Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.146 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Rubbergrover1 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:03:
[...]

Het stoort mij vooral dat als het over studieschuld gaat, het al vrij snel richting het beeld van de luie, feestende zuipschuiten gaat. Terwijl een groot deel van de mensen met studieschuld gewoon serieuze studenten zijn, met van ook nog een klein baantje ernaast, voor zover dat met de studie te combineren viel.
Dit is wat ik in mijn post probeer duidelijk te maken...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:40
kx22 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 13:10:
[...]
Daarin zijn de studenten genaaid, want die zouden niet meerekenen.
Volgens mij is nooit gezegd dat een studieschuld niet zou meetellen bij de aanvraag van een hypotheek. In tegendeel. Alleen was het een tijdje geleden voor de geldverstrekkers nog niet goed mogelijk om het waterdichte te controleren. Wat dan weer tot grootspraak van studenten leidde dat je makkelijk maximaal kunt lenen omdat ze de DUO schuld niet konden controleren. En dat je die dus gewoon zou kunnen verzwijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
praliwi schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:35:
[...]

Ik heb een offerte bij ABN. Die was een jaar geldig. Je kreeg de rente op moment van afgifte offerte, of de rente op moment van tekenen bij notaris maanden later (je krijgt dus delaagste rente van de twee). Dat is ook een voorwaarde die je kan overwegen mee te nemen in keuze hypotheekaanbieder.
Dat klopt, maar bij dagrente betaal je standaard een hoger rente. En aangezien de prognose nu juist van een verhoging van de rente uitgaat denk ik dat het beter is om een offerrente te nemen.

Mocht de rente toch flink omlaag gaan. En dan heb ik het niet over naar 3% maar echt naar 2% of lager waardoor het verschil in rente oploopt tot misschien wel €100k, dan vraag ik me af of je het kan annuleren en opnieuw een offerte aanvragen eventueel bij een andere geldverstrekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:10
Rubbergrover1 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:08:
[...]

Volgens mij is nooit gezegd dat een studieschuld niet zou meetellen bij de aanvraag van een hypotheek. In tegendeel.
Gebroken Haagse belofte: nieuw leenstelsel tóch slechter voor hypotheek

[ Voor 11% gewijzigd door Eärendil op 22-05-2022 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:09
Harrie_ schreef op zondag 22 mei 2022 @ 13:55:

8)7 Ben je wel helemaal lekker met je 'jij begrijpt niet dat de wereld niet om studenten draait'? Misschien had je zelf nog een paar jaar door moeten studeren (met dito studieschuld) dat had je niveau van begrijpend lezen wellicht goed gedaan.
Ok ik ben niet hoog opgeleid, jammer voor mij. Wel lekker op tijd een huis kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:24
[...]
Het stoort mij vooral dat als het over studieschuld gaat, het al vrij snel richting het beeld van de luie, feestende zuipschuiten gaat. Terwijl een groot deel van de mensen met studieschuld gewoon serieuze studenten zijn, met van ook nog een klein baantje ernaast, voor zover dat met de studie te combineren viel.
Er zullen er best tussen zitten die door de situatie thuis een grotere studieschuld hebben. Mijn ervaring in ijn omgeving is echter dat degenen die een echt hoge studieschuld hebben, ook degenen zijn die heel veel aandacht hadden voor buitenschoolse aktiviteiten.

Het grote probleem is dat het echter lastig is om tussen die groepen echt onderscheid te maken. Als je thuis kunt blijven wonen en je ouders alles voor je regelen houd je geld over bij je studie. Moet je uit huis en moet je alles helemaal zelf doen, zul je met een studieschuld eindigen.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:35
[...]

Omdat het veelal in de geest van lang leve de lol natuurlijk ook wel gewoon waar is. Laten we wel wezen. Collgegeld in Nederland is erg beperkt. Daar komt een relatief beperkt aantal kosten bij, boeken, een laptop is handig maar hoeft niet duur. Voor zo'n 10 - 15k euro heb je het eigenlijk wel gehad als thuiswonende student.

Je komt met alleen het noodzakelijke gewoon NIET tot een schuld van boven de 20k in Nederland. Dit is gewoon onmogelijk.

Dit bereik je enkel en alleen met bepaalde luxe keuzes, zoals dure vakanties, toch op kamers gaan, een verenigingsleven, etc.

En natuurlijk prima dat mensen daarvoor kiezen, maar het is geen must. Ik reisde dagelijks ook gewoon zo'n 2.5 uur op en neer. Ben in 6 jaar 1x met het vliegtuig op vakantie geweest. Verder gewoon wat meer lokaal en meer betaalbaar. En ik ging tijdens avondjes op een terrasje vaak vroeger weg, want ik moest nog reizen. Maar so be it. Uiteindelijk geen studieschuld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
psychodude schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:20:
[...]
Je komt met alleen het noodzakelijke gewoon NIET tot een schuld van boven de 20k in Nederland. Dit is gewoon onmogelijk.

Dit bereik je enkel en alleen met bepaalde luxe keuzes, zoals dure vakanties, toch op kamers gaan, een verenigingsleven, etc.

En natuurlijk prima dat mensen daarvoor kiezen, maar het is geen must. Ik reisde dagelijks ook gewoon zo'n 2.5 uur op en neer.
Dus iemand die in Schubbekutteveen woont waar je twee uur enkele reis onderweg bent en vervolgens ook nog eens het eerste uur mist omdat de eerste bus daarvoor te laat gaat moet niet zeuren en gewoon thuis blijven. Prima, joh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Baseer je je nu op alleen een artikel op RTL nieuws? Bussemaker heeft bij de invoering van het leenstelsel namelijk letterlijk gezegd: "Ik vind het wel belangrijk dat de studieleningen worden meegewogen bij de hypotheekverstrekking." Ik vind dat niet bepaald een belofte dat de studielening niet zou meetellen.

(Zie eventueel https://zoek.officielebek...l/h-tk-20142015-20-9.html voor het hele verhaal.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Rubbergrover1 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:32:
[...]

Dus iemand die in Schubbekutteveen woont waar je twee uur enkele reis onderweg bent en vervolgens ook nog eens het eerste uur mist omdat de eerste bus daarvoor te laat gaat moet niet zeuren en gewoon thuis blijven. Prima, joh.
Er zijn altijd uitzonderingen maar veel studenten in mijn tijd gingen op kamers omdat het leuk was. En dat zal nu ook nog wel een groot deel zijn. En ja het is natuurlijk ook wel leuker maar het kost wel geld.
Dan heb je de mogelijkheid om een bijbaantje te nemen naast je studie en in de zomervakantie te werken, of je kan dat niet doen.

Dus met 3000 euro per jaar aan kosten voor de studie zelf en (500x12) 6000 euro per jaar aan kosten voor huisvesting kom je aan die 50k ja maar dan werk je ook niet ernaast.
10 uur in de week achter de kassa zitten en dat bedrag gaat al heel snel naar de 25k in die 5 jaar. Dus het sentiment je had ook een bijbaantje kunnen nemen is eigenlijk heel reeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:35
Rubbergrover1 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:32:
[...]

Die uitzonderingen komen vrijwel niet voor met het merendeel van Nederland dat om te beginnen al in of nabij de Randstad woont. En zelfs wat niet binnen de randstad woont, verreweg de meeste op redelijke afstand wonen van de grotere steden met universiteit.

Twee uur tot een universiteit moet je in ons kleine land toch redelijk je best voor doen.

Dat is niet de reden waarom 95% op kamers zit.

[ Voor 3% gewijzigd door psychodude op 22-05-2022 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
psychodude schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:52:
[...]

Die uitzonderingen komen vrijwel niet voor met het merendeel van Nederland dat om te beginnen al in of nabij de Randstad woont. En zelfs wat niet binnen de randstad woont, verreweg de meeste op redelijke afstand wonen van de grotere steden met universiteit.

Twee uur tot een universiteit moet je in ons kleine land toch redelijk je best voor doen.

Dat is niet de reden waarom 95% op kamers zit.
Nou ja natuurlijk word niet elke studie overal aangeboden dus er zijn genoeg studenten die op kamers moeten omdat het anders niet te doen is voor ze.
Maar wat is dan het excuus om niet gewoon een bijbaantje te nemen om het grootste deel van op kamers wonen te compenseren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:48:
[...]

Er zijn altijd uitzonderingen maar veel studenten in mijn tijd gingen op kamers omdat het leuk was.
Die houding kun je ook doortrekken naar de huizenmarkt, het onderwerp van dit topic. Dat mensen ook niet moeten zeuren dat ze geen huis kunnen vinden, als er nog wel huizen te vinden zijn waarbij de reistijd voor het werk tweeënhalf uur per dag is. Toch heb ik de indruk dat een heleboel mensen dat geen reële optie vinden.
Dus met 3000 euro per jaar aan kosten voor de studie zelf en (500x12) 6000 euro per jaar aan kosten voor huisvesting kom je aan die 50k ja maar dan werk je ook niet ernaast.
10 uur in de week achter de kassa zitten en dat bedrag gaat al heel snel naar de 25k in die 5 jaar. Dus het sentiment je had ook een bijbaantje kunnen nemen is eigenlijk heel reeel.
Gelukkig hoeven die studenten verder niet te eten of zo. Of heb je de illusie dat je voor 500 euro per maand huisvesting inclusief alle vaste lasten en daarbij ook alle noodzakelijke boodschappen kunnen betalen?

Overigens hebben veel studenten ook een bijbaan. Maar dat verdient vaak lang geen 10 euro per uur gemiddeld. Bv het minimumloon voor een 18 jarige ligt onder de 6 euro per uur en bij de supermarkt verdien je dan iets meer dan 7 euro per uur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:56:
[...]

Nou ja natuurlijk word niet elke studie overal aangeboden dus er zijn genoeg studenten die op kamers moeten omdat het anders niet te doen is voor ze.
Maar wat is dan het excuus om niet gewoon een bijbaantje te nemen om het grootste deel van op kamers wonen te compenseren?
Veel studenten hebben ook gewoon een bijbaantje. Maar dat compenseert bij lange na niet de extra kosten die je hebt bij op kamers wonen.

En inderdaad wordt lang niet iedere studie overal gegeven. Zeker als je een technische studie zou willen doen (waar we in Nederland volgens mij behoorlijk behoefte aan hebben) een op een technische universiteit zou willen studeren, is dat lang niet voor iedereen bereikbaar. Of moeten ze dan maar liever oud Grieks gaan studeren als die studie dichterbij is...?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

De discussie ontspoort een beetje richting studieschuld, maar beide kanten hebben hier imho gelijk. Ik ken genoeg voorbeelden van studenten die heel verantwoordelijk met geld omgingen, thuis bleven wonen, etc. en ik ken ook zat voorbeelden van studenten die een aantal jaar hebben gefeest alsof ze een hollywood-ster waren en alle smaken er tussenin.

Je hoort mij niet zeggen dat we aparte regelingen moeten bedenken om woningzoekenden met een studieschuld extra te helpen, maar nog meer barrières opwerpen (zoals het verplichten van 20% eigen inleg) voor deze generatie is natuurlijk weer het andere uiterste.

Daar mag iedereen verder van vinden wat hij wil, maar als je voorstander bent van dit soort maatregelen onder de noemer 'dan hadden ze maar geen studieschuld moeten maken' of 'dan hadden ze maar moeten gaan werken ipv studeren' dan heb je het imho echt niet begrepen.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:43
Harrie_ schreef op zondag 22 mei 2022 @ 16:29:
Je hoort mij niet zeggen dat we aparte regelingen moeten bedenken om woningzoekenden met een studieschuld extra te helpen, maar nog meer barrières opwerpen (zoals het verplichten van 20% eigen inleg) voor deze generatie is natuurlijk weer het andere uiterste.
Er zullen nu nog mensen zijn die - met een stevige studieschuld - maximaal aflossingsvrij hebben geleend vóór de crisis, en tot de dag van vandaag nog steeds meer HRA binnenharken dan de starters die nu véél meer moeten lenen voor een vergelijkbare woning.

Wat gaat het terugsnoeren van het maximale leenbedrag precies opleveren, behalve de voorgaande generaties nóg meer bevoordelen tov. de huidige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op zondag 22 mei 2022 @ 16:42:
[...]
Wat gaat het terugsnoeren van het maximale leenbedrag precies opleveren, behalve de voorgaande generaties nóg meer bevoordelen tov. de huidige?
Dat het aantal koopwoning zoekende starters gedecimeerd wordt en naar normale proporties gaat. Zodat er wellicht iets minder extreme gekte is en minder extreem overboden gaat worden. En de prijzen iets genormaliseerd kunnen raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:43
Rubbergrover1 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 17:03:
Dat het aantal koopwoning zoekende starters gedecimeerd wordt en naar normale proporties gaat. Zodat er wellicht iets minder extreme gekte is en minder extreem overboden gaat worden. En de prijzen iets genormaliseerd kunnen raken.
Interessant. Want starters zijn een behoorlijk constante groep op de markt. Vanaf 2006 gaan tussen de 11000 en 24000 transacties per kwartaal naar starters. De vraag van doorstromers schommelt veel meer. Van 10000 per kwartaal in 2013, tot 45000 per kwartaal in 2018. Het lijkt me moeilijk om te stellen dat starters buitenproportioneel verantwoordelijk zijn voor de drukte op de huizenmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
[...]

Maar dat helpt starters niet aan een woning, Uiteindelijk is niet het probleem dat de prijs omhoog is gegaan maar dat de woningen onbetaalbaar geworden zijn voor veel mensen.
Als ze minder mogen lenen en de prijzen minder worden zijn ze nog onbetaalbaar alleen is de prijs lager.

De prijs voor het bouwen van een woning blijft wel constant of gaat omhoog door de prijs van arbeid en van materialen. Dus het enige wat het gaat doen is zorgen dat er minder/geen woningen gebouwd gaan worden want het is niet rendabel om woningen te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:36
Shadowhawk00 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 17:28:
[...]

De prijs voor het bouwen van een woning blijft wel constant of gaat omhoog door de prijs van arbeid en van materialen. Dus het enige wat het gaat doen is zorgen dat er minder/geen woningen gebouwd gaan worden want het is niet rendabel om woningen te bouwen.
En de prijs van arbeid (van aannemers/bouwvakkers) en bouwmaterialen wordt (oa) bepaald door...? De hoeveelheid huizen die er gebouwd worden.

Afname in vraag > materialen/arbeid goedkoper > vraag omhoog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Masvic schreef op zondag 22 mei 2022 @ 18:02:
[...]

En de prijs van arbeid (van aannemers/bouwvakkers) en bouwmaterialen wordt (oa) bepaald door...? De hoeveelheid huizen die er gebouwd worden.

Afname in vraag > materialen/arbeid goedkoper > vraag omhoog...
Bouwmaterialen zitten gewoon in een internationale markt. Dus daar heb je geen effect op.
En ook daar geld, als er minder vraag is word er gewoon minder geproduceerd. Productie kost ook gewoon geld.
We hebben zoiets als minimum loon en mensen gaan wat anders doen of kiezen het vak niet meer.
Afname vraag -> minder werk -> meer werkelozen.
Dat hebben we de vorige crisis ook gezien, veel mensen zijn iets anders gaan doen en veel minder mensen willen een beroep kiezen wat zwaar is en waar geen baanzekerheid in is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:25
[...]

Als dit komt, dan koop ik een tweede en misschien wel een derde woning voor de verhuur. Wordt binnenlopen, zeker als de eerdere suggestie dan men 20% eigen geld mee moet brengen. Kat in het bakkie..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ObiTewodros
Wat is jullie prognose van de rente in de komende 3 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Laapo schreef op zondag 22 mei 2022 @ 19:52:
[...]

Als dit komt, dan koop ik een tweede en misschien wel een derde woning voor de verhuur. Wordt binnenlopen, zeker als de eerdere suggestie dan men 20% eigen geld mee moet brengen. Kat in het bakkie..
Hangt er vanaf welke huur je kunt vragen, natuurlijk... Als de uitbreiding van de regulering van de huren ook voor die huizen geldt, dan hangt het sterk af van de verhouding tussen koopsom en huur of je zo snel binnenloopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ObiTewodros schreef op zondag 22 mei 2022 @ 19:53:
Even de kristallen bol raadplegen. Even geduld aub, want eerst de lottogetallen van morgen eruit poetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Van de aankomende 3 jaar weet ik niet, maar op korte termijn gaat het waarschijnlijk alleen maar omhoog vanwege de sterke inflatie. Maar bedenk dat het in het algemeen 3-4% rente nog steeds niet veel geld is. Alleen is het niet te vergelijken met 1,x%.

Het doet iig de huidige markt beetje afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legosmurf
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-09-2022
Crosspost met Nieuw binnen Sociale huurwoningen

[ Voor 96% gewijzigd door Señor Sjon op 23-05-2022 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Laatst online: 25-02-2024
Economisch bekeken zou die moeten stijgen om de inflatie te lijf te gaan, zelfs als de inflatie in Nederland mee zou vallen dan heb je de rest van de EU nog. Het historisch gemiddelde is iets van 7% dus voorlopig is iedereen op dit vlak nog spekkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
sprhnk schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:49:
[...]

Het historisch gemiddelde is iets van 7% dus voorlopig is iedereen op dit vlak nog spekkoper.
Op dit vlak wel maar niet op het vlak van huizenprijzen. Toen de rente 7% was waren de huizenprijzen een stuk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sertechaun
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-09 09:59
ObiTewodros schreef op maandag 23 mei 2022 @ 00:39:
[...]

Op dit vlak wel maar niet op het vlak van huizenprijzen. Toen de rente 7% was waren de huizenprijzen een stuk lager.
Bijna alles was natuurlijk lager toen de rente 7% was. Als de huizenprijzen zijn verdubbeld sindsdien, en vanwege inflatie is alles nu ook bijna 2x zo duur als toen, en salarissen stijgen nu toch wel langzamerhand zoals bv de verwachte minimumloon stijgingen.

Kunnen we dan nog wel deflatie verwachten voor huizen maar niet voor de rest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Laatst online: 25-02-2024
sertechaun schreef op maandag 23 mei 2022 @ 01:18:
[...]

Kunnen we dan nog wel deflatie verwachten voor huizen maar niet voor de rest?
Met dit soort dingen krijg je op al je voorspellingen gelijk, als je maar lang genoeg wacht wordt het vanzelf weer crisis of bloeit het weer op ;) Wie het weet mag het zeggen maar het lijkt mij aannemelijk dat inflatie en hogere rentes stijgende voedselprijzen en energieprijzen,de betaalbaarheid van woningen komende tijd onder druk zetten.

Ik weet niet of de lonen daar in mee zullen kunnen groeien het CBP verwacht van wel overigens met een inflatie van 3% en loonstijging van 3%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Rubbergrover1 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:24:
[...]

Hangt er vanaf welke huur je kunt vragen, natuurlijk... Als de uitbreiding van de regulering van de huren ook voor die huizen geldt, dan hangt het sterk af van de verhouding tussen koopsom en huur of je zo snel binnenloopt.
Dat kan je nu toch ook doen? Als je het geld hebt is de rendement 25 jaar (niet uitgaande van: waardestijging van het huis).

Berekening:
Gemiddelde huis in NL is 400k. Overdrachtsbelasting is 32k.
Huizen van 400k kan je verhuren tussen de 1000-1500 euro per maand. Dus we gaan uit van 1250 gemiddeld. 432k/1250 = 345 maanden = 29 jaar afgerond.

In 29 jaar heb je je geld "verdubbeld". Dat staat gelijk aan rente % van ongeveer 2,7%
Ik streep belastingaangifte en onderhoudskosten weg met jaarlijkse indexering.

Puur naar de cijfers kijkend, begin je met 432k en eindig je na 29 jaar met 434k op je bank + je woningwaarde. In 29 jaar is het behoorlijk reeel dat je de huis is verdubbeld op basis van historie.
Dus eindig je met 800k + 434k als je het verkoopt.

Eigenlijk begin je al winst te pakken op het moment dat je de overdrachtsbelasting eruit heb (waarde van huis blijft gelijk). Dus.... wat houd je tegen?

Als het gebrek aan geld is, ja dan hoef je ook niet stoer te doen om het pas te kopen wanneer er geen overbiedingen zijn. Dat scheelt maar 2 jaar. Heb 4 ton liggen en je weet niet wat je ermee moet doen....zou ik nu beginnen met zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-09 13:31
Veel mensen hier in de thread doen alsof het alleen voor de huidige generatie studenten geldt dat studieschuld meeweegt bij de hypotheek. Dat is pertinent onjuist, je moest altijd al al je schulden opgeven bij een hypotheek aanvraag, inclusief studieschuld. Nieuw is dat het nu inzichtelijk is voor banken, zodat je er niet meer mee kan sjoemelen. Maar lang niet alle zogenaamde "pretstudentgeneratie" huizenkopers hebben hun studieschuld verzwegen hoor, in mijn directe omgeving met huizenkopers van eind jaren 90 tot medio 00, heeft iedereen zijn studieschuld opgegeven. Juist omdat je in die tijd eigenlijk een te hoge maandlast mocht van de banken, was je wel gevaarlijk bezig als je geen rekening zou houden met je studieschuld. Overigens was ook in die tijd een uitzondering dat je na je studie kon kopen, wij hebben nog een jaar of 5 / 6 gewerkt en scheef gehuurd alvorens een starterswoning te kunnen kopen. Dat is van alle tijden, alleen is het woonprobleem nu wel groter dan toen. Echter in de jaren 80 was er ook genoeg mis (krakers waren er niet zomaar). Kortom, een beetje historisch perspectief mag wel alvorens jezelf te bombarderen als de generatie die het meeste pech heeft op de huizenmarkt. Dat wil niet zeggen dat ook ik vind dat er heel wat moet gebeuren op de woningmarkt, maar vooral bouwen voor de juiste doelgroepen, niet zozeer in financiële hulp of drempels, dat veroorzaakt meestal alleen maar meer scheefgroei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kx22 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:10:
[...]

Dat kan je nu toch ook doen? Als je het geld hebt is de rendement 25 jaar (niet uitgaande van: waardestijging van het huis).
Daarom zie ik dus niet waarom een maatregel dat je als koper 20% eigen geld zou moeten hebben het verschil zou uitmaken tussen wel of niet kunnen 'binnenlopen'. Dat lijk mij namelijk de strekking van de opmerking waar ik op reageerde.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Huizen blijven fors duurder worden, maar prijsstijging stabiliseert
Huizenprijzen stijgen nog steeds, hypotheekrente ruim verdubbeld in 2022
Huizenprijzen blijven hard oplopen, tempo wel lager dan eerder
Jammer dat deze journalisten de cijfers niet echt goed interpreteren. De 'huizen blijven fors duurder worden' - omdat vergeleken met een jaar geleden de prijzen hoger zijn.

Maar zo werkt het natuurlijk niet. In het eerste kwartaal zijn de prijzen al licht gedaald, en met de huidige jaar-op-jaar prijzen zie je vooral de stijging van mei 2021 t/m januari 2022 plus waarschijnlijk een stukje daling sinds februari dit jaar.

De suggestie wordt gewekt dat nu de prijzen nog stijgen - in weerwil van de Oekraïne-crisis en gestegen hypotheekrente. Maar dat speelt pas een paar maanden en dan kan je die conclusie niet maken op basis van cijfers die over een periode van een jaar kijken.

Grappig overigens dat we hetzelfde cijferinterpretatieprobleem zien bij inflatie - één instantane prijsschok geeft een jaar lang hoge jaar-op-jaarcijfers voor inflatie, met elke maand een nieuwsbericht 'inflatie is nog steeds hoog' :z

[ Voor 27% gewijzigd door eamelink op 23-05-2022 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:24:
[...]

Zelfs als je je aan het puntenstelsel houd voor woningen boven de liberalisatiegrens is een woning verhuren geen slechte investering. Binnen lopen misschien niet maar je eigen huisvestingskosten haal je er wel uit.
Aangezien voor veel nederlanders huisvesting een groot deel van het budget is scheelt dat best wel veel.

Maar de belangrijkere vraag gaat worden, mag je verhuren. Met al die zelfbewoon plicht regels die per gemeente verschillen is dat wel wat lastiger om te regelen. Hoewel het natuurlijk wachten is op de eerste rechtzaak tegen een gemeente. Het haalt de waarde van de woning mogelijk onderuit dus dan veroorzaakt de gemeente schade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-09 09:16
eamelink schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:52:

De suggestie wordt gewekt dat nu de prijzen nog stijgen - in weerwil van de Oekraïne-crisis en gestegen hypotheekrente. Maar dat speelt pas een paar maanden en dan kan je die conclusie niet maken op basis van cijfers die over een periode van een jaar kijken.
Daarnaast kijken deze cijfers naar het kadaster volgensmij, dus daar zit ook nog een flinke vertraging in. Mogelijk dat Oekraine en de rentestijgingen hier grotendeels nog niet eens in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
[...]

[...]

[...]

Jammer dat deze journalisten de cijfers niet echt goed interpreteren. De 'huizen blijven fors duurder worden' - omdat vergeleken met een jaar geleden de prijzen hoger zijn.

Maar zo werkt het natuurlijk niet. In het eerste kwartaal zijn de prijzen al licht gedaald, en met de huidige jaar-op-jaar prijzen zie je vooral de stijging van mei 2021 t/m januari 2022 plus waarschijnlijk een stukje daling sinds februari dit jaar.

Grappig overigens dat we hetzelfde cijferinterpretatieprobleem zien bij inflatie - één instantane prijsschok geeft een jaar lang hoge jaar-op-jaarcijfers voor inflatie, met elke maand een nieuwsbericht 'inflatie is nog steeds hoog' :z
Telegraaf doet ook lekker extreem mee: Huizenprijzen lopen hard op

https://www.telegraaf.nl/...n-hard-op-tempo-vertraagt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
BarendBotje schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:13:
[...]

Tja feitelijk hebben ze gewoon gelijk aan beide kanten. Volgens het kadaster zijn de prijzen blijkbaar met 19.5% gestegen ( de maand ervoor 19.7%) tov het jaar ervoor. Dus de stijging is minder hard/er is een daling.
Alleen is dat wel gebaseerd op de overdracht in de maand niet wanneer de onderhandeling afgerond is.

Overigens nuanceren ze de getallen onderaan het artikel nog een beetje en is de titel meer clickbait.

De effecten van de oplopende rente, tekorten aan bouwmaterialen en opgelopen andere kosten gaan we pas later dit jaar zien. De vraag is gaat de opgelopen rente zorgen voor een lagere prijs of zorgen de gestegen kosten juist voor een hogere prijs.
Of misschien zorgt het er wel weer voor dat de markt op slot gaat en er net zoals in de vorige crisis minder/geen nieuwbouw projecten gestart worden.

Wel vreemd om te zien, in 9 jaar zijn de prijzen met 96% gestegen, maar in 13 jaar zijn ze een heel stuk minder gestegen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Mee eens. Een veel interessantere databron is deze: https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83906NED

Daar kunnen we per maand zien of de prijzen stijgen of dalen. Maar ook daar zien we (alhoewel kleiner) een stijging. In het afgelopen jaar stegen de prijzen met 19.7% (zie artikel of cbs, april 2021: 155.3, april 2022: 185.9, 185.9/155.3 = 1.197 (=19.7%)). Als we alleen naar het afgelopen kwartaal kijken: 185.9/181.3 = 1.025, dus 2.5%. Als deze stijging het rest van het jaar voortzet stijgt het met ruwweg 10% op jaarbasis. Het stijgt dus weliswaar niet zo snel als vorig jaar (+20%) maar ik vind de stijging nog steeds vrij hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:54:
[...]

Zelfs als je je aan het puntenstelsel houd voor woningen boven de liberalisatiegrens is een woning verhuren geen slechte investering. Binnen lopen misschien niet maar je eigen huisvestingskosten haal je er wel uit.
Aangezien voor veel nederlanders huisvesting een groot deel van het budget is scheelt dat best wel veel.
Klopt, maar nogmaals, dan begrijp ik niet waarom Laapo aangeeft dat specifiek de suggestie dat men 20% eigen geld mee moet brengen de trigger zou zijn waarom je een tweede en misschien wel een derde woning voor de verhuur zou kopen. (Vooral omdat het rendement wel eens juist lager zou kunnen zijn dan in de huidige situatie.) Dat is namelijk de post waar ik op reageer.

[ Voor 6% gewijzigd door Rubbergrover1 op 23-05-2022 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Dankzij dit soort berichten gaan mensen dus wel weer flink overbieden. Of het waar of niet waar is, reacties komen vaak vanuit mediaberichten. Mensen vertrouwen het teveel.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
jurjen_g schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:17:
Veel mensen hier in de thread doen alsof het alleen voor de huidige generatie studenten geldt dat studieschuld meeweegt bij de hypotheek. Dat is pertinent onjuist, je moest altijd al al je schulden opgeven bij een hypotheek aanvraag, inclusief studieschuld. Nieuw is dat het nu inzichtelijk is voor banken, zodat je er niet meer mee kan sjoemelen. Maar lang niet alle zogenaamde "pretstudentgeneratie" huizenkopers hebben hun studieschuld verzwegen hoor, in mijn directe omgeving met huizenkopers van eind jaren 90 tot medio 00, heeft iedereen zijn studieschuld opgegeven. Juist omdat je in die tijd eigenlijk een te hoge maandlast mocht van de banken, was je wel gevaarlijk bezig als je geen rekening zou houden met je studieschuld. Overigens was ook in die tijd een uitzondering dat je na je studie kon kopen, wij hebben nog een jaar of 5 / 6 gewerkt en scheef gehuurd alvorens een starterswoning te kunnen kopen. Dat is van alle tijden, alleen is het woonprobleem nu wel groter dan toen. Echter in de jaren 80 was er ook genoeg mis (krakers waren er niet zomaar). Kortom, een beetje historisch perspectief mag wel alvorens jezelf te bombarderen als de generatie die het meeste pech heeft op de huizenmarkt. Dat wil niet zeggen dat ook ik vind dat er heel wat moet gebeuren op de woningmarkt, maar vooral bouwen voor de juiste doelgroepen, niet zozeer in financiële hulp of drempels, dat veroorzaakt meestal alleen maar meer scheefgroei.
https://www.rtlnieuws.nl/...udent-schuld-duo-koophuis

Hoe jij neerkijkt op de problemen van de huidige generatie studenten is tekenend voor de hele problematiek. Je hebt het over een generatie van 1998-2005, we zijn inmiddels 17 jaar verder. Je referentiekader is echt vertekent.

Het is gewoon te bizar voor woorden dat je met 2x modaal nu nauwelijks (lees: niet) aan een huis kan komen als starter. Er is nu niet eens een mogelijkheid tot scheefwonen wat jullie uiteindelijk jullie rijkdom (een huis kopen) heeft gegeven. Ik zeg niet dat je tegenwoordig meteen moet kunnen kopen, maar je zit gewoon op slot in een land wat snel vergrijst. Kortom, een beetje inlevingsvermogen mag wel alvorens je een generatie hun problemen wegwuift dat ze niet moeten zeuren. |:(

Nederland moet de zeurende toekomstige generatie welke de vergrijzing moet dragen beter ondersteunen alvorens men massaal emigreert. Dat zie ik als een reële optie, het leef genot als starter zal er nog moeten zijn, nu heb je immers eindelijk een inkomen, nog redelijk wat tijd voor je meer verantwoordelijkheden krijgt en veel energie. Echter moet je nu vrijwel alles sparen om zo niet heel je leven te huren :? Het is gewoon om bijna depressief van te worden, zeker als je dan berichtjes lees zoals bovenstaand maakt mij dat enorm boos hoe er neergekeken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:29:
[...]

Klopt, maar nogmaals, dan begrijp ik niet waarom Laapo aangeeft dat specifiek de suggestie dat men 20% eigen geld mee moet brengen de trigger zou zijn waarom je een tweede en misschien wel een derde woning voor de verhuur zou kopen. (Vooral omdat het rendement wel eens juist lager zou kunnen zijn dan in de huidige situatie.) Dat is namelijk de post waar ik op reageer.
Ik neem aan dat hij doelt op de daling in vraag ( want 20% eigen geld is niet heel makkelijk ) waardoor de prijzen genoeg dalen dat het een nog beter investering word. Als de woning goedkoper word heeft dat maar weinig effect op de huurprijs van een woning ( omgekeerd overigens ook ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-09 13:31
BarendBotje schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:32:
[...]

...
Hoe jij neerkijkt op de problemen ...
... bovenstaand maakt mij dat enorm boos hoe er neergekeken wordt.
Ik kijk helemaal niet neer, sterker nog ik vind dat er wat moet gebeuren. Ik probeer enkel aan te geven dat het niet reëel is om te doen alsof alle vorige generaties het veel beter zouden hebben(*). Binnen elke generatie heeft een deel het heel goed en een (groter) deel het veel lastiger op de woningmarkt. De verhouding tussen de aantallen schuift wel, en is nu zeker erg uit verhouding.

Daarnaast lees je mijn post wel erg selectief aangezien ik daarin aangeeft dat ik vind dat de huidige problemen erger zijn dan in het verleden. Maar door je post bevestig je wel mijn punt; het ontbreekt jongeren (logischerwijze) aan de ervaring om zaken in perspectief te zien. De kans is groot dat je over 10/15 jaar je mooie 2e koopwoning hebt, dan zit je bij de "haves" en typ je eenzelfde soort bericht als ik nu.

Ter aanvulling: ik vind dat de huizenprijzen moeten dalen / minder hard stijgen dan inflatie. Elke andere "oplossing" zorgt alleen maar voor dat nog meer anderen niet kunnen kopen. Stel dat jij nu jouw studieschuld niet hoeft mee te tellen, dan kan jij blijkbaar alweer bijna 100k meer bieden (is dat echt zoveel?). Daarmee worden huizen weer duurder. Die spiraal moeten we zsm uit. Hopelijk gebeurt dat nu ook door de stijgende rente en inflatiespook, maar mijn boeren verstand zegt dat er vooral veel gebouwd moet worden.

(*) Ik zat 7 jaar vast in mijn vorige woning onder water waar we al lang uitgegroeid waren bijvoorbeeld, en mijn zogenaamde basisbeurs werd gaandeweg achteraf ineens een lening met een rente waar jij nu U tegen zegt. En ook, dat bericht van RTL dat het leenstelsel nu 'veel slechter' uitpakt voor de hoogte van de hypotkeek: ik las het ff door en het komt neer op 900 Euro minder lenen op 100.000. Daarnaast doen ze alsof de lonen helemaal niet gestegen zijn sinds 2014. Dat je in het voorbeeld minder kan lenen is inderdaad in tegenspraak met de belofte dat het minder zwaar zou drukken, maar het scheelt bijna niets en daar staat tegenover dat studenten massaal meer gingen lenen dan strikt noodzakelijk (en verwacht) en ik heb ook veel verhalen gehoord dat studenten zelfs gingen beleggen van geleend geld omdat de rente van de lening zo laag was. Ik zeg niet dat de hele generatie dat deed, maar daar zijn dus ook voorbeelden van hoe oneerlijk dat wel niet is ten opzichte van oudere generaties die niet bijna gratis geld konden lenen om te investeren.

[ Voor 33% gewijzigd door jurjen_g op 23-05-2022 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
BarendBotje schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:32:
[...]

Hoe jij neerkijkt op de problemen van de huidige generatie studenten is tekenend voor de hele problematiek. Je hebt het over een generatie van 1998-2005, we zijn inmiddels 17 jaar verder. Je referentiekader is echt vertekent.

Het is gewoon te bizar voor woorden dat je met 2x modaal nu nauwelijks (lees: niet) aan een huis kan komen als starter. Er is nu niet eens een mogelijkheid tot scheefwonen wat jullie uiteindelijk jullie rijkdom (een huis kopen) heeft gegeven. Ik zeg niet dat je tegenwoordig meteen moet kunnen kopen, maar je zit gewoon op slot in een land wat snel vergrijst. Kortom, een beetje inlevingsvermogen mag wel alvorens je een generatie hun problemen wegwuift dat ze niet moeten zeuren. |:(

Nederland moet de zeurende toekomstige generatie welke de vergrijzing moet dragen beter ondersteunen alvorens men massaal emigreert. Dat zie ik als een reële optie, het leef genot als starter zal er nog moeten zijn, nu heb je immers eindelijk een inkomen, nog redelijk wat tijd voor je meer verantwoordelijkheden krijgt en veel energie. Echter moet je nu vrijwel alles sparen om zo niet heel je leven te huren :? Het is gewoon om bijna depressief van te worden, zeker als je dan berichtjes lees zoals bovenstaand maakt mij dat enorm boos hoe er neergekeken wordt.
Hoezo kan je niet met 2x modaal een huisje kopen? Modaal is volgens de CPB 38k per jaar. 2x 38k per jaar = 76k. Daarmee kan je echt wel een huisje van 380k halen. Gemiddeld in NL kost een huis nu 400k.
20k zelf inleggen moet zeker te doen zijn als je even een jaartje geen vakantie pakt en wat minder uit eten gaat.

In 1980 was modaal 15.000 EURO per jaar. Een gemiddelde huis was toen ongeveer 60.000 EURO.
Dus als je naar huizen kijkt is het inderdaad scheef getrokken. In begin jaren 80 werkte de vrouwen vaak niet. Dus moesten ze van 1x 15.000 bruto overleven.
In verhouding qua huis heb jij het zwaarder dat de mensen uit de jaren 80.
Echter waren toen veel dingen zoals elektronica of vakanties veel minder bereikbaar/betaalbaar dan nu.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-09 18:08

Stoney3K

Flatsehats!

kx22 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:50:
[...]

Hoezo kan je niet met 2x modaal een huisje kopen? Modaal is volgens de CPB 38k per jaar. 2x 38k per jaar = 76k. Daarmee kan je echt wel een huisje van 380k halen. Gemiddeld in NL kost een huis nu 400k.
20k zelf inleggen moet zeker te doen zijn als je even een jaartje geen vakantie pakt en wat minder uit eten gaat.
Ik weet niet hoe zuinig jij leeft maar ik kan als één keer modaal echt geen 10k in een jaar sparen. Als dat al genoeg is om de prijsstijgingen bij te houden.

Sowieso heb je dus als alleenstaande in Nederland gewoon pech. En dat is heel moeilijk te combineren met het feit dat er nu in Nederland meer alleenstaanden zijn dan ooit.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
[...]

In 1980 was modaal 15.000 EURO per jaar. Een gemiddelde huis was toen ongeveer 60.000 EURO.
Dus als je naar huizen kijkt is het inderdaad scheef getrokken. In begin jaren 80 werkte de vrouwen vaak niet. Dus moesten ze van 1x 15.000 bruto overleven.
In verhouding qua huis heb jij het zwaarder dat de mensen uit de jaren 80.
Echter waren toen veel dingen zoals elektronica of vakanties veel minder bereikbaar/betaalbaar dan nu.
Ik mis in jouw berekening nog de studieschuld of moet ik dat maar verzwijgen? Dan ga je al onder de 300.000 als ik het even snel in de hypotheker calculator invoer. En dan hebben we het nog niet gehad over overbieden, wat ookal 15-20% van de vraagprijs is, die 45-60k haal ik uit de overwaarde mijn spaarpotje ;) Dat is volgens jouw berekening met 2x modaal, 20k per jaar sparen, al 2.5-3 jaar sparen, terwijl je op een houtje zit te bijten.

Zo zwart wit als je in je 1e alinea schetst is het helaas niet, je 2e alinea kan ik mij wel in vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door BarendBotje op 23-05-2022 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Stoney3K schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:55:
[...]

Ik weet niet hoe zuinig jij leeft maar ik kan als één keer modaal echt geen 10k in een jaar sparen. Als dat al genoeg is om de prijsstijgingen bij te houden.

Sowieso heb je dus als alleenstaande in Nederland gewoon pech. En dat is heel moeilijk te combineren met het feit dat er nu in Nederland meer alleenstaanden zijn dan ooit.
Als alleenstaande heb je overal pech mee, vakanties, supermarkt, aanbiedingen ( 2e pizza gratis ) dus eigenlijk zou je dat wel gewend moeten zijn ;)

Dat gezegd hebbende, de afgelopen 6 jaar zijn de prijzen gemiddeld met 16% per jaar gestegen. Dat is extreem zelfs als je bekijkt dat we uit een crisis kwamen waarbij de prijzen hard gedaald waren.
We zitten in een perfect storm, lage rente, weinig bouwvakkers, dure materialen, weinig huizen, grote bevolkingsgroei. Alleen punt 1 en 5 kan je op korte termijn wat aan doen de rest heb je als land weinig invloed op of kost jaren ( opleiding metselaar is ook gewoon 2-3 jaar )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:45:
[...]

Ik neem aan dat hij doelt op de daling in vraag ( want 20% eigen geld is niet heel makkelijk ) waardoor de prijzen genoeg dalen dat het een nog beter investering word. Als de woning goedkoper word heeft dat maar weinig effect op de huurprijs van een woning ( omgekeerd overigens ook ).
Maar dat laatste is dus juist de kern van mijn opmerking. Dat (even fictieve getallen) het vaak gunstiger is om in de huidige situatie een woning van 4 ton voor 1500 per maand te verhuren, in plaats van dat je in de toekomstige situatie misschien 'maar' 3 ton hoeft te betalen, maar tegelijk ook maar 1000 euro huur mag vragen vanwege de regulering van de huurprijzen.

Vandaar dus de opmerking dat het er vanaf hangt welke huur je kunt vragen of je zo snel binnenloopt. En of dat zo veel beter/rendabeler is dan de huidige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Stoney3K schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:55:
[...]

Ja maar alleenstaande is niet de maatstaf. Als elke alleenstaande een huis zou moeten kunnen kopen hebben we nogal veel huizen te bouwen. 20k in 1 jaar is wel iets te optimistisch, maar met 2x modaal heb je dus 5000 euro netto per maand. Dan ga je mij niet vertellen dat je geen 1000 euro per maand kan wegleggen als je zuinig leeft voor 2 jaartjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
BarendBotje schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:57:
[...]

Ik mis in jouw berekening nog de studieschuld of moet ik dat maar verzwijgen? Dan ga je al onder de 300.000 als ik het even snel in de hypotheker calculator invoer. En dan hebben we het nog niet gehad over overbieden, wat ookal 15-20% van de vraagprijs is
In de gemiddelde verkoopprijs zit dat overbieden toch al ingebakken? Waarom zou je dat er dan nog bij optellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:12:
[...]

In de gemiddelde verkoopprijs zit dat overbieden toch al ingebakken? Waarom zou je dat er dan nog bij optellen?
Overbieden kan je niet bijlenen bij je hypotheek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 12:49
BarendBotje schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:13:
[...]

Of beter gezegd: als je boven de taxatiewaarde biedt kan je dat deel niet lenen via je hypotheek.

Voorbeeld:
Ik ben een woning aan het verkopen, met een vraagprijs onder de getaxeerde waarde.

Als iemand een bod doet onder de taxatiewaarde (niet verkoopprijs), kunnen ze het gewoon lenen middels de hypotheek, zelfs het stuk van de overdrachtsbelasting.

Echter als de koopsom in totaliteit boven de taxatiewaarde stijgt, dan moet dat stuk erboven met eigen geld (of overwaarde vorige woning) gefinancieerd worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Ikke_Niels op 23-05-2022 10:17 ]

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
[...]

Ik mis in jouw berekening nog de studieschuld of moet ik dat maar verzwijgen? Dan ga je al onder de 300.000 als ik het even snel in de hypotheker calculator invoer. En dan hebben we het nog niet gehad over overbieden, wat ookal 15-20% van de vraagprijs is, die 45-60k haal ik uit de overwaarde mijn spaarpotje ;) Dat is volgens jouw berekening met 2x modaal, 20k per jaar sparen, al 2.5-3 jaar sparen, terwijl je op een houtje zit te bijten.

Zo zwart wit als je in je 1e alinea schetst is het helaas niet, je 2e alinea kan ik mij wel in vinden.
Maar een huis vinden voor onder de 300k moet toch ook te doen zijn?
Je hoeft met 2x modaal ook niet natuurlijk in het centrum van Utrecht of Amsterdam te wonen of in de beste wijken.
Ik zie genoeg woningen van onder de 300k.
Een stukje van je eisen zijn ook te hoog waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Hangt van de taxatiewaarde af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

kx22 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:11:
[...]

Ja maar alleenstaande is niet de maatstaf. Als elke alleenstaande een huis zou moeten kunnen kopen hebben we nogal veel huizen te bouwen. 20k in 1 jaar is wel iets te optimistisch, maar met 2x modaal heb je dus 5000 euro netto per maand. Dan ga je mij niet vertellen dat je geen 1000 euro per maand kan wegleggen als je zuinig leeft voor 2 jaartjes.
Die alleenstaanden moeten natuurlijk wel ergens wonen. Of dat nu in een koophuis is of niet, het netto aantal woningen dat je nodig hebt is door het grote aantal alleenstaanden gewoon groter geworden.

Het alternatief is om singles lukraak bij elkaar in één huis te gooien. Misschien een leuk recept voor een TV-show van John de Mol, maar ik denk dat het in de realiteit vrij veel ellende oplevert. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Stoney3K schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:27:
[...]

Die alleenstaanden moeten natuurlijk wel ergens wonen. Of dat nu in een koophuis is of niet, het netto aantal woningen dat je nodig hebt is door het grote aantal alleenstaanden gewoon groter geworden.
Die alleenstaande zou >in theorie< voor eens sociale huurwoning in aanmerking moeten kunnen komen. Is het probleem dan dat er te weinig koopwoningen zijn, waarbij de kosten van een heel basic flatje vaak al hoger zijn dan de maximale hypotheek die je zou kunnen krijgen, of is het probleem dat er te weinig (sociale) huurwoningen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:37:
[...]

Die alleenstaande zou >in theorie< voor eens sociale huurwoning in aanmerking moeten kunnen komen. Is het probleem dan dat er te weinig koopwoningen zijn, waarbij de kosten van een heel basic flatje vaak al hoger zijn dan de maximale hypotheek die je zou kunnen krijgen, of is het probleem dat er te weinig (sociale) huurwoningen zijn?
Alleenstaanden met een modaal salaris zouden gewoon een kleine woning moeten kunnen kopen. Afhankelijk waar in het land je dat doet is dat dus een gezinswoning of een studio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:17
BarendBotje schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:13:
[...]

De kop is momenteel 'Koopwoningen in jaar bijna 20% duurder'. Verder een redelijk genuanceerd stuk?
AMSTERDAM - Bestaande koopwoningen waren in april 19,7% duurder dan een jaar eerder. In maart kwam de prijsstijging uit op 19,5%. Dit blijkt uit onderzoek naar de prijsontwikkeling van bestaande particuliere koopwoningen in Nederland van het Centraal Bureau voor de Statistiek en het Kadaster.

Deze cijfers lijken in tegenspraak met eerdere cijfers van makelaarsvereniging NVM, die eerder over het eerste kwartaal een prijsstijging van 13,7% meldde ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De NVM constateerde zelfs een prijsdaling van 2% vergeleken met een kwartaal eerder.

Toch zijn de cijfers niet per se met elkaar in tegenspraak.

Oekraïne
De nieuwe CBS-cijfers dateren dus grotendeels van voor de uitbraak van de oorlog in Oekraïne. Wel was de hypotheekrente toen reeds wat opgelopen, al zette de explosieve stijging van de rente pas na de noodlottige inval van 24 februari in.
...

[ Voor 23% gewijzigd door sdk1985 op 23-05-2022 11:41 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Shadowhawk00 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:44:
[...]

Alleenstaanden met een modaal salaris zouden gewoon een kleine woning moeten kunnen kopen. Afhankelijk waar in het land je dat doet is dat dus een gezinswoning of een studio.
Dat kan toch ook? :X

[ Voor 9% gewijzigd door sdk1985 op 23-05-2022 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:16
Shadowhawk00 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:44:
[...]

Waarom zou dat moeten?

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
[...]

Dat is een beetje een misverstand. Wanneer een huis voor 500K te koop staat, je 550K biedt en er op 550K getaxeerd wordt dan kun je het volledige bedrag lenen (voorbeeld van vrienden, net verhuisd). De taxateurs vragen ook letterlijk naar de verkoopprijs. Niet gek want in een stijgende markt is dat de beste maatstaf voor de waarde. (Natuurlijk moet je dan wel 550K mogen lenen.)
[...]

Ik zou deze eens invullen. Met 20K studieschuld en 2x modaal kom je dan alsnog op 375K. Daar kun je een behoorlijke woning voor kopen, ook wanneer je er 50K aftrekt voor het overbieden. Ik denk dat je wat te pessimistisch bent.

[ Voor 68% gewijzigd door sdk1985 op 23-05-2022 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Stoney3K schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:27:
[...]

Het alternatief is om singles lukraak bij elkaar in één huis te gooien. Misschien een leuk recept voor een TV-show van John de Mol, maar ik denk dat het in de realiteit vrij veel ellende oplevert. ;)
Eigenlijk is het geen gekke gedachte. Ben je Single? Dan mag je in die appartementencomplex een huis kopen. Net als dat seniorenappartementen voor senioren zijn. Maak je gewoon 40-50m2 wat ruim zat is voor een alleenstaande.

Denk dat het een gat in de markt zal zijn.
Moment dat je niet meer single bent, is de woning ook te klein voor met zen 2en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
kx22 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:56:
[...]

Eigenlijk is het geen gekke gedachte. Ben je Single? Dan mag je in die appartementencomplex een huis kopen. Net als dat seniorenappartementen voor senioren zijn. Maak je gewoon 40-50m2 wat ruim zat is voor een alleenstaande.

Moment dat je niet meer single bent, is de woning ook te klein voor met zen 2en.
Waarom zou je mensen beperken waar ze mogen wonen? Als iemand als single het kan betalen waarom zou die dan geen vrijstaande villa mogen kopen om in te wonen.
En waarom zou een stelletje niet op 50M2 samen mogen wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:59
Nou , weereen stijging van 19.0 procent t.o.v. vorig jaar. Bizar.
Daling zit er echt niet (snel) in......

Teveel krapte, te weinig technisch personeel, teveel mensen die een baan hebben (en dus hypotheek) kunnen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Grappig, zo is dat precies bij mij gegaan. In Utrecht notabene :9
Moest wel flink overbieden, dus je moet wel zoeken op lagere vraagprijs.

+20% overbieden op de vraagprijs is geen uitzondering in Utrecht en omgeving.

[ Voor 13% gewijzigd door MaStar op 23-05-2022 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Shadowhawk00 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:18:
[...]

Waarom zou je mensen beperken waar ze mogen wonen? Als iemand als single het kan betalen waarom zou die dan geen vrijstaande villa mogen kopen om in te wonen.
En waarom zou een stelletje niet op 50M2 samen mogen wonen.
Ze bedoelen het andersom. Een privaat complex waarin je alleen mag verblijven wanneer je aan voorwaarde X voldoet. Het gaat over mogen, niet moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
xiangpo schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:56:
[...]

Daarnaast kijken deze cijfers naar het kadaster volgensmij, dus daar zit ook nog een flinke vertraging in. Mogelijk dat Oekraine en de rentestijgingen hier grotendeels nog niet eens in zit.
Reken er maar op dat dat effect minimaal is hoor. Huizen gaan nog steeds als warmt broodjes. Als ik dat ook hoor ik mijn omgeving moet er nog steeds flink overboden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

sdk1985 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:30:
[...]

Ze bedoelen het andersom. Een privaat complex waarin je alleen mag verblijven wanneer je aan voorwaarde X voldoet. Het gaat over mogen, niet moeten.
En dan bewijs moeten overleggen van je relatie-status, op straffe van moeten vertrekken als je niet (meer) single bent? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Stoney3K schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:34:
[...]

En dan bewijs moeten overleggen van je relatie-status, op straffe van moeten vertrekken als je niet (meer) single bent? :+
Camera's ophangen! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
sdk1985 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:30:
[...]

Probleem is dat de wetgever hier gewoon nooit in voorzien heeft. Dus je kan wel voorwaarden stellen aan een koop of huurhuis maar die kan je alleen bij de koop of aangaan van het huurcontract controleren. Verandert de situatie daarna dan kan je iemand niet zomaar zijn huis uit zetten.

Overigens denk ik dat veel mensen blij zouden zijn met kleine 50M2 woningen in de randstad en op andere drukke gebieden als die woningen tegen een normale prijs verhuurd zouden worden. Hoor al van een collega dat ze hier voor 1800+ verhuurd worden per maand.
Stoney3K schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:34:
Ja lijkt me ook wel ingewikkelde situatie, ok je kan voorkomen dat 2 mensen zich inschrijven op 1 adres dus dan kan je er niet samenwonen.
Maar wat is de definitie van single zijn?

[ Voor 20% gewijzigd door Shadowhawk00 op 23-05-2022 12:37 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:32
[...]

Bij ons heeft er ruim een jaar gezeten tussen 'ruim voldoende financieringsmogelijkheden' en het winnende bod.

Huisje kopen? Doe maar effe een winnend bod ;) Oke, dat lijkt de laatste tijd misschien wat beter te worden omdat het aantal biedingen langzaam lijkt af te nemen. "Gewoon 10k meer bieden" - ja, en dan blijk je er nog 2500 naast te hebben gezeten, ondanks dat je wéét wat recente transacties waren en je daar gewoon het huidige gemiddelde overbied-percentage ruim overheen hebt geboden.
En dan zegt men: "Gewoon 12.5k meer bieden dan je vorige biedstrategie" - ja, ook gedaan, toen zaten we er weer 2000 naast. Het is allemaal niet zo simpel om 'gewoon' een huis te kopen, zelfs al heb je spreekwoordelijk 'geld zat'.

Eigenlijk wil ik vooral zeggen: de problemen voor jonge huizenzoekers gaan zo wel iets verder dan de financiële kant.
Potverdikkie, geef jij 20k per jaar uit aan vakanties en uit eten? Lekker bezig.
Klopt. Dat betekent echter níét dat je, zoals vroeger, met wat minder elektronica en vakanties opeens wél een woning kan kopen. Men doet wel eens alsof dat het eigenlijke probleem is, maar wie dat beweert heeft de huidige verhouding tussen beide gewoon niet helemaal in de smiezen vind ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 23-05-2022 12:59 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kx22 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:56:
[...]

Daar had je vroeger de HAT/ Van Dam eenheden voor. Prima woningen voor in je eentje, en als je vervolgens een relatie kreeg werd het te klein en ging je vanzelf op zoek naar iets anders. Dus ook een grote doorstroming.

Vervelend is dan wel dat veel 'gewone mensen', die op een gegeven moment met ruimte willen en in kunnen betalen, doorstromen en dat een hoop 'vage types', die verder weinig toekomst hebben, blijven hangen. Na verloop van tijd krijgt je dus een niet bepaald doorsnee samenstelling in het gebouw. Wat vooral vervelend is als het een groot complex vol met alleenstaanden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 23:21
Modbreak:Dit topic is niet voor persoonlijke adviesaanvragen en kristallen bol voorspellingen voor je persoonlijke koopsituatie. Verder is het wel/niet meerekenen van een studieschuld al tot in den treure hier besproken: Studieschulden en hypotheekaanvragen Dat gaan we hier niet overdoen. :) Ik snap dat er veel raakvlakken zijn met allerlei aspecten buiten de woningmarkt, aantippen kan, maar uitweiden in de daarvoor bestemde topics aub

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ObiTewodros
Ik vraag me af wat de maatschappelijke en economische gevolgen zijn van de extreme stijgingen van de afgelopen 2 jaar.

De huizenprijzen zijn in de afgelopen 2 jaar flink gestegen. Het gevolg hiervan is dat als je nu een huis koopt, je maandlasten flink hoger zijn dan wanneer je in 2020 een huis had gekocht.

Stel huishouden a en huishouden b hebben beide een een netto inkomen van €5.500,- Beide huishoudens zijn in dezelfde fase van hun leven.

Huishouden a had een huis gekocht in mei 2020, de netto maandlasten voor de hypotheek is gemiddeld €1300. Huishouden b had in mei 2022 een huis gekocht, de netto maandlasten voor de hypotheek is gemiddeld €2000,

Dat betekent dat huishouden b per maand €700 minder over houdt.

Dus: Je bent buren van elkaar, je verdient evenveel, je hebt zelfde opleidingsniveau gevolgd. Maar ondanks al deze feiten heb je per maand 700 euro minder te besteden.

Dit zorgt dus eigenlijk voor meer ongelijkheid. En volgens verschillende onderzoeken heeft dat gevolgen voor iedereen. Je ziet dat ook terug in de maatschappij. Minder vermogen/koopkracht hangt sterk samen met geweld, slechte gezondheid, meer criminaliteit etc. Er zijn ook onderzoeken die aantonen dat economische ongelijkheid negatieve gevolgen hebben voor de economische groei.

Ik neem nu kopen voorbeeld, maar huren is ook flink duurder geworden, dus daar geldt waarschijnlijk hetzelfde voor.

Hoe denken jullie hierover? Is dit een reëel probleem waar we rekening mee moeten houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ObiTewodros schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:55:

Dus: Je bent buren van elkaar, je verdient evenveel, je hebt zelfde opleidingsniveau gevolgd. Maar ondanks al deze feiten heb je per maand 700 euro minder te besteden.

Dit zorgt dus eigenlijk voor meer ongelijkheid.
Dat is een situatie die van alle tijden is. En zelfs als je op het zelfde moment koopt, kan het nog verschillend uitpakken als de een de rente langer heeft vastgezet dan de ander en de rente heel vreemd gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ik vraag me af wat de maatschappelijke en economische gevolgen zijn van de extreme stijgingen van de afgelopen 2 jaar.

De huizenprijzen zijn in de afgelopen 2 jaar flink gestegen. Het gevolg hiervan is dat als je nu een huis koopt, je maandlasten flink hoger zijn dan wanneer je in 2020 een huis had gekocht.

Stel huishuiden a en huishuiden b hebben beide een een netto inkomen van €5.500,- Beide huishoudens zijn in dezelfde fase van hun leven.

Huishuiden a had een huis gekocht in mei 2020, de netto maandlasten voor de hypotheek is gemiddeld €1300. huishuiden b had in mei 2022 een huis gekocht, de netto maandlasten voor de hypotheek is gemiddeld €2000,

Dat betekent dat huishuiden b per maand €700 minder over houdt.

Dit zorgt dus eigenlijk voor meer ongelijkheid. En volgens verschillende onderzoeken heeft dat gevolgen voor iedereen. Je ziet dat ook terug in de maatschappij. Minder vermogen/koopkracht hangt sterk samen met geweld, slechte gezondheid, meer criminaliteit etc. Er zijn ook onderzoeken die aantonen dat economische ongelijkheid negatieve gevolgen hebben voor de economische groei.

Ik neem nu kopen voorbeeld, maar huren is ook flink duurder geworden, dus daar geldt waarschijnlijk hetzelfde voor.

Hoe denken jullie hierover? Is dit een reëel probleem waar we rekening mee moeten houden?
De woonquote is sinds 2012 aan het dalen van 32,5% voor eigenaren naar 29% in 2018. In dezelfde tijd zijn de huurders van 36,2% naar 38,1% gestegen. Het is dus redelijk 'normaal' dat het wonen voor huiseigenaren weer wat duurder wordt.

Verder lijk je te impliceren dat jij het wenselijk vind dat iedereen met hezelfde opleidingsniveau hetzelfde succes in het leven behaald. Maar aangezien 20% in Nederland met een HBO opleiding rondloopt (en 12% universitair) lijkt mij dat geen reële verwachting. Uberhaupt hebben je keuzes ook invloed, waaronder timing zoals in je voorbeeld.

Ik denk dat deze cijfers vooral onderstrepen dat het stimulatiebeleid voor huizen bezit helemaal zo gek nog niet is.

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 23-05-2022 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:48

Stel huishuiden a en huishuiden b hebben beide een een netto inkomen van €5.500,- Beide huishoudens zijn in dezelfde fase van hun leven.

Huishuiden a had een huis gekocht in mei 2020, de netto maandlasten voor de hypotheek is gemiddeld €1300. huishuiden b had in mei 2022 een huis gekocht, de netto maandlasten voor de hypotheek is gemiddeld €2000,

Kan ook zijn dat de 'huishoudens B' dezelfde hypotheeklasten hebben, dezelfde koopprijs, maar domweg een kleiner huis hebben gekocht.

Bij een stijgende markt en het kopen van een huis hebben alle kopers twee opties:
- Hetzelfde huis kopen voor meer geld
- Kleiner huis kopen voor hetzelfde geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Kalentum schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:07:
[...]

Kan ook zijn dat de 'huishoudens B' dezelfde hypotheeklasten hebben, dezelfde koopprijs, maar domweg een kleiner huis hebben gekocht.

Bij een stijgende markt en het kopen van een huis hebben alle kopers twee opties:
- Hetzelfde huis kopen voor meer geld
- Kleiner huis kopen voor hetzelfde geld
Hij doelt denk ik op optie3; een kleiner huis met hogere lasten (want hogere rente).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

sdk1985 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:06:
[...]

De woonquote is sinds 2012 aan het dalen van 32,5% voor eigenaren naar 29% in 2018. In dezelfde tijd zijn de huurders van 36,2% naar 38,1% gestegen. Het is dus redelijk 'normaal' dat het wonen voor huiseigenaren weer wat duurder wordt.
Wonen moet voor niemand duurder worden, voor iedereen goedkoper.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jean-Bob
  • Laatst online: 23:19

Het grote(re) probleem is wat mij betreft de vele huishoudens die niet in positie komen om überhaupt wat te kopen of tegen een fatsoenlijke prijs te huren. Dat zorgt pas voor ongelijkheid en spanningen. Kan nog wel eens zeer onaangenaam worden als het economisch ook nog eens echt tegen gaat zitten. Daarom heeft iedereen er baat bij dat die prijzen niet verder stijgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Richh
[...]

De woonquote is sinds 2012 aan het dalen van 32,5% voor eigenaren naar 29% in 2018.
Dat is toch een gemiddelde over alle bestaande eigenaren? Het is niet heel gek dat dit daalt als de rente ook daalt en een deel van de mensen hun hypotheek oversluiten.
Ik betwijfel of de woonquote voor enkel nieuwe eigenaren echt zo is gedaald (en hoe dat de laatste 4 jaar zich heeft ontwikkeld).

Ben het overigens wel met je eens dat het niet gek is dat die van eigenaren dichter naar huurders toegroeit, tegelijkertijd is het eigenlijk voor helemaal niemand goed dat we massaal meer geld in stenen stoppen.
Verder lijk je te impliceren dat jij het wenselijk vind dat iedereen met hezelfde opleidingsniveau hetzelfde succes in het leven behaald. Maar aangezien 20% in Nederland met een HBO opleiding rondloopt (en 12% universitair) lijkt mij dat geen reële verwachting. Uberhaupt hebben je keuzes ook invloed, waaronder timing zoals in je voorbeeld.
Ik zou het zelf wel erg fair vinden als 2 dezelfde 'profielen' grofweg dezelfde kansen krijgen. 30 jaar 700 euro per maand zoals hierboven staat, is heel veel geld en kan echt kansen maken of breken. Natuurlijk is 100% gelijk geen reele verwachting, maar ik denk echt dat wat er de laatste 4-5 jaar is gebeurd toch écht verkeerde gevolgen heeft.

Timing in de woningmarkt is niet altijd mogelijk, er zijn nou eenmaal levensgebeurtenissen waar bepaalde verhuisbewegingen bij horen.

Tot op zekere hoogte hebben we altijd 'geluk' en 'pech' generaties gehad. Dat is ook niet erg. Maar er komt wel een moment waarop 'de maat vol is'. Ik vind persoonlijk echt dat de generatie na mij (ik kreeg nog €90 basisbeurs), ook door de nog verder gestegen prijzen, te ver de lul is zonder dat dat te maken heeft met 'keuzes'.

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 23-05-2022 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Richh schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:27:

Ik zou het zelf wel erg fair vinden als 2 dezelfde 'profielen' grofweg dezelfde kansen krijgen. 30 jaar 700 euro per maand zoals hierboven staat, is heel veel geld en kan echt kansen maken of breken. Natuurlijk is 100% gelijk geen reele verwachting, maar ik denk echt dat wat er de laatste 4-5 jaar is gebeurd toch écht verkeerde gevolgen heeft.
Nou ja alles heeft met timing en geluk te maken in het leven. Dus zelfs met hetzelfde profiel heb je zeker niet dezelfde kansen. Dus op de huizenmarkt is dat ook gewoon zo natuurlijk.
Veel hangt ook af van je omgeving en familie, ( goede functie, eigen bedrijf, vermogen ) dat helpt allemaal wel heel erg mee. Als je via via de projectontwikkelaar kent kan je net dat grotere kaveltje kopen voor dezelfde prijs, maar hetzelfde geld als je via via de directeur kent kom je net iets makkelijker aan een betere baan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:46
Ik zou het zelf wel erg fair vinden als 2 dezelfde 'profielen' grofweg dezelfde kansen krijgen.
Maar dat lukt nooit. De ene werkt hard door en groeit in salaris. De ander is tevreden met vier dagen in de week en geen moment overwerk. De ene net-afgestudeerde (zoals nu) heeft een prachtige baan markt en stapt hoog in qua salaris, en de andere net-afgestudeerde (in zeg maar 2013/14) komt erg moeilijk uberhaupt op een baan.

De ene buurman heeft 300k voor het huis betaald, de andere 400k. Zo heeft de ene rijke ouders, de andere een migratieachtergrond. Dezelfde profiel misschien, maar toch echt niet dezelfde kansen.

Er zit nou eenmaal veel geluk in het leven. Gemiddeld heb je gemiddeld geluk, maar sommige mensen hebben erg veel pech en sommige erg veel gelukt.

En ook was er van mijn generatie artikelen geschreven over hoe het een hele verloren generatie zou zijn, op basis van de slechte baan markt. Nu blijken we in middels wel het te hebben overleeft (gemiddeld dan). De huidige huizenmarkt wordt ook ooit overleeft, komt er ook wel weer verandering in. Zo gaat het altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Richh schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:27:
[...]

Dat is toch een gemiddelde over alle bestaande eigenaren? Het is niet heel gek dat dit daalt als de rente ook daalt en een deel van de mensen hun hypotheek oversluiten.
CBS berekent het wel met wat haken en ogen; https://www.cbs.nl/nl-nl/...verder-gestegen/woonquote

Het omgekeerde is dus overigens ook niet vreemd; dat met stijgende rente het percentage van het inkomen dat besteed wordt aan wonen voor huiseigenaren ook weer toeneemt. Dat was ook eigenlijk impliciet mijn punt.
Ik betwijfel of de woonquote voor enkel nieuwe eigenaren echt zo is gedaald (en hoe dat de laatste 4 jaar zich heeft ontwikkeld).
Hangt er vanaf wat je daarmee bedoelt. Mensen die vanuit het ouderlijk huis naar een eigen woning gaan hebben een hogere woonquote ;). Mensen die van huur naar koop zijn gegaan gemiddeld genomen een lagere.
Ben het overigens wel met je eens dat het niet gek is dat die van eigenaren dichter naar huurders toegroeit, tegelijkertijd is het eigenlijk voor helemaal niemand goed dat we massaal meer geld in stenen stoppen.
Op basis van de cijfers kun je het tegenovergestelde concluderen. Investeren in die stenen levert een hoger besteedbaar inkomen op. Ik heb dat zelf gedaan en mijn investering over 5 jaar pak hem beet verdubbeld. Had ik het in crypto gestopt dan had ik 50 miljoen gehad, tja dat risico heb ik niet genomen. Het risico van in die dalende markt kopen wel.

Timing in de woningmarkt is niet altijd mogelijk, er zijn nou eenmaal levensgebeurtenissen waar bepaalde verhuisbewegingen bij horen.

Tot op zekere hoogte hebben we altijd 'geluk' en 'pech' generaties gehad. Dat is ook niet erg. Maar er komt wel een moment waarop 'de maat vol is'. Ik vind persoonlijk echt dat de generatie na mij (ik kreeg nog €90 basisbeurs), ook door de nog verder gestegen prijzen, te ver de lul is zonder dat dat te maken heeft met 'keuzes'.
In het voorbeeld hebben die partijen dezelfde kansen wel gehad, alleen niet gegrepen. Hoeveel mensen hebben 2019/2020 niet gekocht die dat toen wel konden? Je moet natuurlijk oppassen dat het geen misgunnen van het succes van een ander wordt. Zo lang de basis maar goed is. We komen wel op het punt dat de vraag is hoe lang die basis goed blijft. Immers het bouwtempo van nieuwe woningen kan de bevolkingstoename/samenstelling niet bijbenen. Nu kun je onder de 200K nog wel een woning vinden, maar hoe lang nog? Maar dat is puur overheidsbeleid.

Overigens heeft de generatie na afschaffing van de basis beurs het toch juist goed getroffen? Die konden dankzij het instorten van de huizenmarkt voor een prikkie instappen tussen 2016 en 2018. Je had toen voor 100K een 80m2 appartement in bijvoorbeeld Delft. Die waren toen al een paar jaar aan het werk.

[ Voor 9% gewijzigd door sdk1985 op 23-05-2022 15:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

pizzacabonara schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:23:
[...]

Ben ik het ook mee eens. Ik pis mijn huur nu vrolijk de grens over naar een of andere oliesjeik, daar wordt echt niemand beter van. Dat geld had ik 10x liever uitgegeven aan onze economie, of zelfs belasting over betaald. Het is niet dat hij echt een dienst levert waar vraag naar is. Hij heeft gewoon het hele blok opgekocht (en laat het voor 70% leegstaan).

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdk1985
pizzacabonara schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:23:
[...]

Dan moeten er politiek andere keuzes gemaakt worden want zonder hoger aanbod, met toenemende vraag en hogere rente gaat het duurder worden.

Lees: Aanbod kun je verhogen door vanuit de centrale overheid bouwplannen te maken (nieuwe steden, steden uitbreiden, enz), geld beschikbaar te stellen aan woningcorporaties, verbeteren van wet/regelgeving, enz. Vraag kun je laten afnemen door de bevolkingsgroei te remmen, belastingvoordelen voor samenwonen, enz. Rente tja die wordt bepaald door de ECB. Die wordt nu gebruikt om de inflatie af te remmen dus dat is voorlopig een gegeven.

Persoonlijk zou ik als overheid eens out of the box denken. Bijvoorbeeld door het Markermeer droog te leggen. Dan kun je daarna aan landruil met boeren doen. Volendam vast heel blij mee :+ .

[ Voor 49% gewijzigd door sdk1985 op 23-05-2022 15:08 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Richh
Shadowhawk00 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:37:
Nou ja alles heeft met timing en geluk te maken in het leven.
Als er iets is wat ik heb geleerd van 2-3 jaar huizenmarkt-ellende is het inderdaad wel dat geluk niet 'maakbaar' is door harder je best te doen, dat klopt.

Ik vrees echter dat een dergelijke conclusie niet goed is voor de algemene inzet van werkenden in de samenleving; ik geloof dat een economie het beste werkt als werken ook echt loont ;) De huizenmarkt is een mooi voorbeeld waar dat niet het geval is, en een extreem invloedrijke 'geluk-bepaler' voor de rest van je toekomst.

Daarom vind ik het toch wel belangrijk dat kansen een beetje afhankelijk zijn van je eigen keuzes en eigen inzet, maar wellicht is dat politieke voorkeur :)
Lastmanstanding schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:39:
[...]

Maar dat lukt nooit. De ene werkt hard door en groeit in salaris. De ander is tevreden met vier dagen in de week en geen moment overwerk.
Dan hebben we het niet over dezelfde 'profielen'. Júíst diegene die hard werkt en groeit in salaris zou meer kansen moeten krijgen, vind ik dan :) De laatste tijd zie je juist dat wie 4 jaar geleden gekocht heeft nu tevreden kan zijn met 4 dagen en niet overwerkt, terwijl de harde werker nog steeds op zoek is naar een woning die alleen maar duurder is geworden.

Dit verschil is juist precies wat ik bedoel. Het gevoel van onrecht zal op termijn onrust in de samenleving brengen. Dat zie je al als we het hebben over middeninkomens die net geen recht hebben op die energietoelage van de gemeente, bijvoorbeeld.
sdk1985 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:46:
In het voorbeeld hebben die partijen dezelfde kansen wel gehad, alleen niet gegrepen. Hoeveel mensen hebben 2019/2020 niet gekocht die dat toen wel konden?
Er is natuurlijk ook een generatie die toen net afgestudeerd was, en niet de mogelijkheid had om te kopen. Dat is tevens de generatie die net in het leenstelsel valt. Ik heb het voornamelijk over hun. Wanneer komt de kans voor deze jongeren? Je geeft inderdaad ook zelf al aan dat het er niet echt op lijkt dat er nu structurele oplossingen komen voor deze jongeren.
Je moet natuurlijk oppassen dat het geen misgunnen van het succes van een ander wordt.
Het is erg jammer dat wanneer je een dergelijk probleem aan de kaak stelt, men heel snel hier naar neigt. Terwijl dat natuurlijk precies niet de intentie is. Het wordt heel vaak op 'misgunning' gegooid om de discussie dood te maken.
Overigens heeft de generatie na afschaffing van de basis beurs het toch juist goed getroffen? Die konden dankzij het instorten van de huizenmarkt voor een prikkie instappen tussen 2016 en 2018. Je had toen voor 100K een 80m2 appartement in bijvoorbeeld Delft. Die waren toen al een paar jaar aan het werk.
Je vergeet geloof ik dat studeren 4 jaar duurt :P

De basisbeurs is afgeschaft in 2015/2016; dan moet je nog 4 jaar studeren en kom je in 2019 de arbeidsmarkt op. Je hebt dan nog niet het inkomen en spaargeld om een woning te kunnen kopen en zit waarschijnlijk ook niet in de levensfase dat je je partner al hebt gevonden. Da's niet erg, maar het is toch ook niet realistisch dat mensen direct een hutje kunnen kopen naar hun afstuderen? :)

Het is precies de generatie die is gestart na 2015 met studeren die gemiddeld genomen nog niet echt kansen heeft gekregen, en nu bovendien klem zit in een krappe huurwoning van 1200 per maand zodat ze geen cent overhouden. Momenteel zelfs zonder enig noemenswaardig perspectief op dat het beter zal worden. Daar mag best eens wat aandacht aan gegeven worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 23-05-2022 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Richh schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:14:
[...]

Als er iets is wat ik heb geleerd van 2-3 jaar huizenmarkt-ellende is het inderdaad wel dat geluk niet 'maakbaar' is door harder je best te doen, dat klopt.

Ik vrees echter dat een dergelijke conclusie niet goed is voor de algemene inzet van werkenden in de samenleving; ik geloof dat een economie het beste werkt als werken ook echt loont ;) De huizenmarkt is een mooi voorbeeld waar dat niet het geval is, en een extreem invloedrijke 'geluk-bepaler' voor de rest van je toekomst.
Aan de andere kant, mensen die in 2008 gekocht hebben en hun huis in waarde zagen dalen hebben daar ook heel veel problemen mee gehad. Dus hoe dan ook de markt voor huizen en wonen is gewoon bepalend.
Maar niet alles bepalend natuurlijk je moet geluk hebben maar je moet ook keuzes willen maken en consessies willen doen.
Genoeg mensen die niet in 2019 wilde kopen want ze konden niet iets perfects kopen, nu zouden die dus veel voordeel gehad hebben. Is dat geluk of is dat gewoon een keuze?
Je kan na je studie ook nog best een paar jaar thuis wonen en veel sparen ( niet iedereen kan het ) of meteen een huis gaan huren ergens. Dat heeft grote impact maar is voor veel mensen wel degelijk een keuze.

Overigens is dat niet alleen op de huizenmarkt zo maar ook qua werk. Heb je de juiste connecties door geluk dan heb je veel betere kansen op de arbeidsmarkt dan iemand zonder die connecties. Dat kan een nog veel grotere impact hebben op de rest van je leven.

Een deel is geluk hebben een deel is eigen keuze, en van een deel van je keuzes kan je niet alles overzien.

De huizenmarkt is daarin geen uitzondering en kan even bepalend voor de rest van je leven zijn dan de keuze waar je dit weekend gaat stappen. Koop je nu een woning kan het zijn dat je over 5 jaar een grote overwaarde hebt, of dat je flink onder water staat.

Overigens verwacht ik niet dat er heel veel huizen echt hard in waarde gaan dalen, het aantal verkopen zal gaan afnemen en er zullen langer woningen te koop gaan staan. Verlies nemen is voor heel veel mensen erg lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Shadowhawk00 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:31:
[...]

Aan de andere kant, mensen die in 2008 gekocht hebben en hun huis in waarde zagen dalen hebben daar ook heel veel problemen mee gehad.
Klopt, ook een mooi voorbeeld van hoe geluk niet maakbaar is.

We zouden daarom moeten streven naar stabiele prijzen. Hooguit prijzen die met inflatie meestijgen. En niet naar boom-busts van 20% omhoog in een jaar, tot (wie weet) 20% omlaag in een jaar. Stabiele prijzen zijn goed voor iedereen, voor rust binnen de samenleving. Daar zou je regelgeving op af moeten stemmen.

Ik heb het hierboven al gezegd he, ik stel helemaal niet dat iedereen precies even veel kansen moet hebben. Natuurlijk is er een factur geluk, los van wat je daar van vind, is dat nou eenmaal zo en überhaupt niet politiek te sturen.
Dat betekent niet dat de huidige situatie op de huizenmarkt precies vergelijkbaar mee is. Ik denk dat we (ver) een grens over zijn om die vergelijkingen die je schrijft te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 23-05-2022 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Richh schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:14:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd de tegenovergesteld ervaren. Ik heb zelf in 2016 bewust de keuze gemaakt om in te stappen en had toen ruime keuze en kon onder de vraagprijs gaan zitten. Huurders en thuiswoners konden toen de keuze maken om eigenaar te worden. Dat ervaar ik als maakbaar. Maar ook in 2020 vond ik eigenlijk dat er nog voldoende ruimte voor eigen inbreng was. Ik wilde weg door nieuwe bovenburen met een DJ ambitie en uiteindelijk zaten er 2 weken tussen het idee dat ik weg wilde en het accepteren van een bod. Dat ging niet vanzelf, daar heb ik best veel tijd en energie in gestoken. Vandaar dat ik het als maakbaar heb ervaren.

Ondertussen heb ik behoorlijk geïnvesteerd in de woning dus je moet huizen bezitters ook niet automatisch rijk rekenen. Een huurder heeft die investeringen niet. Het geld van die investeringen hoop je met de tijd er weer uit te krijgen, maar dan moet je wel eerst verhuizen en dat is ook niet gratis. Dus eigenlijk is dat vooral een fictief rendement. Hiermee bedoel ik dat een lage woonquote leuk is, maar in dat getal zitten AFAIK nog niet de benodigde investeringen. Die zijn immers lastig te meten. Niemand weet immers hoeveel ik heb uitgegeven aan het verbouwen van mijn woning.
Er is natuurlijk ook een generatie die toen net afgestudeerd was, en niet de mogelijkheid had om te kopen. Dat is tevens de generatie die net in het leenstelsel valt. Ik heb het voornamelijk over hun. Wanneer komt de kans voor deze jongeren? Je geeft inderdaad ook zelf al aan dat het er niet echt op lijkt dat er nu structurele oplossingen komen voor deze jongeren.

Je vergeet geloof ik dat studeren 4 jaar duurt :P

De basisbeurs is afgeschaft in 2015/2016; dan moet je nog 4 jaar studeren en kom je in 2019 de arbeidsmarkt op. Je hebt dan nog niet het inkomen en spaargeld om een woning te kunnen kopen en zit waarschijnlijk ook niet in de levensfase dat je je partner al hebt gevonden. Da's niet erg, maar het is toch ook niet realistisch dat mensen direct een hutje kunnen kopen naar hun afstuderen? :)

Het is precies de generatie die is gestart na 2015 met studeren die gemiddeld genomen nog niet echt kansen heeft gekregen, en nu bovendien klem zit in een krappe huurwoning van 1200 per maand zodat ze geen cent overhouden. Momenteel zelfs zonder enig noemenswaardig perspectief op dat het beter zal worden. Daar mag best eens wat aandacht aan gegeven worden.
Ok dat is mijn fout ik dacht eerlijk gezegd dat dit al wat langer geleden was afgeschaft. Daar heb ik mij dan in vergist. Ik dacht aan een wat oudere generatie die een jaar of 23/24 waren in 2016. Sommige daarvan hebben toen de kat uit de boom gekeken en zijn in de stijgende markt niet snel genoeg gaan schakelen.

De generatie die nu in een leeftijd komt waarin je een huis wil komen heeft het inderdaad slechter dan die generatie. Die moeten of compromissen sluiten (zoek op funda naar <175K, je komt 800 opties tegen maar niet je droomhuis), iets samen kopen of op oud geld leunen. Voor hun is dat wel jammer. Mijn generatie had ook niet echt mazzel. Begon met die .com bubbel tijdens de middelbare school, jaren lang dagelijks moeten horen dat elk moment mijn ouders op straat zouden komen te staan en het geld dan op was. Vervolgens trok de economie aan tot het punt dat net voor ik afstudeerde mensen wegliepen tijdens sollicitaties wanneer het salaris hun niet beviel. Maar toen ik afstudeerde was er een dikke recessie en was de situatie weer omgekeerd en liep de werkeloosheid weer op.

Misschien is er gewoon een generatie geweest die heel veel geluk heeft gehad en wordt dat onterechte nu als norm gepakt? Die lage rente is historisch gezien ook best wel uniek.
Het is erg jammer dat wanneer je een dergelijk probleem aan de kaak stelt, men heel snel hier naar neigt. Terwijl dat natuurlijk precies niet de intentie is. Het wordt heel vaak op 'misgunning' gegooid om de discussie dood te maken.
Misgunning is nu eenmaal erg Nederlands. Dat is echt een dingetje om op te letten. Het voorbeeld waar ik op reageerde gaat daar al snel naartoe. Je kunt immers ook zeggen, dat heeft die buurman goed gedaan dat die 1 jaar eerder die 1% voor 20 jaar heeft vastgezet. Had ik maar zo slim geweest dan had ik nu 700 euro minder per maand betaald. Daarbij de context in acht nemende dat men allebei prettig en veilig kan wonen en prima kan rondkomen. Dat gaat met die 5500 euro per maand echt wel lukken... Vanuit termen van afgunst wordt het omgedraaid. Om het even te chargeren; het moet allemaal hetzelfde worden en het liefst gaan we die buurman aangeven bij de nivelleringspolitie en die moet 350 euro inleveren zodat 'jij' 350 euro minder hoeft te betalen, want dan is het eerlijk. Ik ben daar niet zo van. Steek dan de hand in eigen boezem en kijk waar je het zelf anders had kunnen doen.

disclaimer; Gaat het niet over 5500 euro maar over op straat komen te staan dan wordt het een ander verhaal, dan wissel ik naar de sociale kant. Maar bij 5500 euro inkomen is daar geen sprake van.

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 23-05-2022 17:04 . Reden: iets vriendelijker ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 23:21
[...]

Ik denk dat deze cijfers vooral onderstrepen dat het stimulatiebeleid voor huizen bezit helemaal zo gek nog niet is.
Niet zo moeilijk
- Afschaffen aflossingsvrije hypotheek zorgt voor verplichte aflossing
- Rentestanden verlaagd door beleid van ECB
- Het te lenen bedrag is afgebouwd naar 100% van de taxatie/koopwaarde, afhankelijk van wat lager is. Op zijn hoogtijdagen was dat 120+%
- als je 10 jaar niks met je hypotheek doet, dan is het bedrag nog hetzelfde als de dag van afsluiten, maar je hebt wel 10 jaar loonstijging gehad. Ook heeft iemand die al 40-50 jaar in een huis woont een woonquote van nog geen 5-10%. Dit drukt natuurlijk het percentage. Een huurder heeft een indexatie.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
sdk1985 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:49:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd de tegenovergesteld ervaren. Ik heb zelf in 2016 bewust de keuze gemaakt om in te stappen en had toen ruime keuze en kon onder de vraagprijs gaan zitten. Ik geloof dat jij toen bewust de keuze hebt gemaakt om te huren (pin me er niet op vast, ik dacht dat je in dezelfde periode als ik in het aankoop topic actief was). Maar ook in 2020 vond ik eigenlijk dat er nog voldoende ruimte voor eigen inbreng was. Ik wilde weg door nieuwe bovenburen met een DJ ambitie en uiteindelijk zat er 2 weken tussen het idee dat ik weg wilde en het accepteren van een bod. Dat ging niet vanzelf, daar heb ik best veel tijd en energie in gestoken.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb niet bewust 'gekozen' voor huren; ik had veel liever gekocht, maar dat was toen niet haalbaar. In de uiteindelijk ~3 jaar dat ik heb gehuurd heb ik (in toenemende mate) actief gezocht naar een koopwoning.

Wel heb ik in diezelfde periode hier regelmatig gepost dat ik het logisch zou vinden als onze cyclische economie uiteindelijk eens uit de hosanna-stemming zou komen en dat de rente omhoog zou gaan. Helaas heeft een pandemie die broodnodige gebeurtenis zo'n 2 jaar uitgesteld :P
Ondertussen heb ik behoorlijk geïnvesteerd in de woning dus je moet huizen bezitters ook niet automatisch rijk rekenen.
Daarmee doe je de implicatie dat je bij geen investeringen, geen waardestijging had gekend. Dat is natuurlijk niet het geval geweest. Die 'behoorlijke investeringen' hebben vooral voor een extra hefboom gezorgd.
Hiermee bedoel ik dat een lage woonquote leuk is, maar in dat getal zitten AFAIK nog niet de benodigde investeringen. Die zijn immers lastig te meten.
De woonquote van het CBS wordt letterlijk opgebouwd uit een netto hypotheekbedrag en een factor voor onderhoud/kosten, waar je dergelijke investeringen uit doet. toegegeven: die zijn inderdaad niet te meten, dus daar zal Nibud wel een nattevingerberekening op los laten waar je inderdaad niks aan hebt :+
Misschien is er gewoon een generatie geweest die heel veel geluk heeft gehad en wordt dat onterecht nu als norm gepakt? Die lage rente is historisch gezien ook best wel uniek.
Wellicht wel :)

Tegelijkertijd, we hebben het over ~5 jaar. Het is volgens mij niet vaak voorgekomen dat het verschil zó gigantisch kan zijn in zo'n relatief korte termijn. Als je 5 jaar oudere vrienden of familie hebt, en je gaat dat als voorbeeld kijken, dan is het niet heel gek dat dat voor scheve gezichten zorgt.
Sterker nog, toevallig is 5 jaar ook grofweg de duur van een opleiding. Dus je krijgt ook het verschil tussen wel/geen opleiding binnen diezelfde groepen, wat voor scheve gezichten kan zorgen. Uiteindelijk is dat een vorm van verwachtingsmanagement (als je van je ouders hoort dat het met een goeie opleiding wel goed komt, dan ga je dat logischerwijs verwachten).

Onder de streep maakt het denk ik weinig uit wie er precies geluk of pech heeft gehad. Sowieso zullen verschillende mensen binnen een generatie, op een andere leeftijd aan een (koop)woning toe zijn. Dat kan je ze persoonlijk ook niet kwalijk nemen.
Misgunning is nu eenmaal erg Nederlands. Dat is echt een dingetje om op te letten. Het voorbeeld waar ik op reageerde gaat daar al snel naartoe. Je kunt immers ook zeggen, dat heeft die buurman goed gedaan dat die 1 jaar eerder die 1% voor 20 jaar heeft vastgezet. Had ik maar zo slim geweest dan had ik nu 700 euro minder per maand betaald. Daarbij de context in acht nemende dat men allebei prettig en veilig kan wonen en prima kan rondkomen. Dat gaat met die 5500 euro per maand echt wel lukken... Vanuit termen van afgunst wordt het omgedraaid. Om het even te chargeren; het moet allemaal hetzelfde worden en het liefst gaan we die buurman aangeven bij de nivelleringspolitie en die moet 350 euro inleveren zodat 'jij' 350 euro minder hoeft te betalen, want dan is het eerlijk. Ik ben daar niet zo van. Steek dan de hand in eigen boezem en kijk waar je het zelf anders had kunnen doen.
Ik denk dat niemand voorstander is van zo'n nivelleringspolitie omdat er sprake zou zijn van afgunst. Ook niet gechargeerd stelt niemand zoiets voor.

Nee, ik vind het te makkelijk gezegd dat de ik-persoon uit je verhaal dan maar wat slimmer had moeten zijn. Het moment waarop je een huis kán kopen is slechts zeer beperkt afhankelijk van je eigen inzet en keuzes. Ik vind niet dat de slimme buurman 350 extra moet betalen, maar de 'ik' uit het verhaal heeft ook niet iets dermate 'misdaan' dat hij 700 euro extra kosten per maand verdient voor 30 jaar lang. Dat weegt niet op tegen zijn 'fout' waar hij misschien zelfs helemaal niks aan had kunnen doen. En zelfs al kon hij dat: een dergelijk bedrag vind ik simpelweg disproportioneel voor de 'fout' die hij heeft gemaakt.

De juiste oplossing is de prijsstijging beteugelen terwijl het gebeurd, om een tweedeling te voorkomen. Maar die schade is nu al gedaan, waardoor iedere oplossing ergens pijn gaat doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
sdk1985 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:49:
[...]
Ok dat is mijn fout ik dacht eerlijk gezegd dat dit al wat langer geleden was afgeschaft. Daar heb ik mij dan in vergist. Ik dacht aan een wat oudere generatie die een jaar of 23/24 waren in 2016. Sommige daarvan hebben toen de kat uit de boom gekeken en zijn in de stijgende markt niet snel genoeg gaan schakelen.

De generatie die nu in een leeftijd komt waarin je een huis wil komen heeft het inderdaad slechter dan die generatie. Die moeten of compromissen sluiten (zoek op funda naar <175K, je komt 800 opties tegen maar niet je droomhuis), iets samen kopen of op oud geld leunen. Voor hun is dat wel jammer. Mijn generatie had ook niet echt mazzel.
Ik ben van jouw generatie maar van die dot com bubble heb ik enkel de Dexia lease soap en World Online meegekregen als kind en begreep er weinig van toen. Het had mpact op de beleggingen van mijn opa, maar voor mijn ouders weinig. 2008 crisis + nasleep waren de banen niet voor het oprapen dus ik besloot om de studie te verlengen. (mbo, hbo, uni) Vervolgens sinds 2015 fulltime aan de bak. Maar geen vast contract (lang leve flexibiliseren van de arbeidsmarkt) laag inkomen dus nul kans om die woning voor 100-140k te kopen al had ik het graag gewild.

Inmiddels wel een vast contract, hoger inkomen maar dus ook de stijging 2016-2022 niet kunnen bijsparen. Mijn zwager studeerde niet door, werkte zich op als meubelmaker en kon in 2016 wel kopen want al vijf jaar lang vast contract. Zus/zwager kunnen lang niet sparen wat ik kan want drieling en beestenboel. Maar die zijn in woningwaarde slapend rijk geworden. Zelfde generatie andere uitkomsten. Maar zij kunnen niet doorstromen naar de grotere woning die ze op het oog hebben en zitten dus vast in de woning die zij voor 150k hebben kunnen kopen en die in 5 jaar tijd verdubbeld is.

Dus ik zit net als generatie Z wat dat betreft gelijk. Geen jubelton, pas later vast contract, wel gespaard maar te weinig om er tussen te komen als je 2x zo hard overboden wordt door investeerders of mensen met jubelton. Wat dat betreft heeft Sander Schimmelpennick al komt ie uit een familie met oud geld een prima reeks gemaakt: Sander en de Kloof. Op de woningmarkt bepaalt je afkomst en meer en meer in het onderwijs ook je kansen voor in de toekomst.

En als ik er niet tussen kom bij een markt met hypotheekrente rond de 1.5-2.5% dan al zeker niet bij 3-5% aan het einde van dit jaar. (de verdubbeling van 1.5-3% nu stopt echt nog niet) Kan ik sparen wat ik wil, loonsverhoging regelen wat ik krijg in september, maar qua financieringslast blijft het gelijk bij oud salaris en zeg 2% hypotheekrente of nieuw salaris en zeg 4% hypotheekrente. Terwijl je zelf al opmerkt dat het aanbod 175-200k niet bepaald overhoud. Van 60k totaal aanbod blijft er 2.5k over waarvan 1250 beschikbaar en dus niet al onder optie/voorbehoud verkocht. 2% van het totaal voor een modaal inkomen is niet echt ruim te noemen.

History doesn't repeat but it rhymes lees je wel. Welnu als Lagarde enkel overweegt om 2x 25 basispunten als actie in te zetten en de ECB rente dus op 0 uitkomt ipv 0.5 negatief terwijl de inflatie aanblijft houden zie ik niet in waarom de marktrente die de hypotheekrente volgt niet vrolijk doorstijgt. Zolang verkopers hoge prijzen blijven proberen te vangen, de financiering afneemt en de nieuwbouw stil valt door weinig personeel, grondstoffen stijging en stikstof perikelen zie ik een 2008-2012 scenario nog wel gebeuren.

Aanwas via nieuwbouw stokt, bestaande bouw blijft langer te koop. Is het geen Lehman of Evergreen dan is het wel post covid / QE die een wisseling van hoog naar laag conjunctuur niet weet te vermijden. Je kunt maar zolang aan kicking the can down the road doen. Betekent niet dat ik bij een recessie opeens meer kansen krijg. Want nu ligt de betaalbaarheid moeilijk, straks de al niet zo flinke voorraad aan te koop staande woningen. Die gaat juist minder worden want tenzij je echt niet anders kan (scheiding, drieling in 1 kamer appartement geboren zien worden of gedwongen executieveiling) ga je niet verhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
Joosie200 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:47:
[...]

Zolang verkopers hoge prijzen blijven proberen te vangen, de financiering afneemt en de nieuwbouw stil valt door weinig personeel, grondstoffen stijging en stikstof perikelen zie ik een 2008-2012 scenario nog wel gebeuren.
Dit is in mijn optiek dus vrij tegenstrijdig. Het 2008-2012 scenario zal ooit wel eens voorkomen. Echter, de punten die je noemt maakt juist dat dit niet de oorzaak gaat zijn.

De financiële crisis was echt van andere aard. Niettemin dat er toen werkloosheid was en de arbeidsmarkt nu echt floreert. En hoe minder huizen gebouwd worden, hoe hoger de enorme vraag = opduwende huizenprijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:44
MaStar schreef op maandag 23 mei 2022 @ 18:43:
[...]

Dit is in mijn optiek dus vrij tegenstrijdig. Het 2008-2012 scenario zal ooit wel eens voorkomen. Echter, de punten die je noemt maakt juist dat dit niet de oorzaak gaat zijn.

De financiële crisis was echt van andere aard. Niettemin dat er toen werkloosheid was en de arbeidsmarkt nu echt floreert. En hoe minder huizen gebouwd worden, hoe hoger de enorme vraag = opduwende huizenprijzen.
Nogal tegenstrijdig ja. Er zouden eigenlijk de komende jaren 125k woningen per jaar gebouwd moeten worden om een soort van het tekort bij te kunnen benen. Maar met de huidige grondstofprijzen en tekort aan personeel gaan nieuwbouwhuizen ofwel tegen een hoofdprijs gebouwd worden, of de aanwas van nieuwbouwwoningen gaat langzamer omdat sommige projecten stilvallen. Beiden zijn nou niet bepaald een goed scenario voor dalende huizenprijzen, helemaal niet zolang de arbeidsmarkt floreert en loonsverhogingen blijft geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33

Stel huishouden a en huishouden b hebben beide een een netto inkomen van €5.500,- Beide huishoudens zijn in dezelfde fase van hun leven.

Huishouden a had een huis gekocht in mei 2020, de netto maandlasten voor de hypotheek is gemiddeld €1300. Huishouden b had in mei 2022 een huis gekocht, de netto maandlasten voor de hypotheek is gemiddeld €2000,

Dat betekent dat huishouden b per maand €700 minder over houdt.

Er zijn al eerder in dit topic links gelegd met uitstellen kinderwens etc. dus demografisch zal het wel e.e.a. aan impact hebben. Was een VS onderzoek.

Voor diegenen die in NL er geen heil in meer zien, bijv.:

"Workers moving to rural areas can apply for up to €4,827 funding. In most Portuguese villages, this would be enough to cover the annual rent on a small house, says the Financial Times. Applicants need to stay for at least a year."

https://www.weforum.org/a...u-to-move-to-countryside/

Laptop mee en in het zonnetje werken en leven.
Shadowhawk00 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:31:

Overigens verwacht ik niet dat er heel veel huizen echt hard in waarde gaan dalen, het aantal verkopen zal gaan afnemen en er zullen langer woningen te koop gaan staan. Verlies nemen is voor heel veel mensen erg lastig.
In de VS verwachten sommigen nog wel een flinke correctie vanwege de boomers die overlijden, en dat boomers in het algemeen bijna niks meer hoeven te besteden en millenlials in de minderheid zijn qua consumptie. Een soort doodsteek voor de economie.

[ Voor 12% gewijzigd door lama83 op 23-05-2022 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Die Portugezen komen naar Nederland voor werk. Een Portugees dorpje is leuk voor de vakantie maar er is helemaal niets.

En nee een carrière opbouwen kun je niet met Teams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Richh schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:18:

Daarmee doe je de implicatie dat je bij geen investeringen, geen waardestijging had gekend. Dat is natuurlijk niet het geval geweest. Die 'behoorlijke investeringen' hebben vooral voor een extra hefboom gezorgd.
Ik bedoelde meer dat je die investeringen nog even van je overwaarde moet aftrekken.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het wordt allemaal erg duur momenteel om iets aan je huis te doen. Ik had twee lekke schoorstenen, 1tje laten verwijderen, 1tje laten voegen/impregneren. Eerste 3 offertes; 3000 tot 3500 euro per stuk. Rondom hr++ glas eerste etage zag ik 4800 euro voorbij komen :X . Ik heb niet het idee dat die kosten goed in de woonquote vertegenwoordigd zijn. Dit was al even bezig, voor ik wegging als VVE bestuurslid heb ik ook nog iets van 15% verhoging voor het onderhoud in stemming gebracht.

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 23-05-2022 23:26 ]

Pagina: 1 ... 88 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg