Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:49
mheerde schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:37:
Wie o wie kan mij helpen. Ik heb een Zappi 2.1. Alles netjes aangesloten lijkt mij. 3 fases. Meterkast in orde.
Probleem: de zappi blijft continue op 1 fase laden. Ik kan zoveel ik wil doen in de instellingen maar het blijft een probleem.

Ik heb de CT-klemmen bedraad in mijn meterkast.

Wie kan mij verder helpen...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

Op die 6.8kw klapt die er uiteraard uit. Nu bij de CT instellingen alles terug gezet op 16A. Dus CT1-3 op max 16A. Maar hij pakt dus overduidelijk elke keer maar 1 groep. Ook als de stroomnet instellingen op Phase: 3 staat. Ik snap er niets van.
Met welke auto laad je?
Toevallig geen hybride (PHEV)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mheerde
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10:35
HyperBart schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:42:
[...]

Met welke auto laad je?
Toevallig geen hybride (PHEV)?
Nee gewoon een EV die 3 fase kan laden. Zeekr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:41
mheerde schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:44:
[...]

Nee gewoon een EV die 3 fase kan laden. Zeekr.
Socket versie? Kabel wel goed? Zie bij kabel classificatie alleen een blokje op PH1. Geen idee of dit betekend dat hij denkt/ziet dat het een 1F kabel is. Ken Zappi zelf niet.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Wie o wie kan mij helpen. Ik heb een Zappi 2.1. Alles netjes aangesloten lijkt mij. 3 fases. Meterkast in orde.
Probleem: de zappi blijft continue op 1 fase laden. Ik kan zoveel ik wil doen in de instellingen maar het blijft een probleem.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

Op die 6.8kw klapt die er uiteraard uit. Nu bij de CT instellingen alles terug gezet op 16A. Dus CT1-3 op max 16A. Maar hij pakt dus overduidelijk elke keer maar 1 groep. Ook als de stroomnet instellingen op Phase: 3 staat. Ik snap er niets van.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@mheerde
De cos phi moet ca. 1 zijn en een phasedraaiïng van ca. nul. Op je derde foto zie ik dat dit voor de 1e fase klopt, maar de andere twee niet. Kan het zijn dat CT2 en 3 verwisseld zijn?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mheerde
Hippe Lip schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:37:
[...]

@mheerde
De cos phi moet ca. 1 zijn en een phasedraaiïng van ca. nul. Op je derde foto zie ik dat dit voor de 1e fase klopt, maar de andere twee niet. Kan het zijn dat CT2 en 3 verwisseld zijn?
Je bedoelt verwisseld in de meterkast (om de verkeerde Fase?) Of de bekabeling tussen de CT klemmen in de meterkast en de Zappi verkeerd om? Ga ik checken. Tips?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• antoin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:47
mheerde schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:58:
[...]

Je bedoelt verwisseld in de meterkast (om de verkeerde Fase?) Of de bekabeling tussen de CT klemmen in de meterkast en de Zappi verkeerd om? Ga ik checken. Tips?
Ik had bij het aansluiten van mijn Zappi hetzelfde. Wat bleek, alhoewel mijn slimme meter P1 P2 P3 overeenkwamen met mijn meterkast bleek toch de rotatie niet te kloppen. Netbeheerders willen fases wel eens wisselen in de wijkkast als ze zien dat een fase te veel wordt belast omdat mensen hun 1 fase zonnepanelenomvormer of 1 fase laadpaal allemaal op dezelfde fase aansluiten.

Als je het zeker wil weten, vraag iemand om een faserotatiemeter om te kijken of de rotatie (fase 1,2,3) rechtsom is.

Wat je nu kan doen:
Wissel fase 2 en fase 3 eens om. In de Zappi is dat moeilijk met de insteekcontacten die moeilijk los gaan, maar in de meterkast op de schakelautomaat voor de laadpaal moet dat makkelijk zijn om even te wisselen. (wel even uitzetten ;-))
Als hij het dan wel op 3 fase doet, vergeet dan niet om ook de CT klemmen van fase 2 en 3 om te wisselen (in de meterkast of in de Zappi), zodat de Zappi de juiste fases meet.

De Zappi is erg gevoelig voor de rotatie. Als de rotatie niet rechtsom is dan zal hij alleen op 1 fase werken. Nadat ik mijn fase 2 en 3 had omgewisseld deed hij het ineens wel op 3 fasen.

Ik heb nadien een elektricien de installatie laten controleren, en die had een faserotatiemeter. Zij constateerde ook dat de rotatie op de hoofdaansluiting niet rechtsom was, maar nadat ik fase 2 en 3 had omgewisseld in de meterkast op de automaat voor de Zappi, de rotatie in de Zappi nu wel rechtsom was.

[ Voor 10% gewijzigd door antoin op 10-07-2025 01:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:14

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er komt een links draaiveld je huis binnen, dit moet rechts zijn.

Onder de hoofdschakelaar 2 fases omwisselen, en dan zorgen dat je de ct klemmen weer corresponderend met de aansluitvolgorde van de zappi plaatst.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

koku schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:12:
[...]
Ik rol hem er wel verzichting omheen zonder te veel spanning op de stekker zelf uit te oefenen, maar helemaal voorkomen doe je niet. Het ziet er iig een stuk strakker uit, dus ik gok het er maar op. Bedankt voor de waarschuwing, good to know!
Nee, nooit met korte bochten ophangen, laat staan strak.

Ik hang de kabel met 3 grote slagen op. Hier hangt-ie wat slordig, maar dit is het ongeveer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjbFSmvwRsy9uCdpUaA8HRgo7sU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAT5AIrUTtknx7NhHkLzlqmp.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mheerde
antoin schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 00:57:
[...]

Ik had bij het aansluiten van mijn Zappi hetzelfde. Wat bleek, alhoewel mijn slimme meter P1 P2 P3 overeenkwamen met mijn meterkast bleek toch de rotatie niet te kloppen. Netbeheerders willen fases wel eens wisselen in de wijkkast als ze zien dat een fase te veel wordt belast omdat mensen hun 1 fase zonnepanelenomvormer of 1 fase laadpaal allemaal op dezelfde fase aansluiten.

Als je het zeker wil weten, vraag iemand om een faserotatiemeter om te kijken of de rotatie (fase 1,2,3) rechtsom is.

Wat je nu kan doen:
Wissel fase 2 en fase 3 eens om. In de Zappi is dat moeilijk met de insteekcontacten die moeilijk los gaan, maar in de meterkast op de schakelautomaat voor de laadpaal moet dat makkelijk zijn om even te wisselen. (wel even uitzetten ;-))
Als hij het dan wel op 3 fase doet, vergeet dan niet om ook de CT klemmen van fase 2 en 3 om te wisselen (in de meterkast of in de Zappi), zodat de Zappi de juiste fases meet.

De Zappi is erg gevoelig voor de rotatie. Als de rotatie niet rechtsom is dan zal hij alleen op 1 fase werken. Nadat ik mijn fase 2 en 3 had omgewisseld deed hij het ineens wel op 3 fasen.

Ik heb nadien een elektricien de installatie laten controleren, en die had een faserotatiemeter. Zij constateerde ook dat de rotatie op de hoofdaansluiting niet rechtsom was, maar nadat ik fase 2 en 3 had omgewisseld in de meterkast op de automaat voor de Zappi, de rotatie in de Zappi nu wel rechtsom was.
Super bedankt zeg. Ik ga dit vanavond proberen. Laten we hopen dat dit het is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

mheerde schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:58:
[...]

@mheerde Ja, mogelijk verwisseld.

Wat je kunt doen is de aansluitingen van die twee CT’s verwisselen. Dat is een stuk eenvoudiger dan de CT’s zelf verwisselen.
Je weet nu waar je naar moet kijken in de menu’s om te zien of de CT’s goed aangesloten zijn. Let wel op dat Je die waardes alleen uitleest als de betreffende fase serieus belast wordt. Onbelast zijn die getallen namelijk nix waard.

Als ik me niet vergis is er ergens een handleiding (mogelijk alleen in het Engels) met een procedure om te controleren of je CT’s goed zitten en wat je moet aanpassen bij de verschillende uitlezingen.

<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 180 181 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen