De Woonkamer

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-04 21:52
Vraagje hé. Ik dacht dat je het EBB (Energie Bespaar Budget) alleen kon inzetten voor verduurzamingsoplossingen. Nu lees ik op de rijksoverheid;

https://www.rijksoverheid...giebesparende-maatregelen

Dat je die €9.000 ook gewoon als extra hypotheek kan gebruiken, mits je een energiezuinige woning koopt. Maar wat is een energiezuinige woning? B of beter? A of beter..?

Beetje raar dat er op een rijks-website met een breed interpreteerbare term gewerkt wordt..
want in principe spreekt men van een slecht label vanaf label D, maar of een label C nou meteen een energiezuinige woning is..

[ Voor 22% gewijzigd door Valandin op 28-05-2023 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Window
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-04 21:24
Valandin schreef op zondag 28 mei 2023 @ 19:52:

Maar wat is een energiezuinige woning? B of beter? A of beter..?

Beetje raar dat er op een rijks-website met een breed interpreteerbare term gewerkt wordt..
want in principe spreekt men van een slecht label vanaf label D, maar of een label C nou meteen een energiezuinige woning is..
Volgens mileucentraal.nl en hypotheek24 geldt label A++ en hoger als energiezuinig.

Gek ja dat het er niet meteen bij de rijksoverheid zelf bij staat. Voor korting op de hypotheek van de bank verschilt het overigens per bank wat gezien wordt als zuinig, soms is B al genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:37:
[...]

De "buren" (nou ja, paar km verderop) staan ook te koop.
[Afbeelding]
https://www.funda.nl/koop...uis-42139976-lindedijk-5/
Deze staat wel aan een "doorgaande" weg, wat het ook beter bereikbaar maakt. Toch denk ik dat deze ook wel rustig gelegen is. Is iets duurder, maar heeft ook flink wat meer woonoppervlak.
Tja echt een no-deal voor mij.
Snelst leverbare internet op dat adres is 50mbit waarvan je 38 gaat halen.

Een miljoen kwijt, en dan terug in de tijd gaan betreft voor een IT'er essentiële infra ..

Stijl spreekt me wel enorm aan

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:02
DutchManticore schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:52:
[...]

Een miljoen kwijt, en dan terug in de tijd gaan betreft voor een IT'er essentiële infra ..

Als dat de enige dealbreker zou zijn... met starlink tot 6Tb dus moet niet zo'n probleem zijn toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
hfolkers schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:00:
[...]

Als dat de enige dealbreker zou zijn... met starlink tot 6Tb dus moet niet zo'n probleem zijn toch...
Ik heb nu al een aantal jaar 1Gbit internet, en ga zodra de volgende woning gebouwd of gekocht is naar 2Gbit.

Ook met de 50-160 Mbit van (het extreem dure) Starlink gaat dat niets rechttrekken.

Wat betreft reistijd naar werk is dit even lang als ik nu heb. Alleen ouders en vrienden op twee uur rijden is ook een bijkomende dealbreaker.

[ Voor 14% gewijzigd door DutchManticore op 06-06-2023 15:08 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
DutchManticore schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:06:
[...]

Ik heb nu al een aantal jaar 1Gbit internet, en ga zodra de volgende woning gebouwd of gekocht is naar 2Gbit.

Ook met de 50-160 Mbit van (het extreem dure) Starlink gaat dat niets rechttrekken.

Wat betreft reistijd naar werk is dit even lang als ik nu heb. Alleen ouders en vrienden op twee uur rijden is ook een bijkomende dealbreaker.
Hm, volgens mij is Starlink net over de 200 euro voor 1TB. Als je serieus naar een huis van over een miljoen kijkt valt dit in mijn ogen niet onder extreem duur. Ik zou het ook niet doen, maar ik ben dan ook helemaal niet in de markt voor een meer dan een miljoen huis... (zo afgelegen daarentegen trekt mij zeker wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
hfolkers schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:12:
[...]

Hm, volgens mij is Starlink net over de 200 euro voor 1TB. Als je serieus naar een huis van over een miljoen kijkt valt dit in mijn ogen niet onder extreem duur. Ik zou het ook niet doen, maar ik ben dan ook helemaal niet in de markt voor een meer dan een miljoen huis... (zo afgelegen daarentegen trekt mij zeker wel)
1TB? Dan heb je het over de datacap of?

Ja sorry hoor, dan is Starlink al helemaal niet interessant. Verbruik ligt hier per dag op de 7-10TB 😅

En wel grappig. Als je een huis van een miljoen kunt betalen moet je ook maar grof geld smijten met andere zaken?

Hoe denk je dat ik het voor elkaar krijg een miljoen uit te kunnen geven aan een huis? Niet door met geld te smijten 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
DutchManticore schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:16:
[...]

Ja sorry hoor, dan is Starlink al helemaal niet interessant. Verbruik ligt hier per dag op de 7-10TB 😅

En wel grappig. Als je een huis van een miljoen kunt betalen moet je ook maar grof geld smijten met andere zaken?

Hoe denk je dat ik het voor elkaar krijg een miljoen uit te kunnen geven aan een huis? Niet door met geld te smijten 😉
Per dag? Lijkt me stug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Ja per dag. Ik werk met grote datasets en er wordt de hele dag op meerdere apparaten gestreamd d:)b

Alleen mijn telefoon heeft in de laatste 30 dagen al 57Gb verstookt met alleen YouTube...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4oLNpEfNH12n_vI_ZDSnnwcPkEs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eKH9nYe1L6EzYiAm6M0sEgEs.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuws staat de hele dag aan. En vaak tegelijk ook nog wat muziek tegelijk aan. Dat wil wel hoor

[ Voor 54% gewijzigd door DutchManticore op 06-06-2023 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
DutchManticore schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:59:
[...]

Ja per dag. Ik werk met grote datasets en er wordt de hele dag op meerdere apparaten gestreamd d:)b

Alleen mijn telefoon heeft in de laatste 30 dagen al 57Gb verstookt met alleen YouTube...

[Afbeelding]

Nieuws staat de hele dag aan. En vaak tegelijk ook nog wat muziek tegelijk aan. Dat wil wel hoor
Dan snap ik hem zeker. Ik ben ook IT'er, maar verstook waarschijnlijk net zoveel als het gemiddelde huishouden die buiten de deur werkt. Ik heb nu 200/200 glasvezel en de €7/mnd extra voor Gigabit is het mij niet waard, ik zou niet weten wat ik ermee moet. :P

Maar als je dit soort datahoeveelheden verstookt, snap ik helemaal dat je met niks minder dan Gigabit genoegen neemt.

Dan gelijk een tip: wij kijken ook al een tijdje naar een woonboerderij of karakteristiek woonhuis op een wat groter kavel, ik heb al meermaals meegemaakt dat er wel glasvezel is op soms best bizarre plekken, maar dan is het heel vaak 1 provider die 50/50 levert. Dat gaat me nu ook net te ver (of te weinig zo je wilt), maar ik zou niet met zekerheid durven stellen of dat een dealbreaker zou zijn als de rest van het huis perfect is.
En ik ben ook een keer een huis tegengekomen in een dorp waar geen telefonie, geen kabel en geen glasvezel lag. Starlink of de buurt-satelliet-verbinding waren de enige opties. 5G bereik was er dan weer wel, eventueel als back-up van Starlink. En dat was een huis uit 2017 uit mijn hoofd, daar verwacht je dat totaal niet bij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
[...]

LOL, ik ben dus niet de enige die DAT als eerste controleert bij een interessant adres ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Toch bijzonder, want dat andere pand heeft wel glasvezel. Daar kun je gewoon een 1Gb/1Gb abo afnemen.

[EDIT]
Maar volgens de KPN pc-check is ook op het adres Lindedijk 5 1Gb/1Gb verkrijgbaar. Dus hoezo niet?

[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 06-06-2023 17:53 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:21
ehtweak schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 17:51:
[...]

Toch bijzonder, want dat andere pand heeft wel glasvezel. Daar kun je gewoon een 1Gb/1Gb abo afnemen.

[EDIT]
Maar volgens de KPN pc-check is ook op het adres Lindedijk 5 1Gb/1Gb verkrijgbaar. Dus hoezo niet?
Helaas. Wijkcentrale op koper zit op 8km(!) afstand. Geen FttH in de buurt en de kans dat het komt lijkt mij heel klein. Geen xDSL leverbaar aangezien VDSL tot 2km gaat, LR-VDSL tot zo'n 4km.4G/5G dekking is wel spectaculair goed. Dat "andere" pand heeft ADSL2+ tot 4Mb down, 800Kb up. Geen glas (van niemand), dat is best wel 1981 ...

[ Voor 14% gewijzigd door Houtenklaas op 06-06-2023 18:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:58
Het kost een paar duiten, maar je kan ook glas laten leggen. Een directeur van een klant van mij heeft dat laten doen bij de Reeuwijkse Plassen. Was iets van 8000 euro en een verplicht contract van een jaar of 2 (weet niet meer zeker of het niet langer was). Maar als je een eigen villa kan laten bouwen, dan kan die 8k er ook nog wel vanaf.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Houtenklaas Waarom geeft de KPN pc-check dan aan dat er WEL FttH op dat adres is?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
ehtweak schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:21:
@Houtenklaas Waarom geeft de KPN pc-check dan aan dat er WEL FttH op dat adres is?
Geen idee waar je kijkt, maar deze geeft 0,0 met postcode 8481KH met nummer 5. Reactie van KPN: "Hier is (nog) geen KPN Glasvezel beschikbaar"

Daarnaast kijk ik ergens anders, die 8km verzin ik immers ook niet zelf. De dichtstbijzijnde glasring zit op 1.1km afstand met water ertussen. Reken op iets van een ton als dat alleen voor jou aangelegd mag worden. Heb je wel 1Gb premium internet, da's ook wel vet.

[ Voor 16% gewijzigd door Houtenklaas op 06-06-2023 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Houtenklaas Hier kijk ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZT-1-sSoVQcNI7VWZ2QGCk3CUaY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DDJP3ErdkHJpsy3hWnZ2X0X7.png?f=fotoalbum_large

Vreemd? Dat die wel beschikbaarheid geeft?

url:
https://www.internetpostc...uct_type=ipt&provider=kpn

Blijkbaar dus BS; zo'n pc-check. :-(

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 06-06-2023 23:27 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
Blijkbaar dus BS; zo'n pc-check. :-(
Internetten.nl is wel betrouwbaar(der), maar beter nog gewoon bij de provider zelf. Dit soort sites krijgt vermoedelijk een kickback voor elk afgesloten abonnement en dus loont het om "iets" ruimer te gaan zitten. Maar dit is digitaal niemandsland ...

[ Voor 6% gewijzigd door Houtenklaas op 06-06-2023 23:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
RoosW schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 17:06:
[...]

LOL, ik ben dus niet de enige die DAT als eerste controleert bij een interessant adres ;)
Glasvezel is essentieel infrastructuur voor een land net zoals riolering en stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

DutchManticore schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:16:
[...]

Heb je al een geschikt huis gevonden dan? :P

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Sport_Life schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:19:
[...]

Heb je al een geschikt huis gevonden dan? :P
Nee, wel grond gekocht!
Momenteel aan het kijken of we er bouwgrond van kunnen maken, zo niet dan hebben we een pachter klaar staan

En we zijn hier wezen kijken.
Maar vonden het te duur ook

DutchManticore in "Wat er nou weer voor een pand te koop staat... Jaargang 2023"

[ Voor 44% gewijzigd door DutchManticore op 07-06-2023 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:12
Haha, stelletje randstedelingen hier :P

Op dergelijke plaatsen is het regelmatig voor KPN niet rendabel om fiber aan te leggen, en dan doen (of deden) ze het gewoon niet. Want in het buitengebied is toch geen concurrentie, dus iedereen neemt het toch wel af :P
Als KPN het niet aanbiedt, betekent dat niet dat het er niet is. Dat maakt de postcodechecks eigenlijk nutteloze tools, want veel te generiek.

Toen ik nog bij m'n ouders woonde ben ik vrij actief betrokken geweest bij https://www.re-net.nl waardoor we heel wat gehuchtjes en buitengebieden op 1000/1000 fiber hebben kunnen aansluiten. Lang verhaal, maar het is uiteindelijk gelukt *O*
Waarna ik zelf naar de stad ben verhuisd :+

Als de buren het hebben, is er ongetwijfeld een bewonersinitiatief geweest waar het ooit is aangelegd, en is er (zij het bij een beperkt aantal providers, tegen een vergoeding per maand en misschien tegen een eenmalige vergoeding voor de aanleg) waarschijnlijk een mogelijkheid om wel fiber te krijgen.

Goeie vraag voor een makelaar dan ;)
Voor mij is fiber ook een eis, maar als het er toevallig bij Funda niet bij staat, zou ik het in ieder geval vragen.

[ Voor 9% gewijzigd door Richh op 07-06-2023 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

DutchManticore schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:52:
[...]

Nee, wel grond gekocht!
Momenteel aan het kijken of we er bouwgrond van kunnen maken, zo niet dan hebben we een pachter klaar staan

En we zijn hier wezen kijken.
Maar vonden het te duur ook

DutchManticore in "Wat er nou weer voor een pand te koop staat... Jaargang 2023"
Ik gok zomaar dat agrarische grond wellicht harder in waarde gaat stijgen dan - hoog geprijsde - bouwgrond (waar al een bestemming op zit).
Dus wat dat betreft goed gedaan (mits je natuurlijk agrarische waarde hebt betaald), heb je inside information of hoe ben je erop gekomen?

Overigens wijzigen van bestemmingsplan gaat je 99,9% zeker niet lukken. Waardestijging ongeveer 5% per jaar maar redelijk zonder zorgen en gezeur en inflatie/recessie bestend.
Edit : nvt

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 07-06-2023 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:36
Richh schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:06:
Haha, stelletje randstedelingen hier :P

Op dergelijke plaatsen is het regelmatig voor KPN niet rendabel om fiber aan te leggen, en dan doen (of deden) ze het gewoon niet. Want in het buitengebied is toch geen concurrentie, dus iedereen neemt het toch wel af :P
Als KPN het niet aanbiedt, betekent dat niet dat het er niet is. Dat maakt de postcodechecks eigenlijk nutteloze tools, want veel te generiek.

Toen ik nog bij m'n ouders woonde ben ik vrij actief betrokken geweest bij https://www.re-net.nl waardoor we heel wat gehuchtjes en buitengebieden op 1000/1000 fiber hebben kunnen aansluiten. Lang verhaal, maar het is uiteindelijk gelukt *O*
Waarna ik zelf naar de stad ben verhuisd :+

Als de buren het hebben, is er ongetwijfeld een bewonersinitiatief geweest waar het ooit is aangelegd, en is er (zij het bij een beperkt aantal providers, tegen een vergoeding per maand en misschien tegen een eenmalige vergoeding voor de aanleg) waarschijnlijk een mogelijkheid om wel fiber te krijgen.

Goeie vraag voor een makelaar dan ;)
Voor mij is fiber ook een eis, maar als het er toevallig bij Funda niet bij staat, zou ik het in ieder geval vragen.
Herkenbaar, hier wilde KPN ook niet aanleggen terwijl de gemeenteraad het al een paar keer geprobeerd heeft, nu hebben ze de order gegeven aan E fiber met veel keuzevrijheid voor providers en heeft Delta zelf aangegeven dat ze ook een kabel willen graven, nu hebben we ineens 2 aanbieders voor glasvezel, dus ben benieuwd of KPN straks ook gaat aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Sport_Life schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:09:
[...]

Ik gok zomaar dat agrarische grond wellicht harder in waarde gaat stijgen dan - hoog geprijsde - bouwgrond (waar al een bestemming op zit).
Dus wat dat betreft goed gedaan (mits je natuurlijk agrarische waarde hebt betaald), heb je inside information of hoe ben je erop gekomen?

Overigens wijzigen van bestemmingsplan gaat je 99,9% zeker niet lukken.

***members only***
8,5 euro de m2. Je hoort mij niet klagen. 4000m2 ongeveer.

En wat betreft wijzigen bestemming kom ik erop terug. Gemeente heeft twee aangrenzende percelen net wel woonbestemming gegeven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

DutchManticore schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:19:
[...]

8,5 euro de m2. Je hoort mij niet klagen. 4000m2 ongeveer.

En wat betreft wijzigen bestemming kom ik erop terug. Gemeente heeft twee aangrenzende percelen net wel woonbestemming gegeven!
4000m2 agrarische grond? :D Daar kan een pachter net 3 schaapjes en een geit op kwijt.

Oke lol ik dacht een paar HA omdat je het over pacht had haha ;).

Bestemmingsplan wijzigen zou mooi zijn , ik denk weinig kans (verkoper zal niet gek zijn en andere investeerders en kleine ontwikkelaars ook niet).

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 07-06-2023 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Sport_Life schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:22:
[...]

4000m2 agrarische grond? :D Daar kan een pachter net 3 schaapjes en een geit op kwijt.

Oke lol ik dacht een paar HA omdat je het over pacht had haha ;).

Bestemmingsplan wijzigen zou mooi zijn , ik denk weinig kans (verkoper zal niet gek zijn en andere investeerders en kleine ontwikkelaars ook niet).
Nee haha. Ik heb dit gekocht puur voor de hoge bouwkans. En de lokale paardenopfok wil er graag paarden op kwijt als het niet lukt. Het was relatief wisselgeld

Ik heb toch niets aan een paar hectare 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

DutchManticore schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:06:
[...]

Nee haha. Ik heb dit gekocht puur voor de hoge bouwkans. En de lokale paardenopfok wil er graag paarden op kwijt als het niet lukt. Het was relatief wisselgeld
Waarom kocht die fokker dat zelf dan niet vraag ik me af. 34k is voor zo'n bedrijf peunuts. En als hij ernaast woont zal ie ook eerder op de hoogte zijn geweest.

Meestal wordt agrarische grond per ha verkocht , de kleinere kavels inderdaad voor gelukszoekers, verkoper/boer heeft het goed gedaan wat dat betreft en jij wellicht ook als je het bestemmingsplan kunt wijzigen. Al heeft de dienstdoende ambtenaar dan wel iets uit te leggen ;).

Veel kleine ontwikkelaars doen hetzelfde. Overal in het land agrarische grond kopen en gokken op een bestemmingsplan wijziging. En zo niet verkopen ze t weer.
Ik heb toch niets aan een paar hectare 7(8)7
Zeker wel. Dan smeer je alle kosten uit over meer oppervlakte.
Zo'n klein stukje grond heb je juist weinig aan, relatief hoge beheerkosten en belastingen.
En je hebt al een paar keer genoemd welk bedrag je hebt daar kun je best een goede investering van doen , mits je weet waar je mee bezig bent !!

[ Voor 36% gewijzigd door Sport_Life op 07-06-2023 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Sport_Life schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:13:
[...]

Waarom kocht die fokker dat zelf dan niet vraag ik me af. 34k is voor zo'n bedrijf peunuts. En als hij ernaast woont zal ie ook eerder op de hoogte zijn geweest.

Meestal wordt agrarische grond per ha verkocht , de kleinere kavels inderdaad voor gelukszoekers, verkoper/boer heeft het goed gedaan wat dat betreft en jij wellicht ook als je het bestemmingsplan kunt wijzigen. Al heeft de dienstdoende ambtenaar dan wel iets uit te leggen ;).

Veel kleine ontwikkelaars doen hetzelfde. Overal in het land agrarische grond kopen en gokken op een bestemmingsplan wijziging. En zo niet verkopen ze t weer.

[...]

Zeker wel. Dan smeer je alle kosten uit over meer oppervlakte.
Zo'n klein stukje grond heb je juist weinig aan, relatief hoge beheerkosten en belastingen.
En je hebt al een paar keer genoemd welk bedrag je hebt daar kun je best een goede investering van doen , mits je weet waar je mee bezig bent !!
Ik hou het bij investeringen waar ik wat vanaf weet en we houden even flink reserves aan. Wie weet komt er nog wel een keer een paar hectare bij maar voor nu niet.

Eerst maar eens even naar dit plukje omkijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-04 19:26
kw_nl schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 19:14:
Het kost een paar duiten, maar je kan ook glas laten leggen. Een directeur van een klant van mij heeft dat laten doen bij de Reeuwijkse Plassen. Was iets van 8000 euro en een verplicht contract van een jaar of 2 (weet niet meer zeker of het niet langer was). Maar als je een eigen villa kan laten bouwen, dan kan die 8k er ook nog wel vanaf.
Starlink is altijd beter dan dat, prijs valt nu nog wel mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04:40
YangWenli schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:15:
[...]

Glasvezel is essentieel infrastructuur voor een land net zoals riolering en stroom.
Hangt wel een beetje af van in welke bubbel je leeft ;) .

Ik denk dat je overschat voor hoeveel mensen glasvezel echt belangrijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MocroBorsato
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-04 17:43
Ik moet het toch even ergens melden, maar ik vind het zielig voor "starters" die GEEN hulp krijgen van bijv. de ouders en wellicht zelfs alleenstaand zoeken. Er is voor velen die in steden wonen geen optie naast het huren van een kleine ruimte voor een te hoge prijs (bijv. appartementen, studentenkamers).

Zelf ben ik bevoorrecht door ouders die mij financieel steunen en het hebben van werk met een bovengemiddeld salaris en zonder dat betekende het hoogstwaarschijnlijk dat ik nog 4+ jaar langer moest werken voordat een huis überhaupt een reëel doel kon zijn.

Ik denk hierbij dat ik een van de weinigen ben in dit land die op 26-jarige leeftijd een huis zoekt. Laatst nog een man gesproken met een afgeronde PhD van rond de 30 die besloten heeft om in een camperbusje te wonen. En dan te bedenken hoe het zal gaan voor timmermannen, buschauffeurs etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08:22
MocroBorsato schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:07:
Ik moet het toch even ergens melden, maar ik vind het zielig voor "starters" die GEEN hulp krijgen van bijv. de ouders en wellicht zelfs alleenstaand zoeken. Er is voor velen die in steden wonen geen optie naast het huren van een kleine ruimte voor een te hoge prijs (bijv. appartementen, studentenkamers).

Zelf ben ik bevoorrecht door ouders die mij financieel steunen en het hebben van werk met een bovengemiddeld salaris en zonder dat betekende het hoogstwaarschijnlijk dat ik nog 4+ jaar langer moest werken voordat een huis überhaupt een reëel doel kon zijn.

Ik denk hierbij dat ik een van de weinigen ben in dit land die op 26-jarige leeftijd een huis zoekt. Laatst nog een man gesproken met een afgeronde PhD van rond de 30 die besloten heeft om in een camperbusje te wonen. En dan te bedenken hoe het zal gaan voor timmermannen, buschauffeurs etc.
Ach je erkent het probleem toch? Dan ben je al veel verder dan de meeste Nederlanders vindt ik. Mijzelf is het via een bizarre omweg gelukt, zal daar volgend jaar een lap tekst over plaatsen.

Maar jah, hoe los je het op? Persoonlijk vind ik het al bizar dat immigranten voorrang krijgen op sociale huurwoningen, daar horen juist starters voorrang op te krijgen. Maar goed dat is de onderbuik die spreekt. Er zijn niet echt simpele oplossingen voor een complex probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
  • Laatst online: 09:09
Grunwold schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:32:
[...]

Ach je erkent het probleem toch? Dan ben je al veel verder dan de meeste Nederlanders vindt ik. Mijzelf is het via een bizarre omweg gelukt, zal daar volgend jaar een lap tekst over plaatsen.

Maar jah, hoe los je het op? Persoonlijk vind ik het al bizar dat immigranten voorrang krijgen op sociale huurwoningen, daar horen juist starters voorrang op te krijgen. Maar goed dat is de onderbuik die spreekt. Er zijn niet echt simpele oplossingen voor een complex probleem.
Wij zijn nu doorstromers en op zoek naar een volgend huis en hebben nu dus mogelijkheden doordat we ons huis gekocht hebben toen de markt enigszins op zijn gat lag +/- 8-9 jaar geleden. Ik kan ondertussen uit ervaring je vertellen dat zelfs flinke overwaarde, een salaris van meer dan tweeënhalf modaal en financiële buffer geen garantie zijn voor succes als doorstromer.

Zeker niet in een gebied waar de gemeente nog geen "zelfbewoningsplicht" verplicht stelt.

Maar wat betreft het huren: zelf sta ik ondertussen ruim 15 jaar ingeschreven. Voor de gein kijk ik wel eens wat mijn positie zal worden als ik zou reageren op een huis, maar zelfs met 15 jaar is het schrikbarend om te zien dat je in veel gevallen niet eens op de eerste plaats komt (regio Tilburg).

[ Voor 3% gewijzigd door sarlo op 06-07-2023 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online

Hangt er ook wel vanaf waarin hij zijn PhD heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 21:10
Grunwold schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:32:
[...]

Om het even preciezer te formuleren: de meeste immigranten krijgen geen voorrang bij toewijzing sociale huurwoningen. De immigranten die ik ken zijn allemaal in de vrije sector gaan huren en sommigen kopen uiteindelijk een huis.

Er is een subgroep 'statushouders' (komend half jaar 27.300 personen) waar gemeenten huisvesting voor moeten regelen. Gemeentes kunnen dat doen door ze voorrang te geven maar dat is niet verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-04 10:28
Ik had als single persoon ook na mijn studie toen ik een vast contract op mijn 27e een huis gekocht. Is zo heel gek nog niet hoor op je 26e een huis kopen. Tenminste, dat is mijn mening. Hoop dat je iets gaat vinden! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Immutable schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 20:48:
[...]

Ik had als single persoon ook na mijn studie toen ik een vast contract op mijn 27e een huis gekocht. Is zo heel gek nog niet hoor op je 26e een huis kopen. Tenminste, dat is mijn mening. Hoop dat je iets gaat vinden! :)
In 2017 ofzo ? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ik denk hierbij dat ik een van de weinigen ben in dit land de Randstad die op 26-jarige leeftijd een huis zoekt. Laatst nog een man gesproken met een afgeronde PhD van rond de 30 die besloten heeft om in een camperbusje te wonen. En dan te bedenken hoe het zal gaan voor timmermannen, buschauffeurs etc.
Fixed.

Je kunt prima op je 26e ergens wonen in Nederland, maar niet in de Randstad. En niet in het centrum ergens.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Jeroenneman schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:53:
[...]

Fixed.

Je kunt prima op je 26e ergens wonen in Nederland, maar niet in de Randstad. En niet in het centrum ergens.
En het hangt ook wel enigszins af van de aard van die vaste baan en het bijbehorende inkomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:08
mijn vriendin en ik hebben beide geen ouders die steun hebben geboden/geld hebben gedoneerd om uit huis te gaan, wij hebben een nieuwbouw woning kunnen kopen toen we beide 23 waren. Beide gestopt/klaar met school op leeftijd 18 (MBO 4)en zijn gaan werken. Tuinbouwsector en in de zorg. Je loopt echt mijlenver voor als je beide geen studieschuld heb en kan werken vanaf leeftijd 18 :)

Snap ook niet dat mensen nog steeds denken dat als je beide een schuld van 30k heb,0 spaargeld net allebei 25-26 bent en 1 maand werkt met een net afgeronde studie vrijetijdsbesteding op HBO/Universiteit niveau dat je ineens een mooie woning kan kopen in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
2015. Andere tijden.

Start salaris HBO (nu): 32000 bruto kan je nu maar 135k lenen met 4.2% rente.

Das niet veel. Maar je krijgt tegenwoordig wel gelijk vast contract! Jeej. Moest daar eerst mezelf 3 jaar voor bewijzen. Maar kon toen 155k max lenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
dfbt schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:09:
mijn vriendin en ik hebben beide geen ouders die steun hebben geboden/geld hebben gedoneerd om uit huis te gaan, wij hebben een nieuwbouw woning kunnen kopen toen we beide 23 waren. Beide gestopt/klaar met school op leeftijd 18 (MBO 4)en zijn gaan werken. Tuinbouwsector en in de zorg. Je loopt echt mijlenver voor als je beide geen studieschuld heb en kan werken vanaf leeftijd 18 :)

Snap ook niet dat mensen nog steeds denken dat als je beide een schuld van 30k heb,0 spaargeld net allebei 25-26 bent en 1 maand werkt met een net afgeronde studie vrijetijdsbesteding op HBO/Universiteit niveau dat je ineens een mooie woning kan kopen in Nederland.
Wanneer was dat toen jullie een woning kochten? Ik heb een woning uit 2014 die destijds voor 144k werd verkocht, nu worden ze voor 500k verkocht, ik kan mij niet indenken dat iemand in de tuinbouw en iemand in de zorg deze woningen nog kunnen kopen. Mijn vriendin en ik werken beide als ITers en verdienen fors boven modaal en zelfs voor ons was het lastig om deze woning te kopen. Wij hebben geen studieschuld.

Je ziet in de straat dat er voor de eerste bewoners die vaak lager geschoold zijn plaats maken voor hoger opgeleiden omdat zij veel meer verdienen dan MBOers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

spijkerhoofd schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:14:
[...]

Wanneer was dat toen jullie een woning kochten? Ik heb een woning uit 2014 die destijds voor 144k werd verkocht, nu worden ze voor 500k verkocht, ik kan mij niet indenken dat iemand in de tuinbouw en iemand in de zorg deze woningen nog kunnen kopen. Mijn vriendin en ik werken beide als ITers en verdienen fors boven modaal en zelfs voor ons was het lastig om deze woning te kopen. Wij hebben geen studieschuld.

Je ziet in de straat dat er voor de eerste bewoners die vaak lager geschoold zijn plaats maken voor hoger opgeleiden omdat zij veel meer verdienen dan MBOers.
Bedenk je wel dat die MBO'ers vaak nog een paar jaar bij de ouders wonen terwijl ze al een "volwassen" salaris verdienen.

Als ze dan een beetje zuinig aan doen, dan hebben ze op hun 25e een zak geld waar je u tegen zegt, in plaats van zoals de meeste uni/HBO'ers een studieschuld waar je van wegrent.

Het is pas in de jaren daarna dat je als hoger opgeleide sneller gaat stijgen.

Ik zie in m'n vriendenkring ook dat de MBO' ers al aan de kinderen zijn, terwijl de uni vriendengroep net begonnen is met huizen kopen, inrichting etc.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Jeroenneman schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:33:
[...]

Bedenk je wel dat die MBO'ers vaak nog een paar jaar bij de ouders wonen terwijl ze al een "volwassen" salaris verdienen.

Als ze dan een beetje zuinig aan doen, dan hebben ze op hun 25e een zak geld waar je u tegen zegt, in plaats van zoals de meeste uni/HBO'ers een studieschuld waar je van wegrent.

Het is pas in de jaren daarna dat je als hoger opgeleide sneller gaat stijgen.

Ik zie in m'n vriendenkring ook dat de MBO' ers al aan de kinderen zijn, terwijl de uni vriendengroep net begonnen is met huizen kopen, inrichting etc.
Ik ken weinig mensen met een MBO niveau, ik ken wel veel hoger opgeleiden, ook veel hoger opgeleiden hebben thuis gestudeerd en een tijdje thuis gewoond met een HBO niveau salaris. En ook veel hoger opgeleiden die in Amsterdam woonde tijdens hun studie en er nog steeds wonen tegen hoge prijzen.
Lager opgeleiden vinden een vaste partner vaker in hun tienerjaren en begin 20ers jaren terwijl hoger opgeleiden vaker halverwege 20ers jaren tot begin 30er jaren plus hoger opgeleiden vrouwen willen vaak eerst een carrière voordat ze aan kinderen waardoor ze later aan kinderen beginnen en later een woning kopen. Wel is het vaak zo dat ze meteen een duurdere woning kunnen kopen omdat ze rond hun 30e veel meer al verdienen dan lager opgeleiden, natuurlijk ook afhankelijk van de studie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-04 21:44
De verschillen worden pas goed zichtbaar als de economie in elkaar dondert. Nu kun je als mbo'er prima een baan op HBO+ niveau uitvoeren met wat certificaten en wat ervaring. Niets aan het handje.

Keert de economie zich dan zie je dat HBO'ers MBO banen gaan vervullen (waar mogelijk). Oei, er was een kandidaat die beter bij de functie past.

Zo was dat in 2010-2015 in ieder geval. Kan me herinneren dat ik met 40 vers afgestudeerde HBO'ers bij de belastingdienst aan de slag ging voor minimum +1 euro en 0 zekerheid via het uitzendbureau. Mensen die er bijna 3 jaar zaten werder er uit gepleurd voor een onvrijwillige pauze van 3 maanden omdat ze anders voor een vast contract in aanmerking kwamen.

Ik had nog een bijbaantje dat inmiddels vast was van tijdens de studie voor een paar uurtjes in de week. Daar kon ik voor 40 uur aan de slag. Baan van het niveau aardappelschiller/putjesschepper. Direct gedaan, want vast, vervolgens ook meteen een woning gekocht in 2016.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Jeroenneman schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:33:
[...]

Daar komt bij dat in veel gevallen mensen met MBO de opleiding dicht bij het ouderlijk huis (kunnen) volgen. Zodat ze zo ook een vriendenkring en sociale band kunnen krijgen/houden in de al bekende omgeving. En niet in een dure studendenstad. Als dan ook het werk in de buurt gevonden kan worden, dan maakt dat het zoeken naar woonruimte gemiddeld makkelijker dan voor iemand met hoger onderwijs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dfbt
spijkerhoofd schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:14:
[...]

Wij hebben in 2019 onze woning gekocht. En tuinbouwsector klinkt achterstallig, maar mijn inkomen is ook boven modaal :) .
Voor de goede orde, ik woon in t westland, mijn hele vrienden kring zijn mannen die met hun handen kunnen werken, schilders, timmermannen, elektricien. Iedereen verdiend normale salarissen (net modaal, net eronder of net erboven) en werkt sinds leeftijd 15/18. met 2 fulltime salarissen ala zorg/tuinbouw/mbo4 kunnen mijn vriendin en ik rond 380.000 lenen. We hadden samen op leeftijd 23 meer als 100.000 op de bank staan , en zo beetje mijn hele vrienden kring woont nu in huizen van tussen 350.000 en 500.000. Iedereen kan klussen, kent die via via om voor een appel en ei een woning om te toveren voor niet al te veel geld.

Hard werken woont beloont, en iedereen heeft op dit moment mooie banen/vrouwen/mannen en kinderen. Klinkt allemaal heel cliche, maar mijn zusje die via HBO een studie heeft gevolgd tot leeftijd 24 , ondertussen nu 27 is, heeft de grootste moeite om een woning te vinden door te weinig geld. Niet omdat ze misschien een beter salaris heeft( waar ze studieschuld van afbetaald) maar je hebt ook niet zomaar een ton op de rekening staan. Wij hebben daar met 2 fulltime banen terwijl we beide thuis wonen rond 6 jaar over gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Laapo schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:56:
De verschillen worden pas goed zichtbaar als de economie in elkaar dondert. Nu kun je als mbo'er prima een baan op HBO+ niveau uitvoeren met wat certificaten en wat ervaring. Niets aan het handje.

Keert de economie zich dan zie je dat HBO'ers MBO banen gaan vervullen (waar mogelijk). Oei, er was een kandidaat die beter bij de functie past.

Zo was dat in 2010-2015 in ieder geval. Kan me herinneren dat ik met 40 vers afgestudeerde HBO'ers bij de belastingdienst aan de slag ging voor minimum +1 euro en 0 zekerheid via het uitzendbureau. Mensen die er bijna 3 jaar zaten werder er uit gepleurd voor een onvrijwillige pauze van 3 maanden omdat ze anders voor een vast contract in aanmerking kwamen.

Ik had nog een bijbaantje dat inmiddels vast was van tijdens de studie voor een paar uurtjes in de week. Daar kon ik voor 40 uur aan de slag. Baan van het niveau aardappelschiller/putjesschepper. Direct gedaan, want vast, vervolgens ook meteen een woning gekocht in 2016.
Ik heb in 2010 ook een paar maanden bij de belastingdienst gewerkt , moest toeslagen controleren. Meeste collega's hadden hbo of wo in allerlei richtingen.
Ik vond het echt super saai dus ging hard op zoek naar iets dat aansloot bij mijn opleiding.
Kort daarna wel iets leuks gevonden en binnen enkele maanden na vaste aanstelling een appartement gekocht in de stad. Dat zou nu niet meer gaan voor dat geld.
Destijds werd ik door velen voor gek verklaard, haha ;).

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 11-07-2023 23:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-04 18:10
Hier ook MBO opgeleid in de techniek. Op mijn 15e BBL gaan doen, werken en opleiding. Thuis hoefde ik geen kostgeld te betalen, als ik maar spaarde. En dat deed ik. Ik ging in de weekenden en avonden ook nog lekker bijbeunen. Spaarde meer dan 1000 euro per maand.
Dus had op mijn 24e toen ik mijn eerste woning kocht een flinke pot geld op de bank staan.
Een van m’n beste vrienden begon toen net met werken. Maar andere tijden. Hij heeft destijds wel een huis kunnen kopen. Nu zou dat onmogelijk zijn geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik plaats het maar hier.

Waarom moeten (onder)buren perse zo'n ding kopen:
https://www.bol.com/nl/nl...r-zwart/9300000101422099/

Waarom zet je deze buiten neer?
Waarom denk je dat ik wil meeluisteren met je (harde) muziek?
Waarom koop je geen hoofdtelefoon?
Waarom doe je gewoon niet normaal?

Het zal wel aan mij liggen, maar ik denk dat niemand het in de buurt het waardeert, als ik mijn metal playlist opzet (erg jammer, maar helaas).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:55

SuBBaSS

-has Ryzen

Zo te horen hier gisteren ook zo'n ding (lompe bas) aan het werk bij buren in de tuin hier een aantal huizen vandaan. Dat was nog niet het ergste; ze deden karaoke en dat werd naarmate de avond vorderde kwalitatief niet beter zeg maar. :X

Maar goed, het kan altijd nog erger. Zwager van me heeft zo'n unit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1NdyT0xjGaCOuYpvhX5lTkF5H6E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Zvs707dARRm9WjBL17oaXaIn.webp?f=user_large
Op wielen ja!
Blij dat de buren er niet zo eentje tot hun beschikking hadden. :*) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
Ha, ja!!!

Van harte mee eens. Ik woon vlakbij de grootste golfbaan van Nederland en er past gewoon een keurige woonwijk op.
De Drentsche Golf & Country Club is de grootste, meest gevarieerde golfbaan van Noord-Nederland. Het terrein is onderdeel van 240 hectare natuurgebied. Daarvan is 140 hectare ingericht als golfbaan, met onder andere een 27 holes wedstrijdbaan en 9 holes PAR 3 baan. Op de baan geniet je van spectaculaire uitzichten op bos, akkers en eikenlanen.
Een enorme ruimtebelasting die beter bij landen past met ruimte in overvloed, niet in een redelijk verstedelijk gebied waar gevochten wordt om elke vierkante meter.

Elke keer als ik er langs fiets zie ik maximaal 30 auto's staan en een paar mensen daar rondlopen. Volslagen irrationeel en onverantwoorde verspilling van ruimte!

Zo, dat moest ik even kwijt.

[ Voor 23% gewijzigd door Kalentum op 17-08-2023 21:28 ]

• Rubbergrover1
Kalentum schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:25:
Ha, ja!!!

[Twitter]
Van harte mee eens. Ik woon vlakbij de grootste golfbaan van Nederland en er past gewoon een keurige woonwijk op.

[...]

Een enorme ruimtebelasting die beter bij landen past met ruimte in overvloed, niet in een redelijk verstedelijk gebied waar gevochten wordt om elke vierkante meter.

Elke keer als ik er langs fiets zie ik maximaal 30 auto's staan en een paar mensen daar rondlopen. Volslagen irrationeel en onverantwoorde verspilling van ruimte!

Zo, dat moest ik even kwijt.
Dat zelfde kun je zeggen over andere ruimte-intensieve zaken. Bijvoorbeeld data-centers. Of boerenbedrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
Rubbergrover1 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:31:
[...]

Dat zelfde kun je zeggen over andere ruimte-intensieve zaken. Bijvoorbeeld data-centers. Of boerenbedrijven.
Nou @Rubbergrover1 een verdediger van de golfsport? Ik presenteer hier een oplossing voor het bouwen van woningen en er hoeft geen datacenter of boer te wijken :) Rationeel is er geen enkele goede reden voor deze idiote ruimte verspilling.

De hele bouwopgave van Hugo de Jonge past op de golfbanen! Geen opoffering van landbouwgrond! No farmers no food. Ik snap niet dat de BBB dit niet allang heeft opgepikt.

En niet om het 1 of het ander, maar ik sla datacenters qua nut hoger aan dan golfbanen. Ik weet nog niet of ik boeren of datacenters belangrijker vindt. Eten of Netflix... Eten of Tweakers... lastig. .. maar beide zijn belangrijker en nuttiger dan golfbanen.

Die golfers kunnen ook gewoon klootschieten, dan heb je ook een bal en en een doel en gebruik je bestaande infra.

[ Voor 5% gewijzigd door Kalentum op 17-08-2023 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Kalentum schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:51:
[...]

Nou @Rubbergrover1 een verdediger van de golfsport? Ik presenteer hier een oplossing voor het bouwen van woningen en er hoeft geen datacenter of boer te wijken :) Rationeel is er geen enkele goede reden voor deze idiote ruimte verspilling.

De hele bouwopgave van Hugo de Jonge past op de golfbanen!

En niet om het 1 of het ander, maar ik sla datacenters qua nut hoger aan dan golfbanen. Ik weet nog niet of ik boeren of datacenters belangrijker vindt. Eten of Netflix... Eten of Tweakers... lastig. .. maar beide zijn belangrijker en nuttiger dan golfbanen.

Die golfers kunnen ook gewoon klootschieten, dan heb je ook een bal en en een doel en gebruik je bestaande infra.
Er bestaan ook golf spelletjes op de computer, ik snap het probleem niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
Sport_Life schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:56:
[...]

Er bestaan ook golf spelletjes op de computer, ik snap het probleem niet zo.
Goed punt. Klootschieten is niet voor iedereen weggelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Kalentum schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:51:
[...]

De hele bouwopgave van Hugo de Jonge past op de golfbanen! Geen opoffering van landbouwgrond! No farmers no food. Ik snap niet dat de BBB dit niet allang heeft opgepikt.

Die golfbanen liggen meestal een eindje buiten de bebouwing. Het zou daarom effectiever zijn om bijvoorbeeld op voetbalvelden te gaan bouwen. Die liggen vaker dichter bij de bestaande bebouwing en infrastructuur.

(Nog los van dat veel golfbanen ook deels natuurgebied zijn, wat je liever niet om zet naar bewoning. Of juist op plekken zijn waar bebouwing niet kan vanwege bijvoorbeeld geluidoverlast of vervuilde grond.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Soms is het wel eens grappig om dingen te horen over wonen in andere landen. Ik hoorde vandaag van een zogenaamde Home Warranty. Dat is geen garantie maar een soort verzekering voor onverwachte kosten die kunnen opduiken na aankoop van een huis. In sommige gebieden (bv Florida) kan dat verplicht zijn. En het 'vergoed' ook kosten die je maakt voor reparatie van bv een vaatwasser ofzo.

Volgens mij bestaat dit in Nederland niet eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-04 00:46
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:01:
[...]

Die golfbanen liggen meestal een eindje buiten de bebouwing. Het zou daarom effectiever zijn om bijvoorbeeld op voetbalvelden te gaan bouwen. Die liggen vaker dichter bij de bestaande bebouwing en infrastructuur.

(Nog los van dat veel golfbanen ook deels natuurgebied zijn, wat je liever niet om zet naar bewoning. Of juist op plekken zijn waar bebouwing niet kan vanwege bijvoorbeeld geluidoverlast of vervuilde grond.)
Best wel een goed idee. De ellende langs de amateurvelden zal komende periode weer losbarsten. Tijd om bij elke club met problemen, de boel te onteigenen / huur op te zeggen en huizen te gaan bouwen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:31
HollowGamer schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:47:
Ik plaats het maar hier.

Waarom moeten (onder)buren perse zo'n ding kopen:
https://www.bol.com/nl/nl...r-zwart/9300000101422099/

Waarom zet je deze buiten neer?
Waarom denk je dat ik wil meeluisteren met je (harde) muziek?
Waarom koop je geen hoofdtelefoon?
Waarom doe je gewoon niet normaal?

Het zal wel aan mij liggen, maar ik denk dat niemand het in de buurt het waardeert, als ik mijn metal playlist opzet (erg jammer, maar helaas).
Tja te bizar he... bij ons stond de muziek van de buren om 14:00 zo hard dat mijn dochter wakker werd van haar middagdutje.. een normaal bericht of de muziek iets zachter kon werd niet gewaardeerd en kreeg een boze buurman aan de deur. Met buurtbemiddeling willen ze niet praten...

Nog drie maanden en dan gaan we verhuizen naar onze nieuwbouwwoning en gaan we de sociale huurwoningen straat verlaten. En dan maar hopen op een keer normale buren.

Als je associale buren heb in nederland sta je gewoon echt kansloos en is de enige echte oplossing verhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
mentalozzie schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:35:
[...]

Tja te bizar he... bij ons stond de muziek van de buren om 14:00 zo hard dat mijn dochter wakker werd van haar middagdutje.. een normaal bericht of de muziek iets zachter kon werd niet gewaardeerd en kreeg een boze buurman aan de deur. Met buurtbemiddeling willen ze niet praten...

Nog drie maanden en dan gaan we verhuizen naar onze nieuwbouwwoning en gaan we de sociale huurwoningen straat verlaten. En dan maar hopen op een keer normale buren.

Als je associale buren heb in nederland sta je gewoon echt kansloos en is de enige echte oplossing verhuizen.
Het vergaande indidualisme helaas. Van het weekend was er een feestje bij een van de buren(rijtjeshuis met tuin), met een muziekje(hardcore muziek?) prima en in eerste instantie leek het dat er rond 23 uur de muziek stilgezet werd dus enkel nog gepraat in de tuin. Ik kon iig slapen en heb er niks meer van gemerkt, maar mijn vriendin werd wakker om 2 uur in de nacht omdat de muziek ineens hard aan moest. Dan denk ik, waarom kun je geen rekening houden met de rest van de straat? Een vriend van mij is politie agent en zegt dat in de zomerse avonden ze het bijzonder druk hebben met melding van burengerucht midden in de nacht. Rekening houden met de medemens zit er niet meer in helaas, ik merk het overal, voordringen in de winkels door kinderen, en ouders staan er bij en keken erna. Als ik dat vroeger deed kreeg ik een hengst van mijn vader, nu als er wat van zegt krijg je een agressieve ouder op je af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
mentalozzie schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:35:
[...]
Het is ook een dunne scheidslijn tussen persoonlijke vrijheid en overlast. Wat de een als normaal gedrag ziet, kan de ander overlast geven. Wat dat betreft is het ook een beetje geven en nemen. Ik heb dat liever dan alles in regels te gieten. Omdat je dan juist weer kunt krijgen dat mensen op bepaalde momenten of op een bepaalde manier juist zeggen dat het toegestaan is om die overlast te veroorzaken.

Uiteraard moet een en ander wel binnen proporties blijven. Een keer een radio op normaal geluidsniveau of een cirkelzaag op de zaterdagmiddag kan ik mee leven. Maar als dat elke dag gebeurt, of als die radio zo hard staat dat je elkaar niet meer kunt verstaan, dan geeft dat wel irritatie. En je weet dat je op een mooie weekenddag de was eind van de middag binnen moet halen, omdat anders de geur van barbecue van een willekeurige buurman in je kleren gaat zitten. Maar als dat al 's ochtends vroeg zou beginnen, dan zou ik daar toch minder blij van worden.

Gelukkig zijn de meeste mensen wel normaal. Maar helaas kan één niet-normale buur het plezier van een hoop mensen vergallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
  • Laatst online: 16-04 06:48
Situatie: 10 jaar geleden conservatief geweest met het kopen van een huis. Bewuste keuze om het op het laagste salaris te kunnen dragen, voor het geval dat. In die 10 jaar zijn we echter flink meer gaan verdienen en hebben we versneld (boetevrij) het leeuwendeel afgelost omdat het een mooie 'put' was om onder het belastingvrij vermogen te blijven. Achteraf niet zo slim wegens geweest de bizarre inflatie, maar ik hoor nog altijd m'n vader in m'n achterhoofd: "de beste hypotheek is geen hypotheek". Het feit dat we nu een maandlast hebben van maar 200 euro is ook wel een erg lekker gevoel, dus ik ben er niet heel rouwig om.

Een paar dagen geleden echt ons droomhuis voorbij zien komen. Dikke FOMO inclusief. Ik had altijd gedacht dat we met onze overwaarde wel makkelijk een upgrade konden doen, maar ik schrok me helemaal te pletter van de potentiele nieuwe maandlasten met de huidige rentestand. Ondanks dat m'n hypotheeklast nu een schijntje is, vind ik dat bedag x11 toch ineens wel erg veel klinken.

Een reality check geweest met twee kanten. Enerzijds: holy shit, deze hele markt is compleet uit de klauw gelopen en ik heb het te doen met alle alleenstaanden en lagere inkomens. Aan de andere kant een realisatie van m'n luxepositie dat ik nog net in de goede tijd heb kunnen kopen. In hindsight had ik toen veel meer risico kunnen nemen, maar juist door die conservativiteit slaap ik nu 's nachts wel erg lekker.

De FOMO is weer weggezakt en kan daardoor weer beter relativeren wat ik wel heb. Een droomhuis is leuk, maar het niet kunnen dragen van de woonlasten op 1 salaris... die gedachte vind ik moeilijk te verteren. Zeker omdat ik nooit meer terug zou kunnen naar m'n huidige/oude situatie. Het is geen game waarin je een eerdere save game kunt herladen. Het is wellicht een ouderwetse gedachte die vermoedelijk door m'n (ook financieel conservatieve) ouders is ingegoten.

Toch maar double down op ons bescheide huisje met een verduurzamingsplan en het optimaliseren van wooncomfort. Wellicht dat eerder stoppen met werken dan ook een optie wordt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dfbt
yinx84 schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:01:
Situatie: 10 jaar geleden conservatief geweest met het kopen van een huis. Bewuste keuze om het op het laagste salaris te kunnen dragen, voor het geval dat. In die 10 jaar zijn we echter flink meer gaan verdienen en hebben we versneld (boetevrij) het leeuwendeel afgelost omdat het een mooie 'put' was om onder het belastingvrij vermogen te blijven. Achteraf niet zo slim wegens geweest de bizarre inflatie, maar ik hoor nog altijd m'n vader in m'n achterhoofd: "de beste hypotheek is geen hypotheek". Het feit dat we nu een maandlast hebben van maar 200 euro is ook wel een erg lekker gevoel, dus ik ben er niet heel rouwig om.

Een paar dagen geleden echt ons droomhuis voorbij zien komen. Dikke FOMO inclusief. Ik had altijd gedacht dat we met onze overwaarde wel makkelijk een upgrade konden doen, maar ik schrok me helemaal te pletter van de potentiele nieuwe maandlasten met de huidige rentestand. Ondanks dat m'n hypotheeklast nu een schijntje is, vind ik dat bedag x11 toch ineens wel erg veel klinken.

Een reality check geweest met twee kanten. Enerzijds: holy shit, deze hele markt is compleet uit de klauw gelopen en ik heb het te doen met alle alleenstaanden en lagere inkomens. Aan de andere kant een realisatie van m'n luxepositie dat ik nog net in de goede tijd heb kunnen kopen. In hindsight had ik toen veel meer risico kunnen nemen, maar juist door die conservativiteit slaap ik nu 's nachts wel erg lekker.

De FOMO is weer weggezakt en kan daardoor weer beter relativeren wat ik wel heb. Een droomhuis is leuk, maar het niet kunnen dragen van de woonlasten op 1 salaris... die gedachte vind ik moeilijk te verteren. Zeker omdat ik nooit meer terug zou kunnen naar m'n huidige/oude situatie. Het is geen game waarin je een eerdere save game kunt herladen. Het is wellicht een ouderwetse gedachte die vermoedelijk door m'n (ook financieel conservatieve) ouders is ingegoten.

Toch maar double down op ons bescheide huisje met een verduurzamingsplan en het optimaliseren van wooncomfort. Wellicht dat eerder stoppen met werken dan ook een optie wordt :)
Een huis op 1 salaris kunnen dragen is vandaag de dag ook al bijna een utopie :) Ik kan met mijn redelijke inkomen (net iets boven modaal ) net aan solo 215k lenen. Daar zou ik in mijn dorp 2 garageboxen van kunnen kopen, of 1 woning van 61m2 van 185k die helemaal verbouwd moet worden om enigszins nog te kunnen leven. voor de rest is alles 350+ .

ondanks iedereen die roept dat je beter niet kan aflossen door inflatie, je bent nu wel iedere maand echt flink geld aan t overhouden om flink van te leven of flinke buffers te maken. Als ik nu nog maandlasten had van 200 euro, hield ik ineens 900 + extra over elke maand :D zou ik toch flink wat keren van op vakantie kunnen

[ Voor 6% gewijzigd door dfbt op 12-09-2023 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Het feit dat we nu een maandlast hebben van maar 200 euro is ook wel een erg lekker gevoel, dus ik ben er niet heel rouwig om.

Reken je dan wel inclusief de verkoopopbrengst van je bestaande woning? Ook als ik er rekening mee houd dat je huidige hypotheek ook een stuk duurder zal worden, zou dit betekenen dat je -rekenend met de huidige rentestanden- nog zo'n 6-7 ton aan extra hypotheek zou moeten afsluiten. Bovenop de verkoopwaarde van je huidige woning? De gedachte dat je zomaar even naar een woning zou kunnen verhuizen die 6-7 ton duurder is dan je huidige woning vind ik wel apart.

Tenzij je de verkoopopbrengst van je huidige woning niet hebt meegenomen natuurlijk. In dat geval zou je het sommetje ook moeten maken rekening houdend met dat je niet de volledige koopsom hoeft te lenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable

Weet niet hoe hoog je rente is op die hypotheek.(is wel belangrijk om te weten) Maar als je heel slim was, moet je een hypotheek met lage rente die je mee kan nemen niet aflossen.

Zo'n hypotheek is namelijk letterlijk een ASSET geworden in de wereld van hogere hypotheken. Had je namelijk dat geld waarmee je had afgelost in bijvoorbeeld beleggingen gestopt of gewoon gespaard. (mits je rente heel laag is...hehe) Dan had je nu die hypotheek als ASSET + overwaarde + je spaargeld. In die nieuwe woning kunnen stoppen.

Wat ik bedoel is, dat geld waarmee je je lage rente hypotheek mee hebt afgelost, moet je nu weer lenen tegen een hogere rente. ;) Dus koste die aflossing geld. -> Wanneer je gaat verhuizen. Niet als je blijft wonen.

En had je lagere lasten op dat droomhuisje. Maar goed. :+ Ik denk denk ik te dom.

Maar, die lage lasten van jou is ook iets waard. Mits je energiekosten niet extreem hoog zijn. Zou het geld wat je hiermee bespaard investeren in zaken die weer geld besparen. Dus zaken die een goede ROI hebben. Low fruit first. (ROI op korte termijn.)
Ik was dit ook eerst van plan, heb dus alleen het lage fruit gedaan. Met 1 duur stuk fruit, wat ik nooit terug zal verdienen. Triple glas. Echter heb ik toen realistisch naar getallen gekeken en alles op een rij gezet en toen kwam ik erachter dat ik nog behoorlijk veel moest investeren om mijn huis NOM te krijgen, en dat dat zeer lastig zou worden. Dus toen maar wel iets nieuws gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yinx84
Immutable schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:59:
[...]

Weet niet hoe hoog je rente is op die hypotheek.(is wel belangrijk om te weten) Maar als je heel slim was, moet je een hypotheek met lage rente die je mee kan nemen niet aflossen.

Zo'n hypotheek is namelijk letterlijk een ASSET geworden in de wereld van hogere hypotheken. Had je namelijk dat geld waarmee je had afgelost in bijvoorbeeld beleggingen gestopt of gewoon gespaard. (mits je rente heel laag is...hehe) Dan had je nu die hypotheek als ASSET + overwaarde + je spaargeld. In die nieuwe woning kunnen stoppen.

Wat ik bedoel is, dat geld waarmee je je lage rente hypotheek mee hebt afgelost, moet je nu weer lenen tegen een hogere rente. ;) Dus koste die aflossing geld. -> Wanneer je gaat verhuizen. Niet als je blijft wonen.

En had je lagere lasten op dat droomhuisje. Maar goed. :+ Ik denk denk ik te dom.

Maar, die lage lasten van jou is ook iets waard. Mits je energiekosten niet extreem hoog zijn. Zou het geld wat je hiermee bespaard investeren in zaken die weer geld besparen. Dus zaken die een goede ROI hebben. Low fruit first. (ROI op korte termijn.)
Ik was dit ook eerst van plan, heb dus alleen het lage fruit gedaan. Met 1 duur stuk fruit, wat ik nooit terug zal verdienen. Triple glas. Echter heb ik toen realistisch naar getallen gekeken en alles op een rij gezet en toen kwam ik erachter dat ik nog behoorlijk veel moest investeren om mijn huis NOM te krijgen, en dat dat zeer lastig zou worden. Dus toen maar wel iets nieuws gekocht.
Dank voor je post! M'n rentepercentage is 1,99%

Achteraf gezien zou ik het inderdaad anders gedaan hebben... maar ik had ook niet durven voorspellen dat de inflatie en woningmarkt zou uit de hand zouden lopen in die 10 jaar. Als ik destijds de rentepercentages van vandaag maar had kunnen zien, want destijds was het wel aan de lage kant, maar redelijk 'normaal'. Beleggen was voor ons altijd synoniem voor risico, en we hebben altijd de veilige route bewandeld door voor zekerheid te gaan (investeren in verlagen van lasten).

Maar zoals je zegt is die lage last heel erg fijn, zeker in deze tijd. Lasten significant kunnen verlagen terwijl inkomsten flink zijn gestegen... dat biedt naast rust ook heel veel opties de komende jaren. En mocht het globaal echt helemaal fout gaan op economisch vlak dan voelt het toch wel alsof ik de schaapjes een beetje op het droge heb :)

[ Voor 3% gewijzigd door yinx84 op 22-09-2023 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
@yinx84 Precies, je moet het maar zo zien. Misschien niet de meest ideale keuze gemaakt. Maar, je kan de toekomst niet voorspellen. Met de kennis van toen gewoon een goede keuze gemaakt.
En ook dat kan gewoon goed uitpakken. Doet me denken aan een boek dat ik heb: Hypotheek vrij.
Je kan ook de strategie aangaan door die hypotheek compleet af te lossen, in combinatie met in de huis investeren. En geld in zaken stoppen waar je ook gelukkig kan van worden in plaats van een "droomhuisje".

Die 1,99% is erg laag. Daarnaast is geen stress over je financien heel veel waard. Maar je kan meer rendement halen met geld te investeren in je huis zoals isolatie, zonnepanelen en andere zaken. Die 200 euro per maand maandlasten. Ga je zeker niet druk maken over je keuze... :) Daarnaast kan je qua isolatie echt heel veel subsidie nog van terug krijgen dus is vaak een no-brainer. Zo haal je je energielasten ook omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:56
yinx84 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 22:13:
[...]

Dank voor je post! M'n rentepercentage is 1,99%

Achteraf gezien zou ik het inderdaad anders gedaan hebben... maar ik had ook niet durven voorspellen dat de inflatie en woningmarkt zou uit de hand zouden lopen in die 10 jaar. Als ik destijds de rentepercentages van vandaag maar had kunnen zien, want destijds was het wel aan de lage kant, maar redelijk 'normaal'. Beleggen was voor ons altijd synoniem voor risico, en we hebben altijd de veilige route bewandeld door voor zekerheid te gaan (investeren in verlagen van lasten).

Maar zoals je zegt is die lage last heel erg fijn, zeker in deze tijd. Lasten significant kunnen verlagen terwijl inkomsten flink zijn gestegen... dat biedt naast rust ook heel veel opties de komende jaren. En mocht het globaal echt helemaal fout gaan op economisch vlak dan voelt het toch wel alsof ik de schaapjes een beetje op het droge heb :)
Maar je zegt wel dat je je droomhuis hebt gezien....
Of was dat meer een gezegde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
kx22 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 23:06:
[...]

Maar je zegt wel dat je je droomhuis hebt gezien....
Of was dat meer een gezegde?
Dat klopt. Vanwaar je opmerking?

[ Voor 4% gewijzigd door yinx84 op 11-10-2023 06:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:56
yinx84 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 06:25:
[...]

Dat klopt. Vanwaar je opmerking?
Als het echt je droomwoning is zal je ongetwijfeld wel risico's voor willen nemen.
Dat het niet waard is (gezien jouw situatie zou ik het ook niet doen), is een ander gegeven.
Maar er is de mogelijkheid om het wel te kunnen kopen en het is wel je droom...

Dit is geen financieel advies.

Ik heb een droom automerk, helaas nog niet het geld om het te kopen.
Als ik het koop weet ik ook dat het een bizar slechte investering is, maar vanaf jongs af aan heb ik altijd al in zo een ding willen rijden/hebben. Mocht ik de kans hebben, zal ik het doen om mijn jongensdroom te vervullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
Harrie_ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:40:
[...]
Zie ook mijn reactie hierboven; dit werkt in Amsterdam niet anders dan in de rest van het land. Na het accepteren van het bod komt de makelaar (ook in Amsterdam) met een voorlopig koopcontract op de proppen. Na het tekenen van dit contract gaan de drie dagen wettelijke bedenktijd in. Na het verstrijken van de bedenktijd zitten de kopers 'eraan vast' (inachtnemende dat er wellicht nog sprake is van enig voorbehoud). Uiteindelijk zit je pas (veel) later bij de Notaris om de akte op te maken.
En hoe vaak heb je dan zelf een huis gekocht of verkocht in Amsterdam? Daar werkt het namelijk echt anders zoals @Wispe aangeeft (en die werkt in het notariaat dus zal het wel weten lijkt me).

In Amsterdam is het gebruikelijk dat de notaris de koopovereenkomst opstelt en het tekenen ervan begeleidt, terwijl in de rest van Nederland de makelaar van de verkopende partij dit doet. Wanneer je als verkoper geen makelaar hebt kun je ook uitwijken naar de notaris om de koopovereenkomst op te laten stellen.

De regels omtrent bedenktijd koper zijn uiteraard wel identiek, die zijn wettelijk geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

THM0 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:59:
[...]

En hoe vaak heb je dan zelf een huis gekocht of verkocht in Amsterdam? Daar werkt het namelijk echt anders zoals @Wispe aangeeft (en die werkt in het notariaat dus zal het wel weten lijkt me).

In Amsterdam is het gebruikelijk dat de notaris de koopovereenkomst opstelt en het tekenen ervan begeleidt, terwijl in de rest van Nederland de makelaar van de verkopende partij dit doet. Wanneer je als verkoper geen makelaar hebt kun je ook uitwijken naar de notaris om de koopovereenkomst op te laten stellen.

De regels omtrent bedenktijd koper zijn uiteraard wel identiek, die zijn wettelijk geregeld.
Je komt in heel Nederland uiteindelijk bij een notaris terecht. Verder ben ik geen kenner van de Amsterdamse markt; n=1 ik heb vorig jaar de voorlopige koopovereenkomst van een vriend gezien die in Amsterdam een appartement kocht en in 2020 de koopovereenkomst van mijn schoonzus gezien, die waren beide gemerkt met het logo van de makelaar.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-04 18:44
Harrie_ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:16:
[...]

Je komt in heel Nederland uiteindelijk bij een notaris terecht. Verder ben ik geen kenner van de Amsterdamse markt; n=1 ik heb vorig jaar de voorlopige koopovereenkomst van een vriend gezien die in Amsterdam een appartement kocht en in 2020 de koopovereenkomst van mijn schoonzus gezien, die waren beide gemerkt met het logo van de makelaar.
Bij onze verkoop in Amsterdam stelde de makelaar het contract op, (vandaar wellicht het logo) maar ondertekenen van de koopovereenkomst gebeurt in Amsterdam bij de notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
[...]

Ik vind dat zo bizar. Je hebt dus ook makelaars die dan dit soort dingen als voorwaarde voor verkoop stellen: https://www.ijisbergreale...tact/voorwaarden-verkoop/

En het is kosten koper dus ik neem aan dat de koper opdraait voor de kosten van het opstellen van een koopcontract door de notaris? 700 euro ofzo? Terwijl in de rest van Nederland de makelaar blijkbaar wel in staat is om een koopcontract op te stellen.

Voor zover ik begrijp is dit een praktijk die door de NVM afdeling Amsterdam (Makelaarsvereniging Amsterdam) aangehouden wordt, maar er is verder geen enkele reden waarom alle koopcontracten "verplicht" via de notaris zouden moeten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
een bron voor de volledigheid, kan deze discussie ook eindigen ;)

https://www.funda.nl/meer...j-de-makelaar-of-notaris/

(Ik heb er geen verstand van, maar kan me voorstellen dat het wat te maken heeft met de erfpacht die veel voorkomt in Amsterdam.)

[ Voor 29% gewijzigd door ArthurMorgan op 20-10-2023 11:01 ]

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Kalentum schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:59:
[...]

Ik vind dat zo bizar. Je hebt dus ook makelaars die dan dit soort dingen als voorwaarde voor verkoop stellen: https://www.ijisbergreale...tact/voorwaarden-verkoop/

En het is kosten koper dus ik neem aan dat de koper opdraait voor de kosten van het opstellen van een koopcontract door de notaris? 700 euro ofzo? Terwijl in de rest van Nederland de makelaar blijkbaar wel in staat is om een koopcontract op te stellen.

Voor zover ik begrijp is dit een praktijk die door de NVM afdeling Amsterdam (Makelaarsvereniging Amsterdam) aangehouden wordt, maar er is verder geen enkele reden waarom alle koopcontracten "verplicht" via de notaris zouden moeten lopen.
Je leest in dit topic en het kooptopic best wel eens wat werkwijzen van makelaars waarbij je je kunt afvragen of dat in belang van koper en verkoper is. Het is verder ook geen beschermd beroep.

Er valt best wat voor te zeggen om de koopovereenkomst van een woning, waarmee je forse verplichtingen aangaat, te laten begeleiden door iemand die een afgeronde juridische opleiding heeft genoten, en die vanuit het ambt verplicht is onpartijdig te opereren.
Het is ook niet bepaald zo dat de kosten voor akte van transport bij de notaris de pan uit rijzen; er is genoeg concurrentie en prijstransparantie in de notariële markt.

Het is overigens ook wel vaker in de Tweede Kamer aan de orde geweest, of het zgn 'Amsterdams model' niet in heel Nederland zou moeten gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Harrie_ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:16:
[...]

Je geeft al aan dat je geen kenner van de Amsterdamse markt bent. Waarom roep je dan:
Harrie_ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:40:
[...]

Zie ook mijn reactie hierboven; dit werkt in Amsterdam niet anders dan in de rest van het land. Na het accepteren van het bod komt de makelaar (ook in Amsterdam) met een voorlopig koopcontract op de proppen. Na het tekenen van dit contract gaan de drie dagen wettelijke bedenktijd in. Na het verstrijken van de bedenktijd zitten de kopers 'eraan vast' (inachtnemende dat er wellicht nog sprake is van enig voorbehoud). Uiteindelijk zit je pas (veel) later bij de Notaris om de akte op te maken.
en roep je onjuistheden?
[...]

Dit is correct.
Kalentum schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:59:
[...]

Niets bizars aan. Makelaars zijn geen juristen en hebben geen verstand van o.a. appartementsrechten en erfpacht. Ik hou mijn mening over makelaars voor me, want kan onaardig overkomen.
Het is in ieder geval een afspraak tussen de NVM en de KNB dat notarissen in (regio) Amsterdam de koopakte opstellen naar Amsterdams model. En terecht als ik zie wat makelaars verzinnen en roepen.
Laatst had ik een makelaar die claimde dat op een waterleiding een erfdienstbaarheid rustte tbv Waternet en dat de eigenaar van de woning de medewerkers van Waternet moest binnenlaten voor controle e.d..
Blijkt natuurlijk nergens uit en na een belletje bleek dat de makelaar het had verzonnen.
En zo kan ik nog wel wat dingen uit de praktijk verzinnen.

Zelf heb ik 2 woningen buiten de regio Amsterdam verkocht en in de beide koopcontracten heb ik fouten uitgehaald. Beide opgesteld door mijn makelaar.
THM0 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:08:
[...]

Je leest in dit topic en het kooptopic best wel eens wat werkwijzen van makelaars waarbij je je kunt afvragen of dat in belang van koper en verkoper is. Het is verder ook geen beschermd beroep.

Er valt best wat voor te zeggen om de koopovereenkomst van een woning, waarmee je forse verplichtingen aangaat, te laten begeleiden door iemand die een afgeronde juridische opleiding heeft genoten, en die vanuit het ambt verplicht is onpartijdig te opereren.
Het is ook niet bepaald zo dat de kosten voor akte van transport bij de notaris de pan uit rijzen; er is genoeg concurrentie en prijstransparantie in de notariële markt.

Het is overigens ook wel vaker in de Tweede Kamer aan de orde geweest, of het zgn 'Amsterdams model' niet in heel Nederland zou moeten gelden.
En weer het juiste antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Wispe schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:22:
Niets bizars aan. Makelaars zijn geen juristen en hebben geen verstand van o.a. appartementsrechten en erfpacht. Ik hou mijn mening over makelaars voor me, want kan onaardig overkomen.
Het is in ieder geval een afspraak tussen de NVM en de KNB dat notarissen in (regio) Amsterdam de koopakte opstellen naar Amsterdams model. En terecht als ik zie wat makelaars verzinnen en roepen.
Laatst had ik een makelaar die claimde dat op een waterleiding een erfdienstbaarheid rustte tbv Waternet en dat de eigenaar van de woning de medewerkers van Waternet moest binnenlaten voor controle e.d..
Blijkt natuurlijk nergens uit en na een belletje bleek dat de makelaar het had verzonnen.
En zo kan ik nog wel wat dingen uit de praktijk verzinnen.

Zelf heb ik 2 woningen buiten de regio Amsterdam verkocht en in de beide koopcontracten heb ik fouten uitgehaald. Beide opgesteld door mijn makelaar.
Wat ik vooral bizar vindt is dat er blijkbaar twee werelden bestaan: Amsterdam en de rest. Maar de wetgeving verplicht niet dat een koopcontract door een notaris moet worden opgesteld of in het bijzijn van een notaris getekend dient te worden. Waarom dan in Amsterdam die gewoonte als een soort aanvullende voorwaarden aan mij als koper worden opgelegd is mijn een raadsel. Bedenk wel dat de koper de notaris kiest en bovendien ook de kosten koper betaalt. En dit soort voorwaarden perkt de notariskeuzevrijheid in. De makelaar is geen partij die invloed heeft op de notaris die ik als koper zou willen kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Wispe schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:22:
[...]
Je geeft al aan dat je geen kenner van de Amsterdamse markt bent. Waarom roep je dan:
[...]
en roep je onjuistheden?
Nou, I stand corrected. Waarom ik onjuistheden roep? Omdat ik me er niet van bewust was dat dit onjuist was, lijkt me volkomen logisch. Ik had natuurlijk zelf wel kunnen bedenken dat iets wat voor heel Nederland geldt toch in Amsterdam weer anders geregeld is 8)7.

Beetje flauw dit natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Kalentum schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:41:
[...]

Wat ik vooral bizar vindt is dat er blijkbaar twee werelden bestaan: Amsterdam en de rest. Maar de wetgeving verplicht niet dat een koopcontract door een notaris moet worden opgesteld of in het bijzijn van een notaris getekend dient te worden. Waarom dan in Amsterdam die gewoonte als een soort aanvullende voorwaarden aan mij als koper worden opgelegd is mijn een raadsel. Bedenk wel dat de koper de notaris kiest en bovendien ook de kosten koper betaalt. En dit soort voorwaarden perkt de notariskeuzevrijheid in. De makelaar is geen partij die invloed heeft op de notaris die ik als koper zou willen kiezen.
Maar je hebt gewoon als koper vrije keuze van notaris, enige eis die gesteld wordt in jouw voorbeeld is dat deze kantoor houdt in de regio Amsterdam / binnen 25km. Dat lijkt me op zich geen onredelijke eis gezien er genoeg notarissen te vinden zijn in dat gebied (en het is sowieso praktisch op de dag van oplevering om een notaris in de buurt te hebben omdat beide partijen dan relatief makkelijk naar zowel de inspectie als de notaris kunnen gaan).

Daarnaast hoef je de voorwaarden niet te accepteren, betekent alleen dat je de woning in kwestie niet kunt aankopen. Net als dat de koper de notaris kiest, kiest de verkoper ook de koper uit de gegadigden en legt daar bepaalde voorwaarden aan op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Kalentum schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:41:
[...]

Amsterdamse woningmarkt is (juridisch) niet te vergelijken met de rest. Dat is de enige reden.
Je kunt er wat van vinden, maar feit blijft dat in heel veel gevallen het verstandig is dat de notaris de koopakte opstelt en niet de makelaar.
Als koper sta je vrij om offertes op te vragen bij allerlei notariskantoren in regio Amsterdam en voor de goedkoopste te kiezen.
Als je het te duur vindt, moet je niet in Amsterdam kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Wispe schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:20:
[...]
Amsterdamse woningmarkt is (juridisch) niet te vergelijken met de rest. Dat is de enige reden.
[...]
Kun je dat eens uitleggen dan?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Harrie_ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:35:
[...]

Kun je dat eens uitleggen dan?
Jazeker.

In Amsterdam komt het volgende voor:
- een uitgegeven grond in erfpacht waarna het gebouw door de erfpachter in appartementsrechten is gesplitst;
- een gesplitst gebouw in appartementsrechten waarna het appartementsrecht in erfpacht is uitgegeven;
- een hoofd- en onderappartementsrecht;
- de aanbiedingsprocedures m.b.t. parkeerplaatsen/bergingen;
- de onverdeelde helft in een berging met een gemeenschapsregeling met een andere eigenaar;
- de ballotageprocedures ("Annex 1 is van toepassing");
- een coöperatieve flatvereniging die nog niet geliquideerd is en nu een appartementsrecht wordt verkocht;
- onvergunde dakterrassen/balkons;
- bergingen die zijn omgetoverd naar woonruimten zonder dat de splitsingsakte en de splitsingstekening is aangepast (verhaal wordt nog leuker als erfpacht in het spel zit);
- voortdurende en eeuwigdurende erfpachten, met de bijhorende algemene bepalingen uit 1937, 1955, 1966, 1994, 2000 en 2016.
- Vicarie-erfpachtrechten.

Superleuk en geheel terecht dat makelaars geen koopaktes opstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:01
Woww @Wispe, ben je hier op afgestudeerd of zo? Geen idee dat het zo complex is ;)

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Conrado schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:02:
Woww @Wispe, ben je hier op afgestudeerd of zo? Geen idee dat het zo complex is ;)
Ik ben idd notarieel jurist.

Maar we gaan erg off-topic geloof ik. Mijn excuus.

Nog meer verkoopverhalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:20
Wispe schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:06:
[...]

Ik ben idd notarieel jurist.

Maar we gaan erg off-topic geloof ik. Mijn excuus.

Nog meer verkoopverhalen?
Off-topic idd. Maar ik vind het dan wel weer interessant..

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wispe schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:39:
[...]

Jazeker.

- een uitgegeven grond in erfpacht waarna het gebouw door de erfpachter in appartementsrechten is gesplitst;
- een gesplitst gebouw in appartementsrechten waarna het appartementsrecht in erfpacht is uitgegeven;
- de onverdeelde helft in een berging met een gemeenschapsregeling met een andere eigenaar;
- een coöperatieve flatvereniging die nog niet geliquideerd is en nu een appartementsrecht wordt verkocht;
- bergingen die zijn omgetoverd naar woonruimten zonder dat de splitsingsakte en de splitsingstekening is aangepast (verhaal wordt nog leuker als erfpacht in het spel zit);
- voortdurende en eeuwigdurende erfpachten, met de bijhorende algemene bepalingen uit 1937, 1955, 1966, 1994, 2000 en 2016.

Ik zit er niet zo in als jij, maar een deel daarvan is ook van toepassing in een stad als Den Haag (oa Vogelwijk heeft veel erfpacht, overal veel (gesplitste) appartementen, etc), waarom geldt het daar niet?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 20-10-2023 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Sport_Life schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:05:
[...]
Ik zit er niet zo in als jij, maar een deel daarvan is ook van toepassing in een stad als Den Haag (oa Vogelwijk heeft veel erfpacht, overal veel (gesplitste) appartementen, etc), waarom geldt het daar niet?
[...]
Dit inderdaad?

@Wispe klinkt allemaal zeer complex en ik kan me heel goed voorstellen dat er legio situaties zijn waarbij de comlexiteit van het hele gebeuren 30x de kennis en kunde van een makelaar overstijgt. Dat gezegd hebbende zijn er enerzijds in Amsterdam natuurlijk ook woningen waarbij deze zaken niet (of maar zeer beperkt voorkomen) en anderzijds legio ander steden waar sprake is van woningen waarbij bijzondere zaken spelen zoals splitsing, erfpacht, parkeren, etc.

Gaat het in die andere steden dan zo vaak mis wanneer de makelaar het voorlopig koopcontract regelt? Ik ben zelf alleen maar bekend met de 'standaard zaken' zoals recht van overpad en een of ander kettingbeding, maar die zaken gaan wel telkens naar een nieuwe eigenaar over dus daar hoeft weinig meer aan 'uitgezocht' te worden.

Hoe moet ik dit in de praktijk voor me zien? Kopers komen langs om het voorlopig koopcontract te tekenen en krijgen op dat moment van de notaris te horen dat ze geen eigenaar worden van de parkeerplaats bij hun appartement maar dat in plaats daarvan de VVE de parkeerplaatsen pacht van de gemeente en via een dochter-BV deze doorleaset aan de bewoners van het appartementencomplex of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wispe schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:39:
[...]

Jazeker.

Dat zijn voor een groot deel zaken die je ook in andere steden tegenkomt. En waarin Amsterdam dus niet echt onderscheidend is. Terwijl je het belangrijkste verschil dat specifiek "Amsterdams" is niet benoemt. Dat is namelijk dat volgens het "Amsterdamse model" het koopcontract door de notaris wordt opgesteld. Waar dat in de rest van het land in het algemeen door de verkopende partij/makelaar wordt opgesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:58:
[...]

Dat zijn voor een groot deel zaken die je ook in andere steden tegenkomt. En waarin Amsterdam dus niet echt onderscheidend is. Terwijl je het belangrijkste verschil dat specifiek "Amsterdams" is niet benoemt. Dat is namelijk dat volgens het "Amsterdamse model" het koopcontract door de notaris wordt opgesteld. Waar dat in de rest van het land in het algemeen door de verkopende partij/makelaar wordt opgesteld.
Ik vraag me vooral af of het echt wettelijk verplicht is (en waar staat dat dan) of dat het een ongeschreven regel is waar niemand van durft af te wijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
jeroenkb schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:22:
[...]

Ik vraag me vooral af of het echt wettelijk verplicht is (en waar staat dat dan) of dat het een ongeschreven regel is waar niemand van durft af te wijken
Het is iets wat de verkoper kan bepalen. Het geeft een stukje extra zekerheid. En het legt een iets grotere drempel voor de koper om van de koop af te zien, zoals blijkt uit de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
jeroenkb schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:22:
[...]

Niemand die zegt dat het wettelijk verplicht is?
Ik kan me voorstellen dat makelaars er niet van af durven te wijken, omdat zij de ballen verstand hebben en voor ze weten een claim aan hun broek hebben hangen. :)
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:58:
[...]

Nee.

[ Voor 55% gewijzigd door Wispe op 21-10-2023 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Wispe schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:17:
[...]

Niemand die zegt dat het wettelijk verplicht is?
Ik kan me voorstellen dat makelaars er niet van af durven te wijken, omdat zij de ballen verstand hebben en voor ze weten een claim aan hun broek hebben hangen. :)
Duidelijk. Op de websites van een aantal Amsterdamse notarissen staat namelijk steeds: verplicht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
jeroenkb schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:28:
[...]

Duidelijk. Op de websites van een aantal Amsterdamse notarissen staat namelijk steeds: verplicht..
Dat is niet waar. Is een afspraak tussen makelaars en notarissen van lang geleden.
Zullen ze vast niet voor niets hebben gemaakt, toch?

Vind wel grappig om te lezen dat de users hier denken en beweren dat wat een notaris doet/weet, een makelaar ook weet/kan.
Ter info: om notaris te worden ben je na 3 jaar bachelor + 1 jaar master + 6 jaar stage waarvan 3 jaar beroepsopleiding benoembaar.

Maar nee hoor, niet nodig, want een makelaar kan het allemaal ook wel. :+ _O-
Ik ben iig een voorstander van dat ook buiten Amsterdam de notarissen de koopovereenkomst opstellen. Daarmee ondervang je de alle mogelijke problemen. Een makelaar doet niets anders dan niet nadenken en klakkeloos dingen invullen in een standaardmodel zonder juridische achtergrond.
Je zal maar een appartement kopen waarvan de berging is omgetoverd naar een woonruimte zonder vergunningen en toestemming van de VvE (en evt. gemeente) en het niet in de splitsingsakte is geregeld waarvan ook nog de ballotageprocedure van toepassing is.
Heb genoeg meegemaakt dat makelaars zeiden: "ah joh, dat is een dode letter, niet nodig". Sta je daar als nieuwe eigenaar met een illegale woonruimte ipv berging en zonder toestemming om de woning in gebruik te nemen en er hoeft maar één VvE-lid moeilijk te doen.

Maar nee joh, niet nodig.
Je laat een loodgieter ook gewoon iemand opereren, toch? Die loodgieter heeft vast ook de kennis van een arts.

[ Voor 39% gewijzigd door Wispe op 21-10-2023 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Wispe schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:30:
[...]
Je laat een loodgieter ook gewoon iemand opereren, toch? Die loodgieter heeft vast ook de kennis van een arts.
Wat een kromme vergelijking. Waar komt die vijandigheid trouwens vandaan steeds? Hebben ze je weggejaagd bij de wekelijkse notaris-borrel zodat je hier je ongenoegen moet komen uiten?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
[...]

Dat is niet waar. Is een afspraak tussen makelaars en notarissen van lang geleden.
Zullen ze vast niet voor niets hebben gemaakt, toch?

Vind wel grappig om te lezen dat de users hier denken en beweren dat wat een notaris doet/weet, een makelaar ook weet/kan.
Ter info: om notaris te worden ben je na 3 jaar bachelor + 1 jaar master + 6 jaar stage waarvan 3 jaar beroepsopleiding benoembaar.

Maar nee hoor, niet nodig, want een makelaar kan het allemaal ook wel. :+ _O-
Ik ben iig een voorstander van dat ook buiten Amsterdam de notarissen de koopovereenkomst opstellen. Daarmee ondervang je de alle mogelijke problemen. Een makelaar doet niets anders dan niet nadenken en klakkeloos dingen invullen in een standaardmodel zonder juridische achtergrond.
Je zal maar een appartement kopen waarvan de berging is omgetoverd naar een woonruimte zonder vergunningen en toestemming van de VvE (en evt. gemeente) en het niet in de splitsingsakte is geregeld waarvan ook nog de ballotageprocedure van toepassing is.
Heb genoeg meegemaakt dat makelaars zeiden: "ah joh, dat is een dode letter, niet nodig". Sta je daar als nieuwe eigenaar met een illegale woonruimte ipv berging en zonder toestemming om de woning in gebruik te nemen en er hoeft maar één VvE-lid moeilijk te doen.

Jammer dat je zoveel kennis met evenzoveel dedain deelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:57
[...]

In hoeverre onderzoekt de notaris dit? (Oprechte vraag, heb ook geen hoge pet op van de gemiddelde makelaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
wibblemoo schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:35:
[...]

In hoeverre onderzoekt de notaris dit? (Oprechte vraag, heb ook geen hoge pet op van de gemiddelde makelaar).
De notaris heeft Belehrungspflicht.
In dit geval dient de notaris in de koopakte op te nemen dat de koper ermee bekend is dat de berging illegaal is omgetoverd naar woonruimte en rekening en risico daarvan voor koper is. Ook dient de notaris de koper erop te wijzen dat de splitsingsakte gewijzigd dient te worden (en daar gaat hij natuurlijk aantekeningen van maken in het dossier).
Daarnaast dient in de koopakte een ontbindende voorwaarde opgenomen te worden dat als koper niet voor datum X de vereiste toestemming heeft gekregen van de VvE om de woning in gebruik te nemen, hij van de koop kan afzien.

De notaris beschermt de belangen van beide partijen. Een makelaar doet dat niet.
Pagina: 1 2 3 Laatste