Weet niet of je WG het accepteert maar je zou de geladen kWh kunnen verdelen op basis van gemiddeld verbruik en km standen. Daarmee zal je er op jaarbasis hooguit een paar tientjes inaast zitten.bebopper schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:03:
Huidige situatie
Heb een electrische lease auto en een Tesla Wall charger (v3) icm een MID certified kWh meter. Ik mag met een foto van deze meter iedere maand de geladen kWh declareren. Dit draait al ruim 2,5 jaar, zonder load balancing, zonder problemen. Er zullen geen addionele grootverbruikers bij komen in huis. Zolang de vraag voor het laden dus gelijk blijft verwacht ik geen probleem.
Wat gaat er veranderen?
Er komt zeer waarschijnlijk een tweede prive electrische auto bij en deze zal ook geladen moeten worden. Dit kan niet simpelweg op dezelfde lader want mijn werkgever dient deze kosten niet te betalen.
Gewenste oplossing
De huidige situatie in stand houden voor wat betreft het declareren van geladen kWh voor mijn lease auto (hier zijn een aantal redenen voor, belangrijkste is dat de enige andere oplossing die geboden wordt door mijn werkgeven financieel zeer onaantrekkelijk is).
Mogelijkheid toevoegen voor het laden van de prive electrische auto.
Maximale belasting van het laden op de aansluiting gelijkhouden.
Ik weet dat er allerlei andere oplossingen te bedenken zijn waarbij er met 1 lader gewerkt kan worden met een backoffice die de kosten spitst, de enige optie die hierbij door mijn werkgever geaccepteerd zal worden is de door hen aangeboden oplossing die zoals gezegd duur is. Hoewel alles welbedoeld zal zijn liefst dus geen oplossingen aandragen in die richting.
Huidige denkrichting
Additionele groepenkast op de 3F aansluiting die nu gebruikt wordt voor de Tesla Wall charger
Vanuit deze additionele groepenkast 2 laders aansluiten:
1) de bestaande Tesla Wall charger met de bestaande kWh meter (die verplaatst zal moeten worden naar deze additionele groepenkast)
2) een nieuw aan te schaffen lader
Deze additionele groepenkast afzekeren (als dat de juiste term is) zodat er in totaal niet meer dan 11kWh gevraagd kan worden. In principe zullen de beide auto's nooit tegelijkertijd geladen worden, maar mocht dit per ongeluk toch gebeuren dan moet er in de additionele groepenkast een zekering zijn die afspringt.
Slim laden (zonneenergie overschot, tarieven, etc.) zal via home automation geregeld worden door het aansturen van de auto, de laders mogen dus "dom" zijn.
Dit alles zal niet door mij zelf geinstalleerd worden, dus geen zorgen dat ik bovenstaand niet alles juist omschrijf qua terminologie. Wil alleen graag een soort sanity check doen op het idee voordat ik een installateur betrek. Ook als het een rampzalig stom idee is hoor ik dat graag
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase