heb 3fase) en ik zou hem graag tweedehands bemachtigen.
werkgever en pasjes zijn niet relevant, load balancing en aansturing wel.
- nog geen dynamisch contract.
ik zit te twijfelen tussen tibber en zonneplan.

mijn contract gaat wss een app aanbieden die via sommige laadpalen/auto's wat kan regelen. (maar ik wil geen p1 meter van een leverancier.)
ik kan dus voor sturing via home assistant gaan, of EVCC of een laadpaal die kan communiceren met mijn shelly.

er zijn zoveel mogelijkheden. Wat kunnen jullie voor zinnigs over mijn situatie zeggen?
contract, paal, aansturing. :)
Evcc mee installeren al dan niet als add on van home assistant (ik zou het er buiten doen)
Alfen laadpaal met load balancing op de kop tikken, zorgen dat je het wachtwoord hebt bij de aankoop.
Installeren en gaan!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

HyperBart schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:59:
[...]

Evcc mee installeren al dan niet als add on van home assistant (ik zou het er buiten doen)
Alfen laadpaal met load balancing op de kop tikken, zorgen dat je het wachtwoord hebt bij de aankoop.
Installeren en gaan!
Waarom evcc buiten ha om?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• HyperBart
Makkelijker te configureren en te beheren als je het apart installeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Evcc als losse container op mijn proxmox draait volledig onafhankelijk van Homeassistant. Ik kan dus Homeassistant updaten/restarten zonder risico tijdens het laden van de EV.

Configuratie is overigens tegenwoordig 95% via interface te doen, zonder de evcc yaml in te gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 27-09-2025 18:10 ]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

HyperBart schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:03:
[...]

Makkelijker te configureren en te beheren als je het apart installeert.
Ik vond geen verschil tussen beide daarom mijn vraag.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:47

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Ik zit met een lastig punt en vraag me af of er anderen zijn die dit herkennen.
Ik heb een Zappi (V2.0) aan de muur hangen. Die gebruik ik meestal voor mijn eigen auto, maar soms komt de vriendin van de buurman er ook gebruik van maken. Om die laatste reden staat de Zappi standaard in FAST-modus. En dan heb ik het over de instelling van de modus waarin hij opstart na bv een power failure.

De Zappi heb ik gekoppeld met Home Assistant en van daaruit kan ik de instellingen aanpassen. In het dagelijks gebruik zet ik de Zappi in ECO+, zodat ik kan laden met het overschot van mijn PV-panelen.

Het vervelende is nu dat wanneer ik mijn auto inplug, dat de Zappi dan spontaan kan veranderen van ECO+ naar FAST. Dat kan ik voorkomen door FAST als standaardmodus te kiezen, maar dan blijkt het omgekeerde te gebeuren als de 'buurvrouw' haar auto eraan hangt en ik de Zappi in FAST zet. Dan kan die spontaan weer teruggaan naar ECO+.

Ik heb geen idee waar ik het moet zoeken, waarom die laadpaal spontaan omschakelt, maar ik zou dit graag aanpakken, want op deze manier werkt de boel niet echt betrouwbaar.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Hippe Lip schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:29:
Ik heb een Zappi (V2.0) aan de muur hangen. Die gebruik ik meestal voor mijn eigen auto, maar soms komt de vriendin van de buurman er ook gebruik van maken. Om die laatste reden staat de Zappi standaard in FAST-modus. En dan heb ik het over de instelling van de modus waarin hij opstart na bv een power failure.

De Zappi heb ik gekoppeld met Home Assistant en van daaruit kan ik de instellingen aanpassen. In het dagelijks gebruik zet ik de Zappi in ECO+, zodat ik kan laden met het overschot van mijn PV-panelen.

Het vervelende is nu dat wanneer ik mijn auto inplug, dat de Zappi dan spontaan kan veranderen van ECO+ naar FAST. Dat kan ik voorkomen door FAST als standaardmodus te kiezen, maar dan blijkt het omgekeerde te gebeuren als de 'buurvrouw' haar auto eraan hangt en ik de Zappi in FAST zet. Dan kan die spontaan weer teruggaan naar ECO+.

Ik heb geen idee waar ik het moet zoeken, waarom die laadpaal spontaan omschakelt, maar ik zou dit graag aanpakken, want op deze manier werkt de boel niet echt betrouwbaar.
Ikzelf heb een Kona en mijn schoonzoon een Peugeot EV, ik laad overdag allen op zon en hij soms in de avond als hun oprit bezet is door de camper. Hiervoor gebruik ik evcc icm een Peblar lader. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

klump4u schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:45:
[...]

Ikzelf heb een Kona en mijn schoonzoon een Peugeot EV, ik laad overdag allen op zon en hij soms in de avond als hun oprit bezet is door de camper. Hiervoor gebruik ik evcc icm een Peblar lader. Werkt perfect.
Dank, maar mijn vraag gaat dus over de Zappi, al dan niet in combinatie met HA.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Hippe Lip schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:47:
[...]

Dank, maar mijn vraag gaat dus over de Zappi, al dan niet in combinatie met HA.
Zal met de zappi niet anders zijn, wordt ook door evcc ondersteunt. Evcc kun je ook in HA installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
klump4u schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:10:
[...]

Zal met de zappi niet anders zijn, wordt ook door evcc ondersteunt. Evcc kun je ook in HA installeren
Helaas wordt niet iedere Zappi in EVCC ondersteund. :( Was het maar zo'n feest.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanS1984
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11:59
roel00 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:18:
[...]

Je zult in ieder geval het management van de laadpaal over moeten nemen. Hiervoor moet je een service afspraak met Coolblue Laadpalen maken. Ik heb dat inmiddels gedaan en wordt volgende week omgezet naar 'stand-alone'. De kosten hiervoor zijn 119 EUR incl btw! Ze dreigen ook met het vervallen van de garantie, maar dat is allemaal onzin natuurlijk. Ik ben ook nog in contact met Peblar. Ik zal laten weten wat er mogelijk is.
Ik heb een Bluebuilt over kunnen nemen voor een klein bedrag. Niet wetende dat deze helemaal dichtgetimmerd is. Verder heb ik er niets bij gekregen qua wachtwoorden of RFID tag. Ik heb Coolblue gisten gemaild maar nog geen reactie. Peblar reageerde direct dat dit een Coolblue paal is.

Als je de Bluebuilt om laat zetten naar een 'stand-alone' door Coolblue krijg je dan wel zelf toegang tot de web interface? In ieder geval om hem Plug & Charge te maken en misschien zelf een tag toe te voegen?

WP: ME PUHZ-SW100YAA + ERSC-VM2D; PV: 10 kWp + SolarEdge SE7K EV: Audi e-tron & VW e-Golf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
StephanS1984 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:58:
[...]

Ik heb een Bluebuilt over kunnen nemen voor een klein bedrag. Niet wetende dat deze helemaal dichtgetimmerd is. Verder heb ik er niets bij gekregen qua wachtwoorden of RFID tag. Ik heb Coolblue gisten gemaild maar nog geen reactie. Peblar reageerde direct dat dit een Coolblue paal is.

Als je de Bluebuilt om laat zetten naar een 'stand-alone' door Coolblue krijg je dan wel zelf toegang tot de web interface? In ieder geval om hem Plug & Charge te maken en misschien zelf een tag toe te voegen?
Volledig overgeleverd aan de willen en grillen van Coolblue.
Die paal is samen met de Newmotion laadpaal zowat de meest rukke paal die je kan aankopen, kijk maar in dit topic.
Open laten zetten en als domme laadpaal gebruiken en weten dat je er niks aan kan beperken of aanpassen.

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 30-09-2025 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:15
Nou, mijn NewMotion paal geeft weer de geest.
Dus weer eens kijken voor een nieuwe laadpaal.

- Ik koop hem privé, dus goedkoper is beter 🤪
- Ik wil op zonnestroom kunnen laden.
- Ik heb een 1 fase paal (wat opzich prima werkt), maar er ligt wel een 3 fase kabel.
- meterkast is 3 fase, maar heb nog geen 3 fase aardlek etc.
- ik draai een HomeWizard P1 meter op de slimme meter
- geen auto of laadpas van de zaak.
- de paal is wel openbaar te gebruiken, er ligt een kabelmat bij, dus geen garantie dat ik de enige ben die er gebruik van maakt, maar als het veel duurder is vind ik dit niet zo’n punt.
- ik gebruik nu eigen kabels, dus laadpaal met socket, omdat 4 meter 9 van de 10 keer voldoende is. Heel af en toe sta ik verder van huis en pak ik de 8 meter kabel.

Wat is wijsheid?
Niet te duur, wel betrouwbaar en iets waar ik jaren mee vooruit kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Tesla laadpaal? Lekker goedkoop en betrouwbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Tweak_ers schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:04:

- Ik heb een 1 fase paal (wat opzich prima werkt), maar er ligt wel een 3 fase kabel.
- de paal is wel openbaar te gebruiken, er ligt een kabelmat bij, dus geen garantie dat ik de enige ben die er gebruik van maakt, maar als het veel duurder is vind ik dit niet zo’n punt.
- ik gebruik nu eigen kabels, dus laadpaal met socket, omdat 4 meter 9 van de 10 keer voldoende is. Heel af en toe sta ik verder van huis en pak ik de 8 meter kabel.

Wat is wijsheid?
Het goedkoopste is denk ik om je bestaande Newmotion zelf om te bouwen naar een SmartEVSE, die kan volgens mij alles wat je verlangt.
Je zult dan wellicht wel de type 2 connector moeten vervangen als deze niet op 3-fasen is voorbereid.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hippe Lip schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:29:

Niemand anders die zijn Zappi gekoppeld heeft aan HA?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:41
Hippe Lip schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 00:43:
[...]

Zeker wel, maar hier werkt het probleemloos.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

[...]

Zeker wel, bij mij werkt het feilloos: op het moment dat de kabel wordt ingeplugd maakt de camera op de garage een snapshot en kijk ik of mijn kenteken kan vinden (zodat ik niet heb dat er andere mensen gaan laden).
Als mijn kenteken gevonden wordt springt hij van Stopped naar Eco++. Zodra ik de kabel weer verwijder schakelt hij weer terug naar Stopped.

In HA heb ik nog een dropdown waarmee ik kan instellen of hij naar Eco++ of Fast moet springen (dat laatste in de winter).

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuPo
  • Laatst online: 11:41
Tweak_ers schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:04:

Wat is wijsheid?
Peblar Home voor €645

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
[...]

Mijn Zappi kan helaas niet worden gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

leejoow schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 06:41:
[...]

Zeker wel, bij mij werkt het feilloos: op het moment dat de kabel wordt ingeplugd maakt de camera op de garage een snapshot en kijk ik of mijn kenteken kan vinden (zodat ik niet heb dat er andere mensen gaan laden).
Als mijn kenteken gevonden wordt springt hij van Stopped naar Eco++. Zodra ik de kabel weer verwijder schakelt hij weer terug naar Stopped.

In HA heb ik nog een dropdown waarmee ik kan instellen of hij naar Eco++ of Fast moet springen (dat laatste in de winter).
@leejoow
Das een mooie automatisering. Die brengt ne op ideeën.
Op welke stand staat jouw Zappi (standaardwaarde bij de instellingen dus)? Dat is de laadstand waarin die terugkomt na een onderbreking zoals een stroomstoring.

En ik zoek nu hoe ik er achter kan komen waarom die omschakeling plaatsvind bij mij.
Suggesties?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

daemonix schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:13:
[...]

Mijn Zappi kan helaas niet worden gekoppeld.
@daemonix
Ouder model (V1)?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Yup. En helaas dus maar enkel fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolige_Joffer
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-10 17:47
Ik zit met het volgende:
Ik ga over +/- 2 maanden (prive) elektrisch rijden. Nu heb ik niet de gelegenheid om thuis te laden, maar wel bij mijn loods.
Deze loods bevindt zich enkele honderden meters van mijn huis. Loods heeft een krachtstroom (3x25a) aansluiting. Er is geen internet aanwezig.
Auto kan laden met max. 11kW. Wat ik graag wil weten, zou ik voor een mobiele lader gaan of een (tweedehands) laadpaal. Het is puur voor incidenteel laden. De meeste keren zal er geladen worden bij mijn werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Als je in je loods zo'n mooi rood stopcontact hebt, kun je de upgrade van de Granny Charger gebruiken ;)

Voorbeeldje, ken het merk verder niet, maar er zijn tig varianten van dit type.

https://www.bol.com/nl/nl...erdicht/9300000236789388/

Was laatst bij een EV handelaar, en die had ook gewoon zo'n ding voor opladen van zijn EV's in de showroom/loods.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolige_Joffer
Get!em schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:57:
Als je in je loods zo'n mooi rood stopcontact hebt, kun je de upgrade van de Granny Charger gebruiken ;)

Was laatst bij een EV handelaar, en die had ook gewoon zo'n ding voor opladen van zijn EV's in de showroom/loods.
Idd zo'n mooi rood stopcontact :p
Dus of zoiets of een (tweedehands) wallbox. Weet niet wat de voor- en nadelen zijn van beide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Jolige_Joffer schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:53:
[...]

Idd zo'n mooi rood stopcontact :p
Dus of zoiets of een (tweedehands) wallbox. Weet niet wat de voor- en nadelen zijn van beide
Voordeel rood stopcontact: verder niets nodig. Geen nadelen. Nadeel laadpaal: prijs ten opzichte van het rode stopcontact. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:49
Je hebt natuurlijk ook een rode wanddoos nodig, anders zorgen de nokjes ervoor het het niet past he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

janne_nl schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:57:
Je hebt natuurlijk ook een rode wanddoos nodig, anders zorgen de nokjes ervoor het het niet past he.
Daar begin dit verhaal toch mee?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolige_Joffer
Zit alleen een 32a stopcontact, dus of een verloop (waar ikzelf niet zo gecharmeerd van ben) of aan de lader een 32a stekker monteren.
Denk dat het de laatste optie gaat worden. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:04
Jolige_Joffer schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:11:
Zit alleen een 32a stopcontact, dus of een verloop (waar ikzelf niet zo gecharmeerd van ben) of aan de lader een 32a stekker monteren.
Denk dat het de laatste optie gaat worden. 😊
Bijzonder als je een 3x25A aansluiting hebt O-)

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolige_Joffer
Dan kan de wandcontactdoos toch nog steeds een 32A exemplaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:04
Jolige_Joffer schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:55:
Dan kan de wandcontactdoos toch nog steeds een 32A exemplaar zijn?
Ja dat klopt en als je er dan een 32A apparaat aanhangt kun je er nog niks mee. Dus het nut van een 32A aansluiting mis ik dan een beetje want je kunt het nooit maximaal belasten.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolige_Joffer
adjego schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:08:
[...]

Ja dat klopt en als je er dan een 32A apparaat aanhangt kun je er nog niks mee. Dus het nut van een 32A aansluiting mis ik dan een beetje want je kunt het nooit maximaal belasten.
Daar heb je gelijk in, maar deze doos zit er nou eenmaal. Misschien dat ik het inderdaad wel verander naar een 16a uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Jolige_Joffer Zou het niet doen, het is maar een rating van een CEE stopcontact, vervangen levert je niks op.

Je kan op zo'n 3-fase CEE wel goed laden met een 'mobiele laadpaal' of hoe ze het maar willen noemen. Ik vind de go-e wel gaaf.

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wteening
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-10 11:04
We hebben sinds een aantal weken een Hyundai Inster en ik wil die graag thuis kunnen laden. Ik ben zelf redelijk handig met software, mijn schoonvader is (gepensioneerd) elektricien. Ik heb Home Assistant draaien en momenteel nog een vast energiecontract. Op termijn wil ik dynamisch kunnen laden, eventueel zonnepanelen aan kunnen sluiten. Load balancing vanwege inductiekookplaat en in de toekomst waarschijnlijk een warmtepomp. We hebben al een 3-fasen aansluiting, eventuele extra groepen kan mijn schoonvader toevoegen.

Ik zat te denken aan een Zaptec Go met Tibber Pulse. Hebben jullie tips/adviezen/dingen waar ik op moet letten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hippe Lip schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:52:
[...]

Daar begin dit verhaal toch mee?

[...]
Onderstaande is dan misschien gemakkelijker (als set) doordat er meteen een verloop naar een Schuko WCD bij zit (kun je het ding ook op vakantie wat vaker gebruiken, mocht dat ooit noodzakelijk zijn).

https://www.bol.com/nl/nl...pcontact/9300000240302672

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Leanderr op 03-10-2025 16:06 ]

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-10 23:12
Ik heb een Peblar Home laten plaatsen (Home Assistant integratie,Nederlands product, geen cloud nodig enz)
Ons huis heeft geen kruipruimte en daarom besloten om het uit te laten besteden.
Heb daarbij onderstaand informatie proces gevolgd, mochten meer mensen twijfelen hoe je zo iets aanpakt als je niet alles zelf wilt of kunt doen:
  • Lees je van te voren in welke lader het beste past voor jouw situatie (Google, Perplexity bijv en natuurlijk dit topic)
  • Bepaal of je gebruik wilt maken van loadbalancing en zoja, hoe (in mijn geval had ik al een P1 meter van Homewizard)
  • Heb je zonnepanelen en zo ja, hoeveel
  • Welke aansluiting heb je in de meterkast en is die geschikt voor een laadpaal (1x35A, 3x25A) kun je nakijken bij de leverancier (Liander, Stedin etc)
  • Maak goeie foto's van de situatie binnen en buiten de meterkast en van de plek waar je de lader gemonteerd wilt hebben.
  • Meet afstanden op van meterkast tot de locatie van de lader en of er straatwerk benodigd is.
  • Als je bijv gebruik moet maken van een mantelbuis die vanuit de meterkast ergens in je tuin loopt, kun je die gegevens opvragen bij het Kadaster (graafmelding maken en de kabels bekijken kan hier)
  • Ga je gebruik maken van Wifi of wil je de lader bedraad laten aansluiten?
  • Schrijf zorgvuldig op welke werkzaamheden je verwacht dat er uitgevoerd worden door de monteur.
  • Vervolgens bundel je deze informatie in een PDF en vraag je meerdere offertes aan.
Sommige websites hebben hun eigen wizard om informatie te vergaren en dat is prima want die heb je met bovenstaande vrijwel allemaal beschikbaar.
Wanneer de offertes binnen zijn, is het een kwestie van goed vergelijken en kijken of alle werkzaamheden goed staan aangegeven om appels met appels te kunnen vergelijken. Er zijn een hele hoop cowboys actief in deze branche dus wees zeer voorzichtig met het uitkiezen van je installateur!

Ik heb in het offerte traject een zeer negatieve ervaring gehad met het bedrijf charge24 en ben uiteindelijk in zee gegaan met laadpunt.nl wat zeer goed bevallen is en kan ze dan ook van harte aanbevelen.

Hoop dat iemand er wat aan heeft, succes !

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auke 325ci
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:18

https://a.aliexpress.com/_EHKdnOI

Precies hetzelfde, vele malen goedkoper, zelf een CEE stekker opmaken en klaar. 16amp laden zonder warmte ontwikkeling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09:06
Alles wat je bij bol haalt kun je op ali ook halen voor ietwat minder.
Ik doe al twee jaar met een feyree drie fase 22 kw walbox. Instelbaar op vermogen en tegenwoordig ook load balancing. Voor 300 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-10 18:02
In het Tibber topic kom ik niet heel veel verder, dus probeer ik het even hier.

Wellicht dat iemand me een beetje op weg kan helpen. Mocht een ander topic beter passen, let me know.

Ik zit nu bij ANWB energie met een dynamisch contract voor stroom en gas.
Technisch werkt het allemaal prima, administratief is het soms wat teleurstellend.
Ik zit eraan te denk om naar een andere dynamische leverancier te verhuizen.

Situatie:
- groot energievretend huis.
- Warmepomp (10Kw vermogen en die gebruiken we ook)
- Cv ketel voor warmwater en bijspringen bij koude
- elektrische auto
- Easee Charge Lite laadpaal met back-office tbv afrekenen leasemaatschappij
- ik laad nu “handmatig” dynamisch, ergo ik kijk in de app wat gunstige tijden zijn en haal dan de tag langs de lader.
- Easee Equalizer loadbalancer
- 15 zonnepanelen die totaal 3850 Kw opleveren met een oude offline omvormer
- Kia EV6 77KW 1st gen

Verbruik totaal p/j grofweg:
- 16.000 Kw stroom
- 800m3 gas

Uiteraard zullen de bedragen bij gelijk gedrag niet bijzonder veel schelen tussen de ene of de andere dynamische aanbieder.
Dus het gaat vooral om de functionaliteit en de betrouwbaarheid van de services.

Kan ik zonder dure aanpassing optimaal gebruik maken van bv Tibber en Grid Rewards? En andere leverancier behort ook tot de mogelijkheden natuurlijk, het gaat me er vooral om dat ik automatisch dynamisch kan laden.
Ik meen bv te weten dat een Easee laadpaal maar 1 “provider” tegelijk geconfigureerd kan hebben (in dit geval de backoffice)
De support desk van Easee wil mijn vraag nog niet echt begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@macfocus welke auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kun je niet de Kia Smart Charge app gebruiken? Of een andere app om het laden te sturen via de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Inspired schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:09:
[...]

Kun je niet de Kia Smart Charge app gebruiken? Of een andere app om het laden te sturen via de auto?
Nee, die ondersteund alleen maar de EV6 2nd gen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:05

Ethirty

Who...me?

macfocus schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:50:

Kan ik zonder dure aanpassing optimaal gebruik maken van bv Tibber en Grid Rewards? En andere leverancier behort ook tot de mogelijkheden natuurlijk, het gaat me er vooral om dat ik automatisch dynamisch kan laden.
Ik meen bv te weten dat een Easee laadpaal maar 1 “provider” tegelijk geconfigureerd kan hebben (in dit geval de backoffice)
De support desk van Easee wil mijn vraag nog niet echt begrijpen.
Mijn mening: nee. Tibber doet Grid rewards alleen met ondersteunde palen en auto’s. Tesla is sinds kort 1 vd eerste auto’s voor zover ik weet en omdat je al een backoffice gebruikt valt je paal ook af.

Ik heb een hele domme Newmotion paal, maar de directe aansturing van mijn Tesla door Tibber maakt dynamisch laden alsnog mogelijk. En de Grid rewards zijn sinds een paar dagen een leuke extra.

Alleen gewoon dynamisch laden kan misschien wel. Tibber lijkt wel ondersteuning voor Kia te bieden, maar geen idee wat de randvoorwaarden zijn.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tylen schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:45:
Iemand hier de zappi al eflux gekoppeld?

Krijg het niet voor elkaar. Eflux blijft zeggen: Deze laadpaal is nog niet volledig geconfigureerd, en kan daardoor nog niet geregistreerd worden. Neem contact op met uw installateur.

De zappi werkt gewoon helemaal goed. Ik heb het volgende gedaan:

In Zappi:
Locken aan als auto is gekoppeld en niet is gekoppeld.
Heb op de myenergi portal een user aangemaakt met pincode.
OCPP geactiveerd is gewacht tot hij online is.
Chargebox id gekopieerd.

In e-flux:
In portal een werknemer toegevoegd.
Dan moet ik de laadpaal toevoegen.
Chargebox id invullen en zeggen “ik heb geen stikker”

En dat komt de foutmelding. Vergeet ik iets? ;)
Ik krijg dezelfde foutmelding bij Zappi icm E-Flux.
Is het jou uiteindelijk gelukt?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:28

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Sport_Life schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:37:
[...]

Ik krijg dezelfde foutmelding bij Zappi icm E-Flux.
Is het jou uiteindelijk gelukt?
Zappi heeft het opgelost. Had ticket ingeschoten ofzo. Of via hun forum. Kweet het niet meer. Maar het werkt.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:36
Mijn moeder heeft een elektrische Renault Twingo uit 2022 gekocht. Ze rijdt hele kleine stukjes, woon werk en supermarkt.
Ze heeft een 1x35a aansluiting thuis en ik wil voor haar een oplaadpunt maken op de oprit.

Dat zal dan dus een 1 fase 3.7kw oplaadpunt worden.

Mijn broer rijdt hybride, en daar heb ik eens een stopcontact op aparte groep aangelegd zodat hij kan opladen. Voor een hybride auto prima.
Voor volledig elektrisch gaat dat niet voldoende zijn neem ik aan.

Ik hoef verder geen extra opties voor slim laden oid. Het moet voor haar zo simpel mogelijk zijn...

Iemand tips over wat ik het best zou kunnen aanleggen?

Ik kom bijv tegen:
- loady pulse 3.7kw
- besen 3.7kw
- schneider 3.7kw

Of is dit wellicht een nog makkelijkere optie?
https://evplug.eu/product...-lader-type-2-naar-schuko

Zou fijn zijn om wat advies te krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door pentaw1nz op 04-10-2025 15:27 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
pentaw1nz schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:04:
Mijn moeder heeft een elektrische Renault Twingo uit 2022 gekocht. Ze rijdt hele kleine stukjes, woon werk en supermarkt.
Ze heeft een 1x35a aansluiting thuis en ik wil voor haar een oplaadpunt maken op de oprit.

Dat zal dan dus een 1 fase 3.7kw oplaadpunt worden.

Mijn broer rijdt hybride, en daar heb ik eens een stopcontact op aparte groep aangelegd zodat hij kan opladen. Voor een hybride auto prima.
Voor volledig elektrisch gaat dat niet voldoende zijn neem ik aan.

Ik hoef verder geen extra opties voor slim laden oid. Het moet voor haar zo simpel mogelijk zijn...

Iemand tips over wat ik het best zou kunnen aanleggen?

Ik kom bijv tegen:
- loady pulse 3.7kw
- besen 3.7kw
- schneider 3.7kw

Of is dit wellicht een nog makkelijkere optie?
https://evplug.eu/product...-lader-type-2-naar-schuko

Zou fijn zijn om wat advies te krijgen.
Dat ding heeft een 22kWh accu.
Bij 10A met een granny lader heb je die dus in een uurtje of 10 vol als de accu helemaal leeg is.
Wat meestal niet zo zal zijn.

Als ‘s nachts laden de bedoeling is, dan is zo’n granny lader aan een goed stopcontact toch prima?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@pentaw1nz
Een gewoon buitenstopcontact voor 16A op eigen groep is prima voor de situatie die je omschrijft. Daar kun je de grannylader aan hangen en klaar ben je.

Wel adviseer ik je om een echt A-merk stopcontact te gebruiken en niet een van de goedkopere uit de bouwmarkt te kiezen. Juist vanwege de langere tijd dat er serieuze stromen (10 of 12A?) door lopen en het vaker in- en uitpluggen maken dat het stopcontact wat bovengemiddeld belast wordt.
Bij een goedkoper stopcontact krijg je dan eerder slijtage bij de contacten, wat zorgt voor een klein beetje slechter contact en daardoor warmte-ontwikkeling. Uiteindelijk wordt dat steeds erger. Nu ga ik niet zeggen dat die dingen meteen brand veroorzaken, maar een tientje (als het dat al uitmaakt) meer uitgeven voor een goed stopcontact lijkt me in dit geval een goede investering.

<John O`Mill>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Hippe Lip schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 17:08:
@pentaw1nz
Een gewoon buitenstopcontact voor 16A op eigen groep is prima voor de situatie die je omschrijft. Daar kun je de grannylader aan hangen en klaar ben je.
Gebruik een CEE wandcontactdoos. Die zijn gemaakt voor (langdurige) 16A belasting. Moet hij alleen een granny hebben/kopen met een dergelijke stekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

jongetje schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 18:00:
[...]

Gebruik een CEE wandcontactdoos. Die zijn gemaakt voor (langdurige) 16A belasting. Moet hij alleen een granny hebben/kopen met een dergelijke stekker.
Dat kan, maar dat maakt het weer complexer door afwijkend materiaal.
Het is wel veilig, maar A-merk gewoon materiaal lijkt me goed genoeg. Er gaat bij gebruik van een granny geen 16A door. Die gaan (meestal) niet verder dan 12A.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:36
Oke, bedankt voor jullie advies.

Dan ga ik een A klasse stopcontact aanleggen op eigen groep!

Er zijn denk ik geen opties om laden bij 90% pid te stoppen in deze situatie? Tbv de levensduur van de auto.

Slimme stekkers zie ik in de OP dat het geen goed idee is. Of geldt dat niet voor 1x16a

[ Voor 51% gewijzigd door pentaw1nz op 04-10-2025 18:21 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

pentaw1nz schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 18:17:
Oke, bedankt voor jullie advies.

Dan ga ik een A klasse stopcontact aanleggen op eigen groep!

Er zijn denk ik geen opties om laden bij 90% pid te stoppen in deze situatie? Tbv de levensduur van de auto.

Slimme stekkers zie ik in de OP dat het geen goed idee is. Of geldt dat niet voor 1x16a
Mogelijk kun je de SoC tot 90% beperken met een app van de auto? Of heeft Renault dat niet? Het laadpunt of de granny weten niet wat de SoC van de auto is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Termy

valt er nog wat te fragge?

[...]

Ja hier ook Zappi (v2.1 weliswaar) aan HA. Wat ik hier merk is dat als ik via HA naar Eco+ ga het zich kan gedragen als ECO en dus zonder overschot gaat laden op 1.4 kW. Ik moet hiervoor Stop tussendoor hebben (soms meerdere keren) om dat goed te laten schakelen. Ik doe dit via Node Red.

Geen idee hoe jij het precies hebt gebouwd dat het ongewenst heen en weer gaat. Ik gebruik ook de HA integratie van m'n auto (VW ID.3) om te bepalen in welke stand de zappi moet staan. Pre-conditioning krijg ik bv niet lekker aan de praat in ECO+ dus als de auto aangesloten is en gaat koelen of verwarmen, dan zet ik de Zappi op FAST. Op deze manier kan jij wellicht bepalen of jij of je buurvrouw aan je paal hangt.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Termy schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 00:24:
Ja hier ook Zappi (v2.1 weliswaar) aan HA. Wat ik hier merk is dat als ik via HA naar Eco+ ga het zich kan gedragen als ECO en dus zonder overschot gaat laden op 1.4 kW. Ik moet hiervoor Stop tussendoor hebben (soms meerdere keren) om dat goed te laten schakelen. Ik doe dit via Node Red.

Geen idee hoe jij het precies hebt gebouwd dat het ongewenst heen en weer gaat. Ik gebruik ook de HA integratie van m'n auto (VW ID.3) om te bepalen in welke stand de zappi moet staan. Pre-conditioning krijg ik bv niet lekker aan de praat in ECO+ dus als de auto aangesloten is en gaat koelen of verwarmen, dan zet ik de Zappi op FAST. Op deze manier kan jij wellicht bepalen of jij of je buurvrouw aan je paal hangt.
Dank je @Termy voor je reactie. Dat geeft me steun om te horen dat ik niet de enige ben. Als ik jouw reactie zo lees dan lijkt het erop dat de Zappi zich niet heel goed laat aansturen vanuit HA.

Ik heb het proberen te traceren, maar zie na zo’n ongewenste verandering van Eco+ naar FAST of andersom in de log van HA wel die wijziging van de status, maar daar staat geen trigger bij. Dat betekent dat de trigger buiten HA ligt en jij bevestigt dat idee nu gelukkig ook. Geen fout of onvolkomenheid in de HA-integratie dus.

Dat betekent dat het aan de kant van Myenergi (Zappi) ligt. Heb jij, @Termy, dit al eens daar op het forum van myenergi aangekaart?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolige_Joffer
Zou dit ook wat zijn voor thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:36

Bravo

Second Best

Waarom niet? Het is een vrij dom laadstation wat 11 kW kan leveren, met als optie om hem op afstand te schakelen (aan/uit) of te beperken naar 8A via de extra contacten.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ziet er niet slecht uit voor nog geen 200 euro. Zelfs met RFID voor die prijs.

Kan niet standaard op je PV-overschot reageren, maar heeft wel een RS485-interface, dus dat moet zelf te bouwen zijn?
Lijkt me een fraai ding. Als ik er eentje nodig had zou ik die nu meteen bestellen.
Leuk speelgoed. :+

Bovendien: zelfs als je alleen een nieuwe kabel nodig hebt (als je huidige kaduuk is) is dit een goede koop. Is een nieuwe losse kabel met stekker niet al duurder? 8)

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:54
Hippe Lip schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:53:
[...]

Ziet er niet slecht uit voor nog geen 200 euro. Zelfs met RFID voor die prijs.
Wel rfid reader maar geen backoffice mogelijk denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-10 21:49
Een kennis van mij heeft een wallbox pulsar max 22kw.
Hij zou nu graag loadbalancing willen toepassen.

Werkt een standaard energiemeter van carlo gavazzi ook?
In plaats van een originele wallbox energiemeter welke ook een carlo gavazzi meter is maar dan met een logo van wallbox erop

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a80airbus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-10 12:39
Hoi! Ik lees al een tijdje mee maar heb mijn oplossing nog niet gevonden.

Is er een manier om automatisch slim te kunnen laden (dynamisch energiecontract) EN automatisch te declareren bij de werkgever? Een van de 2 lukt natuurlijk maar de combinatie krijg ik niet gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-10 21:54
a80airbus schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:39:
Hoi! Ik lees al een tijdje mee maar heb mijn oplossing nog niet gevonden.

Is er een manier om automatisch slim te kunnen laden (dynamisch energiecontract) EN automatisch te declareren bij de werkgever? Een van de 2 lukt natuurlijk maar de combinatie krijg ik niet gevonden.
Ja, afhankelijk van welke laadpaal je hebt. Ik heb een Peblar die ik heb aangemeld op een backoffice voor de declaratie bij de wgv en die wordt aangestuurd via evcc. In evcc kun je dan weer je stroomtarieven configureren (er zijn integraties voor verschillende leveranciers) en daarmee bijvoorbeeld instellen dat je alleen wilt laden als de stroomprijs <15ct/kWh is, of alleen bij overschot van je pv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a80airbus
Sandro! schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:38:
[...]

Ja, afhankelijk van welke laadpaal je hebt. Ik heb een Peblar die ik heb aangemeld op een backoffice voor de declaratie bij de wgv en die wordt aangestuurd via evcc. In evcc kun je dan weer je stroomtarieven configureren (er zijn integraties voor verschillende leveranciers) en daarmee bijvoorbeeld instellen dat je alleen wilt laden als de stroomprijs <15ct/kWh is, of alleen bij overschot van je pv.
Fijn dat dat werkt. Wij hebben een Ratio io6 maar die word dan weer niet ondersteund door EVCC.

[ Voor 73% gewijzigd door a80airbus op 07-10-2025 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a80airbus schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:53:
[...]

Fijn dat dat werkt. Wij hebben een Ratio io6 maar die word dan weer niet ondersteund door EVCC.
Eflux als backend gebruiken en die koppelen aan de stekker app? Of werkt dit niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

zonnepaneelxl schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:49:
Een kennis van mij heeft een wallbox pulsar max 22kw.
Hij zou nu graag loadbalancing willen toepassen.

Werkt een standaard energiemeter van carlo gavazzi ook?
In plaats van een originele wallbox energiemeter welke ook een carlo gavazzi meter is maar dan met een logo van wallbox erop
@zonnepaneelxl
Dat die twee energiemeters er hetzelfde uitzien (op het logo na) betekent nog niet dat ze ook hetzelfde zijn. De hardware zal ws wel identiek zijn, maar de firmware kan verschillen. Die kan aangepast zijn om met de Pulsar te communiceren?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15-10 22:49
Dag allen,

Je zou zeggen, het kan nooit moeilijk zijn om 123 inzichtelijk te maken wat verschillen zijn tussen welke laadpaal. Nou, dat valt vies tegen. Anyway, is de onderstaande conclusie juist?

Keuze: Ratio IO6 met 7,5m

Auto: Peugeot e-5008
Situatie: thuisladen, geen eigen oprit
Aansluiting: 3x25A
Zonnepanelen: 7 stuks met max overschot van 2,5kWh.
Contract: Zakelijk lease, eneco tag te gebruiken.

Belangrijkste is voor mij dat de laadpaal dus enerzijds op vol vermogen moet kunnen laden aangezien ik niet altijd (maar vaak wel) voor de deur kan parkeren en wat langere ritten maak. Anderzijds ook met min vermogen (1,4kW), om zoveel mogelijk zonoverschot te verbruiken. Dat daarbij invoeding van het net nodig is, is niet erg (dus geen puur solar).

Dit laatste vond ik het lastigste uit te zoeken, zelfs op fabrikant websites staat het slecht uitgelegd.

Verder had ik een lichte voorkeur voor een vaste kabel. Hij komt in een slopje te hangen op ca 1m hoog, dan n meter overbruggen naar einde, stoep en dan achterlangs de auto weer omhoog. Een uitstekende stekker is dan ook niet handig, net zoals een los snoer (diefstalgevoelig).

Tevens overwogen: Zaptec GO2 (geen vaste kabel), Zappi (geen RFID).

Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

SimonBR39 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:40:
Tevens overwogen: Zaptec GO2 (geen vaste kabel), Zappi (geen RFID).
@SimonBR39
De nieuwe Zappi Glo heeft wel RFID.
Weet alleen niet of die al in NL beschikbaar is.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Termy

valt er nog wat te fragge?

Hippe Lip schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:35:
[...]

Dank je @Termy voor je reactie. Dat geeft me steun om te horen dat ik niet de enige ben. Als ik jouw reactie zo lees dan lijkt het erop dat de Zappi zich niet heel goed laat aansturen vanuit HA.

Ik heb het proberen te traceren, maar zie na zo’n ongewenste verandering van Eco+ naar FAST of andersom in de log van HA wel die wijziging van de status, maar daar staat geen trigger bij. Dat betekent dat de trigger buiten HA ligt en jij bevestigt dat idee nu gelukkig ook. Geen fout of onvolkomenheid in de HA-integratie dus.

Dat betekent dat het aan de kant van Myenergi (Zappi) ligt. Heb jij, @Termy, dit al eens daar op het forum van myenergi aangekaart?
Zover ik me herinner/kan zien staat de Zappi niet daadwerkelijk op ECO wanneer het laadt alsof het op ECO staat dus dat zou dan wel een wat ander probleem zijn dan bij jou. Het gebeurt wel alleen als het via HA veranderd wordt dus misschien ligt het wel aan HA. Geen idee wat er aan de hand is. Ik heb het nog niet geprobeerd te vinden op het myenergi forum.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Termy
HA kan de Zappi wel omschakelen. Dat wil zeggen, ik heb dat getest door via HA op mijn telefoon de Zappi om te schakelen terwijl ik ernaast stond. Dan zag ik dat omschakelen ook op het display van de laadpaal. Toch lijkt het binnen in de Zappi anders behandeld te worden, maar wat er nu precies gebeurt, daar ben ik nog niet achter. Ik kan het niet eventje op commando reproduceren helaas.

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:32
Knul schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:07:
Ik heb een VW ID7 besteld en ben me nu aan het oriënteren op een laadpaal voor thuis. Ik heb geen eigen parkeerplaats, maar kan de auto wel bij mijn voortuin neerzetten. Zo doe ik het nu ook met mijn PHEV. Zodra deze volgeladen is, zet ik de auto op een 'echte' parkeerplaats.

Ik hoef dus geen laadpaal die laadt met overtollige energie van mijn zonnepanelen. De auto moet z.s.m. opgeladen zijn. Ik twijfel nog over load balancing: nu niet nodig - want enige grootverbruiker is de inductiekookplaat -, maar in de toekomstig wellicht handig.

Ondertussen meerdere offertes aangevraagd, waarbij ik twee keer de Easee Charge Up aangeraden kreeg. Eén andere partij gaf als alternatief nog de Zaptec Go. Voor zover ik kan zien kunnen beide laadpalen uitgebreid worden met een Load Balancing module. Nader onderzoek heeft me niet veel wijzer kunnen maken: beide palen worden zo te zien best goed ontvangen. Heeft een van jullie hier toevallig nog een mening over?

W.b.t. de offertes: mijn meterkast is momenteel nog 1x50a, dus die wil ik sowieso upgraden naar 3x25a. De afstand tussen de meterkast en de laadpaal is ~1.5 meter, niet tot nauwelijks graafwerk nodig.
De ene leverancier geeft €1450 op, de andere €1800. Het verschil is nogal fors. Uiteraard komen hier nog kosten van de netbeheerder voor de verzwaring bij, maar gevoelsmatig is de offerte van €1450 erg goedkoop. Klopt dit?
Nogmaals dank allemaal voor jullie bijdrages :) Uiteindelijk gekozen voor een Easee laadpaal mét loadbalancing en toch de upgrade naar 3x25A gedaan. Was ook wel handig, want mijn aardlek ging tot 40a...

Al met al werd het uiteindelijk alsnog een prijzig verhaal, gezien ik gelijk besloten heb om mijn 32-jaar oude meterkast in zijn geheel te upgraden. Maar goed, heb nu een moderne groepenkast, 3x25A en nog een extra groep voor als er ooit een warmtepomp komt.

Laden gaat in ieder geval lekker snel, vooral omdat ik gewend ben om mijn PHEV met 2kW te laden :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNSgd6plSTSb2ktrydyfxmRFTCk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EIOubHRXzcQIz0RrLFndweZt.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammie Ray
  • Laatst online: 08-10 10:35
Howdy, ik heb afgelopen zaterdag de knoop doorgehakt en een KIA Ev3 besteld, komt in Januari.
Gisteren geregeld dat mijn stroom omgezet wordt naar 3 fasen
Nu nog een laadpaal en we kunnen los :-) Nou begint echter het grote zoeken in een brei van onbegrijpelijke termen en vereisten. Hopelijk kunnen jullie mij een beetje vooruit helpen.

Ik ben dus op zoek naar een betrouwbare wallbox voor onder mijn carport. Hoeft niet 100% waterdicht te zijn dus. Wat wel moet kunnen is met mijn Prive KIA en ook met mijn zakelijke (taxi) KIA laden en de kosten van het laden van de taxi direct door te zetten naar mijn werkgever. Moet dus denk ik sowieso paslezer op zitten.
11 KW is voldoende want meer kan ik toch niet uit mijn aansluiting halen.

Ik heb nu een Alfen Eve Single S-line op het oog maar heb geen idee of er voor dat geld geen betere/goedkopere zijn die hetzelfde kunnen. Heb ook al wat offertes opgevraagd maar elke aanbieder heeft zijn eigen favoriet (waar hij het meeste aan verdient ?)
Misschien ook nog een tip voor een instalateur / leverancier ? Weet niet of dat hier mag

Alvast bedankt voor jullie reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15-10 22:49
Hippe Lip schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 23:02:
[...]

@SimonBR39
De nieuwe Zappi Glo heeft wel RFID.
Weet alleen niet of die al in NL beschikbaar is.
Zover ik kan vinden niet, ze publiceren hierover ook niet op de Nederlandse website... De kans dat deze voor december alsnog kan worden geleverd en geplaatst is niet zo groot, maar misschien dat ik er een berichtje aan waag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a80airbus
Inspired schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:15:
[...]

Eflux als backend gebruiken en die koppelen aan de stekker app? Of werkt dit niet meer?
Ja de koppeling werkt maar mijn ervaring is dat hij alsnog als het duur is gewoon gaat laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a80airbus schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:26:
[...]

Ja de koppeling werkt maar mijn ervaring is dat hij alsnog als het duur is gewoon gaat laden.
Je gebruikt ook de koppeling met de stekker app dan? En die heb je goed insteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:55
Even een crosspost vanuit het https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2272612
Ik begrijp dat er regels zijn hoor, maar ik kan nu niet eens mijn eigen aangeschafte Easee charge up laadstation installeren, omdat ik geen officiële installateur ben. Ik heb netjes alles met een momentschroevendraaier aangesloten en exact zoals het hoort. Ik ben geen amateur en in het verleden elektrotechnisch opgeleid. Daar kom je dan pas achter als het al tegen de muur geschroefd zit en geen installateur die je wil helpen, omdat zij het niet geleverd hebben.
Iemand hier ervaring mee? De lokale installateur wil er niet aan beginnen i.v.m. garantie die ik niet eens via hun wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

tlpeter schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:57:
Iemand hier ervaring mee? De lokale installateur wil er niet aan beginnen i.v.m. garantie die ik niet eens via hun wil.
België, neem ik aan, gezien het feit dat het door een installateur gedaan moet worden?

Wil die lokale installateur je ook niet helpen als je hem er (goed) voor betaalt en je hem schriftelijk vertelt dat je geen prijs stelt op zijn garantie? Dan weet hij zeker dat hij nooit aansprakelijk gesteld gaat worden door jou.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
tlpeter schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:57:
Even een crosspost vanuit het https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2272612

[...]

Waar loop je tegenaan dan? Ik heb destijds de Easee installer app gedownload, een installateursaccount aangemaakt en daarmee de boel ingeregeld. Dat werkt nog steeds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
Hippe Lip schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:39:
[...]

België, neem ik aan, gezien het feit dat het door een installateur gedaan moet worden?

Wil die lokale installateur je ook niet helpen als je hem er (goed) voor betaalt en je hem schriftelijk vertelt dat je geen prijs stelt op zijn garantie? Dan weet hij zeker dat hij nooit aansprakelijk gesteld gaat worden door jou.
Gewoon in Nederland. Ik wilde dat gaan voorstellen om het schriftelijk vast te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
ASW1 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:22:
[...]

Waar loop je tegenaan dan? Ik heb destijds de Easee installer app gedownload, een installateursaccount aangemaakt en daarmee de boel ingeregeld. Dat werkt nog steeds.
Voor een installateurs account heb je een KvK nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
tlpeter schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:25:
[...]

Voor een installateurs account heb je een KvK nodig.
Dit kwam pasgeleden ook al langs, maar er schijnt geen kvk nummer ingevoerd te hoeven worden.
(Mijn eigen Easee installateursaccount is al 1,5 jaar oud dus zelf herriner ik het me niet)
rwr_ in "Thuisladen van je EV deel 2"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tlpeter
ASW1 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:37:
[...]

Dit kwam pasgeleden ook al langs, maar er schijnt geen kvk nummer ingevoerd te hoeven worden.
(Mijn eigen Easee installateursaccount is al 1,5 jaar oud dus zelf herriner ik het me niet)
rwr_ in "Thuisladen van je EV deel 2"
Thanks, het is nu gelukt. Apart account aangemaakt met een fictief kvk nummer. Ik ga meteen aan de gang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G21
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08-10 20:52

G21

Zijn er ook ervaringen dat je met 1 fase met 32 A, 7,6 kW kan laden s'nachts als er dus geen er geen andere stroomverbruik is, ik kom zelf niet hoger dan 4,5 kW s'nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:15
G21 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:49:
Zijn er ook ervaringen dat je met 1 fase met 32 A, 7,6 kW kan laden s'nachts als er dus geen er geen andere stroomverbruik is, ik kom zelf niet hoger dan 4,5 kW s'nachts.
Tuurlijk kan dat gewoon als je een 35 of 40 ampère aansluiting hebt en je hardware er geschikt voor is.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik ben nu al even bezig om de Zappi in te stellen met de laadpas van de werkgever met Tap Electric als back office.
In principe is de connectie goed, de laadpaal is zichtbaar bij Tap Electric en ik kan zelfs via de Tap Electric app laden bij mijn eigen laadpaal :). Alleen als ik laad zonder tussenkomst van de app is de laadsessie niet zichtbaar bij Tap Electric. Ik heb een pincode aangemaakt waarbij ik een unieke 'OCCP tag'/'Tag ID' heb gekregen, waar kan ik die precies invullen bij Tap Electric? :).

Lijkt te werken :).

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 08-10-2025 22:18 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Sport_Life Moet je niet het UID van de laadpas die van de werkgever is verkregen zelf invullen bij ocpp tag / tagID? Zappi moet dat immers doorgeven aan Tap voor de authenticatie en Tap moet die laadpas factureren. Dit bij gebrek aan een RFID lezer van de zappi, vandaar de tussenstap van aanmaak pincode en koppeling aan handmatig in te vullen UID van jouw laadpas.

Dat UID kun je met een Android telefoon en NFC tools achterkomen. Anders kun je waarschijnlijk ook de vraag stellen aan de uitgever van de pas.

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Pagina: 1 ... 192 193 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen