sdk1985 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:49:
[...]
Ik heb eerlijk gezegd de tegenovergesteld ervaren. Ik heb zelf in 2016 bewust de keuze gemaakt om in te stappen en had toen ruime keuze en kon onder de vraagprijs gaan zitten. Ik geloof dat jij toen bewust de keuze hebt gemaakt om te huren (pin me er niet op vast, ik dacht dat je in dezelfde periode als ik in het aankoop topic actief was). Maar ook in 2020 vond ik eigenlijk dat er nog voldoende ruimte voor eigen inbreng was. Ik wilde weg door nieuwe bovenburen met een DJ ambitie en uiteindelijk zat er 2 weken tussen het idee dat ik weg wilde en het accepteren van een bod. Dat ging niet vanzelf, daar heb ik best veel tijd en energie in gestoken.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik heb niet bewust 'gekozen' voor huren; ik had veel liever gekocht, maar dat was toen niet haalbaar. In de uiteindelijk ~3 jaar dat ik heb gehuurd heb ik (in toenemende mate) actief gezocht naar een koopwoning.
Wel heb ik in diezelfde periode hier regelmatig gepost dat ik het logisch zou vinden als onze cyclische economie uiteindelijk eens uit de hosanna-stemming zou komen en dat de rente omhoog zou gaan. Helaas heeft een pandemie die broodnodige gebeurtenis zo'n 2 jaar uitgesteld

Ondertussen heb ik behoorlijk geïnvesteerd in de woning dus je moet huizen bezitters ook niet automatisch rijk rekenen.
Daarmee doe je de implicatie dat je bij geen investeringen, geen waardestijging had gekend. Dat is natuurlijk niet het geval geweest. Die 'behoorlijke investeringen' hebben vooral voor een extra hefboom gezorgd.
Hiermee bedoel ik dat een lage woonquote leuk is, maar in dat getal zitten AFAIK nog niet de benodigde investeringen. Die zijn immers lastig te meten.
De woonquote van het CBS wordt letterlijk opgebouwd uit een netto hypotheekbedrag en een factor voor onderhoud/kosten, waar je dergelijke investeringen uit doet.
toegegeven: die zijn inderdaad niet te meten, dus daar zal Nibud wel een nattevingerberekening op los laten waar je inderdaad niks aan hebt 
Misschien is er gewoon een generatie geweest die heel veel geluk heeft gehad en wordt dat onterecht nu als norm gepakt? Die lage rente is historisch gezien ook best wel uniek.
Wellicht wel
Tegelijkertijd, we hebben het over ~5 jaar. Het is volgens mij niet vaak voorgekomen dat het verschil zó gigantisch kan zijn in zo'n relatief korte termijn. Als je 5 jaar oudere vrienden of familie hebt, en je gaat dat als voorbeeld kijken, dan is het niet heel gek dat dat voor scheve gezichten zorgt.
Sterker nog, toevallig is 5 jaar ook grofweg de duur van een opleiding. Dus je krijgt ook het verschil tussen wel/geen opleiding binnen diezelfde groepen, wat voor scheve gezichten kan zorgen. Uiteindelijk is dat een vorm van verwachtingsmanagement (als je van je ouders hoort dat het met een goeie opleiding wel goed komt, dan ga je dat logischerwijs verwachten).
Onder de streep maakt het denk ik weinig uit wie er precies geluk of pech heeft gehad. Sowieso zullen verschillende mensen binnen een generatie, op een andere leeftijd aan een (koop)woning toe zijn. Dat kan je ze persoonlijk ook niet kwalijk nemen.
Misgunning is nu eenmaal erg Nederlands. Dat is echt een dingetje om op te letten. Het voorbeeld waar ik op reageerde gaat daar al snel naartoe. Je kunt immers ook zeggen, dat heeft die buurman goed gedaan dat die 1 jaar eerder die 1% voor 20 jaar heeft vastgezet. Had ik maar zo slim geweest dan had ik nu 700 euro minder per maand betaald. Daarbij de context in acht nemende dat men allebei prettig en veilig kan wonen en prima kan rondkomen. Dat gaat met die 5500 euro per maand echt wel lukken... Vanuit termen van afgunst wordt het omgedraaid. Om het even te chargeren; het moet allemaal hetzelfde worden en het liefst gaan we die buurman aangeven bij de nivelleringspolitie en die moet 350 euro inleveren zodat 'jij' 350 euro minder hoeft te betalen, want dan is het eerlijk. Ik ben daar niet zo van. Steek dan de hand in eigen boezem en kijk waar je het zelf anders had kunnen doen.
Ik denk dat niemand voorstander is van zo'n nivelleringspolitie omdat er sprake zou zijn van afgunst. Ook niet gechargeerd stelt niemand zoiets voor.
Nee, ik vind het te makkelijk gezegd dat de ik-persoon uit je verhaal dan maar wat slimmer had moeten zijn. Het moment waarop je een huis kán kopen is slechts zeer beperkt afhankelijk van je eigen inzet en keuzes. Ik vind niet dat de slimme buurman 350 extra moet betalen, maar de 'ik' uit het verhaal heeft ook niet iets dermate 'misdaan' dat hij 700 euro extra kosten per maand verdient voor 30 jaar lang. Dat weegt niet op tegen zijn 'fout' waar hij misschien zelfs helemaal niks aan had kunnen doen. En zelfs al kon hij dat: een dergelijk bedrag vind ik simpelweg disproportioneel voor de 'fout' die hij heeft gemaakt.
De juiste oplossing is de prijsstijging beteugelen terwijl het gebeurd, om een tweedeling te voorkomen. Maar die schade is nu al gedaan, waardoor iedere oplossing ergens pijn gaat doen.