Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
HannesB schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:28:
Hoe kan je vermijden dat plug&charge wordt misbruikt door derden? Ik verander binnenkort van werkgever waarbij ik de laadpaal moet overnemen. Echter, mijn toekomstige werkgever zal zich baseren op de wagen via Eevee app om terug te betalen. Beheer en dergelijke via/van de laadpaal wordt overbodig, authenticatie met een laadkaart is dan ook niet meer nodig. Laadpaal is vrij toegankelijk....
De kans dat die laadpaal wordt misbruikt is echt minimaal, hier 2 laadpalen op de (ook de vorige) oprit en nog nooit iemand zien laden.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik had laatst toen ik op vakantie was toevallig een gastlader. Visite van m'n buren volgens mij.

Ik heb echter zelf een backoffice op mijn laadpaal (dat heeft ie waarschijnlijk ook gezien), dus hij heeft z'n eigen tag gescand en ik krijg het netjes vergoed. Hij belde overigens ook nog aan vooraf, al kon ik natuurlijk niet open doen :P

Verder staan er op 100 meter van mijn huis 8 openbare palen dus echt nodig is het niet, om mijn eigen paal semipubliek te zetten, maar afijn.

Zonder backoffice zou je alsnog een nultarief badge kunnen instellen in je laadpaal zelf (afhankelijk van welke je hebt). Dan zijn die badges de authenticatie om de laadsessie te starten. Afhankelijk van hoe en waar je woont kun je ook gewoon plug and charge laten staan en hopen dat niemand je elektriciteit komt stelen ;)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist Ʃn techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 09:50
JanHenk schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:08:
Ik had laatst toen ik op vakantie was toevallig een gastlader. Visite van m'n buren volgens mij.

Ik heb echter zelf een backoffice op mijn laadpaal (dat heeft ie waarschijnlijk ook gezien), dus hij heeft z'n eigen tag gescand en ik krijg het netjes vergoed. Hij belde overigens ook nog aan vooraf, al kon ik natuurlijk niet open doen :P

Verder staan er op 100 meter van mijn huis 8 openbare palen dus echt nodig is het niet, om mijn eigen paal semipubliek te zetten, maar afijn.

Zonder backoffice zou je alsnog een nultarief badge kunnen instellen in je laadpaal zelf (afhankelijk van welke je hebt). Dan zijn die badges de authenticatie om de laadsessie te starten. Afhankelijk van hoe en waar je woont kun je ook gewoon plug and charge laten staan en hopen dat niemand je elektriciteit komt stelen ;)
Interessant punt. Eens uitzoeken of het mogelijk is om een rfid badge te kopen en dan te koppelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

daemonix schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:54:
[...]

Het probleem van de Kona is dat hij de fases kortsluit omdat er geen Break before Make is in de oude software. Door de kortsluiting gaat je lader kapot en gaan de zekeringen er uit. Het ligt 100% aan de Kona.

De oplossing is simpel: Update de auto.
Vandaag bij dealer geweest, software was al de laatste dus het probleem ligt nog steeds bij de Kona i.c.m. de Easee dus. Ik heb de Peblar nog niet laten wisselen van 1 naar 3 fase zonladen maar ga het binnenkort toch eens proberen.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Bravo schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:59:
[...]

Het is een fout van de software in de Kona, die wil als de stroom onder de 8A komt bij 3-fase laden liever op 2-fase laden omdat de efficientie dan beter is (scheelt de verliezen van 1 omvormer op de 3e fase).
Maar de Kona(/Niro) doet het schakelen niet zo netjes, waardoor er kortsluiting ontstaat. Met een update is dit gedrag verbetert, maar er rijden nog steeds een flink aantal auto's rond die de update niet hebben gehad.
Blijkbaar niet volledig opgelost, had dus al de laatste software versie

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Ethirty schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:55:
[...]

Ik ben geen elektricien maar met dit soort scheve belastingen moet ook iemand even kijken naar de belasting van je nul, anders gaat er misschien iets stuk.

Sowieso lijkt me 25A of hogere eindgroepen onhandig. Als je een keer wat over het hoofd ziet klapt de hoofdzekering eruit.

Ik heb een 6kW 3f omvormer en ik laad gewoon met 5-6A 3f als ik zo veel mogelijk zon wil gebruiken. Laadpaal is helaas te dom om dat zelf aan te sturen dus soms pak ik dan iets van het net en soms lever ik net iets terug.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met "scheve belasting" maar het is geen enkel probleem om 1 fase veel meer te belasten dan een andere fase.
Het laadpunt (in het geval van de vraagsteller een Zappi) zorgt er voor dat de hoofdzekering er niet uit klapt. Deze zal (bij een hoge vraag van de rest van het huis) de laadstroom beperken zodat de stroom onder de 25A blijft. Bij installatie stel je die dus in de Zappi in op 25A en dan gaat dat verder goed. Van "iets over het hoofd zien" is dus geen sprake.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:11

Oekol

waka waka hey hey

.

[ Voor 99% gewijzigd door Oekol op 09-09-2025 18:53 . Reden: Verkeerde topic ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Laatst online: 15:11

Oekol

waka waka hey hey

...

[ Voor 97% gewijzigd door Oekol op 09-09-2025 18:55 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
DonJuape schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:34:
[...]

Ik weet niet precies wat je bedoelt met "scheve belasting" maar het is geen enkel probleem om 1 fase veel meer te belasten dan een andere fase.
Het laadpunt (in het geval van de vraagsteller een Zappi) zorgt er voor dat de hoofdzekering er niet uit klapt. Deze zal (bij een hoge vraag van de rest van het huis) de laadstroom beperken zodat de de stroom onder de 25A blijft. Bij installatie stel je die dus in de Zappi in op 25A en dan gaat dat verder goed. Van "iets over het hoofd zien" is dus geen sprake.
Volgens de Netcode mag je maximaal 5 kW op een enkele fase afnemen om scheef trekken van het net te voorkomen. Met 25 A blijf je net onder die grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

daemonix schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:03:
[...]

Volgens de Netcode mag je maximaal 5 kW op een enkele fase afnemen om scheef trekken van het net te voorkomen. Met 25 A blijf je net onder die grens.
En als je een 3x35A aansluiting hebt? Of 1x40A?
Ik kan het ook niet vinden in de netcode trouwens.
En zelfs al is het zo dan mag dus zoals je aangeeft dus er is geen probleem voor de vraagsteller.

[ Voor 19% gewijzigd door DonJuape op 09-09-2025 20:46 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik heb een VW Golf GTE 2025 en wil graag thuisladen, maar als ik de granny charger gebruik op mijn stopcontact thuis, dan gaat de auto niet laden. Hij probeert te starten met laden, maar na een keer of 5 stopt ie met een rood lampje op de auto. Als ik dezelfde granny charger elders in het dorp gebruik, dan werkt het prima. Probeer ik het bij de buren, dan werkt ie daar ook niet. Ook heb ik een wallbox en daar wil de auto ook niet mee laden. Andere auto's laden probleemloos op de wallbox.

Inmiddels is mijn meterkast al vervangen en aangepast van 1 fase naar 3 fase. De granny charger werkt nog steeds niet. Ik hem mijn wallbox nog op 1 fase aangesloten maar elke fase geprobeerd, maar de auto wil niet laden als die aangesloten is op mijn huis. Laatste stap is de wallbox op 3 fase aansluiten, maar dat laat nog even op zich wachten (installateur op vakantie).

Maar waarom kan ik mijn Golf GTE overal laden, behalve thuis en waarom laden andere auto's wel gewoon prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:42
Timo002 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:31:
Ik heb een VW Golf GTE 2025 en wil graag thuisladen, maar als ik de granny charger gebruik op mijn stopcontact thuis, dan gaat de auto niet laden. Hij probeert te starten met laden, maar na een keer of 5 stopt ie met een rood lampje op de auto. Als ik dezelfde granny charger elders in het dorp gebruik, dan werkt het prima. Probeer ik het bij de buren, dan werkt ie daar ook niet. Ook heb ik een wallbox en daar wil de auto ook niet mee laden. Andere auto's laden probleemloos op de wallbox.

Inmiddels is mijn meterkast al vervangen en aangepast van 1 fase naar 3 fase. De granny charger werkt nog steeds niet. Ik hem mijn wallbox nog op 1 fase aangesloten maar elke fase geprobeerd, maar de auto wil niet laden als die aangesloten is op mijn huis. Laatste stap is de wallbox op 3 fase aansluiten, maar dat laat nog even op zich wachten (installateur op vakantie).

Maar waarom kan ik mijn Golf GTE overal laden, behalve thuis en waarom laden andere auto's wel gewoon prima.
Misschien is er iets mis met je aarding in huis?

Home Assistant | ā˜€ļø 2900 Wp PVOutput | šŸ”‹ Tesla Model 3 RWD 2024

• Timo002
  • Niet online
adjego schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:52:
[...]
Misschien is er iets mis met je aarding in huis?
Daar zit ik ook aan te denken, maar dan is het niet alleen mijn huis, maar de hele buurt en ligt het misschien bij de netbeheerder. Komt er dus op neer dat ik mijn aarding door moet laten meten.

• adjego
  • Laatst online: 14:42
Timo002 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:08:
[...]

Daar zit ik ook aan te denken, maar dan is het niet alleen mijn huis, maar de hele buurt en ligt het misschien bij de netbeheerder. Komt er dus op neer dat ik mijn aarding door moet laten meten.
Ligt eraan of de aarding vanuit de netbeheerder komt. Dat is namelijk niet altijd het geval, maar misschien is het op dezelfde manier aangelegd bij de buren en zitten die inderdaad met hetzelfde.

Ik zou verwachten dat bij de aanpassing naar 3-fase dit nagemeten zou zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door adjego op 10-09-2025 14:11 ]

Home Assistant | ā˜€ļø 2900 Wp PVOutput | šŸ”‹ Tesla Model 3 RWD 2024

• Timo002
  • Niet online
adjego schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:10:
[...]
Ligt eraan of de aarding vanuit de netbeheerder komt. Dat is namelijk niet altijd het geval, maar misschien is het op dezelfde manier aangelegd bij de buren en zitten die inderdaad met hetzelfde.

Ik zou verwachten dat bij de aanpassing naar 3-fase dit nagemeten zou zijn.
Voor zover ik weet niet door de elektricien en ook niet door de netbeheerder bij het aanpassen van de meter. Tenzij deze waarde gewoon goed en en er dus geen reden was om dat te melden. Mijn elektricien heeft nu vakantie, dus zal het na zijn vakantie even navragen.

Buren waar mijn auto ook niet aan de wallbox laad hebben het probleem misschien wel, maar die hebben een ID3, en die heeft er geen last van. Mijn Audi A3 had er ook geen last van en een 2023 golf GTE werkt ook prima. Maar die van mij is net het nieuwere type. Even afwachten dus op de elektricien en anders terug laten komen voor een meting.

• Whiskey48
  • Laatst online: 19:14
ASW1 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:47:
[...]

Easee heeft PV laden niet goed geĆÆmplementeerd en verrekent/saldeert niet over de verschillende fasen.
Af te raden dus voor een 3-faseninstallatie met PV.
Vraag; ik heb een Easee 22kW lader met equalizer. Thuis 3x25A aansluiting en PV op 2 verschillende fases. We krijgen voldoende week een Skoda Elroq business 85.

Mag ik vragen wat je bedoelt dat Easee af te raden is voor een 3-faseninstallatie met PV??

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:00
Whiskey48 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:44:
[...]

Vraag; ik heb een Easee 22kW lader met equalizer. Thuis 3x25A aansluiting en PV op 2 verschillende fases. We krijgen voldoende week een Skoda Elroq business 85.

Mag ik vragen wat je bedoelt dat Easee af te raden is voor een 3-faseninstallatie met PV??
Dit:
ASW1 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:12:
[...]

3-fasen bij PV laden is echt dramatisch slecht geĆÆmplementeerd door Easee.
Omdat het op het eerste gezicht misschien wel ok lijkt wat voorbeelden hoe dit in de praktijk uitspeelt

Voorbeeld A

-3 fasen omvormer, teruglevering 5A (of minder) op alle 3 de fasen.
Wat er zou moeten gebeuren: 15A PV laden op 1 fase.
Wat er gebeurt: niets, want 6A wordt op geen van de 3 fasen gehaald.
De auto wordt niet geladen en 15A PV wordt op het net ingevoed.

Voorbeeld B
-1 fase omvormer, 6A op teruglevering op fase 1, op fase 2 en 3 afname van 4A elk.
Wat er zou moeten gebeuren: niets want het totaal van de fasen is een afname van het net van 2A.
Wat er gebeurt: Easee gaat op 6A "PV laden" en trekt dus nog 6A extra uit het net.

Voorbeeld C
-Oost/west PV opstelling met 2 omvormers op 2 verschillende fasen.
1 omvormer levert 5A, de andere 6A.
Wat er zou moeten gebeuren: PV laden met 11A.
Wat er gebeurt: Easee laadt maar met 6A en de overige 5A gaat het net in ipv in de auto.

Kortom, Easee snapt niet hoe met het totaal van de som van 3 fasen omgegaan moet worden en kijkt alleen naar iedere fase apart, alsof het 3 losse aansluitingen zijn. PV laden gaat daardoor heel vaak mis en doet niet wat je ervan zou verwachten.

[ Voor 12% gewijzigd door ASW1 op 10-09-2025 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
Aha thanks!
Ik kende de pot pv laden niet met de easee equalizer. Ik dacht ik ga dit mbv de tibber p1 meter uitproberen.

Thx iig, ik ga dit uitzoeken als de auto er is!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18:34
Vandaag een laadpaal laten plaatsen. Bewust om een specifiek merk gevraagd als automaat aangezien ik graag 1 merk heb in de meterkast. Nu zie ik bij thuiskomst dat ze een andere automaat hebben geplaatst die ik absoluut niet herken. Is dit merk bij jullie bekend ? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Hcsx0R912D0zKa7yWzqb0pGKO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zrrt0bKLYH1BYuicOJ1gpckL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:00
Whiskey48 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:11:
[...]

Aha thanks!
Ik kende de pot pv laden niet met de easee equalizer. Ik dacht ik ga dit mbv de tibber p1 meter uitproberen.

Thx iig, ik ga dit uitzoeken als de auto er is!
Ik hoor graag je ervaringen, misschien kun je me tzt dan nog even taggen in je post.

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Woohooo

Smilie, James Smilie

Is er voor mij nog een goede reden om een vast laadpaal aan te schaffen?
(naast dat het sneller is om te laden en wellicht iets handiger met kabels)

grondkabels naar de 230V zijn 6mm
installatie automaat 32a
heb (nog) geen dynamisch contract
36kw accu, maximaal laden op 6.6kw

laad nu met mannekes type2 230v op ~ 3kw.
duurt wel ff ja, maar is in de nachtje ook een eind vol.

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Smartbikers schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:05:
Vandaag een laadpaal laten plaatsen. Bewust om een specifiek merk gevraagd als automaat aangezien ik graag 1 merk heb in de meterkast. Nu zie ik bij thuiskomst dat ze een andere automaat hebben geplaatst die ik absoluut niet herken. Is dit merk bij jullie bekend ? [Afbeelding]
Ziet eruit als een white-label merkje dat ik op internet qua looks alleen terugvind als ā€œE-techā€. Chinees spul waarschijnlijk.

Mooi beige alsof het al 20 jaar langzaam verkleurd is :D

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Whiskey48
ASW1 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:31:
[...]

Ik hoor graag je ervaringen, misschien kun je me tzt dan nog even taggen in je post.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/viwiAbohSspm8UdH79V4avriPww=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cfMyDddPkt8iYTzf6Y8uEmwg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hmxqUWRhGzqDD3BWiivBG-tLFA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dJGwJwJkpKUMtpwBo7FHJXMp.png?f=fotoalbum_large

In de installer app zie ik wel dit staan. Deze even op 6A gezet (standaard)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:46
@Whiskey48 zo te zien start hij dan gewoon altijd met 3x6A.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Ferry Bouman
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18:18
Ik heb sinds gisteren een Volt Time one laadpaal. NĆŗ balanceert hij met de ladingen tot soms wel 7kW. Hoe & waar kan ik via de app of het platform deze fixeren op max 5kW?

Met het capaciteitstarief in het achterhoofd wil ik liefst op 5 afvlakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:49

Bravo

Second Best

Ferry Bouman schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:30:
Ik heb sinds gisteren een Volt Time one laadpaal. NĆŗ balanceert hij met de ladingen tot soms wel 7kW. Hoe & waar kan ik via de app of het platform deze fixeren op max 5kW?

Peak shaving instellen via de app/cloud?
https://support.volttime....43-peak-shaving-explained

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• Ferry Bouman
Dan zegt hij dat ik via de peak shaving het moet aanpassen. Echter zou dit moeten lukken met het basic abo maar hij vraagt me toch om te upgraden naar smart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:58
@Ferry Bouman Kun je het anders niet in je auto instellen? In mijn Tesla kan ik het maximale amperage in stellen waarmee er AC geladen wordt.
(En als 3,5kW ook prima is de boel op 1 fase afmonteren)

• Ferry Bouman
jongetje schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 11:48:
@Ferry Bouman Kun je het anders niet in je auto instellen? In mijn Tesla kan ik het maximale amperage in stellen waarmee er AC geladen wordt.
(En als 3,5kW ook prima is de boel op 1 fase afmonteren)
Hoi, nee helaas niet mogelijk in mijn EQA 300

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:31
Ferry Bouman schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:30:

Kun je in de auto geen max 7A instellen?
3 fasen x 7A x 230V = 4,8kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Voorlopig even een basic opzet om mijn BMW CE 04 aan huis te laden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXnNyLtS923pGQoRWVsHt_YP-_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bztD7tcyK3FvtM9DtMoIsoYq.jpg?f=fotoalbum_large

Buiten WCD aangesloten op een ongebruikte 16A groep en geschakeld met een Tuya wifi switch voor in de meterkast:

https://nl.aliexpress.com...zREG&gatewayAdapt=glo2nld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o36iDEZ9WZ2Mza_Gpyeh_daPhPQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tYdekYZH9Op6RQhsyMfYCJ5O.png?f=user_large

Volgens mij ben ik nu ook opgewkte energie van mijn zonnepanelen aan het verbruiken aangezien de schakelaar in de meter kast 2.5kw verbruik meet en de slimme meter aangeeft dat er geleverd word uit het net in plaats van terug geleverd, laadstroom is ingesteld op 10A op de motor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8Bnjwi3PzwI2qwQNXenB2D42U0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YRHPSWsFM33gTlsN3c4vFz9J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWuOpR-0ELu8pJtbXkP-jVHnp0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ifh65wl3qATgBtcZBW3cdkz0.jpg?f=fotoalbum_large

Voorlopig gaat dit wel werken totdat ik mijn omvormer kan koppelen, ik moet nog even op zoek naar een betaalbare Goodwe Wifi/Lan adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:48
Mijn huidige situatie:
• Aansluiting woning: 3-fase, 25A
• Auto: Tesla Model 3 60 KwH)
• Zonnepanelen omvormers: 2 SMA boxen

Ik heb de meterkast verzwaard naar 3fase, een ABB aardlekautomaat 3-polig+nul 16A B-kar 300mA (DS203NC B16 A300) geplaatst
met een YMVK 3-fase 2,5 mm² grondkabel, 20 meter, inclusief Cat5e netwerkkabel naar de schuur.
Ik heb een shelly 3empro met drie fase klemmen om alles netjes te meten.
In de schuur komt dit nu uit op een stopcontact waar ik een thuisbatterij (zender ac2400) heb geplaatst.

Nu wil ik dit stopcontact vervangen/gebruiken door een charger, maar wel mijn batterij daar kunnen aansluiten, als de auto laad wil ik de batterij softwarematig uitschakelen.

extra info:
- Er is goede wifi/kabel bij de lader in de buurt.
- De schuur is afgesloten (waardoor tags of stroom diefstal geen issue is)

mijn eisen aan een lader zijn:

- in home assistant in kunnen stellen (zodat ik kan meten, kan schakelen enz)
- goedkoop (mag ook zeker tweedehands)
- load balancing

Mijn vraag(en):
- kabel dik genoeg om maximaal te laden?
- batterij en charger op hetzelfde punt mogelijk?
- welke box(en) raden jullie aan voor mijn situatie?
- zie ik iets over het hoofd?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

remcoXP schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:16:
Mijn huidige situatie:
• Aansluiting woning: 3-fase, 25A
• Auto: Tesla Model 3 60 KwH)
• Zonnepanelen omvormers: 2 SMA boxen

Ik heb de meterkast verzwaard naar 3fase, een ABB aardlekautomaat 3-polig+nul 16A B-kar 300mA (DS203NC B16 A300) geplaatst
met een YMVK 3-fase 2,5 mm² grondkabel, 20 meter, inclusief Cat5e netwerkkabel naar de schuur.
Ik heb een shelly 3empro met drie fase klemmen om alles netjes te meten.
In de schuur komt dit nu uit op een stopcontact waar ik een thuisbatterij (zender ac2400) heb geplaatst.

Nu wil ik dit stopcontact vervangen/gebruiken door een charger, maar wel mijn batterij daar kunnen aansluiten, als de auto laad wil ik de batterij softwarematig uitschakelen.

extra info:
- Er is goede wifi/kabel bij de lader in de buurt.
- De schuur is afgesloten (waardoor tags of stroom diefstal geen issue is)

mijn eisen aan een lader zijn:

- in home assistant in kunnen stellen (zodat ik kan meten, kan schakelen enz)
- goedkoop (mag ook zeker tweedehands)
- load balancing

Mijn vraag(en):
- kabel dik genoeg om maximaal te laden?
- batterij en charger op hetzelfde punt mogelijk?
- welke box(en) raden jullie aan voor mijn situatie?
- zie ik iets over het hoofd?
Ik vind 2,5mm2 te dun voor continu 16A over 20m en zeker te dun als je ook 25A of 32A zonnestroomoverschot op 1 fase zou willen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

daemonix schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:01:
[...]

De kans dat die laadpaal wordt misbruikt is echt minimaal, hier 2 laadpalen op de (ook de vorige) oprit en nog nooit iemand zien laden.
Is dat handig 2 laadpalen?
Ik heb nu een PHEV met laadpaal en mijn vrouw krijgt bij haar nieuwe baan een leaseauto en mag daarbij een laadpaal declareren. Kost ons dus niks maar ik vraag me het nut af van 2 laadpalen. De huidige kabel is (net) tekort om op de 2e oprit te laden.

De PHEV wordt vroeg of laat een BEV.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 15-09-2025 17:48 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@remcoXP Batterij en laadpunt mag niet op dezelfde aansluiting, die moeten ieder hun eigen kabel en afzekering hebben. 2.5 mm2 is veel te dun zoals @DonJuape al aangeeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:44:
[...]

Is dat handig 2 laadpalen?
Ik heb nu een PHEV met laadpaal en mijn vrouw krijgt bij haar nieuwe baan een leaseauto en mag daarbij een laadpaal declareren. Kost ons dus niks maar ik vraag me het nut af van 2 laadpalen. De huidige kabel is (net) tekort om op de 2e oprit te laden.

De PHEV wordt vroeg of laat een BEV.
Die PHEV sta je waarschijnlijk vaker in te pluggen dan de BEV ivm de relatief kleine accu.

Een tweede paal zou ik zelf wel lekker vinden, ik hou m’n auto liefst ingeplugd wanneer ik thuis ben om bijv zonnestroom te tanken zonder erbij na te denken.

Maar is niet per se nodig. Je kunt ook een backoffice op je huidige paal zetten en laden met de laadpas van de werkgever. :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist Ʃn techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

JanHenk schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:59:
[...]

Die PHEV sta je waarschijnlijk vaker in te pluggen dan de BEV ivm de relatief kleine accu.

Een tweede paal zou ik zelf wel lekker vinden, ik hou m’n auto liefst ingeplugd wanneer ik thuis ben om bijv zonnestroom te tanken zonder erbij na te denken.

Maar is niet per se nodig. Je kunt ook een backoffice op je huidige paal zetten en laden met de laadpas van de werkgever. :)
Phev staat idd dagelijks aan de laadpaal.

Zonnestroom is inderdaad wel een goede, heb daar nog niet over nagedacht.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 15-09-2025 18:15 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:46
@remcoXP die kabel is gewoon 1 stuk naar WCD? 20 meter voor 2.5A en 16A kan in principe wel. Als je er een onderverdeelkastje tussen zet kun je ook wel accu en lader aansluiten.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Ferry Bouman schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:59:
[...]

Dan zegt hij dat ik via de peak shaving het moet aanpassen. Echter zou dit moeten lukken met het basic abo maar hij vraagt me toch om te upgraden naar smart.
Ik zie dat Peak Shaving onder de Smart Licentie valt.
https://support.volttime.com/en/articles/10741232-licenses

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Inspired schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:32:
@remcoXP die kabel is gewoon 1 stuk naar WCD? 20 meter voor 2.5A en 16A kan in principe wel. Als je er een onderverdeelkastje tussen zet kun je ook wel accu en lader aansluiten.
Dan hoop ik dat je het laden van de auto en de accu goed scheid, want ze kunnen niet samen volle bak aan de gang op die 16A zekering.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Pagina: 1 ... 190 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen