Dat klopt niet. De grens is 80A. Dus alles onder de 80 is hetzelfde tarief. Maakt niet uit of dat 1x 50 is of 3x 25Hippe Lip schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:53:
[...]
Vanwege de kosten misschien?
1 fase t/m 40A kost ca. 456 euro per jaar, de volgende maat daarboven kost ca. 1871 euro per jaar
230 volt x 25 ampere is 5750 Watt. Hoe kun jij 7,4 kW laden?de Peer schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:11:
[...]
hoezo? Ik laad ook met 7,4 kW op 1x25A.
Ah je bedoelt dat de auto niet sneller kan op 1 fase... (vermoed ik).
Hier lijkt toch echt onderscheid gemaakt te worden: https://www.liander.nl/-/...erkkosten-stroom-2025.pdfremmuz schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:24:
[...]
Dat klopt niet. De grens is 80A. Dus alles onder de 80 is hetzelfde tarief. Maakt niet uit of dat 1x 50 is of 3x 25
Aanvullen met zonnestroom?remmuz schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:27:
[...]
230 volt x 25 ampere is 5750 Watt. Hoe kun jij 7,4 kW laden?
Ja, en af zekeren op 32A met load balancing en hoofdzekering op 25A instellen.
8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW
Ik zie daar geen 50A tussen staan?La1974 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:29:
[...]
Hier lijkt toch echt onderscheid gemaakt te worden: https://www.liander.nl/-/...erkkosten-stroom-2025.pdf
Bij Stedin betaal ik 473,79 in ieder geval.
@remmuz Bij welke netbeheerder is dat?remmuz schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:24:
[...]
Dat klopt niet. De grens is 80A. Dus alles onder de 80 is hetzelfde tarief. Maakt niet uit of dat 1x 50 is of 3x 25
Heb je daarvan een tarievenblad of (dat deel van) jouw jaarafrekening? Het klinkt me wat vreemd namelijk. Zeker gezien de tarievenbladen waarvan ik de linkjes hier vermeldde.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Dan heb je 3 x 25A (of 1 x 35A). Ga je hoger dan betaal je meer. Hier kan je de verschillen zien voor Stedin: https://www.stedin.net/tarieven.remmuz schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:11:
[...]
Ik zie daar geen 50A tussen staan?
Bij Stedin betaal ik 473,79 in ieder geval.
Nee, ik heb 1x 50A, net als de rest van de wijk.La1974 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:41:
[...]
Dan heb je 3 x 25A (of 1 x 35A). Ga je hoger dan betaal je meer. Hier kan je de verschillen zien voor Stedin: https://www.stedin.net/tarieven.
@remmuz Bij welke netbeheerder is dat?remmuz schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:55:
[...]
Nee, ik heb 1x 50A, net als de rest van de wijk.
Heb je daarvan een tarievenblad of (dat deel van) jouw jaarafrekening?
Het komt wat vreemd over namelijk. Zeker gezien de tarievenbladen waarvan ik de linkjes hier vermeldde.
<John O`Mill>
Ik heb zonnepanelen en hoef dus niet alles uit het net te trekken.remmuz schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:27:
[...]
230 volt x 25 ampere is 5750 Watt. Hoe kun jij 7,4 kW laden?
De grens is 3x25, oftewel 75A. Voor 50A betaal je dus hetzelfde tarief. Maakt niet uit of het 1 of 3 fase is.Hippe Lip schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:33:
[...]
@remmuz Bij welke netbeheerder is dat?
Heb je daarvan een tarievenblad of (dat deel van) jouw jaarafrekening? Het klinkt me wat vreemd namelijk. Zeker gezien de tarievenbladen waarvan ik de linkjes hier vermeldde.
Voor 1x80 of 3x35 ga je aanzienlijk meer betalen.
/f/image/83RPQNs6Zko0D0ExkcauGg4O.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door remmuz op 28-07-2025 21:03 ]
1 x 50A is wel een exotische aansluiting. Die wordt nergens genoemd. Bijzonder dat jouw hele wijk dat heeft.remmuz schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:00:
[...]
De grens is 3x25, oftewel 75A. Voor 50A betaal je dus hetzelfde tarief. Maakt niet uit of het 1 of 3 fase is.
[Afbeelding]
@remmuz Stedin heeft het in zijn tarieven niet over vermogens maar specificeert de soort aansluiting Bij 1 fase komen ze daar niet verder dan 1x10A en in hetzelfde tarief zit 3x25A.remmuz schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:00:
[...]
De grens is 3x25, oftewel 75A. Voor 50A betaal je dus hetzelfde tarief. Maakt niet uit of het 1 of 3 fase is.
[Afbeelding]
Nergens staat vermeld dat je hetzelfde vermogen op 1 fase kan krijgen tegen hetzelfde tarief. Dat woord ‘dus’ van jou (“Voor 50A betaal je dus hetzelfde tarief”) is voor mij daarom nog niet zo logisch.
Van wanneer is die wijk overigens?
:strip_exif()/f/image/dbQCIF0FzX8gF4zeGjwqdUq0.jpg?f=fotoalbum_large)
<John O`Mill>
Het staat er toch heel duidelijk? Vanaf 10 A tot en met 75A is hetzelfde tarief.Hippe Lip schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:10:
[...]
@remmuz Stedin heeft het in zijn tarieven niet over vermogens maar specificeert de soort aansluiting Bij 1 fase komen ze daar niet verder dan 1x10A en in hetzelfde tarief zit 3x25A.
Nergens staat vermeld dat je hetzelfde vermogen op 1 fase kan krijgen tegen hetzelfde tarief. Dat woord ‘dus’ van jou (“Voor 50A betaal je dus hetzelfde tarief”) is voor mij daarom nog niet zo logisch.
Van wanneer is die wijk overigens?
[Afbeelding]
Ik heb 1 hoofdzekering van 50A
Wijk is van 1993
Ik ook 1993 en een 1x50A aansluiting.
De Stedin monteur die een aantal jaar geleden mijn kapotte meter kwam vervangen, keeknokk een beetje vreemd, maakte er nog een opmerking over naar zijn collega.
Maar het bestaat dus wel. Niet veel later zal 3 fase voor woon huizen wel meer gebruikelijk geworden zijn.
De Stedin monteur die een aantal jaar geleden mijn kapotte meter kwam vervangen, keeknokk een beetje vreemd, maakte er nog een opmerking over naar zijn collega.
Maar het bestaat dus wel. Niet veel later zal 3 fase voor woon huizen wel meer gebruikelijk geworden zijn.
Ik zou mijn 3x 25A aansluiting zo omruilen voor 1x 50A als dat kon.
Gedoe met PV laden en iedere fase apart moeten behoeden voor overbelasting kan me gestolen worden, een éénfase aansluiting en groepenkast is veel simpeler.
7,4 of 11kW kunnen laden scheelt ook niet zoveel, dat verhoudt zich als 2:3 , ja het is wat sneller maar geen wereld van verschil.
Gedoe met PV laden en iedere fase apart moeten behoeden voor overbelasting kan me gestolen worden, een éénfase aansluiting en groepenkast is veel simpeler.
7,4 of 11kW kunnen laden scheelt ook niet zoveel, dat verhoudt zich als 2:3 , ja het is wat sneller maar geen wereld van verschil.
@remmuz Dat is het nou juist, die 75A staat nergens. Er staat wel 3x25A, maar dat gaat over 3 fasen van 25A elk. Dat lijkt me toch echt wat anders. Vandaar mijn vraagtekens.remmuz schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:47:
[...]
Het staat er toch heel duidelijk? Vanaf 10 A tot en met 75A is hetzelfde tarief.
Heb je je jaarafrekening al eens bestudeerd op dit punt? Wat je per jaar aan vastrecht betaalt aan de netbeheerder (Stedin in dit geval)?
<John O`Mill>
@KnulASW1 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:31:
Dit ^ . Monofasig 50A hebben en dit willen verzwaren naar 3 fasig om dan 11kW te laden. Als je dat echt nodig hebt maak je echt enorm veel kilometers iedere werkdag dat je blij bent als je auto en jezelf even thuis zijn. Als die dan geen 10h thuis is (80kwh bijtanken) heb je echt een enorm drukke levensstijl iedere dag waarbij ik dan ook denk “ja dan is een 3 fasige aansluiting het minste van je zorgen”.
Er staat toch ook 1x10 t/m 3x25? Pas bij 80A ga je meer betalen, aantal fasen maakt niet uit. Zo is het al tig jaar.Hippe Lip schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:34:
[...]
@remmuz Dat is het nou juist, die 75A staat nergens. Er staat wel 3x25A, maar dat gaat over 3 fasen van 25A elk. Dat lijkt me toch echt wat anders. Vandaar mijn vraagtekens.
