Maar je hebt gewoon als koper vrije keuze van notaris, enige eis die gesteld wordt in jouw voorbeeld is dat deze kantoor houdt in de regio Amsterdam / binnen 25km. Dat lijkt me op zich geen onredelijke eis gezien er genoeg notarissen te vinden zijn in dat gebied (en het is sowieso praktisch op de dag van oplevering om een notaris in de buurt te hebben omdat beide partijen dan relatief makkelijk naar zowel de inspectie als de notaris kunnen gaan).Kalentum schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:41:
[...]
Wat ik vooral bizar vindt is dat er blijkbaar twee werelden bestaan: Amsterdam en de rest. Maar de wetgeving verplicht niet dat een koopcontract door een notaris moet worden opgesteld of in het bijzijn van een notaris getekend dient te worden. Waarom dan in Amsterdam die gewoonte als een soort aanvullende voorwaarden aan mij als koper worden opgelegd is mijn een raadsel. Bedenk wel dat de koper de notaris kiest en bovendien ook de kosten koper betaalt. En dit soort voorwaarden perkt de notariskeuzevrijheid in. De makelaar is geen partij die invloed heeft op de notaris die ik als koper zou willen kiezen.
Daarnaast hoef je de voorwaarden niet te accepteren, betekent alleen dat je de woning in kwestie niet kunt aankopen. Net als dat de koper de notaris kiest, kiest de verkoper ook de koper uit de gegadigden en legt daar bepaalde voorwaarden aan op.