Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 24-08 01:01

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Dit is de TS van deel 3, deze wordt nog aangepast, ook is de topicreeks omgenummerd, dus zitten we stiekem in deel 5 ;).

Hierbij open ik een nieuw deel van het topic over de ontwikkelingen in de huizenmarkt. Het doel hiervan is het volgen van het nieuws en de achtergronden van de ontwikkelingen in de huizenmarkt.Ik heb het grootste deel van de startpost gekopieerd van JvS, die de startpost weer heeft gekopieerd van mij. :+ Als mensen mede auteur willen worden om de startpost vlees te geven, laat het me weten. Ik wil graag de discussie weer zien lopen :).

Vorige delen
Topicreeks: Ontwikkelingen op de huizenmarkt

Aanleiding
Door de crisis zijn banken voorzichtiger geworden in het verstrekken van hypotheken voor huizen en mensen voorzichtiger in het aangaan van hoge hypotheken. Gevolg is dat er een discrepantie is ontstaan tussen vraag en aanbod op de markt voor koophuizen, waardoor er nauwelijks meer een match tussen vraag en aanbod is.

Gevolg
Er worden nauwelijks huizen meer verkocht, en er is meer aanbod dan ooit. Tevens is de huurmarkt drukker dan ooit en stijgen de huurprijzen.

Oorzaak
Daar zijn verschillende meningen over, afhankelijk van of je een huiseigenaar, starter, makelaar of huurder spreekt. Daar gaat dit topic over.

Oplossing
Ook daar gaat dit topic over. Er zijn vele oplossingen, waaronder de afschaffing van de hypotheekrenteaftrek, het vrijgeven van de huurmarkt, een bouwstop (of zelfs slopen), het aftrekbaar maken van restschulden, etc, etc. Vaak gaat het niet alleen over de eindsituatie, maar ook over hoe daar te komen. Het direct en volledig afschaffen van bijvoorbeeld de hypotheekrenteaftrek zorgt ervoor dat vele huishoudens failliet gaan en de huizenmarkt compleet instort. In dit topic gaat het ook om het bespreken van de weg ernaar toe.

Waar gaat het niet over
Allochtonen, de eurocrisis, treinstations, jouw persoonlijke keuze voor een specifiek huis, en alles wat niet te maken heeft met generieke ontwikkelingen in de huizenmarkt. En daar wordt streng op gecontroleerd.

Bronnen
http://woningmarktcijfers.staanhier.nl/blog/
http://kadaster.nl/perskamer/dashboard/default.html
Uiteraard nieuwssites. Link naar de informatie als je een bron gebruikt.

Modbreak:
huisregels
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Geflame naar de NOS, NVM, andere belangenpartijen en naar elkaar wordt rücksichtlos weggemod;
Cijfers kennen een bron. Cijfers zijn niet per definitie fout of gekleurd, dus dat beargumenteer je - met argumenten.

Tot slot
Houd je aan de regels zoals deze hier op GoT gelden, en waardeer elkaars mening, ondanks de verschillen. Geniet en leer van de discussie!

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Ik hoorde ook zo'n item op de radio, waar ook de HRA langskwam. Vreemd genoeg eigenlijk, want
1) de HRA bouwt af
2) met lage rente is de aftrek in combinatie met de EWF al erg laag
3) 101% met zelf betalen rest bijkomende kosten (kosten hypotheek, notaris, taxatie, 2% OB) zorgt ervoor dat men toch al eigen geld meebrengt.
4) hypotheken worden verstrekt op bruto getallen, dus daar heeft de HRA al niks mee te maken.

Engeland zit met de Brexit onzekerheid. Vergeet ook niet dat Engeland, België en Duitsland al wat eerder een oplevende markt hebben gekend. We ijlen hier heel erg na.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 22-02-2018 12:23 (14%)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Ik had de oude tekst nog wel klein gemaakt. }:|

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
We hebben natuurlijk al jaren vastgoedveilingen bij executies. Het voorziet blijkbaar in een behoefte.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Het is in ieder geval meer 'in the open' dan het schimmenspel met een makelaar versus niet-bestaande kopers.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
digifun schreef op woensdag 11 april 2018 @ 22:00:
[...]

Vergrijzing, een hoop dorpen zijn vergrijsd omdat de woningbouw daar tientallen jaren heeft stilgestaan. Geen nieuwe instroom terwijl iedereen bijna is blijven zitten. Dat was ook een generatie die meer streek / dorp gebonden was.
Je MAG niet bouwen. Bv. in Zuid-Holland mag alles op de as Leiden <> Dordrecht, maar daarbuiten.. :N Zo droog je die dorpen vanzelf uit.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
@thewizard2006 in jouw geval hebben we in het andere topic ook wel wat toegelicht hoe e.e.a. komt. ;)

@nare man Buiten een aantal grote steden kan ik me ook van weinig plaatsen echte eye catchers voor de geest halen op woongebied.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
CurlyMo schreef op woensdag 18 april 2018 @ 16:54:
[...]

Het is vooral opvallend hoe weinig mensen een fatsoenlijke financiële huishouding op na weten te houden. De regels van echt aflossingsvrij zijn namelijk vrij simpel. Je betaald de rente tijdens de looptijd en daarna moet je het aflossingsdeel voldoen. De bank gaat na 30 jaar echt niet zeggen dat dat aflossingsdeel afbetalen een flauwe 1 april grap was.
Na 30 jaar (bij voorkeur eerder) sluit je een nieuwe hypotheek af voor weer 30 jaar. Of je verlengt de oude met nog eens 10-20-30 jaar. Het is wel opvallend hoeveel sensatie en paniek er in de artikelen schuil gaat.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
CurlyMo schreef op woensdag 18 april 2018 @ 17:17:
[...]

Oftewel, je verschuift het probleem verder vooruit.
Als je als pensionade makkelijk de maandlast kan lappen, waarom niet? Legio ouderen die ook elke maand huur moeten betalen. Dat lukt ook gewoon. Het is een beetje apart dat je je huis dan helemaal ingelost moet hebben.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
Rukapul schreef op maandag 21 mei 2018 @ 11:14:
De gekte kent wel grenzen. Een huis wat hier voor een absurde prijs te koop was gezet heeft na 5 weken de vraagprijs (te weinig) met 3% verlaagd.
Idem hier. Hoekwoning die erg ambitieus 320k vroeg is nu al een halfjaar te koop. Hoewel goede woningen (eigenlijk eerder, niet hele slechte) nog steeds zo weg zijn en het merendeel al via FB verkocht wordt. Op Funda staan de woningen waarbij dat niet gelukt is.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Over 30 jaar is de sociale huur 1000-1100 per maand, maar heb je gekocht, dan heb je je tweekapper van 400k afgelost voor eenzelfde maandbedrag... Dat gaat nog wel een dingetje worden.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
30 jaar geleden had je een hele andere woningmarkt (pre-Vinex, pre-partnerinkomen).

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
VINEX is veel grootschaliger dan premie-wijken. ;)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Dat is hier offtopic. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Is dat een advertorial van Makelaarsland? Dacht dat de correspondent journalistiek was?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
@thewizard2006 No offense, maar je verkoopproces was verre van soepel als ik zie hoe de verkoop ging in het verkooptopic. Weinig bezichtigingen, weinig animo en slechte foto's. Voor die prijsklasse was de verkoop vrij traag (3+ maanden) en het enige wat ze hoefden te doen, ging ook nog verkeerd. ;) Dat pleit juist weer niet voor de internetmakelaar.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
1) De aflossingsvrije hypotheek is al sinds 2013 niet meer voor renteaftrek beschikbaar.
2) In Nederland is nauwelijks een zelfbouwcultuur. Waarom er niet gebouwd wordt, kan ik bijna een lezing over geven. Maar laten we het hebben over grondbeleid vanuit de overheid, bestemmingsplannen, etc, etc.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Grond is ook nauwelijks beschikbaar voor zelfbouw. Je bent zo een paar ton lichter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
RemcoDelft schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 07:56:
[...]

Zulke huizen hebben we hier ook, als het even kan afgewerkt met golfplaten.
Nope, voldoet nergens aan de voorschriften. ;)
quote:
[...]

Dat is niet het "gemiddelde" huis hoor! Als ik een schatting mag doen: 150.000 euro voor het Belgische huis op de foto, en 650.000 euro voor het Nederlandse huis.
Gedeeld door twee en het is 325k/woning. ;)
quote:
[...]

Als je blij bent met gigantische lege weilanden met af en toe een koe, en achtertuintjes van 30 vierkante meter waar je anderhalve ton kwijt bent voor de kavel, dan krijg je in Nederland inderdaad precies wat je wil.
In de Bermudadriehoek rondom de grote steden wel, daarbuiten heb je wel wat meer keuze. Maar dan nog is de hele ruimtelijke ordening hier niet ingericht op Belgische toestanden waarbij er telkens een huis aan het lintje wordt toegevoegd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Het is mijn werk en ik (+ andere marktpartijen) krijgen volgend jaar al niet voorspeld. :P Er zijn zoveel factoren en triggers mogelijk, dat niet te voorspellen is wat een nekslag is of maar een zuchtje wind.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
Je hebt er één gevonden? :P Dit zijn imo vrij nette rijwoningen met een variatie in gevelmateriaal ipv alles baksteen (achter wel baksteen overigens). Dit zag je veel rond die tijd, omdat VINEX snel bouwen inhield. Golfplaatwoningen heb ik eerder een wat andere gedachte bij.
quote:
[...]

Ik had inderdaad niet gezien dat het twee hoekhuizen zijn.

[...]

Ik vind dat juist wel wat hebben. Nederland is het andere uiterste: we hebben zeer veel mooie locaties, langs meren en vaarten, maar slechts kleine stukjes ervan zijn bebouwd. Als ik mag kiezen tussen op elkaar gepropt wonen wat we nu doen, of ergens langs het water met uitzicht, heb ik toch echt liever dat laatste.
Dat kan, perceeltje kost 3-4 ton en dan mag je een huis vol met stedenbouwkundige randvoorwaarden bouwen. ;)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Je hoort er anders genoeg die niet verder dan 80% LTV willen. Dan moet je voor een huis van 200k ook nog 40k eigen vermogen naast aankoopkosten (zeg 10k) sparen. Dus 50k eigen vermogen en een afgeloste studieschuld? Ik denk dat mijn kinderen nooit het huis uit gaan. Met zeg 30k studieschuld moet met van een startsalaris 80k meebrengen voor een woning?!

Je gaat nu ook krijgen dat iemand die met ~20 jaar is gaan werken na het MBO een veel grotere voorsprong heeft op iemand met HBO/WO die met ~24 jaar van school komt. Vier jaar inkomen verdien je niet zomaar terug, naast het aflossen van een schuld.

Ik vermoed wel dat er aardig wat 100k hypotheken bij ouders opgeplust worden. Die zetten overwaarde in om hun kinderen te helpen.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 28-08-2018 14:07 (6%)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
200k zal nooit 100k worden. Op een eengezinswoning in dat segment zit nog geen 30k grondkosten.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Inderdaad, lekker boeiend.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Meestal hangt er ook een ander huis aan de 7 ton vs 4 ton hypotheek.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Harrie_ schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:27:
[...]

[...]

Pas geleden een dergelijke situatie meegemaakt waarbij een kennis (65+) een rentevoorstel kreeg van de Rabobank vanwege het aflopen van de rentevastperiode. Het ging om een aflossingsvrije hypotheek < 10% LTV en ik schrok toen ik de rentes zag. Als ik nu een tophypotheek afsluit voor 30 jaar dan betaal ik minder rente heb ik een lager rentepercentage dan betrokkene bij een rentevastperiode voor 10 jaar. Belachelijk 8)7
Nou stunt Rabobank ook altijd aan de voorkant en niet aan de achterkant.

Maar dit is een hoop paniek om niks. Alsof je niet in jaar 25 je hypotheek kan oversluiten naar een nieuwe 30-jarige hypotheek?! Als iemand trouw 25 jaar betaald heeft, dan gooien ze diegene echt het huis niet uit.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
RemcoDelft schreef op maandag 24 september 2018 @ 14:02:
[...]

85,4% is toch juist enorm hoog als gemiddelde? Dat betekent dat als de prijzen zakken naar de prijs van slechts 2 jaar geleden, deze mensen gemiddeld al onder water staan.
Ooit werd een huis gekocht op 125% executiewaarde (wat ca. 110-115% LTV was). In een jaar of 5 is dat percentage aardig hard neer beneden gekomen, al zeg ik het zelf.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Post 2013 is dat niet meer het geval. Bij een verhuizer max 50% aflossingsvrij en niet meer dan de oude hypotheek als aflossingsvrij deel.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Die stijging is absurd van 1995-2001. 11-18%/jaar met dank aan tweeverdieners.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Moeders thuis was logischer voor de technische revolutie van de wasmachine, vaatwasser, stofzuiger, wegwerpluier, keuken, CV, etc, etc. Toen was het huishouden ook wat bewerkelijker. Maar goed, daar kon je ook personeel voor betalen. Dat lukt nu ook niet meer. :+

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
@TheGhostInc Heb je wel een studentenstad voor nodig. ;)

@Vanoverdegrens Vergeet de gemeente niet en het wonder der residuele berekening. :X Daar worden 'leuke dingen' van gedaan met het geld van de nieuwbouw. Je ziet ook in kernen waar lang geen nieuwbouw is, de voorzieningen gefinancierd door die nieuwbouw langzaam vervallen.

@Harrie_ Ik heb ook in zo'n straatje gewoond. Bouwjaar 1992-93, de vrijstaande woningen bewoond door babyboomers. Hij vaak fulltime werkend in een gemiddelde baan (ambtenaar, leraar, etc) en zij vaak parttime. Bij de tweekappers was er sprake van een eenverdiener. Langzamerhand werden die allemaal vervangen voor tweeverdieners.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 26-09-2018 09:21 (4%)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Een maatregel als 20% eigen geld meenemen zou net zo'n torpedo zijn als we eerder hebben meegemaakt met 100% financieren, zeker starters komen in de problemen i.c.m. de studieleningen.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Op het feit dat starters afhaken. Dat kan alleen maar erger worden. In Den Haag (en sommigen hier) bestaat de notie dat je zomaar 40-50k bij elkaar verzamelt. Tel daarbij de studieschuld op en je moet al bijna 75k verzamelen voor een rijwoning. Dat wordt lang bij paps en mams wonen, aangezien zelfstandige woonruimte te duur is om te huren.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Ik denk dat het een combi is. Vergeet ook niet de mensen die 3x een studie starten en zo al 2 jaar kwijt zijn. ;) Maar goed, er wordt graag gerekend vanaf een 'ideaal' pad. Ook is de studielast ongelijk verdeeld over opleidingen, waarbij technische opleidingen in de regel veel zwaarder zijn qua werklast.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Systeemkritische dingen zoals een koelkast, kookplaat, wasmachine of CV-ketel moet je bufferen. De rest is in de regel niet kritisch voor je woning. En de kans dat ze allemaal tegelijk kapot gaan is nihil.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Zullen we het langzamerhand weer over de woningmarkt gaan hebben? ;)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Wat vindt je er zelf van? Dit is meer een linkdrop dan wat anders.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Sociale huur wel/niet.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Blazer Coke schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 22:35:
[...]

Of de huurprijzen net als de huizenprijzen blijven stijgen is maar de vraag.

Er komt een vergrijzingsgolf en vraag neemt dan af.
Huizenprijzen zullen dan dalen en de huren ook.
Als de rente omhoog gaat dan gaat de huizenprijs ook omlaag.

Ik gok niet dat dat de eerste 10 jaar gebeurt overigens.
[...]
VRH had ik al meegenomen in de berekening.

Verder zijn er geen kosten die een huurder wel betaalt en een koper/eigenaar niet.
Andersom wel.

[...]

Voordeel van een huis is dat je het onerhoud zelf kan doen en belasting kan ontwijken met je werk.
Bij huren ben je veel flexibeler.

[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
1,5% onderhoudskosten op zo'n woning is extreem. Schilder 2k/5 jaar, ketel 100/jaar + 1500/15 jaar. Dan heb je de voornaamste kosten wel gehad. Buiten keuken en sanitair heb je de overige kosten ook in een huurwoning, met het verschil dat in een koopwoning luxer spul gaat dan in het standaard corporatiekeukenblokje.
[...]
De overheid verbiedt goedkoop huren voor veel mensen.
Verder zijn grote woningen niet interessant om te verhuren in NL ivm HRA.

De huurmarkt die intetessant is voor beleggers is niet heel groot in NL.
HRA is marginaal met de lage rente, de EWF haalt al 1/3e van de HRA weg. Zeker met aflossen wordt de HRA jaarlijks minder, maar de EWF is gebaseerd op de WOZ en dus stijgt die nu fors.

30 jaar huur op de liberalisatiegrens geeft 1.286 euro/maand huur in jaar 31 voor een sociale woning.
30 jaar kopen geeft 0 euro/maand hypotheek in jaar 31 voor elk type woning gekocht na 2013 (mits volledig aflossing).
Blazer Coke schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 00:33:
[...]

Bij de laatste prijsdaling was er nog steeds een woning tekort.
Die prijsdaling is puur veroorzaakt door overheidswijzigingen in de financieringsmogelijkheden van particulieren.

Een ideaal moment voor beleggers.
Lagere koopprijzen met wat hogere huurprijzen en dus hogere rendementen.

De lage rente heeft de daling inmiddels weer omgezet in een flinke stijging.
Rente is nu historisch laag... We zijn niet de VS.
De vergrijzing is een feit.
Alleen massa-immigratie kan dat voorkomen, maar daar is weing draagvlak voor momenteel.
[...]
Onderhoudskosten en belastingen indexeren ook.
[...]

Uhm nee dus.
Huizen zijn gewoon vergelijkbaar.

Je hebt als huizenbezitter idd een afbetaald huis en betaalt geen hypotheek meer.
De huurder heeft echter tonnen aan kapitaal waar rendement op wordt behaald en kan daar zijn huur van betalen.
Vreemd genoeg zijn het meestal de huurders die geen kapitaal hebben? Door de grote sociale huurmarkt kunnen velen niet zoveel kapitaal opbouwen en als ze dat wel deden, gingen ze op een gegeven moment kopen naar betere wijken/plekken.
[...]

Dat inflatieverhaal vertelt elke makelaar en hypotheekverkoper je graag natuurlijk.
Maar waar baseer je dat op?

In Japan dalen de prijzen al meerdere decennia.

[...]

Typo, dat moet omlaag zijn. :P
Kan je je teksten wat minder voorzien van eindeloze enters en verdwaalde punten? Je posts worden onnodig lang.

Japan is een totaal onvergelijkbaar (ei)land.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Meeste huurhuizen hebben een niks. Dan moet je zelf een gordijntje o.i.d. ophangen.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Een standaard corporatiekeuken heeft drie onderkastjes, bovenkastjes en een werkblad met kraan/spoelbak. That's it. :+

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:05:
[...]

Hoeveel mensen blijven 20 jaar in een huis wonen, laat staan 50.... Dat zijn kosten die je meeneemt bij de aanschaf van je huis: binnen nu en 5 jaar moet het dak vervangen worden/moeten de voegen opnieuw gedaan worden.

Het is wel zo dat je met een eigen huis een iets grotere buffer moet hebben. Onverwachte uitgaven aan het huis zijn over het algemeen iets hoger (oeps, fundering is verzakt...)
Een verzakte fundering? Dat komt meestal door een incident, anders had het huis er al niet 10+ jaar gestaan. En je hebt ook een opstalverzekering. ;)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Nomis schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:50:
[...]

Ik denk dat je heel veel zaken niet mee neemt als je het goed wilt doen. Even snel:
- Vloer vervangen na 15 tot 20 jaar.
Niet specifiek huur of koop.
- Boeidelen buiten die slecht worden en waarvan het hout vervangen moet worden.
Bij regulier schilderwerk. Mits gewoon mee in de cyclus van de schilder gebeurt hier niks mee.
- Keuken na 15 jaar.
Keuze, keuken kan makkelijk 25 jaar aan met een mid-life update aan apparatuur.
- Badkamer na 15 jaar.
Keuze, 25 jaar is eerder de norm om er één te verbouwen.
- Toilet na 15 jaar.
Gaat meestal mee met de badkamer, maar in de regel kom je nog veel 30 jaar oude toiletten tegen.
- Dubbel glas na 15 tot 20 jaar.
Mid jaren '90 was er een slechte run met glas, maar daarbuiten kan glas echt veel langer mee, in principe de levensduur van de woning.
- Schutting na 15 tot 20 jaar.
Niet specifiek koop/huur
- Dakbedekking / dakpannen na 20 tot 30 jaar.
Dakpannen gaan de hele levensduur van de woning mee.Dakbedekking werd altijd 10 jaar geroepen, maar ik zie stukken makkelijk 30 jaar volhouden zonder noemenswaardige problemen.
- Voegen / Gevelherstel na 30 jaar.
30 jaar is incidenteel herstel, in de regel 50-75 jaar afhankelijk van ligging.
Ik tel zomaar 60K++ dat je in een jaar of 20 ook moet uitgeven. Dat is 200 tot 300 euro per maand die je moet reserveren voor zaken die bij mij onder het noemertje "onderhoud" vallen. Sommige zaken dan wel "Groot onderhoud", maar nog steeds zaken waarvoor je een bedrag moet reserveren.

Als je dat soort onderhoud niet doet, zie je dat gewoon terug komen in de waarde van je woning bij verkoop.
Het gros van dat bedrag is smaakgebonden en in koopwoningen komen vaak duurdere spullen dan huurwoningen. Maar veel van die kosten zijn erg smaakafhankelijk en vaak ook nog esthetisch ipv noodzakelijk.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Almere is daar een kei in. Vaak stroomde men door voordat er onderhoud plaats moet vinden. Men verkocht liever voor een paar k minder dan een schilder in te schakelen. Als ik bv streetview zie van mijn oude huis, dan ben ik de laatste (in 2009!) die het dakoverstek heeft laten schilderen. :X

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
3x3 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 01:09:
Iedereen die al voor '92 een huis had heeft relatief veel waardevermerdering gehad in zijn/haar huis.

[Afbeelding]

Tegelijkertijd, geen enkele generatie heeft zo goedkoop kunnen lenen als mensen die nu een hypotheek nodig hebben.
6% voor een ton of 2,5% voor drie ton bij dezelfde woning? Ik weet wel welke ik zou kiezen. ;)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
https://www.ad.nl/economi...stig-in-de-knel~a6718838/

Zoals verwacht stokt de nieuwbouwproductie. Geen vakmensen, geen grootschalige locaties, wel veel procedures, wel sterk gestegen kosten. Zolang de focus blijft op binnenstedelijk herontwikkelen duren projecten gewoon 10 jaar en lekken geld aan alle kanten.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Het is surrealistisch om te denken dat lagere overheden dit op kunnen lossen.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
klaaas schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:43:
[...]

Ik bedoelde niet letterlijk Vinex, maar Vinex in de volksmond: grote uitbreidingswijken in het groen itt tot de inbreidingsplannen die je noemde. Is dat de kant die we op moeten / willen?
Ja, de post-Vinex reflex om alles in de bestaande stad op te willen lossen zorgt voor ellenlange procedures en daardoor dure woningen, aangezien de samenleving ook aan het juridiseren is. Het groen in de stad zelf komt ook zo onder druk te staan en een stad kan maar zoveel opnemen voor het echt te druk wordt. Je kan niet alles in de stad oplossen, je moet ook de wei in. Het is en/en, niet of/of.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Je kan niet 100k woningen per jaar bouwen zonder dat dit ten koste van groen gaat.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
klaaas schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:27:
[...]

Fijn zo'n open deur. Maar maak het eens concreet?
Wat wil je horen dan? Je zal om de grote steden woningen in het weiland moeten zetten en eventueel steden erbij moeten beginnen. Laatste die ik me kan heugen is Leidsche Rijn (Blauwe Stad woont een halve man en een paardenkop).

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Omdat de creatieve ideeën leuk zijn, maar geen zoden aan de dijk zetten.
Tiny Houses? Nog geen 1000/jaar. De projecten die er zijn hebben vaak ook nog een enorm grondbeslag en zijn minder efficiënt dan rijtjeshuizen in dat opzicht.
Hoogbouw? We leven hier op dik water, dat geeft enorme funderingen en we willen gewoon niet hoog wonen.
Kantoren? Met de oplevende economie worden die ook weer ingezet als kantoor.

Transformaties an sich zijn langdurige projecten. Ze halen het nieuws met in één keer 300 appartementen oid, maar door de langdurige ontwikkeltijd zijn het er ook maar tientallen/jaar omgerekend.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Nederland is met name groen... ;)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Richh schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:54:
https://www.google.nl/map...!3d52.3750733!4d5.2270454

Zolang er hier, op kruipafstand van treinstation Almere Centrum (en dus op een half uurtje van Amsterdam), nog een paar duizend vierkante meter braakliggende grond ligt (en aan de andere kant staan er leegstaande kantoren trouwens) - is er echt nog wel ruimte genoeg om binnen de stadsgrenzen wat gigantische flats van een verdieping of 10-20 neer te zetten.
Is dat niet gewoon een evenemententerrein? Zolang ik mij kan heugen staat dat terrein al leeg. Ooit was dat deel bedacht voor de Olympische Spelen van Amsterdam 1992 (Olympisch Dorp aan de Cinemadreef, vandaar de slagorde van woningen aan die dreef), maar dat werd toen Barcelona.

Grap is dat er geen bioscoop meer zit aan de Cinemadreef. _O-

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Ik ga dat niet ontkennen. Volgend jaar schop in de grond van grond dat we 20 jaar geleden hebben gekocht. :X

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
nare man schreef op maandag 12 november 2018 @ 16:05:
[...]

De vraag is natuurlijk wel: wil je echt wonen in het verlengde van het Slapstickpad?

Ik weet dat straatnamen verzinnen soms moeilijk kan zijn, maar kom op jongens.
Ach, als je een VOC-zeeheld hebt als straatnaam ben je je leven niet zeker tegenwoordig, dan maar een slapstick. O-)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Kan je er wat meer over vertellen ipv iedereen een video te laten kijken? :)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Laten we het ontopic houden.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Ik heb er eerder mijn mening al over gegeven: Señor Sjon in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5" :P

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Of je hebt hele andere problemen. :X

https://www.ad.nl/economi...gratis-weggeeft~af5c4769/
Hoe heeft het zover kunnen komen in Japan? De voornaamste oorzaak is de sterk toenemende vergrijzing. Waar het land in 2015 nog 127 miljoen inwoners telde, zullen dat er in 2065 amper 88 miljoen zijn, een daling van 39 miljoen op een halve eeuw tijd. Er zijn te weinig jonge mensen om de huizen die door de ouderen verlaten worden, te vullen. Japanners krijgen amper nog kinderen, of wachten er langer mee, en zoeken banen in de grote steden.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Emacee schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:38:
Dat dwingende is precies wat ik niet als oplossing zie. Wat een persoonsgebonden huurcontract als oplossing biedt is dat een huishouden zoals hierboven omschreven de keuze heeft om te verhuizen zonder daarbij hun woonlasten drastisch te verhogen.
Dit geeft hen de keuze om wel te verhuizen zonder grote financiële gevolgen waardoor de doorstroming bevorderd maar niet gedwongen wordt.
Uiteindelijk is de hele woningmarkt beter af met lage transactiekosten (overdrachtskosten / huurverhoging bij verhuizing etc.) als je het mij vraagt. Dat maakt het namelijk mogelijk om zo min mogelijk mismatch te hebben tussen huis en huishouden en daarom zo min mogelijk vraag aan (dure) nieuwbouw. Het is een manier voor optimale benutting van de bestaande woningvoorraad. Dat dat optimum nooit bereikt zal worden snap ik ook, al was het maar omdat je soms domweg niet wilt verhuizen.
Verhuizingen zijn stressvolle ondernemingen die altijd geld kosten. Iemand die ergens fijn woont, gebruikt liever de zolder niet dan zich dat op de hals te halen. :)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Tehh schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:54:
[...]

Allereerst. Het geven van een subsidie aan ouderen om ze in beweging te krijgen heeft niet mijn voorkeur en ik ben er net als jij sceptisch over. In mijn post zeg ik dan ook:
"Andere opties om deze oude generatie 'in de benen' te krijgen kosten vaak geld, en dan is de vraag natuurlijk: wie gaat dat betalen? Moet de overdrachtsbelasting met 1% verhoogd worden zodat ouderen een verhuis-subsidie kunnen aanvragen? Ik betwijfel of dat veel ouderen in beweging krijgt..."

En bedenk wel; die ouderen moeten van een grote gezinswoning naar een appartement die geschikt is voor ouderen. Kijk voor de grap eens wat zo'n appartement kost, die 'winst' op dat 'rijtjeshuis' zijn die mensen dus al lang kwijt als ze een appartement kopen. Een verhuissubsidie is dan leuk, maar zoals ik zelf ook al zei betwijfel ik of dat veel ouderen in beweging krijgt. In mijn dorpje betaal je voor een typische 2o1k waar veel senioren in wonen zo'n 2-3,5 ton (afhankelijk van de staat van onderhoud) en heeft een appartement in een 'seniorenflat' een prijs vanaf 3 ton. Weg winst. En dan zitten ze vaak ook nog vast aan relatief hoge servicekosten vanwege de lift / parkeergarage etc.
Plus je hebt opeens te maken met een VvE, veel meer buren dan ervoor en je hebt een stuk minder vrijheid (twee auto's? Forget it, je hebt maar één parkeerplaats). Hell no dat je mij ooit nog een appartement in krijgt en ik ben niet de enige met dat standpunt.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Die babyboomers moeten wel voor de hoofdprijs appartementen kopen. Overigens strookt dit niet helemaal met ander onderzoek dat senioren liever in hun eigen wijk/huis willen blijven.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
De OB werkt meer kostenverhogend dan de HRA, die met lage rente e.d. niet zoveel meer is als bij hoge rentes. Ik snap deze econoom niet. De leennormen zijn bepaald op de bruto lasten, zonder HRA. Onze pro-cyclische waan-van-de-dag overheid is hier veel meer schuldig aan.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Dat is al gelinkt in het woningmarkttopic. ;)

Overigens uit de belastinglink bij 4,4:
HRA: 9.8 miljard (14 miljard wordt altijd geroepen, maar is dus al fors gedaald.
EWF -3.366 miljard (waardoor effectief 6,434 miljard HRA overblijft)
Hillen (gaat eruit) en schenkbelasting vormen nog twee posten
OB; 1.845 miljard. Gezien het kopje alleen de woningOB. Die 1,8 miljard/jaar aan transacties (buiten de BTW over notariskosten e.d.) tikt ook lekker aan in de prijsstijging. Netto besteed de overheid nog geen 4,3 miljard aan de woningmarkt... Eigenlijk klein bier op de begroting.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Het gaat mij meer om de het bedrag wat erg vaak in HRA discussies langskomt (14 miljard villa-subsidie, etc, etc). Dan heb ik het nog niet eens over lokale eigenaarslasten via de gemeente en waterschappen die ook o.b.v. WOZ factureren.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
n3othebest schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 12:38:
[...]

maar al die getallen tellen dus nog niet op tot het totaal dat de HRA kost volgens jouw cijfers.

Waarom zou de overheid huizenbezitters moeten subsidieren? Leg dat eerst eens uit.

En het zijn wel voornamelijk de bovenmodaal inkomens die het meeste voordeel hebben van de HRA. Want hoe groter je huis en hypotheek hoe meer je krijgt.

Lijkt mij dan ook niet echt een punt om hier in het topic te bespreken. Vooral aangezien de eerdere discussie over de huizenmarkt ook al niet echt gewenst was.
http://www.rijksbegroting...2018/10/29/kst250382.html
Punt 4.4, Tabel 12 en 15.

Ik move dit verhaal wel even naar het goede topic.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Er staat niks over gloednieuwe woning anders.

@ANdrode dat artikel mag ik niet lezen. Ik doel meer op de berichtgeving van deze econoom, OESO e.d. terwijl het op de begroting geen enorm (netto) bedrag is.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 17-01-2019 13:44 (72%)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Voor een normaal rijtjeshuis lopen de prijzen dan ook hard op, vooral met gasloos (en passant wordt nu ook NOM vaak als eis gesteld). Alleen al aan bouwkosten excl. BTW gaat het hard. Dan heeft de gemeente nog de grond voor pre-crisis tarieven in de boeken staan die ze ook terug willen hebben... met rente over de afgelopen 10 jaar. Je krijgt dus snel het geval dat een rijtjeshuis met gemak over de 250k gaat (~207k excl. BTW).

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Die starterswoningen worden gefinancierd door de kavels. Vandaar die verdeling. Verder heerst in veel regio's nog de angst voor krimp na 2025-2030 (zelfs in Zuid-Holland), waardoor woningaantallen per project beperkt zijn. Goede kans dat die ontwikkelaar niet meer dan dat aantal huizen mocht maken.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Er moeten ook nog een hoop woningen tussenuit die na de oorlog snel zijn gebouwd en eigenlijk niet te renoveren zijn. Die worden nu ook al gesloopt en nieuw gebouwd. Met een corporatie kan dat, met versnipperd bezit niet.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Dit staat in het belastingplan 2019. De EWF daalt, maar de WOZ stijgt. Per saldo zal het opgehaalde bedrag niet veel verschillen verwacht ik.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Goh, dat roep ik al tijden.

@Bart2005 dat lees ik nergens? Alleen dat bouwgrond met bestemming wonen te zeldzaam is en dat er nauwelijks over gemeentegrenzen gekeken wordt. Als corporaties weer middensegment mogen bouwen, dan word je met belastinggeld weggeconcurreerd. It happened before.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Er is ook niemand te krijgen anders. Ook niet voor de hoofdprijs. Projecten worden uitgesteld omdat er geen handjes zijn en daardoor de aanneemsom veel te hoog wordt.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Vantage92 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:20:
Deze hier al voorbij gekomen? Interessant achtergrondartikel over de huizenmarkt, met veel uitleg van wat in dit topic ook voorbij komt.
Misschien aan de startpost koppelen?

https://decorrespondent.n...nd/2142785974890-111fdb95
Ik zie anders wel een paar punten die anders zijn dan gangbaar en er zitten pieken/dalen in de grafieken die niet overeen komen met zijn uitleg.

1) Huizen waren in 2007 nog schaarser dan nu zo'n beetje, waarom had dat geen invloed op thuiswonende kinderen? Is het ook niet een verandering in de mentaliteit van de kinderen zelf? Vinden die het niet al te comfortabel thuis?
2) Hij slaat over dat tot een paar jaar geleden de starter vrij spel had doordat de competitie vast zat in restschuld. ;)
3) Geeft hij geen antwoord op zijn eigen vraag
4) Vreemd genoeg eindigt de Nederlandse grafiek gelijk met de OESO, maar dan als een soort sinus. Geeft eerder pro-cyclisch beleid aan eigenlijk (diepe dalen, hoge pieken).
5) De opkomst van de tweeverdiener + een lange periode van gunstige economisch klimaat is eerder de reden van deze stijging. Hoe kon bijvoorbeeld de hypotheekschuld tov BBP met 14%(!) stijgen in een jaar (1986). Dat kan alleen bij een stevig inkakkende economie waarbij de verhouding verandert. Ook is de schaal links en rechts verre van gelijk (sprongen van 50 links en 20 rechts) wat een dramatischere grafiek geeft
6) normen zijn al eerder aangepast, ver voor 2008 al (bijleennorm in 2001, verlaging leennormen in 2006, etc). Ook is het pompen van geld via ESM een makkelijk middel voor bedrijven geweest om aan krediet te komen om weer huizen van te kopen.
7) Hij vergelijkt de huur van mid-crisis 2010 van 24x de huur = BAR 4,2% vs huur nu met een BAR van 5%. Dat is niet eens zo'n schokkende stijging. Hij slaat verder over dat de marktrente anders is dan 10-20 jaar geleden, de toename van tweeverdieners op de koopmarkt
8 ) Bedrijven houden de winsten voor zichzelf en belenen geld onderling, steeds minder via banken. Veel bedrijven hebben het loodje gelegd doordat de rekening door de bank opgezegd werd en ze van het geldinfuus afgehaald werden.
9) Tot slot propagandeert hij dat land eigenlijk maar van de overheid moet zijn met kortlopende erfpacht. Way to go, dan krijg je helemaal pro-cyclisch beleid. Overigens hamert ie op de HRA, terwijl dat een steeds kleinere fractie van de overheidslasten is. Tot slot slaat hij over dat loonmatiging in Nederland ook de verhoudingen op scherp zet qua woonquote.

Dit is ook wel apart, waarom niet naar CBS gebruiken, maar een buitenlandse site?
69,4 procent van de Nederlanders bezit een huis, tegenover 43,8 procent van de Zwitsers, 51,4 procent van de Duitsers en 55 procent van de Oostenrijkers.
Factcheck:
https://opendata.cbs.nl/#...ED/table?ts=1548752360025
2017:
7 686 178 woningen
4.321.868 koop (56,2%)
3.283.957 huur (42,7%))
80.353 onbekend (1,1%)
Dat kan alleen als er hier, net als in die landen, een strenge bescherming van huurders bijkomt (ook tegen huurstijgingen),
We hebben ongeveer de meest beschermde huurders ter wereld.

Ik vind het eigenlijk maar een beroerd stuk. :X

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Mijn vrouw werkt bij zo'n organisatie en ze heeft het stervensdruk. Vertrouwen in banken is erg laag na de bankencrisis en vervolgens de derivatenhandel die menig ondernemer de kop gekost heeft terwijl het verkocht is als 'risicovrij product, want de rente daalt toch niet'. Banken zeggen vrijwel altijd 'Njet' op kredietaanvragen. Een voorbeeld. Rabobank zat vroeger erg in het MKB, maar hebben veel afdelingen en regionale kantoren gesloten. Hierdoor wordt centraal alles afgehandeld en wordt meer gekeken hoe netjes je businessplan geschreven is dan te kijken naar de zaak zelf. Enig vorm van risico = afwijzing.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Zembla had er 1-2 jaar geleden ook een documentaire over waar meerdere ondernemers gevolgd werden die van de een op andere dag hun rekening courant opgezegd zagen worden.

Uit mijn hoofd zelfs een binnenschipper die wou uitbreiden, maar vervolgens door de aanvraag bij bijzonder beheer geplaatst werd en zo tegengewerkt dat ie uiteindelijk talliet ging. Dit verhaal weet ik niet helemaal zeker meer, maar het was vrij schunnig om te zien. De ondernemer werd met zijn rug tegen de muur gezet.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 07:05:
[...]

Percentage van mensen dat in een koophuis woont versus het percentage van het aantal huizen dat een koophuis is, is wat anders.
Dan gaan ze uit van 2 mensen op het koopcontract om de 'statistiek' dramatischer te laten rijken?

UIt de bron:
The source adds the following information: "The collection "Living conditions" hosts indicators relating to characteristics and living conditions of households, characteristics of the population according to different breakdowns, health and labor conditions, housing conditions as well as childcare related indicators."
En het CBS
Voorraad woningen; eigendom, type verhuurder, bewoning, regio
80% LTV hebben ze in Engeland ook. De overige 20% wordt bijgeleerd. Je wint er helemaal niks mee om mensen tot hun 40e thuis te laten wonen.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
OK mensen, b*tchfight is weer voorbij, back on topic.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
GoldenSample schreef op zondag 10 februari 2019 @ 15:11:
[...]

Tja dit is toch niets nieuws? Gemeenten zijn verslaafd geraakt aan woningbouwgrond voor een kapitaal verkopen. Uiteindelijk is dat niets meer dan een uiterst selectieve belasting voor nieuwe toetreders op de woningmarkt en een vliegwiel voor nog meer verschuiving van (niet bestaand) vermogen van jong naar oud & rijk naar arm.

Ruimtelijke ordening zo vrij laten zonder duidelijke kaders en visie is een geweldige misvatting. Langzaam maar zeker valt dat kwartje op meer plaatsen.
De grap is dat RO juist helemaal niet vrij is, maar ontzettend gelimiteerd.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
aicaramba schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 08:44:
[...]

[...]

Beetje raar. Zeggen dat er geen langetermijnvisie is, maar vooral afgeven op de korte termijn.
Met het 40-40-20 beleid van de gemeente i.c.m. de prijzen die ze graag voor de grond beuren gaat geen weldenkend mens daar geld in steken. Die 20% koopwoning moet dan zo duur worden dat het niet reëel meer is.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
twisterNL schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 23:32:
@3x3

Een korte reconstructie:
Projectontwikkelaar: "We willen een prachtig complex neerzetten voor studenten"
Amsterdam: "Mooi! Jullie hebben het beste plan ingediend. We hebben een ernstig tekort aan betaalbare studentenwoningen. Wij stellen een contract op! We vermelden dat de doelgroep voor het project studenten zijn en dat verhuur geschiedt volgens het WWS. Succes met bouwen!"
Projectontwikkelaar: *zet handtekening*
*Even later*
Raad van state: "Studenten kunnen niet als doelgroep gedefinieerd worden"
Amsterdam: "Jammer, maar geen man overboord. De huurprijzen worden bepaald volgens de WWS".
MinBZK: "Yo, stef blok hier! we passen de WWS aan en zorgen ervoor dat elk nieuw gebouwd hokje, hoe klein ook, gewoon op basis van het WWS in de vrije sector gaan eindigen. De mensen die het niet kunnen betalen moeten maar beter hun best doen! Heel normaal bij de vvd!"
Amsterdam: "WTF?! Ze willen onze stad betaalbaar houden en dit gaat er niet helpen!"
Stef blok: "Ze moeten maar beter hun best doen, DAAG!"
Projectontwikkelaar: "Mooi! Fuck studenten, fuck je WWS en fuck onze afspraken!"
Projectontwikkelaar: *Hamert bord studio's vanaf 1250 euro per maand de grond in*

Als je op deze manier als projectontwikkelaar de gemaakte afspraken bij het grofvuil dondert ben je een asociale klaphork en een leugenaar. Natuurlijk doen ze zoiets, ze zitten in dezelfde markt als bedreigende huisjesmelkers en louche huurbemiddelaars die verboden bemiddelingskosten eisen. Allemaal willen ze een zo'n hoog mogelijk rendement. In dit geval zijn ze flink geholpen vanuit den haag. Maar als je de intentie hebt om te bouwen voor studenten en voor de sociale sector is het wel zo netjes je daaraan te houden en niet als een blad aan een boom te wijzigen wanneer den haag de wetgeving tussentijds wijzigt. En om nog even aan te geven. In 2014 lagen de bouwkosten een heel stuk lager dus het zal wel een gouden rendement opleveren.
Het gevolg is wantrouwen door dit soort incidenten en tegenwoordig worden afspraken over elk onderwerp in beton gegoten. Recente excessen hebben laten zien dat het nog strikter moet. Dan gaat het maar ten koste van het rendement.

Ik ben niet tegen flatjes van 30 vierkante meter (woon zelf in zo'n flatje). Ik ben hartstikke voor dergelijke flatjes. Kleine, maar fijne en duurzame 2-kamerappartementen voor een goede prijs. Het zal zeker helpen tegen de hoge woningnood. Ik vind alleen dat een dergelijke, niet al te grote woning op geen enkele manier een huur van 1000 euro per maand rechtvaardigt.

Woningcorporaties zijn in het verleden inderdaad over de schreef gegaan. Maserarti, omkoping, fraude, een cruiseschip, rentederivaten en grondspeculatie. Dat is iets wat pervers en hard aangepakt is. De verantwoordelijken zijn inmiddels bijna allemaal gestraft, in een aantal gevallen met jarenlange gevangenisstraffen. De interne controle was afwezig en er heerste een schrikbewind door de topmannen van dergelijke woningcorporaties.
In de afgelopen jaren zijn er sterke, onafhankelijke interne en externe controlemechanismes opgetuigd. Er is een grotere rapportageverplichting richting het ministerie dus dat zal nieuwe excessen in de toekomst moeten voorkomen. Ik heb daar vertrouwen in.

Zoals je eerder al zegt behalen projectontwikkelaars een verwacht rendement waar ze hun neus voor ophalen. Dus woningcorporaties kunnen prima instappen om genoeg middenhuur te bouwen, daar waar projectontwikkelaars de boel laten liggen. De nood is hoog en er moet iets gebeuren. De interne en externe controle is opgetuigd dan wel flink aangescherpt. De excessen die jij schetst is echt iets uit het verleden.

Maar in plaats van het woningtekort aan te pakken zag de vvd zijn kans schoon om de corporaties kapot te belasten en te kortwieken. Een ernstig tekort aan betaalbare woningen boeit ze niet want dan "moet je maar beter je best doen".
Lol

Gemeente: betaal je wel even de grondprijs alsof elke woning een penthouse is? Alsjeblieft dank je wel. Oh, het is eigen grond. Dan hebben we hier een post bovenwijkse 'voorzieningen', de berekening voor apparaatkosten (altijd enorm t.o.v. het werk dat ze doen), leges en als je naar de RvS moet, dan geven we je geen rugdekking. Effectief zijn die posten even hoog als een beetje grondprijs.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
ANdrode schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:48:
[...]

De hulpmiddelen die voor zo'n bepaling beschikbaar zijn zijn echt een klasse beter geworden ten opzichte van 2008. Ik zou eigenlijk wel willen weten hoeveel bezwaren er vroeger goedgekeurd werden (met grondslag) en nu.

Met die data kan je dan waarschijnlijk vooral zien in hoeverre bewoners bezwaar aantekening. Een selectie effect onder de mensen die bezwaar maken zal waarschijnlijk de onderliggende effecten die je hoopt waar te nemen domineren.
offtopic:
Nee ik ga het Wob/Who verzoek pad hiervoor niet indienen en zal al te bundige conclusief op basis de analyse van iemand die deze gegevens opvraagt met bovenliggende redenering verwerpen :X
Vroeger ging de WOZ per vijf jaar. Dus kwam je vrijwel altijd boven de drempelbedragen uit waarboven je bezwaar kan maken. Met een jaarlijkse bepaling val je vaak jaar-op-jaar binnen de marges en kan je eigenlijk niks.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Ik vind het grappig dat CU zegt dat de overheid de regie moet terugpakken, terwijl zij aan de knoppen qua bouwgrond draaien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Dat klinkt als mijn werk... :X We zijn van contingenten naar contouren naar nu weer contingenten gegaan. De meeste gemeentes mogen maar 100% programmeren naar de geprognosticeerde behoefte. Zo is er dus 'De Lijst' met projecten in een gemeente waar je niet tussen komt. Als zo'n project stagneert, is er geen plek voor andere projecten die wel vlot getrokken kunnen worden. Zodra je aan de bestemming Agrarisch komt heb je omwonenden, provincie en LTO in je nek. Maar diezelfde partijen (buiten LTO) klagen wel weer dat er niks gebouwd wordt. De focus ligt extreem op binnenstedelijk herontwikkelen tot het laatste Cruyffcourt weg is.

Zie ook: https://www.telegraaf.nl/...ke-terugval-bij-nieuwbouw en
https://www.telegraaf.nl/...e-meter-in-stad-volbouwen
Samen verkochten de gezamenlijke woningbouwers en ontwikkelaars in deze tweede helft van vorig jaar 17.215 nieuwe koopwoningen. Dat is ruim 9% minder in vergelijking met een jaar geleden,
...
Een verbetering is allerminst in zicht, zegt Rietdijk. „De verkoopcijfers over de eerste maanden van 2019 bevestigen de trend, want opnieuw zien we verkoopdalingen.” Voor dit jaar gaat de organisatie uit van een verdere daling naar 32.000 verkopen.

Volgens Rietdijk moeten lokale gemeentes minder zuinig plannen. „Aanvankelijk gingen wij bij een woonbehoefte van 100% altijd uit van 130% plancapaciteit. Mocht een plan niet doorgaan, dan leidt dit in ieder geval niet direct tot woningtekorten. Maar in de huidige situatie is het beter om te kiezen voor 140 tot 150% nu blijkt dat de bevolking voortdurend zoveel harder groeit dan gedacht.”

Señor Sjon wijzigde deze reactie 12-03-2019 12:16 (4%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Die Lijst is helemaal leuk toen er tijdens de crisis projecten af moesten, maar niet die van de gemeente, want die had dure belangen. Nee, de rest niet natuurlijk. 8)7 Uiteindelijk gebeurt er met de gemeentelijke projecten vaak nog weinig, maar blokkeren ze wel de rest. 125-140% programmeren was vroeger normaal, maar al tijden niet toegestaan.

Ligt aan het gebied. Binnenstedelijk is vaak een can of worms met veel stakeholders. Projecten duren jaren voordat je alles voor elkaar bent inclusief een paar gangen naar de Raad van State. Mag je eindelijk beginnen, dan begint de overlast pas echt, want dan moet je slopen en herbouwen op een vierkante meter. Dit maakt binnenstedelijk herontwikkelen dan ook erg duur. Groene velden in de stad zijn schaars en daar wil je ook als ontwikkelaar eigenlijk niet aan komen. Het tast direct de leefbaarheid aan.

In het veld bouwen is natuurlijk makkelijker en zo kan je ook meer productie draaien tegen lagere kosten. Dat was VINEX met Vathorst en Leidsche Rijn als grote voorbeelden. Ook dat soort projecten zijn nu belast met een ontzettende regeldruk voor de bestemming (MER, PAS, etc) waardoor dat ook rustig 10 jaar kan sudderen. Als eenmaal een project gestopt is zoals tijdens de afgelopen crisis, dan is het momentum weer terugkrijgen echt een bereklus.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 12-03-2019 15:02 (15%)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Woningen zijn in loop der jaren ook wel een stuk bewerkelijker geworden. We isoleren huizen pas ~50 jaar. Daarvoor was het gewoon een spouwmuur. Koudebrugonderbreking? Doen we niet aan. Gewoon de vloerplaat uit laten steken in de buitengevel (gemiddelde flat uit de jaren '60). Waar je vroeger één iemand met dakpannen op zijn nek omhoog liet lopen op een houten ladder is dat tegenwoordig een steiger met valbeveiliging en worden de pannen met een kraan geopperd. Idem met metselwerk. Geen speciezakken van 50kg/persoon, maar een silo. De mortel wordt met een verreiker gebracht tot de metselaar, etc, etc. Er zit een hoop meer techniek en bewerking in.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
RemcoDelft schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:19:
@Señor Sjon Maar daar staat toch ook een stijging van productiecapaciteit tegenover? Als ik kijk hoe huizen vroeger met de hand gemetseld werden, stenen handmatig naar boven moesten worden gedragen, en plafonds, vloeren en gevels werden afgewerkt met tierelantijntjes, dan is de benodigde arbeid daar gigantisch afgenomen.
Maar het mist mijn punt een beetje: als er daadwerkelijk al tekorten zijn bij <50% van de planning, is het dan niet compleet onmogelijk om ooit die 75.000 woningen per jaar te halen?
Toen had je ook veel meer arbeiders, dus kon je ook meer handwerk produceren. En er zijn in de 100k+ woningen/jaar jaargangen ook een hoop eentonige wijken neergezet met ~300 stuks van één type. Dan gaat het hard.

Ruimtelijke procedures zijn ook wel *ietsje* veranderd. Een bestemmingsplan van nu is rustig 400 kantjes met 5-10 externe onderzoeken erin voor ~100-200 woningen. Voorheen bleef een bestemmingsplan altijd geldig, dat leverde nog weleens plannen van 10 kantjes met een grove verbeelding op in de jaren '70-'80. Nu ondenkbaar.

@Richh zo'n bonnetje is per project anders. ;)

Overigens, dit zijn cijfers van de NVB. Dus met name koopwoningen. Woningen van corporaties zitten hier niet bij.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 13-03-2019 10:29 (6%)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Die 34k woningen zijn nieuwbouw koop vrije sector. Corporaties bouwen er ook ~20-30.000.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
70k is denk ik alleen bouwkosten excl. BTW? Of je krijgt iets wat men weer lelijk vindt en niet wil hebben.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 22:38:
[...]

Haha, wat betreft dat laatste is er met de verkoop van jaren '50 woningen al aangetoond dat er nagenoeg niks is wat men niet wil hebben...

Nog niet zo lang geleden werd er geroepen dat een rijwoning voor 70K gebouwd kon worden, dus die 70K voor een 60m2 flatje zal wel incl. BTW zijn.
Dat kon 5 jaar geleden ook wel, op het dieptepunt van de crisis. Maar inmiddels is de EPC strenger, gasloos bouwen verplicht en zo zijn er nog wel wat maatregelen bijgekomen. Een beetje eengezinswoning gaat met gemak over de 100k excl. BTW bouwkosten. Die 70k zal dan ook wel excl. BTW zijn geweest.
GeeMoney schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:17:
Elke nieuwbouw woning heeft in zijn KAO's toch gewoon de splitsing staan van de prijzen voor de woning en de grond?
Zo heb ik uit mijn hoofd 250 euro per m2 betaald en heb ik totaal 750m2 grond.
De andere 350k van mijn koopsom is dus voor de woning.
En een kennis van mij is bezig met aannemers om een enkele woning te laten bouwen en die komt in de huidige markt echt niet onder de 350k uit voor een nagenoeg vergelijkbare woning.
De grondprijs in de KAO is een verdeling die gemaakt wordt tussen bouw- en ontwikkelkosten. In de grondprijs zitten ook alle kosten voordat er ook maar een schop de grond ingegaan is. Vaak is het een verdeling 30-70 tot 40-60.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Bouwbesluit 2012 kent iteraties. De EPC van 0,6 naar 0,4 bijvoorbeeld in 2015 uit mijn hoofd. En gasloos bouwen is ook een aanvulling op dat bouwbesluit per 1 juli vorig jaar. En de aansluitkosten van gas (ca. 1.000 euro) met CV ketel (ca. 800 euro) vallen natuurlijk in het niet bij het het plaatsen van een bron, warmtepomp, boiler, overal LTV/vloerverwarming, etc.

We hebben ook als land besloten niet meer eenvormige wijken te maken zoals in de wederopbouw of de 'bloemkool'-periode. Hele series met eenzelfde woning helpt later de wijk niet vooruit, die rijpen slecht zeg maar. Zie bv de groeikernen van de jaren '80.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:30:
[...]

In dezelfde periode is de prijs van zonnepanelen ook als een baksteen gezakt, en die worden nu gebruikt om aan die EPC te komen. Je kunt zo per bouwperiode mooi zien wat de toenmalig goedkoopste milieu-excuus truck was. Zo zijn er hele wijken met lekkende zonneboilers, een paar wijkjes met douche WTW en nu leggen ze overal in een hoekje 3 panelen op de huizen.
De grap is vaak dat dit rond de introductie van de EPC verlaging was. Tot 0,4 kon je bouwen zonder PV of zonneboilers.
Qua eenvormige wijken; de onaantrekkelijkheid van jaren '50 en '60 woningen zit volgens mij niet in de eenvormigheid van de wijk maar in de gigantisch brakke materialen. Zo kun je in een jaren '60 woning de stuc zo'n beetje met de tapijt turbo borstel op de stofzuiger van de muren halen, waren de kozijnen van brandhout, etc. Er staan nog steeds hele wijken met jaren '30 woningen met originele kozijnen. Zoek maar eens een jaren '50 huis met datzelfde... Verder is het ook makkelijker om een kale jaren '30 woning netjes te isoleren dan zo'n naoorlogs krot waar je eerst het asbest dakbeschot er uit moet slopen.
Post-oorlog was natuurlijk niet alles rijk voorhanden als in de jaren voor en na de oorlog. Vergis je niet, een jaren '30 woning heeft vaak al een renovatie ondergaan en hebben (locatie, locatie, locatie) vaak een betere ligging in lommerrijke straatjes dichtbij een centrum. Dat is heel wat anders dan middels een grid snel wijken herbouwen op uitleglocaties om alle platgegooide huizen te vervangen.
Toevallig heeft recent een vriend van me een jaren '80 woning gekocht in een massale wijk waar alles in dezelfde tijd uit de grond gestampt is. Daar is niks mis mee; keurige woningen met ruime zolder rond inderdaad bloemkooltjes die zeer verkeersarm zijn. Oke, de malle schuiframen zijn rijp voor vervanging en het kruipruimteluik was asbestdeel. Als je dat fixed heb je een ruimer huis dan dat je zo'n ding uit 2003 hebt waar je zelfs beneden een Ikea kast niet liggend kunt opbouwen...

Een andere vriend heeft een huis uit 2012 gekocht. Mooi huis hoor, iets betere isolatie enzo, maar als je in de achtertuin zit, zit je in de schaduw van je huis, de schutting of de berging. Maakt ook weinig uit; het was dusdanig veel duurder dat je er toch minder zit... En door de malle dakconstructie kan hij nagenoeg geen enkel PV paneel kwijt.
Die ligging kan je ook hebben in elk ander huis natuurlijk, dat is niet 2012 eigen. ;)
Voor een klein huis ga je natuurlijk sowieso geen grondbron aanboren. Dat verdien je never nooit niet terug in een fatsoenlijke termijn.
Ja hoor, maar we boren voor hele straten tegelijk in een project. Vooral in projecten met EPV (Energieprestatievergoeding) is een bron vaak de beste manier om over 25 jaar nog steeds de opbrengst te garanderen.
Als ik 's avonds thuis kom uit m'n werk ga ik eten. Ik ga me niet druk maken om het feit dat mijn huis nu toevallig hetzelfde er uit ziet als dat van mijn buren. Wil je dat persé niet, dan is er ook een gebied ten zuiden van Nederland waar alles een grote chaos is ;)

Kopieër maar eens zo'n jaren '70 wijk met allemaal huizen van 120 m2, een joekel van een zolder met nok op 4m en een aangebouwde stenen garage met pannendak dat direct doorloopt. Ontwerp bestaat gewoon; dus architect kan eruit geknikkerd worden. Hoef je alleen de schrootjes te vervangen door stenen en de boel iets beter te isoleren en klaar. Wedden dat dat prima verkoopt?
Je romantiseert vroege jaren '70. Ten tijde van de vorige woningboom en na de oliecrisis kreeg je tweede helft van de jaren '70 ook steeds minder voor je geld. Overigens zie je in bv Spijkenisse problemen ontstaan in dit soort wijken. Goedkope huizen in bulk in wijken tegelijk die er hetzelfde uitzien. Dat is bij het verval van een wijk gewoon een probleem. Gevarieerdere wijken zijn op de langere termijn gewoon beter.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Met de uitleg dat de marktpartijen ook toegang nodig hebben en een eerlijke kans tot hetzelfde segment.
We gaan het weer proberen? In het verleden werd je er door corporaties gewoon uitgeboden voor grondposities. Want zij konden goedkoop lenen en hadden een goudgerande achtervang. Uit die tijd stamt ook dat corporaties weer aan hun hoofdtaak moesten gaan houden.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Avalaxy schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 22:52:
[...]

Sorry maar je komt uit 78. Dan ben je voor mij oudere generatie, ik ben zelf uit 91 en de huizenmarkt is nu heel anders dan toen jij 27 was.

[...]

Hoe kom je hier in godsnaam bij? Waarom neem je aan dat mensen tegenwoordig geen skills meer hebben en als gevolg dáárvan geen huis kunnen kopen? Met een hele degelijke baan kun je momenteel al nauwelijks een huis meer kopen als je starter bent en single bent. Dat was 20 jaar geleden echt wel anders. Dan kon je met een doorsnee baan in je eentje prima een huis veroorloven. Dit is precies de entitlement van jou waar ik tegen ageer. Je doet alsof jonge mensen lui zijn en weinig kunnen maar dat is echt totaal niet de oorzaak hier.

[...]

Maar voor jou en oudere generaties gold natuurlijk wel dat je dat allemaal kon? Jonge mensen moeten maar gewoon niet zo zeiken?
Grappig. BJ 1981 hier en toen ik klaar was met HBO Bouwkunde was net de Bouwfraude in de Tweede Kamer. Ergo, sector op zijn gat en moeilijk werk vinden. Ook toen was er geen starterswoning te vinden, want je concurrentie kon 6x haar inkomen lenen. BJ 1978 had toen ze 27 was een overspannen woningmarkt in 2005. Niet veel anders dan nu, maar met hogere schuldrato's. BJ 1981 had zelfs de vorige piek in 2008. Daar komen we nu maar net overheen, zonder inflatie gerekend.
Anatidae schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 23:00:
[...]

Laat ze toch. Deze discussie ga je niet winnen, ze hebben geen idee van de huidige stand van zaken. Voor onze generatie is het onmogelijk als je niet als parasiet van de ouders hebt geleefd of 2-3x modale startersbaan hebt gevonden in een krimpgebied. Ze zijn opgegroeid in een tijd dat je door hard werken het beter kon krijgen dan je ouders. Geldt voor ons helaas niet meer. Wees alleen blij dat je uit 91 komt en niet uit pak m beet 96.. Dan had je ook nog eens minstens €40k schuld. Maar he.. komt omdat we geen zaag kunnen vasthouden
De grap is dat de starter van 2009-2016 zijn slag kon slaan. De doorstromer was uitgeschakeld door een torenhoge restschuld. Toen was het een kopersmarkt waarbij een verkeerd behang op één muur al je verkoop kon frustreren. Die markt is nu omgeslagen. Ik vind het wel heel erg veel entitlement om nu te zeggen dat men 'geen idee' heeft.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Harrie_ schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:34:
[...]

En ook dan sta ik klaar om aan te tippen dat er in Duitsland heel anders wordt gebouwd, de grondprijzen veel lager liggen, belastingen anders werken, etc. ;)
Laat staan dat transport goedkoper is en op hogere snelheden plaatsvindt. De hele cru van de onbeperkte Autobahn is om snel het land door te kunnen komen.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Het is ook niet te voorspellen. Dat is een beetje het nadeel. Onderliggend blijft een schaarste die niet opgelost werd en kan worden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
@3x3 Dit is niet voor het eerst dat je zo'n RTL-Z clickbaitvideo plaatst. We verlangen dat we hier kunnen discussiëren op het forum, niet dat iedereen maar xx minuten video moet kijken. Zie ook 3x3 in "De voors en tegens van tolerantie" en 3x3 in "Het (on)bestaan van het middeninkomen"

Señor Sjon wijzigde deze reactie 12-04-2019 19:11 (28%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
3x3 schreef op maandag 15 april 2019 @ 10:40:
[Afbeelding]

Interessant stukje analyse van de NOS over de bovenkant van de huizenmarkt.

[...]

Miljoenenwoningen in Almere.
En over heel Nederland 3x meer miljoenenwoningen dan in 2014.
Overgooi is dan ook al ~15 jaar bezig met kavelgroottes van minimaal een halve hectare in den beginne. Later hebben ze dit wat versoepeld en mocht je ook met meerdere gezinnen in een landhuis wonen. Heeft nog lang geduurd voordat men een hoge waarde haalt daar.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Landbouwgrond kan je delen door 10... Dat zit tussen de 5 en 10 euro/m2 .

Pagina: 1 2

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True