WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Voor mij waren de nadelen van een PHEV dat je enerzijds 200kg extra meeneemt t.o.v. ICE (met impact op acceleratie/zuinigheid en wegenbelasting) en daarnaast zomaar 100-200L bagageruimte verliest én de brandstof tank wordt vaak gereduceerd tot 40L.
Tevens zit er in een PHEV vaak maar een ~100pk elektromotor en 150-200pk benzinemotor, waarbij je imo grote delen beiden "nodig hebt" om vooruit te komen met 1600-1800kg auto. Puur elektrisch rijden lijkt mij erg saai.
Anderzijds heb je eigenlijk nauwelijks voordeel t.o.v. BEV (want voor dezelfde bagageruimte kun je een kleinere auto nemen, je hebt doorgaans vermogen/koppel genoeg, en de kilometer kosten lijken van EV wat lager uit te pakken (afhankelijk van je energiemix en onderhoud).
Tevens een nadeel is dat je meer techniek meeneemt wat potentieel zou kunnen falen, al valt dat in de praktijk volgens mij wel mee.
Ook vind ik het bij een EV fijn dat ik iets meer zelf in de hand heb waar de energie vandaan komt (en daarbij gemoeide kosten).
Bij mijn rekensommetjes waren een 2022 PHEV van 45k euro en een (semi) nieuwe EV van 60k euro nagenoeg gelijk in TCO.
Enige reden waarom ik PHEV nog overwoog is omdat er in de hoogtij jaren 2016-2022 ontzettend veel van zijn verkocht waardoor de 2e hands markt nu prima is, zo af en toe stond er eentje te koop die (significant) goedkoper was. EV's zijn ook in de "uitverkoop", maar toch nog wel wat duurder in aanschaf.
Zeker in Nederland was dat die periode bijna het enige wat de showroom verliet (je vindt meer BMW 530e dan 520i/530i, om over Volvo's maar niet te spreken..)
Nadeel van oudere <2019 modellen is dat ze vaak maar 50km EV range WLTP hadden, en dat is nu na degradatie, in de winter, in de praktijk nog geen 30km.
Lastige bij de keuze is ook dat het totaal onduidelijk is wat de overheid van plan is, je kunt eigenlijk maar 1-2 jaar vooruit kijken qua richting/kosten, terwijl je een auto toch al gauw voor 5-10 jaar koopt.
Maargoed, mijn overwegingen waren maar een n=1, kan voor ieder helemaal anders uitpakken.
[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 19-05-2025 20:58 ]
Ik denk dat hier gewoon veel waarheid in zit.mitsumark schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:52:
Lastige bij de keuze is ook dat het totaal onduidelijk is wat de overheid van plan is, je kunt eigenlijk maar 1-2 jaar vooruit kijken qua richting/kosten, terwijl je een auto toch al gauw voor 5-10 jaar koopt.
Ja, onze overheden zijn niet altijd consequent, maar we weten dat het uiteindelijke doel is dat er minder uitstoot is, en dan kan alleen maar door zo snel mogelijk zo veel mogelijk ICE's weg te krijgen en door te stomen naar BEV's.
Persoonlijk vind ik PHEV slechte tussentechnologie. Het is complex, duur in aankoop en onderhoud en niet erg robuust.
Ik vrees gewoon dat een PHEV over een termijn van 10 jaar duur gaat uitvallen en veel meer brandstof gaat verbruiken dan voorzien...
Persoonlijke mening: in de middenklasse zijn er voldoende alternatieven in de vorm van BEV die in TCO niet veel verschillen (of zelfs goedkoper zijn) en dan vind ik dat er niet veel redenen zijn om nog voor een auto met verbranding te kiezen.
In de categorie van kleinere auto's (Polo en daar onder) is momenteel het aanbod nog vrij beperkt, en nog steeds duur, maar dat gaat nu in de komende jaren zeker volgen.
Als onze 'kleine' auto vandaag begeeft, dan vind ik dat een moeilijke om die snel te vervangen en voor een BEV te gaan.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Je sleept áltijd een batterij mee én een ICE wat het onnodige complex maakt en daarmee dus ook storingsgevoeliger is.
Mijn voorkeur zou daarom uitgaan naar óf een BEV, óf een normale hybride zonder stekker.
Zelf rijd ik al 5,5 jaar naar volle tevredenheid in een EV met kleine (28kWh) batterij en ik zou nooit meer terug willen naar een ICE.
Hiervoor had ik een heerlijk comfortabele Lexus IS250 met soepele en trillingsvrije V6 motor, maar een EV is toch nog wel een stap of wat comfortabeler.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
ik rijd nu 5j enkel BEV, geen tijdelijke huur of nog een oude ICE achter de hand gehad.
Omdat dit direct een goede EV was (imo beste van z’n generatie) heb ik nooit meer behoefte gehad aan een ICE, in tegendeel.
BEV’s zijn op zichzelf niet de oplossing voor het klimaat, maar er is duidelijk consensus dat ze beter zijn voor de wereld dan ICE’s.
Zeker met de continue toename van het percentage duurzame stroom in de mix zal de BEV alleen maar groener worden.
Accutech wordt minder afhankelijk van zeldzame materialen en daardoor minder afhankelijk van bepaalde landen/regimes (Na-accu).
Helemaal mee eens, je blijft ook vastzitten in het fossiele onderhoudsschema.SpongeRob schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:03:
Bij een PHEV denk ik altijd aan het slechtste van twee werelden, je hebt de nadelen van ICE en de nadelen van EV.
Je sleept áltijd een batterij mee én een ICE wat het onnodige complex maakt en daarmee dus ook storingsgevoeliger is.
[ Voor 44% gewijzigd door Puppetmaster op 20-05-2025 14:55 ]
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
De tweede generatie e-Up (en e-Mii/Citigo e IV) zijn heel fijne autootjes voor erbij als EV.Tommie12 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:38:
[...]
In de categorie van kleinere auto's (Polo en daar onder) is momenteel het aanbod nog vrij beperkt, en nog steeds duur, maar dat gaat nu in de komende jaren zeker volgen.
Als onze 'kleine' auto vandaag begeeft, dan vind ik dat een moeilijke om die snel te vervangen en voor een BEV te gaan.
De range is reeel >200km, voor dagdagelijks gebruik echt prima.
Ook een heel vlot en fijn rijdende auto.
Tegenwoordig ook niet al te duur meer.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Inderdaad een leuk concept. En wat doet VAG? Die draait het de nek om....Puppetmaster schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:54:
De tweede generatie e-Up (en e-Mii/Citigo e IV) zijn heel fijne autootjes voor erbij als EV.
De range is reeel >200km, voor dagdagelijks gebruik echt prima.
Ook een heel vlot en fijn rijdende auto.
Tegenwoordig ook niet al te duur meer.

Overigens:
Vaak wordt in de BEV topics gezegd dat de onderhoudskosten van een BEV zo laag zijn. Maar gisteren zag ik deze post in het Ioniq 5 topic: ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
Daar blijkt de standaard onderhoudsbeurt na 4 jaar maar liefst € 752 euro te kosten!
En dat is gewoon het standaard bedrag! Airco-onderhoud zit er niet eens bij, en ook geen slijtagezaken als banden, remmen etc.
Voor dat bedrag kun je een PHEV of ICE ook gemakkelijk onderhouden.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Yep, om pas in 2027 met een alternatief te komen…Andrehj schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:11:
[...]
Inderdaad een leuk concept. En wat doet VAG? Die draait het de nek om....

Mbt die onderhoudskosten; daar zie je dat de “old auto” mentaliteit weer de kop op steekt om de schoorsteen maar te laten roken.
Net zoiets als dat de EV modellen van traditionele merken ook “gewoon” om de x-kilometer om service vragen via de boordcomputer.
Dat onderhoud is bij een EV niet (standaard) zo vaak nodig en hoeft idd lang zoveel niet te kosten, maar het is een van de basisinkomsten.
[ Voor 3% gewijzigd door Puppetmaster op 21-05-2025 11:40 ]
Glas half vol vs glas half leeg.SpongeRob schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:03:
Bij een PHEV denk ik altijd aan het slechtste van twee werelden, je hebt de nadelen van ICE en de nadelen van EV.
Mijn voorkeur zou daarom uitgaan naar óf een BEV, óf een normale hybride zonder stekker.
Zelf rijd ik al 5,5 jaar naar volle tevredenheid in een EV met kleine (28kWh) batterij en ik zou nooit meer terug willen naar een ICE.
Hiervoor had ik een heerlijk comfortabele Lexus IS250 met soepele en trillingsvrije V6 motor, maar een EV is toch nog wel een stap of wat comfortabeler.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Voor mijn volgende auto had ik een sterke voorkeur voor opnieuw een benzinemotor met multipoint-injectie of een elektrische auto. Eventueel nog een tussenoplossing in de vorm van een hybride van Toyota/Lexus. Direct ingespoten benzinemotoren en (plug-in) hybrides buiten Toyota/Lexus om vermeed ik liever vanwege de complexe opbouw.
Voor wat betreft 'ouderwetse' benzineauto's vreesde ik echter een prijsstijging van brandstoffen in de komende jaren, en tweedehandse Toyota/Lexus-hybrides vond ik wel érg prijzig. Uiteindelijk besloten om te profiteren van de huidige slechte reputatie van EV's en een exemplaar uit 2018 met anderhalve ton op de klok voor relatief weinig geld aan te schaffen. Als de boel de komende jaren heel blijft, is het een heel goede aankoop geweest. En als de accu binnenkort ermee ophoudt heb ik pech
We hebben een eigen oprit en kunnen het ook betalen. Voor ons ook een no-brainer; een icePuppetmaster schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:29:
Wat mij betreft is het een no-brainer voor wie het kan betalen en bij voorkeur een eigen oprit heeft: een BEV.
ik rijd nu 5j enkel BEV, geen tijdelijke huur of nog een oude ICE achter de hand gehad.
Afhankelijk van vakanties rijden we privé 5.000 tot 10.000 km per jaar. We hebben vanwege mijn lengte een grote auto nodig. Anders passen de kinderen niet op de achterbank.
In tegenstelling tot veel Tweakers vinden we dat we op lange ritten te vaak en te lang stilstaan om te laden. Ook zijn we blijkbaar de enige die laadfiles kennen.
Om de range enigszins acceptabel te houden keutel je met 110 over de snelweg. Sommigen zeggen dan dat je vakantie al begint. Nou wij vinden het geen vakantie hoor om met z’n vieren opgehokt uit te kijken op de snelweg. Verschrikkelijk vinden we het.
Het is niet zo dat we geen ervaring hebben. We hebben toch de afgelopen 4-5 jaar met zo’n ding gereden. En eerlijkheidshalve moet ik toegeven. In Nederland gaat het overdag prima.
Ik vind het sterk afhankelijk van je situatie en ook voorkeur. Het verbaasd me hoe stellig men EV’s verdedigd wanneer iemand een beetje kritisch is. Vind je een EV fantastisch? Good for you
[ Voor 8% gewijzigd door ephymerous op 09-06-2025 16:58 ]
XXXVI
Wat die Ioniq 5 betreft ben ik blij dat hij ook direct een breakdown meegeeft van onkosten, want dan zie je ook dat de enige kost die effectief met een EV te maken heeft het wisselen van de koelvloeistof van de tracctiebatterij is. En dit is dan weer iets wat niet bij elke EV hoeft te gebeuren. Alle andere kosten die erop staan zou je ook hebben bij een ICE van Hyundai.Andrehj schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:11:
[...]
Inderdaad een leuk concept. En wat doet VAG? Die draait het de nek om....![]()
Overigens:
Vaak wordt in de BEV topics gezegd dat de onderhoudskosten van een BEV zo laag zijn. Maar gisteren zag ik deze post in het Ioniq 5 topic: ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
Daar blijkt de standaard onderhoudsbeurt na 4 jaar maar liefst € 752 euro te kosten!![]()
En dat is gewoon het standaard bedrag! Airco-onderhoud zit er niet eens bij, en ook geen slijtagezaken als banden, remmen etc.
Voor dat bedrag kun je een PHEV of ICE ook gemakkelijk onderhouden.
De e-UP was een oud model en VAG moest keuzes maken. Of vernieuwen of vervangen. Ze hebben optie 2 gekozen en komen binnenkort met wat jarenlang de ID.2 genoemd werd, maar nu toch een andere naam zal krijgen. De productielijn waarop die wagens gemaakt werden moest waarschijnlijk op de schop, waardoor je een gat hebt in de productie.
Het beste zeker niet. Het elektrisch vermogen zal altijd relatief klein zijn, net als het bereik. Heel de elektrische aandrijflijn komt met heel wat extra gewicht bovenop die verbrandingsmotor. De aandrijflijn is complexer en daardoor minder efficient. Doordat je altijd 2 tractiesystemen meeneemt zal je verbruik hoger liggen dan wanneer je er slechts 1 hebt. En omdat de tractiebatterij zo klein is, gaat die veel meer laadcyclussen door dan bij een volwaardige BEV, waardoor je het effect dat @janne_nl beschrijft krijgt. Een veel hardere terugloop in je SoH.Inspired schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:13:
[...]
Glas half vol vs glas half leeg.Je kunt ook stellen dat je het beste van twee werelden hebt. 80% van de tijd lekker electrisch en de rest het gemak van benzine. Na 6 jaar BEV zou een PHEV zomaar eens mijn volgende auto kunnen worden.
En als je nu al 6 jaar met dezelfde BEV rijdt, zou ik zeker eens kijken naar wat er op de markt is van BEVs voor je volgende wagen. Vele van de minpunten die je met je huidige wagen kent zijn ongetwijfeld weggewerkt waardoor je toch echt de vraag moet stellen of terug gaan naar een brandstofwagen wel het antwoord is. Dat is tenzij je de wagen zelden tot nooit goed kunt laden, maar dan ga je aan een plug-in ook niet veel hebben want niet alleen ga je dan moeite hebben om deze aan de stekker te hangen, hij zal altijd snel vol zijn en altijd veel minder ver komen waardoor je net veel vaker aan de stekker moet.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
We rijden overigens erg weinig, en als we rijden dan zijn het eigenlijk alleen lange afstanden in Nederland of op vakantie dus ik vraag me wel af of het niet duurzamer is, gezien vanuit het oogpunt van "resourcegebruik" van het materiaal waar de batterij van gemaakt is, om de BEV's te laten aan de mensen die veel rijden?
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat het beter is voor het milieu om de accu's in ICE's te stoppen (er dus HEV's van te maken), dan om een BEV te maken. Je kan met hetzelfde materiaal van 1 BEV iets van 25 HEV's maken?
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Het beste qua auto is denk ik subjectief. Ik vind de beste auto op dit moment een auto waarmee ik woon/werk lekker electrisch kan doen, en waarmee ik op lange stukken zelf kan bepalen wanneer (en of) ik stop. Ik lease dus degradatie en kosten maakt me weinig uit. Enige kosten voor me is de bijtelling en ook daarvoor hoef ik geen BEV meer te kiezen. We rijden max 4 jaar met een auto dus heb in de laatse 6 jaar twee BEVs gehad. Sinds 2019 is er niet noemenswaardig veel veranderd vind ik. Niet genoeg om weer een BEV te nemen in ieder geval. Dat een PHEV dan technisch misschien minder is dan een BEV zal me eigenlijk weinig boeien.Blokker_1999 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 17:44:
[...]
Het beste zeker niet. Het elektrisch vermogen zal altijd relatief klein zijn, net als het bereik. Heel de elektrische aandrijflijn komt met heel wat extra gewicht bovenop die verbrandingsmotor. De aandrijflijn is complexer en daardoor minder efficient. Doordat je altijd 2 tractiesystemen meeneemt zal je verbruik hoger liggen dan wanneer je er slechts 1 hebt. En omdat de tractiebatterij zo klein is, gaat die veel meer laadcyclussen door dan bij een volwaardige BEV, waardoor je het effect dat @janne_nl beschrijft krijgt. Een veel hardere terugloop in je SoH.
En als je nu al 6 jaar met dezelfde BEV rijdt, zou ik zeker eens kijken naar wat er op de markt is van BEVs voor je volgende wagen. Vele van de minpunten die je met je huidige wagen kent zijn ongetwijfeld weggewerkt waardoor je toch echt de vraag moet stellen of terug gaan naar een brandstofwagen wel het antwoord is. Dat is tenzij je de wagen zelden tot nooit goed kunt laden, maar dan ga je aan een plug-in ook niet veel hebben want niet alleen ga je dan moeite hebben om deze aan de stekker te hangen, hij zal altijd snel vol zijn en altijd veel minder ver komen waardoor je net veel vaker aan de stekker moet.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Wat heb je gereden?ephymerous schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:54:
[...]
We hebben een eigen oprit en kunnen het ook betalen. Voor ons ook een no-brainer; een ice
Het is niet zo dat we geen ervaring hebben. We hebben toch de afgelopen 4-5 jaar met zo’n ding gereden. Het verbaasd me hoe stellig men EV’s verdedigd wanneer iemand een beetje kritisch is.
Keutelen met 110 herken ik niet, althans niet buiten NL. er zijn tegenwoordig ruime EV’s met veel bereik, ook op 130kmh. Dat hoeft je niet te beletten.
Wij rijden EV om verschillende redenen; ten eerste om duurzaamheidsredenen, we zijn ook al van het gas af, hebben aardig wat zonnepanelen en wonen in een goed geïsoleerd huis. Dan wil ik uiteraard ook niet wekelijks nog fossiele brandstof tanken.
Ten tweede: gemak!
Laden op de oprit kost nauwelijks tijd, en werkt altijd. Nooit meer naar het tankstation hoeven rijden, dat weegt makkelijk op tegen die paar keer snelladen langs de snelweg op vakantie.
Ten derde;
Het rijdt heerlijk. Stil en super soepel, altijd instant aan koppel voor handen.
Ten vierde: kosten.
Het is voor mij veel goedkoper om met m’n eigen zonnestroom te laden dan benzine te betalen. MRB was altijd goedkoper, wordt vergelijkbaar, dus dat gaat het verschil niet maken.
Voor mij voldoende redenen om het een no-brainer te laten zijn.
Heeft met stellig verdedigen weinig te maken. Als jij graag een ICE wil, ga gerust je gang.
Tot vorige maand in de 530e gereden maar ik kon maar niet wennen aan een hybride en de hybride strategie. Derhalve overgestapt op een hele volle G60 i5 edrive40. Geen moment spijt en maximaal genieten!
[ Voor 81% gewijzigd door Auke 325ci op 10-06-2025 06:15 ]
Goeie actie van die Teslarijder!Auke 325ci schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:46:
Derhalve overgestapt op een hele volle G60 i5 edrive40. Geen moment spijt en maximaal genieten!
[Afbeelding]
Heb hier een brakke stroomaansluiting, waarbij de netspanning in de winter soms daalt tot 200 Volt bij een stroomverbruik van meer dan 6A. Netbeheerder wil er niets aan doen, terwijl het toch duidelijk aan het onderbemeten stroomnetwerk in de straat ligt.
Verzwaring van het net is gepland over 11 jaar.
Het dichtstbijzijnde openbare laadpunt ligt hier 9 km ver vandaan, dus dat is ook geen optie.
Heb me er nog niet in verdiept, maar misschien bestaat er zoiets als druppelladen. Kan ik eens in de week een ritje maken.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Kostenplaatje:
Aanschaf 15.000 (2019)
Afschrijving 1000/jaar
Onderhoud 500 per jaar (incl slijtage onderdelen)
Wegenbelasting totaal 2500 (vanaf volgend jaar 900)
Gemiddeld verbruik 3,3l/100km, 80k km gereden.
De accu is wel wat achteruitgegaan, maar wat wil je ook als die vrij letterlijk elke dag leeg gereden wordt... er zijn zomaar 2000 cycli afgerond.
Wat mij betreft wel een voorbeeld waarbij de phev het beste is van beide werelden. Onze lange ritten gaan gewoon vlot (denk in 12 uur thuis vanaf het gardameer naar huis a 1200km met dakkoffer) en in de regio rijden wij bijna 100% elektrisch. Met een gewicht van 1400kg is deze ook niet absurd zwaar!
Storingen blijven melden nij 0800 9009.
Tenzij het probleem in je eigen huis zit natuurlijk.
Edit ik heb een phev gehad. Zeker niet het beste van 2 werelden. Degradatie van zeker 50% in de 5 jaar dat ik hem had. Heel duur onderhoud. Ik zou bijna zeggen het slechtste van 2 werelden. Pas 1 beurt zelf gehad bij mn ev. 90 euro. Geen slijtage onderdelen uiteraard.
[ Voor 42% gewijzigd door janne_nl op 09-06-2025 21:07 ]
Een Q4 en ID4. Vooral de Audi had erg veel storingen. Ze rijden beiden prima maar lange ritten moet je er niet mee maken, als je een beetje door wilt rijden that isPuppetmaster schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:27:
[...]
Wat heb je gereden?
Keutelen met 110 herken ik niet, althans niet buiten NL. er zijn tegenwoordig ruime EV’s met veel bereik, ook op 130kmh. Dat hoeft je niet te beletten.
Wij rijden EV om verschillende redenen; ten eerste om duurzaamheidsredenen, we zijn ook al van het gas af, hebben aardig wat zonnepanelen en wonen in een goed geïsoleerd huis. Dan wil ik uiteraard ook niet wekelijks nog fossiele brandstof tanken.
Ten tweede: gemak!
Laden op de oprit kost nauwelijks tijd, en werkt altijd. Nooit meer naar het tankstation hoeven rijden, dat weegt makkelijk op tegen die paar keer snelladen langs de snelweg op vakantie.
Ten derde;
Het rijdt heerlijk. Stil en super soepel, altijd instant aan koppel voor handen.
Ten vierde: kosten.
Het is voor mij veel goedkoper om met m’n eigen zonnestroom te laden dan benzine te betalen. MRB was altijd goedkoper, wordt vergelijkbaar, dus dat gaat het verschil niet maken.
Voor mij voldoende redenen om het een no-brainer te laten zijn.
Zo zie je maar dat situatie en voorkeur belangrijk zijn in de keuze
Ik bedoel ook jouw post niet hoorHeeft met stellig verdedigen weinig te maken. Als jij graag een ICE wil, ga gerust je gang.
XXXVI
Mn Model 3 deed dat al heel aardig, zelfs met vouwwagen. Elke 2-3 uur (ik ben de enige chauffeur) even pauzeren wordt wel aangeraden, en met een kleine was de auto alweer eerder klaar voor vertrek.
1000km wintersport in 11u vind ik zeer acceptabel.
Maar de kleine wordt groter, dus de auto ook met toenemend bereik. Gelukkig zijn er meer opties tegenwoordig!
[ Voor 6% gewijzigd door Puppetmaster op 09-06-2025 21:49 ]
Bovenstaande claim ben ik nog nooit tegengekomen.Ramon schreef op maandag 9 juni 2025 @ 17:54:
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat het beter is voor het milieu om de accu's in ICE's te stoppen (er dus HEV's van te maken), dan om een BEV te maken. Je kan met hetzelfde materiaal van 1 BEV iets van 25 HEV's maken?
Ik ken wel de onderzoeken waarbij berekend wordt vanaf hoeveel gereden km's een BEV duurzamer wordt dan een ICE.
Afhankelijk van het onderzoek / duurzaamheid van de energiebron is een BEV na 25k - 45k kilometer duurzamer dan een ICE
Ter vergelijk, een aantal accucellen van de Q4 waren blijkbaar kapot. Terug uit Oostenrijk hebben we toen nagenoeg 16u gereden over 900 km. Het laden ging niet sneller dan 50 kw.Puppetmaster schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:46:
Ja, dat zijn voor dat doel (lange ritten op tempo) niet de de meest geschikte.
Mn Model 3 deed dat al heel aardig, zelfs met vouwwagen. Elke 2-3 uur (ik ben de enige chauffeur) even pauzeren wordt wel aangeraden, en met een kleine was de auto alweer eerder klaar voor vertrek.
1000km wintersport in 11u vind ik zeer acceptabel.
Maar de kleine wordt groter, dus de auto ook met toenemend bereik. Gelukkig zijn er meer opties tegenwoordig!
XXXVI
Wat een onzin. Ik rij gewoon 200+ als het verkeer het toelaat. Ik heb stints gedaan met een gemiddelde snelheid van boven de 200 km/u op de wintersport. De begrenzing vwb snelheid is de winterband (max 270 km/u).ephymerous schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:54:
Om de range enigszins acceptabel te houden keutel je met 110 over de snelweg.
Sowieso heeft ene Bjorn Nyland al aangetoond dat je het snelst op bestemming bent met een (ik meen Model 3) Tesla als je ongeveer 150 km/u kachelt op de snelweg.
Even een korte laadstop en weer door.
Uiteindelijk is de grootste bottleneck met stoppen dat mijn vrouw nu eenmaal om de zoveel tijd moet afwateren.
De aandrijving kende ik al uit de Golf GTE (2014-2019 in gereden) en had destijds behoorlijk veel kinderziekte en een erg beperkt bereik (50km WLTP, 30-35 praktijk). De Superb beloofde daar 60km WLTP, 35-50km praktijk) van te maken - wat ik ook haal + geen kinderziektes meer - wat de afgelopen 20k kilometers ook klopt.
Voor ons zijn 70% van de kilometers vakantiekilometers (wintersport en kamperen met vouwwagen) en valt de andere 30% voor een zeer groot deel binnen het bereik van de elektrische range. Korte stukken altijd met de fiets maar de lokale autoritjes zijn 30-50km retour. Thuis kunnen we opladen (granny charger) en dat doen we ook zeer consequent.
Qua verbruik, als ik dat zo terugkijk na een jaar, had ik wel verwacht zuiniger uit te komen. Maar de lange vakantieritten op hoge(re) snelheden en met een vouwwagen erachter maken dat we op het volgende uitkomen:
2024: 9963km, 5,4L/100km + 5,6kWh/100km, gem. 71km/h
2025 (YTD): 11897km, 6,2L/100km + 3,6kWh/100km, gem. 86km/h
Over de hele linie genomen ben ik echter super tevreden met de keuze voor een PHEV. In de dagelijkse praktijk rijden we super veel comfortabel elektrisch op “eigen stroom”. Op vakanties rijden we heerlijk door zolang als we zelf willen en hoeven we niks af te koppelen als het wat drukker is bij laadpleinen. Ik denk dat we economisch gezien beter voor een niet-plug-in hadden kunnen gaan, maar dat voelde qua techniek (en groene ambities) als een stap terug.
Ja, er kan meer aan kapot (nog niks gehad), je moet vaker onderhoud doen (best duur en kost wat tijd) maar voor ons is het momenteel de juiste keuze/balans. Ik denk uiteindelijk zeker weer terug te gaan naar BEV als die tweedehands markt voor ruime stations (bijv. ID.7 maar dan wél mooi) beter wordt - maar op dit moment zie ik nog geen BEV die ik liever zou hebben dan onze huidige PHEV dus dat zal nog minimaal 4-5 jaar duren.
Volgende auto wordt wel electrisch denk ik, meestal rijden we een auto 3-4 jaar, maar deze rijdt zo fijn dat we er langer mee doen. En electrische auto's zijn afgelopen jaren flink verbeterd (oa VAG, Bmw).
[ Voor 59% gewijzigd door Sport_Life op 10-06-2025 23:20 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik vind het een lastig verhaal. Blijf ik lekker rijden of toch weer terug naar een gewone benzineauto. BEV is als caravanbezitter nog niet interessant.
Dat geeft een beetje het EV gevoel van pre 2015, waardoor ik ook wel begrijp dat je daar wat sleets in kan worden (want toch ICE back-up).
Ik vind dat ook niet zo rijmen met de vaak gehoorde klacht over EV’s dat je zo vaak moet laden?
Absoluut een nadeel inderdaad. Dit had ik onderschat komende vanaf een BEV.Puppetmaster schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 23:16:
Wat ik wel als nadeel zie van de PHEV, is dat als je die consequent als EV wilt gebruiken voor die 30-50 km/dag, je iedere dag volledig moet opladen (en ook leeg rijdt).
Dat geeft een beetje het EV gevoel van pre 2015, waardoor ik ook wel begrijp dat je daar wat sleets in kan worden (want toch ICE back-up).
Ik vind dat ook niet zo rijmen met de vaak gehoorde klacht over EV’s dat je zo vaak moet laden?
Die klacht over EV gaat denk ik over laden langs de snelweg?Puppetmaster schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 23:16:
Wat ik wel als nadeel zie van de PHEV, is dat als je die consequent als EV wilt gebruiken voor die 30-50 km/dag, je iedere dag volledig moet opladen (en ook leeg rijdt).
Als ik thuiskom prik ik de laadkabel van de Zappi met vaste kabel in de auto, kost echt geen enkele moeite.
Ik heb 10 jaar garantie op de accuCivic09 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 23:25:
Als je een PHEV gaat gebruiken zoals een EV dan had je veel beter een EV kunnen kopen. Elke dag één of twee keer opladen betekent dat je in 5 jaar tijd je accupakket verslijt. Maakt de leaserijder niks uit, maar privé wel een probleem. Die paar cent die je met elektrisch rijden hebt bespaard betaal je dubbel en dwars weer met afschrijving die torenhoog is en/of met vervanging van de accu.
Je zou het ook kunnen omdraaien dat een PHEV tenminste nog een backup heeft op benzine als de accu 60% versleten is
Anyway ik denk dat het nog te vroeg is om uitspraken te doen wat de accu's zoal presteren, volgens mij doen de meeste Tesla's het best aardig en die hebben best wat kilometers gemaakt (meer dan ik in de PHEV zal doen ).
[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 10-06-2025 23:31 ]
Die auto is wat mij betreft echt alleen geschikt voor een zeer kleine niche in Nederland: veel kilometers om het huis, huis met eigen laadpaal, maar incidenteel een aanhanger/caravan willen kunnen trekken (en mijn shortlease had geen trekhaak ..). Maar wat bleek dat als de accu leeg was je ook nog wel eens het schildpad-waarschuwingslampje kon krijgen en beduidend minder vermogen had. De Autoweek reviews logen er niet om lege accu in de heuvels met een caravan was eigenlijk ook niet best.
M.i. zijn de PHEVs van die generatie en dat type (oerlelijk boomer-model) ook alleen maar voor boomers die afschrijving van zo'n auto gewoon met spaargeld eten zonder er en nachtje wakker van te liggen. Elke andere Nederlander rekent zo'n aankoop wat verder door en komt er achter dat dat soort PHEVs gewoon ongeschikt zijn voor 99% van de Nederlanders.
Voor wie mijn ongezouten review wil lezen: https://www.autoweek.nl/r...ross-phev-intense-2022-5/
Wat mij op Autoweek overigens opviel toen ik destijds door vergelijkbare reviews las is dat er heel veel mensen heilig overtuigd zijn van de 'goede wagen', maar totaal geen onderbouwing kunnen leveren - mijn aanname is dat de particuliere kopers echt een bepaalde selection bias hebben voor hun eigen keuze en dit koste wat het kost moeten goed praten.
M.i. is een PHEV voor NL anno 2025 echt een keuze die alleen past bij een zeer niche scenario. Op een bierviltje lijkt het goed, maar eenmaal goed doorgerekend is 99% van de mensen beter af met een BEV of met een ICE. Wat voor de verjaarden jammer is, gezien die feiten nog niet helemaal geland zijn.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Alles dat ik dan win aan tijd verlies ik ruimschoots aan laden. Zo hard gaat dat niet met de ID4. Omdat nou direct als onzin af te doen

XXXVI
Ik denk dat ik ook regelmatig zou moeten afwateren als degene bij wie ik in de auto zit constant met 270 km/uur over een winterse Autobahn jakkert.DS7 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:40:
[...]
Uiteindelijk is de grootste bottleneck met stoppen dat mijn vrouw nu eenmaal om de zoveel tijd moet afwateren.

Zal me een stukje meer kosten (vooral belastingen) dan de PHEV variant maar die had dan weer praktische nadelen. En ook vooral de vrees qua betrouwbaarheid op lange termijn. Bij een lease boeit dat allemaal niet veel, maar privé wel.
De volgende auto zal dan wel eerder BEV zijn, al kan dat nog even duren. Op dit moment te duur, evolueert nog te snel en ja we gaan graag geregeld en ver op vakantie met de auto en dan ben je elektrisch echt niet goedkoper af.
Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks
Is nu al 3x na mekaar dat men de volgende auto een BEV gaat kiezen, dus eigenlijk willen ze nu al een BEV, omdat de huidige BEV's niet voldoen aan hun eisen. Wat mag dan de reden zijn?Darks schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:01:
De volgende auto zal dan wel eerder BEV zijn, al kan dat nog even duren. Op dit moment te duur, evolueert nog te snel en ja we gaan graag geregeld en ver op vakantie met de auto en dan ben je elektrisch echt niet goedkoper af.
Als ik bv. van thuis naar Nice zou rijden moet ik 5x laden met mijn huidige BEV, om op mijn bestemming te geraken. Om gemakkelijk te rekenen doe ik stints van 50% (20 - 70%) en vertrek thuis aan 100% dus eerste stint verbruik ik 80%.
Ik betaal € 0,35 / kWh, 50% batterij is 30 kW en dit dus 5x dan kom ik op € 52,5 aan verbruikskosten (30x5x0,35).
Met een tank van bv. 50l betaal ik al € 70 en ik kan er geen 1 200km mee rijden, dus moet sowieso nog eens tanken.
Zie ik iets over het hoofd of is het toch goedkoper om met een BEV te reizen?
[ Voor 3% gewijzigd door RigolleM op 11-06-2025 09:36 ]
Volgens de reichweitesimulator van VW zou een ID.4 pro (77kwh) op snelweg snelheden (120-140 kmh)een bereik hebben van ca. 290km.ephymerous schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 07:07:
[...]
Alles dat ik dan win aan tijd verlies ik ruimschoots aan laden. Zo hard gaat dat niet met de ID4. Omdat nou direct als onzin af te doen
https://www.volkswagen.de...reichweitensimulator.html
Hij heeft geen heel hoge piek in laadsnelheid, maar wel een heel vlakke curve, waardoor je alsnog in 28 min van 10-80% laadt, iig volgens EV-database.
Dat geeft voor de volgende stints steeds ca. 200km.
Niet super, maar ook niet heel erg slecht.
Bij Björn deed de ID.4 1st edition (77kwh netto) in 2021 de 1000km challenge in 10u35.
De huidige ID.7 doet dat in 9u25.
[ Voor 7% gewijzigd door Puppetmaster op 11-06-2025 10:06 ]
Ik kan je uit praktijkervaring vertellen dat je die range met die snelheid alleen haalt als je bergaf rijdt en onderweg gaat laden bij een station waar de kabels gesmeed zijn door elfjes bij maanlicht. In de praktijk haal ik de range en laadsnelheid in ieder geval nietPuppetmaster schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:01:
[...]
Volgens de reichweitesimulator van VW zou een ID.4 pro (77kwh) op snelweg snelheden (120-140 kmh)een bereik hebben van ca. 290km.
https://www.volkswagen.de...reichweitensimulator.html
Hij heeft geen heel hoge piek in laadsnelheid, maar wel een heel vlakke curve, waardoor je alsnog in 28 min van 10-80% laadt, iig volgens EV-database.
Dat geeft voor de volgende stints steeds ca. 200km.
Niet super, maar ook niet heel erg slecht.
Bij Björn deed de ID.4 1st edition (77kwh netto) in 2021 de 1000km challenge in 10u35.
De huidige ID.7 doet dat in 9u25.
XXXVI
Als BEV-rijder vind ik je 35ct / kWh wel erg goedkoop voor vakanties. Behalve als jij je vakanties puur plant langs de Tesla SuCs en vergelijkbare acties/kortingen met bijv. Ionity/Mobilize - maar dan zit je wel behoorlijk vast aan je keuzes/route.RigolleM schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:35:
[...]
Is nu al 3x na mekaar dat men de volgende auto een BEV gaat kiezen, dus eigenlijk willen ze nu al een BEV, omdat de huidige BEV's niet voldoen aan hun eisen. Wat mag dan de reden zijn?
Als ik bv. van thuis naar Nice zou rijden moet ik 5x laden met mijn huidige BEV, om op mijn bestemming te geraken. Om gemakkelijk te rekenen doe ik stints van 50% (20 - 70%) en vertrek thuis aan 100% dus eerste stint verbruik ik 80%.
Ik betaal € 0,35 / kWh, 50% batterij is 30 kW en dit dus 5x dan kom ik op € 52,5 aan verbruikskosten (30x5x0,35).
Met een tank van bv. 50l betaal ik al € 70 en ik kan er geen 1 200km mee rijden, dus moet sowieso nog eens tanken.
Met een ICE/PHEV pak je toch ook gewoon het tankstation aan de snelweg als je op een kwart tank zit en ga je niet op 3 km van de snelweg kijken naar een Tango die 10ct / liter goedkoper is.
Mijn ervaring is dat je dan moet denken aan zo'n 55 tot 70 ct / kWh - gemiddeld 62 ct / kWh in een vakantie lijkt mij een redelijke vergelijking.
Met jouw bierviltje berekening kom je dan uit op 93€ aan stroom waar jij 66 liter mee kan kopen dan heb je een 1:18 ICE/PHEV verbruik nodig. Maar het is vakantie, laten we nu niet doen of de aankoop voor een ICE/PHEV/BEV doorslaggevend is voor wellicht een verschil van ~30% in brandstofkosten.
Ik reageer op de stelling dat voor een beetje fatsoenlijke range je niet harder dan 110 mag rijden. Die uitspraak was algemeen en zag niet specifiek op de ID4 (en ook dan is deze volgens mij niet waar, maar ik ken de ID4 niet goed genoeg.ephymerous schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 07:07:
[...]
Zoals gezegd: Björn Nyland heeft het getest en kwam met de conclusie dat 150 km/u bij de Model 3 (slagje om de arm, tijdje terug) het ideaal was als je zo snel mogelijk een lange afstand wil rijden. Dat is toch wezenlijk anders dan 110 moeten tokkelen.
Tja, voor sommigen onder ons is een uur meer reistijd de reden om EV's uit te bannen. Dus een dergelijk verschil in kosten zal ongetwijfeld voor een een groot aantal mensen meetellenTrue schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:13:
[...]
Maar het is vakantie, laten we nu niet doen of de aankoop voor een ICE/PHEV/BEV doorslaggevend is voor wellicht een verschil van ~30% in brandstofkosten.
Onderweg naar de wintersport rijd ik heel vaak op wegen die schoon zijn en met een temperatuur van rond de 10 graden. Soms nog wel meer ook. Zelfs in januari.Of-Aaargh schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 07:23:
[...]
Ik denk dat ik ook regelmatig zou moeten afwateren als degene bij wie ik in de auto zit constant met 270 km/uur over een winterse Autobahn jakkert.
Uiteraard rij je dit soort snelheden niet als het sneeuwt.
Als Tesla rijder betaal ik inderdaad gemiddeld 35ct/kWh en in Frankrijk is het soms nog goedkoper. 3km is dan ook het maximum (Troyes) meestal ergens tussen de 1 à 1,5km en heb er zelfs vorig jaar één gehad langs de autosnelweg naast Ionity (die volzet waren). Bij Tesla SuCs is er altijd plek en in 90% van de gevallen zijn er ook de nodige voorzieningen (meestal bij hotels).True schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:13:
[...]
Als BEV-rijder vind ik je 35ct / kWh wel erg goedkoop voor vakanties. Behalve als jij je vakanties puur plant langs de Tesla SuCs en vergelijkbare acties/kortingen met bijv. Ionity/Mobilize - maar dan zit je wel behoorlijk vast aan je keuzes/route.
Met een ICE/PHEV pak je toch ook gewoon het tankstation aan de snelweg als je op een kwart tank zit en ga je niet op 3 km van de snelweg kijken naar een Tango die 10ct / liter goedkoper is.
60 ct/kWh is hetgeen ik +/- met mijn vorige BEV (non-Tesla) betaalde, maar met 66l geraak je niet in het Zuiden van Frankrijk, en ik vertrek aan 100% (zonne-energie) terwijl de ICE/PHEV niet gratis kan tanken.Mijn ervaring is dat je dan moet denken aan zo'n 55 tot 70 ct / kWh - gemiddeld 62 ct / kWh in een vakantie lijkt mij een redelijke vergelijking.
Met jouw bierviltje berekening kom je dan uit op 93€ aan stroom waar jij 66 liter mee kan kopen dan heb je een 1:18 ICE/PHEV gebruik nodig.
Doe ik niet, ik reageer gewoon op de vorige bewering van @Darks, maar velen laten hun aankoop afhangen van die éne trip die ze maken per jaar en dan moet je niet beweren dat een ICE/PHEV goedkoper is.Maar het is vakantie, laten we nu niet doen of de aankoop voor een ICE/PHEV/BEV doorslaggevend is voor wellicht een verschil van ~30% in brandstofkosten.
Maar als dat uur meer in reistijd reden is om geen BEV te kiezen, dan vraag ik die mensen ook om dat gewoon als argument te noemen - daar kan ik namelijk niets tegenin brengen en dat is prima. Maar als we kosten gaan noemen als argument kunnen we ook een beetje pushback verwachten als berekeningen te kort door de bocht zijn.jeroenkb schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:32:
[...]
Tja, voor sommigen onder ons is een uur meer reistijd de reden om EV's uit te bannen. Dus een dergelijk verschil in kosten zal ongetwijfeld voor een een groot aantal mensen meetellen
Met dat soort argumenten kun je ook praten als Brugman, maar die mensen gaan we toch niet overtuigen.RigolleM schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:35:
Doe ik niet, ik reageer gewoon op de vorige bewering van @Darks, maar velen laten hun aankoop afhangen van die éne trip die ze maken per jaar en dan moet je niet beweren dat een ICE/PHEV goedkoper is.
Brugman?True schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:38:
[...]
Met dat soort argumenten kun je ook praten als Brugman, maar die mensen gaan we toch niet overtuigen.
Voor mij persoonlijk ga ik niet beginnen aan een EV aangezien er een zeer slecht / bijna niet bestaand aanbod is aan grote EV's in station uitvoering.RigolleM schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:35:
[...]
Is nu al 3x na mekaar dat men de volgende auto een BEV gaat kiezen, dus eigenlijk willen ze nu al een BEV, omdat de huidige BEV's niet voldoen aan hun eisen. Wat mag dan de reden zijn?
De hele hype naar hoge autos die doen alsof ze SUV zijn heb ik echt een gigantische hekel.
Grote station is nodig want grote honden die ik niet achter mij wil / kan hebben op de achterbank.
Dus mijn volgende auto gaat 99% zeker een V60 of V90 worden.
Plus alles is zoo saai tegenwoordig qua vermogen vandaar een V60/V90 T8.
Ik kan dan 95% van mijn ritten volledig electric doen (woon werk) en de 5% dat ik gewoon benzine moet doen tja dan is dat maar zo.
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Zal nog ff wachten worden op de elektrische variant van de V60/V90, de ES90 is er al met 800v technologie maar geen idee of ze daar een V-variant gaan van maken.Shunt schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:41:
[...]
Dus mijn volgende auto gaat 99% zeker een V60 of V90 worden.
Plus alles is zoo saai tegenwoordig qua vermogen vandaar een V60/V90 T8.
Ik kan dan 95% van mijn ritten volledig electric doen (woon werk) en de 5% dat ik gewoon benzine moet doen tja dan is dat maar zo.
Ik ga geen nieuwe auto kopen dat is in mijn mening de grootste kapitaalvernietiging die je kunt doen naast gewoon geld in een put gooien en in de fik steken. Er komt geen EV90 hebben ze bij Volvo al aangekondigd vandaar dat het een 5 deurs is (de ES90).RigolleM schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:50:
[...]
Zal nog ff wachten worden op de elektrische variant van de V60/V90, de ES90 is er al met 800v technologie maar geen idee of ze daar een V-variant gaan van maken.
Zoals het er nu uit ziet (de lynk & co 08) zal Volvo zich net zoals een aantal andere merken gaan richten op de long range plug in hybrids. 200km 100% electric en de rest verder op ICE.
Maar nogmaals er is (vooral in Nederland) een grote vraag aan stations maar dat is voor bedrijven niet interessant om voor dat kleine kt landje autos voor te blijven maken.
Game PC
Ah en ook niet van de ES60? De V60 is toch een mega populaire wagen, hier in België rijden er toch veel rond.Shunt schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:55:
[...]
Er komt geen EV90 hebben ze bij Volvo al aangekondigd vandaar dat het een 5 deurs is (de ES90).
Aan de nieuwe naamgeving is te merken dat ze inderdaad blijven investeren in PHEV/ICE modellen...Zoals het er nu uit ziet (de lynk & co 08) zal Volvo zich net zoals een aantal andere merken gaan richten op de long range plug in hybrids. 200km 100% electric en de rest verder op ICE.
In België is er ook nog vraag naar stations... maar ze zijn schaars aan het worden, zeker in het BEV segment.Maar nogmaals er is (vooral in Nederland) een grote vraag aan stations maar dat is voor bedrijven niet interessant om voor dat kleine kt landje autos voor te blijven maken.
Nederlandse uitspraken zijn mij onbekend.. (en wil ik zo houden)
Welk merk en type PHEV was dat? Dat is nou net de info die andere lezers hier interessant vinden...janne_nl schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:03:
Edit ik heb een phev gehad. Zeker niet het beste van 2 werelden. Degradatie van zeker 50% in de 5 jaar dat ik hem had. Heel duur onderhoud. Ik zou bijna zeggen het slechtste van 2 werelden.
Je weet dat er een reclamecampagne loopt om dat nou juist niet te doen? Het veroorzaakt een enorme piek in de netbelasting, waardoor we met z'n allen nog meer voor de upgrade van ons elektriciteitsnetwerk moeten betalen.Sport_Life schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 23:24:
Als ik thuiskom prik ik de laadkabel van de Zappi met vaste kabel in de auto, kost echt geen enkele moeite.
Beter pas ergens na 20 uur beginnen met laden.
Nergens in de post die je quote staat dat het laden dan ook direct begint, maar wellicht is het handig om ons hele elektriciteitsnetwerk geneuzel niet te betrekken bij dit topic. Het is een beladen en groot genoeg onderwerp (BEV/PHEV/ICE) om enkel over de kernzaken te discussiëren.Andrehj schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:28:
[...]
Je weet dat er een reclamecampagne loopt om dat nou juist niet te doen? Het veroorzaakt een enorme piek in de netbelasting, waardoor we met z'n allen nog meer voor de upgrade van ons elektriciteitsnetwerk moeten betalen.
[edit] True was me voor.
[ Voor 10% gewijzigd door Puppetmaster op 11-06-2025 11:34 ]
Maar stel nou dat jeTrue schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 23:33:
M.i. is een PHEV voor NL anno 2025 echt een keuze die alleen past bij een zeer niche scenario. Op een bierviltje lijkt het goed, maar eenmaal goed doorgerekend is 99% van de mensen beter af met een BEV of met een ICE. Wat voor de verjaarden jammer is, gezien die feiten nog niet helemaal geland zijn.
- vanwege de caravan een auto zoekt met een trekgewicht van boven de 1500 kg,
- qua eigen oprit, PV-overschot etc best naar een EV wilt
- energiezuinigheid belangrijk vindt
- alle korte ritten met de fiets doet, waardoor de auto hoofdzakelijk snelweg rijdt
- 2 meter lang bent, met lange kinderen en dus binnenruimte belangrijk vindt
En dan blijken daar maar erg weinig EV's aan te voldoen. De Audi A6 is eigenlijk de enige, maar in een beetje leuke uitvoering kost die 90k, en dat vind ik wat te veel van het goede.
Dan kom je toch weer terug bij een Skoda Superb, en die is er niet in EV, maar enkel als PHEV. En biedt ook nog meer binnenruimte bij minder breedte dan de Audi A6, tegen iets meer dan de helft van de prijs.
Dat is nu toch wel aan het opkomen.Shunt schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:41:
[...]
Voor mij persoonlijk ga ik niet beginnen aan een EV aangezien er een zeer slecht / bijna niet bestaand aanbod is aan grote EV's in station uitvoering.
Zie de ID.7, A6 etron avant en i5 touring
Ook kleinere stations van stellantis (Peugeot en Opel) of MG zijn er al even.
Als je Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa een beetje volgt, dan zie je dat de snellaadtarieven in Europa veel hoger liggen dan die 35 cent per kWh. Bedragen tot 80 cent zijn geen uitzondering, en dan kun je goedkoper op benzine rijden.RigolleM schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:35:
De ES90 is zo enorm (hoog, lang, breed en zwaar) dat je die niet meer met droge ogen een sedan kan noemen. Het is meer een tank, met bijbehorende hoge MRB, verbruik en parkeerproblemen.RigolleM schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:50:
Zal nog ff wachten worden op de elektrische variant van de V60/V90, de ES90 is er al met 800v technologie maar geen idee of ze daar een V-variant gaan van maken.
Andrehj schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:39:
[...]
Als je Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa een beetje volgt, dan zie je dat de snellaadtarieven in Europa veel hoger liggen dan die 35 cent per kWh. Bedragen tot 80 cent zijn geen uitzondering, en dan kun je goedkoper op benzine rijden.
Dat dus een beetje, leuk hier in nederland maar inderdaad de rest van de EU valt dat vies tegen.Fast charging (>100 kW) averages around €0.61/kWh as of early 2025
According to the EU’s Alternative Fuels Observatory, ad‑hoc DC charging (20–80%) across Europe runs about €0.73/kWh (approx. €42 for ~49 kWh) .
De ES90 en de V90 schelen net aan 7CM volgens mijn ex is dat best klein!Andrehj schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:43:
[...]
De ES90 is zo enorm (hoog, lang, breed en zwaar) dat je die niet meer met droge ogen een sedan kan noemen. Het is meer een tank, met bijbehorende hoge MRB, verbruik en parkeerproblemen.
[ Voor 25% gewijzigd door Shunt op 11-06-2025 11:48 ]
Game PC
We hebben het dan serieus over een auto van ~50k nieuw of in de huidige generatie wat moet die kosten .. ~35-40k al occasion.Andrehj schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:36:
[...]
Maar stel nou dat jeDan wil je niet een hoge SUV met de luchtweerstand van een bushokje, maar een ruime station of hatchback.
- vanwege de caravan een auto zoekt met een trekgewicht van boven de 1500 kg,
- qua eigen oprit, PV-overschot etc best naar een EV wilt
- energiezuinigheid belangrijk vindt
- alle korte ritten met de fiets doet, waardoor de auto hoofdzakelijk snelweg rijdt
- 2 meter lang bent, met lange kinderen en dus binnenruimte belangrijk vindt
En dan blijken daar maar erg weinig EV's aan te voldoen. De Audi A6 is eigenlijk de enige, maar in een beetje leuke uitvoering kost die 90k, en dat vind ik wat te veel van het goede.
Dan kom je toch weer terug bij een Skoda Superb, en die is er niet in EV, maar enkel als PHEV. En biedt ook nog meer binnenruimte bij minder breedte dan de Audi A6, tegen iets meer dan de helft van de prijs.
Wederom 99% van de scenario's gaat een koper niet zo'n bedrag neerleggen voor een PHEV. En wil je perse een PHEV die goedkoper is, zit je vast aan de vorige generatie PHEVs die gewoon zeer matig zijn met een WLTP van ~50km.
Resumé incourant; PHEVs zijn zeer niche voor de huidige markt.
Kijkend naar de toekomst, wellicht over een jaar of vijf à 10 als de ~120km WLTP wagens (huidige PHEV generatie) qua prijs gezakt zijn dat ze redelijk betaalbaar zijn voor een groter deel van de autorijders in NL. Maar dit gaat alleen werken als er nu ook voldoende PHEVs verkocht worden (al dan niet in de lease), maar dat zie ik op het moment ook eigenlijk te weinig gebeuren.
PS de Nederlander vindt energiezuinigheid belangrijk, zolang het niet meer geld kost dan het alternatief - uitzonderingen hierin zijn wederom de niches.
Mee eens. Ik ben al blij dat dit topic (wat ik inderdaad precies daarvoor heb gestart) eindelijk eens lekker los komt, en iedereen eens zijn mening over de voor- en nadelen van de verschillende aandrijfconcepten kwijt kan, zonder dat die mening steeds weggemodereerd wordt.True schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:33:
Het is een beladen en groot genoeg onderwerp (BEV/PHEV/ICE) om enkel over de kernzaken te discussiëren.- het zou wel mijn voorkeur zijn - hebben we eindelijk een topic om het over BEV/PHEV/ICE te hebben gaan we randzaken erbij betrekken.
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 11-06-2025 11:53 ]
De Zappi staat altijd op Eco++, dwz dat hij alleen laadt als er overschot is. En dat is er op de wintermaanden na bijna altijd tussen 8u en 17u.Andrehj schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:28:
[...]
Je weet dat er een reclamecampagne loopt om dat nou juist niet te doen? Het veroorzaakt een enorme piek in de netbelasting, waardoor we met z'n allen nog meer voor de upgrade van ons elektriciteitsnetwerk moeten betalen.
Met salderen maakt het financieel nog niet uit. Maar ik vind het leuk om zoveel mogelijk direct te gebruiken.
Opkomen - absoluut, en ze doen het goed in NL, BE en natuurlijk DE.Puppetmaster schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:36:
[...]
Dat is nu toch wel aan het opkomen.
Zie de ID.7, A6 etron avant en i5 touring
Ook kleinere stations van stellantis (Peugeot en Opel) of MG zijn er al even.
Maar laten we eerlijk zijn m.u.v. de huidige acties zijn dit wagens (ID.7, A6, i5) die gewoon €1000 tot €1500 in de lease (full operational lease) mogen kosten excl. brandstof (liggend aan de contractparameters) en met zulke leasebudgetten hebben we het over een inkomen waardoor men ook gewoon aan een netto bijtelling van ~€450 - €600 mag denken. Dan hebben we het echt wel over de wat hogere inkomens.
Als iemand in een prettige particuliere situatie zit om 20-30k te betalen aan een nieuwe auto of occasions zijn deze wagens nog jaren niet in bereik. En met de reviews over de Stellantis BEVs en dat MG Chinees is (en in de reviews aan alle kanten rammelt), zie ik dat ook niet echt als zeer succesvolle alternatieven ondanks het lagere segment.
Maar zoals ook te lezen; die hogere bedragen dan 35c gelden alleen als je onvoorbereid op vakantie gaat.Andrehj schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:39:
[...]
Als je Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa een beetje volgt, dan zie je dat de snellaadtarieven in Europa veel hoger liggen dan die 35 cent per kWh. Bedragen tot 80 cent zijn geen uitzondering, en dan kun je goedkoper op benzine rijden.
Kies je voor een abo van ofwel ionity of tesla, dan heb je de lage prijzen door nagenoeg heel Europa.
Ja, bent wat meer beperkt qua laad locatie, Tesla altijd iets van de snelweg af, maar ik vind dat niet zo erg. In D zit Tesla meestal op een autohof, daar tankte ik vroeger met de ICE ook altijd.
Een ID7 tourer is "al" vanaf 719 per maand in de private lease.True schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:56:
[...]
Opkomen - absoluut, en ze doen het goed in NL, BE en natuurlijk DE.
Maar laten we eerlijk zijn m.u.v. de huidige acties zijn dit wagens (ID.7, A6, i5) die gewoon €1000 tot €1500 in de lease mogen kosten excl. brandstof (liggend aan de contractparameters) en met zulke leasebudgetten hebben we het over een inkomen waardoor men ook gewoon aan een netto bijtelling van ~€450 - €600 mag denken. Dan hebben we het echt wel over de wat hogere inkomens.
Als iemand in een prettige particuliere situatie zit om 20-30k te betalen aan een nieuwe auto of occasions zijn deze wagens nog jaren niet in bereik. En met de reviews over de Stellantis BEVs en dat MG Chinees is (en in de reviews aan alle kanten rammelt), zie ik dat ook niet echt als zeer succesvolle alternatieven ondanks het lagere segment.
Hier stappen legio mensen van EV's af naar PHEV. De waarom is heel simpel een beetje grote EV die wat ruimte heeft kost klauwen met geld vooral het lease bedrag gaat steeds verder omhoog door de giga afschrijving op die bakken. Plus nu de belastingvoordelen aan het wegvallen zijn is het lastig om een auto van 40/50k te verdedigen tegenover een auto van 60+.True schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:46:
[...]
We hebben het dan serieus over een auto van ~50k nieuw of in de huidige generatie wat moet die kosten .. ~35-40k al occasion.
Wederom 99% van de scenario's gaat een koper niet zo'n bedrag neerleggen voor een PHEV. En wil je perse een PHEV die goedkoper is, zit je vast aan de vorige generatie PHEVs die gewoon zeer matig zijn met een WLTP van ~50km.
Resumé incourant; PHEVs zijn zeer niche voor de huidige markt.
Kijkend naar de toekomst, wellicht over een jaar of vijf à 10 als de ~120km WLTP wagens (huidige PHEV generatie) qua prijs gezakt zijn dat ze redelijk betaalbaar zijn voor een groter deel van de autorijders in NL. Maar dit gaat alleen werken als er nu ook voldoende PHEVs verkocht worden (al dan niet in de lease), maar dat zie ik op het moment ook eigenlijk te weinig gebeuren.
PS de Nederlander vindt energiezuinigheid belangrijk, zolang het niet meer geld kost dan het alternatief - uitzonderingen hierin zijn wederom de niches.
Ook in het privé segment is het of gewoon ICE of PHEV.
PHEV want lekker snel en zuinig naar kantoor.
Ev's hebben privé amper tot geen voordeel tenzij je eigen panelen hebt nu alle belastingvoordelen weg zijn gevallen.
Leuk dat je als je een tesla hebt je bij hun chargers kunt tanken maar daar heb je niets aan als je die niet rijd. Verder kun je plannen wat je wilt maar tijdens de vakantie periode heb je te laden waar plek is of je bent uren langer onder weg.
[ Voor 14% gewijzigd door Shunt op 11-06-2025 14:28 ]
Game PC
Niet Teslas mogen ook bij Tesla SuC's laden en als je voor een maandje een abbo neemt ook tegen dezelfde prijzen. Hetzelfde voor Ionity en er zijn nog wel meer opties om onder de 40 cent te laden. Daar hoef je niks speciaals voor te doen en kost geen extra tijd behalve even van te voren je verdiepen welke goedkope laadopties het beste passen bij de reis de je gaat maken.Shunt schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:25:
[...]
Leuk dat je als je een tesla hebt je bij hun chargers kunt tanken maar daar heb je niets aan als je die niet rijd. Verder kun je plannen wat je wilt maar tijdens de vakantie periode heb je te laden waar plek is of je bent uren langer onder weg.
Kun je ook niet doen en dan laad je met de eerder genoemde gemiddelde prijs van rond de 70 cent.
Nope ik heb mij 2 maand geleden een 2dehands EV gekocht als privé wagen.Shunt schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:25:
[...]
Ev's hebben privé amper tot geen voordeel tenzij je eigen panelen hebt nu alle belastingvoordelen weg zijn gevallen.
EV's hebben in België nog altijd het voordeel (geen verkeersbelasting = jaarlijks en BIV (éénmalige belasting inschrijving wagen)).
Ik heb zonnepanelen en alle PV overschot gaat in de EV. Tot op vandaag nog geen € verbruikskosten gehad.
Qua onderhoud enkel slijtage banden en ruitenwissers en eens een luchtfilter, geen jaarlijkse onderhoudskosten of na 30k gereden te hebben.
Ik laadde met mijn vorige wagen (non-Tesla) ook voor 50% bij Tesla, met abo.. ik liet ABRP berekenen waar ik moest laden en vaak werd Tesla genomen als laadpunt. Ook geladen bij andere providers langs autosnelwegen, maakte mij eigenlijk weinig uit zolang ik maar kon laden.Leuk dat je als je een tesla hebt je bij hun chargers kunt tanken maar daar heb je niets aan als je die niet rijd. Verder kun je plannen wat je wilt maar tijdens de vakantie periode heb je te laden waar plek is of je bent uren langer onder weg.
In het "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa" topic las ik toch vaak dat het verschil maar een uur tot anderhalf uur is. En die verschillen worden kleiner en kleiner naarmate de batterijen beter en beter worden.
Valt wel mee hoor.Puppetmaster schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:39:
[...]
Mbt die onderhoudskosten; daar zie je dat de “old auto” mentaliteit weer de kop op steekt om de schoorsteen maar te laten roken.
Net zoiets als dat de EV modellen van traditionele merken ook “gewoon” om de x-kilometer om service vragen via de boordcomputer.
Dat onderhoud is bij een EV niet (standaard) zo vaak nodig en hoeft idd lang zoveel niet te kosten, maar het is een van de basisinkomsten.
Op mijn Q8 e-tron zit onderhoud voor de eerste 8 jaar in de aankoopprijs.
Op mijn Q4 e-tron zit 6 jr onderhoud in de aankoopprijs.
En die meldingen krijg je inderdaad zoals het hoort, want remvloeistof vervangen, interieurluchtfilter vervangen en panoramadak nalopen moet gewoon op tijd gebeuren. Maar zoals ik al zei: kost me voorlopig niets.
Als je per jaar dan 4x bij Ionity of Tesla laadt (200 kWh of zo), vergeet je dan niet om de abonnementskosten bij je stroomkosten op te tellen?jouwheld schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:47:
Niet Teslas mogen ook bij Tesla SuC's laden en als je voor een maandje een abbo neemt ook tegen dezelfde prijzen. Hetzelfde voor Ionity en er zijn nog wel meer opties om onder de 40 cent te laden. Daar hoef je niks speciaals voor te doen en kost geen extra tijd behalve even van te voren je verdiepen welke goedkope laadopties het beste passen bij de reis de je gaat maken.
Kun je ook niet doen en dan laad je met de eerder genoemde gemiddelde prijs van rond de 70 cent.
Want daar zit ook zoiets idioots: Waarom moet je een abonnement nemen om ergens te mogen tanken?

Ik heb toch ook geen abonnement bij Shell, Esso, Jet, Aral etc? Daar rij ik gewoon heen, hang de slang in de auto, tank benzine en reken af bij de kassa met mijn pinpas of creditcard.
Ik begrijp echt niet waarom dat bij stroom tanken zo waanzinnig ingewikkeld moet met pasjes, abonnementen, apps en andere flauwekul.
Dat is ook één van de redenen waarom EV's nog steeds niet doorbreken. Jan Modaal wil gewoon tanken zonder poespas.
Ik was niet expliciet genoeg dat ik full operational lease bedoelde. In de PL heb je 'm inderdaad in de standaard kleur unilak zonder enige optie met 10k km/jr voor 5 jaar voor die prijs, maar wederom in het huidige aanbiedingsmodel wat ik ook noemde (zonder overigens nog enig andere optie).mitsumark schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:17:
[...]
Een ID7 tourer is "al" vanaf 719 per maand in de private lease.
Volgende maand voor de 1ste keer naar Zuid-Duitsland met de BEV. Voor die maand een abbo afsluiten en dat was het. Zorgt voor een flinke besparing. Die andere 11 maanden betaal je niets. Waarom ze het zo doen is mij ook een raadsel maar in deze opkomende markt is het nog vechten om martkaandeel denk ik.Andrehj schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:47:
Als je per jaar dan 4x bij Ionity of Tesla laadt (200 kWh of zo), vergeet je dan niet om de abonnementskosten bij je stroomkosten op te tellen?
Opkomst van EV en ICE laad/tankpunten is niet vergelijkbaar. Die tankstations is langzaam mee opgegaan met de groei van de ICE auto's. Nu kopiëren we de ICE tankinfra voor de stekkerauto en dat kost nogal wat.Andrehj schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:47:
Want daar zit ook zoiets idioots: Waarom moet je een abonnement nemen om ergens te mogen tanken?![]()
![]()
![]()
![]()
Ik heb toch ook geen abonnement bij Shell, Esso, Jet, Aral etc? Daar rij ik gewoon heen, hang de slang in de auto, tank benzine en reken af bij de kassa met mijn pinpas of creditcard.
Ik begrijp echt niet waarom dat bij stroom tanken zo waanzinnig ingewikkeld moet met pasjes, abonnementen, apps en andere flauwekul.
Dat is ook één van de redenen waarom EV's nog steeds niet doorbreken. Jan Modaal wil gewoon tanken zonder poespas.
De EU heeft regelgeving opgesteld waardoor elke nieuwe laadpaal vanaf nu met bankpas/cc betaald kan worden. We komen er wel, heeft alleen even tijd nodig.
Volgens jou niet waar? Ik heb (helaas) nu zo’n ding tot m’n beschikking. Overigens tegen (niet helaas) lage bijtelling, dat maakt de balans positiefDS7 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:31:
[...]
Ik reageer op de stelling dat voor een beetje fatsoenlijke range je niet harder dan 110 mag rijden. Die uitspraak was algemeen en zag niet specifiek op de ID4 (en ook dan is deze volgens mij niet waar, maar ik ken de ID4 niet goed genoeg.
Zoals gezegd: Björn Nyland heeft het getest en kwam met de conclusie dat 150 km/u bij de Model 3 (slagje om de arm, tijdje terug) het ideaal was als je zo snel mogelijk een lange afstand wil rijden. Dat is toch wezenlijk anders dan 110 moeten tokkelen.
Wat ik niet begrijp is dat je aangeeft dat het volgens jou niet waar is. Ik heb jaren een Q4 gereden, nu een ID4, vrienden en collega’s ook, vergelijkingsmateriaal te over. Niemand haalt dat. Deze serie elektrische auto’s is minder geschikt voor lange reizen.
Overigens zijn de ervaringen van collega’s met Kia’s, Hyundai en andere merken niet perse beter als het gaat over op hoge snelheid over de snelwegrijden tegen een acceptabele range.
Dat het met een Model 3 gaat is fijn. Nu ben ik niet zo’n liefhebber van het minimalistische interieur. Voor mij dan ook geen optie.
XXXVI
Even een pas op de plaatst.Andrehj schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:47:
[...]
Als je per jaar dan 4x bij Ionity of Tesla laadt (200 kWh of zo), vergeet je dan niet om de abonnementskosten bij je stroomkosten op te tellen?
Want daar zit ook zoiets idioots: Waarom moet je een abonnement nemen om ergens te mogen tanken?![]()
![]()
![]()
![]()
Bij Ionity én bij Tesla* kun je ook laden met enkel de app zonder abonnement (of met een gratis abonnement) je zit nergens aan vast. *non Telsa's kunnen niet bij elke Tesla SuC laden overigens.
Daarbij komt dat er nieuwe regelgeving is alle snelladers geplaatst vanaf 13 april 2024 moeten betaalkaarten accepteren en transparant zijn in de prijs. Alle snelladers na 1 januari 2027 moeten hier ook aan voldoen. Specifiek:
- betaalkaartlezers;
- apparaten voor contactloos betalen die ten minste in staat zijn betaalkaarten te lezen;
Onzekerheid, dat geef ik graag toe. In mijn geval ging de vergelijking over een Skoda Enyaq of een Kodiaq. Als ik de Enyaq had kunnen kopen met een zekere restwaarde op 4 of 5 jaar had ik het misschien aangedurfd. Maar die mogelijkheid was er niet behalve een belachelijk ongunstige ballonfinanciering die de dealer voorstelde.RigolleM schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:35:
[...]
Maar opnieuw, ik ben helemaal niet tegen BEV maar ik overweeg nu op termijn eerder onze 2e gezinsauto te vervangen door een EV. Die hoeft niet zo een groot batterijpakket te hebben, kan altijd thuis laden en hoeft nooit op reis.
Eerder de PHEV is voor mij compleet afgegaan in mijn vergelijking. Worden compleet misgebruikt en technisch kan er heel veel fout gaan.
Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks
Als ik dan hier lees dat je met een abonnement / pasje / app ineens 50% korting oid krijgt, dan heb je in de praktijk dat abonnement dus wel nodig. En dat slaat dus nergens op.True schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:59:
Even een pas op de plaatst.
Bij Ionity én bij Tesla* kun je ook laden met enkel de app zonder abonnement (of met een gratis abonnement) je zit nergens aan vast. *non Telsa's kunnen niet bij elke Tesla SuC laden overigens.
Daarbij komt dat er nieuwe regelgeving is alle snelladers geplaatst vanaf 13 april 2024 moeten betaalkaarten accepteren en transparant zijn in de prijs. Alle snelladers na 1 januari 2027 moeten hier ook aan voldoen. Specifiek:
- betaalkaartlezers;
- apparaten voor contactloos betalen die ten minste in staat zijn betaalkaarten te lezen;
Uiteraard, het kan al heel gauw uit want voor een vakantie van <1mnd kost het je €10 bij tesla. Daarmee krijg je ca. 10-15 cent /kWh korting op de passantenprijs. (En betaal je hetzelfde als teslarijders per kWh).Andrehj schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:47:
[...]
Dus wanneer je >70-100 kWh per vakantie gaat snelladen kan het uit om zo’n abo te nemen.
Je hoeft geen abo te nemen om er te mogen laden, iedereen met een compatibele auto mag er laden tegen het passantentarief. De prijs ligt dan enkel iets hoger, zie boven.Want daar zit ook zoiets idioots: Waarom moet je een abonnement nemen om ergens te mogen tanken?![]()
![]()
![]()
Hetzelfde geldt voor Ionity; een abo kost €12 per maand, eerste keer €8, en dan is de laadprijs gereduceerd van ca. 0,69 naar 0,39.
Het verschil is bij ionity groter, de eindprijs scheelt niet veel.
Ik heb dat voor mijn vakantie route uitgezocht en met abo zijn ze nagenoeg gelijk in kosten, zonder abo is tesla duidelijk goedkoper dan ionity.
Vroeger had je ook tankpasjes met bedrijfs abonnementen met korting voor bepaalde tankstation ketens, bijv. Shell.
Niet veel anders dan de laad abo’s van nu.
Ik wil dit wel eens met cijfers onderbouwd zien ik denk dat het marktaandeel PHEV rijders in de particuliere markt echt een heel stuk kleiner is dan BEV rijders in de particuliere markt.Shunt schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:25:
[...]
Hier stappen legio mensen van EV's af naar PHEV. De waarom is heel simpel een beetje grote EV die wat ruimte heeft kost klauwen met geld vooral het lease bedrag gaat steeds verder omhoog door de giga afschrijving op die bakken. Plus nu de belastingvoordelen aan het wegvallen zijn is het lastig om een auto van 40/50k te verdedigen tegenover een auto van 60+.
Overigens zal bijna iedereen onderschrijven dat je niet van een BEV terug naar een PHEV of ICE wilt, het rijdt gewoon een heel stuk minder fijn en comfortabel (binnen een vergelijkbaar segment).
NB een groot deel van de Tesla SuCs zijn gewoon toegankelijk voor non-Tesla EVs, zie deze link: https://www.tesla.com/nl_...argers&search=Netherlands genoeg waar ik mee uit de voeten kan of ik nu naar FR, IT of naar het noorden op vakantie ga (als ik bij Tesla zou willen laden).
Als je maar 4 keer per jaar bij zo'n aanbieder laadt neem je geen abbo, maar als je op vakantie gaat dan laadt je er snel al meer dan 5 keer in de maand en vanaf 1 laadbeurt (40 kWh) heb je je maandabbo er al uit. Verder helemaal met je eens dat het niet helpt in de adoptie van BEV, maar dat krijg je als de markt nog ongereguleerd is. Gelukkig wordt hier al flink wat aan gedaan door EU door pin-terminals te verplichten. Volgende stap is een Ad-Hoc prijs die niet duurder is dan via laadpassen of apps.Andrehj schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:47:
[...]
![]()
![]()
![]()
Zullen we alle kortingen en bonuskaarten dan ook afschaffen? Bedrijven proberen klanten te binden. Tankstations zijn echter blijven hangen bij de varianten op zegeltjes plakken.Andrehj schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:02:
[...]
Als ik dan hier lees dat je met een abonnement / pasje / app ineens 50% korting oid krijgt, dan heb je in de praktijk dat abonnement dus wel nodig. En dat slaat dus nergens op.
Internetaanbieders geven ook flinke kortingen aan nieuwe of verlengende klanten tov de slapende klanten.
Slaat ook nergens op, maar is een beetje de wereld waarin we leven en een beetje hier op letten bespaart mij flink wat geld.
Maar goed terug naar topic, dat BEV duurder is dan ICE is dus geen gegeven. Om een stuk goedkoper qua brandstof te zijn, moet je wat opletten voor koopjes.
[ Voor 24% gewijzigd door jouwheld op 11-06-2025 16:17 ]
Zeker in Nederland is het privé segment niet zo heel groot (slechts 1/3e van de nieuwverkopen). En die winkelen relatief vaakl in de budgetmodellen. Waar de keuze vooral bestaat uit ICE of hybride.Shunt schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:25:
EV's hebben meer dan genoeg voordelen. Alleen zijn ze voor veel mensen financieel niet haalbaar.
Hybride is ook vooral populair vanwege de lagere aanschafprijs. Alleen wordt verwacht dat over enkele jaren dat zal draaien, vanwege meer en meer aanbod van lager geprijsde EV's.
Wat in Nederland ook nog meespeelt is dat ondanks dat de benzine en dieselprijs best laag is, de politiek maar vast blijft houden aan de accijnskorting en daarnaast elektriciteit wel fors duurder is geworden en de EV ook nog houderschapsbelasting moet betalen. Politici zijn wat dat betreft niet erg consequent in het beleid. En aangezien straks vrijwel zeker GL/PvdA weer aanschuift kan dat ook zo weer veranderen (ten negatieve van brandstofprijzen vooral en terecht natuurlijk, want het is bizar dat die tijdelijke maatregel verlengd is zonder enige noodzaak).
ICE en hybride is een aflopende zaak. Binnen 10 jaar mogen ze niet meer verkocht worden en als de analisten gelijk hebben is over 5 jaar de ICE en de hybride al uit de gratie bij de consument.
En dat vind ik niet zo gek klinken, want een (goede) EV is voor de openbare weg veel fijner dan een ICE en hybride zoals de Prius/Outlander/enz is gewoon moeilijk doen als het makkelijk kan. Lagere aanschafprijs, maar TCO ligt alweer heel anders.
Genoeg snelladers gezien waar je gewoon met Paypal ofzo kan betalen.Andrehj schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:47:
[...]
![]()
![]()
![]()
Pasjes, apps zoals nextcharge en Tesla app (voor als je geen Tesla hebt) zijn juist handiger in de praktijk. Ok, als je zwart geld hebt is het fijner om naar een tankstation te gaan...
Nog handiger is een Tesla en dan laden bij de Supercharger. Inpluggen en gaan.
Wel hogere wegenbelasting wegens gewicht maar verder zie ik weinig nadelen? Ze zijn vaak namelijk net een slag groter dan ze nu rijd en dat is de voornaamste reden om voor een upgrade te kijken. (Ze rijd nu een Audi A1) ik kijk naar bijvoorbeeld een Q3.
[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 11-06-2025 16:36 ]
Ik noem de Model 3 omdat Björn daar die test mee heeft gedaan. Vast ook met andere merken.ephymerous schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:56:
[...]
Volgens jou niet waar? Ik heb (helaas) nu zo’n ding tot m’n beschikking. Overigens tegen (niet helaas) lage bijtelling, dat maakt de balans positief
Wat ik niet begrijp is dat je aangeeft dat het volgens jou niet waar is. Ik heb jaren een Q4 gereden, nu een ID4, vrienden en collega’s ook, vergelijkingsmateriaal te over. Niemand haalt dat. Deze serie elektrische auto’s is minder geschikt voor lange reizen.
Overigens zijn de ervaringen van collega’s met Kia’s, Hyundai en andere merken niet perse beter als het gaat over op hoge snelheid over de snelwegrijden tegen een acceptabele range.
Dat het met een Model 3 gaat is fijn. Nu ben ik niet zo’n liefhebber van het minimalistische interieur. Voor mij dan ook geen optie.
Het punt is dat je een algemene uitspraak deed. Dat het misschien geldt voor een Q4/ID4 (technisch dezelfde auto), soit. Maar dan neem ik aan dat je het over de oudere versies hebt.
Ik rij al heel lang elektrisch, dus ik weet dat het vroeger minder goed was (al heb ik nooit een BEV gehad waarmee je als een slak over de Autobahn moest als je Europa wilde doorkruisen). Maar zeker tegenwoordig is het verbruik lager, de accu's vaak wat groter en vooral de laadsnelheid veel hoger. Ik ben tegenwoordig (onder protest, mijn vrouw klaagt over dat laadstops veel te kort duren) gewoon weer weg als mijn vrouw klaar is met afwateren en snel nog wat koffie om de volgende stop af te dwingen tot zich neemt.
Dus ongetwijfeld geldt het dan voor jouw situatie, maar ik kan een flinke lijst aan modellen opnoemen waarvoor dat niet geldt. Ook oudere modellen. Maar zeker wat er nu allemaal op de markt komt (zoals de Audi A6, de Mercedes CLA, enz.), daar kun je ouderwets mee vlammen op de autobahn.
Dat is dus alleen met slurpende auto's die ook nog eens "traag" laden, bij sneller ladende auto's die tevens wat minder verbuiken loont het om 150 te gaan rijden, wat betreft tijd althans.ephymerous schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:56:
[...]
Volgens jou niet waar? Ik heb (helaas) nu zo’n ding tot m’n beschikking. Overigens tegen (niet helaas) lage bijtelling, dat maakt de balans positief
[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 11-06-2025 18:03 . Reden: typo ]
ChatGPT samenvatting:
Het artikel gaat over de groei en ontwikkelingen van het aantal stekkerauto’s in Nederland. Het beschrijft de toename van elektrisch rijden en hoe het bezit van stekkerauto’s zich verspreidt onder particuliere en zakelijke rijders. Ook gaat het in op de verschuivingen in het Nederlandse wagenpark en het veranderende aandeel van verschillende type aandrijvingen.
Hebben jullie een eigen laadpaal?GeeMoney schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:35:
Ik zit juist voor mijn vrouw nu naar een upgrade te kijken richting een PHEV want die doet zeg 12k kilometer per jaar en voornamelijk <30km enkele reis.
Zo’n PHEV betekent elke dag consequent laden.
Een tweede generatie ID.3 zou niet veel meer moeten kosten en dan kan ze makkelijk een week rijden zonder te laden.
Eigen oprit en paal en flink overschot. ID.3 zeker de eerste generatie kent aardig wat problemen en datzelfde geldt voor een Q4 uit 2020/2021. En met die 30km worst case komt ze 90% van haar ritten wel mee uit en als het een keer nodig is dan ook gewoon met gemak 600km en 3min tanken en door. Ook heb ik er zelf al een BEV naast maar als zij naar iets groters gaat dan kan papa ook iets leukers gaan rijdenPuppetmaster schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 17:05:
[...]
Hebben jullie een eigen laadpaal?
Zo’n PHEV betekent elke dag consequent laden.
Een tweede generatie ID.3 zou niet veel meer moeten kosten en dan kan ze makkelijk een week rijden zonder te laden.
Ik hou altijd van verschillende aspecten bij een auto, waarbij ik het uiterlijk al heel belangrijk vind (uiteraard, volledig persoonlijk), betrouwbaarheid, de aanschafprijs en het moet een fijne/ goede vakantie auto zijn (3x per jaar op vakantie is voor ons geen uitzondering).
We hebben zonnepanelen en op dagen zoals vandaag, veel en veel teveel overschot.
EV;
Plus: 2e hands vind ik het echt zeer goedkoop, bijv een Tesla3 of Y koop je voor een kip en een ei
Plus: lekker sportief qua acceleratie (altijd leuk!)
Plus: op dit moment, anno 2025, interessante voertuigen (wegen) belasting
Plus: gratis laden thuis en op werk
Min: Geen vertrouwd gevoel bij de accu (2e hands), tevens een ontiegelijke dure grap om dit op orde te krijgen
Min: de range, ivm onze lange vakantie ritten en ervan houden om zsm op locatie te komen
Min: wat gaat de voertuigen (wegen) belasting doen in 2026 of later?
Min: Ik kan gewoonweg geen 100% EV vinden die qua uiterlijk mij aanspreekt
PHEV, dit begon ik wel leuk te vinden;
Plus: woon-werk 100% elektrisch (simpelweg gratis rijden qua ''brandstof'')
Plus: minder tot geen omkijken naar je accu percentage, want je kan door op benzine en binnen 2 minuten is die tank vol
Plus: al wat leukere modellen (ja, wederom persoonlijk) qua uiterlijk.
Min: als je accu al leeg is, zit je veelal met een kleine benzine tank, weliswaar snel gevuld, maar om na elke paar uur weer te tanken, nee dankje
Min: Voertuigenbelasting gaat ook weer fors omhoog over een half jaartje
Min: twijfels bij betrouwbaarheid, niet 1brandstof motor kan kapot, maar ook de 2 elektra motor
ICE, tsja dit is het dus toch geworden, afgelopen vrijdag een DS7 Crossback (ook verkrijgbaar als P HEV) gekocht
Plus: alle luxe van een EV/ PHEV al dan niet meer (uiteraard, ik heb wel een heel uitgeklede versie gekocht, iets wat natuurlijk ook bij EV/PHEV kan)
Plus: Lekker door toeren naar zuid-frankrijk, af en toe onze standaard (plas)pauze van circa 10 minuten tot onze bestemming
Plus: betrouwbare auto (in ieder geval, de 225pk wat ik gekocht heb)
Plus: uiterlijk wat mij/ ons aanspreekt, mooie grote grill en alle poespas, geen rekening houden met accu radius
Plus: geen omkijken naar oplaadpalen, reizen aanpassen en langere pauzes
Min: woon-werk kan niet gratis, ik moet toch in België benzine tanken a 1,47 de liter (= ong 20km per liter) om op werk te komen.
Let op, bovenstaande zijn MIJN beweegredenen, gevoel van betrouwbaarheid is dus persoonlijk (en uiteraard na het lezen van ontiegelijk veel auto reviews, rondjes klok etc etc). Er zullen genoeg mensen te klagen hebben over een ICE DS7 Crossback (zelf nooit gedacht als Mercedes rijder om in een Franse dame te stappen).
Ik ben benieuwd, heb je ook meerdere scenario's gekwantificeerd en rationeel doorgerekend?LopendeVogel schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 17:12:
Ha toevallig heb ik laatst voor deze keuze gestaan, tldr; ik ben toch voor een benzine/ ICE gegaan..
Ik hou altijd van verschillende aspecten bij een auto, waarbij ik het uiterlijk al heel belangrijk vind (uiteraard, volledig persoonlijk), betrouwbaarheid, de aanschafprijs en het moet een fijne/ goede vakantie auto zijn (3x per jaar op vakantie is voor ons geen uitzondering).
We hebben zonnepanelen en op dagen zoals vandaag, veel en veel teveel overschot.
EV;
Plus: 2e hands vind ik het echt zeer goedkoop, bijv een Tesla3 of Y koop je voor een kip en een ei
Plus: lekker sportief qua acceleratie (altijd leuk!)
Plus: op dit moment, anno 2025, interessante voertuigen (wegen) belasting
Plus: gratis laden thuis en op werk
Min: Geen vertrouwd gevoel bij de accu (2e hands), tevens een ontiegelijke dure grap om dit op orde te krijgen
Min: de range, ivm onze lange vakantie ritten en ervan houden om zsm op locatie te komen
Min: wat gaat de voertuigen (wegen) belasting doen in 2026 of later?
Min: Ik kan gewoonweg geen 100% EV vinden die qua uiterlijk mij aanspreekt
PHEV, dit begon ik wel leuk te vinden;
Plus: woon-werk 100% elektrisch (simpelweg gratis rijden qua ''brandstof'')
Plus: minder tot geen omkijken naar je accu percentage, want je kan door op benzine en binnen 2 minuten is die tank vol
Plus: al wat leukere modellen (ja, wederom persoonlijk) qua uiterlijk.
Min: als je accu al leeg is, zit je veelal met een kleine benzine tank, weliswaar snel gevuld, maar om na elke paar uur weer te tanken, nee dankje
Min: Voertuigenbelasting gaat ook weer fors omhoog over een half jaartje
Min: twijfels bij betrouwbaarheid, niet 1brandstof motor kan kapot, maar ook de 2 elektra motor
ICE, tsja dit is het dus toch geworden, afgelopen vrijdag een DS7 Crossback (ook verkrijgbaar als P HEV) gekocht
Plus: alle luxe van een EV/ PHEV al dan niet meer (uiteraard, ik heb wel een heel uitgeklede versie gekocht, iets wat natuurlijk ook bij EV/PHEV kan)
Plus: Lekker door toeren naar zuid-frankrijk, af en toe onze standaard (plas)pauze van circa 10 minuten tot onze bestemming
Plus: betrouwbare auto (in ieder geval, de 225pk wat ik gekocht heb)
Plus: uiterlijk wat mij/ ons aanspreekt, mooie grote grill en alle poespas, geen rekening houden met accu radius
Plus: geen omkijken naar oplaadpalen, reizen aanpassen en langere pauzes
Min: woon-werk kan niet gratis, ik moet toch in België benzine tanken a 1,47 de liter (= ong 20km per liter) om op werk te komen.
Let op, bovenstaande zijn MIJN beweegredenen, gevoel van betrouwbaarheid is dus persoonlijk (en uiteraard na het lezen van ontiegelijk veel auto reviews, rondjes klok etc etc). Er zullen genoeg mensen te klagen hebben over een ICE DS7 Crossback (zelf nooit gedacht als Mercedes rijder om in een Franse dame te stappen).
Rationeel was voor mij eigenlijk simpel; woon-werk, gemak en bovendien onze vakanties.True schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 17:29:
[...]
Ik ben benieuwd, heb je ook meerdere scenario's gekwantificeerd en rationeel doorgerekend?
Wat bedoel je, als ik vragen mag, met meerdere scenario's?
De grootste twijfel zat bij mij tussen PHEV en ICE, uiteindelijk kwam dit alleen nog op de woon-werk verkeer brandstof kosten uit (die ik al vergoed krijg en iets aan overblijft).
Was ik goedkoper geweest met een PHEV? Ja dit jaar wel, maar hoe dat in 2026 zit? Dan wordt het denk ik een ander verhaal.
De Teslarijders betalen nog minder:Puppetmaster schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:02:
[...]
Uiteraard, het kan al heel gauw uit want voor een vakantie van <1mnd kost het je €10 bij tesla. Daarmee krijg je ca. 10-15 cent /kWh korting op de passantenprijs. (En betaal je hetzelfde als teslarijders per kWh).
Non-Tesla (Middelburg - NL):
:strip_exif()/f/image/SJV0sL76HeiJgohI0CZwekSl.png?f=user_large)
Tesla:
/f/image/QOcIu1JJBqENaaQpyZPF9Bn3.png?f=fotoalbum_large)