Ervaringen met de WOZ waarde

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03:21

Aardedraadje

Met kabelschoen

mierenfokker schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:56:
Ach ja het schiet toch niet op. Want de WOZ stijging hier in gemeente Arnhem was niet zo hoog (5%), maar we gaan wel meer dan 100 euro meer betalen aan afvalstoffenheffing. Het zijn gewoon radertjes waar ze aan kunnen draaien om extra geld binnen te harken
Ziehier, nog een Arnhemmer. Interessant. Zojuist namelijk mijn WOZ binnen gekregen, en de stijging was nogal riant. 26%. Omdat ik dit nogal hoog vond, dacht ik, even speuren op Tweakers.

Blijkbaar ben ik niet de enige maar zit er wel groot verschil tussen. Ik ga echter maar een paar euro meer betalen dit jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Aardedraadje op 24-02-2023 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
tcw82 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:26:
Ik lees een paar keer "peildatum is 1 Jan 2022" hoe logisch is het dan dat referentie objecten zijn gebruikt die pas na die datum zijn verkocht? Hoe werkt dat in de gemeentelijke breinen?
In mijn gemeente werkt dat op deze manier:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bFJtZu6.png

In hoeverre het klopt weet ik niet, maar de waarde wordt voor de referentiewoningen dus omlaag gebracht als ze na de peildatum verkocht zijn.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:57
Hier een stijging van +32,5%. In bezwaar gaan is meer een principekwestie dan een geldkwestie. Als ik de WOZ waarde met €50.000 zou kunnen laten zakken, scheelt dat qua belastingen (zowel gemeentelijke belastingen als inkomstenbelasting) iets meer dan €100 op jaarbasis. Zonde van mijn tijd, denk ik maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hier in de provincie hoofdstad van Flevoland was de WOZ stijging helemaal gigantisch. 8)7

https://www.omroepflevola...koploper-met-27-3-procent

En werden we geconfronteerd met WOZ waardestijging van ruim 45%(!) in 1 jaar tijd (van 2021 --> 2022).
Uiteraard was ik daar niet blij mee, want ik schiet er niks mee op (en nee, wij hebben al jarenlang geen renteopslag meer)

2020 -- 254k
2021 -- 293k
2022 -- 435k nu aangepast naar 388k.

En dan te bedenken dat ons huis ruim 25 jaar geleden is neergezet voor nog geen 120k euro all-in.
en het laatste huis van ons rijtje 2-onder-1-kap zit inmiddels al over de 500k heen!
maar die bewoners hebben ook gewoonweg nog nooit bezwaar aangetekend

Afgelopen jaren al bezwaar gemaakt door gewoon een telefoontje te plegen naar de gemeente en dat werd ook eigenlijk iedere keer gehonoreerd.
Ook nu weer gelijk gebeld en informeel bezwaar aangetekend. Ik zou binnen korte tijd teruggebeld worden door het bedrijf wat de taxaties voor de gemeentes afhandelt.

En waarempel, enkele dagen geleden kreeg ik telefoontje via XXLNC (had ik nog nooit van gehoord). Even kort, maar hevig, gediscussieerd met die beste meneer en imho valide argumenten aangedragen waarom deze stijging door ons als absurd werd gezien.
Binnen tien minuten waren we het eens. Er zou een advies uitgebracht worden naar de gemeente om de forse verhoging te verminderen.
Toen kwamen we uit op 388k i.p.v. 435k.

En vandaag een brief in de bus van de gemeente met de officiële bevestiging. En ook bij het WOZ waardeloket van de overheid is de verlaging al doorgevoerd. M.a.w. de overheid KAN dus wel snel en adequaat handelen! :Y

Hoe ironisch; kregen we ook nog zo'n reclamebrief van een WOZ claimbedrijf die dit wel even voor ons wilde doen. Zij schatten in dat ze de waarde omlaag zouden krijgen van 435k naar 385. ;w Goh, dat kan ik zelf dus ook... :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Opzich allemaal best verklaarbaar want rond deze periode was de huizenmarkt zeer hectisch en op het (bijna) hoogtepunt.
Ik ken woningen die voor 8 ton te koop stonden en voor 1.1 weg gingen. Er stonden nauwelijks vrijstaande woningen te koop bij ons. En uiteindelijk vergelijkt de gemeente met verkochte woningen..

Woz heb ik nog niet maar die van 1 jan 2021 was 440k en de woning is q1 2022 verkocht voor 135k meer ( 30% stijging). Ik verwacht dat de woz daarvan ook iets van 25% stijgt met peildatum 1 jan 2022.

[ Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 24-02-2023 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

GioStyle schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:36:
... scheelt dat qua belastingen (zowel gemeentelijke belastingen als inkomstenbelasting) iets meer dan €100 op jaarbasis. Zonde van mijn tijd, denk ik maar.
Gemeentelijke belastingen + IB ew forfait + waterschapsbelasting.

Al met al ieder jaar toch weer bij elkaar 100 a 200 euro. En die stijging is wel proportioneel! M.a.w. als je er nooit wat aan doet, dan is over zoveel jaar de stijging helemaal absurd.

Heeft me dit jaar ook weer twee telefoontjes gekost.
1 x à 3 minuten naar de gemeente
1 x à max 10 minuten met dat waarderingsbedrijf.

Toch snel verdiend. Bovendien vind ik het ook deels een principekwestie.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fustje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:11

Fustje

Koel bewaren

Och fijn zeg dit. Ik heb vorig jaar m'n hypotheekrente kunnen verlagen adhv de WOZ beschikking.
Aegon accepteert de WOZ beschikking dit jaar niet meer als bewijs voor woningwaarde, alleen taxatierapport. :(

18,6% omhoog valt mee als ik het hier lees, maar stèl je voor dat je èrgens nog wat te compenseren hebt...

Na openen beperkt houdbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
ehtweak schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:55:
[...]

Gemeentelijke belastingen + IB ew forfait + waterschapsbelasting.

Al met al ieder jaar toch weer bij elkaar 100 a 200 euro. En die stijging is wel proportioneel! M.a.w. als je er nooit wat aan doet, dan is over zoveel jaar de stijging helemaal absurd.

Heeft me dit jaar ook weer twee telefoontjes gekost.
1 x à 3 minuten naar de gemeente
1 x à max 10 minuten met dat waarderingsbedrijf.

Toch snel verdiend. Bovendien vind ik het ook deels een principekwestie.
Ik heb het voor mezelf uitgerekend... Bij een daling van €50.000 van de WOZ waarde levert dat netto iets meer dan €100 op. En hoe groot is de kans dat je even je WOZ waarde even met €50.000 laat zakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

GioStyle schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:10:
[...]

En hoe groot is de kans dat je even je WOZ waarde even met €50.000 laat zakken?
Nou... vrij groot dus. Zoals ik al zei:

:)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
ehtweak schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:12:
[...]

Nou... vrij groot dus. Zoals ik al zei:

:)
In het taxatieverslag van de gemeente staan 3 vergelijkbare verkopen, waarvan letterlijk één hetzelfde huis is als de onze. Dat huis is nog boven onze huidige WOZ waarde verkocht...

Ik schop graag tegen bedrijven en overheden, maar dit gevecht is er ééntje die ik bij voorbaat al niet ga winnen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:08
Vandaag de aanslag binnen. WOZ waarde is nu 542.000, een stijging van 16%. Maar in die tijd ook een taxatie laten doen en die kwam op 550.000. Nou prima dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JvS schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:11:
Ja het is voor zo'n bureautje echt makkelijk cashen en die 750 euro, die betalen we gewoon echt zelf. Die regeling is echt waanzinnig stom. Ik snap dat je als overheid heel machtig bent en dat je balans moet brengen, maar dat er nu een hele aasgierenindustrie is ontstaan die no cure no pay elk bezwaar ff 750 euro casht is echt bizar zonde van het geld ...

Echt gebruik niet die aasgier bureautjes

Ik heb weleens zelf bezwaar ingediend. Die is geaccepteerd. Mijn argumenten waren dat de peildatum en mijn aankoopdatum gelijk waren. Dat is denk ik ook wel een aardig argument. De markt werkt goed. Dus koopprijs (voorbehoud schimmige dingen) is gewoon een goede indicatie.

Stijging an sich, zelfs 20-40% stijging vind ik geen goed argument. Dat kan gewoon waar zijn en kan gewoon zo uitpakken. Pas als je referentiepanden nergens op slaan en je kan dat goed beargumenteren, is bezwaar zinvol. Maar dan kan je het ook gewoon zelf doen.

Wat je nu vaak ziet is "jeetje dit is wel heel veel meer, dit is kut" en dan BAM bezwaar. Dat is denk ik onnodig een systeem belasten. En de opbrengst van een bezwaar is ook niet perse het meeste.. Hier kan je rekenen hoeveel het oplevert
https://www.eigenhuis.nl/...woz/woz-bespaarcalculator
Je noemt het aasgier bureautjes maar je linkt wel naar de site van VEH die op die pagina de calculator fan zo’n buro (+link) tonen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Gezien de WOZ waarde binnen is en bij enkelen een hoge stijging geeft, met daarnaast een discussie op meerdere plekken zijn deze samengevoegd tot dit topic.

Hou er aub rekening mee dat we niet over ieder bureautje gaan discussiëren, maar deel jouw ervaring, zodat een ander kan bepalen of zijn WOZ waarde te hoog is en wat die daar aan kan doen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:52
SmurfLink schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:01:
[...]

Tja als je een huis kan kopen van 1,2 miljoen zou ik het vreemd vinden als je die WOZ belasting niet kan betalen. :+

Volgens mij zijn die ook niet bepaald de doelgroep van die grafreclames die we nu constant op de radio en tv zien. Dat is eerder het gewone klootjesvolk, en daarbij is het echt tientjeswerk.
Wij hebben in 2019 een huis van 625.000 euro gekocht. Daar is de woz nu 920.000. Het heeft niet echt veel relatie meer met iets wel of niet kunnen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-04 16:11
WOZ-waarde 348k nu, vorig jaar 347k.
Afgelopen jaar taxatievragen beantwoord.(met berekening) na mijn bezwaar.
Nu is mijn bebouwde oppervlak teruggebracht van 103 naar 94 m2.
En 60 euro minder OZB.
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2021 347.000 euro
01-01-2020 326.000 euro
01-01-2019 302.000 euro
01-01-2018 256.000 euro
01-01-2017 229.000 euro
01-01-2016 228.000 euro
01-01-2015 218.000 euro

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Wat ik wel een interessante verandering vind is dat zelfs de slechtste straten hier in de stad een 60% verhoging in drie jaar (2019>2022) hebben van 90-100k naar 150-160k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreevvss
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-12-2024
beascob schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 23:55:

Nu is mijn bebouwde oppervlak teruggebracht van 103 naar 94 m2.
Wat was hier de motivatie voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
rreevvss schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 06:06:
[...]

Geen idee of dat bij beascop het geval is maar bij ons stond ook dat we 137m2 gbo hadden terwijl dit maar 128m2 is.

Ik zie dit veel bij nieuwbouwwoningen. Wellicht gaat de gemeente uit van 2.4m uitgebouwde woning als standaard. In ieder geval goed om altijd even je gbo te checken op je aanslag/rapport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:15
Als ik het rapport bekijk zijn ze nog voorzichtig geweest met 243K.

Referentie object is het huis tegenover. November 2021 verkocht voor 253K, WOZ van 255K. 94m2 ipv 102m2. 250m2 grond tegen 380m2.
Mijn huis is iets groter en heeft 50% meer grond. Toch is de WOZ lager.
Andere referenties zijn woningen van 123 en 85m2 met waarde van 275K en 285K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-04 17:15
Lang verhaal niet kort.

Ik wil geerfd ouderlijk huis overkopen en daarmee zus uitkopen. Huis is in slechte staat, november zowel een taxatie als bouwtechnische keuring laten doen.
Taxatie: 300k met min 30k aan onderhoud/reparatie
Keuring: minimaal 50k aan onderhoud reparatie nodig.
Betreft een woning uit 1920 met 75m2 woonoppervlak.

WOZ 2020 : 230.000
WOZ 2021: 280.000 (huis buren verkocht voor 300k en daarop gebaseerd terwijl die in betere staat is)
WOZ 2022: 320.000

Ik heb bel afspraak gemaakt en iig de keuring meegestuurd.

Ik ga zus uitkopen voor 125.000, dat vinden wij beide een reëel bedrag gezien de staat van de woning.

Zou ik de akte van levering kunnen gebruiken als hefmiddel om WOZ lager te krijgen? Of al direct de taxatie gebruiken om op 300k te komen en daarna pas te melden akte van levering en staat van woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:04
Kadett schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 07:50:
Lang verhaal niet kort.

Ik wil geerfd ouderlijk huis overkopen en daarmee zus uitkopen. Huis is in slechte staat, november zowel een taxatie als bouwtechnische keuring laten doen.

WOZ 2021: 280.000 (huis buren verkocht voor 300k en daarop gebaseerd terwijl die in betere staat is)

Ik ga zus uitkopen voor 125.000, dat vinden wij beide een reëel bedrag gezien de staat van de woning.

Zou ik de akte van levering kunnen gebruiken als hefmiddel om WOZ lager te krijgen? Of al direct de taxatie gebruiken om op 300k te komen en daarna pas te melden akte van levering en staat van woning?
Korte opmerkingen hierop:
- familietransactie wordt doorgaans buiten beschouwing gelaten voor de WOZ-waarde
- lager dan WOZ-waarde verkopen = schenking van je zus aan jou = belasting betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Laatst online: 09:08
Kadett schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 07:50:
Lang verhaal niet kort.

Ik denk dat de WOZ waarde correct is. Peildatum is 1-1-2022 dus alles wat je in 2023 doet kan onmogelijk van invloed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
marcelcee schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:11:
[...]

Korte opmerkingen hierop:
- familietransactie wordt doorgaans buiten beschouwing gelaten voor de WOZ-waarde
- lager dan WOZ-waarde verkopen = schenking van je zus aan jou = belasting betalen.
Laatste punt hebben wij neergelegd bij financiëel adviseur. Zolang het binnen het redelijke is heeft dit geen gevolgen. Gezien de situatie is dit allezins redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
Kadett schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:21:
[...]

Laatste punt hebben wij neergelegd bij financiëel adviseur. Zolang het binnen het redelijke is heeft dit geen gevolgen. Gezien de situatie is dit allezins redelijk.
Afhankelijk hoe goed deze financiële m/v in de fiscale materie zit, blijft het zonder fiscale gevolgen. Zie onderdeel 7.2 en bepaal eventueel je winkansen opnieuw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
Kalentum schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:20:
[...]

Ik denk dat de WOZ waarde correct is. Peildatum is 1-1-2022 dus alles wat je in 2023 doet kan onmogelijk van invloed zijn.
Mijn gedachte is als taxatie eind 2022 op 300k kwam, je mag aannemen in deze markt dat die begin 2022 de peildatum niet op 319k had kunnen staan.

Al zou je een stijging doorrekenen van 15% over heel jaar. Dan zou de woning met taxatie in november op 300k, begin 2022 op rond de 280-285k moet staan.

Of reken ik dan verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:19
Aardedraadje schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:27:
[...]

Ziehier, nog een Arnhemmer. Interessant. Zojuist namelijk mijn WOZ binnen gekregen, en de stijging was nogal riant. 26%. Omdat ik dit nogal hoog vond, dacht ik, even speuren op Tweakers.

Blijkbaar ben ik niet de enige maar zit er wel groot verschil tussen. Ik ga echter maar een paar euro meer betalen dit jaar.
Hier ook een Arnhemmer maar dan met 15,2% erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Kalentum schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:20:
[...]

Niet altijd, maar meestal wel ja:

"
In de meeste gevallen zijn de toestandspeildatum en de waardepeildatum dezelfde datum. Als u echter in het jaar na de waardepeildatum uw woning heeft verbouwd (of uw woning nieuw gebouwd is), kijken wij naar de eigenschappen van de woning (de toestand) op de toestandspeildatum. De toestandspeildatum is dan 1 januari van het belastingjaar waarvoor de waarde wordt vastgesteld.
"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Draakje5 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 06:44:
[...]

Geen idee of dat bij beascop het geval is maar bij ons stond ook dat we 137m2 gbo hadden terwijl dit maar 128m2 is.

Ik zie dit veel bij nieuwbouwwoningen. Wellicht gaat de gemeente uit van 2.4m uitgebouwde woning als standaard. In ieder geval goed om altijd even je gbo te checken op je aanslag/rapport.
Hier wist de gemeente mij een paar jaar terug te vertellen dat voor de oppervlaktebepaling voor de WOZ de buitenmaten van de woning worden gebruikt.

Nu ik het echter opzoek lijkt dit niet te kloppen :? :X
Meet voor het bepalen van de gebruiksoppervlakte altijd binnen de buitenste- of woningscheidende wanden (muren), inclusief dragende en niet-dragende binnenwanden. Met buitenste/scheidende wanden (muren) worden bedoeld de wanden/muren die de ene woning van de andere woning scheiden en de muren die de woning van de buitenwereld afscheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:04

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bij ons 8% stijging (68k), gelukkig geen 25%+!

Ik ben blij dat ze geen fotos van binnen opvragen :+

Referentie panden hebben een kavel van ongeveer de helft en hebben medio 2021 als verkoopdatum bij het kadaster.

[ Voor 79% gewijzigd door Sport_Life op 25-02-2023 10:36 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Heb hem nu ook binnen.
Heel bijzonder. Van 446 naar 459 gegaan. Terwijl in q1 2022 we de woning voor 570 verkocht hebben.

Ivm overdracht na 1 jan moeten we het nog dit jaar betalen, dus wel fijn die beperkte stijging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
WOZ-waarde
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2022 349.000 euro
01-01-2021 281.000 euro
01-01-2020 283.000 euro
01-01-2019 274.000 euro
01-01-2018 299.000 euro
01-01-2017 208.000 euro
01-01-2016 213.500 euro
01-01-2015 184.000 euro
01-01-2014 165.500 euro
:+
Amsterdam
Ik heb ook bezwaar gemaakt, gezien de referentieobjecten in het taxatierapport.
Een iets grotere woning in de buurt heeft een veel lagere WOZ en een iets kleinere woning heeft ook een veel lagere WOZ. Dus mijn WOZ is volledig scheef.
Al helemaal als je bedenkt dat een identieke woning hiernaast eind 2022 is verkocht voor 340K.

[ Voor 8% gewijzigd door Wispe op 25-02-2023 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:59

fxs81

Julianadorp

Hier kwam hij ook binnen, staat voor dit jaar op 223K. Vorig jaar was het nog 197K. De huizen hier zaten eigenlijk altijd rond de 150K qua verkoopprijs. De WOZ lag toen altijd rond de 120K. Vorig jaar werden de huizen allemaal verkocht rond de 250K dus mag nog niet klagen en doe dat dan ook niet. Ik snap trouwens heel goed dat als de WOZ gewoon veel te hoog is dat mensen bezwaar aantekenen, het is een kleine moeite om per wijk te kijken wat de prijzen doen, soms zie je dat ze van een hele gemeente gewoon het gemiddelde nemen, de dure huizen komen dan goed weg en de instappers zijn het haasje.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-04 09:46
WOZ hier ook binnen. Vinexwoning in de gemeente Utrecht, WOZ stijging van 24.6%. Ik ga ook bezwaar aantekenen, al is het alleen uit principe, zo'n stijging slaat nergens op (mijn mening) omdat de vraagprijs van dezelfde soort woningen veel lager ligt.

edit:(tekst aangevuld en % gewijzigd)

[ Voor 23% gewijzigd door Justie op 25-02-2023 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:53
Zo vandaag de woz binnen van dit jaar, Utrecht Lombok. Waarde is met 39% omhoog gegaan tov vorig jaar. Wij gaan maar eens uitzoeken om bezwaar te gaan maken.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Louwke schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:47:
Zo vandaag de woz binnen van dit jaar, Utrecht Lombok. Waarde is met 39% omhoog gegaan tov vorig jaar. Wij gaan maar eens uitzoeken om bezwaar te gaan maken.
39 % _O-

Inflatie doet zijn werk goed, dat blijkt maar weer.

Ik zou het op prijs stellen als mensen de argumenten die ze hebben (als ze niet heel specifiek voor de situatie zijn) hier delen, dan hebben wij er allemaal wat aan als inspiratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:24
Deef_K schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:53:
[...]

Hier ook een Arnhemmer maar dan met 15,2% erbij.
Hier ook Arnhemmer (Heijenoord) 20% WOZ-stijging. Was heel erg verbaasd, maar als ik dit lees valt dat kennelijk wel mee. Overweeg wel om bezwaar te maken. De WOZ-waarde is inmiddels hoger dan de te verwachten verkoopwaarde, dat zag ik ff niet aankopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
Ja onze verkoopwaarde, hebben hem begin deze maand verkocht voor minder dan de woz waarde. Of wij hebben het niet hoog genoeg verkocht dus 8)7

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
Justie schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:14:
WOZ hier ook binnen. Vinexwoning in de gemeente Utrecht, WOZ stijging van 36.6%. Ik ga ook bezwaar aantekenen, al is het alleen uit principe, zo'n stijging slaat nergens op. (mijn mening)
Ik denk dat ze met zo'n serieuze onderbouwing echt onder de indruk gaan zijn van je bezwaar :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Louwke schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:28:
Ja onze verkoopwaarde, hebben hem begin deze maand verkocht voor minder dan de woz waarde. Of wij hebben het niet hoog genoeg verkocht dus 8)7
Dat zegt meer over de bizarre ontwikkelingen op de markt de afgelopen periode. De WOZ-waarde loopt een jaar achter, dus de vergelijking met de huidige verkoopwaarde gaat niet helemaal op. Verrassend is het wel. Volgens mij komt het nagenoeg niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-04 17:22
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Interessant inkijkje in de slagingspercentages van bezwaren, 14% in genoemde gemeenten.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FpzTjHZXoAU_x8k?format=jpg&name=large
Bron

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CirclDigital
fxs81 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:15:
soms zie je dat ze van een hele gemeente gewoon het gemiddelde nemen, de dure huizen komen dan goed weg en de instappers zijn het haasje.
Beetje onzin natuurlijk... zulke dingen kwamen 10jaar geleden nog weleens voor maar tegenwoordig gebruiken alle gemeentelijke belastingdiensten uitgebreide rekenmodellen voor de WOZ bepaling.

Ik heb toevallig 2jr geleden zelf mijn bezwaar gedaan en kreeg toen een taxateur die me helemaal door de berekening van de waarde heeft meegenomen. Ik kreeg ook gewoon alle onderliggende berekeningen die in hun spreadsheets worden gebruikt.

En dan zie je ook dat de 3 getoonde referentiepanden in het taxatieverslag eigenlijk iets is uit het verleden. Wat ze doen is dat ze van de hele gemeente per wijk allerlei referentiegetallen bepalen op basis van de verkopen en dat ze tussen die wijken dan ook nog met waarderingen werken om ze vergelijkbaar te krijgen.

Uiteindelijk bepalen ze dan een bedrag voor je grondwaarde en een bedrag voor je huis (afhankelijk van type en een aantal scores m.b.t. afwerkingsniveau en faciliteiten (stenen schuur, enz)). En dat alles samen levert het totaal op.

Probleem is dat je die onderbouwing nooit ziet en dus alleen de soms rare vergelijking met referentiepanden (bij mij in hele andere delen van de stad en voor afwijkende prijsklassen). En wat ik hier duidelijk zag dat de waardestijging voor een heel groot deel aan de grondwaarde werd toegewezen. Eigenlijk best realistisch.

Maar natuurlijk gaat het ook weleens fout, logisch ook als er elk jaar de gehele woningportefeuille moet worden herberekend. En ze gaan natuurlijk niet overal langs dus er wordt ook gebruik gemaakt van historische kenmerken in bestanden die wellicht niet meer relevant zijn. En de staat van onderhoud en afwerking wordt veelal gewoon ingeschat.

Zo zijn bij mij de historische m2's woonoppervlak meer dan waar tegenwoordig door makelaars mee gerekend mag worden. Maar ook dat corrigeren ze in de berekening dan vaak nog, alleen dat zie je nergens in je taxatieverslag.

Eigenlijk is in mijn optiek vaak (niet altijd dus) niet zozeer de berekening het probleem, die zijn kwalitatief flink beter geworden. Er is alleen nul aandacht geweest aan verbeteren van het taxatierapport dat wordt gegenereerd waardoor je nul informatie ziet over hoe de berekening nu echt tot stand is gekomen. En alleen de getoonde vergelijking met die 3 referentiepanden is al jaren zwaar achterhaald.

Dat verbeteren zou in mijn optiek al veel minder bezwaren opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
Wolly schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:38:
Interessant inkijkje in de slagingspercentages van bezwaren, 14% in genoemde gemeenten.
Hier is vaak veel betere info te krijgen over de WOZ en bezwaren dan in een stukje in de krant :-).

https://www.waarderingska...jfers/feiten-over-de-woz/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:38

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

tcw82 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:26:
Ik lees een paar keer "peildatum is 1 Jan 2022" hoe logisch is het dan dat referentie objecten zijn gebruikt die pas na die datum zijn verkocht? Hoe werkt dat in de gemeentelijke breinen?
De woningen welke als referentie zijn gebruikt (inclusief hun peildatum) staan gedetailleerd in het taxatierapport wat bij de aanslagoplegger is op te vragen (meestal gewoon online).

Op die basis heb ik in 2021 met succcess bezwaar kunnen maken omdat de details duidelijk aantoonden dat mijn woning gewoon minder waard zou moeten zijn dan de drie referentieobjecten in het rapport.

In cijfers: de waarde ging van 241.000,- naar 226.000,- met slechts twee telefoontjes.

Dat is per 1jan2022 wel anders overigens, een stijging van bijna 25% (Apeldoorn):

1-1-2022 24,8% 312000
1-1-2021 6,2% 250000
1-1-2020 3,7% 226000*
1-1-2019 9,5% 218000
1-1-2018 5,9% 199000
1-1-2017 -1,1% 188000
1-1-2016 190000

*Aanslag verlaagd van 241.000 naar 226.000

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:17

Polycom

Poes van goud

Mijn WOZ is ook aanzienlijk omhoog gegaan met als gevolg dat ik dit jaar €51,20 meer aan gemeentelijke belastingen moet betalen.

Ik heb besloten om dit te betalen en verder te gaan met mijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
CirclDigital schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:47:
[...]

Hier is vaak veel betere info te krijgen over de WOZ en bezwaren dan in een stukje in de krant :-).

https://www.waarderingska...jfers/feiten-over-de-woz/
Thanks. Wat ik zo snel zie is dat ongeveer 50% via no cure no pay binnenkomt (net als krantenartikel) en dat tegen de 40% van de bezwaren wordt gehonoreerd.

Aardige winkans dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:07
WOZ belasting voor mijn nieuwbouwhuis betaald. Naja huis… grond en fundering… wat een onzin 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

In 2 jaar tijd 50% erbij. Maar de gemeentelijke belastingen zijn vrijwel gelijk gebleven

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:06
Vorig jaar 326.000, dit jaar 414.000
Het enige verschil voor mij is een stijging van de OZB van €425 naar €448

Dus WOZ 28% omhoog voor 5% stijging van de OZB (wel €23 over een heel jaar), dat is minder dan de inflatie over 2022.

Echt onzinnig om daarover moeilijk te gaan doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Vloris op 25-02-2023 13:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Polycom schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:09:
Mijn WOZ is ook aanzienlijk omhoog gegaan met als gevolg dat ik dit jaar €51,20 meer aan gemeentelijke belastingen moet betalen.

Ik heb besloten om dit te betalen en verder te gaan met mijn leven.
Kom op, een beetje argumentatie mag wel, dit is nu toch geen toevoeging aan het topic?

Ik denk dat iedereen snapt dat we OZB (en eventueel rioolheffing) en eigenwoningforfait moeten betalen om maatschappelijke redenen. De WOZ wordt meestal redelijkerwijs correct gebaseerd op referentiewoningen in de buurt, als die recent verkocht zijn voor een hoog bedrag stijgt de WOZ logischerwijs.
Het discussiepunt is in hoeverre dat redelijk, billijk en eerlijk is voor bewoners die daarmee vergeleken worden. Aangeven dat je 51€ meer moet betalen en dit accepteert en verder gaat met je leven doet je indirect anderen in dit topic mee af als muggenzifters. Als je aangeeft hoeveel je WOZ waarde in procenten omhooggegaan is, is het voor anderen in ieder geval nog een klein beetje te snappen waar je vandaan komt. Daarnaast is het ook nog wel ietwat interessant waar je woonachtig bent, want een 30% verhoging in WOZ in gas-gebied Groningen is natuurlijk wel andere koek dan 30% in Utrecht, Lombok.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcelcee
Moby schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:41:
In 2 jaar tijd 50% erbij. Maar de gemeentelijke belastingen zijn vrijwel gelijk gebleven
Dat is ook de crux: voor een gemeente zijn enkel (of vooral) de beoogde opbrengsten van belang. Als de WOZ-waarde stijgt dan kan het belastingtarief omlaag. En andersom. Dit is zo ver ik weet staande praktijk in alle gemeenten. Alleen als je stijgingspercentage erg afwijkend is t.o.v. het gemiddelde waarmee is gerekend, dan ga je veel meer betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:17

Polycom

Poes van goud

True schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 14:04:
[...]

Kom op, een beetje argumentatie mag wel, dit is nu toch geen toevoeging aan het topic?

Ik denk dat iedereen snapt dat we OZB (en eventueel rioolheffing) en eigenwoningforfait moeten betalen om maatschappelijke redenen. De WOZ wordt meestal redelijkerwijs correct gebaseerd op referentiewoningen in de buurt, als die recent verkocht zijn voor een hoog bedrag stijgt de WOZ logischerwijs.
Het discussiepunt is in hoeverre dat redelijk, billijk en eerlijk is voor bewoners die daarmee vergeleken worden. Aangeven dat je 51€ meer moet betalen en dit accepteert en verder gaat met je leven doet je indirect anderen in dit topic mee af als muggenzifters. Als je aangeeft hoeveel je WOZ waarde in procenten omhooggegaan is, is het voor anderen in ieder geval nog een klein beetje te snappen waar je vandaan komt. Daarnaast is het ook nog wel ietwat interessant waar je woonachtig bent, want een 30% verhoging in WOZ in gas-gebied Groningen is natuurlijk wel andere koek dan 30% in Utrecht, Lombok.
Het punt dat ik wil maken is dat gemeentes wel wat beters te doen hebben dan grote aantallen bezwaarschriften te verwerken van mensen die een relatief klein bedrag moeten bijbetalen omdat hun WOZ-waarde gestegen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Is er ergens een woningprijsindex per maand? Kadaster heeft hem alleen per kwartaal.

Wil even rekenen aan de hand van een referentieobject waar ik niet omheen kan: eigen woning :+

Het waarom: op de toestandspeildatum was het huis prijstechnisch in een mindere toestand dan de koop: nul functionele badkamers, diverse kamers waar geen plafond etc in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

CirclDigital schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:30:
[...]

Ik denk dat ze met zo'n serieuze onderbouwing echt onder de indruk gaan zijn van je bezwaar :-).
Je mag in Utrecht met 500 karakters digitaal je argument maken. Daarmee valt nauwelijks een serieuze onderbouwing te maken. 8)7

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik voel zelf een beetje behoefte om eea te verduidelijken en een aantal stellingen neer te leggen:
De gemeenten doen maar wat met het bepalen van de WOZ waarde
Het is voor een gemeente ondoenlijk om alle panden inidividueel te taxeren. De taxatie is feitelijk een modelmatige taxatie, waarbij verschillende gegevens worden gebruikt. De gemeente waar ik woon, gebruikt een waarde aan de onderzijde van de bandbreedte. Dat gemeentes "maar wat doen" is daarmee niet waar. Sterker de waarderingskamer controleert de gemeentes nauwkeurig en gemeentes worden op de vingers getikt als het niet goed is. Hierbij wordt het werkproces getoetst en ook of er voldoende maatregelen worden getroffen voor aansturing en kwaliteitsbeheersing.
De gemeente geeft gewoon een hoge WOZ waarde aan en vangt daarmee meer belasting
Ook dat is een misverstand, in de gemeente begroting is een post "OZB opbrengst" begroot. De verdeling die via de belasting wordt opgehaald, gebeurd relatief. Dat betekent dat mensen met huizen met een hogere WOZ waarde meer betalen dan mensen met een lagere WOZ waarde. Stel dat de OZB opbrengst in een jaar niet stijgt in de begroting, maar alle WOZ waarden stijgen met een zelfde percentage, dan betaalt een huiseigenaar nog steeds hetzelfde als het jaar ervoor, maar is de tariefstelling anders. Alleen als je WOZ waarde meer stijgt dan van anderen of minder stijgt, ga je in dat geval respectievelijk meer of minder betalen. De OZB belasting van de gemeente wordt over het algemeen geindexeerd en soms iets extras verhoogd als de gemeentelijke begroting dat vraagt (en heel soms verlaagd).
Een bureau inschakelen is hartstikke handig en levert me heel veel geld op
Het lijkt allemaal heel handig en laagdrempelig, maar in-the-end betaalt de gemeenschap die kosten. Dus leuk als mijn buurman een bezwaar via een bureau een bezwaar indient (wat over het algemeen ook nog een lang proces kent) en stel dat 15% van de mensen dat succesvol doet, betaal je dus ~200 euro per huishouden aan dit soort bureautjes (700 euro voor het bureau en reken maar dat de ambtelijke kosten minimaal evenredig zijn en die kosten zijn er sowieso ook als je bezwaar wordt afgewezen). Dus je wint effectief een paar tientjes maar je verliest het ook weer (en de niet bezwaarmakers hebben zelfs dat voordeel niet). In de praktijk is het aantal bezwaarmakers gelukkig minder, maar opdrijvend effect is er zeker en ligt in de orde van een paar tientjes… voor alle huishoudens…
Maar moet ik dan leidzaam toezien dat mijn WOZ waarde veel te hoog is
Nee natuurlijk niet, als je WOZ waarde echt veel te hoog is. Maak dan bezwaar, bel even je gemeente, ze willen je met alle liefde helpen. Zij hebben er echt geen belang bij als je waarde te hoog of te laag is. "Uiteindelijke doel is de totale OZB opbrengst". En ja in de OZB opbrengst zit meestal wel een "frictie percentage" voor foutieve waardebepalingen of ook oninbare belastingen.
Mijn OZB waarde is echt veel te hoog!
In sommige gevallen kan dat echt wel het geval zijn. Maar om in te schatten of je WOZ waarde echt veel te hoog is, stel jezelf dan deze vraag; "Mocht iemand jouw huis op dat moment voor dat bedrag van jouw kopen?" Nee? dan moet je eigenlijk niet zeuren, want dan is je WOZ waarde tov de verkoop waarde in orde. Was die wel te hoog volgens jou, zie hierboven. Mijn gemeente geeft zelfs inzage waarop de waarde is gewaardeerd.
WOZ bureaus zijn echt heel hard nodig om de falende overheid op het rechte pad te houden en te corrigeren
Natuurlijk is deze stelling wat uit de context, maar deze WOZ bureaus zijn er vooral voor zichzelf, hun opbrengst is vele malen hoger dan de "winst" of "besparing" voor de mensen die ze vertegenwoordigen. "De overheid" of " de gemeente" straf je er echt niet mee, uiteindelijk betaal jij samen met je buren die rekening. Door ze te blijven gebruiken, drijf je dus de belasting uiteindelijk op (of zorg je er voor dat geld minder nuttig kan worden besteed).

Persoonlijk vind ik de bureaus moreel verwerpelijk en zouden ze gisteren nog verboden moeten worden. De buurman die een dergelijk bureau inschakelt vertel ik dat ook... Dankzij hem betaal ik 100 tot 200 euro tientjes meer OZB belasting dan nodig.

[ Voor 1% gewijzigd door htca op 25-02-2023 17:52 . Reden: Toevoeging tekst op berekening ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-04 16:11
rreevvss schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 06:06:
[...]
Bij nameten van mijn woning is dit er uitgekomen. En zo ben ik dus kleiner gaan wonen. Taxateurs en gemeente willen feitelijke gronden. Checken van oppervlak en bergingen wel of niet mee te rekenen helpt.
Direct effect : reële OZB.
Motivatie is ook dat de erfenis kleiner is.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05:00
15,5% stijging tov voorgaand jaar.

Mijn woning echter verkocht voor 31% boven deze meest recente woz waarde dus ik vind t wel prima :X

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
htca schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:10:
Persoonlijk vind ik de bureaus moreel verwerpelijk en zouden ze gisteren nog verboden moeten worden. De buurman die een dergelijk bureau inschakelt vertel ik dat ook... Dankzij hem betaal ik 100 tot 200 euro meer OZB belasting dan nodig.
Dit vraagt natuurlijk om een bron, waar komt die 100 tot 200 euro vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Nu online
Wolly schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:36:
[...]

Dit vraagt natuurlijk om een bron, waar komt die 100 tot 200 euro vandaan?
You do the math;
1 op 7 is ongeveer 14% (ik ging uit van 15%) (zie ook bericht van @Wolly )
15% van 700 voor het bureau en 700 aan ambtelijke kosten is 210 euro.

Excuus het gaat om 15 tot 20 euro per huishouden in het geval van het artikel (18000 euro over ongeveer 13000 huishoudens) even er vanuit gaand dat deze gelijk worden verdeeld.

[ Voor 24% gewijzigd door htca op 25-02-2023 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
htca schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:40:
[...]

You do the math;
Ik ken mijn eigen berichten, maar een slagingspercentage van 14% zegt niets over jouw stelling dat het iedereeen 100 tot 200 euro kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Nu online
Wolly schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:43:
[...]

Ik ken mijn eigen berichten, maar een slagingspercentage van 14% zegt niets over jouw stelling dat het iedereeen 100 tot 200 euro kost.
Excuus iets te snel, tekst ook aangepast

[ Voor 3% gewijzigd door htca op 25-02-2023 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
htca schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:45:
[...]

Excuus iets te snel, tekst ook aangepast
Excuus het gaat om 15 tot 20 euro per huishouden in het geval van het artikel (18000 euro over ongeveer 13000 huishoudens) even er vanuit gaand dat deze gelijk worden verdeeld.
Dit begrijp ik ook niet. 18000 euro over 13000 huishoudens = 1,38 en geen 15 tot 20 euro (of 'tientjes' zoals je nu in je eerdere bericht schrijft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
@htca ik moet eerlijk zeggen dat ik het sentiment van jouw stellingen in jouw post eigenlijk niet zo teruglees in dit topic (gelukkig).
De meesten hier (zoals ik het lees tenminste) zien duidelijk de noodzaak en snappen de verhoging. Het zit 'm vooral in de gewaarwording dat de WOZ echt in die afgelopen drie jaar zo ontzettend veel hoger geworden is, het 'huizenmarkt is chaos' is pas echt duidelijk als je het zelf ook direct of indirect merkt of voelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
htca schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:40:
[...]

You do the math;

Laten we een willekeurige gemeente pakken van 13.000 huishoudens in het midden van het land; gemeente Leusden. Volgens de begroting van de gemeente Leusden in 2022 had de gemeente 64,7 miljoen aan inkomsten (tegen over 64 miljoen uitgaven). De baten uit de ozb voor woningen is ruim 5 miljoen (7/8% van de totale baten). Die 18.000 euro is dus ongeveer 0,3/0,4 procent daarvan en 0,03% van de totale baten). Geloof mij, dat is een verschil op de begroting die bij de jaarrekening niet of nauwelijks wordt verantwoord. De gedachte dus dat ze die 15-20 euro bij andere huishoudens erbij opdrukken vind ik lastig te geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
htca schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:10:
Persoonlijk vind ik de bureaus moreel verwerpelijk en zouden ze gisteren nog verboden moeten worden. De buurman die een dergelijk bureau inschakelt vertel ik dat ook... Dankzij hem betaal ik 100 tot 200 euro tientjes meer OZB belasting dan nodig.
Tja, als de gemeente zijn zaken op orde heeft en juiste OZB beschikkingen verstuurt met juiste onderbouwingen, dan zijn die bureaus ook niet nodig.

Ik heb zelf door bellen ooit mijn WOZ verlaagd. Maar het begint natuurlijk bij een goede registratie van de woningen van je inwoners (dit gaat al vaak mis bij gemeente), daarnaast slaat het taxatieverslag van de gemeente soms kant noch wal.

Overigens, mijn WOZ is hoger geworden, maar mijn OZB is lager dan vorig jaar. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Nu online
True schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:08:
@htca ik moet eerlijk zeggen dat ik het sentiment van jouw stellingen in jouw post eigenlijk niet zo teruglees in dit topic (gelukkig).
De meesten hier (zoals ik het lees tenminste) zien duidelijk de noodzaak en snappen de verhoging. Het zit 'm vooral in de gewaarwording dat de WOZ echt in die afgelopen drie jaar zo ontzettend veel hoger geworden is, het 'huizenmarkt is chaos' is pas echt duidelijk als je het zelf ook direct of indirect merkt of voelt.
Misschien is het mijn frustratie ook wel (en gelukkig is het sentiment overwegen anders hier).... een aantal mensen in mijn omgeving hier vinden het heel erg nodig om bezwaar te maken via bureaus die via TV-reclame beweren dat je te veel belasting betaald. Maar er is ook veel onbekend, veel mensen denken, huis meer waard, dus hogere WOZ dus meer OZB.
bazzemans schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:11:
[...]

Laten we een willekeurige gemeente pakken van 13.000 huishoudens in het midden van het land; gemeente Leusden. Volgens de begroting van de gemeente Leusden in 2022 had de gemeente 64,7 miljoen aan inkomsten (tegen over 64 miljoen uitgaven). De baten uit de ozb voor woningen is ruim 5 miljoen (7/8% van de totale baten). Die 18.000 euro is dus ongeveer 0,3/0,4 procent daarvan en 0,03% van de totale baten). Geloof mij, dat is een verschil op de begroting die bij de jaarrekening niet of nauwelijks wordt verantwoord. De gedachte dus dat ze die 15-20 euro bij andere huishoudens erbij opdrukken vind ik lastig te geloven.
Laten we dan zeggen dat het tot een eurotje of 5 kan oplopen; die 12000 en 18000 euro zijn alleen de proceskosten voor de bureaus. Kosten die niet worden gemaakt als je informeel bezwaar maakt (lees de gemeente belt). Daarnaast komen ook de ambtelijke kosten nog erbij. Die gelden niet alleen voor de gegronde bezwaren maar ook voor de ongegronde bezwaren van de door bureaus ingediende bezwaren. Kosten die een stuk lager zijn bij informeel bezwaar.

Stel dat de aanpassing op de WOZ waarde na bezwaar 10.000, scheelt dat op de OZB belasting in Tytjerkstradeel: 0,1515%*10000; 15.15 euro Achterkarspelen 0.1233%*10000: 12.33 euro. Voor het EWF, geldt een tarief van 0.35% dat je bij je bruto inkomen moet optellen; 35 euro,dan betaal je (mits in de laagste schaal) 13 euro meer inkomstenbelasting (of krijg je minder aan hypotheek rente aftrek, want als je een kleine woningschuld hebt, geldt een aftrek voor het EWF die oploopt tot ruim 80%). De watersysteemheffing bedraagt (Wetterskip Fryslan) (voor Gebouwd binnendijks) 0.05702%, scheelt je 11 euro (als je buitendijks woont is dat maar een krappe 3 euro.
Maar voor dit specifieke voorbeeld totaal 40 euro per 10000 op jaarbasis.
Opmerking hierbij is nog wel dat Tytjerkstradeel aan de bovenkant van de bandbreedte zit van de OZB tarief in NL (0.02% tot 0.2%) en dat Frieslan een duur waterschap is (Hollandse Delta bijvoorbeeld zit op de helft van de waarde).

Het verschil dat de gemeente meer kwijt is, moet worden opgebracht door de rest van de gemeente/inwoners, alleen omdat men niet de telefoon pakt voor een informeel bezwaar. Die bezwaarbedrijfjes kunnen vrij schieten, template briefje en afwachten...."gratis geld" en 0 risico. Als inwoner straf je de gemeente er niet mee, wel je buren.

Achtergrond info:
De inningskosten voor de belastingen van de gemeente tytjerkstradeel in 2021 waren 178000 euro, dat maakt dat de kosten voor de externe bureautjes 10% is en laten we een zelfde bedrag voor de ambtelijke kosten rekening (voor de afgewezen en de toegewezen bezwaren). Het totale bedrag van de OZB opbrengst niet woningen is 5.9 miljoen, stel je moet dus 36000 euro meer ophalen in de OZB, moet je het tarief 0.6% extra verhogen. (het is relatief niet veel, want het tarief stijgt naar 0.1524% bij gelijkblijvende woningwaarden). Dat is natuurlijk prima om te vertellen of aan te kondigen dat je moet bezuinigen als gemeente.... Luister maar eens naar een debat van de begroting de gemeente... 1 % omhoog (dus in dit gevaal van 0.15% naar 0.165%, bij gelijkblijvende woningwaarde) en de wereld is politiek te klein (om nog maar niet te spreken over inflatie correctie die daar nog bijkomt, meeste gemeenten hebben dat maar beperkt doorgevoerd).

Op gemeente niveau klinkt het ook niet veel, de totale begroting is ~ 95miljoen euro. Maar als er een project meer kost dan begroot en is deze orde, staan inwoners (ook terecht) op hun achterste benen.... "Dat is gemeenschapsgeld!" Maar die gemeenschap ben je zelf ook..... Maar er wordt nu iets uitvergroot; het punt dat ik wil maken is; die bureautjes zijn belachelijk en als inwoner kun je daar heel wat aan doen..... 18000 euro is ook geld voor een subsidie van een sportvereniging, een theater, seniorenwelzijn, ook als het op de totale begroting niet veel is.

Gemeentes zitten in zwaar weer, taken zijn naar hen overgeheveld inclusief bezuinigingen, in collegekamers en op gemeentelijke afdelingen wordt momenteel geschraapt, nog maar weer eens de kaasschaaf over de budgetten gehaald en worden scherpe keuzes gemaakt, elke euro is er een.....
Draakje5 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:27:
[...]

Tja, als de gemeente zijn zaken op orde heeft en juiste OZB beschikkingen verstuurt met juiste onderbouwingen, dan zijn die bureaus ook niet nodig.
Denk je werkelijk dat dat zo is? Gemeentes worden gecontroleerd
Ik heb zelf door bellen ooit mijn WOZ verlaagd. Maar het begint natuurlijk bij een goede registratie van de woningen van je inwoners (dit gaat al vaak mis bij gemeente), daarnaast slaat de taxatieverslag van de gemeente soms kant noch wal.
Top dat je gebeld hebt, zouden meer mensen moeten doen. Het taxatie verslag, dat is echt afhankelijk van de situatie.... Als je een vreemd, niet 13 in dozijn huis hebt kan dat opgaan, maar een rijtjeswoning in een reguliere wijk en met dezelfde onderhoudsstaat als de rest van de straat en recent verkochte panden... I doubt it of dat een zooitje is (daarvoor is de controle van de waarderingskamer) en heb daar ook geen aanwijzingen voor, behoudens de nieuwe huizen, vrijstaande one-of-a-kind huizen. Je mening voedt het gevoel in ieder geval wel; "De gemeente maakt er een potje van.... dus het zal wel" de realiteit is een stuk anders.....
Overigens, mijn WOZ is hoger geworden, maar mijn OZB is lager dan vorig jaar. :)
Dat zei ik eerder al... Je huis is waarschijnlijk relatief minder meer waard geworden dan de rest van de stad bij gelijkblijvende OZB. Hier is de gemeente weleens op zijn vingers getikt.... omdat ze te laag taxeerden. (Wat overigens minder fijn is voor mensen die op de grens van de LTV zitten van hun hypotheek voor een lagere opslag, maar dat een andere discussie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
@htca Mooi verhaal. Het gaat alleen totaal voorbij aan dat de relatie die jij voorstelt tussen aan de ene kant lagere inkomsten van de gemeente en hogere kosten en aan de andere kant de ozb niet zomaar opgaat. Het verschil dat hierdoor in lasten en baten ontstaat is niet hoog genoeg om echt een substantiële begrotingswijziging te veroorzaken. Dat maakt je hele redenering gewoon een beet mweh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
bazzemans schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:06:
@htca Mooi verhaal. Het gaat alleen totaal voorbij aan dat de relatie die jij voorstelt tussen aan de ene kant lagere inkomsten van de gemeente en hogere kosten en aan de andere kant de ozb niet zomaar opgaat. Het verschil dat hierdoor in lasten en baten ontstaat is niet hoog genoeg om echt een substantiële begrotingswijziging te veroorzaken. Dat maakt je hele redenering gewoon een beet mweh.
Als je bedoelt te zeggen dat de proceskostenvergoedingen niet worden meegenomen bij het bepalen van de OZB-tarieven, dan is dat naar mijn ervaring onjuist. Wordt nl. wel een inschatting van gemaakt en verdisconteerd in de tarieven. Het klopt dat je hier inderdaad geen begrotingswijziging voor hoeft door te voeren.

En anders heb ik je verkeerd begrepen en negeer dit maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruiseganger
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-08-2024
Een woning in mijn woonplaats kwam in september 2022 voor €448.000 in de verkoop. Veel te hoog ingezet en bij eerste makelaar verlaagt in 2 stappen naar € 424.000. Nog steeds geen belangstelling dus eerste makelaar is gedumpt en een 2de makelaar zet het eind januari 2023 “nieuw” in de markt op € 399.000. Nu wel enkele bezichtigingen maar staat voor zover ik op Funda en bord in tuin kan zien nog steeds te koop. Nu is net vorige week de nieuwe WOZ beschikking door de gemeente verzonden en die geeft voor deze woning ( inmiddels verlaten door de bewoners die naar nieuwbouw zijn vertrokken) een WOZ waarde per 1 januari 2022 aan voor deze woning van
€ 367.000 ( gecheckt via WOZ waardeloket) Dit is gezien de grote stijging in 2021 wel 17% hoger dan 1 jaar eerder maar bij lange na geen € 399.000. Mijn opmerkingen zijn; wie wil er nu in de kopersmarkt anno 2023, veel meer dan de meest recente WOZ waarde van 1 jaar geleden betalen voor een inmiddels leegstaande woning en waarom nemen makelaars in dit geval de WOZ waarde blijkbaar niet serieus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Cruiseganger schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 22:32:
Vraag: een woning in mijn woonplaats kwam in september 2022 voor €448.000 in de verkoop. Veel te hoog ingezet en bij eerste makelaar verlaagt in 2 stappen naar € 424.000. Nog steeds geen belangstelling dus eerste makelaar is gedumpt en een 2de makelaar zet het eind januari 2023 “nieuw” in de markt op € 399.000. Nu wel enkele bezichtigingen maar staat voor zover ik op Funda en bord in tuin kan zien nog steeds te koop. Nu is net vorige week de nieuwe WOZ beschikking door de gemeente verzonden en die geeft voor deze woning ( inmiddels verlaten door de bewoners die naar nieuwbouw zijn vertrokken) een WOZ waarde per 1 januari 2022 aan voor deze woning van
€ 367.000 ( gecheckt via WOZ waardeloket) Dit is gezien de grote stijging in 2021 wel 17% hoger dan 1 jaar eerder maar bij lange na geen € 399.000. Mijn opmerkingen zijn; wie wil er nu in de kopersmarkt anno 2023, veel meer dan de meest recente WOZ waarde van 1 jaar geleden betalen voor een inmiddels leegstaande woning en waarom nemen makelaars in dit geval de WOZ waarde blijkbaar niet serieus?
WOZ loopt altijd woningwaarde na en dan ook nog met zo'n 13/14 maand. Maar ik denk dat je vraag wellicht beter hier: Ervaring met huis kopen - Deel 8 of hier: Ervaringen met het verkopen van je woning past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
remielowik schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:31:
[...]

Ben ik het niet mee eens, bij mij proberen ze dit jaar net zoals vorig jaar 90k bovenop de WOZ te drukken. Vorig jaar is het gelukt na bezwaar om hier weer 60k vanaf te halen wat gelijk staat aan ongeveer 200,- (Eigenwoningforfait & gemeente belasting) en dat is natuurlijk voor 0.5 a 1 uurt schrijven een leuk uurloon om netto te verdienen.
Hier is de WOZ-waarde met 112K gestegen. De OZB-waarde is met 100 euro gestegen. Ik vind het de moeite er in elk geval een belletje aan te besteden.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:24
Appartement, eind '21 was er een identiek appartement aan deze verkocht voor een waarde die 40% hoger is dan mijn WOZ. Niets te klagen tot dusver dus. Al heeft een appartement met de helft van de waarde een rekening die 150 lager is dan de mijne in deze gemeente.
Eigenlijk wel gek dat dit soort transacties (er zijn er meerdere geweest) zo beperkt meegenomen worden in de WOZ updates.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
mierenfokker schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:56:
Ach ja het schiet toch niet op. Want de WOZ stijging hier in gemeente Arnhem was niet zo hoog (5%), maar we gaan wel meer dan 100 euro meer betalen aan afvalstoffenheffing. Het zijn gewoon radertjes waar ze aan kunnen draaien om extra geld binnen te harken
Vreemd. Hier ook Arnhem, WOZ is 5,9 procent hoger maar totaal van de gemeentelijke belastingen is 10 procent gedaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
Members only:

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Dus 2021 was eigenlijk meer dan de waarde omdat het pas ergens in april af was? Dan had je toen bezwaar moeten maken.
2022 klinkt niet onrealistisch voor die regio met een nieuwbouwwoning dat is wel ongeveer wat zo'n woning deed in najaar 2021 /begin 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
DutchChelsea schreef op zondag 26 februari 2023 @ 00:33:
[...]

Vreemd. Hier ook Arnhem, WOZ is 5,9 procent hoger maar totaal van de gemeentelijke belastingen is 10 procent gedaald
Hoeveel betaal jij voor je afvalstoffenheffing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Wat deed/doet een woning nu?
Ik zie tussen rotterdam en den haag von prijzen van hoekwoningen met 150m2+ voor 560-600k. Zal best realistisch zijn.

En je bent nooit te laat om bezwaar te maken. Als je dat vorig jaar niet hebt gedaan kun je het dit jaar altijd nog doen ( mocht het structureel te hoog gewaardeerd worden ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-04 13:22

vanDaal

-ismeereentje

Hier in gemeente De Bilt ook gestegen met 284K (van 913K naar 1197K), dus zo'n 31%. Dat is een compleet tweekamerappartement in een grote stad 8)7

We gaan net als twee jaar geleden wel weer bezwaar maken. Niet zozeer vanwege de gemeentelijke kosten, maar wel vanwege het EWF en de angst voor de WOZ waarde voor volgend jaar. Maar goed, wordt nog wel een uitdaging gezien de referentieobjecten en de verkoopprijzen hier in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
vanDaal schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:48:
Hier in gemeente De Bilt ook gestegen met 284K (van 913K naar 1197K), dus zo'n 31%. Dat is een compleet tweekamerappartement in een grote stad 8)7

We gaan net als twee jaar geleden wel weer bezwaar maken. Niet zozeer vanwege de gemeentelijke kosten, maar wel vanwege het EWF en de angst voor de WOZ waarde voor volgend jaar. Maar goed, wordt nog wel een uitdaging gezien de referentieobjecten en de verkoopprijzen hier in de buurt.
Dan ben je goed gematst, een paar duizend meer en je zal villabelasting moeten betalen (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Wolly schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:14:
[...]

Dan ben je goed gematst, een paar duizend meer en je zal villabelasting moeten betalen (y)
dat matsen lijkt wel mee te vallen...

Als zijn WOZ 1.1300.00 of meer wordt, komt er direct 5085 euro bij plus 2,35 % over alles boven de 1.130.000.
https://www.consumentenbo...tarter/eigenwoningforfait
Eigenwoningforfait 2022
De hoogte van het percentage waarmee je je eigenwoningforfait berekent, is afhankelijk van de waarde van je woning. In onderstaande tabel zie je de percentages voor het eigenwoningforfait 2022. Die gelden bij de belastingaangifte over 2022 die je in 2023 indient.

Eigenwoningforfait:

0 ............. €12.500.......... 0%
€12.500 €25.000 0,15%
€25.000 €50.000 0,25%
€50.000 €75.000 0,35%
€75.000 €1.130.000 0,45%
€1.130.000 €5.085 + 2,35% van de waarde van de woning boven €1.130.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
tcw82 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:36:
[...]

Als zijn WOZ 1.1300.00 of meer wordt, komt er direct 5085 euro bij plus 2,35 % over alles boven de 1.130.000.
Eigenwoningforfait 2022
De hoogte van het percentage waarmee je je eigenwoningforfait berekent, is afhankelijk van de waarde van je woning. In onderstaande tabel zie je de percentages voor het eigenwoningforfait 2022. Die gelden bij de belastingaangifte over 2022 die je in 2023 indient.

Eigenwoningforfait:

€12.500 €25.000 0,15%
€25.000 €50.000 0,25%
€50.000 €75.000 0,35%
€75.000 €1.130.000 0,45%
De villabelasting staat voor 2023 op € 1.200.000. Ze hebben jou er net onder gelaten.
Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
tcw82 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:36:
[...]

Eigenwoningforfait 2022

Eigenwoningforfait:

€12.500 €25.000 0,15%
€25.000 €50.000 0,25%
€50.000 €75.000 0,35%
€75.000 €1.130.000 0,45%
Er komt niet €5085 bij. Vraagje: hoeveel is 1.13 mln x 0,45%? Ziedaar het antwoord. Dus hetzelfde als een woning van €800k belast wordt. Het klopt wel dat je over het meerdere (van 1.13 mln) 2,35% gaat betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
ik had @marcelcee bijzondere "lesmethode" niet goed begrepen.
die 5085 is blijkbaar het gene dat je al betaalde, daar komt dan 2,35% bij over elke euro boven het vast gestelde bedrag van.... 1.130K of 1.200K Daar zijn de meningen nog over verdeeld.

[ Voor 223% gewijzigd door tcw82 op 26-02-2023 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-04 13:22

vanDaal

-ismeereentje

tcw82 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:14:
ik had @marcelcee bijzondere "lesmethode" niet goed begrepen.
die 5085 is blijkbaar het gene dat je al betaalde, daar komt dan 2,35% bij over elke euro boven het vast gestelde bedrag van.... 1.130K of 1.200K Daar zijn de meningen nog over verdeeld.
Wij zijn uitgegaan van die 1200K, dus vooralsnog niks extra :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

marcelcee schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:57:
[...]

Er komt niet €5085 bij. Vraagje: hoeveel is 1.13 mln x 0,45%? Ziedaar het antwoord. Dus hetzelfde als een woning van €800k belast wordt. Het klopt wel dat je over het meerdere (van 1.13 mln) 2,35% gaat betalen.
Members only:

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 26-02-2023 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotografie999
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Heb mijn woning op 1-12-2021 gekocht voor 515k. Voor de hypotheek aanvraag een taxatie laten doen die uitkwam op 500k. Nu een WOZ waarde binnen voor 1-1-2022 die op 664k uitkomt. WOZ waarde 1-1-2021 was 485k. Heb bezwaar gemaakt met het taxatie rapport voor de hypotheek, ben benieuwd waar ze op uitkomen. Ik verwacht zelf op 580k te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wolly schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:41:
[...]

De villabelasting staat voor 2023 op € 1.200.000. Ze hebben jou er net onder gelaten.
Bron
De villataks was trouwens in 2008 1.690.909. daarna is ie verlaagd naar 1.000.000. Het lijkt mij niet meer dan redelijk de grens weer op 1.690.909 te zetten.

Wikipedia: Eigenwoningforfait

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 26-02-2023 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:00
fotografie999 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:49:
Heb mijn woning op 1-12-2021 gekocht voor 515k. Voor de hypotheek aanvraag een taxatie laten doen die uitkwam op 500k. Nu een WOZ waarde binnen voor 1-1-2022 die op 664k uitkomt. WOZ waarde 1-1-2021 was 485k. Heb bezwaar gemaakt met het taxatie rapport voor de hypotheek, ben benieuwd waar ze op uitkomen. Ik verwacht zelf op 580k te komen.
Dan heb je kans dat de gemeente gaat vragen of je verbeteringen aan je huis hebt aangebracht, omdat de aankoopprijs onlogisch laag lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
DeKever schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:30:
[...]

Dan heb je kans dat de gemeente gaat vragen of je verbeteringen aan je huis hebt aangebracht, omdat de aankoopprijs onlogisch laag lijkt.
Het kan ook gaan om een niet markt-gebonden verkoop (dat heet vast anders, maar wat ik bedoel is dat je het huis aan bekende verkoopt). Bij mij in de wijk heeft een vader het huis aan zijn zoon verkocht. Daar stond geen marktconforme prijs tegenover, ook niet gratis, want er zijn regels daaromtrent, er moet wel belasting verdiend worden natuurlijk.

In veel toelichtingsdocumentatie rondom WOZ zie je ook opmerkingen terugkomen als " heeft u het huis van een bekende gekocht/verkocht ?" Die woningen worden over het algemeen buiten de weging gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:46

paQ

bouwval gekocht voor 250 in feb 21
Heel de tent gerenoveerd. Taxatie moet ik nog laten doen (voor aanpassing rente) maar verwacht 460-500. WOZ 290 en energielabel F :D . *O*
De buren zullen me erkentelijk zijn :+

Kan de gemeente in zo'n NWWI systeem trouwens? Dat ik komend jaar ineens een WOZ van 550 heb bijv.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 26-02-2023 13:54 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:39

Nikeo

Jawelles

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kRRQLzHb6wGDhuo-3YDy3Y4A2Yc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4hzDgawcdkKB5VQHe7idZJdW.jpg?f=user_large

Even in de WOZ gedoken. Verdubbeling van woz sinds 2016. nu: 318k. Via ons belastingkantoor kun je handig de taxaties en dergelijke inzien. Sowieso nieuwschierig om te kijken voor welk bedrag huizen in de buurt verkocht zijn.

Nu staat er in de taxatie ook bij: Berging aangebouwd hout. Die heb ik dus niet. Ik denk dat dit op een grote volière slaat die voor 2014 in de tuin heeft gestaan maar al gesloopt was door de vorige eigenaar. Wordt dat meegeteld in de waarde en zo ja, hoe zwaar?

Bezwaar zou ik wel willen maken maar inmiddels liggen er net ook zonnepanelen (10k) + een dakkapel (8k) op die ze nog niet meegeteld hebben denk ik dus wil eigenlijk geen slapende honden wakker maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CirclDigital
Nikeo schreef op zondag 26 februari 2023 @ 13:38:
Bezwaar zou ik wel willen maken maar inmiddels liggen er net ook zonnepanelen (10k) + een dakkapel (8k) op die ze nog niet meegeteld hebben denk ik dus wil eigenlijk geen slapende honden wakker maken.
Bij bezwaar is de kans groot dat er een taxateur langskomt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nikeo schreef op zondag 26 februari 2023 @ 13:38:

Dat hangt er natuurlijk vanaf... waren die PV-panelen + dakkapel er al op de peildatum?
En de meest recente peildatum van de WOZ is 1 januari 2022!

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:00
ehtweak schreef op zondag 26 februari 2023 @ 14:07:
[...]

Dat hangt er natuurlijk vanaf... waren die PV-panelen + dakkapel er al op de peildatum?
En de meest recente peildatum van de WOZ is 1 januari 2022!
De verbeteringen in 2022 mag je gewoon bij de waarde optellen per 1-1-2022. Ik heb het ook niet bedacht.

Als je bezwaar gaat maken voor 18k dan zijn er manieren om je tijd beter te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Draakje5 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 07:48:
[...]

Wat deed/doet een woning nu?
Ik zie tussen rotterdam en den haag von prijzen van hoekwoningen met 150m2+ voor 560-600k. Zal best realistisch zijn.

En je bent nooit te laat om bezwaar te maken. Als je dat vorig jaar niet hebt gedaan kun je het dit jaar altijd nog doen ( mocht het structureel te hoog gewaardeerd worden ).
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
CirclDigital schreef op zondag 26 februari 2023 @ 13:40:
[...]

Bij bezwaar is de kans groot dat er een taxateur langskomt......
Dan gaan we maar even niets doen denk ik. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Nu online
Weer 28% gestegen dit jaar. De grens van 700k doorbroken voor een tussenwoning 8)7 (Hartje NL). Zit deze keer wel bezwaar te overwegen, ook als ik kijk naar de referenties in het taxatierapport vind ik het redelijk optimistisch ingeschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Southern Sun schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:55:
Weer 28% gestegen dit jaar. De grens van 700k doorbroken voor een tussenwoning 8)7 (Hartje NL). Zit deze keer wel bezwaar te overwegen, ook als ik kijk naar de referenties in het taxatierapport vind ik het redelijk optimistisch ingeschat.
Waar kan je het taxatierapport van de gemeente inzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

LuPo schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:04:
[...]
Waar kan je het taxatierapport van de gemeente inzien?
Bij de info in mijn.overheid, staat normaal ook een link naar het rapport met referentie woningen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
mierenfokker schreef op zondag 26 februari 2023 @ 07:48:
[...]

Hoeveel betaal jij voor je afvalstoffenheffing?
296,28. Tweepersoonshuishouden @mierenfokker

[ Voor 3% gewijzigd door DutchChelsea op 26-02-2023 16:56 ]

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste