• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:06

Rzaan

Altijd zoekende

-tom-562 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:23:
[...]

Duh, tuurlijk is er geen markt voor in Nederland. De mensen die zo'n pickup rijden zijn vaak ZZP'ers die gewoon een Dodge Ram/Toyota Tundra V8 kopen met een dikke LPG tank er in. De particulier denkt iets rationeler en ziet vooral een zwaar onpraktische en ontzettend dure auto om te rijden. Ik verwacht dat die BYD niet eens op de markt komt hier want er is geen vraag naar
We gaan het meemaken.
Nooit teveel vanuit je eigen persoon denken. SUV's zijn ook niet nodig in Nederland. Ook vaak duur. Moet je eens kijken hoeveel er rond rijden. Alleen al in Amsterdam. Ik heb ook het grootste deel van mijn leven in Jeep Cherokee en Grand Cherokee, Landrover Defender gereden. Nu in een Ford Explorer PHEV. Vind het gewoon leuk. En ja ze zijn duurder, en klopt, ik heb ze niet nodig.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ramon schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 06:44:
[...]

Nissan Qashqai met e-Power
Is voor sommigen wellicht een SUV, maar niet in de zin die ik bedoel.
Denk dat veel mensen ook eerder bij SUV aan de grootte van BMW X5, Mercedes GLE, Kia EV9 denken.
Nissan noemt het zelf het C-SUV-segment.

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04-08 11:08
Puppetmaster schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:25:
[...]

Je zegt dat het geen PHEV is omdat hij de accu kan bijladen op de motor.
Nagenoeg alle (P)HEV’s kunnen dat, er schijnt nog zo hier en daar eentje te zijn die dat niet kan. ;)

Bijladen op de motor maakt niet het verschil tussen PHEV en EREV, de manier van aandrijven wel.
Vandaar dat ik EREV noemde.
Alleen PHEV’s met 2 generators kunnen de batterij "efficiënt" bijladen.

Alleen alle Phev’s van Toyota’s en Honda (Honda = range extender), de Chinese Phev’s (meestal range extender), de EU Ford Kuga Phev (= oud Toyota systeem) en de Renault Phev’s met de Dog clutches, hebben 2 generators.

Deze systemen laden de batterij “efficiënt” bij, als de ICE niet voldoende belast wordt, of via regeneratief remmen, of via de “charge” functie, maar dat laatste is wel veel minder efficiënt.

Deze Phev’s met 2 generators beschikken allemaal over één sterkere e.motor, (op de uitgaande as), als hun (zwakkere) ICE (+ een 2e kleinere generator vlak bij de ICE).

Gevoelsmatig rijden die hoofdzakelijk als een EV, de Japanse en Chinese Phev's, beschikken ook standaard, ook over een warmtepomp.

Volvo, Mercedes, BMW, Audi, VW, Stellentis, Porsche, Bentley, (en grote SUV’s Usa) PHEV’s hebben allemaal slechts 1 generator/e.motor (+ 1 alternator).

Die enige generator/e.motor zit altijd vlak bij de ICE en werken daarom als de batterij leeg is niet als een hybride auto, maar slechts als een Mild Hybride. Vandaar hun hoge verbruik bij lege batterij.

Die EU PHEV’s hebben ook allemaal een sterke ICE, met een kleine e.motor, die dan nog via een automaat zijn kracht naar de wielen moet brengen. (Totaal niet efficiënt)

Als deze EU Phev’s; de Charge functie gebruiken, gooi je 98% benzine in de vuilbak. :-(

Geen enkele EU Phev's beschikt over een warmtepomp (ook niet als optie, zelfs niet bij een Bentley van € 250.000)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Rzaan schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:03:
[...]

Ja, de motor (1.5 liter, of 2.0 liter in de toekomst) kan ook mede de aandrijving verzorgen.
Hoe het met die importheffingen zit, ben ik ook zeer benieuwd naar. Die worden volgens mij ook uitgebreid naar niet pure BEV's. Daarnaast gaat BYD ook fabrieken binnen de EU bouwen, dacht ik. Dat gaat ook weer invloed hebben.

De Australiërs zijn vooral enthousiast over dat ze voor gewoon dagelijks verkeer bijna uitsluitend elektrisch rijden met de Shark. Dat gecombineerd met veel zon en zonnepanelen maakt het goedkoop. En voor lange ritten kunnen ze vertrouwen op de benzinemotor die de actieradius vergroot. Wie rustig aan doet haalt de 700/800 km. Met nog wat jerrycans aan boord, durven ze de lange trips door noman's land aan.
Ook zijn de blij met wat de auto allemaal te bieden heeft qua gadgets en uitvoering.
Ook minder positieve geluiden, zoals dat je maar ± 700 KG kunt dragen, en maar 2.500 KG kunt trekken.

Ik zie het zo: Ik rijdt vooral lokaal, en met mijn huidige PHEV kom ik niet verder dan 35/40 km op elektriciteit. Dat is eigenlijk net te kort. Dat is een Ford Explorer PHEV.

[Afbeelding]

Ik wil weer een SUV of een Pick Up, maar alles wat elektrisch is, heeft een redelijk beperkte actieradius. Vooral als je op vakantie gaat, kan dat lastig zijn. Dat is een plan van ons, om steeds voor langere tijd Europa door te gaan, met eventueel een rooftent o.i.d. die je ook op de bak kunt zetten.
Met een Shark kun je gewoon naar het buitenland. Je kunt dan kijken wat je 'tankt'. Is stroom voordelig, laadt je op. Is benzine voordelig, tank je je tank vol.
Daarnaast is de Shark ook V2L, wat mooi is als je wat apparaten aan wilt sluiten tijdens kamperen.
Maar ik kan er ook thuis gereedschap aanhangen als ik eens ergens een klusje doe.

Ik vind het juist een geniaal systeem. Zo zie je maar. Zoveel mensen, zoveel wensen.
Is het verschil tussen massa ledig voertuig en technisch max massa voertuig echt maar 700kg?
In mijn auto is dat 560kg en dat is serieus weinig, maar dan heb ik nog geen pickup bed.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

True schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:30:
[...]

Is het verschil tussen massa ledig voertuig en technisch max massa voertuig echt maar 700kg?
In mijn auto is dat 560kg en dat is serieus weinig, maar dan heb ik nog geen pickup bed.
Ik heb nog even nagekeken.
Leeggewicht: 2.710 kg
Maximaal toegestane massa (GVW): 3.500 kg
Laadvermogen: 790 kg
Dat is echt een groot minpunt voor velen. Hij mag ook maar 2.500 KG trekken. Er komt een uitvoering blijkbaar die 3.500 kg mag trekken.

Als hij als N1 op de markt komt (bedrijfswagen) dan zie ik toch wel enige verkoop in Nederland. Wegenbelasting is een stuk lager dan van de grote RAM's op LPG en voor veel mensen is 2.500 KG toch voldoende. Als je bijvoorbeeld veel in je eigen regio werkt, rij je praktisch altijd elektrisch. Als je dan ook nog een laadpaal aan huis hebt, bespaar je aardig.
Zal geen knaller worden, maar wel een niche markt.
Ik denk ook dat BYD hem ook ziet als uithangbord in Europa.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Rzaan schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:33:
[...]

Ik heb nog even nagekeken.
Leeggewicht: 2.710 kg
Maximaal toegestane massa (GVW): 3.500 kg
Laadvermogen: 790 kg
Dat is echt een groot minpunt voor velen. Hij mag ook maar 2.500 KG trekken. Er komt een uitvoering blijkbaar die 3.500 kg mag trekken.

Als hij als N1 op de markt komt (bedrijfswagen) dan zie ik toch wel enige verkoop in Nederland. Wegenbelasting is een stuk lager dan van de grote RAM's op LPG en voor veel mensen is 2.500 KG toch voldoende. Als je bijvoorbeeld veel in je eigen regio werkt, rij je praktisch altijd elektrisch. Als je dan ook nog een laadpaal aan huis hebt, bespaar je aardig.
Zal geen knaller worden, maar wel een niche markt.
Ik denk ook dat BYD hem ook ziet als uithangbord in Europa.
Nee ik zie dit niet vliegen in Nederland.
De LPG US import pickups zijn geschikt, goedkoop en passend bij de berijders (..). Die gaan echt niet ruilen voor een Chinese net niet BEV zonder voldoende laadvermogen voor dagelijkse werkzaamheden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

True schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:48:
[...]

Nee ik zie dit niet vliegen in Nederland.
De LPG US import pickups zijn geschikt, goedkoop en passend bij de berijders (..). Die gaan echt niet ruilen voor een Chinese net niet BEV zonder voldoende laadvermogen voor dagelijkse werkzaamheden.
Dit wordt geen relatieve knaller zoals de Range Rover Evoque.
Maar van de Kia EV9 zijn er ook maar zo'n 2.300 van verkocht in totaal. Isuzu D-max ook niet veel.
Het zal zeker een niche product blijven.
Inderdaad geen BEV, weinig laadvermogen, prijs is nog onbekend. Maar ergens in de regio 55.000 - 70.000.
Wel zeer luxe uitgevoerd. Echt vergelijkbaar met een betere SUV aan de binnenkant.

In Australië zijn er ook veel lassers die er eentje hebben. Op de buitenste V2L poort kun je aardig wat aansluiten. Misschien is het in Nederland een prima auto voor marktkooplui of Food-aanhangers die in hun eigen regio werkzaam zijn. Weinig brandstofkosten en altijd genoeg stroom bij je. Niet meer afhankelijk van stroom van de gemeente of bedrijven.
Ben zelf ook erg benieuwd wat het gaat worden.
Pagina: 1 2 3 Laatste