Ervaringen met de WOZ waarde

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-04 17:03
Mede-auteur:
  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Wat is de WOZ-waarde?
WOZ staat voor Waardering onroerende zaken en komt elk jaar tot stond door een objectieve taxatie van objecten in relatie met andere WOZ-objecten (meestal recent verkochte woningen in dezelfde gemeente).
De WOZ is een verdeelsleutel voor gemeentes om belastingen (OZB) eerlijk over eigenaren van onroerende zaken in de gemeente te heffen [1].

De gemeente
De gemeente taxeert elk jaar WOZ-objecten en doet dit volgens een aantal opgestelde regels (Wet waardering onroerende zaken [2]). De taxatiemethode, de uitvoering, het maken van bezwaar, de laagdrempeligheid (of gebrek aan) en de reactiesnelheid zijn allemaal verschillend tussen verschillende gemeentes. In sommige gemeentes is er gekozen voor een samenwerkingsverband met meerdere lokale gemeentes waardoor er één uitvoerende organisatie voor meerdere gemeentes WOZ-objecten taxeert.

WOZ-taxatie & WOZ-waarde
Elke gemeente taxeert op een andere manier soms zijn de vergelijkingen tussen WOZ-objecten duidelijk en soms wat minder. Bij inhoudelijke vragen over een WOZ-taxatie is het handig om te zoeken in documentatie over de taxatie (en taxatiemethode) bij de gemeente.

De WOZ-waardepeildatum
In de eerste 8 weken van een jaar wordt de WOZ-waarde bepaalt over de waardepeildatum van 1 januari van het vorige jaar. De WOZ-waarde die je in 2024 krijgt gaat dus over de waardepeildatum van 1 januari 2023. Dit is relevant voor stijgingen door vraag en aanbod op de huizenmarkt, maar ook voor veranderingen aan kavels en verbouwingen. [3]

Wie krijgt de WOZ-beschikking?
De eigenaar (of verhuurder) van een WOZ-object krijgt de WOZ-beschikking meestal tegelijkertijd met de gemeentelijke OZB-aanslag. De WOZ-waarde moet in de eerste acht weken van het jaar bekend zijn de OZB-aanslag kan ook later in het jaar komen. De WOZ-waarde kun je opvragen via:
Hoe verhoudt de WOZ-waarde zich tot belastingen en heffingen?
  • onroerendezaakbelasting (OZB): een percentage van de WOZ-waarde van de eigen woning - simpel gezegd: gemeentebelasting op je woning. De gemeenteraad kan draaien aan de knop voor het percentage om los van de WOZ-waarde de belasting te verhogen en te verlagen. De OZB is de grootste bron van eigen inkomsten voor een gemeente. [4]
  • eigenwoningforfait: een percentage van de WOZ-waarde van de eigen woning - simpel gezegd: belasting op je woning.
  • de vennootschapsbelasting, de schenkbelasting, de erfbelasting en de verhuurderheffing (dit is voor 99,9% van de lezers in dit topic niet relevant)
  • liggend aan de gemeente rioolheffing, dit kan vast zijn maar ook gebaseerd zijn op de WOZ-waarde.

Is mijn WOZ-waarde terecht?
Meer belasting betalen voor hetzelfde is nooit fijn, maar wanneer is een verhoging van de WOZ-waarde nu terecht? In de afgelopen jaren is door een woningtekort een markt ontstaan voor koopwoningen waarbij de waarde maar bleef stijgen. Hierdoor is een navolging van verhogingen in de WOZ-waarde ook logisch te verklaren. Wel moet je hier rekening houden met andere feiten die niet voor heel Nederland gelden: is het een aantrekkelijke woning (een eengezinswoning in de randstad, of een villa in risicogebied in Groningen maken nogal wat verschil).
De bepaling van de WOZ-waarde is door het Rijk aan banden gelegd, binnen specifieke kaders moet getoetst worden én moet er ook getaxeerd worden. Omdat de uitvoering hiervan per gemeente verschilt is het lastig hier een rechttoe rechtaan antwoord op te geven. Meestal wordt er een referentie gemaakt van verschillende recent verkochte woningen in hun waarde in het economische verkeer [5] deze worden met objectieve punten uiteengezet en dan wordt dit vergeleken met jouw woning. Hiernaast kun je kijken naar verkoopcijfers in jouw gemeente, wijk of regio.

Hoe maak ik bezwaar op de verhoging van mijn WOZ-waarde?
Hier kunnen we de afsplitsing maken in twee vragen: Waar moet je aankloppen? en Wat zijn goede argumenten?
In de meeste gevallen kun je bellen met de gemeente of het taxatiekantoor die voor de gemeente de taxaties uitvoert. Dit is geen formeel bezwaar. Je kunt hier vragen stellen over jouw taxatie en wellicht een valide punt maken. In sommige gevallen: duidelijke taxatiefouten of verkeerde gegevens kan er direct een wijziging in de WOZ-waarde worden gemaakt die tot verlaging kan leiden. Soms kan dit op deze manier niet en zal je schriftelijk bezwaar moeten maken bij (of via) de gemeente (of het taxatiekantoor). Hoe je dit doet lees je op de website van je gemeente of op het schrijven over de WOZ-waarde c.q. de OZB-aanslag.
Het succes van een bezwaar hangt af van de ingebrachte argumenten. Als je objectief argumenten kunt aanleveren waarom jouw woning niet de getaxeerde WOZ-waarde waard zou zijn maak je een goede kans op een verlaging. Je zult hier rekening moeten houden met de kaders van de taxatie. Argumenten als: de buurman heeft dezelfde woning maar betaalt minder óf waarom telt het zwembad bij mijn achterneef niet mee in de WOZ-waarde en bij mij wel? Helpen niet voor jouw taxatie, maar kunnen wel leiden tot een verhoging van de WOZ-waarde bij een ander in een volgend jaar. Je moet argumenten inbrengen op de taxatie en referentie tussen de in de WOZ-taxatieverslag genoemde woningen. Heb jij bijvoorbeeld een duidelijk verouderde keuken, achterstallig onderhoud of iets anders wat de prijs van jouw woning zou drukken bij een verkoop wat de referentiewoningen niet hebben? Dan kun je dit als argument voeren. Als je niets kunt vinden om een WOZ-waarde verlaging te argumenteren hoef je helaas niet veel verwachten van een bezwaar. Kom je er alsnog niet uit kun je na het maken van bezwaar ook naar de rechter stappen. [6]

Bezwaarbureaus
Bezwaarbureaus verdienen geld door een vergoeding te vragen aan de gemeente voor werk wat zij uitvoeren. Door taken te automatiseren en gemeentes te overladen met bezwaarverzoeken verdienen ze geld over de rug van de gemeentelijke belastingbetalers. In 2024 zijn de procesvergoedingen voor het maken van bezwaar vóór een burger flink verlaagd om dit minder aantrekkelijk te maken. [7] Zelf bezwaar maken hoeft niet moeilijk te zijn en kan minstens zo succesvol zijn als je met de juiste argumenten komt.

Links & informatie
[1] https://www.rijksoverheid...-woz-waarde-voor-gebruikt
[2] https://wetten.overheid.n...z=2024-01-01&g=2024-01-01
[3] https://www.rijksoverheid...ring-onroerende-zaken-woz
[4] https://www.belastingdien...-werkt-eigenwoningforfait
[5] https://www.gemeenteweste...n_het_economische_verkeer
[6] https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/Belastingen
[7] https://www.rijksoverheid...gplan/ondernemers/woz-bpm
https://www.eigenhuis.nl/wonen/financien/woz/wat-is-woz

[ Voor 133% gewijzigd door True op 08-02-2025 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Willem30 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:30:
Eind vorig jaar een huis gekocht en nu voor het eerst de WOZ waarde en daarbij de aanslag OZB ontvangen.
Iedereen die ik over de OZB hoorde zei dat het duur was en dat je bezwaar moet maken.
Maar eigenlijk valt het me erg mee (ook ik betaal liefst zo min mogelijk belasting haha maar toch)
Je krijgt nog twee rekeningen erbij :+

https://www.rijksoverheid...-woz-waarde-voor-gebruikt

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 23-02-2023 11:42 ]

• Willem30
Ja klopt, via de GBLT kreeg ik 1 aanslag maar dan nog viel het me mee.

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Willem30 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:30:
Eind vorig jaar een huis gekocht en nu voor het eerst de WOZ waarde en daarbij de aanslag OZB ontvangen.
Iedereen die ik over de OZB hoorde zei dat het duur was en dat je bezwaar moet maken.
Maar eigenlijk valt het me erg mee (ook ik betaal liefst zo min mogelijk belasting haha maar toch)
Klopt - het valt ook wel mee. En als je bezwaar aantekent - zelfs als het terecht is - en er gaat enkele tienduizenden euro's van je WOZ af wat er dan dus voor zorgt dat je 10 a 20 euro minder OZB betaald 🤷‍♂️

De enige die je wellicht nog niet in de smiezen hebt: De WOZ wordt ook gebruikt voor je Eigenwoningforfait - dit eigenwoningforfait wordt dan weer bij je belastbaar inkomen opgeteld wat dus weer van invloed is op je te betalen inkomstenbelasting.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• Willem30
Maestro.mosjuh schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:00:
[...]

Klopt - het valt ook wel mee. En als je bezwaar aantekent - zelfs als het terecht is - en er gaat enkele tienduizenden euro's van je WOZ af wat er dan dus voor zorgt dat je 10 a 20 euro minder OZB betaald 🤷‍♂️

De enige die je wellicht nog niet in de smiezen hebt: De WOZ wordt ook gebruikt voor je Eigenwoningforfait - dit eigenwoningforfait wordt dan weer bij je belastbaar inkomen opgeteld wat dus weer van invloed is op je te betalen inkomstenbelasting.
Eigenwoningforfait: WOZ waarde tussen € 75.000 en € 1.200.000 is 0,35%
WOZ verslag leek me plausibel.

[ Voor 3% gewijzigd door Willem30 op 23-02-2023 12:47 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Willem30 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:54:
[...]

Ja klopt, via de GBLT kreeg ik 1 aanslag maar dan nog viel het me mee.
Klopt, die hele WOZ heisa is een gigantische storm in een glas water. Tientjeswerk..

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:02
SmurfLink schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:50:
[...]

Klopt, die hele WOZ heisa is een gigantische storm in een glas water. Tientjeswerk..
Totdat je over de 1.2mio gaat, dan is iedere ton honderd euro per maand netto aan eigenwoningforfait omdat het tarief boven dat bedrag van 0.35% naar 2.35% gaat.

Zag in ons taxatieverslag in de buurt een woning, gaat van 995k naar 1.297k. Dan begint het wel hard te gaan ineens. Is in september '21 verkocht voor 1.240k.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
THM0 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:00:
[...]

Totdat je over de 1.2mio gaat, dan is iedere ton honderd euro per maand netto aan eigenwoningforfait omdat het tarief boven dat bedrag van 0.35% naar 2.35% gaat.

Zag in ons taxatieverslag in de buurt een woning, gaat van 995k naar 1.297k. Dan begint het wel hard te gaan ineens. Is in september '21 verkocht voor 1.240k.
Tja als je een huis kan kopen van 1,2 miljoen zou ik het vreemd vinden als je die WOZ belasting niet kan betalen. :+

Volgens mij zijn die ook niet bepaald de doelgroep van die grafreclames die we nu constant op de radio en tv zien. Dat is eerder het gewone klootjesvolk, en daarbij is het echt tientjeswerk.

I have stability. The ability to stab.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:02
SmurfLink schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:01:
[...]

Tja als je een huis kan kopen van 1,2 miljoen zou ik het vreemd vinden als je die WOZ belasting niet kan betalen. :+

Volgens mij zijn die ook niet bepaald de doelgroep van die grafreclames die we nu constant op de radio en tv zien. Dat is eerder het gewone klootjesvolk, en daarbij is het echt tientjeswerk.
Ach ja als je het met overwaarde gekocht hebt dan hoef je niet eens zo'n enorm inkomen te hebben. Maar inderdaad, je mag hopen dat ze het op kunnen hoesten.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Wat ik vooral grappig vind zijn die mensen die dan opscheppen dat ze pak hem beet 10k van hun WOZ waarde afgehaald hebben en dan een minuut later geen zin hebben om een andere dure aankoop (zonnepanelen eerste de beste offerte) op internet uit te zoeken waar dat duizenden euro's goedkoper kan.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:59

Sport_Life

Solvitur ambulando

SmurfLink schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:01:
[...]

Of iemand doe al 30 jaar in zo'n woning woont dat ineens 1.3m waard is.
Je leven lang netjes afgelost, krijg je een buurman met poen naast je wonen :+

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:05
SmurfLink schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:50:
[...]

Ben ik het niet mee eens, bij mij proberen ze dit jaar net zoals vorig jaar 90k bovenop de WOZ te drukken. Vorig jaar is het gelukt na bezwaar om hier weer 60k vanaf te halen wat gelijk staat aan ongeveer 200,- (Eigenwoningforfait & gemeente belasting) en dat is natuurlijk voor 0.5 a 1 uurt schrijven een leuk uurloon om netto te verdienen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07:15
ArthurMorgan schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:09:
Wat ik vooral grappig vind zijn die mensen die dan opscheppen dat ze pak hem beet 10k van hun WOZ waarde afgehaald hebben en dan een minuut later geen zin hebben om een andere dure aankoop (zonnepanelen eerste de beste offerte) op internet uit te zoeken waar dat duizenden euro's goedkoper kan.
En achteraf maar klagen dat de OZB tarieven omhoog gegaan zijn. Al die procedures tegen de gemeente zijn niet gratis en moeten ergens van gefinancierd worden.. 8)7

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
remielowik schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:31:
[...]

Ben ik het niet mee eens, bij mij proberen ze dit jaar net zoals vorig jaar 90k bovenop de WOZ te drukken. Vorig jaar is het gelukt na bezwaar om hier weer 60k vanaf te halen wat gelijk staat aan ongeveer 200,- (Eigenwoningforfait & gemeente belasting) en dat is natuurlijk voor 0.5 a 1 uurt schrijven een leuk uurloon om netto te verdienen.
Ja en als er zo'n woz bureau op zit dan kost die 200 die je zelf niet hoeft te betalen de gemeente ineens €600 aan kostenvergoeding. En dit nog los van de kosten voor bezwaar enzo. Dus effectief heb je de samenleving ergens tussen de 1k en 2k gekost om ff € 200 minder te betalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Gijsje22 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:19:
[...]

Ja en als er zo'n woz bureau op zit dan kost die 200 die je zelf niet hoeft te betalen de gemeente ineens €600 aan kostenvergoeding. En dit nog los van de kosten voor bezwaar enzo. Dus effectief heb je de samenleving ergens tussen de 1k en 2k gekost om ff € 200 minder te betalen.
Effectief heeft de gemeente dus haar werk niet correct uitgevoerd bedoel je. Om dat bloot te leggen is 2000 euro een koopje, mits ze zich het jaar erop verbeteren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06:56
Wolly schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:52:
[...]

Effectief heeft de gemeente dus haar werk niet correct uitgevoerd bedoel je. Om dat bloot te leggen is 2000 euro een koopje, mits ze zich het jaar erop verbeteren.
Tja, wat wil je dan? Toen gemeenten proactief vroegen om foto's van de woning was daar veel ophef over. Natuurlijk kunnen ze voor ieder huis een taxateur laten langskomen. Mogen ze meteen het OZB percentage verdubbelen.

Dit grapje kost gemeenten 30 miljoen per jaar..

[ Voor 3% gewijzigd door Deewop op 23-02-2023 20:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Deewop schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:39:
[...]

Tja, wat wil je dan? Toen gemeenten proactief vroegen om foto's van de woning was daar veel ophef over. Natuurlijk kunnen ze voor ieder huis een taxateur laten langskomen. Mogen ze meteen het OZB percentage verdubbelen.

Dit grapje kost gemeenten 30 miljoen per jaar..
Het is toch niet teveel gevraagd als burger om een valide woz waarde voor je eigendom toegewezen te krijgen?

Als de gemeente dat niet kan om welke reden dan ook moet de gemeente klagen bij de regering. Het kan niet zo zijn dat een burger die in zijn recht staat de schuld krijgt van een fout die de gemeente maakt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-04 18:33
Wolly schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:54:
[...]

Het is toch niet teveel gevraagd als burger om een valide woz waarde voor je eigendom toegewezen te krijgen?

Als de gemeente dat niet kan om welke reden dan ook moet de gemeente klagen bij de regering. Het kan niet zo zijn dat een burger die in zijn recht staat de schuld krijgt van een fout die de gemeente maakt.
Er zijn maar een paar momenten waarop je met zekerheid kan zeggen wat de waarde van een huis is. Dat is op het moment dat je bij de notaris zit voor de overdracht.
Alle andere dagen zijn speculatie. Dus wat is een "valide woz waarde"?
Zelfs als je twee taxaties van je huis tegelijk laat doen dan is het niet vreemd als er een paar procent verschil zit in de uitkomsten. En op de prijs van een huis is dat al snel €10k of meer.
Ga jij een dag vrij nemen en €500 extra belasting per jaar betalen zodat de gemeente in ieder huis een goede taxatie kan laten doen? Of houd je die €500 in je zak en neem je daarbij op de koop toe dat je misschien €20 teveel belasting betaalt?

TheS4ndm4n#1919

• Wolly
  • Niet online
RocketKoen schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:02:
[...]

Er zijn maar een paar momenten waarop je met zekerheid kan zeggen wat de waarde van een huis is. Dat is op het moment dat je bij de notaris zit voor de overdracht.
Alle andere dagen zijn speculatie. Dus wat is een "valide woz waarde"?
Zelfs als je twee taxaties van je huis tegelijk laat doen dan is het niet vreemd als er een paar procent verschil zit in de uitkomsten. En op de prijs van een huis is dat al snel €10k of meer.
Ga jij een dag vrij nemen en €500 extra belasting per jaar betalen zodat de gemeente in ieder huis een goede taxatie kan laten doen? Of houd je die €500 in je zak en neem je daarbij op de koop toe dat je misschien €20 teveel belasting betaalt?
Volgens mij, maar corrigeer mij als het niet klopt, gaat een bezwaarmaker in bezwaar en wordt zo’n bezwaar al dan niet gehonoreerd door de gemeente.

Als die tussenburo’s de gemeenschap “zoveel” geld kosten dan betekent dat dat de gemeente aan de bezwaren tegemoet is gekomen, correct?

Wat voor magische tooling hebben die buro’s dan dat hun bezwaren zoveel worden toegewezen? Welke informatie missen de gemeenten die die buro’s wel hebben? En waarom heeft een gemeente die info niet?

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:34
remielowik schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:31:
[...]

En hoe heb je dat eraf kunnen kletsen? Mijn huis is nu op 600k woz gezet, 107K meer dan vorig jaar en dat was al 70K meer dan het jaar ervoor. Best leuk, maar het wordt me wat te gortig. Ongetwijfeld veroorzaakt door ernstige overbiedingen, maar hoe krijg ik het omlaag?
(Hoort misschien in een ander topic, excuus)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
Wolly schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:07:
[...]

Volgens mij, maar corrigeer mij als het niet klopt, gaat een bezwaarmaker in bezwaar en wordt zo’n bezwaar al dan niet gehonoreerd door de gemeente.

Als die tussenburo’s de gemeenschap “zoveel” geld kosten dan betekent dat dat de gemeente aan de bezwaren tegemoet is gekomen, correct?

Wat voor magische tooling hebben die buro’s dan dat hun bezwaren zoveel worden toegewezen? Welke informatie missen de gemeenten die die buro’s wel hebben? En waarom heeft een gemeente die info niet?
Die bureau's hebben de magische tooling van een template brief. Ze hebben helemaal geen grotere kans om een bezwaar toegewezen te krijgen. Ze sturen gewoon heel veel brieven zonder daar veel moeite voor te doen.

Als de gemeente zo'n bezwaar krijgt zijn ze wettelijk verplicht om een nieuwe beoordeling te doen, onafhankelijk van de eerste. En zoals ik al zei, zelfs als je 2 taxaties op dezelfde dag laat doen, dan zit daar waarschijnlijk een paar procent verschil tussen. Als deze 2e taxatie lager uitkomt dan de eerste, ook al is het maar €100, moet de gemeente het bezwaar goedkeuren.

Voor de bezwaarder is het helemaal niet de moeite waard als je WOZ waarde met een procent omlaag gaat. Dat scheelt je letterlijk maar een paar euro. Maar als je een tussenpersoon gebruikt is de gemeente ook wettelijk verplicht om die tussenpersoon een vergoeding te betalen als ze een bezwaar toekennen. Die vergoeding kan oplopen tot €700 per toegekend bezwaar. De bureau's hanteren een no-cure-no-pay principe. Dus als het bezwaar niet wordt toegekend sturen ze die rekening van €700 niet naar de bezwaarder.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:59

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik had vorig jaar gebeld met de gemeente en toen heeft (uiteindelijk) de taxateur van de gemeente de woz met 600k verlaagd. Had er ook een topic over geopend waar werd geadviseerd om te bellen ipv via een bureau Bezwaar WOZ waarde (nog geen eigenaar woning)

Maar dit is iets voor een ander topic denk ik..

[ Voor 38% gewijzigd door Sport_Life op 23-02-2023 21:32 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Wolly
  • Niet online
RocketKoen schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:25:
[...]

Die bureau's hebben de magische tooling van een template brief. Ze hebben helemaal geen grotere kans om een bezwaar toegewezen te krijgen. Ze sturen gewoon heel veel brieven zonder daar veel moeite voor te doen.

Als de gemeente zo'n bezwaar krijgt zijn ze wettelijk verplicht om een nieuwe beoordeling te doen, onafhankelijk van de eerste. En zoals ik al zei, zelfs als je 2 taxaties op dezelfde dag laat doen, dan zit daar waarschijnlijk een paar procent verschil tussen. Als deze 2e taxatie lager uitkomt dan de eerste, ook al is het maar €100, moet de gemeente het bezwaar goedkeuren.

Voor de bezwaarder is het helemaal niet de moeite waard als je WOZ waarde met een procent omlaag gaat. Dat scheelt je letterlijk maar een paar euro. Maar als je een tussenpersoon gebruikt is de gemeente ook wettelijk verplicht om die tussenpersoon een vergoeding te betalen als ze een bezwaar toekennen. Die vergoeding kan oplopen tot €700 per toegekend bezwaar. De bureau's hanteren een no-cure-no-pay principe. Dus als het bezwaar niet wordt toegekend sturen ze die rekening van €700 niet naar de bezwaarder.
Hoe kan de gemeente nu tot twee verschillende waardes komen als ze in beide situaties uitgaan van dezelfde informatie en er wordt geen andere info ingebracht? De taxatie wordt inmers gedaan op peildatum 1 januari dus het is niet alsof ze nog snel een taxateur langs laten rijden, het is allemaal documentatie die beschikbaar is.

En als er wel andere info wordt ingestuurd die de woz beïnvloedden…waarom had de gemeente die info niet eerder?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:30:
[...]

Hoe kan de gemeente nu tot twee verschillende waardes komen als ze in beide situaties uitgaan van dezelfde informatie en er wordt geen andere info ingebracht? De taxatie wordt inmers gedaan op peildatum 1 januari dus het is niet alsof ze nog snel een taxateur langs laten rijden, het is allemaal documentatie die beschikbaar is.

En als er wel andere info wordt ingestuurd die de woz beïnvloedden…waarom had de gemeente die info niet eerder?
Als je twee medewerkers onafhankelijk van elkaar naar exact dezelfde gegevens laat kijken dan komt daar een verschillend oordeel uit.

Punt is dat die bezwaar maak industrie niet gunstig is voor burgers. De extra kosten moeten door de gemeenschap opgebracht worden.

Wat mij betreft gaan we de belasting gewoon op m2 grondbezit heffen. Dat staat gewoon vast bij het kadaster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:43:
[...]

Als je twee medewerkers onafhankelijk van elkaar naar exact dezelfde gegevens laat kijken dan komt daar een verschillend oordeel uit.
Dan is dat toch het probleem van de gemeente? Laat dezelfde persoon het bezwaar behandelen of pas de procedure aan zodat je contact hebt met de 1e persoon.
Punt is dat die bezwaar maak industrie niet gunstig is voor burgers. De extra kosten moeten door de gemeenschap opgebracht worden.
Punt is dat de gemeenten, getuige het feit dat ze veel bezwaren honoreren, slecht werk afleveren. Je kan niet de burger die voor zijn recht opkomt de schuld geven noch de bedrijven die die burger inhuurt voor juridische hulp.
Wat mij betreft gaan we de belasting gewoon op m2 grondbezit heffen. Dat staat gewoon vast bij het kadaster.
Dan moeten ze weer een m2-prijs bepalen en die is ook per postcode anders, krijg je weer hetzelfde riedeltje :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:52:
[...]

Dan is dat toch het probleem van de gemeente? Laat dezelfde persoon het bezwaar behandelen of pas de procedure aan zodat je contact hebt met de 1e persoon.
En als je het niet eens bent met de mening van die persoon? Als ik bezwaar wil maken dan is het wel fijn als er ook een ander persoon nakijkt. Het is en blijft gewoon mensenwerk.
Punt is dat de gemeenten, getuige het feit dat ze veel bezwaren honoreren, slecht werk afleveren. Je kan niet de burger die voor zijn recht opkomt de schuld geven noch de bedrijven die die burger inhuurt voor juridische hulp.
Ik weet niet waar je leest dat ik iemand de schuld geef. Het is ontwikkeling dat niet in het voordeel is van de gemiddelde huizenbezitter / burger.
Dan moeten ze weer een m2-prijs bepalen en die is ook per postcode anders, krijg je weer hetzelfde riedeltje :+
Dat hoeft niet. Je zou het in een gemeente prima 1 prijs voor de m2 hanteren. Bezitters van meer grond betalen meer. Daarnaast is het wel veel makkelijker om dit voor een postcode gebied vast te stellen dan zoals nu voor elk individueel object.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
Wolly schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:52:
[...]

[...]

Dan is de oplossing simpel. Bij deze keur ik namens de gemeente alle bezwaren af. Dat is goedkoper dan dezelfde ambtenaar zijn eigen werk laten herkeuren. Met hetzelfde resultaat.

Geen bezwaar toewijzing betekent ook dat de originele waarde perfect was (volgens jouw logica). Iedereen wint. En het verlaagt de totale belastingdruk meer dan iedere andere oplossing.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
RocketKoen schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 00:09:
[...]
Dan is de oplossing simpel. Bij deze keur ik namens de gemeente alle bezwaren af. Dat is goedkoper dan dezelfde ambtenaar zijn eigen werk laten herkeuren. Met hetzelfde resultaat.

Geen bezwaar toewijzing betekent ook dat de originele waarde perfect was (volgens jouw logica). Iedereen wint. En het verlaagt de totale belastingdruk meer dan iedere andere oplossing.
Ik begrijp de geagiteerde toon niet helemaal, het zal wel een reden hebben.

Maar als de gemeente zo zeker is van haar zaak dat ze het bezwaar afwijst is dat prima, iemand die overtuigd is van zijn zaak kan dan nog in beroep bij de rechter wat het financiele risico voor die persoon groter maakt.

Wat jij stelt is dat mensen eigenlijk geen juridische hulp mogen inschakelen wanneer zij van mening zijn dat ze benadeeld worden door een beslissing van de overheid, vanwege het feit dat het ‘vaak maar om een paar tientjes gaat’.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:34
Wolly schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:00:
[...]

Ik begrijp de geagiteerde toon niet helemaal, het zal wel een reden hebben.

Maar als de gemeente zo zeker is van haar zaak dat ze het bezwaar afwijst is dat prima, iemand die overtuigd is van zijn zaak kan dan nog in beroep bij de rechter wat het financiele risico voor die persoon groter maakt.

Wat jij stelt is dat mensen eigenlijk geen juridische hulp mogen inschakelen wanneer zij van mening zijn dat ze benadeeld worden door een beslissing van de overheid, vanwege het feit dat het ‘vaak maar om een paar tientjes gaat’.
Ik snap de geagiteerde toon wel want je lijkt niet helemaal te (willen) begrijpen wat nou het daadwerkelijke probleem is. Je wijst naar de gemeente en haar zorgplicht en stelt dat we als burger recht hebben op dit en dat, maar de kosten van die no cure no pay bureautjes komen uiteindelijk op onze bordjes als inwoners van de gemeente. Er is maar één echte winnaar, dat zijn de no cure no pay bureaus. Vandaar ook dat we in deze maanden worden doodgegooid met reclames. Jij wellicht een paar euro besparing (die je het jaar erop weer betaalt via een hoger OZB percentage), de gemeentes miljoenen tekort vanwege alle claims die worden ingediend door de no cure no pay bedrijven, de no cure no pay bedrijven miljoenen winst over de rug van burgers zonder dat ze daar veel moeite voor hoeven te doen (want inderdaad, de brief die ze versturen aan de gemeente is een standaardbrief die door hun systeem wordt gegenereerd).

Als je vindt dat de WOZ waarde echt te hoog is dan sta je natuurlijk volledig in je recht om bezwaar te maken bij de gemeente en raad ik je aan dat te doen. Neem even een uurtje de tijd om wat op papier te zetten en je slagingskans is waarschijnlijk hoger dan de standaardbrief die het bedrijfje uitspugt. Als je geen idee hebt of je WOZ waarde te hoog is en je “omdat het toch gratis is en toch geen kwaad kan” een no cure no pay bureau inschakelt, dan zadel jij de samenleving wat mij betreft onnodig met extra kosten op in het voordeel van de commerciële no cure no pay bedrijven die doen alsof ze voor jouw belangen opkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Mesque schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:55:
[...]

Ik snap de geagiteerde toon wel want je lijkt niet helemaal te (willen) begrijpen wat nou het daadwerkelijke probleem is. Je wijst naar de gemeente en haar zorgplicht en stelt dat we als burger recht hebben op dit en dat, maar de kosten van die no cure no pay bureautjes komen uiteindelijk op onze bordjes als inwoners van de gemeente. Er is maar één echte winnaar, dat zijn de no cure no pay bureaus. Vandaar ook dat we in deze maanden worden doodgegooid met reclames. Jij wellicht een paar euro besparing (die je het jaar erop weer betaalt via een hoger OZB percentage), de gemeentes miljoenen tekort vanwege alle claims die worden ingediend door de no cure no pay bedrijven, de no cure no pay bedrijven miljoenen winst over de rug van burgers zonder dat ze daar veel moeite voor hoeven te doen (want inderdaad, de brief die ze versturen aan de gemeente is een standaardbrief die door hun systeem wordt gegenereerd).

Als je vindt dat de WOZ waarde echt te hoog is dan sta je natuurlijk volledig in je recht om bezwaar te maken bij de gemeente en raad ik je aan dat te doen. Neem even een uurtje de tijd om wat op papier te zetten en je slagingskans is waarschijnlijk hoger dan de standaardbrief die het bedrijfje uitspugt. Als je geen idee hebt of je WOZ waarde te hoog is en je “omdat het toch gratis is en toch geen kwaad kan” een no cure no pay bureau inschakelt, dan zadel jij de samenleving wat mij betreft onnodig met extra kosten op in het voordeel van de commerciële no cure no pay bedrijven die doen alsof ze voor jouw belangen opkomen.
Ik begrijp wel degelijk het probleem wat sommigen hier aanstippen, alleen stel ik dat je daarvan niet de burger de schuld moet geven. Ook jij geeft aan dat de burger de samenleving onnodig op kosten jaagt, terwijl die burger inderdaad zich perfect aan de afgesproken regels houdt.

En is het niet vreemd als een gemeente na een standaardbrief al aan het bezwaar tegemoet komt? Als dat echt zo is dan is het toch een belachelijk systeem wat er is opgetuigd? Stuur een aanslag, wacht 6 weken en indien er binnen die periode een bezwaar komt dan verlagen we (vaak) de aanslag.

Verander dan de regels of doe je werk beter zodat die bezwaren geen stand houden, dat lijkt mij een stuk prettiger voor de samenleving dan burgers de schuld geven van je eigen incompetentie.

Ik heb overigens nooit bezwaar gemaakt via zo'n extern buro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mesque
Wolly schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:06:
[...]

En is het niet vreemd als een gemeente na een standaardbrief al aan het bezwaar tegemoet komt? Als dat echt zo is dan is het toch een belachelijk systeem wat er is opgetuigd? Stuur een aanslag, wacht 6 weken en indien er binnen die periode een bezwaar komt dan verlagen we (vaak) de aanslag.

Verander dan de regels of doe je werk beter zodat die bezwaren geen stand houden, dat lijkt mij een stuk prettiger voor de samenleving dan burgers de schuld geven van je eigen incompetentie.
Niemand heeft het hier volgens mij over schuld geven aan de burgers. Je stelt dat een bezwaar vaak wordt toegekend, hoe vaak is dat precies? Ik merkte (n=1) dat het hier bij onze nieuwbouwwoningen vrij moeilijk ging, bij vrijwel alle buren werden bezwaren (inclusief bezwaren van dit soort bedrijfjes) afgewezen, dat is pas veranderd na mijn bezwaarschrift waarin alles goed en duidelijk werd beargumenteerd.

De werkwijze van de gemeente is: we maken een modelmatige inschatting (net zoals websites als Walter living etc) en leggen op basis daarvan de aanslag op. In veel gevallen komt daar een redelijke WOZ waarde uit, maar in sommige gevallen helaas niet. Alternatieven met een daadwerkelijke taxatie per woning zijn veel te duur (voor de gemeente, en dus, voor ons als inwoners). In die onredelijke gevallen is het aan jou om bezwaar te maken en aan te tonen waarom de WOZ waarde te hoog is vastgesteld. Prima werkend systeem, al zou de gemeente wat meer werk kunnen doen om voor burgers inzichtelijk/het makkelijk te maken hoe exact bezwaar te maken en duidelijk te maken dat een bezwaarschrift geen wollig juridisch stuk hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Mesque schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:16:
[...]

Niemand heeft het hier volgens mij over schuld geven aan de burgers.
Even een willekeurige quote waar ik dat uit afleid:
Dus effectief heb je de samenleving ergens tussen de 1k en 2k gekost om ff € 200 minder te betalen.
Je stelt dat een bezwaar vaak wordt toegekend, hoe vaak is dat precies? Ik merkte (n=1) dat het hier bij onze nieuwbouwwoningen vrij moeilijk ging, bij vrijwel alle buren werden bezwaren (inclusief bezwaren van dit soort bedrijfjes) afgewezen, dat is pas veranderd na mijn bezwaarschrift waarin alles goed en duidelijk werd beargumenteerd.
Ik heb geen idee hoe vaak het is, maar als het probleem zo groot is als hier wordt geschetst neem ik aan dat het ook om veel bezwaren gaat die worden toegekend. Nieuwbouw is ook vaak eenheidsworst met veel recente cijfers dus makkelijker te taxeren, ik kan mij voorstellen dat het in een wijk met hele diverse woningtypes al moeilijker is.
De werkwijze van de gemeente is: we maken een modelmatige inschatting (net zoals websites als Walter living etc) en leggen op basis daarvan de aanslag op. In veel gevallen komt daar een redelijke WOZ waarde uit, maar in sommige gevallen helaas niet. Alternatieven met een daadwerkelijke taxatie per woning zijn veel te duur (voor de gemeente, en dus, voor ons als inwoners). In die onredelijke gevallen is het aan jou om bezwaar te maken en aan te tonen waarom de WOZ waarde te hoog is vastgesteld. Prima werkend systeem, al zou de gemeente wat meer werk kunnen doen om voor burgers inzichtelijk/het makkelijk te maken hoe exact bezwaar te maken en duidelijk te maken dat een bezwaarschrift geen wollig juridisch stuk hoeft te zijn.
De keuze voor deze aanpak zal de meest economische zijn, de kosten voor die externe bezwaren zijn daar dan dus ook in meegerekend. Wanneer de alternatieve manieren om tot een waarde te komen voordeliger zijn zal de gemeente ongetwijfeld een andere aanpak kiezen.

Eigenlijk is het probleem dus niet zozeer de bezwaarmakers of hun keuze om een extern buro in te huren (die de kosten verhalen), maar de groeiende populariteit van deze buro's en de hoge slagingspercentages?

Je geeft gelukkig zelf ook al aan dat het proces beter kan, toch worden zelfs zulke simpele ideeën al niet opgepakt. Dat is in mijn ogen pas geldverspilling die de maatschappij mag betalen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-04 18:45
xiangpo schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:57:
[...]

En achteraf maar klagen dat de OZB tarieven omhoog gegaan zijn. Al die procedures tegen de gemeente zijn niet gratis en moeten ergens van gefinancierd worden.. 8)7
Hier wil ik toch even op inhaken.

Ik werk voor een bedrijf wat software maakt voor de vastgoed industrie. Wel voor de USA commerciele markt momenteel (met name op multi-family maar ook industry, retail enz). We maken gebruik van Data Science en ML ook om verschillende data bronnen met elkaar te koppelen en nauwkeuriger te maken.

In het verleden, we zijn immers een NL bedrijf, maakten we ook een WOZ product om o.a. gemeenten, rekenkamer etc. te helpen om hun WOZ waarderingen nauwkeuriger te maken om het aantal bezwaren omlaag te krijgen.

In de basis moet een gemeente een bezwaar tegen de WOZ waardering in behandeling nemen, zo zijn de regels nu eenmaal.

Je kunt je ook afvragen, als je bezwaar maakt, en er ineens van een eerder hier gelezen 90k verhoging, 60k weer afgehaald word, waar de fout dan ligt.

Tipje van de sluier die ik je kan oplichten, veel gegevens bij de gemeente op basis waarvan de WOZ waarde bepaalt word, zijn niet accuraat, of correct, heck, er zijn zelfs gevallen waar de plotsize als 0m2 stond of juist 100m2 te veel....

Ik lees hier mensen die zeggen dat dit allemaal geld kost voor gemeenten en daarom de percentages omhoog gaan maar als er iets is waar gemeenten en instanties grof aan verdienen, dan is het wel OZB, erfpacht, overdrachtsbelastingen enzovoorts enzovoorts. Laten we juist blij zijn dat we in die situatie als gewone burger nog de mogelijkheid hebben om bezwaar te maken.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
1nsane schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:55:
[...]

[...]
maar als er iets is waar gemeenten en instanties grof aan verdienen, dan is het wel OZB, erfpacht, overdrachtsbelastingen enzovoorts enzovoorts.
[...]
Wat de reageerders voor mij ook al proberen duidelijk te maken: de gemeente is geen commercieel bedrijf en proberen dus geen geld te verdienen (of op slinkse wijze meer geld te verdienen). De inkomsten en uitgaven van een gemeente is tot op zekere hoogte een zero-sum-game: Er gaat ruwweg evenveel uit als dat er binnenkomt.
Uitgaven zijn divers, inkomsten zijn voor een groot deel belastingen. Omdat het een zero sum game is moeten verliezen aan belastinginkomsten aan de ene kant gewoon ergens anders worden gecompenseerd - oftewel andere belastingen gaan omhoog.

Daarom ook de opmerking: "dan gaat het OZB percentage het jaar er op gewoon omhoog". En als er onevenredig veel geld aan bezwaren moet worden uitgegeven omdat er bedrijfjes allemaal makkelijk geld verdienen idem: dan moeten de belastinginkomsten omhoog. En zero-sum: dus het geld wat naar die bedrijfjes gaat betalen we uiteindelijk als burgers allemaal in de vorm van (hogere) belastingen... En of dat het (werk van de bedrijfjes) waard is... ik vraag het me af.

Daarom het advies - ik lees het hierboven ook al: wil je bezwaar aantekenen - doe dat dan, maar doe dat zelf - kost je vermoedelijk evenveel tijd, maar je subsidieert die bedrijven niet (indirect).

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Maestro.mosjuh schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:11:
[...]

Wat de reageerders voor mij ook al proberen duidelijk te maken: de gemeente is geen commercieel bedrijf en proberen dus geen geld te verdienen (of op slinkse wijze meer geld te verdienen). De inkomsten en uitgaven van een gemeente is tot op zekere hoogte een zero-sum-game: Er gaat ruwweg evenveel uit als dat er binnenkomt.
Uitgaven zijn divers, inkomsten zijn voor een groot deel belastingen. Omdat het een zero sum game is moeten verliezen aan belastinginkomsten aan de ene kant gewoon ergens anders worden gecompenseerd - oftewel andere belastingen gaan omhoog.

Daarom ook de opmerking: "dan gaat het OZB percentage het jaar er op gewoon omhoog". En als er onevenredig veel geld aan bezwaren moet worden uitgegeven omdat er bedrijfjes allemaal makkelijk geld verdienen idem: dan moeten de belastinginkomsten omhoog. En zero-sum: dus het geld wat naar die bedrijfjes gaat betalen we uiteindelijk als burgers allemaal in de vorm van (hogere) belastingen... En of dat het (werk van de bedrijfjes) waard is... ik vraag het me af.

Daarom het advies - ik lees het hierboven ook al: wil je bezwaar aantekenen - doe dat dan, maar doe dat zelf - kost je vermoedelijk evenveel tijd, maar je subsidieert die bedrijven niet (indirect).
Dat laatste ben ik dan wel weer met je eens. Het ging mij in de basis om het principe dat mensen kort door de bocht roepen dat de OZB percentages omhoog gaan doordat mensen bezwaar maken, daar kan ik niet zo veel mee. De gemeenten zijn ook niet gek. Die profiteren juist van het feit dat er zat mensen zijn die geen bezwaar maken tegen een onterecht hoge WOZ waardering.

Dat "zero-sum" principe bij de gemeente, kan je ook je vraagtekens bij zetten. Elke budgetperiode, worden er richting het eind allerhande projecten opgetuigd om het budget op te maken want als het budget namelijk niet op gaat, wat in de regel best kan gebeuren, gaat het budget daarna omlaag. Dat wil de gemeente dus niet. Het geld moet dus op. Zolang het onder aan de streep maar op 0 uitkomt maar de prikkel om dat op een zo eerlijk en efficient mogelijke manier te doen is mijn inziens niet sterk genoeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stellar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:45
1nsane schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:24:
[...]

Dat laatste ben ik dan wel weer met je eens. Het ging mij in de basis om het principe dat mensen kort door de bocht roepen dat de OZB percentages omhoog gaan doordat mensen bezwaar maken, daar kan ik niet zo veel mee. De gemeenten zijn ook niet gek. Die profiteren juist van het feit dat er zat mensen zijn die geen bezwaar maken tegen een onterecht hoge WOZ waardering.

Dat "zero-sum" principe bij de gemeente, kan je ook je vraagtekens bij zetten. Elke budgetperiode, worden er richting het eind allerhande projecten opgetuigd om het budget op te maken want als het budget namelijk niet op gaat, wat in de regel best kan gebeuren, gaat het budget daarna omlaag. Dat wil de gemeente dus niet. Het geld moet dus op. Zolang het onder aan de streep maar op 0 uitkomt maar de prikkel om dat op een zo eerlijk en efficient mogelijke manier te doen is mijn inziens niet sterk genoeg.
offtopic:
Er is van alles aan te merken op de financiële huishoudingen in gemeenteland. Je gaat er echter wel heel makkelijk aan voorbij dat er door de zogenaamde decentralisatie steeds meer taken bij gemeentes zijn komen te liggen. Tegelijkertijd is het niet zo dat Den Haag de gemeenten ook de financiële armslag heeft gegeven om die extra taken goed uit te voeren. Dat geld moet wel ergens vandaan komen. Veel knoppen om aan te draaien, hebben gemeenten niet. Ziedaar het belang van de WOZ. In dit topic wordt ook regelmatig geklaagd over de hoge winsten die gemeenten maken op bouwgrond. Opnieuw: terecht, maar in het bredere systeem waarin gemeenten moeten werken, is het economiseren van dit soort zaken nu eenmaal een opgelegde, perverse prikkel.

Dat 'opmaken van de potjes', zoals jij het wat denigrerend noemt, betekent vaak dat projecten alsnog uitgevoerd kunnen worden waar eerder door budgetbewaking een streep door was gezet, maar die intrinsiek echt wel meerwaarde hebben voor bewoners. Dat zijn regelmatig projecten die in een financieel gezonde gemeente al eerder in het jaar financiering zouden hebben ontvangen. Zeker in het sociaal domein vindt een kaalslag plaats. Als daar aan het einde van het jaar nog extra geld naartoe geschoven kan worden, dan is dat pure winst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:05
Gijsje22 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:19:
[...]

Volgens mij heb ik het over 0.5/1 uur wat ik nodig heb gehad om het bezwaar te schrijven dus ik weet niet welke sprong jij gemaakt heb naar dat ik de samenleving 1a2k gekost heb voor dit feestje omdat ik er een bureau op gezet heb maar dat is gewoon pertinent onjuist. Verder krijgen die bureaus alleen geld uitgekeerd als het bezwaar terecht dus sinds er zoveel bureaus zijn kunnen we dus wel stellen dat de gemeentes de woz consequent te hoog inzetten(anders was het geen goed businessmodel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
remielowik schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:43:
[...]

Volgens mij heb ik het over 0.5/1 uur wat ik nodig heb gehad om het bezwaar te schrijven dus ik weet niet welke sprong jij gemaakt heb naar dat ik de samenleving 1a2k gekost heb voor dit feestje omdat ik er een bureau op gezet heb maar dat is gewoon pertinent onjuist. Verder krijgen die bureaus alleen geld uitgekeerd als het bezwaar terecht dus sinds er zoveel bureaus zijn kunnen we dus wel stellen dat de gemeentes de woz consequent te hoog inzetten(anders was het geen goed businessmodel).
Je vergeet dat die bedrijven nauwelijks kosten hebben, de automatisch gegenereerde bezwaren worden vaak (altijd?) via een tooling ingediend bij de gemeente. Daar zitten per bezwaar heel weinig manuren in, dus elke winst is mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01:16
Hallo, ik vroeg me af hoe andere dit hebben ervaren en vandaar dit draadje. Mijn woz aanslag is, net als bij vele andere, gisteren ontvangen. De waarde van mijn woning is, vergeleken met vorig jaar, 33,5 % toegenomen. (Ca. 230k euro in euros)

Vergeleken met de woz op moment van aankoop (2019) zou de toename zelfs van meer dan 50%.

Het bedrag van de aanslag zelf is overigens 20 euro lager dan het bedrag van vorig jaar.

Ik vroeg me af hoe dit bij andere tweakers is gegaan?

Edit; ik zie allemaal getallen voorbij vliegen, maar wil juist de percentages weten. 70k toename op 100.000 of 1000.000 maakt namelijk best uit. (y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJOVhLhiLy-opqCfq0LG_KV4kzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pMhRlmrR5ikwz3SGXAHNW14i.jpg?f=fotoalbum_large

(Ik heb geen behoefte aan discussies over woz bezwaar, bezwaarschrift bureautjes etc..)

[ Voor 39% gewijzigd door tcw82 op 24-02-2023 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-04 10:04
Mijn WOZ is met ruim 70k gestegen, woning uit 1967, ik moet sowieso meer betalen.
Ik heb vervolgens nog een taxatie aangevraagd en daar bleek de woning nog eens 20k meer waard te zijn.

Ik zeg... strik erom en neem maar mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:35

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Hier ook een stijging van 285k naar 382k in 1 jaar... compleet belachelijk. Het zou mooi zijn als het zo was, maar als dit echt waar is stap ik morgen nog met het taxatierapport naar de bank...

Maar dit is van alle tijden. De conclusie is kort gezegd dat als we collectief vinden dat de WOZ waardes te hoog zijn, de gemeentes vanzelf de tarieven zelf omhoog gooien want ze moeten de begroting toch sluitend krijgen. En nee, daar wordt niemand persoonlijk rijker van (voordat die dooddoener er weer in gegooid wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:30
Hier vandaag ook ontvangen en ruim 25% omhoog. Ik overweeg ook zo'n bureautje want moet nog zien dat de gemeente (Eindhoven in dit geval) gaat meewerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:47
tcw82 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:22:
Hallo, ik vroeg me af hoe andere dit hebben ervaren en vandaar dit draadje. Mijn woz aanslag is, net als bij vele andere, gisteren ontvangen. De waarde van mijn woning is, vergeleken met vorig jaar, 33,5 % toegenomen. (Ca. 230k euro in euros)

Vergeleken met de woz op moment van aankoop (2019) zou de toename zelfs van meer dan 50%.

Het bedrag van de aanslag zelf is overigens 20 euro lager dan het bedrag van vorig jaar.

Ik vroeg me af hoe dit bij andere tweakers is gegaan?

(Ik heb geen behoefte aan discussies over woz bezwaar, bezwaarschrift bureautjes etc..)
27% gestegen, inmiddels heb ik al bezwaar gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22-04 18:54
Hier ook de aanslag binnen. Mijn WOZ valt 20% hoger uit dan die het jaar er voor. Als ik kijk naar wat ik in absolute euro's meer betaal aan WOZ-belasting vind ik het de moeite niet waard om aan te vechten. Laat de gemeente er maar nuttige dingen mee doen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:35

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Landelijk gemiddelde van de stijgingen in 2021 was 7%, met uitschieters naar 20%. Stijgingen van meer dan dat percentage lijken dus niet reëel, hoewel in veel gevallen de oude WOZ waarde ook wel echt onder de werkelijke waarde lag. Je kunt vaak eenvoudig bezwaar maken (die bureautjes zijn dus helemaal niet nodig), laat ze maar hun taxatie onderbouwen. Dan kun je van daaruit weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:30
wouter.N schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:30:
[...]

27% gestegen, inmiddels heb ik al bezwaar gemaakt.
Mag ik vragen wat je dan voor argumenten gebruikt? onderhoud, oude keuken, vergeleken huizen, etc. Ik wil daar eigenlijk nog geen eens aan beginnen en vind het gewoon een te hoog percentage vergeleken met de stijging van de markt, punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnnL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-04 08:04
Gisteren met zo'n bezwaaradviesbureautje gebeld. Ze doen een snelle check als intake (bij ons werd de kans op bezwaar wat te gering geacht, gezien verkochte woningen omstreeks peildatum). Ik begreep van de medewerker dat ze er daarvan een stuk of 100 op een dag kunnen doen. Als het kansrijk is gaan ze er dieper op in, en doen ze een stuk of 6 uitgewerkte bezwaren per persoon op een dag. Vervolgens landt de rekening bij succesvol bezwaar wettelijk gezien bij de gemeente. Goede business....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:31

Pazo

Mroaw?

Hier 21% omhoog, maar in euro's klopt het naar mijn mening wel als ik kijk voor welke prijzen het afgelopen jaar de dezelfde soort huizen in mijn omgeving zijn verkocht. Als ik mijn huis nu zou verkopen zou ik waarschijnlijk nog een 50k boven de WOZ zitten.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
Bij mij van 307K naar 476K. 8)7 Ze zijn niet goed wijs. Volgende week de gemeente bellen of ze normaal willen gaan doen en anders voor het eerst een bezwaar indienen.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:40
Tja, hier 21% omhoog, ca 80k

Waar ik vooral naar kijk is of het reeel is. De referentiehuizen bij mij zijn dusdanig hoog verkocht, dat ik de stijging niet onacceptabel vind. Van daar uit geredeneerd vind ik het dan niet gek, en ga ik ook niet klagen.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-04 12:34

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Hier een stijging van 38%..... bezwaar kan ik niet maken, aanslag staat op naam van mijn vrouw :+

edit:
Verkeerd percentage :P

Stijging betreft 152k....

Kom er net achter dat ik de duurste uit de straat ben....whahahahahahahaha

[ Voor 46% gewijzigd door KatirZan op 24-02-2023 16:41 ]

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hier de WOZ met 29% gestegen. Ik ben akkoord gegaan, de gemeente mag m'n huis voor deze prijs overnemen. Of werkt dit zo niet? :+

[ Voor 10% gewijzigd door stin00 op 24-02-2023 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:07
Hier maar 15% gestegen, van 212K naar 243K. Valt me nog mee, want huizen hier in de straat met minder grond en slechtere staat van onderhoud/isolatie zijn verkocht voor boven de 275K enige tijd terug.

Maargoed, dit is waardepeildatum 1-1-2022, die klap van nogmaals 30K erbij krijgen we volgend jaar nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat ik persoonlijk bezwaarlijk vind is dat wanneer je kijkt naar een gemiddelde stijging de gemeente met een WOZ-verhoging altijd aan de bovenkant van de bandbreedte zit te verhogen.

[ Voor 42% gewijzigd door True op 05-08-2023 17:50 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-04 00:49

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Ik heb twee jaar geleden protest aangetekend daar zowel mijn procentuele als nominale stijging sterker was bij mij dan bij mijn twee-onder-een-kap-buren, terwijl we verder allebei in de afgelopen jaren geen verbouwing hebben gedaan. Ik kreeg als antwoord dat mijn bedrag gewoon juist was en het volgende jaar zou die van de buurman ook extra stijgen door mijn berichtje. Oeps...

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
DUX schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:46:
[...]

Ik heb twee jaar geleden protest aangetekend daar zowel mijn procentuele als nominale stijging sterker was bij mij dan bij mijn twee-onder-een-kap-buren, terwijl we verder allebei in de afgelopen jaren geen verbouwing hebben gedaan. Ik kreeg als antwoord dat mijn bedrag gewoon juist was en het volgende jaar zou die van de buurman ook extra stijgen door mijn berichtje. Oeps...
Ik zou als buurman balen, maar je het zeker niet verwijten. Klinkt als logische en goede argumentatie vanuit jouw kant.

[ Voor 5% gewijzigd door True op 24-02-2023 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:22
Hier niet anders.. al zie ik diverse woningen in de buurt nog net niet de 5 ton aantikken, terwijl dat gevoelsmatig in onze wijk de logica ver voorbij gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9Yk5WaiP3ZPs6T0InmTyD3NI2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BR9666hADtUrDl1eG4CJo1gL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:38
306k naar 349k alleen nog niet bekend of het met of zonder de aanbouw is. Kan nog niet het rapport opvragen.

*Edit kijkende naar grondoppervlakte met aanbouw dus. Maar ze hebben letterlijk de hele straat op 349/350K gezet.

Aanslag zelf is wel 5 euro lager dan vorig jaar. Dus huis meer waard aanslag lager 😆.

Peildatum WOZ-waarde
01-01-2022 349.000 euro
01-01-2021 306.000 euro
01-01-2020 283.000 euro
01-01-2019 264.000 euro
01-01-2018 244.000 euro
01-01-2017 229.000 euro
01-01-2016 219.000 euro
01-01-2015 211.000 euro
01-01-2014 193.000 euro

[ Voor 49% gewijzigd door Jan-man op 24-02-2023 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabuh
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-04 16:48
Hier is de stijging ook flink (18%). Heb echter voor een hypotheekaanvraag voor nieuwe woning ook afgelopen maand een taxatie moeten doen. Deze verschilt maar €1.000 met WOZ waarde, dus reden tot bezwaar is er niet. T.O.V. 5 jaar geleden toen ik het huis kocht is de WOZ waarde met 140% gestegen, zonder noemenswaardige verbouwingen. Nu vond ik het destijds ook aan een zeer lage waarde en had ik al het gevoel dat ik meerdere jaren geluk heb gehad. Dat is nu helaas voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:39

Aganim

I have a cunning plan..

Zal hier, net als vorig jaar, nog wel weer een paar weken duren voordat de peiling op de mat ligt, ze zijn hier traag als dikke str*nt door een trechter. Wozwaardeloket kent de nieuwe waarde in ieder geval ook nog niet.

Tot nu toe zijn we altijd veruit de laagste in ons rijtje, terwijl de huizen op 1 na allemaal gelijkwaardig zijn. Ik verwacht ik dus geen bezwaar te gaan maken, ik vrees dat dat alleen maar averechts effect kan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Let op dat de peildatum van de WOZ 1 januari 2022 is. Dat is zowat het hoogtepunt van de prijsstijgingen. De daling die zich nu heeft ingezet zit daar dus helaas niet in. Niemand zal de gemeten WOZ waarde nu nog kunnen cashen helaas.
RonnnL schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:34:
Gisteren met zo'n bezwaaradviesbureautje gebeld.
Unicron schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:29:
Hier vandaag ook ontvangen en ruim 25% omhoog. Ik overweeg ook zo'n bureautje want moet nog zien dat de gemeente (Eindhoven in dit geval) gaat meewerken
Die bureautjes zijn gewoon pure oplichting. In de meeste gemeenten is bezwaar maken gratis en uiteindelijk betalen wij als burger de vette premie die die bureautjes cashen. Vestzak-broekzak

Van de site van onze gemeente:
Er zijn meerdere bureaus die zeggen dat zij gratis voor u bemiddelen bij het indienen van een bezwaar. U hoeft zo’n bemiddelaar niet te betalen als zij resultaat behalen. Wel betaalt de gemeente een wettelijk bepaalde vergoeding van gemiddeld €750. Dit is veel meer dan de verlaging van de OZB die u dan ontvangt.

Deze vergoeding wordt betaald vanuit belastinggeld. Uiteindelijk draaien de Haarlemmers er dus voor op.. Uiteindelijk is bezwaar maken via een bemiddelaar dus nooit gratis. Neem dus altijd eerst contact met ons op, dan kunnen wij met u de waarde bespreken en aanpassen als blijkt dat deze niet juist is.

[ Voor 23% gewijzigd door D-e-n op 24-02-2023 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-04 09:31
D-e-n schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:59:
[...]

[...]

Die bureautjes zijn gewoon pure oplichting. In de meeste gemeenten is bezwaar maken gratis en uiteindelijk betalen wij als burger de vette premie die die bureautjes cashen. Vestzak-broekzak

[...]
Mag je zelf die €750 ook indienen als kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjQTGFD7lJVdi8rndykxOGOFIPw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nQLk0M2WJ0ahcXqXM6hdCCDJ.png?f=user_large

Mijn WOZ is altijd realistisch omhoog gegaan en de WOZ waarde is altijd in lijn geweest waarvoor vergelijkbare huizen verkocht worden. Denk wel dat de waarde van 385K momenteel iets hoger is dan de marktwaarde gezien de markt een beetje achteruit gegaan is vergeleken met een jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:39

Aganim

I have a cunning plan..

[...]

[...]

[...]
Natuurlijk zal een gemeente dat zeggen, die hebben baat bij een te hoge waardebepaling. Persoonlijk heb ik geen goede ervaringen met bezwaar maken, dus ik snap heel goed dat mensen het aan een bureau overlaten die daar beter in onderlegd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:40
Jan-man schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:57:
306k naar 349k alleen nog niet bekend of het met of zonder de aanbouw is. Kan nog niet het rapport opvragen.

Aanslag zelf is wel 5 euro lager dan vorig jaar. Dus huis meer waard aanslag lager 😆.

Peildatum WOZ-waarde
01-01-2022 349.000 euro
01-01-2021 306.000 euro
01-01-2020 283.000 euro
01-01-2019 264.000 euro
01-01-2018 244.000 euro
01-01-2017 229.000 euro
01-01-2016 219.000 euro
01-01-2015 211.000 euro
01-01-2014 193.000 euro
Ach, hier in utrecht ging t van 230 (2015) naar 521 (2022) 8)7

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
mathy_ schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:00:
[...]

Mag je zelf die €750 ook indienen als kosten?
Nee. Daarom is het ook zo'n handeltje natuurlijk

Van: https://www.binnenlandsbe...no-pay-bij-woz-easy-money
Deze vergoedingen worden enkel verstrekt bij de inhuur van derden, inwoners kunnen daar zelf geen aanspraak op maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
20% gestegen.

Bezwaar maken heeft weinig zin: WOZ waarde bepaald op basis verkoopprijs van de buren. Huizen zijn gelijkwaardig en huis van buren moest na verkoop helemaal verbouwd worden.

Dus ben eigenlijk wel blij met 'maar' 20%. Had weer moeten zijn...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:50

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja het is voor zo'n bureautje echt makkelijk cashen en die 750 euro, die betalen we gewoon echt zelf. Die regeling is echt waanzinnig stom. Ik snap dat je als overheid heel machtig bent en dat je balans moet brengen, maar dat er nu een hele aasgierenindustrie is ontstaan die no cure no pay elk bezwaar ff 750 euro casht is echt bizar zonde van het geld ...

Echt gebruik niet die aasgier bureautjes

Ik heb weleens zelf bezwaar ingediend. Die is geaccepteerd. Mijn argumenten waren dat de peildatum en mijn aankoopdatum gelijk waren. Dat is denk ik ook wel een aardig argument. De markt werkt goed. Dus koopprijs (voorbehoud schimmige dingen) is gewoon een goede indicatie.

Stijging an sich, zelfs 20-40% stijging vind ik geen goed argument. Dat kan gewoon waar zijn en kan gewoon zo uitpakken. Pas als je referentiepanden nergens op slaan en je kan dat goed beargumenteren, is bezwaar zinvol. Maar dan kan je het ook gewoon zelf doen.

Wat je nu vaak ziet is "jeetje dit is wel heel veel meer, dit is kut" en dan BAM bezwaar. Dat is denk ik onnodig een systeem belasten. En de opbrengst van een bezwaar is ook niet perse het meeste.. Hier kan je rekenen hoeveel het oplevert
https://www.eigenhuis.nl/...woz/woz-bespaarcalculator

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-04 18:46
Hier drie flats op rij. Flats zijn van origine gelijk. Woningbouw Ymere heeft er 8 miljoen ingestopt ergens in de afgelopen tien jaar voor warmtepomp, vloerverwarming, isolatie en tripleglas. WOZ voor de woningbouw alle appartementen € 289.000. Woningen in de VVE ernaast € 302.000. Geen warmtepomp, geen vloerverwarming. 30 jaar oud hr+ glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
Vorig jaar voor eerste keer een huis gekocht dus ik was benieuwd wat het ging worden; WOZ waarde is 12% omhoog gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:45

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Normaal zou ik zeggen, niet zeuren. Dit jaar heb ik ook een dergelijke belachelijke waardestijging gehad (270k naar 343k).
En waarom ik de term belachelijk gebruik: ze hebben 3 referentieobjecten gebruikt. De 2 vergelijkbare, een hiervan is letterlijk 2 huizen verder en hetzelfde model huis, hebben een significant lagere WOZ waarde. De derde komt een beetje bij mijn WOZ waarde in de buurt, maar heeft wel 20% meer woonoppervlak en vind ik daarmee niet vergelijkbaar.
Kortom, dat bezwaar was snel gemaakt. Uiteraard heb ik dat zelf gedaan. Telefonisch worden ze vast en zeker overspoeld, dus ik heb schriftelijk bezwaar aangetekend.

Ze hebben blijkbaar overigens 16 weken de tijd om te reageren. Als ze nu wat realistischer schatten, hebben ze ook geen 16 weken nodig denk ik zo.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-04 16:49
jeroenkb schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:09:
20% gestegen.

Bezwaar maken heeft weinig zin: WOZ waarde bepaald op basis verkoopprijs van de buren. Huizen zijn gelijkwaardig en huis van buren moest na verkoop helemaal verbouwd worden.

Dus ben eigenlijk wel blij met 'maar' 20%. Had weer moeten zijn...
Daarnaast als je bezwaar maakt en je krijgt gelijkt scheelt het misschien een paar tientjes op jaarbasis, dus het is bijna de moeite niet waard. Vorig jaar heb ik ook bezwaar gemaakt, toen ging de WOZ waarde met een 30K omlaag, scheelde toen 50 euro op jaarbasis ofzo 8)7

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-04 18:46
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:27:
Normaal zou ik zeggen, niet zeuren. Dit jaar heb ik ook een dergelijke belachelijke waardestijging gehad (270k naar 343k).
En waarom ik de term belachelijk gebruik: ze hebben 3 referentieobjecten gebruikt. De 2 vergelijkbare, een hiervan is letterlijk 2 huizen verder en hetzelfde model huis, hebben een significant lagere WOZ waarde. De derde komt een beetje bij mijn WOZ waarde in de buurt, maar heeft wel 20% meer woonoppervlak en vind ik daarmee niet vergelijkbaar.
Kortom, dat bezwaar was snel gemaakt. Uiteraard heb ik dat zelf gedaan. Telefonisch worden ze vast en zeker overspoeld, dus ik heb schriftelijk bezwaar aangetekend.

Ze hebben blijkbaar overigens 16 weken de tijd om te reageren. Als ze nu wat realistischer schatten, hebben ze ook geen 16 weken nodig denk ik zo.
Dat had ik twee jaar terug. referentieobjecten goedkoper. Nog een aantal andere bezwaren opgevoerd. Zonder enige toelichting, afgewezen. Lijkt standaard praktijk bij gemeente Amsterdam te zijn. Afwijzen. het gros gaat toch niet naar de rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Dabuh schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:58:
Hier is de stijging ook flink (18%). Heb echter voor een hypotheekaanvraag voor nieuwe woning ook afgelopen maand een taxatie moeten doen. Deze verschilt maar €1.000 met WOZ waarde, dus reden tot bezwaar is er niet.
De pijldatum van de gemeente is dan zo'n 13 maanden eerder. Is de woning in die tussentijd gelijk in waarde gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Unicron schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:29:
Neem eerst zelf contact op met de gemeente, veel effectiever dan direct een bureau in te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Stellar schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:26:
[...]

offtopic:
Er is van alles aan te merken op de financiële huishoudingen in gemeenteland. Je gaat er echter wel heel makkelijk aan voorbij dat er door de zogenaamde decentralisatie steeds meer taken bij gemeentes zijn komen te liggen. Tegelijkertijd is het niet zo dat Den Haag de gemeenten ook de financiële armslag heeft gegeven om die extra taken goed uit te voeren. Dat geld moet wel ergens vandaan komen. Veel knoppen om aan te draaien, hebben gemeenten niet. Ziedaar het belang van de WOZ. In dit topic wordt ook regelmatig geklaagd over de hoge winsten die gemeenten maken op bouwgrond. Opnieuw: terecht, maar in het bredere systeem waarin gemeenten moeten werken, is het economiseren van dit soort zaken nu eenmaal een opgelegde, perverse prikkel.

Dat 'opmaken van de potjes', zoals jij het wat denigrerend noemt, betekent vaak dat projecten alsnog uitgevoerd kunnen worden waar eerder door budgetbewaking een streep door was gezet, maar die intrinsiek echt wel meerwaarde hebben voor bewoners. Dat zijn regelmatig projecten die in een financieel gezonde gemeente al eerder in het jaar financiering zouden hebben ontvangen. Zeker in het sociaal domein vindt een kaalslag plaats. Als daar aan het einde van het jaar nog extra geld naartoe geschoven kan worden, dan is dat pure winst.
Goed punt, maar ik mag dan toch m'n twijfels zetten bij die perverse prikkels? Als consument/huiseigenaar interesseert het me geen bal hoe de systemen werken, als ik een WOZ aanslag krijg waar ik het niet mee eens ben, ik bezwaar aanteken en ik vervolgens een lagere aanslag krijg, dan ben ik daar blij mee en interesseert het me ongeveer niks dat het wellicht een 0,001% hoger OZB percentage oplevert. Lullig gezegd, als ik het niet doe, doet een ander het wel maar betaal ik er wél aan mee.

Ik vind in de basis prima dat er meer geld naar het sociaal domein gaat maar als dat moet door mij flink veel meer OZB te laten betalen terwijl dat niet terecht is, mag ik daar tegen ageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik ben van iets van 285k naar 331k gegaan dit jaar. Vorig jaar ook al zo'n dergelijke stijging gehad en zo gaat het eigenlijk elk jaar al sinds ik hier woon (sinds 2013...). Paar keer contact gehad met WOZ ambtenaar. Maar inderdaad, ze vergelijken met verkochte woningen in de buurt. Nu staat er echter een woning in dezelfde gemeente, met dezelfde oppervlakte voor een stuk minder in de verkoop. Ik zal eens zien of dat nog invloed kan hebben. Al vrees ik dat het antwoord drie letters heeft en de kans dat de woning volgend jaar zoveel gaat zakken is ook minimaal natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hier ook met bijna 17% gestegen van 599k naar 699k.
Maar is wel als enige minimaal 50k lager dan de andere vergelijkbare huizen in de buurt, terwijl het juist misschien wel 50k hoger dan gemiddeld hoort te liggen.

Dus bezwaar ga ik maar niet eens proberen, voordat ze inzien dat ik eigenlijk nog steeds te laag zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:07
urk_forever schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:33:
[...]

Daarnaast als je bezwaar maakt en je krijgt gelijkt scheelt het misschien een paar tientjes op jaarbasis, dus het is bijna de moeite niet waard. Vorig jaar heb ik ook bezwaar gemaakt, toen ging de WOZ waarde met een 30K omlaag, scheelde toen 50 euro op jaarbasis ofzo 8)7
En het adviesbureau vangt 750, dus ze hebben een gat in de begroting van 800 euro. Dus wat doen ze dan? Gat opvullen met een hoger belastingpercentage.

Ik ben blij met onze kleine gemeente. Huizen zijn gestegen als een dolle maar het bepastingpercentage om de begroting rond te krijgen is gedaald. WOZ bepaalt in onze gemeente de verdeelsleutel ipv de opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@tcw82

Bij het waarderingsloket kun je de algemene gegevens per gemeente gewoon opvragen. Wil je het per postcode / huisnummer weten dan heb je daar het WOZWaardeloket voor.

:9

[ Voor 36% gewijzigd door Will_M op 24-02-2023 18:11 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
urk_forever schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:33:
[...]

Mwa, het gegronde bezwaar scheelt mij iets meer dan 200 euro op jaarbasis, dat zonder zo'n dramatisch bureau.

Dan heb je het dus over de volgende factoren:
Besparing op uw aanslag OZB: € 58,-
Besparing op uw aanslag inkomstenbelasting:€ 142,-
Besparing op uw aanslag waterschapsbelasting:€ 16,-

dat gaat dan wel om een aanpassing van 80k omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:34
caspervc schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:02:
[...]

Ach, hier in utrecht ging t van 230 (2015) naar 521 (2022) 8)7
Herkenbaar, Utrecht hier van 222K (in 2014 en 15) naar 600K nu. Stijging van 21,7% ten opzichte van vorig jaar. Huizen worden nu echt niet meer voor dat bedrag verkocht, maar in 2021 wel. Inclusief dat van mijn buren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Kan ook interessant zijn zo'n hoge woz. Kan zijn dat je daarmee in een lagere risicoklasse valt voor je hypotheek, woz wordt meestal als "taxatie" geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Scuderia110 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:31:
Kan ook interessant zijn zo'n hoge woz. Kan zijn dat je daarmee in een lagere risicoklasse valt voor je hypotheek, woz wordt meestal als "taxatie" geaccepteerd.
Ik geloof dat het juist rustiger werd op de huizenmarkt sinds dit jaar. Ik zie het dus wel gebeuren dat de komende tijd langzaam maar zeker de huizen prijzen juist gaan dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:45

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Met de nadruk op langzaam als het om de woz gaat ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
De WOZ-waarde van mijn huis is in een jaar tijd met 30,5% gestegen. Een aantal huizen in mijn straat zijn voor de hoofdprijs verkocht en worden uiteraard als referentieobject gebruikt.

Bedankt nieuwe buren voor het betalen van de hoofdprijs voor je nieuwe woning en welkom in de buurt. *;

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Napo schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:50:
[...]

De pijldatum van de gemeente is dan zo'n 13 maanden eerder.
Schot in de roos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-04 11:02

Rmg

Peildatum WOZ-waarde
01-01-2022 418.000 euro (+19.1)
01-01-2021 351.000 euro (+17.06% tov vorig)
01-01-2020 299.000 eur

Komt aardig overeen met wat we in 2021 er voor betaald hebben en wat de prijzen in de wijk doen dus wij maken geen bezwaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:42

Honesty

kattenneus!

ik slik die woz waarde gewoon,
we hebben ooit in het verleden uit principe(woning stond te koop voor de woz waarde) de woz waarde aangevochten en gewonnen(was toen we 30% of zo) wat we toen voor ozb terugkregen was zo weinig (maximaal 20 euro )dat we daarna nooit meer iets hebben aangevochten .
nu weegt het wel zwaarder(ewf) maar toch denk ik dat we het zo laten ook omdat we na de herkeuring flink verbouwd hebben en de buren veel hoger zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Honesty op 24-02-2023 19:26 ]

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:00
Hier was het +18% maar er zijn daadwerkelijk verschillende zeer vergelijkbare woningen verkocht voor nog meer, dus bezwaar ga ik niet maken.

Hopelijk doen ze wat nuttigs met het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Honesty schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:25:
ik slik die woz waarde gewoon,
we hebben ooit in het verleden uit principe(woning stond te koop voor de woz waarde) de woz waarde aangevochten en gewonnen(was toen we 30% of zo) wat we toen voor ozb terugkregen was zo weinig (maximaal 20 euro )dat we daarna nooit meer iets hebben aangevochten .
nu weegt het wel zwaarder(ewf) maar toch denk ik dat we het zo laten ook omdat we na de herkeuring flink verbouwd hebben en de buren veel hoger zitten.
ewf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

eigenwoningforfait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Hier 26% erbij. Maar de referentieobjecten uit de taxatie zijn goed vergelijkbaar en inderdaad rond de peildatum voor zulke bedragen verkocht, dus ik vind het verder prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• urk_forever
  • Laatst online: 18-04 16:49
Wilke schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:25:
Hier was het +18% maar er zijn daadwerkelijk verschillende zeer vergelijkbare woningen verkocht voor nog meer, dus bezwaar ga ik niet maken.

Hopelijk doen ze wat nuttigs met het geld.
Onze gemeente heeft een keer per jaar een overzicht van de begroting in de lokale krant staan. Staat dan ook in wat de inkomsten zijn (dus onder andere de WOZ) en waar dat aan uitgegeven wordt.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:58
Voor mij een verhoging van krap 25 %. Nu 310.000. Dat is redelijk schrikken dat ons huis al zo hoog getaxeerd werd. Een referentiepand is een half jaar geleden voor 372.000 verkocht. Dat was een exact gelijke woning van mijn naaste buren. Zinloos om daar een slim bureautje op te zetten. Dat laatste zou ik ook niet gauw doen. De eerste weg zou dan het via de gemeente te doen.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Hier, blijkens de gemeentelijke belasting, van 708.00 naar 874.000, alleen de bepaling zelf nog niet binnen.

24% erbij, toch maar even goed kijken naar de redenering ervan. Voordeel is wel dat mijn hypotheek provider de WOZ ook als waarde telt om de opslag op mijn rente te berekenen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:51
Let op dat de peildatum van de WOZ 1 januari 2022 is. Dat is zowat het hoogtepunt van de prijsstijgingen. De daling die zich nu heeft ingezet zit daar dus helaas niet in. Niemand zal de gemeten WOZ waarde nu nog kunnen cashen helaas.

[...]

[...]

[...]
De gemeente houdt in z’n betoog alleen maar rekening met z’n eigen belasting, terwijl dit net zo goed effect heeft op eigen woning forfait in inkomstenbelasting. Dus ook pure misleiding vanuit de gemeente.

Overigens levert gemeente Haarlem wel netjes een taxatierapport op basis waarvan ze tot de WOZ waarde zijn gekomen.

Verder heb ik een vergunningsvrije aanbouw laten plaatsen maar dat is alsnog meegenomen in het rapport en dus WOZ waarde. Bijzonder dat ze dit weten.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Ach ja het schiet toch niet op. Want de WOZ stijging hier in gemeente Arnhem was niet zo hoog (5%), maar we gaan wel meer dan 100 euro meer betalen aan afvalstoffenheffing. Het zijn gewoon radertjes waar ze aan kunnen draaien om extra geld binnen te harken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ook hier 32% omhoog, net onder de aankoopprijs. Toch een forse stijging. Maar realistisch gezien was hij voor de vorige eigenaar al die tijd te laag. Het is niet anders.

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01:16
Toch wel veel in de dubbele cijfers.
De opmerking om het zelf huis voor huis online op te zoeken is natuurlijk super grappig, als ik ergens nog een gaatje heb ga ik er eens voor zitten.

Ik lees een paar keer "peildatum is 1 Jan 2022" hoe logisch is het dan dat referentie objecten zijn gebruikt die pas na die datum zijn verkocht? Hoe werkt dat in de gemeentelijke breinen?
Pagina: 1 2 ... 8 Laatste