Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1
Acties:

• Nordlys
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Vandaag een WTF moment gehad bij het bieden op een huis in Groningen:

https://www.funda.nl/koop...noorderbinnensingel-19-a/

Bij het online bieden (vreselijk concept als je het mij vraagt) is de woning voor 345.000 weggegaan (zonder voorbehoud van financiëring). Vraagprijs was 275.000, de woning was in 2012 gekocht voor 248.500. Grootste aanpassing aan het huis is geloof ik het dakterras.

• BFmango
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 13-10 11:46
quote:
Arator schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 10:57:
[...]

Nu ben ik wel voorstander van jullie ruimtegebruik. Bij ons is er op gebied van ruimtelijke ordening veel te lang geknoeid met lintbebouwing (zelfs shoppingparken in lintbebouwing 8)7 ) als ergste uitwas (in mijn ogen)

[...]

Moet je eens kijken in dit topic. Als ik zie wat er daar gevraagd wordt voor een koopwoning, of wat men durft vragen voor een "afgeleefd tuinhuis", dan denk ik als Belg, "dan zetten we het zelf wel".
Nu zal het dan wel afhangen wat een gemiddelde bouwgrond doet qua prijs.

[...]

Sociale woningbouw zit bij ons ook jaren achter met bouwen. En het laten bouwen door projectontwikkelaars zit bij ons in de lift.
Ik ben zelf geen fan van die projectontwikkelaars. Het zijn geen liefdadigheidsinstellingen, dus zij pakken ook een winst (maar lopen natuurlijk ook het risico). En met een beetje geluk heeft die architect toch een beetje zijn best gedaan om er geen eenheidsworst van te maken.

Ik zou trouwens niet weten waarom een rijtjeswoning niet zelf gezet kan worden. En het enige wat, volgens mij, mensen tegenhoudt om appartementen te zetten is het nodige budget om een blok te zetten. Maar ik ken wel mensen die de nodige budgetten hebben kunnen vinden om zelf een blok met 6 appartementen te zetten.

[...]

Je hebt zelfbouw en zelfbouw. Je kan natuurlijk je woning zelf zetten en elke vrije dag muurtjes metselen, kabels trekken etc. Of je kan inderdaad gaan aankloppen bij een aannemer die het voor je zet. En dan alle tussenvormen ertussen.
Wat er bij ons ook nog bestaat is "sleutel-op-deur" in allerhande facetten. Van "je stapt binnen en kiest een grond en woning" tot "je levert zelf de grond aan, kiest een basis en neemt opties erbij". Dikwijls zijn het aannemers die wat groter zijn geworden, een architect in huis hebben gehaald. Een opstapje naar projectontwikkelaar zeg maar.

Wat ook gedaan wordt om de prijs te drukken, is je koopt een kavel. Zet daar in je vrije uurtjes wat later een garage moet worden. Je richt deze garage een beetje simpel in en gaat daar wonen. Ondertussen kan je verder sparen voor de rest van de woning, die je ook zelf zet. Dit zijn natuurlijk plannen van járen die dan dikwijls nog doorkruist worden door de eerste baby. Dan zijn we aan het praten over stress :P
Ik heb jarenlang in België gewoond, ben terug naar NL verhuisd. Veel Belgen bouwen inderdaad zelf huizen. En dan krijg je zoiets:

https://www.google.com/ma...zI227A!2e0!7i13312!8i6656

Waarbij dat rechter huis natuurlijk veel eerder gezet is dan het linker huis. Oplossing voor die muur aan de zijkant dan? Gewoon dichtpurren. Hebben ze hier nu ook gedaan, maar staat nog niet op Google Maps. Dan ziet het eruit alsof een T-Rex de hele zijgevel heeft ondergekotst.

https://www.google.com/ma...EPNkeA!2e0!7i13312!8i6656

De projectbouw in België is verder echt triest. Inspiratieloos, suf, saai en we plempen maar wat vierkante blokken neer. Dit is een nieuwbouwproject in Oud-Turnhout:

Vergelijk dat met een beetje gemiddeld nieuwbouwproject in Nederland en je begrijpt wel wat ik bedoel!

Het is geen geheim dat onze huizen duurder zijn en dat wij veel meer voor grond betalen, maar daar krijgen we op andere fronten (o.a. ruimtelijke verordening) wel veel voor terug.

BFmango wijzigde deze reactie 14-07-2018 11:37 (3%)

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 22:03

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

quote:
Señor Sjon schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:22:
Het is mijn werk en ik (+ andere marktpartijen) krijgen volgend jaar al niet voorspeld. :P Er zijn zoveel factoren en triggers mogelijk, dat niet te voorspellen is wat een nekslag is of maar een zuchtje wind.
Dit dus. de gekozen invloeden zijn dermate beperkt dat ze nogal weinig zeggen. Daarnaast gaat het voornamelijk uit van het doorzetten van de ontwikkelingen van een beperkt aantal jaargangen. Zeker als je het beeld heel positief uitsnijdt kan je het heel positief laten lijken (wat ze dus ook doen) maar zodra je de meetpunten ook maar iets aanpast lijkt het stukken minder rooskleurig als dat het getoont wordt:

al ga ik er vanuit dat dit niets nieuws onder de zon is hier

Je kan hem ook brengen als "de prijscorrectie van 2008 is eindelijk herstelt", "de bubbel wordt weer opgeblazen" of op een andere manier om de trend minder rooskleurig als te laten zien waarbij je het dieptepunt van 2013 niet als start neemt.

Ik vraag me derhalve ook af wat dit met het gedachtenproces van de minder geinformeerde koper doet. We kennen de gouden bomen die tot in de hemel rijken nog wel (belegingshypotheken, correctie 2008, etc)

[Oo[:::|:::]oO]

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 00:42

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

quote:
inc schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 08:05:
Het hele verhaal wordt door elkaar gehaald, ik rij niet in een A6. Dat was een opmerking over dat iedereen wel een A8 wil rijden maar niet kan betalen.

Ik hou er wel mee op.
Niet iedereen wil een A8 rijden, ken zat mensen die er niet in gezien willen worden of vanwege hun functie er niet in mogen rijden (te dure uitstraling).

Ik zou er best een willen hebben, en kan het ook betalen. Maar dan moet ik 80k inleveren op woongemak of iets anders en dat wil ik niet :). Daarbij ben ik niet zo status gebonden, dus heeft dat ook geen waarde voor mij.

Overigens zit ik in dezelfde situatie als jij, appartement op A locatie van een grote stad en ivm een kind willen we groter gaan wonen.
Het verschil is dat wij enkele jaren geleden het appartement hebben gekocht, toen de prijzen nog acceptabel waren. Uiteindelijk met bijna 55% winst verkocht. De waarde die er nu aan hangt hadden wij destijds (als starter) nooit deze woning kunnen kopen, dan hadden we voor hetzelfde geld in een veel mindere buurt gezeten.
De vraag is: hebben wij het goedkoop gekocht of koopt de nieuwe eigenaar het duur? Ik denk eerlijk gezegd een combinatie van beide, waarbij de nadruk steeds meer op het tweede gaat liggen. Met andere woorden: het is de dip na 2009 die ervoor zorgde dat de prijzen een afwijking kregen, niet de stijging die in de jaren na 2013 voorkwam. Doordat wij in de dip kochten hadden wij de luxe om voor relatief weining geld op een toplocatie te wonen.
Een uitzondering zijn de grote 4 steden (in eerste instantie Amsterdam, later ook gevolgd door Utrecht, Rotterdam, Den Haag). Deze waarde is verstoord door beleggers en internationale expats.

Prijzen worden in de media vaak gerefereerd aan 2008, dat ligt inmiddels 10 jaar achter ons, alleen al inflatie (op inflatie, etc) verklaard voor een groot deel de waardestijging.

Zie onderstaande grafiek. De gele lijn toont tussen 1996 en 2017 een hele gezonde stijging, wanneer je de periode 2002-2013 eruit haalt. Op de lange termijn (1900-2020) zul je deze fluctuatie vaker zien, iets dat inherent is aan marktgestuurde vraag en aanbod.

Sport_Life wijzigde deze reactie 27-08-2018 09:05 (35%)

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 13-10 12:24
Heeft er iemand stilgestaan bij de mogelijkheid dat we nu op "Return to normal" zitten?

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• 3x3
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21-08 17:23
Hier een plaatje met de effecten van falend overheidsbeleid op de huizenmarkt.

& nogmaals In mijn optiek de belangrijkste oorzaken van de problemen nu
  • In de crisis verhuurders / woningbouwverenigingen extra belasten - sterk verminderde bijbouw in de crisis.
  • Gemeenten die tijdens de crisis hun grond niet verkochten maar prijzen boven de marktprijs hielden - sterk verminderde bijbouw in de crisis.
  • Verminderde bijbouw in de crisis - waardoor veel bouwvakkers uitstroomden, en we nu verminderde bouwcapaciteit hebben.
  • Migratie zowel asielzoekers met voorrang in de sociale huurmarkt als kenniswerkers buiten de EU met extreme belastingvoordelen die zorgen voor verdrukking op de particuliere huurmarkt.
Het fundament voor de crisis is vooral gelegd door Rutte II en Balkenende IV. Maar ook Rutte 1 en 3 hebben denk ik te weinig gedaan om te zorgen voor een gezonde huizenmarkt.

Balkenende IV - 2007 - 2011

Rutte II 2012 - 2017

3x3 wijzigde deze reactie 24-10-2018 09:56 (7%)

• 3x3
Iedereen die al voor '92 een huis had heeft relatief veel waardevermerdering gehad in zijn/haar huis.

Tegelijkertijd, geen enkele generatie heeft zo goedkoop kunnen lenen als mensen die nu een hypotheek nodig hebben.

3x3 wijzigde deze reactie 08-11-2018 01:48 (21%)

• kwakke01
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 11-10 10:59

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 07:51:

[...]

Dus de Nederlanders aan de randen van het land (en dan met name de randen die het verst van de Randstad zitten) zijn niet belangrijk. Got it!
... als dat inhoud dat er niemand in mn nieuwe achtertuin komt wonen, dan heb ik er vrede mee; ben niet voor niets verhuisd van een ingebouwde hoekwoning in Almere naar het buitenland ;)

Day three by HansKwakkel, on Flickr

als er dan íets aan het ov zou moeten gebeuren, dan zou een intercity tussen Emmen en Zwolle wel op het lijstje mogen; een uur met de trein terwijl het met de auto 3 kwartier is; da's niet echt een motivatie om voor de trein te kiezen..

kwakke01 wijzigde deze reactie 13-11-2018 08:25 (15%)

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 01:37
Iemand die op zijn 16e begint te werken staat er financieel op zijn 26e een stuk beter voor dan iemand die op zijn 26e pas begint met 40k studieschuld erbij. Die logica klopt als een bus.

Dat de huizenprijzen sinds 2002 meer dan verdubbeld zijn is vrij normaal als je de trend ziet (inflatie + groeiende bevolking).

Dus fysiek werken vanaf je 16e klinkt aantrekkelijk, als je het lange termijn effect op je lijf even negeert. Maar is het ook zo aantrekkelijk?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dus ja, als je iets kan wat goed in de markt ligt is een studie helemaal zo gek niet :) Daarnaast kan ik dit als ik zou willen prima volhouden tot mijn 70e, wat de gemiddelde fysieke arbeider niet kan zeggen. Vanwege de financiën denk ik niet dat ik zo lang door zal werken, maar de toekomst zal het leren.

• fotografie999
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online
ABN AMRO kwam vandaag met een nieuwe woningmarkt monitor: https://www.abnamro.nl/nl...monitor-januari-2019.html

Zij verwachten dat tot 2021 de prijzen verder zullen stijgen en het aanbod verder zal afnemen.

• PM_Petrol
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 09-10 13:17
Señor Sjon schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 15:53:
Die babyboomers moeten wel voor de hoofdprijs appartementen kopen. Overigens strookt dit niet helemaal met ander onderzoek dat senioren liever in hun eigen wijk/huis willen blijven.
Plus een dikke hypoteehkrente:

Waarbij er denk ik ook veel aflossingsvrije hypotheken hebben genomen.

|| Xiaomi Mi 9T Pro 64 GB Black || Homey ||

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21:12

Richh

HODL

mister_S schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 13:28:
@Richh waarom ben je zo zeker van een toekomstig woningoverschot?

Zeker ben ik er niet van (migratie (kan 2 kanten op) en levensduur is de vraag) maar als we de huidige lijnen doortrekken is het vrij logisch.
mister_S schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 13:37:
Dat is wel gebaseerd op vele aannames. Als al die baby boomers naar verzorgingshuizen verkassen, als de leegloop niet wordt aangevuld door geboorte en migratie, als de trend van alleenwoners niet verder toeneemt, als de zeer ambitieuze bouwplannen slagen etc. zal een woningoverschot mogelijk een probleem zijn. Ik zie het niet gebeuren.
Babyboomers verkassen niet. Het is normaler dan ooit dat men tot hun dood in de oude gezinswoning blijft. Thuiszorg is gebruikelijk en gratis, plus het is zelfs mogelijk om je afbetaalde woning opnieuw onder een hypotheek te zetten om van je overwaarde te leven.
Geboorte neemt in alle westerse landen af. Dit heeft te maken met dat vrouwen nu ook carrière maken waardoor mensen later en minder aan kinderen beginnen.
De bouwplannen kunnen niet slagen door tekort aan vakmensen.

Richh wijzigde deze reactie 26-01-2019 13:49 (52%)

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

satya schreef op maandag 4 februari 2019 @ 22:47:
[...]
De woningen in de wijk gaan ook redelijk omhoog, ik zie prijzen van 160k tot 200.000k voor rijtjeswoningen betaald worden.
[...]

8)

Harrie_ wijzigde deze reactie 04-02-2019 23:06 (4%)

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 00:12
3x3 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 08:24:
[...]

Bij versneld aflossen loopt een bank gewoon rente mis ten opzichte van wat jij als klant beloofd hebt aan rente te betalen. Als je wel versneld 30K wilt kunnen aflossen, dan is een hypotheek waar je 20% mag aflossen een oplossing voor jou.

Als je een huis alleen met je partner kan financieren maar niet in je eentje kan betalen, dan is het huis misschien wel te groot/duur voor 1 persoon. Als je dat financieringsprobleem op kan lossen
door 30K bij te storten is dat netjes, en eerlijker dan een bank opzadelen met ongeveer het dubbele kredietrisico.
De bank wilde hier extra aflossing, niet de klant. Het was ook niet te duur, zeker niet te groot, en het was ook prima te betalen, maar de bank had een of andere correctiefactor voor ZZP inkomen....

Dus de bank wilde 30K hebben, en dat konden ze krijgen ook, maar dan wilden ze ook nog een boetebedrag erbij. Maar als hij de tent verkocht had en de 30K had uitgegeven aan overdrachtsbelasting en een verhuizing hadden ze hem wél boetevrij een 30K lager bedragen willen financieren. Dat is natuurlijk absurd.
Harrie_ schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 08:52:
[...]
Ok, sorry, dan heb ik het over een ander systeem. Maar ik bedoel te zeggen dat het vrij cru is het dat het zo werkt. Ik ben nogal kritisch op hoe dit hele syteem werkt (dat had je al in de gaten :+) maar dat komt niet in de laatste plaats vanwege mijn vorige hypotheek waar administratief e.e.a. misgegaan was (fout van de bank) waardoor de bank deze wilde stopzetten. Hypotheek is altijd iedere maand netjes betaald maar daar heeft de bank dan op zo'n moment geen boodschap aan. Ik kan daar wel vier pagina's over voltypen maar daar is dit topic ook niet voor bedoeld; ik kan het enkel samenvatten met 3 van deze: 7(8)7 7(8)7 7(8)7
Het huidige geldsysteem is ook gewoon georganiseerde misdaad, maar dan gelegaliseerd en deels publieke sector.
http://voluntarysociety.org/conditioning/cartoons/ATT00122.jpg
twain4me schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 17:17:
[...]
En ergens is het als verstandig persoon best zuur als minder verstandige mensen een bailout krijgen.
Ja tuurlijk joh, want het toppunt van kapitalisme is het onverbreideld immoreel afpersen van dommere mensen? Het fatsoenlijk functioneren van een markteconomie kun je niet los zien van wat basale morele regeltjes.

Overigens baal ik er ook altijd van als er weer een of andere bank overeind gehouden wordt. Maar dat heeft niks met domme mensen te maken maar met slimme mensen die slecht zijn.

...dit ging nog even door, dus is het wel genoeg met de rant. Het topic is ontwikkelingen op de huizenmarkt, geen agitatie vs de huidige maatschappij.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 08-02-2019 09:46 (30%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• 3x3
Interessant.

De CU komt met een totaalplan voor de woningmarkt.
https://www.christenunie....naar+volkshuisvesting.pdf

Woningbouwcorporaties weer vrij spel geven om commerciële vastgoedbaasjes te worden.

De vorige keer dat dat gebeurde trok dat niet de beste bestuurders naar de sector:

3x3 wijzigde deze reactie 11-03-2019 14:13 (41%)

• 3x3
https://www.tweedekamer.nl/profiles/tweede_kamer/themes/tweede_kamer/src/templates_v2/assets/images/logo-tweede-kamer.gif

Vandaag een belangrijk debat in de 2e kamer. over de Wet maatregelen middenhuur.

De middenhuur heeft een belangrijke maatschappelijke functie in Nederland voor de middeninkomens.
Het lijkt erop dat een aantal partijen de boel willen kapotfiscaliseren. We hebben allemaal gezien wat extra belasting heeft gedaan voor het aanbod van de sociale huur, een zelfde behandeling willen politici dus ook geven aan de middenhuur :(

uit het FD:
Huisjesmelkers

Kleine verhuurders worden de dupe, vrezen zij. Ten onrechte worden zij weggezet als huisjesmelkers die woekerhuren vragen. Een maandhuur van €1200 voor een appartement van 65 vierkante meter klinkt misschien veel, maar in Amsterdam is zo'n koopwoning ook duur, met al snel een WOZ-waarde van €365.000.

En die waarde is de basis voor veel heffingen: pakweg €140 aan onroerendezaakbelasting, bijna evenveel aan rioolheffing en €4380 aan box 3-belasting. Tel daar de jaarlijkse erfpachtcanon bij op plus onderhoudskosten van rond 1% van de woningwaarde en er resteert een nettorendement van nog geen 2%. Aanzienlijk meer dan een spaarrekening, maar niet bepaald een woekerwinst.

Voor wie zowel sociale huur als vrije huur in portefeuille heeft, zijn hoge geliberaliseerde huren een must om de exploitatie rond te krijgen, beweert een belegger op Twitter. Dat is niet overdreven, reageert Van de Noort. Hij noemt het voorbeeld van een Amsterdamse portefeuille van negenendertig woningen, waarvan zes met een huur boven de liberalisatiegrens. 'Het nettorendement ten opzichte van de WOZ-waarde komt uit op 0,1%.'
Huurrendementen van 2 tot 0,1% terwijl je op de beurs op lange termijn makkelijk 7% / 8% haalt.. zijn natuurlijk niet interresant. Ik denk dat het leidt tot nog meer schaarste op de markt, niemand die meer wil investeren in de bouw van nieuwe middenhuur woningen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Meer belastingagressie is geen oplossing als woningen toch al schaars zijn.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

twisterNL schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 22:09:
20 minuten met als beste adviezen:

"dAn Ga Je ToCh VeRdEr WeG wOnEn. DaAr iS pLeK zAt."
"DaN zOeK jE tOcH hUiSgEnOtEn. DaT iS hEeL nOrMaAl TeGeNwOoRdIg."

Veel flauwekulgelul dus. Alleen die van om het woningzoeken als sollicitatie te behandelen is nog wel noemenswaardig.
Dit inderdaad. Ik heb 'm trouwens even gefixed voor je:

Maar goed dat is natuurlijk wel een beetje de essentie van de discussie; mensen die vroeger konden gaan wonen waar ze wilden (ook verder van hun werk af omdat ze geen 40km file tegen kwamen op een traject van 50km) die kunnen nu precies vertellen aan de nieuwe generatie dat ze in feite op alles concessies moeten doen.

Andere kant van het verhaal is natuurlijk ook dat ik mensen spreek die klagen dat ze geen woonruimte kunnen vinden in Amsterdam, als je dan voorstelt dat ze wellicht in een dorp in de buurt van Amsterdam wel betaalbare woonruimte kunnen vinden kijken ze je aan alsof je voorstelt dat ze naar de kop van Groningen moeten. :X

• 3x3

Interessant stukje analyse van de NOS over de bovenkant van de huizenmarkt.
De nieuwe miljonairswoningen staan in Almere
VANDAAG, 10:09
ECONOMIE
Nederland is 44 miljoenenbuurten rijker geworden. Onder andere in Almere, Amersfoort en Oegstgeest zijn er buurten bij gekomen waar meer dan de helft van de woningen inmiddels meer dan een miljoen euro waard is, meldt onderzoeksbureau Calcasa op basis van eigen analyses.

In 2015 waren er nog maar negen miljoenenbuurten, door de grote prijsstijgingen op de huizenmarkt waren het er vorig jaar 53. De duurste straat van Nederland ligt nog steeds in Wassenaar. In de Konijnenlaan was een woning afgelopen jaar gemiddeld 2,5 miljoen euro waard.

Dat staat in schril contrast met de Tholensstraat in Terneuzen, die zich de goedkoopste straat van Nederland mag noemen. Een woning kost daar gemiddeld 90.000 euro.

Overgooi
Een van de buurten die er aan de bovenkant uitschieten is Overgooi in Almere. Daar is de gemiddelde waarde van de huizen in enkele jaren tijd fors gestegen. In 2014 was ongeveer een kwart van alle woningen goed voor een miljoen, nu is dat al bijna driekwart.

Door de financiële crisis nam het aantal miljoenenwoningen na 2007 nog flink af, tot een dieptepunt in 2013. Toen waren er nog minder dan 15.000, zo'n 44 procent minder. Inmiddels is het aantal gestegen tot een absoluut hoogtepunt: er zijn nu 53.500 miljoenenwoningen in Nederland.

Keizersgracht
De meeste van die panden staan in de regio Amsterdam. Ook liggen de tien straten met de meeste miljoenenwoningen allemaal in de hoofdstad. De Keizersgracht spant de kroon.

Overigens lijkt de groei van de huizenprijzen in het duurste segment wel af te vlakken. De prijzen van miljoenenwoningen zijn afgelopen jaar minder hard gestegen dan de prijs van het totale woningaanbod in Nederland. Overigens nemen het aanbod en de verkoop van miljoenenwoningen af.
Miljoenenwoningen in Almere.
En over heel Nederland 3x meer miljoenenwoningen dan in 2014.

3x3 wijzigde deze reactie 15-04-2019 10:42 (4%)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 01:41
Pazzi schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:08:
Dat lijkt me niet helemaal te kloppen. Als de rente stijgt, stijgt ook je totale hypotheeklast. De aflossing (in ieder geval bij nieuwe hypotheek) blijft gespreid over 30 jaar.

Dus ook bij een hogere rente los je € 450 af in de eerste maand, alleen is het totaalbedrag voor de hypotheek hoger (want meer rente).
Als ik het zo nareken lijkt het toch wel te kloppen.

200k @ 2% (annuïtair)

200k @ 5% (annuïtair)

Ik weet niet hoe je het het makkelijkste uit kunt leggen, maar:

Vanwege annuïtair betaal je elke maand (en dus jaar) even veel. (vb: ~€9k bij 2% en ~€13k bij 5%)
Omdat je de laatste paar jaren bijna niets meer open hebt staan, maar bij 5% je maandelijkse bedrag wel hoger is kun je die periode dus veel meer aflossen.. wat automagisch betekend dat je in het begin minder aflost. :P (want het totaal aan aflossing is altijd €200k)

SmiGueL wijzigde deze reactie 29-04-2019 13:10 (21%)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TMC
  • Laatst online: 18:52
marowi schreef op zondag 12 mei 2019 @ 09:40:
Mijn verkopend makelaar zegt dat hij in 2007 de markt in Amsterdam al zag dalen voordat in 2008 de crisis aanbrak. Hij zegt ook dat de markt in Amsterdam nu langzaam aan het kantelen is, en dat hij van veel andere ondernemers vergelijkbare signalen hoort.

We zullen zien 🤷‍♀️

Als die van ons nog maar “even” verkoopt voor de hoofdprijs ;p
Op Huizenzoeker.nl worden de verkoopsites geïndexeerd. Daaruit blijkt dat in Amsterdam en Utrecht de prijzen niet (veel) meer stijgen maar in de andere grote steden nog wel. Ik check deze site maandelijks en de berichten over een stagnerende markt die we sinds begin dit jaar horen kwamen niet onverwacht, sinds de zomer van 2018 is de prijsstijging in Amsterdam en Utrecht gering. Hoe betrouwbaar het verder is durf ik niet te zeggen aangezien het niet om verkoopcijfers gaat natuurlijk.

Amsterdam
http://graphs.huizenzoeker.nl/noord-holland/amsterdam/vraagprijs-m2.gif

Utrecht
http://graphs.huizenzoeker.nl/utrecht/utrecht/vraagprijs-m2.gif

Rotterdam
http://graphs.huizenzoeker.nl/zuid-holland/rotterdam/vraagprijs-m2.gif

Den Haag
http://graphs.huizenzoeker.nl/zuid-holland/s-gravenhage/vraagprijs-m2.gif

Eindhoven
http://graphs.huizenzoeker.nl/noord-brabant/eindhoven/vraagprijs-m2.gif

TMC wijzigde deze reactie 12-05-2019 12:15 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:10

Bron: in Juni verschenen DNB rapport, pagina 26/27 (https://www.dnb.nl/binari...i%202019_tcm46-384378.PDF)

Plaatje spreekt voor zich: huizenprijzen Amsterdam gedaald (kwartaal op kwartaal). Let op, deze cijfers lopen natuurlijk altijd achter op de werkelijkheid.
Met een beetje geluk krijg je in Amsterdam je woning nog verkocht aan een 'gek'. De rest van Nederland zal spoedig volgen...

Miks wijzigde deze reactie 16-06-2019 15:21 (16%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Miks
Het is maar net de vraag of hogere lonen zorgen dat de huizenprijzen gaan stijgen. Hogere lonen worden betaald door het bedrijfsleven en komen ergens vandaan. Ik zie CEO's en aandeelhouders in de huidige machtsverhoudingen geen salaris inleveren, dus worden loonstijgingen betaald door het verhogen van de prijzen.

Het gevolg is een hogere inflatie! En daardoor stijgen de rentes en dalen de woningprijzen juist! Dus nog meer reden om ff te wachten met kopen!
Sport_Life schreef op zondag 16 juni 2019 @ 16:46:
Zolang de rente laag blijft zullen huizenprijzen nooit als een baksteen naar beneden vallen. Betaalbaarheid wordt ook steeds beter sinds iedereen die verhuisd lucht meeneemt...
Goed verhaal maar klopt niet.

Betaalbaarheid neemt juist af. Let op, bij dalingen van de huizenprijzen neemt de betaalbaarheid nog verder af, want aflossen is dan grotendeels voor niks: aflossen is dan namelijk enkel om niet onder water te geraken.

Miks wijzigde deze reactie 16-06-2019 16:55 (40%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Miks
Trouwens hoor ik veel mensen zeggen dat de huidige schaarste de prijzen stuwt. Blijkt niet uit de data. Oftewel, tot op zekere hoogte is bijbouwen geen oplossing voor de veel te hoge prijzen. Wellicht een open deur, want leennormen zijn natuurlijk veel meer bepalend voor wat iemand kan bieden.

https://mobile.twitter.co...tatus/1139215824277913601

• Miks
twerk schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 14:41:
[...]
Dit is onjuist, de woningmarkt is ook een markt van vraag en aanbod en juist een van de redenen dat de prijzen zo omhoog zijn geschoten is een gebrek aan aanbod.
Hoe zeer ik jouw redenatie ook begrijp, dit dacht ik zelf namelijk ook, klopt dit niet. Een tekort aan huizen heeft nooit aantoonbaar geleid tot hogere prijzen.
Als voorbeeld hiervoor wordt altijd aangehaald dat er enorm veel bouw was ten tijde voor de crisis in Spanje. Toch bleven de prijzen daar stijgen. En zie ook onderstaande grafiek, die ik nog maar eens herhaal:

Zie ook dit

Oftewel, er is (bijna) geen link tussen woningnood en huizenprijzen. Leennormen, speculatie, FOMO en prijsopdrijving door weinig toezicht op taxateurs hebben die link (waarschijnlijk) wel.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:25:
[...]
In plaats daarvan hebben ze een half miljoen migranten binnengelaten waarvan een groot deel met voorrang de sociale huursector ingedrukt wordt. De autotochtonen zien af van 15 jaar langer thuis wonen en drukken de rest van de markt omhoog.

Huisjesmelkers <3 immigratie
Leuk frame. Waar lees je dat?
Zoals je dit nu schrijft is het onwaar/agitprop. Steekwoorden: Netto migratiecijfers en uitsplitsen vluchtelingen (met voorang op sociale huur) en andere migranten.
CBS over Immigratie/Emigratie naar migratieachtergrond:

Dit is de som van economische migranten en vluchtelingen, vluchtelingen is dus nog een order grootte kleiner. Als ~8K woningen per jaar de hele Nederlandse huurmarkt ontwricht dan is er een ander probleem...

ANdrode wijzigde deze reactie 25-06-2019 10:29 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Miks
Het tekort aan huizen verklaart niet de huidige prijsstellig, aldus FTM. Precies wat ik dacht. Eigenlijk kan er dus gesteld worden dat bouwen,bouwen, bouwen niet de oplossing is!

https://www.ftm.nl/artike...b-legitimeren-huizengekte

Er wordt ook wel beweerd dat projectontwikkelaars achter het 'bouwen, bouwen, bouwen' credo zitten... zodat de grondprijsspeculanten dus heel hard kunnen cashen.

Hoe dan ook, gezien de gekte hoeft er maar iets te gebeuren in de economie en we komen in een negatieve spiraal terecht. Er kan zomaar 40% af, gezien de huidige onbetaalbaarheid.
Het lijkt alsof de 18-jaar cycle zich gewoon gaat herhalen, en dan was de dip in 2013 slechts een kleine.

https://www.propertygeek....e-18-year-property-cycle/

Acties:
  • +4Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 23:10
Weer wat berichten in de media dat de groei afvlakt nav CBS cijfers. Kan ook eigenlijk niet anders omdat de (meest gekozen 10 jaar vast) hypotheekrente sinds 2018 al niet verder daalt. Aan de groei van het inzetten van familiegeld en spaarpotten komt natuurlijk ook een keer een einde.
Nog steeds best wel hoog eigenlijk.

En alweer een stuk minder verkopen dan vorig jaar.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...7-procent-duurder-in-juni

ASW1 wijzigde deze reactie 22-07-2019 13:45 (18%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:56:
Ja.. een daling in de afgeleide... de prijzen stijgen dus door.
In een extreem ruiserige dataset: december, januari, februari hebben geen reële maand-over-maand verandering.

Maar inderdaad, het stijgt.

Gemiddelde op maandbasis afgeleid vanuit tijdserie[x maanden geleden]^(1/x)

ANdrode wijzigde deze reactie 22-07-2019 21:41 (10%)

• ANdrode
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 19:13:
[...]
Misschien in de dataset, maar dat haal ik niet uit die grafiek.
Ik heb het over 6/12 maanden gepakt omdat 1/3 te ruisering zijn en in mijn ogen geen deel van de trend.

Hieronder heb ik ze wel meegenomen. Let op, andere schaal op Y-as:

• ANdrode
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 22:00:
Ook die geeft op de 1-maand dus een jaarlijkse stijging van ruim 4%
En in december een daling op jaarbasis van 8%. Vind ik raar in een markt die als geheel niet gedaald was. Het zijn immers geen verkoopprijzen maar een index van de woningwaarde.

Ik heb geen inzicht in (a) de 60 strata en (b) de gewichten van de regio's en strata, terwijl beide nodig zijn om er goed over te kunnen redeneren. Laat staan in de WOZ-waarden (en verandering van WOZ-waarde per 1-1) die het model mogelijk domineren.

Ik vind de maand-over-maand stijging in ieder geval geen betrouwbare indicator. Zie december, januari, februari.

2018-11-01 1.1202653 297502
2018-12-01 0.9271955 288356
2019-01-01 1.2296624 302157
2019-02-01 0.9907229 298717
2019-03-01 1.0476292 302845
2019-04-01 1.0571732 302456
2019-05-01 1.0569022 303240
2019-06-01 1.0469951 301736

Tot oktober kunnen we in ieder geval goed weer spelen. "In de zomer kopen mensen geen huizen maar gaan ze op vakantie, daardoor stijgen de prijzen niet".
spoiler:

Hier zie je dus in groen de gemiddelde stijging van de index tov een jaar geleden, en in oranje de gemiddelde stijging tov 3 maanden geleden, oftewel voor de zomer. Stijging per kwartaal zal ik maken jullie hem willen zien, kost weer 5-10 minuten en nu geen inspiratie voor :+.

ANdrode wijzigde deze reactie 23-07-2019 23:53 (3%)

• Miks
@Beanie
Sorry maar jouw info rondom de grond slaat echt nergens op. Alsof die grond 15 jaar lang niet ingezet kan worden voor bijvoorbeeld akkerbouw? :X Rekenrente van 5%, are you kidding me? 30 procent grondverlies dat je daarna gewoon weggeeft zeker? Of verdwijnen die vierkante meters? _O-

Met een waardevermeerdering van €10 naar €500 kan je de grond (uitgerekend op een bierfiltje) maarliefst 10 keer voorzien van een laag bladgoud. 8)

Je hoeft mij niet uit te leggen dat er kosten zijn verbonden aan het bouwrijp maken. Maar jouw uitleg is echt lachwekkend als je me daarmee probeert te overtuigen dat een 10.000% verhoging van de grondprijs daarmee te verantwoorden valt.

Materiaalkosten
Je laat mij niet geloven dat er zoveel extra productiecapaciteit nodig is voor de bouwmaterialen. Onderstaande grafiek laat zien wat de nieuwbouwproductie is.

Miks wijzigde deze reactie 23-08-2019 01:25 (19%)

• Miks
Zo alle sectorvriendjes zijn weer uitgepraat. Recht lullen wat krom is.

Toevallig he dat de nieuwbouwprijs de koopbubbel volgt? En dat in tijden waar rentes op bedrijfsleningen alleen maar zijn gestegen krankzinnig hard zijn gedaald? De situatie op de huizenmarkt is gekkenhuis met prijsstijgingen van 7% op jaarbasis. En de nieuwbouwhuizen doen daar nog een schepje bovenop. Dan hebben we nog de automatisering/robotisering/globalisering die materiaalkosten alleen maar heeft laten afnemen.
Oh oh oh, wat heeft de bouwwereld het moeilijk.

• Miks
Señor Sjon schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:41:
[...]

Dat heeft er alles mee te maken, ontwikkeling 101.

[...]

Erm, die rente betaal je of boek je af vanwege de financieringskosten. Dat kost dus geld. En nee, eer je alle neuzen bij gemeente en provincie zover hebt, je nog een stempeltje moet halen bij RvS ben je uiteindelijk jaren verder, maar goed, we lossen weer een klein stukje woningproblematiek op. Helaas is dat normaal, want je mag niet zomaar op je grond huizen gaan bouwen. Daarvoor moet je eerst bestemming hebben, maar je plan moet wel in een woonvisie komen en ook de provincie moet niet toevallig andere belangen hebben.

[...]

Dude... Wat voor een werk doe je en hoe oud ben je? Ik heb het idee dat je pas sinds de opkomst van de huidige economie post 2014 meekijkt. Moet ik uit gaan leggen hoe je rijwoningen voor 170k in de crisis aan de straatstenen niet kon kwijtraken? Zo'n woning deel je nu uit voor 250-300k. Dat er in de loop der jaren tienduizenden euro's aan overheidsmaatregelen de bouwkosten opjagen?

Je rekent met het verschil tussen dieptepunt van de crisis t.o.v. bovenkant van de economische groei. Ik kreeg 4 jaar geleden met moeite een tweekapper kwijt voor 325k in courant gebied. Diezelfde woning gaat nu over de 5 ton. Overigens is je grafiek een mediane prijs, dat is wat anders dan gemiddelde.

Maar ik zie dat je heel goed kan inkopen. Denk alleen dat er niemand komt opdagen voor je tarieven. :P

@ANdrode Prijsstijging is met name schaarste aan grond, niet zozeer leencapaciteit. Dar drijft alleen de resterende woningen nog verder op.
Dus je ziet het als taak van een bouwer om te speculeren op grond. Ga toch weg man, je snapt er niks van. Dat de speculanten zich hebben vergist in de risico's van speculatie kan je de overheid toch niet kwalijk nemen?

Blijkbaar is dat dus de teneur bij de bouwers. Dat ze grondposities hebben ingenomen heeft er alles mee te maken dat ze gouden bergen voor zich zagen. Pakte helaas wat anders uit.

Je geeft zelf ook aan dat een huis dat enkele jaren geleden voor 325k verkocht werd en nu voor 500k. Denk je echt dat de kostprijs van een huis in zo'n korte tijd 50% hoger ligt? Koekoek. Als jij in de bouw werkt dan begrijp ik waarom men het zo moeilijk heeft.
De CAO lonen zijn in die tijd echt geen 50% meegestegen. Grondprijs net zo goed niet.

• Beanie
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 24-09 17:03
Miks schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:57:
@Beanie mooie post. Met veel ben ik het eens... maar ik zie een afname in ijzerprijs de afgelopen 5 jaar?
Die afname zie ik niet? Als de grafiek op 5Y staat dan is de prijs precies gelijk maar ook maar heel even. Kijk je naar eind 2014 begin 2015 t.o.v. nu dan is er een verschil van 25-30% lager destijds. Het laagste punt eind 2015 ligt bijna 60% lager dan wat de prijs nu doet.

Echter is het enkel erts. Punt wat wel van belang is, zijn de kosten in de rest van de keten van erts naar eindmateriaal gestegen? Dit kan door meerder factoren komen o.a.:
- Gestegen brandstofkosten
- Wet- en regelgeving op verwerking
- De eerder genoemde vermindering van productiecapaciteit
- etc.

Daar hebben we als forumposters gewoon geen zicht op waardoor je dit nooit transparant in kaart gaat brengen. Overigens haal ik ijzer enkel aan als voorbeeld omdat je dat specifiek noemde, in woningen is dat maar een erg klein deel. Probleem is echter dat het heel moeilijk is om de prijzen van ruwe materialen te achterhalen die voor woningbouw van belang is. Maar ook hier kan ik mij goed voorstellen dat die prijzen zijn gestegen doordat er steeds strikter gekeken wordt naar de milieu impact van het winnen van grind, zand, e.d. Dan vergeet ik voor het gemak nog even striktere veiligheidseisen voor werknemers bijvoorbeeld.
kabeltjekabel schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:52:
In DE smeren ze zo de NYMkabel in het stucwerk; dat doen we hier niet...

[...]

Ooooh, zonder grond wordt het natuurlijk wel makkelijk. En

En die tweede link is inderdaad van die huizen waar je met de decoupeerzaag kunt inbreken. SKG*** op het sluitwerk en nul sterren op de muur lol.

Vannacht ook bij familie geslapen en wakker geworden van krakende vloer... bleh.
Was nog even benieuwd naar die woningen van Eigenwijs bouw, dus naar de configurator. Wat schets mijn verbazing de vanaf prijs is als je alles maar dan ook alles zelf doet. Heb dus wat doorgeklikt en ga uit van alles laten doen, ander gaat de vergelijking scheef.

Met 1 stukje extra luxe (een paar tuindeuren en metselwerk in plaats van hout) komt de prijs ineens uit op net iets meer dan € 150.000,- voor een woning van 94 m².

Voor een compleet plaatje:
Huis: 150.000,- ofwel 1.595,- per m² helemaal klaar al weet ik niet of je dan ook je nutsaansluitingen en gehele elektra installatie erin hebt zitten. Keuken zal er in geen geval inzitten, badkamer waarschijnlijk ook niet dus komt er snel 20.000 bij. Zie er toevallig niks over op de site staan daar, dus reken maar dat je niks meer dan een casco woning krijgt.

Grond: € 300,- per m², kavel van ca. 225 m² = 67.500,- ofwel een totaalprijs van ca. 220.000,- en dan is het nog maar de vraag of je een dergelijke woning ook op je gekozen plek mag bouwen volgens de geldende voorschriften.

Los van regels, gekeken naar de markt waar de grond goedkoper nemen we een verkoopprijs aan van 265-275 v.o.n., inclusief volledige badkamer, keuken en toilet. Met een kostprijs van ca. 250.000 zit er dus een minimaal een 15.000 voor de eigenaar/ontwikkelaar tussen, ofwel 5-6%. Dan vergeet ik nog BTW, notaris (voor grond en woning) Daar zitten nog een behoorlijk aantal onzekerheden tussen, want ze melden niks over elektra, af- aanvoer water, installaties (CV/warmte).

Stel dat de verkoopprijs hoger ligt, ca. 325K v.o.n. Dat is 270K excl. BTW met wat wegschrijfposten blijft er misschien 300K over voor de ontwikkelaar. Notariskosten à 1.500 + 1.500 voor woning en grond.paar andere posten en je hebt grofweg 295K wat overblijft Heb je 45K 'winst' ofwel 18%, maar daar moet wel alles van betaald worden aan standaard kosten. Uitgaande van een eenpitter (komt niet voor) die een 8 maanden bezig is met die ontwikkeling heeft dus bruto 5.625 per maand aan ontwikkelwinst. Een leuk salaris, maar absoluut niet schofterig veel als ik hier het 'wat verdient de GoT'er topic doorlees.

Even een nette berekening:

Zodra je meer projecten hebt lopen gaan de verdiensten ook omhoog, maar dan lukt het je ook niet meer alleen. En dan ga ik ook nog eens uit van een korte ontwikkeltijd. Duurt het bijvoorbeeld 4 maanden langer wordt het ineens 4K per maand.

Hierbij vergeet ik nog even dat een vrijstaande woning van 94 m² zonder garage/berging/schuurtje incourant is en ook niet te vergelijken is met wat in de markt wordt aangeboden waar die berging, etc. dus wel bij zit. En natuurlijk nog andere dingen zoals zonnepanelen die nu gemeengoed zijn geworden op nieuwbouwwoningen.

Vind Eigenwijs dus ook behoorlijk eigenwijs en weinig transparant over wat je voor de kosten werkelijk krijgt. Kun je dat dan wel eerlijk gebruiken om mee te vergelijken wat je traditioneel als nieuwbouw koopt?

Edit:
In de bereking mist nog een hoop, bouwleges bijvoorbeeld. In Zwolle: uitgaande van 155K bouwkosten zijn die ook weer 5.000,- reken nog wat ander klein grut bij de gemeente en je bent weer 7500 verder.

Beanie wijzigde deze reactie 25-08-2019 00:24 (61%)

• Miks
@JustDutch als jij wil weten waarom ik het boevenbende noem dan dien je inderdaad echt zelf op onderzoek te gaan. Er gebeurt zo veel onder de radar, en je ziet voornamelijk de uitkomsten.
Ook denk ik dat je je goed moet afvragen of je wel bij de BAM wil werken. Bij een mogelijk volgende crisis zullen het opnieuw de grondspeculanten kunnen zijn die zwaar moeten afschrijven.

Het is misschien zware kost maar ik kan je deze PBL publicatie aanraden. Heel kenmerkend is ook onderstaand plaatje en de actuele discussie dat er Vinex gebouwd moet worden in Rijnenburg.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 00:12
Miks schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 01:21:
Nederland kent een tekort van ongeveer 250.000 huizen, in 2030 nog steeds 200.000. Al lijkt het erop dat dit tekort in 2030 alleen maar groter zal zijn vanwege bijvoorbeeld de stikstofuitspraak.
Knap die voorspellingen. Is dat dan met of zonder de 80K netto immigratie per jaar?
Miks schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 01:21:Ook drijft speculatie de grondprijs voor boeren op. Hoe zal het toch komen dat de landbouwprijs de hoogste is van Europa?.
NL is binnen Europa het land met de hoogste bevolkingsdichtheid. Ruim 400 per vierkante km. België nr2 met ruim 300 per km2. Duitsland en Luxemburg zitten maar net over de 200 per km2...

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 26-08-2019 02:34 (7%)

• ANdrode
  • Niet online
klaaas schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:36:
[...]
Maar dan komt er ineens wel een percentage van 7% uit de hoge hoed. Dat lijkt lekker weinig. Maar daar doet Aedes precies wat ze Koerhuis verwijten: ze vergelijken appels met peren. Want die 7% gaat over het totale aanbod van sociale huurwoningen. Maar hoe groot dat totale aanbod is weten we niet. Behoorlijk nietszeggend dus. Wel kunnen we terugrekenen. Stel dat die 7% die 15k is. Dan hebben we het over een totaal aanbod van ca. 214k woningen. 214k verhuisbewegingen dus. Dat lijkt ontzettend veel, maar dat is wat? Zo'n 6% van het totale bestand aan huurwoningen? Hm. Misschien is dat nog wel veel, maar gevoelsmatig is het niet een schokkend, onmogelijk getal. Ik krijg dan toch het idee dat er bewust met getallen gegoocheld wordt om tot een wenselijker antwoord te komen.
Ik denk dat die 7% gewoon klopt. Het is niet echt weinig: Dit heeft wel een significant effect op de wachtlijst. Bij 15 jaar is dat een jaar extra.

Het aantal verhuisbewegingen bij sociale huurwoningen is relatief hoog. Mijn gevoel uit observatie is dat veel mensen er heel kort wonen en andere mensen heel veel langer. Kan dit zo snel niet terugvinden in WooN 2018.

Gemiddeld 15 jaar lijkt mij in ieder geval realistisch.
offtopic:
Merk wel op dat daar tussen huur als geheel en sociale huur een verschil zit. Het /lijkt mij/ dat men in dure huur niet lang blijft zitten net zoals als in appartementen. Grootste deel bewoners zal een voorkeur hebben voor koop of een huurwoning.

En als toevoeging, het doorstroomplaatje (PowerBI link). Puur omdat het een functionele stroom-grafiek is, die zijn zeldzaam:

• klaaas
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 00:10
kabeltjekabel schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 18:27:
De kosmetische details mogen inderdaad geskipt worden ten kosten van functionele details ja.
De details van de hedendaagse woningen zijn functioneler dan ooit. Daar is amper wat in te winnen, hooguit met wat duurdere materialen. En daar voegen we dan vaak wat kosmetische zaken aan toe. Klopt. Ik begrijp dat jij dat liever niet hebt, maar is er behalve persoonlijke voorkeur een reden om dat niet te doen? Lossen we de problemen (of 1 probleem) van de woningmarkt op als we dat doen? Ik zie het niet.
Onzin. Met een zonwering voor de ramen heb je nog steeds de regen en zon op de muren, de zonwering houdt ook geen regen tegen en moet elke x jaar vervangen worden, in tegenstelling tot de overstek.
1) een overstek heeft slechts invloed op een klein deel van de gevel t.a.v. regen en zonlicht aangezien die over het algemeen niet loodrecht naar beneden komen. Ik ben speciaal voor jou vandaag even gestopt om de volgende foto te maken:

Ik weet niet precies wat er aan de hand is, maar het heeft iig met het overstek te maken. We hebben het dus over de 50cm direct onder de overstek waar de overstek van invloed is. Tamelijk minimaal.

2) onze gevels kunnen prima tegen regen en zon. Onze metselwerk gevels zijn tegenwoordig spouwmuren en slaan dus niet meer door bij een regenbui. Zon hebben ze al helemaal geen last van. Het weer heeft wel invloed op de kozijnen, maar wel of geen overstek maakt voor het onderhoudsinterval niet uit. Sowieso hebben tussen- en onderdorpels het meeste te lijden en die zitten buiten de 'invloedssfeer' van een overstek. Als je dan iets wilt verbeteren kun je beter kunststof of aluminium kozijnen nemen. Zoninstraling kan een probleem zijn met het oog op temperatuur, maar dat is met een zonnescherm beter te regelen. En als je die jaarlijks moet vervangen doe je echt iets verkeerd.

3) Als overstekken daadwerkelijk minder onderhoud zouden opleveren zouden woningcorporaties gek zijn op overstekken. Maar dat zijn ze niet. Daarbij moeten overstekken ook onderhouden worden (schilderwerk). Tenzij je er trespa tegenaan schroeft natuurlijk. Oerlelijk, maar als jij er graag in woont: be my guest.

Dus ik weet niet waar het idee vandaan komt dat overstekken functioneel beter zijn, maar dat is echt niet zo. Misschien in de jaren 30, maar zelfs toen was het vooral een esthetische keuze. Kantpannen waren in die tijd ook al gemeengoed.

Daarnaast noemde je hogere verdiepingen, maar waarom dat functioneler zou zijn heb je niet onderbouwd.
Spouwmuur wordt alleen fors dikker als je volhard in het gebruik van antieke isolatiematerialen waarbij je relatief weinig isolatiewaarde per cm hebt. Bijvoorbeeld steenwol ipv PIRplaat.
Kijk uit hè: PIR platen (harde isolatieplaten in z'n algemeenheid) zijn veel arbeidsintensiever en dat wilde je juist voorkomen...
25 jaar geleden stelden de isolatie-eisen geen fluit voor. Van 1992-2012 is er niks veranderd qua eisen voor muur/vloer/dak isolatie.
Dat is een behoorlijk misleidend statement. De eisen t.a.v. Rc-waardes zijn slechts de ondergrens en maar een onderdeel van de totale eisen t.a.v.de energiezuinigheid van een woning. Sinds 1995 (uit mijn hoofd) hebben we de EPC-eis voor de totale energiezuinigheid van een woning en die is in de loop der tijd meerdere malen aangescherpt.

https://www.klaastuin.nl

• Miks
Miks schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 23:32:
[...]
Tien jaar geleden wilde niemand in Almere wonen, en nu is het één van de steden waar Amsterdammers en masse naartoe uitwijken. De grote steden zijn allang niet meer de creatieve broedplaatsen die het ooit waren, en met de huidige hoge prijzen zijn ze begonnen aan één van de laatste momenten voordat het verval zich inzet. Dat is gebeurd in de jaren 70, en dat zal zich opnieuw voltrekken.
Schaamteloos mezelf quoten, heerlijk! Grote steden krijgen het, denk ik, steeds lastiger. Stedelingen krijgen geen kinderen. Huizenprijzen blijven maar stijgen.
New York is qua populatie al aan het dalen: https://www.bloomberg.com...inking-demographic-trends

Let op mensen, ik geloof dat de groei van de stad aan het kantelen is.
Leuke is de Wikipedia van Amsterdam:
Vanaf de jaren tachtig veranderde de stad in demografisch opzicht. Doordat in korte tijd veel meer vrouwen gingen werken werd er later getrouwd en kwamen er minder kinderen, er kwamen meer alleenstaanden en meer ouderen. Stijgende huren in de stad, betere lonen, verhoogde woningeisen en betaalbare nieuwbouw in omliggende gemeenten trokken veel oud-Amsterdammers met jonge kinderen naar buursteden als Almere, Amstelveen, Haarlemmermeer, Purmerend en Zaanstad. Tegelijkertijd vestigden zich in een relatief korte tijd een relatief grote groep migranten uit vooral Turkije en Marokko in een paar oude wijken. Deze veranderden daardoor snel van karakter.
Wikipedia: Amsterdam

Herkenbaar? Vergelijking gaat bijna 1-op1 gelijk op met nu. De jaren 80, toen had Amsterdam echt een imagoprobleem. New York net zo.

Mijn inschatting: het mooie Amsterdamse beleggerspandje is de miskoop van de eeuw.

Miks wijzigde deze reactie 23-09-2019 23:47 (13%)

• ASW1
Als deze voorspelling uitkomt gaan we weer verder omhoog
:
https://www.telegraaf.nl/...theken-dit-jaar-nog-lager

• ASW1
Hier nog een interessant zojuist uitgekomen rapport van UBS voor investeerders in onroerend goed (de woningmarkt om preciezer te zijn)
https://www.ubs.com/conte...S-DOWNLOADREPORT-30092019

Voor ons raar dat Amsterdam helemaal los wordt gezien van de rest van het land, maar ook juist interessant om de stad eens te zien in een rijtje met met andere steden.
Leuk plaatje is bijvoorbeeld het aantal jaarsalarissen dat het kost om een appartement te kopen:

Er worden vele steden besproken, en over onze hoofdstad heeft men het volgende te melden:
Amsterdam has recorded the strongest price increase of all cities in the study since 2015. On average, real prices have in-creased by close to 10% a year, outpacing income growth by far. This spectacular rally in the housing market can be attributed to the very strong regional economy and rap-idly loosening financing conditions amid a wave of speculative buying. As housing in the city has become increasingly unaffordable, people are voting with their feet. Over the last four quarters, price growth has slowed to 5% and fallen below the national average for the first time since 2008. Should there be an economic recession, a correction seems very likely.
Interessant dat wordt aangegeven dat de wal het schip lijkt te keren, ofwel dat de rek eruit lijkt wat men kan/wil betalen. Dit staat uiteraard op gespannen voet met de stijgende salarissen die juist weer ruimte voor verdere groei geven en welke trend wellicht nog niet meegenomen is in dit rapport. Uiteraard gaat dit alleen op zolang de economie goed blijft en kan een recessie de huizenprijzen laten dalen. Tot zover eigenlijk niets nieuws. Leuk plaatje erbij is de historische City-to-country ratio, ofwel wat huizen in de steden kosten tov daarbuiten. Om nog maar eens aan te geven in wat voor totaal andere situatie we tegenwoordig zitten dan in de jaren '80; de ratio was toen negatief ofwel de stad was goedkoper dan daarbuiten, pas rond 2000 heeft het 10 jaar rond de nul gehangen om daarna definitief door te slaan naar een overtuigend positieve ratio voor de stad.

Verder een heel leuk rapport dat je qua risicoinschatting wel moet nemen voor wat het is namelijk een risicoanalyse voor beleggers in de woningmarkt. Wat voor zelfbewoners juist als positief gezien kan worden (bv overheidsmaatregelen om prijsstijgingen af te remmen) wordt door hen vooral als een beleggingsrisico gezien. Ook wordt een stad al gauw afgewaardeerd als oninteressant omdat de verwachting is dat er niet veel rendement meer uit te halen valt, wat natuurlijk iets heel anders is dan dat de woningmarkt instort.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Autosport

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True