veel te laat in laten schrijven - nu moeite woning zoeken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-06 15:58
Hallo mede Tweakers,

laat ik maar gelijk beginnen met het probleem en oorzaak: Doordat ik niet mezelf jaren geleden heb laten inschrijven bij mijn huidige gemeente maar dit pas 2 jaar geleden heb gedaan merk ik nu dat het vrijwel onmogelijk is om een sociale huurwoning te krijgen.

Waarom ik mij pas 2 jaar geleden heb laten inschrijven en niet 10 jaar geleden doet er weinig toe, maar ik was gewoon koppig en dom in die tijd en kan mezelf wel voor mijn hoofd slaan.

in mijn gemeente en omstreken doen ze vrijwel niet aan loting woningen dus dat vervalt, een sociale woning word veel aangeboden maar moet je toch echt wel +5 jaar ingeschreven staan als je kans wilt maken.

Kopen kan niet omdat ik te weinig verdien en een hypotheek met lening samen niet meer dan 100k is.
Vrije sector is voor mij net te duur.

ik weet eigenlijk niet meer wat ik nu moet doen, moet ik nog langer thuis blijven wonen en hopen dat ik toch hoe dan ook een sociale woning krijg? hopen dat ik over een jaar minimaal 300 euro netto extra verdien zodat ik een vrije sector woning kan krijgen?

Moet ik mij bij een andere gemeente laten inschrijven waar wel veel loting woningen worden aangeboden?

ik wil geen discussie over waarom ik pas 2 jaar sta ingeschreven of horen hoe dom het van mij is, want dat weet ik inmiddels |:( :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:52
Je moet iemand zoeken om de woonlasten mee te delen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als je met je huidige eisen geen woning kunt vinden, zit er weinig anders op dan je eisen te verlagen. Woning delen, 'op kamers', in het buitengebied zoeken, etc. En iedereen die je kent laten weten dat je wat zoekt, ik ken ook meer dan een handje-vol in mijn omgeving die op die manier aan een betaalbare (zelfstandige) huurwoning gekomen zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door naitsoezn op 21-02-2018 16:09 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:57
Nog even thuis blijven wonen en flink doorsparen totdat er een huis tot je beschikking komt. Profiteer hier van. Nu kan het nog! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:55
Je wilt geen discussie, maar ook die andere discussie is al meermalen hier gevoerd. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Laatst online: 15:48
Er zit niks anders op om te wachten. Of om te zoeken in goedkopere vrije sector evt in andere regio.
Weet niet of je in een andere regio mag inschrijven zonder dat je je huidige 2jaar kwijt raakt.

Wat @naitsoezn zegt is natuurlijk ook een optie.

Daarnaast is 5 jaar nog vrij "kort".

Ik ken andere regio's waar het vanaf 10 jaar is.

[ Voor 26% gewijzigd door corporalnl op 21-02-2018 16:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-06 21:36
Als ik je een tip mag geven, ga in ieder geval niet nog meer domme beslissingen maken.
Nu ken ik je thuissituatie natuurlijk niet, maar zolang je het daar nog goed hebt, blijf daar dan nog wonen.
Maar ik zou in ieder geval niet kiezen voor een woning waar je eigenlijk niet wil wonen.

Ondertussen gewoon blijven reageren op huurwoningen waarin je geïnteresseerd bent, misschien heb je een keer geluk dat je degene bent die het langst ingeschreven staat. Tot die tijd heb je alle tijd om te sparen totdat je de woning krijgt waar je ook echt gelukkig kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
mugenmarco schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:03:

Moet ik mij bij een andere gemeente laten inschrijven waar wel veel loting woningen worden aangeboden?
Je moet niks, maar dat is soms wel de enige oplossing die met wat geluk je snel een woning oplevert.

Het hangt er natuurlijk vanaf hoe snel je uit huis weg wilt; als het meer een wens is ipv. noodzaak, wachten tot je genoeg jaren hebt.
Voor sommige regio's zijn dat er 10 à 12, voor andere bijv. 4 à 6.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen idee welke regio je woont maar je ziet de laatste tijden ook "leegstand huur"; dan kan je bepaalde woningen (appartement / rijtjeswoning / kantoor / monument) tegen relatief lage kosten betrekken voor een bepaalde termijn. Verder is er ook nog anti-kraak; vaak aangeboden door vastgoed-handelaren die graag een betrouwbare huurder willen met een normaal huurcontract ipv dat er krakers in een pand komen te zitten.

Nou wil ik niet heel lastig doen; maar met een bruto inkomen van minder dan 1900 Euro (want in de topicstart gaat het ook over een lening erbij), zou ik sowieso even bedenken of zelfstandig wonen niet een relatief hoge last legt op je inkomen. Bij een normale annuiteitenhypotheek (30 jaar) voor 100K, is je netto maandlast initieel rond de 350 Euro maar dat loopt op naar 500 Euro; reken 250 erbij voor gas, water, licht, internet; nog eens 100 tot 150 Euro voor alle verzekeringen.

Just saying; ik kan niet in je portomonnee en/of huidige levensstijl kijken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-06 15:58
jeroen3 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:05:
Je moet iemand zoeken om de woonlasten mee te delen.
al rond gekeken maar in mijn huidige gemeente is daar geen vraag naar.
Ryan_ schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:08:
Nog even thuis blijven wonen en flink doorsparen totdat er een huis tot je beschikking komt. Profiteer hier van. Nu kan het nog! ;)
Dat is inderdaad iets wat ik al doe op het moment maar als ik het zo bekijk zal ik dus nog jaren thuis moeten blijven wonen. Ik heb het wel erg goed thuis maar gezien mijn leeftijd is het tijd....

Iedereen bedankt voor het snelle antwoord maar het bevestigd mijn enige optie: thuis blijven wonen en ondertussen blijven reageren op woningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:55
Neem een vriendin :P

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:38
Bij voorkeur een rijke.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Señor Sjon
Anders kost het alsnog geld. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hij heeft nog geen huis en jullie zitten nu al Huiskamer-grappen te maken? :+

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-06 20:11
*knip* offtopic

[ Voor 144% gewijzigd door Krisp op 22-02-2018 09:34 ]

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:59
Ik heb een keer binnen circa 3 maanden reageren een leuk huisje ''gekregen''. Ik kwam op basis van mijn meettijd (inschrijftijd) op plek 19 terecht, dus ik had ook de gedachten: hé jammer, leuke woning maar helaas.
Ineens werd ik gebeld en wij konden samen met 4 andere mensen gaan kijken. De andere hebben geweigerd, wij hebben akkoord gegeven en hoppa ik (wij) had de woning.

Qua inschrijftijd zat ik ook zeer slecht in vergelijking met de rest maar toch (in mijn ogen) snel een leuk huisje gekregen.

Dit terwijl ik wel eisen had: min 3 slaapkamers (1 logé, 1 grote slaapkamer + 1 kantoor), een zolder, een voortuin, een leuke achtertuin, aparte keuken etc etc.

Het draait dus ondanks dat het geen loting is ook een beetje om geluk. Je hebt altijd mensen die maar wat reageren ondanks dat ze het financieel helemaal niet kunnen opbrengen, je hebt mensen die reageren omdat ze zich vervelen, je hebt mensen die uitgenodigd worden net wanneer ze op vakantie zijn etc etc.

[ Voor 13% gewijzigd door LopendeVogel op 21-02-2018 16:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:40
In laten schrijven? Dat heb je uiteindelijk zelf (niet op tijd) gedaan.

In bijna elke gemeente is het zo dat de wachttijd voor een sociale huurwoning enkele jaren bedraagt. Beetje naief om ervan uit te gaan dat dit vanzelf binnen een jaar goed zal komen.

Er zit waarschijnlijk niets anders op om gewoon thuis te blijven wonen, flink te sparen en blijven reageren op het aanbod wat voorbij komt. Misschien heb je net zoveel geluk als @LopendeVogel. Ik moet er ook bij zeggen dat ik samen met m'n vriendin ongeveer hetzelfde heb meegemaakt (binnen enkele maanden een appartement via loting), dit was in Noord Limburg.

[ Voor 4% gewijzigd door nielsn op 21-02-2018 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ik weet verder niet hoe het zit, maar mensen die het huis uit worden gezet door hun ouders kunnen toch ook ergens wonen zelfstandig, zonder baan of met minder inkomen. Misschien is zo'n constructie een mogelijkheid? Eigenlijk is het te gek voor woorden, je valt tussen wal en schip met een bepaald loon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Eens met bovenstaande van @LopendeVogel ik had ook aardig wat eisen en deze heb ik, in de korte tijd dat ik reageerde wat aangepast en zodoende vertrek ik volgende week naar mijn eigen appartement.
Wat je zou kunnen doen is, als daar enige rede toe is, urgentie aanvragen? Maar voor “te laat ingeschreven en nu heb ik haast maar is er niets” geef ik je weinig kans.

Blijf wat langer thuis wonen dan kan je doorsparen en een buffer opbouwen want verhuizen/uit huis gaan kost aardig wat geld.. spreek ik nu uit ervaring :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:40
ToFast schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:54:
Ik weet verder niet hoe het zit, maar mensen die het huis uit worden gezet door hun ouders kunnen toch ook ergens wonen zelfstandig, zonder baan of met minder inkomen. Misschien is zo'n constructie een mogelijkheid? Eigenlijk is het te gek voor woorden, je valt tussen wal en schip met een bepaald loon.
En dan de mensen die het echt nodig hebben hiermee benadelen? Lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik had mijn huidige ( ok het is geen geweldige woning maar het is goedkoop, voor de prijsklasse behoorlijke isolatie.. etc ) binnen 2 weken na inschrijving..

verder kan je naar antikraak kijken.. alleen loopt je wel het risico dat je regelmatig moet verkassen..

[ Voor 25% gewijzigd door SMSfreakie op 21-02-2018 16:58 ]

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
nielsn schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:56:
[...]
En dan de mensen die het echt nodig hebben hiermee benadelen? Lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling.
Dat is waar, thuis blijven wonen en flink sparen is dan de beste optie lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 922281

ToFast schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:54:
Hij valt niet tussen wal en schip, als ik het zo lees komt 'ie gewoon in aanmerking voor een sociale huurwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:16

EiT

Gewoon blijven proberen. Ik had mijn eerste woning ook binnen een maand.
Kijk vooral of er geen organisatie is die in meerdere gemeente/woonstichtingen doen.

Bijvoorbeeld:
https://www.woongaard.com
Op https://www.woningnet.nl vind je er meer.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:32

Yucon

*broem*

Ik zou me niet blindstaren op loting in een andere regio. Goed, je kunt er geluk mee hebben maar gemiddeld genomen zal het niet automatisch sneller zijn dan in een vergelijkbare regio met inschrijftijd.

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-06 11:06
Zou eens informeren naar een starterslening binnen je gemeente of omliggende gemeenten en toch goed zoeken of je iets goedkoops kan kopen. Betere basis voor je geld (investering) en als je eenmaal in die prijsklasse hebt gekocht zijn je maandlasten vaak een stuk lager dan wanneer je huurt. Kun je gelijk je klusskills een beetje trainen en proberen waarde vermeerdering te creeren.

there's no tweak without the tweaker

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 13:41
Je moet er zelf wel voor open staan, maar al eens geinformeerd over anti-kraak? Je woont dan over het algemeen heel goedkoop waardoor het met gemak binnen je budget kan vallen.

Het is wel zo dat je met anti-kraak geluk en pech kunt hebben; verkoopt het pand snel dan moet je er weer uit en heb je dus pech maar met wat geluk is het een onmogelijk pand om te verkopen en is het wel aangemerkt als monumentaal pand waardoor het niet gesloopt mag worden. Dan kun je er zomaar jaren wonen.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:25
Over dit soort problematiek heb ik mijn broertje ruim een jaar geleden al eens gewaarschuwd, maar volgens mij heeft hij nog altijd niet ingeschreven |:(

Zelf sta ik ingeschreven voor sociale huur terwijl ik ruim te veel verdien en een eigen koopwoning heb. De reden is simpelweg dat als het om shit-hits-te-fan omstandigheden ooit nodig is ik snel ergens terecht kan (baan kwijt, langdurig ziek, je weet het nooit). Ik heb het vermoeden dat er meer inschrijvingen zoals die van mij zijn waarbij mensen niet daadwerkelijk op zoek zijn maar enkel zijn ingeschreven om historie op te bouwen.

Buiten tips welke al in het topic staan kan ik je weinig echte tips geven. Ik weet wel dat buiten de gebaande paden zoeken wel eens kan helpen. Ook ik ken mensen welke goedkoop particulier huren, maar dat zijn ofwel oude kleine appartementen ofwel bij mensen achterom. Wellicht niet wat je als ideaalbeeld in gedachte hebt, maar als je op korte termijn het huis uit wil wellicht de overweging waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-06 22:29

-tom-562

Oliesjeik

^with stupid.
Ik sta ook nog steeds ingeschreven, ondertussen al 13 'jaren' gespaard, just in case :)
Verder, reageer op iedere lotingwoning. Collega van mij had zich ingeschreven (kwam niet uit de regio), en is meteen op alle lotingwoningen gaan reageren. Uiteindelijk heeft hij superveel mazzel gehad, en had na 2 maanden een woning.
Hier in de regio (Arnhem/Nijmegen) moet je rekening houden met minstens 10 inschrijfjaren wil je een beetje kans maken op een woning. En dan heb je vaak alleen nog kans op flatjes, of kleine appartementen in niet de beste wijken... Niet leuk, maar zo werkt het nou eenmaal.
En anders moet je gaan voor particuliere huur. Schrijf je b.v. in op Pararius.nl, die hebben een groot aanbod.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-06 15:19
Voor 100.000k kun je prima een appartementje kopen in een randgemeente.
Zeker als je fulltime werkt, thuis woont en flink gaat sparen EN kritisch naar je uitgaven en vaste lasten kijkt.

Neem een goedkoper telefoonabbo, cut the crap met onzinnige verzekeringen of betaalde Spotify memberships, pak een goedkoper Netflix abbo etc etc.

Moet jij zien hoe snel je een leuk flatje hebt gescoord.

[ Voor 69% gewijzigd door Lensent op 22-02-2018 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:01
Misschien is het wel ergens genoemd en lees ik er overheen, maar over welke regio/gemeente hebben we het hier eigenlijk?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258387

Wat we niet weten maar wat wel handig is om te weten:

- je leeftijd. Als je 30 bent kan ik me voorstellen dat je ouders maar ook jijzelf het hoog tijd vinden dat je zelf een plek zoekt om te wonen. Ben je 19 dan zou ik nog een jaartje of wat lekker sparen en thuis blijven wonen.
- kun je reizen voor je werk. Heb je zelf een auto of ben je afhankelijk van openbaar vervoer? Afhankelijk van openbaar vervoer maakt dat je weer een beperktere keuze hebt als je in een (goedkoper) buitengebied gaat wonen omdat de aansluitingen daar vaak minder goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 19:55
-tom-562 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:42:
Hier in de regio (Arnhem/Nijmegen) moet je rekening houden met minstens 10 inschrijfjaren wil je een beetje kans maken op een woning.
Ik had destijds in Nijmegen erg geluk met mijn huurwoning in het centrum, omdat het zomer was en iedereen die gereageerd had op vakantie was, ofzo. Zo steeg ik van 12e naar 4e en uiteindelijk 1e op de lijst. Even volhouden tot de zomer, dus.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Laatst online: 12-06 10:03
Vriendin en ik hebben heel goed kunnen vertoeven met een tijdelijke verhuur. 400 euro in de maand ongeveer voor een kleine woning. De buurt werd gerenoveerd maar tot die tijd wilde ze geen leegstond. Wij hebben er met plezier gewoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-06 13:02
Basilange schreef op zondag 25 februari 2018 @ 19:22:
Vriendin en ik hebben heel goed kunnen vertoeven met een tijdelijke verhuur. 400 euro in de maand ongeveer voor een kleine woning. De buurt werd gerenoveerd maar tot die tijd wilde ze geen leegstond. Wij hebben er met plezier gewoond.
Dit zie je in regio Den bosch ook heel veel. Woning welke voor minimaal 6 maanden te huren zijn.(kan zomaar een paar jaar zijn als er lastige huurders in de rest van het complex zitten).
En dat voor een meer dan prima prijs dan. Daar zijn de wachttijden echt nauwelijks aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:11
Bij familie, vrienden, kennissen rondvragen of iemand ergens een woning appartement te huur weet bij een particulier.
Ik heb jaren heerlijk vrijstaand in een chalet gewoond in een achtertuin op bijna 100 meter van de weg af.
Het was niet groot en het is dat de eigenaar de woning te koop had gezet en ik zekerheid wilde hebben qua toekomst anders had ik er misschien nog steeds gezeten.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Reageren op huizen waarvan je al weet dat het binnen een aantal jaar gesloopt gaat worden maar nog geen sloopvergunning voor is. Mensen die iets zoeken voor langer reageren er niet op, en als je de laatste normale huurder bent (dus niet de tijdelijke bewoner voor de laatste paar maanden voor de sloop) krijg je vaak EN een urgentie EN een verhuisvergoeding als je er uit moet.

Zelf kon ik na 5 inschrijfjaren in Amersfoort zo een aardig grote flat krijgen om te gaan samenwonen, en na 2 jaar kregen we 5200,- verhuisvergoeding mee en een urgentie die een jaar geldig was. Tijd genoeg om zo wat te vinden (en zeker gevonden) en met een urgentie mogen ze je in sociale huur weer niet weigeren als je ondertussen te veel verdient ;) Nu dus mooi sparen voor een koophuis.

Insert vies grapje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:03
Is het vreemd dat ik er überhaupt nooit over nagedacht heb om mij op mijn 18e direct in te laten schrijven? Ik lees het de laatste tijd wel eens vaker hier en op een ander forum maar ik heb er serieus nog nooit over nagedacht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-06 11:37
Ik heb hetzelfde probleem. Nu een studentenkamer en een paar maanden wachttijd maar voordat ik bovenaan de lijst kom zijn we jaren verder. Dus ik moet m'n kamer houden zolang het mag en hopen op een wonder. Terug naar een hutje op de hei m'n ouders zie ik niet zitten. Eigenlijk zou je je op je veertiende al moeten inschrijven om rond je twintigste een huis te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:57
Als we toch aan het ranten zijn...

Als ik achteraf had geweten dat de woningmarkt zo scheef zou zijn nu, had ik als student zijnde sowieso een kamer gehuurd in plaats van thuis blijven wonen. Of ik had toen al een sociale huurwoning moeten regelen..?
Oke, ik kan nu nog steeds een studentenkamer huren natuurlijk, maar dan zal je net zien dat ik dan net wél dat ene plekje kan krijgen. Daar is het nu dus te laat voor. Thuis ben ik het wel zat :P destijds bewust voor totaal 3 uur reistijd per dag gekozen naar mijn hogeschool, om geld te sparen zodat ik snel een huisje kon kopen wanneer ik klaar met mijn studie zou zijn. Boy I was wrong :)

Door bij mijn ouders te blijven heb ik wel geld kunnen sparen, maar niet voldoende om nu genoeg bij te leggen bovenop een hypotheek. Appartementjes rond de 150k zijn zeldzaam, al helemaal als ik binnen 1 uur reistijd vanaf mijn werk wil zitten en meer dan 30 m2 woonoppervlak wil. Ja, ze staan wel op Funda, voor 145k, maar dat is dan een 'bieden vanaf' prijs die in de werkelijkheid boven de 170k eindigt.
"Maar buiten de Randstad is aanbod genoeg", dat klopt: ik kan ook mijn baan opzeggen en in Noord Groningen aan de slag gaan. Maar dan mag ik daar dus eerst een jaar werken voordat ik een vaste aanstelling krijg en ik überhaupt een hypotheek kan krijgen in dat gebied. Ik ben heel blij met mijn werkplek maar ik zit dit bijna te overwegen :P

Sowieso kan je je afvragen of kopen tegen de huidige (nog altijd stijgende) huizenprijzen wel zo handig is. Ik sta wel ingeschreven voor een sociale huurwoning in een aantal steden, maar daar verdien ik dan weer te veel voor. Aan de andere kant heb je zonder partner (die moet in mijn geval nog een paar jaar studeren) te weinig inkomen om aan de inkomenseisen van particuliere huur te voldoen.

Persoonlijk vind ik het bizar dat 30% van Nederland in een sociale huurwoning moet wonen omdat de primaire levensbehoefte 'onderdak' hier te duur is geworden. 30%, dat is toch geen vangnet meer? En wachtlijsten van 10 jaar? Ik snap wel dat men het startersprobleem niet aan wil pakken, want zonder die starters is er al een woningtekort.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Modbreak:Allen, het gaat hier om de TS, niet om de woningmarkt an sich. Daar zijn andere topics voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:24

XallaX

Meow

Zorg ervoor dat je regelmtaig (lees, zo vaak mogelijk) reageert op woningen en blijf dit doen.
Ook als je niet bij de eerste 3 eindigd is er altijd een kans dat er mensen afvallen/weigeren en je zo naar boven schuift.

Neem eens contact op met de verhuurders van sociale woningen en vraag of er naast de loting ook andere sociale huurwoningen beschikbaar zijn of komen in de vorm van bijvoorbeeld nieuwbouw. Hier gaan die niet altijd mee in de woningnet wachtrij maar er zijn ook losse projecten die door loting o.b.v. inschrijving worden verdeeld.

Uitwijken naar een plaats in de buurt waar wel loting is, een optie en hier zou ik zeker gebruik van maken als het mogelijk is.
Als je eenmaal een woning hebt kun je makkelijker doorstromen of ruilen.

Let op, ik las hierboven een opmerking dat je inkomen niet uitmaakt als je eenmaal in aanmerking komt voor urgentie of een woning, er wordt hier (provincie Utrecht) gekeken naar je definitieve inkomensgegevens op het moment van toewijzing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
mugenmarco schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:03:

Dat is alvast een goed idee, hoe eerder hoe beter. Kijk wel of je recht hebt om je in die gemeente te kunnen inschrijven. Sommige gemeenten willen dat je een binding hebt om in aanmerking te kunnen komen voor een sociale huurwoning. Zo'n binding kan bijvoorbeeld familie zijn die daar al woont, of dat je in die gemeente werkt.

Je kan ook eens proberen om bij de woningstichting binnen te lopen en het gesprek aan te gaan, misschien hebben ze nog ideeën voor je.
Wat je ook kan doen, is reageren op woningen waarvan je verwacht dat je juist niet ervoor in aanmerking komt. Zo weet ik dat iemand reageerde op een woning waar urgenten voorrang kregen. Alleen bleek juist op die woning geen een persoon te reageren die daaraan voldeed. En omdat nagenoeg niemand anders reageerde, bleek hij daardoor ineens bovenaan de lijst te staan, ondanks dat hij ook slechts 2 jaar ingeschreven stond.

En kan je niets vinden, is er in elk geval een goed advies: blijf zoveel mogelijk sparen. Je hebt nu misschien niet genoeg om te kopen, maar ik neem aan dat je nu geen hoge lasten hebt. Als je elke maand zoveel mogelijk opzij zet, kan je over een paar jaar makkelijker een huis kopen én inrichten!

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Pagina: 1