Sinds een maandje hebben we nu een Enyaq iV 80 op de oprit staan uit 2022 en na de vakantie naar Toscane is de zoektocht begonnen naar een 'laadpaal' voor thuis. Na redelijk wat gelezen te hebben en ook een gezien dat EVCC wel handig kan zijn in 2027 als salderen afgeschaft is en omdat ik een echte nederlander ben kan ik de installatie vast wel zelf. Al heb ik een neef die elektricien is en hij helpt bij de electra-kant.
Maar nu kom ik toch nog hier even mijn 'conclusie' te laten checken door ervaringsdeskundigen

Zijn er nog andere 'laadpalen' waar ik naar moet gaan kijken of andere dingen waar ik rekening mee moet gaan houden voor dat ik ga bestellen en installeren?
Al aanwezig:
- Skoda Enyaq iV 80 die AC max 11kW kan laden
- eigen oprit met mantelbuis naar de meterkast.
- 3x25A netaansluiting.
- plaats in meterkast voor P1 dongle of Modbus meter.
- plaats in meterkast voor 3f Aardlekautomaat.
- Growatt omvormer (3 fasen max 5000Watt) met een O-W opstelling 4875Wp.
- Home Assistant op een eigen server in de meterkast, met nog veel meer docker-containers.
Wensen:
- Loadbalancing.
- PV-energie direct in de auto kunnen laden.
- Vaste kabel van 5 of meer meter.
- Geen Cloud omgeving waar je van afhankelijk bent.
- EVCC compatible.
- Geen gedoe met laadpasjes thuis.
- 1P3P fasen switchen mogelijk wanneer zonnepanelen worden uitgebreid.
Conclusie:
- Alfen Eve Single S of Pro-line via Modbus
- Peblar Home of Business via Modbus of Homewizzard P1
- Eaton aardlekautomaat 3-polig+nul 20A 30mA C-kar
- +/- 30 meter 4x4mm2 YMVK-AS kabel
- +/- 30 meter Cat6 kabel voor LAN en Modbus
Vragen:
1: Is een Pro-line / Business model echt nodig of is een S-line / Home prima voor wat ik wil en in de toekomst nodig ga hebben?
2: Moet het een SFTP-kabel zijn die ongeveer 10 meter samen door de mantelbuis gaat met de electrakabel?
3: Is er een mogelijkheid om de laadpaal af te schermen voor andere auto's dan mijn eigen? Plug & Charge (ISO 15118) en kan dan bijvoorbeeld ik mijn eigen backend hosten zodat ik alleen mijn eigen auto toegang kan geven. Of moet ik iets slims doen in HA zodra mijn eigen auto op de oprit staat en aangesloten is dat deze dan gaat laden? Dit is niet echt belangrijk omdat mijn 'laadpaal' niet direct aan de weg staat dus misschien maak ik me hier te druk om