Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

bebopper schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:03:
Huidige situatie
Heb een electrische lease auto en een Tesla Wall charger (v3) icm een MID certified kWh meter. Ik mag met een foto van deze meter iedere maand de geladen kWh declareren. Dit draait al ruim 2,5 jaar, zonder load balancing, zonder problemen. Er zullen geen addionele grootverbruikers bij komen in huis. Zolang de vraag voor het laden dus gelijk blijft verwacht ik geen probleem.

Wat gaat er veranderen?
Er komt zeer waarschijnlijk een tweede prive electrische auto bij en deze zal ook geladen moeten worden. Dit kan niet simpelweg op dezelfde lader want mijn werkgever dient deze kosten niet te betalen.

Gewenste oplossing
De huidige situatie in stand houden voor wat betreft het declareren van geladen kWh voor mijn lease auto (hier zijn een aantal redenen voor, belangrijkste is dat de enige andere oplossing die geboden wordt door mijn werkgeven financieel zeer onaantrekkelijk is).
Mogelijkheid toevoegen voor het laden van de prive electrische auto.
Maximale belasting van het laden op de aansluiting gelijkhouden.
Ik weet dat er allerlei andere oplossingen te bedenken zijn waarbij er met 1 lader gewerkt kan worden met een backoffice die de kosten spitst, de enige optie die hierbij door mijn werkgever geaccepteerd zal worden is de door hen aangeboden oplossing die zoals gezegd duur is. Hoewel alles welbedoeld zal zijn liefst dus geen oplossingen aandragen in die richting.

Huidige denkrichting
Additionele groepenkast op de 3F aansluiting die nu gebruikt wordt voor de Tesla Wall charger
Vanuit deze additionele groepenkast 2 laders aansluiten:
1) de bestaande Tesla Wall charger met de bestaande kWh meter (die verplaatst zal moeten worden naar deze additionele groepenkast)
2) een nieuw aan te schaffen lader
Deze additionele groepenkast afzekeren (als dat de juiste term is) zodat er in totaal niet meer dan 11kWh gevraagd kan worden. In principe zullen de beide auto's nooit tegelijkertijd geladen worden, maar mocht dit per ongeluk toch gebeuren dan moet er in de additionele groepenkast een zekering zijn die afspringt.
Slim laden (zonneenergie overschot, tarieven, etc.) zal via home automation geregeld worden door het aansturen van de auto, de laders mogen dus "dom" zijn.

Dit alles zal niet door mij zelf geinstalleerd worden, dus geen zorgen dat ik bovenstaand niet alles juist omschrijf qua terminologie. Wil alleen graag een soort sanity check doen op het idee voordat ik een installateur betrek. Ook als het een rampzalig stom idee is hoor ik dat graag :P
Weet niet of je WG het accepteert maar je zou de geladen kWh kunnen verdelen op basis van gemiddeld verbruik en km standen. Daarmee zal je er op jaarbasis hooguit een paar tientjes inaast zitten.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 12:19

bebopper

I'm an absolute beginner...

Allereerst: super bedankt voor de snelle reacties! _/-\o_
daemonix schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:08:
@bebopper Met 11 kWh kun je niet ver rijden hoor. Eenhedenpolitie. ;)
:P ik wist wel dat ik ergens iets verkeerd aan het doen was, maar niet precies wat
Inspired schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:04:
@bebopper je mag van je WG dus ook niet publiek laden? Vreemd.
Jawel hoor, dit gaat om de thuislaad oplossing. Heeft ook mijn eigen voorkeur, gewoon op de eigen oprit. Maar indien nodig kan ik op heel veel plekken terecht gelukkig.
DonJuape schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:28:
[...]

Weet niet of je WG het accepteert maar je zou de geladen kWh kunnen verdelen op basis van gemiddeld verbruik en km standen. Daarmee zal je er op jaarbasis hooguit een paar tientjes inaast zitten.
Ben bang dat ik daarmee niet ga wegkomen. Mijn huidige oplossing (met kWh meter) is geaccepteerd, omdat ik al sinds 2014 op die manier declareer (destijds een plug-in hybrid en nog helemaal geen policies of oplossingen vanuit de werkgever). Maar als ik daarvan af wil gaan wijken dan verwijzen ze (terecht!) naar de nu wel bestaande policies en oplossingen. Maar zoals gezegd zijn die helaas financieel onaantrekkelijk.
HyperBart schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:44:
[...]

Heel eenvoudig: plaats een "omschakelaar". Geen nieuwe laadpaal dan nodig.
Schakelaar in positie 1: de MID meter wordt er tussen gezet
Schakelaar in positie 2: de MID meter wordt gebypassed

Zoiets:
https://www.amazon.com.be...erter/dp/B00SCD72NA/?th=1
Dit klinkt als hetgeen waar ik, zonder het te weten, naar op zoek was: een simpele en doeltreffende oplossing. Ik ga erin duiken! Thx!

Edit/toevoeging: technisch denk ik een mooie oplossing, ben alleen wel bang dat we hiermee vaak de mist in zullen gaan omdat de schakelaar in de verkeerde positie blijft staan. 2 laders is goed uit elkaar te houden, eraan denken om binnen in de meterkast iets om te moeten zetten... ik ken mezelf, dat ik ga ik gegarandeerd vergeten.

[ Voor 7% gewijzigd door bebopper op 05-08-2025 16:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:46
bebopper schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:19:

[...]

Jawel hoor, dit gaat om de thuislaad oplossing. Heeft ook mijn eigen voorkeur, gewoon op de eigen oprit. Maar indien nodig kan ik op heel veel plekken terecht gelukkig.

[...]
Dan kun je toch laden op een paal met een backend? Snap het probleem niet zo. Is voor je WG gewoon een publieke laadpaal.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 12:19

bebopper

I'm an absolute beginner...

Inspired schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:24:
[...]

Dan kun je toch laden op een paal met een backend? Snap het probleem niet zo. Is voor je WG gewoon een publieke laadpaal.
Nu valt bij mij pas het kwartje 8)7. Klopt, ik kan inderdaad ook laden op een eigen paal met een backend. Policy is echter om zoveel mogelijk thuis op te laden, als ik dan grotendeels publiek ga laden (wel thuis, maar zoals je zegt voor hen een publieke laadpaal) dan zouden er wel eens vragen kunnen volgen. Thuis opladen daar bieden ze een oplossing voor aan (en die zal me dan wat harder aangeraden worden).

Kan zijn dat als ik het zo oplos dat er nooit een haan naar kraait, maar ik zou het liefst het risico niet nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbrunek
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-08 12:09
Ik ben al een tijd aan het kijken naar een EV, aangezien dat een perfecte manier is om overdag het overschot stroom van mijn zonnepanelen (11 stuks) te kunnen gebruiken en via een dynamisch contract slim te kunnen laden. Ik gebruik de auto genoeg om de stroom ook te verbruiken, maar weer niet zoveel dat ik niet genoeg opwek. Helaas heeft de auto die ik op het oog heb (BMW i3 120Ah) geen V2G functionaliteit, maar dat komt wellicht in een latere auto er ook bij.

Ik ben in de positie om een eigen oprit aan te leggen en dus op eigen grond op te laden, maar daarvoor moet ik de complete voortuin opnieuw laten aanleggen. Momenteel staat er een lage muur om de voortuin en is er een ingebouwde plantenbak. Ik ben gesteld op het groen wat ik nu zie en ben de laatste in de straat die niet de voortuin heeft betegeld om er een oprit van te maken. Dat zou ik graag zo houden.

Lang verhaal kort. Binnen mijn gemeente (Veenendaal) is laden over de stoep op geen enkele manier toegestaan. In vrijwel alle discussies hier op Tweakers en op internet gaat het over vormen van laden over de stoep heen (verbod, gedoging, toegestaan, pilot, etc.). Mijn situatie ben ik nog nergens tegengekomen. Mijn voortuin/erf grenst namelijk direct aan openbare parkeerplaatsen. Er is dus geen spraken van een stoep. Mijn idee zou zijn om op de gevel aan de voortuin een wallbox te plaatsen die met een kabel 4 van de 7 openbare (vergunning) parkeersplaatsen makkelijk en veilig kan bereiken, omdat die direct aan mijn erf grenzen. Mijn hypothese is dat er in mijn situatie geen sprake is van overbrugging van de openbare ruimten en dat dit dus wel mag. Uiteraard moet ik dit bij de gemeente gaan toetsen, maar ik ben benieuwd wat de consensus hier is over de kans dat de gemeente dit toestaat.

Legenda
Paars: woning
Groen: erf
Blauw: openbaar groen
Oranje: openbare parkeerplaats (parkeervergunning vereist)
Rood: openbare weg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dq-03_yJ_KSnFerWJRTEsdsFrgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tUyRO7feHB3kRkAjgccOoF1q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:37
bebopper schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:33:
[...]

Nu valt bij mij pas het kwartje 8)7. Klopt, ik kan inderdaad ook laden op een eigen paal met een backend. Policy is echter om zoveel mogelijk thuis op te laden, als ik dan grotendeels publiek ga laden (wel thuis, maar zoals je zegt voor hen een publieke laadpaal) dan zouden er wel eens vragen kunnen volgen. Thuis opladen daar bieden ze een oplossing voor aan (en die zal me dan wat harder aangeraden worden).

Kan zijn dat als ik het zo oplos dat er nooit een haan naar kraait, maar ik zou het liefst het risico niet nemen.
Het is omdat je specifiek gevraagd had om niet in die richting te sturen maar anders zou dat dus wel mijn suggestie ook zijn.

Als je simpel snel en eenvoudig wil dan doe je het met die omschakelaar die ik gepost had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
bebopper schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:19:

Dit klinkt als hetgeen waar ik, zonder het te weten, naar op zoek was: een simpele en doeltreffende oplossing. Ik ga erin duiken! Thx!

Edit/toevoeging: technisch denk ik een mooie oplossing, ben alleen wel bang dat we hiermee vaak de mist in zullen gaan omdat de schakelaar in de verkeerde positie blijft staan. 2 laders is goed uit elkaar te houden, eraan denken om binnen in de meterkast iets om te moeten zetten... ik ken mezelf, dat ik ga ik gegarandeerd vergeten.
Ja je kan niet alles hebben he. Je moet er dan inderdaad actief bij stil staan welke laadbeurt je wil starten.

Wat je ook zou kunnen doen is er een relais tussen hangen.

Je zou dan de volgende logica kunnen toepassen:
Relais staat altijd zo dat de MID meter NIET (!) gebruikt wordt. Als je dan ooit het vergeet dan is het je eigen schade, niet die van je werkgever. Dan leer je het wel snel genoeg ;).
Als je moet laden met de bedrijfswagen hang je ergens een knop die de relais aantrekt zodat op dat moment alles via de MID meter gaat.

Echte bazen automatiseren dat dan via domotica :*) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:40
HyperBart schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:38:
[...]

Ja je kan niet alles hebben he. Je moet er dan inderdaad actief bij stil staan welke laadbeurt je wil starten.

Wat je ook zou kunnen doen is er een relais tussen hangen.

Je zou dan de volgende logica kunnen toepassen:
Relais staat altijd zo dat de MID meter NIET (!) gebruikt wordt. Als je dan ooit het vergeet dan is het je eigen schade, niet die van je werkgever. Dan leer je het wel snel genoeg ;).
Als je moet laden met de bedrijfswagen hang je ergens een knop die de relais aantrekt zodat op dat moment alles via de MID meter gaat.

Echte bazen automatiseren dat dan via domotica :*) .
Echte bazen gaan niet lopen klootviolen en regelen gewoon een laadpunt waar een backend op kan. Dan stel je gewoon het juiste tarief in en gaat alles geheel automatisch zoals het hoort.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
V_ger schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:43:
[...]

Echte bazen gaan niet lopen klootviolen en regelen gewoon een laadpunt waar een backend op kan. Dan stel je gewoon het juiste tarief in en gaat alles geheel automatisch zoals het hoort.
Ok, punt :+
Nu ja goed, de poster had specifiek aangegeven dat hij dat niet wou. Het advies is goed genoeg gegeven.

Net terug van vakantie hier. Batterij van de auto toch weer prettig van 1 naar 55 pct kunnen duwen en de huisbatterij voldoende prik om de nachten door te komen oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stunter
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Hippe Lip schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:40:
[...]

@stunter
offtopic:
Ik lees her en der (vooral in andere E-topics) over selectiviteit, maar ik meen dat die eis van selectiviteit in de NEN-1010 er staat in de context van smeltzekeringen.
Vergis ik me?
Nee zowel zekering als automaat van de netbeheerder. Zie de wet

Maar een zekering moet de netbeheerder voor langs komen en een automaat kan je vaak zelf terug zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
stunter schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:08:
[...]

Nee zowel zekering als automaat van de netbeheerder. Zie de wet
een automaat kan je vaak zelf terug zetten
Maar niet meer dan 10x, dan moet de netbeheerder alsnog komen om de automaat te vervangen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:31
HyperBart schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:28:
[...]

Ok, punt :+
Nu ja goed, de poster had specifiek aangegeven dat hij dat niet wou. Het advies is goed genoeg gegeven.

Net terug van vakantie hier. Batterij van de auto toch weer prettig van 1 naar 55 pct kunnen duwen en de huisbatterij voldoende prik om de nachten door te komen oOo
Heb je hem vóór de vakantie naar 1% gereden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
ASS-Ware schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 00:08:
[...]

Heb je hem vóór de vakantie naar 1% gereden?
Hoe bedoel je? Ik vrees dat ik je vraag niet begrijp.
Ik denk dat het antwoord op je vraag neen is. Ik ben met 1 procent SoC op de EV resterend aangekomen thuis, de thuisbatterij zat op 100%.
Voor dat ik op vakantie ging heb ik 'm ooit al wel eens tot 1% gereden ja.

[ Voor 21% gewijzigd door HyperBart op 06-08-2025 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
HyperBart schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 00:42:
[...]

Hoe bedoel je? Ik vrees dat ik je vraag niet begrijp.
Ik denk dat het antwoord op je vraag neen is. Ik ben met 1 procent SoC op de EV resterend aangekomen thuis
Dan is het antwoord ja.
Dan zou ik toch wel nerveus worden.
Maar een EV wegzetten met een hele lage acculading is toch slecht voor de accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ASS-Ware schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:18:
[...]

Dan is het antwoord ja.
Hij kwam terug van vakantie met de auto thuis met 1%. Hij heeft hem niet twee weken met 1% laten staan. Tenminste, zo lees ik het. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
daemonix schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:23:
[...]

Maar niet meer dan 10x, dan moet de netbeheerder alsnog komen om de automaat te vervangen.
Hoezo tien keer? Beetje automaat heeft een levensduur van 2000 schakelingen. Nu zou ik dat niet gaan proberen te halen maar 10 keer is wel heel weinig.

https://hager.com/nl/cata...oduct/download/id/ADA916G

Een simpele hoofdschakelaar zit overigens op 60k schakelingen.

https://hager.com/nl/cata...roduct/download/id/SBN440

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:38
Even belangrijk om te weten, mocht je een Easee Charge Up incl. Equalizer overwegen en je gaat gebruik maken van een dienst als E-Flux of TAP Electric voor de verrekening van je zakelijke laadsessies. Je kunt dan niet volledig op zonne-energie laden. Dat werkt enkel als je Easee als platform hebt.

Dus enkel Beperkt Netgebruik werkt, maar niet Enkel Overtollig.

Weet overigens niet of dit een Easee "ding" is, of dat dit bij geen enkele laadpaal/unit werkt als je een dienst als E-Flux of TAP Electric er tussen hebt zitten.

[ Voor 27% gewijzigd door Rivanov op 06-08-2025 09:05 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:40:
[...]

Hoezo tien keer? Beetje automaat heeft een levensduur van 2000 schakelingen. Nu zou ik dat niet gaan proberen te halen maar 10 keer is wel heel weinig.

https://hager.com/nl/cata...oduct/download/id/ADA916G

Een simpele hoofdschakelaar zit overigens op 60k schakelingen.

https://hager.com/nl/cata...roduct/download/id/SBN440
Dat is de norm die Enexis heeft werd mij vrijdag verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 09:46
Rivanov schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:56:
Even belangrijk om te weten, mocht je een Easee Charge Up incl. Equalizer overwegen en je gaat gebruik maken van een dienst als E-Flux of TAP Electric voor de verrekening van je zakelijke laadsessies. Je kunt dan niet volledig op zonne-energie laden. Dat werkt enkel als je Easee als platform hebt.

Weet overigens niet of dit een Easee "ding" is, of dat dit bij geen enkele laadpaal/unit werkt als je een dienst als E-Flux of TAP Electric er tussen hebt zitten.
Ik heb een Peblar, gebruik TAP Electric. In de Peblar zelf bepaal ik hoe hij moet opladen (enkel zonnestroom (= overschot), of slim (ik vermoed dat dat "beperkt netgebruik" is van de Easee, hij vult het dan aan tot 1.4 kw). Dat werkt gewoon. TAP bepaald helemaal niets wat betreft het laadvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:50

Bij de Alfen lader heeft dit ook niets te maken met je backoffice. De paal regelt het laden op zonneergie. Tap Energie zorgt voor de finaciele afhandeling van de laadessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:02
daemonix schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:11:
Het zal ook enorm schelen of een automaat een grote kortsluitstroom (>100 A) moet afschakelen, of dat je zelf handmatig de fase uit zet, waarbij je hooguit 100 W (~0.5A) aan standbyverbruik afschakelt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
deejeebv schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:24:
[...]

Bij de Alfen lader heeft dit ook niets te maken met je backoffice. De paal regelt het laden op zonneergie. Tap Energie zorgt voor de finaciele afhandeling van de laadessie.
Dan is dat een Easee tekortkoming op dit moment.
Met Beperkt Netgebruik wordt mijn Tesla nu wél opgeladen, met Alleen Overschot doet hij dus niets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C69E83lgLYTvyp8CTQQiBIo1aOU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DI9zMukBo7sqnhLYgSPG6m3I.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je dus dat de auto nu met 4,3kW wordt geladen en daarvan 2,5kW aan zonne-energie wordt gebruikt en de rest vanaf het net.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KObScOXPtAhLHwSwqTlJBEZ6NO4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DOLL1Q8y0D0DIW4rNPJ40d87.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crX9vocVKEfbp-GPUHXXMQ7cq1M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sYVXNpUTxZoGyqCFo8TcwEk6.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0QHVLI1YTzHU9CTeFx_DGcsvYI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KIihciUBxCupkn7zPIXG26Ue.png?f=user_large

[ Voor 57% gewijzigd door Rivanov op 06-08-2025 09:34 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
[...]

Dan is het antwoord ja.
Ik ben met de auto op reis gegaan en met de auto aangekomen thuis.
Ik ben thuis aangekomen met de auto met 1% resterend op de autobatterij, ik ben 's nachts aangekomen met de auto. Ik heb 's nachts de auto aan de lader gehangen. 's Morgens is de auto beginnen laden.

Batterij wordt hier goed "gesoigneerd" maar ik ga niet stoppen bij een snellader als het niet nodig is als ik eens verre trips maak. Die paar uur aan 1 of 2% procent is slechts een of twee keer per jaar. Daar gaat het 'm ook niet op maken. Qua calibratie is het ook wel eens nuttig om een batterij een volledige cyclus te laten doen. Althans dat zie ik bij mijn Victron systeem met LFP batterij.
Inspired schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:29:
[...]

Hij kwam terug van vakantie met de auto thuis met 1%. Hij heeft hem niet twee weken met 1% laten staan. Tenminste, zo lees ik het. :)
Dit ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
[...]

Slaat nergens op. Zal wel een monteur zijn geweest die interessant wil doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:16
[...]

Je hebt gelijk, maar het is ook wel een gebruiksvoorwerp en geen porseleinen vaasje.
Er gebeurt echt niks als je de auto een nachtje op 1% wegzet en er gebeurt ook niks als ie een keer een dagje op 100% staat. Je moet het alleen niet altijd doen, maar incidenteel kan best. Net als met je eigen lijf, een keertje een BigMac eten kan geen kwaad, elke dag is een ander verhaal.

Geen idee wat mn degradatie is maar mn ID4 haalt na vier jaar nog steeds de WLTP opgave a als ik m 100% laad (500km op 100% lading) dus dat zal wel goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Hoe krijg je die AC, AUTO in dit dashboard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Jay-v schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:27:
[...]

Hoe krijg je die AC, AUTO in dit dashboard?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-7qp91oj2GQLYZYMwQAyllZKHM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t245nR9AtTE7QrCuEpiIlFLV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Inspired schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:29:
[...]

Ah, ja, dat is anders dan hoe ik het lees idd.
Maar dan toch, met 1% thuis komen is billenknijpen, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
ASS-Ware schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:30:
[...]

Ah, ja, dat is anders dan hoe ik het lees idd.
Maar dan toch, met 1% thuis komen is billenknijpen, lijkt me.
Bwoah, er zit altijd wel wat reserve op en ik bevond me dan op 10km van huis dus ik weet vanbuiten waar alle snelladers en huizen van vrienden staan :+ .
Ergens tussen 10 en 0 komt de melding dat ik gereduceerd vermogen heb maar daar merk ik nog niets van.
Er komt dan een schildpadje te staan maar traag voelt ie zeker niet aan :+ . Er komen dan ook waarschuwingen dat bij lange stilstand en koudere temperaturen het percentage nog lager kan uitvallen.
Ik ben ook nog niet tot het punt gegaan dat hij echt het vermogen beperkt. Hij komt al vooraf waarschuwen maar je bent er dan nog niet blijkbaar zie ik op screenshots van anderen.

In de zomer (omwille van PV-laden) heb ik geen minimal soc aanstaan op evcc maar in de winter zet ik 'm altijd op een minimal SoC van 10% zodat hij asap en met grijze stroom 's nachts altijd oplaadt zsm naar dat percentage.

[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 06-08-2025 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Laatst online: 17:52
Card Nox schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:57:
[...]
Hier zat ook een kleine handleiding bij, moet volgens mij wel te doen zijn, we shall see.
Gisteren de relay vervangen, stelde weinig voor inderdaad, denk zo'n 10minuten mee bezig geweest.
Zojuist nog een keer de Zoe wat bijgeladen en geen foutmelding, so far so good.
Netjes opgelost door Myenergi!
Hoe pas je die aan? Als ik het Energy dashboard wil aanpassen kan ik enkel de grote cards aanpassen, die jij laat zien staat er bij mij niet thuis.

ps. 491W is wel grof, maar je hebt ook een dikke rig natuurlijk :+

[ Voor 38% gewijzigd door Card Nox op 06-08-2025 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Card Nox schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:27:
[...]

Gisteren de relay vervangen, stelde weinig voor inderdaad, denk zo'n 10minuten mee bezig geweest.
Zojuist nog een keer de Zoe wat bijgeladen en geen foutmelding, so far so good.
Netjes opgelost door Myenergi!

[...]

Hoe pas je die aan? Als ik het Energy dashboard wil aanpassen kan ik enkel de grote cards aanpassen, die jij laat zien staat er bij mij niet thuis.

ps. 491W is wel grof, maar je hebt ook een dikke rig natuurlijk :+
Dit is de Power Flow Plus card. Dus geen Energy card. :)

https://github.com/flixlix/power-flow-card-plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Laatst online: 17:52
@Rivanov, thanks ze hebben ook een energy card voor de geinteresseerde:
https://github.com/flixlix/energy-flow-card-plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
@Card Nox Die 491W op dit moment valt nog wel mee hoor. Dan zit ik nu nogeens niet in m'n simulator, maar gewoon aan m'n bureau.

Als ik aan het racen ben dan piekt ie rond de 725W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:20:
[...]

Slaat nergens op. Zal wel een monteur zijn geweest die interessant wil doen.
Slaat wel degelijk ergens op, zie het bericht van @Andrehj.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
daemonix schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:38:
[...]

Slaat wel degelijk ergens op, zie het bericht van @Andrehj.
Nee, dan slaat 10x nog steeds nergens op als hij 60k volgens de spec kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:41:
[...]

Nee, dan slaat 10x nog steeds nergens op als hij 60k volgens de spec kan.
Dan weet je het beter joh. Ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
daemonix schreefj op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:48:
[...]

Dan weet je het beter joh. Ook prima.
Ik ga eerder af op een datasheet idd dan iemand op GoT. Ook gezien je andere overtuigende berichten over selectiviteit. ;) Als Enexis echt zo’n risico zag dan mogen ze wel elke 5 jaar de zekeringen gaan vervangen. Een zekering hangt er nu decennia in. Als die maar tien keer werkt dan hebben we wel een groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Laat die datasheet maar zien dan, het liefst voor stromen > 100 A of, beter nog 1000 A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov

Hierdoor ga ik waarschijnlijk TAP Electric er tussenuit halen en maandelijks maar het rapport uit Easee exporteren en declareren bij Ayvens. Dan maar geen automatische verrekening. PDFje uploaden in m'n Ayvens portal is ook 10 seconden werk.

Niet volledig op solar kunnen laden vind ik nu wel een gemis namelijk. Heb die panelen niet voor niets.

[ Voor 5% gewijzigd door Rivanov op 06-08-2025 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelll94
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 16-08 20:43
Goedemiddag allen,

Ik ben me aan het verdiepen in de wereld van de laadpalen om er thuis een plaatsen. Helaas sturen de adviseurs me alle kanten op.

Ik krijg het volgende aanbod:
- 3 fase 22kW lader (Zappi V2.1)
- inclusief load balancing via CT-klemmen
- aansluiten via distributiegroep (omvat de zonnepanelen + laadpaal).

Als ik het goed lees, wordt de laadpaal afgezekerd met een B32 automaat, de zonnepanelen met een B16 automaat en de distributiegroep met een B25/0.03A aardlekautomaat.

Met dit alles zou ik naar zeggen de opbrengst van mijn zonnepanelen kunnen optellen bij de netaansluiting van 3x25A. De installatie wordt middels load balancing op de netaansluiting beperkt tot maximaal 16.7kW.

Ik ben geen expert op het gebied van de NEN1010 & selectiviteit. De ene installateur zegt: dit mag niet, van een ander krijg ik dit wel aangeboden.

Bedankt alvast voor jullie hulp, vragen naar meer info altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Roelll94 @Inspired zegt dat het niet mag, ik zeg van wel. De verdeeldheid is groot. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:24

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

stunter schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:04:
[...]

De aardlekauotmaat zou ik een B-Kar nemen.
Een C neem je als je grote aanloop/piek stroom verwacht.

Ik heb zelf laatst de Peblar geinstalleerd en kon niet in de manual vinden of ik een B of C moest gebruiken.
Maar na navraag bij Peblar kreeg ik het antwoord dat hij op een B en C kan.
Ik zou nooit een C gebruiken als je het met een B af kan.

Een 20A B is selectief met een 25A C die vaak bij de netbeheerder zit. Bij een 20A C is dit niet het geval.

Voor de Alfen mag je ook een B en C gerbuiken staat in de handleiding. pagina 14
Bedankt voor je reactie, ik heb er niet veel verstand van en heb in eerste instantie gewoon gekozen op basis van het merk wat er al in zat en dan 20A, Eaton maakt deze dus niet in B-kar dus zal ik op zoek moeten naar een alternatief. Zal misschien qua prijs niet veel verschillen maar ik doe het wel liever in een keer goed.

Net als dat Peblar zegt dat 4mm2 genoeg is voor 30m kabel maar hier wordt 6mm2 verkondigd. Dat verschilt ook nog geen €100,- dus dan denk ik dat dat een betere keuze is, mogelijk ook voor de toekomst. Inmiddels heb ik de 2 LAN-kabels al getrokken en de trekveer er in laten zitten voor de dikkere kabel.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

[...]

@daemonix Oh, maar netbeheerders kunnen heel mooie verhaaltjes ophangen en verzinnen die lang niet altijd waarheid zijn.
Zolang het niet ergens zwart op wit staat, is het voor mij non-existent.

En als het waar zou zijn, hoe moet ik het dan nog interpreteren?
  • Is de eindgebruiker verplicht om die telling bij te houden en het de netbeheerder te melden?
  • Moet de eindgebruiker daarvoor betalen?
  • Wat is het gevolg (sancties?) wanneer dit niet nagevolgd wordt?
  • Wat zijn de veiligheidsrisico's als er niet vervangen wordt na 10x en hoe zijn die tot stand gekomen?
Ik ben wel erg nieuwsgierig.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Hippe Lip Nee, maar neem jij het risico dat een automaat niet meer uitschakelt als het vaak misgegaan is? Ik niet. Dat moet ieder voor zich bepalen, maar voor mij is veiligheid een heel belangrijk punt. Het is overigens nog nooit gebeurd bij ons. ;) Theoretische discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Roelll94 het is niet in lijn met NEN1010 norm inderdaad. Dat is een wettelijke verplichting in Nederland. Veel mensen doen het echter wel zo. Al zie ik het nut niet zo van sneller 11kW laden. Moet ook zeggen dat mijn auto dat nu sowieso ook niet kan. :)

Ik ga in de toekomst eerder langzamer laden dan sneller. Al is 32A op 1 fase dan wel weer handig qua solar charging.

Wil je graag tot 17kW kunnen laden? Kan je auto tot 22kW laden? Of is er een andere reden?

[ Voor 11% gewijzigd door Inspired op 06-08-2025 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
daemonix schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:59:
@Hippe Lip Nee, maar neem jij het risico dat een automaat niet meer uitschakelt als het vaak misgegaan is? Ik niet. Dat moet ieder voor zich bepalen, maar voor mij is veiligheid een heel belangrijk punt. Het is overigens nog nooit gebeurd bij ons. ;) Theoretische discussie.
Wat is dan veilig? 1 keer? 5 keer? Of tien keer omdat iemand van Enexis dat roept terwijl de fabrikant aangeeft dat het in de duizendtallen zit? En je vervangt dan ook alle automaten mocht je een ander huis kopen in de toekomst? Voor mij is veiligheid ook belangrijk maar dit is gewoon totaal overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
daemonix schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:54:
@Roelll94 @Inspired zegt dat het niet mag, ik zeg van wel. De verdeeldheid is groot. ;)
Jij zegt dit zonder enige bron. Dan moet je het niet roepen imho. Het staat zwart op wit in de geldende norm. En dan heb je het een post eerder over veiligheid. :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:08:
[...]

Jij zegt dit zonder enige bron. Dan moet je het niet roepen imho. Het staat zwart op wit in de geldende norm. En dan heb je het een post eerder over veiligheid. :?
Geldende norm? Heb je wel gezien dat die stopt zodra is gebouwd en opgeleverd? Het Bouwbesluit waarin de verplichting is opgenomen is niet van toepassing op bestaande woningen, slechts een advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
daemonix schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:15:
[...]

Geldende norm? Heb je wel gezien dat die stopt zodra is gebouwd en opgeleverd? Het Bouwbesluit waarin de verplichting is opgenomen is niet van toepassing op bestaande woningen, slechts een advies.
Zou ik wel even je voorwaarden van je opstalverzekering nalezen voordat je gaat klussen. Diverse eisen wel dat de installatie conform de NEN1010 is. Verder is het een norm voor een veilige installatie. Snap niet wat daar slecht advies aan is. Helemaal als je zelf automaten na 10 keer trippen gaat vervangen omdat het zo veilig zou zijn.
Een opstalverzekering dekt de schade aan je huis (de opstal), zoals bij brand, storm of inbraak. Bij het beoordelen van de schade kan de verzekeraar (of een expert) de elektrische installatie controleren op basis van de NEN 1010 norm om de oorzaak van de schade te bepalen.
Forumleden die afwijken van de NEN1010 obv jouw advies kunnen bij je aankloppen in het geval van problemen met de verzekering?

[ Voor 24% gewijzigd door Inspired op 06-08-2025 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

En ik doe het gewoon. 8)
Heerlijk met 22kW kunnen laden of 32A op 1 fase bij PV-laden ondanks 3x 25A hoofdzekeringen.

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 06-08-2025 20:11 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

daemonix schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:59:
@daemonix Nou ben je de boel aan het omdraaien.
En nu ben jij degene die (onder omstandigheden) vind dat de automaat aan vervanging toe is. Hoe ga je dat aanpakken dan? Jij mag ‘m niet vervangen en het is maar de vraag of de netbeheerder die wil vervangen…

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormnl
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19:22
OlafB schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:49:
Ik heb onlangs nog contact gehad met Coolblue Laden mbt zonne-laden via hun bluebuilt laadpaal die ik (helaas) aan mijn huis heb zitten door keuze van de vorige bewoner.

Coolblue geeft in mail 1 aan:
...kun je met behulp van een homewizard slim gebruik maken van jouw opgewekte zonne energie. Doormiddel van de loadbalancing kan de laadpaal communiceren met de homewizard. Als het goed is heb je hier een kabel lopen naar de slimme meter. Mocht dat niet het geval zijn dan moeten we nog loadbalancing bij jou komen aanleggen.

Nb. Ik heb een p1 meter van homewizard maar dat tovert natuurlijk niet een zonne-laden optie in de bepertke laadpaalsectie van hun mooie coolblue webwinkel app.

Coolblue geeft in mail 2 aan:
.... Om gebruik te maken van dynamic load balancing via zonnepanelen moet wij het een en ander wijzigen bij jou op locatie. De laadpaal moet namelijk aangepast worden om te kunnen communiceren met de homewizzard.

Omdat we langs moeten komen rekenen we €119 incl. btw servicekosten. Let hierbij wel op dat we hiermee nog in een testfase zitten. In de pilot fase bleek de optie nog niet optimaal te werken en toch nog wel voor wat problemen te zorgen. De keuze aan jou of je deze optie wilt testen of dat je het toch nog liever afwacht totdat de ontwikkelingen verbetert zijn.

Ben benieuwd of het ooit komt..
@OlafB apart dat jouw deelname aan de pilot wordt aangeboden, mij is die deelname een paar maanden terug toegezegd. Heb ondertussen 5 keer om een update gevraagd mbt die pilot deelname en Coolblue antwoord niet eens.
zeer teleurstellend allemaal, ik zou niemand maar dan ook niemand aanraden de bluebuilt af te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:33
daemonix schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:15:
[...]

Ik heb een tijdje geleden dit topic geopend:
7.4kW 1 fase of 11kW 3 fase laadpaal, mogelijk?

Dat is precies de discussie die ik hier nu zie.
Ik kwam zelf op onderstaande uit.

Waarbij mijn conclusie eigenlijk is dat 11kW op een gewone 3x25A aansluiting, of 7.4kW op een 1x40A aansluiting eigenlijk niet kan als je aan de regels wil blijven voldoen.

Dat heeft ook te maken met de derating van de automaten als ze opwarmen.
Waardoor ze vanzelf een lagere waarde krijgen, hogere temperatuur? => Lagere afschakelstroom.

Zijn gewoon tabelletjes van.
RobbieT schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:54:
Je ziet overal geadverteerd worden met 11kW 3 fase of 7.4kW 1 fase laadpalen.

Voor zover ik weet krijg je dat alleen binnen de regels thuis niet voor elkaar.
Je komt altijd lager uit.

Voorbeeld 1 fase:

Hoofdzekering netbeheerder C40

Dan is de max aardekautomaat die je mag toepassen B25, dus helaas geen B32
Anders ben je niet meer selectief < 80% van 40A in dit geval.

Die B25 aardlekautomaat mag je niet langdurig op meer dan 80% belasten.
80% x 25A = 20A.

Dan kom ik op een max laadvermogen uit van 230V x 20A = 4.6kW.
Dus niet de volle 230V x 32A = 7.4kW.

Voorbeeld 3 fase:

Hoofdzekering netbeheerder C25

Dan is de max aardekautomaat die je mag toepassen B16, dus helaas geen B20
Anders ben je niet meer selectief < 80% van 25A in dit geval.

Die B16 aardlekautomaat mag je niet langdurig op meer dan 80% belasten.
80% x 16A = 12.8A.

Dan kom ik op een max laadvermogen uit van 3 x 230V x 12.8A = 8.8kW.
Dus niet de volle 3 x 230V x 16A = 11kW.

Mis ik iets?
Ben ik te netjes met m'n redenering?

Of wordt er maar wat gedaan overal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

RobbieT schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:15:
[...]

Ik heb een tijdje geleden dit topic geopend:
7.4kW 1 fase of 11kW 3 fase laadpaal, mogelijk?

Dat is precies de discussie die ik hier nu zie.
Ik kwam zelf op onderstaande uit.

Waarbij mijn conclusie eigenlijk is dat 11kW op een gewone 3x25A aansluiting, of 7.4kW op een 1x40A aansluiting eigenlijk niet kan als je aan de regels wil blijven voldoen.

Dat heeft ook te maken met de derating van de automaten als ze opwarmen.
Waardoor ze vanzelf een lagere waarde krijgen, hogere temperatuur? => Lagere afschakelstroom.

Zijn gewoon tabelletjes van.

[...]
Als ik het goed begrepen heb geldt die max. 80% continu belasten niet voor PV en laadpunten. Die selectiviteit geldt dacht ik wel maar het is niet onveilig om het anders te doen (en daar gaat het uiteindelijk om). Hooguit trippen bij kortsluiting je hoofdzekeringen eerder dan je laadpunt zekeringen. Ik heb zelf overigens 3x32A voor mijn laadpunt bij een 3x25A hoofdaansluiting.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
DonJuape schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:23:
[...]

Als ik het goed begrepen heb geldt die max. 80% continu belasten niet voor PV en laadpunten. Die selectiviteit geldt dacht ik wel maar het is niet onveilig om het anders te doen (en daar gaat het uiteindelijk om). Hooguit trippen bij kortsluiting je hoofdzekeringen eerder dan je laadpunt zekeringen. Ik heb zelf overigens 3x32A voor mijn laadpunt bij een 3x25A hoofdaansluiting.
Derating van automaten door temperatuur is gewoon een fysieke beperking, daar ontkom je niet aan.
Als het in de groepenkast lukt om een eenheid breedte vrij de houden aan beide kanten van de automaat, dan helpt dat al.

Maar als je automaat boven de 30 graden komt, dan ga je gewoon deraten. De max. belasting waarbij de automaat afschakelt loopt vanzelf terug.

Dat geld natuurlijk voor alle automaten in de keten... Dus ook de hoofdautomaat.

Als het koeler is dan kom je er vaak misschien mee weg, maar op warme zomerdagen is de kans groot dat het problemen geeft.

Voor de rest is een discussie of het mag, of selectiveit een eis is.
Los van de regels is de vraag of het prettig is als alles in huis uitgaat in plaats van alleen de laadpaal.

Jij hebt blijkbaar een B32 voor je laadpaal:

B: (3-5) x In
C: (5-10)x In

B32
3 x 32 = 96
5 x 32 = 160

Ten opzichte van de C25 hoofdautomaat:
C25
5 x 25 = 125
10 x 25 = 250

Is dus een loterij welke eruit gaat.
Nooit selectief.

[ Voor 7% gewijzigd door RobbieT op 06-08-2025 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Rivanov schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:00:
[...]

Hierdoor ga ik waarschijnlijk TAP Electric er tussenuit halen en maandelijks maar het rapport uit Easee exporteren en declareren bij Ayvens. Dan maar geen automatische verrekening. PDFje uploaden in m'n Ayvens portal is ook 10 seconden werk.

Niet volledig op solar kunnen laden vind ik nu wel een gemis namelijk. Heb die panelen niet voor niets.
Ja, dit is helaas een Easee-ding, waardoor ik persoonlijk hem niet aan zou raden, maar afijn.

Het ene heeft of hoeft niets te maken met het andere. Maar bij Easee kun je maar één “Operator” selecteren waarbij de handige functies aan de operator “Easee” hangen. Kies je een backoffice, dan ben je inderdaad een deel hiervan kwijt.

Peblar en Alfen scheiden dit netjes.

Dus voor iedereen die weer eens door de bomen het bos niet meer ziet; neem de Peblar of de Alfen en u kunt alles en nog meer.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
DonJuape schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:23:
[...]

Officieel is LB geen zekering en dus zul je bij een keuring een probleem hebben. Strikt genomen is het niet in lijn met de selectiviteitseis in de NEN1010. Daarom zal een “echte” electricien het niet zo aansluiten denk ik. Nu zal zo’n keuring niet snel plaats vinden dus het is meer een persoonlijke keuze of je het wilt of niet. Beetje zoals te hard rijden. Het mag niet, veel mensen doen het toch. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Inspired schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:58:
[...]
Beetje zoals te hard rijden. Het mag niet, veel mensen doen het toch. :)
… en zolang je dat nou veilig doet, is er niet zoveel aan de hand.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
JanHenk schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:45:
[...]

Ja, dit is helaas een Easee-ding, waardoor ik persoonlijk hem niet aan zou raden, maar afijn.

Het ene heeft of hoeft niets te maken met het andere. Maar bij Easee kun je maar één “Operator” selecteren waarbij de handige functies aan de operator “Easee” hangen. Kies je een backoffice, dan ben je inderdaad een deel hiervan kwijt.

Peblar en Alfen scheiden dit netjes.

Dus voor iedereen die weer eens door de bomen het bos niet meer ziet; neem de Peblar of de Alfen en u kunt alles en nog meer.
Misschien komt dit nog eens ooit in een update.
Maar het is geen dealbreaker voor mij in the end. Verder werkt het allemaal top en qua design vind ik de Easee wel de mooiste unit. ;)

/edit: request was al aangemaakt op de Feedback pagina van Easee. Dus hopelijk pikken ze het op.

https://feedback.easee.com/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gI7nqMgtdfztfLCLdN_dl856ulY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZtt2AMfkPszDxwlpQQ4oBnu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Rivanov op 07-08-2025 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelll94
Bedankt @daemonix , @Inspired , @Hippe Lip .
Ik merk dat het een polariserend onderwerp is ;)

Ik heb een PHEV die enkel 1 fase kan laden (tot 7kW), dit kan dan aanzienlijk sneller. Daarnaast is het zonneladen en toekomstbestendigheid voor mij ook belangrijk.
In de praktijk wil ik proberen zoveel mogelijk zonne-energie weg te laden (dus in mijn geval tot ongeveer 5kW).

@Inspired , indien je de NEN1010 volgt, hoe zou dit dan afgezekerd moeten worden om geen problemen te hebben met selectiviteit? Is 25A dan het maximale, 20A of zelfs maar 16A (factor 1.6)? Op 25A zou ik nog steeds mijn doel halen omdat ik dan tot 5.7kW kan laden op 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

RobbieT schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:42:
[...]

Derating van automaten door temperatuur is gewoon een fysieke beperking, daar ontkom je niet aan.
Als het in de groepenkast lukt om een eenheid breedte vrij de houden aan beide kanten van de automaat, dan helpt dat al.

Maar als je automaat boven de 30 graden komt, dan ga je gewoon deraten. De max. belasting waarbij de automaat afschakelt loopt vanzelf terug.

Dat geld natuurlijk voor alle automaten in de keten... Dus ook de hoofdautomaat.

Als het koeler is dan kom je er vaak misschien mee weg, maar op warme zomerdagen is de kans groot dat het problemen geeft.

Voor de rest is een discussie of het mag, of selectiveit een eis is.
Los van de regels is de vraag of het prettig is als alles in huis uitgaat in plaats van alleen de laadpaal.

Jij hebt blijkbaar een B32 voor je laadpaal:

B: (3-5) x In
C: (5-10)x In

B32
3 x 32 = 96
5 x 32 = 160

Ten opzichte van de C25 hoofdautomaat:
C25
5 x 25 = 125
10 x 25 = 250

Is dus een loterij welke eruit gaat.
Nooit selectief.
Heb je een bron voor dat deraten? Deraten is het beperken van de stroom. Volgens mij kunnen automaten dat helemaal niet.
Dat kunt alleen verbruikers laten deraten, bijvoorbeeld een laadpunt dat de stroom beperkt als er te veel huisvrrbruik is (load balancing dus).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
@Roelll94 moet officieel een factor 1.6 zijn. Dus eigenlijk twee stappen. Achter 25A mag officieel maximaal 16A. Hoeveel kWh heeft je PHEV? Is hij sowieso niet vol in 3/4 uur? Verder wil ik ook niet zeggen dat je dit absoluut niet moet doen. Met goede LB is er weinig aan de hand. Al is het dus niet in lijn met de voorschriften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
DonJuape schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:03:
[...]

Heb je een bron voor dat deraten? Deraten is het beperken van de stroom. Volgens mij kunnen automaten dat helemaal niet.
Dat kunt alleen verbruikers laten deraten, bijvoorbeeld een laadpunt dat de stroom beperkt als er te veel huisvrrbruik is (load balancing dus).
Impact ga je alleen krijgen bij hele hoge temperatuur. De uitschakelkariktetistiek is sowieso tot 50 graden gegarandeerd bij een beetje automaat. Die is ook volgens de IEC/EN60947-2 zo getoetst. Dan heb je het dus over een omgevingstemperatuur van 50 graden en volle belasting. Als je een automaat goed aansluiten dan zou hij niet ineens moeten gaan trippen bij langdurig gebruik op de nominale stroom. In de vorige woning met ABB en nu met Hager ook nog nooit gehad. Een bron voor die 30 graden ga je sowieso niet vinden. Dat is zeker niet te warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelll94
Inspired schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:20:
@Roelll94 moet officieel een factor 1.6 zijn. Dus eigenlijk twee stappen. Achter 25A mag officieel maximaal 16A. Hoeveel kWh heeft je PHEV? Is hij sowieso niet vol in 3/4 uur? Verder wil ik ook niet zeggen dat je dit absoluut niet moet doen. Met goede LB is er weinig aan de hand. Al is het dus niet in lijn met de voorschriften.
Ik heb een PHEV met 17kWh accu. Het klopt dat deze binnen een relatief korte tijd vol is, voor mij is het voornamelijk van belang dat ik mijn auto maximaal kan laden met de zonnepanelen (dus tot 5kW).
Voor de load balancing kies ik extra geen p1 poort oplossing maar een met een eigen meter of ct klemmen. Mijn slimme meter is te traag (SMR 4.2) voor een goede LB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjapmeister
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:32
Hoi allemaal,

Wij krijgen vanaf 2026 onze eerste leaseauto. Via Ayvens (oude Leaseplan). Het wordt hoogstwaarschijnlijk een BYD Sealion. Dan heb ik dus ook een laadpaal thuis nodig. Of tenminste, dat willen we wel. Nu wil ik een laadpaal die voorbereid is op de toekomst, die snel kan laden en die geen sneaky abonnementen of zoiets nodig heeft. Gewoon kopen en klaar.

Kunnen jullie mij daarmee helpen wat ik moet kopen en waar ik op moet letten?

Wat specs:
- Brochure BYD: Onboard 11 kW AC lader (3 fasen) / 150 kW DC snellader
- Brochure BYD: Vehicle to Load (max. 3,3 kW)
- We hebben thuis 3 fase. 3 x 25A
- We hebben 17 zonnepanelen a 420Wp.
- We verbruiken nu zelf maar zo'n 3.500kwh, We leveren dus veel terug.
- Alhoewel de BYD geen V2G of V2H heeft zou ik de laadpaal daar wel al voor willen kopen of in ieder geval dat die laadpaal later er geschikt voor gemaakt kan worden.
- specifiek je eigen zonne-energie gebruiken om de auto te laden zou handig zijn, dat schelt terugleveren wat echt niets oplevert.

Alvast enorm bedankt voor de hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Sjapmeister schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:03:
Hoi allemaal,

Wij krijgen vanaf 2026 onze eerste leaseauto. Via Ayvens (oude Leaseplan). Het wordt hoogstwaarschijnlijk een BYD Sealion. Dan heb ik dus ook een laadpaal thuis nodig. Of tenminste, dat willen we wel. Nu wil ik een laadpaal die voorbereid is op de toekomst, die snel kan laden en die geen sneaky abonnementen of zoiets nodig heeft. Gewoon kopen en klaar.

Kunnen jullie mij daarmee helpen wat ik moet kopen en waar ik op moet letten?

Wat specs:
- Brochure BYD: Onboard 11 kW AC lader (3 fasen) / 150 kW DC snellader
- Brochure BYD: Vehicle to Load (max. 3,3 kW)
- We hebben thuis 3 fase. 3 x 25A
- We hebben 17 zonnepanelen a 420Wp.
- We verbruiken nu zelf maar zo'n 3.500kwh, We leveren dus veel terug.
- Alhoewel de BYD geen V2G of V2H heeft zou ik de laadpaal daar wel al voor willen kopen of in ieder geval dat die laadpaal later er geschikt voor gemaakt kan worden.
- specifiek je eigen zonne-energie gebruiken om de auto te laden zou handig zijn, dat schelt terugleveren wat echt niets oplevert.

Alvast enorm bedankt voor de hulp.
Lees dit topic rustig door en al je vragen worden beantwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
En trap niet in de verkooppraatjes dat de betreffende laadpaal in de toekomst V2H of V2G gaat ondersteunen. Je hebt geen enkele zekerheid dat dat ook echt gaat gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Je hebt het over sneaky abonnementen, maar hoe ga je de gebruikte stroom door je werkgever laten betalen? Wellicht eist die wel een backoffice, waar je een abo voor nodig hebt.

Je zonnepanelen leveren max iets meer dan 7kW, als de zon vol schijnt. Als je overdag niet thuis bent en/of regelmatig veel kilometers rijdt wordt dat denk ik een uitdaging.

Zelf knijp ik mijn laadpaal tot ongeveer 5kW en samen met de accu laad ik in de zomer tussen 12 en 4 zo max bijna 20kWh, met 1 a 2 keer 100km in een week lukt dat prima. Echter als ik 2 dagen achter elkaar 400km moet rijden dan gaat het in de nacht met 11kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

daemonix schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:11:
En trap niet in de verkooppraatjes dat de betreffende laadpaal in de toekomst V2H of V2G gaat ondersteunen. Je hebt geen enkele zekerheid dat dat ook echt gaat gebeuren.
Oh, die paal gaat het mss wel ondersteunen (ooit…), maar of het daarmee ooit werkelijk tot een werkend geheel komt in samenwerking met een EV is maar zeer de vraag 8)

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Inspired wat is ‘officieel’?
Staat die factor ook in de NEN1010 of in de wet?

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
janne_nl schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:11:
Je hebt het over sneaky abonnementen, maar hoe ga je de gebruikte stroom door je werkgever laten betalen? Wellicht eist die wel een backoffice, waar je een abo voor nodig hebt.

Je zonnepanelen leveren max iets meer dan 7kW, als de zon vol schijnt. Als je overdag niet thuis bent en/of regelmatig veel kilometers rijdt wordt dat denk ik een uitdaging.

Zelf knijp ik mijn laadpaal tot ongeveer 5kW en samen met de accu laad ik in de zomer tussen 12 en 4 zo max bijna 20kWh, met 1 a 2 keer 100km in een week lukt dat prima. Echter als ik 2 dagen achter elkaar 400km moet rijden dan gaat het in de nacht met 11kW.
TAP Electric is gratis voor de laadpaalgebruiker en heeft geen abonnementskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjapmeister
Rivanov schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:10:
[...]

Lees dit topic rustig door en al je vragen worden beantwoord.
De topic is 700 pagina's. 8)7 . Ik hoef niet alle ins en out al te begrijpen, ik wil nu alleen gewoon een laadpaal kopen waarmee ik geen kat in de zak koop ook kijkend naar de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjapmeister
Hippe Lip schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:20:
[...]

Oh, die paal gaat het mss wel ondersteunen (ooit…), maar of het daarmee ooit werkelijk tot een werkend geheel komt in samenwerking met een EV is maar zeer de vraag 8)
Oftewel kan ik simpelweg concluderen dat nu voorbereid op V2H / V2G een laadpaal kopen een mythe is? En dat het dus geen enkele zin heeft om mij daar nu al druk om te maken? En dat ik dus over 5 - 10 jaar moet accepteren dat ik mijn laadpaal zal moeten vervangen / upgraden met alle extra kosten van dien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerwim
Sjapmeister schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:24:
[...]

De topic is 700 pagina's. 8)7 . Ik hoef niet alle ins en out al te begrijpen, ik wil nu alleen gewoon een laadpaal kopen waarmee ik geen kat in de zak koop ook kijkend naar de toekomst.
Ik ben erg tevreden met mijn Peblar Business (en deze sluit ook aan bij jouw wensen), krijgt in de toekomst V2G / V2H (maar inderdaad, al die beloftes...) :)

Voor nu: hij doet wat hij moet doen en later zien we wel weer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Sjapmeister schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:27:
[...]

Oftewel kan ik simpelweg concluderen dat nu voorbereid op V2H / V2G een laadpaal kopen een mythe is? En dat het dus geen enkele zin heeft om mij daar nu al druk om te maken? En dat ik dus over 5 - 10 jaar moet accepteren dat ik mijn laadpaal zal moeten vervangen / upgraden met alle extra kosten van dien?
@Sjapmeister Om het nou een mythe te noemen gaat me wat ver, maar de kans dat je werkelijk ooit uitkomt op het punt dat je voor ogen hebt lijkt bijzonder klein.
Ik zou het geld er daarom nu nog niet aan uitgeven.

Zie ook dit epistel.
Hippe Lip schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:40:
[...]

Als je het over V2G hebt zou ik er eentje kiezen die gegarandeerd = bewezen in NL werkt met mijn auto. De kans dat het werkelijk werkt schat ik nog steeds klein in.

Ik wacht er dus al jaren op, riep destijds om het hardst dat ik direct een nieuwe auto zou kopen als het zou werken, maar heb toch eind 2024 een nieuwe IONIQ 5 besteld (geleverd feb. ‘25). Inmiddels verwacht ik dat het mogelijk gaat zijn tegen de tijd dat ik aan de volgende =3e EV toe ben, als ik heel eerlijk ben.
Eerst zien (heel letterlijk, met eigen ogen en niet van ‘horen zeggen’ of met garanties van wie dan ook), dan pas geloven. Er is al teveel geroepen.

Zelfs combinatie van firmware van de paal met firmware van de auto is van belang. Heel specifiek dus. En dan nog zou het me niet verbazen dat als het werkt en de auto krijgt een OTA-update, dat het dan opeens niet meer werkt. Het pioniersstadium is bij V2G nog niet eens begonnen.

[...]

Dat ‘voorbereid’ zegt in mijn ogen helemaal nix. Als het straks niet blijkt te werken, krijg je dan je geld terug? Garanties worden ws niet gegeven óf zijn met 100 mitsen en maren omgeven.

Ik zou het er nu niet aan uitgeven, maar dat moet je inmiddels met dit verhaal wel duidelijk zijn.

[ Voor 51% gewijzigd door Hippe Lip op 07-08-2025 09:38 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-09 15:39
Hippe Lip schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:22:
[...]

Ja, er staat in NEN1010 een factor 1.6, voor smeltveiligheden. Voor andere overstroom beveiligingen dient de gehele stroom-tijd-karakteristiek gebruikt te worden als vergelijking.

Maar, er staat ook in de NEN1010 dat selectiviteit voor overstroom informatief is, een aanbeveling en geen norm. Bovendien kan er ook software gebruikt worden (zoals loadbalancing) om aan de selectiviteit te voldoen. Het is niet alleen afhankelijk van de gebruikte overstroom beveiligingen. Zie ook NEN1010-2020 paragraaf 536.4.1.2

Nog een opmerking: selectiviteit voor overstroom heeft geen invloed op de veiligheid van de installatie (de spanning zal immers uitgezet worden als er een overstroom situatie plaatsvindt), maar dient ervoor om de omvang van het ingrijpen van de beveiliging zoveel mogelijk te beperken (door alleen de groep uit te zetten waar de foutsituatie zich voordeed).

[ Voor 19% gewijzigd door RJan61 op 07-08-2025 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@RJan61 Dank, dat was de info waarnaar ik op zoek was. In het verleden heb ik dat ook al eens uitgebreid onderzocht en kwam toen tot die conclusie, maar was de details intussen kwijt.

Het blijft natuurlijk hoe dan ook belangrijk om de constructie veilig te maken met de juiste componenten en onderdelen die de som der stromen aan kunnen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Rivanov schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:24:
[...]

TAP Electric is gratis voor de laadpaalgebruiker en heeft geen abonnementskosten.
Klopt, ze rekenen een fee op de laadtarieven zie ik.
Ik vroeg me af wat de business case is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
janne_nl schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:52:
[...]

Klopt, ze rekenen een fee op de laadtarieven zie ik.
Ik vroeg me af wat de business case is.
Klopt. Zij zetten 15% op jouw ingestelde tarief en belasten dat door naar Travelcard/MTC etc.
Jij krijgt gewoon jouw normale tarief terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerwim
Rivanov schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:53:
[...]

Klopt. Zij zetten 15% op jouw ingestelde tarief en belasten dat door naar Travelcard/MTC etc.
Jij krijgt gewoon jouw normale tarief terug.
Ze rekenen 10% extra. 5% indien je zelf een gratis TAP abbo neemt (met druppel). 0% indien je 2,50 per maand betaald (kan je werkgever ook doen). Ze hebben ook een split billing systeem (maar verder niet in verdiept).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Hippe Lip schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:22:
[...]

Ook in de NEN1010 idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:44
daemonix schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:11:
On top of that, ook je huis zal V2G moeten gaan ondersteunen.

De stroom die je (hypothetisch) uit je auto zou kunnen halen, weet niet waar jouw huis ophoudt en dat van je buren begint. Als er in je huis niets geregeld wordt, ben je dus gewoon rücksichtslos aan het terugleveren aan het net.
En daar krijg je dan vast wel geld voor, maar ik denk dat het doel van een elektrische auto anders is dan een rijdende batterij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RJan61
pimk schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:12:
[...]

De stroom die je (hypothetisch) uit je auto zou kunnen halen, weet niet waar jouw huis ophoudt en dat van je buren begint. Als er in je huis niets geregeld wordt, ben je dus gewoon rücksichtslos aan het terugleveren aan het net.
En daar krijg je dan vast wel geld voor, maar ik denk dat het doel van een elektrische auto anders is dan een rijdende batterij.
Terugleveren aan het net is anders precies de definitie van V2G: Vehicle to Grid. Daar hoeft je huis dus niets voor te doen. Misschien bedoel je meer V2H Vehicle to Home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Dat lijkt me erg kort door de bocht.
Als je V2G hebt zal of het gebruik moeten stoppen bij een storing in het Grid, of het grid moet fysiek loskoppelen van je huis.

Dus niets voor doen is niet noodzakelijk waar.

(Zie de backupinterface van Solaredge)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@RJan61 Dank voor de herbevestiging. Ik heb het ergens in 2020 of 2021 ook al een keer uitgezocht en kwam tot dezelfde conclusie maar kon het niet terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:20
Een laadpaal die v2h of v2g ondersteunt heeft extra hard en software nodig,
Om het toe te passen moet de wet in nl nog worden aangepast heb ik begrepen, en moet er volgens mij nog een protocol oid tot standaard tot definitieve standaard worden verheven, en in werking worden gesteld per de datum.
Sommige dingen zijn administratief en buiten de leverancier van de laadpaal. Andere suzullen dan wel op de juiste manier moeten worden geïmplementeerd in de software en moeten worden vrij geschakeld als mogelijkheid. Er zullen dus ongetwijfeld updates nodig zijn aan de software, of de instellingen, en wellicht is er ook extra hardware in de paal nodig, dat de laadpaal het in de toekomst ondersteunt hoef pt dan mogelijk alleen te betekenen dat de stroom via de kabel van de auto naar de laadpaal kan gaan, en van de laadpaal naar de hisinstallatie. Dat zou dus kunnen betekenen dat alles behalve die twee kabels, vervangen of uitgebreid moet worden, ofwel met een omvormer of nog meer hardware, en aanpsssingen in huis, of zelfs met een nieuw apparaat die alles aanstuurt inclusief nieuwe software en nieuwe abonnementsuitbreidingen waar je voor moet betalen. Er nu al rekening meehiuden zou zomaar eens veel minder kunnen betekenen dan je denkt.
Er rekening mee houden dat tegen die tijd voor een zelfde bedrag als nu weer een andere paal moet worden gekocht en nu de vrijheid hebben om tot die tijd een veel minder ingewikkelde en goedkopere paal te kunnen nemen zou zomaar eens veel voordeliger kunnen zijn.
Plus, wie weet wat er in die tijd nog meer verandert aan elektrische auto’s, zonnepanelen, energiecontracten en regeringen, of je eigen thuis-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
DonJuape schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:03:
[...]

Hier staat die tabel bijvoorbeeld in:
https://storage.electrika...-hager-cat-19-090-099.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yuQhM3kgiN-q6zJa92ExFcizc5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w0S8e8JNEvmZMMo459HcgnkK.jpg?f=fotoalbum_large

Wat je ziet is dat je boven de 30 graden snel gaat deraten.
Als de omgevingstemperatuur in de zomer richting de 30 graden gaat, dan zal het in die groepenkast nog warmer worden.
50 graden in de groepenkast is dan al gauw gehaald.

Meet maar eens de temperatuur op een warme dag terwijl je de auto aan het laden bent.
Je zal zien dat die automaat warmer wordt dan je denkt.

Nog wat interessant leesvoer.
https://sparkyninja.com/blog/circuit-breaker-grouping

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:50
RobbieT schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:07:
[...]

Hier staat die tabel bijvoorbeeld in:
https://storage.electrika...-hager-cat-19-090-099.pdf

[Afbeelding]

Als de omgevingstemperatuur in de zomer richting de 30 graden gaat, dan zal het in die groepenkast nog warmer worden.

Meet maar eens de temperatuur op een warme dag terwijl je de auto aan het laden bent.

Nog wat interessant leesvoer.
https://sparkyninja.com/blog/circuit-breaker-grouping
Maar dat levert toch geen veiligheidsprobleem op. Het enige risico is dat de automaat er uitklapt bij een lager als het nominaal vermogen. Dat is misschien vervelend, maar levert volgens mij geen risico's op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RJan61
RobbieT schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:07:
[...]

Volgens mij worden hier weer een aantal zaken door elkaar gehaald. De derating van een automaat heeft te maken met opwarming van buiten af. Dit is vooral in een industriële omgeving van belang, omdat er dan langdurig grootgebruik is. Maar in dit topic gaat het over thuisladen, en lang niet iedereen heeft een warmtepomp, oven, sauna en wasmachine die heel de dag door continue aanstaan. Hierdoor valt de opwarming in een doorsnee groepenkast best wel mee.
Dat de automaat van de laadpaal best wel warm wordt is een gegeven, maar zolang het de enige is die warm wordt (en er niet meerdere naast elkaar staan) heeft dit geen invloed op de specificaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:16
engelbertus schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:00:
Om het toe te passen moet de wet in nl nog worden aangepast heb ik begrepen, en moet er volgens mij nog een protocol oid tot standaard tot definitieve standaard worden verheven, en in werking worden gesteld per de datum.
Sommige dingen zijn administratief en buiten de leverancier van de laadpaal. Andere suzullen dan wel op de juiste manier moeten worden geïmplementeerd in de software en moeten worden vrij geschakeld als mogelijkheid. Er zullen dus ongetwijfeld updates nodig zijn aan de software, of de instellingen, en wellicht is er ook extra hardware in de paal nodig, dat de laadpaal het in de toekomst ondersteunt hoef pt dan mogelijk alleen te betekenen dat de stroom via de kabel van de auto naar de laadpaal kan gaan, en van de laadpaal naar de hisinstallatie. Dat zou dus kunnen betekenen dat alles behalve die twee kabels, vervangen of uitgebreid moet worden, ofwel met een omvormer of nog meer hardware, en aanpsssingen in huis, of zelfs met een nieuw apparaat die alles aanstuurt inclusief nieuwe software en nieuwe abonnementsuitbreidingen waar je voor moet betalen. Er nu al rekening meehiuden zou zomaar eens veel minder kunnen betekenen dan je denkt.
Er rekening mee houden dat tegen die tijd voor een zelfde bedrag als nu weer een andere paal moet worden gekocht en nu de vrijheid hebben om tot die tijd een veel minder ingewikkelde en goedkopere paal te kunnen nemen zou zomaar eens veel voordeliger kunnen zijn.
Plus, wie weet wat er in die tijd nog meer verandert aan elektrische auto’s, zonnepanelen, energiecontracten en regeringen, of je eigen thuis-situatie.
Van de site van Zaptec. Denk dat zij ook wel zullen weten waarover ze praten. Ze zijn samen met Kia en Vattenfall bezig om e.e.a. Voor elkaar te krijgen. O.a. De Kia EV9 en de Kia EV3 zijn ook al uitgerust met de apparatuur, alleen de software zou nog aangepast moeten worden.

Wat moet er gebeuren om V2G echt te laten werken?

Het voertuig (EV)
De elektrische auto moet zijn uitgerust met een bidirectionele boordlader. De meeste EV's vandaag de dag ondersteunen deze functie nog niet, maar veel fabrikanten zijn hier actief mee aan het experimenteren.

Het laadstation
Om V2G-functionaliteit te ondersteunen, moet de lader zijn uitgerust met ISO 15118-hardware en firmware, een bidirectionele energiemeting bevatten en veiligheidsmechanismen hebben voor het terugsturen van energie naar het net.
Momenteel is alleen de Zaptec Go 2 uitgerust met een bidirectionele gekalibreerde energiemeter (MID). De Zaptec Pro ondersteunt ISO 15118 maar bevat nog geen bidirectionele metingen voor energie-export (hoewel dit mogelijk kan worden door toekomstige updates).
De installatie (Netbescherming)
In veel landen vereist het terugsturen van elektriciteit naar het net aanvullende veiligheidsmaatregelen om de stabiliteit van het net te waarborgen. Dit omvat meestal een speciale netbeschermingsunit.
Voor de Zaptec Go 2, betekent dit dat een aparte beschermingsunit moet worden geïnstalleerd binnen de meterkast. Op dit moment bevatten noch Zaptec Go 2 noch Zaptec Pro ingebouwde netbescherming, hoewel Zaptec blijft evalueren wat de nieuwe vereisten zijn naarmate de normen evolueren.

Het ecosysteem (Energieproviders en software)
Zelfs met compatibele voertuigen en hardware, is V2G ook afhankelijk van energieproviders, netbeheerders, oplaadplatforms en laadpuntoperators (CPO's). Dit is nog in ontwikkeling. Maar zodra dit volledig is opgezet, kan V2G de energieverdeling optimaliseren, het net ondersteunen tijdens pieken in de vraag en een belangrijke rol spelen in de overgang naar duurzamere energiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

pimk schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:12:
[...]

@pimk Is wat je beschrijft niet 100% identiek aan wat je PV-omvormer doet? Die weet ook niet waar jouw huis ophoudt en dat van je buren begint. En ja, ook daarmee ben je aan het terugleveren aan het net. En ja, daar krijg je (afhankelijk van je contract en het op dat moment geldende tarief) geld voor. Dat doen we dus al heel wat jaren, dus ik zie (op die punten) totaal geen probleem.

Jazeker, ik zie de EV met V2G zeker wel als een rijdende batterij.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

janne_nl schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:49:
Dat lijkt me erg kort door de bocht.
Als je V2G hebt zal of het gebruik moeten stoppen bij een storing in het Grid, of het grid moet fysiek loskoppelen van je huis.

Dus niets voor doen is niet noodzakelijk waar.
@janne_nl En wat heb jij dan aan moeten passen in je huis toen de PV-omvormer aangesloten werd (gesteld dat je die hebt)?

Nee nix, want de elektronica die dat regelt zit er gewoon ingebouwd. Als de netspanning wegvalt, dan houdt dat ding op. Dat kan een V2G-laadpaal net zo doen.

Wat dat betreft is een V2G-laadpaal aan de netzijde identiek aan een PV-omvormer, lijkt me. Ik zie nog geen verschillen.

Het wordt pas anders wanneer je no-break wilt hebben. Pas DAN zul je iets moeten gaan regelen dat je niet de hele straat (en de aan de kabel werkende monteur) van spanning voorziet. Maar dat was (nog) niet waarover het hier ging, toch?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

engelbertus schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:00:
@engelbertus Hoezo extra? Zonder dat is het toch geen laadpaal die V2G ondersteunt?
Om het toe te passen moet de wet in nl nog worden aangepast heb ik begrepen,
Ik heb nooit begrepen wat er nog aangepast zou moeten worden, waar dit me in functionele en technische zin aan de netzijde niet anders lijkt dan een PV-omvormer. Toch?
en moet er volgens mij nog een protocol oid tot standaard tot definitieve standaard worden verheven, en in werking worden gesteld per de datum.
Er is al jaren geleden een V2G-standaard vastgesteld, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Sommige dingen zijn administratief en buiten de leverancier van de laadpaal. Andere suzullen dan wel op de juiste manier moeten worden geïmplementeerd in de software en moeten worden vrij geschakeld als mogelijkheid. Er zullen dus ongetwijfeld updates nodig zijn aan de software, of de instellingen,
Ja, aan de kant van de auto zal nog het een en ander moeten gebeuren. En ik verwacht dat dit in het begin heel wat strubbelingen op gaat leveren omdat de verschillende merken er nét iets anders mee omgaan, waardoor het een beetje lotto wordt of het wel/niet werkt.
en wellicht is er ook extra hardware in de paal nodig,
Lijkt me niet. De aanwezigheid van de juiste hard- en software definieert toch juist de V2G-laadpaal? Anders is het geen V2G-laadpaal.
Ja, tegen de tijd dat het bij de eerste auto’s hier in NL werkelijk werkend aangeboden gaat worden zal er van alles gewijzigd zijn. Sowieso de energiecontracten na 2026 vanwege eind saldering. Ik verwacht totaal nieuw soort contracten.

Maar zoals ik al eerder zei: het pioniersstadium van V2G is nog niet eens begonnen… :+

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Inspired
Ja en nee, zie de post van @RJan61, vijf posts hoger dan die van jou.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Hippe Lip schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:18:
[...]

@janne_nl En wat heb jij dan aan moeten passen in je huis toen de PV-omvormer aangesloten werd (gesteld dat je die hebt)?

Nee nix, want de elektronica die dat regelt zit er gewoon ingebouwd. Als de netspanning wegvalt, dan houdt dat ding op. Dat kan een V2G-laadpaal net zo doen.

Wat dat betreft is een V2G-laadpaal aan de netzijde identiek aan een PV-omvormer, lijkt me. Ik zie nog geen verschillen.

Het wordt pas anders wanneer je no-break wilt hebben. Pas DAN zul je iets moeten gaan regelen dat je niet de hele straat (en de aan de kabel werkende monteur) van spanning voorziet. Maar dat was (nog) niet waarover het hier ging, toch?
Ik denk dat je gewoon moet lezen wat ik schrijf dan had je bet niet hoeven herhalen 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

janne_nl schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:39:
[...]

Ik denk dat je gewoon moet lezen wat ik schrijf dan had je bet niet hoeven herhalen 😉
@janne_nl Ik las je tekst als reactie op de post er direct boven. Die zei dat je nix aan je huis hoeft te doen voor V2G en jij reageert met dat het te kort door de bocht is.

Maar kennelijk bedoelde je wat anders dan wat ik erin las. :?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:13
Sjapmeister schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:24:
[...]

offtopic:
geheel OT, maareh Sjap 737 MX experience?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
Wij hebben net onze eerste EV gekocht (VW e-up uit 2021). Omdat wij nog geen laadpaal hebben zullen wij eerst gaan laden aan het stopcontact met een 220v stekker. Er ligt een aparte groep in de meterkast met in de meterkast een 16A zekering. Kan ik nu gaan laden met 3.7kw of hangt dit van de stekker af en auto?

Heb al even de site van de auto gelezen etc maar kom er niet helemaal uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:49

de Peer

under peer review

Pakhaas schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 06:46:
Wij hebben net onze eerste EV gekocht (VW e-up uit 2021). Omdat wij nog geen laadpaal hebben zullen wij eerst gaan laden aan het stopcontact met een 220v stekker. Er ligt een aparte groep in de meterkast met in de meterkast een 16A zekering. Kan ik nu gaan laden met 3.7kw of hangt dit van de stekker af en auto?

Heb al even de site van de auto gelezen etc maar kom er niet helemaal uit.
Lees de startpost even over het stukje gesmolten stekker, dan vind je ook tips om dat te voorkomen.

Ik zou beginnen met 12A en na checks en maatregelen pas naar 16A gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 08-08-2025 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
de Peer schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 07:01:
[...]

Lees de startpost even over het stukje gesmolten stekker, dan vind je ook tips om dat te voorkomen.

Ik zou beginnen met 12A en na checks en maatregelen pas naar 16A gaan.
Die had ik al gelezen. Er ligt een degelijke groep in de garage want de vorige bewoner deed hier las werkzaamheden. De zekering is 16A. Wat voor checks en maatregelen zou ik nog meer moeten doen?

Hoe begin ik met 12A? Is dat op een 220v stekker te regelen? Sorry voor de misschien domme vragen, maar ik laat mij graag adviseren. De auto en kabel moet ik nog krijgen.
Pagina: 1 ... 185 ... 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen