Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Iets met bomen, bos en tijdgebrek. Ik heb inmiddels 4 jaar een Alfen Single Pro Line hangen met vaste kabel en load balancing op 3 fasen (11 kW). Laten ophangen binnen leasecontract, bedrade internetverbinding toendertijd vergeten, dus er loopt alleen een draadje naar de P1 meter. Backoffice is afgekocht via EV Company en loopt via 4G. Nu is m'n contract een jaar verlengd i.v.m. bijtelling, dus ik heb nog even de tijd om te bedenken wat ik wil.

Nu heb ik de volgende situatie: zo'n 4000 tot 4500 kWh per jaar aan opwek zonnepanelen, allemaal op OZO, op een 1-fase omvormer (SolarEdge). Was al aanwezig bij aankoop huis. Er hangt een vrij nieuwe meterkast. In de auto gaat tussen de 6000 en 7000 kWH per jaar, de rest van het huis is ongeveer 1500 kWh. Tot nu toe altijd gewoon het goedkoopste jaarcontract genomen met vaste tarieven en 's nachts laden, alles saldeert toch lekker weg. Wat is nu wijsheid met het oog op een nieuw leasecontract per zomer 2026, verdwijnen saldering én eventuele toevoeging van een tweede, kleinere elektrische auto die zeg nog eens 2000 tot 3000 kWh vraagt?

Ik kan m'n werk zelf flexibel indelen en vrij eenvoudig 4 of 5 ochtenden (vanwege ligging panelen) per week met zonnestroom laden. Met de eventuele tweede auto kan dat ook wel. Er passen geen twee auto's op de oprit, dus twee laadpalen valt af. Is praktisch ook niet nodig. Laat ik de huidige paal lekker (dom) hangen en ga ik het softwarematig oplossen, met eventueel een nieuwe 3-fase omvormer? Kan ik die paal zelf slim maken (het Alfen topic maakt het niet veel duidelijker voor me, het lijkt te kunnen, maar ik lees véél gedoe) of ga ik de paal vervangen voor een nieuwe, slimmere paal? Ga ik er een thuisaccu naast zetten?

Ik heb prima de handigheid om het allemaal zelf uit te zoeken en houtje-touwtje te doen met home automation, maar daar heb ik simpelweg geen zin in en tijd voor. Ik betaal liever iets extra (zelf en/of vanuit m'n leasebudget) dat het plug & play is en altijd werkt voor een minimale periode van 5 jaar. Lees: ik kom 's avonds thuis, plug m'n auto in, doe bliep met de zakelijke laadpas of privé laadpas (bij tweede auto) en hij moet zelf gewoon de meest efficiënte laadmomenten toepassen op basis van zonnestroom, waarbij ik zelf wel bijstuur als ik eerder weg moet ofzo. Ik ben ook prima bereid om volgend jaar iemand een keer te betalen om dat eenmalig allemaal te regelen voor me (of op z'n minst uit te denken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:58
Hey, een bekende van mij heeft een vreemd euvel met zijn Eneco laadpaal.

Deze is kort geleden geïnstalleerd inclusief de Slim Laden app/functie. Sindsdien is er geen snelheid meer uit het ding te krijgen. Zoals hij het mezelf vertelde is het niet meer 6u laden maar 10u laden voor zijn vertrouwde Bmw i3.

Normaliter geen man overboord, maar hij kan gezien zijn woonplek niet echt thuisladen (lang verhaal) dus 's nachts laten staan is geen optie. Bovendien en nog nijpender: profiteren van zonnestroom lijkt ook niet te lukken, gezien de snelheid op 1/2 kW blijft hangen.

Iemand bekend met deze Eneco-nukken? Bij voorbaat dank.

Cash is king.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14-09 11:59
HyperBart schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:23:
[...]

Had dat dan direct gezegd daar gelden natuurlijk geen veiligheidsregels, wetten van de fysica en is er absoluut geen brandgevaar. Daarnaast lopen roze eekhoorntjes die de stroom zonder weerstand naar je auto brengen.

Verlengkoorden en stopcontacten zijn niet bedoeld om lang hogere vermogens te trekken.
Ik heb speciaal een 2.5mm verlengsnoer gekocht voor laden op vakanties.

Gaat prima.

20 meter dacht ik

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:43
Inmiddels staat 1e plugin hybride auto van de vrouw voor de deur en zal spoedig ook mijn auto worden vervangen door een EV-model. Dak ligt vol met zonnepanelen, met een overcapaciteit van ongeveer 3000 kWh per jaar. Die overcapaciteit willen we met einde salderingsregeling in zicht zoveel als mogelijk gaan gebruken voor opladen van de auto.

Electra-aansluiting is 3x25A. Keuze is gevallen op een Zappi 2.1 22kW EV-lader met load-balancing.

Welke automaat kan ik het beste in de meterkast plaatsen?

Achtergrondinformatie:
- 3 fase zonnepanelen installatie levert in de zomer maximaal 8000-9000 watt op.
- Als ik de Zappi op 3F in eco-modus gebruik, begint het laden pas bij overschot van 3x1,4 = 4.2kW. Ik wil de Zappi daarom in eco-modus op 1F opladen zodat laden start bij overschot van 1.4kWh.

In de meterkast zit nu een Hager ADM416G automaat 16A, die maximaal 3600w per fase aan kan. Daarmee kan ik maximaal met 2400w laden in eco-modus bij 1F.

Ik kan automaat dus sowieso naar een ADM425G 25A met maximaal 5750w per fase en opladen tot 4300w in eco-modus bij 1F.

Maar is het ook mogelijk om de automaat te vervangen naar een 32A automaat 7200w. Of is dat met een 3x25A aansluiting niet mogelijk / niet aan te raden. Ik wil met home-assistant zoveel als mogelijk de Zappi actief gaan aansturen tussen gebruik van eco-modues en switchen tussen 1F en 3F. Echter, de auto's moeten te allen tijde ook met 3F geladen kunnen worden zonder eco-modus. Vraag is dan of 32A automaat nog mogelijk is.

[ Voor 3% gewijzigd door TweakersOnly op 04-09-2025 11:02 ]

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:30
TweakersOnly schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:00:
Inmiddels staat 1e plugin hybride auto van de vrouw voor de deur en zal spoedig ook mijn auto worden vervangen door een EV-model. Dak ligt vol met zonnepanelen, met een overcapaciteit van ongeveer 3000 kWh per jaar. Die overcapaciteit willen we met einde salderingsregeling in zicht zoveel als mogelijk gaan gebruken voor opladen van de auto.

Electra-aansluiting is 3x25A. Keuze is gevallen op een Zappi 2.1 22kW EV-lader met load-balancing.

Openstaande vraag is welke automaat ik het beste in de meterkast kan plaatsen.
3 fase zonnepanelen installatie levert in de zomer maximaal 8000-9000 watt op.

Als ik de Zappi op 3F in eco-modus gebruik, begint het laden pas bij overschot van 3x1,4 = 4.2kW. Ik wil de Zappi daarom in eco-modus op 1F opladen zodat laden start bij overschot van 1.4kWh.

In de meterkast zit nu een Hager ADM416G automaat 16A, die maximaal 3600w per fase aan kan. Daarmee kan ik maximaal met 2400w laden in eco-modus bij 1F.

Ik kan automaat dus sowieso naar een ADM425G 25A met maximaal 5750w per fase en opladen tot 4300w in eco-modus bij 1F.

Maar is het ook mogelijk om de automaat te vervangen naar een 32A automaat 7200w. Of is dat met een 3x25A aansluiting niet mogelijk / niet aan te raden. Ik wil met home-assistant zoveel als mogelijk de Zappi actief gaan aansturen tussen gebruik van eco-modues en switchen tussen 1F en 3F. Echter, de auto's moeten te allen tijde ook met 3F geladen kunnen worden zonder eco-modus. Vraag is dan of 32A automaat nog mogelijk is.
Die automaat zit daar om je kabel te beveiligen. Het is dus afhankelijk van welke kabel er ligt welke automaat je kan kiezen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• TweakersOnly
Makrolon schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:02:
[...]

Die automaat zit daar om je kabel te beveiligen. Het is dus afhankelijk van welke kabel er ligt welke automaat je kan kiezen.
Aantal jaar geleden is de meterkast helemaal vernieuwd en is ter voorbereiding van opladen EV alvast een ADM416G automaat in de meterkast geplaatst. Er zijn nog geen kabels naar de EV-lader gelegd. Dat gaat samen met plaatsen van EV-lader gebeuren. Uiteraard heb ik voor een 32A waarschnijnlijk dikkere kabels nodig dan voor een 16A/25A. Maar dat is dan even uitzoekpunt 2.

• Makrolon
TweakersOnly schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:04:
[...]

Aantal jaar geleden is de meterkast helemaal vernieuwd en is ter voorbereiding van opladen EV alvast een ADM416G automaat in de meterkast geplaatst. Er zijn nog geen kabels naar de EV-lader gelegd. Dat gaat samen met plaatsen van EV-lader gebeuren. Uiteraard heb ik voor een 32A waarschnijnlijk dikkere kabels nodig dan voor een 16A/25A. Maar dat is dan even uitzoekpunt 2.
Ahh oke, dan afhankelijk van de afstand 4 of 6mm2 leggen en afzekeren met 32a geen enkel probleem, 25a kan ook, dan heb je ook voldoende overlap tussen 1 en 3 fase laden.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• TweakersOnly
Makrolon schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:08:
[...]

Ahh oke, dan afhankelijk van de afstand 4 of 6mm2 leggen en afzekeren met 32a geen enkel probleem, 25a kan ook, dan heb je ook voldoende overlap tussen 1 en 3 fase laden.
Dus de 25A automaat is de zekere optie? 32A automaat is een risico, no-go, bij 3F laden in de winter bijvoorbeeld? Omdat ik maar een 3x25A aanslutiing heb.

• Makrolon
TweakersOnly schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:16:
[...]
Dus de 25A automaat is de zekere optie? 32A automaat is een risico, no-go, bij 3F laden in de winter bijvoorbeeld? Omdat ik maar een 3x25A aanslutiing heb.
Nee hoor, geen risico. De zappi regelt perfect dat je niet over de 25a heen gaat. En bij een sluiting in de lader zit je met 20 of 25a afzekering ook niet safe.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-09 22:21
Makrolon schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:18:
[...]

Nee hoor, geen risico. De zappi regelt perfect dat je niet over de 25a heen gaat. En bij een sluiting in de lader zit je met 20 of 25a afzekering ook niet safe.
Maar als je met 25A netstroom + 7A PV (of andersom of ergens daartussen) op met 32A op 1 fase wilt laden dan gaat dat toch niet zonder de boel op 32A in te stellen?
En als je dat doen kom je wanneer er geen PV overschot is in de problemen.

• Makrolon
ASW1 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:00:
[...]

Maar als je met 25A netstroom + 7A PV (of andersom of ergens daartussen) op met 32A op 1 fase wilt laden dan gaat dat toch niet zonder de boel op 32A in te stellen?
En als je dat doen kom je wanneer er geen PV overschot is in de problemen.
Je stelt hem in op 25a van het net max. En dat meet hij. Dus hij zorgt dat ie daar niet overheen gaat als er geen pv is.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Oké, de Zaptec Go 2 hangt aan de muur en de aardlekschakelaar is vervangen voor een B32. De app is zo ingesteld dat er met maximaal 30A wordt geladen in verband met warmte. Klopt het dat je hier een marge voor moet instellen?

Wat ik me afvraag: ik kan de stekker in de auto en de Zaptec doen, het laden begint. Maar wat ik fijn zou vinden is de stekker er in doen en starten rond 0:00 uur. Dat heb ik net getest met bijvoorbeeld starten om 17:00 uur, maar het begint niet. Ik heb dit ingesteld in de Kia app. Daar heb je overigens twee keuzes onder Gepland opladen:

Tijdprioriteit instellen
Prioriteit laadniveau

Ik heb de tijd gestart, maar Zaptec geeft aan dat de lader er in zit en er een authenticatie moet plaats vinden. Als ik mijn pasje ervoor houdt blijft het geel en zie ik drie dots op het beeldscherm.

Ik kwam niet verder, dus uiteindelijk de Zaptec maar even opnieuw gestart en de laadkabel er weer aangehangen voor direct laden. Maar kan iemand mij uitleggen hoe ik toch Gepland laden instellen, hetzij via de Kia app hetzij via de Zaptec app?

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknoman360
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-09 19:43
Ik heb ook een Zaptec Go 2, maar een Renault Scenic E-Tech. Om gepland te laden, stel je dat eerst in de app. Ik ging van Automatic Charging naar Scheduled Charging. Plug daarna de auto aan de lader, druppel ervoor houden. Je ziet in de app dat ie wacht op je planning en in de Renault Kelec app zie je ook gepland opladen staan. Afhankelijk van auto's, maar in mijn geval stel ik de planning via de lader in en niet via de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Teknoman360 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:45:
Ik heb ook een Zaptec Go 2, maar een Renault Scenic E-Tech. Om gepland te laden, stel je dat eerst in de app. Ik ging van Automatic Charging naar Scheduled Charging. Plug daarna de auto aan de lader, druppel ervoor houden. Je ziet in de app dat ie wacht op je planning en in de Renault Kelec app zie je ook gepland opladen staan. Afhankelijk van auto's, maar in mijn geval stel ik de planning via de lader in en niet via de auto.
Thanks, die ga ik nog even testen. Is er dan wel Dynamic Load Balancing van toepassing, want de app van Zaptec zegt dat dit alleen werkt als je Automatisch Laden gebruikt. Nu is het in de nacht dus minder spannend want we hebben dan verder geen zware apparaten aan staan.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teknoman360
Als je Scheduled Charging doet dan werkt Dynamic Load Balancing niet. In mijn geval, werkt mijn Sense P1 meter dan niet en laadt de auto met je opgegeven Current (aantal ampere).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Nog even een ander vraagje: de meterkast is 1x 35A, maar wanneer ik laad met Load Balancing kom ik gisteren niet verder dan 25.6A en dus 5.9 kW. Er stond slechts een tv aan, zelfs vannacht met vrijwel niets aan kwam het laden niet tot, laten we zeggen, iets boven de 6.5 kW. Theoretisch zou 7.2 kW haalbaar moeten zijn toch?

Heb zelf alle instellingen en hardware al gecontroleerd, maar de P1 Sense blijft maximaal 25.6A doorgeven. Als ik laad zonder Sense komt het wel op 7 kW, dus het zit hem in die DLB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknoman360
Ik heb gemerkt dat bij Dynamic Load Balancing de paal veel behoedzamer is, met name als je maar 1 fase kan laden. In mijn geval laad ik met max 11 kW (aansluiting 3X25A), maar dan moet ik wel weinig verbruiken op de fases. Is mijn vrouw aan het koken op inductie dan kan ik veel minder snel laden. Maar wat wel scheelt is als je op dat moment genoeg PV opwek hebt, dan schakelt de paal een tandje bij.

[ Voor 0% gewijzigd door Teknoman360 op 05-09-2025 12:22 . Reden: spellingsfouten. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Teknoman360 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:21:
Ik heb gemerkt dat bij Dynamic Load Balancing de paal veel behoedzamer is, met name als je maar 1 fase kan laden. In mijn geval laad ik met max 11 kW (aansluiting 3X25A), maar dan moet ik wel weinig verbruiken op de fases. Is mijn vrouw aan het koken op inductie dan kan ik veel minder snel laden. Maar wat wel scheelt is als je op dat moment genoeg PV opwek hebt, dan schakelt de paal een tandje bij.
Ah, dus toch. Dan klopt het wel dat er gisterenmiddag tijdens het testen met de installateur wel iets van 7 kW stond en gisterenavond maximaal 6 kW. Nu maakt het me niet zoveel uit, maar wil graag begrijpen waar het vandaan komt.

Zal zondag met de zon eens aan de lader hangen, kijken of het dan iets sneller gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
THE_BASE schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:00:
Nog even een ander vraagje: de meterkast is 1x 35A, maar wanneer ik laad met Load Balancing kom ik gisteren niet verder dan 25.6A en dus 5.9 kW. Er stond slechts een tv aan, zelfs vannacht met vrijwel niets aan kwam het laden niet tot, laten we zeggen, iets boven de 6.5 kW. Theoretisch zou 7.2 kW haalbaar moeten zijn toch?

Heb zelf alle instellingen en hardware al gecontroleerd, maar de P1 Sense blijft maximaal 25.6A doorgeven. Als ik laad zonder Sense komt het wel op 7 kW, dus het zit hem in die DLB.
Koelkast, vriezer, ventilatie, en ?........stonden allemaal echt 'uit'?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Peter-036 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:49:
[...]

Koelkast, vriezer, ventilatie, en ?........stonden allemaal echt 'uit'?
Nope, die natuurlijk niet. Maar die stonden ook aan tijdens het testen rond 14 uur. Kan alleen zijn dat er toen opwek was en dat dus wordt meegenomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
THE_BASE schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:50:
[...]

Nope, die natuurlijk niet. Maar die stonden ook aan tijdens het testen rond 14 uur. Kan alleen zijn dat er toen opwek was en dat dus wordt meegenomen?
Ja dat word meegenomen. En je loadbalancing houd iets marge, dus het is niet gek dat je de 7,4kw niet red snachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
Teknoman360 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:21:
Is mijn vrouw aan het koken op inductie dan kan ik veel minder snel laden.
Als je een beetje meedenkt met de netbeheerder wil je dat toch niet. Laden svp na 21 uur, dat is voor het systeem veel beter.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasteelheer
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-09 16:56
Sinds 20 augustus heb ik een Zonneplan laadpaal. De Gratis Laden optie leek me interessant. Waarbij alleen opgeladen zou worden als de onbalans markt (of eigenlijk EPEX) voor gratis laden kon zorgen. Alleen is het nu 5 september, heeft de auto voor 99% aan de lader gehangen met deze modus, maar is er nog geen Watt over het lijntje gekomen.
Ik heb het idee dat er iets niet klopt. Zonneplan doet het af met dat er geen negatieve kosten in die periode op de EPEX heeft gezeten. Maar weigert inzicht te geven. Dat geeft verdomd weinig vertrouwen.
Kan iemand me aangeven of het echt zo is dat er geen Gratis Laden was in de afgelopen periode? Heb namelijk geen idee waar ik het kan controleren. Misschien andere Zonneplan laadpaal eigenaren die hetzelfde ervaren of net wel gratis hebben kunnen laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Kasteelheer schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 00:19:
Sinds 20 augustus heb ik een Zonneplan laadpaal. De Gratis Laden optie leek me interessant. Waarbij alleen opgeladen zou worden als de onbalans markt (of eigenlijk EPEX) voor gratis laden kon zorgen. Alleen is het nu 5 september, heeft de auto voor 99% aan de lader gehangen met deze modus, maar is er nog geen Watt over het lijntje gekomen.
Ik heb het idee dat er iets niet klopt. Zonneplan doet het af met dat er geen negatieve kosten in die periode op de EPEX heeft gezeten. Maar weigert inzicht te geven. Dat geeft verdomd weinig vertrouwen.
Kan iemand me aangeven of het echt zo is dat er geen Gratis Laden was in de afgelopen periode? Heb namelijk geen idee waar ik het kan controleren. Misschien andere Zonneplan laadpaal eigenaren die hetzelfde ervaren of net wel gratis hebben kunnen laden?
Als ik kijk naar de dynamische tarieven van ANWB dan was de laagste prijs in die periode 16ct. Ik denk dus dat het klopt wat zonneplan zegt.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasteelheer
Dat klopt mbt de dynamische markt. Maar ik ben in de veronderstelling dat Zonneplan het Gratis Laden hier niet volledig van afhankelijk stelt. Zie hun informatie tekst:
“ We kennen al negatieve uurprijzen bij dynamische energie, maar op andere energiemarkten schiet de stroomprijs nog veel vaker onder nul. Powerplay laadt jouw auto automatisch op wanneer dat gratis kan.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
@Kasteelheer Natuurlijk wordt er niet gelogen overdreven in reclameteksten op hun eigen website!

[ Voor 7% gewijzigd door Peter-036 op 06-09-2025 09:20 . Reden: omdat mijn bericht op een volgende pagina terechtkwam, tag toegevoegd. ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Kasteelheer Ze bedoelen de onbalansmarkt. Die prijzen zijn voor een netto overschot of tekort voor de aanbieder (Zonneplan in jouw geval) als geheel. Daardoor is het volgens mij niet echt inzichtelijk voor jou als klant in hoeverre er opbrengst te behalen is en wat ervan door gaat worden gegeven.

Maar los daarvan was ook de onbalansmarkt in de afgelopen periode niet enorm volatiel (zie “verrekenprijzen Tennet”), de prijzen waren relatief laag en in ieder geval onvoldoende (paar cent per kWh) om de tarieven op de dynamische markt (minimaal 15 cent incl energiebelasting) te compenseren.

Heb je zonnepanelen? Dan had je icm de salderingsregeling wel momenten gehad waarbij je (nagenoeg..) gratis had kunnen laden.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
Zonneplan is natuurlijk een ster in misleiding en dingen anders over laten komen dan ze zijn... Zie bv de reclamefolder die in veel steden verspreid is waardoor het net leek alsof ze een actie in samenwerking met de gemeente deden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasteelheer
Makrolon schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 11:07:
Zonneplan is natuurlijk een ster in misleiding en dingen anders over laten komen dan ze zijn... Zie bv de reclamefolder die in veel steden verspreid is waardoor het net leek alsof ze een actie in samenwerking met de gemeente deden.
Moet zeggen dat ik wel tevreden ben over energie, batterij en installatie van ze. Alleen dus even deze rare onduidelijkheid over de laadpaal. Ben ook bang dat het te maken heeft dat de batterij voorrang heeft op de laadpaal. En de batterij raakt bijna nooit de 100%, dus de laadpaal komt nauwelijks aan de Gratis Laden. Als dat inderdaad zo is, vind ik inderdaad de reclame zeer misleidend door niet te vermelden dat de combinatie met de batterij deze Gratis Laden modus het beloofde niet zal waarmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ook vandaag is de EPEX onder nul tussen 13 en 14 uur (-0.1 cent). Zonneplan jokt.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Kasteelheer schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 11:13:
[...]

Moet zeggen dat ik wel tevreden ben over energie, batterij en installatie van ze. Alleen dus even deze rare onduidelijkheid over de laadpaal. Ben ook bang dat het te maken heeft dat de batterij voorrang heeft op de laadpaal. En de batterij raakt bijna nooit de 100%, dus de laadpaal komt nauwelijks aan de Gratis Laden. Als dat inderdaad zo is, vind ik inderdaad de reclame zeer misleidend door niet te vermelden dat de combinatie met de batterij deze Gratis Laden modus het beloofde niet zal waarmaken.
Oh je hebt ook de batterij… Die is wel aan het laden? Heb je ook PV? In principe kunnen die twee naast elkaar bestaan. Als het geld oplevert om stroom op te slaan in de batterij, dan doorgaans ook in de auto.

De Nexus heeft een alles-of-niets load balancing de laatste keer dat ik checkte. Zou het kunnen dat ze bewust de laadpaal niet inschakelen om te voorkomen dat de batterij niks staat te doen of iets dergelijks? Je huisaansluiting is waarschijnlijk geen 22 kW namelijk.

Beetje moeilijk diagnose stellen hier, je zal denk ik wat meer situaties uitgebreider moeten loggen en die aan Zonneplan moeten voorleggen en eventueel aan ons.

Zelf blijf ik ver weg van dit soort black boxes met cloud aansturing..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik ben van plan een laadpaal te plaatsen voor het opladen van een Hyundai Inster en wil hierbij zoveel mogelijk gebruikmaken van zelf opgewekte zonne-energie. Ik heb een plan uitgewerkt en zou graag jullie mening willen over veiligheid en efficiëntie.

Huidige situatie:
• Aansluiting woning: 3-fase, 25A
• Auto: Hyundai Inster (ondersteunt 3-fase laden, 46 kWh accu)
• Zonnepanelen: Solaredge HD-Wave SE3680H (1-fase, 3680 W), afgezekerd met een 1-fase 20A aardlekautomaat. Totaal vermogen: 4290 Wp

Plan laadpaal:
• Laadpaal: ZAPPI-2H22TB, 3-fasen, Type 2, 6,5 m kabel
• Meterkast: Er is een 3-fase AC aardlekautomaat 16A aanwezig voor de laadpaal.
• Bekabeling: YMVK 3-fase 2,5 mm² in PVC, 25 meter, inclusief Cat5e netwerkkabel
• Bescherming: Zappi zelf heeft bescherming tegen DC-lekstromen

Installatie:
• Drie CT-ringen op de inkomende fasen in de meterkast, verbonden met de Zappi via de Cat5e kabel
• Eén CT-ring op de zonnepanelen groep, aangesloten via Harvi draadloos op de Zappi, zodat de laadpaal exact weet hoeveel er opgewekt wordt en hoeveel teruggeleverd wordt aan het net
• Zappi wordt draadloos op het netwerk aangesloten
Instellingen Zappi:
• Eco+ modus: 1-fase laden met minimaal 6A (1380W) en maximaal 15A (3450 W), zodat de 16A-groep niet uitvalt en de kabels niet overbelast worden.
• Fast mode: 3-fase laden met 3x 15A (ook weer zodat de 16A-groep niet uitvalt en de kabels niet overbelast worden.)
• Eco+ kan ook overschakelen naar 3-fase, maar dan is het minimale vermogen 3x 6A = 18A = 4140 W, wat hoger is dan de omvormer (3680 W) kan leveren

Alternatief:
• Vervangen van de 3-fase 16A aardlekschakelaar door een 20A-model en de laadpaal instellen op max. 16A per fase, zodat Eco+ tot 3680 W kan laden (maximaal van de omvormer) (20A is minder selectief ten opzichte van de 25A hoofd automaten)
• Mogelijk moet de kabel dan worden vervangen door 4 mm²

Vragen:
1. Is dit een goede en veilige opzet?
2. Zijn er punten die ik over het hoofd zie?
3. Kunnen de kabels / automaten zo zwaar belast worden of is het verstandiger een limiet van bijvoorbeeld 1 fase 15A en 3 fase 14A aan te houden? Of misschien wel 3 fase 12A zodat de rest van het huis nog voldoende kan trekken.

Alvast bedankt voor jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:02
Jullie nederlanders houden graag 80 pct aan voor belasting van automaten.
20A zekering is dus beter.
Bekabeling moet normaal niet aangepast worden, in Belgie is 20A 2.5mm en ik dacht bij jullie ook.
Let op: het kan maar in Belgie wordt voor laadpalen al snel ook een 4mm gestoken omdat je lang hogere vermogens zit te trekken en je minder verlies hebt met een dikkere draad.

[ Voor 30% gewijzigd door HyperBart op 06-09-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

jhead22 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:55:
Beste Tweakers,

Ik ben van plan een laadpaal te plaatsen voor het opladen van een Hyundai Inster en wil hierbij zoveel mogelijk gebruikmaken van zelf opgewekte zonne-energie. Ik heb een plan uitgewerkt en zou graag jullie mening willen over veiligheid en efficiëntie.

Huidige situatie:
• Aansluiting woning: 3-fase, 25A
• Auto: Hyundai Inster (ondersteunt 3-fase laden, 46 kWh accu)
• Zonnepanelen: Solaredge HD-Wave SE3680H (1-fase, 3680 W), afgezekerd met een 1-fase 20A aardlekautomaat. Totaal vermogen: 4290 Wp

Plan laadpaal:
• Laadpaal: ZAPPI-2H22TB, 3-fasen, Type 2, 6,5 m kabel
• Meterkast: Er is een 3-fase AC aardlekautomaat 16A aanwezig voor de laadpaal.
• Bekabeling: YMVK 3-fase 2,5 mm² in PVC, 25 meter, inclusief Cat5e netwerkkabel
• Bescherming: Zappi zelf heeft bescherming tegen DC-lekstromen

Installatie:
• Drie CT-ringen op de inkomende fasen in de meterkast, verbonden met de Zappi via de Cat5e kabel
• Eén CT-ring op de zonnepanelen groep, aangesloten via Harvi draadloos op de Zappi, zodat de laadpaal exact weet hoeveel er opgewekt wordt en hoeveel teruggeleverd wordt aan het net
• Zappi wordt draadloos op het netwerk aangesloten
Instellingen Zappi:
• Eco+ modus: 1-fase laden met minimaal 6A (1380W) en maximaal 15A (3450 W), zodat de 16A-groep niet uitvalt en de kabels niet overbelast worden.
• Fast mode: 3-fase laden met 3x 15A (ook weer zodat de 16A-groep niet uitvalt en de kabels niet overbelast worden.)
• Eco+ kan ook overschakelen naar 3-fase, maar dan is het minimale vermogen 3x 6A = 18A = 4140 W, wat hoger is dan de omvormer (3680 W) kan leveren

Alternatief:
• Vervangen van de 3-fase 16A aardlekschakelaar door een 20A-model en de laadpaal instellen op max. 16A per fase, zodat Eco+ tot 3680 W kan laden (maximaal van de omvormer) (20A is minder selectief ten opzichte van de 25A hoofd automaten)
• Mogelijk moet de kabel dan worden vervangen door 4 mm²

Vragen:
1. Is dit een goede en veilige opzet?
2. Zijn er punten die ik over het hoofd zie?
3. Kunnen de kabels / automaten zo zwaar belast worden of is het verstandiger een limiet van bijvoorbeeld 1 fase 15A en 3 fase 14A aan te houden? Of misschien wel 3 fase 12A zodat de rest van het huis nog voldoende kan trekken.

Alvast bedankt voor jullie advies!
Is op zich niks mis mee maar ik zou naar 6mm2 en 3x25A of 3x32A aardlekautomaat gaan zodat je op 1 fase al je zonnestroomoverschot kunt laden.
Ik zie nu dat je niet al te veel panelen hebt. Dus bovenstaande is voor de toekomst wellicht.
Verder heb je voor laden op zonnestroom die CT plus Harvi op de panelen niet nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 06-09-2025 21:23 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Dank voor de reacties. Met 3x 25a ben je alleen niet meer selectief ten opzichte van de hoofd automaten. Die zijn zelf 3x 25a. Volgens mij mag je met een 25A hoofd automaat maximaal 16a automaten plaatsen. 20A mag dacht ik al niet. Ik ga zoiezo even kijken of we dikkere kabels kunnen trekken.

De stappen om selectief te blijven zijn: 40, 25, 16.

Is het wel toegestaan om een 20a automaat te plaatsen als je de laadpaal begrenst op 16a?
Bij sluiting ben je dan niet selectief ten opzichte van de hoofd automaat.

[ Voor 28% gewijzigd door jhead22 op 07-09-2025 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

jhead22 schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:15:
Dank voor de reacties. Met 3x 25a ben je alleen niet meer selectief ten opzichte van de hoofd automaten. Die zijn zelf 3x 25a. Volgens mij mag je met een 25A hoofd automaat maximaal 16a automaten plaatsen. 20A mag dacht ik al niet. Ik ga zoiezo even kijken of we dikkere kabels kunnen trekken.

De stappen om selectief te blijven zijn: 40, 25, 16.

Is het wel toegestaan om een 20a automaat te plaatsen als je de laadpaal begrenst op 16a?
Bij sluiting ben je dan niet selectief ten opzichte van de hoofd automaat.
Je bent niet meer selectief maar je installatie is wel veilig. Het kan inderdaad zijn dat je hoofd automaten eerder trippen dan die van het laadpunt. Ik vind dat geen probleem. Mijn laadpunt is afgezekerd met 3x32A bij een 3x25A hoofdaansluiting. Load Balancing staat op 25A, laadpunt zelf op 32A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
DonJuape schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:30:
Je bent niet meer selectief maar je installatie is wel veilig. Het kan inderdaad zijn dat je hoofd automaten eerder trippen dan die van het laadpunt. Ik vind dat geen probleem.
Is ook geen probleem, want die hele selectiviteit is met 16A automaten (gecombineerd met 25A hoofdautomaten) toch al een wassen neus. Ik ken meerdere gevallen (waaronder eentje hier in huis) waar bij keiharde kortsluiting niet alleen de groep eruit ging maar ook de hoofdautomaat van de betreffende fase. So much for selectiviteit....

Als hier ooit een laadpaal komt, dan wordt dat hoogstwaarschijnlijk een SmartEVSE laadpaal. Daarbij kost 22 kW maar een paar tientjes meer (enkel een zwaarder relais en automaat). En die hang ik dan gewoon achter een 32 A groep. Gaat prima werken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:41:
[...]

Als hier ooit een laadpaal komt, dan wordt dat hoogstwaarschijnlijk een EVSE laadpaal. Daarbij kost 22 kW maar een paar tientjes meer (enkel een zwaarder relais en automaat). En die hang ik dan gewoon achter een 25 A groep. Gaat prima werken.
Wat bedoel je met EVSE? In mijn beleving is dat een afkorting van een Engelse term dat in de volksmond “laadpaal” inhoudt. Dus een laadpaal laadpaal?

Bedoel je een SmartEVSE oid zelfbouw unit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:47
Ik heb sinds een paar maanden een BMW CE 04 (electrische motor scooter) met een 8.9 kw batterij. De motor ondersteund snelladen (6 of 7 kw) en daarvan maak ik dankbaar gebruik langs de weg. Ik zou ook graag, met het aflopen van de salderings regeling in 2027, de motor aan huis willen laden. Ik woon in een huurwoning met een 1 fase aansluiting, heb geen oprit maar kan de motor wel voor de deur parkeren.
Op mijn dak liggen 6 zonnepanelen en op een zonnige dag zoals gisteren wek ik 8 Kwh op, ik verbruik zelf in huis gemiddeld 2-3 Kwh per dag.

Ik ben op onderzoek gegaan in mijn meterkast en kom daar een automaat tegen die alleen een beltrafo zekert, deze beltrafo gebruik ik niet. Ik kan dus deze automaat (PLN6-B16/1N, 1 fase dus) gebruiken om iets te organiseren zodat ik, gebruik makend van de BMW granny charger die ik bij de motor geleverd kreeg, de motor kan opladen. Ik kan op de motor de laadstroom begrenzen, 10A lijkt mij een "verstandige" laadstroom instelling.

Op dit moment ben in de motor aan het laden met een verlengsnoer omdat ik in de voorhal geen wcd beschikbaar heb. Ik weet dat dit een no-go is maar dit is even om te testen, het verlengsnoer is "getest" op 3.8+ kw en word op dit moment niet warm.

Is het een wijs idee om deze fase middels vmvk kabel naar buiten uit te voeren en daar gebruik te maken van een (spat) waterdicht stopcontact met sleutelslot. Een schakelaar in de meterkast om de wcd uit te schakelen is ook een optie. Ik vermoed dat dit hele verhaal vloeken in de kerk is en zie dan ook graag de feedback tegemoet.

Ik heb ook een Lynk & Co 01 en die laad ik wel aan een openbare paal vanwege allerlei regeltjes in mijn gemeente en de indeling van het trottoir.

[ Voor 4% gewijzigd door Martijn-V4 op 07-09-2025 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmsrho
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-09 13:09
Een vraag over de Zappi-app. Elders in dit forum staat dat de app ingesteld kan worden op 1 fase, 3 fasen of automatisch. Dat was tot voor kort bij mij ook zo (3 fasensysteem, Zappi v 2.1).
Nu echter niet meer (app versie 3.8.4). De mogelijkheid komt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmJXFtFuQYLdVY13mv8emGqJjiU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lW7b0WXgINmFTFgmFTeyY1iG.jpg?f=fotoalbum_large

niet meer voor in de app.
Anderen ook bekend met dit probleem? Of kan het samenhangen met een recente storing in de Zappi (die ik inmiddels heb gereset en de firmware geupdated).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:13
@mmsrho zal inderdaad aan je Zappi liggen, hier kan ik nog gewoon schakelen tussen 1 en 3 fasen en automatisch.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
DonJuape schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:30:
[...]

Je bent niet meer selectief maar je installatie is wel veilig. Het kan inderdaad zijn dat je hoofd automaten eerder trippen dan die van het laadpunt. Ik vind dat geen probleem. Mijn laadpunt is afgezekerd met 3x32A bij een 3x25A hoofdaansluiting. Load Balancing staat op 25A, laadpunt zelf op 32A.
Omdat ik in dezelfde situatie zit en ik de materie wil snappen :)

Bij een 3x25A aanslutiing met veel zonnepanelen:
- Meterkast afzekeren met 3x32A automaat
- Zappi afzekeren op 24A of 25A
- Bekabeling tussen meterrkast en zappi laadpaal met 6 mm2 grondkabel

Zoveel mogelijk maken van zonnepanelen (==> einde salderingsregelen)
- Zappi op 1 fase laten laden. Die pakt dan 25A van normale stroomnet + maximaal 7A van zonnepanelen.
- Effectief laden op (32A - 6A opstart) = 26A x 230V = 6 kWh

Is er te weinig zon?
- Zapi met 3 fase laten laden op 3x25A. Effectief op 17kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-V4
Ik was net even een rondje fietsen en kwam tijdens het uitwaaien tot de conclusie dat mijn eerdere post (Martijn-V4 in "Thuisladen van je EV deel 2") geen voordeel gaat opleveren als het salderen word afgeschaft in 2027. Ik moet echt iets gaan optuigen er voor te zorgen dat er vermogen van de panelen word verbruikt in plaats van het lichtnet. Ik moet mij er dus nog meer in gaan verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Martijn-V4 schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:14:
Ik heb sinds een paar maanden een BMW CE 04 (electrische motor scooter) met een 8.9 kw batterij. De motor ondersteund snelladen (6 of 7 kw) en daarvan maak ik dankbaar gebruik langs de weg. Ik zou ook graag, met het aflopen van de salderings regeling in 2027, de motor aan huis willen laden. Ik woon in een huurwoning met een 1 fase aansluiting, heb geen oprit maar kan de motor wel voor de deur parkeren.
Op mijn dak liggen 6 zonnepanelen en op een zonnige dag zoals gisteren wek ik 8 Kwh op, ik verbruik zelf in huis gemiddeld 2-3 Kwh per dag.

Ik ben op onderzoek gegaan in mijn meterkast en kom daar een automaat tegen die alleen een beltrafo zekert, deze beltrafo gebruik ik niet. Ik kan dus deze automaat (PLN6-B16/1N, 1 fase dus) gebruiken om iets te organiseren zodat ik, gebruik makend van de BMW granny charger die ik bij de motor geleverd kreeg, de motor kan opladen. Ik kan op de motor de laadstroom begrenzen, 10A lijkt mij een "verstandige" laadstroom instelling.

Op dit moment ben in de motor aan het laden met een verlengsnoer omdat ik in de voorhal geen wcd beschikbaar heb. Ik weet dat dit een no-go is maar dit is even om te testen, het verlengsnoer is "getest" op 3.8+ kw en word op dit moment niet warm.

Is het een wijs idee om deze fase middels vmvk kabel naar buiten uit te voeren en daar gebruik te maken van een (spat) waterdicht stopcontact met sleutelslot. Een schakelaar in de meterkast om de wcd uit te schakelen is ook een optie. Ik vermoed dat dit hele verhaal vloeken in de kerk is en zie dan ook graag de feedback tegemoet.

Ik heb ook een Lynk & Co 01 en die laad ik wel aan een openbare paal vanwege allerlei regeltjes in mijn gemeente en de indeling van het trottoir.
Bij een motor (minder kWh in de batterij dus minder lang die belasting) en 10A heb ik daar minder problemen mee persoonlijk, mits het met goed gespec'ed materiaal gedaan wordt. (Waterdichtheid, vermogen, ampères etc).

Kom zeker eens kijken bij evcc https://docs.evcc.io/en/docs/devices/smartswitches#shelly, daar kan je een slim stopcontact of een Shelly gebruiken om in de kast je stopcontact buiten aan en uit te schakelen en op die manier een laadplanner te bouwen die ook rekening houdt met PV verbruik.
Als je er een echt laadpaal hangt kan je volledig traploos vanaf 1.38kW je motor laten laden.

GitHub docs zijn heel goed en je kan daarnaast ook terecht in het topic van evcc hier op Tweakers.

Er zijn ook heel degelijke en goede buitenstopcontacten van bv Niko die zich uitermate goed lenen voor jouw doel, weliswaar zonder slot.
Blijkbaar zijn die niet meer in assortiment.

Let je ook op met de IP rating van de lader zelf?
Anders even zoeken op een goed waterwerend stopcontact.
Eventueel kan je ook kijken om het geheel in een afsluitbaar doosje op een tijdelijk paaltje/tegen de omheining oid te zetten zodat alleen de laadstekker in weer en wind hangt.

Hoe bevalt die BMW scooter je trouwens?

[ Voor 10% gewijzigd door HyperBart op 07-09-2025 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-V4
HyperBart schreef op zondag 7 september 2025 @ 15:30:
[...]

Bij een motor (minder kWh in de batterij dus minder lang die belasting) en 10A heb ik daar minder problemen mee persoonlijk, mits het met goed gespec'ed materiaal gedaan wordt. (Waterdichtheid, vermogen, ampères etc).

Kom zeker eens kijken bij evcc https://docs.evcc.io/en/docs/devices/smartswitches#shelly, daar kan je een slim stopcontact of een Shelly gebruiken om in de kast je stopcontact buiten aan en uit te schakelen en op die manier een laadplanner te bouwen die ook rekening houdt met PV verbruik.
Als je er een echt laadpaal hangt kan je volledig traploos vanaf 1.38kW je motor laten laden.

GitHub docs zijn heel goed en je kan daarnaast ook terecht in het topic van evcc hier op Tweakers.

Er zijn ook heel degelijke en goede buitenstopcontacten van bv Niko die zich uitermate goed lenen voor jouw doel, weliswaar zonder slot.
Blijkbaar zijn die niet meer in assortiment.

Let je ook op met de IP rating van de lader zelf?
Anders even zoeken op een goed waterwerend stopcontact.
Eventueel kan je ook kijken om het geheel in een afsluitbaar doosje op een tijdelijk paaltje/tegen de omheining oid te zetten zodat alleen de laadstekker in weer en wind hangt.

Hoe bevalt die BMW scooter je trouwens?
De granny charger heeft een IP67 rating, prima buiten te gebruiken dus. Voorlopig ga ik voor de oplossing waarbij ik de ongebruikte automaat gebruik voor een buiten aansluiting, of ik een wcd met sleutelslot of een schakelaar in de meterkast ga gebruiken bekijk ik nog even.
Hoe ik dit moet gaan aanlopen in 2027 weet ik nog niet, hier zal ik toch iets moeten gaan inzetten met meer intelligentie waarbij de opgewekte energie niet terug geleverd word aan het net wanneer ik de motor oplaad. Wellicht is dan het moment om te gaan kijken naar een wallbox met DLB?

Nu heb ik geen idee hoe je het onderscheid zou moeten maken in het thuisnet, volgens mij moet je dan iets met een P1 sensor doen? Iets anders om te controleren of er iets aan het net terug geleverd is mij niet bekend. Op zich hebt geen problemen met iets hobby matig op te tuigen, mits veilig, ik heb geen behoefte aan integratie met bijvoorbeeld HA, dat gebruik ik hier niet.

<off-topic>
De motor rijd prima, de mijne is full option, 130km range (netto 110-115), heb er een Pan European ST1300 op ingeruild, nog geen seconde spijt van gehad.
</off-topic>

Ik kijk wel wat mijn zoektocht gaat opleveren, uit het stopcontact laden is sowieso goedkoper dan de openbare paal hier verder op, daar betaal ik 0.51 euro incl. BTW, thuis is 0.29 eur.

[ Voor 3% gewijzigd door Martijn-V4 op 07-09-2025 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 20:40
gertk schreef op zondag 7 september 2025 @ 16:02:
[...]

Maak dan een Wall connector of ander geschikt laadpunt aan de schuur, met een vaste kabel naar de meterkast op een eigen groep. Laadpunt met een vaste kabel scheelt een hoop gedoe en is een heel stuk veiliger.
@nDirect090
Off-topic, maar eensch, ook als je niet van plan bent om te gaan solar chargen zou ik een laadstation kopen. Ik laadt inmiddels een jaar met een voor €189,- aangeschaft laadstation met een vaste 6m kabel. Ik gebruik 'm op drie fasen en dat werkt fantastisch. Het installatiewerk heb je tóch al, dan is een laadstation "amper" duurder dan een degelijk stopcontact. En als je tóch overgaat op solar charging, kun je je laadstation enorm simpel vervangen. Wèl alvast de netwerkkabel mee laten trekken 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Tweak_ers schreef op woensdag 3 september 2025 @ 07:37:
[...]

Ik heb speciaal een 2.5mm verlengsnoer gekocht voor laden op vakanties.

Gaat prima.

20 meter dacht ik
Ik ook, een 25 meter 2,5mm2 exemplaar, ging prima, tot de laatste keer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6wBHThBBjPIsC-InsPQPs6MmXE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pkkrZfNUa8Cvsr2hDMRxy3Ag.jpg?f=fotoalbum_large

Even de adereindhulzen losgemaakt ter vergelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkSewopoyV9dlK18QJ-Zjz8E6DU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7eYUOFBvXFFWDk5oH8P20SGk.jpg?f=fotoalbum_large

Pas dus op met (vakantie)huizen + laadkabels + stopcontacten, deze is nooit met meer dan 2000 Watt gebruikt, maar wel heel veel uren achter elkaar.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

TweakersOnly schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:00:

Welke automaat kan ik het beste in de meterkast plaatsen?

Achtergrondinformatie:
- 3 fase zonnepanelen installatie levert in de zomer maximaal 8000-9000 watt op.
- Als ik de Zappi op 3F in eco-modus gebruik, begint het laden pas bij overschot van 3x1,4 = 4.2kW. Ik wil de Zappi daarom in eco-modus op 1F opladen zodat laden start bij overschot van 1.4kWh.

HyperBart schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:14:
Jullie nederlanders houden graag 80 pct aan voor belasting van automaten.
20A zekering is dus beter.
Bekabeling moet normaal niet aangepast worden, in Belgie is 20A 2.5mm en ik dacht bij jullie ook.
Let op: het kan maar in Belgie wordt voor laadpalen al snel ook een 4mm gestoken omdat je lang hogere vermogens zit te trekken en je minder verlies hebt met een dikkere draad.
Hier is destijds een 3x16A geplaatst voor de Zappi, maar ik laat deze binnenkort vervangen door een 3x20A aangezien er op 80% minder warmte wordt geproduceerd dan op 100%.

Vanmiddag even met de Flir een foto gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Um1ZaEXPFz6LHRozQ7FWCBQ93OU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X1h8pW4Acd41qwM6v7jq5OYh.jpg?f=fotoalbum_large

Zorg dat de bekabeling 20+ A aan kan en ga niet voor 16A, maar voor minimaal 20A, hoger als je ook op 1-fase wil kunnen laden (per situatie uiteraard verschillend, dus geen algemeen advies).

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

mmsrho schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:40:
Een vraag over de Zappi-app. Elders in dit forum staat dat de app ingesteld kan worden op 1 fase, 3 fasen of automatisch. Dat was tot voor kort bij mij ook zo (3 fasensysteem, Zappi v 2.1).
Nu echter niet meer (app versie 3.8.4). De mogelijkheid komt

[Afbeelding]

niet meer voor in de app.
Anderen ook bekend met dit probleem? Of kan het samenhangen met een recente storing in de Zappi (die ik inmiddels heb gereset en de firmware geupdated).
Hier nog gewoon beschikbaar in 3.8.4:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TB45wBHppQwSLVWNNuvmRGnAahw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1uyt3vTFR0GLOLstTUqrMEL4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:31
gertk schreef op zondag 7 september 2025 @ 16:02:
[...]

Staat de auto dan met achter- of de voorkant naar de stoep?
Beter achteruit inparkeren als dat kan, dan staat de neus naar de stoep.

[...]

Dat is absoluut niet ideaal.. Ik heb in het verleden een Renault Fluence gehad en die op een standaard stopcontact met 10 Ampere geladen, met een zwaar gedimensioneerd verlengsnoer, na een aantal maanden was de (rubber) stekker van het verlengsnoer wat vervormd, bleek dat het stopcontact het begeven had... Was intern behoorlijk verschroeid.

[...]

Maak dan een Wall connector of ander geschikt laadpunt aan de schuur, met een vaste kabel naar de meterkast op een eigen groep. Laadpunt met een vaste kabel scheelt een hoop gedoe en is een heel stuk veiliger.
Achteruit parkeren zou kunnen (staat nu idd met achterkant naar stoep). Echter kan ik zelf dan niet (makkelijk) uitstappen omdat die kant dan tegen een schutting aan zou staan helaas.

Ja dus eigenlijk dat het nu goed gaat is geen garantie dat er schade over langere tijd zou kunnen ontstaan. Ik kan evt nog terugschakelen naar 8A uiteraard, als dat ten goede zou komen. Maar weet niet of dat nou dé oplossing is.

Een wall connecter is natuurlijk het mooist. Maar ik heb zo’n vermoeden dat dit flink wat kost en ik woon nu nog bij ouder in huurhuis. Dus dat speelt wel een beetje mee, als ik hem nu koop/laat installeren en ik ga straks uit het huis.. wellicht zonde.

Overigens staat de hierboven genoemde redenen natuurlijk totaal niet in verhouding met als het op de huidige manier laden een no-go is. Bij schade en/of brand is de kosten/moeite natuurlijk vele malen hoger. Daar ben ik bewust van. Maar als ik het kan redden via een makkelijkere/goedkopere manier die ook veilig is, maar wellicht niet zo snel, zou ik daar maar al tevreden mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
nerovectra schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:43:
[...]

@nDirect090
Off-topic, maar eensch, ook als je niet van plan bent om te gaan solar chargen zou ik een laadstation kopen. Ik laadt inmiddels een jaar met een voor €189,- aangeschaft laadstation met een vaste 6m kabel. Ik gebruik 'm op drie fasen en dat werkt fantastisch. Het installatiewerk heb je tóch al, dan is een laadstation "amper" duurder dan een degelijk stopcontact. En als je tóch overgaat op solar charging, kun je je laadstation enorm simpel vervangen. Wèl alvast de netwerkkabel mee laten trekken 😉
Solar chargen is helaas geen optie (huurhuis). Maar ik betwijfel dus sterk of het installatie al gedaan is, ja er ligt stroom naar de schuur. Maar volgens mij dus niet wat aan de eisen/voorwaarden voldoet. Het is overigens wel een dikke grondkabel begreep ik, maar van de grondkabel naar meterkast dan weer niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Martijn-V4 schreef op zondag 7 september 2025 @ 16:22:
[...]

De granny charger heeft een IP67 rating, prima buiten te gebruiken dus. Voorlopig ga ik voor de oplossing waarbij ik de ongebruikte automaat gebruik voor een buiten aansluiting, of ik een wcd met sleutelslot of een schakelaar in de meterkast ga gebruiken bekijk ik nog even.
Hoe ik dit moet gaan aanlopen in 2027 weet ik nog niet, hier zal ik toch iets moeten gaan inzetten met meer intelligentie waarbij de opgewekte energie niet terug geleverd word aan het net wanneer ik de motor oplaad. Wellicht is dan het moment om te gaan kijken naar een wallbox met DLB?

Nu heb ik geen idee hoe je het onderscheid zou moeten maken in het thuisnet, volgens mij moet je dan iets met een P1 sensor doen? Iets anders om te controleren of er iets aan het net terug geleverd is mij niet bekend. Op zich hebt geen problemen met iets hobby matig op te tuigen, mits veilig, ik heb geen behoefte aan integratie met bijvoorbeeld HA, dat gebruik ik hier niet.

<off-topic>
De motor rijd prima, de mijne is full option, 130km range (netto 110-115), heb er een Pan European ST1300 op ingeruild, nog geen seconde spijt van gehad.
</off-topic>

Ik kijk wel wat mijn zoektocht gaat opleveren, uit het stopcontact laden is sowieso goedkoper dan de openbare paal hier verder op, daar betaal ik 0.51 euro incl. BTW, thuis is 0.29 eur.
Ja, een P1 of een andere meter als gridmeter configureren en eventueel je zonnepanelen toevoegen, dan zie je de volledige driehoek: netgebruik, pv opwek en het verschil tussen die 2 is je huisverbruik. Als je dan de laadpaal/socket toevoegt is het klaar.

Evcc is compatibel met een Homewizard P1 lezertje.
Dus qua hardware ben je met 30 EUR en een Shelly module van pak ‘m beet 50 eur gesteld.

evcc draai je op een Pi of op een klein ouder computertje en tis klaar.
Zelfs al kan je de motor nog niet uitlezen: log een Github issue en ze voegen het wel toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Taro schreef op zondag 7 september 2025 @ 18:13:
Even de adereindhulzen losgemaakt ter vergelijk:
[Afbeelding]
Pas dus op met (vakantie)huizen + laadkabels + stopcontacten, deze is nooit met meer dan 2000 Watt gebruikt, maar wel heel veel uren achter elkaar.
Meestal krijg je dit als de schroeven niet voldoende stevig worden aangedraaid. Maar het blijft een feit dat je je auto beter via een CEE-wcd kunt opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:03
nDirect090 schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:11:
[...]

Klopt inderdaad, excuus als dat onduidelijk was. Ik heb geen zorgen over de Tesla en brand. Meer over de aansluiting/voorziening vanuit het huis naar de auto toe
Als dit de aansluiting is:
En aanvullend over brandgevaar, is ook omdat de huidige aansluiting niet helemaal oke is denk. Er zit bv een stopcontact in de keuken, hier zit een stekker in die onder de grond naar de schuur gaat. In de schuur wordt deze opgesplitst en hier zit vervolgens mijn verlengsnoer in die weer naar de tesla stekker gaat.
Laad je dus eigenlijk over 2 verlengsnoeren. Zit de schuur echt op een stekker/stopcontact? Dat is dan verlengsnoer 1. Dan heb je nog een verlengsnoer? Hopelijk niet het eerste het beste dat je kunt vinden, maar minimaal 2,5mm2. Dan heb je daar verlengsnoer 2.

Eigenlijk is dit vragen om ellende. Als noodoplossing misschien, maar zeker niet permanent. Sowieso is het eigenlijk al afgeraden om überhaupt een verlengsnoer te gebruiken. Ik heb het op een vakantieadres wel eens gedaan, maar dan de mobiele lader flink teruggeschroefd, en dan ook nog eens een degelijk verlengsnoer gebruikt (en niet opgerold!)

Ben ook heel benieuwd (als het inderdaad een stekker is in de keuken) hoe die dan naar de grondkabel gaat. Wat daar dan weer tussen zit. Klinkt als heel veel gepruts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-V4
HyperBart schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:53:
[...]

Ja, een P1 of een andere meter als gridmeter configureren en eventueel je zonnepanelen toevoegen, dan zie je de volledige driehoek: netgebruik, pv opwek en het verschil tussen die 2 is je huisverbruik. Als je dan de laadpaal/socket toevoegt is het klaar.

Evcc is compatibel met een Homewizard P1 lezertje.
Dus qua hardware ben je met 30 EUR en een Shelly module van pak ‘m beet 50 eur gesteld.

evcc draai je op een Pi of op een klein ouder computertje en tis klaar.
Zelfs al kan je de motor nog niet uitlezen: log een Github issue en ze voegen het wel toe.
Dit gaat wat uitzoek werk en strooien met euros opleveren. Voor het koppelen van de Goodwe inverter heb ik de wifi/lan module nodig en die zit er niet bij, de Eleena zonmonitor is iets waar ik weinig aan heb aangezien die zijn data deelt via GPRS, vermoed ik. Ga hier de komende weken eens rustig voor zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

TweakersOnly schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:37:
[...]

Omdat ik in dezelfde situatie zit en ik de materie wil snappen :)

Bij een 3x25A aanslutiing met veel zonnepanelen:
- Meterkast afzekeren met 3x32A automaat
- Zappi afzekeren op 24A of 25A
- Bekabeling tussen meterrkast en zappi laadpaal met 6 mm2 grondkabel

Zoveel mogelijk maken van zonnepanelen (==> einde salderingsregelen)
- Zappi op 1 fase laten laden. Die pakt dan 25A van normale stroomnet + maximaal 7A van zonnepanelen.
- Effectief laden op (32A - 6A opstart) = 26A x 230V = 6 kWh

Is er te weinig zon?
- Zapi met 3 fase laten laden op 3x25A. Effectief op 17kWh
Een aantal dingen klopt niet helemaal.
Je moet de Zappi in de meterkast afzekeren (weet niet wat je bedoelt met "meterkast afzekeren"). Dat doe je met een aardlekautomaat (zekering plus aardlek) of een automaat (alleen zekering).
Bij afzekeren met 3x32A is de maximale range zonnestroomoverschot laden op 1 fase: 1,4kW (lager kunnen EV's niet) tot 7,4kW (=32A).
De meeste EV's kunnen maximaal met 11kW laden op 3 fasen (=3x16A) (behalve Renault en sommige Tesla's?)
Je haalt ook wat eenheden door elkaar. kW is vermogen, kWh is energie.

[ Voor 4% gewijzigd door DonJuape op 07-09-2025 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
DonJuape schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:16:
[...]

Een aantal dingen klopt niet helemaal.
Je moet de Zappi in de meterkast afzekeren (weet niet wat je bedoelt met "meterkast afzekeren"). Dat doe je met een aardlekautomaat (zekering plus aardlek) of een automaat (alleen zekering). Voor de maximale range zonnestroomoverschot laden op 1 fase van 1,4kW (lager kunnen EV's niet) tot 7,4kW (=32A) moet je dus zekeren met 3x32A.
De meeste EV's kunnen maximaal met 11kW laden op 3 fasen (=3x16A).
Je haalt ook wat eenheden door elkaar. kW is vermogen, kWh is energie.
Kan inderdaad zijn dat ik wat dingen door elkaar haal, excuus.

Even concreet: ter voorbereiding op EV is in de meterkast een Hager Aardlekautomaat 4-Polig B16 ADM416G. Moet ik deze aardlekautomaat vervangen door een 3x25A, 3x32A of 3x40A aardlekautomaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

TweakersOnly schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:34:
[...]

Kan inderdaad zijn dat ik wat dingen door elkaar haal, excuus.

Even concreet: ter voorbereiding op EV is in de meterkast een Hager Aardlekautomaat 4-Polig B16 ADM416G. Moet ik deze aardlekautomaat vervangen door een 3x25A, 3x32A of 3x40A aardlekautomaat?
Dat ligt er aan. Hoeveel PV heb je liggen en hoeveel vermogen geeft dat maximaal op een zonnige dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
DonJuape schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:41:
[...]

Dat ligt er aan. Hoeveel PV heb je liggen en hoeveel vermogen geeft dat maximaal op een zonnige dag.
38 zonnepanelen, 13500wp, maximaal 8000w vermogen op een zonnige dag, uitschieters tot 10000w bij zon en wolken. Aangesloten op SolarEdge 3F omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:44
Ik zou wel eerst even checken of je auto wel met 7,4kW op 1-fase kan laden.
Anders vervang je de aardlekautomaat voor niets.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
gjcvro schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:29:
[...]

Als dit de aansluiting is:

[...]

Laad je dus eigenlijk over 2 verlengsnoeren. Zit de schuur echt op een stekker/stopcontact? Dat is dan verlengsnoer 1. Dan heb je nog een verlengsnoer? Hopelijk niet het eerste het beste dat je kunt vinden, maar minimaal 2,5mm2. Dan heb je daar verlengsnoer 2.

Eigenlijk is dit vragen om ellende. Als noodoplossing misschien, maar zeker niet permanent. Sowieso is het eigenlijk al afgeraden om überhaupt een verlengsnoer te gebruiken. Ik heb het op een vakantieadres wel eens gedaan, maar dan de mobiele lader flink teruggeschroefd, en dan ook nog eens een degelijk verlengsnoer gebruikt (en niet opgerold!)

Ben ook heel benieuwd (als het inderdaad een stekker is in de keuken) hoe die dan naar de grondkabel gaat. Wat daar dan weer tussen zit. Klinkt als heel veel gepruts.
Klopt het is op deze manier inderdaad 2x verlengd. Het idee is/was op zeer korte termijn dan de tweede verleng kabel te elimineren door gewoon een stekkerdoos aan de buitenzijde van de schuur te plaatsen. Deze stekkerdoos aan de buitenkant wordt dan afgetakt van de stekkerdoos aan binnenkant.

(het was geen 2.5 mm2 verlengsnoer, ook eigenlijk omdat we dus die stekkerdoos aan de buitenkant van plan waren. We hielden overigens wel in de gaten of deze niet te heet werd, tot heden was die klein beetje warm maar meer dan ook niet).

Met betrekking tot die stekker in de keuken, ik begreep dat dit via een zogenaamde lasdoos(?) gedaan is. Dit is al 30 jaar geleden gedaan en eigenlijk alleen voor het licht in de schuur destijds. Dus als ik het goed heb gaat er een normale (dus geen 2,5mm2) kabel van de meterkast naar de keuken, en hier zit dan een stekker naar een lasdoos, en van lasdoos naar grondkabel naar de schuur.

Ik krijg wel een sterk vermoeden dat het op het volgende aankomt: een laadpaal of anders simpelweg niet thuis kunnen laden

Ik heb het idee dat een laadpaal best wel een investering is en ik weet gewoon niet of dat het waard is omdat het een huurhuis is.

Voor de snelheid hoef ik het niet te doen, ik kan prima langzaam laden met de km’s die ik maak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Martijn-V4 schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:10:
[...]

Dit gaat wat uitzoek werk en strooien met euros opleveren. Voor het koppelen van de Goodwe inverter heb ik de wifi/lan module nodig en die zit er niet bij, de Eleena zonmonitor is iets waar ik weinig aan heb aangezien die zijn data deelt via GPRS, vermoed ik. Ga hier de komende weken eens rustig voor zitten.
Geen probleem!
Je kan ook starten zonder dat je de PV toevoegt.
Je zal dan alleen het netto overschot zien in evcc.
Een PV meter is strikt genomen niet nodig maar wel leuk om de driehoek af te maken en te zien wat er bruto gemaakt wordt aan PV en dan het huisverbruik.

Je kan ook een apart metertje op/tussen de fase van je zonnepanelen hangen. Dat kan best goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
nDirect090 schreef op zondag 7 september 2025 @ 22:59:
[...]

Klopt het is op deze manier inderdaad 2x verlengd. Het idee is/was op zeer korte termijn dan de tweede verleng kabel te elimineren door gewoon een stekkerdoos aan de buitenzijde van de schuur te plaatsen. Deze stekkerdoos aan de buitenkant wordt dan afgetakt van de stekkerdoos aan binnenkant.

(het was geen 2.5 mm2 verlengsnoer, ook eigenlijk omdat we dus die stekkerdoos aan de buitenkant van plan waren. We hielden overigens wel in de gaten of deze niet te heet werd, tot heden was die klein beetje warm maar meer dan ook niet).

Met betrekking tot die stekker in de keuken, ik begreep dat dit via een zogenaamde lasdoos(?) gedaan is. Dit is al 30 jaar geleden gedaan en eigenlijk alleen voor het licht in de schuur destijds. Dus als ik het goed heb gaat er een normale (dus geen 2,5mm2) kabel van de meterkast naar de keuken, en hier zit dan een stekker naar een lasdoos, en van lasdoos naar grondkabel naar de schuur.

Ik krijg wel een sterk vermoeden dat het op het volgende aankomt: een laadpaal of anders simpelweg niet thuis kunnen laden

Ik heb het idee dat een laadpaal best wel een investering is en ik weet gewoon niet of dat het waard is omdat het een huurhuis is.

Voor de snelheid hoef ik het niet te doen, ik kan prima langzaam laden met de km’s die ik maak
Waar zit je meterkast, en kun je niet op zijn minst een buitenstopcontact maken door vanuit de meterkast een fatsoenlijke kabel te leggen met een eigen groep (door de kruipruimte)? Die kabel in de keuken klinkt in ieder geval ook niet berekend op langdurig gebruik van veel vermogen. Denk nl dat het snoertje vanuit de stekker naar de lasdoos ook te dun is, en met wat pech zit de kabel in de lasdoos gewoon met een paar kroonsteentjes aan elkaar. Moeilijk om het goed te beoordelen op afstand, maar met wat ik lees denk ik "pas op"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

TweakersOnly schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:52:
[...]

38 zonnepanelen, 13500wp, maximaal 8000w vermogen op een zonnige dag, uitschieters tot 10000w bij zon en wolken. Aangesloten op SolarEdge 3F omvormer
Met zo veel panelen zou je de Zappi ook op "automatisch" kunnen zetten. De Zappi wisselt dan tussen 1 en 3 fasen afhankelijk van het zonnestroomoverschot. Dan kun je de aardlekautomaat laten zitten en laad je met max. 3,4kW op 1 fase en met max. 11kW op 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
@nDirect090 Ik weet niet hoe handig je bent met aansluiten van elektra of misschien iemand in een vriendengroep of familie. Maar een eigen kabel met eigen automaat naar de plek waar de lader komt en daar een goede lader aansluiten is natuurlijk het mooiste. Ben je max 100euro aan kabel, een 3 faseinstalatieautomaat en een lader (die heb je al voor 300euro) aan kosten kwijt (en wat tijd).
En anders het beste een eigen stopcontact en dan op maximaal 10A laden.

*Moet je natuurlijk wel een 3 fase aansluiting hebben in die woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solidsystem87
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:49
jongetje schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:29:
@nDirect090 Ik weet niet hoe handig je bent met aansluiten van elektra of misschien iemand in een vriendengroep of familie. Maar een eigen kabel met eigen automaat naar de plek waar de lader komt en daar een goede lader aansluiten is natuurlijk het mooiste. Ben je max 100euro aan kabel, een 3 faseinstalatieautomaat en een lader (die heb je al voor 300euro) aan kosten kwijt (en wat tijd).
En anders het beste een eigen stopcontact en dan op maximaal 10A laden.

*Moet je natuurlijk wel een 3 fase aansluiting hebben in die woning.
Op zich is 3 fase geen must, er zijn laders (oa de wall connector) die ook mono kunnen aangesloten worden. voor de rest helemaal mee eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:27
Kijk eens op marktplaats en zoek op Tesla wall connector, ik zie aanbiedingen vanaf een 150 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Solidsystem87 schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:31:
[...]

Op zich is 3 fase geen must, er zijn laders (oa de wall connector) die ook mono kunnen aangesloten worden. voor de rest helemaal mee eens :)
klopt.
3 fase maakt het vooral mogelijk om sneller te laden maar als je de auto in de avond aansluit en de dag erop weer nodig hebt dan is een 1 fase aansluiting meer dan prima.

ik heb mijn laadpaal thuis ook niet op de maximale snelheid staan. Mijn zonnepanelen (10 stuks) wekken maar net 2kwp op dus heb ik liever dat de auto wat langzamer laad en langer de zonnepanelen bevraagd.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
gjcvro schreef op maandag 8 september 2025 @ 00:42:
[...]

Waar zit je meterkast, en kun je niet op zijn minst een buitenstopcontact maken door vanuit de meterkast een fatsoenlijke kabel te leggen met een eigen groep (door de kruipruimte)? Die kabel in de keuken klinkt in ieder geval ook niet berekend op langdurig gebruik van veel vermogen. Denk nl dat het snoertje vanuit de stekker naar de lasdoos ook te dun is, en met wat pech zit de kabel in de lasdoos gewoon met een paar kroonsteentjes aan elkaar. Moeilijk om het goed te beoordelen op afstand, maar met wat ik lees denk ik "pas op"
Ja dit is wel even een wake-up call inderdaad. De meterkast zit zeker 15 meter van de schuur/waar de auto staat.

Ik begreep, maar correct me if I’m wrong, dat we zelf geen eigen groep mogen aanmaken/toevoegen. Is allemaal verzekerd in de meterkast.

De kabel in de keuken, die dus naar de schuur gaat is te dun denk ik. Is niet dikker dan een reguliere. Ik heb wel even de doos open gemaakt in de schuur om te zien hoe het daar zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auCrMRjuUsYEYI3BKlSynNxejsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tp23bAHT5a5FNHoqSlhvhjvz.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de grondkabel die binnenkomt. Alleen de aarde kabel zit hier meer een kroonsteentje zo te zien.

Misschien moet ik even een vrijblijvende offerte aanvragen, maar ben eigenlijk ook altijd wel bang met dit soort werkzaamheden dat ze zeggen: “offerte voor 2000” en als men vervolgens het komt inbouwen, dat er dingen tegen zitten en het opeens €4000 wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:06

Cordon

Lievelings jankert

nDirect090 schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:05:
[...]

Ja dit is wel even een wake-up call inderdaad. De meterkast zit zeker 15 meter van de schuur/waar de auto staat.

Ik begreep, maar correct me if I’m wrong, dat we zelf geen eigen groep mogen aanmaken/toevoegen. Is allemaal verzekerd in de meterkast.

De kabel in de keuken, die dus naar de schuur gaat is te dun denk ik. Is niet dikker dan een reguliere. Ik heb wel even de doos open gemaakt in de schuur om te zien hoe het daar zit:

[Afbeelding]

Dit is de grondkabel die binnenkomt. Alleen de aarde kabel zit hier meer een kroonsteentje zo te zien.

Misschien moet ik even een vrijblijvende offerte aanvragen, maar ben eigenlijk ook altijd wel bang met dit soort werkzaamheden dat ze zeggen: “offerte voor 2000” en als men vervolgens het komt inbouwen, dat er dingen tegen zitten en het opeens €4000 wordt.
Gewoon via Werkspot zoeken naar wat gastjes die dit willen doen. Die zijn een stuk goedkoper. Voor een paar honderd euro waren wij klaar voor de montage. Paal wel zelf gekocht, dus je kan gewoon eentje vinden via Marktplaats voor een leuk prijsje. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solidsystem87
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:49
[...]

[Afbeelding]

op zich onder de 15m zou ik me niet te druk maken van kabelsectie als je geen grote verbruikers hebt in je tuinhuis (of op dezelfde circuit). Als de kabel 2.5mm² is en dit afgezekerd is op 20A kan je redelijk wat doen. Ook de aansluiting ziet er niet verkeerd uit. je zal een wall connector kunnen monofasig instellen op 3.7 (16A) of 4.6 kW (20A). opgelet dat er wel geen andere verbruikers dan mogen actief zijn. je kan gerust ook nog lager instellen vb 2.3 kW (10A) om safe te spelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
[...]

[Afbeelding]

Kroonsteentje aan aarde zul je op heel veel meer plekken tegenkomen, er zijn niet veel nette manieren om van flexibel naar vast te gaan, dit is de DHZ manier. De kabel zelf lijkt redelijk te zijn, in ieder geval 2,5mm2. Snoertje keuken lijkt dan de zwakke schakel, en ik begrijp dat dat toen de manier was om zonder grote sloopwerk toch ergens stroom te pakken. Nadeel van de keuken is dat er ws nog meer grote verbruikers op dezelfde groep zitten

Ik heb zelf geen idee hoe het werkt met een huurwoning, meestal hoor ik dat je alles terug moet bouwen naar originele staat. Als je geluk hebt mag je het laten zitten. Het is echter een probleem wat steeds vaker langs zal gaan komen dus wellicht komt er ook een standaard oplossing voor. De vraag is dan heb je een kruipruimte en heb je nog ruimte in de meterkast. Zo ja, heb je een redelijke kans dat er iets werkbaars te maken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Solidsystem87 schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:32:
[...]

op zich onder de 15m zou ik me niet te druk maken van kabelsectie als je geen grote verbruikers hebt in je tuinhuis (of op dezelfde circuit). Als de kabel 2.5mm² is en dit afgezekerd is op 20A kan je redelijk wat doen. Ook de aansluiting ziet er niet verkeerd uit. je zal een wall connector kunnen monofasig instellen op 3.7 (16A) of 4.6 kW (20A). opgelet dat er wel geen andere verbruikers dan mogen actief zijn. je kan gerust ook nog lager instellen vb 2.3 kW (10A) om safe te spelen
Je vergeet even dat aan de andere kant van die kabel een stekker zit die in een stopcontact is gestoken. Die kabel zou ik me inderdaad niet druk om maken. Tenminste niet dit einde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-V4
HyperBart schreef op zondag 7 september 2025 @ 23:10:
[...]

Geen probleem!
Je kan ook starten zonder dat je de PV toevoegt.
Je zal dan alleen het netto overschot zien in evcc.
Een PV meter is strikt genomen niet nodig maar wel leuk om de driehoek af te maken en te zien wat er bruto gemaakt wordt aan PV en dan het huisverbruik.

Je kan ook een apart metertje op/tussen de fase van je zonnepanelen hangen. Dat kan best goedkoop.
Enige vraag die mij nu rest is de volgende: Hoe zorg ik er voor dat het opgewekte vermogen dat zichtbaar is in de Vattenfal app naar 0 gaat door verbruik? Ik heb dat concept nog niet duidelijk voor ogen, ik wil dat mijn PV verbruik een nihil teruglevering oplevert als ze hier de meter uitlezen 1x per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Martijn-V4 Daarvoor moet je dus gebruikers inschakelen als je zonnestroom hebt (liefst precies zoveel als er stroom is). Dat kan met stuurbare eenheden. Bijv. een autolader. Een thuisbatterij. Of allebei. Maar zelfs dan zal er zeker een moment komen dat je terug gaat leveren, bijv. als je op vakantie bent, de batterij van je motorfiets vol is, etc.

Een stopcontactlader is (doorgaans, niet altijd) niet instelbaar qua vermogen en er is een inschakel-minimum van 6A. Dus de regelbaarheid daarvan is niet groot en dat maakt (naar mijn mening) een thuisbatterijtje een zinvolle aanvulling op de lader (ze vullen bij mij elkaar goed aan).

Nul export kun je dan alleen nog bereiken door de omvormer te knijpen. Ook dat kun je eventueel aansturen. Maar daarvoor zitten we niet in het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
V-8 schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:41:
[...]

Eens, ik rijd 55-60dkm per jaar en laad ook maar op 1 fase.

Wel 1x32A / 7.4 kW met loadbalancing, hoofzekering is 1x35A en dit gaat perfect.
precies. Hier gebruik ik een Zaptec lader icm een Tibber Pulse voor de loadbalancing

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Martijn-V4 schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:40:
[...]

Enige vraag die mij nu rest is de volgende: Hoe zorg ik er voor dat het opgewekte vermogen dat zichtbaar is in de Vattenfal app naar 0 gaat door verbruik? Ik heb dat concept nog niet duidelijk voor ogen, ik wil dat mijn PV verbruik een nihil teruglevering oplevert als ze hier de meter uitlezen 1x per dag.
Naar 0 gaat moeilijk zijn met een statische last.
Daarom dat ik een laadpaal geweldig vind. Die begint bij 6A * 230V = 1380W en kan schalen tot 7.4kW in stapjes van mA.

Jij gaat met een granny charger altijd aan 10A * 230V werken.
En dan hangt het dus gewoon af van de "business logica" die jij in evcc configureert.

Zo heb ik hier ingesteld dat bij 300W teruglevering voor 2 minuten de laadpaal mag beginnen met laden. Want ik wil geen teruglevering want een beetje verbruiken van het net tesamen met eigenverbruik van 300W PV is voordeliger dan 300W injecteren voor (bijna) niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:23
V-8 schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:41:
[...]
Wel 1x32A / 7.4 kW met loadbalancing, hoofzekering is 1x35A en dit gaat perfect.
Hier idem en alle dagen zo vol als ik zou willen :*)
Mijn lader kan ook op 3-f maar de noodzaak is er nooit geweest om dit om te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-D0GdKhLrN2RDImzklFGIcID0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tzyiWn0Wwgg1vjWgv48iII9G.jpg?f=fotoalbum_large

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 16:00

V-8

koentjuh1987 schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:21:
[...]

precies. Hier gebruik ik een Zaptec lader icm een Tibber Pulse voor de loadbalancing
Ik gebruik een Alfen Eve Single Proline, 2e hands gekocht voor €460 en zelf geïnstalleerd.
I.c.m. een backoffice en het juiste tarief verdien ik zo goed als de gehele bijtelling terug ;-)

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

RaRo74 schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:53:
[...]

Hier idem en alle dagen zo vol als ik zou willen :*)
Mijn lader kan ook op 3-f maar de noodzaak is er nooit geweest om dit om te zetten.

[Afbeelding]
Ja, top hé! Als de spanning hoog genoeg is laadt mijn MY zelfs met 7.8 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
DonJuape schreef op maandag 8 september 2025 @ 07:14:
[...]

Met zo veel panelen zou je de Zappi ook op "automatisch" kunnen zetten. De Zappi wisselt dan tussen 1 en 3 fasen afhankelijk van het zonnestroomoverschot. Dan kun je de aardlekautomaat laten zitten en laad je met max. 3,4kW op 1 fase en met max. 11kW op 3 fasen.
Met wat ik in dit topic gelezen heb, zou ik zoveel als mogelijk op 1 fase moeten laden. Ook met afbouw saldering.

Max vermogen van zonnepanelen is 8000w. Met 6A minimum per fase zou ik dan liefste 6600w de EV laden, ofwel ongeveer 28A. Vraag is of dat gaat lukken met een 25A / 32A aardlekautomaat en of de EV dat ook aan kan.
Vooralsnog valt mijn oog op Skoda enyaq of Volkswagen id.7 tourer maar heb nog niet kunnen terugvinden of met deze auto’s ook op 32A geladen kan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:23
V-8 schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:54:
[...]

Dat is mij helaas nog niet gelukt en ook niet bij voorgaande EV's. Meestal 6.9 kW, heel soms 7 á 7.2
Laadpunt zit met ca. 4 meter 6mm2 aangesloten op een 32A alamat.
Ik verdenk de lengte van de vaste laadkabel.

Iemand een suggestie wat het kan zijn? Het verschil naar 7.4 is natuurlijk verwaarloosbaar en meestal pruttelt de batterij op 5.7 vol omdat dan nooit de load balancing aangesproken hoeft te worden wanneer een zware verbruiker in huis aangaat.

Maar gewoon omdat het kan ben ik benieuwd of 7.4 haalbaar is en wat de oorzaak is waarom het nu niet lukt :*)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:10
TweakersOnly schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:28:
[...]

Met wat ik in dit topic gelezen heb, zou ik zoveel als mogelijk op 1 fase moeten laden. Ook met afbouw saldering.

Max vermogen van zonnepanelen is 8000w. Met 6A minimum per fase zou ik dan liefste 6600w de EV laden, ofwel ongeveer 28A. Vraag is of dat gaat lukken met een 25A / 32A aardlekautomaat en of de EV dat ook aan kan.
Vooralsnog valt mijn oog op Skoda enyaq of Volkswagen id.7 tourer maar heb nog niet kunnen terugvinden of met deze auto’s ook op 32A geladen kan worden
De Kia EV3 kan het in elk geval wel. Ik gebruik ook een 1fase lader met een Solaredge SE8k omvormer. Huisaansluiting is 3*25A. Laadpaal afgezekerd op 32A, ingesteld op zonladen kan ik maximaal 7.4 kW laden. Zonder zo’n max 20A =4.6kW uit het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
V-8 schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:54:
[...]

Mag hopen dat je spanning redelijk stabiel is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
deejeebv schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:05:
[...]

De Kia EV3 kan het in elk geval wel. Ik gebruik ook een 1fase lader met een Solaredge SE8k omvormer. Huisaansluiting is 3*25A. Laadpaal afgezekerd op 32A, ingesteld op zonladen kan ik maximaal 7.4 kW laden. Zonder zo’n max 20A =4.6kW uit het net.
edit: niet goed gelezen

[ Voor 7% gewijzigd door TweakersOnly op 08-09-2025 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
Cordon schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:25:
[...]

Gewoon via Werkspot zoeken naar wat gastjes die dit willen doen. Die zijn een stuk goedkoper. Voor een paar honderd euro waren wij klaar voor de montage. Paal wel zelf gekocht, dus je kan gewoon eentje vinden via Marktplaats voor een leuk prijsje. :P
Zijn dat wel mensen die weten wat ze doen? 😅 en moesten ze bij jou ook graven/spitten etc, want ik heb begrepen dat daar de kosten zitten en niet zo zeer bij het installeren of het materiaal zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
gjcvro schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:38:
[...]

Kroonsteentje aan aarde zul je op heel veel meer plekken tegenkomen, er zijn niet veel nette manieren om van flexibel naar vast te gaan, dit is de DHZ manier. De kabel zelf lijkt redelijk te zijn, in ieder geval 2,5mm2. Snoertje keuken lijkt dan de zwakke schakel, en ik begrijp dat dat toen de manier was om zonder grote sloopwerk toch ergens stroom te pakken. Nadeel van de keuken is dat er ws nog meer grote verbruikers op dezelfde groep zitten

Ik heb zelf geen idee hoe het werkt met een huurwoning, meestal hoor ik dat je alles terug moet bouwen naar originele staat. Als je geluk hebt mag je het laten zitten. Het is echter een probleem wat steeds vaker langs zal gaan komen dus wellicht komt er ook een standaard oplossing voor. De vraag is dan heb je een kruipruimte en heb je nog ruimte in de meterkast. Zo ja, heb je een redelijke kans dat er iets werkbaars te maken is.
Ja wellicht een domme vraag maar kan ik het meten of zien of iets 2,5mm2 is? Het idee is om ook even te kijken hoe dik de kabels zijn die van de meterkast naar de stopcontact gaan en de van de stekker naar de lasdoos/grondkabel. Als die ook allemaal 2.5mm2 zijn, of iig als het alleen de stekker naar de lasdoos is, kan ik die gewoon vervangen. (En uiteraard moeten we gaan zien welke verbruikers op diezelfde groep dan zouden zitten)

Ik hoef zozeer niet fase3 te hebben, fase1 is voor mij voldoende. Vandaag even 8ampere gedaan, en daarop blijft alles eigenlijk koud tot licht warm.

Overigens, kruipruimte is er. maar wel helemaal volgebouwd met leidingen.. dus zaten sowieso te denken om een ander gat te ergens te maken zodat we er weer bij kunnen. Of er ruimte in de meterkast is durf ik niet te zeggen, ik ben echt een leek op dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

[...]

Waarom zo veel mogelijk op 1 fase? Ik vermoed dat je iets niet helemaal snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
DonJuape schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:41:
[...]

Waarom zo veel mogelijk op 1 fase? Ik vermoed dat je iets niet helemaal snapt.
Zoveel mogelijk op 1 fase is niet mijn hoofddoel, wel zoveel als mogelijk EV laden vanuit overschot zonnepanelen.en het liefste zoveel als mogelijk automatisch zonder omkijken.

Zoals ik het begrepen heb:
- Als mijn zonnepanelen 8000w terugleveren en ik laad EV op 3 fase met alleen overschot zonnepanelen, dan wordt EV opgeladen met maximaal 8000w - 3 x 1400w = 3800w.
- Als mijn zonnepanelen 8000w terugleveren en ik laad EV op 1 fase met alleen overschot zonnepanelen, dan wordt EV:
* met een 16A aardlekautomaat maximaal opgeladen met 16A zonnepanelen = 3600w.
* met een 25A aardlekautomaat maximaal opgeladen met 25A zonnepanelen = 5700w.

Daarnaast lees ik dat het beter is om een aardlekautomaat niet op 100% te belasten, dus zou het dan beter zijn om een 32A of 40A aardlekautomaat te plaatsen. In combinatie met dikke grondkabel naar laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:13
[...]

Is toch eenvoudig te vinden in ev-database.nl? Ja kan tot 32A op 1 fase, dus max 7,4 kW.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

TweakersOnly schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:06:
[...]

Zoveel mogelijk op 1 fase is niet mijn hoofddoel, wel zoveel als mogelijk EV laden vanuit overschot zonnepanelen.en het liefste zoveel als mogelijk automatisch zonder omkijken.

- Als mijn zonnepanelen 8000w terugleveren en ik laad EV op 3 fase met alleen overschot zonnepanelen, dan wordt EV opgeladen met maximaal 8000w - 3 x 1400w = 3800w.
- Als mijn zonnepanelen 8000w terugleveren en ik laad EV op 1 fase met alleen overschot zonnepanelen, dan wordt EV:

Daarnaast lees ik dat het beter is om een aardlekautomaat niet op 100% te belasten, dus zou het dan beter zijn om een 32A of 40A aardlekautomaat te plaatsen. In combinatie met dikke grondkabel naar laadpaal.
Die "-3x 1400W" klopt niet. De 1400W per fase is het minimum voor het laden maar het wordt gewoon geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
gjcvro schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:42:
[...]

Meterkast -> stopcontact is (99%) zeker dat dat 2,5mm2 is, dat is nl de normale maat in een huisinstallatie. Wat er in de stekker zit, is waarschijnlijk maar 1,5 als je al een redelijk snoer hebt, 3x2,5 komt niet zo vaak voor en dan staat het er meestal wel op. Verder zou ik dan inderdaad even kijken of iemand ter plekke kan komen kijken, altijd beter dan alle advies die je online kunt krijgen.
Ga ik even achteraan, geeft uiteindelijk ook een fijn gevoel als iemand met kennis er even naar heb gekeken. Thanks iig voor het meedenken en de hulp, is enorm gewaardeerd;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
Cordon schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:01:
[...]

Ja hoor! Zitten er genoeg bij die goed verstand er van hebben, plus je ziet ook hun reviews en kan wat rondzoeken online of er wat meer ervaringen met hun zijn. Ik had dan 2 zzp'ers die net samen wat gestart waren nadat ze een paar jaar voor een bedrijf gewerkt hadden. Ondertussen hebben ze al meer aangesloten bij de buren. :P
Goed om te horen, was nog niet bekend met deze website maar ga zeker even kijken. Mocht je het willen, mag je me ook zeker laten weten wie jullie/en je buren hebben geholpen. Desnoods in PB, altijd fijn als andere al goede ervaringen hebben gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

gjcvro schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:24:
[...]

Mag hopen dat je spanning redelijk stabiel is...
Als PV veel opwekt is de spanning gerust 245V.
245V x 32A = 7.84kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 19:31

Ethirty

Who...me?

TweakersOnly schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:06:
[...]

Ik ben geen elektricien maar met dit soort scheve belastingen moet ook iemand even kijken naar de belasting van je nul, anders gaat er misschien iets stuk.

Sowieso lijkt me 25A of hogere eindgroepen onhandig. Als je een keer wat over het hoofd ziet klapt de hoofdzekering eruit.

Ik heb een 6kW 3f omvormer en ik laad gewoon met 5-6A 3f als ik zo veel mogelijk zon wil gebruiken. Laadpaal is helaas te dom om dat zelf aan te sturen dus soms pak ik dan iets van het net en soms lever ik net iets terug.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:50
Hoe kan je vermijden dat plug&charge wordt misbruikt door derden? Ik verander binnenkort van werkgever waarbij ik de laadpaal moet overnemen. Echter, mijn toekomstige werkgever zal zich baseren op de wagen via Eevee app om terug te betalen. Beheer en dergelijke via/van de laadpaal wordt overbodig, authenticatie met een laadkaart is dan ook niet meer nodig. Laadpaal is vrij toegankelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

HannesB schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:28:
Hoe kan je vermijden dat plug&charge wordt misbruikt door derden? Ik verander binnenkort van werkgever waarbij ik de laadpaal moet overnemen. Echter, mijn toekomstige werkgever zal zich baseren op de wagen via Eevee app om terug te betalen. Beheer en dergelijke via/van de laadpaal wordt overbodig, authenticatie met een laadkaart is dan ook niet meer nodig. Laadpaal is vrij toegankelijk....
Als je je EVSE niet 'online' zoekbaar/vindbaar maakt, is de kans niet heel groot dat iemand er ooit z'n auto op aansluit. Ligt ook een beetje aan de locatie, de sociale mobiliteit in de wijk, waar je je EVSE hebt staan/hangen. Of je kunt laden op je oprit, op je eigen grond, via een laadgoot op de openbare straat maakt ook allemaal uit. Eventueel kun je een werkschakelaar binnen je woning plaatsen en de gehele paal van de stroom halen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
True schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:33:
[...]

Als je je EVSE niet 'online' zoekbaar/vindbaar maakt, is de kans niet heel groot dat iemand er ooit z'n auto op aansluit. Ligt ook een beetje aan de locatie, de sociale mobiliteit in de wijk, waar je je EVSE hebt staan/hangen. Of je kunt laden op je oprit, op je eigen grond, via een laadgoot op de openbare straat maakt ook allemaal uit. Eventueel kun je een werkschakelaar binnen je woning plaatsen en de gehele paal van de stroom halen.
Hoe kan ik vermijden dat die vindbaar wordt? Ik denk niet dat dit nu het geval is, maar ook geen idee hoe te verifiëren. Ik zou uiteraard altijd de laadpaal van de stroom kunnen halen, maar is ook behoorlijk omslachtig. Ik ben aan het denken of er eventueel een slot bestaat voor de vaste kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

HannesB schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:37:
[...]

Hoe kan ik vermijden dat die vindbaar wordt? Ik denk niet dat dit nu het geval is, maar ook geen idee hoe te verifiëren. Ik zou uiteraard altijd de laadpaal van de stroom kunnen halen, maar is ook behoorlijk omslachtig. Ik ben aan het denken of er eventueel een slot bestaat voor de vaste kabel.
Dat ligt aan de backoffice integratie en of je daarmee publiek laden publiceert. Maar het is wat averechts om a) de locatie te publiceren en dan b) geen kosten in te stellen.

Kun je eens wat foto's of schetsen delen hoe je EVSE nu t.o.v. het straatbeeld beschikbaar gesteld is (lees zichtbaar vanaf de weg)?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
True schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:50:
[...]

Dat ligt aan de backoffice integratie en of je daarmee publiek laden publiceert. Maar het is wat averechts om a) de locatie te publiceren en dan b) geen kosten in te stellen.

Kun je eens wat foto's of schetsen delen hoe je EVSE nu t.o.v. het straatbeeld beschikbaar gesteld is (lees zichtbaar vanaf de weg)?
Ik veronderstel dat deze dan wel niet publiek zichtbaar zal worden. De laadpaal staat op een oprit, enkele meter van straat, die vrij toegankelijk is wanneer mijn wagen er niet staat. Dus bij afwezigheid zou het probleem zich kunnen stellen dat er misbruik zou kunnen gemaakt worden van de situatie en dat ik bijgevolg moet betalen voor de laadsessie.
Pagina: 1 ... 190 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen