Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Rivanov schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:19:
[...]

Haal anders met mijn Easee Charge Up zelfs 11,4kW op m'n Tesla Model Y, die officieel maar tot 11kW ondersteund. ;)
P=UxI dus als de U groter is dan 230 V, en de I=16A (groter mag niet) dan is het vermogen automatisch groter dan 11 kW. Omgekeerd als de spanning om wat voor reden dan ook lager is dan 230 V zul je niet aan die 11 kW bruto komen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Als ik in TeslaMate kijk, dan valt het verlies ook wel mee. Want neem aan dat de gemiddelde Power op de Tesla gemeten is..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6UdGODnePyL00It7_88B0bHRmY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/frI8EbLfokZvvy7dvc1dUuWz.png?f=user_large

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Onze auto staat élke nacht op de oprit en dan heb ik het doorgaans over van 18 uur tot 8 uur en soms een keer van 22 uur tot 8 uur. Dan is er dus een laadtijd mogelijk van 10 uur. In die tijd kan ik toch met 1 fase 35A op 6.9 kW prima die batterij een eind vol krijgen?

Het voordeel van 3 fase zie ik zodra ik na 2027 dynamisch ga en echt het voordeligste tarief in een korte tijd wil pakken. Maar dat is wellicht verwaarloosbaar bij een investering van 650 euro naar 3 fase.

Mijn gevoel zegt dat 1 fase houden voor ons prima zal werken, zeker als ik zie dat het verschil er tussen ongeveer 2,5 uur is. Dat kan ik de nacht of overdag als we thuis zijn op een zonnige dag prima?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AW-s64OipDUhu4HDcDp_eIlPWaE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tO4nZCIfy2W00YSE9WYz0nAk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door THE_BASE op 04-08-2025 13:35 ]

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Je hebt helemaal geen andere verbruikers in huis dat je denkt met 35A te kunnen laden? ;) Sowieso is het tot 32 A beperkt, 3 A reserve is een beetje heel erg krap.

[ Voor 29% gewijzigd door daemonix op 04-08-2025 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

Rivanov schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:24:
[...]

Ah, ik las denk ik de comment van @Hippe Lip verkeerd. Dacht dat hij bedoelde dat de laadpaal/unit een laadverlies heeft en dus minder dan 7,2kW aangeeft.
De laadpaal is meer een soort stopcontact, de lader zit in de auto en daar vindt dus het verlies plaats :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:55

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

daemonix schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:39:
Je hebt helemaal geen andere verbruikers in huis dat je denkt met 35A te kunnen laden? ;) Sowieso is het tot 32 A beperkt, 3 A reserve is een beetje heel erg krap.
@daemonix Heb jij meer dan 700W sluipverbruik ‘s nachts? Zelfs ik kom daar met al mijn (gadgetfreak) apparatuur niet aan. Ik kom maar op de 500W :7

En ja, in de avond kook je eventjes en gebruik je kort wat meer, maar het overgrote deel van die 10 laaduren die @THE_BASE noemt zal je die 32A wel beschikbaar hebben.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
de Peer schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:53:
[...]

De laadpaal is meer een soort stopcontact, de lader zit in de auto en daar vindt dus het verlies plaats :)
Duidelijk! Maar dat verlies valt dus ook wel mee bij mijn Tesla, zoals je in mijn voorgaande post kunt zien? :)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rivanov schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:30:
Als ik in TeslaMate kijk, dan valt het verlies ook wel mee. Want neem aan dat de gemiddelde Power op de Tesla gemeten is..

[Afbeelding]
bij hoge laadsnelheden valt het relatief erg mee inderdaad (5%), bij lage laadsnelheden zal het hoger liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
daemonix schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:39:
Oeps, ik bedoelde inderdaad 32A. :)

Geen idee, ik vind het in elk geval lastige materie en volgens mij is dat al duidelijk. En ik wil een goede keuze maken zodat ik geen spijt krijg en over een jaar denk: had ik maar. Ik lees veel verschillende verhalen. Het enige dat ik nu weet is dat we een 1 fase meterkast 35A hebben en ik daar in principe mee vooruit denk te kunnen.

Het leven was zoveel makkelijker zonder al die keuzes. :)

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Hippe Lip schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:54:
[...]

@daemonix Heb jij meer dan 700W sluipverbruik ‘s nachts? Zelfs ik kom daar met al mijn (gadgetfreak) apparatuur niet aan. Ik kom maar op de 500W :7

En ja, in de avond kook je eventjes en gebruik je kort wat meer, maar het overgrote deel van die 10 laaduren die @THE_BASE noemt zal je die 32A wel beschikbaar hebben.
Dan valt het bij mij dus nog reuze mee met 270W sluipverbruik. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

THE_BASE schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:13:
[...]
In geval van nood hebben we hier een hoop snelladers in de buurt staan.
@THE_BASE Ik krijg de indruk dat je wat termen door elkaar haalt.

De laadpaal thuis en de gewone aan de weg in de woonwijken zijn allemaal langzame laders. De meeste gaan tot 16A/11kW, een enkele tot 32A/22kW. Maar allemaal laden ze met AC = wisselstroom.

Een snellader is zo’n (meestal groot) apparaat met vast snoer eraan en een extra grote stekker, omdat die ook de onderste pennen van je laadaansluiting gebruikt. Dat is DC = gelijkstroom laden. Dát is wat je een snellader noemt.

Je bedoelt ws dat er een hoop laadpalen in de buurt staan, of woon je echt in de buurt van een hoop snelladers? Dat zal dan een laadplein zijn?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

deejeebv schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:05:
[...] dit omdat mijn lader begrenst is op 20A, vanwege mijn 3x25A aansluiting.
@deejeebv Waarom begrens jij je lader op 20A? Heeft die geen loadbalancing in de zin van dat die je hoofdzakering(en) beschermt tegen overbelasting?

Als jouw laadpaal de belasting van je hoofdzekering(en) in de gaten houdt, dan hoef je je laadpaal niet op een lager amperage te begrenzen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Hippe Lip schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:54:
[...]

Yupz. 1.6-1.7 kW, net even nagekeken voor je. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Hippe Lip schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:58:
[...]

@THE_BASE Ik krijg de indruk dat je wat termen door elkaar haalt.

De laadpaal thuis en de gewone aan de weg in de woonwijken zijn allemaal langzame laders. De meeste gaan tot 16A/11kW, een enkele tot 32A/22kW. Maar allemaal laden ze met AC = wisselstroom.

Een snellader is zo’n (meestal groot) apparaat met vast snoer eraan en een extra grote stekker, omdat die ook de onderste pennen van je laadaansluiting gebruikt. Dat is DC = gelijkstroom laden. D’at is wat je een snellader noemt.

Je bedoelt ws dat er een hoop laadpalen in de buurt staan, of woon je echt in de buurt van een hoop snelladers? Dat zal dan een laadplein zijn?
Ja, ik denk dat ik het inderdaad door elkaar haal. Toch nog wat huiswerk te doen. Er staan hier gewoon laadpalen van Ellego en zullen vast sneller zijn dan thuis. Dat was meer de strekking van het verhaal.

Ik vraag mij voor mijzelf af of ik het verschil tussen die 1 fase met 7 kW of 3 fase 11 kW echt ga merken als ik doorgaans in de nacht of overdag als ik thuis ben ga laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

daemonix schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:07:
[...]

Yupz. 1.6-1.7 kW, net even nagekeken voor je. ;)
@daemonix Goh, en ikke denken dat ik een groot(sluip)verbruiker was… 8)

Wat vreet er bij jou dan nog allemaal stroom gedurende de nacht? Een legertje vriezers in de schuur plus de warmtepomp dag en nacht op max, ongeacht de buitentemperatuur? :+

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

THE_BASE schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:09:
[...]

Ja, ik denk dat ik het inderdaad door elkaar haal. Toch nog wat huiswerk te doen. Er staan hier gewoon laadpalen van Ellego en zullen vast sneller zijn dan thuis. Dat was meer de strekking van het verhaal.
In woonwijken staan over het algemeen alleen maar langzame (AC) laders. Die zijn even snel of hooguit ietstje sneller dan thuis.
Ik vraag mij voor mijzelf af of ik het verschil tussen die 1 fase met 7 kW of 3 fase 11 kW echt ga merken als ik doorgaans in de nacht of overdag als ik thuis ben ga laden.
nee dat ga je niet merken. Misschien 1 x per jaar ofzo maar hangt helemaal af van je gebruik.

Je gaat het pas merken als er bijvoorbeeld 2 EV's zijn die je zou willen laden thuis. Van jezelf en/of eventueel visite. Dan wordt het logistiek namelijk iets meer een uitdaging.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 04-08-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
[...]

Nee, dan ga je het verschil niet merken.

Dit zijn twee laadsessies hier op kantoor. Vandaag ging met 11kW terwijl vorige week het maar met 7kW ging. Scheelt dus ongeveer de helft in tijd. Maar met 7kW gaat het alsnog in 6,5 uur en dan lig jij nog gewoon te slapen waarschijnlijk. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Haq3DbWM3McPP7r02nx5aEOGzfU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9TX3QFwUwCFPp71DxeW7kmjN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]
@THE_BASE Nee, dat verschil is in jouw situatie niet echt nodig.

Ter vergelijking: ik had van 2019 tot begin dit jaar een e-Niro van de eerste generatie. Die kon maar met 1 fase (wel 32A) laden. Toch had ik overigens meteen een 3-fase (Zappi) laadpaal geïnstalleerd, waar ik nu dan weer profijt van heb met mijn IONIQ 5. Lange-termijninvestering dus.

Maar, terug naar die e-Niro, die kreeg ik moeiteloos in een nacht weer op 90% (ik ging meestal niet verder om de accu te sparen), ook als ik de dag ervoor een lange rit gemaakt had. Je hoeft je dus geen zorgen te maken, want jij rijdt niet dagelijks grote ritten. Die enkele keer dat je dat wel doet vind je wel een oplossing.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Rivanov schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:13:
[...]

Nee, dan ga je het verschil niet merken.

Dit zijn twee laadsessies hier op kantoor. Vandaag ging met 11kW terwijl vorige week het maar met 7kW ging. Scheelt dus ongeveer de helft in tijd. Maar met 7kW gaat het alsnog in 6,5 uur en dan lig jij nog gewoon te slapen waarschijnlijk. ;)

[Afbeelding]
Oké, thanks (ook @de Peer. Dan ga ik het gewoon op 1 fase 35A laten en zien we wel of dat oké is. Een iPhone is handig om snel op te laden op welke locatie dan ook. Een auto is dan toch weer anders en als ik gewoon in de nacht binnen 10 uur kan laden van 30 naar 80% dan is dat helemaal prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:51
Hippe Lip schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:01:
[...]

@deejeebv Waarom begrens jij je lader op 20A? Heeft die geen loadbalancing in de zin van dat die je hoofdzakering(en) beschermt tegen overbelasting?

Als jouw laadpaal de belasting van je hoofdzekering(en) in de gaten houdt, dan hoef je je laadpaal niet op een lager amperage te begrenzen.
Bij aanleg (betreft nieuwbouw wwarbij de laadpaal is meeverhuisd) is de laadpaal op een 20A automaat gezet, die wordt al vrij warm met 20A laden, Omdat ik nog kan salderen zou het enige voordeel van een 32A automaat zijn dat ik sneller kan laden.
Ik wacht eigenlijk op een laadpaal die bidrectioneel kan laden met mijn EV3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Hippe Lip schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:17:
[...]

@THE_BASE Nee, dat verschil is in jouw situatie niet echt nodig.

Ter vergelijking: ik had van 2019 tot begin dit jaar een e-Niro van de eerste generatie. Die kon maar met 1 fase (wel 32A) laden. Toch had ik overigens meteen een 3-fase (Zappi) laadpaal geïnstalleerd, waar ik nu dan weer profijt van heb met mijn IONIQ 5. Lange-termijninvestering dus.

Maar, terug naar die e-Niro, die kreeg ik moeiteloos in een nacht weer op 90% (ik ging meestal niet verder om de accu te sparen), ook als ik de dag ervoor een lange rit gemaakt had. Je hoeft je dus geen zorgen te maken, want jij rijdt niet dagelijks grote ritten. Die enkele keer dat je dat wel doet vind je wel een oplossing.
Volgens mij is die Easee Charge Up geschikt voor 3 fase tot 22 kW. Anderzijds: we willen met die nieuwe EV3 toch wel een jaar of 10 doen, dus dat zien we dan wel weer. Dan zijn er compleet ander laders denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
deejeebv schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:18:
[...]

Ik wacht eigenlijk op een laadpaal die bidrectioneel kan laden met mijn EV3.
Daar vroeg ik dus vanmorgen om bij laadpaaltje.com, maar die gaven aan dat het nog jaren kan duren. En ik vraag me echt af of dat zo zinvol is zonder alle voorwaarden die nu nog totaal onbekend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

deejeebv schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:18:
[...]

zou het enige voordeel van een 32A automaat zijn dat ik sneller kan laden.
best een belangrijke eigenschap van een thuislader lijkt me ;)
vooral als hij het gewoon kan maar beperkt wordt door de manier waarom het geinstalleerd is.

Maar ik begrijp het als je daar geen extra kosten voor wilt gaan maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Hippe Lip schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:12:
[...]

@daemonix Goh, en ikke denken dat ik een groot9sluip)verbruiker was… 8)

Wat vreet er bij jou dan nog allemaal stroom gedurende de nacht? Een legertje vriezers in de schuur plus de warmtepomp dag en nacht op max, ongeacht de buitentemperatuur? :+)
;) En dan staat het grootste deel van mijn serverpark nog uit ook (3xDL380 met 2 proc en ieder 144 GB ram ;)

Inderdaad draait hier een warmtepomp om het plasje water genaamd zwembad (33,6 m^3) buiten op temperatuur te houdenlos van mijn interne netwerk. Zonder dat kom ik ook op rond de 700 W uit.

Bevalt prima, die saldering. ;) Overdag wordt er bij goed weer rond de 60 kWh opgewekt, dus we voelen het niet echt in de portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
THE_BASE schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:18:
[...]

Volgens mij is die Easee Charge Up geschikt voor 3 fase tot 22 kW. Anderzijds: we willen met die nieuwe EV3 toch wel een jaar of 10 doen, dus dat zien we dan wel weer. Dan zijn er compleet ander laders denk ik.
22 kW laden heb je echt helemaal nergens voor nodig, daar is geen business case voor te bedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

THE_BASE schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:19:
[...]
Daar vroeg ik dus vanmorgen om bij laadpaaltje.com, maar die gaven aan dat het nog jaren kan duren. En ik vraag me echt af of dat zo zinvol is zonder alle voorwaarden die nu nog totaal onbekend zijn.
Daar wacht ik al jááááren op. En ik houd alle berichten over V2G redelijk bij (E is mijn vakgebied), maar zie hier nog steeds niet met enige vorm van zekerheid dichterbij komen.
Er wordt de laatste tijd van alles geroepen, en ja, het kán technisch gezien wel, maar ik weet nog van niemand in NL die dat werkend heeft; de V2G-combi van laadpaal en auto.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

daemonix schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:23:
[...]

22 kW laden heb je echt helemaal nergens voor nodig, daar is geen business case voor te bedenken.
Nodig niet nee maar voor een beperkte meerprijs zou ik daar zeker voor kiezen vanwege de toekomstbestendigheid. Ik zie mezelf wel 22 kW laden binnen een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:24:
[...]

Nodig niet nee maar voor een beperkte meerprijs zou ik daar zeker voor kiezen vanwege de toekomstbestendigheid. Ik zie mezelf wel 22 kW laden binnen een paar jaar.
Waarom? Je auto in 2 uur opladen in plaats van in 4 uur? Je slaapt hopelijk 8 uur, het helpt je dus echt helemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
de Peer schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:21:
[...]

best een belangrijke eigenschap van een thuislader lijkt me ;)
vooral als hij het gewoon kan maar beperkt wordt door de manier waarom het geinstalleerd is.

Maar ik begrijp het als je daar geen extra kosten voor wilt gaan maken.
Juist bij een thuislader is snelheid over het algemeen niet van belang om de auto genoeg thuis staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Hippe Lip schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:23:
[...]

Daar wacht ik al jááááren op. En ik houd alle berichten over V2G redelijk bij (E is mijn vakgebied), maar zie hier nog steeds niet met enige vorm van zekerheid dichterbij komen.
Er wordt de laatste tijd van alles geroepen, en ja, het kán technisch gezien wel, maar ik weet nog van niemand in NL die dat werkend heeft; de V2G-combi van laadpaal en auto.
Sigenergy heeft V2G bij hun sigenstor batterij +DC lader vrijgegeven zag ik. Nu de auto's nog. Dat duurt nog jaren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

daemonix schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:25:
[...]

Waarom? Je auto in 2 uur opladen in plaats van in 4 uur?
Ja, ideaal, ook om dit de visite aan te kunnen bieden die het land door reizen voor een verjaardag.
Daarnaast beter profiteren van dynamische tarieven.
Je slaapt hopelijk 8 uur, het helpt je dus echt helemaal niet.
Ik laad maar weinig in de nacht. Juist zo veel mogelijk overdag. Zeker straks zonder salderen kan ik op die manier zoveel mogelijk van mijn zonne-opwek gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 04-08-2025 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

deejeebv schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:26:
[...]

Juist bij een thuislader is snelheid over het algemeen niet van belang om de auto genoeg thuis staat.
In de huidige situatie: ja klopt. Maar als je vooruit denkt kan dat veranderen. Dan zijn er wellicht 2 EV's en/of de EV's van visite bijvoorbeeld.

Ik verwacht mijn lader gewoon 10-15 jaar te gebruiken en dan kijk ik dus verder vooruit dan 2-3 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

daemonix schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:26:
[...]

Sigenergy heeft V2G bij hun sigenstor batterij +DC lader vrijgegeven zag ik. Nu de auto's nog. Dat duurt nog jaren!
En dan moet je ook niet vergeten dat er (minstens) twee soorten V2G zijn:
  1. AC, zoals onder andere Kia en Hyundai zouden kunnen en
  2. DC zoals onder andere VW (dacht ik) dat doet
Geen van beide heb ik nog werkend gezien hier in NL.

En als je al zo’n V2G-laadpaal hebt en je auto is van de juiste V2G-soort, dan is het nog steeds de vraag of het gaat werken, want de berichten die ik erover lees komen er op neer dat je de juiste combi van laadpaal (FW) en auto (FW) moet hebben. Anders werkt het nog steeds niet.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
de Peer schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:28:
[...]

In de huidige situatie: ja klopt. Maar als je vooruit denkt kan dat veranderen. Dan zijn er wellicht 2 EV's en/of de EV's van visite bijvoorbeeld.

Ik verwacht mijn lader gewoon 10-15 jaar te gebruiken en dan kijk ik dus verder vooruit dan 2-3 jaar.
Die 2 EV's zijn er al, EV's van bezoek niet. Mijn lader hangt al 4 jaar hier en is ruim 5 jaar oud. Is ook een 1 fase lader. Ik wacht met investeren tot ik er voordeel van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Hippe Lip schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:23:
[...]

Maar zou je dan nu liever voor een Zaptec Go 2 kiezen boven een Easee Charge Up?

Om de een of andere reden heb ik een voorkeur voor die laatste qua uiterlijk en app. Het scheelt 290 euro en dan ben ik met Zaptec Go wel voorbereid op V2G...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:46
de Peer schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:11:
[...]

ook een prima keuze. het is maar net wat je wilt. Met een 3 fase kabel kun je overigens met 22 kW laden als je een auto+laadpaal hebt die dat ondersteunen. En daarom is het toekomstbestendiger om dat gelijk aan te leggen.

[...]

Klopt, als jij jouw huishouden niet verwacht over te zetten naar 3 fase de komende 10 jaar, is het prima.

[...]

dat is niet correct. die 11 kW wel, maar met 1 fase kun je sneller laden dan 3.6 kW
Gedeeltelijk waar.
Een EV waarvan de laadpoort 1F ondersteund (en dat is dan 16A),
kan slechts 3.7kW laden. (meestal scherper /instap geprijsde modellen e.o. Hybrids).

Een EV waarvan de laadpoort dusdanig is ingericht om 2 circuits sámen aan te sturen via 1F aanlevering
(o.a. Polestar) kan dus 32A aan vanuit 1-Fase, ofwel 7,4kW laden uit een 1F netwerk.

Daarom adviseerde ik een Zappy (3F), die kan/mag je namelijk aansluiten via een 1F netwerk om te beginnen (als je nog niet weet wat je in de toekomst wilt..) en dan krijg je er 3xCT bij zodat je zowel zonnestroom kunt zien én hoofdzekering beveiliging kan instellen.

En ja, je hebt gelijk, trek wél 3F naar de Zappy, je hoeft het dan nog niet in de groepenkast aan te sluiten,
maar dan is het er klaar voor de toekomst en maak je de Zappi dan eenvoudig 3F.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:28
LigeTRy schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:58:
[...]

Zolang we nog kunnen salderen (en je blijft binnen je ruimte) maakt het eigenlijk niet zoveel uit of je je eigen energie gebruikt of die van het net.
Zolang ik saldeer, maar een terugleverboete krijg bij terugleveren, maakt het wel degelijk uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Hippe Lip schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:35:
[...]

@THE_BASE Vergeet niet dat je bij het laden tussen de 10 en 15% laadverliezen hebt.
Dat is niet altijd het geval.
Sowieso bij mij niet, mijn verlies is veel lager.
De berekening heb ik meerdere malen gepost hier.
Het is redelijk eenvoudig om te vergelijken wat de kWh meter, de laadpaal en de auto aangeven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

THE_BASE schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:42:
[...]

Maar zou je dan nu liever voor een Zaptec Go 2 kiezen boven een Easee Charge Up?
Als je het over V2G hebt zou ik er eentje kiezen die gegarandeerd = bewezen in NL werkt met mijn auto. De kans dat het werkelijk werkt schat ik nog steeds klein in.

Ik wacht er dus al jaren op, riep destijds om het hardst dat ik direct een nieuwe auto zou kopen als het zou werken, maar heb toch eind 2024 een nieuwe IONIQ 5 besteld (geleverd feb. ‘25). Inmiddels verwacht ik dat het mogelijk gaat zijn tegen de tijd dat ik aan de volgende =3e EV toe ben, als ik heel eerlijk ben.
Eerst zien (heel letterlijk, met eigen ogen en niet van ‘horen zeggen’ of met garanties van wie dan ook), dan pas geloven. Er is al teveel geroepen.

Zelfs combinatie van firmware van de paal met firmware van de auto is van belang. Heel specifiek dus. En dan nog zou het me niet verbazen dat als het werkt en de auto krijgt een OTA-update, dat het dan opeens niet meer werkt. Het pioniersstadium is bij V2G nog niet eens begonnen.
Om de een of andere reden heb ik een voorkeur voor die laatste qua uiterlijk en app. Het scheelt 290 euro en dan ben ik met Zaptec Go wel voorbereid op V2G...
Dat ‘voorbereid’ zegt in mijn ogen helemaal nix. Als het straks niet blijkt te werken, krijg je dan je geld terug? Garanties worden ws niet gegeven óf zijn met 100 mitsen en maren omgeven.

Ik zou het er nu niet aan uitgeven, maar dat moet je inmiddels met dit verhaal wel duidelijk zijn.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hansieo schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:45:
[...]

Gedeeltelijk waar.
kan slechts 3.7kW laden. (meestal scherper /instap geprijsde modellen e.o. Hybrids).

Een EV waarvan de laadpoort dusdanig is ingericht om 2 circuits sámen aan te sturen via 1F aanlevering
(o.a. Polestar) kan dus 32A aan vanuit 1-Fase, ofwel 7,4kW laden uit een 1F netwerk.

Daarom adviseerde ik een Zappy (3F), die kan/mag je namelijk aansluiten via een 1F netwerk om te beginnen (als je nog niet weet wat je in de toekomst wilt..) en dan krijg je er 3xCT bij zodat je zowel zonnestroom kunt zien én hoofdzekering beveiliging kan instellen.

En ja, je hebt gelijk, trek wél 3F naar de Zappy, je hoeft het dan nog niet in de groepenkast aan te sluiten,
maar dan is het er klaar voor de toekomst en maak je de Zappi dan eenvoudig 3F.
@THE_BASE Hier kan ik me 100% bij aansluiten. Die Zappi is een prima ding met erg veel mogelijkheden, goede ondersteuning, grote gebruikersgroep met fora zowel hier als bij fabrikant Myenergi en een Europees product.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Hippe Lip schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:40:
[...]

Als je het over V2G hebt zou er eentje kiezen die gegarandeerd = bewezen in NL werkt met mijn auto. De kans dat het werkelijk werkt schat ik nog steeds klein in.

Ik wacht er dus al jaren op, riep destijds om het hardst dat ik direct een nieuwe auto zou kopen als het zou werken, maar heb toch eind 2024 een nieuwe IONIQ 5 besteld (geleverd feb. ‘25). Inmiddels verwacht ik dat het mogelijk gaat zijn tegen de tijd dat ik aan de volgende =3e EV toe ben, als ik heel eerlijk ben.
Eerst zien (heel letterlijk, met eigen ogen en niet van ‘horen zeggen’ of met garanties van wie dan ook), dan pas geloven. Er is al teveel geroepen.

Zelfs combinatie van firmware van de paal met firmware van de auto is van belang. Heel specifiek dus. En dan nog zou het me niet verbazen dat als het werkt en de auto krijgt een OTA-update, dat het dan opeens niet meer werkt. Het pioniersstadium is bij V2G nog niet eens begonnen.

[...]

Dat ‘voorbereid’ zegt in mijn ogen helemaal nix. Als het straks niet blijkt te werken, krijg je dan je geld terug? Garanties worden ws niet gegeven óf zijn met 100 mitsen en maren omgeven.

Ik zou het er nu niet aan uitgeven, maar dat moet je inmiddels met dit verhaal wel duidelijk zijn.
Je bent heel duidelijk, dan kiezen we nu voor het voordeel en kan het ons hooguit over zoveel jaar geld gaan kosten. De vraag is überhaupt of wij er wel echt gebruik van gaan maken.

Naar de Zappi ga ik nog even kijken, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:31
Ik haal met mijn easee lader op 1 fase maar Max 3.4a en met 3 fase 10.5a.
Ik heb een 3x25a aansluiting en de easee is afgezekerd met 20a.

Zou zekering van het elektrisch netwerk niet op 20a moeten staan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPmqiL4NFGYV4smoUzJgwOSEcxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2uPWec42B2QQKbWNiKjcFw2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

TheMystery schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:01:

[Afbeelding]
@TheMystery
Wat is het verschil tussen ‘Hoofdzekering’ en ‘Elektrisch netwerk’?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
Hippe Lip schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:03:
[...]

@TheMystery
Wat is het verschil tussen ‘Hoofdzekering’ en ‘Elektrisch netwerk’?
Dit staat zo in de easee app, ik ging ervanuit dat Hoofdzekering de waarde van de hoofdzekering moet staan en bij Elektrisch netwerk dan de waarde waar de easee mee afgerekend is, in mijn geval verwacht ik dan 20a ipv 16a. Als dat zo is moet ik dat even aan laten passen.
Bij belasting circuit is 16a dan goed als je met 80% belasting rekening houd van je zekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:28

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Sinds een maandje hebben we nu een Enyaq iV 80 op de oprit staan uit 2022 en na de vakantie naar Toscane is de zoektocht begonnen naar een 'laadpaal' voor thuis. Na redelijk wat gelezen te hebben en ook een gezien dat EVCC wel handig kan zijn in 2027 als salderen afgeschaft is en omdat ik een echte nederlander ben kan ik de installatie vast wel zelf. Al heb ik een neef die elektricien is en hij helpt bij de electra-kant.

Maar nu kom ik toch nog hier even mijn 'conclusie' te laten checken door ervaringsdeskundigen ;) Zijn er nog andere 'laadpalen' waar ik naar moet gaan kijken of andere dingen waar ik rekening mee moet gaan houden voor dat ik ga bestellen en installeren?

Al aanwezig:
- Skoda Enyaq iV 80 die AC max 11kW kan laden
- eigen oprit met mantelbuis naar de meterkast.
- 3x25A netaansluiting.
- plaats in meterkast voor P1 dongle of Modbus meter.
- plaats in meterkast voor 3f Aardlekautomaat.
- Growatt omvormer (3 fasen max 5000Watt) met een O-W opstelling 4875Wp.
- Home Assistant op een eigen server in de meterkast, met nog veel meer docker-containers.

Wensen:
- Loadbalancing.
- PV-energie direct in de auto kunnen laden.
- Vaste kabel van 5 of meer meter.
- Geen Cloud omgeving waar je van afhankelijk bent.
- EVCC compatible.
- Geen gedoe met laadpasjes thuis.
- 1P3P fasen switchen mogelijk wanneer zonnepanelen worden uitgebreid.

Conclusie:
- Alfen Eve Single S of Pro-line via Modbus
- Peblar Home of Business via Modbus of Homewizzard P1
- Eaton aardlekautomaat 3-polig+nul 20A 30mA C-kar
- +/- 30 meter 4x4mm2 YMVK-AS kabel
- +/- 30 meter Cat6 kabel voor LAN en Modbus

Vragen:
1: Is een Pro-line / Business model echt nodig of is een S-line / Home prima voor wat ik wil en in de toekomst nodig ga hebben?
2: Moet het een SFTP-kabel zijn die ongeveer 10 meter samen door de mantelbuis gaat met de electrakabel?
3: Is er een mogelijkheid om de laadpaal af te schermen voor andere auto's dan mijn eigen? Plug & Charge (ISO 15118) en kan dan bijvoorbeeld ik mijn eigen backend hosten zodat ik alleen mijn eigen auto toegang kan geven. Of moet ik iets slims doen in HA zodra mijn eigen auto op de oprit staat en aangesloten is dat deze dan gaat laden? Dit is niet echt belangrijk omdat mijn 'laadpaal' niet direct aan de weg staat dus misschien maak ik me hier te druk om :9

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@TheMystery Eerlijk gezegd vind ik alleen de eerste term (hoofdzekering) duidelijk.

Van de andere twee (elektrisch netwerk en circuit) is het allerminst duidelijk wat daarmee bedoeld wordt. Het zijn geen eenduidige benamingen.
Welk netwerk en welk circuit wordt bedoeld? |:(

Ga eens op zoek in de handleiding of installatiemanual of op de site van de fabrikant of daar een betere omschrijving te vinden is? Of wellicht een voorbeeld of een tekening/ schema met die termen erbij?

Van dit soort onduidelijke termen krijg ik altijd de rillingen, maar mss is dat omdat ik een aantal jaren als professioneel documentalist technische (en gebruikers-) handleidingen heb geschreven? 8)

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Mr.Viper Eerste snelle reactie alvast:

Die 30 meter 4x4 mm² YMVK-AS kabel zou ik vervangen door 30 meter 4(5?)x6 mm² YMVK-as kabel. Er gaat langdurig een grote stroom door een lange kabel. Dan lopen je kabelverliezen op. Die iets dikkere kabel is wat duurder, maar dat verschil in prijs zal niet groot zijn.

En als je in gaat op het voorstel van @HyperBart hieronder voor 32A per fase dan is die 6 mm² minimaal nodig en kun je zelfs nog een maatje groter overwegen.

[ Voor 20% gewijzigd door Hippe Lip op 04-08-2025 16:30 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:32
Mr.Viper schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:17:
Sinds een maandje hebben we nu een Enyaq iV 80 op de oprit staan uit 2022 en na de vakantie naar Toscane is de zoektocht begonnen naar een 'laadpaal' voor thuis. Na redelijk wat gelezen te hebben en ook een gezien dat EVCC wel handig kan zijn in 2027 als salderen afgeschaft is en omdat ik een echte nederlander ben kan ik de installatie vast wel zelf. Al heb ik een neef die elektricien is en hij helpt bij de electra-kant.

Maar nu kom ik toch nog hier even mijn 'conclusie' te laten checken door ervaringsdeskundigen ;) Zijn er nog andere 'laadpalen' waar ik naar moet gaan kijken of andere dingen waar ik rekening mee moet gaan houden voor dat ik ga bestellen en installeren?

Al aanwezig:
- 3x25A netaansluiting.
- Growatt omvormer met een O-W opstelling 4875Wp.
- Home Assistant op een eigen server in de meterkast, met nog veel meer docker-containers.

Wensen:
- Loadbalancing.
- EVCC compatible.

Conclusie:

Vragen:
1: Is een Pro-line / Business model echt nodig of is een S-line / Home prima voor wat ik wil en in de toekomst nodig ga hebben?
2: Moet het een SFTP-kabel zijn die ongeveer 10 meter samen door de mantelbuis gaat met de electrakabel?
3: Is er een mogelijkheid om de laadpaal af te schermen voor andere auto's dan mijn eigen? Plug & Charge (ISO 15118) en kan dan bijvoorbeeld ik mijn eigen backend hosten zodat ik alleen mijn eigen auto toegang kan geven. Of moet ik iets slims doen in HA zodra mijn eigen auto op de oprit staat en aangesloten is dat deze dan gaat laden? Dit is niet echt belangrijk omdat mijn 'laadpaal' niet direct aan de weg staat dus misschien maak ik me hier te druk om :9
1:
Pro Line is héél interessant omdat je langer op 1 fase op een hogere amperage kan laden. Je neemt dan een 32A/22kW variant. 22kW heb je niet nodig want je auto kan toch niet meer MAAR die 22kW wil zeggen dat er ook per fase (dus ook slechts op 1 fase) op 32A kan geladen worden. Als je dan ergens een zonnepanelen omvormer hebt hangen is het fijn als je op die fase dan wat langer kan doorladen zonder dat hij flappert/wisselt tussen 1 en 3 fasen om het vermogen van de PV weg te kunnen zetten naar de auto
(S line is beperkt tot 16A per fase, dus 1 of 3 fases dus ook wel bekend als max 11kW)

2:
Neen, UTP is voldoende, wel is het fijn om er 2 te leggen. 1 voor Ethernet en 1 voor P1 meter.
Je kan een UTP kabel "splicen" zodat je er en Ethernet en P1 over doet maar het is properder als je dat met 2 kabels doet.

3:
Ik zou me daar geen zorgen om maken.
Je kan met evcc bv. instellen dat hij alleen op laden springt als hij jouw auto detecteert via de API van de auto uit te lezen: Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Mijn Alfen en evcc staat zo ingesteld namelijk, als je een "niet bekende wagen" insteekt dan staat hij in mode off.
Is het mijn wagen dan springt hij op PV only met in de winter er een planner bij zodat ik altijd voldoende in de batterij heb voor mijn dagelijkse verplaatsingen.

Wat betreft bekabeling:
In Belgie leggen we par defaut voor een laadpaal een 6mm² kabel.
Alles voor de laadpaal is verlies. Verlies wil je minimaliseren en dat loopt snel op met langere afstanden en dat doe je door dikkere draden te leggen.

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 04-08-2025 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
TheMystery schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:09:
[...]

Dit staat zo in de easee app, ik ging ervanuit dat Hoofdzekering de waarde van de hoofdzekering moet staan en bij Elektrisch netwerk dan de waarde waar de easee mee afgerekend is, in mijn geval verwacht ik dan 20a ipv 16a. Als dat zo is moet ik dat even aan laten passen.
Bij belasting circuit is 16a dan goed als je met 80% belasting rekening houd van je zekering.
Dat klopt.
Wat je zegt is correct.
Dit zou in principe op 20A mogen staan, ik hou geen rekening met die 80% (Belg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:02

Al aanwezig:
- 3x25A netaansluiting.
- Growatt omvormer met een O-W opstelling 4875Wp.

Wensen:
- Loadbalancing.
- EVCC compatible.

Conclusie:

Vragen:
Smartevse is een aanrader
Zie ook het zelfbouw laadpaal topic

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:42
Bobermo schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:07:
Na lang wikken en wegen uiteindelijk besloten een Peblar Business te laten plaatsen. Zojuist meerdere offertes binnengekregen waarbij de meeste aanbieders een 5x6mm kabel gebruiken, de aanbieder die ik graag wil kiezen 5x4mm. Dit kan ook volgens de handleiding. Zal ik deze alsnog naar 5x6mm upgraden?

Load balancing zal via Home Wizard P1 meter plaatsvinden. Thuisaansluiting is 3x25A.

Daarnaast nog andere tips of aandachtspunten?

Alvast bedankt!

***members only***
Laadpaaltotaal zie ik :). Ik heb door hun ook een Business laten plaatsen, wel gevraagd om een 5x6mm kabel (de business kan tot 22kw) en sowieso iets minder verlies. Daarnaast heb ik gekozen voor een 7.5 meter kabel en een EATON aardlekautomaat. Load balancing via home wizard. Bevalt prima.

[ Voor 7% gewijzigd door gerwim op 04-08-2025 16:46 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

gerwim schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:36:
[...] (de business kan tot 22kwh) […]
Ik hoop dat-ie ook na 22 kWh nog blijft werken, maar mss bedoel je 22 kW? O-)

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
THE_BASE schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:36:
Ik heb vanmorgen een offerte gekregen van laadpaaltje.com, lekker vlot en kunnen over 1,5 week al installeren. Er kwamen een aantal vragen langs waar ik nog over twijfel:

1) Wil je op 1 fase of 3 fase laden? De man adviseert 3 fase, want dat gaat sneller. Dat snap ik, maar is dat ook echt nodig? Wat maakt het verschil en wat is het grote voordeel? Ik moet dan extra betalen bij de netbeheerder, maar haalt men dat er ook uit. Hoe doen jullie dat?

2) Ik vroeg naar een Zaptec Go 2 i.v.m. bidirectioneel laden. Maar volgens hem kon het nog 5 jaar duren voor dat wordt geregeld door onze overheid. Toch wil ik voorbereid zijn en niet over 2 jaar ineens een andere lader aan de muur moeten hangen. Is dat een gekke gedachte of toch beter voor een andere lader kiezen?

Verschil met Easee is dat daar al de software is aangepast dat er alleen geladen mag worden uit zonnepanelen en bij Zaptec komt er binnenkort een update voor.

***members only***

Hele nieuwe materie weer, wel leuk om me in te verdiepen, maar merk dat ik hier en daar nog wel wat advies kan gebruiken. :)
LigeTRy schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:46:
[...]

1) 1 fase is ongeveer 3,7kw, 3 fase ongeveer 11,2. 3x zo snel dus, dat ga je wel echt merken (mits je auto het aankan). Het rekensommetje is snel te maken, met een auto met een 60kwh batterij doe je er op 1 fase 16 uur over om m van leeg naar vol te laden. op 3 fase ongeveer 5,4. Let wel dat dit alleen leuk is als je een 3 fase aansluiting in je woning hebt. Heb je maar 1 fase (makkelijk te zien door te kijken hoeveel zekeringen je voor je energiemeter in je meterkast hebt. Heb je 3 zekeringen zou ik zeker een 3 fase paal nemen, heb je dat niet zou ik adviseren te informeren naar de kosten om je hoofdaansluiting te upgraden.

2) bidirectioneel gaat echt nog lang duren, ik zou hier geen rekening mee houden, er zijn nog teveel randvoorwaarden, de kans dat je (mocht het ineens kunnen) toch een andere lader moet kopen is zeer groot.

De prijs is best redelijk als het all in is (incl btw). Easee spul (vooral de montagepaal als je die nodig hebt) is wat aan de prijs. Zit load balancing inbegrepen?
Monofasig kan ook tot 7.4kW, dat is niet beperkt tot 3.7kW tenzij je een 16A model van laadpaal hebt.
Als een auto "voelt" dat hij slechts op 1 fase spanning heeft dan schakelt de auto zijn boordladers op die ene fase en kan op die manier laden tot 7.4kW.
de Peer schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:49:
[...]

-inderdaad eenmalig (vaste kosten) extra betalen bij netbeheerde. De maandelijkse kosten nemen niet toe. Vroeg of laat ga je waarschijnlijk toch naar 3 fase toe dus ik zou dit wel aanraden eigenlijk. Doe maar gewoon
-op 1 fase kun je met ongeveer 6kW laden, op 3 fasen met 11 kW. Bijna 2 keer zo snel dus. Maar je moet wel bedenken dat bij die 6kW er door load balancing regelmatig minder beschikbaar is waardoor die 6 kW het maximum zal zijn.

Dus tsja, is het nodig: nee absoluut niet, en zeker niet nu voor jouw situatie. Maar 3 fase is wel veel meer toekomstbestendig. Voor die beperkte meerprijs zou ik er wel voor gaan.
Ik zou daar toch een beetje mee oppassen. Als @THE_BASE nu een fijne monofasige aansluiting heeft van pakweg 40A of 50A (hoeveel is de aansluiting @THE_BASE ?) dan is het slechts zelden voor langere periodes dat het vermogen dermate beperkt wordt dat je niet aan een mooi gemiddelde kan laden over een langere periode.

De mindswitch die je "moet" maken is dat je laadpaal zoveel vermogen moet kunnen geven op de periode dat de wagen stil staat zodat hij opgeladen is voor de dag er na. Het is slechts zelden dat een laadpaal van 11kW goedmaakt wat een paal van 7.4kW niet kan op 1 nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
HyperBart schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:06:
[...]

[...]

Monofasig kan ook tot 7.4kW, dat is niet beperkt tot 3.7kW tenzij je een 16A model van laadpaal hebt.
Als een auto "voelt" dat hij slechts op 1 fase spanning heeft dan schakelt de auto zijn boordladers op die ene fase en kan op die manier laden tot 7.4kW.

[...]

Ik zou daar toch een beetje mee oppassen. Als @THE_BASE nu een fijne monofasige aansluiting heeft van pakweg 40A of 50A (hoeveel is de aansluiting @THE_BASE ?) dan is het slechts zelden voor langere periodes dat het vermogen dermate beperkt wordt dat je niet aan een mooi gemiddelde kan laden over een langere periode.

De mindswitch die je "moet" maken is dat je laadpaal zoveel vermogen moet kunnen geven op de periode dat de wagen stil staat zodat hij opgeladen is voor de dag er na. Het is slechts zelden dat een laadpaal van 11kW goedmaakt wat een paal van 7.4kW niet kan op 1 nacht.
Volgens Stedin is het 1x35A. Er komt een Zaptec Go 2 of Easee Charge Up. Volgens mij is die combinatie geschikt voor laden met 7.4 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
THE_BASE schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:18:
[...]

Volgens Stedin is het 1x35A. Er komt een Zaptec Go 2 of Easee Charge Up. Volgens mij is die combinatie geschikt voor laden met 7.4 kW.
Tenzij je zodadelijk meldt dat je per dag meerdere dagen op een week 400km rijdt en ook enorm drukke avonden hebt is dit echt zat genoeg.

Ja je laadpaal zal niet altijd aan de volle 7.4kW laden maar dat is maar een tijdelijk gegeven.
Als je gemiddeld aan 6 of 7kW laadt dan doe je op een nachtje ook nog altijd vlot een 50 à 60kWh erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
HyperBart schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:33:
[...]

Tenzij je zodadelijk meldt dat je per dag meerdere dagen op een week 400km rijdt en ook enorm drukke avonden hebt is dit echt zat genoeg.

Ja je laadpaal zal niet altijd aan de volle 7.4kW laden maar dat is maar een tijdelijk gegeven.
Als je gemiddeld aan 6 of 7kW laadt dan doe je op een nachtje ook nog altijd vlot een 50 à 60kWh erbij.
Zeker niet, we rijden per dag nog geen 30km en zijn vrijwel elke avond lekker thuis.

Ben nog gebeld door een andere installateur en die bevestigde ook dat 7.4 kW mogelijk is en dat de Zaptec Go 2 een goede keuze is. Zijn toch liever wel voorbereid op bidrectioneel mócht het over 2 of 3 jaar komen. Zonde om die functie te missen als de auto het ondersteund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik heb persoonlijk altijd een beetje moeite met de term '2-Fase aansluitingen' omdat dat technisch niet kán qua netaansluiting. Wat er dan gebeurd is dat je middels een 1-Fase 35A netaansluiting 2 groepen (á 16A?) gelijktijdig gaat gebruiken om aan die 7.4kW voor je laadpaal te kunnen komen. Een 1 x 32A automaat is niet de manier als je jezelf aan 'selectiviteit' van zekeringautomaten in je groepen/meterkast wenst te houden.

Zet je op een EV laad-moment moment ook je 11kW inductiekookplaat, welke in zo'n situatie ook op een zogenaamde 'kookgroep' aangesloten is middels zo'n zelfde 2-groepen schakeling, op vol vermogen aan omdat je z.s.m. lekker wilt gaan kunnen eten terwijl de wasmachine ook nog z'n dagelijkse ding staat te doen dan mag je al vrij snel met je mobiele telefoon de lokale afhaalchinees gaan bellen om het eten alsnog 'op tijd' bij kaarslicht op tafel te kunnen gaan zetten.

>:)

[ Voor 14% gewijzigd door Will_M op 04-08-2025 19:42 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Will_M schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:14:
Ik heb persoonlijk altijd een beetje moeite met de term '2-Fase aansluitingen' omdat dat technisch niet kán qua netaansluiting. Wat er dan gebeurd is dat je middels een 1-Fase 35A netaansluiting 2 groepen (á 16A?) gelijktijdig gaat gebruiken om aan die 7.4kW voor je laadpaal te kunnen komen. Een 1 x 32A automaat is niet de manier als je jezelf aan 'selectiviteit' van zekeringautomaten in je groepen/meterkast wenst te houden.

Zet je op een EV laad-moment moment ook je 11kW inductiekookplaat, welke in zo'n situatie ook op een zogenaamde 'kookgroep' aangesloten is middels zo'n zelfde 2-groepen schakeling, op vol vermogen aan omdat je z.s.m. lekker wilt gaan kunnen eten terwijl de wasmachine ook nog z'n dagelijkse ding staat te doen dan mag je al vrij snel met je mobiele telefoon de lokale afhaalchinees gaan bellen om het eten alsnog 'op tijd' bij kaarslicht op tafel te kunnen gaan zetten.

Dat zal allemaal wel en ik geloof je op je woord, maar als ik aangeef dat de auto geladen kan worden tussen 22 uur en 7 uur als we niets verbruiken dan lijkt het mij geen probleem als er 32A naar de autolader gaat. Althans, zo heb ik het begrepen van verschillende installateurs die ik heb gesproken vandaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:59
En anders configureer je de loadbalancing, is het ook opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

THE_BASE schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:46:
[...]

Dat zal allemaal wel en ik geloof je op je woord, maar als ik aangeef dat de auto geladen kan worden tussen 22 uur en 7 uur als we niets verbruiken dan lijkt het mij geen probleem als er 32A naar de autolader gaat. Althans, zo heb ik het begrepen van verschillende installateurs die ik heb gesproken vandaag.
Qua berekening hebben ze ook wel gelijk, helaas is er AL-TIJD nog een factor aanwezig welke amper tot niet te berekenen is en dat is de 'eindgebruiker' welke alsnog stekkers kan steken én de apparatuur op willekeuringe tijdstippen gelijktijdig aan/uit kan zetten naar eigen believen en goeddunken.

Met een zekeringautomaat als 'Hoofdzekering' (dat ding vóór de meter) kun je nog wel wat risico nemen omdat je die zelf terug kunt 'flippen', als daar echter nog een 'schroefzekering' (lees: ouderwetse 'stop') zit dan kun je je beter af gaan vragen of het niet verstandiger is om nu al naar 3x25A en dus 3-fasen te gaan. Kost hetzelfde qua maandelijks aansluittarief echter moet je een éénmalige investerering doen om je groepenkastaanpassing én de omzetting ansich te bekostigen.

Als je netbeheerder achteraf met spoed moet komen om zo'n verzegelde schroefzekering te vervangen dan nemen ze daar vaak even 'de tijd' voor .... Én volgt er meestal ook een passende rekening na zo'n actie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Hippe Lip schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:25:
@Mr.Viper Eerste snelle reactie alvast:

Die 30 meter 4x4 mm² YMVK-AS kabel zou ik vervangen door 30 meter 4(5?)x6 mm² YMVK-as kabel. Er gaat langdurig een grote stroom door een lange kabel. Dan lopen je kabelverliezen op. Die iets dikkere kabel is wat duurder, maar dat verschil in prijs zal niet groot zijn.

En als je in gaat op het voorstel van @HyperBart hieronder voor 32A per fase dan is die 6 mm² minimaal nodig en kun je zelfs nog een maatje groter overwegen.
- 6mm2 kabel, check!
HyperBart schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:25:
[...]

1:
Pro Line is héél interessant omdat je langer op 1 fase op een hogere amperage kan laden. Je neemt dan een 32A/22kW variant. 22kW heb je niet nodig want je auto kan toch niet meer MAAR die 22kW wil zeggen dat er ook per fase (dus ook slechts op 1 fase) op 32A kan geladen worden. Als je dan ergens een zonnepanelen omvormer hebt hangen is het fijn als je op die fase dan wat langer kan doorladen zonder dat hij flappert/wisselt tussen 1 en 3 fasen om het vermogen van de PV weg te kunnen zetten naar de auto
(S line is beperkt tot 16A per fase, dus 1 of 3 fases dus ook wel bekend als max 11kW)

2:
Neen, UTP is voldoende, wel is het fijn om er 2 te leggen. 1 voor Ethernet en 1 voor P1 meter.
Je kan een UTP kabel "splicen" zodat je er en Ethernet en P1 over doet maar het is properder als je dat met 2 kabels doet.

3:
Ik zou me daar geen zorgen om maken.
Je kan met evcc bv. instellen dat hij alleen op laden springt als hij jouw auto detecteert via de API van de auto uit te lezen: Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Mijn Alfen en evcc staat zo ingesteld namelijk, als je een "niet bekende wagen" insteekt dan staat hij in mode off.
Is het mijn wagen dan springt hij op PV only met in de winter er een planner bij zodat ik altijd voldoende in de batterij heb voor mijn dagelijkse verplaatsingen.

Wat betreft bekabeling:
In Belgie leggen we par defaut voor een laadpaal een 6mm² kabel.
Alles voor de laadpaal is verlies. Verlies wil je minimaliseren en dat loopt snel op met langere afstanden en dat doe je door dikkere draden te leggen.
- 6mm2 kabel, check!
- 2x UTP Cat 6, check!
- via evcc eventueel alleen mijn eigen auto laden, check!

Een duurdere laadpaal met de mogelijkheid om 32A laden vanuit de zonnepanelen zie ik nu zo niet gebeuren zonder uitbreiding van het aantal PV-panelen en dat vraagt ook weer een investering die ik denk ik niet op korte termijn ga terugverdienen. De omvormer is namelijk al 3 fasen en ook dat levert nu niet vaak meer dan 3700 Watt op uit mijn panelen. Heb de originele post even aangevuld!

De hoogste piek die ik dit jaar heb gehaald was 4200 Watt en dat was direct nadat een wolk voor de zon verdween. Daarnaast zou het voor mij denk ik prima zijn om 3700 Watt als max te nemen vanuit de zonnepanelen en wanneer nodig het aan te vullen vanuit het net. Dan heb je dus een gat van 500 Watt tussen maximaal 1 fase en minimaal 3 fasen.

In de toekomst met dynamische tarieven als de prijs negatief is gewoon met 11kW te laden uit het net, of de omvormer terug regelen zodat deze niet te veel opwekt. Dus 3700Watt wat dan direct in de auto kan, als de auto er niet is dan terug regelen tot het verbruik van de rest van de woning.
Dat zou met wat modbus of domotica wel te regelen moeten zijn lijkt me toch?

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43
THE_BASE schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:20:
Dat ziet er netjes uit! Heb je dan voor 1 fase of voor 3 fase gekozen? Als ik 100km wil bijladen doe ik er zo'n 4 uur over volgens ChatGPT. Als ik een nacht laad, of gewoon overdag, duurt het 8 uur voor ik 200km kan rijden. Dat lijkt mij toch niet zo'n punt?
Volgens mij blijf je een stuk slimmer als je dit soort simpele sommetjes niet door een AI-bot laat doen, maar het even snel uitrekent:
Stel je verbruikt 20 kWh/100 km (kan wel wat zuiniger, maar geen idee wat voor EV je hebt, het juiste getal staat dagelijks op je dashboard).
Dan moet je dus 20 kWh laden voor die 100 km.
Gedeeld door 3.7 kW (1-fase) kom je dan op 5.4 uur, oftewel 5 uur en 24 minuten.

Op 3-fase is het 20 kWh / 11 kW, dus iets minder dan 2 uur.

Bij beide tijden moet je nog ca 10% optellen voor de laadverliezen, want het display van je auto geeft het verbruik meestal zonder die verliezen weer.

Daar heb je toch geen AI voor nodig? Zelf uitrekenen is nog een stuk beter voor het milieu ook.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 04-08-2025 21:00 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43
Hansieo schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:45:
Gedeeltelijk waar.

Het nieuwe plug-in hybride platform van VAG (met de ~20 kWh accu) ondersteunt dit laatste trucje ook en kan dus ook met 1-fase 7.4 kW laden (of 11 kW 3-fase).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ik heb persoonlijk altijd een beetje moeite met de term '2-Fase aansluitingen' omdat dat technisch niet kán qua netaansluiting. Wat er dan gebeurd is dat je middels een 1-Fase 35A netaansluiting 2 groepen (á 16A?) gelijktijdig gaat gebruiken om aan die 7.4kW voor je laadpaal te kunnen komen.
@Will_M Zoals je het beschrijft lijkt het alsof je bedoelt dat je twee 16A-groepen in de meterkast parallel wilt schakelen. Dat is een heel slecht idee, want de stroom zal zich niet gelijk verdelen over die twee groepen. Het is bovendien niet toegestaan om op die manier twee groepen parallel te schakelen.
Een 1 x 32A automaat is niet de manier als je jezelf aan 'selectiviteit' van zekeringautomaten in je groepen/meterkast wenst te houden.
Het is maar een beetje hoe je er tegenaan kijkt. Als je laadpaal de hoofdzekering(en) in de gaten houdt, dan zie ik nog niet zo’n bezwaar om je laadpaal op 32A te zekeren.
Zet je op een EV laad-moment moment ook je 11kW inductiekookplaat, welke in zo'n situatie ook op een zogenaamde 'kookgroep' aangesloten is middels zo'n zelfde 2-groepen schakeling, op vol vermogen aan omdat je z.s.m. lekker wilt gaan kunnen eten […]
Een kookgroep bestaat weliswaar uit twee groepen op dezelfde fase, maar in de kookplaat worden die elk apart gebruikt en niet parallel geschakeld.

Of begrijp ik je verkeerd?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hippe Lip schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:14:
[...]

@Will_M Zoals je het beschrijft lijkt het alsof je bedoelt dat je twee 16A-groepen in de meterkast parallel wilt schakelen. Dat is een heel slecht idee, want de stroom zal zich niet gelijk verdelen over die twee groepen. Het is bovendien niet toegestaan om op die manier twee groepen parallel te schakelen.

[...]

Het is maar een beetje hoe je er tegenaan kijkt. Als je laadpaal de hoofdzekering(en) in de gaten houdt, dan zie ik nog niet zo’n bezwaar om je laadpaal op 32A te zekeren.

[...]

Een kookgroep bestaat weliswaar uit twee groepen op dezelfde fase, maar in de kookplaat worden die elk apart gebruikt en niet parallel geschakeld.

Of begrijp ik je verkeerd?
Ik wilde er mee zeggen dat je (vaak per-ongeluk) vrij simpel een overbelasting voor het gehele systeem kunt generen waardoor je tijdelijk niets meer kunt. Kan een keuze zijn, maar.... Is nergens voor nodig als je je spullenboel middels een simpele aanpassing nú al op elkaar af kunt gaat stemmen, ook met een blik op 'de mogelijke toekomst' in het achterhoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:59:
[...]

Volgens mij blijf je een stuk slimmer als je dit soort simpele sommetjes niet door een AI-bot laat doen, maar het even snel uitrekent:
Stel je verbruikt 20 kWh/100 km (kan wel wat zuiniger, maar geen idee wat voor EV je hebt, het juiste getal staat dagelijks op je dashboard).
Dan moet je dus 20 kWh laden voor die 100 km.
Gedeeld door 3.7 kW (1-fase) kom je dan op 5.4 uur, oftewel 5 uur en 24 minuten.
Het is een Kia EV3 en als ik even snel zelf mee reken met 7.2 kW (1-fase 32A) en wat verlies, zeg op 6.6 kW laden, dan zou 100 km zo'n ik op 3 uur uit. Dat vind ik helemaal prima, dan heb ik in een korte nacht zo'n 200 km bijgeladen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Hippe Lip schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:40:
[...]

Als je het over V2G hebt zou er eentje kiezen die gegarandeerd = bewezen in NL werkt met mijn auto. De kans dat het werkelijk werkt schat ik nog steeds klein in.

[...]

Chapeau voor deze uiteenzetting. Er moet nog zoveel water door de rivier.

Het is ook gewoon slimme marketing van de laadpaalfabrikanten (“voorbereid op V2G!!”) Iedereen wil het graag want we zien er een verdienmodel in, dus zetten we die ISO norm op nummer 1 must-have op ons lijstje en worden er hier de laatste tijd vooral Zaptec Go 2’s gevraagd en besproken… 8)7

Prima paal hoor, daar niet van. Maar hij wordt gekozen om verkeerde redenen.

Overigens zie je hetzelfde ook bij fabrikanten van EV’s. Het probleem is dat uiteindelijk geen van die fabrikanten er belang bij heeft (garantie op de HV-batterij icm extra cycles bij V2G..), maar de belofte op de voorbereiding verkoopt wel goed.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stunter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:57

Conclusie:
De aardlekauotmaat zou ik een B-Kar nemen.
Een C neem je als je grote aanloop/piek stroom verwacht.

Ik heb zelf laatst de Peblar geinstalleerd en kon niet in de manual vinden of ik een B of C moest gebruiken.
Maar na navraag bij Peblar kreeg ik het antwoord dat hij op een B en C kan.
Ik zou nooit een C gebruiken als je het met een B af kan.

Een 20A B is selectief met een 25A C die vaak bij de netbeheerder zit. Bij een 20A C is dit niet het geval.

Voor de Alfen mag je ook een B en C gerbuiken staat in de handleiding. pagina 14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobermo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 21:38
gerwim schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:36:
[...]

Laadpaaltotaal zie ik :). Ik heb door hun ook een Business laten plaatsen, wel gevraagd om een 5x6mm kabel (de business kan tot 22kw) en sowieso iets minder verlies. Daarnaast heb ik gekozen voor een 7.5 meter kabel en een EATON aardlekautomaat. Load balancing via home wizard. Bevalt prima.
Klopt inderdaad, wordt eind van de maand geplaatst, ben benieuwd!

Vanwaar de keuze voor EATON als ik vragen mag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerwim
  • Laatst online: 18:42
Bobermo schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:32:
[...]

Klopt inderdaad, wordt eind van de maand geplaatst, ben benieuwd!

Vanwaar de keuze voor EATON als ik vragen mag?
Omdat alles in de meterkast al van EATON is, niet dat ik de AEG niet vertrouw ofzo :-). Hij wordt wel aardig warm, tegen het hete aan. Blijkbaar hoort dat zo, maar ik zou mij er niet senang bij voelen bij een goedkoop Chinees merk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:46

jij gaat uit dat er géén PV panelen leveren, want die kunnen óók toeleveren.
vb: 22A uit het net, 25A van je panelen.... samen... (8>

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario52
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-09 07:35
Ik heb de laatste tijd wat problemen met het laden van mijn Kia e-Niro (21), de lader start normaal op zo'n 7kW/h maar zakt dan telkens geleidelijk terug naar zo'n 4,5kW/h terwijl daar geen reden voor is, ik vermoede eerst dat de Tibber Pulse dat deed maar als ik deze uit schakel heb ik het zelfde laadpatroon.

Nu begin ik een vermoeden te krijgen dat onze nieuwe slimme meter (okt 2024) op een of andere manier aan het ingrijpen is, voorheen altijd probleemloos vol vermogen geladen en buiten de slimme meter is er verder niks veranderd aan de laadpaal installatie, zie ook laatste foto.

Iemand een idee waar ik het moet zoeken om weer voltijd 7kWh te kunnen laden?

Laadpaal: Easee Home
Laadkabel: 1 fase 32A / 3 fase 25A geschikt
Energie contract: Tibber dynamisch
Hoofdzekering: 1 fase 35A (Stedin)
Zekering laadpaal: 2x 16A

Afbeeldingslocatie: https://www1.picturepush.com/photo/a/16835915/1024/Laadpaal/Screenshot-20250621-104249-Tibber.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www1.picturepush.com/photo/a/16835912/1024/Laadpaal/Screenshot-20250805-082217-Tibber.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www1.picturepush.com/photo/a/16835911/1024/Laadpaal/20250805-082016.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www1.picturepush.com/photo/a/16835910/1024/Laadpaal/20250805-081831.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www1.picturepush.com/photo/a/16835909/1024/Laadpaal/25915.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
JanHenk schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 07:55:
[...]

Chapeau voor deze uiteenzetting. Er moet nog zoveel water door de rivier.

Het is ook gewoon slimme marketing van de laadpaalfabrikanten (“voorbereid op V2G!!”) Iedereen wil het graag want we zien er een verdienmodel in, dus zetten we die ISO norm op nummer 1 must-have op ons lijstje en worden er hier de laatste tijd vooral Zaptec Go 2’s gevraagd en besproken… 8)7

Prima paal hoor, daar niet van. Maar hij wordt gekozen om verkeerde redenen.

Overigens zie je hetzelfde ook bij fabrikanten van EV’s. Het probleem is dat uiteindelijk geen van die fabrikanten er belang bij heeft (garantie op de HV-batterij icm extra cycles bij V2G..), maar de belofte op de voorbereiding verkoopt wel goed.
Kia werkt samen met Zaptec voor de implementatie van V2G. Dus áls er al een lader geschikt gaat worden is het die van Zaptec. Andere voorwaarden zijn natuurlijk van toepassing, maar als je toch een lader wilt is Zaptec dus geen gekke keuze voor een Kia.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
THE_BASE schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:12:
[...]

Kia werkt samen met Zaptec voor de implementatie van V2G. Dus áls er al een lader geschikt gaat worden is het die van Zaptec. Andere voorwaarden zijn natuurlijk van toepassing, maar als je toch een lader wilt is Zaptec dus geen gekke keuze voor een Kia.
Prima natuurlijk en de tijd zal het leren :)

Persoonlijk heb ik afgeleerd om een product te kopen op basis van beloofde functionaliteit. Want ook bij mijn ‘21 Enyaq werd het beloofd, maar die ruil ik binnenkort in :P

Ik kijk liever naar wat het nu al kan en doet.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HyperBart
THE_BASE schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:12:
[...]

Klopt maar op V2G gaat het nog lang wachten zijn in de lage landen. De hele ketting van componenten en het proces en terugbetaling moet nog uitgevogeld worden.

Kleine waarschuwing: de Zaptec kan je zelf weinig aan aansturen. Er valt dus wat te zeggen voor een andere paal die dezelfde dingen doet (maar dan geen "beloofde V2G") die je slim kan aansturen of die zelf al iets of wat slim is.

Ik denk dan bv. aan een Alfen Pro Line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
JanHenk schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:49:
[...]

Prima natuurlijk en de tijd zal het leren :)

Persoonlijk heb ik afgeleerd om een product te kopen op basis van beloofde functionaliteit. Want ook bij mijn ‘21 Enyaq werd het beloofd, maar die ruil ik binnenkort in :P

Ik kijk liever naar wat het nu al kan en doet.
Ik heb een offerte gekregen voor een Zaptec Go 2 voor dezelfde prijs als de Easee Charge Up, dus geen moeilijke keuze in ons geval. Als de functionaliteit dan niet komt is het ook geen probleem, alleen maar jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
HyperBart schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:55:
[...]

Klopt maar op V2G gaat het nog lang wachten zijn in de lage landen. De hele ketting van componenten en het proces en terugbetaling moet nog uitgevogeld worden.

Kleine waarschuwing: de Zaptec kan je zelf weinig aan aansturen. Er valt dus wat te zeggen voor een andere paal die dezelfde dingen doet (maar dan geen "beloofde V2G") die je slim kan aansturen of die zelf al iets of wat slim is.

Ik denk dan bv. aan een Alfen Pro Line.
Het enige wat ik wil is laden op zonnepanelen of dynamisch laden op lage tarieven. Verder hoef ik niet zoveel zelf aan te sturen. Als ik mij niet vergis kan Zaptec Go 2 dat. Het ging bij ons tussen die en een Easee Charge Up.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
THE_BASE schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:55:
[...]

Ik heb een offerte gekregen voor een Zaptec Go 2 voor dezelfde prijs als de Easee Charge Up, dus geen moeilijke keuze in ons geval. Als de functionaliteit dan niet komt is het ook geen probleem, alleen maar jammer.
Dan zou ik eerder voor de Easee gaan hoor...

Om een idee te geven, heel veel mensen nemen in de basis een laadpaal die universeler is en al wat van zonneladen ondersteunt. Willen ze complexere eisen, schema's of nog intelligentere laadbeurten dan gaat men snel kijken naar evcc: Roeland54 in "Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven" .
De Zaptec is niet compatibel met evcc. De easee dekt alle functies die de zaptec nu ook kan. Dan kies ik liever voor de easee op dit moment. Pin je niet vast op merk associaties of V2G.

[ Voor 40% gewijzigd door HyperBart op 05-08-2025 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

THE_BASE schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:56:
[...]
Het enige wat ik wil is laden op zonnepanelen of dynamisch laden op lage tarieven. Verder hoef ik niet zoveel zelf aan te sturen. Als ik mij niet vergis kan Zaptec Go 2 dat. Het ging bij ons tussen die en een Easee Charge Up.
@THE_BASE Die ‘als ik me niet vergis’ vind ik altijd een gevaarlijke. Zoek waar het zwart op wit staat want het is zo’n domper (waar je dan ook nog eens jaren mee zit) als het toch nét anders is dan je dacht.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Hippe Lip schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:19:
[...]

@THE_BASE Die ‘als ik me niet vergis’ vind ik altijd een gevaarlijke. Zoek waar het zwart op wit staat want het is zo’n domper (waar je dan ook nog eens jaren mee zit) als het toch nét anders is dan je dacht.
True! :)

Volgens de installateur is het mogelijk, al merk ik wel dat al die installateurs een voorkeur voor Zaptec hebben. Iets met commissies of leuke marges denk ik. Als ik gewoon kan laden op de voordeligste uren óf tijdens opwek van zonne-energie is het prima. Geen moeilijke apps of integraties, heb ook geen Home Assistent.

Neem aan dat die twee opties toch op de Zaptec Go 2 zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

TheMystery schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:01:

[Afbeelding]
@TheMystery Heb je inmiddels antwoord op je vraag (oftewel heb ik iets gemist)?

En weet je al waar ‘netwerk’ en ‘circuit’ op slaan?
Ik ben toch wel nieuwsgierig… 8)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

stunter schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:04:
[...]

De aardlekauotmaat zou ik een B-Kar nemen.
Een C neem je als je grote aanloop/piek stroom verwacht.

Ik heb zelf laatst de Peblar geinstalleerd en kon niet in de manual vinden of ik een B of C moest gebruiken.
Maar na navraag bij Peblar kreeg ik het antwoord dat hij op een B en C kan.
Ik zou nooit een C gebruiken als je het met een B af kan.

Een 20A B is selectief met een 25A C die vaak bij de netbeheerder zit. Bij een 20A C is dit niet het geval.

Voor de Alfen mag je ook een B en C gerbuiken staat in de handleiding. pagina 14
@stunter
offtopic:
Ik lees her en der (vooral in andere E-topics) over selectiviteit, maar ik meen dat die eis van selectiviteit in de NEN-1010 er staat in de context van smeltzekeringen.
Vergis ik me?

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

THE_BASE schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:23:
[...]

True! :)

Volgens de installateur is het mogelijk, […]

Neem aan dat die twee opties toch op de Zaptec Go 2 zitten?
@THE_BASE
Nou doe je het wéér! “Neem aan dat …”

Zoek het eens op! En als je het nergens in de officiële documentatie van de leverancier kan vinden, dan zal het er niet in zitten. Want geen enkele leverancier zal een USP uit zijn documentatie weglaten.

[ Voor 21% gewijzigd door Hippe Lip op 05-08-2025 14:00 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
@THE_BASE ik ben net wat gaan lezen. Ik zie heel veel "ready for" maar niet dat ze het al kunnen of al doen.
Ik zou dus eens flink hard gaan nadenken en op mail laten bevestigen dat de Zaptec netjes kan laden op basis van het overschot en NOM houden want ik zie nergens een mooie visual dat ze dat op dit moment al doen.

EDIT: ter verduidelijking: ze "lijken" een API te hebben of het via OCPP (yekkie, da's vuil) open te stellen zodat EXTERNE (!) beheersysstemen zoals domotica of EMS de Zaptec kan aansturen.

Maw: zelf hebben ze niks, zelf doen ze niks hiervoor en het moet extern aangestuurd worden.

[ Voor 30% gewijzigd door HyperBart op 05-08-2025 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Hippe Lip schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:59:
[...]

@THE_BASE
Nou doe je het wéér! “Neem aan dat …”

Zoek het eens op! En als je het nergens in de officiële documentatie van de leverancier kan vinden, dan zal het er niet in zitten. Want geen enkele leverancier zal een USP uit zijn documentatie weglaten.
Haha, je hebt gelijk, dat was van mijn kant niet duidelijk. Het was meer een vraagstelling.

PS: Je krijgt zo een DM van me. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
HyperBart schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:24:
@THE_BASE ik ben net wat gaan lezen. Ik zie heel veel "ready for" maar niet dat ze het al kunnen of al doen.
Ik zou dus eens flink hard gaan nadenken en op mail laten bevestigen dat de Zaptec netjes kan laden op basis van het overschot en NOM houden want ik zie nergens een mooie visual dat ze dat op dit moment al doen.

EDIT: ter verduidelijking: ze "lijken" een API te hebben of het via OCPP (yekkie, da's vuil) open te stellen zodat EXTERNE (!) beheersysstemen zoals domotica of EMS de Zaptec kan aansturen.

Maw: zelf hebben ze niks, zelf doen ze niks hiervoor en het moet extern aangestuurd worden.
Installateur weer gesproken en er wordt verwacht dat vanaf september/najaar de software wordt uitgerold om overschot exclusief te kunnen gebruiken.

Ik weet er verder ook het fijne niet van, maar ik heb een goed gevoel bij de installateur, zijn kennis en de Zaptec Go 2. Volgende week woensdag kan er al geïnstalleerd worden, dinsdag krijgen we de auto en dus komt dat keurig uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HyperBart
THE_BASE schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:35:
[...]

Installateur weer gesproken en er wordt verwacht dat vanaf september/najaar de software wordt uitgerold om overschot exclusief te kunnen gebruiken.
Van dit soort uitspraken en statements van bedrijven word ik echt kotsmisselijk en ik vertrouw er niet op.
Ik raad je stellig aan om niet met Zaptec in zee te gaan als dit (PV laden) een vereiste is.

Als je zegt "ik weet er het fijne niet van", laat je dan adviseren door mensen die geen (verborgen) agenda hebben (==wij hier op Tweakers).

[ Voor 12% gewijzigd door HyperBart op 05-08-2025 11:39 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

THE_BASE schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:33:
[...]

Haha, je hebt gelijk, dat was van mijn kant niet duidelijk. Het was meer een vraagstelling.

PS: Je krijgt zo een DM van me. :)
Het is dat je zo enthousiast, respectvol en dankbaar communiceert, maar andere vraagstellers zouden al lang meermaals te horen hebben gekregen: ga nu eerst eens je huiswerk doen en kom met een concreet plan en vraag dan feedback. Nu is het heel erg hak op de tak en het gaat alle kanten op. Stel je voor hoe dit topic er uit ziet als we voor elke nieuwkomer dit hele traject zo doorlopen.

Dus tsja, de manier waarop is zeker prettig, maar je bent wel heel erg diverse topics rondom EV/laadpaal/dynamische tarieven aan het volgooien met al jouw hersenspinsels om tot een concreter plan te komen. Een beetje alsof dit een chatbot is.

Misschien werkt het voor jou, maar bedenk wel dat al deze informatie al gewoon in het topic te vinden is met de zoekfunctie. We herhalen nu alleen deze zetten. We zoeken onze eigen informatie uit dit topic weer op en plaatsen het opnieuw.

TLDR: iets concreter/compacter mag wel :)

Morgen gaat er weer iemand zich melden met: ik heb een EV gekocht en zie door de bomen het bos niet meer (letterlijk die post staat al zeker 100x in dit topic) en ik zoek dus een laadpaal, welke zal ik nemen?

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 05-08-2025 11:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

THE_BASE schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:35:
[...]

Ik weet er verder ook het fijne niet van, maar ik heb een goed gevoel bij de installateur, zijn kennis en de Zaptec Go 2. Volgende week woensdag kan er al geïnstalleerd worden, dinsdag krijgen we de auto en dus komt dat keurig uit.
@THE_BASE Doe nou alsjeblieft eens rustig aan!

Je kunt hoe dan ook beginnen met het gebruik van laadpalen in de buurt, waarvan je zegt dat er een heleboel zijn.

En stop met al die info die ‘ergens gezegd wordt’. Zoek naar FEITEN, FEITEN en FEITEN
Tot die tijd geen keuzes maken!

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdlely
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:26
HyperBart schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:56:
[...]

Dan zou ik eerder voor de Easee gaan hoor...

Om een idee te geven, heel veel mensen nemen in de basis een laadpaal die universeler is en al wat van zonneladen ondersteunt. Willen ze complexere eisen, schema's of nog intelligentere laadbeurten dan gaat men snel kijken naar evcc: Roeland54 in "Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven" .
De Zaptec is niet compatibel met evcc. De easee dekt alle functies die de zaptec nu ook kan. Dan kies ik liever voor de easee op dit moment. Pin je niet vast op merk associaties of V2G.
Hmm, ik heb een Zaptec Go 2 in combinatie met EVCC. De Zaptec Go 2 kan je gewoon selecteren bij het definieren van een laadpunt. Ben er wel tevreden mee. En de Zaptec is ook geintegreerd in mijn HA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqbPEYgykhUVMZgWBpemcjno9C8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wLCmhXJyVUYZqYEnl1hvV3qs.png?f=fotoalbum_large

EV3 Plus + ADAS LR BlueFro, Zaptec Go 2 laadpaal aangestuurd door EVCC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
Hippe Lip schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:33:
[...]

@TheMystery Heb je inmiddels antwoord op je vraag (oftewel heb ik iets gemist)?

En weet je al waar ‘netwerk’ en ‘circuit’ op slaan?
Ik ben toch wel nieuwsgierig… 8)
Ik heb nog naar de installateurs handleiding gekeken maar daar zie ik eigenlijk ook geen uitleg.
Misschien dat beide waardes gewoon op 16a moeten staan, hebben andere easee eigennaren dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Laatst online: 17-09 10:21
@TheMystery
Als ik het mij goed herinner, gaat Easee er vanuit dat je meerdere laders kunt combineren/gebruiken.
Dan is circuit de aansluiting van 1 van die laders.
Netwerk is het gecombineerde maximum.
Dit zou je even moeten controleren in de handleidingen😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsbvka
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22-08 11:39
TheMystery schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:39:
[...]

Ik heb nog naar de installateurs handleiding gekeken maar daar zie ik eigenlijk ook geen uitleg.
Misschien dat beide waardes gewoon op 16a moeten staan, hebben andere easee eigennaren dit ook?
Bij mij staat main fuse op 25A, Fuse op 20A (van de charger zelf) en Related current op 16A

8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:09
Wat de Zaptec GO 2 betreft in combinatie met zonneladen:
Kijk maar eens naar deze review op Youtube van Hotdog soup 8), Vanaf 12:45min (de hele video kijken is overigens ook erg interessant). Het wordt dus wellicht in de toekomst ondersteund, maar zit er nu nog niet in.
https://www.youtube.com/watch?v=PdC_41UE9NQ&t=758s

[ Voor 13% gewijzigd door aard01 op 05-08-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 12:19

bebopper

I'm an absolute beginner...

Huidige situatie
Heb een electrische lease auto en een Tesla Wall charger (v3) icm een MID certified kWh meter. Ik mag met een foto van deze meter iedere maand de geladen kWh declareren. Dit draait al ruim 2,5 jaar, zonder load balancing, zonder problemen. Er zullen geen addionele grootverbruikers bij komen in huis. Zolang de vraag voor het laden dus gelijk blijft verwacht ik geen probleem.

Wat gaat er veranderen?
Er komt zeer waarschijnlijk een tweede prive electrische auto bij en deze zal ook geladen moeten worden. Dit kan niet simpelweg op dezelfde lader want mijn werkgever dient deze kosten niet te betalen.

Gewenste oplossing
De huidige situatie in stand houden voor wat betreft het declareren van geladen kWh voor mijn lease auto (hier zijn een aantal redenen voor, belangrijkste is dat de enige andere oplossing die geboden wordt door mijn werkgeven financieel zeer onaantrekkelijk is).
Mogelijkheid toevoegen voor het laden van de prive electrische auto.
Maximale belasting van het laden op de aansluiting gelijkhouden.
Ik weet dat er allerlei andere oplossingen te bedenken zijn waarbij er met 1 lader gewerkt kan worden met een backoffice die de kosten spitst, de enige optie die hierbij door mijn werkgever geaccepteerd zal worden is de door hen aangeboden oplossing die zoals gezegd duur is. Hoewel alles welbedoeld zal zijn liefst dus geen oplossingen aandragen in die richting.

Huidige denkrichting
Additionele groepenkast op de 3F aansluiting die nu gebruikt wordt voor de Tesla Wall charger
Vanuit deze additionele groepenkast 2 laders aansluiten:
1) de bestaande Tesla Wall charger met de bestaande kWh meter (die verplaatst zal moeten worden naar deze additionele groepenkast)
2) een nieuw aan te schaffen lader
Deze additionele groepenkast afzekeren (als dat de juiste term is) zodat er in totaal niet meer dan 11kWh gevraagd kan worden. In principe zullen de beide auto's nooit tegelijkertijd geladen worden, maar mocht dit per ongeluk toch gebeuren dan moet er in de additionele groepenkast een zekering zijn die afspringt.
Slim laden (zonneenergie overschot, tarieven, etc.) zal via home automation geregeld worden door het aansturen van de auto, de laders mogen dus "dom" zijn.

Dit alles zal niet door mij zelf geinstalleerd worden, dus geen zorgen dat ik bovenstaand niet alles juist omschrijf qua terminologie. Wil alleen graag een soort sanity check doen op het idee voordat ik een installateur betrek. Ook als het een rampzalig stom idee is hoor ik dat graag :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
itsbvka schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:52:
[...]

Bij mij staat main fuse op 25A, Fuse op 20A (van de charger zelf) en Related current op 16A
Hier staat het zo:
Main 25A
Fuse 20A
Rated current 20A
Circuit limit 16A met een fallback van 10A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@bebopper Met 11 kWh kun je niet ver rijden hoor. Eenhedenpolitie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door THE_BASE op 05-08-2025 14:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
bebopper schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:03:
Huidige situatie
Heb een electrische lease auto en een Tesla Wall charger (v3) icm een MID certified kWh meter. Ik mag met een foto van deze meter iedere maand de geladen kWh declareren. Dit draait al ruim 2,5 jaar, zonder load balancing, zonder problemen. Er zullen geen addionele grootverbruikers bij komen in huis. Zolang de vraag voor het laden dus gelijk blijft verwacht ik geen probleem.

Wat gaat er veranderen?
Er komt zeer waarschijnlijk een tweede prive electrische auto bij en deze zal ook geladen moeten worden. Dit kan niet simpelweg op dezelfde lader want mijn werkgever dient deze kosten niet te betalen.

Gewenste oplossing
De huidige situatie in stand houden voor wat betreft het declareren van geladen kWh voor mijn lease auto (hier zijn een aantal redenen voor, belangrijkste is dat de enige andere oplossing die geboden wordt door mijn werkgeven financieel zeer onaantrekkelijk is).
Mogelijkheid toevoegen voor het laden van de prive electrische auto.
Maximale belasting van het laden op de aansluiting gelijkhouden.
Ik weet dat er allerlei andere oplossingen te bedenken zijn waarbij er met 1 lader gewerkt kan worden met een backoffice die de kosten spitst, de enige optie die hierbij door mijn werkgever geaccepteerd zal worden is de door hen aangeboden oplossing die zoals gezegd duur is. Hoewel alles welbedoeld zal zijn liefst dus geen oplossingen aandragen in die richting.

Huidige denkrichting
Additionele groepenkast op de 3F aansluiting die nu gebruikt wordt voor de Tesla Wall charger
Vanuit deze additionele groepenkast 2 laders aansluiten:
1) de bestaande Tesla Wall charger met de bestaande kWh meter (die verplaatst zal moeten worden naar deze additionele groepenkast)
2) een nieuw aan te schaffen lader
Deze additionele groepenkast afzekeren (als dat de juiste term is) zodat er in totaal niet meer dan 11kWh gevraagd kan worden. In principe zullen de beide auto's nooit tegelijkertijd geladen worden, maar mocht dit per ongeluk toch gebeuren dan moet er in de additionele groepenkast een zekering zijn die afspringt.
Slim laden (zonneenergie overschot, tarieven, etc.) zal via home automation geregeld worden door het aansturen van de auto, de laders mogen dus "dom" zijn.

Dit alles zal niet door mij zelf geinstalleerd worden, dus geen zorgen dat ik bovenstaand niet alles juist omschrijf qua terminologie. Wil alleen graag een soort sanity check doen op het idee voordat ik een installateur betrek. Ook als het een rampzalig stom idee is hoor ik dat graag :P
Heel eenvoudig: plaats een "omschakelaar". Geen nieuwe laadpaal dan nodig.
Schakelaar in positie 1: de MID meter wordt er tussen gezet
Schakelaar in positie 2: de MID meter wordt gebypassed

Zoiets:
https://www.amazon.com.be...erter/dp/B00SCD72NA/?th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
@bebopper je mag van je WG dus ook niet publiek laden? Vreemd.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Pagina: 1 ... 184 ... 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen