Dit inderdaad?Sport_Life schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:05:
[...]
Ik zit er niet zo in als jij, maar een deel daarvan is ook van toepassing in een stad als Den Haag (oa Vogelwijk heeft veel erfpacht, overal veel (gesplitste) appartementen, etc), waarom geldt het daar niet?
[...]
@Wispe klinkt allemaal zeer complex en ik kan me heel goed voorstellen dat er legio situaties zijn waarbij de comlexiteit van het hele gebeuren 30x de kennis en kunde van een makelaar overstijgt. Dat gezegd hebbende zijn er enerzijds in Amsterdam natuurlijk ook woningen waarbij deze zaken niet (of maar zeer beperkt voorkomen) en anderzijds legio ander steden waar sprake is van woningen waarbij bijzondere zaken spelen zoals splitsing, erfpacht, parkeren, etc.
Gaat het in die andere steden dan zo vaak mis wanneer de makelaar het voorlopig koopcontract regelt? Ik ben zelf alleen maar bekend met de 'standaard zaken' zoals recht van overpad en een of ander kettingbeding, maar die zaken gaan wel telkens naar een nieuwe eigenaar over dus daar hoeft weinig meer aan 'uitgezocht' te worden.
Hoe moet ik dit in de praktijk voor me zien? Kopers komen langs om het voorlopig koopcontract te tekenen en krijgen op dat moment van de notaris te horen dat ze geen eigenaar worden van de parkeerplaats bij hun appartement maar dat in plaats daarvan de VVE de parkeerplaatsen pacht van de gemeente en via een dochter-BV deze doorleaset aan de bewoners van het appartementencomplex of iets dergelijks?
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/us63SLyCnr7sfqOJRRhDplHD.jpg?f=user_large)