Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Phusebox schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:07:
[...]

Wat ik zo zie is dat als je een Harvi hebt, die heb ik zelf niet.
Ik denk dat dat in dit specifieke geval niet uit maakt.
Die Harvi is enkel een draadloos verlengstuk van de CT-klemmen. Je wilt dan gebaseerd op input/output op je hoofdschakelaar beginnen/stoppen met laden van je EV. Zowel qua loadbalancing (geen stoppen erdoor met warmtepomp + inductie + wasmachine + vaatwasser), maar ook op 1fase gaan 'slow chargen' t.b.v. eigen gebruik van PV-opwek. De interne CT-metingen (in de Zappi zelf) zijn dan m.i. niet van belang.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij er niet ontzettend in verdiept heb, de CT-klemmen en Harvi sluit ik namelijk pas over een aantal weken aan na een verzwaring van 1 naar 3 fase bij vrienden - maar puur op mijn kennis én logisch nadenken lijkt mij het logisch dat je die interne metingen dan niet meeneemt. Je kunt het eens proberen wat die dan doet, is in ieder geval sneller dan wachten tot de eerste kantoordag en het resultaat met dit weer zie je binnen vijf minuten.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 12:19
JanHenk schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:52:
@Boeie Zowel bij E-Flux als Tap zie ik de Shell Recharge / NewMotion niet staan tussen de handleidingen voor het koppelen van laadstations aan de backoffice.

Helaas doet dat mijn vermoeden bevestigen dat die paal zo dichtgetimmerd als de pest is. Je zit dus aan 50Five vast…

Een goede vriend van mij loopt ook al tijden wat te mokken op zijn NewMotion paal. In feite e-waste omdat de rommel geen open standaarden ondersteund.

Als je het zelf regelt is een backoffice overigens niet verplicht. Je kunt ook gewoon geladen energie declareren. Dan verleng je de levensduur nog wat :P
Ja dat vind ik ook jammer, zeker nu met die overname. Het werkte tot voorkort prima.

Kan het overzicht wel uitdraaien elke maand en dan declareren inderdaad.
Inspired schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 07:45:
@Boeie de Shell/NM laadpalen kunnen niet met andere providers werken. Ik ben blij dat ik hem niet meer heb. :)
Een gegeven paard... Die is hier destijds door een werkgever geinstalleerd. Ombouwen heb ik alleen geen zin in (geknutsel) dus zal hem dan toch op termijn vervangen voor een andere paal. Wel zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:38
Boeie schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:17:

[...]

Een gegeven paard... Die is hier destijds door een werkgever geinstalleerd. Ombouwen heb ik alleen geen zin in (geknutsel) dus zal hem dan toch op termijn vervangen voor een andere paal. Wel zonde.
Zeker waar hoor. Hij heeft het 4 jaar prima gedaan maar het is gewoon jammer dat het zo'n gesloten ding is. Helemaal nu met de overgang naar 50five.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeakAtTweaking
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-09 14:38
Ik ben benieuwd of mensen tips hebben voor mijn situatie. Ik woon in een sociaal huurhuis met zonnepanelen en wil daarom geen grote investeringen doen om thuis te laden omdat ik er dan waarschijnlijk vrij lang moet wonen om die kosten eruit te halen. Al is dat straks zonder het salderen en met de mogelijkheid overdag te laden misschien een relatief korte terugverdientijd. Ander puntje is dat de kabel over de stoep ligt, maar de kans dat iemand daar moeilijk over doet in onze straat acht ik klein, dus dat risico wil ik wel nemen.

De trigger voor deze vraag was dat ik zag dat ik geld moest betalen voor niet gebruikte stroom van de zonnepanelen. Dan gebruik ik die stroom liever zelf dacht ik. Laden in de buurt is ook niet bijzonder voordelig, dus dat zou een mooie winst op kunnen leveren.

Ik ben op zoek naar een veilige optie die grote investering behoeft, zoals het aanpassen van de groepenkast of een prijzige laadpaal. Is dat mogelijk? Ik heb een foto gemaakt in meterkast in de hoop dat daar de juiste informatie op te vinden is om deze vraag te beantwoorden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atK-lGO5JN_d7hBAvXnCxDMjJqo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XR88khJXRkIhGbknAagbudx0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ziumGXODjpxb9yByDOWNE1nrxfU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vkecMXqNp6ecxS9egDrQpcZ7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
WeakAtTweaking schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:50:
Ik ben benieuwd of mensen tips hebben voor mijn situatie. Ik woon in een sociaal huurhuis met zonnepanelen en wil daarom geen grote investeringen doen om thuis te laden omdat ik er dan waarschijnlijk vrij lang moet wonen om die kosten eruit te halen. Al is dat straks zonder het salderen en met de mogelijkheid overdag te laden misschien een relatief korte terugverdientijd. Ander puntje is dat de kabel over de stoep ligt, maar de kans dat iemand daar moeilijk over doet in onze straat acht ik klein, dus dat risico wil ik wel nemen.

De trigger voor deze vraag was dat ik zag dat ik geld moest betalen voor niet gebruikte stroom van de zonnepanelen. Dan gebruik ik die stroom liever zelf dacht ik. Laden in de buurt is ook niet bijzonder voordelig, dus dat zou een mooie winst op kunnen leveren.

Ik ben op zoek naar een veilige optie die grote investering behoeft, zoals het aanpassen van de groepenkast of een prijzige laadpaal. Is dat mogelijk? Ik heb een foto gemaakt in meterkast in de hoop dat daar de juiste informatie op te vinden is om deze vraag te beantwoorden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Meterkast zal het probleem niet zijn. Wat wil je doen qua laadpaal? Of met granny laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeakAtTweaking
Inspired schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:52:
[...]

Meterkast zal het probleem niet zijn. Wat wil je doen qua laadpaal? Of met granny laden?
Dat ligt een beetje aan de investering. We rijden veel korte ritjes en de auto staat thuis, dus granny laden is vaak wel voldoende. Wat zou je hiervoor moeten aanleggen?

Kan natuurlijk ook dat de techniek van een laadpaal er voor zorgt dat het laden niet alleen sneller is, maar ook goedkoper. Zo'n systeem dat je in kunt stellen om alleen stroom af te nemen van de zonnepanelen bv, al weet ik niet of dat praktisch is en genoeg oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-09 15:56

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoi,

Ik had een beetje een vergelijkbare situatie, wel een koophuis maar gezien het risico dat het thuisladen niet gedoogd wordt wilde ik geen grote investering doen.

Ik heb een Emat aardlek automaat laten plaatsen en hier een goed stopcontact aan geplaatst. Vervolgens gebruik ik een VOLDT instelbare thuis lader (8a tot 16a) om de auto op te laden. Deze kan ik dus instellen aan de hand van de hoeveelheid zonnestroom die ik verwacht. De combinatie van een inschatting van buienradar en een homewizard thuis batterij zorgt ervoor dat ik mijn meter op aardig op 0 kan houden.

Totale kosten zullen rond de 300 tot 600 euro bedragen afhankelijk van hoeveel jezelf kan.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:52
laredo schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:06:
[...]

Mooie prijs inderdaad. Ik ben er zo goed als uit dat ik ze de order ga gunnen. Aanleg zal dan in augustus plaatsvinden. Heb jij bewust gevraagd om de Easee paal? Bij mij staat dus de Ratio Solar in de offerte.
Afgelopen zaterdag heeft Laadpaaltje.com bij mij thuis de Easee Charge Up incl. Easee Equalizer geinstalleerd. Alles is uitstekend verlopen, dus kan deze partij van harte aanbevelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Plc-U6mPkn1qGyilBDgo9kpXXiM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PYbCfoFCLX9PoN0vpDr6a65C.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwyDgInlM_fnAhonKRZgZfefT-g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6KAI6nBCAodDtzE7EI8GFhCq.jpg?f=fotoalbum_tile

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er uit als een simpele 1-Fase groepenkast dus zónder upgrade naar een 3-Fase netaansluiting kun je eigenlijk niet veel anders dan er een 'ALS' bij plaatsen welke je alléén gebruikt voor een AC laadpunt. Een ~230V (CEE) Grannycharger is dan de meest voordelige oplossing.

Ik zou in dit geval dus een ABB ALS er in laten plaatsen om de kast uniform te houden.... Én die S.E.P automaat (solar?) er ook meteen uit bonjouren >:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeakAtTweaking
Leanderr schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:14:
[...]
Hoi,

Ik had een beetje een vergelijkbare situatie, wel een koophuis maar gezien het risico dat het thuisladen niet gedoogd wordt wilde ik geen grote investering doen.

Ik heb een Emat aardlek automaat laten plaatsen en hier een goed stopcontact aan geplaatst. Vervolgens gebruik ik een VOLDT instelbare thuis lader (8a tot 16a) om de auto op te laden. Deze kan ik dus instellen aan de hand van de hoeveelheid zonnestroom die ik verwacht. De combinatie van een inschatting van buienradar en een homewizard thuis batterij zorgt ervoor dat ik mijn meter op aardig op 0 kan houden.

Totale kosten zullen rond de 300 tot 600 euro bedragen afhankelijk van hoeveel jezelf kan.
Bedankt voor je reactie, dat klinkt goed! Heb je een Schuko of CEE laadkabel genomen? Ik heb begrepen dat een CEE stopcontact veiliger is dan Schuko met het oog op oververhitting. Ben benieuwd of dat in de praktijk ook zo blijkt te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
CEE is zeker beter voor langdurig vermogen.

Als je iets wil dat niet permanent is en makkelijk mee te nemen, zou ik (persoonlijk) een CEE stopcontact plaatsen en een NRGKick lader op de kop tikken.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:00
Rivanov schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:28:
[...]

Afgelopen zaterdag heeft Laadpaaltje.com bij mij thuis de Easee Charge Up incl. Easee Equalizer geinstalleerd. Alles is uitstekend verlopen, dus kan deze partij van harte aanbevelen.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb de Easee Lite, ziet er hetzelfde uit.
En nu afwachten wanneer je het zat bent om die kabel steeds uit te rollen en weer op te rollen.
Dat duurde bij mij 2 maanden, toen heb ik een houder voor de stekker gemonteerd, dicht bij de laadaansluiting van de auto.
Uit de houder, in de auto, uit de auto, in de houder, zonder op- of afrollen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auke 325ci
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:56
WeakAtTweaking schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:50:
[...]

Bedankt voor je reactie, dat klinkt goed! Heb je een Schuko of CEE laadkabel genomen? Ik heb begrepen dat een CEE stopcontact veiliger is dan Schuko met het oog op oververhitting. Ben benieuwd of dat in de praktijk ook zo blijkt te zijn.
Dat is in de praktijk zeker zo. Ik had een 16amp lader als backup lader op schuko. Dat werd echt heel heet. Stekker eraf gehaald en CEE opgezet, 0 warmte ontwikkeling meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 17:43
Een collega van mij geloofde dat pas toen ie twee keer een compleet gesmolten Schuko stopcontact had vervangen....
Nu een blauwe CEE WCD gemonteerd en geen enkel probleem meer.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:36:
[...]

Een collega van mij geloofde dat pas toen ie twee compleet gesmolten Schuko stopcontacten had vervangen....
Nu een CEE WCD gemonteerd en geen enkel probleem meer.
Er zijn er hier zat die het nog steeds niet geloven... 'Maar het is een versie die wel 16 A toelaat' is de veel gehoorde kreet.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
[...]

Ik gebruik een regulier stopcontact, dus schuko. Maar laadt doorgaans niet boven de 13A, omdat ik weet dat langdurig 16A vragen niet geadviseerd wordt. Een keer geprobeerd, maar dan voelde ik wel dat de aardlekschakelaar warm werd.

Omdat ik meestal rond de 2500 watt tot 3000 watt teruglever heb ik de oplader gewoon op 10A staan. Met minder zonnig weer kan ik dit met de auto nog beperken naar 6A.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:53

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Afgelopen vrijdag een lader omhoog gehangen, waarom zo 1 en geen paal. Deze gaat in een stopcontact steken en moet niet gekeurd worden ;) (*ben Vlaming) als ook deze kan ik mee sleuren moest ik op vakantie gaan. I kvertrouw de IV universal lader niet en bij deze kan ik ook zien hoeveel verbruik er is geweest.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pgOxcQD.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PNaZTRn.jpeg
momenteel ingesteld op 10A want steekt in huis-tuin en keuken stopcontact. Komt een CEE 230 32A stopcontact met deftige bedrading en een schakelaar op :+

https://www.amazon.de/dp/B0CZNRDD8Q je hebt die ook in CEE 400 32A ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
Damic schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:14:
Afgelopen vrijdag een lader omhoog gehangen, waarom zo 1 en geen paal. Deze gaat in een stopcontact steken en moet niet gekeurd worden ;) (*ben Vlaming) als ook deze kan ik mee sleuren moest ik op vakantie gaan. I kvertrouw de IV universal lader niet en bij deze kan ik ook zien hoeveel verbruik er is geweest.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
momenteel ingesteld op 10A want steekt in stopcontact. Komt een CEE 230 32A stopcontact met deftige bedrading en een schakelaar op :+

https://www.amazon.de/dp/B0CZNRDD8Q je hebt die ook in CEE 400 32A ;)
Ook een mooie oplossing. Door de beperkte kilometers en batterij van mijn auto heb ik geen hogere laadsnelheid nodig. Maar ik houd dit in mijn achterhoofd voor de toekomst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:06
Ik zit er over na te denken om een 2e hands laadpaal aan te schaffen om thuis de auto te kunnen laden. Omdat ik mogelijk binnenkort ga verhuizen vind ik de aanschaf van een nieuwe een beetje zonde.

Nu lees ik hier en daar veel verhalen over installateurscodes die nodig zijn als je zelf een paal wilt configureren met een backoffice of andere instellingen. Ik begrijp dat er een risico is bij het kopen van een 2e hands laadpaal dat de installateurscodes er niet meer bij kunnen zitten en dat die dingen dan praktisch waardeloos zijn. Maar zijn er ook nog andere dingen waarmee ik rekening dien te houden?

Tot nu toe heb ik dit:

Sommige palen hebben meestal nog een 2G modem en geen wifi of ethernet. (kpn geeft aan tot eind 2027 2G);
De installateurscode die soms kwijt is;
Soms zijn het 1-fase laadpalen (wat opzich in mijn geval al voldoende is, bedrading naar garage is ook enkelfase).

De paal aansluiten zal het issue niet zijn. Er zijn geen zonnepanelen, dus ook die extra opties op die paal hoef ik nu niet. Alleen laden dus, met een backoffice die de laadpaas van MtC wil slikken.

Hoe denken jullie erover? 2e hands of toch nieuw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als je toch maar 1 fase gaat laden, waarom dan een laadpaal? Of zit je met verrekening?

Edit: zie nu de backoffice, tja, blijf je er nog lang wonen?
Anders mogelijk iets met je werkgever regelen, dat je nu geen/weinig investeringen hoeft te doen.

[ Voor 48% gewijzigd door ZeRoC00L op 22-07-2025 10:32 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:06
ZeRoC00L schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:30:
Als je toch maar 1 fase gaat laden, waarom dan een laadpaal? Of zit je met verrekening?

Edit: zie nu de backoffice, tja, blijf je er nog lang wonen?
Anders mogelijk iets met je werkgever regelen, dat je nu geen/weinig investeringen hoeft te doen.
Betreft leaseauto indd.

En ja, dat is ook de vraag. Als ik volgende maand ga verhuizen of volgend jaar is nog niet duidelijk. Het is meer het gemak voor mij, en dat ik niet een openbare laadpaal blijf bezoeken of met een lege accu bij een klant sta waar de laadpaalklevers vrolijk de hele dag blijven staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

krakendmodem schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:19:
Ik zit er over na te denken om een 2e hands laadpaal aan te schaffen om thuis de auto te kunnen laden. Omdat ik mogelijk binnenkort ga verhuizen vind ik de aanschaf van een nieuwe een beetje zonde.

Nu lees ik hier en daar veel verhalen over installateurscodes die nodig zijn als je zelf een paal wilt configureren met een backoffice of andere instellingen. Ik begrijp dat er een risico is bij het kopen van een 2e hands laadpaal dat de installateurscodes er niet meer bij kunnen zitten en dat die dingen dan praktisch waardeloos zijn. Maar zijn er ook nog andere dingen waarmee ik rekening dien te houden?

Tot nu toe heb ik dit:

Sommige palen hebben meestal nog een 2G modem en geen wifi of ethernet. (kpn geeft aan tot eind 2027 2G);
De installateurscode die soms kwijt is;
Soms zijn het 1-fase laadpalen (wat opzich in mijn geval al voldoende is, bedrading naar garage is ook enkelfase).

De paal aansluiten zal het issue niet zijn. Er zijn geen zonnepanelen, dus ook die extra opties op die paal hoef ik nu niet. Alleen laden dus, met een backoffice die de laadpaas van MtC wil slikken.

Hoe denken jullie erover? 2e hands of toch nieuw?
Ik zou lekker kijken voor een 1 fase Alfen Eve , worden voor weinig aangeboden, wordt ondersteund nog nieuwe fw voor uitgebracht en kan je voor de connectiviteit aansluiten met ethernet :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafB
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-08 22:48
Ik heb onlangs nog contact gehad met Coolblue Laden mbt zonne-laden via hun bluebuilt laadpaal die ik (helaas) aan mijn huis heb zitten door keuze van de vorige bewoner.

Coolblue geeft in mail 1 aan:
...kun je met behulp van een homewizard slim gebruik maken van jouw opgewekte zonne energie. Doormiddel van de loadbalancing kan de laadpaal communiceren met de homewizard. Als het goed is heb je hier een kabel lopen naar de slimme meter. Mocht dat niet het geval zijn dan moeten we nog loadbalancing bij jou komen aanleggen.

Nb. Ik heb een p1 meter van homewizard maar dat tovert natuurlijk niet een zonne-laden optie in de bepertke laadpaalsectie van hun mooie coolblue webwinkel app.

Coolblue geeft in mail 2 aan:
.... Om gebruik te maken van dynamic load balancing via zonnepanelen moet wij het een en ander wijzigen bij jou op locatie. De laadpaal moet namelijk aangepast worden om te kunnen communiceren met de homewizzard.

Omdat we langs moeten komen rekenen we €119 incl. btw servicekosten. Let hierbij wel op dat we hiermee nog in een testfase zitten. In de pilot fase bleek de optie nog niet optimaal te werken en toch nog wel voor wat problemen te zorgen. De keuze aan jou of je deze optie wilt testen of dat je het toch nog liever afwacht totdat de ontwikkelingen verbetert zijn.

Ben benieuwd of het ooit komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 18:42
OlafB schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:49:
Ik heb onlangs nog contact gehad met Coolblue Laden mbt zonne-laden via hun bluebuilt laadpaal die ik (helaas) aan mijn huis heb zitten door keuze van de vorige bewoner.

...kun je met behulp van een homewizard slim gebruik maken van jouw opgewekte zonne energie. Doormiddel van de loadbalancing kan de laadpaal communiceren met de homewizard. Als het goed is heb je hier een kabel lopen naar de slimme meter. Mocht dat niet het geval zijn dan moeten we nog loadbalancing bij jou komen aanleggen.

Nb. Ik heb een p1 meter van homewizard maar dat tovert natuurlijk niet een zonne-laden optie in de bepertke laadpaalsectie van hun mooie coolblue webwinkel app.

.... Om gebruik te maken van dynamic load balancing via zonnepanelen moet wij het een en ander wijzigen bij jou op locatie. De laadpaal moet namelijk aangepast worden om te kunnen communiceren met de homewizzard.

Omdat we langs moeten komen rekenen we €119 incl. btw servicekosten. Let hierbij wel op dat we hiermee nog in een testfase zitten. In de pilot fase bleek de optie nog niet optimaal te werken en toch nog wel voor wat problemen te zorgen. De keuze aan jou of je deze optie wilt testen of dat je het toch nog liever afwacht totdat de ontwikkelingen verbetert zijn.

Ik heb zelf de Peblar paal (dus met de Peblar firmware, geen whitelabel). Het klopt dat je de load balancing moet aanzetten, maar dat is vrij simpel (ik weet dus niet of jij dit kan) maar in de web interface kies je voor "herconfigureer" (de instellingen die nu ingesteld zijn staan vooraf weer ingevuld, dus je raakt niets kwijt): en kies je bij de stap voor dynamic load balancing voor "homewizard" (de P1 meter wordt automatisch gevonden).

Hoogstwaarschijjnlijk werkt dit weer niet met die Coolblue firmware...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans4545
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 00:54
OlafB schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:49:

Iets dergelijks wil ik ook, auto laden van opbrengst zonnepanelen ( in mijn geval 2000 tot 2300 W bij volop zon) ook in het verleden kontakt gehad met Coolblue want laadpaal,Alfen pro line door Coolblue geïnstalleerd maar begreep dat ze voorlopig nog niet zo ver waren.
Ik heb een Homewizzard P1 meter en heb begrepen dat je de Energy socket kunt instellen op laden zuiver op zonnestroom met de Granny dus.Kan de auto instellen op 8Amp dus zou de Energie socket niet worden overbelast ( socket max. 3600W).Meterkast 3 phasen.
Heb het nog niet geprobeerd want moet dan eerst een verlengkabel aanschaffen , iemand dit wel geprobeerd, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirtm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 21:39
zarar schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 14:54:
[...]

Dat was precies de reden dat ik tot op heden altijd openbaar heb geladen, maar met deze pilot mag ik de lader aan de gevel hangen. Daar is iemand van de gemeente voor langs geweest.
Ik kies wel voor een socket versie vanwege de mensen die over de stoep lopen. Heeft idd wat nadelen, maar is vergelijkbaar met de huidige situatie met openbaar laden. Dus ben 't gewend.

@Devke wel gezien, maar had de business gemist. Die heeft socket. Even checken of m'n installateur er ervaring mee heeft.
Moet je elke keer je laadkabel door de goot leggen? daar zou ik snel zat van zijn denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPiNut
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hans4545 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:47:
[...]

Iets dergelijks wil ik ook, auto laden van opbrengst zonnepanelen ( in mijn geval 2000 tot 2300 W bij volop zon)

[...]
Ik heb een vergelijkbare situatie. Ik gebruik een lang verleng snoer, 4mm2 (uit noodzaak), in combinatie met een NRGkick en de shuko adapter. Ik kan via Home Assistant de NRGkick instellen tussen de 6 en 13A. Piek vermogen van de zonnepanelen is 2000W wat gelijk staat aan ~9A. Ik probeer 6A laden te vermijden en laad meestal tussen de 8 en 10A. In Home Assistant heb ik een automation waar ik vrij makkelijk kan schakelen op tijd of terugleverings thershold. Om te voorkomen dat de hoofdaansluiting er uit knapt, schakelt de NRGkick naar 6A als ik meet of de wasmachine en warmtepomp tegelijk aanstaan.

Het ging enkele post geleden over oververhitting in de shukostekkers, de NRGkick heeft temperatuur sensoren in de L en N van de Shuko adapter, en alle 3 de fasen van de attachment. Zelf heb ik enkele keren geladen met 13A, en elke 15 minuten op elke verbinding de temperatuur gemeten op elke verbinsing, van meterkast tot auto, en had geen noemens waardige verhoging op alle connecties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 00:02
Hans4545 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:47:
[...]

Iets dergelijks wil ik ook, auto laden van opbrengst zonnepanelen ( in mijn geval 2000 tot 2300 W bij volop zon) ook in het verleden kontakt gehad met Coolblue want laadpaal,Alfen pro line door Coolblue geïnstalleerd maar begreep dat ze voorlopig nog niet zo ver waren.
Ik heb een Homewizzard P1 meter en heb begrepen dat je de Energy socket kunt instellen op laden zuiver op zonnestroom met de Granny dus.Kan de auto instellen op 8Amp dus zou de Energie socket niet worden overbelast ( socket max. 3600W).Meterkast 3 phasen.
Heb het nog niet geprobeerd want moet dan eerst een verlengkabel aanschaffen , iemand dit wel geprobeerd, ben benieuwd.
Een willekeurige laadpaal kopen van Marktplaats, ombouwen met SmartEVSE en laden op zonnestroom met je Homewizzard P1.

22,29 kWh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

tukker999 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 18:03:
[...]

Een willekeurige laadpaal kopen van Marktplaats, ombouwen met SmartEVSE en laden op zonnestroom met je Homewizzard P1.
Kan ook met een (gebruikte) Alfen, super eenvoudig te configureren _/-\o_

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leanderr
sirtm schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:49:
[...]

Moet je elke keer je laadkabel door de goot leggen? daar zou ik snel zat van zijn denk ik..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1viYEDbBCGp2YWFpFK3UN6BUCeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jNLRZnxvGJqrwRQstPCV8P9l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_1G9JjTeYK3ZRJL-SmQqNSziGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BwgveTS0oWijd5kHpHPAGK4V.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet zelf ook de kabel iedere keer in deze goot leggen, maar dat is weinig moeite.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
RPiNut schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:14:
[...]
Het ging enkele post geleden over oververhitting in de shukostekkers, de NRGkick heeft temperatuur sensoren in de L en N van de Shuko adapter, en alle 3 de fasen van de attachment. Zelf heb ik enkele keren geladen met 13A, en elke 15 minuten op elke verbinding de temperatuur gemeten op elke verbinsing, van meterkast tot auto, en had geen noemens waardige verhoging op alle connecties.
Toen ik de 25 meter 3x2,5mm2 verlengkabel voor het laden op vakantie in de auto wilde leggen zag ik dat die niet meer ok was. Nooit met meer dan 10A geladen, wel vele uren achter elkaar. Of mogelijk was het betreffende stopcontact op vakantie niet helemaal in orde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6wBHThBBjPIsC-InsPQPs6MmXE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pkkrZfNUa8Cvsr2hDMRxy3Ag.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast een keer thuis een Athom Esp32 V2 slimme stekker geprobeerd om de 2e EV slim te laden tegelijkertijd met de laadpaal met daarop de andere EV. De stekker heeft het na 2-3 dagen af en toe met 10A laden begeven en reageerde niet meer op aan/uit schakelen, stond vanaf dat moment altijd op "aan".

Kortom: Altijd voorzichtig zijn en regelmatig even inspecteren of alles nog in orde is als je met stekkers, stopcontacten en langdurig laden aan de slag gaat.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:21
Taro schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:54:
[...]

Toen ik de 25 meter 3x2,5mm2 verlengkabel voor het laden op vakantie in de auto wilde leggen zag ik dat die niet meer ok was.
En aan de binnenkant van de stekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

ASW1 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 17:02:
[...]

En aan de binnenkant van de stekker?
Die maak ik open als ik terug ben van vakantie, had even andere prioriteiten rondom het inpakken ;)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:09
Ik heb moeite om bij de verschillende fabrikaten laadpalen die er zijn, informatie te krijgen over hoe er om wordt gegaan met het laden op basis van zonnestroom. Wat ik zou willen:

Zodra de load balancing (via P1 poort of via CT klemmen) aangeeft dat er energieproductie richting het net gestuurd wordt, wil ik mijn auto met deze energie gaan opladen. Hiervoor moet er, bij 1-fase laden, minimaal 1400W (6A) beschikbaar zijn. Wanneer er minder energieproductie is, wil ik dat er extra energie uit het net wordt opgenomen om aan die 1400W te komen. Ik heb immers onvoldoende zonnepanelen om structureel meer als 1400W te produceren en zou mijn auto nooit vol raken.

In een uitstekend youtube filmpje van Ketel Klets https://www.youtube.com/watch?v=UW3AjJyuGsE wordt heel duidelijk uitgelegd hoe de Peblar lader hiermee om gaat en dat dit ook daadwerkelijk zo met een Peblar lader plaatsvindt.

Verder zie ik dat de Zappie kan schakelen tussen 3- en 1-fase, maar mij wordt niet duidelijk of er aangevuld kan worden tot 1400W.

Van de andere laders (Wallbox, V2C, Zaptec) kan ik nergens achterhalen hoe zij hiermee om gaan. De productinformatie is niet gedetailleerd genoeg.

Is Peblar nu de enige laadpaal die zonnestroom op deze wijze aanvult om te laden?

Verder zou ik het een plus vinden wanneer de lader compatible is met Homey en via Homey aangestuurd kan worden. Dit is het geval bij Zappi, Wallbox, V2C, Easee, Zaptec en Amina. Peblar dus helaas niet :-(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

aard01 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 17:20:
Ik heb moeite om bij de verschillende fabrikaten laadpalen die er zijn, informatie te krijgen over hoe er om wordt gegaan met het laden op basis van zonnestroom. Wat ik zou willen:

Zodra de load balancing (via P1 poort of via CT klemmen) aangeeft dat er energieproductie richting het net gestuurd wordt, wil ik mijn auto met deze energie gaan opladen. Hiervoor moet er, bij 1-fase laden, minimaal 1400W (6A) beschikbaar zijn. Wanneer er minder energieproductie is, wil ik dat er extra energie uit het net wordt opgenomen om aan die 1400W te komen. Ik heb immers onvoldoende zonnepanelen om structureel meer als 1400W te produceren en zou mijn auto nooit vol raken.

In een uitstekend youtube filmpje van Ketel Klets https://www.youtube.com/watch?v=UW3AjJyuGsE wordt heel duidelijk uitgelegd hoe de Peblar lader hiermee om gaat en dat dit ook daadwerkelijk zo met een Peblar lader plaatsvindt.

Verder zie ik dat de Zappie kan schakelen tussen 3- en 1-fase, maar mij wordt niet duidelijk of er aangevuld kan worden tot 1400W.

Van de andere laders (Wallbox, V2C, Zaptec) kan ik nergens achterhalen hoe zij hiermee om gaan. De productinformatie is niet gedetailleerd genoeg.

Is Peblar nu de enige laadpaal die zonnestroom op deze wijze aanvult om te laden?

Verder zou ik het een plus vinden wanneer de lader compatible is met Homey en via Homey aangestuurd kan worden. Dit is het geval bij Zappi, Wallbox, V2C, Easee, Zaptec en Amina. Peblar dus helaas niet :-(
De Zappi heeft een Eco+ stand voor 100% zonnestroom laden en een Eco stand waarmee je dit kunt aanvullen indien er onvoldoende teruglevering is. Daarnaast kan je handmatig voor 1-fase of 3-fase kiezen, of dat automatisch instellen.

Dus ja, een Zappi kan ook op 1-fase icm Eco stand <1400 Watt overschot vanuit het net aanvullen zodat die gaat laden icm CT-klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zarar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 12:07
sirtm schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:49:
[...]

Ja, dat zal wel moeten. Voorwaarde van de pilot van de gemeente is dat ik de parkeerplek niet mag claimen. De incentive is echter een opbrengst van minimaal € 6,- per laadbeurt, dat vind ik wel de moeite. Kan ik altijd nog de kinderen het laten doen voor een paar cent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zarar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 12:07

Blij dat ik niet de enige ben. Ik twijfel nog tussen de Peblar en Zaptec Go 2. Maar ik heb tot nu toe onvoldoende van Zaptec Go 2 software en mogelijkheden kunnen terugvinden.

Installateur (die Zaptec voorkeur had) heeft iig aangegeven dat Peblar ook geen enkel probleem is qua installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPiNut
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Taro schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:54:
[...]

Toen ik de 25 meter 3x2,5mm2 verlengkabel voor het laden op vakantie in de auto wilde leggen zag ik dat die niet meer ok was. Nooit met meer dan 10A geladen, wel vele uren achter elkaar. Of mogelijk was het betreffende stopcontact op vakantie niet helemaal in orde:

[...]

Daarnaast een keer thuis een Athom Esp32 V2 slimme stekker geprobeerd om de 2e EV slim te laden tegelijkertijd met de laadpaal met daarop de andere EV. De stekker heeft het na 2-3 dagen af en toe met 10A laden begeven en reageerde niet meer op aan/uit schakelen, stond vanaf dat moment altijd op "aan".

Kortom: Altijd voorzichtig zijn en regelmatig even inspecteren of alles nog in orde is als je met stekkers, stopcontacten en langdurig laden aan de slag gaat.
Ik gebruik geen tussen stekkers. De verleng kabel heeft enkel een shuko contrastekker en de andere kant is deze gemonteerd op een werkschakelaar en vervolgens volledig door bedraad tot de meterkast.

Je hebt helemaal gelijk. Als je op deze manier laad, regelmatig, liefst elke laadsessie de shuko te checken.

Vandaag 8 uur geladen op 8A. Totale verhoging op de shuko stekker is volgens NRGkick slechts 4 °C geweest tov de omgevingstemperatuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:55

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Taro schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 17:26:
[...]

De Zappi heeft een Eco+ stand voor 100% zonnestroom laden en een Eco stand waarmee je dit kunt aanvullen indien er onvoldoende teruglevering is. Daarnaast kan je handmatig voor 1-fase of 3-fase kiezen, of dat automatisch instellen.

Dus ja, een Zappi kan ook op 1-fase icm Eco stand <1400 Watt overschot vanuit het net aanvullen zodat die gaat laden icm CT-klemmen.
@Taro
Je haalt een paar dingen een beetje door elkaar.

1. Met Eco+ laad je de auto alleen wanneer er overschot aan zonnestroom is. Je kunt in de app instellen hoeveel %% er minimaal ‘groen’ moet zijn (dus van je panelen komt). In het plaatje hieronder staat dat op 70%, dus minimaal 4,2A zonnestroom, eerder begint het laden niet. Zet je dat op 50%, dan begint het laden als je 3A overschot hebt.
De rest komt dan van het net, als dat overschot minder is dan die 6A. Bij 6A of meer laad je dus altijd met 100% eigen zonnestroom. Dat is waar @aard01 naar vroeg.
Is er geen overschot, dan wordt je auto ook niet geladen. Zo kan het laden dus dágen duren als er weinig zon is, maar ook in een dag klaar zijn bij veel zon (en veel panelen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oq-_zeXnW50FEVnu3sk8QvD2iMU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GQC5owOVLbXBYTR60kIiEN53.jpg?f=fotoalbum_large

2. Bij Eco (zonder die plus) laad je in principe ook met eigen zonnestroom, maar dan geef je aan hoeveel je op welke tijd je in de auto wilt hebben. Bijvoorbeeld morgenochtend 08:00 uur 40kWh erbij. Dan start het laden met zonnestroom. De Zappi berekent dan hoe laat die moet beginnen met gewoon uit het net laden om het totaal van 40kWh er morgenochtend om 08:00 uur in te hebben. Dat begint dus waar mogelijk met zonnestroom, maar wat er tekort is wordt zo laat mogelijk aangevuld uit het net.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4VmKKsJCoUACnhTxsyOMGRzNi8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLzypLe2mkTIVqoxnCXWcc1Z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 23-07-2025 22:02 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Hippe Lip schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:58:
[...]

@Taro

1. Met Eco+ laad je de auto alleen wanneer er overschot aan zonnestroom is. Je kunt in de app instellen hoeveel %% er minimaal ‘groen’ moet zijn (dus van je panelen komt). In het plaatje hieronder staat dat op 70%, dus minimaal 4,2A zonnestroom, eerder begint het laden niet. Zet je dat op 50%, dan begint het laden als je 3A overschot hebt.
De rest komt dan van het net, als dat overschot minder is dan die 6A. Bij 6A of meer laad je dus altijd met 100% eigen zonnestroom. Dat is waar @aard01 naar vroeg.
Is er geen overschot, dan wordt je auto ook niet geladen. Zo kan het laden dus dágen duren als er weinig zon is, maar ook in een dag klaar zijn bij veel zon (en veel panelen).

[Afbeelding]

2. Bij Eco (zonder die plus) laad je in principe ook met eigen zonnestroom, maar dan geef je aan hoeveel je op welke tijd je in de auto wilt hebben. Bijvoorbeeld morgenochtend 08:00 uur 40kWh erbij. Dan start het laden met zonnestroom. De Zappi berekent dan hoe laat die moet beginnen met gewoon uit het net laden om het totaal van 40kWh er morgenochtend om 08:00 uur in te hebben. Dat begint dus waar mogelijk met zonnestroom, maar wat er tekort is wordt zo laat mogelijk aangevuld uit het net.

[Afbeelding]
Volgens mij bedoelen we grotendeels hetzelfde, want met Eco+ kan je ook icm 1-fase 1.4kW zonnestroom laden en dus idd volledig vanuit overschot. Wil je het aanvullen vanuit het net, dan de Eco stand gebruiken. Daartussen zit dan idd Eco+ met percentage, dacht dat die bij Eco hoorde, my bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired

Kan elke paal dit niet? Een Alfen kan het (ook) wel. Green mode en dan kun je bv instellen dat van de 1.4kW er minimaal 25% (of elk ander percentage) uit solar moet komen. Met 25% start hij dan dus vanaf het moment dat je 350W het net op zet. Je kunt anders ook naar EVCC kijken. Is het alleen even de vraag of de andere palen ondersteund worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:54

Ratio Solar kan dit als je de max A aanpast in de app denk ik. Homey weet ik niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2G5EAHosZEMLl68_f_BQI9nFKs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BnIIt0yOG9HQTFshu40nNMKK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlBcyerYXMZduKMLtA8R7ezTqWA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/G9dHJDfxJBz70zNqpXI9CZaX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door FitTiv op 24-07-2025 09:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 07:13
[...]

@Taro
Dat doe jij ook ;)

Verschil tussen eco en eco+ is dat je bij de laatste zelf instelt hoeveel % er groen moet zijn (dwz overschot). Bij de Eco stand laadt hij hoe dan ook met minimaal 6A op 1 of 3F. Is er meer A overschot, dan laadt hij sneller. Is er geen productie, laadt hij 6A van het net.

De Smart boost die je omschrijft onder punt 2 geldt voor zowel Eco als Eco+ stand.

Ik gebruik standaard Eco (niet meer +, heb niet meer zoveel panelen als vroeger) omdat hij dan teveel afslaat. Met Eco laadt hij lekker langzaam alle overproductie weg.

Eco+ gebruik ik nog alleen voor de manuele boost. Onze EX30 met LFP accu kan geen percentage instellen, maar wil hem niet standaard op 100% hebben staan.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ophidian schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:06:
[...]
Eco+ gebruik ik nog alleen voor de manuele boost. Onze EX30 met LFP accu kan geen percentage instellen, maar wil hem niet standaard op 100% hebben staan.
Die beperking tot een lager percentage kun je dan via Home Assistant realiseren? Die laat je de auto uitlezen en stopt het laden dan als het gewenste percentage (ongeveer) bereikt is?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Hippe Lip schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:36:
[...]

Die beperking tot een lager percentage kun je dan via Home Assistant realiseren? Die laat je de auto uitlezen en stopt het laden dan als het gewenste percentage (ongeveer) bereikt is?
Nee, voor de EX30 is 1kWh 2% ongeveer. Dus stel gewoon in de Zappi in hoeveel hij moet laden.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ophidian schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:58:
[...]
Nee, voor de EX30 is 1kWh 2% ongeveer.
@Ophidian Ik snap niet wat je hiermee wil zeggen.

Wat ik bedoelde: Als je je accu tot -zeg- 80% wilt laden, dan kan HA dat voor je in de gaten houden. Is die 80% ongeveer bereikt, dan stuurt HA een STOP naar de Zappi. Op die manier kun je elk gewenst maximum percentage voor je accu instellen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Hippe Lip schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:33:
[...]

@Ophidian Ik snap niet wat je hiermee wil zeggen.

Wat ik bedoelde: Als je je accu tot -zeg- 80% wilt laden, dan kan HA dat voor je in de gaten houden. Is die 80% ongeveer bereikt, dan stuurt HA een STOP naar de Zappi. Op die manier kun je elk gewenst maximum percentage voor je accu instellen.
Heb nog een 2.0, regelmatig offline om de een of andere reden. Heeft Myenergi nooit helemaal goed gekregen, ding hangt er al 5 jaar. Ben zelfs nog lid van de Beta groep, maar gebeurt weinig meer. Sinds Chris daar weg is, is het maar beetje doods imo. Zou persoonlijk ook geen Zappi meer kopen eigenlijk, maar toendertijd was hij wel prima.

Als ik 10kWh laadt in de EX30, komt er ongeveer 20% accu bij. Dus als ik thuis kom met 40%, wil hem met 80 wegzetten, dan zet ik er een manual boost in van 20kWh. Met onze zonnepanelen orientatie is Eco+ op 100% groen nooit voldoende, dus dan stopt hij na die 20kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 00:02
Ophidian schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:58:
[...]

Nee, voor de EX30 is 1kWh 2% ongeveer. Dus stel gewoon in de Zappi in hoeveel hij moet laden.
Maar je kan ook gewoon de EX30 uitlezen en stoppen bij ieder gewenst percentage.

22,29 kWh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
tukker999 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:39:
[...]

Maar je kan ook gewoon de EX30 uitlezen en stoppen bij ieder gewenst percentage.
Misschien ooit, nu niet echt zin in om daar in te verdiepen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ophidian schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:49:
[...]
Heb nog een 2.0, regelmatig offline om de een of andere reden. Heeft Myenergi nooit helemaal goed gekregen, ding hangt er al 5 jaar. Ben zelfs nog lid van de Beta groep, maar gebeurt weinig meer.
Ik heb ook een V2.0 Ik was zelfs de eerste die ‘m aangesloten aan de muur had hangen in NL. In het begin waren er wat softwareproblemen, maar na een jaar was dat allemaal wel redelijk onder de knie. Nu echt geen problemen. Alles reageert heel direct.

Dat weet ik omdat bezoek van de buren hier regelmatig komt laden en daarvoor heb ik een automatisering gemaakt in HA. Zodra die de stekker van mijn Zappi uit de auto trekt (klaar met laden), dan stuurt mijn HA een Whatsapp met een betaalverzoek voor het verschuldigde bedrag. Dat is echt binnen 5 seconden gedaan. Geen enkele vertraging en gaat (tot nu toe O-) ) nooit mis.
Sinds Chris daar weg is, is het maar beetje doods imo.
Goh, Dr. Chris, bedoel je? Ik zit de laatste tijd daar niet meer op het forum omdat alles prima werkt. Die man was toch van de software-ontwikkeling? Dat zal dan een gemis zijn.
Maar ze komen binnenkort met twee nieuwe modellen uit, dus er zal toch echt nog wel een software-ontwikkelploeg zijn lijkt me?
Zou persoonlijk ook geen Zappi meer kopen eigenlijk, maar toendertijd was hij wel prima.
Ik zal dan nog maar weer eens in dat forum daar duiken om de sfeer te peilen. In mijn beleving is Myenergi nog steeds club die hard aan de weg timmert. Maar misschien is dat een verouderde indruk… :?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
Ik heb een slimme meter uit 2012 die het DSMR4 protocol gebruikt op de P1-poort. Deze heeft een verversingstijd van 10 seconden in plaats van 1 seconde zoals bij het nieuwere DSMR5 protocol.
Wanneer ik de P1-poort voor load balancing wil gebruiken, is dit dan snel genoeg?

Het vervangen van de meter door een nieuwere kost bij Enexis 206,69 euro, de vraag is of dit nodig is. Zijn er nog andere voordelen die een nieuwe slimme meter met zich meebrengt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:33

Lulukai

God's gift to women

10 seconden is echt meer dan snel genoeg, al die bekabeling etc. kan veel meer aan hoor.

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

aard01 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:46:
Ik heb een slimme meter uit 2012 die het DSMR4 protocol gebruikt op de P1-poort. Deze heeft een verversingstijd van 10 seconden in plaats van 1 seconde zoals bij het nieuwere DSMR5 protocol.
Wanneer ik de P1-poort voor load balancing wil gebruiken, is dit dan snel genoeg?

Het vervangen van de meter door een nieuwere kost bij Enexis 206,69 euro, de vraag is of dit nodig is. Zijn er nog andere voordelen die een nieuwe slimme meter met zich meebrengt?
Is het niet zo dat een DSMR4 meter uit 2012 al op de lijst staat om te vervangen doordat deze nog werken met GPRS? Ik zou daar even over informeren, een vervanging is dan kosteloos.

Load-balancing werkt met een DSMR5 een heel stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sattertje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 10:30
Ik heb in 2019 via mijn werkgever/leasebedrijf een laadpaal aan ons huis laten plaatsen. Dit verliep indertijd via ev company. De laadpaal is van Last mile solutions en de verrekening verloopt via hun platform. Ik heb dus een pas benodigd om thuis te laden. Vervolgens krijg ik via via weer mijn stroomkosten terug.
Nu is het zo dat ik stop met de lease en wil overgaan naar plug & charge voor mijn privé auto. Ev company gaf aan dat er 2 mogelijkheden waren, een prive abo bij hun aanschaffen van 7,74 per maand of de boel laten ombouwen naar plug & charge, wat zo'n 250 euro zou kosten.
Is het nu niet mogelijk om zelf die laadpaal zo te configureren dat hij van het LMS platform afgaat en ik m prive (plug & charge) kan gebruiken? En zo niet wat zou dan een mogelijkheid zijn om geen extra kosten te krijgen voor het laden bij onze prive laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
revolution-nl schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:23:
[...]

Is het niet zo dat een DSMR4 meter uit 2012 al op de lijst staat om te vervangen doordat deze nog werken met GPRS? Ik zou daar even over informeren, een vervanging is dan kosteloos.

Load-balancing werkt met een DSMR5 een heel stuk beter.
Ik heb Enexis even gebeld. Ze zijn in 2025 begonnen met het vervangen van de oudere GPRS slimme meters. GPRS wordt nog tot 2029 ondersteund, ze hebben dus nog even de tijd. Helaas konden ze geen indicatie geven wanneer ik aan de beurt zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:25
sattertje schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:20:
Ik heb in 2019 via mijn werkgever/leasebedrijf een laadpaal aan ons huis laten plaatsen. Dit verliep indertijd via ev company. De laadpaal is van Last mile solutions en de verrekening verloopt via hun platform. Ik heb dus een pas benodigd om thuis te laden. Vervolgens krijg ik via via weer mijn stroomkosten terug.
Nu is het zo dat ik stop met de lease en wil overgaan naar plug & charge voor mijn privé auto. Ev company gaf aan dat er 2 mogelijkheden waren, een prive abo bij hun aanschaffen van 7,74 per maand of de boel laten ombouwen naar plug & charge, wat zo'n 250 euro zou kosten.
Is het nu niet mogelijk om zelf die laadpaal zo te configureren dat hij van het LMS platform afgaat en ik m prive (plug & charge) kan gebruiken? En zo niet wat zou dan een mogelijkheid zijn om geen extra kosten te krijgen voor het laden bij onze prive laadpaal?
Ja als je netwerktoegang hebt tot de laadpaal en een eventueel wachtwoord, dan zou je de settings zelf kunnen wijzigen dat er geen back-office meer wordt gebruikt. Welke type paal is het? Sommige palen hebben hun eigen topic waar je terecht kan voor meer specifieke instructies. Bijvoorbeel Alfen vind je hier [Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sattertje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 10:30
jouwheld schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:30:
[...]

Ja als je netwerktoegang hebt tot de laadpaal en een eventueel wachtwoord, dan zou je de settings zelf kunnen wijzigen dat er geen back-office meer wordt gebruikt. Welke type paal is het? Sommige palen hebben hun eigen topic waar je terecht kan voor meer specifieke instructies. Bijvoorbeel Alfen vind je hier [Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie
Hoe of waar kan ik zien welk type ik heb?
Heb het ondertussen gevonden. Alfen 😀, ga dus ff snuffelen in het door jouw aangegeven forum. Thanks

[ Voor 8% gewijzigd door sattertje op 25-07-2025 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FraXon
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 00:26
Nieuw huis gekocht met oprit, eindelijk onze EV thuis laden!

Dynamisch contract afgesloten bij Tibber met een Tibber pulse om real-time gegevens te ontvangen en load balancing.

Hierna een bedrijf een laadpaal laten installeren, een Easee Laadstation Charge Lite 22kW met daarbij een 3-fase groep (aardlekautomaat) waar het op aangesloten wordt.

Bij installatie geeft de installateur aan dat hij de Tibber Pulse niet kent en dat hij een Ease Equalizer wilt aansluiten. Tijdens offerteproces heb ik aangeven dat ik de Tibber Pulse al heb en dit niet nodig is, aangezien dit volgens Tibber en Ease goed samenwerkt.

Uiteindelijk dus alles aangesloten en lijkt het goed te werken. Slim opladen aan van Tibber en inderdaad, deze laad alleeen als stroomprijs laag is en soms krijg ik grid rewards als er onbalans is.

De volgende ochtend doet onze Quooker het niet meer en blijkt de groep in de meterkast kapot te zijn (nog geen 10 jaar oud).

Laadpaal installateur geeft aan dat dit niet door de installatie kan komen en waarschijnlijk ouderdom en hebben een nieuwe groep (van ander merk) erin gezet. Alles doet het weer.

In de Tibber app krijg ik elke dag een melding dat de hoofzekering overbelast is, dit laat ik zien aan de installateur, maar die zegt dat er geen relatie is met de groep die kapot is gegaan. (dus een nieuwe factuur)

Ik ben een leek en het zal dan wel zo, maar toch zit het me niet lekker.

Dus mijn vraag:
1) Is het normaal dat hoofzekering overbelast is elke dag? Moet de load balancer hier niet iets tegen doen? Het is pas begonnen sinds installatie laadpaal. Zie Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJwiuGpS5hpcUjInjZgnY98I54Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JNwqV4vS0XSH1lJWId8zNxpu.png?f=fotoalbum_large

2) Werkt een Tibber Pulse nu wel of niet goed samen met de Ease Charge laadpaal?
3) andere tips om dit op te lossen als dit nodig is?

Met vriendelijke groet,
Fx

Voorbeeld inhoud melding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bn9nxHBdOUIoJSfpKqkqrl9HSeg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OG1RFhHRW3Skmjk8Jb6DDyRt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door FraXon op 25-07-2025 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:41
[...]

@Taro

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ga hiervoor iets met EVCC fabriceren.
Ik heb Eco+ op 1% staan en dan nog gaat de BMS van de Enyaq in beveiliging wanneer het laden wordt onderbroken. Volgens customer support zou het random zijn wanneer de auto in die beveiliging zit. (Hier heb ik wel mijn twijfels bij)
Laatst een keer het laden vann1 fase naar 3 fasen geswitcht tijdens het laadproces waarna de laadpaal aangaf dat de auto vol is.
Dan is de auto in beveiliging geschoten en gaat deze pas weer laden als ik de stekker heb ontkoppeld en gekoppeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

FraXon schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:50:

Dynamisch contract afgesloten bij Tibber met een Tibber pulse om real-time gegevens te ontvangen en load balancing.

Hierna een bedrijf een laadpaal laten installeren, een Easee Laadstation Charge Lite 22kW met daarbij een 3-fase groep (aardlekautomaat) waar het op aangesloten wordt.

Bij installatie geeft de installateur aan dat hij de Tibber Pulse niet kent en dat hij een Ease Equalizer wilt aansluiten. Tijdens offerteproces heb ik aangeven dat ik de Tibber Pulse al heb en dit niet nodig is, aangezien dit volgens Tibber en Ease goed samenwerkt.

Uiteindelijk dus alles aangesloten en lijkt het goed te werken. Slim opladen aan van Tibber en inderdaad, deze laad alleeen als stroomprijs laag is en soms krijg ik grid rewards als er onbalans is.

De volgende ochtend doet onze Quooker het niet meer en blijkt de groep in de meterkast kapot te zijn (nog geen 10 jaar oud).

Laadpaal installateur geeft aan dat dit niet door de installatie kan komen en waarschijnlijk ouderdom en hebben een nieuwe groep (van ander merk) erin gezet. Alles doet het weer.

In de Tibber app krijg ik elke dag een melding dat de hoofzekering overbelast is, dit laat ik zien aan de installateur, maar die zegt dat er geen relatie is met de groep die kapot is gegaan. (dus een nieuwe factuur)

Dus mijn vraag:
1) Is het normaal dat hoofzekering overbelast is elke dag? Moet de load balancer hier niet iets tegen doen? Het is pas begonnen sinds installatie laadpaal. Zie [Afbeelding]

2) Werkt een Tibber Pulse nu wel of niet goed samen met de Ease Charge laadpaal?

Met vriendelijke groet,
Fx

Voorbeeld inhoud melding
[Afbeelding]
ik neem aan dat je een 3x25A hoofdzekering hebt. 22A is dan geen overbelasting.
Je moet je Tibber dus even anders instellen denk ik zodat je die melden pas bij 26 of 27A krijgt (of nog hoger).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
FraXon schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:50:

Dus mijn vraag:
1) Is het normaal dat hoofzekering overbelast is elke dag? Moet de load balancer hier niet iets tegen doen? Het is pas begonnen sinds installatie laadpaal. Zie [Afbeelding]

Met vriendelijke groet,
Fx

Voorbeeld inhoud melding
[Afbeelding]
  • Tibber App -> Pulse blokje -> "Energie-instellingen huis" -> Grootte van je hoofdzekering: 25A (uitgaande van 3-fase = 3x 25A) i.p.v. 16 wat je nu hebt ingesteld. Dubbel check ook dat "Load Balancing" aangevinkt staat.
  • Tibber App -> Easee Charge blokje -> Load Balancing aankruisen + Max Laadsnelheid instellen op 16 (of 18A w/e). Offline Laadsnelheid op 6A. en dan nog eens proberen.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Hippe Lip schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:29:
[...]

Ik heb ook een V2.0 Ik was zelfs de eerste die ‘m aangesloten aan de muur had hangen in NL. In het begin waren er wat softwareproblemen, maar na een jaar was dat allemaal wel redelijk onder de knie. Nu echt geen problemen. Alles reageert heel direct.

Dat weet ik omdat bezoek van de buren hier regelmatig komt laden en daarvoor heb ik een automatisering gemaakt in HA. Zodra die de stekker van mijn Zappi uit de auto trekt (klaar met laden), dan stuurt mijn HA een Whatsapp met een betaalverzoek voor het verschuldigde bedrag. Dat is echt binnen 5 seconden gedaan. Geen enkele vertraging en gaat (tot nu toe O-) ) nooit mis.
Dit is nu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ax7D6RFvByR7HQ1nv5oaX8iBXvA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/i5VGqPDyaLLefD7C77bSTTc0.jpg?f=user_large

Sinds gisteren verbinding weg. Valt ook weinig aan te doen, kan de Zappi of hub resetten, maar verandert niks. Binnenkort staan de gegevens er wel weer in. Is nog een oude bug, sommige verliezen verbinding als er weinig zonneproductie is om een of andere reden. Hebben ze er helaas nooit helemaal uitgekregen. Toen ik nog de 18 zonnepanelen extra had, ging het veel beter omdat er langer productie was.

Onze EX30 stopt helaas met laden als hij open gaat, dus als je er langs loopt en hij gaat open, stopt hij met laden. Regelmatig dat de Zappi dan Charge Complete zegt. Moet je hem echt weer loshalen voordat hij verder gaat. Of regelmatig toch dat hij om niks compleet reset, met name als het laden weer opstart. "Grid CT lost" sinds update naar V5 komt regelmatig voor. CP kabel al keertje defect gegaan. Onlangs na een vastloper, alle instellingen door de war, was ook niet meer anders in te stellen, ook niet na stroom eraf. Toen echt een factory reset moeten doen om hem weer aan de praat te krijgen.

Zolang die het nog doet blijft hij hangen, maar hierna komt er wel wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Ophidian Je hebt wel pech, want ik kan me niet voorstellen dat dit bij een groot deel van de Zeppi V2.0-gebruikers zo zou gaan. Dan waren ze hun marktaandeel allang kwijt… :X
Ophidian schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:56:
[...]
Sinds gisteren verbinding weg. Valt ook weinig aan te doen, kan de Zappi of hub resetten, maar verandert niks. Binnenkort staan de gegevens er wel weer in. Is nog een oude bug, sommige verliezen verbinding als er weinig zonneproductie is om een of andere reden. Hebben ze er helaas nooit helemaal uitgekregen. Toen ik nog de 18 zonnepanelen extra had, ging het veel beter omdat er langer productie was.
Hoe heb jij je CT’s aangesloten? Ik heb die voor het grid (hoofdschakelaar) bedraad aangesloten aan de hub. Dat is de belangrijkste en die mag van mij niet mis gaan.
De CT’s van mijn PV-panelen zijn wel draadloos aangesloten. Het kastje daarvoor zit zelfs op zolder, maar die afstand wordt probleemloos overbrugd, ondanks twee betonnen vloeren.
Onze EX30 stopt helaas met laden als hij open gaat, dus als je er langs loopt en hij gaat open, stopt hij met laden. Regelmatig dat de Zappi dan Charge Complete zegt. Moet je hem echt weer loshalen voordat hij verder gaat.
Dat automatisch open gaan als je er langs loopt kan mijn auto ook, maar dat is juist een functie die ik als eerste uit heb gezet. Ik bepaal zelf wel wanneer mijn auto van het slot gaat.
En in jouw geval zou ik het dan helemaal zeker uitzetten. Geen gesodemieter met het laden dat stopt.

Wel vreend trouwens dat het laden helemaal stopt. Bij Kia en Hyundai stopt het laden niet, maar schakelt terug naar een laag vermogen (500W?) en ontgrendelt de laadstekker zodat je die kunt lostrekken. Maar trek je die niet binnen 20s eruit, dan wordt de stekker weer vergrendeld en gaat het laden full speed verder. Deur open of deur dicht.
Of regelmatig toch dat hij om niks compleet reset, met name als het laden weer opstart. "Grid CT lost" sinds update naar V5 komt regelmatig voor. CP kabel al keertje defect gegaan. Onlangs na een vastloper, alle instellingen door de war, was ook niet meer anders in te stellen, ook niet na stroom eraf. Toen echt een factory reset moeten doen om hem weer aan de praat te krijgen.

Zolang die het nog doet blijft hij hangen, maar hierna komt er wel wat anders.
Ik kan me voorstellen dat je hier schoon genoeg van krijgt, maar ik kan met niet voorstellen het gros van de Zappigebruikers hier last van heeft.

Er is iets vreemds aan de hand. Heb je die problemen vanaf het begin gehad? Daarover geklaagd, ook rechtstreeks bij Myenergi en niet alleen op het forum? Want ik weet van anderen dat klagen helpt en dat er dingen vervangen worden als het niet goed werkt.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Hippe Lip schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 17:26:
@Ophidian Je hebt wel pech, want ik kan me niet voorstellen dat dit bij een groot deel van de Zeppi V2.0-gebruikers zo zou gaan. Dan waren ze hun marktaandeel allang kwijt… :X
In 2020 en 21 kwam dit juist vrij veel voor. Is echt wel beter geworden hoor, maar toch nog regelmatig komt het terug.
Hoe heb jij je CT’s aangesloten? Ik heb die voor het grid (hoofdschakelaar) bedraad aangesloten aan de hub. Dat is de belangrijkste en die mag van mij niet mis gaan.
De CT’s van mijn PV-panelen zijn wel draadloos aangesloten. Het kastje daarvoor zit zelfs op zolder, maar die afstand wordt probleemloos overbrugd, ondanks twee betonnen vloeren.
Zijn bedraad. Maar ligt aan de software. Voor V5 nooit een probleem. Met V5 bepaalde (beta) versies gehad waarbij hij compleet onbruikbaar was zelfs. Nu komt het soms voor. Regelmatig dat hij het zelf weer oppakt, soms een reboot nodig.
Dat automatisch open gaan als je er langs loopt kan mijn auto ook, maar dat is juist een functie die ik als eerste uit heb gezet. Ik bepaal zelf wel wanneer mijn auto van het slot gaat.
En in jouw geval zou ik het dan helemaal zeker uitzetten. Geen gesodemieter met het laden dat stopt.

Wel vreend trouwens dat het laden helemaal stopt. Bij Kia en Hyundai stopt het laden niet, maar schakelt terug naar een laag vermogen (500W?) en ontgrendelt de laadstekker zodat je die kunt lostrekken. Maar trek je die niet binnen 20s eruit, dan wordt de stekker weer vergrendeld en gaat het laden full speed verder. Deur open of deur dicht.
Had het liever zoals op mijn XC40, gaat gewoon door. Pas als je de stekker unlockt met de knop, dan stopt ie. Maarja, geen idee waarom ze hier voor gekozen hebben. Lijkt mij ook slechter voor de charger, als ie steeds stopt.
Ik kan me voorstellen dat je hier schoon genoeg van krijgt, maar ik kan met niet voorstellen het gros van de Zappigebruikers hier last van heeft.

Er is iets vreemds aan de hand. Heb je die problemen vanaf het begin gehad? Daarover geklaagd, ook rechtstreeks bij Myenergi en niet alleen op het forum? Want ik weet van anderen dat klagen helpt en dat er dingen vervangen worden als het niet goed werkt.
Nah het valt wel mee hoor. Er zijn gewoon wat issues mee die eigenlijk altijd zo zijn geweest. Bekende issues ook waar ik in het begin veel met Myenergi over gesproken heb. Vandaar ook deelname aan Beta programma. Maar nu werkt het an sich wel, maar geen zin en tijd meer om er moeite in te steken. Als ik dan de nieuwere laders zie, dan loopt Zappi wat dat betreft wel achter. Als ik nu een aan zou moeten schaffen, is er ook echt wel meer concurrentie.

Maar ach, zolang hij het blijft doen gaat ie lekker door. Nu 26.637kWh ermee geladen, van mij mag dat nog wel verdubbelen. Zo geen zin om er geld aan uit te geven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FraXon
Mirabis schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:33:
[...]
  • Tibber App -> Pulse blokje -> "Energie-instellingen huis" -> Grootte van je hoofdzekering: 25A (uitgaande van 3-fase = 3x 25A) i.p.v. 16 wat je nu hebt ingesteld. Dubbel check ook dat "Load Balancing" aangevinkt staat.
  • Tibber App -> Easee Charge blokje -> Load Balancing aankruisen + Max Laadsnelheid instellen op 16 (of 18A w/e). Offline Laadsnelheid op 6A. en dan nog eens proberen.
Thanks! Ik ga het proberen. En jullie denken ook dat het kapot gaan van een groep in de meterkast hier geen relatie tot heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:27
FraXon schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 17:50:
[...]

Thanks! Ik ga het proberen. En jullie denken ook dat het kapot gaan van een groep in de meterkast hier geen relatie tot heeft?
Heb je een foto van die groep die kapot was gegaan? Dat zou veel duidelijk maken en dan kunnen we beter inschatten of het relatie heeft tot installatie van de lader.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FraXon
Makrolon schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 17:57:
[...]

Heb je een foto van die groep die kapot was gegaan? Dat zou veel duidelijk maken en dan kunnen we beter inschatten of het relatie heeft tot installatie van de lader.
Hierbij de foto. De niet oranje groep is de groep die vervangen is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwcd0mutlA5Xt4K56G1fPOrYeWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aDelD8sObvX6bQ3kafM2fng2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Is dat niet el-cheapo spul?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
FraXon schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 18:48:
[...]

Hierbij de foto. De niet oranje groep is de groep die vervangen is. [Afbeelding]
Als dat niet de groep van de laadpaal is dan kan het toeval zijn hoor.
Als je iets nieuws plaatst in een groepenkast moet de spanning er af, dus zet je alles uit. Normaal zet je het bijna nooit uit. Dus het gebeurt wel eens dat iets dan niet meer in wil schakelen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FraXon
Haha geen idee. Gekregen bij het huis. De installateur keek ook vreemd en had het merk nog niet eerder gezien. Al was het wel netjes aangesloten begreep ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Vandaag m’n Travelcard + DKV laaddruppel ontvangen vanuit Ayvens.
Werkt perfect met m’n Easee Charge Up i.c.m. TAP Electric. :)

Had geïnformeerd bij Ayvens om de verrekening via hun dienst te laten lopen.
Zou eenmalig € 100 overnamekosten betekenen + € 325 voor het “abonnement” op de service. Wordt dan over 48 maanden uitgesmeerd en in je leasecontract opgenomen.

LOL. TAP kost € 0,-

[ Voor 51% gewijzigd door Rivanov op 26-07-2025 18:10 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Voor diegene die ook TAP gebruiken i.c.m. bijvoorbeeld Travelcard. Hoe gaat het in de praktijk als de auto vol is en in principe dus niet meer laadt? Want in TAP blijft de sessie namelijk “doorlopen / open” totdat je daadwerkelijk de kabel uit de auto haalt. Pas dan wordt de sessie in TAP beëindigd en zie je het bedrag dat je terug gaat krijgen.

Maar wat nu als ik de kabel er gewoon aan laat zitten? Ik zie dat de Tesla niets verbruikt en m’n Easee ook niets doet. Gaan er dan niet alsnog “sluimer” kosten richting Travelcard?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Rivanov Nee hoor, kan prima. Er zijn geen “blokkeerkosten” cq een tarief per uur of iets dergelijks vanuit Tap. Hier ook wel eens 48 uur+ laadsessies ;)

Edit: ja tenzij je dat hebt ingesteld natuurlijk, want dat kan wel :P

[ Voor 18% gewijzigd door JanHenk op 26-07-2025 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
JanHenk schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:43:
@Rivanov Nee hoor, kan prima. Er zijn geen “blokkeerkosten” cq een tarief per uur of iets dergelijks vanuit Tap. Hier ook wel eens 48 uur+ laadsessies ;)

Edit: ja tenzij je dat hebt ingesteld natuurlijk, want dat kan wel :P
Heb hier enkel het tarief per kWh ingevuld dat ik aan Oxxio moet betalen. Dat is dan toch voldoende? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xjDEuSznTNnjGcIvSvoLrebcriE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zapcoqWLxivTkRvgTj8LafRj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door Rivanov op 26-07-2025 21:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Rivanov schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:17:
[...]

Heb hier enkel het tarief per kWh ingevuld dat ik aan Oxxio moet betalen. Dat is dan toch voldoende? :)

[Afbeelding]
Yes, niks meer aan doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01

Weet iemand toevallig of de Zaptec GO 2 de functionaliteit heeft om het laadvermogen aan te vullen tot 1400W (net zoals bij Peblar en de Zappi)? Met andere woorden of deze een ECO / ECO+ modus heeft?

De Zaptec GO 2 heeft een mooie interface met Homey en is een Noors fabrikaat (95% van de personenwagens in Noorwegen zijn elektrisch). :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdlely
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:26
aard01 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:15:
[...]

Weet iemand toevallig of de Zaptec GO 2 de functionaliteit heeft om het laadvermogen aan te vullen tot 1400W (net zoals bij Peblar en de Zappi)? Met andere woorden of deze een ECO / ECO+ modus heeft?

De Zaptec GO 2 heeft een mooie interface met Homey en is een Noors fabrikaat (95% van de personenwagens in Noorwegen zijn elektrisch). :)
Ik gebruik de Zaptec Go 2 samen met EVCC. EVCC zorgt er voor dat (in de min+PV stand) altijd minimaal 1400W geleverd wordt (zonnestoom aangevuld met grid). Neemt de zonnestroom toe dan wordt het aandeel grid minder (tot 0 als er genoeg zon is)

Ik geloof niet dat de Zaptec Go 2 zelf dat kan aanvullen maar dat kan ik mis hebben.

EV3 Plus + ADAS LR BlueFro, Zaptec Go 2 laadpaal aangestuurd door EVCC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07:56

Zorro

Z

Nou, sinds kort ook eigenaar van een electrische auto. Een Hyundai Ioniq. Dus een laadpunt thuis lijkt me handig. Simpel, auto kan maar 1 fase laden dus ik denk, ik pak een eenvoudige laadpunt van marktplaats, een 1 fase New Motion ding.

Maar nu wil ik die registreren want dat schijnt te moeten (Is nog niet aangesloten, moet ik nog een electricien voor regelen maar ik heb het liefst alvast dit geregeld vooraf zodat het niet voor niks opgehangen wordt straks) en nou krijg ik dat niet voor elkaar.

Ik ga naar de Shell Recharge app want ik begreep dat NewMotion nu Shell is, en probeer daar de paal te activeren. De QR code is deels afgesleten dus die wordt niet herkend dus vul ik het serienummer in. Dan krijg ik de melding "The Serial Number is not valid"

Dus wat doe ik fout? Moet ik niet in de shell app zijn maar ergens anders? Is de paal te oud en wordt die niet meer geaccepteerd? Of nog ierts anders?

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Zorro schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:08:
Nou, sinds kort ook eigenaar van een electrische auto. Een Hyundai Ioniq. Dus een laadpunt thuis lijkt me handig. Simpel, auto kan maar 1 fase laden dus ik denk, ik pak een eenvoudige laadpunt van marktplaats, een 1 fase New Motion ding.

Maar nu wil ik die registreren want dat schijnt te moeten (Is nog niet aangesloten, moet ik nog een electricien voor regelen maar ik heb het liefst alvast dit geregeld vooraf zodat het niet voor niks opgehangen wordt straks) en nou krijg ik dat niet voor elkaar.

Ik ga naar de Shell Recharge app want ik begreep dat NewMotion nu Shell is, en probeer daar de paal te activeren. De QR code is deels afgesleten dus die wordt niet herkend dus vul ik het serienummer in. Dan krijg ik de melding "The Serial Number is not valid"

Dus wat doe ik fout? Moet ik niet in de shell app zijn maar ergens anders? Is de paal te oud en wordt die niet meer geaccepteerd? Of nog ierts anders?
Je zou kunnen proberen om Shell te contacteren en te vragen wat het probleem is.
Mocht je het niet aan de gang kunnen krijgen is deze lader heel simpel zelf om te bouwen naar een SmartEVSE en dan heb je gelijk de optie om loadbalancing toe te voegen, mocht dat nodig zijn.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorro

Zorro

Z

SpongeRob schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:16:
[...]

Je zou kunnen proberen om Shell te contacteren en te vragen wat het probleem is.
Mocht je het niet aan de gang kunnen krijgen is deze lader heel simpel zelf om te bouwen naar een SmartEVSE en dan heb je gelijk de optie om loadbalancing toe te voegen, mocht dat nodig zijn.
Dat klinkt alsof ik alles goed doe en het zou moeten werken. Jammer want als ik het fout deed was het makkelijker opgelost :D

Dan Shell eerst maar eens gaan vervelen. Want dat "eenvoudig" ombouwen dat ken ik, daar is meestal voor mij niks eenvoudigs aan. Ik probeerde dat ding al open te schroeven en dat lukt me niet eens. Nou ja het schroeven wel maar dan uitelkaar halen.... Kabels die aan twee kanten vast zitten en zo, dan durf ik al niks los te halen, bang dat ik het nooit meer terug krijg :P

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:32
Iemand ervaring hiermee? Heb al vaker een foutcode gekregen, gebeurd als ik stop met laden en gebeurd alleen bij de Zoe, de EV6 kent geen issues.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQWDvc2Bzl9O7Pt897uciFABhzI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l0aSlwA15IFir254x4fKGSxd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Card Nox schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:06:
Iemand ervaring hiermee? Heb al vaker een foutcode gekregen, gebeurd als ik stop met laden en gebeurd alleen bij de Zoe, de EV6 kent geen issues.

[Afbeelding]
Doet hij het daarna wel weer? Want normaal betekend dit dat het grote relais wat niet op de printplaat zit kapot is bij deze foutmelding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Card Nox schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:06:

[Afbeelding]
@Card Nox Neem contact op met Myenergi NL. Die hebben een prima service, is mijn (recente) ervaring. d:)b

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:32
@Hippe Lip, ga ik morgen doen inderdaad. Maar was niet thuis en ze vragen allerlei specifieke info dus kon geen form invullen dus dacht vraag het hier even.
Net thuis gekomen als ik de Zappi reset is alles weer in orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Card Nox schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:08:
@Hippe Lip, ga ik morgen doen inderdaad. Maar was niet thuis en ze vragen allerlei specifieke info dus kon geen form invullen dus dacht vraag het hier even.
Net thuis gekomen als ik de Zappi reset is alles weer in orde.
@Card Nox Bellen met de helpdesk (als ze open zijn uiteraard) kan ook. Ik werd bijzonder vriendelijk en behulpzaam te woord gestaan.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Kan beamen dat de Zappi service top is. Ik heb hem ook samen met de Harvi, ik gebruik eco mode niet, maar laad vooral in het weekend op, ik heb hem nu 2 jaar maar ben er zo blij mee. O+ <3

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:08
Ik heb een VW ID7 besteld en ben me nu aan het oriënteren op een laadpaal voor thuis. Ik heb geen eigen parkeerplaats, maar kan de auto wel bij mijn voortuin neerzetten. Zo doe ik het nu ook met mijn PHEV. Zodra deze volgeladen is, zet ik de auto op een 'echte' parkeerplaats.

Ik hoef dus geen laadpaal die laadt met overtollige energie van mijn zonnepanelen. De auto moet z.s.m. opgeladen zijn. Ik twijfel nog over load balancing: nu niet nodig - want enige grootverbruiker is de inductiekookplaat -, maar in de toekomstig wellicht handig.

Ondertussen meerdere offertes aangevraagd, waarbij ik twee keer de Easee Charge Up aangeraden kreeg. Eén andere partij gaf als alternatief nog de Zaptec Go. Voor zover ik kan zien kunnen beide laadpalen uitgebreid worden met een Load Balancing module. Nader onderzoek heeft me niet veel wijzer kunnen maken: beide palen worden zo te zien best goed ontvangen. Heeft een van jullie hier toevallig nog een mening over?

W.b.t. de offertes: mijn meterkast is momenteel nog 1x50a, dus die wil ik sowieso upgraden naar 3x25a. De afstand tussen de meterkast en de laadpaal is ~1.5 meter, niet tot nauwelijks graafwerk nodig.
De ene leverancier geeft €1450 op, de andere €1800. Het verschil is nogal fors. Uiteraard komen hier nog kosten van de netbeheerder voor de verzwaring bij, maar gevoelsmatig is de offerte van €1450 erg goedkoop. Klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Knul Juist met de inductiekookplaat is load balancing wél handig om te nemen. Die dingen kunnen net als een laadpaal behoorlijke vermogens pakken. Hoewel dat niet constant is als je aan het koken bent, is het genoeg om de zekering van de netbeheerder te doen trippen wanneer je tegelijkertijd je auto aan het laden bent en net een paar pannen op de plaat hebt gezet.

Ik zou zelf kijken of vragen naar een Peblar, maar installateurs stellen die nog niet zo vaak voor... Hoewel die functionaliteit heeft die je (nu nog) niet nodig heeft, is ie niet of nauwelijks duurder dan de andere genoemde opties, heeft ie wel lokale aansturingsopties etc. Load balancing kan ook werken met een HomeWizard P1-meter. Als je die toevallig al hebt, perfect.

Anders zou ik de Easee nemen (maar dan wel met load balancing). Die is vooral leuk in combinatie met Tibber.

€ 1.450 is een prima prijs! De andere offerte is wel aan de prijzige kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Knul schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:07:
Ik heb een VW ID7 besteld en ben me nu aan het oriënteren op een laadpaal voor thuis. Ik heb geen eigen parkeerplaats, maar kan de auto wel bij mijn voortuin neerzetten. Zo doe ik het nu ook met mijn PHEV. Zodra deze volgeladen is, zet ik de auto op een 'echte' parkeerplaats.

Ik hoef dus geen laadpaal die laadt met overtollige energie van mijn zonnepanelen. De auto moet z.s.m. opgeladen zijn. Ik twijfel nog over load balancing: nu niet nodig - want enige grootverbruiker is de inductiekookplaat -, maar in de toekomstig wellicht handig.

Ondertussen meerdere offertes aangevraagd, waarbij ik twee keer de Easee Charge Up aangeraden kreeg. Eén andere partij gaf als alternatief nog de Zaptec Go. Voor zover ik kan zien kunnen beide laadpalen uitgebreid worden met een Load Balancing module. Nader onderzoek heeft me niet veel wijzer kunnen maken: beide palen worden zo te zien best goed ontvangen. Heeft een van jullie hier toevallig nog een mening over?

W.b.t. de offertes: mijn meterkast is momenteel nog 1x50a, dus die wil ik sowieso upgraden naar 3x25a. De afstand tussen de meterkast en de laadpaal is ~1.5 meter, niet tot nauwelijks graafwerk nodig.
De ene leverancier geeft €1450 op, de andere €1800. Het verschil is nogal fors. Uiteraard komen hier nog kosten van de netbeheerder voor de verzwaring bij, maar gevoelsmatig is de offerte van €1450 erg goedkoop. Klopt dit?
Heb je ook geen waterkoker, vaatwasser wasmachine of oven in huis? Allemaal apparaten die samen met 11kw laden al zorgen dat het krap word. Ik zou dus zeker voor loadbalancing gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

Waarom 'upgraden' naar 3x25A? Ik heb ook een 50A aansluiting en heb er bewust voor gekozen om daarop te blijven. Alleen al omdat het soms een tijd kan duren om over te stappen vanwege drukte bij de netbeheerder. Bovendien is een nieuwe groepenkast laten plaatsen ook niet goedkoop. (ik heb 3 offertes tussen 1350,00 en 2100,00 ex BTW)
Inductie koken op 5 pitten gaat probleemloos en ik heb een 32A licentie op de Alfen laadpaal. (heb er niet veel aan want mij PHEV gaat maar tot 16A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Met 3x25a zit ik op (ruim) 17kW, dan heb ik nog 6kW overhead. Heb even in mijn Homewizard gekeken en dat haal ik eigenlijk alleen als de boost stand van de kookplaat gebruikt wordt.

Anderzijds, als ik toch bezig ben ik kan ik het net zo in één keer goed doen..

@remmuz ik wil met de volle 11kW kunnen laden, op 1x50a blijft het bij 7.4kW, als de ID dat al haalt op 1 fase.

[ Voor 18% gewijzigd door Knul op 28-07-2025 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Knul schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:26:

op 1x50a blijft het bij 7.4kW
hoezo? Ik laad ook met 7,4 kW op 1x25A.
Ah je bedoelt dat de auto niet sneller kan op 1 fase... (vermoed ik).

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 28-07-2025 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
de Peer schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:11:
[...]

hoezo? Ik laad ook met 7,4 kW op 1x25A.
Ah je bedoelt dat de auto niet sneller kan op 1 fase... (vermoed ik).
Dan zal de 1x25 zekering wel een keer gaan trippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:43:
[...]

Dan zal de 1x25 zekering wel een keer gaan trippen.
Ik gok dat @de Peer dat aanvult met PV-panelenstroom op één specifieke fase en middels load balancing op de laadpaal zorgt dat de zekering niet gaat trippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JanHenk schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:44:
[...]

Ik gok dat @de Peer dat aanvult met PV-panelenstroom op één specifieke fase en middels load balancing op de laadpaal zorgt dat de zekering niet gaat trippen.
Ah sorry ja ik vergat dat even.

Ik laad standaard met 6 kW op 25A, maar dat verhoog ik (automatisch) naar 7,4 kW als er voldoende zonnestroom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:58

1 x 50 is al heel veel tov wat velen hebben. Ik had 1 x 35A. Als je snel wilt laden is met die VW is 3 x 25 A wel aan te raden. Zoveel gaat dat niet kosten. Wel afhankelijk hoe jouw meterkast nu is. Loadbalancing wordt wel aangeraden hierboven. Ik heb dat zelf niet, maar ik heb gelukkig automaten als hoofdzekeringen gekregen. Sinds november vorig jaar heb ik de laadpaal op 11 kW gezet om op de goedkoopste uren te laden. Tot nu toe nooit een hoofdzekering er uit. Na 1 jan 2027 gaat dat weer teug naar 7 of 5 kW om meer stroom van de panelen zelf te gebruiken.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

remmuz schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:25:
[...]
Waarom 'upgraden' naar 3x25A? Ik heb ook een 50A aansluiting en heb er bewust voor gekozen om daarop te blijven.
Vanwege de kosten misschien?
1 fase t/m 40A kost ca. 456 euro per jaar, de volgende maat daarboven kost ca. 1871 euro per jaar volgens Liander.
Vorig jaar was dat 401 tot 3x25 of 1x40A en 1732 eerste staffel daarboven.

Die 50A over 1 fase staat daar overigens niet bij (1 fase gaat alleen tot 40A), dus ben niet zeker hoe dat in rekening gebracht wordt.
Wat zien jullie voor vastrecht op je jaarafrekening?
Alleen al omdat het soms een tijd kan duren om over te stappen vanwege drukte bij de netbeheerder.
Hoe eerder je de aanvraag doet des te eerder je het hebt. Als je het niet aanvraagt duurt het nog veel langer… ;)
Bovendien is een nieuwe groepenkast laten plaatsen ook niet goedkoop. (ik heb 3 offertes tussen 1350,00 en 2100,00 ex BTW)
Die groepenkast hoeft lang niet altijd vervangen te worden, de indeling en de hoofdschakelaar wel.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorro

Zorro

Z

Vervolg op mijn van marktplaats gehaalde Lolo laadpaalprobleemje:

Ik kreeg dus Serial Not Valid.

Shell gebeld. Kenden het serienummer ook niet. Marktplaats gezocht, er zijn altijd mensen die de QR en het serienummer zichtpaar op de foto zetten. Twee gevonden en geprobeerd: ook onbekend.
Maar die QR kon ik scannen en die wilde me sturen naar het niet meer bestaande domein lovetoload.com

Dus daar zal het probleem zitten. Iemand hiermee bekend?

En anders: Werkt zo'n ding als ik het aan laat sluiten? Maar dan zonder pas of wat dan ook, gewoon inpluggen en laden? Of moet het absoluut geregistreerd worden? Want dan gaat het niet vliegen ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
Dank allen voor de reacties! Ben er al uit dat ik (flink) geld uit ga geven, dus ga ook maar gelijk voor de load balancing optie. Heb aan de partij met de scherpste offerte gevraagd om gelijk de hele groepenkast mee te nemen, dan wordt het wel een duur geintje. Zit dan aan 2100 euro inclusief btw. Daar komt nog €450 bovenop voor het verzwaren van de aansluiting.

Dan kan die 150eu voor de load balancing module voor de Easee er ook wel af :+

@Rivanov Laadpaaltje komt bij mij tot dusver verreweg als goedkoopste uit de bus, dus kans is groot dat ik het daar ga doen. Goed om te horen dat ze bevallen :)

[ Voor 15% gewijzigd door Knul op 28-07-2025 19:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rivanov
@Knul weet niet of je het al gedaan hebt, maar informeer ook bij Laadpaaltje.com
Scherpe prijzen en leveren goed werk.

Zij hebben vorige week zaterdag dit bij mij geïnstalleerd:

- Easee Charge Up (22kW zwart Socket)
- Easee Equalizer (Loadbalancing)
- Easee RFID
- Laadpaaltje Premium Laadkabel (11kW Type 2 naar type 2 - 15 meter)
- Installatie, configuratie en instel kosten
-- bestaande uit: Voorrijkosten - arbeidsloon
-- klein materiaal - aanpassen/aansluiten in de groepenkast. Icl. fundering boring
- 3 jaar installatie garantie
- Aardlekautomaat
- Voedingskabel
- Kabelhouder
- P1 Splitter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Plc-U6mPkn1qGyilBDgo9kpXXiM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PYbCfoFCLX9PoN0vpDr6a65C.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwyDgInlM_fnAhonKRZgZfefT-g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6KAI6nBCAodDtzE7EI8GFhCq.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 84% gewijzigd door Rivanov op 28-07-2025 17:23 ]

Pagina: 1 ... 182 ... 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen