Ik had bij het aansluiten van mijn Zappi hetzelfde. Wat bleek, alhoewel mijn slimme meter P1 P2 P3 overeenkwamen met mijn meterkast bleek toch de rotatie niet te kloppen. Netbeheerders willen fases wel eens wisselen in de wijkkast als ze zien dat een fase te veel wordt belast omdat mensen hun 1 fase zonnepanelenomvormer of 1 fase laadpaal allemaal op dezelfde fase aansluiten.
Als je het zeker wil weten, vraag iemand om een faserotatiemeter om te kijken of de rotatie (fase 1,2,3) rechtsom is.
Wat je nu kan doen:
Wissel fase 2 en fase 3 eens om. In de Zappi is dat moeilijk met de insteekcontacten die moeilijk los gaan, maar in de meterkast op de schakelautomaat voor de laadpaal moet dat makkelijk zijn om even te wisselen. (wel even uitzetten ;-))
Als hij het dan wel op 3 fase doet, vergeet dan niet om ook de CT klemmen van fase 2 en 3 om te wisselen (in de meterkast of in de Zappi), zodat de Zappi de juiste fases meet.
De Zappi is erg gevoelig voor de rotatie. Als de rotatie niet rechtsom is dan zal hij alleen op 1 fase werken. Nadat ik mijn fase 2 en 3 had omgewisseld deed hij het ineens wel op 3 fasen.
Ik heb nadien een elektricien de installatie laten controleren, en die had een faserotatiemeter. Zij constateerde ook dat de rotatie op de hoofdaansluiting niet rechtsom was, maar nadat ik fase 2 en 3 had omgewisseld in de meterkast op de automaat voor de Zappi, de rotatie in de Zappi nu wel rechtsom was.
[
Voor 10% gewijzigd door
antoin op 10-07-2025 01:18
]