Wij overwegen hier ook een i-Pace neer te zetten. Het zijn best dikke wagens en voor wat je krijgt niet duur. Het rare is natuurlijk die 1 fase 32 A boordlader van dat ding. Wij hebben er een van 12-2020 op het oog. Onze ervaring met (PH)EV reikt niet verder dan de V60 diesel hybride waar we indertijd een 1 fase laadpaal voor hebben aangeschaft. Die V60 laadt met max 3,3 kW maar de laadpaal kan to 32 A aan. De huisaansluiting is 3x25A en die gaan we niet verhogen. Wel kan ik 1 fase vrijmaken voor de laadpaal. Er zit een flink Victron thuisbatterij systeem op dus we kunnen als er haast is laden met 32 A. Dat zal het Victron systeem wel compenseren. Echter, alles wat we meer laden dan de 25 A van de hoofdzekering moet dan via de DC bus van het Victron systeem gevoerd worden aan de omvormer van fase drie om de laatste 7 A bij te voeden. Die laatste 7 A zullen er in de praktijk 8,4 zijn vanwege de extra omzetverliezen. Het laden zal dus meestal op max 25 A gaan. Ik vertel dit omdat ik naar aanleiding van het verhaal van @
FFW eens aan het kijken was naar zo'n Ecotap. Dat kende ik nog niet. Mooi systeem maar ontzettend duur. Bovendien zie ik op de website geen DC15 meer staan, de 30 is de kleinste. Ik laat het dus maar bij wat ik hierboven beschrijf. Zo'n thuisbatterij systeem wat hier staat kost weliswaar een veelvoud van de Ecotap maar dat staat er al. 7,4 kW wordt dus de max, geen 15..
Dan nog een vraag; wij hebben hier Tibber. Tibber kon voorheen de Volvo aansturen voor optimalisatie dynamische tarieven maar nu niet meer. De laadpaal kan niet aangestuurd worden, die gaat gewoon laden als de auto eraan gehangen wordt. De Jaguar zal dus aangestuurd moeten worden. Dat wordt ook niet ondersteund door Tibber. Ik ben dus op zoek naar een app die dat wel kan.
Jedlix kwam ik tegen maar die zeggen bij Jaguar "We werken eraan om deze verbinding te herstellen..." daar ga ik dus maar niet op wachten. Ook ANWB heeft ook een dergelijke
app. Daar staat dus dat de Jaguar i-Pace wordt ondersteund. Heeft iemand daar ervaring mee?
Zijn er eventueel nog andere apps die de auto aan kunnen sturen op basis van dynamische tarieven?
Handmatig instellen kan uiteraard ook maar ik kan er weinig over vinden. Wel zie ik dat je niet in kunt stellen dat je bijvoorbeeld maar tot 80% wil laden. Hij gaat altijd vol als je hem aan de stekker laat hangen. Ook kan ik niet vinden of je het laden in verschillende tijdblokken kan instellen. Weet iemand dat?