Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03:14
Volle 16A / 3.7kW met een normale stekker is behoorlijk ambitieus, die van mij kan ingesteld worden van 8-10-12A, waarbij 10 meestal mijn voorkeur heeft, 12 wordt toch wel heet, maar ja, toch weer 20% sneller... dus soms verleidelijk. 16A als je lader het toestaat, maar hou het in de gaten, voel iedere paar minuten of het niet te heet wordt om vast te kunnen pakken... ruik aan stekkers en kabels (serieus). Het ligt niet alleen aan de lader, ook aan het stopcontact. En alles erachter. Frituurpan. Wasmachine. Strijkplank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
Pakhaas schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 07:06:
[...]
Hoe begin ik met 12A? Is dat op een 220v stekker te regelen? Sorry voor de misschien domme vragen, maar ik laat mij graag adviseren. De auto en kabel moet ik nog krijgen.
Ja ligt eraan wat je krijgt. Sommige zijn 1-stand only. Die van mij (hyundai) 3 opties maar dus geen 16A. Een Volvo hybridelader laatst 10A vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-09 16:37
Solarsparc schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 07:10:
Volle 16A / 3.7kW met een normale stekker is behoorlijk ambitieus, die van mij kan ingesteld worden van 8-10-12A, waarbij 10 meestal mijn voorkeur heeft, 12 wordt toch wel heet, maar ja, toch weer 20% sneller... dus soms verleidelijk. 16A als je lader het toestaat, maar hou het in de gaten, voel iedere paar minuten of het niet te heet wordt om vast te kunnen pakken... ruik aan stekkers en kabels (serieus). Het ligt niet alleen aan de lader, ook aan het stopcontact. En alles erachter. Frituurpan. Wasmachine. Strijkplank.
Bedankt goed om te weten!
12A of 10A zal ook prima zijn trouwens. De auto heeft maar een accu van 32kw en zal nooit helemaal leeg zijn (vrouw rijdt in 3 dagen 90km) en kan dan weer laden.

Wat betreft de wasmachine etc, geldt dat ook als dat niet op dezelfde groep zit? Waar de stekker in gaat is echt een aparte groep en volgens mij ligt er een dikke kabel heen als ik het zo zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Solarsparc schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 07:14:
[...]

Ja ligt eraan wat je krijgt. Sommige zijn 1-stand only. Die van mij (hyundai) 3 opties maar dus geen 16A. Een Volvo hybridelader laatst 10A vast.
Ga ik navragen bij de dealer. Anders ben ik bereid wat geld bij te leggen voor een stekker met opties. Een soort timer functie erop zou ook wel handig zijn. Die zag ik ook voorbij komen. Wat voor stekker raad jij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
Als het een aparte groep is, dan is dat ideaal. Paar lampjes in de schuur op dezelfde groep met 10A of zelfs 12A, niet zo spannend. Voor de volle 16A zou ik wel zorgen dat de groep verder leeg/ongebruikt is. Lampje erbij en technisch ben je er dan al over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
Solarsparc schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 07:18:
Als het een aparte groep is, dan is dat ideaal. Paar lampjes in de schuur op dezelfde groep met 10A of zelfs 12A, niet zo spannend. Voor de volle 16A zou ik wel zorgen dat de groep verder leeg/ongebruikt is. Lampje erbij en technisch ben je er dan al over.
Ja daar komt dan sowieso verder niets op.

Ik heb nog een bijkomende vraag die nu in mij op komt.
Wij hebben 6080wp op het dak liggen met een 5000w omvormer. Op een zonnige dag komt er zon 30kwh van het dak. Gemiddeld zit het wat tussen de 20 en 30kwh. Rond 11u zo'n 2000w en dat bouwt op naar 4 a 4500w op de piek rond 13:00 uur en dan weer afbouwen. Je kent het vast.

Als ik ga laden met 12a of zelfs 16a dan kan je overdag het meeste van de zonnestroom de auto in. Want dat gaat dan met 2760 of 3700w.

Maar stel nou we bouwen de boel om naar 3 fasen met een wallbox a 11kw. Dan vraag je dus 11.000w tegelijk. Dat betekent dan toch dat mocht er 4500w van de zonnepanelen komen, dan moet er nog 6500w van het net komen. Dan is het toch veel aantrekkelijker om bijv met 12 of 16a te laden over een langere tijd?

Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Pakhaas schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 07:28:
[...]

Ja daar komt dan sowieso verder niets op.

Ik heb nog een bijkomende vraag die nu in mij op komt.
Wij hebben 6080wp op het dak liggen met een 5000w omvormer. Op een zonnige dag komt er zon 30kwh van het dak. Gemiddeld zit het wat tussen de 20 en 30kwh. Rond 11u zo'n 2000w en dat bouwt op naar 4 a 4500w op de piek rond 13:00 uur en dan weer afbouwen. Je kent het vast.

Als ik ga laden met 12a of zelfs 16a dan kan je overdag het meeste van de zonnestroom de auto in. Want dat gaat dan met 2760 of 3700w.

Maar stel nou we bouwen de boel om naar 3 fasen met een wallbox a 11kw. Dan vraag je dus 11.000w tegelijk. Dat betekent dan toch dat mocht er 4500w van de zonnepanelen komen, dan moet er nog 6500w van het net komen. Dan is het toch veel aantrekkelijker om bijv met 12 of 16a te laden over een langere tijd?

Of zie ik dat verkeerd?
Dat zie je goed. In dat geval is een laadpunt dat op 1 fase zonnestroomoverschot kan laden handig. En als de auto snel vol moet of in de winter kun je 3 fasen 11kW laden.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarsparc
Ik zit niet zo ik de stekkers, ik gebruik ze zelf zelden, bij mij thuis aardfout in de geschikte groepen (dus dedicated groep nu, perfect), bij m'n ouders in de schuur warme stopcontacten en dubieuze verlengsnoeren. Ik zie wel eens wat voorbijkomen met schema's e.d. maar of het iets is weet ik niet. Veel auto's hebben daar ook wel functies voor, dus daar zijn ook nog opties. Als je een dedicated 16A hebt liggen, zou ik er gewoon een wat leuker wallboxje opzetten met wat meer opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
DonJuape schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 07:32:
[...]

Dat zie je goed. In dat geval is een laadpunt dat op 1 fase zonnestroomoverschot kan laden handig. En als de auto snel vol moet of in de winter kun je 3 fasen 11kW laden.
In winter zou die bijv ook nachts aan de lader kunnen, dan hebben we toch de tijd. Eigenlijk besparen we daarmee ook een dure ombouw van de meterkast en wallbox. Ik begrijp dat voor grotere auto's een snel laadpunt wel heel noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Solarsparc schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 07:34:
Ik zit niet zo ik de stekkers, ik gebruik ze zelf zelden, bij mij thuis aardfout in de geschikte groepen (dus dedicated groep nu, perfect), bij m'n ouders in de schuur warme stopcontacten en dubieuze verlengsnoeren. Ik zie wel eens wat voorbijkomen met schema's e.d. maar of het iets is weet ik niet. Veel auto's hebben daar ook wel functies voor, dus daar zijn ook nog opties. Als je een dedicated 16A hebt liggen, zou ik er gewoon een wat leuker wallboxje opzetten met wat meer opties.
Bedankt, ik ga mij er even in verdiepen.
Heb je idee waar ik aan kan denken voor een 1 fase wallbox voor max 10,12,16a?

[ Voor 5% gewijzigd door Pakhaas op 08-08-2025 07:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarsparc
Maakt ook vooral uit hoeveel je daar dagelijks mee rijdt. Ik laad 1F 3.7kW, battery van 64kWh, 17 uur en een beetje. Maar dat gaat alleen mis als ik 400km heb gereden en binnen 17 uur weer meer dan 400 kilometer zou moeten rijden. Heb ik 200 gereden, dan ben ik na 8.5 uur weer terug op 400. Voor nood is er altijd nog de snellader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarsparc
Ik heb 2 ervaringen: hier een Webasto Next, kon ik nog krijgen voor 299, heel veel meer zou ik er niet voor betalen, maar hij doet het aardig met evcc.io. M'n 2de build is een Stegen SmartEVSE. Zelf 5 modulen en wat randandapparatuur in een kastje gebouwd, open source firmware en community support. Op marktplaats is best wat te scoren maar je moet dan wel een beetje weten hoe het zit. Bestaat de fabrikant nog, heb je volledige toegang.. dat soort dingen. Die SmartEVSE was mijn reactie op het niet kunnen vinden van iets betaalbaars wat niet op de 1 of andere manier gesaboteerd of kreupel was. Of supertof maar dan nog een losse kabel bij moeten kopen. Maar er zitten wel dealtjes tussen voor mensen die onderzoek willen doen.
Er zijn ook wat interessante (althans goedgeprijsde) Chinese aanbiedingen. Had zelf de tijd niet om daar in te duiken.

De rest neemt een Pebblar, Zaptec, Zappi, Alfen, maar dan ga je richting 600-700-800 E losse box, of 1600 met installatie.

[ Voor 6% gewijzigd door Solarsparc op 08-08-2025 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Pakhaas schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 07:15:
[...]

Bedankt goed om te weten!
12A of 10A zal ook prima zijn trouwens. De auto heeft maar een accu van 32kw en zal nooit helemaal leeg zijn (vrouw rijdt in 3 dagen 90km) en kan dan weer laden.

Wat betreft de wasmachine etc, geldt dat ook als dat niet op dezelfde groep zit? Waar de stekker in gaat is echt een aparte groep en volgens mij ligt er een dikke kabel heen als ik het zo zie.
Wij hebben de Skoda Citigo, die technisch hetzlefde is als de E-up, actieradius is in de praktijd zo'n 200 km. Dus moet je ongeveer 15 kW laden als je na 3 dagen laadt. Dat is met 12A ongeveer 5.5 uur, of elke dag 2 uur.
Hier laat ik hem met een 1 fase Alfen Single Pro, dan laadt hij met max 3.7 kW. Op een 3 fase lader max 7.2 kW, omdat hij een 2 fase lader heeft.
Mijn EV3 kan op dezelfde lader tot 7.2 kW laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
deejeebv schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 08:10:
[...]

Wij hebben de Skoda Citigo, die technisch hetzlefde is als de E-up, actieradius is in de praktijd zo'n 200 km. Dus moet je ongeveer 15 kW laden als je na 3 dagen laadt. Dat is met 12A ongeveer 5.5 uur, of elke dag 2 uur.
Hier laat ik hem met een 1 fase Alfen Single Pro, dan laadt hij met max 3.7 kW. Op een 3 fase lader max 7.2 kW, omdat hij een 2 fase lader heeft.
Mijn EV3 kan op dezelfde lader tot 7.2 kW laden.
Bedankt! Vrouw is na 3 dagen werken 4 dagen vrij, dus mocht het een dag minder zonnig zijn, dan is laden op een volgende dag of gespreid over 2 dagen ook zeker een optie. Op die manier willen we het direct verbruik van zonnepalen verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Is zoiets in tussentijds ook iets als laadkabel? Lees dat ik die kan instellen van 6a tot 16a. Ik vind het wel een fijn idee dat ik dat zelf kan instellen.

https://www.bol.com/nl/nl...kbGFi6VlhtVwaAut7EALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
Kan de truc best doen. Ik zie alleen niets over een DC-lekstroombeveiliging. De 'Loady' noemt dan wel weer specifiek 'DC-lekkage'. Als je groepenkast een "normale" aardlekschakelaar heeft en je aarding is op orde, dan heb je daarmee de meeste scenario's wel afgedekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:53

de Peer

under peer review

[...]

Die had ik al gelezen. Er ligt een degelijke groep in de garage want de vorige bewoner deed hier las werkzaamheden. De zekering is 16A. Wat voor checks en maatregelen zou ik nog meer moeten doen?

Hoe begin ik met 12A? Is dat op een 220v stekker te regelen? Sorry voor de misschien domme vragen, maar ik laat mij graag adviseren. De auto en kabel moet ik nog krijgen.
Checks=> zoals genoemd temperaturen in de gaten houden. Maar bij voorkeur heb je een intacte kabel van dat stopcontact naar je meterkast lopen zonder onderbrekingen, doorlussen of andere mogelijke zwakke punten.
Maatregelen: ipv een standaard schuko stopcontact kun je kiezen voor een CEE-stopcontact. Dat is weer een zwak punt minder.

Dan zou ik wel naar 16A durven gaan. Wel in de gaten blijven houden in het begin.

Amperes kun je vaak instellen op je granny-lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:32
Ik doe al twee jaar met een drie fase feyree 22kw die je naar wens kunt instellen op ampere.
Is niet interactief qua intelligent opladen.
Ik laad alleen maar thuis op 10 of 13 ampere.
Gaat al bijna 60.000 km prima. Renault Megane e-tech.
Je kunt ze ook op 1 fase krijgen voor niet al teveel geld op ali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Solarsparc schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 08:32:
Kan de truc best doen. Ik zie alleen niets over een DC-lekstroombeveiliging. De 'Loady' noemt dan wel weer specifiek 'DC-lekkage'. Als je groepenkast een "normale" aardlekschakelaar heeft en je aarding is op orde, dan heb je daarmee de meeste scenario's wel afgedekt.
Hoe controleer ik dat? Mag ik hier een foto van de groepenkast posten?

Er loopt een aardedraad van de meterkast naar de stekker (die had ik al even open gedraaid om te checken)

[ Voor 19% gewijzigd door Pakhaas op 08-08-2025 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
de Peer schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 08:46:
[...]

Checks=> zoals genoemd temperaturen in de gaten houden. Maar bij voorkeur heb je een intacte kabel van dat stopcontact naar je meterkast lopen zonder onderbrekingen, doorlussen of andere mogelijke zwakke punten.
Maatregelen: ipv een standaard schuko stopcontact kun je kiezen voor een CEE-stopcontact. Dat is weer een zwak punt minder.

Dan zou ik wel naar 16A durven gaan. Wel in de gaten blijven houden in het begin.

Amperes kun je vaak instellen op je granny-lader.
Ik plaats zo even foto's van het stopcontact. De kabel gaat vanaf de meterkast rechtstreeks door de kruipruimte naar de garage. Ik heb de groep ook al een tijde uit gehad en nergens miste ik stroom.

[ Voor 4% gewijzigd door Pakhaas op 08-08-2025 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
haya schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 08:54:
Ik doe al twee jaar met een drie fase feyree 22kw die je naar wens kunt instellen op ampere.
Is niet interactief qua intelligent opladen.
Ik laad alleen maar thuis op 10 of 13 ampere.
Gaat al bijna 60.000 km prima. Renault Megane e-tech.
Je kunt ze ook op 1 fase krijgen voor niet al teveel geld op ali.
Ik koop zoiets liever niet van ali.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
Pakhaas schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:07:
[...]

Ik koop zoiets liever niet van ali.
Ik heb een 3 fase instelbare lader van dit bedrijf (JAXX Outlet), en hun 1 fase instelbare lader is goedkoper dan die in jouw link.
https://www.bol.com/nl/nl...xCdg.5_12.13.ProductTitle
Geleverd vanuit Drunen, en kennelijk geen 'dropshipper', ik had de mijne binnen 2 dagen.

[ Voor 1% gewijzigd door Peter-036 op 08-08-2025 13:02 . Reden: verduidelijking. ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Peter-036 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:15:
[...]

Ik heb een 3 fase instelbare lader van dit bedrijf, en hun 1 fase instelbare lader is goedkoper dan die in jouw link.
Geleverd vanuit Drunen, en kennelijk geen 'dropshipper', ik had de mijne binnen 2 dagen.
Maar waarschijnlijk evenees 'Made in China'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
deejeebv schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:20:
[...]

Maar waarschijnlijk eveneens 'Made in China'
Net als nagenoeg alle andere granny chargers, en heel veel van de printplaten in de 'Europese' produkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Peter-036 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:35:
[...]

Net als nagenoeg alle andere granny chargers, en heel veel van de printplaten in de 'Europese' produkten.
Maar die voldoen wel aan Europese wetgeving....

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:32
Ik heb voor nood een 1 fase granny charger erbij gekocht van feryee. Een keer geprobeerd. Kun je ook instellen op ampere . Was 8 tientjes voelt stevig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Peter-036 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:15:
[...]

Ik heb een 3 fase instelbare lader van dit bedrijf, en hun 1 fase instelbare lader is goedkoper dan die in jouw link.
Goede tip.

Heeft een 10m kabel ook meer verlies? Geeft bij ons net wat meer mogelijkheden met parkeren op de oprit.

https://www.bol.com/nl/nl...OptionButton#productTitle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:43

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
[...]

Die had ik al gelezen. Er ligt een degelijke groep in de garage want de vorige bewoner deed hier las werkzaamheden. De zekering is 16A. Wat voor checks en maatregelen zou ik nog meer moeten doen?

Wat is voor jou een "degelijke" groep? Een gewoon fatsoenlijk stopcontact kan en mag langdurig 10a hebben.
Wil je naar hogere vermogens, dan wil je eigenlijk een cee (camping) stopcontact en stekker. Alleen zit er in de meeste stekkerladers een temperatuursensor dus die kan je niet afknippen.

Er zijn op marktplaats nog wel instelbare mennekes te vinden (en anders nieuw in de chinese hoek) en wellicht kan je nog iets in de instellingen van de auto doen.
Pakhaas schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:28:
[...]

Goede tip.

Heeft een 10m kabel ook meer verlies? Geeft bij ons net wat meer mogelijkheden met parkeren op de oprit.

https://www.bol.com/nl/nl...OptionButton#productTitle
Ja, maar verwaarloosbaar. Ik laad standaard met een 8 meter kabel, en voor nood heb ik 12,5 meter in het neusje.

[ Voor 24% gewijzigd door teacher op 08-08-2025 10:33 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
Ik hoor net van de dealer dat de originele 220 volt laadkabel van de VW e-up erbij wordt geleverd. 5m
Volgens de verkopert laad die standaard 3.7kw tenzij er andere apparaten stroom vragen. Denk dat het eerder 10a is. Verder niets te regelen, kabel was origineel bij VW besteld. Krijgen we er gratis bij. Zit er nu aan te denken om hem die te laten annuleren en vragen wat dat aan korting geeft. Maar dat zal een klein bedrag zijn, dus misschien later beter via marktplaats verkopen.

[ Voor 40% gewijzigd door Pakhaas op 08-08-2025 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamscho
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15-09 22:34
Hoi, boomer hier en ik ben me aan het inlezen welke laadpaal het beste bij ons past. Hebben jullie tips?

Huis: 1fase meterkast, 12 zonnepanelen. Autos: Renault Zoë (weinig km / boodschappen auto) en bmw 330e (max 3,7 kWh). Conclusie van ons is 1 fase laadpaal want lang laden is geen probleem en is handig ism zonnepanelen - en goedkoper.

Hebben jullie tips en werken alle fase 1 laadpalen op de auto’s? Dank alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hamscho schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:00:
Hoi, boomer hier en ik ben me aan het inlezen welke laadpaal het beste bij ons past. Hebben jullie tips?

Huis: 1fase meterkast, 12 zonnepanelen. Autos: Renault Zoë (weinig km / boodschappen auto) en bmw 330e (max 3,7 kWh). Conclusie van ons is 1 fase laadpaal want lang laden is geen probleem en is handig ism zonnepanelen - en goedkoper.

Hebben jullie tips en werken alle fase 1 laadpalen op de auto’s? Dank alvast
Ook boomers mogen de startpost lezen ;)

1 fase paal is een prima keuze, maar dat is pas het begin. Je zult je echt eerst moeten inlezen om er achter te komen wat je wensen eigenlijk zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 08-08-2025 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
teacher schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:31:
[...]

Wat is voor jou een "degelijke" groep? Een gewoon fatsoenlijk stopcontact kan en mag langdurig 10a hebben.
Wil je naar hogere vermogens, dan wil je eigenlijk een cee (camping) stopcontact en stekker. Alleen zit er in de meeste stekkerladers een temperatuursensor dus die kan je niet afknippen.

Er zijn op marktplaats nog wel instelbare mennekes te vinden (en anders nieuw in de chinese hoek) en wellicht kan je nog iets in de instellingen van de auto doen.
Dan zou dus deze met CEE het veiligste zijn als ik het stopcontact aanpas naar een CEE stopcontact.

https://voldt.nl/products...el?variant=47887753609550

[ Voor 8% gewijzigd door Pakhaas op 08-08-2025 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Pakhaas schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:35:
[...]

Dan zou dus deze met CEE het veiligste zijn als ik het stopcontact aanpas naar een CEE stopcontact.

Ik heb nog dit CEE stopcontact liggen:
Afbeeldingslocatie: https://www.kabel24.nl/media/catalog/product/4/0/4028232009949-jpeg.jpg

Kan ik gewoon die stekker eraf schroeven en dan (uiteraard de draden op de juiste plek) vastmaken op de aparte groep? Of moet ik een CEE stekker kopen die ik vast kan schroeven aan de muur? De stroomkabel komt uit de vloer (kruipruimte) en gaat dan langs de muur omhoog in een harde pvc buis. Daar zou die mooi aan kunnen hangen. (uiteraard wel zo dat de kabels niet knellen, maar er zit een dikke mantel omheen).

situatie:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QjhHvKw.jpeg

[ Voor 3% gewijzigd door Pakhaas op 08-08-2025 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:21
Pakhaas schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:48:
Ik hoor net van de dealer dat de originele 220 volt laadkabel van de VW e-up erbij wordt geleverd. 5m
Volgens de verkopert laad die standaard 3.7kw tenzij er andere apparaten stroom vragen. Denk dat het eerder 10a is. Verder niets te regelen, kabel was origineel bij VW besteld. Krijgen we er gratis bij. Zit er nu aan te denken om hem die te laten annuleren en vragen wat dat aan korting geeft. Maar dat zal een klein bedrag zijn, dus misschien later beter via marktplaats verkopen.
Die verkoper l**t uit zijn nek. Een granny met load balancing is het echt niet, bestaat ook niet, want hoe moet die meten wat er in de rest van je huis gebeurt? Vast gewoon 10A en dus 2,3 kW.

[ Voor 5% gewijzigd door guido66 op 08-08-2025 12:45 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
Pakhaas schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:35:
[...]

[Afbeelding]

Kan ik gewoon die stekker eraf schroeven en dan (uiteraard de draden op de juiste plek) vastmaken op de aparte groep? Of moet ik een CEE stekker kopen die ik vast kan schroeven aan de muur? De stroomkabel komt uit de vloer (kruipruimte) en gaat dan langs de muur omhoog in een harde pvc buis. Daar zou die mooi aan kunnen hangen. (uiteraard wel zo dat de kabels niet knellen, maar er zit een dikke mantel omheen).

situatie:
[Afbeelding]
Nee, die kan je zo niet ombouwen. Dit snoer heeft soepele kabel, die mag je niet vast aansluiten op je elektra. Je wilt een CEE stopcontact voor op de muur.

[ Voor 4% gewijzigd door guido66 op 08-08-2025 12:47 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
guido66 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:44:
[...]

Die verkoper l**t uit zijn nek. Een granny met load balancing is het echt niet, bestaat ook niet, want hoe moet die meten wat er in de rest van je huis gebeurt? Vast gewoon 10A en dus 2,3 kW.
Dat dacht ik dus ook. Ik ga hem vragen wat het ons scheelt als hij die annuleert.

[ Voor 8% gewijzigd door Pakhaas op 08-08-2025 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
guido66 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:46:
[...]

Nee, die kan je zo niet ombouwen. Dit snoer heeft soepele kabel, die mag je niet vast aansluiten op je elektra. Je wilt een CEE stopcontact voor op de muur.
Ja je hebt gelijk, anders kan je de draden te makkelijk bewegen in dat ding. Ik ga kijken voor een CEE vast stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
daemonix schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:38:
[...]

Maar die voldoen wel aan Europese wetgeving....
Oh, en deze drie niet?
https://www.bol.com/nl/nl...elen-jaxx-outlet/1145328/
Voor deze had ik een Alfen Single Pro, die het na ~30 maanden opgaf met een foutmelding die wees op het mainboard.....(zelf) te vervangen voor 220 euro, en met een omweg aan te schaffen, want Alfen doet zelf niet aan service naar eindgebruikers.
Ik was wel klaar met die Alfen, en voor een 13% van de (originele) prijs, wel inclusief plaatsen, doet deze het inmiddels al een klein jaartje prima.
De voet en de bedrading van de Alfen heb ik gebruikt om een 5 polige 16A CEE op te monteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auke 325ci
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:42
Pakhaas schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:35:
[...]

[Afbeelding]

situatie:
[Afbeelding]
Vaste aansluiting maken! Veel veiliger en voor paar euro ben je klaar, ik ook gedaan voor mijn backup laadlocatie ;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TajfYhkl06WjKR-4f1Bzgxry3hQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8rjoxL8MCIQnkX27V1BSOl1f.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Auke 325ci op 08-08-2025 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Heb de dealer gebeld en hij gaat kijken of hij de ander nog kan annuleren en dan die met CEE stekker bestellen.

Toch nog een vraag die mij te binnen schiet.
Zoals gezegd heb ik dit liggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/898337cd9c3a955f375f13c5f3080fddcc0a77a9/?url=https%3A%2F%2Fwww.kabel24.nl%2Fmedia%2Fcatalog%2Fproduct%2F4%2F0%2F4028232009949-jpeg.jpg

Stel nou we hebben straks die lader met CEE stekker en we gaan ergens heen. Kan ik dan voor nood bovenstaande koppelen aan de lader en dan bij familie thuis of waar we dan ook maar zijn met 8A laden om iig weer naar een laadplaal ofzo te rijen? Niet dat het voor zal komen, maar better safe than sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Auke 325ci schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:01:
[...]

Vaste aansluiting maken! Veel veiliger en voor paar euro ben je klaar, ik ook gedaan voor mijn backup laadlocatie ;
[Afbeelding]
Zoiets ja. Bij ons komt de kabel van beneden, dus ik plaats hem wat lager en maak er een bocht in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Peter-036 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:56:
[...]

Oh, en deze drie niet?
https://www.bol.com/nl/nl...elen-jaxx-outlet/1145328/
Voor deze had ik een Alfen Single Pro, die het na ~30 maanden opgaf met een foutmelding die wees op het mainboard.....(zelf) te vervangen voor 220 euro, en met een omweg aan te schaffen, want Alfen doet zelf niet aan service naar eindgebruikers.
Ik was wel klaar met die Alfen, en voor een 13% van de (originele) prijs, wel inclusief plaatsen, doet deze het inmiddels al een klein jaartje prima.
De voet en de bedrading van de Alfen heb ik gebruikt om een 5 polige 16A CEE op te monteren.
Merkloos. Wat denk je zelf? Vraag eens naar de CE certificering en waar die is getoetst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:08
Pakhaas schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:04:
Heb de dealer gebeld en hij gaat kijken of hij de ander nog kan annuleren en dan die met CEE stekker bestellen.

Toch nog een vraag die mij te binnen schiet.
Zoals gezegd heb ik dit liggen:
[Afbeelding]

Stel nou we hebben straks die lader met CEE stekker en we gaan ergens heen. Kan ik dan voor nood bovenstaande koppelen aan de lader en dan bij familie thuis of waar we dan ook maar zijn met 8A laden om iig weer naar een laadplaal ofzo te rijen? Niet dat het voor zal komen, maar better safe than sorry.
Ja, dat kan, voor de noodgevallen dat je even op lokatie wilt laden. Nog een goede reden om het ding niet kapot te knippen. ;)
Ik heb zo'n verloopje van Schuko naar rode CEE stekker om mijn driefasen granny ook op andere plekken te kunnen gebruiken.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Hippe Lip schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 22:02:
[...]

@janne_nl Ik las je tekst als reactie op de post er direct boven. Die zei dat je nix aan je huis hoeft te doen voor V2G en jij reageert met dat het te kort door de bocht is.

Maar kennelijk bedoelde je wat anders dan wat ik erin las. :?
O, ik kwam net https://www.sigenergy.com/en/index/v2x_compatibility tegen. Die schijnt het te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
guido66 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:44:
[...]

Schappelijke VW dealer en verkoper. Hij heeft de prijs van de CEE 10m stekker afgetrokken van de verkoopprijs. Kan ik zelf die stekker kopen. _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Pakhaas op 08-08-2025 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:21
Ik wil graag voor het weekend nog een grondkabel YMVK-as bestellen voor een nieuw aan te leggen laadpaal (maximaal 11 kwh) met een afstand tot de meterkast van 25 meter. Ik heb al rondgezocht maar kom er niet helemaal uit.

Ik twijfel nu tussen een YMVK-as 4x4 of 5x4. Wat zouden jullie doen? Iemand advies? Dunner wordt

Ik zag dat er nu ook al dikkere kabels worden gelegd met oog op de toekomst maar vanwege het prijsverschil vind ik dat nu teveel.

[ Voor 3% gewijzigd door wm1234 op 08-08-2025 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:45
4x4, de litze is je aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
Thanks, dus geen aparte aarde in de vorm van een kabel in de leiding?

Eens met 4x4? Ik zie dat dit gangbaar is over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
wm1234 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:41:
[...]

Thanks, dus geen aparte aarde in de vorm van een kabel in de leiding?

Eens met 4x4? Ik zie dat dit gangbaar is over het algemeen.
Als je deze vragen moet stellen, weet je zeker dat je de kabel zelf wil aanleggen/aansluiten?

De aardlitze is speciaal daarvoor, het neemt de gehele buitenmantel mee van je grondkabel. Daarnaast zou ik met het geld dat je uitspaart van een ymvk-as 5x4 kabel, gewoon een yvmk-as 4x6 kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
Dartlink schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:45:
[...]

Als je deze vragen moet stellen, weet je zeker dat je de kabel zelf wil aanleggen/aansluiten?

De aardlitze is speciaal daarvoor, het neemt de gehele buitenmantel mee van je grondkabel. Daarnaast zou ik met het geld dat je uitspaart van een ymvk-as 5x4 kabel, gewoon een yvmk-as 4x6 kopen.
De oprit ligt nu open, ik leg alleen de kabel en installatie doet een professional maar die moet ik nog selecteren. Is dus alleen het grondwerk/kabel leggen. Wat is de overweging voor een 4x6?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mapsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:01
wm1234 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:37:
Ik wil graag voor het weekend nog een grondkabel YMVK-as bestellen voor een nieuw aan te leggen laadpaal (maximaal 11 kwh) met een afstand tot de meterkast van 25 meter. Ik heb al rondgezocht maar kom er niet helemaal uit.

Ik twijfel nu tussen een YMVK-as 4x4 of 5x4. Wat zouden jullie doen? Iemand advies? Dunner wordt

Ik zag dat er nu ook al dikkere kabels worden gelegd met oog op de toekomst maar vanwege het prijsverschil vind ik dat nu teveel.
Omdat het om 25 meter gaat zou ik voor 4x6 of 5x6 kiezen ivm de verliezen over die afstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
wm1234 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:49:
[...]

De oprit ligt nu open, ik leg alleen de kabel en installatie doet een professional maar die moet ik nog selecteren. Is dus alleen het grondwerk/kabel leggen. Wat is de overweging voor een 4x6?
Check. Lagere weerstand, minder spanningsval. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
Allen bedankt, nog net de 6x4 kunnen bestellen voor morgen:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:20
Hippe Lip schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:26:
[...]

@engelbertus Hoezo extra? Zonder dat is het toch geen laadpaal die V2G ondersteunt?

[...]

Ik heb nooit begrepen wat er nog aangepast zou moeten worden, waar dit me in functionele en technische zin aan de netzijde niet anders lijkt dan een PV-omvormer. Toch?

[...]

Er is al jaren geleden een V2G-standaard vastgesteld, dus daar kan het ook niet aan liggen.

[...]

Ja, aan de kant van de auto zal nog het een en ander moeten gebeuren. En ik verwacht dat dit in het begin heel wat strubbelingen op gaat leveren omdat de verschillende merken er nét iets anders mee omgaan, waardoor het een beetje lotto wordt of het wel/niet werkt.

[...]

Lijkt me niet. De aanwezigheid van de juiste hard- en software definieert toch juist de V2G-laadpaal? Anders is het geen V2G-laadpaal.

[...]

Ja, tegen de tijd dat het bij de eerste auto’s hier in NL werkelijk werkend aangeboden gaat worden zal er van alles gewijzigd zijn. Sowieso de energiecontracten na 2026 vanwege eind saldering. Ik verwacht totaal nieuw soort contracten.

Maar zoals ik al eerder zei: het pioniersstadium van V2G is nog niet eens begonnen… :+
Het ging over een laadpaal die dan zou bewerend dat die in de tokomst V2G of V2H gaat ondersteunen.
dus nu nog niet. of dat is omdat dat in NL nog niet kan of mag, of omdat de paal het niet kan blijft in de midden. dus als je vanuit een bedrijf kijkt dat winst maakt kan die paal niks meer dan op dat moment strikt noodzakelijk.

voor V2G of V2H is een omvrmer nodig. en dus ook een aansturing etc. en de software die er op dat moment in zit, zal in de toekomst vast ook geupdate ( moeten) worden om compatibel te blijven met wat er in de toekomst wordt verzonnen aan standaarden voor het laden van autos. al naar gelang wat een bedrijf wil verkopen en ondersteunen.
Als zeer extreem voorbeeld, gaf ik dan aan dat als alles vervangen of toegevoegd moet worden behalve de aansluitkabels die aan de lader zitten alles zou moeten worden vervangen. dan is het nog steeds een laadpaal die V2G ondersteunt.

Je blind staren op die marketingterm kan wel eens niet heel slim zijn.

Volgens mij zijn er nu slechts enkele palen die het zouden kunnen, en die zijn verkrijgbaar in nederland.
Toen ik er eens naar zocht kostten die palen meer dan 3000 euro meer dan wat een laadpaal toen kostte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Ik meen dat het deze partij was die ik ca. een half jaar geleden heb aangeschreven over meer info, want als die werkt (én hier verkrijgbaar is), dan zou ik die graag gaan gebruiken. Zeker omdat ze zeggen dat die met mijn IONIQ 5 zou werken.

Maar nooit een antwoord gekregen. Ik ben bang dat je dit ding hier nog niet kunt krijgen. :'(

[ Voor 9% gewijzigd door Hippe Lip op 08-08-2025 19:58 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
wm1234 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 17:03:
Allen bedankt, nog net de 6x4 kunnen bestellen voor morgen:)
Heb je ook aan een datakabel voor load balancing gedacht?

[ Voor 4% gewijzigd door Kanoet op 08-08-2025 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
Kanoet schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 20:31:
[...]

Heb je ook aan een datakabel voor load balancing gedacht?
Goed dat je zegt, ook nog even bijbesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Hippe Lip schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 19:57:
[...]

Ik meen dat het deze partij was die ik ca. een half jaar geleden heb aangeschreven over meer info, want als die werkt (én hier verkrijgbaar is), dan zou ik die graag gaan gebruiken. Zeker omdat ze zeggen dat die met mijn IONIQ 5 zou werken.

Maar nooit een antwoord gekregen. Ik ben bang dat je dit ding hier nog niet kunt krijgen. :'(
Bij mijn weten is die prima verkrijgbaar hier, je moet er alleen wel de batterij en omvormer bij kopen. ;) Het is dat ik het er niet voor over heb (en het ding niet nodig heb) anders zou ik het wel aanschaffen.

[ Voor 8% gewijzigd door daemonix op 08-08-2025 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

daemonix schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 22:46:
[...]

Bij mijn weten is die prima verkrijgbaar hier, je moet er alleen wel de batterij en omvormer bij kopen. ;) Het is dat ik het er niet voor over heb (en het ding niet nodig heb) anders zou ik het wel aanschaffen.
@daemonix De paal is mms wel verkrijgbaar, maar niet als werkende V2G-paal.

Ten eerste is dit de DC-variant van V2G. Das de dure-laadpaal-variant. En ws niet echt in samenwerking met mijn Hyundai, want die zitten in het AC-V2G-kamp.

En je komt uit op waar we het al eerder over hadden: iets dat op termijn gaat zou kunnen gaan werken.

Ik lees namelijk:
Houdt echter wel rekening met het feit dat het stroomnetwerk in Nederland nog niet de V2H en V2G functies ondersteunt.
Dat laatste klinkt me vreemd in de oren, want ik kan me niet voorstellen hoe het ‘stroomnetwerk’ ooit zoiets als V2G zou moeten ondersteunen, anders dan wat ze nu al doen met PV-omvormers en gewone laadpalen. Samen doen die aan de netkant wat een V2G-paal in z’n eentje doet.
Nix nieuws onder de zon daar.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Er staat een vraag uit van iemand in het sigenergy topic die wil testen. Het gaat inderdaad om DC (25 kW). Als je filtert op Hyundai zie je dat de Ioniq 5 in 3 landen kan worden uitgelezen (USA, UK en Zweden). De Kia EV6 in Belgie. Kia en Hyundai gebruiken in principe dezelfde techniek, het is immers 1 concern.

AC ligt veel minder voor de hand vanwege de omvormer verliezen.

Er is inderdaad niets wat technisch in de weg staat in Nederland behalve wet- en regelgeving.

[ Voor 20% gewijzigd door daemonix op 09-08-2025 01:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:09
daemonix schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 01:18:

V2G betekend terugleveren aan het net, en dat is nog steeds AC. Je hebt in die zin altijd omvormer verliezen.
Die verliezen kun je alleen voorkomen door rechtstreeks (DC) te laden vanuit je panelen naar de auto of een batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@daemonix En die Sigenergy laadpaal heeft geen verliezen dan? Die kan get toch ook niet als DC het net op gooien? :X
Ik zie je punt hier niet.
Er is inderdaad niets wat technisch in de weg staat in Nederland behalve wet- en regelgeving.
Dat argument hoor ik vaker, maar dat klinkt me zo vreemd in de oren omdat we al vele jaren terugleveren met PV. Daar is (netzijdig) toch nix anders aan bij V2G?
Welke wetgeving heb je het dan over?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:42:
[...]

@daemonix En die Sigenergy laadpaal heeft geen verliezen dan? Die kan get toch ook niet als DC het net op gooien? :X
Ik zie je punt hier niet.
Het is bi-directioneel dus de thuisbatterij kan de auto laden direct uit DC. De omvormer van de thuis batterij doet de conversie. De DC lader kan 25 kW verstouwen, dat is meer dan de 11 kW die bij auto's min of meer de standaard is (uitzonderingen daargelaten).
Dat argument hoor ik vaker, maar dat klinkt me zo vreemd in de oren omdat we al vele jaren terugleveren met PV. Daar is (netzijdig) toch nix anders aan bij V2G?
Welke wetgeving heb je het dan over?
Is het al goed geregeld (letterlijk in de regels) dat de auto afschakelt als grid uitvalt? Bij zonnepanelen wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

daemonix schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:23:
[...]
Het is bi-directioneel dus de thuisbatterij kan de auto laden direct uit DC. De omvormer van de thuis batterij doet de conversie. De DC lader kan 25 kW verstouwen, dat is meer dan de 11 kW die bij auto's min of meer de standaard is (uitzonderingen daargelaten).
Je had het erover dat de AC-variant ongunstig is vanwege omzetverliezen, waarop ik vroeg of de DC-laadpaal die dan niet zou hebben bij terugleveren. Het ging niet over het vermogen.
Omzetverliezen hebben die twee varianten toch beide?
Is het al goed geregeld (letterlijk in de regels) dat de auto afschakelt als grid uitvalt? Bij zonnepanelen wel.
De auto hoeft helemaal niet af te schakelen, want die zit niet aan het net gekoppeld. Vergelijk het met PV: de panelen hoeven niet afgeschakeld te worden.
Het is de omvormer die dit regelt en in het geval van V2G (AC en DC) is dat de laadpaal. Ik zie nog steeds niet waarin dat bij een V2G-laadpaal verschilt van een PV-omvormer. Daar is dus geen nieuwe wetgeving of regels voor nodig.

Welke wet- en regelgeving staat er volgens jou nu in de weg?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Correctie: Jij vindt dat er geen nieuwe wetgeving nodig is.

Waarom denk je dat het vermogen niet relevant is? Waarom sla je over dat de auto ook de batterij vv kan laden?

Edit 2: Je vergeet ook dat de Sigenstor een energy management systeem is, die controle wil over de aangesloten batterijen. Dan is DC handiger dan AC omdat de interne batterijen al DC zijn en de staat volledig bekend is. Tevens is bij DC/snellader aansluitingen al goed geregeld dat de staat van de batterij wordt gecommuniceerd, dat is bij AC nog steeds een ondergeschoven kindje.

[ Voor 93% gewijzigd door daemonix op 09-08-2025 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Hippe Lip schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:35:
[...]

Je had het erover dat de AC-variant ongunstig is vanwege omzetverliezen, waarop ik vroeg of de DC-laadpaal die dan niet zou hebben bij terugleveren. Het ging niet over het vermogen.
Omzetverliezen hebben die twee varianten toch beide?

[...]

De auto hoeft helemaal niet af te schakelen, want die zit niet aan het net gekoppeld. Vergelijk het met PV: de panelen hoeven niet afgeschakeld te worden.
Het is de omvormer die dit regelt en in het geval van V2G (AC en DC) is dat de laadpaal. Ik zie nog steeds niet waarin dat bij een V2G-laadpaal verschilt van een PV-omvormer. Daar is dus geen nieuwe wetgeving of regels voor nodig.

Welke wet- en regelgeving staat er volgens jou nu in de weg?
Ik ga er van uit dat bij V2G AC de omvormer van de EV wordt gebruikt. En dan moet de EV inderdaad worden afgeschakeld als het net wegvalt.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:31
wm1234 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:37:
Ik wil graag voor het weekend nog een grondkabel YMVK-as bestellen voor een nieuw aan te leggen laadpaal (maximaal 11 kwh)
En daarna gebruik je hem nooit meer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
ASS-Ware schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:45:
[...]

Zonde, zo'n kabel voor eenmalig gebruik. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Laatst online: 12-09 13:12
daemonix schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:53:

Waarom denk je dat het vermogen niet relevant is? Waarom sla je over dat de auto ook de batterij vv kan laden?

Edit 2: Je vergeet ook dat de Sigenstor een energy management systeem is, die controle wil over de aangesloten batterijen. Dan is DC handiger dan AC omdat de interne batterijen al DC zijn en de staat volledig bekend is. Tevens is bij DC/snellader aansluitingen al goed geregeld dat de staat van de batterij wordt gecommuniceerd, dat is bij AC nog steeds een ondergeschoven kindje.
Die wetgeving is er al. Als het grid uit is mag er niks terug het grid op.

Als je toch je accu wil blijven gebruiken moet je daar maatregelen voor nemen je huis zelf loskoppelen van het grid. Zie ook de backup interface van bv Solaredge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjapmeister
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:32
elektriekert schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 00:12:
[...]

offtopic:
geheel OT, maareh Sjap 737 MX experience?
Ik heb geen idee wat 737 MX betekent dus ik denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

daemonix schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:53:
@daemonix Correctie: Ik zie niet in dat er nieuwe wetgeving nodig is, ik vraag me af waarvoor dan, wat er anders is bij een V2G-laadpaal die teruglevert dan bij een PV-omvormer die teruglevert. Maar daarop krijg ik geen antwoord.
Dus nogmaals de vraag: wélke wet- en regelgeving staat er in de weg voor het gebruik van V2G?
het gaat me hier niet over jouw of mijn mening, maar ik ben gewoon oprecht nieuwsgierig waar het knelpunt zou liggen. Dat zie ik namelijk nog niet en jij lijkt dat wel te zien, dus ben ik benieuwd waar dat dan precies ligt.
Waarom denk je dat het vermogen niet relevant is?
Het is wel relevant misschien, maar niet in de context waarover we het hadden: dat ging over jouw opmerking over de omvormerverliezen en dat mij lijkt dat die er volgens mij in beide gevallen zijn, zowel bij AC- als DC-V2G. Toch? Niet meer dan die vraag.
Maar laten we het houden op miscommunicatie. Verder niet zo interessant hier.
Waarom sla je over dat de auto ook de batterij vv kan laden?

Dat stukje kende ik nog niet van Sigenergy, maar inmiddels wel.
Mijn reacties gaan generiek over V2G in de AC- en DC-varianten. Binnen een totaalsysteem met ook PV en een statische thuisbatterij kunnen dingen anders liggen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:16
Hippe Lip schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:03:
[...]

@daemonix Correctie: Ik zie niet in dat er nieuwe wetgeving nodig is, ik vraag me af waarvoor dan, wat er anders is bij een V2G-laadpaal die teruglevert dan bij een PV-omvormer die teruglevert. Maar daarop krijg ik geen antwoord.

[...]

Dus nogmaals de vraag: wélke wet- en regelgeving staat er in de weg voor het gebruik van V2G?
het gaat me hier niet over jouw of mijn mening, maar ik ben gewoon oprecht nieuwsgierig waar het knelpunt zou liggen. Dat zie ik namelijk nog niet en jij lijkt dat wel te zien, dus ben ik benieuwd waar dat dan precies ligt.

[…]
Waar het voor een groot deel over schijnt te gaan in Nederland is het financiële gedeelte. Een werknemer die op kosten van de baas zijn EV op gaat laden en vervolgens s avonds thuis de stroom uit de batterij van de auto gebruikt. De overheid zal dit willen gaan belasten maar weet nog niet hoe. Ook het afsluiten van het grid bij netstoringen zal geregeld moeten worden. Bij de omvormer van de zonnepanelen is dat geregeld. Wanneer ik de batterij uit mijn auto aansluit op mijn woning wil ik bij een netstoring nog wel de stroom van de batterij uit mijn auto kunnen gebruiken voor mijn woning. Dat o.a. Moet ook nog wettelijk geregeld worden. Ook zullen de ISO normen waar alles aan moet gaan voldoen vastgelegd moeten worden. Et voila

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ik had het natuurlijk wel heel specifiek over Sigenergy, vandaar mijn reacties. Miscommunicatie dus inderdaad. In https://www.evrijders.nl/...n-v2x-v2g-v2h-v2l-en-meer worden onder meer fiscale redenen en anti-eiland bedrijf en netcode genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

onzenuub schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:47:
[...]
Waar het voor een groot deel over schijnt te gaan in Nederland is het financiële gedeelte. Een werknemer die op kosten van de baas zijn EV op gaat laden en vervolgens s avonds thuis de stroom uit de batterij van de auto gebruikt. De overheid zal dit willen gaan belasten maar weet nog niet hoe.
Dit punt is duidelijk en die problemen zie ik idd ook wel, maar dat betekent nog niet dat er wetgeving is die de intro en het gebruik van V2G tegenhoudt, toch?
Ook het afsluiten van het grid bij netstoringen zal geregeld moeten worden. Bij de omvormer van de zonnepanelen is dat geregeld. Wanneer ik de batterij uit mijn auto aansluit op mijn woning wil ik bij een netstoring nog wel de stroom van de batterij uit mijn auto kunnen gebruiken voor mijn woning. Dat o.a. Moet ook nog wettelijk geregeld worden.
Dat is allang geregeld. Zie hoe een PV-omvormer dat doet. Een V2G-laadpaal kan dat toch identiek doen?
Er is al iemand die zijn eigen V2G heeft gebouwd en die gebruikt daarvoor zo’n omvormer. Het is dus al geregeld!
Ook zullen de ISO normen waar alles aan moet gaan voldoen vastgelegd moeten worden. Et voila
De V2G-normen zijn al een paar jaar geleden vastgesteld in ISO 15118, dus daar ligt het probleem ook niet.

Ja, ik weet dat het practische vraagtekens en problemen oplevert zoals verrekening met de baas en zaken rondom dubbele energiebelasting, maar dat zijn practische punten en die staan los van het feit dat het technisch allemaal wel kan en dat er geen wet- of regelgeving is die dit tegenhoudt voor zover ik weet.

Ik heb het hier regelmatig gevraagd, maar tot nu toe is er nog niemand die zijn vinger opsteekt en vertelt welke wet- of regelgeving er nog dwarsligt. Ik ben en blijf nieuwsgierig naar hoe het nou precies zit.

Iemand?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

daemonix schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:49:
Ik had het natuurlijk wel heel specifiek over Sigenergy, vandaar mijn reacties. Miscommunicatie dus inderdaad. In https://www.evrijders.nl/...n-v2x-v2g-v2h-v2l-en-meer worden onder meer fiscale redenen en anti-eiland bedrijf en netcode genoemd.
Duidelijk, thnx.

En kan Sigenergy me een V2G-laadpaal leveren zonder dat ik meteen meer zaken van hen nodig heb? Ik heb juist géén interesse in een stationaire thuisaccu, omdat ik daar juist de auto voor wil gebruiken. En dan neem ik het verlies als de auto er niet is.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:16
Hippe Lip schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:37:
[...]

Dit punt is duidelijk en die problemen zie ik idd ook wel, maar dat betekent nog niet dat er wetgeving is die de intro en het gebruik van V2G tegenhoudt, toch?

[...]

Dat is allang geregeld. Zie hoe een PV-omvormer dat doet. Een V2G-laadpaal kan dat toch identiek doen?
Er is al iemand die zijn eigen V2G heeft gebouwd en die gebruikt daarvoor zo’n omvormer. Het is dus al geregeld!

[...]

De V2G-normen zijn al een paar jaar geleden vastgesteld in ISO 15118, dus daar ligt het probleem ook niet.

Ja, ik weet dat het practische vraagtekens en problemen oplevert zoals verrekening met de baas en zaken rondom dubbele energiebelasting, maar dat zijn practische punten en die staan los van het feit dat het technisch allemaal wel kan en dat er geen wet- of regelgeving is die dit tegenhoudt voor zover ik weet.

Ik heb het hier regelmatig gevraagd, maar tot nu toe is er nog niemand die zijn vinger opsteekt en vertelt welke wet- of regelgeving er nog dwarsligt. Ik ben en blijf nieuwsgierig naar hoe het nou precies zit.

Iemand?
Je zegt het zelf al: o.a. De belastingwetgeving zal moeten worden aangepast

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• janne_nl
Als ik werkgever zou zijn, zou ik ook monitoren of de stroom(of benzine) die in een auto gaat op mijn kosten ook enigszins overeenkomt met de kilometers die die auto rijdt.

Of ik nu stroom naar mn huis stuur of ik maak de tank leeg en stook er een aggregaat mee.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
ASS-Ware schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:45:
[...]

Haha zou kunnen. Ik heb een Audi E-tron, die ik nu aan de straat moet laden dus ik vermoed dat het niet bij eenmalig gebruik blijft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:09
Hoe snel volgt jullie laadpaal zelf opgewekte zonne-energie? Zeg maar nul-op-de-meter reactietijd. Milliseconden? Seconden? Minuten?

Ik dacht altijd per seconde of sneller zou mooi zijn, maar ben daar niet zo zeker meer van.

Afgelopen tijd zie ik veel zon met ook veel kleine wolken. Dan schiet de opwek wel ~25 keer per dag in erg korte tijd van hoog naar laag. Zeg 2 à 3 kW verschil in paar seconden. Dit vaak erg snel volgen kan toch niet goed zijn voor de onboard charger?

Wat is jullie visie hier op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
Da_Poncho schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:25:
Hoe snel volgt jullie laadpaal zelf opgewekte zonne-energie? Zeg maar nul-op-de-meter reactietijd. Milliseconden? Seconden? Minuten?

Ik dacht altijd per seconde of sneller zou mooi zijn, maar ben daar niet zo zeker meer van.

Afgelopen tijd zie ik veel zon met ook veel kleine wolken. Dan schiet de opwek wel ~25 keer per dag in erg korte tijd van hoog naar laag. Zeg 2 à 3 kW verschil in paar seconden. Dit vaak erg snel volgen kan toch niet goed zijn voor de onboard charger?

Wat is jullie visie hier op?
Totaal onbelangrijk voor je OBC, dit zijn relatief kleine verschillen. Tig keer per uur schakelen tussen 1 en 3 fasen laden is wel een belasting voor de relais in je laadpaal en mogelijk ook voor de OBC. Dus als de opbrengst op een wisselend bewolkte dag schommelt rond de 4 kW, laat ik de paal of 1 fase staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
wm1234 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:56:
[...]

Haha zou kunnen. Ik heb een Audi E-tron, die ik nu aan de straat moet laden dus ik vermoed dat het niet bij eenmalig gebruik blijft!
Waarom dan maximaal 11 kwh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Da_Poncho schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:25:

Die OBC is puur (vermogens)elektronica en die heeft nergens last van. Denk eens aan een dimmer die 100 keer per seconde aan en uit schakelt, dat gaat ook probleemloos.

Het zijn mechanische onderdeken die last zouden kunnen hebben van voortdurend wisselende belastingen als ze daar niet op berekend zijn.

En de accu en vermogenselektronica van de auto wordt voortduren wisselend belast tijdens het rijden. Veel sterker wisselend nog dan een wolk voor de zon. Dat gaat veelvuldig over wisselingen van tientallen kilowatts, en dat kan met uitschieters over de 100 kW bij hard optrekken en hard remmen.

[ Voor 16% gewijzigd door Hippe Lip op 09-08-2025 23:20 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:40:
[...]

Duidelijk, thnx.

En kan Sigenergy me een V2G-laadpaal leveren zonder dat ik meteen meer zaken van hen nodig heb? Ik heb juist géén interesse in een stationaire thuisaccu, omdat ik daar juist de auto voor wil gebruiken. En dan neem ik het verlies als de auto er niet is.
Ik denk dat je ook het controle deel nodig hebt want daar zit de intelligentie. Ik weet niet of je zonder batterij kunt werken, het is een compleet home energy management system.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15-09 09:00
ASS-Ware schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:52:
[...]

Waarom dan maximaal 11 kwh?
Hij is nieuw met elektrisch rijden, denk ik, en bedoelt 11 kW. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

daemonix schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:29:
[...]

Ik denk dat je ook het controle deel nodig hebt want daar zit de intelligentie. Ik weet niet of je zonder batterij kunt werken, het is een compleet home energy management system.
@daemonix Op hun site las ik iss dat ze een heel systeem in het programma hebben, zoiets als het Britse Myenergi (maar dan net anders).

Mij gaat het specifiek om de V2G en als dat betekent dat ik dan behalve de laadpaal nog meer componenten erbij moet kopen, dan wordt het zoetjes aan een steeds duurder ding.

Jammer maar helaas… :'(

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@Hippe Lip Voorbeeldje?
Je PV omvormer heeft een grid profiel om te weten hoe om te gaan met het lokale net. Je EV zal ook zoiets moeten hebben, maar wat als je vervolgens met je EV de grens over gaat? Misschien wel naar een plek met een andere grid-spanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Als dat via de laadpaal gaat is er toch geen probleem? Die laadpaad in het buitenland zal ook bekend zijn met de lokale gridspanning.

In europa verschilt dat ook niet echt. Ik verwacht dat de auto qel overweg kan met de die verschillen na communicatie met de paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
BBBvB schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 14:38:
[...]

Hij is nieuw met elektrisch rijden, denk ik, en bedoelt 11 kW. :)
Joh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:57

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Voordat al die "slimme" apparaten o.a. laadpalen, pv-omvormers, thuisaccu's en grootverbruikers in huis
met elkaar kunnen "praten" in een HEMS is volgens het NEN nog wat aan normering in de communicatie/protocollen nodig.
En het moet dan ook nog consumenten geschikt zijn - zal nog wel wat duren, zeker bij een "EU-normeringsproces".

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:52

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

In de TW staat netjes een link naar het V2G topic. Kunnen we met die discussie (van de laatste posts) daar weer verder gaan? Thanks!

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@Hippe Lip Nee, jij schreef dat je niks kon bedenken, dus ik dacht: Misschien stel je het op prijs als ik je een voorbeeldje geef. Maar misschien vind je dat niks dus heb ik een vraagteken achter "voorbeeldje" gezet. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hermarcel schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:11:
@Hippe Lip Nee, jij schreef dat je niks kon bedenken, dus ik dacht: Misschien stel je het op prijs als ik je een voorbeeldje geef. Maar misschien vind je dat niks dus heb ik een vraagteken achter "voorbeeldje" gezet. :)
@Hermarcel Ah, ik dacht dat je om een voorbeeldje vroeg

offtopic:
Je noemt dingen met PV, maar ik was aan het kijken wat ik met V2G kan doen zonder al die rest erbij. Dus wat je vertelde is voor mij een beetje buiten scope.
Vandaar dat ik zei dat het mij vooral om de V2G gaat.

Maar inmiddels zijn we erop gewezen dat V2G elders besproken wordt

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 22:39
Wij willen op onze eigen parkeerplaats achter ons huis een laadpaal plaatsen. Vanaf de parkeerplaats loopt er een loze leiding naar ons huis dus dat is geen probleem. Veel van onze buren hebben er al 1 laten installeren, veelal door de zelfde elektricien. Aangezien hij de situatie kent heb ik hem ook gecontacteerd. Hierbij ook om advies gevraagd wat betreft laadpaal. Als ik zo op de parkeerplaatsen kijk is 90% van de laadpalen een Wallbox, ik denk de Pulsar Max of Plus. Ik vraag me alleen af of dit nou de beste laadpaal is om te kiezen. Ik lees een beetje gemengde verhalen, maar dat lees ik eigenlijk over iedere laadpaal wel.

Wat ik belangrijk vind is dat er in ieder geval load balancing mogelijk is en dat er op zonne energie geladen kan worden. We hebben een 3 fase meterkast dus 3 fase laden moet ook gewoon kunnen als er geen zonnestroom wordt geleverd (op zonnestroom schakelt hij denk terug naar 1 fase?). Wat verder van belang is, is dat de wifi vanuit de schuur niet tot aan de parkeerplaats lijkt te rijken. Althans, mijn iPhone heeft de verbinding dan verloren, dus verwacht de laadpaal ook. Aangezien de Wallbox geen ethernet ondersteunt vraag ik me af of load balancing dan überhaupt nog gaat werken? Lees iets over de Power Boost, is die gewoon bedraad aangesloten met de laadpaal waardoor wifi niet nodig is? En mis ik dan verder nog iets aan de wifi naast het vanaf de bank kunnen instellen. Of is Bluetooth dan genoeg als ik het verder plug & play wil houden?

Aangezien er veel merken zijn ben ik benieuwd wat jullie aanraden.

[ Voor 9% gewijzigd door Kartmans1 op 10-08-2025 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Kartmans1 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:48:
Wij willen op onze eigen parkeerplaats achter ons huis een laadpaal plaatsen. Vanaf de parkeerplaats loopt er een loze leiding naar ons huis dus dat is geen probleem. Veel van onze buren hebben er al 1 laten installeren, veelal door de zelfde elektricien. Aangezien hij de situatie kent heb ik hem ook gecontacteerd. Hierbij ook om advies gevraagd wat betreft laadpaal. Als ik zo op de parkeerplaatsen kijk is 90% van de laadpalen een Wallbox, ik denk de Pulsar Max of Plus. Ik vraag me alleen af of dit nou de beste laadpaal is om te kiezen. Ik lees een beetje gemengde verhalen, maar dat lees ik eigenlijk over iedere laadpaal wel.

Wat ik belangrijk vind is dat er in ieder geval load balancing mogelijk is en dat er op zonne energie geladen kan worden. We hebben een 3 fase meterkast dus 3 fase laden moet ook gewoon kunnen als er geen zonnestroom wordt geleverd (op zonnestroom schakelt hij denk terug naar 1 fase?). Wat verder van belang is, is dat de wifi vanuit de schuur niet tot aan de parkeerplaats lijkt te rijken. Althans, mijn iPhone heeft de verbinding dan verloren, dus verwacht de laadpaal ook. Aangezien de Wallbox geen ethernet ondersteunt vraag ik me af of load balancing dan überhaupt nog gaat werken?

Startpost al gelezen? En over welke merken twijfel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 22:39
de Peer schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:50:
[...]

Startpost al gelezen? En over welke merken twijfel je?
Ja heb ik gelezen, maar toch nog de bovenstaande vragen. Ik heb zelf een maandje geleden mijzelf ook al verdiept in Zappi en Peblar, maar ook daar gemengde verhalen. Als een Wallbox goed genoeg is dan kan ik dat wellicht beter doen omdat het gros van de buren ook zo’n ding heeft. Maar wellicht zeggen jullie dat het veel beter is om een ander merk te kiezen voor mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Kartmans1 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:48:

Wat ik belangrijk vind is dat er in ieder geval load balancing mogelijk is en dat er op zonne energie geladen kan worden. We hebben een 3 fase meterkast dus 3 fase laden moet ook gewoon kunnen als er geen zonnestroom wordt geleverd (op zonnestroom schakelt hij denk terug naar 1 fase?). Wat verder van belang is, is dat de wifi vanuit de schuur niet tot aan de parkeerplaats lijkt te rijken. Althans, mijn iPhone heeft de verbinding dan verloren, dus verwacht de laadpaal ook. Aangezien de Wallbox geen ethernet ondersteunt vraag ik me af of load balancing dan überhaupt nog gaat werken? Lees iets over de Power Boost, is die gewoon bedraad aangesloten met de laadpaal waardoor wifi niet nodig is? En mis ik dan verder nog iets aan de wifi naast het vanaf de bank kunnen instellen. Of is Bluetooth dan genoeg als ik het verder plug & play wil houden?

Wat heb je zelf al gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Kartmans1 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:03:
[...]

Ja heb ik gelezen, maar toch nog de bovenstaande vragen. Ik heb zelf een maandje geleden mijzelf ook al verdiept in Zappi en Peblar, maar ook daar gemengde verhalen. Als een Wallbox goed genoeg is dan kan ik dat wellicht beter doen omdat het gros van de buren ook zo’n ding heeft. Maar wellicht zeggen jullie dat het veel beter is om een ander merk te kiezen voor mijn situatie.
Geen idee wat de wallbox kan maar het belangrijkste:
Zijn de buren ook Tweakers? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen2311
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 20-08 19:29
mapsy schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:50:
[...]

Omdat het om 25 meter gaat zou ik voor 4x6 of 5x6 kiezen ivm de verliezen over die afstand.
Als je grondkabel hebt, dan heb je een aardmantel en kun je met 4*4 of 4*6 uit de voeten.
Gezien de lengte kan 4*2.5 ook, echter zou ik ivm de verliezen zeker een stapje hoger gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen2311
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 20-08 19:29
ASS-Ware schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 23:50:
[...]

Wat heb je zelf al gevonden?
Voor de loadbalancing zal je een P1 meter moeten toepassen, deze moet bedraad aangesloten worden op de lader.
Als je geen wifi hebt op de paal, is dat niet erg handig verwacht ik. Veel doe je via de app, als je de paal niet kan benaderen valt dat al weg..
Pagina: 1 ... 186 ... 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen