.
[ Voor 109% gewijzigd door RobbieT op 17-08-2025 19:51 ]
[ Voor 109% gewijzigd door RobbieT op 17-08-2025 19:51 ]
Hij heeft voorbereid voor 3-fase met 5G4mm2 kabel en de lengte vanaf meterkast naar laadpaal is 3 meter. Dus dat zou allemaal goed moeten zijn.RobbieT schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:24:
[...]
Om een grotere automaat aan de kunnen moet de kabel wel dik genoeg zijn.
Hopelijk heeft de installateur de kabel wel voor 3 fase voorbereid en dik genoeg gekozen.
Als de afstand van de groepenkast tot de paal niet meer dan een meter of 15 is dan voldoet 5x4mm2 voor 25A.
Voor 32A zal je naar 5x6mm2 moeten. (5G4mm2 of 5G6mm2 staat er vaak op de kabel)
(Dikte van de aders is ook weer een discussiepunt, maar er zijn tools om dat te bepalen)
Dat kan je zien op de kabel, de waarde staat op de buitenkant van de kabel gedrukt. (Meestal verdikte letters in dezelfde kleur als de mantel)
Als de installateur een kabel heeft gelegd die alleen voor 1 fase geschikt is dan staat er dus 3x4mm2 bijvoorbeeld op. (3G4mm2)
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
[ Voor 99% gewijzigd door RobbieT op 17-08-2025 19:52 ]
Ik begrijp niet dat je dan bij de installateur niet aangegeven hebt dat je met 7.4kW wilt kunnen laden.THE_BASE schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:32:
[...]
Hij heeft voorbereid voor 3-fase met 5G4mm2 kabel en de lengte vanaf meterkast naar laadpaal is 3 meter. Dus dat zou allemaal goed moeten zijn.
Ik denk dat hij verwacht had dat ik sowieso naar 3-fase zou gaan, maar dat vind ik nog niet nodig. Vandaar dat ik graag 7.4 kW heb. Jammer dat die AEG niet juist is.
Ik neem je advies over en vraag hem een B25 te installeren. 1,5x sneller laden kan ook zeker de moeite zijn. Dank voor de heldere uitleg!RobbieT schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:38:
[...]
Of je installateur een 32A automaat wil installeren is even de vraag.
Eigenlijk zou je dan 5G6mm2 moeten hebben, en het andere is dat je eigenlijk een automaat 2 stappen kleiner dan de hoofdzekering wil hebben.
Je hoofdzekering is C35 of C40 waarschijnlijk.
Twee stappen kleiner zou op een B25 uit zou komen.
En die kan ook weer prima samen met je 5G4mm2 kabel.
Dat zou op zich al veel schelen in de laadsnelheid, dan ga je opeens naar 230V x 25A = 5750 Watt => 5.8kW
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Als je alleen de automaat wisselt gaat hij niet sneller laden. Dan zal er ook in de instellingen iets moeten worden gewijzigd. Als de automaat de beperkende factor is dan zou die er uit klappen.THE_BASE schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:57:
[...]
Ik neem je advies over en vraag hem een B25 te installeren. 1,5x sneller laden kan ook zeker de moeite zijn. Dank voor de heldere uitleg!
Die snap ik, maar dat laat ik aan de installateur. Iets wat ik in elk geval ga vragen, als het niet kan dan houdt het op.deejeebv schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 07:29:
[...]
Als je alleen de automaat wisselt gaat hij niet sneller laden. Dan zal er ook in de instellingen iets moeten worden gewijzigd. Als de automaat de beperkende factor is dan zou die er uit klappen.
Die automaat zou dan uit moeten schakelen als de stroom te hoog wordt. Ergens zal dus ook nog in de laadpaal ingesteld zijn dat die (erg kleine) 16A automaat ervoor zit.THE_BASE schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:12:
De installateur heeft een AEG B16 opgehangen. En ik zie dat er ook een B32 bestaat. Heb het vermoeden dat die het beperkt tot 16A/3.6kW?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
4mm2 heeft hij aangegeven in eerdere post.Andrehj schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:13:
[...]
Die automaat zou dan uit moeten schakelen als de stroom te hoog wordt. Ergens zal dus ook nog in de laadpaal ingesteld zijn dat die (erg kleine) 16A automaat ervoor zit.
Maar nog veel belangrijker: hoe dik is de bedrading? Het zal niet de eerste keer zijn dat die slechts 2.5 mm² is, en dan kan daar echt niet meer dan 16A doorheen.
Ik heb niet heel je verhaal gevolgd, maar ik heb ook een Zaptec Go 2. Die heb ik zelf geplaatst en bij de inbedrijfstelling is er een mogelijkheid om een switch in de lader aan te passen. Daarmee geef je aan of de app het vermogen bepaalt, of dat er een specifieke instelling gekozen wordt.THE_BASE schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:22:
Ik vraag me het volgende af: ik heb een EV3 die op 1 fase 7.2 kW kan laden, inmiddels hangt er een Zaptec Go 2 aan de muur.
Volgens Stedin heb ik een 1x 35A aansluiting. De installateur van de laadpaal gaf aan dat ik met 1-fase maximaal 3.6 kW kan laden, maar ik lees hier ook dat 7.2 kW mogelijk moet zijn (en daar ging ik vanuit). Ik wil niet naar 3-fase op dit moment vanwege de zonnepanelen en de extra kosten van 470 euro, maar iets sneller laden zou wel fijn zijn. Iemand een idee?
Heb ik het fout of is het toch nog mogelijk met een instelling of aanpassing?
[ Voor 4% gewijzigd door jurgen purgen op 17-08-2025 10:54 ]
Thanks, dat is een handig artikel. Ik ga inderdaad vragen te verhogen naar 25A. De kabel is 5x4mm en dat zou goed moeten zijn vanwege de korte afstand meterkast/laadpaal en 7.2 kW laden op 1F.jurgen purgen schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:49:
[...]
Ik heb niet heel je verhaal gevolgd, maar ik heb ook een Zaptec Go 2. Die heb ik zelf geplaatst en bij de inbedrijfstelling is er een mogelijkheid om een switch in de lader aan te passen. Daarmee geef je aan of de app het vermogen bepaalt, of dat er een specifieke instelling gekozen wordt. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Info op
https://help.zaptec.com/h...ttachments/32408678523153
Edit:
Ik lees net van je 16A limiet in de meterkast. Wil je idd hoger dan zal je die moeten vervangen en dan kan je wss zonder aanpassingen aan de switch sneller laden.
Inderdaad. Raar dat de installateur dan met 16 ampère afzekert...daemonix schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:19:
Op die afstand is 32 A echt geen probleem.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
[ Voor 162% gewijzigd door RobbieT op 17-08-2025 19:52 ]
[ Voor 98% gewijzigd door eenhoorntje op 17-08-2025 14:03 ]
Vergelijkbaar met een vaste kabel aankoppelen:roy.van.geel schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:46:
Hi! Voor diegene die een Zappi v2 hebben. Wat voor volgorde voor aansluiten hanteren jullie bij het laden?
Laden: auto dan Zappi
Ontkoppelen: ontgrendelen, auto, Zappi
---
Wij hebben het socket model.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Installateurs doen wat ik wil, niet wat ze zelf willen. Het is volstrekt, maar dan ook volstrekt verantwoord om daar een 35 A automaat te plaatsen. Dat gebeurt dan ook dagdagelijks.RobbieT schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:18:
[...]
Volgens de Nexans app om kabels te berekenen kan die kabel dat inderdaad wel hebben en is het verlies nog niet zo heel hoog.
Alleen is de vraag of een installateur een 32A automaat wel wil plaatsen, die heeft ook bepaalde verantwoordelijkheden en zal daarom waarschijnlijk niet meer dan 25A willen installeren verwacht ik.
Vooral omdat je dan maar 1 stap onder de hoofdzekering zit qua zekeringwaarde.
Maar je kan het altijd vragen, ik ben benieuwd naar het antwoord.
Dit is ook de reden dat ik de laadpaal gelimiteerd heb op 20A terwijl ik een aardlekautomaat B25 ervoor heb zitten:
https://123groepenkast.nl/Laadpaal
[...]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
[ Voor 99% gewijzigd door RobbieT op 17-08-2025 19:52 ]
[ Voor 119% gewijzigd door RobbieT op 17-08-2025 19:53 ]
Gezien je reacties (even opzoeken in de Nexans app) zegt dat genoeg m.i.. Ik zou als ik de vraagsteller was veel meer vertrouwen op @Makrolon of @Hippe Lip die bewezen hebben verstand van zaken te hebben. Ik hou net zo min als jij van knutselaars.RobbieT schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 18:42:
Denk wat je wil, na de meter is inderdaad je eigendom.
Dat betekent niet dat een installateur daar zomaar alles maar zal doen, die installateur heeft wel degelijk verantwoordelijkheden.
Of mijn kennis van papier en incompleet is, ach, een vrij zinloos oordeel zo op afstand zonder te weten wat een ander doet en kan.
Alle geknutsel door mensen die denken dat alles maar kan is een probleem, je komt de meest idiote dingen tegen.
En dan raar opkijken dat er zo nu en dan wat afbrand.
[ Voor 11% gewijzigd door daemonix op 17-08-2025 19:04 ]
[ Voor 98% gewijzigd door RobbieT op 17-08-2025 19:53 ]
Lees de openingspost en het draadje. Er staat hier voldoende uitgelegd.RobbieT schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:16:
Misschien doe je er goed aan om ons allemaal even uit te leggen hoe het dan wel zit volgens jou.
En dan vooral even waarom, en hoe dat regeltechnisch zit.
Dat lijkt me een positievere insteek.
[ Voor 99% gewijzigd door RobbieT op 17-08-2025 19:53 ]
Je hebt over het hoofd gezien dat mijn bijdrage zinvoller is dan die van jou. Gewoon afzekeren op 32 A, kan geen kwaad en is volgens de regels. Als je het niet gelooft dan zoek je maar terug, ik weerhoud je niet van de zoekfunctie. Ik heb genoeg in dit draadje bijgedragen. Jouw onderbouwing ontbreekt overigens volledig behalve vage verwijzingen en roepen dat een installateur verantwoordelijk is. Zonder enige verdere onderbouwing behalve onderbuik gevoelens.RobbieT schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:30:
Dat is wel een erg makkelijke manier om je er vanaf te maken.
Wel commentaar leveren op andermans posts, en pretenderen het beter te weten, maar ondertussen niks bijdragen waar de vraagsteller beter van wordt.
Behalve commentaar heb je niks positiefs aan deze discussie bijgedragen, erg jammer.
En vooral, niet erg behulpzaam voor de vraagsteller.
Daemonix geeft aan dat als je wat tijd en energie had gestoken in het lezen van dit topic, dat je het antwoord had geweten.RobbieT schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:30:
Dat is wel een erg makkelijke manier om je er vanaf te maken.
Wel commentaar leveren op andermans posts, en pretenderen het beter te weten, maar ondertussen niks bijdragen waar de vraagsteller beter van wordt.
Behalve commentaar heb je niks positiefs aan deze discussie bijgedragen, erg jammer.
En vooral, niet erg behulpzaam voor de vraagsteller.
Ik zou dat toch niet doen. Als ik voel hoe een 2.5 mm² al merkbaar warm wordt met 16A (6.4 A per mm²), dan zou ik niet graag 32A door 4 mm² (8 A per mm², met een slechts iets grotere buitenmantel, dus verliesgevend oppervlak) willen laten lopen.daemonix schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 18:23:
Installateurs doen wat ik wil, niet wat ze zelf willen. Het is volstrekt, maar dan ook volstrekt verantwoord om daar een 35 A automaat te plaatsen. Dat gebeurt dan ook dagdagelijks.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik ben niet de vraagsteller hier.ASS-Ware schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:47:
[...]
Daemonix geeft aan dat als je wat tijd en energie had gestoken in het lezen van dit topic, dat je het antwoord had geweten.
Waarom verwacht je dat we je helpen als je zelf niets doet om achter het antwoord te komen?
Moeten we voor iedereen alle antwoorden blijven herhalen dan?
Je kan bij daemonix klagen, maar als je zelf geen initiatief toont, dan kun je deze reactie verwachten.
Jaren gedaan zonder problemen.Andrehj schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:48:
[...]
Ik zou dat toch niet doen. Als ik voel hoe een 2.5 mm² al merkbaar warm wordt met 16A (6.4 A per mm²), dan zou ik niet graag 32A door 4 mm² (8 A per mm², met een slechts iets grotere buitenmantel, dus verliesgevend oppervlak) willen laten lopen.
Als je het uitrekent zal het best kunnen, en 70°C als manteltemperatuur is wellicht toegestaan, maar bij mij voelt dat niet goed.
Voor 32A zou ik altijd naar 6 mm² gaan.
Goede morgen Rene,rene2807 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:30:
[...]
Dit is niet erg inderdaad.
Wel bijna noodzakelijk om loadbalancing te hebben als je grotere vermogens aan opwek hebt en 1 fase gaat laden met zonnestroom overschot.
Ik reageerde met name even om inzicht te geven, dat niet alles wat je opwekt direct de auto in gaat bij 1 fase laden en 3 fase opwekking. In dit geval gaat er wel degelijk stroom door de hoofdzekeringen waar veel mensen niet aan denken.
Mede door jouw input ben ik anders gaan denken over 3 fase laden, dus hartelijk dank daarvoor.![]()
Zolang loadbalancing zijn werk doet is de kans dat de hoofdzekering eruit gaat zeer klein.
Ja, op het moment dat je tegen de grenzen van de hoofdzekering komt (bij woning vraag op de betreffende fase en maximaal auto laden ) dan is er kans dat je wat zonnestroom overschot terug levert.
Maar dat is inderdaad maar tijdelijk, totdat de woning minder stroom nodig heeft.
Dan kan de laadpaal weer naar standje volgas
Kan je mij uitleggen hoe je aan die 7,4kw komt ?
Die snap ik nog niet helemaal.
In mijn beleving met 5kw opwek per fase is dus 15kw totale opwek over de 3 fase toch ?
Misschien is het makkelijker te begrijpen in stromen......want reken je nu met 5kw per fase wel of niet de wortel3 verhouding mee![]()
In mijn geval heb ik ruime tijd vaak 8kw opwekking over 3 fase.
Dit is dus +/- 11,5 ampere per fase.
aangezien je 1 fase gaat laden, gaat dus 11,5A direct de auto in.
De andere 2 fase gaat terug het net in.
De laadpaal ziet een opwekking van 8kw en gaat daar zijn laadstroom op regelen. De laadpaal zal dus proberen om 3x 11,5A = 34.5A te gaan laden.
van die totale 34,5A gaat 11,5A (opwek van 1 fase) direct naar de auto en het restant (34,5-11,5=) 23A komt uit het net, wat door je hoofdzekering gaat. De meter in de meterkast meet het verschil tussen wat teruggeleverd wordt op de 2 fase en wat afgenomen wordt op de andere fase, wat dus uiteindelijk gelijk is aan 0.
Ja, de laadpaal zal afgezekerd worden op 32A en dus zal de laadpaal de stroom gaan begrenzen hierop.
Maar deze getallen geven wel een realistisch beeld denk ik.
Hier heb ik dus wel een vraag over. Ik zie bij het instellen van mijn tarief dat er btw over gerekend wordt, dan komen we al op X+21% die iemand moet betalen om bij mij te laden. Echter zie ik in de e-flux app dat mijn tarief 10% hoger is. Dus E-flux legt toch nog 10% er boven op. Ik kan dit nergens duidelijk terug vinden. Tap heeft het heel duidelijk in alle voorwaarden staan. Ik vind het een moeilijk verhaal aangezien ik zelf ook 6,66 betaal voor de dienstverlening, dus waarom gooien ze er nog 10% boven op?HyperBart schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:28:
@Kaastosti linksom of rechtsom wil de CPO platform uitbater altijd wat geld zien.
Iedereen moet zich wel bewust zijn dat bij Tap er een extra fee per kWh gehoffen wordt die zij afromen.
Ik ben zelf een voorstander van E-Flux by Road omdat je daar geen verdoken kosten meer hebt op het kWh tarief. Richting je werkgever of diegene die de laadpas betaalt aan de andere zijde zorgt dit voor een consequentere/constantere kWh prijs en vermijd je vervelende vragen waarom tarieven X of Y zijn als je thuis laadt.
Memento mori
Welke service gebruik jij? TAP Electric keert op de 26e uit.BaBoK schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:23:
@Dartlink , inmiddels staan mijn vergoedingsfacturen klaar maar helaas nog geen bijschrijvingen gehad op mijn rekening, weet jij hoelang dit in beslag neemt? Of moet ik dit bij MTC checken?
[Afbeelding]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
E-Flux ..Rivanov schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:37:
[...]
Welke service gebruik jij? TAP Electric keert op de 26e uit.
Gewoon te vinden op hun website..
https://help.e-flux.io/nl...ergoedingsfactuur-betaaldFacturering en terugbetalingsproces
Aan het begin van elke maand wordt automatisch een inkomstenfactuur opgemaakt voor de laadsessies van de maand ervoor. Deze factuur heeft een betalingstermijn van 30 dagen. Dit betekent dat je de vergoeding voor de laadsessies doorgaans aan het einde van de volgende maand ontvangt. Bijvoorbeeld, de vergoeding voor de laadsessies in januari zou eind februari op je bankrekening moeten staan.
Waarom deze betalingstermijn?
Deze termijn is het gevolg van het feit dat laadsessies pas tussen de 10e en de 20e van de maand gefactureerd worden aan de laadpasaanbieders, met een betalingstermijn van 7 tot 14 dagen. Daarom wordt de terugbetaling met een vertraging verwerkt.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Tja, je zult iets meer achtergrond moeten geven denk ik. Laden op PV? Automatische verrekening? Hij moet werken met EVCC? Persoonlijk ben ik wel fan van Alfen maar goed, hangt allemaal af van wat je wil. Dit is een beetje ik zoek een auto met 4 wielen werk.klump4u schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:31:
Welke lader 11Kw max adviseren jullie bij een Hyundai Kona uit 2020, had een Easee Lite maar die is overleden i.c.m. Evcc.
Laden op PV inderdaad, ik heb veel opwek. Is prive dus niks verrekenen met iemand. Mag met Evcc maar niet zo'n goede ervaring mee icm de Easee charge home en charge lite, ook icm de Easee equalizer. Het schijnt aan Kona te liggen volgens de documentatie van EvccInspired schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:36:
[...]
Tja, je zult iets meer achtergrond moeten geven denk ik. Laden op PV? Automatische verrekening? Hij moet werken met EVCC? Persoonlijk ben ik wel fan van Alfen maar goed, hangt allemaal af van wat je wil. Dit is een beetje ik zoek een auto met 4 wielen werk.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Heb verder niet zozeer kennis van de Kona. Maar een Zappi/Alfen Pro-line zal daarmee wel werken en kan alles wat je wilt. Je laadpaal hoeft niks te doen met je thuisbatterij?klump4u schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:44:
[...]
Laden op PV inderdaad, ik heb veel opwek. Is prive dus niks verrekenen met iemand. Mag met Evcc maar niet zo'n goede ervaring mee icm de Easee charge home en charge lite, ook icm de Easee equalizer. Het schijnt aan Kona te liggen volgens de documentatie van Evcc
Nee thuisbatterij wil ik voor het huis houden voor NOM. De batterij wordt in de morgen als eerste geladen en daarna pas de auto. Ik kan op Woensdag, Zaterdag en Zondag overdag laden dus wil zoveel mogelijk directe zon gebruiken. Als de auto laadt dan gaat de thuisbatterij op standby.Inspired schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:47:
[...]
Heb verder niet zozeer kennis van de Kona. Maar een Zappi/Alfen Pro-line zal daarmee wel werken en kan alles wat je wilt. Je laadpaal hoeft niks te doen met je thuisbatterij?
Laadt die Kona op 3 fasen of maar op 1 (zoals de meeste Kona's in die tijd). In dat geval is een 22kW paal wellicht slimmer omdat je dan met meer dan 3.7kW kunt laden.klump4u schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:31:
Welke lader 11Kw max adviseren jullie bij een Hyundai Kona uit 2020, had een Easee Lite maar die is overleden i.c.m. Evcc.
Volgens mij mag daar gewoon 20A overheen volgens de normen.Andrehj schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:13:
[...]
Die automaat zou dan uit moeten schakelen als de stroom te hoog wordt. Ergens zal dus ook nog in de laadpaal ingesteld zijn dat die (erg kleine) 16A automaat ervoor zit.
Maar nog veel belangrijker: hoe dik is de bedrading? Het zal niet de eerste keer zijn dat die slechts 2.5 mm² is, en dan kan daar echt niet meer dan 16A doorheen.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Easee heeft PV laden niet goed geïmplementeerd en verrekent/saldeert niet over de verschillende fasen.klump4u schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:44:
[...]
Laden op PV inderdaad, ik heb veel opwek. Is prive dus niks verrekenen met iemand. Mag met Evcc maar niet zo'n goede ervaring mee icm de Easee charge home en charge lite, ook icm de Easee equalizer. Het schijnt aan Kona te liggen volgens de documentatie van Evcc
Laad op 3 fase en dat wil ik ook want mijn omvormers leveren ook op 3 fases terug.janne_nl schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:17:
[...]
Laadt die Kona op 3 fasen of maar op 1 (zoals de meeste Kona's in die tijd). In dat geval is een 22kW paal wellicht slimmer omdat je dan met meer dan 3.7kW kunt laden.
Ben ik inmiddels ook achter gekomen met een kapotte lader als gevolg.ASW1 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:47:
[...]
Easee heeft PV laden niet goed geïmplementeerd en verrekent/saldeert niet over de verschillende fasen.
Af te raden dus voor een 3-faseninstallatie met PV.
[ Voor 13% gewijzigd door klump4u op 19-08-2025 12:06 ]
Ja, daar blinken ze in uit /sklump4u schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:04:
[...]
Ben ik inmiddels ook achter gekomen met een kapotte lader als gevolg.
Dan ga ik er vanuit da Alfen dit wel heeft want is Nederlands en weet dus van de NL slimme meter protocollen.
[ Voor 26% gewijzigd door V_ger op 19-08-2025 12:23 ]
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Betalingstermijn van 30 dagen. Dus juli wordt rond 1 september uitgekeerd. Eerste factuur is vaak ook even raar, maar verwacht ik dan ookBaBoK schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:23:
@Dartlink , inmiddels staan mijn vergoedingsfacturen klaar maar helaas nog geen bijschrijvingen gehad op mijn rekening, weet jij hoelang dit in beslag neemt? Of moet ik dit bij MTC checken?
[Afbeelding]
Is me niet duidelijk of je nu de Alfen of Easee bedoeld?V_ger schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:09:
[...]
Ja, daar blinken ze in uit /s
In de laatste firmware hebben ze precies dat om zeep geholpen de kneuzen.
De hardware werkt prima, maar kwa software....laten we zeggen, niet het beste.
Je moet echt kijken wat voor elke use case het beste is en welke software versie daar dan bij past zodat je geen last hebt van bugs in de voor jou belangrijke functies...
Hoe en op welke fases je teruglevert maakt niet uit. In je meter wordt altijd gesaldeert.klump4u schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:04:
[...]
Laad op 3 fase en dat wil ik ook want mijn omvormers leveren ook op 3 fases terug.
Alfen. Toegevoegd aan mijn post.klump4u schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:17:
[...]
Is me niet duidelijk of je nu de Alfen of Easee bedoeld?
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Dat op standby zetten van thuisbatterij gaat automatisch als je auto laad?klump4u schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:53:
[...]
Nee thuisbatterij wil ik voor het huis houden voor NOM. De batterij wordt in de morgen als eerste geladen en daarna pas de auto. Ik kan op Woensdag, Zaterdag en Zondag overdag laden dus wil zoveel mogelijk directe zon gebruiken. Als de auto laadt dan gaat de thuisbatterij op standby.
vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen
Easee kan niet goed PV laden over drie fasen met slechte efficiëntie als gevolg, maar ik zie niet hoe dit je lader zou moeten slopen.klump4u schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:04:
[...]
Ben ik inmiddels ook achter gekomen met een kapotte lader als gevolg.
Dan ga ik er vanuit da Alfen dit wel heeft want is Nederlands en weet dus van de NL slimme meter protocollen.
Ja via HAberrieberrie schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:02:
[...]
Dat op standby zetten van thuisbatterij gaat automatisch als je auto laad?
Dit staat bij Evcc:ASW1 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:09:
[...]
Easee kan niet goed PV laden over drie fasen met slechte efficiëntie als gevolg, maar ik zie niet hoe dit je lader zou moeten slopen.
Wat je wilt is met Nul Op de Meter kunnen laden op PV en dat kan Easee niet icm 3 fasen, maar er gaat niks kapot verder.
[ Voor 14% gewijzigd door laredo op 19-08-2025 13:51 ]
Werkt dat zonneladen alleen met de P1 van Homewizzard? of ook met een Shelly Pro 3EM?Kakola schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:52:
Peblar heeft een nieuwe update uit, versie 1.8.0.
Er is nu volledige automatische faseswitch tussen 1 en 3-fase bij zonneladen.
Er is zeker weten wel een instelling die dit limiteert, want een aardlekschakelaar bepaalt niet hoeveel vermogen er beschikbaar wordt gesteld aan een lader. Dus na het vervangen van deze aardlek(automaat?) zal er toch zeker nog wel ergens een instelling aangepast moeten worden, wil de lader daadwerkelijk het toestaan om tot 32A te kunnen laden.THE_BASE schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:58:
Inmiddels is duidelijk waarom ik op 3.6 kW laadt, de monteur heeft de verkeerde aardlekschakelaar geïnstalleerd: een B16. Hij komt het herstellen en plaatst een B32, dus dan kan ik laden tot zo'n 7.2 kW. Scheelt toch weer tijd, zeker als we straks dynamisch gaan laden. Het lag dus niet aan de Zaptec, de Kia of een instelling.
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Bidirectioneel staat nog in de kinderschoenen. Momenteel is nog een boel marketing praat over ooit, mogelijk, als, je krijgt nog nergens de garantie dat het met jouw auto wel gaat werken. Zie ook onzenuub in "Thuisladen van je EV deel 2"jan011 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:59:
Wij hebben momenteel een EV en zijn bezig met een nieuwbouwwoning. Op het dak liggen 20 zonnepanelen, in combinatie met een SMA hybride omvormer en de Sunny Home Manager. We wilden hiervoor ook een SMA EV-lader aanschaffen om slim te kunnen laden met onze zonne-energie.
Na wat onderzoek blijkt dat de SMA-lader geen bidirectioneel laden (V2G) ondersteunt.
Mijn vraag:
Zijn er EV-laders van andere merken die wél bidirectioneel kunnen laden en tegelijk slim omgaan met onze zonnepanelen, vergelijkbaar met de Sunny Home Manager, en goed te integreren zijn met een SMA hybride omvormer / Sunny Home Manager?
Daarnaast hoor ik graag ervaringen of aanbevelingen met laders die nu slim kunnen laden en in de toekomst eventueel bidirectioneel kunnen terugleveren.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Het gaat er over dat er nú geen instelling verkeerd staat.adjego schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:16:
[...]
Er is zeker weten wel een instelling die dit limiteert, want een aardlekschakelaar bepaalt niet hoeveel vermogen er beschikbaar wordt gesteld aan een lader. Dus na het vervangen van deze aardlek(automaat?) zal er toch zeker nog wel ergens een instelling aangepast moeten worden, wil de lader daadwerkelijk het toestaan om tot 32A te kunnen laden.
Het werkt met een aantal meters, o.a. de P1 van HomeWizard. Shelly is daar niet bij.klump4u schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:11:
[...]
Werkt dat zonneladen alleen met de P1 van Homewizzard? of ook met een Shelly Pro 3EM?
[ Voor 10% gewijzigd door Kakola op 19-08-2025 14:39 ]
Maar je zal na het vervangen van de aardlekautomaat wel degelijk een instelling moeten aanpassen, anders ga hij niet sneller laden.THE_BASE schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:35:
[...]
Het gaat er over dat er nú geen instelling verkeerd staat.
Het is duidelijk.deejeebv schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:57:
[...]
Maar je zal na het vervangen van de aardlekautomaat wel degelijk een instelling moeten aanpassen, anders ga hij niet sneller laden.
Ik heb openingspost van het Peblar topic zojuist aangepast hierop.Kakola schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:52:
Peblar heeft een nieuwe update uit, versie 1.8.0.
Er is nu volledige automatische faseswitch tussen 1 en 3-fase bij zonneladen.
Zie topic van Peblar met de link naar alle mogelijke meters.klump4u schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:11:
[...]
Werkt dat zonneladen alleen met de P1 van Homewizzard? of ook met een Shelly Pro 3EM?
Heb ik inderdaad al flink doorgespit, wat ik wil (en niet anders kan ivm de beperking van de Kona 2020)Get!em schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:29:
[...]
Zie topic van Peblar met de link naar alle mogelijke meters.
Ikzelf heb hem in Peblar met de Homewizard. In EVCC heb ik Loadbalancing en solar met de SolarEdge inline meter. Evcc ondersteunt meer meters nog.
Wat is er met je kona dat je niet op 1 fase wil dan?klump4u schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:34:
[...]
Heb ik inderdaad al flink doorgespit, wat ik wil (en niet anders kan ivm de beperking van de Kona 2020)
- De lader vast op 3 fase only zetten.
- Amperage vast aanpassen op bepaald maximum.
- Eventueel een P1 van Homewizard voor solar laden of gemixt met afname van het net.
Telkens 2 fases eruit knallen icm een Easee charge lite die nu overleden is daardoor.Get!em schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:42:
[...]
Wat is er met je kona dat je niet op 1 fase wil dan?
Hier een Niro 2020 (zelfde hardware) die prima schakelt.
Oh doet de Kona dat nog steeds ja 🙈 krijgen ze meer problemen mee nu steeds meer laders van 1 naar 3 fase kunnen schakelen...klump4u schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:44:
[...]
Telkens 2 fases eruit knallen icm een Easee charge lite die nu overleden is daardoor.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Alfen.klump4u schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:17:
[...]
Is me niet duidelijk of je nu de Alfen of Easee bedoeld?
+1, draai hier zelfs nog firmware 4.x, super stabiel (300+ dagen uptime) en alle logica doet EVCC.HyperBart schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:30:
[...]
Alfen.
Kijk er zijn wat problemen geweest de laatste tijd maar Alfen op een specifieke 6.x firmware versie (6.6 denk ik) in combinatie met evcc werkt hier echt super goed en degelijk.
Goede bouwkwaliteit en als je alle slimme functies bij evcc zet is Alfen echt top.
www.google.nl
Dat is toch al lang geleden opgelost door nieuwe software bij de Kona?Makrolon schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:36:
[...]
Oh doet de Kona dat nog steeds ja 🙈 krijgen ze meer problemen mee nu steeds meer laders van 1 naar 3 fase kunnen schakelen...
Jouw keuze.klump4u schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:50:
In het Alfen topic lees ik nog iemand met hetzelfde euvel met de Kona, keuze is op de Peblar home gevallen.
Inderdaadmijn eigen keuze, waarom zo negatief?HyperBart schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:46:
[...]
Jouw keuze.
Het probleem is niet de laadpaal maar de auto.
Altijd welkom als je de volgende laadpaal gesloopt hebt.
Dat weet ik niet helemaal zeker. Ik heb een Niro met hetzelfde probleem maar daar heeft Zappi een work-arounf in het laadpunt gezet omdat ze niet zeker wisten of Kia/Hyundai het (op tijd) op zou lossen.daemonix schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:26:
[...]
Dat is toch al lang geleden opgelost door nieuwe software bij de Kona?
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Omdat je foute conclusies trekt. Laat de Kona nakijken en updaten.klump4u schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 07:00:
[...]
Inderdaadmijn eigen keuze, waarom zo negatief?
Welke foute conclusies dan? Dat ik geen Alfen neem?HyperBart schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:25:
[...]
Omdat je foute conclusies trekt. Laat de Kona nakijken en updaten.
Hier laat je het uitschijnen of concluderen dat de Alfen een probleem heeft met de kona en dat je daarom voor de Peblar lag bent gegaan.klump4u schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:50:
In het Alfen topic lees ik nog iemand met hetzelfde euvel met de Kona, keuze is op de Peblar home gevallen.
Nee het probleem ligt zeker niet alleen bij de auto, grootste gedeelte wel natuurlijk.HyperBart schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:28:
[...]
Hier laat je het uitschijnen of concluderen dat de Alfen een probleem heeft met de kona en dat je daarom voor de Peblar lag bent gegaan.
Dan ben ik bezorgd, want het probleem ligt dus niet bij de laadpaal, maar bij je auto. Je had ook nog niet aangegeven dat je met de Kona iets ging ondernemen.
Wat los van jullie woordenwisseling hierin wel erg vervelend is, is dat jij een merk helemaal afschrijft zonder hierbij gedegen argumenten te gebruiken en gebaseerd op vermoedens maar zegt dat de Easee niet goed zou werken. Geef dan op z'n minst duidelijk aan dat jij dit doet gebaseerd op aannames en gelimiteerde praktijkervaring i.c.m. een auto die mogelijk ook nog eens laadproblemen heeft. M.i. geef je veel te stellig de EVSE hier de schuld.klump4u schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:41:
[...]
Nee het probleem ligt zeker niet alleen bij de auto, grootste gedeelte wel natuurlijk.
Ergens heb ik een reactie gehad dat de Easee niet lekker omgaat met de NL slimmemeter betreffende loadbalancing en solar laden. Daarom mede mijn keuze voor de Peblar omdat ik in het Alfen topic een zelfde case zag.
De keuze voor de Peblar is mede gedaan daar deze via een Homewizard P1 werk voor balancing en solar, hierdoor kan ik hier de andere 2 P1 meters die ik heb lopen wegdoen en alles via de Homewizard P1 laten lopen.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik heb een Niro en een Easee laadpunt en tot zover nergens last van, maar PV laden of anderszins laden met lage vermogens heb ik nog niet toegepast.DonJuape schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 07:25:
[...]
Dat weet ik niet helemaal zeker. Ik heb een Niro met hetzelfde probleem maar daar heeft Zappi een work-arounf in het laadpunt gezet omdat ze niet zeker wisten of Kia/Hyundai het (op tijd) op zou lossen.
Ik schrijf het merk Alfen helemaal niet af maar voor mijn situatie is het nu geen goede keuze. Jullie ervaring met de Alfen is toch ook maar gelimiteerd tot een of twee automerken van jullie zelf. Software van de Alfen is ook niet oke bij de laatste versie lees ik ivm solar laden. Ik heb zojuist contact gehad met een werkplaats bij de Hyundai dealer en deze was al helemaal niet bekend met dit probleem van de Kona maar dat ik altijd de software kan laten bijwerken als ik dat wil mits ik al niet de laatste software heb.True schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:51:
[...]
Wat los van jullie woordenwisseling hierin wel erg vervelend is, is dat jij een merk helemaal afschrijft zonder hierbij gedegen argumenten te gebruiken en gebaseerd op vermoedens maar zegt dat de Easee niet goed zou werken. Geef dan op z'n minst duidelijk aan dat jij dit doet gebaseerd op aannames en gelimiteerde praktijkervaring i.c.m. een auto die mogelijk ook nog eens laadproblemen heeft. M.i. geef je veel te stellig de EVSE hier de schuld.
Simpel gezegd kan het bij de Niro en Kona voorkomen als je onder de 8A gaat laden dat hij dan wil overschakelen naar 2 fase laden en dan de 1e en 2e fase hoofdschakelaar eruit gooit.ASW1 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:57:
[...]
Ik heb een Niro en een Easee laadpunt en tot zover nergens last van, maar PV laden of anderszins laden met lage vermogens heb ik nog niet toegepast.
Kan iemand misschien een duidelijke omschrijving van het probleem geven, of verwijzen naar een beschrijving want ik begrijp nog steeds niet wat er dan precies gebeurt?
Ik begrijp er geen bal van, dat zou dan dus moeten gebeuren tijdens 3-fasen laden?klump4u schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:09:
[...]
Simpel gezegd kan het bij de Niro en Kona voorkomen als je onder de 8A gaat laden dat hij dan wil overschakelen naar 2 fase laden en dan de 1e en 2e fase hoofdschakelaar eruit gooit.
Van de EVCC site:
Some models (e.g. Kona) switch internally to 2 phases at low charging currents (< 8A). In cases where the wallbox also measures the phase currents, this leads to undesirable fluctuations in the charging power. The remedy here is to set the minimum charging current to 8A.
En:
Kia Bluelink
Some models (e.g. Niro EV) switch internally to 2 phases at low charging currents (< 8A). In cases where the wallbox also measures the phase currents, this leads to undesirable fluctuations in the charging power. The remedy here is to set the minimum charging current to 8A.
Het probleem van de Kona is dat hij de fases kortsluit omdat er geen Break before Make is in de oude software. Door de kortsluiting gaat je lader kapot en gaan de zekeringen er uit. Het ligt 100% aan de Kona.klump4u schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:09:
[...]
Simpel gezegd kan het bij de Niro en Kona voorkomen als je onder de 8A gaat laden dat hij dan wil overschakelen naar 2 fase laden en dan de 1e en 2e fase hoofdschakelaar eruit gooit.
Van de EVCC site:
Some models (e.g. Kona) switch internally to 2 phases at low charging currents (< 8A). In cases where the wallbox also measures the phase currents, this leads to undesirable fluctuations in the charging power. The remedy here is to set the minimum charging current to 8A.
En:
Kia Bluelink
Some models (e.g. Niro EV) switch internally to 2 phases at low charging currents (< 8A). In cases where the wallbox also measures the phase currents, this leads to undesirable fluctuations in the charging power. The remedy here is to set the minimum charging current to 8A.
Het is een fout van de software in de Kona, die wil als de stroom onder de 8A komt bij 3-fase laden liever op 2-fase laden omdat de efficientie dan beter is (scheelt de verliezen van 1 omvormer op de 3e fase).ASW1 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:47:
[...]
Ik begrijp er geen bal van, dat zou dan dus moeten gebeuren tijdens 3-fasen laden?
Maar bij 3 fasen zit je op minimaal 3x6= 18A dus hoe kan je dan onder de 8A komen.
En als het tijdens 1F laden is, waarom zou er dan naar 2 fasen geschakeld worden onder de 8A, dat kan toch helemaal niet omdat er minstens 6A per fase moet zijn?
Ik kan echt geen touw vastknopen aan dit verhaal.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Informeer bij je dealer. Dat is de enige nuttige plaats. Of kijk in het Kona topic, er is een apart topic voor de Kona.klump4u schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:16:
@daemonix en @Bravo is het zeker dat het met een software update weg is ? ik kan er nergens wat over vinden namelijk.
Klopt wel hoor, de Easee doet dat helemaal slecht maar de Alfen en Peblar doen dit beide "over de fases heen", dat is geen issue.klump4u schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:41:
[...]
Nee het probleem ligt zeker niet alleen bij de auto, grootste gedeelte wel natuurlijk.
Ergens heb ik een reactie gehad dat de Easee niet lekker omgaat met de NL slimmemeter betreffende loadbalancing en solar laden. Daarom mede mijn keuze voor de Peblar omdat ik in het Alfen topic een zelfde case zag.
De keuze voor de Peblar is mede gedaan daar deze via een Homewizard P1 werk voor balancing en solar, hierdoor kan ik hier de andere 2 P1 meters die ik heb lopen wegdoen en alles via de Homewizard P1 laten lopen.
Ik kan dat wel een stuk aanvullen want @klump4u heeft daar wel een punt. Easee kan niet "salderen over de fases heen" als hij gaat zonneladen.True schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:51:
[...]
Wat los van jullie woordenwisseling hierin wel erg vervelend is, is dat jij een merk helemaal afschrijft zonder hierbij gedegen argumenten te gebruiken en gebaseerd op vermoedens maar zegt dat de Easee niet goed zou werken. Geef dan op z'n minst duidelijk aan dat jij dit doet gebaseerd op aannames en gelimiteerde praktijkervaring i.c.m. een auto die mogelijk ook nog eens laadproblemen heeft. M.i. geef je veel te stellig de EVSE hier de schuld.
Dit sluit idd ook aan bij mijn vraag. Ik las meer over dat de easee slecht omgaat met de fases etc. Zijn er meer laadpalen die daar last van hebben? Hoe doet Zappi het bijv op dat punt?HyperBart schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:43:
[...]
Klopt wel hoor, de Easee doet dat helemaal slecht maar de Alfen en Peblar doen dit beide "over de fases heen", dat is geen issue.
Er wordt veel door elkaar gehaald in de topics: load balancing per fase vs zonneladen is een wezenlijk verschil. Gooi daar dan ook nog de typische Ampere per fase en minimale 6A bij + de complexiteit van de sliders en dan loopt het snel mis.
Heb ik al gedaan vanmorgen zoals geschreven maar daar was niks bekent over dit issue van de Kona, kreeg het niks zeggende antwoord als hij het op een andere laadpaal wel doet dan ligt het aan die ene lader. Maar ik zal hierover verder gaan in het betreffende topic, ze bellen net aan dat de Peblar er is dus maar weer hobbyen vanmiddag.daemonix schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:29:
[...]
Informeer bij je dealer. Dat is de enige nuttige plaats. Of kijk in het Kona topic, er is een apart topic voor de Kona.
Zappi doet dat bij mijn weten prima. Alleen Easee (omwille van Noorse/Scandinavische manier van werken als oorzaak dacht ik) saldeert niet over die fases.blacklab_hoomom schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:11:
[...]
Dit sluit idd ook aan bij mijn vraag. Ik las meer over dat de easee slecht omgaat met de fases etc. Zijn er meer laadpalen die daar last van hebben? Hoe doet Zappi het bijv op dat punt?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq