Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.016.350 views

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-04 15:59
Dit is de TS van deel 3, deze wordt nog aangepast, ook is de topicreeks omgenummerd, dus zitten we stiekem in deel 5 ;).

Hierbij open ik een nieuw deel van het topic over de ontwikkelingen in de huizenmarkt. Het doel hiervan is het volgen van het nieuws en de achtergronden van de ontwikkelingen in de huizenmarkt.Ik heb het grootste deel van de startpost gekopieerd van JvS, die de startpost weer heeft gekopieerd van mij. :+ Als mensen mede auteur willen worden om de startpost vlees te geven, laat het me weten. Ik wil graag de discussie weer zien lopen :).

Vorige delen
Topicreeks: Ontwikkelingen op de huizenmarkt

Aanleiding
Door de crisis zijn banken voorzichtiger geworden in het verstrekken van hypotheken voor huizen en mensen voorzichtiger in het aangaan van hoge hypotheken. Gevolg is dat er een discrepantie is ontstaan tussen vraag en aanbod op de markt voor koophuizen, waardoor er nauwelijks meer een match tussen vraag en aanbod is.

Gevolg
Er worden nauwelijks huizen meer verkocht, en er is meer aanbod dan ooit. Tevens is de huurmarkt drukker dan ooit en stijgen de huurprijzen.

Oorzaak
Daar zijn verschillende meningen over, afhankelijk van of je een huiseigenaar, starter, makelaar of huurder spreekt. Daar gaat dit topic over.

Oplossing
Ook daar gaat dit topic over. Er zijn vele oplossingen, waaronder de afschaffing van de hypotheekrenteaftrek, het vrijgeven van de huurmarkt, een bouwstop (of zelfs slopen), het aftrekbaar maken van restschulden, etc, etc. Vaak gaat het niet alleen over de eindsituatie, maar ook over hoe daar te komen. Het direct en volledig afschaffen van bijvoorbeeld de hypotheekrenteaftrek zorgt ervoor dat vele huishoudens failliet gaan en de huizenmarkt compleet instort. In dit topic gaat het ook om het bespreken van de weg ernaar toe.

Waar gaat het niet over
Allochtonen, de eurocrisis, treinstations, jouw persoonlijke keuze voor een specifiek huis, en alles wat niet te maken heeft met generieke ontwikkelingen in de huizenmarkt. En daar wordt streng op gecontroleerd.

Bronnen
http://woningmarktcijfers.staanhier.nl/blog/
http://kadaster.nl/perskamer/dashboard/default.html
Uiteraard nieuwssites. Link naar de informatie als je een bron gebruikt.

Modbreak:huisregels
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Geflame naar de NOS, NVM, andere belangenpartijen en naar elkaar wordt rücksichtlos weggemod;
Cijfers kennen een bron. Cijfers zijn niet per definitie fout of gekleurd, dus dat beargumenteer je - met argumenten.

Tot slot
Houd je aan de regels zoals deze hier op GoT gelden, en waardeer elkaars mening, ondanks de verschillen. Geniet en leer van de discussie!

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:31

Wailing_Banshee

You're Next

https://nos.nl/artikel/22...n-landen-om-ons-heen.html
In Duitsland en België moeten kopers meer eigen geld inleggen, dat is in Nederland nu ook zo.
Toch vraag ik me af of dat nou echt werkt om de prijs naar beneden te halen. Ik voorzie dat mensen langer thuis zullen blijven wonen, want goedkopere huurhuizen (zodat je kunt sparen voor een koophuis) zijn ook niet erg dik gezaaid...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik hoorde ook zo'n item op de radio, waar ook de HRA langskwam. Vreemd genoeg eigenlijk, want
1) de HRA bouwt af
2) met lage rente is de aftrek in combinatie met de EWF al erg laag
3) 101% met zelf betalen rest bijkomende kosten (kosten hypotheek, notaris, taxatie, 2% OB) zorgt ervoor dat men toch al eigen geld meebrengt.
4) hypotheken worden verstrekt op bruto getallen, dus daar heeft de HRA al niks mee te maken.

Engeland zit met de Brexit onzekerheid. Vergeet ook niet dat Engeland, België en Duitsland al wat eerder een oplevende markt hebben gekend. We ijlen hier heel erg na.

[ Voor 14% gewijzigd door Señor Sjon op 22-02-2018 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:34
Wailing_Banshee schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:01:

[...]

Toch vraag ik me af of dat nou echt werkt om de prijs naar beneden te halen. Ik voorzie dat mensen langer thuis zullen blijven wonen, want goedkopere huurhuizen (zodat je kunt sparen voor een koophuis) zijn ook niet erg dik gezaaid...
Het probleem is dat veel potentieel kopers hierdoor tussen wal en schip vallen. Starters met een goede baan, maar weinig spaar/eigen geld kunnen in dit geval moeilijker aan een koopwoning komen.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
keanu_ schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:23:
[...]
Het probleem is dat veel potentieel kopers hierdoor tussen wal en schip vallen. Starters met een goede baan, maar weinig spaar/eigen geld kunnen in dit geval moeilijker aan een koopwoning komen.
Dus in een enigszins werkende markt dalen daardoor de prijzen. Daarnaast daalt de hypotheekrente omdat Nederland een minder grote outlier wordt.

"Omdat je hier tot in het graf aansprakelijk bent voor schulden en prijzen altijd stijgen verliezen wij als bank nooit geld op hypotheken" is niet meer houdbaar met de nieuwe Basel norm voor banken.

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
ANdrode schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:37:
[...]

Dus in een enigszins werkende markt dalen daardoor de prijzen. Daarnaast daalt de hypotheekrente omdat Nederland een minder grote outlier wordt.

"Omdat je hier tot in het graf aansprakelijk bent voor schulden en prijzen altijd stijgen verliezen wij als bank nooit geld op hypotheken" is niet meer houdbaar met de nieuwe Basel norm voor banken.
Dat doen ze effectief ook wel, alleen dat resultaat zie je niet op de meest gewilde plekken van nederland terug. Daar is altijd wel iemand die het wel gewoon kan betalen, waar je het gaat merken is in de randgemeenten en verder in van de randstad af. Daar is gewoon veel minder vraag dus daar blijven de huizenprijzen gelijk of dalen ze een klein beetje.

Ja het idee dat banken hier risico lopen is een beetje achterhaald, dat doen ze eigenlijk bijna niet tenzij je persoonlijk falliet word verklaard krijgt de bank zijn geld wel. En zelfs na het graf gaan ze gewoon bij je nabestaanden het geld proberen te innen.
Wailing_Banshee schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:01:

Ja en wat is het probleem daarmee dan? Mensen hebben meer financiele middelen om te reizen en leuke dingen te doen als ze thuis wonen en je krijgt voornamelijk stelletjes die een woning kopen dus heb je minder woningen tekort.

[ Voor 23% gewijzigd door Shadowhawk00 op 22-02-2018 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Shadowhawk00 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 18:14:
[...]
Ja en wat is het probleem daarmee dan? Mensen hebben meer financiele middelen om te reizen en leuke dingen te doen als ze thuis wonen en je krijgt voornamelijk stelletjes die een woning kopen dus heb je minder woningen tekort.
Omdat de huizen in Nederland over het algemeen niet geschikt zijn voor bewoning door meerdere volwassenen. Je gaat studeren, je gaat op kamers (niet iedereen kan dicht bij het ouderlijk huis zijn of haar studie doen), en als je klaar bent mag je weer terug naar je ouders. En je broers/zussen ook. Zo'n huis wordt al heel snel te klein. Er zit nogal een verschil tussen een gezin met 2 volwassen en 2 kinderen en een gezin met 4 volwassenen en eventueel ook nog partners.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
Grote kans dat ik zelf achterloop of het niet snap maar in de TS staat
Aanleiding
Door de crisis zijn banken voorzichtiger geworden in het verstrekken van hypotheken voor huizen en mensen voorzichtiger in het aangaan van hoge hypotheken. Gevolg is dat er een discrepantie is ontstaan tussen vraag en aanbod op de markt voor koophuizen, waardoor er nauwelijks meer een match tussen vraag en aanbod is.

Gevolg
Er worden nauwelijks huizen meer verkocht, en er is meer aanbod dan ooit. Tevens is de huurmarkt drukker dan ooit en stijgen de huurprijzen.
Ik dacht dat er nu juist een gebrek aan huizen/aanbod is en dat de vraag hoger is en dat daardoor de huizenprijzen zo stijgen. Of zit ik er nu gewoon zo erg naast? Dit lijkt mij van toepassing op een jaar of 6 geleden?

[ Voor 3% gewijzigd door thewizard2006 op 23-02-2018 08:12 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lauranvh
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-03 20:00
thewizard2006 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:11:
Grote kans dat ik zelf achterloop of het niet snap maar in de TS staat

[...]

Ik dacht dat er nu juist een gebrek aan huizen/aanbod is en dat de vraag hoger is en dat daardoor de huizenprijzen zo stijgen. Of zit ik er nu gewoon zo erg naast? Dit lijkt mij van toepassing op een jaar of 6 geleden?
Eerste regel van de topicstart:
Dit is de TS van deel 3, deze wordt nog aangepast, ook is de topicreeks omgenummerd, dus zitten we stiekem in deel 5 ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thewizard2006
lauranvh schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:15:
[...]

Eerste regel van de topicstart:
Zo goeiemorgen :D

Ben nu bezig mijn huis te verkopen dus ik wordt alleen maar blij van stijgende prijzen :) (en we hebben al een huis gekocht dus dat is afgedekt). Verwachting was dit jaar ook weer een stijging van 6-8% geloof ik dus voor de verkopers goed nieuws.

[ Voor 29% gewijzigd door thewizard2006 op 23-02-2018 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik had de oude tekst nog wel klein gemaakt. }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:17

Amphiebietje

In de blubber

thewizard2006 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:17:
[...]

Ben nu bezig mijn huis te verkopen dus ik wordt alleen maar blij van stijgende prijzen :) (en we hebben al een huis gekocht dus dat is afgedekt). Verwachting was dit jaar ook weer een stijging van 6-8% geloof ik dus voor de verkopers goed nieuws.
Op zich zijn die groeicijfers voor de huizenprijzen natuurlijk mal, want 8% was geloof ik ook het groeipercentage van de Chinese economie dat als een teken van oververhitting van die markt werd gezien.

Nou ja, over 1-2 jaar waarschijnlijk weer een woningmarktzeepbel die uit elkaar spat, misschien eerder mocht het elders in de wereld economisch goed mis gaan (bv. in de VS van Trump)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Amphiebietje schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:16:
[...]

Op zich zijn die groeicijfers voor de huizenprijzen natuurlijk mal, want 8% was geloof ik ook het groeipercentage van de Chinese economie dat als een teken van oververhitting van die markt werd gezien.

Nou ja, over 1-2 jaar waarschijnlijk weer een woningmarktzeepbel die uit elkaar spat, misschien eerder mocht het elders in de wereld economisch goed mis gaan (bv. in de VS van Trump)
Zolang ik mijn huis tegen die tijd maar heb verkocht vind ik het prima :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 07:31:
[...]

Omdat de huizen in Nederland over het algemeen niet geschikt zijn voor bewoning door meerdere volwassenen. Je gaat studeren, je gaat op kamers (niet iedereen kan dicht bij het ouderlijk huis zijn of haar studie doen), en als je klaar bent mag je weer terug naar je ouders. En je broers/zussen ook. Zo'n huis wordt al heel snel te klein. Er zit nogal een verschil tussen een gezin met 2 volwassen en 2 kinderen en een gezin met 4 volwassenen en eventueel ook nog partners.
Het is gewoon een kwestie van luxe dat iedereen meteen op zichzelf moet gaan wonen als ze 20 zijn. Dat is een trend die je eigenlijk pas de afgelopen 10 jaar ziet. En dat zorg er natuurlijk wel voor dat er een grote vraag is naar woonruimte zeker in de grote steden waar mensen studeren en dus willen blijven hangen.
Dat gecombineerd met de trand van de afgelopen 15-20 jaar dat mensen op 2 ipv op 1 salaris zijn gaan kopen zorgt voor een hogere prijs, want meer vraag bij gelijk aanbod = hogere prijs.

Dus veel meer vraag naar woningen en hogere eisen want een gallerijflat is niet zo hip zorgt er gewoon voor dat de gevraagde woningen voor veel meer geld verkocht worden of verhuurd worden voor een hogere prijs. En dan krijg je nog details als inflatie maar dat valt wel mee.

Ik verwacht ook niet dat prijzen in de randstad in het goedkopere segment nog echt zullen dalen er zijn zo veel gegadigden die een huis willen dat mensen het toch wel betalen. En anders betaald een investeerder het wel die er vervolgens 3-4% winst per jaar op pakt ( wat op zich voor het risico best aardig is ).

Je kan hard bijbouwen maar die woningen zijn zo verkocht terwijl de aanwas van nieuwe nederlanders en studenten die daar willen wonende vraag toch wel hoog genoeg houd. En anders waarom zou je woningen bouwen als je er weinig winst op maakt bouwbedrijven zijn ook gewoon bedrijven.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-04 13:54
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 08:51:
[...]
Het is gewoon een kwestie van luxe dat iedereen meteen op zichzelf moet gaan wonen als ze 20 zijn. Dat is een trend die je eigenlijk pas de afgelopen 10 jaar ziet.
Jouw reacties snijden doorgaans al geen hout, maar deze absurde stelling moet ik even naar het rijk der fabelen verwijzen. Ik ging meer dan 30 jaar terug rond m'n 20e verjaardag op mezelf wonen, en ben daarna vanzelfsprekend nooit meer naar mijn ouders teruggekeerd (om er te wonen).
Dat was toen vrij normaal en zeker geen luxe. Al m'n medestudenten woonden zo, en vrienden/kennissen in die stad die niet studeerden woonden rond die leeftijd ook meestal al op zichzelf en dan vaak ruimer en nieuwer dan ik, omdat ze inkomen hadden. Destijds was het vinden van betaalbare woonruimte nog het lastigst voor jongeren die voor een studie in A'dam kozen. Daar waren de huurprijzen voor studentenkamers het hoogst, maar zeker niet onbetaalbaar.

De huidige financiele onhaalbaarheid voor jonge volwassenen het ouderlijk huis te kunnen verlaten, is wat mij betreft een duidelijke aanwijzing dat het met onze welvaart(/sverdeling) nogal de verkeerde kant op gaat. Slechts op 2 inkomens woonruimte kunnen betalen, waar dat vroeger in je ééntje moeiteloos mogelijk was, is voor mij iig geen teken van vooruitgang. En jouw voordurende "zo is het nou eenmaal" ondertoon komt me inmiddels behoorlijk de strot uit. Nare wijze van discussieren. :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Vanoverdegrens schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 17:42:
[...]

Jouw reacties snijden doorgaans al geen hout, maar deze absurde stelling moet ik even naar het rijk der fabelen verwijzen. Ik ging meer dan 30 jaar terug rond m'n 20e verjaardag op mezelf wonen, en ben daarna vanzelfsprekend nooit meer naar mijn ouders teruggekeerd (om er te wonen).
Dat was toen vrij normaal en zeker geen luxe. Al m'n medestudenten woonden zo, en vrienden/kennissen in die stad die niet studeerden woonden rond die leeftijd ook meestal al op zichzelf en dan vaak ruimer en nieuwer dan ik, omdat ze inkomen hadden. Destijds was het vinden van betaalbare woonruimte nog het lastigst voor jongeren die voor een studie in A'dam kozen. Daar waren de huurprijzen voor studentenkamers het hoogst, maar zeker niet onbetaalbaar.
Blijkbaar ligt het aan mijn referentiekader dan, toen ik ongeveer 14 jaar geleden studeerde woonde een groot deel van de studenten nog gewoon bij de ouders en veel van mijn vrienden en bekenden van die leeftijd woonde toch wel thuis totdat ze een tijdje werk hadden.
Misschien ligt het aan regio of referentiekader, dat bepaalde groepen eerder op kamer/het huis uit gaan en voornamelijk daar een vrienden/kennisenkring opbouwen.

Maar goed mijn referentiekader is natuurlijk niet het enige in nederland, het kan ook goed regio gebonden zijn of iets in die geest.
De huidige financiele onhaalbaarheid voor jonge volwassenen het ouderlijk huis te kunnen verlaten, is wat mij betreft een duidelijke aanwijzing dat het met onze welvaart(/sverdeling) nogal de verkeerde kant op gaat. Slechts op 2 inkomens woonruimte kunnen betalen, waar dat vroeger in je ééntje moeiteloos mogelijk was, is voor mij iig geen teken van vooruitgang. En jouw voordurende "zo is het nou eenmaal" ondertoon komt me inmiddels behoorlijk de strot uit. Nare wijze van discussieren. :r
Ik denk dat we hier ook van mening verschillen vanwegen ons referentiekader, als ik kijk in mijn omgeving zijn er heel veel mensen die alleen een huis gekocht hebben afgelopen 5 jaar ( dus 5 jaar geleden tot nu ), en nee mijn kennissenkring zit niet vol met CEO's van grote bedrijven, en zijn allemaal tussen 20-30 jaar.
Dus jou stelling het is onmogelijk om alleen een huis te kopen geld zeker niet voor heel nederland. Ja er zijn gebieden waar de prijzen echt absurd zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:53
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 19:42:
Ik denk dat we hier ook van mening verschillen vanwegen ons referentiekader, als ik kijk in mijn omgeving zijn er heel veel mensen die alleen een huis gekocht hebben afgelopen 5 jaar ( dus 5 jaar geleden tot nu ), en nee mijn kennissenkring zit niet vol met CEO's van grote bedrijven, en zijn allemaal tussen 20-30 jaar.
Dus jou stelling het is onmogelijk om alleen een huis te kopen geld zeker niet voor heel nederland. Ja er zijn gebieden waar de prijzen echt absurd zijn.
Laten we uitgaan van een inkomen van 35.000 tot 40.000. dat is ergens rond het modaal, al is het niet geheel modaal voor mensen die beginnen op de arbeidsmarkt!

Dat betekent een hypotheekschuld van 150k tot 175k, uitgaande van geen schulden zoals studieschulden, en een eigen inbreng van ongeveer 15.000 voor kosten aankoop, opknappen, inrichting, etc

Een huis tot 180k met tuin, 100+ woonoppervlakte, maximaal 50 jaar oud want anders teveel kosten als eenverdiener

https://www.funda.nl/koop...00/bouwperiode-2001-2010/

66 in heel Zuid-Holland...
1740 huizen als ik kijk tot 380k ipv 180k..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@Shadowhawk00 Mijn referentiekader is niet regio-, maar tijdgebonden. 14 jaar geleden was 2004, vier jaar voor de kredietcrisis van 2008. Toen was er hetzelfde aan de hand als nu. 1985 tot 1990 is het tijdvak waarover ik het had.

"Woonruimte kunnen betalen", en "alleen een huis kunnen kopen" is niet helemaal hetzelfde. Ik lees en hoor flink wat verhalen van jonge mensen die alleen niet genoeg hyptheek kunnen geven om te kopen, te weinig verdienen voor vrije huur en voor sociale huur ofwel niet in aanmerking komen, danwel nog eeuwig moeten wachten op een ellenlange wachtlijst.
Ik kreeg overigens na een jaar kamerhuur een sociale huurwoning toegewezen, toen ik studeerde (in bovengenoemd tijdvak). Dat kun je vandaag de dag, in welke studentenstad dan ook, wel vergeten.
Kortom, echt andere tijden, maar helaas geen betere tijden.

@President Veel jongeren tussen 20 en 30 jaar zoeken geen huisjes met tuin, en verdienen ook geen 35-40k. Velen werken niet eens, maar studeren nog. En als ze jong beginnen met werken, verdienen ze doorgaans flink minder dan 35k. En ze hebben vaak geen auto, zoeken dus woonruimte in de stad, waar goed OV is. En ze willen huren ipv kopen, want ze moeten flexibel zijn, omdat hun toekomst nog vaag is.
Voor deze jonge mensen is de woningmarkt een regelrechte ramp, als er geen familie te hulp (kan) schiet(en).

[ Voor 23% gewijzigd door Vanoverdegrens op 24-02-2018 20:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-04 15:28
Vanoverdegrens schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 20:35:
@Shadowhawk00 Mijn referentiekader is niet regio-, maar tijdgebonden. 14 jaar geleden was 2004, vier jaar voor de kredietcrisis van 2008. Toen was er hetzelfde aan de hand als nu. 1985 tot 1990 is het tijdvak waarover ik het had.

"Woonruimte kunnen betalen", en "alleen een huis kunnen kopen" is niet helemaal hetzelfde. Ik lees en hoor flink wat verhalen van jonge mensen die alleen niet genoeg hyptheek kunnen geven om te kopen, te weinig verdienen voor vrije huur en voor sociale huur ofwel niet in aanmerking komen, danwel nog eeuwig moeten wachten op een ellenlange wachtlijst.
Ik kreeg overigens na een jaar kamerhuur een sociale huurwoning toegewezen, toen ik studeerde (in bovengenoemd tijdvak). Dat kun je vandaag de dag, in welke studentenstad dan ook, wel vergeten.

@President Veel jongeren tussen 20 en 30 jaar zoeken geen huisjes met tuin, en verdienen ook geen 35-40k. Velen werken niet eens, maar studeren nog. En als ze jong beginnen met werken, verdienen ze doorgaans flink minder dan 35k. En ze hebben vaak geen auto, zoeken dus woonruimte in de stad, waar goed OV is. En ze willen huren ipv kopen, want ze moeten flexibel zijn, omdat hun toekomst nog vaag is.
Voor deze jonge mensen is de woningmarkt een regelrechte ramp, als er geen familie te hulp (kan) schiet(en).
Zelfs met een goed startsalaris is het in mijn kennissenkring (WO afgestudeerden in groeiende sector) momenteel alleen weggelegd voor stelletjes mét spaargeld. Alleenstaande blijven noodgedwongen hangen in studentenkamers.. Lijkt me voor niemand een goede ontwikkeling.

Als ik dit bespreek met mensen van 40+ is hun reactie vaak "Jaa je moet ook niet verwachten dat je een riant huis kan kopen". Als je dan de reële vrije sector huurprijzen komt van galerijflatjes, in niet al te beste buurten, in de randstad komt schrikt iedereen zicht rot.

[ Voor 7% gewijzigd door Anatidae op 25-02-2018 11:38 ]

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Anatidae schreef op zondag 25 februari 2018 @ 11:32:
[...]

Zelfs met een goed startsalaris is het in mijn kennissenkring (WO afgestudeerden in groeiende sector) momenteel alleen weggelegd voor stelletjes mét spaargeld. Alleenstaande blijven noodgedwongen hangen in studentenkamers.. Lijkt me voor niemand een goede ontwikkeling.

Als ik dit bespreek met mensen van 40+ is hun reactie vaak "Jaa je moet ook niet verwachten dat je een riant huis kan kopen". Als je dan de reële vrije sector huurprijzen komt van galerijflatjes, in niet al te beste buurten, in de randstad komt schrikt iedereen zicht rot.
Vergeet wanneer je dat verhaal uitlegt de inkomenseisen niet. Vaak is er ongeveer anderhalf keer modaal nodig voordat vrije sector huur uberhaupt een optie is :+.

En de jaren 80 waren ook niet ideaal, iedereen kent "maar wij betaalden 8% rente en nu 2%". Het gevolg van de (potentieel) hogere rentes was echter dat LTI lager was en LTV lager. Eigen vermogen heeft minder effect wanneer het geleende geld opeens erg duur kan worden. Allebei positieve effecten op het functioneren van de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
ANdrode schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:03:
[...]

En de jaren 80 waren ook niet ideaal, iedereen kent "maar wij betaalden 8% rente en nu 2%".
De huizen kostten na het klappen van de 1e huizenbubbel (~'72-'79) in de jaren '80 ook op de meeste locaties geen drol. Gepoogd werd de markt (met z'n hoge rente) in deze periode met premiewoningen weer leven in te blazen. Wikipedia: Premiewoning

Het grootste probleem van de '80er jaren was echter de oplopende werkloosheid, vanwege de economische crisis die op de 1e huizenbubbel volgde. En voor mensen die nu 50-55jaar zijn, was het in dit decennium moeilijk om aan werk te komen. Dit probleem bracht mij er toe m'n heil over de grens te zoeken. Goede beslissing geweest, want ik vond er meteen werk. In NL was de jeugdwerkloosheid veel hoger, en omdat er veel dertigers de banen bezet hielden, was het ook niet te verwachten, dat er snel stoeltjes vrij gingen komen. Pas door de schuldeneconomie vanaf ~'95 werd de situatie op de arbeidsmarkt weer beter, door een stijgend banenaanbod. Maar toen was ik al weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Vanoverdegrens schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 20:35:

Probleem is dat ik in mijn buurt heel veel kennissen en vrienden heb die wel alleen een huis gekocht hebben met een normaal salaris ( minder dan 40k) of die gewoon een huurwoning hebben zonder gestoorde prijzen.
Nu is mijn vrienden en kennisenkring intussen wel 25+ maar goed dat valt nog binnen jou definitie van 20-30 jaar.
Als je niet werkt kan je ook gewoon in een studentenflat of gewoon thuis blijven wonen natuurlijk als je geen eigen huisje kan betalen.

Maar in jou laatste alinea lees ik eigenlijk, geen of weinig inkomen, willen in de de randstad een ruim appartement huren voor weinig geld. Alleen waarom hebben mensen van 20 jaar geen auto? Vaak is dat toch een keuze.

Dus dit is wel degelijk een regio gebonden probleem geen nationaal probleem.
Vergeet wanneer je dat verhaal uitlegt de inkomenseisen niet. Vaak is er ongeveer anderhalf keer modaal nodig voordat vrije sector huur uberhaupt een optie is :+.
Aangezien je wanbetalers maar met moeite uit een huis kan krijgen wil je als verhuurder wel de zekerheid dat ze genoeg geld hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Shadowhawk00 op 25-02-2018 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Vanoverdegrens schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:25:
[...]

De huizen kostten na het klappen van de 1e huizenbubbel (~'72-'79) in de jaren '80 ook op de meeste locaties geen drol. Gepoogd werd de markt (met z'n hoge rente) in deze periode met premiewoningen weer leven in te blazen. Wikipedia: Premiewoning
Toen had je voor een ton in guldens een nieuwbouw tussenwoning.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-04 15:28
Shadowhawk00 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 17:38:
[...]

Probleem is dat ik in mijn buurt heel veel kennissen en vrienden heb die wel alleen een huis gekocht hebben met een normaal salaris ( minder dan 40k) of die gewoon een huurwoning hebben zonder gestoorde prijzen.
Nu is mijn vrienden en kennisenkring intussen wel 25+ maar goed dat valt nog binnen jou definitie van 20-30 jaar.
Als je niet werkt kan je ook gewoon in een studentenflat of gewoon thuis blijven wonen natuurlijk als je geen eigen huisje kan betalen.

Maar in jou laatste alinea lees ik eigenlijk, geen of weinig inkomen, willen in de de randstad een ruim appartement huren voor weinig geld. Alleen waarom hebben mensen van 20 jaar geen auto? Vaak is dat toch een keuze.

Dus dit is wel degelijk een regio gebonden probleem geen nationaal probleem.

[...]

Aangezien je wanbetalers maar met moeite uit een huis kan krijgen wil je als verhuurder wel de zekerheid dat ze genoeg geld hebben.
Ik verdien 37K, ben 24, vast contract. Lijkt me redelijk leuk salaris met 0 jaar werkervaring. Zal alleen maar gaan stijgen in de toekomst, hoezo een risico voor verhuurders?

En dat de meeste jonge mensen geen auto hebben? De meeste HBO's en universiteiten zitten in stadscentra.. en auto's kosten bakken met geld. Geld wat de meesten niet hebben of niet overhouden na hun huur..

Ben je blij baan gevonden te hebben na je afstuderen.. kun je daardoor eigenlijk nergens meer wonen.
Had ik beter werkloos in m'n sociale huurwoning kunnen gaan zitten... Dat gevoel krijg ik steeds meer.

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Laatst online: 22:17

Amphiebietje

In de blubber

ANdrode schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:03:
[...]

Anderhalf? Ja, een aantal jaar geleden. Ik ben nu aan het kijken voor een nieuwe woning, en ben toch behoorlijk geschrokken wat particuliere verhuurders voor inkomenseisen stellen voor flats in hetzelfde segment (en vergelijkbare locatie/voorzieningen) als mijn huidige...2-3x modaal voor een goedkope huurwoning van 700 Euro/maand 8)7

Je wordt zo ongeveer gedwongen of genoegen te nemen met een goedkope woning in een k*tbuurt, of een hypotheek plus koopwoning waar nogal wat aan moet gebeuren...

Gelijktijdig zie ik dan flats met veel sociale huurwoningen half leeg staan in mijn regio (waar komt die wachttijd van zo'n 6-7 jaar dan vandaan? :r ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Shadowhawk00 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 19:42:
[...]

Blijkbaar ligt het aan mijn referentiekader dan, toen ik ongeveer 14 jaar geleden studeerde woonde een groot deel van de studenten nog gewoon bij de ouders en veel van mijn vrienden en bekenden van die leeftijd woonde toch wel thuis totdat ze een tijdje werk hadden.
Misschien ligt het aan regio of referentiekader, dat bepaalde groepen eerder op kamer/het huis uit gaan en voornamelijk daar een vrienden/kennisenkring opbouwen.
Ik denk dat dat nogal eens wat kan afhangen van welke studie je hebt gevolgd. De studie die ik volgde was op 4 universiteiten, in de studie waren twee richtingen, en de richting die ik wilde volgen waren of in Leiden of in Groningen. Beide waren nou niet echt goed te doen met het OV, dagelijks heen en weer vanaf Tilburg. Uiteindelijk ben ik naar Groningen gegaan. En eigenlijk al mijn studiegenoten woonden op kamers.

Er zijn gewoon te weinig huurhuizen in de middelprijs range. Je hebt wel sociale huurwoningen, maar daar kom je niet in als je als éénverdiener een normaal salaris hebt en de private huursector is dan weer veel te duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
Ik heb het een tijdje geprobeerd in Eindhoven om iets voor mezelf te vinden, maar ben daar iets minder dan een jaar geleden mee opgehouden. Ik vond de prijs/kwaliteit verhouding om te huilen en dat was dan nog voor de grote prijsstijgingen later in 2017.

Nadat ik de tunnelvisie op Eindhoven losliet heb ik vrij snel een nieuwbouwwoning weten te bemachtigen in en gemeente iets meer richting mijn huidige woonplaats. Die moet echter nog wel gebouwd worden. :'(

Deze nieuwbouwwoning kon ik echter puur op hypotheek niet betalen, maar gelukkig was ik al sinds mijn 12e aan het sparen en heb ik sinds die tijd ook wel altijd een vakantiebaan/bijbaan gehad die voldoende binnen bracht. Een situatie die totaal niet gemiddeld is voor de markt van starters, maar het is ook weer niet zo compleet ondenkbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-04 17:08

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Sinds je 12e aan het sparen? Ik verdiende rond die levensfase misschien drie tientjes met een krantenwijk per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Vandaag een WTF moment gehad bij het bieden op een huis in Groningen:

https://www.funda.nl/koop...noorderbinnensingel-19-a/

Bij het online bieden (vreselijk concept als je het mij vraagt) is de woning voor 345.000 weggegaan (zonder voorbehoud van financiëring). Vraagprijs was 275.000, de woning was in 2012 gekocht voor 248.500. Grootste aanpassing aan het huis is geloof ik het dakterras.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gVgJ8jENiEDKz7tmJIIbHsZu/full.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-04 18:31
Het ergste is nog het binnen de minuut tegen elkaar op blijven bieden. Net een casino waarin je muntjes in de machine blijft stoppen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tedjedee
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-05-2021
Op je 12e al sparen voor een huis? Dat geld ging toen op aan cola en computerspellen.En 100 gulden op je 12e (of zelfs 16e) was toen vele malen meer waard voor mij dan 100 Euro nu.

Toen was het een kapitaal, nu een paar procent van mijn maandinkomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertvanoosten
  • Laatst online: 22-04 14:50
CurlyMo schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:35:
Het ergste is nog het binnen de minuut tegen elkaar op blijven bieden. Net een casino waarin je muntjes in de machine blijft stoppen.
Wordt nog weinig gebruik van gemaakt? (aangezien ik maar 2 objecten zie staan?)

Maar inderdaad; Je kan je afvragen of je dit vakantieveilingen-concept wel zou moeten willen voor 'de grootste aankoop die je in je leven doet'. Rationeel handelen/nadenken schuift dan makkelijk naar de achtergrond.

Vanuit verkoper-perspectief kan ik me er wel iets bij voorstellen. Het prijsopdrijvend effect zal behoorlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
We hebben natuurlijk al jaren vastgoedveilingen bij executies. Het voorziet blijkbaar in een behoefte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-04 19:30
Zit een onttrekkingsvergunning (volgens de advertentie met maar 1 t, taal blijft toch een dingetje op funda) bij dus is wel een beetje een "apart" object en misschien niet helemaal representatief voor de markt. Dit is natuurlijk "investeerders-galore", al is het maar om je tonnetjes extra ergens te parkeren. Kun je mooi van de medebewoners van je studerende kind netjes en legaal nog wat huur vangen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertvanoosten
Señor Sjon schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 16:01:
We hebben natuurlijk al jaren vastgoedveilingen bij executies. Het voorziet blijkbaar in een behoefte.
Dat is ook waar. Wellicht maakt dit nieuwe concept het echter toegankelijker (ten opzichte van de reeds bekende executieveilingen)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het is in ieder geval meer 'in the open' dan het schimmenspel met een makelaar versus niet-bestaande kopers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertvanoosten
Señor Sjon schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 16:15:
Het is in ieder geval meer 'in the open' dan het schimmenspel met een makelaar versus niet-bestaande kopers.
Eens, ik neem aan dat iedereen pro-transparantie is, maar neem nu de zinsnede op de website: "Bij een bod in de laatste 3 minuten wordt de biedingstijd verlengd met 3 minuten vanaf het laatste bod." Knappe potentiële koper die dan nog rationeel kan handelen in the heat of the moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Als verkopende partij zou je prima een aantal vrienden kunnen vragen om mee te bieden in het proces. Je hoeft alleen je ID-kaart te verifiëren bij een NVM-makelaar. Bovendien kijkt niemand de biedingen na geloof ik en je bod is niet bindend.

Nu kan dat bij een "normale" verkoop ook, maar doordat de biedingen nu inzichtelijk zijn (met bedragen), en je die laatste 3 minuten verlenging hebt, gaat het toch een stuk makkelijker.

[ Voor 8% gewijzigd door Nordlys op 28-02-2018 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Tedjedee schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:35:
Op je 12e al sparen voor een huis? Dat geld ging toen op aan cola en computerspellen.En 100 gulden op je 12e (of zelfs 16e) was toen vele malen meer waard voor mij dan 100 Euro nu.

Het is niet effectief op die leeftijd maar je leert wel met geld omgaan, ipv veel mensen die het direct uitgeven. Met die mentaliteit heb je zodra je een vaste baan hebt en nog niet op jezelf woont zo 20k gespaard.

Maar ik vond het eerste stuk veel interessanter, toen hij de tullenvisie op eindhoven los liet kon het ineens wel. Aangezien ik in die regio woon zie ik dat vaker, in eindhoven zelf zijn huizen een stuk duurder dan 10-20km verderop. En met de trein is dat nog geen 15 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwereus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-04 15:58
Wij zijn ook en tijdje bezig om iets te vinden in Eindhoven in het segment 300-400k. Maar zonder aankoopmakelaar is het geen doen, we grijpen overal naast. Ook heb ik het idee dat lang niet alles meer op Funda komt. Toch maar eens kijken of we een goede aankoopmakelaar kunnen vinden, zodat we ons dure huurappartement kunnen verlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
nare man schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:33:
Het extreme opbieden heeft er ook vooral mee te maken dat er op dit moment heel veel mensen op slechts een paar plekken willen wonen, t.w. in of vlakbij de grote steden. Laat je die eis varen, dan is de druk meteen vrijwel volledig van de ketel.
Nee, er is gewoon tekort gebouwd, zowel voor koop als huur.

Vrijwel geen eisen: https://www.npo.nl/de-monitor/13-02-2018/KN_1696762
Als je niet kan kopen, en sociaal wil huren in de buurt van je werk na bijvoorbeeld een scheiding sta je in dit land gewoon bijna letterlijk op straat. Nergens plek.

Of zie veel te laat in laten schrijven - nu moeite woning zoeken.

IMO zou loten verplicht moeten zijn als de wachtlijst langer dan 1 jaar is, omdat de wachttijden dan toch nergens meer over gaan.
nare man schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 09:44:
Natuurlijk kost het mij wat meer aan belasting maar dat is een kleine trade-off in vergelijking met de extreem vette winst die ik op mijn vorige woning hebt gepakt door diezelfde stijgende huizenprijzen. Dus mij hoor je niet klagen.
Je had een huis, en hebt nog steeds een huis. En als je (weer) groter wil wonen moet je relatief meer betalen. En dan ben je blij? Of ben je van plan de boel te verkopen en te emigreren ofzo?

Mijn WOZ-waarde is bijna 100K bijgekomen in 3 jaar, maar ik wordt er niet blij van hoor. Als dingen die je wil kopen duurder worden is dat gewoon heftige inflatie en niet iets om blij van te worden.

Een aantal jaar terug had de tweede kamer een rapport over deze situatie:
Ervaring en onderzoek leren echter dat langdurige prijsstijgingen die (ver) boven de inflatie gaan, worden gevolgd door (forse) correcties.
[...]
In extreme gevallen – wanneer op macroniveau de kredietverlening sneller stijgt dan de inkomensontwikkeling – kan de overheid actief bijsturen door kredietmogelijkheden te beperken in tijden van prijsstijging
Dit zijn ze denk ik volledig vergeten.
bertvanoosten schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 16:21:
[...]

Eens, ik neem aan dat iedereen pro-transparantie is, maar neem nu de zinsnede op de website: "Bij een bod in de laatste 3 minuten wordt de biedingstijd verlengd met 3 minuten vanaf het laatste bod." Knappe potentiële koper die dan nog rationeel kan handelen in the heat of the moment.
Paar keer 'droog' oefenen van te voren op die situatie en goed je maximum weten of iemand anders laten beiden.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
Shadowhawk00 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 17:29:
[...]

Het is niet effectief op die leeftijd maar je leert wel met geld omgaan, ipv veel mensen die het direct uitgeven. Met die mentaliteit heb je zodra je een vaste baan hebt en nog niet op jezelf woont zo 20k gespaard.
Precies dat idd. Ik heb vroeg geleerd dat niet alles wat binnenkomt direct uitgegeven moet worden en het verstandig is om geld apart te leggen voor grotere uitgaven. Of dat nou een nieuw computer spel is op je 12e of een huis in twintiger jaren het principe is hetzelfde.
Maar ik vond het eerste stuk veel interessanter, toen hij de tullenvisie op eindhoven los liet kon het ineens wel. Aangezien ik in die regio woon zie ik dat vaker, in eindhoven zelf zijn huizen een stuk duurder dan 10-20km verderop. En met de trein is dat nog geen 15 minuten.
Ik denk wel dat ik voor ik verder dan Eindhoven ging kijken iets had kunnen kopen in Eindhoven. Echter wilde ik mijn eisen niet bijstellen. Gelukkig had ik de luxe dat ik niet 'moest' en kon ik dus kiezen tussen langer wachten of ergens anders gaan kijken.
N1ckk schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:56:
Sinds je 12e aan het sparen? Ik verdiende rond die levensfase misschien drie tientjes met een krantenwijk per week.
Veel was het nooit, maar als je dan al leert dat die 3 tientjes niet perse gestoken moeten worden in goederen of diensten. Een goedkopere les is er niet.
Tedjedee schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:35:

Voor een huis werd toen nog niet gespaard. Wel werd er al gespaard voor grotere uitgaven, en wat wordt verstaan onder grotere uitgaven veranderd met de leeftijd.
CurlyMo schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:35:
Het verbaast me dan weer dat het in de huidige tijden in bijvoorbeeld Amsterdam niet massaal wordt toegepast. Zeker in zo'n verkopersmarkt als nu denk ik dat je daar best wel wat geld mee kan verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-04 11:42
ouwereus schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:12:
[...]

Wij zijn ook en tijdje bezig om iets te vinden in Eindhoven in het segment 300-400k. Maar zonder aankoopmakelaar is het geen doen, we grijpen overal naast. Ook heb ik het idee dat lang niet alles meer op Funda komt. Toch maar eens kijken of we een goede aankoopmakelaar kunnen vinden, zodat we ons dure huurappartement kunnen verlaten.
Tip: volg makelaars op Facebook. Veel makelaars zetten hun aanbod eerst op Facebook en pas een paar dagen later op Funda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-04 16:30
DarkFlow schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 12:43:
[...]

Tip: volg makelaars op Facebook. Veel makelaars zetten hun aanbod eerst op Facebook en pas een paar dagen later op Funda.
Zo ben ik ook aan mijn woning gekomen door bij een bericht op Facebook meteen contact op te nemen.

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1031655

Shadowhawk00 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 17:38:
[...]
Alleen waarom hebben mensen van 20 jaar geen auto? Vaak is dat toch een keuze.
Een auto kost ook een sloot geld... je kunt beter 200 euro per maand meer voor je woning betalen en op de fiets naar je werk gaan dan dat je 300 euro per maand aan je auto kwijt bent en dagelijks anderhalf uur onderweg bent. Maar dan moet je wel 13K extra verdienen op jaarbasis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
thewizard2006 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:17:
[...]

Ik vind het echt zo vreemd dat de meeste mensen nog in dit verhaaltje geloven. Ik kan iemand op de basisschool nog uitleggen dat stijgende huizenprijzen voor verkopers niet per definitie gunstig zijn. Dat is het alleen als je nu een hele hoge rente hebt, of als je kleiner gaat wonen.

Immers, de meeste verkopers gaan groter wonen. Dus als je jouw huidige woning van 200k voor 220k kan verkopen heb je 20k winst. Maar dat huis van 440k dat je nu wil kopen was zonder prijsstijging 40k goedkoper geweest. Dusssss.....

Edit: Oh. Wait. Laat maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:29

orf

BFmango schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 22:21:
[...]

Ik vind het echt zo vreemd dat de meeste mensen nog in dit verhaaltje geloven. Ik kan iemand op de basisschool nog uitleggen dat stijgende huizenprijzen voor verkopers niet per definitie gunstig zijn. Dat is het alleen als je nu een hele hoge rente hebt, of als je kleiner gaat wonen.

Immers, de meeste verkopers gaan groter wonen. Dus als je jouw huidige woning van 200k voor 220k kan verkopen heb je 20k winst. Maar dat huis van 440k dat je nu wil kopen was zonder prijsstijging 40k goedkoper geweest. Dusssss.....
Je hebt eroverheen gelezen dat hij al een huis gekocht heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
orf schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 22:25:
[...]

Je hebt eroverheen gelezen dat hij al een huis gekocht heeft?
Haha. Jep.

Nou. Ik ben blij voor 'm :+ }:O :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
BFmango schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 22:39:
[...]

Haha. Jep.

Nou. Ik ben blij voor 'm :+ }:O :F
:)
Maar voorlopig moeten we uiteraard eerst ons huis wel kwijt raken. Belangstelling valt wat tegen (2 bezichtigingen in 4 weken). Over 2 weken maar eens kijken wat we gaan doen (andere foto's en/of verlagen prijs wellicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:14
De markt voor vrije sector huur zit inmiddels ook helemaal vast. Ymere heeft nog maar 3 woningen beschikbaar in Amsterdam bijvoorbeeld. Zelf zie ik het ook in mijn complex, volgens mij is er in 2 jaar tijd niemand verhuist.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Nu de cijfers van februari uit zijn, wordt het heel interessant in hoeverre maart weer (veel) meer transacties oplevert. We zitten nog zeker boven het niveau van 2008, maar normaliter zijn de verkopen in februari significant hoger dan die in januari. Dat is nu niet het geval.

En natuurlijk is het n=1, maar er zijn meer (voor)tekenen dat de markt onder druk staat. In mijn omgeving hoor ik met name dat starters gewoon niet meer zoeken. Wat er is, is te duur. Ook dat blijkt uit de cijfers: in de afgelopen 10 jaar zijn er in februari altijd meer transacties dan in januari onder starters. Dat is nu niet het geval.

Wanneer de rente komend jaar stijgt - en die kans is reëel- is de kans op een (kleine) correctie aanwezig.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:29
Krisp schreef op maandag 19 maart 2018 @ 09:16:
Wanneer de rente komend jaar stijgt - en die kans is reëel- is de kans op een (kleine) correctie aanwezig.
Ik weet het niet.. zolang het aanbod afneemt (of zo laag blijft) zal de prijs alleen maar toenemen denk ik. Pas als er flink wordt bijgebouwd en mensen meer keuze hebben zal de prijs wat gaan zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Hoe hoger de hypotheekrente, hoe minder je mag lenen. Klinkt logisch, want je maandlasten moeten niet te hoog worden. Toch is er een trucje om je maximale hypotheekbedrag omhoog te krikken. Handig als je nét iets te kort komt voor dat droomhuis.

De overheid bepaalt op basis van advies van het Nibud wat huishoudens maximaal zouden kunnen lenen, om niet in financiële problemen te komen. Banken zijn verplicht om zich aan deze hypotheeknormen te houden. Maar de logica van ‘hogere rente, lagere hypotheek’ gaat niet volledig op.

Het verschil tussen 2,5 en 2,51 procent
Wie zijn maximale hypotheek gaat berekenen en daarbij verschillende rentepercentages uitprobeert, zal zien dat bij een rente van 1,51 procent, 2,01 procent, 2,51 procent enzovoort dat maximale bedrag omhoog schiet. Het precieze percentage is afhankelijk van hoe lang de rente wordt vastgezet.

Oftewel: je mag bij een rentepercentage van 2,51 procent fors meer lenen dan bij 2,5 procent. Afhankelijk van je eigen inkomen, kan het oplopen tot duizenden euro’s. Dat kan net het verschil zijn tussen de woning waar je over twijfelt en die droomwoning die in eerste instantie net iets te duur leek.

Financieringslastpercentage
Maar, hoe kan dat dan? Dat is een technisch verhaal, maar het heeft vooral te maken met de hypotheekrenteaftrek. Wie een hogere rente betaalt, mag meer aftrekken bij de fiscus. Bruto ben je misschien wel meer kwijt, maar je netto hypotheeklasten veranderen nauwelijks.

Daarom werkt het Nibud met verschillende schijven waar bepaalde hypotheekrentes onder vallen. Die schijven moeten duidelijk maken wat je maximaal per maand kwijt mag zijn aan je hypotheek, afhankelijk van je inkomen.

Als je nét in die hogere schijf gaat zitten en gaat voor een minimale verhoging van bijvoorbeeld 0,1 procent, dan kan je dat dus duizenden euro's extra lening opleveren. Zorg er wel voor dat je niet bovenin de hogere schijf gaat zitten, want dan ben je het voordeel weer kwijt. In deze tabel van het Nibud zie je de financieringslastpercentages voor 2018, zoals de schijven officieel heten.

Wie een hypotheekrente heeft tussen de 2,01 procent en 2,5 procent, mag bij een jaarinkomen van bijvoorbeeld 50.000 euro (eenverdiener) niet meer dan 21 procent per maand kwijt zijn aan hypotheeklasten.

Maar kies je voor een hypotheekrente tussen de 2,51 en 3 procent, dan stijgt het financieringslastpercentage naar 22,5 procent. Ondanks dat je inkomen hetzelfde is, mag je meer lenen.

Kijken we naar harde euro's, dan zien we het volgende. Bij een rente van 2,5 procent mag er maximaal 221.451 euro worden geleend. Bij een rente van 2,51 procent is dat 236.957 euro. Een verschil van ruim 15.000 euro dus.

Klein bier
Het klinkt wellicht onverstandig om voor een hogere hypotheek te gaan, maar volgens het Nibud 'maakt het allemaal niet zo veel uit. Hoogstens een paar tientjes netto per maand.' Een paar biertjes per maand minder zodat je net wat rianter of mooier woont dus. Overigens juicht het Nibud het toe als mensen niet maximaal lenen.

Combineren
Wie op zoek is naar een huis kan zijn hypotheekadviseur vragen om tot een van de genoemde rentepercentages te komen. Gezien dit geen standaard percentages zijn voor hypotheken, zal er gecombineerd moeten worden tussen verschillende rentevaste periodes.

Je zet dan een deel van je hypotheek vast voor bijvoorbeeld 20 jaar en een ander deel voor 10 jaar. Beide percentages samen moeten dan op één van die eerder genoemde specifieke percentages uitkomen en voilà, je krijgt meer geld van de bank.
Bron: https://www.rtlz.nl/life/...-meer-lenen-voor-een-huis

Wel interessant leesvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

,

[ Voor 106% gewijzigd door Sport_Life op 29-06-2020 23:42 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
In dat artikel wordt ook weer eens aangegeven dat de prijzen in de grote steden nog steeds gigantisch stijging.
Het is de vraag hoe lang dit doorzet. Als de vraag niet afneemt ben ik erg benieuwd hoe onze steden zich gaan ontwikkelen. Gaan we de hoogte in? Gaan we groen bebouwen? Wordt het alleen een plek voor de rijke elite? Ben benieuwd.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-01 17:59

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

pingkiller schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 21:49:
[...]

In dat artikel wordt ook weer eens aangegeven dat de prijzen in de grote steden nog steeds gigantisch stijging.
Het is de vraag hoe lang dit doorzet. Als de vraag niet afneemt ben ik erg benieuwd hoe onze steden zich gaan ontwikkelen. Gaan we de hoogte in? Gaan we groen bebouwen? Wordt het alleen een plek voor de rijke elite? Ben benieuwd.
.. óf mensen trekken de grote steden uit en gaan in de omgeving wonen. Die trend zie je weer steeds meer; vanuit Almere zit je in een 1/2 uurtje op de zuidas; er zijn genoeg Amsterdammers die daar langer over doen. hetzelfde geldt voor Amersfoort-Utrecht, en zo zijn er rond alle grote(re) steden wel goede alternatieven te vinden.
De schaarste concentreert zich hoofdzakelijk in de randstad; enerzijds logisch, omdat daar ook het meeste werk is, maar wie bereidt is om iets meer reistijd op de koop toe te nemen heeft veel meer keuzemogelijkheid vwb een betaalbare woning. ergens zal je concessies moeten doen; is het niet in de prijs, dan is het in reisafstand/ of woongenot (grootte/type huis, etc). Het kan dus ook z zijn dat de vraag zich onder druk van de prijzen verplaatst, meer spreiding = minder druk

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

kwakke01 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:17:
[...]
Het kan dus ook z zijn dat de vraag zich onder druk van de prijzen verplaatst, meer spreiding = minder druk
Totdat de reistijd weer zoveel langer wordt, omdat de wegen het niet aan kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-01 17:59

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

Wailing_Banshee schreef op maandag 9 april 2018 @ 08:09:
[...]

Totdat de reistijd weer zoveel langer wordt, omdat de wegen het niet aan kunnen...
True, maar de creatieveling/sportieveling heeft een grotere actieradius ;) toen ik nog in amsterdam werkte ging ik vanuit almere 2x per week op de fiets naar het werk, omdat ik met fietsen+ douchen minder tijd kwijt was dan met de auto... Als je zo je sportmomenten kan combineren met je reistijden, dan is het win-win :)

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

.

[ Voor 173% gewijzigd door Sport_Life op 29-06-2020 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterrrr
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-01 11:34
Sport_Life schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:15:
https://www.ad.nl/economi...aculair-stijgen~a2b42315/

Ik wilde eigenlijk ons huis in mei te koop zetten, maar ik wacht nog maar even een half jaartje! heb al nieuwe woning gekocht nieuwbouw

[...]

Ik zie om mij heen heel veel mensen naar kleinere steden en dorpen verhuizen.
Wist ik dit maar in oktober. Toen ons huis verkocht in de stille verkoop en gedacht dat dat wel de max was (en voor ons zekerheid om straks niet met twee huizen te zitten).
Vorige week is in onze oude straat en vergelijkbaar huis, in mindere staat, voor 20k meer verkocht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Laatst online: 21-04 18:39

TheBorg

Resistance is futile.

peterrrr schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:39:
Wist ik dit maar in oktober. Toen ons huis verkocht in de stille verkoop en gedacht dat dat wel de max was (en voor ons zekerheid om straks niet met twee huizen te zitten).
Vorige week is in onze oude straat en vergelijkbaar huis, in mindere staat, voor 20k meer verkocht....
Als je daarna meteen een nieuwe koopwoning hebt gekocht dan maakt het toch niets uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterrrr
TheBorg schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:40:
[...]

Als je daarna meteen een nieuwe koopwoning hebt gekocht dan maakt het toch niets uit?
We huren nu wat tijdelijk omdat de bouw van onze nieuwbouwwoning vertraging opgelopen heeft, en we dachten het voor een extreem goede prijs verkocht te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Laatst online: 22-04 13:36
Sport_Life schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:15:
Ik zie om mij heen heel veel mensen naar kleinere steden en dorpen verhuizen.
Ik vraag me bij dit soort berichten altijd af waar de mensen blijven die er al woonden. Hoe kunnen we nou massaal van A naar B trekken als B geen lege huizen heeft?

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-04 20:39
peterrrr schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:42:
[...]

We huren nu wat tijdelijk omdat de bouw van onze nieuwbouwwoning vertraging opgelopen heeft, en we dachten het voor een extreem goede prijs verkocht te hebben.
Auw, dat is zonde zeg.

Wij hebben er zelf ook even aan gedacht vorig jaar toen we ons nieuwbouwhuis kochten "want zekerheid". Maar de drie makelaars die ik sprak lachten me nog net niet uit. "Wij verkopen dit in 2 weken tijd, de prijzen blijven stijgen, je bent een dief van je eigen portemonnee."

En nu als ik deze berichten lees dan ben ik blij dat ik gewacht heb.

Maar goed, wij hebben appartement in het centrum van Rotterdam, dicht bij uitvalwegen en het station, dus dat verkoopt zichzelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

.

[ Voor 117% gewijzigd door Sport_Life op 29-06-2020 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

ph4ge schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:50:
[...]

Ik vraag me bij dit soort berichten altijd af waar de mensen blijven die er al woonden. Hoe kunnen we nou massaal van A naar B trekken als B geen lege huizen heeft?
Vergrijzing, een hoop dorpen zijn vergrijsd omdat de woningbouw daar tientallen jaren heeft stilgestaan. Geen nieuwe instroom terwijl iedereen bijna is blijven zitten. Dat was ook een generatie die meer streek / dorp gebonden was.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterrrr
Sport_Life schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:57:
[...]

Dat is precies de reden dat ik nog even wacht. Maar ik moet zeggen, het is best spannend. Valt me eerlijk gezegd wat tegen. Met name vaststellen van het budget voor vloeren, keuken, etc is erg lastig. Jij hebt zekerheid mbt opbrengst, geschatte verkoopwaarde bij ons zit tussen 250k (geschatte waarde begin 2017) en 350k (met de huidige prijsstijging zitten we daar eind dit jaar aan) . Vergelijkbare woningen staan niet te koop, betreft een stadswoning dus een straat verder is de waarde 100k minder. Ga dan maar eens een budget bepalen voor de nieuwe keuken.
Dat is ook wat waard, en we zijn zeker tevreden met onze opbrengst. Alleen achteraf denk je dan, had ik het maar op Funda gezet voor een breed publiek en wellicht nog meer biedingen gekregen. Nu was het 1 uur in de stille verkoop met 14 geïnteresseerden, waarvan er 3 tegen elkaar begonnen te bieden. Regio Den Haag, rijtjeswoning 120m2 woning / 114m2 kavel.

Onze makelaar begon met maximale prijs van € 300.000. Uiteindelijk is dit € 331.000 geworden.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat het bij ons ook heel lastig was. Eerste huis in de straat wat ooit echt te koop is gekomen (bouwjaar 2008), wel drie huizen eerder verkocht via de bank (veilingen).

Wellicht helpt bovenstaande jou nog in je overwegingen om te wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

.

[ Voor 164% gewijzigd door Sport_Life op 29-06-2020 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
digifun schreef op woensdag 11 april 2018 @ 22:00:
[...]

Vergrijzing, een hoop dorpen zijn vergrijsd omdat de woningbouw daar tientallen jaren heeft stilgestaan. Geen nieuwe instroom terwijl iedereen bijna is blijven zitten. Dat was ook een generatie die meer streek / dorp gebonden was.
Je MAG niet bouwen. Bv. in Zuid-Holland mag alles op de as Leiden <> Dordrecht, maar daarbuiten.. :N Zo droog je die dorpen vanzelf uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-04 18:21
Wellicht voorbode voor verdere prijsstijging: https://a.msn.com/r/2/AAvNqkL?m=nl-nl

[ Voor 29% gewijzigd door witterholt op 12-04-2018 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-04 09:13
Dat vind ik ook niet zo raar. Ik heb een tijd terug de prijzen tussen regio amsterdam en regio Den Haag vergeleken en ik schrok ervan hoe goedkoop den haag was. Geen wonder dat de prijzen daar meer stijgen. Meer mensen zullen door hebben dat het daar een stuk goedkoper is en dan is de huidige extreme stijging niet meer dan een correctie op een te groot verschil tussen prijzen.

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
aicaramba schreef op donderdag 12 april 2018 @ 14:38:
Dat vind ik ook niet zo raar. Ik heb een tijd terug de prijzen tussen regio amsterdam en regio Den Haag vergeleken en ik schrok ervan hoe goedkoop den haag was. Geen wonder dat de prijzen daar meer stijgen. Meer mensen zullen door hebben dat het daar een stuk goedkoper is en dan is de huidige extreme stijging niet meer dan een correctie op een te groot verschil tussen prijzen.
Ik moet wel zeggen dat ik mij een beetje gek heb laten maken door dit soort nieuwsberichten. Je hoort overal extreme stijgingen en ziet het ene succesverhaal na het andere succesverhaal voorbij komen (20 bezichtigingen in 1 week en 30k boven de vraagprijs etc).
Helaas (voor ons dan) is dit zeer zeker niet overal het geval en heb ik het idee dat een aantal plaatsen (ams, utr, rtd, dh) voor een gigantische scheve vergelijking zorgen tov de rest van Nederland. Ja huizen prijzen stijgen maar echt niet overal zo gigantisch als in de steden zelf (en omgeving Amsterdam).
Maar wie weet als er inderdaad geen plek meer is in de stad (zijn weinig mensen meer die 400k voor een appartement van 80m2 willen betalen) en ze trekken meer naar de dorpen om de grote steden heen dat het daar ook gaat aanslaan. Nu valt dat over het algemeen echter nog best wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Klopt. Het zijn inderdaad echt vooral de grotere steden zelf, veel minder de plaatsen daaromheen.

We leven ook echt in een tijd van citybranding, 'merk' en imago is heel belangrijk voor de populariteit. Dat lukt heel goed bij steden als Amsterdam (de hoofdstad), Rotterdam (stoer, industrieel, hip), Den Haag (statig, internationaal), Utrecht (gezellig, studentikoos) en Eindhoven (de tech-hub, Brabantse gezelligheid). Maar bij kleinere c.q. minder bekende steden lukt dat een stuk minder. Iedereen kent Rotterdam wel, maar Bleiswijk zal veel mensen niks zeggen en ook zeker niet aansprekend werken (ik noem maar even een plaats, no offense intended).

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@thewizard2006 in jouw geval hebben we in het andere topic ook wel wat toegelicht hoe e.e.a. komt. ;)

@nare man Buiten een aantal grote steden kan ik me ook van weinig plaatsen echte eye catchers voor de geest halen op woongebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Señor Sjon schreef op donderdag 12 april 2018 @ 16:09:
@thewizard2006 in jouw geval hebben we in het andere topic ook wel wat toegelicht hoe e.e.a. komt. ;)
Ja dat weet ik :) Echter geef ik aan waardoor het wel mede is ontstaan. Je hoort continue om je heen dat er schaarste is, 20 bezichtigingen in een week, overbieden, bieden voor iets op de markt is, stijgingen van 8% komend jaar, nog grotere schaarste verwacht. Dan kan je verwachtingen nogal beïnvloeden.
Echter is dat gefocussed op een "beperkt" deel van Nederland. Maar inderdaad goede foto's zijn ook belangrijk ;)

[ Voor 3% gewijzigd door thewizard2006 op 12-04-2018 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
nare man schreef op donderdag 12 april 2018 @ 16:03:
Maar bij kleinere c.q. minder bekende steden lukt dat een stuk minder.
Je maakt het volgens mij veels te mooi. Er is gewoon krapte, klaar, daar hoef je niet een marketingbureau voor in te schakelen.

Simpel voorbeeld:
Ede. In een bepaalde wijk kwam een woning op zaterdag op Funda, op maandagochtend gebeld voor bezichtiging die op donderdag zou plaatsvinden. Dinsdag werd die afgebeld 8)7
Nogmaals: Ede.
Maar pak gewoon de cijfers erbij en je komt schrikbarend laag uit. Minder dan 70.000 woningen stonden er te koop, dat neigt naar het aantal verkopen in een kwartaal.

'Een derde kan aflossingsvrije hypotheek niet terugbetalen'
Aardig artikeltje, alleen merk je nu dat je echt het onderscheid mist tussen aflossingsvrij en banksparen/belegging/... hypotheken. Dat valt in deze allemaal onder het kopje aflossingsvrij. Het verbaasd me dan ook niks dat 1/3 een probleem zou hebben. Dat is waarschijnlijk de groep met 100% aflossingsvrij. Alle anderen hebben een variant die eigenlijk niet aflossingsvrij is, of maar een percentage van de woning is aflossingsvrij.
Nederland telt 7,7 miljoen woningen, waarvan er 4,3 miljoen (56 procent) als koopwoningen in handen van particulieren zijn. Van de koopwoningen zijn er 3,5 miljoen (81 procent) geheel of deels gefinancierd met een hypothecaire lening.
Met zo'n 2 miljoen (deels) aflossingsvrije hypotheken is dat zo'n beetje de helft. Dat is wel fors, maar ik vermoed dat de komende 5-10 jaar er al een flink aantal van gaan worden afgelost. De vergrijzing gaat zorgen dat veel bankspaar, beleggings, lijfrente, ... hypotheken gaan worden afgelost.

Maar de enige oplossing blijft bouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Het is vooral opvallend hoe weinig mensen een fatsoenlijke financiële huishouding op na weten te houden. De regels van echt aflossingsvrij zijn namelijk vrij simpel. Je betaald de rente tijdens de looptijd en daarna moet je het aflossingsdeel voldoen. De bank gaat na 30 jaar echt niet zeggen dat dat aflossingsdeel afbetalen een flauwe 1 april grap was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:18

-tom-562

Oliesjeik

TheGhostInc schreef op woensdag 18 april 2018 @ 16:49:
[...]

Je maakt het volgens mij veels te mooi. Er is gewoon krapte, klaar, daar hoef je niet een marketingbureau voor in te schakelen.

Simpel voorbeeld:
Ede. In een bepaalde wijk kwam een woning op zaterdag op Funda, op maandagochtend gebeld voor bezichtiging die op donderdag zou plaatsvinden. Dinsdag werd die afgebeld 8)7
Nogmaals: Ede.
Maar pak gewoon de cijfers erbij en je komt schrikbarend laag uit. Minder dan 70.000 woningen stonden er te koop, dat neigt naar het aantal verkopen in een kwartaal.

'Een derde kan aflossingsvrije hypotheek niet terugbetalen'
Aardig artikeltje, alleen merk je nu dat je echt het onderscheid mist tussen aflossingsvrij en banksparen/belegging/... hypotheken. Dat valt in deze allemaal onder het kopje aflossingsvrij. Het verbaasd me dan ook niks dat 1/3 een probleem zou hebben. Dat is waarschijnlijk de groep met 100% aflossingsvrij. Alle anderen hebben een variant die eigenlijk niet aflossingsvrij is, of maar een percentage van de woning is aflossingsvrij.
Nederland telt 7,7 miljoen woningen, waarvan er 4,3 miljoen (56 procent) als koopwoningen in handen van particulieren zijn. Van de koopwoningen zijn er 3,5 miljoen (81 procent) geheel of deels gefinancierd met een hypothecaire lening.
Met zo'n 2 miljoen (deels) aflossingsvrije hypotheken is dat zo'n beetje de helft. Dat is wel fors, maar ik vermoed dat de komende 5-10 jaar er al een flink aantal van gaan worden afgelost. De vergrijzing gaat zorgen dat veel bankspaar, beleggings, lijfrente, ... hypotheken gaan worden afgelost.

Maar de enige oplossing blijft bouwen :)
Ede is sowieso vrij apart vind ik :P De huizen in Ede zijn behoorlijk duur, terwijl het echt maar een middelmatig stadje is (heb er 5 jaar gewoond, en ook naar een huis gekeken daar). Een hoop slechte wijken.. (ik zou in 80% van Ede niet willen wonen)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
CurlyMo schreef op woensdag 18 april 2018 @ 16:54:
[...]

Het is vooral opvallend hoe weinig mensen een fatsoenlijke financiële huishouding op na weten te houden. De regels van echt aflossingsvrij zijn namelijk vrij simpel. Je betaald de rente tijdens de looptijd en daarna moet je het aflossingsdeel voldoen. De bank gaat na 30 jaar echt niet zeggen dat dat aflossingsdeel afbetalen een flauwe 1 april grap was.
Na 30 jaar (bij voorkeur eerder) sluit je een nieuwe hypotheek af voor weer 30 jaar. Of je verlengt de oude met nog eens 10-20-30 jaar. Het is wel opvallend hoeveel sensatie en paniek er in de artikelen schuil gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Señor Sjon schreef op woensdag 18 april 2018 @ 17:15:
[...]
Na 30 jaar (bij voorkeur eerder) sluit je een nieuwe hypotheek af voor weer 30 jaar. Of je verlengt de oude met nog eens 10-20-30 jaar. Het is wel opvallend hoeveel sensatie en paniek er in de artikelen schuil gaat.
Oftewel, je verschuift het probleem verder vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:08
Señor Sjon schreef op woensdag 18 april 2018 @ 17:15:
[...]

Als je als als 40 plusser een 30 jaar aflossingsvrije hypotheek hebt afgesloten die nu afloopt ben je 70+. De bank gaat echt niet zomaar nog een nieuwe hypotheek verstrekken met de horizon die je als 70 plusser hebt.
De vraag is ook of je op basis van je pensioen überhaupt nog voldoende kunt lenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
SquareOne schreef op woensdag 18 april 2018 @ 17:21:
[...]

Als je als als 40 plusser een 30 jaar aflossingsvrije hypotheek hebt afgesloten die nu afloopt ben je 70+. De bank gaat echt niet zomaar nog een nieuwe hypotheek verstrekken met de horizon die je als 70 plusser hebt.
De vraag is ook of je op basis van je pensioen überhaupt nog voldoende kunt lenen.
Daarom is de lobby ook begonnen voor aflossingsvrije leningen van gemeenten aan senioren.

De overwaarde die deels leunt op demogratische opbouw moet immers uitgegeven kunnen worden – dáár zit op korte termijn kapitaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
SquareOne schreef op woensdag 18 april 2018 @ 17:21:
[...]

Dan ga je er vanuit dat er een einddatum is. Wij hebben 1/3 aflossingsvrij bij de Rabobank en dat is zonder vaste einddatum. We zijn van plan om ooit af te lossen maar als we dat niet doen is er niets aan de hand gezien de geringe maandlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgl
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-04 14:42

kgl

ninjazx9r98 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 18:48:
[...]

Dan ga je er vanuit dat er een einddatum is. Wij hebben 1/3 aflossingsvrij bij de Rabobank en dat is zonder vaste einddatum.
Rabo aflossingsvrije hypotheken zijn inderdaad veilig in die zin dat er geen nieuwe hypotheek hoeft te worden afgesloten, en er dus ook geen inkomenstoets is. Een opslag op de rente bij nieuwe rentevast termijn is denk ik wel mogelijk...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
CurlyMo schreef op woensdag 18 april 2018 @ 17:17:
[...]

Oftewel, je verschuift het probleem verder vooruit.
Als je als pensionade makkelijk de maandlast kan lappen, waarom niet? Legio ouderen die ook elke maand huur moeten betalen. Dat lukt ook gewoon. Het is een beetje apart dat je je huis dan helemaal ingelost moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Laatst online: 20:03

TMC

nare man schreef op donderdag 12 april 2018 @ 16:03:
Klopt. Het zijn inderdaad echt vooral de grotere steden zelf, veel minder de plaatsen daaromheen.

We leven ook echt in een tijd van citybranding, 'merk' en imago is heel belangrijk voor de populariteit. Dat lukt heel goed bij steden als Amsterdam (de hoofdstad), Rotterdam (stoer, industrieel, hip), Den Haag (statig, internationaal), Utrecht (gezellig, studentikoos) en Eindhoven (de tech-hub, Brabantse gezelligheid). Maar bij kleinere c.q. minder bekende steden lukt dat een stuk minder. Iedereen kent Rotterdam wel, maar Bleiswijk zal veel mensen niks zeggen en ook zeker niet aansprekend werken (ik noem maar even een plaats, no offense intended).
Je bedoelt Bleiswijk, gemeente Lansingerland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

.

[ Voor 108% gewijzigd door Sport_Life op 29-06-2020 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thewizard2006
Sport_Life schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 21:55:
[...]

Ik heb jouw ervaring gelezen en met dat in mijn achterhoofd afgelopen week onze makelaar over de vloer gehad. Hij zet de woning voorzichtig in de markt (maar nog steeds 100k boven wat wij ervoor betaalden 7 jaar terug) en met deze prijs verwacht hij 3 volle kijkmiddagen , waarbij de mensen 20 min. krijgen en dan komt de volgende weer binnen. Alle biedingen ver boven de vraagprijs zonder eigen geld adviseert hij te weigeren. Wij zijn destijds 3x een uur wezen kijken en toen nog een paar dagen gewacht voor we ons bod uitbrachten ;). :X
Ben benieuwd. Onze nieuwe woning is ook ruim boven de waarde aangekocht, dus alle extra is welkom (maw: we schieten er niks mee op 8)7 ).
Succes. Hou ons op de hoogte :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-04 21:16
Het aantal te koop staande huizen in Nederland lijkt te stabiliseren:
http://infogram.com/totaal-1ggk269ddjrj2n0
https://infogram.com/woningen-nederland-1g57pr03dzx7p01

In Amsterdam stijgt dit aantal al een tijdje:
https://infogram.com/amsterdam-1g4qpz6l0jqo21y

bron http://huizenmeter.nl/

[ Voor 17% gewijzigd door superpolm op 19-05-2018 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Verschrikkelijke grafieken trouwens. Die eerste grafiek lijkt weer te geven dat er bijna geen huizen meer te koop staan zo op het eerste gezicht. Terwijl het slechts een afname van 135k naar 110k huizen betreft. Ok, nog steeds zo'n 20%, maar als je 1 seconde naar zo'n grafiek kijkt lijkt het alsof er 90% minder huizen te koop staan. Het tijdpad is ook wel kort, nog geen jaar.
Die tweede grafiek is al mooier. 50% afname in circa 10 jaar, dat geeft al een beter beeld. Al had ook hier de Y as best bij 0 mogen beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Die grafieken geven een vertekend beeld, de tijdseenheid is niet consequent en de andere as loopt niet vanaf 0..

De grafiek van Amsterdam laat een dip in januari zien, wat mogelijk valt te verklaren doordat mensen net voor kerst(vakantie) hun huis niet te koop zetten.. Het zegt niets over de langere periode.

Als ik vroeger in de brugklas van de middelbare school een dergelijke grafiek zou tekenen ging er een dikke rode streep door.

[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 21-05-2018 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
De gekte kent wel grenzen. Een huis wat hier voor een absurde prijs te koop was gezet heeft na 5 weken de vraagprijs (te weinig) met 3% verlaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-04 21:16
Tehh schreef op maandag 21 mei 2018 @ 10:08:
[...]

Verschrikkelijke grafieken trouwens. Die eerste grafiek lijkt weer te geven dat er bijna geen huizen meer te koop staan zo op het eerste gezicht. Terwijl het slechts een afname van 135k naar 110k huizen betreft. Ok, nog steeds zo'n 20%, maar als je 1 seconde naar zo'n grafiek kijkt lijkt het alsof er 90% minder huizen te koop staan. Het tijdpad is ook wel kort, nog geen jaar.
Die tweede grafiek is al mooier. 50% afname in circa 10 jaar, dat geeft al een beter beeld. Al had ook hier de Y as best bij 0 mogen beginnen.
gelukkig staan de hoeveelheden er bij. wat ik zelf interessant vind is dat het lijkt dat het aantal huizen niet meer afneemt, dat kan natuurlijk weer omslaan. maar dat is een tijd geleden dat dat is gebeurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PKHS
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-04 10:57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Rukapul schreef op maandag 21 mei 2018 @ 11:14:
De gekte kent wel grenzen. Een huis wat hier voor een absurde prijs te koop was gezet heeft na 5 weken de vraagprijs (te weinig) met 3% verlaagd.
Idem hier. Hoekwoning die erg ambitieus 320k vroeg is nu al een halfjaar te koop. Hoewel goede woningen (eigenlijk eerder, niet hele slechte) nog steeds zo weg zijn en het merendeel al via FB verkocht wordt. Op Funda staan de woningen waarbij dat niet gelukt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Cbs ook over april 2018 https://www.cbs.nl/nl-nl/...-procent-duurder-in-april eerlijk gezegd hecht ik daar meer waarde aan dan een of ander vertekende grafiek :P.

@superpolm kijk eens naar de horizontale as: de eerste tijdseenheid is 5 tot 18 oktober 2017 en de laatste is 14 april tot 22 mei 2018 ;).
Señor Sjon schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 09:55:
[...]

Idem hier. Hoekwoning die erg ambitieus 320k vroeg is nu al een halfjaar te koop. Hoewel goede woningen (eigenlijk eerder, niet hele slechte) nog steeds zo weg zijn en het merendeel al via FB verkocht wordt. Op Funda staan de woningen waarbij dat niet gelukt is.
Hier in de buurt staat al enige tijd een 2 kapper te koop voor veel teveel geld. Die is 2 jaar geleden voor 2 ton minder gekocht. Alhoewel de markt vanzelf de prijs inhaalt met huidige prijsstijgingen.

[ Voor 63% gewijzigd door Sport_Life op 23-05-2018 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
Inmiddels zitten we boven de prijzen van 2008. In dat artikel staat ook dat het aantal transacties daalt. Ik vraag mij ernstig af of wij nu afstevenen op de volgende huizencrisis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-04 20:35
pingkiller schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 20:31:
Inmiddels zitten we boven de prijzen van 2008. In dat artikel staat ook dat het aantal transacties daalt. Ik vraag mij ernstig af of wij nu afstevenen op de volgende huizencrisis.
Wat denk je zelf? Is de welvaart net zo hard gesteten als de huizenprijzen? Het is wachten op een volgende schokgolf waardoor het rentewapen van de ECB is uitgewerkt. Kan over paar maanden of over 30 jaar zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
pingkiller schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 20:31:
Ik vraag mij ernstig af of wij nu afstevenen op de volgende huizencrisis.
We zitten al in een hele dikke crisis. Alleen is dat er een van een woning tekort.

Eigenlijk was de 'vorige' crisis geen huizencrisis, maar een hypothekencrisis. Door enorm te gaan draaien aan de knoppen kun je elke markt ontregelen. Zo is de bedrijfsbusjes markt ook gecrashed toen je prive geen grijskenteken meer mocht. Dan duurt het weer even voordat de markt een nieuw evenwicht vindt.

Ik geloof niet zo in de zeepbel.
Elk huis wat nu verkocht wordt, wordt voor minimaal 50% afgelost in 30 jaar. Veel zelfs voor 100%. Al zou de markt stagneren, dan nog kunnen al deze mensen prima hun huis verkopen. En elk jaar 'uitzingen' maakt het probleem ~3% kleiner.
Dus elk huis heeft nu een risicoprofiel dat afneemt. Dat is niet te vergelijken met de aflossingsvrije tijd met hypotheken boven de marktwaarde. Waarbij je huis meer waard MOET worden om problemen te voorkomen.

Ook is er enorm veel spaargeld in de markt gestopt. En is er een bult woningen goedkoop verhandelt. Er zit dus bij de recent verkochte woningen al meteen een stuk (over)waarde in het huis. Bij een eventuele correctie naar beneden kan dit eerst verdampen en kan de woning veel langer verkocht worden zonder restschuld. Dan gaat de markt ook niet zo hard op slot en zal een correctie veel makkelijker worden opgevangen.

En als laatste moet je kijken naar de betaalbaarheid van de hypotheken. De huidige normen zijn zo al zo scherp dat iemand fors in salaris kan terugvallen en nog steeds zijn maandlasten kan betalen. En dat is inclusief aflossing. De aflossing kun je ook pauzeren.

Ik krijg maandag de sleutel van mijn huis. 80% van mijn max., rente 20 jaar vast, volledige aflossing in 30 jaar en de woning is nu al -€30k meer waard op de markt dan toen ik mijn handtekening zette....
LittleTycoon schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 01:28:
[...]

Wat denk je zelf? Is de welvaart net zo hard gesteten als de huizenprijzen? Het is wachten op een volgende schokgolf waardoor het rentewapen van de ECB is uitgewerkt. Kan over paar maanden of over 30 jaar zijn.
Over 30 jaar? Ik heb nu al medelijden met al die mensen met een afgelost huis... die kunnen dat dan niet meer betalen...
Pagina: 1 2 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.