spijkerhoofd schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:53:
[...]
Ik denk dat het OV te duur is en daarom geen volwaardig alternatief. Wat ik eerder schreef, ik moest laatst in Den Bosch centrum zijn, een halve tank leeg rijden kost met 2 personen 50 euro ongeveer heen en terug, met het OV kost 100 euro met zijn tweeen, met de auto duurt net zo lang, en dat is incl. gratis parkeerplaats op 20 minuten lopen vanaf de parking naar het centrum. Dat zelfde geld voor naar Arnhem rijden waar een goede vriend van mij woont.
Ik heb even de proef op de som genomen. Uitgaande dat je geen abonnement hebt, kost een ritje Alkmaar - Amsterdam Centraal met de trein 22 eurocent/km.
De regiobus lijkt ongeveer hetzelfde tarief te hanteren. Als ik Alkmaar - Petten pak, kom ik ook op ongeveer 22 euro/km uit.
Maar goed, Alkmaar en Amsterdam zijn intercity stations. Dan heb je nog te maken met last mile deel van de reis.
Een stadsbus van Station Alkmaar naar de Eggestraat in Alkmaar noord (6 km) kost je 40 eurocent per km. Een metro van Amsterdam Centraal naar het Weesperplein maar liefst 75 eurocent per km.
Maar dan ga je toch fietsen? Wel, de huur van een OV fiets is 4 euro 30 per dag. Zou je daar 2 x 5 km op fietsen (heen en terug), dan zit je nog altijd op 43 eurocent per km.
Pak ik dan mijn Toyota Aygo, dan kost die variabel 21 eurocent per km. Goed, daar zitten dan nog terecht (flinke) vaste kosten aan, nog niet meegenomen mogelijke parkeerkosten op vertrek en bestemmingslocatie. Reis ik echter met 2 of drie man, dan wordt de auto toch wel aantrekkelijk en milieutechnisch nog niet eens zo veel slechter als het OV. Daarbij is de auto ook nog (meestal) een flink stuk sneller.
Ik ben dol op het OV, Het stelt mij in staat om iets anders te doen (werk, lezen, dutje) met mijn reistijd. Tot de Coronacrisis had ik niet eens een auto. Maar de laatste twee jaar merk ik dat het OV flink duurder is geworden en nog vervelender: veel onbetrouwbaarder. Minder frequent, vaker uitval en meer vertraging. Komt daar nog eens de korte treintjes bij, waardoor er geen zitplaats en nauwelijks een staplaats is en elk voordeel wat het OV heeft boven de auto is gewoon weg.
Goedkoop en betrouwbaar en beschikbaar OV, inclusief last-mile, is cruciaal om mensen uit de auto te krijgen en misschien zelfs de auto helemaal weg te doen. Minder auto's is minder parkeerplaatsen en drukte in de wijk, waardoor er meer woongenot ontstaat, meer (kinder)speelplaatsen en parken, veiliger wegen, gezonder buitenklimaat etc. Goed openbaar vervoer heeft impact dat veel verder gaat dan alleen milieu en kosten.