Hoe is dit afgelopen bij jou? Ik ben recent ook gemigreerd (Newmotion Home Advanced 2.1) naar 50five en sinds een week kan ik niet meer laden met de laadpas van mijn werkgever. De support-afdeling van 50five is vooralsnog afwezig, dus ik wil toch kijken of er alternatieven zijn. Als 50five in staat is om de back-office aan te passen zal iemand met fysieke toegang tot de laadpaal dat toch ook moeten kunnen?Boeie schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 19:47:
[...]
Ja natuurlijk ben ik vrij om te kiezen. Alleen omdat de paal van een aanbieder (Newmotion / Shell nu 50five) vraag ik mij af of dat kan. Ik was uitgegaan van E-flux maar Tap kan natuurlijk ook.
Ik heb zelf een Wallbox Pulsar Max. Die werkt prima, doet wat ie moet doen en de vaste kabel is heel handig, zeker een aanrader om dat te nemen als dat kan.Kartmans1 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:48:
Wij willen op onze eigen parkeerplaats achter ons huis een laadpaal plaatsen. Vanaf de parkeerplaats loopt er een loze leiding naar ons huis dus dat is geen probleem. Veel van onze buren hebben er al 1 laten installeren, veelal door de zelfde elektricien. Aangezien hij de situatie kent heb ik hem ook gecontacteerd. Hierbij ook om advies gevraagd wat betreft laadpaal. Als ik zo op de parkeerplaatsen kijk is 90% van de laadpalen een Wallbox, ik denk de Pulsar Max of Plus. Ik vraag me alleen af of dit nou de beste laadpaal is om te kiezen. Ik lees een beetje gemengde verhalen, maar dat lees ik eigenlijk over iedere laadpaal wel.
Wat ik belangrijk vind is dat er in ieder geval load balancing mogelijk is en dat er op zonne energie geladen kan worden. We hebben een 3 fase meterkast dus 3 fase laden moet ook gewoon kunnen als er geen zonnestroom wordt geleverd (op zonnestroom schakelt hij denk terug naar 1 fase?). Wat verder van belang is, is dat de wifi vanuit de schuur niet tot aan de parkeerplaats lijkt te rijken. Althans, mijn iPhone heeft de verbinding dan verloren, dus verwacht de laadpaal ook. Aangezien de Wallbox geen ethernet ondersteunt vraag ik me af of load balancing dan überhaupt nog gaat werken? Lees iets over de Power Boost, is die gewoon bedraad aangesloten met de laadpaal waardoor wifi niet nodig is? En mis ik dan verder nog iets aan de wifi naast het vanaf de bank kunnen instellen. Of is Bluetooth dan genoeg als ik het verder plug & play wil houden?
Aangezien er veel merken zijn ben ik benieuwd wat jullie aanraden.
Je hebt de mogelijkheid om load balancing via Wallbox te doen met Power Boost maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik heb de Wallbox aangesloten op Tibber (energieleverancier) en die kan daarmee load balancing doen over wifi, moet je wel een P1 meter voor hebben.
pff in dit topic beland doordat onze laadpaal onlangs naar 50five is over gegaan. Wat een drama! Shell recharge was al ..#!%!. maar dit slaat echt alles.
Ik kan de hele paal (newmotion home advanced volgens mij) nu niet gebruiken. Kan geen passen toevoegen (omdat Shell heeft verordend dat alleen Shell passen mogen toegevoegd worden!?!, heb nu uit pure wanhoop maar een shell pas aangevraagd zodat ik in ieder geval zsm weer kan laden). Wil, zodra het abonnement is afgelopen, er een domme paal van maken die het gewoon doet.
De auto is privé, het terrein van de paal is privé dus hij moet gewoon gaan laden zodra de stekker er in gaat. Ik heb veel van het topic doorgenomen en als ik het goed begrijp;
- zorgen dat de paal op laden zonder vergoeding staat, evt zonder of met pas?
- data verbinding module er tussen uit slopen (moet nog ff zoeken hoe dat ding er uit ziet en zo)
correct? Dan ga ik dat zsm doen. En zodra we niet meer kunnen salderen ga ik hem vervangen voor een slimmere paal. Denk nu aan die van enphase daar dat mooi 'praat' met mijn zonnepanelen en straks accu's (en evt ook bidrectioneel kan werken)
Ik kan de hele paal (newmotion home advanced volgens mij) nu niet gebruiken. Kan geen passen toevoegen (omdat Shell heeft verordend dat alleen Shell passen mogen toegevoegd worden!?!, heb nu uit pure wanhoop maar een shell pas aangevraagd zodat ik in ieder geval zsm weer kan laden). Wil, zodra het abonnement is afgelopen, er een domme paal van maken die het gewoon doet.
De auto is privé, het terrein van de paal is privé dus hij moet gewoon gaan laden zodra de stekker er in gaat. Ik heb veel van het topic doorgenomen en als ik het goed begrijp;
- zorgen dat de paal op laden zonder vergoeding staat, evt zonder of met pas?
- data verbinding module er tussen uit slopen (moet nog ff zoeken hoe dat ding er uit ziet en zo)
correct? Dan ga ik dat zsm doen. En zodra we niet meer kunnen salderen ga ik hem vervangen voor een slimmere paal. Denk nu aan die van enphase daar dat mooi 'praat' met mijn zonnepanelen en straks accu's (en evt ook bidrectioneel kan werken)
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
https://www.wallboxdiscou...lbox-p1-poort-module.html
Een vraagje
Kun je met een ( Wallbox P1 poort module voor dynamic load balancing )
iedere laadpaal slim maken?
Of moet je laadpaal hiervoor geschikt zijn?
Ik wil via een p1 meter de stroom wat ik over heb in de auto steken.
Een vraagje
Kun je met een ( Wallbox P1 poort module voor dynamic load balancing )
iedere laadpaal slim maken?
Of moet je laadpaal hiervoor geschikt zijn?
Ik wil via een p1 meter de stroom wat ik over heb in de auto steken.
Nee dat is enkel voor het merk Wallbox, zeker niet voor alle laadpalen.
.
Peblar en Zappi kunnen dit ook. Andere laadpalen weet ik zo niet.Lulukai schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:58:
Nee dat is enkel voor het merk Wallbox, zeker niet voor alle laadpalen.
Maar alleen met hun eigen spullenboel. Was het maar zo'n feest. Het is een integraal onderdeel van de laadpaal en niet uitwisselbaar met andere merken (met uitzondering van de meetspoelen als die worden gebruikt).aard01 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:19:
[...]
Peblar en Zappi kunnen dit ook. Andere laadpalen weet ik zo niet.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Meet spoelen hebben ook andere waardes per merkdaemonix schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:21:
[...]
Maar alleen met hun eigen spullenboel. Was het maar zo'n feest. Het is een integraal onderdeel van de laadpaal en niet uitwisselbaar met andere merken (met uitzondering van de meetspoelen als die worden gebruikt).
Het enige wat te gebruiken is bij meerdere merken is de homewizard p1 meter.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Voortzetting van: https://gathering.tweaker.../quote_message/82975328/0
Ik had de donderdag de CEE al omhoog gehangen maar moest nog verder afwerken (het was zo: https://imgur.com/FvT8ipu) .

Kan nu lekker tegen 7.4kW laden als het nodig moest zijn, staat nu ingesteld op 4.6kW lekker heel de nacht doorladen
Ik had de donderdag de CEE al omhoog gehangen maar moest nog verder afwerken (het was zo: https://imgur.com/FvT8ipu) .

Kan nu lekker tegen 7.4kW laden als het nodig moest zijn, staat nu ingesteld op 4.6kW lekker heel de nacht doorladen
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Binnenkort verwacht ik een nieuwe (zakelijke) auto.
Vermoedelijk een Volvo EX40, dus volledig elektrisch.
Nu ben ik mij aan het inlezen welke laadpaal het meest geschikt is voor mij.
Ik heb al bijna het gehele forum doorgelezen, maar zie even door tegensprekende berichten het overzicht niet meer.
Wat voor mij belangrijk is, dat de laadpaal automatisch kan schakelen tussen 1 fase en 3 fase.
Nu lees ik berichten dat een Zaptec-go-2 dit kan, dus ik helemaal blij.
Dan lees ik een paar berichten verder dat dit niet kan, en is er zelfs een link naar Youtube bijgevoegd en wordt daar uitgelegd dat dit alleen kan met externe software.
Peblar lijkt mij ook interessant, maar nu lees ik weer dat de software ontwikkeling om te schakelen tussen 1 fase en 3 fase weer is uitgesteld. dus deze valt ook (voor nu) af voor mij.
Alfen Single pro line, is volgens mij niet automatisch omschakelbaar ?
Korte situatie omschrijving:
24 zonnepanelen zuidelijke ligging met een max. uitgangsvermogen van de omvormer van 8800watt.
De nieuwe zakelijke auto rijdt ik zowel zakelijk als prive.
Ik werk voornamelijk thuis, en ga ongeveer 1x per week naar kantoor waarmee ik ongeveer totaal 300km afleg.
De rest van de week alleen korte stukjes in het dorp.
Doel is om dus zoveel mogelijk zonnestroom te gebruiken om de auto te laden.
Gezien het aantal panelen, heb ik geruime tijd dat ik boven de 4140watt terug lever, en dus naar 3-fase kan omschakelen (3x6A opstart stroom x 230V= 4140watt minimaal nodig voor 3 fase laden.)
Ik heb Homewizard P1 uitlezing voor in de Homewizard app.
Wens is om een stand-alone laadpaal te kopen, die zelf kan omschakelen tussen 1 fase en 3 fase.
(dus zonder nodige software als bijvoorbeeld EVCC.) en die ook het stroomverbruik van de woning kan monitoren zodat de laadpaal alleen het overschot gebruikt. Dit mag zowel via stroomspoelen als de P1 poort.
Ik mag de kosten voor laden declareren met hulp van een overzichtje, dit hoeft dus niet via een tussenpartij.
Laadpaal staat ver van de openbare weg, op een "afgesloten" terrein, laadpaal mag dus 24/7 "open" staan voor laden.
Alvast hartelijk dank voor het meedenken/ reacties.
Groeten Rene
Ik heb al bijna het gehele forum doorgelezen, maar zie even door tegensprekende berichten het overzicht niet meer.
Wat voor mij belangrijk is, dat de laadpaal automatisch kan schakelen tussen 1 fase en 3 fase.
Dan lees ik een paar berichten verder dat dit niet kan, en is er zelfs een link naar Youtube bijgevoegd en wordt daar uitgelegd dat dit alleen kan met externe software.
Peblar lijkt mij ook interessant, maar nu lees ik weer dat de software ontwikkeling om te schakelen tussen 1 fase en 3 fase weer is uitgesteld. dus deze valt ook (voor nu) af voor mij.
24 zonnepanelen zuidelijke ligging met een max. uitgangsvermogen van de omvormer van 8800watt.
Ik werk voornamelijk thuis, en ga ongeveer 1x per week naar kantoor waarmee ik ongeveer totaal 300km afleg.
Gezien het aantal panelen, heb ik geruime tijd dat ik boven de 4140watt terug lever, en dus naar 3-fase kan omschakelen (3x6A opstart stroom x 230V= 4140watt minimaal nodig voor 3 fase laden.)
Wens is om een stand-alone laadpaal te kopen, die zelf kan omschakelen tussen 1 fase en 3 fase.
(dus zonder nodige software als bijvoorbeeld EVCC.) en die ook het stroomverbruik van de woning kan monitoren zodat de laadpaal alleen het overschot gebruikt. Dit mag zowel via stroomspoelen als de P1 poort.
Ik mag de kosten voor laden declareren met hulp van een overzichtje, dit hoeft dus niet via een tussenpartij.
Laadpaal staat ver van de openbare weg, op een "afgesloten" terrein, laadpaal mag dus 24/7 "open" staan voor laden.
Groeten Rene
Waar lees je dat? Mijn Peblar schakelt prima. Let wel: je hebt partijen, zoals Coolblue met hun Bluebuilt laadpaal wat een whitelabel Peblar is. Deze hebben echter andere firmware. Een pure, non whitelabel, Peblar, schakelt prima tussen 1 en 3 fasen. Minimaal 1400 watt is nodig om op te laden. Mocht je minder dan 1400 opwekken (of thuis al het e.e.a. verbruiken) kan je kiezen om de rest via het net te laden invoeden.rene2807 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:36:
De modus Pure Solar van Peblar, die dus de productie volgt van je PV opwek, werkt momenteel alleen op 1 fase laden. Wil je naar 3 fase, dan moet je naar een regular modus, en die volgt je PV opwek niet. Zie ook het plaatje in de topicstart van Peblar topic onder 1 naar 3 fase. [Peblar EV Charger] Ervaringen en discussiegerwim schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:46:
[...]
Waar lees je dat? Mijn Peblar schakelt prima. Let wel: je hebt partijen, zoals Coolblue met hun Bluebuilt laadpaal wat een whitelabel Peblar is. Deze hebben echter andere firmware. Een pure, non whitelabel, Peblar, schakelt prima tussen 1 en 3 fasen. Minimaal 1400 watt is nodig om op te laden. Mocht je minder dan 1400 opwekken (of thuis al het e.e.a. verbruiken) kan je kiezen om de rest via het net te laden invoeden.
Kort gezegd: via standaard interface, bepaalt de modus of je 1 of 3 fase zit.
:strip_exif()/f/image/JOKtQTNr4tb65SxfmtEvBL5r.png?f=user_large)
Schakelen van 1 naar 3 fase binnen de regular modus kan met de peblar wel, maar alleen via de REST of Modbus api via een commando en niet in de standaard interface. Die daarmee dus in Home Assistant, EVCC (en mogelijk straks HomeWizard) zit.
Ik ben dan ook benieuwd hoe jij via de standaard (web) interface je 1 naar 3 fase schakeling doet @gerwim
[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 12-08-2025 17:12 ]
De Zappi kan ook schakelen.rene2807 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:36:
Groeten Rene
Je kunt trouwens ook overwegen je zonnestroomoverschot altijd op 1 fase te laden. Je laadpunt dan zekeren met 32A en dan kun je zonder te schakelen laden van 1,4kW tot 7,4kW. Wel voldoende dikke bedrading naar je laadpunt gebruiken.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Wat is je piek teruglevering op een dag als vandaag? Als dit ruim boven de 6 kW ligt, dan loont het mogelijk de moeite om op 3 fasen "van de zon" te laden. Is het minder dan dat is dan zul je het maar zeer zelden kun en benutten en kun je beter op 1 fase blijven. Bij elk wolkje of kopje thee gaat je laadpaal heen en weer schakelen.rene2807 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:36:
Groeten Rene
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Met 32A afgezekerd kun je dus tot 7,4kW op 1 fase.guido66 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:43:
[...]
Wat is je piek teruglevering op een dag als vandaag? Als dit ruim boven de 6 kW ligt, dan loont het mogelijk de moeite om op 3 fasen "van de zon" te laden. Is het minder dan dat is dan zul je het maar zeer zelden kun en benutten en kun je beter op 1 fase blijven. Bij elk wolkje of kopje thee gaat je laadpaal heen en weer schakelen.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Ik heb een Easee charge lite met extra equalizer op de P1 van de slimme meter, laad minimaal 6A op 1 fase en als er op alle drie de fases 6A wordt geleverd schakelt hij automatisch over.rene2807 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:36:
Groeten Rene
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik heb iets meer dan 10kwp aan panelen.guido66 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:43:
[...]
Wat is je piek teruglevering op een dag als vandaag? Als dit ruim boven de 6 kW ligt, dan loont het mogelijk de moeite om op 3 fasen "van de zon" te laden. Is het minder dan dat is dan zul je het maar zeer zelden kun en benutten en kun je beter op 1 fase blijven. Bij elk wolkje of kopje thee gaat je laadpaal heen en weer schakelen.
Omvormer is (3 fase) 8kw en is begrensd op 110%.
Op zonnige dagen in de zomer heb ik een keurige parabool met als top 8,8kw
Op een zonnige dag in het voorjaar (als de temperaturen lager zijn) heb ik een langere tijd 8,8kw productie.
Dit zie je ook terug in de grafiek dat de parabool een vlakke top heeft.
Mijn hoofdzekering is 3x25ADonJuape schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:51:
[...]
Met 32A afgezekerd kun je dus tot 7,4kW op 1 fase.
Als ik maximaal opwekking heb, dan produceer ik 8800watt op 3 fase.
Dit is ongeveer 12,7A per fase.
Als ik 32A ga laden op 1 fase, dan is daar maximaal 12,7A eigen opwekking van.
Dan moet er nog 32-12,7=19,3A uit het net komen.
Dan hou ik maar 25A-19,3A= 5,7A (+/- 1300watt) over voor de woning.
Dit lijkt mij erg krap en ben bang dat de hoofdzekering er dan regelmatig uit klapt.
Dan is het zeker de moeite, ik zit ongeveer hetzelfde. Maar je ziet hier ook mensen die 5kW aan piekvermogen hebben en 3 fasen op de zon denken te laden.rene2807 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:50:
[...]
Ik heb iets meer dan 10kwp aan panelen.
Omvormer is (3 fase) 8kw en is begrensd op 110%.
Op zonnige dagen in de zomer heb ik een keurige parabool met als top 8,8kw
Op een zonnige dag in het voorjaar (als de temperaturen lager zijn) heb ik een langere tijd 8,8kw productie.
Dit zie je ook terug in de grafiek dat de parabool een vlakke top heeft.
In de namiddag ging er een steady 8 kW naar de auto en alleen tijdens het koken (oven+inductie) ging mijn laadpaal 1x even naar 1 fase.
Als in het najaar de opbrengst zakt naar minder dan 6kW zet ik het op de zon laden vast op 1 fase, om continu geschakel (met veel wachttijd) te voorkomen.
Ik heb mijn lader begrensd op 20A, dus 4,6 kW op 1 fase.
[ Voor 3% gewijzigd door guido66 op 12-08-2025 21:59 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Dank voor je reactie.klump4u schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:18:
[...]
Ik heb een Easee charge lite met extra equalizer op de P1 van de slimme meter, laad minimaal 6A op 1 fase en als er op alle drie de fases 6A wordt geleverd schakelt hij automatisch over.
Doet deze laadpaal dat op eigen software ?
Zo ja, dan zou dit een optie kunnen zijn misschien.
Kan deze ook ingesteld worden op "solar only" modus,dus alleen laden op overschot ?
En als laatste, heeft deze loadbalance met de woning ?
Heb jij een laadpaal die zelf kan overschakelen, of doe je dat zelf met software ?guido66 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:57:
[...]
Dan is het zeker de moeite, ik zit ongeveer hetzelfde. Maar je ziet hier ook mensen die 5kW aan piekvermogen hebben en 3 fasen op de zon denken te laden.
In de namiddag ging er een steady 8 kW naar de auto en alleen tijdens het koken (oven+inductie) ging mijn laadpaal 1x even naar 1 fase.
Als in het najaar de opbrengst zakt naar minder dan 6kW zet ik het op de zon laden vast op 1 fase, om continu geschakel (met veel wachttijd) te voorkomen.
Ik heb mijn lader begrensd op 20A, dus 4,6 kW op 1 fase.
Ja werkt op eigen software(app), je moet dan wel als extra de equalizer erbij kopen en met deze kun je op solar only laden, 6a op een fase is dan het minimum en zo gauw alle fases 6a of meer terug leveren gaat hij over naar 3 fase laden.rene2807 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:01:
[...]
Dank voor je reactie.
Kan deze ook ingesteld worden op "solar only" modus,dus alleen laden op overschot ?
Ook kun je ipv solar laden je huis op loadbalance zetten.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
De Zappi kan het zelf, is in te stellen op 1 fase, 3 fasen of automatisch. Kan ook via de app en via home assistant.rene2807 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:06:
[...]
Heb jij een laadpaal die zelf kan overschakelen, of doe je dat zelf met software ?
Goede morgen Rene,rene2807 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:01:
[...]
Dank voor je reactie.
Ik ben ook al langere tijd aan het kijken naar een laadpaal met ongeveer dezelfde wensen, (die heeft nml bijna iedereen)
Ik kwam uit op een zappi of een Alfen (22kW).
Een Peblar business was evt ook nog een mogelijkheid maar die kan wat ik begreep momenteel alleen solar only op 1 fase. (schakelen tussen 1 en 3 fase tijdens een laadsessie, komt volgens peblar eind van dit jaar/begin volgend jaar er aan als ik mij goed heb laten informeren)
Wat je een paar berichten terug aangeeft, 8,8 Kw van je zonnepalenen --> 12,7A
1 Fase solar laden --> 32A. Dit geeft 19,2 A van het niet op die Fase. Dan heb je idd maar 5,8 A van die Fase beschikbaar voor je huis.
Echter moet je niet kijken naar je opwek maar naar wat je terug levert. Als je huis die 5,8 A van die fase nodig heeft, lever je minder terug en kan er dus minder naar je auto.
Tevens hebben de Slimme meters ook load balancing, dus als je daar 25A instelt en je komt in de buurt van de 25A per fase, dan zal de lader terug regelen.
Met een max opwek van 8,8 kW en max laden van 7,4kW op 1 fase heb je een overschot van ruim 1400w.
Ik weet ook niet wat je woning gedurende de dag vraagt, maar daar dien je ook rekening mee te houden.
Die 1400W is ong 6A, dus ja als je die volledig op die ene fase gaat afnemen, dan loop je tegen de limiet aan van je hoofdzekering.
Als je die 6A over meerdere fases gaat afnemen, dan moet het net goed gaan.
Let er wel op dat als je voor een 22kW lader gaat je de bekabeling + zekeringen zwaar genoegd kiest.
Oscar
Ooh oke.aard01 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:19:
[...]
Ik dacht een goedkope laadpaal te kopen met een bepaalde module zodat je via de p1 meter kon werken.
Maar beter kijken voor een laadpaal met load balancing. Is wel 700 a 800 ipv 200 a 300 €
Ik heb maar 6kW piek en kan gerust uren op 5-7A 3f laden hoorguido66 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:57:
[...]
Dan is het zeker de moeite, ik zit ongeveer hetzelfde. Maar je ziet hier ook mensen die 5kW aan piekvermogen hebben en 3 fasen op de zon denken te laden.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ah, het laden op puur zonnestroom, wist ik niet dat hij gelimiteerd was op één fase. Mijn eigen panelen (16 stuks, zuid + west) genereren (helaas) niet meer dan 4000 watt op een gegeven moment, dus ik kom ongeveer op 3600 uit (400 watt sluipverbruik). Dus het is mij nooit opgevallen dat hij, op zonnestroom, niet op 3 fasen kan laden.Get!em schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:12:
[...]
De modus Pure Solar van Peblar, die dus de productie volgt van je PV opwek, werkt momenteel alleen op 1 fase laden. Wil je naar 3 fase, dan moet je naar een regular modus, en die volgt je PV opwek niet. Zie ook het plaatje in de topicstart van Peblar topic onder 1 naar 3 fase. [Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie
Kort gezegd: via standaard interface, bepaalt de modus of je 1 of 3 fase zit.
[Afbeelding]
Schakelen van 1 naar 3 fase binnen de regular modus kan met de peblar wel, maar alleen via de REST of Modbus api via een commando en niet in de standaard interface. Die daarmee dus in Home Assistant, EVCC (en mogelijk straks HomeWizard) zit.
Ik ben dan ook benieuwd hoe jij via de standaard (web) interface je 1 naar 3 fase schakeling doet @gerwim
Het laden op zonnestroom is natuurlijk niet gelimiteerd op 1 fase, maar op 6A per fase. Dus als je meer opwekt dan 4.1kW zit je al prima.
Andere oplossing is een accu die je eerst vollaadt en vervolgens gebruikt om je auto met 4.1kW minstens te laden.
Andere oplossing is een accu die je eerst vollaadt en vervolgens gebruikt om je auto met 4.1kW minstens te laden.
Goedemorgen Oscar,OscarAarts schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 07:39:
[...]
Goede morgen Rene,
Ik ben ook al langere tijd aan het kijken naar een laadpaal met ongeveer dezelfde wensen, (die heeft nml bijna iedereen)
Ik kwam uit op een zappi of een Alfen (22kW).
Een Peblar business was evt ook nog een mogelijkheid maar die kan wat ik begreep momenteel alleen solar only op 1 fase. (schakelen tussen 1 en 3 fase tijdens een laadsessie, komt volgens peblar eind van dit jaar/begin volgend jaar er aan als ik mij goed heb laten informeren)
Wat je een paar berichten terug aangeeft, 8,8 Kw van je zonnepalenen --> 12,7A
1 Fase solar laden --> 32A. Dit geeft 19,2 A van het niet op die Fase. Dan heb je idd maar 5,8 A van die Fase beschikbaar voor je huis.
Echter moet je niet kijken naar je opwek maar naar wat je terug levert. Als je huis die 5,8 A van die fase nodig heeft, lever je minder terug en kan er dus minder naar je auto.
Tevens hebben de Slimme meters ook load balancing, dus als je daar 25A instelt en je komt in de buurt van de 25A per fase, dan zal de lader terug regelen.
Met een max opwek van 8,8 kW en max laden van 7,4kW op 1 fase heb je een overschot van ruim 1400w.
Ik weet ook niet wat je woning gedurende de dag vraagt, maar daar dien je ook rekening mee te houden.
Die 1400W is ong 6A, dus ja als je die volledig op die ene fase gaat afnemen, dan loop je tegen de limiet aan van je hoofdzekering.
Als je die 6A over meerdere fases gaat afnemen, dan moet het net goed gaan.
Let er wel op dat als je voor een 22kW lader gaat je de bekabeling + zekeringen zwaar genoegd kiest.
Oscar
Dank voor je reactie.
Je hebt gelijk dat je inderdaad moet kijken naar je opwek.
Als ik naar het huis verbruik kijk, dan is dit meestal rond de 150-200 watt.
Uiteraard als bijvoorbeeld de cooker aanspringt zie je een piekje.
Bij een zonnige dag heb ik 8800watt opwek, en dus ruim 8500watt teruglevering.
Bij laden op 1 fase 32A ga ik die 8500watt niet kwijt kunnen (32A=7360watt)
Als dan ook nog bijvoorbeeld de cooker aanspringt, dan raakt mijn hoofdzekering overbelast.
(en dan denk ik nog niet eens aan onze 3 fase inductie plaat als die aangaat
Waar je ook gelijk in hebt, is dat de laadpaal naar de hoofdzekering kijkt, en gaat terug regelen als er 25A verbruikt gaat worden.
Maar dan blijf ik nog wel met mijn overschot zitten.....vandaar dus toch naar een laadpaal zoeken die zelf kan omschakelen naar 3 fase wanneer dat kan.
Ik begreep dat Peblar de software aanpassing voor omschakelen heeft uitgesteld/ in de vrieskist heeft gezet.
Dit omdat ze eerst andere prioriteiten hadden met software ontwikkeling.
Ik zal eens op onderzoek gaan naar een Zappi of Alfen.
Heb jij zelf ervaring met deze palen betreft het omschakelen ?
Ik meende ergens een keer gelezen te hebben dat een Alfen niet zelf kon omschakelen....geen idee of dit een eigen ervaring was of een mening

dat zal best wel klapperen... als er regelmatig wolken voorbij schuiven. (kan maar zó gebeuren in Nederland)klump4u schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:18:
[...]
Ik heb een Easee charge lite met extra equalizer op de P1 van de slimme meter, laad minimaal 6A op 1 fase en als er op alle drie de fases 6A wordt geleverd schakelt hij automatisch over.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Peblar schakelt automatisch van 3-fase naar 1-fase als je voor zonneladen kiest.
Bij de Peblar Home kan je dus tot 3700W zonneladen. Het is niet wenselijk om vaak tussen 1 en 3-fasen te schakelen, er zijn niet zoveel mensen die consequent 4100W (minimum voor 3fase zon) overproductie hebben.
Heb je dat wel, kies je voor de Peblar Home Plus en dan kan je tot 7400W zonneladen (32A).
Wie denkt dat dit ook maar enig probleem is, snapt de grootheden niet goed. Peblar heeft dit prima en logisch geïmplementeerd.
Bij de Peblar Home kan je dus tot 3700W zonneladen. Het is niet wenselijk om vaak tussen 1 en 3-fasen te schakelen, er zijn niet zoveel mensen die consequent 4100W (minimum voor 3fase zon) overproductie hebben.
Heb je dat wel, kies je voor de Peblar Home Plus en dan kan je tot 7400W zonneladen (32A).
Wie denkt dat dit ook maar enig probleem is, snapt de grootheden niet goed. Peblar heeft dit prima en logisch geïmplementeerd.
[ Voor 5% gewijzigd door Kakola op 13-08-2025 10:34 ]
Ik lees net een stukje over de Easee laadpaal met de Equalizer, dat dit niet automatisch schakelt tussen 1 fase of 3 fase.
Hij schakelt uit beveiliging wel terug naar 1 fase, maar je moet deze dan weer handmatig terug zetten naar 3 fase.
Stukje tekst van Easee:
Als de lader in de automatische-fasemodus staat, schakelt hij zo nodig over van drie naar één fase. Dit betekent dat hij bij een te hoge belasting stopt met laden in driefase en begint te laden 1-fase.
Om de relais in de lader te beschermen, zal de laadsessie in enkelfase worden beëindigd en niet terugkeren naar driefase. De laadsessie zal op één fase worden voltooid, ongeacht of er tijdens de laadsessie op alle fasen voldoende capaciteit is om met drie fasen te laden.
Als de capaciteit in het systeem weer voldoende is toegenomen en u wilt overschakelen van enkelfasig naar driefasig, moet u het laden handmatig pauzeren en opnieuw starten in de app.
Dit geldt ook voor het laden via zonne-energie. Dus als het laden op zonne-energie eerst op enkelfase wordt gestart, zal de Equalizer niet automatisch driefasig laden activeren als de productie toeneemt tot meer dan 6A op alle fasen.
Dus 1x een wolkje en hij blijft op 1 fase.
Of als je sochtends begint met laden, dan is de opbrengst nog niet maximaal en start hij dus op 1 fase, maar schakelt dus net automatisch door naar 3 fase
Hij schakelt uit beveiliging wel terug naar 1 fase, maar je moet deze dan weer handmatig terug zetten naar 3 fase.
Stukje tekst van Easee:
Als de lader in de automatische-fasemodus staat, schakelt hij zo nodig over van drie naar één fase. Dit betekent dat hij bij een te hoge belasting stopt met laden in driefase en begint te laden 1-fase.
Om de relais in de lader te beschermen, zal de laadsessie in enkelfase worden beëindigd en niet terugkeren naar driefase. De laadsessie zal op één fase worden voltooid, ongeacht of er tijdens de laadsessie op alle fasen voldoende capaciteit is om met drie fasen te laden.
Als de capaciteit in het systeem weer voldoende is toegenomen en u wilt overschakelen van enkelfasig naar driefasig, moet u het laden handmatig pauzeren en opnieuw starten in de app.
Dit geldt ook voor het laden via zonne-energie. Dus als het laden op zonne-energie eerst op enkelfase wordt gestart, zal de Equalizer niet automatisch driefasig laden activeren als de productie toeneemt tot meer dan 6A op alle fasen.
Of als je sochtends begint met laden, dan is de opbrengst nog niet maximaal en start hij dus op 1 fase, maar schakelt dus net automatisch door naar 3 fase
Ik ga het dadelijk meemaken als de thuisaccu klaar is met laden of hij dan vanzelf naar 3-fase laden gaat of niet.rene2807 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:42:
Ik lees net een stukje over de Easee laadpaal met de Equalizer, dat dit niet automatisch schakelt tussen 1 fase of 3 fase.
Stukje tekst van Easee:
In mijn specifieke geval heb ik dus regelmatig overproductie boven de 4100watt.Kakola schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:31:
Peblar schakelt automatisch van 3-fase naar 1-fase als je voor zonneladen kiest.
Betreft het 1 fase laden met 32A laadpaalzekering, zie mijn uitleg eerder waar ik aangeef dat dan de hoofdzekering van 25A eruit klapt.
Om dit te voorkomen moet de laadpaal dus de hoofdzekering "bewaken", maar dit zorgt ervoor dat ik dus niet de volledige overproductie kan toepassen om te laden.
Ik hoor graag wat de ervaringen zijn.klump4u schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:45:
[...]
Ik ga het dadelijk meemaken als de thuisaccu klaar is met laden of hij dan vanzelf naar 3-fase laden gaat of niet.
Dit is precies waarom ik mijn vraag gesteld heb, de praktijk en wat mensen roepen zijn wel eens tegenstrijdig met elkaar.
Ik wel, de zon houdt namelijk vanzelf op met schijnen, waar dus mijn teruglevering stopt. De accu van mijn auto zou pas ophouden met terugleveren als ie leeg is, en dat lijkt me niet het primaire doel an een elektrische auto, toch?Hippe Lip schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:14:
[...]
@pimk Is wat je beschrijft niet 100% identiek aan wat je PV-omvormer doet? Die weet ook niet waar jouw huis ophoudt en dat van je buren begint. En ja, ook daarmee ben je aan het terugleveren aan het net. En ja, daar krijg je (afhankelijk van je contract en het op dat moment geldende tarief) geld voor. Dat doen we dus al heel wat jaren, dus ik zie (op die punten) totaal geen probleem.
Jazeker, ik zie de EV met V2G zeker wel als een rijdende batterij.
Je hebt gelijk, lader blijft op 1 fase inderdaad en schakelt niet omhoog naar 3 fases.rene2807 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:48:
[...]
Ik hoor graag wat de ervaringen zijn.
Dit is precies waarom ik mijn vraag gesteld heb, de praktijk en wat mensen roepen zijn wel eens tegenstrijdig met elkaar.
Ik ging er vanuit dat hij dat zou doen omdat hij ook van 3 fases terug gaat naar 1 fase.
Inderdaad te snel geroepen.
Doet hij dus niet gaar wel van 3 fase naar 1 fase maar niet omhoog, beveiliging denk ik.Hansieo schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:14:
[...]
dat zal best wel klapperen... als er regelmatig wolken voorbij schuiven. (kan maar zó gebeuren in Nederland)
De vraag was of hij met die module alle laadpalen slim kan maken. Het antwoord is neen, dat is enkel voor Wallbox.aard01 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:19:
[...]
Kunnen andere merken load balancing en zonneladen? Uiteraard, maar met andere sensoren en technieken.
.
En bij elk wolkje en even de waterkoker aanzetten, schakelt ie dus elke keer terug naar 1 fase. Dat is niet ideaal voor je laadpaal, 6kW (of desnoods wat minder) op 1 fase is dan veel logischer,Ethirty schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:04:
[...]
Ik heb maar 6kW piek en kan gerust uren op 5-7A 3f laden hoor
Oke merci voor de info.Lulukai schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:36:
[...]
De vraag was of hij met die module alle laadpalen slim kan maken. Het antwoord is neen, dat is enkel voor Wallbox.
Kunnen andere merken load balancing en zonneladen? Uiteraard, maar met andere sensoren en technieken.
TechniVolt 101 - 3-Fase - 11 kW - Type 2
Dus deze kan ik niet aansturen via het vermogen van de zonnepanelen op 1 of ander manier?
Beter voor zoeiets gaan ? Peblar of Zappi
Dank voor je terugkoppeling, dit is erg waardevol voor mij zulke info.klump4u schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:41:
[...]
Je hebt gelijk, lader blijft op 1 fase inderdaad en schakelt niet omhoog naar 3 fases.
Ik ging er vanuit dat hij dat zou doen omdat hij ook van 3 fases terug gaat naar 1 fase.
Inderdaad te snel geroepen.
Ik denk dat dat klapperen wel meevalt.klump4u schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:42:
[...]
Doet hij dus niet gaar wel van 3 fase naar 1 fase maar niet omhoog, beveiliging denk ik.
In het stukje tekst wat ik van Easee las, is dat er minimaal 10minuten lang aaneengesloten 6A per fase beschikbaar moet zijn om om uberhaupt naar 3 fase te kunnen schakelen.
Dus elke keer een wolkje blijft de laadpaal op 1 fase laden ondanks dat je handmatig voor 3 fase kiest.
Tekst Easee:
Als de lader is vergrendeld op driefasig en alleen zonne-energie is geactiveerd, moet er minstens 10 minuten lang 6Ax6Ax6A worden geproduceerd voordat het laden begint.
[ Voor 15% gewijzigd door rene2807 op 13-08-2025 13:20 ]
Goede middag Rene,rene2807 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:18:
[...]
Ik denk dat dat klapperen wel meevalt.
In het stukje tekst wat ik van Easee las, is dat er minimaal 10minuten lang aaneengesloten 6A per fase beschikbaar moet zijn om om uberhaupt naar 3 fase te kunnen schakelen.
Dus elke keer een wolkje blijft de laadpaal op 1 fase laden ondanks dat je handmatig voor 3 fase kiest.
Tekst Easee:
Als de lader is vergrendeld op driefasig en alleen zonne-energie is geactiveerd, moet er minstens 10 minuten lang 6Ax6Ax6A worden geproduceerd voordat het laden begint.
Ik heb zo niet direct ervaring met de Zappi en de Alfen (ik ben zelf ook nog aan het rondkijken)
Echter weet ik wel wel dat beide laadpalen heen en weer kunnen schakelen tussen een en 3 fase.
Als je de eassee van hierboven gebruikt, dan mis je natuurlijk ook iedere keer 10minuten lang de stroom, want je hebt de vergrendeling op 3 fase staan, dus hij schakeld niet automatisch.
Je zou nog kunnen kiezen voor een selfvouw optie, dan heb je de meeste vrijheid, maar dat is natuurlijk niet out of the box.
Hoi Oscar,OscarAarts schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:12:
[...]
Goede middag Rene,
Ik heb zo niet direct ervaring met de Zappi en de Alfen (ik ben zelf ook nog aan het rondkijken)
Echter weet ik wel wel dat beide laadpalen heen en weer kunnen schakelen tussen een en 3 fase.
Als je de eassee van hierboven gebruikt, dan mis je natuurlijk ook iedere keer 10minuten lang de stroom, want je hebt de vergrendeling op 3 fase staan, dus hij schakeld niet automatisch.
Je zou nog kunnen kiezen voor een selfvouw optie, dan heb je de meeste vrijheid, maar dat is natuurlijk niet out of the box.
Ik lees net een stukje van Zappi over 1 vs 3 fase laden.
Wat ik eruit begrijp is dat deze de zelfde filosofie heeft als de Peblar.
Dus bij zonneladen alleen op 1 fase, en snel laden schakelt hij naar 3 fase.
Dus geen automatische schakeling tussen 1 fase en 3 fase bij voldoende opwek aan zonnestroom.
Zelfbouw zou kunnen, maar liever had ik iets "kant en klaar" gekocht wat meer plug and play was.
Ik ben zelf niet zo thuis in programmeren, en voor mijn gevoel blijf je bij zoiets tweaken wat niet bij mij persoonlijkheid past
bekijk het eens anders......rene2807 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:18:
[...]
Ik denk dat dat klapperen wel meevalt.
Tekst Easee:
indien...(?) je je in dat gebied begeeft,
is het dan niet zinvoller gewoon de setting van 1F-32A te gebruiken en de hele dag lekker 1.kW tm 7.4kW zonder tussen periodes van wachttijden? en zonne-energie "mislopen" ....m2c
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ja, daar zit ik ook sterk aan te denken.Hansieo schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:33:
[...]
bekijk het eens anders......
indien...(?) je je in dat gebied begeeft,
is het dan niet zinvoller gewoon de setting van 1F-32A te gebruiken en de hele dag lekker 1.kW tm 7.4kW zonder tussen periodes van wachttijden? en zonne-energie "mislopen" ....m2c
Blijft alleen wel het gevaar van 32A laden (wat gebeurt als de opwek maximaal is) de hoofdzekering er uit kan klappen bij verbruik van de woning op diezelfde fase.
als ik 3 fase maximaal opwek heb, dan komt er ongeveer 12,7A per fase aan zonnestroom binnen.
Als ik dan laad met 32A (omdat de opwek totaal over de 3 fase maximaal is) dan komt er theoretisch 32-12,7=19,3A uit het net via de hoofdzekering van 25A.
Dan heb ik niet veel buffer voor de woning voordat de hoofdzekering eruit gaat.
Volgens mij is het een aanbeveling van zappi op eco en eco+ alleen op 1 fase te doen, maar werkt het wel op 3 fase.rene2807 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:21:
[...]
Hoi Oscar,
Dus geen automatische schakeling tussen 1 fase en 3 fase bij voldoende opwek aan zonnestroom.
Zelfbouw zou kunnen, maar liever had ik iets "kant en klaar" gekocht wat meer plug and play was.
Ik ben zelf niet zo thuis in programmeren, en voor mijn gevoel blijf je bij zoiets tweaken wat niet bij mij persoonlijkheid past
Ik weet dat een forum lid de palen ook installeerd en hij heeft er dus heel veel ervaring mee.
Aan de andere kant, wat hansio hierboven ook vermeld, je "mist" maximaal 1,4kW gedurende de periode dat je solar maximaal opwekt.
Als je daar je eigen verbruik nog vanaf haalt is dat maximaal 1,2kW.
Je gaat ook vermogen missen tijdens de omschakelingen.
Nee, daar is load balancing voor. Dan ga je alleen op dat moment niet met 32A laden naar je autorene2807 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:41:
[...]
Ja, daar zit ik ook sterk aan te denken.
Blijft alleen wel het gevaar van 32A laden (wat gebeurt als de opwek maximaal is) de hoofdzekering er uit kan klappen bij verbruik van de woning op diezelfde fase.
als ik 3 fase maximaal opwek heb, dan komt er ongeveer 12,7A per fase aan zonnestroom binnen.
Als ik dan laad met 32A (omdat de opwek totaal over de 3 fase maximaal is) dan komt er theoretisch 32-12,7=19,3A uit het net via de hoofdzekering van 25A.
Voor een Zappi geen enkel probleem. Ik kocht jaren geleden de 3F versie (was incl 3xCT klem!) en sloot deze 1F aan omdat ik nog geen 3F had. CT's aansluiten /boel juist configureren (fantastische helpdesk!!) en klaar was keesie incl mooie zonnestroom weergave!rene2807 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:41:
[...]
Toen mijn 3F helemaal klaar was, even anders aansluiten en hup 3F mét inzage zonnestroom etc. de CT klemmen doen de rest volgens joúw wensen/instellingen. Nu 5+ jaren verder is er nog NOOIT iets er uitgeklapt. (zie mijn signature).
suc6 met je keuze.
Ik kan iedereen geruststellen.
Eenfasig laden op 32A is dankzij loadbalancing een principe wat prima werkt. De hoofdzekering van 20A is er hier nog nooit uitgeklapt en het schakelgedrag is ook heel rustig (ivm het verhaal van minimaal 1.4kW overschot).
Ik draai thuis evcc met een Alfen laadpaal en daardoor kan je alles fijner tunen dan met kant en klare oplossingen.
Alfen biedt ook via P1 zonneladen aan. Heel degelijke paal!
Eenfasig laden op 32A is dankzij loadbalancing een principe wat prima werkt. De hoofdzekering van 20A is er hier nog nooit uitgeklapt en het schakelgedrag is ook heel rustig (ivm het verhaal van minimaal 1.4kW overschot).
Ik draai thuis evcc met een Alfen laadpaal en daardoor kan je alles fijner tunen dan met kant en klare oplossingen.
Alfen biedt ook via P1 zonneladen aan. Heel degelijke paal!
Ik begin steeds meer te denken aan een 1 fase laadpaal.Hansieo schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:04:
[...]
Voor een Zappi geen enkel probleem. Ik kocht jaren geleden de 3F versie (was incl 3xCT klem!) en sloot deze 1F aan omdat ik nog geen 3F had. CT's aansluiten /boel juist configureren (fantastische helpdesk!!) en klaar was keesie incl mooie zonnestroom weergave!
Toen mijn 3F helemaal klaar was, even anders aansluiten en hup 3F mét inzage zonnestroom etc. de CT klemmen doen de rest volgens joúw wensen/instellingen. Nu 5+ jaren verder is er nog NOOIT iets er uitgeklapt. (zie mijn signature).
suc6 met je keuze.
Zou een Zappi dan nog meer voordeel geven dan bijvoorbeeld een Peblar ?
In mijn ogen (nu de stap naar 1 fase laadpaal in zicht komt) doen dan bijna alle 1 fase laadpalen het zelfde mits zij load-balancing met de woning hebben
Ik zou als je drie fases hebt altijd voor een laadpaal met 3 fases kiezen en deze dan met de 32A variant zodat je flexibiliteit hebt.rene2807 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:18:
[...]
Ik begin steeds meer te denken aan een 1 fase laadpaal.
In mijn ogen (nu de stap naar 1 fase laadpaal in zicht komt) doen dan bijna alle 1 fase laadpalen het zelfde mits zij load-balancing met de woning hebben
In de winter ga je vaak “rustig over alle fases” willen opladen aan pak em beet 4.1kW in de nacht.
In de zonnige periodes ga je ‘m vast op 1F willen instellen op zon.
Zappi schakelt desgewenst zeker wel automatisch tussen 1 en 3 fasen heen en weer bij zonneladen.rene2807 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:21:
[...]
Hoi Oscar,
smartevse zelfbouw paal met Home assistantHyperBart schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:20:
[...]
Ik zou als je drie fases hebt altijd voor een laadpaal met 3 fases kiezen en deze dan met de 32A variant zodat je flexibiliteit hebt.
In de winter ga je vaak “rustig over alle fases” willen opladen aan pak em beet 4.1kW in de nacht.
In de zonnige periodes ga je ‘m vast op 1F willen instellen op zon.
- Solar mode: puur zonnestroom, schakelend tussen 1 en 3 fase
- Smart mode: Zo snel mogelijk laden
Dit ook nog in Home Assistant te timen op de laagste prijs uren
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
is het je dat waard?1F is goedkoper ja, maarrene2807 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:18:
[...]
Ik begin steeds meer te denken aan een 1 fase laadpaal.
-géén 3xCT klem
-niét toekomst klaar voor evt 3F
-geen max profijt indien er genoeg stroom is (indien je meer gaat opwekken)
- MAX laadsnelheid als de tarieven straks 2027 erg schommelen en je wilt SUPERSNEL laden als de €€ laag is..
de "pijn" van de meerprijs, weegt m2c niet op tegen de rust die je hebt dat je toekomst klaar bent.
Maar uiteindelijk moet je zélf op je juiste gevoel afgaan, wij kunnen alleen "overdenkingen" aanbrengen

[ Voor 6% gewijzigd door Hansieo op 13-08-2025 16:49 ]
Als de opwek maximaal is en dat gaat direct de auto in, dan gaat het niet via de hoofdzekering.rene2807 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:41:
[...]
Mijn excuus over niet duidelijk aangeven betreft de 1 fase laadpaal.Hansieo schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:47:
[...]
is het je dat waard?1F is goedkoper ja, maar
-géén 3xCT klem
- MAX laadsnelheid als de tarieven straks 2027 erg schommelen en je wilt SUPERSNEL laden als de €€ laag is..
de "pijn" van de meerprijs, weegt m2c niet op tegen de rust die je hebt dat je toekomst klaar bent.
Maar uiteindelijk moet je zélf op je juiste gevoel afgaan, wij kunnen alleen "overdenkingen" aanbrengen
Ik bedoelde eigenlijk dat ik nu dus sterk zit te denken aan een 3 fase laadpaal met 1 fase laad mogelijkheid bij zonnestroom.
Dus eigenlijk wat oa. Peblar doet, wel de mogelijkheid voor 3 fase laden, maar bij zonnestroom dus op 1 fase laden max 32A en dus niet constant schakelen tussen 1 fase en 3 fase.
Dat is niet geheel waar.ASS-Ware schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:11:
[...]
Als de opwek maximaal is en dat gaat direct de auto in, dan gaat het niet via de hoofdzekering.
Zoals eerder aangegeven, zijn de meeste laadpalen bij volledig zonnestroom laden maar 1 fase.
De laadpaal kijkt wel wat de totale opwek over de 3 fase is, maar laad maar met 1 fase.
Dus de stroom van 2 fase gaat terug het net op, en 1 fase komt uit de zonnepanelen samen met 2/3e deel uit het net.
De meter meet alleen de totale stroom over de 3 fase.
Dus er gaat wel degelijk stroom lopen door de hoofdzekering.
[ Voor 5% gewijzigd door rene2807 op 13-08-2025 17:42 ]
Wij zijn aan het kijken om ergens in de lente komend jaar een 2e EV te nemen. Ik heb een laadpaal van CoolBlue hangen. Dat is een onding, maar dat terzijde. We hebben ook flink wat zonnepanelen. Omdat we daarvan een overschot hebben leek het op zich een prima idee om naar een 2e EV te kijken die dan voor mijn vrouw is.
Wat ik me echter ineens besefte is dat ik dus die paal moet activeren met óf een laadpas van de leasemaatschappij, maar van CoolBlue zelf heb ik ook 2 passen gekregen. Die laatste 2 gebruik ik niet. Het idee was om dus de overtollige stroom van het dak te gebruiken. Echter, omdat ik die paal moet activeren, en die laadsessie bijhoudt hoeveel er in de auto is gegaan, maar niét waar die stroom vandaan komt, is het volgens mij zo dat als ik 30 kWh (fictief) in de auto laad, de laadsessie dus daadwerkelijk 30 kWh ziet, en ik dus van CoolBlue een rekening krijg voor die 30 kWh, terwijl misschien 5 kWh van die 30 uit het net is gekomen, en de overige 25 vanaf het dak.
Dan zou ik dus moeten betalen voor het gebruik van 30 kWh stroom, terwijl ik in realiteit maar 5 uit het net getrokken heb?
Hoe moet dat werken? Wat ik wil is dat ik de paal van CoolBlue wel kan gebruiken, maar dat ik voor die auto niks met Coolblue van doen heb, maar dat ik dus gewoon de rekening krijg van de energieleverancier. Immers, die ziet gewoon het stroomverbruik wat vanaf het net is gekomen, niet het totaal van de laadsessie(s).
Gaat wat ik wil uberhaupt wel in deze setup of heb ik pech gehad?
Wat ik me echter ineens besefte is dat ik dus die paal moet activeren met óf een laadpas van de leasemaatschappij, maar van CoolBlue zelf heb ik ook 2 passen gekregen. Die laatste 2 gebruik ik niet. Het idee was om dus de overtollige stroom van het dak te gebruiken. Echter, omdat ik die paal moet activeren, en die laadsessie bijhoudt hoeveel er in de auto is gegaan, maar niét waar die stroom vandaan komt, is het volgens mij zo dat als ik 30 kWh (fictief) in de auto laad, de laadsessie dus daadwerkelijk 30 kWh ziet, en ik dus van CoolBlue een rekening krijg voor die 30 kWh, terwijl misschien 5 kWh van die 30 uit het net is gekomen, en de overige 25 vanaf het dak.
Dan zou ik dus moeten betalen voor het gebruik van 30 kWh stroom, terwijl ik in realiteit maar 5 uit het net getrokken heb?
Hoe moet dat werken? Wat ik wil is dat ik de paal van CoolBlue wel kan gebruiken, maar dat ik voor die auto niks met Coolblue van doen heb, maar dat ik dus gewoon de rekening krijg van de energieleverancier. Immers, die ziet gewoon het stroomverbruik wat vanaf het net is gekomen, niet het totaal van de laadsessie(s).
Och ja, je moet toch wat he.
Wat je dan moet doen is dat je de 2 pasjes van coolblue moet instellen als prive pas. (Prijs per kWh = 0)Just_A_User schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 19:14:
Wij zijn aan het kijken om ergens in de lente komend jaar een 2e EV te nemen. Ik heb een laadpaal van CoolBlue hangen. Dat is een onding, maar dat terzijde. We hebben ook flink wat zonnepanelen. Omdat we daarvan een overschot hebben leek het op zich een prima idee om naar een 2e EV te kijken die dan voor mijn vrouw is.
(Ze zijn mss zelfs al geactiveerd als prive pas).
Er wordt dan keurig bijgehouden dat je met je prive pas 30Wh geladen hebt maar je krijgt er van coolblue geen rekening voor.
De 5kWh die van het net komt om je auto te laden moet je toch zelf al betalen aan je energie leverancier.
Alles wat je met je 1ste auto laad en de daarbij behorende laadpas wordt gefactureerd aan de eigenaar van de 1ste laadpas.
Je kan dit evt testen door met je eerste auto een tijdelijke sessie te starten en 1, 2 of 3kWh te laden met de pasjes van coolblue. Kijkdan wat er gebeurd, krijg je hier een rekening van, of hoor je hier helemaal niets meer van.
Ik weet ook niet of je in de paal kunt (website) dan kijkje kijken wat er gelogd wordt met de pasjes van coolblue.
[ Voor 8% gewijzigd door OscarAarts op 14-08-2025 07:24 . Reden: Uitbreiding ]
ik dat erg? als je loodbalancing het op je 3 fasen zal je denk ik zélden over je max per fase heengaan.rene2807 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:41:
[...]
Dat is niet geheel waar.
Zoals eerder aangegeven, zijn de meeste laadpalen bij volledig zonnestroom laden maar 1 fase.
De laadpaal kijkt wel wat de totale opwek over de 3 fase is, maar laad maar met 1 fase.
Dus de stroom van 2 fase gaat terug het net op, en 1 fase komt uit de zonnepanelen samen met 2/3e deel uit het net.
De meter meet alleen de totale stroom over de 3 fase.
Dus er gaat wel degelijk stroom lopen door de hoofdzekering.
Zelfs bij 5kW per fase opwek, komt er in theorie 10kW uit het net, maar je laad dan maar met 7.4kW.
7.4kW laden op bv fase 1 en opwek fase1 is nu 5kW, en komt er maar 2.5kW over de fase naar binnen.
Dit is niet erg inderdaad.Hansieo schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:16:
[...]
ik dat erg? als je loodbalancing het op je 3 fasen zal je denk ik zélden over je max per fase heengaan.
Zelfs bij 5kW per fase opwek, komt er in theorie 10kW uit het net, maar je laad dan maar met 7.4kW.
7.4kW laden op bv fase 1 en opwek fase1 is nu 5kW, en komt er maar 2.5kW over de fase naar binnen.
Wel bijna noodzakelijk om loadbalancing te hebben als je grotere vermogens aan opwek hebt en 1 fase gaat laden met zonnestroom overschot.
Ik reageerde met name even om inzicht te geven, dat niet alles wat je opwekt direct de auto in gaat bij 1 fase laden en 3 fase opwekking. In dit geval gaat er wel degelijk stroom door de hoofdzekeringen waar veel mensen niet aan denken.
Mede door jouw input ben ik anders gaan denken over 3 fase laden, dus hartelijk dank daarvoor.
Zolang loadbalancing zijn werk doet is de kans dat de hoofdzekering eruit gaat zeer klein.
Ja, op het moment dat je tegen de grenzen van de hoofdzekering komt (bij woning vraag op de betreffende fase en maximaal auto laden ) dan is er kans dat je wat zonnestroom overschot terug levert.
Maar dat is inderdaad maar tijdelijk, totdat de woning minder stroom nodig heeft.
Dan kan de laadpaal weer naar standje volgas
Kan je mij uitleggen hoe je aan die 7,4kw komt ?
Die snap ik nog niet helemaal.
In mijn beleving met 5kw opwek per fase is dus 15kw totale opwek over de 3 fase toch ?
Misschien is het makkelijker te begrijpen in stromen......want reken je nu met 5kw per fase wel of niet de wortel3 verhouding mee

In mijn geval heb ik ruime tijd vaak 8kw opwekking over 3 fase.
Dit is dus +/- 11,5 ampere per fase.
aangezien je 1 fase gaat laden, gaat dus 11,5A direct de auto in.
De andere 2 fase gaat terug het net in.
De laadpaal ziet een opwekking van 8kw en gaat daar zijn laadstroom op regelen. De laadpaal zal dus proberen om 3x 11,5A = 34.5A te gaan laden.
van die totale 34,5A gaat 11,5A (opwek van 1 fase) direct naar de auto en het restant (34,5-11,5=) 23A komt uit het net, wat door je hoofdzekering gaat. De meter in de meterkast meet het verschil tussen wat teruggeleverd wordt op de 2 fase en wat afgenomen wordt op de andere fase, wat dus uiteindelijk gelijk is aan 0.
Ja, de laadpaal zal afgezekerd worden op 32A en dus zal de laadpaal de stroom gaan begrenzen hierop.
Maar deze getallen geven wel een realistisch beeld denk ik.
[ Voor 29% gewijzigd door rene2807 op 14-08-2025 09:43 ]
lol, laat de laadpaal gewoon met rust, en hij zal lekker alles zelf regelen, gestuurd op max ZON benutting, daar heb je hem ook voor betaaldrene2807 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:30:
[...]
Dit is niet erg inderdaad.
Wel bijna noodzakelijk om loadbalancing te hebben als je grotere vermogens aan opwek hebt en 1 fase gaat laden met zonnestroom overschot.
Ik reageerde met name even om inzicht te geven, dat niet alles wat je opwekt direct de auto in gaat bij 1 fase laden en 3 fase opwekking. In dit geval gaat er wel degelijk stroom door de hoofdzekeringen waar veel mensen niet aan denken.
Mede door jouw input ben ik anders gaan denken over 3 fase laden, dus hartelijk dank daarvoor.![]()
Zolang loadbalancing zijn werk doet is de kans dat de hoofdzekering eruit gaat zeer klein.
Ja, op het moment dat je tegen de grenzen van de hoofdzekering komt (bij woning vraag op de betreffende fase en maximaal auto laden ) dan is er kans dat je wat zonnestroom overschot terug levert.
Maar dat is inderdaad maar tijdelijk, totdat de woning minder stroom nodig heeft.
Dan kan de laadpaal weer naar standje volgas

Kijk, het antwoord wat ik zocht. Het is nu nog niet relevant, want dit zou pas voorjaar van komende jaar gaan spelen, maar dit zou inderdaad de oplossing zijn.OscarAarts schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 07:21:
[...]
Wat je dan moet doen is dat je de 2 pasjes van coolblue moet instellen als prive pas. (Prijs per kWh = 0)
(Ze zijn mss zelfs al geactiveerd als prive pas).
Er wordt dan keurig bijgehouden dat je met je prive pas 30Wh geladen hebt maar je krijgt er van coolblue geen rekening voor.
De 5kWh die van het net komt om je auto te laden moet je toch zelf al betalen aan je energie leverancier.
Alles wat je met je 1ste auto laad en de daarbij behorende laadpas wordt gefactureerd aan de eigenaar van de 1ste laadpas.
Je kan dit evt testen door met je eerste auto een tijdelijke sessie te starten en 1, 2 of 3kWh te laden met de pasjes van coolblue. Kijkdan wat er gebeurd, krijg je hier een rekening van, of hoor je hier helemaal niets meer van.
Ik weet ook niet of je in de paal kunt (website) dan kijkje kijken wat er gelogd wordt met de pasjes van coolblue.
Dank voor je reactie!
Och ja, je moet toch wat he.
Wat ik mij nog wel afvraag is hoe de auto en/of laadpaal omgaat met de setup van 1x32A laden.
Als voorbeeld, ik neem een 3 fase laadpaal en deze gaat puur op zonnestroom overschot laden met 1 fase max.32A.
Is dan de output van de laadpaal alsnog 3 fase naar de auto toe, of is dit dan ook 1 fase ?
Want ik zie dat bijvoorbeeld de Volvo EX40 zowel 3 fase als 1 fase kan opladen, echter bij 1 fase opladen is dit maar max.16A. Dan heeft het weinig zin om alles met 32A 1 fase aan te leggen.
Als voorbeeld, ik neem een 3 fase laadpaal en deze gaat puur op zonnestroom overschot laden met 1 fase max.32A.
Is dan de output van de laadpaal alsnog 3 fase naar de auto toe, of is dit dan ook 1 fase ?
Want ik zie dat bijvoorbeeld de Volvo EX40 zowel 3 fase als 1 fase kan opladen, echter bij 1 fase opladen is dit maar max.16A. Dan heeft het weinig zin om alles met 32A 1 fase aan te leggen.
De auto krijgt 1F aangeboden door de lader (als het een 3F 22kW lader is kan/is dat dus 1F 32A.)rene2807 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:52:
Wat ik mij nog wel afvraag is hoe de auto en/of laadpaal omgaat met de setup van 1x32A laden.
De auto (meeste nu al) doen die 1F aanbieding, splitsen over 2 interne laadcircuits en zo kom je dan op de auto specs van max 16A per circuit (de auto hééft er 3! voor max 11kW AC laden)
Via de 3-CT klemmen op je 3 fasen, kan de laadpaal (indien Zappi, maar wellicht ook andere...) gaat de laadpaal zélf laden op 1F ter-hoogte-van de opgewekte ZON energie, en al schuift er een wolk voor, of schakel je een flinke verbruiker in, de (bv) Zappi regelt continue de laadstroom naar de auto.(1.4kW > 7.4kW)
Zakt de opwek naar minimaal, en je zet 2 waterkokers aan, dan zal (bv) Zappi zélf netjes aanvullen tot minimaal 1.4kW laden, wat volgens laadprotocol moet.
Je kan (bv) Zappi óók instellen dat hij dan volledig stopt, en wacht op genoeg aanbod/overblijf stroom, maar dat zou ik niet doen om jo-jo en te voorkomen. Lijkt mij beter voor de elektronica. m2c
N.a.v. je vraag over 7,4kW op 1 fase. Dat is dus 32A maar volgens mij heb je dat inmiddels begrepen. Verder kan de Volvo EX40 volgens EV database wel degelijk met 7,4kW/32A laden op 1 fase.rene2807 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:52:
Ik heb de equalizer eraf gehaald en ga nu met EVCC testen, dit draait op een Raspberry pi en daarin zou je de minimale waarden van 6A van de Easee mee omlaag kunnen halen zoals ik begrepen heb, zal de resultaten hier delen tzt.rene2807 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:16:
[...]
Dank voor je terugkoppeling, dit is erg waardevol voor mij zulke info.
Je kan de 6A omlaag halen wat je wil, je auto zal dan stoppen met laden. Alleen Teslas voldoen niet geheel aan de standaard en laden ook op 5A of iets.klump4u schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:14:
[...]
Ik heb de equalizer eraf gehaald en ga nu met EVCC testen, dit draait op een Raspberry pi en daarin zou je de minimale waarden van 6A van de Easee mee omlaag kunnen halen zoals ik begrepen heb, zal de resultaten hier delen tzt.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Zal best kunnen maar deze logdata geeft me nog hoop.V_ger schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:35:
[...]
Je kan de 6A omlaag halen wat je wil, je auto zal dan stoppen met laden. Alleen Teslas voldoen niet geheel aan de standaard en laden ook op 5A of iets.
```
[site ] DEBUG 2025/08/14 17:25:03 ----
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/14 17:25:03 charge power: 3327W
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/14 17:25:03 charge currents: [4.9 5.04 4.86]A
[site ] DEBUG 2025/08/14 17:25:03 grid power: -622W
[site ] DEBUG 2025/08/14 17:25:03 grid powers: [-757 1203 -1068]W
[site ] DEBUG 2025/08/14 17:25:03 grid currents: [-4.85 6.07 -5.86]A
[site ] DEBUG 2025/08/14 17:25:03 pv power: 3949W
[site ] DEBUG 2025/08/14 17:25:03 site power: -622W
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/14 17:25:03 detected active phases: 3p
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/14 17:25:03 charge total import: 6805.341kWh
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/14 17:25:03 charger status: C
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/14 17:25:03 soc estimated: 62.50% (vehicle: 61.00%)
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/14 17:25:03 vehicle soc: 63%
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/14 17:25:03 vehicle soc limit: 100%
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/14 17:25:03 vehicle range: 263km
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/14 17:25:03 pv charge current: 6.9A = 6A + 0.901A (-622W @ 3p
```
@klump4u Dat is inderdaad een lage charge current!
De verliezen nemen wel significant toe als je echt lager gaat, maar ik neem aan dat je daarvan op de hoogte bent. Als de energie voor jou geen waarde heeft, is dat ook prima natuurlijk.
De verliezen nemen wel significant toe als je echt lager gaat, maar ik neem aan dat je daarvan op de hoogte bent. Als de energie voor jou geen waarde heeft, is dat ook prima natuurlijk.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Met 6000kWh over is dat geen probleem, wil gewoon het minimale eruit halen.JanHenk schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:33:
@klump4u Dat is inderdaad een lage charge current!
De ondergrens van 6A (per fase) wordt bepaald door het communicatie protocol tussen paal en auto (dmv de duty cycle van het pilot signaal op de CP pin). De auto krijgt dus altijd minimaal 6A toegekend, maar mag zelf bepalen hoeveel er daarvan gebruikt wordt.V_ger schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:35:
[...]
Je kan de 6A omlaag halen wat je wil, je auto zal dan stoppen met laden. Alleen Teslas voldoen niet geheel aan de standaard en laden ook op 5A of iets.
Bij een Tesla kan je de werkelijk stroom in de auto ook op minder dan 6A instellen, maar dat is met de meeste andere auto's niet mogelijk.
Vanmiddag bij thuiskomstde stekker in de auto en laadpaal en na 3 minuten toen ik de koffiemachine aan zette sloegen fase 1 en 2 uit en de alamat waar de laadpaal op zit aangesloten, na alles weer inschakelen weer de 2 fases eruit en de alamat. EVCC maar stopgezet en weer de equalizer aangezet op de Easee en alles werkt weer.
@klump4u Dit is niet helemaal het juiste topic, maar als je evcc verdenkt is het wel handig om je configuratie even te delen in het evcc topic.
Bij mij werkt het namelijk uitstekend: ook de load balancing op de hoofdaansluiting. Maar, ik gebruik een interval van 6 seconden op een Alfen via modbus. Hoe de Easee werkt en wat voor interval je hanteert is mij niet bekend, maar voor goede load balancing moet dat interval waarschijnlijk wel naar beneden ten opzichte van de standaard 30 seconden.
Bij mij werkt het namelijk uitstekend: ook de load balancing op de hoofdaansluiting. Maar, ik gebruik een interval van 6 seconden op een Alfen via modbus. Hoe de Easee werkt en wat voor interval je hanteert is mij niet bekend, maar voor goede load balancing moet dat interval waarschijnlijk wel naar beneden ten opzichte van de standaard 30 seconden.
Na het uitzetten van EVCC weer de equalizer van Easee aangesloten en na een uurtje laden klapt weer de 1e en 2e fase hoofdzekering en de b16a alamat.JanHenk schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:53:
@klump4u Dit is niet helemaal het juiste topic, maar als je evcc verdenkt is het wel handig om je configuratie even te delen in het evcc topic.
Ik heb een Easee charge home hangen en ik heb max 13a ingesteld en de fase keuze op automatisch.
Echter springt vaak bij een actie aan de lader( pauzeren, kabel insteken e.d.) de tijdelijke instelling naar 32a max.
:strip_exif()/f/image/9n9jikcyFWJ53U8ikVYFjYQX.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 29% gewijzigd door klump4u op 15-08-2025 23:10 ]
@klump4u Dit klinkt dan als de zogenaamde “safe current”, de stroom die gehanteerd mag worden wanneer er geen verbinding is met een load balancing apparaat. Waarom springt ie dan naar 32A? Een bug of een onjuist (opgeslagen) instelling?
Ik weet dat ik één van de weinigen ben.Hansieo schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:47:
[...]
is het je dat waard?1F is goedkoper ja, maar
-géén 3xCT klem
Hier een tevreden 1 fase laadpaal gebruiker, terwijl we 3 fase hoofdaansluiting hebben.
We hebben 20 panelen liggen en de tijden dat we écht meer dan 4kW opwekken én de auto thuis staat, zijn echt weinig.
Vaak is 1 fase 16A de max wat ik kan gebruiken om puur op zon te laden. Dat neemt nu vaker af, dat ik de auto terugschakel naar 10, 11, 12, 13, 14, of 15 Ampere.
Wij rijden sinds 2019 elektrisch en ik denk dat ik maximaal 2 maal per jaar sneller nodig had en dan gebruik ik de publieke laadpaal in de straat.
Inmiddels rijden we zelfs 2 EV’s, Model S en een Citigo.
Wat ik nog wel zou willen: een laadpaal die zelf alleen zonnestroom kan laden. Overigens liggen de kabels voor 3 fase er ook gewoon, ik gebruik er alleen 1 fase van.
[ Voor 6% gewijzigd door Tweak_ers op 16-08-2025 07:28 ]
Zowel bij Tesla, als bij Skoda kan ik hem op 5A zetten.RJan61 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:51:
[...]
De ondergrens van 6A (per fase) wordt bepaald door het communicatie protocol tussen paal en auto (dmv de duty cycle van het pilot signaal op de CP pin). De auto krijgt dus altijd minimaal 6A toegekend, maar mag zelf bepalen hoeveel er daarvan gebruikt wordt.
Bij een Tesla kan je de werkelijk stroom in de auto ook op minder dan 6A instellen, maar dat is met de meeste andere auto's niet mogelijk.
Ik had eigenlijk een beetje gehoopt dat dit met een nieuwe laadpaal nog lager kon, decwinter komt er straks weer aan en 1400W opwek ga ik vaak niet halen. Dan zuinig liever zien dat hij meerdere dagen op 500W bijvoorbeeld laadt, dan 1400…
Met een Tesla kun je vanaf 1A laden. Niet via een laadpaal maar wel in samenwerking met software.Tweak_ers schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 08:03:
[...]
Zowel bij Tesla, als bij Skoda kan ik hem op 5A zetten.
Ik had eigenlijk een beetje gehoopt dat dit met een nieuwe laadpaal nog lager kon, decwinter komt er straks weer aan en 1400W opwek ga ik vaak niet halen. Dan zuinig liever zien dat hij meerdere dagen op 500W bijvoorbeeld laadt, dan 1400…
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Hier ook een een fase laadpaal en 3*25 aansluiting. Dat komt omdat we de lader meeverhuisd hebben vanuit ons vorige huis met 1 fase huisaansluiting. Ook had onze vorige auto een 1 fase lader. Nu een EV3 die op 1 fase 7.2 kW kan laden en een Skoda Citigo die maar op 3.7 kW laad op 1 fase. Lader is een Alfen Single Pro. Heb deze sinds kort afgezekerd op 32 A zodat ik bij voldoende zon maximaal kan laden. Maximale zonopbrengst is 8.4 kW, dus 2.8 kW per fase + 25A = 5.7 kW geeft 8.5 kW, in combinatie met loadbalancing werkt dit goed.Tweak_ers schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 07:27:
[...]
Ik weet dat ik één van de weinigen ben.
Hier een tevreden 1 fase laadpaal gebruiker, terwijl we 3 fase hoofdaansluiting hebben.
We hebben 20 panelen liggen en de tijden dat we écht meer dan 4kW opwekken én de auto thuis staat, zijn echt weinig.
Vaak is 1 fase 16A de max wat ik kan gebruiken om puur op zon te laden. Dat neemt nu vaker af, dat ik de auto terugschakel naar 10, 11, 12, 13, 14, of 15 Ampere.
Wij rijden sinds 2019 elektrisch en ik denk dat ik maximaal 2 maal per jaar sneller nodig had en dan gebruik ik de publieke laadpaal in de straat.
Inmiddels rijden we zelfs 2 EV’s, Model S en een Citigo.
Wat ik nog wel zou willen: een laadpaal die zelf alleen zonnestroom kan laden. Overigens liggen de kabels voor 3 fase er ook gewoon, ik gebruik er alleen 1 fase van.
Ook hier is de kabel voorbereid voor 3 fase lader, maar die komt er pas als V2H of V2G mogelijk is.
Dat is echt zinloosTweak_ers schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 08:03:
[...]
Zowel bij Tesla, als bij Skoda kan ik hem op 5A zetten.
Als de boordcomputer aan is trekt die zo 200W. Dus als je met ontzettend lage vermogens gaat laden is dat een enorm aandeel.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Maar het is stroom die “over” is en je liever zelf verbruikt, dan terugleverkosten over betaalt. Al helemaal straks vanaf 2027.V_ger schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 08:13:
[...]
Dat is echt zinloos
Als de boordcomputer aan is trekt die zo 200W. Dus als je met ontzettend lage vermogens gaat laden is dat een enorm aandeel.
Een nieuwe ontvangen, installeren wat een fluitje van een cent. Probleem blijft helaas. Verschillende malen getest maar icm de Zoe en een scheduled charge krijg ik nog altijd dezelfde melding. Na het laden met de EV6 geen issues. Een reset lost het probleem altijd weer op. Nogmaals contact opnemen dan maar.
Vond het zoals gezegd al vreemd dat een "welded contactor" te resetten is.Card Nox schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:20:
[...]
Een nieuwe ontvangen, installeren wat een fluitje van een cent. Probleem blijft helaas. Verschillende malen getest maar icm de Zoe en een scheduled charge krijg ik nog altijd dezelfde melding. Na het laden met de EV6 geen issues. Een reset lost het probleem altijd weer op. Nogmaals contact opnemen dan maar.
Dan zou ik het bij de Zoe zoeken...Card Nox schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:20:
[...]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Waarschijnlijk een verkeerd opgeslagen instelling in de installer app die de Easee heeft, we zoeken verder.JanHenk schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 07:07:
@klump4u Dit klinkt dan als de zogenaamde “safe current”, de stroom die gehanteerd mag worden wanneer er geen verbinding is met een load balancing apparaat. Waarom springt ie dan naar 32A? Een bug of een onjuist (opgeslagen) instelling?
Ik vraag me het volgende af: ik heb een EV3 die op 1 fase 7.2 kW kan laden, inmiddels hangt er een Zaptec Go 2 aan de muur.
Volgens Stedin heb ik een 1x 35A aansluiting. De installateur van de laadpaal gaf aan dat ik met 1-fase maximaal 3.6 kW kan laden, maar ik lees hier ook dat 7.2 kW mogelijk moet zijn (en daar ging ik vanuit). Ik wil niet naar 3-fase op dit moment vanwege de zonnepanelen en de extra kosten van 470 euro, maar iets sneller laden zou wel fijn zijn. Iemand een idee?
Heb ik het fout of is het toch nog mogelijk met een instelling of aanpassing?
Volgens Stedin heb ik een 1x 35A aansluiting. De installateur van de laadpaal gaf aan dat ik met 1-fase maximaal 3.6 kW kan laden, maar ik lees hier ook dat 7.2 kW mogelijk moet zijn (en daar ging ik vanuit). Ik wil niet naar 3-fase op dit moment vanwege de zonnepanelen en de extra kosten van 470 euro, maar iets sneller laden zou wel fijn zijn. Iemand een idee?
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Ik vermoed dat het niet aan de auto ligt maar aan de lader. Als dat een 11 kW lader is kom je op een fase niet boven de 3.6 kW. Met een 22 kW lader die goed is ingesteld zou je met een EV3 op 1 fase met 7.2 kW kunnen laden. Ik doe dat ook met mij Alfen 1 fase lader.THE_BASE schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:22:
Ik vraag me het volgende af: ik heb een EV3 die op 1 fase 7.2 kW kan laden, inmiddels hangt er een Zaptec Go 2 aan de muur.
Zaptec Go 2 is een 22 kW charger. Volgens de specs is het op 1 fase tot 7.4 kW mogelijk.deejeebv schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:43:
[...]
Ik vermoed dat het niet aan de auto ligt maar aan de lader. Als dat een 11 kW lader is kom je op een fase niet boven de 3.6 kW. Met een 22 kW lader die goed is ingesteld zou je met een EV3 op 1 fase met 7.2 kW kunnen laden. Ik doe dat ook met mij Alfen 1 fase lader.
In de app zie ik dat het ingesteld staat op 1 fase, TN netwerk met 40A. Snap dus niet dat het niet sneller gaat. Zou de load balancing roet in het eten gooien?
/f/image/eoWSFyNqTLAODf7WL5d0pHvI.png?f=fotoalbum_large)
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
dit hebben we toch uitgebreid met je voorbesproken? Op 1 fase kun je inderdaad met 7.2 kW laden als je de juiste lader kiest en die op 32A laat afzekeren.THE_BASE schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:22:
Klopt, nog bedankt daarvoor!de Peer schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:54:
[...]
dit hebben we toch uitgebreid met je voorbesproken? Op 1 fase kun je inderdaad met 7.2 kW laden als je de juiste lader kiest en die op 32A laat afzekeren.
Alles wat je nu aangeeft lijkt te zijn gebeurd. Het kan zijn dat er op de achtergrond nog iets verkeerd staat.
heb je het al geprobeerd? of is dit nu gebaseerd op de uitspraak van de installateur?THE_BASE schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:53:
[...]
Snap dus niet dat het niet sneller gaat.
Ik heb de auto twee keer opgeladen en twee nachten was het 3.6 kW maximaal.de Peer schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:58:
[...]
heb je het al geprobeerd? of is dit nu gebaseerd op de uitspraak van de installateur?
:strip_exif()/f/image/whr169erl7Dms4XrRFrODHFB.jpg?f=fotoalbum_large)
Eigenlijk 2 vragen:THE_BASE schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:03:
[...]
Ik heb de auto twee keer opgeladen en twee nachten was het 3.6 kW maximaal.
[Afbeelding]
1. Welke automaat heeft de installateur in je groepenkast geïnstalleerd? (B??)
2. Zit er een Zaptec Sense P1 module in je groepenkast voor load balancing, die is er voor de Zaptec Go en dan kan je hoger zonder het risico dat je de hoofdzekering eruit jaagt.
Als je de juiste automaat hebt en de P1 load balancing unit dan moet het nog correct worden ingesteld in de Zaptec.
Als je die Zaptec Sense P1 er niet bij hebt, dan zou ik die alsnog regelen, kost ongeveer €100 en is zo geinstalleerd. In de P1 poort van de slimme meter prikken en instellen.
https://www.zaptec.com/nl/laadoplossingen/zaptec-sense
https://help.zaptec.com/h...ttachments/26412440408593
[ Voor 15% gewijzigd door RobbieT op 16-08-2025 20:12 ]
De installateur heeft een AEG B16 opgehangen. En ik zie dat er ook een B32 bestaat. Heb het vermoeden dat die het beperkt tot 16A/3.6kW?RobbieT schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:08:
[...]
Eigenlijk 2 vragen:
1. Welke automaat heeft de installateur in je groepenkast geïnstalleerd? (B??)
2. Zit er een P1 module in je groepenkast voor load balancing, die is er voor de Zaptec Go en dan kan je hoger zonder het risico dat je de hoofdzekering eruit jaagt.
Als je de juiste automaat hebt en de P1 load balancing unit dan moet het nog correct worden ingesteld in de Zaptec.
Verder hangt er een Sense, dus dat is de load balancer. Maar we hebben ‘s nachts geladen en er stond niets aan dus pakte de max van 3.6 kW.
Ja, dan ben je beperkt tot 3.6kW. 230V x 16A =3.680 Watt.THE_BASE schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:12:
[...]
De installateur heeft een AEG B16 opgehangen. En ik zie dat er ook een B32 bestaat. Heb het vermoeden dat die het beperkt tot 16A/3.6kW?
Verder hangt er een Sense, dus dat is de load balancer. Maar we hebben ‘s nachts geladen en er stond niets aan dus pakte de max van 3.6 kW.
Apart om het zo te doen, ik heb een B25 in de groepenkast zitten, <0.8 * hoofdzekeringwaarde zou selectief moeten zijn. En dan de paal op 20A gelimiteerd om de automaat niet 100% te belasten. Volgens sommigen hier ben ik daarmee al heel conservatief.
Bij mij is nu het max met laden dus 230V x 20A = 4600 Watt, maar dat zou dus ook 230V x 25A = 5.750 Watt kunnen zijn als ik de max van de automaat aanhoud.
[ Voor 9% gewijzigd door RobbieT op 16-08-2025 20:20 ]
Dank voor je hulp en uitleg. Ik zal nog even navraag doen of er een andere tussen gezet kan worden.RobbieT schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:17:
[...]
Ja, dan ben je beperkt tot 3.6kW. 230V x 16A =3.680 Watt.
Apart om het zo te doen, ik heb een B25 in de groepenkast zitten, <0.8 * hoofdzekeringwaarde zou selectief moeten zijn. En dan de paal op 20A gelimiteerd om de automaat niet 100% te belasten. Volgens sommigen hier ben ik daarmee al heel conservatief.
Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen