LopendeVogel schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 17:12:
Ha toevallig heb ik laatst voor deze keuze gestaan, tldr; ik ben toch voor een benzine/ ICE gegaan..
Ik hou altijd van verschillende aspecten bij een auto, waarbij ik het uiterlijk al heel belangrijk vind (uiteraard, volledig persoonlijk), betrouwbaarheid, de aanschafprijs en het moet een fijne/ goede vakantie auto zijn (3x per jaar op vakantie is voor ons geen uitzondering).
We hebben zonnepanelen en op dagen zoals vandaag, veel en veel teveel overschot.
EV;
Plus: 2e hands vind ik het echt zeer goedkoop, bijv een Tesla3 of Y koop je voor een kip en een ei
Plus: lekker sportief qua acceleratie (altijd leuk!)
Plus: op dit moment, anno 2025, interessante voertuigen (wegen) belasting
Plus: gratis laden thuis en op werk
Min: Geen vertrouwd gevoel bij de accu (2e hands), tevens een ontiegelijke dure grap om dit op orde te krijgen
Min: de range, ivm onze lange vakantie ritten en ervan houden om zsm op locatie te komen
Min: wat gaat de voertuigen (wegen) belasting doen in 2026 of later?
Min: Ik kan gewoonweg geen 100% EV vinden die qua uiterlijk mij aanspreekt
PHEV, dit begon ik wel leuk te vinden;
Plus: woon-werk 100% elektrisch (simpelweg gratis rijden qua ''brandstof'')
Plus: minder tot geen omkijken naar je accu percentage, want je kan door op benzine en binnen 2 minuten is die tank vol
Plus: al wat leukere modellen (ja, wederom persoonlijk) qua uiterlijk.
Min: als je accu al leeg is, zit je veelal met een kleine benzine tank, weliswaar snel gevuld, maar om na elke paar uur weer te tanken, nee dankje
Min: Voertuigenbelasting gaat ook weer fors omhoog over een half jaartje
Min: twijfels bij betrouwbaarheid, niet 1brandstof motor kan kapot, maar ook de 2 elektra motor
ICE, tsja dit is het dus toch geworden, afgelopen vrijdag een DS7 Crossback (ook verkrijgbaar als P HEV) gekocht
Plus: alle luxe van een EV/ PHEV al dan niet meer (uiteraard, ik heb wel een heel uitgeklede versie gekocht, iets wat natuurlijk ook bij EV/PHEV kan)
Plus: Lekker door toeren naar zuid-frankrijk, af en toe onze standaard (plas)pauze van circa 10 minuten tot onze bestemming
Plus: betrouwbare auto (in ieder geval, de 225pk wat ik gekocht heb)
Plus: uiterlijk wat mij/ ons aanspreekt, mooie grote grill en alle poespas, geen rekening houden met accu radius
Plus: geen omkijken naar oplaadpalen, reizen aanpassen en langere pauzes
Min: woon-werk kan niet gratis, ik moet toch in België benzine tanken a 1,47 de liter (= ong 20km per liter) om op werk te komen.
Let op, bovenstaande zijn MIJN beweegredenen, gevoel van betrouwbaarheid is dus persoonlijk (en uiteraard na het lezen van ontiegelijk veel auto reviews, rondjes klok etc etc). Er zullen genoeg mensen te klagen hebben over een ICE DS7 Crossback (zelf nooit gedacht als Mercedes rijder om in een Franse dame te stappen).