Conrado schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:48:
[...]
Mooie analyse, maar eerlijk gezegd geloof ik nooit dat complexe maatschappelijke problemen slechts één partij als oorzaak hebben.
Dat is hier ook niet zo. Ik ben een groot voorstander van minder boeren bedrijvigheid.. Alleen is er een naïeve vorm van sympathie onder de bevolking en is BBB aan boord in de regering, dus zie ik dat nog niet zo snel gebeuren.
Ik heb ook nergens gesteld dat ze 100% verantwoordelijk zijn, maar wel een zeer grote rol hebben gespeeld en nog spelen in de huidige situatie. Ze hebben het nota bene -in hun woorden- zelfs toegegeven:
https://nos.nl/artikel/24...zouden-nu-anders-handelen.
De agro-lobby is blijkbaar echter groot genoeg om de gemiddelde burger het binnenlandse terrorisme (want wat boeren deden was geen demonstreren meer) een oogje toe te knijpen. Een hele hoop shit (letterlijk en figuurlijk) kan opgelost worden door die veestapel te laten krimpen en zou financieel niet eens een grote aderlating voor Nederland BV zijn. Als dát nu eens in de media en verkiezingsprogramma's duidelijk naar voren zou komen, i.p.v. dat bepaalde groepen deze feiten gelijk weg zetten als links geblaat..
dikkiedik schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:48:
@
geekeep
Hoe kun je de schuld geven aan een bank terwijl een van de primaire taken is om bedrijven te financieren. Als ze dit niet hadden gedaan was de wereld destijds ook te klein geweest. Natuurlijk is het achteraf gezien bijzonder dat er zoveel leningen zijn uitgegeven voor een bodemloze put en een eindig bedrijfsmodel, maar om nou de schuld van de woningmarkt indirect via boeren financieringen bij de Rabobank te leggen is wel heel erg omslachtig.
Dat boeren uitgekocht moeten gaan worden voor de bedragen hoger dan de lening die de boer heeft lopen bij de Rabobank is dan maar jammer. Hadden we destijds maar beter moeten opletten. Ik snap ook dat je als Rabobank niet zomaar gaat kwijtschelden.
Elk bedrijf moet uiteindelijk gewoon zijn centen verdienen. Als dat binnen de geldende wetten gaat is er niet zo heel veel op aan te merken.
Jouw laatste zin is EXACT de reden waarom 'de markt' continu bijgestuurd dient te worden met wetten en regels. Zelfregulering is ver te zoeken, zeker zolang kortetermijn winst blijkbaar belangrijker is dan langetermijn bestaansrecht, en de rekening vaak niet bij de juiste partij terecht komt.
Van een bank had je ook mogen verwachten dat ze met de kennis in huis en met een blik op de toekomst duurzamere oplossingen boden dan die bodemloze put. Iets geven om je klanten enzo. Maar het feit dat ze ook nu nog volop blijven inzetten op technische mogelijkheden om aan regelgeving te blijven voldoen (welke bovendien ook twijfelachtig qua effectiviteit zijn), doet helaas anders denken.
Rabobank en de huidige toestand omtrent 'onze' boeren is wel degelijk (mede) debet aan de precaire situatie van de woningmarkt, waarin zowel bouwgrond als stikstof een rol spelen. De verantwoordelijkheid van dit soort partijen afdoen als "elk bedrijf moet uiteindelijk gewoon zijn centen verdienen" is een redelijk egoïstische "f*ck you, got mine" gedachtegang en een belangrijke reden hoe de afgelopen decennia electoraal zijn verlopen, waarbij de rekening van steeds meer shit bij toekomstige generaties gelegd wordt.