Heb je je jaarafrekening al eens bestudeerd op dit punt? Wat je per jaar aan vastrecht betaalt aan de netbeheerder (Stedin in dit geval)?
Wat ik aan vastrecht betaal heb ik hierboven al beantwoord aan jou.
Ik stop er nu mee. Als je nog twijfels hebt moet je maar even informeren bij jouw netbeheerder.
Ik ben niet van plan alleen maar te laden met panelen, het gaat mij erom dat de auto z.s.m. mogelijk is. Hij kan voor de deur staan, maar niet dagen achter elkaar.ASW1 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:31:
Is het overbelastingprobleem per fase een groot ding?
Je hebt per fase 25-16=9A ruimte * 230V = 2000W terwijl je je auto laadt met 11kW.Knul schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:58:
[...]
Hoeveel apparaten heb je die meer dan dit vermogen halen (wasmachine, vaatwasser, oude droger, elektrische kookplaat, oven, frituur, waterkoker, warmtepomp) en hoe goed kun je het gebruik van deze apparaten voorkomen tijdens het laden?
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Niet enorm, maar je zit dan aan de max van 25A op iedere fase. Als je dan aan het laden bent met 3x 16A dan blijft er per fase maar 9A over om iets anders mee te doen. Dat is 1 verbruiker van 2 kW, dus zeg een warmtepomp, oven, wasmachine vaatwasser oid maar dan zit de fase ook vol. Je moet daarom goed nadenken over welke verbruikers je op welke fase gaat zetten en of die verbruikers regelmarig tegelijkertijd aan staan.Knul schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:58:
[...]
Maar goed, daar heb je natuurlijk load balancing voor, dan wordt de laadstroom naar je auto geknepen zodat de rest van je apparatuur gewoon kan blijven draaien. Hoe beter je de grote verbruikers over de 3 fasen verdeelt, hoe minder loadbalancing in hoeft te grijpen. Als loadbalancing ingrijpt dan is dat direct over alle 3 de fasen, aangezien deze gelijk belast moeten zijn voor je auto. Als er dus met 2 kW geknepen wordt omdat je op 1 fase 2 kW teveel trekt, dan gaat het laadvermogen direct 6 kW naar beneden.
Met 1 fase is dat simpeler, met 50A heb je als je aan het laden bent altijd nog 4 kW ter beschikking dus iedere willekeurige combinatie van 2 grote verbruikers kan samen met die 7,4 kW laadstroom.
En als loadbalancing ingrijpt is dat alleen over het daadwerkelijke vermogen dat boven de 50A uitkomt dus er wordt minder geknepen dan bij loadbalancing over 3 fasen.
[ Voor 16% gewijzigd door ASW1 op 29-07-2025 10:47 ]
Ik heb een vraag over het gebruik van mijn Alfen laadpaal in combinatie met mijn E-flux account en de MTC-laadpas die ik via mijn werkgever heb ontvangen.
Wanneer ik mijn voertuig laad, meld ik me aan met de MTC-druppel. De laadpaal wordt dan correct vrijgegeven en het laden start zoals verwacht. In mijn E-flux account zie ik ook keurig de laadsessies terug, en ik heb het kWh-tarief bepaald door werkgever ingesteld.
Wat mij echter opvalt, is dat ik tot op heden nog geen vergoeding op mijn bankrekening heb ontvangen. Wel heeft E-flux zelf ca. 26,63euro eenmalig afgeschreven.
Ik zie dat ik nog niets heb ingevuld bij het onderdeel "Persoonlijke vergoeding informatie" in mijn E-flux account. De laadpaal is op 14 juni door mijzelf in gebruik genomen en sindsdien zijn er al diverse laadsessies geweest.
Mijn vraag is daarom:
*Is het noodzakelijk dat ik nog gegevens invul onder Persoonlijke vergoeding informatie om de vergoedingen te ontvangen?
* Of is het normaal dat de verwerking en uitbetaling van vergoedingen vanuit E-flux/MTC enige tijd in beslag neemt?
Zijn jullie bekend met wat ik eventueel nog moet doen om de vergoedingen te activeren of wanneer ik deze kan verwachten?
Wanneer ik mijn voertuig laad, meld ik me aan met de MTC-druppel. De laadpaal wordt dan correct vrijgegeven en het laden start zoals verwacht. In mijn E-flux account zie ik ook keurig de laadsessies terug, en ik heb het kWh-tarief bepaald door werkgever ingesteld.
Wat mij echter opvalt, is dat ik tot op heden nog geen vergoeding op mijn bankrekening heb ontvangen. Wel heeft E-flux zelf ca. 26,63euro eenmalig afgeschreven.
Ik zie dat ik nog niets heb ingevuld bij het onderdeel "Persoonlijke vergoeding informatie" in mijn E-flux account. De laadpaal is op 14 juni door mijzelf in gebruik genomen en sindsdien zijn er al diverse laadsessies geweest.
Mijn vraag is daarom:
*Is het noodzakelijk dat ik nog gegevens invul onder Persoonlijke vergoeding informatie om de vergoedingen te ontvangen?
* Of is het normaal dat de verwerking en uitbetaling van vergoedingen vanuit E-flux/MTC enige tijd in beslag neemt?
Zijn jullie bekend met wat ik eventueel nog moet doen om de vergoedingen te activeren of wanneer ik deze kan verwachten?
@Knul Als je de uitschakelkarakteristieken bekijkt kun je zien Hoeveel een automaat kan hebben.Knul schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:58:
[...]
Ik ben niet van plan alleen maar te laden met panelen, het gaat mij erom dat de auto z.s.m. mogelijk is. Hij kan voor de deur staan, maar niet dagen achter elkaar.
Je hoofdzekering is een type-C automaat (tenzij je een smeltveiligheid in een gesloten kastje hebt). Die kan een paar seconde lang ruwweg 5-10x zijn waarde hebben zonder uit te schakelen. Een C25-automaat (tegenwoordig veel gebruikt) kan dus een paar seconde 125 tot 250A hebben zonder uit te schakelen.
Je groepsautomaat is vaak een type-B automaat, zoals B16. Daar ligt die grens bij een paar seconde tot gemiddeld 4x de waarde, dus bij 64A zonder uit te schakelen.
Iets hoger in de grafiek reageren B en C identiek: een minuut lang ca. 2x de waarde = 32A voor de B16 groepsautomaat en 50A voor de C25 hoofdzekering.
Let wel: de waardes die ik noem zijn ongeveer-waardes. De grenzen zijn te zien in de grafieken.
<John O`Mill>
Sessies die in juni worden gedaan worden de maand erop uitbetaald. Vaak rond de 2e. Dus rond vrijdag/zaterdag zul je waarschijnlijk je vergoeding krijgenBaBoK schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:53:
Ik heb een vraag over het gebruik van mijn Alfen laadpaal in combinatie met mijn E-flux account en de MTC-laadpas die ik via mijn werkgever heb ontvangen.
Mijn vraag is daarom:
Thanks, maar moet ik dan ook wat invullen bij ""Persoonlijke vergoeding informatie"? in het Eflux by Road dashboard?Dartlink schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:02:
[...]
Sessies die in juni worden gedaan worden de maand erop uitbetaald. Vaak rond de 2e. Dus rond vrijdag/zaterdag zul je waarschijnlijk je vergoeding krijgen
Wat is de volgorde van te nemen stappen als ik vanavond om 22:00 pas wil starten met het laden van m'n Tesla?
Heb de Tesla nu al aangesloten met de kabel op de Easee Charge Up. Hier zit TAP Electric tussen voor de verrekening met Travelcard. Normaliter start ik de laadsessie direct zodra ik m'n Travelcard er tegenaan houdt.
Maar omdat ik nu pas de sessie om 22:00 wil starten (ingesteld via de Tesla app zelf), vraag ik mij af wanneer ik de Travelcard er tegenaan moet houden. Kan dat nu al en "onthoudt" de Easee dat zodat deze gewoon om 22:00 begint?
Of weet de Easee nu überhaupt niet dat de Tesla pas om 22:00 wil beginnen met laden en doet op dat tijdstip dus ook niets? Kan namelijk in de Easee app zelf geen schema instellen want dan krijg ik de melding dat de operator dit niet ondersteund.
Heb de Tesla nu al aangesloten met de kabel op de Easee Charge Up. Hier zit TAP Electric tussen voor de verrekening met Travelcard. Normaliter start ik de laadsessie direct zodra ik m'n Travelcard er tegenaan houdt.
Maar omdat ik nu pas de sessie om 22:00 wil starten (ingesteld via de Tesla app zelf), vraag ik mij af wanneer ik de Travelcard er tegenaan moet houden. Kan dat nu al en "onthoudt" de Easee dat zodat deze gewoon om 22:00 begint?
Of weet de Easee nu überhaupt niet dat de Tesla pas om 22:00 wil beginnen met laden en doet op dat tijdstip dus ook niets? Kan namelijk in de Easee app zelf geen schema instellen want dan krijg ik de melding dat de operator dit niet ondersteund.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ik neem aan dat je de starttijd in de Tesla (app) instelt. Zodra je autoriseert met je pas start voor de laadpaal de sessie, zolang de auto geen stroom vraagt wordt er niets geladen, om 22:00 vraagt de auto stroom, dat valt binnen de eerder gestarte sessie. Zo werkt het tenminste bij mijn Alfen.Rivanov schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 18:01:
Wat is de volgorde van te nemen stappen als ik vanavond om 22:00 pas wil starten met het laden van m'n Tesla?
Denk dat het zo ook werkt inderdaad. Heb de start- en eindtijd in de Tesla app ingesteld. En zie nu in HomeAssistant ook dat de Easee staat te wachten op de auto. Dit laten ze in hun eigen app weer niet duidelijk zien.deejeebv schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 18:05:
[...]
Ik neem aan dat je de starttijd in de Tesla (app) instelt. Zodra je autoriseert met je pas start voor de laadpaal de sessie, zolang de auto geen stroom vraagt wordt er niets geladen, om 22:00 vraagt de auto stroom, dat valt binnen de eerder gestarte sessie. Zo werkt het tenminste bij mijn Alfen.
:strip_exif()/f/image/KkEw4pwHg08xOwTg6swXcYS8.jpg?f=fotoalbum_large)
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ik stel de tijden in in de Easee app, probeer dat eens.Rivanov schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 18:01:
Dat kan dus niet, zoals ik al zei, omdat ik TAP Electric gebruik.ASS-Ware schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 18:08:
[...]
Ik stel de tijden in in de Easee app, probeer dat eens.
:strip_exif()/f/image/KGuW8HmcIStR6xRosrn7IXz9.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar heb het al goedstaan nu. Heb zojuist de kabel een keer uit de auto gehaald en opnieuw erin. Dan start je voor de Easee weer een volledig nieuwe sessie en nu geeft zowel de Easee app als de HomeAssistant integratie het beide goed aan.
![]() | ![]() |
[ Voor 12% gewijzigd door Rivanov op 29-07-2025 18:14 ]
Ik gok dat het rode genoeg uitleg geeft?BaBoK schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:02:
[...]
Thanks, maar moet ik dan ook wat invullen bij ""Persoonlijke vergoeding informatie"? in het Eflux by Road dashboard?
:strip_exif()/f/image/0bQ91axd5mn9Rd58aN8chdDb.png?f=user_large)
Ja thanks, het zal heel dom zijn van me.Dartlink schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 19:09:
[...]
Ik gok dat het rode genoeg uitleg geeft?
[Afbeelding]
Ik heb de volledige aanname gedaan als ik alles invul bij: Instellingen --> account --> facturering, dat het voldoende is. We gaan het merken uiterlijk de eerste week van Augustus met wel/niet uitbetalen.
Er staat nog niks klaar bij mij "Mijn vergoedingsfacturen"
[ Voor 10% gewijzigd door BaBoK op 29-07-2025 23:07 ]
Eflux heeft een goede support afdeling is mijn ervaring. Dus gewoon even contact opnemen via de chat...BaBoK schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:05:
[...]
Ja thanks, het zal heel dom zijn van me.
Ik heb de volledige aanname gedaan als ik alles invul bij: Instellingen --> account --> facturering, dat het voldoende is. We gaan het merken uiterlijk de eerste week van Augustus met wel/niet uitbetalen.
Het is natuurlijk een zakelijke dienst. Facturering zou naar het bedrijf gaan en vergoeding naar degene die de stroom levert. Je kunt namelijk meerdere personen onder dezelfde dienst hangenBaBoK schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:05:
[...]
Ja thanks, het zal heel dom zijn van me.
Gewoon invullen en dan verwacht ik dat maandag je factuur klaar staat. Ik zal zo even kijken of mijn vergoeding factuur van juni er al is, anders zul je even moeten chatten of bellen
edit: @BaBoK Gecontroleerd, mijn vergoedingsfactuur van Juni staat klaar. Als jij dit niet hebt zou ik ff de chat dus opstarten
[ Voor 7% gewijzigd door Dartlink op 30-07-2025 08:09 ]
Duizendmaal dank!Dartlink schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 07:52:
[...]
Het is natuurlijk een zakelijke dienst. Facturering zou naar het bedrijf gaan en vergoeding naar degene die de stroom levert. Je kunt namelijk meerdere personen onder dezelfde dienst hangen
Gewoon invullen en dan verwacht ik dat maandag je factuur klaar staat. Ik zal zo even kijken of mijn vergoeding factuur van juni er al is, anders zul je even moeten chatten of bellen
edit: @BaBoK Gecontroleerd, mijn vergoedingsfactuur van Juni staat klaar. Als jij dit niet hebt zou ik ff de chat dus opstarten
Precies, gewoon met je druppel de sessie starten zodra je de Tesla aansluit. Dat je dan de sessie stopt (in de Tesla app) en later start maakt allemaal niet uit. Ook als je bv een dag later (na afgeronde sessie) je auto gaat voorverwarmen of verder gaat opladen gaat dit allemaal gewoon via diezelfde sessie naar Tap.Rivanov schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 18:08:
[...]
Denk dat het zo ook werkt inderdaad. Heb de start- en eindtijd in de Tesla app ingesteld. En zie nu in HomeAssistant ook dat de Easee staat te wachten op de auto. Dit laten ze in hun eigen app weer niet duidelijk zien.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Goededag,
Ik heb een aan mijn huis een laadpunt hangen voor het opladen van mijn plug in hybride auto.
Dit is een EVbox Elvi. In mijn meterkast is destijds een load balancing kastje geinstalleerd (EV-optimizer Home 25A) zodat niet steeds de zekeringen er uit springen als ik de auto laad en tegelijkertijd de was doe.
Onlangs heb ik bericht gekregen van Everon (de backoffice software) dat deze per 1 december 2025 stopt met deze dienstverlening.
Ik zou dan kunnen migreren naar andere backoffice software, alleen zijn daar weer kosten aan verbonden.
Het alternatief is dat het laadpunt zonder backoffice gaat draaien en dat dan het laadpunt zonder laadpas te gebruiken is (start direct met laden zodra ik de stekker in de auto stop).
Mijn laadpunt wordt dan als het goed is vanaf 1 december automatisch op autostart gezet.
Daarna is het laadpunt werkzaam zonder backoffice en zonder laadpas te gebruiken.
Het enige wat mij nog niet duidelijk is, wordt bij het laden dan nog wel de loadbalancing gebruikt?
Ik heb een aan mijn huis een laadpunt hangen voor het opladen van mijn plug in hybride auto.
Dit is een EVbox Elvi. In mijn meterkast is destijds een load balancing kastje geinstalleerd (EV-optimizer Home 25A) zodat niet steeds de zekeringen er uit springen als ik de auto laad en tegelijkertijd de was doe.
Onlangs heb ik bericht gekregen van Everon (de backoffice software) dat deze per 1 december 2025 stopt met deze dienstverlening.
Ik zou dan kunnen migreren naar andere backoffice software, alleen zijn daar weer kosten aan verbonden.
Het alternatief is dat het laadpunt zonder backoffice gaat draaien en dat dan het laadpunt zonder laadpas te gebruiken is (start direct met laden zodra ik de stekker in de auto stop).
Mijn laadpunt wordt dan als het goed is vanaf 1 december automatisch op autostart gezet.
Daarna is het laadpunt werkzaam zonder backoffice en zonder laadpas te gebruiken.
Het enige wat mij nog niet duidelijk is, wordt bij het laden dan nog wel de loadbalancing gebruikt?
Ow jou reactie over het hoofd gezien, na een reset werkt het wel weer ja.Makrolon schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:30:
[...]
Doet hij het daarna wel weer? Want normaal betekend dit dat het grote relais wat niet op de printplaat zit kapot is bij deze foutmelding.
Had de Zappi lijn gebeld maar iedereen was naar Engeland dus lange wachtrij. Toen een ticket aangemaakt en daar de volgende reactie op gekregen:
Hier zat ook een kleine handleiding bij, moet volgens mij wel te doen zijn, we shall see.We zullen een nieuw relais opsturen voor uw 2H22TB. Zodat deze weer goed zal werken na vervanging.
Wel interessant want de foutmelding is "welded contactor" maar na reset doet hij het weer. Als hij echt welded zou zijn dan blijft dat zo. Contractors hebben vaak een extra uitgang (aux) om te detecteren of ze welded zijn. Wellicht gaat daar iets mis. Hopelijk opgelost met een nieuwe.Card Nox schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:57:
[...]
Ow jou reactie over het hoofd gezien, na een reset werkt het wel weer ja.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Na het lezen van de startpost wel iets wijzer, maar nog niet helemaal: we dachten voorbereid te zijn, maar de oude bewoners gaven net aan een trage lader te hebben gehad met een stekker aan de wcd buiten. Niet helemaal mijn ding, dus ik vraag me af wat voor mogelijkheden we hebben en op korte termijn. Onze nieuwe EV komt over ongeveer 10 dagen (ik kan natuurlijk altijd openbaar laden hier om de hoek).
We hebben dus alleen een meterkast en een oprit. Wat is nu een handig stappenplan zodat er op korte termijn een laadpaal hangt?
We hebben dus alleen een meterkast en een oprit. Wat is nu een handig stappenplan zodat er op korte termijn een laadpaal hangt?
EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Korte termijn? gewoon de Granny-charger zoals de vorige bewoners dit deden.THE_BASE schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:00:
Na het lezen van de startpost wel iets wijzer, maar nog niet helemaal: we dachten voorbereid te zijn, maar de oude bewoners gaven net aan een trage lader te hebben gehad met een stekker aan de wcd buiten. Niet helemaal mijn ding, dus ik vraag me af wat voor mogelijkheden we hebben en op korte termijn. Onze nieuwe EV komt over ongeveer 10 dagen (ik kan natuurlijk altijd openbaar laden hier om de hoek).
Dat het niet "jouw ding" is" snap ik (ook de mijne niet).
Let wel, je kan er bést flink mee laden (mits de WCD uitvoering degelijk is!) ofwel flink wat km/dag mee te laden.
Dit geeft je tijd om niet overhaast een beslissing te nemen.
Hoeveel km heb je per dag nodig?
Heb je panelen?
Om welke auto gaat het?
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ah, dat geeft wat ruimte en tijd, wel wat offertes net opgevraagd en dan zien we wel. Het is wel het netste als er een snellader aan de muur komt uiteindelijk.Hansieo schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:05:
[...]
Korte termijn? gewoon de Granny-charger zoals de vorige bewoners dit deden.
Dat het niet "jouw ding" is" snap ik (ook de mijne niet).
Let wel, je kan er bést flink mee laden (mits de WCD uitvoering degelijk is!) ofwel flink wat km/dag mee te laden.
Dit geeft je tijd om niet overhaast een beslissing te nemen.
Hoeveel km heb je per dag nodig?
Heb je panelen?
Om welke auto gaat het?
We hebben zonnepanelen en zo'n 2.200 kWh terug aan het net na salderen nu. We hebben een Kia EV3 LR gekocht. We rijden per dag gemiddeld geen 50 km, maar dat verschilt natuurlijk en wil niet dat ik 24 uur moet opladen.
EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Zorg in elk geval dat je een lader koopt die kan ‘zonladen’. Houdt er rekening mee dat je minimaal 4.2 kW moet hebben om op 3 fases te kunnen laden, op 1 fase 1.4 kW. Er zijn laders die kunnen omschakelen van 1 naar 3 fases.THE_BASE schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:23:
[...]
Ah, dat geeft wat ruimte en tijd, wel wat offertes net opgevraagd en dan zien we wel. Het is wel het netste als er een snellader aan de muur komt uiteindelijk.
We hebben zonnepanelen en zo'n 2.200 kWh terug aan het net na salderen nu. We hebben een Kia EV3 LR gekocht. We rijden per dag gemiddeld geen 50 km, maar dat verschilt natuurlijk en wil niet dat ik 24 uur moet opladen.
Voor 3 fases moet ik het geloof ik om laten zetten bij de netbeheerder toch? Ik wil graag wel een lader waardoor de auto in elk geval op een werkdag, zo'n 8 uur, opgeladen kan worden.deejeebv schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:43:
[...]
Zorg in elk geval dat je een lader koopt die kan ‘zonladen’. Houdt er rekening mee dat je minimaal 4.2 kW moet hebben om op 3 fases te kunnen laden, op 1 fase 1.4 kW. Er zijn laders die kunnen omschakelen van 1 naar 3 fases.
Je zult je echt even moeten gaan inlezen anders zijn we zo 20 berichten verder om jou op weg te helpen.THE_BASE schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:56:
[...]
Voor 3 fases moet ik het geloof ik om laten zetten bij de netbeheerder toch? Ik wil graag wel een lader waardoor de auto in elk geval op een werkdag, zo'n 8 uur, opgeladen kan worden.
50 km per dag??? dat is bij EV3 (mooie autoTHE_BASE schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:23:
[...]
Ah, dat geeft wat ruimte en tijd, wel wat offertes net opgevraagd en dan zien we wel. Het is wel het netste als er een snellader aan de muur komt uiteindelijk.
Met je Granny (en ~2,5kW) dus 4 uurtjes laden.
Dat lijkt mij normaliter geen probleem.
Als je dan óók nog eens in/naar het weekeinde gaat laden/verschuiven
> 5x50km=250km > 1:5 geeft 50kWh te laden, dat is zo'n beetje de EV3 batterij,
dan kan je óók nog eens in het weekeinde (za+zo) overdag laden....
als (ik zeg áls...

Als definitieve lader kan ik een Zappi van harte aanbevelen, deze is breed inzetbaar, ideaal met panelen.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Dat ben ik ook van plan, maar nu even hyperfocus na de aankoop, sorry daarvoor.de Peer schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:58:
[...]
Je zult je echt even moeten gaan inlezen anders zijn we zo 20 berichten verder om jou op weg te helpen.
Dus eerst een Granny aanschaffen en dan rustig verder kijken naar offertes en bijvoorbeeld een Zappi. We hebben hierachter openbare laadpalen, maar dat zal dan duurder (en onhandiger) zijn dan een Granny waarschijnlijk.Hansieo schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:04:
[...]
50 km per dag??? dat is bij EV3 (mooie auto) en 1:5 (gemiddelde) ca 10kWh per dag.
Met je Granny (en ~2,5kW) dus 4 uurtjes laden.
Dat lijkt mij normaliter geen probleem.
Als je dan óók nog eens in/naar het weekeinde gaat laden/verschuiven
> 5x50km=250km > 1:5 geeft 50kWh te laden, dat is zo'n beetje de EV3 batterij,
dan kan je óók nog eens in het weekeinde (za+zo) overdag laden....
als (ik zeg áls...) de zon wil schijnen, dus max rendement zonne energie.
![]()
Als definitieve lader kan ik een Zappi van harte aanbevelen, deze is breed inzetbaar, ideaal met panelen.
Werk is zo'n 25km enkel, dus 50km heen en weer. Dan de vrijetijdsritjes nog en af en toe een langere rit van 100 km heen en weer. We zijn blij met de aankoop, maar moeten nog even 'schakelen'.
Als je nog geen 3 fase huisaansluiting hebt zou ik het bij 1 fase houden, wellicht kun je een tweedehands 1 fase lader kopen. Je kunt dan op max 32A laden, dat is 7.3 kW.THE_BASE schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:56:
[...]
Voor 3 fases moet ik het geloof ik om laten zetten bij de netbeheerder toch? Ik wil graag wel een lader waardoor de auto in elk geval op een werkdag, zo'n 8 uur, opgeladen kan worden.
Ik heb zelf ook een 1 fase lader, meeverhuisd vanuit mijn vorige woning. Ik laad nu met max 20A is 4.6 kW. Heb inmiddels sinds januari 17000 km gereden merendeel thuis geladen en ook merendeel zonladen.
Maar dan heb je een laadpaal of gewoon een kabel tussen auto en wcd met die Granny?deejeebv schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:13:
[...]
Als je nog geen 3 fase huisaansluiting hebt zou ik het bij 1 fase houden, wellicht kun je een tweedehands 1 fase lader kopen. Je kunt dan op max 32A laden, dat is 7.3 kW.
Ik heb zelf ook een 1 fase lader, meeverhuisd vanuit mijn vorige woning. Ik laad nu met max 20A is 4.6 kW. Heb inmiddels sinds januari 17000 km gereden merendeel thuis geladen en ook merendeel zonladen.
Dank voor je antwoorden!
Gewoon met granny lader doen zoals andere al zeggen.THE_BASE schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:08:
[...]
Dus eerst een Granny aanschaffen en dan rustig verder kijken naar offertes en bijvoorbeeld een Zappi. We hebben hierachter openbare laadpalen, maar dat zal dan duurder (en onhandiger) zijn dan een Granny waarschijnlijk.
Werk is zo'n 25km enkel, dus 50km heen en weer. Dan de vrijetijdsritjes nog en af en toe een langere rit van 100 km heen en weer. We zijn blij met de aankoop, maar moeten nog even 'schakelen'.
Kan je op gemak een laadpaal uitzoeken.
Ben zelf pas verhuisd en laad nu ook tijdelijk op met de granny lader.
Gaat prima met 80km dagelijkse rit woon/werk verkeer.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Naar alle (?) waarschijnlijkheid zit er een granny-loader in of bij de auto, dus aanschaffen zal niet nodig zijn.THE_BASE schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:08:
[...]
Dus eerst een Granny aanschaffen en dan rustig verder kijken naar offertes en bijvoorbeeld een Zappi. We hebben hierachter openbare laadpalen, maar dat zal dan duurder (en onhandiger) zijn dan een Granny waarschijnlijk.
*knip*
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
De Zappi (andere weet ik niet... checken!) heeft de mogelijkheid dat als je de 3-fase neemt dat je deze éérst als 1F kan aansluiten, dus ben je klaar voor een toekomstige??? uitbreiding PV/groepenkast.THE_BASE schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:08:
[...]
En je krijgt er dan ook 3x CT klem bij, zodat je mooi kan monitoren en je hoofdzekering kan beveiligen op te hoge afname (mits dat in jouw installatie zou kunnen gebeuren, ik weet niet wat je aan groot verbruikers hebt.)
Een Alfen single proTHE_BASE schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:37:
[...]
Maar dan heb je een laadpaal of gewoon een kabel tussen auto en wcd met die Granny?
Dank voor je antwoorden!
Dat ligt heel erg aan de auto. Een collega kreeg een Scenic en daar zit geen granny lader bij.Peter-036 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 17:10:
[...]
Naar alle (?) waarschijnlijkheid zit er een granny-loader in of bij de auto, dus aanschaffen zal niet nodig zijn.
Klopt, als ik de specs zie dan zit die lader er niet (meer) bij. Ik zal op zoek naar een 2e hands voor de time being.janne_nl schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 17:36:
[...]
Dat ligt heel erg aan de auto. Een collega kreeg een Scenic en daar zit geen granny lader bij.
Ik moet mijn Zappi nog ff aanpassen, glad vergeten. Heb er een 20A Alamat inhangen en de Enyaq kan ook tot 7.4kW op 1 fase. Morgen ff doen, want schakelen tussen 1/3 fase bij elke natte scheet vind de auto niet leuk.Makrolon schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:34:
[...]
Het is wat je wil. Hier is al veel over geschreven. Zelf zeker ik altijd af met 25 ampère en stel de zappi dan in op zon 20 ampère. Dan kan je in de ecomodus tot 4,6kw laden op 1 fase.
Pak wel een aardlekautomaat.
Dan kapt de BMS het laden gewoon af.
Ik ga binnenkort ook een laadpaal aanschaffen (keuze ligt momenteel tussen Easee Charge Up, Zaptec Go 2, Zappi v2.1 (eventueel ook nog Peblar Home of Smappee).
Situatie: ik heb geen zonnepanelen liggen maar wel een elektrisch voertuig (Mercedes) en een warmtepomp (dus 2 grootverbruikers).
Binnenkort krijg ik een digitale meter en dan lijkt het me wel interessant om van dynamische stroomtarieven gebruik te maken (hoef me immers geen zorgen te maken over negatieve teruglevertarieven van PV).
Nu zag ik dat je bij Zappi dit vrij makkelijk kan inladen via WebUI.
Hoe zit bij Easee / Zaptec? Ik lees wel dat dit vrij gemakkelijk te doen is via Tibber maar dat wordt hier in België helaas nog niet aangeboden... Als je de 'Eco'-modus kiest, gaat ie dan automatisch over op dynamische tarieven of moet dit echt 'ingeladen' worden? Of wordt het dan toch automatisch aan de BelPex (Belgische groothandelsmarkt) gekoppeld?
Situatie: ik heb geen zonnepanelen liggen maar wel een elektrisch voertuig (Mercedes) en een warmtepomp (dus 2 grootverbruikers).
Binnenkort krijg ik een digitale meter en dan lijkt het me wel interessant om van dynamische stroomtarieven gebruik te maken (hoef me immers geen zorgen te maken over negatieve teruglevertarieven van PV).
Nu zag ik dat je bij Zappi dit vrij makkelijk kan inladen via WebUI.
Hoe zit bij Easee / Zaptec? Ik lees wel dat dit vrij gemakkelijk te doen is via Tibber maar dat wordt hier in België helaas nog niet aangeboden... Als je de 'Eco'-modus kiest, gaat ie dan automatisch over op dynamische tarieven of moet dit echt 'ingeladen' worden? Of wordt het dan toch automatisch aan de BelPex (Belgische groothandelsmarkt) gekoppeld?
Door dit forum spitten word je uiteindelijk wel wat wijzer maar kostte mij teveel tijd, en hier zijn ze ook niet happig om elke keer te antwoorden op nieuwelingen. Wat ik ergens wel begrijpTHE_BASE schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:00:
Bij mijn auto geen granny lader gekregen, ook niet na 2 keer lief vragen bij de dealer...Peter-036 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 17:10:
[...]
Naar alle (?) waarschijnlijkheid zit er een granny-loader in of bij de auto, dus aanschaffen zal niet nodig zijn.
Hier ook goede ervaring met Laadpaaltje.comthisisjazz schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:40:
[...]
Door dit forum spitten word je uiteindelijk wel wat wijzer maar kostte mij teveel tijd, en hier zijn ze ook niet happig om elke keer te antwoorden op nieuwelingen. Wat ik ergens wel begrijp. Mijn tip: Stel uitgebreid je situatie en vragen aan ChatGPT. Je kan zelfs een foto van je meterkast maken om te vragen wat er moet gebeuren. Ik heb nog nooit zo duidelijk en snel antwoord gekregen destijds op mijn vragen en heb je alle info die je nodig hebt. Je kan offertes ook laten checken of je een goede prijs betaald. ik heb mijn paal via laadpaaltje.com besteld inclusief montage.
Erg scherp geprijsd en zij doen, in tegenstelling tot vele andere laadpaal aanbieders, wel álles. Dus ook eventuele graaf- en boorwerkzaamheden.
Had in eerste instantie een offerte opgevraagd bij de installateur die vorig jaar mijn zonnepanelen heeft geplaatst. Die waren € 600,- duurder dan Laadpaaltje.com en zij deden daarvoor ook geen graafwerkzaamheden. Dat moest je zelf nog regelen.
Nu was dat voor mij geen issue aangezien ik de laadunit toch naast mijn voordeur wilde, maar Laadpaaltje.com doet dat dus wel allemaal zelf.
Ik heb vanmorgen een offerte gekregen van laadpaaltje.com, lekker vlot en kunnen over 1,5 week al installeren. Er kwamen een aantal vragen langs waar ik nog over twijfel:
1) Wil je op 1 fase of 3 fase laden? De man adviseert 3 fase, want dat gaat sneller. Dat snap ik, maar is dat ook echt nodig? Wat maakt het verschil en wat is het grote voordeel? Ik moet dan extra betalen bij de netbeheerder, maar haalt men dat er ook uit. Hoe doen jullie dat?
2) Ik vroeg naar een Zaptec Go 2 i.v.m. bidirectioneel laden. Maar volgens hem kon het nog 5 jaar duren voor dat wordt geregeld door onze overheid. Toch wil ik voorbereid zijn en niet over 2 jaar ineens een andere lader aan de muur moeten hangen. Is dat een gekke gedachte of toch beter voor een andere lader kiezen?
Verschil met Easee is dat daar al de software is aangepast dat er alleen geladen mag worden uit zonnepanelen en bij Zaptec komt er binnenkort een update voor.
Hele nieuwe materie weer, wel leuk om me in te verdiepen, maar merk dat ik hier en daar nog wel wat advies kan gebruiken.
1) Wil je op 1 fase of 3 fase laden? De man adviseert 3 fase, want dat gaat sneller. Dat snap ik, maar is dat ook echt nodig? Wat maakt het verschil en wat is het grote voordeel? Ik moet dan extra betalen bij de netbeheerder, maar haalt men dat er ook uit. Hoe doen jullie dat?
2) Ik vroeg naar een Zaptec Go 2 i.v.m. bidirectioneel laden. Maar volgens hem kon het nog 5 jaar duren voor dat wordt geregeld door onze overheid. Toch wil ik voorbereid zijn en niet over 2 jaar ineens een andere lader aan de muur moeten hangen. Is dat een gekke gedachte of toch beter voor een andere lader kiezen?
Verschil met Easee is dat daar al de software is aangepast dat er alleen geladen mag worden uit zonnepanelen en bij Zaptec komt er binnenkort een update voor.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Hele nieuwe materie weer, wel leuk om me in te verdiepen, maar merk dat ik hier en daar nog wel wat advies kan gebruiken.
Inderdaad tot zover een keurige partij, ze belden mij niet al op en ze doen alles en dat over ongeveer 1,5 week al.Rivanov schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:22:
[...]
Hier ook goede ervaring met Laadpaaltje.com
Erg scherp geprijsd en zij doen, in tegenstelling tot vele andere laadpaal aanbieders, wel álles. Dus ook eventuele graaf- en boorwerkzaamheden.
Had in eerste instantie een offerte opgevraagd bij de installateur die vorig jaar mijn zonnepanelen heeft geplaatst. Die waren € 600,- duurder dan Laadpaaltje.com en zij deden daarvoor ook geen graafwerkzaamheden. Dat moest je zelf nog regelen.
Nu was dat voor mij geen issue aangezien ik de laadunit toch naast mijn voordeur wilde, maar Laadpaaltje.com doet dat dus wel allemaal zelf.
@THE_BASE Met de Easee Equalizer heb je deze opties:
:strip_exif()/f/image/ljvwh9X42dJXR5czptEPfRWM.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarbij Alleen overschot dus enkel laadt op zonne-energie.
Waarbij Alleen overschot dus enkel laadt op zonne-energie.
1) 1 fase is ongeveer 3,7kw, 3 fase ongeveer 11,2. 3x zo snel dus, dat ga je wel echt merken (mits je auto het aankan). Het rekensommetje is snel te maken, met een auto met een 60kwh batterij doe je er op 1 fase 16 uur over om m van leeg naar vol te laden. op 3 fase ongeveer 5,4. Let wel dat dit alleen leuk is als je een 3 fase aansluiting in je woning hebt. Heb je maar 1 fase (makkelijk te zien door te kijken hoeveel zekeringen je voor je energiemeter in je meterkast hebt. Heb je 3 zekeringen zou ik zeker een 3 fase paal nemen, heb je dat niet zou ik adviseren te informeren naar de kosten om je hoofdaansluiting te upgraden.THE_BASE schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:36:
Ik heb vanmorgen een offerte gekregen van laadpaaltje.com, lekker vlot en kunnen over 1,5 week al installeren. Er kwamen een aantal vragen langs waar ik nog over twijfel:
***members only***
2) bidirectioneel gaat echt nog lang duren, ik zou hier geen rekening mee houden, er zijn nog teveel randvoorwaarden, de kans dat je (mocht het ineens kunnen) toch een andere lader moet kopen is zeer groot.
De prijs is best redelijk als het all in is (incl btw). Easee spul (vooral de montagepaal als je die nodig hebt) is wat aan de prijs. Zit load balancing inbegrepen?
-inderdaad eenmalig (vaste kosten) extra betalen bij netbeheerde. De maandelijkse kosten nemen niet toe. Vroeg of laat ga je waarschijnlijk toch naar 3 fase toe dus ik zou dit wel aanraden eigenlijk. Doe maar gewoonTHE_BASE schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:36:
-op 1 fase kun je met ongeveer 6kW laden, op 3 fasen met 11 kW. Bijna 2 keer zo snel dus. Maar je moet wel bedenken dat bij die 6kW er door load balancing regelmatig minder beschikbaar is waardoor die 6 kW het maximum zal zijn.
Dus tsja, is het nodig: nee absoluut niet, en zeker niet nu voor jouw situatie. Maar 3 fase is wel veel meer toekomstbestendig. Voor die beperkte meerprijs zou ik er wel voor gaan.
Dank voor je antwoord! Hieronder de offerte:LigeTRy schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:46:
[...]
1) 1 fase is ongeveer 3,7kw, 3 fase ongeveer 11,2. 3x zo snel dus, dat ga je wel echt merken (mits je auto het aankan). Het rekensommetje is snel te maken, met een auto met een 60kwh batterij doe je er op 1 fase 16 uur over om m van leeg naar vol te laden. op 3 fase ongeveer 5,4. Let wel dat dit alleen leuk is als je een 3 fase aansluiting in je woning hebt. Heb je maar 1 fase (makkelijk te zien door te kijken hoeveel zekeringen je voor je energiemeter in je meterkast hebt. Heb je 3 zekeringen zou ik zeker een 3 fase paal nemen, heb je dat niet zou ik adviseren te informeren naar de kosten om je hoofdaansluiting te upgraden.
2) bidirectioneel gaat echt nog lang duren, ik zou hier geen rekening mee houden, er zijn nog teveel randvoorwaarden, de kans dat je (mocht het ineens kunnen) toch een andere lader moet kopen is zeer groot.
De prijs is best redelijk als het all in is (incl btw). Easee spul (vooral de montagepaal als je die nodig hebt) is wat aan de prijs. Zit load balancing inbegrepen?
Members only:
Inloggen
Ik twijfel inderdaad of ik wel voor bidirectioneel wil gaan, als het allemaal te onzeker is weet ik niet of ik die investering terug ga verdienen. Ik had in eerste instantie mijn ogen laten vallen op een Easee Charge Up, denk dat die wat voordeliger is, vind 1000 euro voor een laadpaal ook wel een hoop geld.
Heeft het zin om snel te laden als je de hele dag opwek hebt? Dan kun je toch net zo goed gewoon wat trager laden en de halve dag gebruik maken van de zon?
Ik kan er ook voor kiezen om de voorbereiding door hen te laten doen en later nog door de netbeheerder om te laten zetten, volgens mij zijn de kosten zo'n 400 euro daarvoor. Ook weer een hoop geld.de Peer schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:49:
[...]
-inderdaad eenmalig (vaste kosten) extra betalen bij netbeheerde. De maandelijkse kosten nemen niet toe. Vroeg of laat ga je waarschijnlijk toch naar 3 fase toe dus ik zou dit wel aanraden eigenlijk. Doe maar gewoon
-op 1 fase kun je met ongeveer 6kW laden, op 3 fasen met 11 kW. Bijna 2 keer zo snel dus. Maar je moet wel bedenken dat bij die 6kW er door load balancing regelmatig minder beschikbaar is waardoor die 6 kW het maximum zal zijn.
Dus tsja, is het nodig: nee absoluut niet, en zeker niet nu voor jouw situatie. Maar 3 fase is wel veel meer toekomstbestendig. Voor die beperkte meerprijs zou ik er wel voor gaan.
dat kun je doen ja. Zou ik dan sowieso voor kiezen want als je dit later laat doen is het duurder. Sowieso zorgen dat er een 3 fase kabel gelegd wordt. Zou erg zonde zijn als ze dat nu niet doen.THE_BASE schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:52:
[...]
Ik kan er ook voor kiezen om de voorbereiding door hen te laten doen en later nog door de netbeheerder om te laten zetten,
sneller laden betekent ook meer profiteren van goedkope laaduren en negatieve stroomprijzen.
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 04-08-2025 10:59 ]
Zolang we nog kunnen salderen (en je blijft binnen je ruimte) maakt het eigenlijk niet zoveel uit of je je eigen energie gebruikt of die van het net. Tenzij je het heel erg leuk vindt (en het is wel iets beter voor het milieu), zou ik er nu niet teveel rekening mee houden. Salderen gaat er pas af in 2027, maar ik voorzie dat daar het laatste woord ook nog niet over is gezegd, het is allemaal onzeker.THE_BASE schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:51:
Heeft het zin om snel te laden als je de hele dag opwek hebt? Dan kun je toch net zo goed gewoon wat trager laden en de halve dag gebruik maken van de zon?
Ook speelt hierbij een rol wat voor energiecontract je hebt. Bijvoorbeeld bij dynamisch: Als de prijs 15ct is maar de zon schijnt niet > auto volgooien.
Als de prijs 22ct is maar de zon schijnt enorm, wil je eigenlijk terugleveren.
Heb je een vast contract met terugleverboete is het een ander verhaal, dan wil je zoveel mogelijk zelf gebruiken om een lagere terugleverboete te krijgen.
Let er ook op dat je pas kunt laden op puur zonne energie als je ongeveer 1400w overschot hebt, afhankelijk van hoeveel panelen je hebt kun je wel een beetje bedenken hoeveel dat is. De meeste palen hebben ook wel de functie om de energie die je tekort komt aan te vullen met wat stroom uit het net.
@THE_BASE
FYI. Dit heb ik betaald voor de Easee Charge Up.
:strip_exif()/f/image/6KAI6nBCAodDtzE7EI8GFhCq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6KAI6nBCAodDtzE7EI8GFhCq.jpg?f=fotoalbum_large)
Members only:
Inloggen
[ Voor 40% gewijzigd door Rivanov op 04-08-2025 11:00 ]
klopt maar dat boeit natuurlijk niet echt. als je overschot maar 1000W is dan betaal je gewoon voor die 400W. Dat gaat om een paar euro per jaar.LigeTRy schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:58:
[...]
Let er ook op dat je pas kunt laden op puur zonne energie als je ongeveer 1400w overschot hebt,
Gewoon pragmatisch zijn en niet als 'eis' hebben dat alles via PV moet. 80/20 regel.
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 04-08-2025 11:01 ]
Ik heb gekozen voor de Zaptec Go 2 bij duurzaamautoladen.nl. Was de goedkoopste van 7 leveranciers die een offerte uitbrachten. Ze werken netjes en snel. En je kunt maar beter voorbereid zijn.THE_BASE schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:36:
Dat ziet er netjes uit! Heb je dan voor 1 fase of voor 3 fase gekozen? Als ik 100km wil bijladen doe ik er zo'n 4 uur over volgens ChatGPT. Als ik een nacht laad, of gewoon overdag, duurt het 8 uur voor ik 200km kan rijden. Dat lijkt mij toch niet zo'n punt?Rivanov schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:00:
@THE_BASE
[Afbeelding]
***members only***
Ik wil wel de voorbereiding naar 3 fase, maar omzetten bij de netbeheerder kost 500 euro. Dan kijk ik het liever eerst even aan. Wat is je reden voor de extra laadkabel?
Ik heb nieuwbouw en had al een 3-fase meterkast.THE_BASE schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:20:
[...]
Dat ziet er netjes uit! Heb je dan voor 1 fase of voor 3 fase gekozen? Als ik 100km wil bijladen doe ik er zo'n 4 uur over volgens ChatGPT. Als ik een nacht laad, of gewoon overdag, duurt het 8 uur voor ik 200km kan rijden. Dat lijkt mij toch niet zo'n punt?
Ik wil wel de voorbereiding naar 3 fase, maar omzetten bij de netbeheerder kost 500 euro. Dan kijk ik het liever eerst even aan. Wat is je reden voor de extra laadkabel?
En heb een 15m lange laadkabel aangezien mijn auto altijd vooraan staat op de oprit.
Je wilt ook echt wel een laadkabel aan je unit vast hebben.. iedere keer de laadkabel uit je auto halen en weer opbergen gaat je na 2x al tegenstaan gok ik.
Dus zou sowieso een aparte laadkabel erbij nemen.
[ Voor 20% gewijzigd door Rivanov op 04-08-2025 11:23 ]
meestal niet nee. valt goed mee te leven.THE_BASE schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:20:
[...]
duurt het 8 uur voor ik 200km kan rijden. Dat lijkt mij toch niet zo'n punt?
Maar stel er komt een 2e EV bij, of andere grootverbruiker, dan wordt het krapper.
Ik heb heel af en toe wel eens zo'n dag dat ik pas heel laat thuis ben uit werk (of na-werk activiteit) en dat ik de volgende dag al weer erg vroeg op moet. Op dat soort dagen kan het laden een beperking zijn. Maar voor noodgevallen kun je altijd naar de snellader langs de snelweg bijvoorbeeld.
Dus wederom: nu niet noodzakelijk, maar over een paar jaar wellicht toch prettig.
Kosten besparen: kies nu 1 fase
Toekomstbestendig: kies nu 3 fase.
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 04-08-2025 11:27 ]
Dan kiezen we voor de voorbereiding, dat is altijd goedkoper dan het later weer laten aanpassen. Die 150 euro komen we ook wel weer overheen.de Peer schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:27:
[...]
meestal niet nee. valt goed mee te leven.
Maar stel er komt een 2e EV bij, of andere grootverbruiker, dan wordt het krapper.
Ik heb heel af en toe wel eens zo'n dag dat ik pas heel laat thuis ben uit werk (of na-werk activiteit) en dat ik de volgende dag al weer erg vroeg op moet. Op dat soort dagen kan het laden een beperking zijn. Maar voor noodgevallen kun je altijd naar de snellader langs de snelweg bijvoorbeeld.
Dus wederom: nu niet noodzakelijk, maar over een paar jaar wellicht toch prettig.
Kosten besparen: kies nu 1 fase
Toekomstbestendig: kies nu 3 fase.
In principe hebben wij beiden een baan van 9 tot 17 dus altijd wel een goede nacht om bij te laden. Ik ga de offerte laten aanpassen naar een Easee Charge Go met voorbereiding van 1 naar 3 fase en extra laadkabel.
Volgens mijn informatie kan de Zaptec Go 2 niet goed overweg met solar laden? Deze kan niet aanvullen tot 1400W...
** knip **de Peer schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:49:
[...]
-inderdaad eenmalig (vaste kosten) extra betalen bij netbeheerde. De maandelijkse kosten nemen niet toe. Vroeg of laat ga je waarschijnlijk toch naar 3 fase toe dus ik zou dit wel aanraden eigenlijk. Doe maar gewoon
Met een 35Amp zekering kun je op 1 fase op hogere snelheid laden. Ik heb hem op 7.2 kW staan.
(natuurlijk wel met loadbalance. Tibber pulse)
** knip ** Ik zie dat dit al beantwoord is.
Wij hebben voor ook 1 fase gekozen omdat het verschil tussen 11 en 7.2 niet zo heel groot is.
Maar de prijs voor ons wel. De huisaansluiting opwaarderen naar 3 fase kost bij ons 470 euro.
[ Voor 3% gewijzigd door driel24 op 04-08-2025 11:45 ]
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Ah, dus dat is ook nog een optie, aanpassen naar 35 Ampere? Ik vind 7.2 kW gewoon prima, dat is al twee keer zo snel. Ik zal de netbeheerder eens bellen.driel24 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:41:
[...]
Met een 35Amp zekering kun je op 1 fase op hogere snelheid laden. Ik heb hem op 7.2 kW staan.
Wij hebben juist voor 1 fase gekozen omdat het verschil tussen 11 en 7.2 niet zo heel groot is.
Maar de prijs voor ons wel.
De huisaansluiting opwaarderen naar 3 fase kost bij ons 470 euro.
En hoe werkt dat met de selectiviteit in je groepenkast dan?driel24 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:41:
[...]
Wij hebben juist voor 1 fase gekozen omdat het verschil tussen 11 en 7.2 niet zo heel groot is.
Maar de prijs voor ons wel.
De huisaansluiting opwaarderen naar 3 fase kost bij ons 470 euro.
Bij Stedin kun je de berekening zelf invullen.THE_BASE schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:44:
[...]
Ah, dus dat is ook nog een optie, aanpassen naar 35 Ampere? Ik vind 7.2 kW gewoon prima, dat is al twee keer zo snel. Ik zal de netbeheerder eens bellen.
https://www.stedin.net/aansluiting/rekenmodule#stap1
Ik weet niet precies hoe het zit met de selectiviteit maarLjsvv schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:45:
[...]
En hoe werkt dat met de selectiviteit in je groepenkast dan?
Tibber pulse voorkomt overbelasting van het hele systeem.
Wij hebben ook een lader van Tibber zelf. De Easee.
Als we aan het laden zijn met de auto en we zetten grote verbruikers aan zie ik de lader binnen enkele secondes naar beneden gaan.
Ik heb ze even gebeld en het is een 1-fase 35A aansluiting, dus dan zou het ook al 7.2 kW zijn. Volgens berekening heb ik dan in 2 uur 100km er bij. Ik vind dat prima en hoef dan zelfs geen voorbereiding naar een 3-fase te hebben die dan op 11 kW kan laden.driel24 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:48:
[...]
Bij Stedin kun je de berekening zelf invullen.
https://www.stedin.net/aansluiting/rekenmodule#stap1
Dat scheelt omzetten van 470 euro + installatie van 150 euro. Kan ik weer een extra laadkabel van kopen.
Edit: de beste man van laadpaaltje.com zegt dat de Kia EV3 slechts 11kW op 3 fase kan en 3.6 op 1 fase. Wat is daar van waar?
[ Voor 9% gewijzigd door THE_BASE op 04-08-2025 12:05 ]
Volgens mij is dat de functie Load Balancing? Meen dat Easee dat ook ondersteund met de Equalizer.driel24 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:51:
[...]
Ik weet niet precies hoe het zit met de selectiviteit maar
Tibber pulse voorkomt overbelasting van het hele systeem.
Wij hebben ook een lader van Tibber zelf. De Easee.
Als we aan het laden zijn met de auto en we zetten grote verbruikers aan zie ik de lader binnen enkele secondes naar beneden gaan.
Ik weet het niet zeker.... Maar volgens EV-Database kan hij wel op 7.2THE_BASE schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:52:
[...]
Ik heb ze even gebeld en het is een 1-fase 35A aansluiting, dus dan zou het ook al 7.2 kW zijn. Volgens berekening heb ik dan in 2 uur 100km er bij. Ik vind dat prima en hoef dan zelfs geen voorbereiding naar een 3-fase te hebben die dan op 11 kW kan laden.
Dat scheelt omzetten van 470 euro + installatie van 150 euro. Kan ik weer een extra laadkabel van kopen.
Edit: de beste man van laadpaaltje.com zegt dat de Kia EV3 slechts 11kW op 3 fase kan en 3.6 op 1 fase. Wat is daar van waar?
https://ev-database.org/nl/auto/2211/Kia-EV3-Standard-Range
Helemaal onderaan.
@THE_BASE Vergeet niet dat je bij het laden tussen de 10 en 15% laadverliezen hebt. Je zult daardoor wat je netto nodig hebt door 0,85 moeten delen om uit te rekenen hoeveel je werkelijk nodig hebt.THE_BASE schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:52:
[...]
Ik heb ze even gebeld en het is een 1-fase 35A aansluiting, dus dan zou het ook al 7.2 kW zijn. Volgens berekening heb ik dan in 2 uur 100km er bij. Ik vind dat prima en hoef dan zelfs geen voorbereiding naar een 3-fase te hebben die dan op 11 kW kan laden.
Of andersom: als je laadpaal 7,2 kW levert, dan komt er netto maar 6,1 kW in de accu terecht. De rest gaat op aan verliezen door omzetten en het verbruik van alle besturingselektronica.
Die verliezen zijn redelijk constant, in de zin van onafhankelijk van het laadvermogen. Houd er daarom rekening mee dat je bij lage laadstromen relatief grotere (meer %%) verliezen hebt. Zeker met de granny lader dus. Dat verlies ligt in de orde van 500W, als ik het me goed herinner.
<John O`Mill>
Let op met de interpretatie van zo’n term als ‘loadbalancing’. Die kan twee dingen betekenen:THE_BASE schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:52:
[...]
Volgens mij is dat de functie Load Balancing? Meen dat Easee dat ook ondersteund met de Equalizer.
- Zorgen dat je je hoofdzekering niet overbelast en
- Zorgen dat je zoveel mogelijk van je PV-opbrengst gebruikmaakt.
Vraag (of lees) dus goed door!
<John O`Mill>
Easee Equalizer doet beide.Hippe Lip schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:38:
[...]
Let op met de interpretatie van zo’n term als ‘loadbalancing’. Die kan twee dingen betekenen:Vaak is het eerste het geval, maar ik heb het ook al eens in de tweede betekenis gezien. Dan denk je dat je het een krijgt, maar in werkelijkheid krijg je het ander. Heel vervelend als je daar achteraf pas achter komt.
- Zorgen dat je je hoofdzekering niet overbelast en
- Zorgen dat je zoveel mogelijk van je PV-opbrengst gebruikmaakt.
Vraag (of lees) dus goed door!
:strip_exif()/f/image/3YM8VMmqdmLFENASL3ANhHSU.jpg?f=fotoalbum_large)
@THE_BASE Ik heb een EV3 LR, ik laad hem op een een fase lader met 4.6kW, dit omdat mijn lader begrenst is op 20A, vanwege mijn 3x25A aansluiting. Hieruit blijkt al dat meer dan die 3.6 kW kan laden. 7.6 kW zal dan vast ook wel gaan. Mocht je zekerheid willen hebben dan kan ik het wel eens (kort) testen.driel24 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:16:
[...]
Ik weet het niet zeker.... Maar volgens EV-Database kan hij wel op 7.2
https://ev-database.org/nl/auto/2211/Kia-EV3-Standard-Range
Helemaal onderaan.
Na lang wikken en wegen uiteindelijk besloten een Peblar Business te laten plaatsen. Zojuist meerdere offertes binnengekregen waarbij de meeste aanbieders een 5x6mm kabel gebruiken, de aanbieder die ik graag wil kiezen 5x4mm. Dit kan ook volgens de handleiding. Zal ik deze alsnog naar 5x6mm upgraden?
Load balancing zal via Home Wizard P1 meter plaatsvinden. Thuisaansluiting is 3x25A.
Daarnaast nog andere tips of aandachtspunten?
Alvast bedankt!
Load balancing zal via Home Wizard P1 meter plaatsvinden. Thuisaansluiting is 3x25A.
Daarnaast nog andere tips of aandachtspunten?
Alvast bedankt!
Members only:
Inloggen
[ Voor 4% gewijzigd door Bobermo op 04-08-2025 13:08 ]
ook een prima keuze. het is maar net wat je wilt. Met een 3 fase kabel kun je overigens met 22 kW laden als je een auto+laadpaal hebt die dat ondersteunen. En daarom is het toekomstbestendiger om dat gelijk aan te leggen.THE_BASE schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:52:
[...]
Klopt, als jij jouw huishouden niet verwacht over te zetten naar 3 fase de komende 10 jaar, is het prima.Dat scheelt omzetten van 470 euro + installatie van 150 euro. Kan ik weer een extra laadkabel van kopen.
dat is niet correct. die 11 kW wel, maar met 1 fase kun je sneller laden dan 3.6 kWEdit: de beste man van laadpaaltje.com zegt dat de Kia EV3 slechts 11kW op 3 fase kan en 3.6 op 1 fase. Wat is daar van waar?
Dat zou top zijn! Ik heb werkelijk geen idee hoe dat gaat verlopen. Als ik om 17 uur thuis kom en ik merk dat de batterij op 20% zit, dan wil ik dat de lader gaat laden. Als ik dan de volgende morgen 60% heb dan vind ik dat prima. dan doe ik het de volgende dag wel van 40% naar 80% of zoiets.deejeebv schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:05:
[...]
@THE_BASE Ik heb een EV3 LR, ik laad hem op een een fase lader met 4.6kW, dit omdat mijn lader begrenst is op 20A, vanwege mijn 3x25A aansluiting. Hieruit blijkt al dat meer dan die 3.6 kW kan laden. 7.6 kW zal dan vast ook wel gaan. Mocht je zekerheid willen hebben dan kan ik het wel eens (kort) testen.
In geval van nood hebben we hier een hoop snelladers in de buurt staan.
Goed dat je dit nog even aanstipt. Het hoeft voor mij niet supersnel, als dat moet dan ga ik wel naar een snellader op straat. Als de batterij in de nacht of 's zomers overdag meer dan 50% kan laden dan is dat voor mij prima. Is dat iets wat reëel is?Hippe Lip schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:35:
[...]
@THE_BASE Vergeet niet dat je bij het laden tussen de 10 en 15% laadverliezen hebt. Je zult daardoor wat je netto nodig hebt door 0,85 moeten delen om uit te rekenen hoeveel je werkelijk nodig hebt.
Of andersom: als je laadpaal 7,2 kW levert, dan komt er netto maar 6,1 kW in de accu terecht. De rest gaat op aan verliezen door omzetten en het verbruik van alle besturingselektronica.
Die verliezen zijn redelijk constant, in de zin van onafhankelijk van het laadvermogen. Houd er daarom rekening mee dat je bij lage laadstromen relatief grotere (meer %%) verliezen hebt. Zeker met de granny lader dus. Dat verlies ligt in de orde van 500W, als ik het me goed herinner.
Haal anders met mijn Easee Charge Up zelfs 11,4kW op m'n Tesla Model Y, die officieel maar tot 11kW ondersteund.Hippe Lip schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:35:
[...]
@THE_BASE Vergeet niet dat je bij het laden tussen de 10 en 15% laadverliezen hebt. Je zult daardoor wat je netto nodig hebt door 0,85 moeten delen om uit te rekenen hoeveel je werkelijk nodig hebt.
/f/image/9bPlh5TVoOVIMG3Z106mWHqI.png?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik de Zaptec Go2 in combinatie met EVCC. En dan gaat aanvullen tot 1400W heel goed.aard01 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:35:
Volgens mijn informatie kan de Zaptec Go 2 niet goed overweg met solar laden? Deze kan niet aanvullen tot 1400W...
EV3 Plus + ADAS LR BlueFro, Zaptec Go 2 laadpaal aangestuurd door EVCC
dat klopt dan toch? laden met ongeveer 11 kW en de rest laadverlies?Rivanov schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:19:
[...]
Haal anders met mijn Easee Charge Up zelfs 11,4kW op m'n Tesla Model Y, die officieel maar tot 11kW ondersteund.
[Afbeelding]
Ah, ik las denk ik de comment van @Hippe Lip verkeerd. Dacht dat hij bedoelde dat de laadpaal/unit een laadverlies heeft en dus minder dan 7,2kW aangeeft.de Peer schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:20:
[...]
dat klopt dan toch? laden met ongeveer 11 kW en de rest laadverlies?
Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen